LeVortex schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 21:39:
Ik heb ook mijn motor rijbewijs gehaald

. Iemand nog tips voor een motor?
Zat te kijken naar Kawasaki Z750, maar vroeg me af wat het verschil nou precies is met een kawa ER6N (specs daargelaten... wat merk ik daarvan?).
Vier vs twee cylinders. ER6N heeft bot gezegd iets meer kracht en ontstuimigheid onderin en een wat geleidelijkere powerband, de Z750 meer hoog in de toeren en een smaller powerband. Dus de ER6N is makkelijker rijden, zeker als beginner. Dat het 20kg lichter is helpt ook, veel meer gooi&smijtfiets.
Heb zelf afgereden op een ER6N, en dat is echt een heerlijke fiets als je een lichte naked zoekt. Ondanks dat het klein oogt zat ik er met m'n redelijk lange benen prima op. Ken de Z750 niet persoonlijk, dus kan daar weinig over roepen.
Suzuki GSX lijkt me ook nog wel wat. Honda CBF (of was het CBR? Die haal ik steeds door elkaar) lijkt ook nog wel wat. Naked bike heeft toch wel de voorkeur.
Ik zoek gewoon een occasion en ga komend weekend even kijken en proefrijden (lijkt me sowieso wel verstandig, want sommige motoren hebben een sportievere houding nodig dan je in eerste instantie denkt). Zoek een sportieve motor waar nog wel mee te touren is.
Vooral doen!
'Sportief' of niet is lang niet enig verschil in ergonomie tussen fietsen. Zeker als je nog maar net afgereden bent en ws alleen maar een paar vergelijkbare kleine tamme lesfietsen gereden hebt is het erg verstandig om ook een paar totaal andere motoren (supersport, dualsport, tour, hell, als het kan een cruiser

) uit te proberen, al is het alleen maar om scherper te krijgen waarom je naked wilt en om je een referentiekader te geven. 10 tegen 1 dat de allereerste motor die je onder je kont krijgt nu goddelijk zal lijken - totdat je de tweede en derde en... ervaren hebt