P.S. DragonSlayer, Rij je toevallig op een Honda?
Honda's zijn er berucht om. Ik ken zelfs mensen met een reserve-spanningsregelaar onder de buddyseat, zodat ze die langs de kant van de weg even kunnen vervangen als ie weer eens stuk gaat. Heb al vaker een spanningsregelaar vervangen. Waarvan 2x zo'n langs de kant van de weg. 1x stad-en-land afgereden om een spanningsregelaar op te duiken en de vakantie te kunnen vervolgen. Natuurlijk altijd andermans motoren.
Maar ook van andere merken kan de spanningsregelaar stuk gaan.
De spanningsregelaar zit meestal op het subframe (zitgedeelte). Een blokje van ongeveer 8x8 cm, meestal met wat koelribben. Met boutjes vastgeschroefd aan het frame en met een of twee kabels met stekkertjes. Let op dat je niet de CDI eraf trekt, want die ziet er ongeveer net zo uit. Vaak iets groter, maar de CDI heeft geen koelribben.
foto's

C-sharp schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:38:
[...]
Een 12 V lampje (koplamp uitdraaien, reservelampje of eventueel van een collega mat auto) aan de batterij houden (maar één kabel nodig). Zo kan je eventueel zien of er nog lading in de batterij zit.
Of misschien heeft de technische dienst van je gebouw ergens een voltmeter liggen?
Dat de accu leeg is lijkt me logisch. Je moet alleen nog even uitvinden waar in het laad-circuit het mis gaat. Dynamo, spanningsregelaar of accu. Ik zet mijn geld in op de spanningsregelaar met de genoemde symptomen.
Met een lampje is te on-nauwkeurig. Meten zoals ik hierboven heb beschreven. Multimetertje kopen bij de lokale bouwmarkt, of die kerel van de ANWB even vragen om te meten. Kan je meteen met zijn startkabels je motor starten.
Als de laadspanning te laag is, kun je eigenlijk gewoon een spanningsregelaar kopen, erin proppen. Motor starten met startkabels en een stuk gaan rijden om je accu weer op te laden. Probleem hoogstwaarschijnlijk opgelost. De dynamo gaat (gelukkig) meestal niet stuk.
Voor de grap kun je nog overwegen om de wisselspanning uit de drie draden (vaak dezelfde kleur draden. van de dynamo naar de spanningsregelaar te meten met lopende motor. Dat moet iets van 30-70volt per draad zijn uit mijn hoofd. In ieder geval meer dan 20. Als dat zo is en er komt geen 13 volt op de accu, dan is je spanningsregelaar dood. Of er zit ergens een draadbreuk van de spanningsregelaar naar de accu. of of of.
Als de laadspanning over de accu wel goed is (>13volt), nieuwe accu kopen, startkabels en rijden.
Voor dit soort dingen heb je niet iemand van de ANWB nodig. Die gaat dit probleem niet voor je oplossen. Die gaat alleen je motor laten afvoeren.
[
Voor 74% gewijzigd door
FragDaddy op 27-05-2016 13:55
]