Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Nou, dagelijks woonwerk, maar dat is max 15 per dag, dus daar boeit het niet zo voor. Ik probeer wel twee of drie keer per week een ritje van 50-150km te maken, maar dat is wel met fatsoenlijk weer. Ik denk dat de Pirelli dan een goede keuze is, al ga ik zo nog eens wat reviews lezen. Die MPR4 zou niet altijd even goed samen gaan met andere merken heb ik me laten vertellen.kazzzdafke schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:02:
[...]
Ik zou niet twijfelen.. Ze krijgen overal goeie comments qua grip en handling, ook op dikke superbikes.
Valt nu wel te zien waarvoor je ze zou willen gebruiken? Als het veel WW verkeer is, zijn nog altijd de MPR4 de beste keuze.
Ze geven ook veel veel grip, ook in het nat, maar gaan ook heel wat km's mee door de harde compount in het midden.
Kameraad is er al 2x redelijk hard mee gaan raggen op het circuit, en laatst nog samen Ardennen ritje gaan doen. Ze geven nog steeds geen krimp op zijn Hypermotard (en hij trekt regelmatig wheelies tot in 4e).
Enkel in de zomer op circuit met temperaturen boven de 26gr gaan ze wat meer afzien en smeren. Daar zijn dan de Corsa III beter.
It's dogged that does it
/me Hoogt mentaal de teller op met 1kaasaanfiets schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:58:
[...]
Dat is niet iets wat je leert tijdens rijles of wat je doorgaans op de openbare weg nodig hebt.
Of heb je het over het circuit.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Is het niet handiger om voor het circuit een apart setje banden te hebben? Als je dat vaker doet tenminste.kazzzdafke schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:02:
[...]
Enkel in de zomer op circuit met temperaturen boven de 26gr gaan ze wat meer afzien en smeren. Daar zijn dan de Corsa III beter.
Want een band die goed ik op het circuit houdt het doorgaans bij normale ritten op de openbare weg niet lang uit of is gewoon te hard. Op de weg kun je met zo'n beetje elke motor wel lekker uit de voeten met een PR4 ofzo. Voor het snellere werk een specifieke band lijkt me dan fijner. Heb je nog een beetje extra grip ook. Net als dat er veel mensen zijn met een extra setje velgen voor de allroad met specifieke all/offroad banden.
Kost wel weer wat natuurlijk...maar voor een goede rondetijd en extra pret op het circuit moet je dat maar over hebben
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Veel hangt af van het mannetje
En een goede band slijt altijd sneller e
Never ever financial advice...
hoe zit dat? Niet samen gaan met andere merken.SavageBrother schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:57:
[...]
Die MPR4 zou niet altijd even goed samen gaan met andere merken heb ik me laten vertellen.
Je voorband heeft toch geen invloed op je achterband?
Om beide redenen zou ik geen merken gaan mixen. Wat wel eventueel kan is binnen één merk te blijven, maar dan voor en achter uit een iets andere serie te pakken. Dan nog, persoonlijk zorg ik dat de voor- en achterband uit dezelfde serie zijn. Daarvan weet je tenminste dat ze op elkaar zijn afgestemd.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Op de motor
Als je op een motor rijdt, krijgen de oren het zwaar te verduren. De uitlaat maakt lawaai, maar vooral de rijwind die langs je oren stroomt en de turbulentie rond je helm beschadigt het gehoor. Als je 50 kilometer per uur rijdt, levert de windruis al zo’n 90 decibel op. Bij hogere snelheden kan het lawaai oplopen tot 105 decibel. Dit geluidsniveau is al na een paar minuten schadelijk.
Motorhelmen zijn ontworpen om je hoofd te beschermen bij bijvoorbeeld een val, maar niet om de geluidsoverlast te beperken. Ook een grote ruit die je uit de wind houdt, is geen oplossing. Om je oren goed te beschermen heb je oordopjes nodig. Er is gehoorbescherming verkrijgbaar die speciaal bedoeld is voor motorrijders. Deze oordopjes hebben geen uitstekende delen, waardoor je ze comfortabel onder je helm kunt dragen. Sommige oordopjes hebben bovendien speciale filters die de windruis verminderen, maar ervoor zorgen dat je het geluid van het verkeer om je heen nog wel hoort. bron: internet (duh)
Ik heb ze altijd in...
Overigens wat ze niet vermelden, ze blokkeren ook allerlei geluidjes die je niet wilt horen van het blok. Ik heb nogal een rammelbak weet je...
Droplets of yes and no in an ocean of maybe
Ben benieuwd naar het verschil :-)
Hmm, ga ik ook even naar kijken. Ik krijg bij lange ritten last van m'n oren, waarbij ik nog een aantal seconden de winddruk voel veranderen in m'n oren.Least Inkling schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:09:
Nog even inhaken op de stille helm:
Op de motor
Als je op een motor rijdt, krijgen de oren het zwaar te verduren. De uitlaat maakt lawaai, maar vooral de rijwind die langs je oren stroomt en de turbulentie rond je helm beschadigt het gehoor. Als je 50 kilometer per uur rijdt, levert de windruis al zo’n 90 decibel op. Bij hogere snelheden kan het lawaai oplopen tot 105 decibel. Dit geluidsniveau is al na een paar minuten schadelijk.
Motorhelmen zijn ontworpen om je hoofd te beschermen bij bijvoorbeeld een val, maar niet om de geluidsoverlast te beperken. Ook een grote ruit die je uit de wind houdt, is geen oplossing. Om je oren goed te beschermen heb je oordopjes nodig. Er is gehoorbescherming verkrijgbaar die speciaal bedoeld is voor motorrijders. Deze oordopjes hebben geen uitstekende delen, waardoor je ze comfortabel onder je helm kunt dragen. Sommige oordopjes hebben bovendien speciale filters die de windruis verminderen, maar ervoor zorgen dat je het geluid van het verkeer om je heen nog wel hoort. bron: internet (duh)
Ik heb ze altijd in...
Overigens wat ze niet vermelden, ze blokkeren ook allerlei geluidjes die je niet wilt horen van het blok. Ik heb nogal een rammelbak weet je...
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Heel perongeluk zal ik hiervan een nieuwe helm (Iets in de trant van een C3 Basic, EXO-920 of IS-MAX 2 maar ik lees het huidige gesprek wel mee over stille helmen) scoren en iets van laarzen.
Waarom heb ik drie verschillende helmen op 't oog? Omdat ik nog niks heb gepast en dus ook niet weet welke van de drie (en anders iets die ik niet heb genoemd) het beste voelt. Ik ben bang dat de C3 af valt omdat mijn hoofd gewoon niet zo rond is, wat dat betreft zijn de iets ovaler Scorpion en HJC fittings wat beter...
Dus, tweakers, verbrassen jullie je vakantiegeld ook aan motoraccesoires?
Je rijdt toch geen snelweg zonder doppen in?Ktenolix schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:15:
[...]
Hmm, ga ik ook even naar kijken. Ik krijg bij lange ritten last van m'n oren, waarbij ik nog een aantal seconden de winddruk voel veranderen in m'n oren.Is helemaal een drama als ik achter een vrachtwagen zit.
