De helm heeft een type goedkeuring, dus het zal wel goed zijn.Vrijdag schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:41:
[...]
Hoe zit het nou eigenlijk met de legaliteit daarvan? Ik had ooit eens ergens gelezen dat Shark de eerste boete op zich zou nemen maar weet niet of dat een broodje vliegend rendier is. Qua systeem vind ik het trouwens best goed, licht in je helm.
Meestal is het gelukkig zo dat de politie meer kijkt naar wat fatsoenlijk is dan naar wat volgens de letter van de wet niet mag. Met zo'n led op je helm of rug zal je niet snel een boete krijgen omdat niemand er last van heeft en het idee gewoon goed is. Leg je 2 dikke neon balken onder je motor is het een ander verhaal.Vrijdag schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:41:
[...]
Hoe zit het nou eigenlijk met de legaliteit daarvan? Ik had ooit eens ergens gelezen dat Shark de eerste boete op zich zou nemen maar weet niet of dat een broodje vliegend rendier is. Qua systeem vind ik het trouwens best goed, licht in je helm.
Ik ben benieuwd, die keuring krijgt een helm idd ook niet voor niks.418O2 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:42:
[...]
De helm heeft een type goedkeuring, dus het zal wel goed zijn.
Ja dat is zo inderdaad. Het lijkt me een andere zaak als je als een soort neon-discobal over de weg zoeftPilatuS schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:56:
[...]
Meestal is het gelukkig zo dat de politie meer kijkt naar wat fatsoenlijk is dan naar wat volgens de letter van de wet niet mag. Met zo'n led op je helm of rug zal je niet snel een boete krijgen omdat niemand er last van heeft en het idee gewoon goed is. Leg je 2 dikke neon balken onder je motor is het een ander verhaal.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Toekomst van motoren met verlichting?

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Maar die ledbars zijn toch groen en zitten ook op de achterkant van de helm?418O2 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:42:
[...]
De helm heeft een type goedkeuring, dus het zal wel goed zijn.
Ik kan me wel voorstellen dat een agent daar iets over opmerkt. Groen licht mag je sowieso niet voeren voor zover ik weet, en achter mag je ook alleen maar rood licht voeren en oranje/geel voor richtingaanwijzers
Gisteren mijn eerste ritje na de "winterstop" die voor mij op 29 december in ging. 
Afgelopen week heeft mijn telefoon een upgrade gehad van windows 8 naar windows 10. Als gevolg daarvan deed mijn tomtom verkeersinformatie het niet meer. Dat komt door een instelling in Windows 10 Phone die standaard blijkbaar net iets anders staat dan voorheen in Windows 8. Je lost het als volgt op:
De Tomtom maakt via bluetooth verbinding met de telefoon. Via die internetverbinding haalt de tomtom dan de verkeersinformatie op. Onder Windows 8 was dat gewoon verbinding maken via bluetooth, en klaar. Nu, na de update was dat Bluetooth verbinding aanzetten, met als gevolg "verbinding gemaakt" - "verbinding verbroken" - "verbinding gemaakt" - "verbinding verbroken".
Wat blijkt nou: Standaard staat in windows 10 de optie "Mobile hotspot" uit. Dat betekent dat de Tomtom wel paired... maar geen data krijgt. Die gaat het als gevolg opnieuw proberen, en opnieuw en opnieuw.
Heb je dus hetzelfde als ik:
- Pair de bluetooth verbinding van je tomtom met je telefoon.
- ga naar "Mobile hotspot"
- Zet die aan
- Zet "Share my mobile data connection over:" op "bluetooth"
- En belangrijk: vink "Allow bluetooth devices to switch sharing from Wifi to bluetooth"
Hierna zie je als het goed is onder de instellingen dat de tomtom een ip-adres krijgt toegewezen. Verkeersinformatie doet het weer.
Afgelopen week heeft mijn telefoon een upgrade gehad van windows 8 naar windows 10. Als gevolg daarvan deed mijn tomtom verkeersinformatie het niet meer. Dat komt door een instelling in Windows 10 Phone die standaard blijkbaar net iets anders staat dan voorheen in Windows 8. Je lost het als volgt op:
De Tomtom maakt via bluetooth verbinding met de telefoon. Via die internetverbinding haalt de tomtom dan de verkeersinformatie op. Onder Windows 8 was dat gewoon verbinding maken via bluetooth, en klaar. Nu, na de update was dat Bluetooth verbinding aanzetten, met als gevolg "verbinding gemaakt" - "verbinding verbroken" - "verbinding gemaakt" - "verbinding verbroken".
Wat blijkt nou: Standaard staat in windows 10 de optie "Mobile hotspot" uit. Dat betekent dat de Tomtom wel paired... maar geen data krijgt. Die gaat het als gevolg opnieuw proberen, en opnieuw en opnieuw.
- Zet die aan
- En belangrijk: vink "Allow bluetooth devices to switch sharing from Wifi to bluetooth"
Hierna zie je als het goed is onder de instellingen dat de tomtom een ip-adres krijgt toegewezen. Verkeersinformatie doet het weer.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Zitten er aan de onderkant geen punten? Tussen je achterwiel en je subframe zeg maar
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Je bedoelt aan de buitenkant? Ik vond het juist fijn dat ik die lussen onder de seatcover kon verbergen.Tylen schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:51:
Zitten er aan de onderkant geen punten? Tussen je achterwiel en je subframe zeg maar
Twee verschillende methoden gevonden:
YouTube: 2009 Honda CBR600RR Kriega US-20 Drypack installation
http://www.600rr.net/vb/2...how-did-you-fit-loop.html
Van de week maar eens puzzelen...
[ Voor 3% gewijzigd door Mawlana op 21-03-2016 08:58 ]
fijne helm, heb ook een skwal418O2 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:39:
[...]
Mijn Shark Skwal heeft ook drie ledbars die ik aan zet in het donker. Dan ben je wel echt zichtbaar
[ Voor 15% gewijzigd door Reloader op 21-03-2016 09:15 ]
Ik heb alleen het idee dat hij vrij luidruchtig is, maar ik heb weinig referentie.Reloader schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:15:
[...]
fijne helm, heb ook een skwal![]()
vind m alleen wel lomp, hij doet zo rond aan maar dat kan ook door mijn dikke kop komen
ik heb dat idee ook, maar ik zie ook andere reviews waarin mensen zeggen dat ie juist heel stil is... hij is zo luidruchtig dat ik op lange (snelweg)ritjes met oordoppen rijd418O2 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:22:
[...]
Ik heb alleen het idee dat hij vrij luidruchtig is, maar ik heb weinig referentie.
Nou heb inmiddels toch al een aantal helmen versleten maar hoe stil de helm ook is, er is er geen een zo stil dat ik zonder wil rijden. Heb dat de eerste 5 jaar gedaan op de VFR, maar heb daar inmiddels een heel fijne oorsuis aan over gehouden.
Dus wat mij betreft, oordoppen? Altijd!
Dus wat mij betreft, oordoppen? Altijd!
Oordoppen: ALTIJD...!!! Zelfs met de 's werelds stilste helm!Reloader schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:30:
[...]
ik heb dat idee ook, maar ik zie ook andere reviews waarin mensen zeggen dat ie juist heel stil is... hij is zo luidruchtig dat ik op lange (snelweg)ritjes met oordoppen rijd
Tenzij je natuurlijk aan het solliciteren bent voor gehoorschade!
Never ever financial advice...
Bedankt! Deze oplossing ga ik testen voor mijn auto multimediasysteem, kreeg het al niet aan de praat.DrivinUCrazy schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:46:
Gisteren mijn eerste ritje na de "winterstop" die voor mij op 29 december in ging.
- Zet die aan
als ik van huis naar t werk rijd ga ik die dingen niet in doen... want het is welgeteld 5 kilometer..kazzzdafke schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:32:
[...]
