Het grote motortopic deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 106 Laatste
Acties:
  • 352.151 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:30

mphilipp

Romanes eunt domus

DinX schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:28:
Na jaren kwijlen erop nu eindelijk besteld *O*
Ga je geen spijt van krijgen! Topspul.

Tipje voor wat betreft onderkleding: voor de koude jaargetijden (nou ja...koud...) is het misschien handiger om 2 onderlagen te kiezen. Ik heb mijn Badlands bij de Rallyadventureshop gekocht en die meneer geeft er ook goed advies bij moet ik zeggen. Omdat de Badlands ongevoerd is, zit de GoreTex outer shell direct op je lichaam. En als het koud is, heb je dus meteen die koude stof tegen je iso broekje aan. Als je dus alleen één goede warme thermobroek aan hebt, is dat iets minder efficiënt.
Wat ik aan heb voor de koude is een IceBreaker Oasis Long Sleeve Turtleneck baselayer van (volgens mij) de dikste kwaliteit (200gr). Dat is nog steeds vrij dun, maar je voelt dat het een zwaardere weving is. Daar overheen heb ik dan als het echt koud is een Klim Yukon pullover. Dat is een dunne trui van PolarFleece. Je zit dan niet als Michelin mannetje op de motor, maar wel warm.
Voor de benen moet ik nog een midlayer kopen, maar na advies van die shop denk ik dat ik het voor wat betreft de baselayer laat bij mijn IceBreaker Anatomica legging van 150gr. Dat is er een die ik jaarrond draag. Ik heb gemerkt dat als het wat frisser wordt (tussen 5-10 gr) de bovenbenen een beetje frisjes worden. Ik zit op zich redelijk beschermd met de benen. Ik ga nu op zoek naar een midlayer broek die ik dan over die Anatomica aan kan. Dun spul, en niet super thermo, want heel erg koud worden de ben niet. Ik denk aan een Klim Transition, maar ik ga ook eens in een outdoor shop kijken wat daar allemaal is. Voordeel van zo'n broek is ook dat je je motorspullen makkelijk uit kunt trekken als je ergens stopt voor lunch oid. Loop je niet meteen voor joker in een legging... ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:03

DinX

Motormuis

Topicstarter
Goh, qua layers.

Ik rij nu rond in m'n Rev'it Sand 2. Ik draag er gewoon een fleece trui met rits onder. Maar dan warm genoeg. Daaronder eb ik niet meer aan dan een t-shirt. Als het echt koud is heb ik een normale trui aan met daar overheen nog die trui met rits. Dat is dan van dat spul uit de buitensportwinkel.

Op reis (waar het in de bergen ook al eens kouder is) gebruik ik zo'n vestje wat je aan doet om te gaan hardlopen. Helemaal winddicht, met thermisch spul gelined aan de binnenkant,... Dat is een handige omdat hij ook waterafstotend is. die gebruik ik op reis dan voor 's avonds enzo.

Voor die Badlands ga ik me wel zo'n nieuwe lange (onder)broek kopen. Ik heb er wel eentje maar dat is geen thermische. Eentje die ik in de zomer onder m'n leren pak aan deed vroeger.
Ik heb nog wel een overall liggen zo, maar dat is niet praktisch @work (dan moet ik me helemaal omkleden ipv gewoon de broek te wisselen).

Zoiets dus als ik niet op reis ben: http://www.haglofs.com/gb...K-JACKET-MEN/p/602276.2A4
Op vakantie iets in dit genre: http://store.nike.com/be/...id-10294085/pgid-11065624