Ik heb een nieuwe demper gekocht en heb toen een test ritje gemaakt zonder doppen in voor ik denk 15min maar werd er al gestoord van
Kijk ook even naar de Shark Skwal. Ik heb naar de IS17 gekeken (heeft hetzelfde zonneviziersysteem als de IS-Max), maar dat voelde niet erg lekker aan.GenjiBlade schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:40:
Nog ff Woensdag t/m Vrijdag op kantoor in Zweden overleven, weekend doorkomen en dan is het vakantiegeld tijd!
Heel perongeluk zal ik hiervan een nieuwe helm (Iets in de trant van een C3 Basic, EXO-920 of IS-MAX 2 maar ik lees het huidige gesprek wel mee over stille helmen) scoren en iets van laarzen.
Waarom heb ik drie verschillende helmen op 't oog? Omdat ik nog niks heb gepast en dus ook niet weet welke van de drie (en anders iets die ik niet heb genoemd) het beste voelt. Ik ben bang dat de C3 af valt omdat mijn hoofd gewoon niet zo rond is, wat dat betreft zijn de iets ovaler Scorpion en HJC fittings wat beter...
[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 17-05-2016 09:44 ]
Ik zou het zeker overwegen. Naast de bescherming rijdt het qua gevoel enorm rustig ook.Ktenolix schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:15:
[...]
Hmm, ga ik ook even naar kijken. Ik krijg bij lange ritten last van m'n oren, waarbij ik nog een aantal seconden de winddruk voel veranderen in m'n oren.Is helemaal een drama als ik achter een vrachtwagen zit.
Probeer eerst eens de fluo-schuimpjes of ga voor de niet zo dure Alpine plugjes (ik heb deze als reserveset, mocht ik als kluns zijnde mijn dure zien verdwijnen in een putje...). Kun je later nog altijd voor de op maat gemaakte. Meestal heb je op de beurs aanbiedingen voor op maat gemaakte, scheelt je weer wat tientjes
Misschien moet ik dat even toelichten: ik heb soms last van de naweeën van een oude blessure (knie). Ik ben nog steeds gelukkig met mijn Hornet, maar ermee op vakantie gaan zit er niet in: als ik te ver moet rijden (of te veel dagen achter elkaar > 300 km) krijg ik daar wel serieus last van. In het dagelijkse leven functioneer ik (lichamelijk
Jammer dat die dingen zo duur zijn én dat het echt zonde zou zijn om de Hornet weg te doen (kapitaalvernietiging + ik heb er nog te veel plezier van), anders ging ik direct op zoek naar een all-road.
Op de vraag van hierboven: mijn vakantiegeld gaat dus in het spaarpotje hiervoor.
Ik moet wel bekennen dat ik de afgelopen 2 dagen al 3 keer naar occasionsites ben gesurfd, dus ik vrees het ergste voor mijn bankrekening.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Vuistregel: als je je stem moet verheffen om met iemand op 1m afstand te praten, dan is het geluidsniveau schadelijk. Nu is dat op de motor een lastige vuistregel, maar de strekking lijkt me duidelijk.
Stille helmen bestaan niet. Je hebt wel luidruchtige helmen (een paar) en hele luidruchtige helmen (het grootste deel).
Met name aangezien ik zaterdag mijn eerste tourrit heb, leek het mij wel handig om iets van gehoorbescherming te hebben (aangezien we de hele middag gaan touren).
Helaas zijn de vooruitzichten van het weer voor a.s. zaterdag niet al te best. Hopelijk trekt dat wat bij.
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Dat was het idee, tot er een paar van die mooie paarse enveloppen op de mat vielen, staat een paal schijnbaar over de helft van t kruispunt in a'foort, als je beetje doortrekt in zen 1 zit je natuurlijk al over de 50. Tegen de tijd dat ik de 1e envelop had, stonden er al 7 klaar.GenjiBlade schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:40:
Nog ff Woensdag t/m Vrijdag op kantoor in Zweden overleven, weekend doorkomen en dan is het vakantiegeld tijd!
Never ride faster than your guardian angel can fly.
Daarnaast zijn er een aantal bedrijven die op maat gemaakte gehoorbescherming leveren zoals BeterHoren en Alpine, zit hier nog een verschil in kwaliteit/demping tussen?
Geen antwoord maar een bijvraag (ik ben zelf ook aan het uitkijken naar op maat gemaakte): heeft iemand ervaring met de otoplastieken van Hans Anders (die zijn een stuk goedkoper dan de meeste andere - andere sites zie ik adverteren voor rond de 140€ per set en bij Hans Anders 90€)cyntax schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:35:
Daarnaast zijn er een aantal bedrijven die op maat gemaakte gehoorbescherming leveren zoals BeterHoren en Alpine, zit hier nog een verschil in kwaliteit/demping tussen?
Ik heb ze bij Schoonenberg laten maken met levenslange garantie bij verlies. Voor eentje dan he...anders had ik elk jaar een nieuwe set
Lijkt me weinig verschil in kwaliteit bij de diverse aanbieders.
Die werken samen met Variphone.
Ik heb jarenlange ervaring met Variphone met muziek oordoppen en inears en zeer tevreden van het merk voor muziek.
Dus vandaar dat ik ook bij hen moto oordopjes ben gaan bestellen.
Ik betaal 139 euro en krijg 30 euro terug van de mutualiteit. Dus 109 euro voor vele jaren oorbescherming valt wel mee hé...
Om die reden doe ik m'n Dunlop Sportmax achterband (5500km) met nog meer dan genoeg profiel weg. M'n voorband (eveneens Dunlop Sportmax) is op, en wil graag over op MPR4.DrivinUCrazy schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:41:
Michelins hebben over het algemeen een vorm waardoor ze makkelijk de bocht in vallen. Ook is het karkas van de band vaak wat flexibeler dan bij andere merken, waardoor ze wat meer of in ieder geval anders vervormen. Deze factoren zijn voor alle merken anders.
Om beide redenen zou ik geen merken gaan mixen. Wat wel eventueel kan is binnen één merk te blijven, maar dan voor en achter uit een iets andere serie te pakken. Dan nog, persoonlijk zorg ik dat de voor- en achterband uit dezelfde serie zijn. Daarvan weet je tenminste dat ze op elkaar zijn afgestemd.
Gelukkig heb ik al iemand gevonden die m'n achterband voor € 50 wil overnemen.
Mijn op maat gemaakte Alpine doppen gaan alweer een jaar of 4 mee. Het dopje is 1 geheel en gaat echt niet zomaar kapot. Je moet wel echt je best doen wil je die kapot krijgen.cyntax schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:35:
Nu we het toch al over gehoorbescherming hebben.. Mijn Alpine standaard plugjes hebben het na twee jaar trouw dagelijks gebruik het begeven. Beide kanten zijn nu gescheurd dus ik had een alternatief nodig voor vandaag en dus heb ik maar die schuimpjes uitgeprobeerd die ik nog had liggen. Zowel de alpine plugjes als de schuimpjes blijven bij mij soms niet perfect zitten. Met de schuimpjes is het erger. Zodra ik mijn helm opzet gaan de dingen vaak weer los en dat is enorm irritant. Is dit ook het geval met die op maat gemaakte dingen en gaan ze wel langer mee dan bijvoorbeeld plugjes? Het is namelijk wel aanzienlijk duurder dan een nieuw set plugjes.