Oordoppen: ALTIJD...!!! Zelfs met de 's werelds stilste helm!
't Zijn jou oren, maar misschien verandert dat wel als je dit overzichtje ziet:Reloader schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:33:
[...]
als ik van huis naar t werk rijd ga ik die dingen niet in doen... want het is welgeteld 5 kilometer..(daarom fiets ik meestal)
Snelheid windruis Gehoorschade na:
100 km/u 94dB 15 minuten
120 km/u 98dB 7 minuten
140 km/u 102dB 3 minuten
Dus als je op dat traject van 5km een autostrade hebt en je rijdt er 140, zou het al eens prijs kunnen zijn.
bron: https://www.hoorcentrumae...t-risico-op-gehoorschade/
Ik heb er op maat gemaakte, ploppen er zo in. Is echt geen moeite. De dubbel D van de helm dichtstrappen duurt langer.
Ik vind vaak het lawaai wel meevallen als ik een rondje tour en vooral op binnenwegen rij met max 80/90/100 (af en toe even inhalen daargelaten). Goed te doen zonder oordoppen in elk geval en toch merk je als je afstapt wel dat je oren iets suizen.
Eigenlijk wel dom, aangezien ik m'n oordoppen wel altijd in mijn pak heb zitten
Eigenlijk wel dom, aangezien ik m'n oordoppen wel altijd in mijn pak heb zitten
Het lawaai vinden mensen meestal wel meevallen. Ook bij rockconcerten en zo. Vuistregel: als je je stem moet verheffen (nog niet eens schreeuwen) om voor iemand op 1 meter afstand verstaanbaar te blijven, is het te luid. En ja, dat is veel sneller dan je denkt.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik gebruik die Alpine Motosafe oordoppen, klein beetje op maat geknipt, want ik heb niet zulke grote oren.
Zoiezo is de FJR al vrij stil, en op de snelweg gaat het scherm omhoog, dus zit er lekker stilletjes bij.
Als ik dan thuis aankom en mijn doppen uitdoe, en de vogel hoor kwetteren in de bomen komen die prikkels meteen hard binnen. Kortom, die oordoppen werken prima.
Omdat ik zoveel rij wellicht de oordoppen ga vervangen door op maat gemaakte oordoppen.
Zoiezo is de FJR al vrij stil, en op de snelweg gaat het scherm omhoog, dus zit er lekker stilletjes bij.
Als ik dan thuis aankom en mijn doppen uitdoe, en de vogel hoor kwetteren in de bomen komen die prikkels meteen hard binnen. Kortom, die oordoppen werken prima.
Omdat ik zoveel rij wellicht de oordoppen ga vervangen door op maat gemaakte oordoppen.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Verwijderd
Gisteren ben met de motorclub op stap geweest en iedereen had netjes zijn oordoppen in. Het is zo dom om te rijden zonder gehoorbescherming.
Klopt helemaal hoor.
Het is ook puur laksigheid bij mij en soms domweg vergeten. Soms denk je "ach, klein rondje kan wel even zonder". Soms ben je eenmaal onderweg en besef je je dat je je oordoppen vergeten bent in te doen.
Soms onderweg op de weg terug even tanken, doppen uit bij het afrekenen en het laatste stukje "kan dan wel zonder". Vervolgens dan natuurlijk nog een stukje snelweg meepakken en hem even door de eerste vier versnellingen tikken
Vind het overigens zonder oordoppen wel fijn dat je wat meer omgevingsgeluid en geluiden van de motor hoort.
Toch maar aanwennen om het wel te doen, op latere leeftijd een gehoorapparaat is nog minder prettig dan oordoppen
Het is ook puur laksigheid bij mij en soms domweg vergeten. Soms denk je "ach, klein rondje kan wel even zonder". Soms ben je eenmaal onderweg en besef je je dat je je oordoppen vergeten bent in te doen.
Soms onderweg op de weg terug even tanken, doppen uit bij het afrekenen en het laatste stukje "kan dan wel zonder". Vervolgens dan natuurlijk nog een stukje snelweg meepakken en hem even door de eerste vier versnellingen tikken
Vind het overigens zonder oordoppen wel fijn dat je wat meer omgevingsgeluid en geluiden van de motor hoort.
Toch maar aanwennen om het wel te doen, op latere leeftijd een gehoorapparaat is nog minder prettig dan oordoppen
Die heb ik bijna altijd in, tenzij ik de stad niet uitkom. Maar ik merk dat ik mijn muziek nauwelijks meer hoor boven de 120.Reloader schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:30:
[...]
ik heb dat idee ook, maar ik zie ook andere reviews waarin mensen zeggen dat ie juist heel stil is... hij is zo luidruchtig dat ik op lange (snelweg)ritjes met oordoppen rijd
ik ken dit, en ik kom niet boven de 50 uit op weg naar mijn werk...kazzzdafke schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:37:
[...]
't Zijn jou oren, maar misschien verandert dat wel als je dit overzichtje ziet:
Snelheid windruis Gehoorschade na:
100 km/u 94dB 15 minuten
120 km/u 98dB 7 minuten
140 km/u 102dB 3 minuten
Dus als je op dat traject van 5km een autostrade hebt en je rijdt er 140, zou het al eens prijs kunnen zijn.
bron: https://www.hoorcentrumae...t-risico-op-gehoorschade/
Ik heb er op maat gemaakte, ploppen er zo in. Is echt geen moeite. De dubbel D van de helm dichtstrappen duurt langer.
ik heb nu nog alpine partyplugs, ik wil nog naar motorsafe of zelfs opmaat gemaakt. want ik rijd als ik de stad uit ga altijd met oordoppen
dat heb ik ook inderdaad, boven de 100 werkt de intercom ook niet zo goed, maatje van me heeft een Shark systeemhelm en die hoort gewoon niets meer boven de 100. ik kan hem met wat aandachtig luisteren wel verstaan (met oordoppen in)418O2 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:02:
[...]
Die heb ik bijna altijd in, tenzij ik de stad niet uitkom. Maar ik merk dat ik mijn muziek nauwelijks meer hoor boven de 120.
Ik vraag me af of er daadwerkelijk verschil is tussen partyplugs of motorsafe. Het filter heeft een ander kleurtje, maar dat is het dan ook. Het is lang geleden dat ik de dempingskarakteristieken naast elkaar heb gelegd, maar ik zag toen geen verschil.
Feit is wel dat sinds ik over ben op otoplastieken, dat de verstaanbaarheid (van oa. navigatie) veel beter is geworden. Ook heb ik een tijd met otoplastieken gereden die een lineaire demping hadden over het hele bereik, zoals voor muziektoepassingen. Dat werkte op zich wel qua bescherming (had de hoogste dempingsklasse), maar sinds ik otoplastieken specifiek met een motorfilter heb, merk ik dat het specifieke windgeruis veel beter wordt weggefilterd. Absoluut een aanrader, en ja, dat kost je dan eenmalig ongeveer 160 euro. So be it. Gehoorschade kost je nog veel meer.
Feit is wel dat sinds ik over ben op otoplastieken, dat de verstaanbaarheid (van oa. navigatie) veel beter is geworden. Ook heb ik een tijd met otoplastieken gereden die een lineaire demping hadden over het hele bereik, zoals voor muziektoepassingen. Dat werkte op zich wel qua bescherming (had de hoogste dempingsklasse), maar sinds ik otoplastieken specifiek met een motorfilter heb, merk ik dat het specifieke windgeruis veel beter wordt weggefilterd. Absoluut een aanrader, en ja, dat kost je dan eenmalig ongeveer 160 euro. So be it. Gehoorschade kost je nog veel meer.
