mphilipp schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:34:
Ok, duidelijk. Je moet ook gewoon niet vallen...

Ik weet niet wat al die impactwaarden voorstellen. Ja, zoveel impact die geabsorbeerd wordt. Maar een getal alleen zegt niet zoveel. Natuurlijk is een hogere impact absorbtie beter, maar je moet een referentie hebben om te kunnen zeggen of iets goed of niet goed is. Daarom zou het goed zijn als er bepaalde minimumwaarden zouden zijn. Want nu voldoen ze zogenaamd aan een of andere norm, maar wat zegt die norm? En is het niet net zo als bij de botsproeven van auto's dat ze de spullen maken om goed te scoren in die test, terwijl het in de echte wereld bijna altijd anders is.
Wat pasvorm betreft is dat natuurlijk persoonlijk, net als een gewoon pak. Als jouw lichaam overeenkomt met de paspop uit hun atelier, heb je een perfect passend pak.
Mja, dat zijn die level 1 en level 2 dingen.
Dat is puur labo onderzoek. Ze leggen die beschermstukken op een testbank, daar wordt dan een gewicht op gedropt vanaf een welbepaalde hoogte, met een welbepaald gewicht, met een welbepaalde grootte,...
En dan stelt men grenswaarden in van de kracht die mag doorgegeven worden aan de sensor.
Voor een rugbeschermer bijvoorbeeld:
European Standard EN 1621-2:2003 defines two levels of performance for CE approved back protectors. The test apparatus and procedure is similar to that of EN 1621-1:1997, but with a different impactor and anvil configuration. The impactor is a rounded triangular faced prism, of length 160 mm, base 50 mm, height 30.8 mm and radius 12.5 mm. The anvil is a radiused cylinder, with its axis orientated to the direction of impact, of height 190 mm, diameter 100 mm and rounded end radius 150 mm. When tested to the procedure defined in the standard, the two levels of performance are:
Level 1 protectors: The average peak force recorded below the anvil in the tests shall be below 18 kN, and no single value shall exceed 24 kN.
Level 2 protectors: The average peak force recorded below the anvil in the tests shall be below 9 kN, and no single value shall exceed 12 kN
Alles valt gewoon niet te testen denk ik, en het is allemaal ook maar een indicatie.
In de praktijk zijn er zoveel mogelijke factoren die men in een labo gewoon niet in 1 score kan uitdrukken.
Het ding wat ze laten vallen heeft bijvoorbeeld een doorsnede van 12,5mm. Laat er iets breder of scherper tegenaan knallen en de waardes zijn misschien al heel anders.
Die levels gaan dus enkel en alleen over krachtverdeling van een welbepaalde testvoorwerp. Knal je in de praktijk tegen een muur aan of als ander uiterste weer een scherp puntig voorwerpen, allemaal andere gevolgen denk ik.
Elk pak is dan weer anders gestikt, heeft de naden op andere plaatsen, gebruikt andere ritsen, gebruikt andere zakken,... En je kan daar bovenop weer op zoveel mogelijke manieren vallen op zoveel verschillende ondergronden.
Kijk bijvoorbeeld naar m'n laatste crash. Tegen 120 over asfalt (met herstelspul erop). M'n regenpak was gewoon gescheurd en m'n normale motorpak eronder had alleen een klein scheurtje in de broekzak waar de afstandsbediening van m'n garagepoort zat.
Met hetzelfde merk en type pak ben ik dan ook al eens omgereden door een auto en daar zaten scheuren, schaafplekken,... in. Dat kon de vuilbak in.
Ik denk dat het bijna onmogelijk is om echt te zeggen "dit is de beste bescherming". Het zal altijd z'n voor- en nadelen hebben. Geweldig goede schuifbescherming heeft waarschijnlijk minder goede bescherming tegen een slag (omdat het hard moet zijn). Van die goede bescherming tegen een slag (D30) blijft waarschijnlijk dan weer amper wat over als het 20m over asfalt schuurt,...
En zo blijf je bezig. Ik denk dat, wanneer je eenmaal aan bepaalde bedragen zit, dat de bescherming best wel ok zit met alles

Het verschil tussen een simpel stukje schuim uit de goedkoopste pakken vs dure D30 zal wel meer dan duidelijk zijn. Maar eenmaal je D30 versie 1 gaat vergelijken met D30 versie 2 vraag ik me af hoeveel het verschil echt in de praktijk is.
En wat bij kledij ook altijd nog komt kijken is comfort, gebruiksgemak, prijs,...
Anders zou men er bij Klim, Rukka, Touratech, Aerostitch,...ook wel een airbag in steken zoals bij de racepakken of sommige textielpakken. De vraag is dan weer wie er nog 5-600 euro meer wil uitgeven voor een jas en iets soortgelijks voor een broek (zullen ze het vast ook wel mee kunnen).
Alles heeft z'n prijs, ook veiligheid en comfort.
Wat is de volgende stap, van die mechanische knie-stukken die men voor off-road gebruikt aandoen voor woon-werk?
Ja, Rukka gebruikt nog veel dikkere beschermstukken (heb ze in de winkel eens bekeken) en is super lekker qua fit en warmte. Maar het is daarbij weer veel lomper, veeeeeel warmer (in de winter een must, eenmaal +20° een ramp). Allemaal persoonlijke voorkeur
[
Voor 8% gewijzigd door
DinX op 10-01-2016 13:04
]