Wat wel belangrijk is bij het type dat ik heb is dat de oren vrij zitten in de helm. Als ze dit niet zitten drukt de helm op de dopjes waardoor deze niet meer helemaal afsluiten. Het kan zijn dat ze het ontwerp hebben aangepast waardoor het nu niet meer zo is.
Ik rij er nu iets van 6 jaar mee, helaas was ik 1 dopje van het eerste setje kwijtgeraakt. Voor mij werkt dit heel erg goed. Ze zitten ook altijd in 1x gelijk goed zonder moeilijk te hoeven doen. Met die gele dopjes kwam het nog best vaak voor dat het net niet helemaal lekker zat, daar heb je bij deze geen last van. Deze dopjes in combinatie met mijn Shoei helm rijd echt heerlijk. Tot iets van 90km/u is het zeer stil te noemen. Het verschil zonder doppen is dan extreem. Pas bij 110km/u of harder neemt het geluid wat toe.
Er staat echt een hele mooie first edition bij van meel motoren. Uiteindelijk niet de motor voor mij omdat ik te weinig terug kreeg voor mijn F800GS en besloot er mee door te rijden. Let wel deze heeft net iets ander stuur en iets andere electonica / mapping als de 2016. http://occasions.vanmeelm...0z+super+tenere+abs/22562DrivinUCrazy schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:59:
Afgelopen zaterdag een demo-dag van Yamaha. Hoewel ik zelf niet heb gereden, heb ik wel heel even op de Super Tenere gezeten... Heerlijk.Een ding is me wel duidelijk: mijn volgende motor wordt een all-road.
Misschien moet ik dat even toelichten: ik heb soms last van de naweeën van een oude blessure (knie). Ik ben nog steeds gelukkig met mijn Hornet, maar ermee op vakantie gaan zit er niet in: als ik te ver moet rijden (of te veel dagen achter elkaar > 300 km) krijg ik daar wel serieus last van. In het dagelijkse leven functioneer ik (lichamelijk) wel normaal, alleen dingen als tennissen of zaalsporten moet ik niet willen doen. Omdat een all-road een heel stuk hoger is, is de hoek van de knie veel comfortabeler.
Jammer dat die dingen zo duur zijn én dat het echt zonde zou zijn om de Hornet weg te doen (kapitaalvernietiging + ik heb er nog te veel plezier van), anders ging ik direct op zoek naar een all-road.
Op de vraag van hierboven: mijn vakantiegeld gaat dus in het spaarpotje hiervoor.
Ik moet wel bekennen dat ik de afgelopen 2 dagen al 3 keer naar occasionsites ben gesurfd, dus ik vrees het ergste voor mijn bankrekening.
Mijn vakantie geld gaat ook naar de volgende motor, mogelijk een Super Tenere of een Moto Guzzi Stelvio Ntx. Ben er niet over uit
Over oordoppen. Vaak is het probleem dat mensen niet goed weten hoe de schuimpjes moeten worden ingebracht. Ik ben zelf overgestapt op de moldex 7800 / sparkplugs. Als je de techniek door hebt ( zacht rollen tot ze flexibel zijn en ze dan iets in duwen, dan met mond open in je oor stoppen en even tegenhouden tot ze zijn uitgezet) zitten ze keer op keer goed. Die alpine doppen zijn leuk als je gehoorgang niet te veel veranderd maar ik heb te vaak een ontsteking aan mijn oren waardoor ze keer op keer niet passen, dan is het een hoop geld voor minder dan een jaar. Ik weet dat je kan wisselen en ze hebben goede service maar toch.
[ Voor 15% gewijzigd door GBTW op 17-05-2016 12:56 ]
Feit blijft dat ik nog heel veel plezier heb op de Hornet en het alsnog flinke kapitaalvernietiging is. Dit ook gezien de vrijwel perfecte staat van de Hornet: geen enkel krasje, alleen wat gebruikssporen bij de stepjes en twee slijtplekjes op de stuurgewichtjes waar de verf er van af is. Olieverbuik is 0.
Ik heb tegen mezelf gezegd dat ik nog een tijdje doorrijd en in de tussentijd de iets modernere motoren wat meer laat afschrijven. Nu moet ik alleen nog naar dat stemmetje blijven luisteren.
Ook volgend jaar komen er nog wel dat soort buitenkansjes voorbij, er zijn altijd wel mensen die heel weinig rijden of om een andere reden de motor wegdoen. In dat segment zijn het er wel minder, dat klopt wel.
De enige reden om direct in te ruilen, zou zijn als mijn vriendin heel graag achterop mee zou willen voor langere afstanden. Dat is nog niet het geval.
Nou, dan kopen jullie "samen" een all road. Zij blij want achterop enzo, jij blij omdat ook de Hornet houdtDrivinUCrazy schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:11:
...
De enige reden om direct in te ruilen, zou zijn als mijn vriendin heel graag achterop mee zou willen voor langere afstanden. Dat is nog niet het geval.
Opgelost! Niet...?
Dat zit er niet in. Ik kan beter gaan meedoen met een loterij.
Of die Africa Twin van bij Louis winnen.
Ik heb lang, lang geleden (harde) otoplastieken laten aanmeten bij Hans Anders en heb deze nog steeds; moest wel nog een keertje terug naar de winkel om de vorm iets aan te laten passen vanwege een drukpunt in mijn oor maar dat was snel en zonder problemen geregeldDryhte schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:37:
[...]
Geen antwoord maar een bijvraag (ik ben zelf ook aan het uitkijken naar op maat gemaakte): heeft iemand ervaring met de otoplastieken van Hans Anders (die zijn een stuk goedkoper dan de meeste andere - andere sites zie ik adverteren voor rond de 140€ per set en bij Hans Anders 90€)
in het begin overigens wel aan de harde otoplastieken moeten wennen (meerdere malen helm op en af gedurende de dag brengt toch redelijk wat beweging mee in je oor; maar overaal super tevreden ermee!
Waarom niet all-roads? Die zijn ook al flink hoger.DrivinUCrazy schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:59:
Afgelopen zaterdag een demo-dag van Yamaha. Hoewel ik zelf niet heb gereden, heb ik wel heel even op de Super Tenere gezeten... Heerlijk.Een ding is me wel duidelijk: mijn volgende motor wordt een all-road.
Misschien moet ik dat even toelichten: ik heb soms last van de naweeën van een oude blessure (knie). Ik ben nog steeds gelukkig met mijn Hornet, maar ermee op vakantie gaan zit er niet in: als ik te ver moet rijden (of te veel dagen achter elkaar > 300 km) krijg ik daar wel serieus last van. In het dagelijkse leven functioneer ik (lichamelijk) wel normaal, alleen dingen als tennissen of zaalsporten moet ik niet willen doen. Omdat een all-road een heel stuk hoger is, is de hoek van de knie veel comfortabeler.
[...]
Een Versys 650 is al ongeveer even hoog als die tenere van je. Zie ook: http://cycle-ergo.com/
Verwijderd
- zo dat ding ziet er bruut uit hoe hard loopt die, 300 km/h / 320 km/h ?
- je draagt zeker die oordoppen vanwege de paar honderd decibel die dat ding maakt ?
- die motor moet sneller door de bocht gaan dan een race auto ?