Wat voor een motor je rijd is ook nog wel heel belangrijk. Als je geen windscherm hebt is het heel lastig elkaar te verstaan, terwijl als je goede windbescherming hebt er al veel minder last van hebt.Reloader schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:16:
dat heb ik ook inderdaad, boven de 100 werkt de intercom ook niet zo goed, maatje van me heeft een Shark systeemhelm en die hoort gewoon niets meer boven de 100. ik kan hem met wat aandachtig luisteren wel verstaan (met oordoppen in)
Op de chopper stond de Cardo headset op de snelweg op vol volume. Nu met de Varadero en de spoiler staat hij vaak 2 of 3 standjes lager. Maakt toch een significant verschil.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
BeterHoren heeft zelfs speciale - op maat gemaakte - oordoppen voor motorrijders. Handig.
http://www.beterhoren.nl/...-motor/Pages/default.aspx
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
yes, staat voor mij ook op de planning, wilde op de motorbeurs eigenlijk laten doen maar er stond zo'n giga wachtrij.DrivinUCrazy schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:22:
Ik vraag me af of er daadwerkelijk verschil is tussen partyplugs of motorsafe. Het filter heeft een ander kleurtje, maar dat is het dan ook. Het is lang geleden dat ik de dempingskarakteristieken naast elkaar heb gelegd, maar ik zag toen geen verschil.
iemand nog tips om deze op maat te laten maken?
Dat kan in elke gehoor-zaak_Apache_ schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:31:
BeterHoren heeft zelfs speciale - op maat gemaakte - oordoppen voor motorrijders. Handig.
Het zijn gewoon otoplastieken, het prijsverschil zit hem dan vervolgens in welke filters je erin duwt.
Er zit ook verschil in het soort materiaal. Sommige zijn hard, andere zacht. Je moet zelf bedenken dat je fijner vind zitten. Ik heb nu blauwe, zodat ik ze minder snel kwijtraak als ik ze laat vallen. Erg handig, want mijn vorige (blanke) heb ik laten vallen in grint en nooit meer gevonden.
Inderdaad, elke gehoorzaak heeft ze. Maar, qua prijs is de BeterHoren wel een goede tip, mits ze de juiste eigenschappen hebben.
Prijsverschillen zitten hem in wel of geen touwtje (maw: moeten ze er een bevestiging aan maken of niet; otoplastieken worden vziw met de hand gemaakt). De filters, en ook of het een hard of zacht materiaal is waar ze van worden gemaakt.
Wat mij betreft:
- filters met de meeste demping
- zacht materiaal. Harde doppen gaan irriteren als je oor wordt vervormd door de helm
- zonder touwtje
- nice to have: otoplastieken met een kleurtje; dan vind je ze wat makkelijker als je ze eens laat vallen.
Prijsverschillen zitten hem in wel of geen touwtje (maw: moeten ze er een bevestiging aan maken of niet; otoplastieken worden vziw met de hand gemaakt). De filters, en ook of het een hard of zacht materiaal is waar ze van worden gemaakt.
Wat mij betreft:
- filters met de meeste demping
- zacht materiaal. Harde doppen gaan irriteren als je oor wordt vervormd door de helm
- zonder touwtje
- nice to have: otoplastieken met een kleurtje; dan vind je ze wat makkelijker als je ze eens laat vallen.
Iemand ervaring met goede of slechte rijscholen in Enschede?
... not as I do.
Audionova, ik weet niet als deze ook in NL zijn, maar hier in Belgie eigenlijk de beste op de markt.Reloader schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:33:
[...]
yes, staat voor mij ook op de planning, wilde op de motorbeurs eigenlijk laten doen maar er stond zo'n giga wachtrij.
Er wordt een soort van siliconen in je oor gespoten dat de vorm aanneemt, paar minuten laten harden en dan hebben ze de maat.
Dan 2,5 weken later de speciale motordopjes ophalen en kijken ze nog alles eens na.
Dopjes zelf zijn van VSIL. http://www.audionova.be/nl/gehoorbescherming/motor-en-cabrio
Ha, hier net omgekeerd. Ik hoor mijn motor beter wanneer ik de oordopjes in heb. Eens getest zonder en je hoort veel meer windgeruis dan je motorronk.B-Real schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:59:
Bij ons in de familie komt doofheid vrij veel voor. Voor AVB had ik nog zoiets van "Joah, die 20 minuten dat ik 50 km/u rijdt zal allemaal wel", maar om gehoorschade te voorkomen heb ik maar oordoppen gekocht en ik in die 8 lessen wil ik al niet meer zonderkazzzdafke schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:32:
[...]
Oordoppen: ALTIJD...!!! Zelfs met de 's werelds stilste helm!
Met de lesmotor (CBF 600N) doe ik de doppen in en staat de ontvanger op maximaal. Dat versta ik onder alle omstandigheden primaHooglander1 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:24:
[...]
Wat voor een motor je rijd is ook nog wel heel belangrijk. Als je geen windscherm hebt is het heel lastig elkaar te verstaan, terwijl als je goede windbescherming hebt er al veel minder last van hebt.
Op de chopper stond de Cardo headset op de snelweg op vol volume. Nu met de Varadero en de spoiler staat hij vaak 2 of 3 standjes lager. Maakt toch een significant verschil.
Daar ga ik maar eens achteraan als ik m'n rijbewijs heb_Apache_ schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:31:
Ik hoor ook de motor minder. Heb de rit nar het AVB terrein met gereden, en de AVB zelf zonder. Dat was een interessante omschakelingkazzzdafke schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:45:
[...]
Ha, hier net omgekeerd. Ik hoor mijn motor beter wanneer ik de oordopjes in heb. Eens getest zonder en je hoort veel meer windgeruis dan je motorronk.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Afgelopen zaterdag voor het eerst in 2 maanden zitten lessen. Mag over ruim een week gaan afrijden (eindelijk een datum!). Gingen op het klaverblad nog even het bochtenwerk oefenen bij knooppunt Hoevelaken (A1/A28). We lessen met 2 man tegelijk en daarachter de instructeur in de auto. Het mooie van het klaverblad is, is dat je non stop rondjes kunt rijden zonder in/uit te voegen dus dat is wel ideaal om te oefenen.
Na 2 keer het klaverblad ging het bij mij wel prima maar de gozer die achter mij reed had wat meer op/aanmerkingen dus we moesten nog een paar rondjes blijven rijden. Op een gegeven moment zegt mijn instructeur, hou hier Utrecht aan. Het klaverblad was richting Utrecht dus dacht we moeten nog één rondje doen. Vervolgens riep hij niets meer over het oortje heen dus ik bleef op het klaverblad zitten maar het was de bedoeling dat we Utrecht zouden volgen. Maar de gozer die achter mij reed, had het wel begrepen en die ging van het klaverblad af, A28 richting het zuiden/Utrecht. (natuurlijk mijn stomme schuld maar goed...)
De instructeur gaf vervolgens aan: "Rij 2x over het klaverblad en ga dan A28 en dan bij Leusden eraf". De instructeur ging vervolgens achter de tweede rijder aan. Dus ik zat met mijn slaperige kop te kijken en zag A28 op de borden staan en ben vervolgens van het klaverblad gegaan. Dus ik kijk om mij heen en ik kon de omgeving niet echt plaatsen. Reed ik op de A28 alleen in noordelijke richting (Zwolle/Groningen). Bij Nijkerk kon ik er pas af, vervolgens het hele eind weer terugrijden. Daarna in Leusden zelf ook nog een keer mis gereden (bij een kruispunt moest ik links ipv rechts). Uiteindelijk een goed kwartier helemaal alleen gereden.
Maar voor de rest was het wel een top les en ging eigenlijk alles goed, dus qua vertrouwen zit het wel goed.
