PilatuS schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 17:09:
[...]
Ik geloof er niets van dat dit veel verschil is met het originele of van een helm van 100 euro. Misschien heb ik het fout hoor, maar bang ben ik er echt niet voor.
Ik rij er alweer 3 jaar mee rond. Sowieso vind ik het fijn dat ie extra donker is, geen zonnebril nodig in de zomer en in het donker rij ik toch nooit.
Vaak is er bij duurdere vizieren een behandeling toegepast waarbij het vizier wordt versterkt net zoals dat bij staal het geval is (verwarmen, afkoelen). Ook zal het je verbazen hoe groot het verschil is tussen kunststoffen. Kijk maar eens naar van die heel goedkope speelgoed producten en duurdere zoals playmobiel of LEGO. Geen idee verder of het vizier even sterk of minder sterk is maar ik denk (hoop) dat de steentjes ook best vaak zouden afketsen?
Kijk ook maar naar airsoft. Daar is ook een bepaald type bril verplicht omdat goedkopere vaak toch breken in plaats van barsten en je dan alsnog met die stukjes zit. Als ik zo rond zoek kan ik niet 1-2-3 op veel klachten ongelukken met vizieren komen dus denk dat het redelijk veilig is. Die van de Lidl zijn zoveel goedkoper omdat die waarschijnlijk worden ingekocht en ze bij Shoei natuurlijk ook wat extra's vragen voor de brand.
wilmundo schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 17:15:
[...]
@caesar1000: dank voor jouw uitgebreide reactie. Kreeg je die sticker vervolgens makkelijk van de helm af? Ik weet niet of stickerverwijderaar of een föhn handig zijn bij een helm van fiberglas. Zo'n chestmount heb ik wel eens gebruikt tijdens het rijden van scooters in het buitenland en dat ding verschoof de hele tijd door de rijwind. Zelfs bij het strakker zetten. Wel jammer, want zowel de beeldhoek als het stabiele beeld zijn grote pluspunten. Ik ga het opnieuw een keer proberen met die chestband, voorlopig heb ik toch geen alternatieven

.
Trouwens, zelf geen ervaringen met Scorpion helmen. Wellicht heb je iets aan de uitgebreide productbesprekingen op het YouTube kanaal van 'Revzilla'. Ik zie dat zij in gaan op meerdere helmen.
Wij hebben hem toen met een föhn verwijderd (op
advies van GoPro). Wel uitkijken dat je hem niet op de warmste stand doet om de sticker er zo snel mogelijk af te krijgen want bij hele hoge temperaturen is dat volgens mij niet zo goed voor het foam aan de binnenkant van de helm. Gewoon rustig afwachten en langzaam eraf pielen.
Bij die chest mount heeft het ook een beetje te maken met wat je draagt. Hij had destijds nog geen leren pak dus het bleef redelijk goed zitten op zijn textiel jas, maar zou me bij leer kunnen voorstellen dat het gaat schuiven.
Had die Revzille video's inderdaad een keer zien langskomen. Wel jammer dat er nog zo weinig reviews/beoordeling op de Nederlandse markt zijn natuurlijk.

Rody schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 17:34:
[...]
Go Pro heb ik op de zijkant van m'n helm. Op de helm is leuker, omdat je dynamischer kan filmen. Nadeel is windgeruis, maar je zou daar wat aan kunnen doen volgens de youtube filmpjes. Soms ook op de balhoofd mount: geen last van wind door het scherm, dus motorgeluid hoor je prima, maar erg statisch filmen en saai.
[..]
Ja, geluid boven de 80-100 nog goed krijgen is bijna niet te doen maar daaronder kan het best goed klinken. Bij de GoPro de skeleton backdoor gebruiken helpt ook. Ik zie bij veel YouTubers dat zij hun microfoon in hun helm voor het geluid gebruiken en dat klinkt verbazingwekkend goed!

wilmundo schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:00:
[...]
@PilatuS: je noemt de XR-1100 in jouw reactie. Daardoor ben ik benieuwd of motorhelmen ook een bepaalde geldigheidsduur hebben zoals banden die ook hebben. Is het zo dat een helm binnen x jaar vanaf productiedatum gebruikt moet zijn? Wat mij bij staat is dat geadviseerd wordt om een helm om de 5 jaar te vervangen. Goed, kilometrage speelt ook een rol. Maar is een helm 5 jaar na productie ook gewoon 'verouderd'? Kan me voorstellen dat oude voorraad voor een mooi prijsje weg mag. Is dat wel raadzaam? Is gewoon een vraag die bij mij opkwam, doet verder niets af aan jouw advies.
PilatuS schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:04:
[...]
Van wat ik weet is het vooral UV straling waardoor een helm achteruit gaat. Als ie in het donker ligt zal ie ook vast nog wel wat verouderen, maar niet zoveel als wanneer je er mee aan het rijden bent.
Toevallig gisteren een video over gekeken en wat verder 'onderzocht'. Over het algemeen heb je 2 type helmen: polycarbonaat (goedkoper) en glassfiber (duurder). Bij polycarbonaat zal dit vanwege de UV straling sneller verouderen en wordt aangeraden om deze om de 2, max 3 jaar te vervangen. Polycarbonaat is van zichzelf vaak ook wat minder stug en wat buigbaarder dan glassfiber. Bij glassfiber is het meestal veilig om het na max 5 jaar te vervangen. Het foam binnenin, hetgeen de energie verdeelt bij een klap, zal ook verouderen en minder goed zijn werk doen na een aantal jaar. Wat betreft 'in het donker'/in een doos denk ik, heb op m'n opleiding ook al veel over kunststoffen gehad, dat het heel wat langzamer zal gaan omdat er geen UV straling op de helm komt. Zou hem dan wel voor de zekerheid toch wel na 5 jaar vervangen. Better be safe than sorry.
Volgens mij is het verder zo bij motorkleding dat dit relatief lang meegaat? Hoor soms verhalen van mensen die al jaren/tientallen jaren in hetzelfde rijden.
[
Voor 3% gewijzigd door
caesar1000 op 30-03-2016 21:13
]