- etc, etc
Sta ik daar bij mijn Bandit 650 met een net uitlaatje in mijn textiel pak, lol
Dat schaar ik voor het gemak onder dezelfde noemer. De MT-09 Tracer ook, bijvoorbeeld. De Versys vind ik afhankelijk van het bouwjaar toevallig minder mooi, maar dat is een kwestie van smaak. De Honda's in die klasses vind ik ook minder mooi, behalve de nieuwe Africa Twin.Jelte schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:55:
[...]
Waarom niet all-roads? Die zijn ook al flink hoger.
Een Versys 650 is al ongeveer even hoog als die tenere van je. Zie ook: http://cycle-ergo.com/
Ik heb op al die anderen niet gezeten, op de 1200 Tenere wel. Daarbij komt wel dat de uitrusting van de Super Tenere wel boven de rest uit steekt, met bijvoorbeeld een cardan ipv kettting. Vandaar dat ik er naar aan het kijken was. (maar goed, ik heb toch een scott-oiler, dus die is ook zo overgezet)
ik heb nu ook nog niet de intentie om überhaupt maar het gras in te gaan, laat staan serieus off-road werk te gaan doen. Maar ja, zeg nooit nooit.
It's dogged that does it
Verwijderd
Test van de nieuwe MT-10
http://www.motorfreaks.nl/testen/2016/test-yamaha-mt-10.html
Hele ding is strak en hoekig vormgegeven, hangt dat ding daar een beetje lullig halfschuin te bungelen tussen de voorvork
[ Voor 28% gewijzigd door Melkunie op 17-05-2016 16:14 ]
Beetje apart inderdaad, was me niet eerder opgevallen, maar lijkt mij makkelijk te verplaatsen, eventueel goedkoop te vervangen... issie gelijk customMelkunie schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:13:
Ik heb al een paar reviews van de nieuwe MT-10 doorgenomen, maar tot nu toe lijk ik de enige te zijn die zich stoort aan de bizarre plaatsing van de claxon
Hele ding is strak en hoekig vormgegeven, hangt dat ding daar een beetje lullig halfschuin te bungelen tussen de voorvork
Er zijn maar weinig nieuwe motoren die ik echt zou willen hebben, maar naast de S1000R is dit er wel eentje vanVerwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:09:
In vergelijking met de R1 is de MT op straat heel simpel de betere keus: het rijdt beter (je hoeft ‘m niet eerst op te winden tot astronomische toerentallen of snelheden), zit beter en jawel, reist beter. Details vullen we later in dit verhaal in.
Test van de nieuwe MT-10
http://www.motorfreaks.nl/testen/2016/test-yamaha-mt-10.html
Op de snelweg moesten we beide wat harder praten om elkaar te verstaan, maar het waaide redelijk en had tegenwind. Ben benieuwd hoe dat op een zomerse dag is.
inclusief dikke wangkussens en extra vizier dark smoke. Ik ben opzich tegen namen/racenummers op helmen, maar ja; vooruit dan maar.

Hopelijk is hij het geld waard. Ik heb veel gehad aan de website: http://www.webbikeworld.c...orcycle-helmet-shapes.htm
Ik heb namelijk een lastige vorm qua hoofd, namelijk smal. Deze website geeft zowaar de goede maten aan waar ik van op aankon.
Scorpion EXO2000 - Narrow: zat prima voor m'n schedel maar slecht voor m'n oren incl bril, werden fijn gedrukt.
Shoei NXR / RF-1200 - Slightly Narrow: zat ietsjes breed voor mn schedel, maar goed voor m'n oren.
Huidige helm Shoei Neo-tec: Neutral. zit nog nog wijder dan de NXR. Ook stuk zwaarder omdat het een systeemhelm is.
Het scheelt natuurlijk enorm als je achter een (goede) ruit zit die de wind goeddeels van je knar af houdt.GeeMoney schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:42:
[...]
Je rijdt toch geen snelweg zonder doppen in?![]()
Ik heb een nieuwe demper gekocht en heb toen een test ritje gemaakt zonder doppen in voor ik denk 15min maar werd er al gestoord van.
En die getallen die genoemd worden zijn natuurlijk generieke getallen. Elke helm is weer anders. Een Schuberth is erg stil en dan heb je dus echt geen 105dB aan je oor, maar een stuk minder.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik heb dan op maat gemaakte doppen, maar die gele dingen van 30 cent doen het net zo goed als je ze goed inbrengt. Inderdaad gewoon even rollen tussen de vingers. Dan een flink stuk in het oor en ze uit laten zetten. Dit werkt dan heel erg goed. Alleen als ze vies en hard worden gaat het niet meer goed en moeten ze vervangen worden.GBTW schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:50:
[...]
Over oordoppen. Vaak is het probleem dat mensen niet goed weten hoe de schuimpjes moeten worden ingebracht.
Ik heb een 20s en heb em eigenlijk nog niet gebruikt als intercom.R0y. schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:08:
Zondagavond de Sena 10s kunnen testen met mijn vriendin (ze zat achterop). Wat klinkt dat goed zeg! Zit wel een vertraging in (was te horen tijdens het wachten bij een stoplicht) van een paar seconden. Maar dat hoor je niet als je rijd en zeker niet als de andere persoon ook motor rijd.
Op de snelweg moesten we beide wat harder praten om elkaar te verstaan, maar het waaide redelijk en had tegenwind. Ben benieuwd hoe dat op een zomerse dag is.
Maar voor telefoneren des te meer. Daarstraks nog een paar keer zitten bellen en na een aantal minuten vraag ik: "hoor je me goed, want ik ben 100 en iets aan het rijden OP DE MOTOR".
Vallen ze altijd uit de lucht... 😝😜 hoe doe je dat, bellen op een motor??? En daarna: wauw wat een goeie kwaliteit, beter dan sommige carkits.
Daarstraks trouwens ook langere call van maat, tegen iets hogere illegale snelheden, geen enkel issue om te bellen.
50 op een woonerf zeker?kazzzdafke schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:20:
[...]
Ik heb een 20s en heb em eigenlijk nog niet gebruikt als intercom.
Maar voor telefoneren des te meer. Daarstraks nog een paar keer zitten bellen en na een aantal minuten vraag ik: "hoor je me goed, want ik ben 100 en iets aan het rijden OP DE MOTOR".
Vallen ze altijd uit de lucht... 😝😜 hoe doe je dat, bellen op een motor??? En daarna: wauw wat een goeie kwaliteit, beter dan sommige carkits.
Daarstraks trouwens ook langere call van maat, tegen iets hogere illegale snelheden, geen enkel issue om te bellen.
Zonder gekkigheid. Ik denk dat er nog veel winst te halen is door de speakers en microfoon anders te plaatsen.
Welke app gebruiken jullie voor flitsers btw? (niet dat ik overal te hard rijd, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2
Ik merk zelf dat zodra ik ergens begin te bellen of te praten dat m'n aandacht voor al het andere dan gedeeltelijk wegvalt. Ik pass dus lekker voor bellen op de motorkazzzdafke schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:20:
[...]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Dan is jouw helm probably een stuk wind-dichter dan de mijne, want bij 130 km/h verstond ik vanochtend geen ene flikker meer van m'n gesprekspartnerkazzzdafke schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:20:
[...]
Overigens vind ik de voice commands vies tegenvallen. Zelfs als ik frikkin' stil sta, snapt 'ie m'n "Next" niet
Ah, dat gaat hier gelukkig goed.. Ik ben dan gewoon eventjes (onbewust) stiltdw schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:50:
[...]