Na 2 keer het klaverblad ging het bij mij wel prima maar de gozer die achter mij reed had wat meer op/aanmerkingen dus we moesten nog een paar rondjes blijven rijden. Op een gegeven moment zegt mijn instructeur, hou hier Utrecht aan. Het klaverblad was richting Utrecht dus dacht we moeten nog één rondje doen. Vervolgens riep hij niets meer over het oortje heen dus ik bleef op het klaverblad zitten maar het was de bedoeling dat we Utrecht zouden volgen. Maar de gozer die achter mij reed, had het wel begrepen en die ging van het klaverblad af, A28 richting het zuiden/Utrecht. (natuurlijk mijn stomme schuld maar goed...)
De instructeur gaf vervolgens aan: "Rij 2x over het klaverblad en ga dan A28 en dan bij Leusden eraf". De instructeur ging vervolgens achter de tweede rijder aan. Dus ik zat met mijn slaperige kop te kijken en zag A28 op de borden staan en ben vervolgens van het klaverblad gegaan. Dus ik kijk om mij heen en ik kon de omgeving niet echt plaatsen. Reed ik op de A28 alleen in noordelijke richting (Zwolle/Groningen). Bij Nijkerk kon ik er pas af, vervolgens het hele eind weer terugrijden. Daarna in Leusden zelf ook nog een keer mis gereden (bij een kruispunt moest ik links ipv rechts). Uiteindelijk een goed kwartier helemaal alleen gereden.
Mooi manRobkazoe schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:04:
Uiteindelijk een goed kwartier helemaal alleen gereden.Maar voor de rest was het wel een top les en ging eigenlijk alles goed, dus qua vertrouwen zit het wel goed.
Zoiets is mijn ook een keer overkomen (maar toen was het wel meer de instucteur zijn fout), Uiteindelijk een stuk zelf gereden en na een poosje de instructeur weer gevonden.. aangezien ik al veel 125cc ervaring had vond ik het eigenlijk niet zo ergRobkazoe schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:04:
Afgelopen zaterdag voor het eerst in 2 maanden zitten lessen. Mag over ruim een week gaan afrijden (eindelijk een datum!). Gingen op het klaverblad nog even het bochtenwerk oefenen bij knooppunt Hoevelaken (A1/A28). We lessen met 2 man tegelijk en daarachter de instructeur in de auto. Het mooie van het klaverblad is, is dat je non stop rondjes kunt rijden zonder in/uit te voegen dus dat is wel ideaal om te oefenen.
De instructeur gaf vervolgens aan: "Rij 2x over het klaverblad en ga dan A28 en dan bij Leusden eraf". De instructeur ging vervolgens achter de tweede rijder aan. Dus ik zat met mijn slaperige kop te kijken en zag A28 op de borden staan en ben vervolgens van het klaverblad gegaan. Dus ik kijk om mij heen en ik kon de omgeving niet echt plaatsen. Reed ik op de A28 alleen in noordelijke richting (Zwolle/Groningen). Bij Nijkerk kon ik er pas af, vervolgens het hele eind weer terugrijden. Daarna in Leusden zelf ook nog een keer mis gereden (bij een kruispunt moest ik links ipv rechts). Uiteindelijk een goed kwartier helemaal alleen gereden.Maar voor de rest was het wel een top les en ging eigenlijk alles goed, dus qua vertrouwen zit het wel goed.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Verwijderd
Ik en veel motorrijders in mijn omgeving gebruiken deze doppen (40 euro voor 250 stuks):Reloader schreef op maandag 21 maart 2016 @ 10:33:
[...]

Deze dingen lekken niet terwijl ik met al die op maat gemaakte dingen zoveel klachten van mede motorrijders heb gehoord over het lekken van oordopjes.
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:50:
[...]
Ik en veel motorrijders in mijn omgeving gebruiken deze doppen (40 euro voor 250 stuks):
[afbeelding]
Deze dingen lekken niet terwijl ik met al die op maat gemaakte dingen zoveel klachten van mede motorrijders heb gehoord over het lekken van oordopjes.
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Geluid kan ook lekken.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Otoplastieken worden in rust aangemeten. Als je dan je helm opzet vervormt je oor en gehoorgang, en dan kan het geluid gaan lekken. Imho een reden om ze opnieuw te laten aanmeten; daar betaal je immers ook voor.
Oren zijn voor iedereen verschillend. Ik krijg het zelfs voor elkaar om die schuimpjes te laten lekken. Vooral links heb ik daar wel eens last van.
Die 3M E-A-R schuimpjes voor industrieel gebruik ken ik wel, maar die zijn me na lange tijd te ruw met een geïrriteerde gehoorgang tot gevolg. Na een aantal types geprobeerd te hebben, kwam ik hierbij uit: http://www.gehoorbescherm...-next-solar-earplugs.html
Deze heb ik altijd in de auto, in de motor, in mijn jas, waar dan ook bij me. Op festivals en concerten ideaal.
Oren zijn voor iedereen verschillend. Ik krijg het zelfs voor elkaar om die schuimpjes te laten lekken. Vooral links heb ik daar wel eens last van.
Die 3M E-A-R schuimpjes voor industrieel gebruik ken ik wel, maar die zijn me na lange tijd te ruw met een geïrriteerde gehoorgang tot gevolg. Na een aantal types geprobeerd te hebben, kwam ik hierbij uit: http://www.gehoorbescherm...-next-solar-earplugs.html
Deze heb ik altijd in de auto, in de motor, in mijn jas, waar dan ook bij me. Op festivals en concerten ideaal.
Die was een beetje chagrijnig want alles ging zo'n beetje mis in die les (van die verkeerslichten die na motor rijder 1 op oranje springt waardoor de auto achter rood blijft hangen). Maar goed, hij gaf ook aan dat hij de andere motor had gevolgd omdat hij daar iets minder vertrouwen in had en dat ik al een keer had afgereden (en weer bijna moest afrijden) en dat hij het wel vertrouwde dat het goed kwam met mij. Het duurde alleen iets langer dan verwachtMartin schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:07:
[...]
Mooi manWat zei je instructeur over je avontuur?
Er zijn een hoop helmen die drukken op de oren. Als ik mijn op maat gemaakte dopjes gebruik in mijn Shoei helm zit het perfect. Pak ik mijn oude HJC drukt deze tegen de oren aan en gaat het inderdaad lekken.Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:50:
[...]
Ik en veel motorrijders in mijn omgeving gebruiken deze doppen (40 euro voor 250 stuks):
[afbeelding]
Verder is het bij aanmeten van deze dopjes enorm belangrijk stil te zitten. Door even kort te lachen druk je al een stuk van het spul waarmee ze de mal maken in.
Die gele dopjes werken verder ook prima vind ik. Je moet ze alleen niet te lang gebruiken.
Zoals je zegt verandert je gehoorgang ook bij andere gezichtsuitdrukkingen (en praten, en kauwen). Bij het aanmeten kijk ik serieus. In mijn helm kijk ik of geconcentreerd (=bijna boos) of met een grijns, jawel, van oor tot oor. Dat is dus best moeilijk voor een audicien.
Ach ja, er zijn van die dagen lessenRobkazoe schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:52:
[...]
Die was een beetje chagrijnig want alles ging zo'n beetje mis in die les (van die verkeerslichten die na motor rijder 1 op oranje springt waardoor de auto achter rood blijft hangen). Maar goed, hij gaf ook aan dat hij de andere motor had gevolgd omdat hij daar iets minder vertrouwen in had en dat ik al een keer had afgereden (en weer bijna moest afrijden) en dat hij het wel vertrouwde dat het goed kwam met mij. Het duurde alleen iets langer dan verwacht
Heb zelf ook wel eens zoiets meegemaakt, we zouden even 'aan snelheid wennen', dus 140 gaan rijden op de snelweg. Mijn medelesser had echter nog maar een paar lessen achter de rug dus die zat zwaar verkrampt en angstig op de motor, durfde niet harder dan 100 (middenin de spits, haar eerste keer snelweg, ik snapte het wel), ik de hele tijd in de spiegels kijken en afremmen zodat ze me bij kon houden, instructeur in het oor "RIJ MAAR DOOR, D'R AF BIJ HOOGEZAND!!11", dus OK, gas er op
Ik ga binnenkort ook terug naar de hoorwinkel, of in ieder geval bellen voor advies. Mijn op maat gemaakte doppen glijden m'n oor uit tijdens het rijden (en nee, ik heb ze niet te veel ingevet, de pasvorm is gewoon niet goed), en dat geeft toch een kabaal bij 130 km/u... Zo'n dop die half in je oor zit, zorgt voor nog meer herrie dan rijden zonder.DrivinUCrazy schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:06:
Otoplastieken worden in rust aangemeten. Als je dan je helm opzet vervormt je oor en gehoorgang, en dan kan het geluid gaan lekken. Imho een reden om ze opnieuw te laten aanmeten; daar betaal je immers ook voor.
