mphilipp schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:26:
[...]
Met een Tesla is dat makkelijker, want die kan al heel ver met zijn accu's. De overige elektrieke auto's komt niet verder dan 200km (in de folder). In real life is dat misschien 160...on a sunny day, wind mee, heuvel af. De folder is vaak heel mooi en positief.
En inderdaad: stopcontacten zijn bijna overal, maar laadpunten niet. Je zult in Andorra toch echt ergens aan moeten bellen om je auto op te laden aan 240V. En dat duurt wel wat langer. Er zijn meer dan genoeg gebieden in Europa waar je 0,0 laadpunten hebt. Langs snelwegen en in grote steden ja, maar in het achterland gewoon niet. Als je heel zorgvuldig je route uitkient kun je inderdaad een mooi YT filmpje maken en iedereen wijsmaken dat je 'overal' heen kunt in je elektriek. Maar 'I double dare you...' om het in de praktijk een uit te proberen met een lukraak uitgezette route.
Goh, ik denk dat wanneer je kampeert of bij mensen in de tuin blijft slapen het wel los loopt.
Het merendeel van campings heeft sowieso een aansluiting voor stroom voor wanneer je met een caravan ofzo bent. Je zal dan wel die prijzen gaan betalen denk ik (omdat je een camper plaats inneemt).
Hetzelfde wanneer je bij particulieren overnacht. Daar heeft de vrouw in het filmpje denk ik wel het voordeel dat ze een vrouw is. Ik denk dat wanneer ik als man ergens richting de avond ga aanbellen bij mensen met de vraag "ik ben op een lange motorreis, kan ik hier overnachten, of mag m'n, tent in de tuin" de kans beduidend kleiner is dan wanneer een vrouw die alleen is dat vraag
Dusja, het is wel te doen allemaal, maar op het moment is het echt onder de noemer "eco reis".
De exacte trip die ik door Marokko gedaan heb zou perfect gekund hebben met zo'n Zero. Er waren quasi overal herbergen/hostels/hotels/... en ik heb nog nergens zonder stroom gezeten.
Maar... Je moet zoveel meer tijd uitrekken voor zo'n trip. De heen- en terugweg bijvoorbeeld. Dat was 1400 km tot in Spanje, en 1100 km van Frankrijk weer terug. Je mag met zo'n elektrische fiets op het moment nog maar op 200 km rekenen die je op en dag kan doen. Misschien net die 50km meer als je een lange middagpauze neemt om te eten en een beetje bij te laden. Snelladen zit er namelijk niet bij op 95% van je trip.
Dan ben je al 5 tot 7 dagen onderweg voor je aan de ferry bent. Dan nog eens 4 dagen om weer thuis te raken vanuit Frankrijk. Je bent dus al een week extra kwijt aan je reis. Wil je het helemaal rijdend doen ben je +/- 4.000km kwijt naar en van Marokko. In het aller, allerbeste geval lukt je dat in 16 dagen. 16 dagen en je hebt nog geen km gereden op je bestemming.
Dus kan het, ja. Is het leuk, misschien wel als je het als "eco trip" doet. Maar voor de gemiddelde motorreiziger die 2-3 weken op reis wil is het gewoon niet haalbaar.
Wanneer men overal langs de wegen van die CHAdeMO pluggen heeft zal het al wat haalbaarder zijn ja. 200 km rijden, een uur laden (wanneer je wat aan het eten bent) en terug 200 km rijden. Dat zijn al leukere afstanden om op een dag te kunnen doen. Dat heb ik bijvoorbeeld ook nodig als ik in de Eifel ga rijden. Dat is al 2 x 90km snelweg. Dan wil je echt wel ergens halverwege kunnen laden.