Ik merk zelf dat zodra ik ergens begin te bellen of te praten dat m'n aandacht voor al het andere dan gedeeltelijk wegvalt. Ik pass dus lekker voor bellen op de motor
[ Voor 19% gewijzigd door Osiris op 17-05-2016 20:57 ]
Gaat goed hier. Zijn ook meestal luchtige en kortere gesprekken, maar inderdaad, als ik een manoeuvre moet uitvoeren, dan is het even stil.tdw schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:50:
[...]
Ik merk zelf dat zodra ik ergens begin te bellen of te praten dat m'n aandacht voor al het andere dan gedeeltelijk wegvalt. Ik pass dus lekker voor bellen op de motor
Dan moeten we is samen rijden418O2 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:21:
[...]
Er zijn maar weinig nieuwe motoren die ik echt zou willen hebben, maar naast de S1000R is dit er wel eentje van
*S1000R hier
Zodat ik huilend op mijn brik achter je kan rijden?kazzzdafke schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:11:
[...]
Dan moeten we is samen rijden
*S1000R hier*
Verwijderd
Ik heb een aantal jaren met verschillende combo's gereden omdat ik geen geld had voor fatsoenlijke sets. Ik kocht altijd het goedkoopste wat ik kon vinden, maar wel altijd Michelin, Dunlop, Metzeler o.i.d.
Ook verschillende keren Lelystad en Assen gedaan en nooit het idee gehad dat ik de controle verloor. Met 2m07 op Assen was ik ook niet de langzaamste rijder.
Ik durf daarom te stellen dat wanneer je uit kostenoverweging een keer moet uitwijken naar een ander merk band, dat dit niet direct problemen hoeft op te leveren.
N.B. geen offroad met onroad combineren. Ook geen extreem harde band met extreem zacht band combineren etc. Een Dunlop Diablo met een Michelin pilot sport ct. of een Bridgestone BT16pro met Metzeler racetec o.i.d zou best een keer kunnen.
Ik heb inmiddels wel een voorkeur voor gelijke sets, maar als het een keer niet lukt dan zie ik er niet meteen een probleem in.
Kortom, gewoon je gezonde verstand gebruiken en lekker rijden binnen je eigen grenzen. Als je over je eigen grens gaat of de motor extreem pushed dan maken de banden ook niet veel meer goed.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2016 21:29 ]
Verwijderd
Die heb ik ook maar ik heb de gele filters er maar ingedaan want de groene vond ik niet afdoende. Het licht ook aan de bouw van je gehoorgang want ik moet ze er echt flink induwen willen ze effect hebben. Moet maar eens gaan kijken naar andere of otoplastieken laten aanmeten.Ktenolix schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:29:
Thanks, ik had deze gezien van Alpine.
Met name aangezien ik zaterdag mijn eerste tourrit heb, leek het mij wel handig om iets van gehoorbescherming te hebben (aangezien we de hele middag gaan touren).
Helaas zijn de vooruitzichten van het weer voor a.s. zaterdag niet al te best. Hopelijk trekt dat wat bij.
Ik heb een HJC SY-Max II trouwens.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik gebruik die voorlopig ook maar in mijn rechteroor blijft 't vaak moeilijk zitten, of blijkt niet goed af te sluiten na een stukje rijden. Als je de nodige kilometers snelweg doet zijn de gele best zolang ze blijven zitten.Vrijdag schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:43:
[...]
Die heb ik ook maar ik heb de gele filters er maar ingedaan want de groene vond ik niet afdoende. Het licht ook aan de bouw van je gehoorgang want ik moet ze er echt flink induwen willen ze effect hebben. Moet maar eens gaan kijken naar andere of otoplastieken laten aanmeten.
Maar bij mij worden't dus otoplastieken...
Kreeg daarnet trouwens bericht van één van mijn 2 (slechts) gemotoriseerde vrienden dat hij nooit oordopjes zou dragen op de motor, want 'je zou het verkeer niet horen'... Bullshit, ik wil nooit meer zonder, dat is pijn lijden!
Ja joh, anders rij je gewoon even met 114 langs een fietser met 1 meter tussenafstand @0:48Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:38:
Schaaf op een andere motor en met een totaal andere rijstijl (kissing the mirror style) in plaats tegenleunen wat hij altijd op zijn CB doet
[video]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Volledig mee eens hoor.Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:27:
Nog even de banden discussie... Ik vermoed dat 70% van de mensen het niet zou merken als er een michelin achter en Dunlop voor zou zitten of andersom.
...
Kortom, gewoon je gezonde verstand gebruiken en lekker rijden binnen je eigen grenzen. Als je over je eigen grens gaat of de motor extreem pushed dan maken de banden ook niet veel meer goed.
Dan is het een kwestie van tijd tot ie het verkeer niet meer hoort. Maar ja, wel een bikkel.Dryhte schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:54:
[...]
Ik gebruik die voorlopig ook maar in mijn rechteroor blijft 't vaak moeilijk zitten, of blijkt niet goed af te sluiten na een stukje rijden. Als je de nodige kilometers snelweg doet zijn de gele best zolang ze blijven zitten.
Kreeg daarnet trouwens bericht van één van mijn 2 (slechts) gemotoriseerde vrienden dat hij nooit oordopjes zou dragen op de motor, want 'je zou het verkeer niet horen'... Bullshit, ik wil nooit meer zonder, dat is pijn lijden!
Ja, ik denk dat ik met mijn vakantiegeld maar die dingen ga laten aanmeten want nu is het een beetje behelpen. Heb immers maar twee oren en zolang we nog geen trilhaartjes kunnen kweken doe ik er liever voorzichtig mee.Dryhte schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:54:
[...]
Ik gebruik die voorlopig ook maar in mijn rechteroor blijft 't vaak moeilijk zitten, of blijkt niet goed af te sluiten na een stukje rijden. Als je de nodige kilometers snelweg doet zijn de gele best zolang ze blijven zitten.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Geheel mee eens, vandaag reed ik dus voor de eerste keer in een lange tijd zonder dopjes en ik werd niet goed van de windgeruis. Als iemand niet geloofd dat dopjes of otoplastieken werken dan moeten ze een keer in 1 oor wel iets hebben en in de andere geen, dan merk je direct het verschil na een half uurtje rijden. Ik spreek uit ervaring want ik heb nog maar 1 goede Alpine dopVrijdag schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:42:
[...]
Ja, ik denk dat ik met mijn vakantiegeld maar die dingen ga laten aanmeten want nu is het een beetje behelpen. Heb immers maar twee oren en zolang we nog geen trilhaartjes kunnen kweken doe ik er liever voorzichtig mee.
~ James May
Ik heb op de RT een Michelin PR2 voor en een Conti Trail Attack achter gehad. Een wegband en een allroad band dus. Rijdt als een speer. Ik had ook die allroad voor willen hebben, maar dat bestaat niet in 18". Allroad banden zijn er alleen in 19" en 21".Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:27:
N.B. geen offroad met onroad combineren. Ook geen extreem harde band met extreem zacht band combineren etc. Een Dunlop Diablo met een Michelin pilot sport ct. of een Bridgestone BT16pro met Metzeler racetec o.i.d zou best een keer kunnen.