[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 21-03-2016 14:17 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Dat vond ik wel een nadeel aan het lessen. Paar keer iemand gehad die niet zo goed durfde en ook een paar keer een beginner als medelesser gehad terwijl ik bijna klaar was, dan is de les toch iets minder leuk dan wanneer je een gelijkwaardig iemand bij je hebt en lekker door kunt rijden.Martin schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:53:
[...]
Ach ja, er zijn van die dagen lessen
Heb zelf ook wel eens zoiets meegemaakt, we zouden even 'aan snelheid wennen', dus 140 gaan rijden op de snelweg. Mijn medelesser had echter nog maar een paar lessen achter de rug dus die zat zwaar verkrampt en angstig op de motor, durfde niet harder dan 100 (middenin de spits, haar eerste keer snelweg, ik snapte het wel), ik de hele tijd in de spiegels kijken en afremmen zodat ze me bij kon houden, instructeur in het oor "RIJ MAAR DOOR, D'R AF BIJ HOOGEZAND!!11", dus OK, gas er opTegen de tijd dat ze er ook weer bij waren had ik al 2 peuken opgerookt
Of je lest samen met iemand die al 10 lessen meer heeft gehad maar nog steeds niet durft 'door' te rijden. Dan heb ik het over de rotonde op gaan en dat soort zaken. Of het inschatten van als ik daar iets meer door rij kan ik vloeiend voor die andere auto langs. Maar ja iedereen moet het leren en niet iedereen pakt het even snel op.B-Real schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:58:
[...]
Dat vond ik wel een nadeel aan het lessen. Paar keer iemand gehad die niet zo goed durfde en ook een paar keer een beginner als medelesser gehad terwijl ik bijna klaar was, dan is de les toch iets minder leuk dan wanneer je een gelijkwaardig iemand bij je hebt en lekker door kunt rijden.
Persoonlijk vond ik het juist wel fijn om met een ervaren rijder met de verkeersdeelneming mee te rijden want dan valt het veel meer op welke lijnen je moet rijden.
En mijn instructeur reed bijna altijd met de motor mee, dat is ook wel makkelijk als hij even iets wil laten zien.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Grappig om dit allemaal te lezen - ik kan de kilometers snelweg die ik tijdens de rijlessen gereden heb op 1 hand tellen. Erop en meteen weer eraf, en dat was het.B-Real schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:58:
[...]
Dat vond ik wel een nadeel aan het lessen. Paar keer iemand gehad die niet zo goed durfde en ook een paar keer een beginner als medelesser gehad terwijl ik bijna klaar was, dan is de les toch iets minder leuk dan wanneer je een gelijkwaardig iemand bij je hebt en lekker door kunt rijden.
Uren op privéterrein geoefend op de manoeuvres, massa's bebouwde kom (vooral zone 30!), een uurtje landelijke wegen (yeah!) en hier en daar een paar km 90km/u (ring rond Gent), maar snelweg? Laat staan aan 140
Heb na het voertuigbeheersings examen ook achter de instructeur aan door de file gereden met een gangetje of 50 (langzaamrijdende tot stilstaande file). En ja mijn theorie boek vertelde dat het niet mocht met z'n snelheidsverschilDryhte schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:16:
[...]
Grappig om dit allemaal te lezen - ik kan de kilometers snelweg die ik tijdens de rijlessen gereden heb op 1 hand tellen. Erop en meteen weer eraf, en dat was het.
Uren op privéterrein geoefend op de manoeuvres, massa's bebouwde kom (vooral zone 30!), een uurtje landelijke wegen (yeah!) en hier en daar een paar km 90km/u (ring rond Gent), maar snelweg? Laat staan aan 140

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik kan de kilometers snelweg niet op 7 handen tellenDryhte schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:16:
[...]
Grappig om dit allemaal te lezen - ik kan de kilometers snelweg die ik tijdens de rijlessen gereden heb op 1 hand tellen. Erop en meteen weer eraf, en dat was het.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
The-Source schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:20:
[...]
Heb na het voertuigbeheersings examen ook achter de instructeur aan door de file gereden met een gangetje of 50 (langzaamrijdende tot stilstaande file). En ja mijn theorie boek vertelde dat het niet mocht met z'n snelheidsverschilOm na de file vervolgens gewoon 130 a 140 door te rijden
als was het op z'n windvang motor nou niet echt helemaal prettig te noemen
Tja in Gent hoef je de snelweg niet op om op 't rijexamencentrum te komen (kan allemaal binnendoor). En zone 30, daar bulkt 't hier vantdw schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:22:
[...]
Ik kan de kilometers snelweg niet op 7 handen tellenJe zal uiteindelijk toch naar het examenterrein in Amsterdam moeten
[ Voor 16% gewijzigd door Dryhte op 21-03-2016 15:24 ]
Ik had ook zoiets. Met lessen vanaf het begin en iedere keer met dezelfde persoon. Toen ik begon met lessen had zij er al 30 lessen opzitten en we hebben vrijwel tegelijk examen gedaan.The-Source schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:14:
[...]
Of je lest samen met iemand die al 10 lessen meer heeft gehad maar nog steeds niet durft 'door' te rijden.
Ik woon in het noordoosten van het land, dus ik heb tijdens het lessen (ook autorijlessen) weinig snelweg gezien. Het in/uitvoegen is dan het spannendste en voor de rest is het gewoon rechtdoor rijden, heel wat anders dan de randstad waar het een stuk drukker is..
De lange doordraaiers bij het in/uitvoegen waren wel vermakelijk en natuurlijk volgas invoegen is wel even leuk (ook nu nog met het dubbele aan vermogen
).
Voor de rest ook voornamelijk stadsverkeer (40%) en lekker B-weggetjes/landweggetjes (60%)
De lange doordraaiers bij het in/uitvoegen waren wel vermakelijk en natuurlijk volgas invoegen is wel even leuk (ook nu nog met het dubbele aan vermogen
Voor de rest ook voornamelijk stadsverkeer (40%) en lekker B-weggetjes/landweggetjes (60%)
Vandaag de inrijdcontrole gehad en tevens de 1k servicebeurt waarbij de toerenbegrenzer eraf gaat.
Dinsdag 3 mei kennismakingsdag op zandvoort met motorlifestyle. 3 x 20 mins op het circuit en theorie

Dinsdag 3 mei kennismakingsdag op zandvoort met motorlifestyle. 3 x 20 mins op het circuit en theorie
Bij mijn eerste poging zei de examinator ook "Je hebt een zone 30 gemist" ... euhm maar die andere 7-8 had ik toch gezien.Dryhte schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:23:
Tja in Gent hoef je de snelweg niet op om op 't rijexamencentrum te komen (kan allemaal binnendoor). En zone 30, daar bulkt 't hier van
Bij de twee poging (met een andere, veel vriendelijkere examinator) namen we meteen een andere route, weg van Gent centrum met dus amper zonde 30.