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Maar die Revit heeft toch een eigen voering? Dat is wat ik probeer te zeggen. Omdat de Badlands ongevoerd is, zit je mat je baselayer meteen op de (koude) outer shell. Daar moet je even rekening mee houden; het voelt immers kouder aan. Ik ben ook niet zo'n koukleum en heb ook nog niet echt in koud weer gereden met de Badlands. Maar ik verwacht dat als ik een uur of 2 met 2graden moet rijden, het met alleen die dunne legging een beetje te koud wordt. En dan is een tweede iets warmere broek er overheen praktischer dan een dikkere baselayer.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
mphilipp schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:09:
Maar die Revit heeft toch een eigen voering?
Ja, maar ik gebruik hem dan zonder de eigen thermische voering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ah! Ok. Het is uiteindelijk ook een kwestie van uitproberen wat je zelf fijn vindt. Ik zit redelijk goed tegen de wind beschermt op de GS. Alleen voelde ik wat kou (ik zat nog lang niet te bibberen) op de bovenbenen. Dat is dan ook het enige deel dat het evt.koud zou kunnen krijgen, want op de onderbenen zitten nog een keer sokken en die dikke Sidi Adventure laarzen. Als je het daar doorheen koud krijgt, zit je op de noordpool denk ik... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
mphilipp schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 20:08:
Ah! Ok. Het is uiteindelijk ook een kwestie van uitproberen wat je zelf fijn vindt. Ik zit redelijk goed tegen de wind beschermt op de GS. Alleen voelde ik wat kou (ik zat nog lang niet te bibberen) op de bovenbenen. Dat is dan ook het enige deel dat het evt.koud zou kunnen krijgen, want op de onderbenen zitten nog een keer sokken en die dikke Sidi Adventure laarzen. Als je het daar doorheen koud krijgt, zit je op de noordpool denk ik... :+
Benen zijn bij mij meestal wel OK. De KTM geeft genoeg hitte af, benen zitten achter de gigantische tank,...
De echte kouderitten zijn quasi altijd woon-werk. Op 45 minuten valt het dan nog wel mee zonder voering.
En moest het echt koud zijn hou ik m'n jeans wel aan.

Het aantrekken van die Badlands broek is wel wat meer gedoe dan met m'n huidige. Ze gaat boven eigenlijk zo ver niet open vind ik. Bij m'n huidige is dat echt een gigantisch gat waar je in stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zijwind... :+ Dan heb je niets meer aan de windbescherming van de moto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vandaag vonden m'n vingers 't na 2 uurtjes touren toch niet zo grappig meer vooral.. De rest ging nog wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Lang leve handvatverwarming, zadelverwarming en als dat zelfs niet genoeg is verwarmde handschoenen :p

En nu je het zegt

mphilipp, uiteindelijk kan je ook voor http://www.verwarmdehandschoen.nl/verwarmde-jas-motor-xl gaan in plaats van 2 losse layers :).

* DinX heeft de batterij en vaste aansluitingen toch al

[ Voor 52% gewijzigd door DinX op 01-01-2016 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Handvatverwarming vind ik ook een ultieme uitvinding. Heerlijk. Zadelverwarming heb ik niet, maar ik heb me tot nu toe altijd prima kunnen redden met goede kleding en windbescherming van de motor. Als je een beetje zoekt, kun je de juiste spullen vinden die niet vervelend dragen (te dik, niet ademend) en lekker warm zijn.

Wat ik een beetje tegen verwarmde kleding heb, is dat het wéér iets is met draden aan je lijf en dingen die stuk kunnen. Geen idee of het gammel spul is, maar ik lees wel eens wat over kapotte controllers enzo. Leuk als je met dat spul op de Noordkaap staat en het werkt niet meer. Analoge spullen werken altijd zeg maar. En het is net zoveel moeite met aantrekken, minus het aansluiten.

Maar goed, ieder kan zijn eigen keuzes maken. Daarom is die Badlands ook niet gevoerd. Kun je zelf bedenken wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat met laagjes en thermo ondergoed is idd een goeie tip, dat heb ik al eens eerder hier meegekregen en dat werkt prima. :) Handvatverwarming is super alleen ontbrak dat bij mijn vorige motor. Maar toch, en alle respect voor de gasten die dan rijden, ik vind het echt niks als het echt zo koud is dat een verwarmde voering nodig is om dan met 2 wielen je op de weg te begeven. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:03

_Apache_

For life.

mphilipp schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 00:59:
Handvatverwarming vind ik ook een ultieme uitvinding. Heerlijk. Zadelverwarming heb ik niet, maar ik heb me tot nu toe altijd prima kunnen redden met goede kleding en windbescherming van de motor.
Geeft die boxermotor ook niet genoeg warmte af aan de je benen?
Bij mijn FJR merk ik het best wel (vooral als het blok goed warm is) dat er een warm zuchtje wind over de benen gaat.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