It's dogged that does it
Met bovenstaand: had voorheen ook mijn gps volgepropt met mp3's, telefoon aangesloten, de gps-miep al pratend in mijn oor. Toen ik merkte dat mijn aandacht verslapte, heb ik er alles weer afgesloopt.tdw schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:50:
[...]
Muziek is het motorgeluid geworden, telefoon, tsja de rest van de wereld moet maar wachten tot ik van de motor afstap, en miep-met-verkeerde-aanwijzingen heb ik het zwijgen opgelegd. Bepaal liever zelf of ik de route wil volgen via het scherm.
Wss kunnen we straks Whatsappen wie weet...hoop het niet
Verwijderd
Zijn hier lange motorrijders met eenzelfde soort klein uitgevallen motor?
Zo ziet het eruit als ik op een 821 zit:

Iemand met verstand van ergonomie op motoren die kan beoordelen of dit er vreemd uitziet?
Ik heb er verder geen verstand van, maar dit geeft wel een goed beeld voor een vergelijking (met een voor jou bekende motor):Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 09:48:
[..]
Iemand met verstand van ergonomie op motoren die kan beoordelen of dit er vreemd uitziet?
http://cycle-ergo.com/
It's funny. But not ha-ha funny.
Ik ben ruim twee meter en kan op mijn ducati 749 prima een paar uur rijden, maar zorg dan ook wel dat mijn rugspieren e.d. een beetje getraind blijven. Voordeel is dat ik ook redelijk rechtop kan zitten door mijn lengte waar kleinere mensen echt continu helemaal voorover moeten hangen.
Ik vergelijk mijn motor (Honda CBR600F4i) met de 821 en qua zit positie zit je op de Ducati rechterop en de Honda is ook nog eens kleiner. (Volgens de cycle-ergo site)Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 09:48:
Ik heb maar bij een handje vol motoren het gevoel van "Ja, deze wil ik.". Op nummer 1 staat een Ducati monster 821. Nu ben ik zelf nogal lang (1.92m) en de monster 821 is niet echt gebouwd voor lange mensen. Ik heb er een keer opgezeten op de motorbeurs en het voelde opzich goed. Ik moet nog een proefrit maken natuurlijk, om het echte gevoel te ervaren.
Ik ben zelf 1.90m lang en rijd ook langere tour ritten en soms woon-werk a 100km enkele reis en dit gaat bij mij prima.
Zelf geen sportman en ik heb een normaal postuur a 88kg.
De Ducati lijkt mij zelf dus prima kunnen. Proefritje zal echter uitwijzen of het voor jou ook goed voelt.
Zucht
[ Voor 16% gewijzigd door wd200 op 18-05-2016 10:53 ]
wd200 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:52:
Waarom wil ik 3 motoren en heb ik geld voor een halve
Zuchthaha

Daarom.
It's funny. But not ha-ha funny.
Waarom heb ik twee motoren (nu ja anderhalve) en rijd ik maar op één ervan?wd200 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:52:
Waarom wil ik 3 motoren en heb ik geld voor een halve
Zuchthaha
Sterkte alvast
Ik spreek nu mijzelf tegen want heb er ooit een blogpost over geschreven maar ik zou zelf geen otoplastieken meer nemen of aanraden.Vrijdag schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:42:
[...]
Ja, ik denk dat ik met mijn vakantiegeld maar die dingen ga laten aanmeten want nu is het een beetje behelpen. Heb immers maar twee oren en zolang we nog geen trilhaartjes kunnen kweken doe ik er liever voorzichtig mee.
Ik ben een woon-werk rijder met 100 km snelweg per dag dus gehoorbescherming is belangrijk.
Ik heb na het eerste jaar pendelen met gewone alpine motosafe mij otoplastieken laten aanmeten.
2 jaar later sloten ze al niet meer goed af.
Nieuw paar dan maar.
Nu 3 jaar later hetzelfde gedoe.
Een maat heeft er ook en hij doet ze vaak niet in voor lange ritten omdat ze dan pijn gaan doen.
Alhoewel het voor woon-werk veel handiger is omdat je snel ze kan in en uitdoen verkies ik nu gewoon dopjes.
Ook niet de motosafe eigenlijk want deze dempen veel te weinig naar mijn zin nu.
Dus mijn mening is dat je zeker met oordopjes moet rijden maar ik raad geen otoplastieken meer aan.
Best gewoon even rond testen welk type het beste zit maar ik kan de volgende wel aanraden (gebaseerd op eindeloos opzoeken, lezen op webbikeworld en 100den posts lezen op advrider):
Moldex spark plugs SNR 35 db
http://www.oordoppen.be/m...es-motor-motorrijden.html
Moldex contour (zitten heel fijn) SNR 35 db
http://www.oordoppen.be/m...rmall-25-paar/moldex.html
Moldex purafit (wat dikker) SNR 34 db
http://www.oordoppen.be/m...nser-snr-34db/moldex.html
Mijn favoriet (hoogste demping en dikste waardoor de allerbeste seal bij mij - gebruik ze ook voor te schieten nu)
EAR Soft FX SNR 39 db
http://www.oordoppen.be/e...emping-snr-39-db/ear.html
die zijn wel het lastigste in te doen omdat ze snel terug hun vorm aannemen dus je moet je haasten en ze zijn ook heel dik
Wise enough to play the fool
Ik heb er 2 en vind het wel prima. De SRAD voor het banjeren en wild doen, de BMW voor langere ritten en in de winter.
En samen kostte ze een halve echte motor.
Ziet er niet vreemd uit wat mij betreft. Ik ben ook niet erg klein (1.90 ong) maar rijd wel op een krappe motor, voor de ritjes die ik doe is het geen probleem.Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 09:48:
Ik heb maar bij een handje vol motoren het gevoel van "Ja, deze wil ik.". Op nummer 1 staat een Ducati monster 821. Nu ben ik zelf nogal lang (1.92m) en de monster 821 is niet echt gebouwd voor lange mensen. Ik heb er een keer opgezeten op de motorbeurs en het voelde opzich goed. Ik moet nog een proefrit maken natuurlijk, om het echte gevoel te ervaren.
[afbeelding]
Sorry, maar ik kan hier niet mee akkoord gaan.DaemonAngel schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:23:
[...]
Ik spreek nu mijzelf tegen want heb er ooit een blogpost over geschreven maar ik zou zelf geen otoplastieken meer nemen of aanraden.
Ik ben een woon-werk rijder met 100 km snelweg per dag dus gehoorbescherming is belangrijk.
Ik heb na het eerste jaar pendelen met gewone alpine motosafe mij otoplastieken laten aanmeten.
Nieuw paar dan maar.
...
Omdat jij pech hebt, wil dat daarom niet zeggen dat het bij iedereen zo is.
Ik ken ook mensen die om de x aantal jaar otoplastieken opnieuw moeten aanmeten omdat ze niet meer goed dichten, maar ik ken veel meer mensen die jaren met hetzelfde paar doen.
Mijn muziek otoplastieken zijn net geen 10 jaar oud en sluiten nog pérfect.
En als je elke dag 100km snelweg doet, dan is een investering van 100 à 150 euro om de 2-3 jaar absoluut te verantwoorden toch?!
Otoplastieken zijn beter en veiliger dan gelijk welk ander generiek oordopje.
Een menselijk oor is iets uniek, je kunt daar wel een generiek oordopje inpluggen en bij de ene zal het misschien 'ok' werken, maar 100% veiligheid heb je enkel met otoplastieken.