Ja,ja, ik heb ook het examen afgelegd in Sint-Denijs-Westrem
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Hoe hard (GPS snelheid) durven jullie te rijden op trajectcontrole stukken? Ik rij tegenwoordig elke dag over de A2 tussen Utrecht en Amsterdam en in eerste instantie reed ik netjes 100 (GPS) maar ik heb al een aantal keer andere motorrijders gevolgd en dan zie ik dus dat ik gemiddeld 105 (GPS) rij dus dat zal ook wel veilig zijn, waar ligt het limiet?
110 op de cruise control, 103 op de GPS.cyntax schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:03:
Hoe hard (GPS snelheid) durven jullie te rijden op trajectcontrole stukken? Ik rij tegenwoordig elke dag over de A2 tussen Utrecht en Amsterdam en in eerste instantie reed ik netjes 100 (GPS) maar ik heb al een aantal keer andere motorrijders gevolgd en dan zie ik dus dat ik gemiddeld 105 (GPS) rij dus dat zal ook wel veilig zijn, waar ligt het limiet?
Rijd hem elke dag ook en in het afgelopen jaar geen een bekeuring gehad
De limiet ligt bij de flitsgrens. Vanaf 107 km/u word je beboet vziwcyntax schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:03:
~ James May
109 met de auto en 115 met de GSXR; heb het dan wel over digitale teller snelheid
En dan nóg presteren die knuppels het om tegen elkaar aan te rijden...B-Real schreef op maandag 21 maart 2016 @ 15:38:
Het in/uitvoegen is dan het spannendste en voor de rest is het gewoon rechtdoor rijden

Ze zouden bekleuringen moeten uitdelen voor die eikels die ongelukken maken op de snelweg, Rechtuit rijden en uit je doppen kijken, how hard can it be?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Yep..., vandaag nog gebeurt in de buurt, niet zozeer op de snelweg maar ook met hoge snelheid invoegen:mphilipp schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:27:
[...]
En dan nóg presteren die knuppels het om tegen elkaar aan te rijden...![]()
Ze zouden bekleuringen moeten uitdelen voor die eikels die ongelukken maken op de snelweg, Rechtuit rijden en uit je doppen kijken, how hard can it be?
http://www.regio15.nl/nie...eval-europaweg-zoetermeer
[ Voor 5% gewijzigd door cyntax op 21-03-2016 21:39 ]
Er is een ontzettend groot aanbod van oordoppen. Hoe vind je die ene oordop (geen otoplastieken) die goed bij je past? Ik heb onderstaand pakketje besteld. Zo merk ik dat sommige oordoppen veel druk uitoefenen op het gehoorkanaal, waar anderen dat niet doen. Sommige zijn erg makkelijk in te brengen, andere krijg je bijna niet opgerold.
http://www.gehoorbescherm...slapen-feesten-motor.html
Ik heb ook nog een setje oordoppen van Alpine, maar ik merk dat die toch minder dempen dan ik zou willen en het zit ook minder fijn dan wegwerp oordoppen. Daarnaast raakte ik zo geïrriteerd van windgeruis dat ik een andere helm heb gekocht (van Shark RSI naar Shoei GT-Air). Windgeruis is minder, maar nog steeds behoorlijk aanwezig. Dus ik rijd eigenlijk ook het liefst met oordoppen. Blijkbaar ontstaat er wat turbulentie boven mijn kuipruit. Als ik mijn kin omhoog druk, dan is de windgeruis het minst, maar ja ga maar zo rijden... Heb me toch behoorlijk verkeken op windgeruis toen ik van een 2007 Z750 naar een 2008 R1 ging. Dacht met een ruitje zit ik heerlijk uit de wind. Tja, ik merk het...
http://www.gehoorbescherm...slapen-feesten-motor.html
Ik heb ook nog een setje oordoppen van Alpine, maar ik merk dat die toch minder dempen dan ik zou willen en het zit ook minder fijn dan wegwerp oordoppen. Daarnaast raakte ik zo geïrriteerd van windgeruis dat ik een andere helm heb gekocht (van Shark RSI naar Shoei GT-Air). Windgeruis is minder, maar nog steeds behoorlijk aanwezig. Dus ik rijd eigenlijk ook het liefst met oordoppen. Blijkbaar ontstaat er wat turbulentie boven mijn kuipruit. Als ik mijn kin omhoog druk, dan is de windgeruis het minst, maar ja ga maar zo rijden... Heb me toch behoorlijk verkeken op windgeruis toen ik van een 2007 Z750 naar een 2008 R1 ging. Dacht met een ruitje zit ik heerlijk uit de wind. Tja, ik merk het...

Heb je er ook zo'n 'double bubble' ruitje opgezet? Dat gaf zelfs bij mijn schakelbrommer een merkbaar verschilwilmundo schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:11:
Heb me toch behoorlijk verkeken op windgeruis toen ik van een 2007 Z750 naar een 2008 R1 ging. Dacht een ruitje zal heerlijk zijn. Tja, ik merk het...
Nog niet, twijfel daar nog over. Als de windgeruis daarmee minder is, wil ik het best doen. Zou het alleen jammer vinden dat ik zoiets koop en dan denk, hmm het is er nog steeds.Martin schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:14:
[...]
Heb je er ook zo'n 'double bubble' ruitje opgezet? Dat gaf zelfs bij mijn schakelbrommer een merkbaar verschil
Op een supersport doet het ruitje alleen wat als je met je buik op de tank ligt natuurlijk. Alleen zie ik zelden mensen op die manier daadwerkelijk rijden op de openbare weg.
Wat je eventueel kan helpen is een spoilertje, MRA X-Creen bijvoorbeeld. Ziet er misschien niet uit op een supersport, maar is wel effectief waarschijnlijk.
Wat je eventueel kan helpen is een spoilertje, MRA X-Creen bijvoorbeeld. Ziet er misschien niet uit op een supersport, maar is wel effectief waarschijnlijk.
Heb ik op m'n Bandit, windbescherming in de winter en 's zomers het ding plat voor de frisheid, ideaalHooglander1 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:17:
Wat je eventueel kan helpen is een spoilertje, MRA X-Screen bijvoorbeeld. Ziet er misschien niet uit op een supersport, maar is wel effectief waarschijnlijk.
Wat ik merkte bij mijn SV met een hoger ruitje is dat dit alleen maar voor extra turbulentie zorgde, waardoor het geluid rond de helm alleen maar slechter werd. Daarom heb ik nu wel een donker ruitje gekocht maar geen verhoogde. Een schone luchtstroom is wel zo prettig.
Dan is hij niet hoog genoegPilatuS schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:24:
Wat ik merkte bij mijn SV met een hoger ruitje is dat dit alleen maar voor extra turbulentie zorgde, waardoor het geluid rond de helm alleen maar slechter werd. Daarom heb ik nu wel een donker ruitje gekocht maar geen verhoogde. Een schone luchtstroom is wel zo prettig.
Op mijn Varadero was de ruit eerst op zijn laagst gezet. Voor mij op zich geen ramp, fijne strakke luchtstroom. Echter voelde je het nog aardig, en voor mijn vrouw achterop helemaal niet te doen. Daarom een X-Creen Touring erop gezet. En dat is toch een stuk lekkerder voor je nek en een stuk stiller aan je hoofd.
Wel lastig om een goede afstelling te vinden, het is echt wel belangrijk dat de lucht over je heen gaat en niet halverwege je helm raakt, dan slinger je alle kanten op.
Vergeet de hoek van het ruitje niet, die MRA van mij kan in zijn hoogste stand ook juist meer turbulentie veroorzaken
Die motor van jou is een toermodel. Daar kan je wel een grote ruit op zetten die goed werkt. De voorkant van een sportmotor is gewoon te laag om het echt goed te doen. Dan een wat grotere ruit plaatsen doet 9 van de 10x meer kwaad dan goed.
En niet vergeten dat het oog ook wat wil...