_Apache_ schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:07:
[...]
Geeft die boxermotor ook niet genoeg warmte af aan de je benen?
Bij mijn FJR merk ik het best wel (vooral als het blok goed warm is) dat er een warm zuchtje wind over de benen gaat.
Nooit wat van gevoeld. Maar hij zit een beetje laag en hooguit blaast die warme wind tegen mijn laarzen. Daar voel ik niets van. Het enige dat een beetje koud zou kunnen worden (behalve de tenen, maar dat is net als de vingertoppen) zijn mijn bovenbenen. Op de RT weer iets minder last van, maar op de GS blaast de wind daar net overheen. Als het dan erg koud is en je zit een uurtje ofzo, dan gaat het wel langzamerhand afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 01:22:
Maar toch, en alle respect voor de gasten die dan rijden, ik vind het echt niks als het echt zo koud is dat een verwarmde voering nodig is om dan met 2 wielen je op de weg te begeven. :P
Vandaag nog met mijn vriendin over dit onderwerp gehad. Zelf kan ik extreem goed tegen kou, stond bijv. met oud en nieuw buiten in mijn t-shirt met de buren te praten terwijl de rest bijna allemaal een winterjas aan had.

Al dat soort zaken als windbescherming, handvatverwarming en artic jassen is voor mij persoonlijk overbodig.

Overigens op kou kan je je trainen denk bijv. aan de iceman. Hetzelfde zie je bij voetballers sommigen lopen in een korte broek op het veld terwijl anderen met handschoenen en mallots voetballen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:41:
[...]

Overigens op kou kan je je trainen denk bijv. aan de iceman. Hetzelfde zie je bij voetballers sommigen lopen in een korte broek op het veld terwijl anderen met handschoenen en mallots voetballen.
Met mate wel. Maar als het bloed uit je vingertoppen trekt na 20 minuten bij minder dan 10°C dan mag je trainen wat je wil, dat zal zo blijven. En dan spreek ik echt over spierwitte, verschrompelde vingertoppen die nog amper te bewegen zijn en waar geen gevoel meer in zit.

En waarom zou je de patser uit hangen als er genoeg dingen beschikbaar zijn om comfortabel zelfs bij -14°C te rijden? Ik zie hier mensen bijna 200 euro (of meer) uitgeven soms aan "race handschoenen". Sja, ik geef die 200 euro wel uit aan verwarmde handschoenen.

Als je winter en zomer +/- 130 km snelweg per dag moet doen is dat zijn geld meer dan waard.

In mijn geval zijn het dan ook enkel en alleen m'n handen (en tenen als het echt koud is). De binnenvoering gaat onder de 12° in m'n jas (maar dan draag ik gewoon een t-shirt eronder)

[ Voor 13% gewijzigd door DinX op 02-01-2016 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
DinX schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:00:
[...]

Met mate wel. Maar als het bloed uit je vingertoppen trekt na 20 minuten bij minder dan 10°C dan mag je trainen wat je wil, dat zal zo blijven. En dan spreek ik echt over spierwitte, verschrompelde vingertoppen die nog amper te bewegen zijn en waar geen gevoel meer in zit.

En waarom zou je de patser uit hangen als er genoeg dingen beschikbaar zijn om comfortabel zelfs bij -14°C te rijden? Ik zie hier mensen bijna 200 euro (of meer) uitgeven soms aan "race handschoenen". Sja, ik geef die 200 euro wel uit aan verwarmde handschoenen.

Als je winter en zomer +/- 130 km snelweg per dag moet doen is dat zijn geld meer dan waard.

In mijn geval zijn het dan ook enkel en alleen m'n handen (en tenen als het echt koud is). De binnenvoering gaat onder de 12° in m'n jas (maar dan draag ik gewoon een t-shirt eronder)
Of dat je moeite hebt om te remmen als je op kantoor aankomt 's ochtends vroeg omdat je je vingers niet meer kan buigen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:41:
[...]
Al dat soort zaken als windbescherming, handvatverwarming en artic jassen is voor mij persoonlijk overbodig.