Volgens mij is het niet relevant wat een ander vindt of ervaart. Zelf vind ik het met m'n 2m05 niet fijn om op een kleine motor te rijden. Maar dat kan voor jou heel anders zijnVerwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 09:48:
[afbeelding]
XXXVI
Helemaal goed dat je er niet mee akkoord gaat.Anoshky schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:49:
[...]
Sorry, maar ik kan hier niet mee akkoord gaan.
Omdat jij pech hebt, wil dat daarom niet zeggen dat het bij iedereen zo is.
Ik ken ook mensen die om de x aantal jaar otoplastieken opnieuw moeten aanmeten omdat ze niet meer goed dichten, maar ik ken veel meer mensen die jaren met hetzelfde paar doen.
Mijn muziek otoplastieken zijn net geen 10 jaar oud en sluiten nog pérfect.
En als je elke dag 100km snelweg doet, dan is een investering van 100 à 150 euro om de 2-3 jaar absoluut te verantwoorden toch?!
Otoplastieken zijn beter en veiliger dan gelijk welk ander generiek oordopje.
Een menselijk oor is iets uniek, je kunt daar wel een generiek oordopje inpluggen en bij de ene zal het misschien 'ok' werken, maar 100% veiligheid heb je enkel met otoplastieken.
Maar als je het vraagt in het gehoorcentrum geven ze aan dat je normaal 3 jaar kan doen met je oordopjes voor ze niet meer passen.
Als je gewicht veel fluctueert (wat bij mij het geval is) dan kan het nog sneller.
Waarom zijn otoplastieken beter? Op wat baseer jij die uitspraak?
Bijna geen enkele motoredacteur rijdt met otoplastieken.
Op webbikeworld rijden de mensen ook met gewone oordopjes en geen otoplastieken.
Het enige dat telt bij oordopjes is de afdichting. Deze moet goed zijn.
Als je bij beide een perfecte afdichting hebt dan is hetgeen dat telt de SNR waarde, de demping waarde.
Deze is vele male lager dan 35 db.
Dus ze bescherming net minder goed...
En ik spreek over zachte dopjes, je hebt op de links geklikt toch ?
Die passen zich aan de vorm van je oor aan. Ongeacht de vorm... Je moet er alleen nemen die groot genoeg zijn voor je oor en dus genoeg dichten. Bij mij zijn de spark plugs te klein net in 1 oor.
100% veiligheid heb je net niet met otoplastieken want er komt een moment dat ze minder goed afdichten en dan begin je stillaan gehoorschade op te lopen.
Ook gebeurde het soms dat met het opzetten van de helm deze net een beetje een duw kregen waardoor die niet 100% afsluiten. Bij goed insteken van de mouchen gebeurt dit bij mij nooit.
Waarom geef ik er dus geen geld aan? Omdat ik ze niet meer vertrouw, op een moment sluiten ze niet meer genoeg. Omdat ze minder hard dempen dan mijn mouchen. Omdat ze geen interessante investering zijn.
Ik vind die discussies interessanter dan: Wat vind je van mijn moto? Kijk naar deze plaatjes van mijn moto ! !Martin schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:53:
De discussie over wel of geen oorbescherming weer gehad, nu over naar de "juiste" oorbescherming
Mijn ervaring is precies andersom. Het setje wat ik nu heb is meer dan 4 jaar oud en ze zitten nog net zo goed als toen ze nieuw waren. Het is dat ik 1 dopje van het eerste setje verloren ben anders had ik die waarschijnlijk nog.DaemonAngel schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:23:
[...]
Ik spreek nu mijzelf tegen want heb er ooit een blogpost over geschreven maar ik zou zelf geen otoplastieken meer nemen of aanraden.
ikzelf heb zachte otoplastieken laten aanmeten vanwege het gebruiksgemak en de pasvorm. Deze set heb ik ook al 8 jaar en nog steeds sluiten ze goed af. Ik vertrouw in deze op de know how van de aanbieder en producent voor wat betreft het filteren.
Ikzelf heb een hekel aan schuimpjes omdat ze gewoon niet comfortabel zitten. De interne druk zorgde zelfs voor hoofdpijn en een stukje desoriëntatie (niets horen).
Maar allemaal persoonlijk, gelukkig hebben we de keuze met zijn allen
Lekker rondjes draaien daar.
https://www.google.nl/sea...KHWPsD8gQ_AUIBygC&dpr=0.9
Ik heb aan beide oren een piep, de ene wat erger dan de andere en ik word tijdens 't rijden meer dan voldoende afgeleid om me daar druk over te maken.SavageBrother schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:56:
Betreffende oordopjes: ik heb al een lichte piep in m'n oor en die begint juist op te vallen als ik m'n gehoorgang afsluit. Ellende.
Verwijderd
Zelf gebruik ik de bekende gele 3M EAR schuimpjes omdat mijn ervaring met optoplastieken ook niet al te best zijn (lekken). Ik koop de EAR schuimpjes in een grote doos van een paar honderd stuks zodat ik genoeg heb liggen voor dagelijkse woon/werk ritjesDaemonAngel schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:04:
[...]
Waarom geef ik er dus geen geld aan? Omdat ik ze niet meer vertrouw, op een moment sluiten ze niet meer genoeg. Omdat ze minder hard dempen dan mijn mouchen. Omdat ze geen interessante investering zijn.
Ik heb 15 paar verschillende oordoppen besteld via deze link: http://www.gehoorbeschermers-oordoppen.nl/assorti-slapen-feesten-motor.htmlDaemonAngel schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:23:
[...]
Nieuw paar dan maar.
Een maat heeft er ook en hij doet ze vaak niet in voor lange ritten omdat ze dan pijn gaan doen.
Alhoewel het voor woon-werk veel handiger is omdat je snel ze kan in en uitdoen verkies ik nu gewoon dopjes.
Ook niet de motosafe eigenlijk want deze dempen veel te weinig naar mijn zin nu.
Dus mijn mening is dat je zeker met oordopjes moet rijden maar ik raad geen otoplastieken meer aan.
Best gewoon even rond testen welk type het beste zit maar ik kan de volgende wel aanraden (gebaseerd op eindeloos opzoeken, lezen op webbikeworld en 100den posts lezen op advrider):
Moldex spark plugs SNR 35 db
http://www.oordoppen.be/m...es-motor-motorrijden.html
Moldex contour (zitten heel fijn) SNR 35 db
http://www.oordoppen.be/m...rmall-25-paar/moldex.html
Moldex purafit (wat dikker) SNR 34 db
http://www.oordoppen.be/m...nser-snr-34db/moldex.html
Mijn favoriet (hoogste demping en dikste waardoor de allerbeste seal bij mij - gebruik ze ook voor te schieten nu)
EAR Soft FX SNR 39 db
http://www.oordoppen.be/e...emping-snr-39-db/ear.html
die zijn wel het lastigste in te doen omdat ze snel terug hun vorm aannemen dus je moet je haasten en ze zijn ook heel dik
Met uitzondering van de Purafit, zitten alle door jou genoemde oordoppen deze 'proefverpakking'. Ik kan iedereen met klem zo'n proefverpakking aanraden (mits je interesse hebt in zachte oordoppen). Zo ben ik er achter gekomen dat ik Moldex oordoppen inderdaad erg fijn vind.