Verwijderd
Gewoon geen ruitje en een beetje gewenning. Laatst nog met de motorclub met een aantal nakeds en choppers een paar honderd kilometer gereden en niemand hoorde je klagen over turbulentie of andere shit
Of bij een sportmotor een standaard laag ruitje en geen verhoogde. Die van mij motor is erg laag en iets hoger zou best mooier zijn, maar handig is het niet.Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:29:
Gewoon geen ruitje en een beetje gewenning. Laatst nog met de motorclub met een aantal nakeds en choppers een paar honderd kilometer gereden en niemand hoorde je klagen over turbulentie of andere shit
Omdat je dan dus turbulentie krijgt rond je helm.
[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 22-03-2016 15:58 ]
Dan heb je dus voor jouw situatie het verkeerde ruitje gemonteerd. Hoger of juist lager, grotere of kleinere hoek, het maakt best uitPilatuS schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:58:
[...]
Omdat je dan dus turbulentie krijgt rond je helm.
Van wat ik weet is het bij zo goed als alle sportfietsen gewoon het beste om een laag ruitje te houden zodat je zelf gewoon vol in de schone wind zit. Vrijwel ieder verhoogd ruitje geeft turbulentie. Je kan op een sportmotor gewoon geen ruit monteren die hoog genoeg is. Dan gewoon lekker laag houden is het beste.Martin schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:00:
[...]
Dan heb je dus voor jouw situatie het verkeerde ruitje gemonteerd. Hoger of juist lager, grotere of kleinere hoek, het maakt best uit
Maar laten we nu niet doen alsof je een sportmotor rijd voor het comfort, dan doe je sowieso al iets verkeerds
Dat is waar, maar daar gaat het niet om. Een verhoogd ruitje zorgt meestal voor turbulentie en extra geluid, dat is alles wat ik zeg. Daarom bij een sportmotor gewoon lekker origineel laag houden. Zo'n ruitje kopen en denken dat het geluid beter word is gewoon meestal niet zo. Het comfort gaat er alleen maar op achteruit.Hooglander1 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:03:
Maar laten we nu niet doen alsof je een sportmotor rijd voor het comfort, dan doe je sowieso al iets verkeerds
[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 22-03-2016 16:07 ]
Klinkt alsof je het nog nooit hebt geprobeerd, dusja...PilatuS schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:07:
[...]
Dat is waar, maar daar gaat het niet om. Een verhoogd ruitje zorgt meestal voor turbulentie en extra geluid, dat is alles wat ik zeg. Daarom bij een sportmotor gewoon lekker origineel laag houden. Zo'n ruitje kopen en denken dat het geluid beter word is gewoon meestal niet zo. Het comfort gaat er alleen maar op achteruit.

Ik begin toch met zeggen dat ik op de SV een verhoogde ruit heb gemonteerd en dat het er alleen maar slechter op werd. Zag er leuk uit, maar de turbulentie rond de helm werd een stuk erger.Martin schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:12:
[...]
Klinkt alsof je het nog nooit hebt geprobeerd, dusja...
Edit: Of je hebt een lage ruit en zit vol in de wind. Of je hebt een hoge ruit die er voor zorgt dat je echt uit de wind zit. Er tussen in schiet niet op. De wind moet onder je helm terecht komen of er overheen gaan. Als het er op komt is dat erg onprettig. De meeste ruiten van sportmotoren zorgen er voor dat de wind onder je helm komt. Ga je voor een kleine verhoging word het alleen maar slechter. Een ruit monteren die hoog genoeg is zodat de wind boven je helm komt kan gewoon niet op een sportmotor. Dus 9 van de 10x is het op een sportmotor een slecht idee. Ik heb er zelf ervaring mee en hoor het ook van genoeg andere mensen. Daarom zijn zowat alle ruitjes van sportmotoren standaard ook laag.
[ Voor 51% gewijzigd door PilatuS op 22-03-2016 16:19 ]
Zoals ik al eerder zei, dan heb je dus het voor jouw situatie verkeerde type ruit gemonteerd.PilatuS schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:15:
[...]
Ik begin toch met zeggen dat ik op de SV een verhoogde ruit heb gemonteerd en dat het er alleen maar slechter op werd. Zag er leuk uit, maar de turbulentie rond de helm werd een stuk erger.
Er tussen in is eigenlijk precies wat je zoekt. je wil namelijk dat de wind soepel langs je heen gaat, zonder turbulentie. Als ik met mijn MRA de snelweg oprij dan zet ik het ruitje een tikje lager zodat ik minder last heb van turbulentie. Hoe zit dat dan?Edit: Of je hebt een lage ruit en zit vol in de wind. Of je hebt een hoge ruit die er voor zorgt dat je echt uit de wind zit. Er tussen in schiet niet op.
Turbulentie is ook heel afhankelijk van je eigen lengte en geometrie (langere armen/benen/bovenlijf). De BMW K75 van mijn pa heeft een vrij hoge ruit, waar hij prima achter uit de wind zit. Ik ben 10 cm langer en heb langere armen en zit vol in de turbulentie. Zodra de spoiler op de ruit zit, is de situatie precies omgekeerd.
Verder heb ik nu op mijn Honda VFR 750F een vervangingsruit met het originele model. Daarbij zit ik vol in de wind maar niet in de turbulentie. Op mijn vorige VFR (zelfde model) had ik een vervangingsruit waarbij de achterkant een paar cm omhoog boog. Daarbij ving ik beduidend minder wind en had ik ook geen turbulentie.
Als je dus geen verstelbare ruit hebt is het een kwestie van proberen ben ik bang. Met of zonder bepakking/passagier rijden kan ook nogal uitmaken.
Verder heb ik nu op mijn Honda VFR 750F een vervangingsruit met het originele model. Daarbij zit ik vol in de wind maar niet in de turbulentie. Op mijn vorige VFR (zelfde model) had ik een vervangingsruit waarbij de achterkant een paar cm omhoog boog. Daarbij ving ik beduidend minder wind en had ik ook geen turbulentie.
Als je dus geen verstelbare ruit hebt is het een kwestie van proberen ben ik bang. Met of zonder bepakking/passagier rijden kan ook nogal uitmaken.
Zoals ik al eerder zei, zo zijn 9 van de 10 verhoogde ruitjes voor sportmotoren.Martin schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:26:
[...]
Zoals ik al eerder zei, dan heb je dus het voor jouw situatie verkeerde type ruit gemonteerd.
Dat wil je nou juist niet. De lucht zonder een ruitje heeft geen turbulentie. De lucht die over de ruit heen gaat is wel turbulent. Daarom moet een ruit er voor zorgen dat de lucht die over de ruit heengaat of boven de helm uitkomt, of er onder. Precies er op is wat je niet wil.Er tussen in is eigenlijk precies wat je zoekt. je wil namelijk dat de wind soepel langs je heen gaat, zonder turbulentie. Als ik met mijn MRA de snelweg oprij dan zet ik het ruitje een tikje lager zodat ik minder last heb van turbulentie. Hoe zit dat dan?
Met de verhoogde ruit van de SV kwam de luchtstroom precies op de helm terecht. Als ik met 2 vingers ging rijden en zo maximaal omhoog ging zitten kwam de luchtstroom van de ruit net onder de helm waardoor ik in de niet turbulentie stroom kwam. Bij normaal zitten zat ik altijd in de turbulentie. Daarom moet de luchtstroom bij een sportmotor op de borst komen. Een verhoogd ruitje monteren verplaatst die luchtstroom een stukje naar boven waardoor het op je helm komt en je dus last hebt van een turbulente stroom.
