mphilipp schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:54:
Uiteindelijk maakt het ook geen reet uit. Het is een populaire stelling dat korte ritjes niet goed zijn voor een motor. Maar mijn moeder rijdt nu al 16 jaar in een Toyota Yaris die alleen gebruikt wordt om naar de winkel te rijden en een heel enkel keertje naar Dordrecht of Den Bosch. Heel veel verder durft ze niet. Een paar keer hebben mijn broer en ik 'm geleend en dat is denk ik het meest dat dat ding ooit in 1x gereden heeft.
Die auto heeft 0,0 problemen. En zo zijn er talloze voorbeelden van brommers, motoren en auto's waar hoofdzakelijk kort mee gereden wordt. Ja, de olie is nog lang niet op temperatuur, maar het blijkt niets uit te maken bij de moderne motoren. Misschien dat het vroeger een probleem was of bij zo'n fragiele HD of Ducati, maar uit de praktijk blijkt het niet veel uit te maken.
Het is ook een correcte populaire stelling (toch gedeeltelijk). De fout is vaak dat mensen zeggen dat het slecht is voor het motorblok.
Je moeder haar yaris zal bv geen diesel auto zijn, anders had het wel een probleem geweest. Roetfilter die je finaal omzeep rijdt.
Ook zal haar batterij wel wat meer slijt hebben.
Om het even naar de motor terug te halen.
Het is beter als je olie goed opwarmt om de tijd zodat alles eens smeert. Mijn garagist raad mij aan om pas een paar duizend km later op onderhoud te komen omdat ik 100 km per dag ermee doe en dit voornamelijk autostrade is. Het is volgens hem daardoor minder nodig. Een garagist die zichzelf minder werk geeft? Het zal wel waar zijn dan

.
Daarbuiten heb ik met mijn eerste motor problemen gehad net doordat de vorige eigenaar korte afstanden deed.
Wat is er gebeurt:
Doordat die altijd korte afstanden deed werd de uitlaat niet goed warm.
Als je begint met rijden wordt er altijd wat vocht door de uitlaat geblazen.
Je hebt bij het verlaten van je motorblok onderaan een knik in je uitlaat waar dit vocht blijft instaan.
Als je hem warm rijdt verdampt dit gewoon.
Door de korte ritjes van die man was dit niet het geval en is dit gewoon doorgeroest en afgebroken bij mij.
Dit was btw geen oude moto.
Toen ik ermee naar de garage ging en hij het bekeek zij die dat dit daardoor komt en je het nog merkt met korte afstand moto's.
Just my 2 cents.
Ik zou het zeker niet laten om korte afstanden te doen, maar zeggen dat het niets uitmaakt is gewoon incorrect.
Sommige voertuigen kunnen er al wat beter tegen dan andere maar dan nog. Je hebt altijd wel ergens een onderdeel dat niet gelukkig wordt van deze rijstijl.
Ontploft je auto/moto? nope