Ik heb een vraag over de door meerdere mensen genoemde otoplastieken. Hoeveel dempen deze oordoppen? Voor mij is de mate van demping belangrijk dan het draagcomfort. Als de demping daarentegen net zo goed is als zachte oordoppen, heb ik wellicht ook interesse.
Geef dan toch de voorkeur aan een filter.
[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 18-05-2016 14:25 ]
Bij Variphone (merk die in België door AudioNova verdeeld wordt) heb je de keuze uit 23, 25 of 28db.wilmundo schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:18[/message]:
[...]
Ik heb een vraag over de door meerdere mensen genoemde otoplastieken. Hoeveel dempen deze oordoppen? Voor mij is de mate van demping belangrijk dan het draagcomfort. Als de demping daarentegen net zo goed is als zachte oordoppen, heb ik wellicht ook interesse.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoshky op 18-05-2016 15:11 ]
Verwijderd
Dat is dus absoluut niet waar, zelfs met die gele dopjes in hoor ik gewoon ambulances, mijn motorblok, uitlaat, windgeruis, etc etc. Schuimdoppen zorgen echt niet voor een geluidsdichte zone rond je hoofd.MikeyMan schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:25:
Nadeel van de schuimdoppen is dat ze alles dempen.
Alstublieft: http://elacin.com/nl/geho...ive/elacin-ch28-minigrip/wilmundo schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:18:
[...]
Ik heb 15 paar verschillende oordoppen besteld via deze link: http://www.gehoorbeschermers-oordoppen.nl/assorti-slapen-feesten-motor.html
Met uitzondering van de Purafit, zitten alle door jou genoemde oordoppen deze 'proefverpakking'. Ik kan iedereen met klem zo'n proefverpakking aanraden (mits je interesse hebt in zachte oordoppen). Zo ben ik er achter gekomen dat ik Moldex oordoppen inderdaad erg fijn vind.
Dit lijkt minder te dempen dan de schuimpjes... maar als je naar de grafiek kijkt zie je dezelfde piekwaarden. Alleen worden bij de otoplastieken+filters wel dempingsgrafieken bekend gemaakt en wordt de gemiddelde demping gebruikt, maar bij de schuimpjes wordt vaak alleen de piekwaarde vermeld.
Mijn ervaring is dat specifieke motorfilters een wereld van verschil zijn met muziekfilters die een vrijwel volledig lineaire dempingskarakteristiek hebben. Ik heb de Exinore/Elacin ER25 (muziek) en CH26 (motor) met elkaar vergeleken op de motor. De motorfilters halen vrij gericht het windgeruis eruit. De navi/intercom blijft zeer goed hoorbaar. Met schuimpjes is die karakteristiek wel degelijk heel anders. Je bent uiteraard niet op slag doof ermee, maar het geluid vervormt wel.
Om die reden gebruik ik ook de otoplastieken voor het werk niet op de motor; deze dempen ook heel goed, maar met een andere karakteristiek.
Op maat gemaakte doppen gaan snel lekken als de helm op het oor drukt. Heb je een helm waarbij de oren ruimte hebben werkt het wel goed. De mijne werken prima in mijn Shoei helm, maar slecht in mijn HJC helm.Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:56:
[...]
Zelf gebruik ik de bekende gele 3M EAR schuimpjes omdat mijn ervaring met optoplastieken ook niet al te best zijn (lekken). Ik koop de EAR schuimpjes in een grote doos van een paar honderd stuks zodat ik genoeg heb liggen voor dagelijkse woon/werk ritjes
Die gele 3M doppen vind ik ook prima werken. Ik heb altijd een setje bij mij mocht ik de andere verliezen.
Ik moet wel zeggen dat die gele 3M doppen net iets beter dempen, maar zodra ze vies en hard worden zijn ze gelijk een stuk minder.
Ik merk er wel direct bij op dat ik zelf nog niet 100% weet of ik er bij ben. Ben het wel van plan, maar het zal van het weer afhangen, en vooral van het feestje dat ik op zaterdag heb. Als het laat/vroeg wordt, dan stap ik de ochtend erna niet op de motor.
Ik heb nooit meer dan €75 voor die krengen betaald. Ik heb altijd een helm gehad met uitsparingen voor speakers, dus die drukken absoluut niet op het oor. Ik hoef mijn doppen dus ook niet elke 2 jaar te vervangen.
En dat motorredacteuren ze niet gebruiken zegt mij niet zoveel. Dat soort 'deskundigen' vind ik niet maatgevend. Professionele coureurs hebben vaak weer wél maatdoppen. En ik ken brandweerlieden die geen autogordel willen dragen omdat ze bang zijn om in het water te geraken en dan vast te zitten. En dat zouden ook verstandige mensen moeten zijn...
Nee, voor oordoppen zou ik graag advies willen hebben van oordoppenspecialisten niet van zelfverklaarde deskundigen die voor geld leuke verhaaltjes schrijven.
[ Voor 44% gewijzigd door mphilipp op 18-05-2016 21:19 ]
Als je ook nog een link geeft waar we dat allemaal kunnen betalen zijn we natuurlijk veel blijermphilipp schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:17:
Als ik even mag informeren: waar kosten die oordoppen €100 à €150? Zit daar een zilveren doosje bij?
Ik heb nooit meer dan €75 voor die krengen betaald. Ik heb altijd een helm gehad met uitsparingen voor speakers, dus die drukken absoluut niet op het oor. Ik hoef mijn doppen dus ook niet elke 2 jaar te vervangen.
En dat motorredacteuren ze niet gebruiken zegt mij niet zoveel. Dat soort 'deskundigen' vind ik niet maatgevend. Professionele coureurs hebben vaak weer wél maatdoppen. En ik ken brandweerlieden die geen autogordel willen dragen omdat ze bang zijn om in het water te geraken en dan vast te zitten. En dat zouden ook verstandige mensen moeten zijn...
Nee, voor oordoppen zou ik graag advies willen hebben van oordoppenspecialisten niet van zelfverklaarde deskundigen die voor geld leuke verhaaltjes schrijven.
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in theorie
Ik heb ze vier weken geleden nog aan laten meten bij Alpine in Soesterberg a 109 euro dacht ik.mphilipp schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:17:
Als ik even mag informeren: waar kosten die oordoppen €100 à €150? Zit daar een zilveren doosje bij?
Van die "klasse" heb ik ze nog niet eerder gezien goedkoper als deze 109 euro. (behalve op de beurs daar stonden ze ook maar met een dikke wachtrij en daar had ik geen zin in)
Ze zijn zacht, en gratis levenslang verwisselbare filters mogelijk. Ik heb nu medium demping a 25dB. Morgen komen ze binnen.
2 kennissen van me hebben ook bij Alpine deze oordoppen aan laten meten en zijn super tevreden. Vandaar dat ik daar ook ben beland.
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 18-05-2016 21:26 ]
Volgens mij bedoelde MikeyMan "over het hele frequentiebereik" in plaats van "slechts windgeruis"Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 15:19:
[...]
Dat is dus absoluut niet waar, zelfs met die gele dopjes in hoor ik gewoon ambulances, mijn motorblok, uitlaat, windgeruis, etc etc. Schuimdoppen zorgen echt niet voor een geluidsdichte zone rond je hoofd.
~ James May
Dit topic is gesloten.
![]()