Daar zit ik ook mee. Ik had op de CB500X (ruit op hoogste stand) last van turbulentie op mijn helm; nu zit de luchtstroom op mijn schouders (heb ruitje verlaagd) - dat is alleszins een verbetering (maar wel vermoeiend op de snelweg). Ik overweeg een X-Creen spoiler (of gelijkaardig van een ander merk) erop te zetten om de wind wat meer te deflecteren, als dat zou kunnen helpen. 'k zou wel even een proefritje willen makenPilatuS schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:39:
[...]
Zoals ik al eerder zei, zo zijn 9 van de 10 verhoogde ruitjes voor sportmotoren.
[...]
Dat wil je nou juist niet. De lucht zonder een ruitje heeft geen turbulentie. De lucht die over de ruit heen gaat is wel turbulent. Daarom moet een ruit er voor zorgen dat de lucht die over de ruit heengaat of boven de helm uitkomt, of er onder. Precies er op is wat je niet wil.
Met de verhoogde ruit van de SV kwam de luchtstroom precies op de helm terecht. Als ik met 2 vingers ging rijden en zo maximaal omhoog ging zitten kwam de luchtstroom van de ruit net onder de helm waardoor ik in de niet turbulentie stroom kwam. Bij normaal zitten zat ik altijd in de turbulentie. Daarom moet de luchtstroom bij een sportmotor op de borst komen. Een verhoogd ruitje monteren verplaatst die luchtstroom een stukje naar boven waardoor het op je helm komt en je dus last hebt van een turbulente stroom.
Als de lucht standaard op de helm komt in de hoogste stand dan moet die spoiler wel genoeg zijn om er overheen te komen.Dryhte schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:55:
[...]
Daar zit ik ook mee. Ik had op de CB500X (ruit op hoogste stand) last van turbulentie op mijn helm; nu zit de luchtstroom op mijn schouders (heb ruitje verlaagd) - dat is alleszins een verbetering (maar wel vermoeiend op de snelweg). Ik overweeg een X-Creen spoiler (of gelijkaardig van een ander merk) erop te zetten om de wind wat meer te deflecteren, als dat zou kunnen helpen. 'k zou wel even een proefritje willen maken
Kwestie van ontwerpen en een windtunnel gebruiken. Een ruit hoeft niet hoog te zijn om effectief te zijn. Je moet alleen weten wat je doet en zo'n ding er niet voor de sier op zetten. Op mijn Diversion hadden ze 'm net zo goed weg kunnen laten, maar dit ding op de K1100RS was perfect. Voornamelijk door het verstelbare spoilertje (met een 1 Mark stuk te verdraaienPilatuS schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:43:
[...]
Of bij een sportmotor een standaard laag ruitje en geen verhoogde. Die van mij motor is erg laag en iets hoger zou best mooier zijn, maar handig is het niet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Blok hangt erin! Begint weer een beetje vorm te krijgen
Je hébt nog een paar weken totdat de buitentemperatuur weer bóven de 15 graden celsius komtjoshje schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 01:10:
Blok hangt erin! Begint weer een beetje vorm te krijgen![]()
[afbeelding]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
turbulentie en ruitjes zijn zeer persoonlijk, blijkt ook nu maar weer. Ik rij op een div 900 en heb met de originele ruit nergens last van.mphilipp schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 00:57:
[...]
Kwestie van ontwerpen en een windtunnel gebruiken. Een ruit hoeft niet hoog te zijn om effectief te zijn. Je moet alleen weten wat je doet en zo'n ding er niet voor de sier op zetten. Op mijn Diversion hadden ze 'm net zo goed weg kunnen laten, maar dit ding op de K1100RS was perfect. Voornamelijk door het verstelbare spoilertje (met een 1 Mark stuk te verdraaien)
[afbeelding]
Op mijn Diversion 600 merk ik er echt niks van dat ie er op zit, laatst moest ik een stukje zonder rijden: nauwelijks verschil.Jelte schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 08:31:
[...]
turbulentie en ruitjes zijn zeer persoonlijk, blijkt ook nu maar weer. Ik rij op een div 900 en heb met de originele ruit nergens last van.
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Op lagere snelheden kan het misschien verschil maken, maar op hogere snelheden maakt de vorm ook niet meer echt uit. Als ik op de snelweg rijd voel ik de wind op mijn borstkast zelfs nog lager dan het ruitje is. Als ik die redenatie doortrek zou ik een ruitje nodig hebben welke hoger is dan mijn helm om mij uit de wind te zetten.
Ik ga met Pilatus, laag ruitje op een sportfiets
On a different note, blijkbaar vond de accu het niet zo prettig om de hele winter stil te staan zonder druppellader, zat zelfs onvoldoende sap in om het brandstof relais om te gooien. Vrijdag een nieuwe bested bij Jaramoto en zaterdag ochtend al in huiis
van de week even installeren en dan mag de temperatuur van mij wel weer richting de 15 graden gaan
Ik ga met Pilatus, laag ruitje op een sportfiets

On a different note, blijkbaar vond de accu het niet zo prettig om de hele winter stil te staan zonder druppellader, zat zelfs onvoldoende sap in om het brandstof relais om te gooien. Vrijdag een nieuwe bested bij Jaramoto en zaterdag ochtend al in huiis
[ Voor 32% gewijzigd door Rickz op 23-03-2016 08:57 ]
Known as dlm | PSN ID = Rickz1989
Heya.
Denk dat ik maar op zoek ga naar een prettig geprijsde, 2de hands motor-gps apparaat.
Er zijn er natuurlijk 2;
TomTom Rider en de Garmin Zumo.
Zumo kan ik zelf updaten met OSM kaarten, dus dan heb ik nieuwe kaarten.
En om te beginnen is Benelux voldoende.
Wat zijn jullie ervaringen met deze dingen?
Denk dat ik maar op zoek ga naar een prettig geprijsde, 2de hands motor-gps apparaat.
Er zijn er natuurlijk 2;
TomTom Rider en de Garmin Zumo.
Zumo kan ik zelf updaten met OSM kaarten, dus dan heb ik nieuwe kaarten.
En om te beginnen is Benelux voldoende.
Wat zijn jullie ervaringen met deze dingen?
[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 23-03-2016 08:57 ]
Ik heb sinds vrijdag een Suzuki DL1000, en ben ook nog aan het testen met de kuipruit. Ook heb ik er zo'n extra spoiler opzitten. Bij 60/70 komt het beetje wind net vol je vizier in, waardoor je hem wel dicht moet doen
gisteren cadeautje van het vrouwke gekregen, Honda Black Widow met 12000km. mogen hem vrijdag gaan oppikken in de garage

Zo, vandaag voor het eerst op deze motor naar m'n werk gegaan. Het is me gisteren gelukt de Kriega US20 te bevestigen op m'n motor. Heerlijk.sylvesterrr schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:57:
[...]
Je bedoelt aan de buitenkant? Ik vond het juist fijn dat ik die lussen onder de seatcover kon verbergen.Dan kan ik net zo goed de ROK Straps gebruiken.
Twee verschillende methoden gevonden:
YouTube: 2009 Honda CBR600RR Kriega US-20 Drypack installation
http://www.600rr.net/vb/2...how-did-you-fit-loop.html
Van de week maar eens puzzelen...
Wat een prachtige hondjoshje schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 01:10:
[afbeelding]
Dat moet sowieso, een steentje of bij in je oog met die snelheid wil je helemaal nietBioflap schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 09:02:
Ik heb sinds vrijdag een Suzuki DL1000, en ben ook nog aan het testen met de kuipruit. Ook heb ik er zo'n extra spoiler opzitten. Bij 60/70 komt het beetje wind net vol je vizier in, waardoor je hem wel dicht moet doen
~ James May
Wat is het?joshje schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 01:10:
[afbeelding]

Gisteren heb ik lekker zitten soppen

Nog tips voor schoonmaak spul voor op de velgen? Vroegah goot ik gewoon wat diesel over me brommer velgen, het vuil liep er zo van af. Er is vast een betere optie?
Dit topic is gesloten.