Aan de andere kant: je hebt dan tenminste nog garantie, dus die kinderziektes stellen dan niet zoveel voor. Het probleem met die cijfers is dat je niet ziet wat voor zaken het zijn. BMW heeft bv de afgelopen tijd een aantal nieuwe modellen gelanceerd, en ze hebben toen met de RT een behoorlijke recall gehad mbt de achterveer die kon falen. Ook met de S1000RR hebben ze met de eerste paar een fataal probleem met het motorblok gehad. Maar verder is het redelijk klein gebleken. Schakelaartjes die stuk gaan in de regen enzo. Niet leuk, en het hoort natuurlijk niet, maar het is niet zo dat de motoren zware mankementen vertoonden. Tenminste...niet alle problemen waren ernstig.Blue-eagle schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:18:
[...]
Een nieuwe motor verliest direct al 10 tot 20 procent aan waarde zodra hij op jouw naam staat, dan is ‘ie namelijk tweedehands. En vervolgens krijg jij zelf nog alle eerste kinderziektes over je heen.
Ik zou er ook van balen natuurlijk. Evengoed...life's a bitch. Ik heb een bijna nieuwe BMW gekocht uit de Premiumselectie, waardoor ik na aankoop (het was een 2012 fiets) nog 2 jaar fabrieksgarantie erbij kreeg. En daar heb ik nog net even gebruik van kunnen maken met die gasklepsensor. Geen idee wat dat ding kost, maar mij niets in ieder geval.
Het blijft denk ik een eeuwig debat wat het handigste is om te doen. Als je vaker van model wilt wisselen, is een jonge occassion slim; daar is de kop vanaf, maar hij brengt nog genoeg op als je 'm wilt doorverkopen. Een nieuwe na 3 jaar inruilen is pijnlijk; je hebt dan de grootste afschrijving net gehad.
Inruilen is soms ook onvoordelig. Dealers hebben liever iemand met cash in de hand dan een motor die zij weer moeten zien te verkopen met alle gedoe van dien. Ik kreeg er meteen €1000 vanaf toen ik bij die BMW dealer zei dat ik niets in te ruilen had. Dus particulier verkopen is dan beter voor de prijs. Handelaren geven altijd minder.
En als je een nieuwe koopt, zou ik er lang op blijven rijden. Dan heb je er het meeste profijt van. Korting geven op de motoren doen ze bij een nieuwe niet graag en niet veel. Zelfs rijscholen krijgen nauwelijks korting. Waar je wel korting op kan bedingen (of gratis) zijn accessoires en kleding. Daar zitten flinke marges op, en krijg je (afhankelijk van het aankoopbedrag van de motor natuurlijk) zomaar een heel pak tegen een flinke korting of een helm oid.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.