Nou, kom maar op, dan gaan we naar het Elefantentreffen. Jij met je zomerpakje aan en ik met mijn handvatverwarming en warme trui. Goed? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

mphilipp schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 13:52:
[...]

Nooit wat van gevoeld. Maar hij zit een beetje laag en hooguit blaast die warme wind tegen mijn laarzen. Daar voel ik niets van. Het enige dat een beetje koud zou kunnen worden (behalve de tenen, maar dat is net als de vingertoppen) zijn mijn bovenbenen. Op de RT weer iets minder last van, maar op de GS blaast de wind daar net overheen. Als het dan erg koud is en je zit een uurtje ofzo, dan gaat het wel langzamerhand afkoelen.
Ah zo. Bij de FJR zitten er een aantal sleuven in het kuipwerk om de lucht van de radiator af te voeren. Deel van je benen word door het kuipwerk uit de windstroom gehouden en een deel krijgt er verwarmde lucht overheen.

Vooral als je wat sportiever gaat rijden merk ik dat het warmere lucht is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 04-01-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Whoop een Ignition Module gekocht als extensie op de PowerCommander V. Nu kan ik de launch control activeren :) Dat word leuk spelen :)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Helpt tegen de kou niet gewoon een simpel regenpak? Dat laat de wind niet door en als je dat over je gewone kleding draagt lijkt me een goede wind en waterbescherming.
Niet gebaseerd op ervaring trouwens, maar zo werkt het in elk geval wel op de trapfiets :P

Misschien tips waar ik een goedkoop benzinekraantje kan halen voor mijn GPZ500s? Motorpartsonline.nl en marktplaats en ebay zijn meestal wat prijzig of rekenen hoge bezorgkosten.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voldoet een reparatiesetje niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Nee dat heb ik al geprobeerd. Wat er nu gebeurt is dat de brandstof echt er doorheel druppelt maar dat er wel genoeg aanzuiging is. Het vermoeden is dat het kraantje niet goed is en ergens is verstopt. Alleen geen idee waar. Ook al schoongespoten met perslucht maar heeft niet geholpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Vrijdag op 04-01-2016 16:24 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:50

Chakotay

Lick here to continue

Hmm, wel erg slecht zicht vanochtend bij donker+regen... Mijn laatste vinger-ruitenwissertje ligt nog ergens langs de A32, heb maar weer een nieuw voorraadje besteld :P

Ook maar eens op jacht naar een nieuw pinlock-vizier, heeft iemand daar toevallig nog een goedkoop adresje zijn? De universele pinlocks passen helaas niet door de afwijkende vorm van het vizier van mij Schuberth R1 (er is een soort 'hap' uit aan de onderkant).

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vrijdag schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:56:
Helpt tegen de kou niet gewoon een simpel regenpak? Dat laat de wind niet door en als je dat over je gewone kleding draagt lijkt me een goede wind en waterbescherming.
Niet gebaseerd op ervaring trouwens, maar zo werkt het in elk geval wel op de trapfiets :P
Zou kunnen. Mijn GoreTex Proshell is ook wind- en waterdicht. Uiteraard scheelt het als je wind en regen buiten houdt. Ik loop ook buiten met een een heel dun Icebreaker tshirt (dunste) en een softshell jack. Dat jack is wind en waterdicht en door de fleece ook nog een beetje isolerend. Maar op de motor wordt je natuurlijk door de rijwind afgekoeld. Die 'koude' buitenste laag komt dan zo tegen je lijf aan. Daarom is het handig om iets van een voering te hebben of een truitje aan te hebben. Ik ben wel aanhanger van het laagjessysteem. Dus een relatief dun shirt of truitje als eerste laag, tweede laag als warmtelaag (kan bv een truitje van polarfleece zijn als het echt koud is) en de derde laag is de wind en waterdichte laag.

Sommige motorjacks hebben een textielen buitenkant die niet (100%) waterdicht is en dan een voering van Goretex hebben. Dat houdt je droog, maar je rijdt dan wel met een drijfnatte jas rond. Dat kan je dan weer afkoelen.

Ik vind het belangrijk om lekker comfortabel te kunnen rijden. Als ik een paar uur ga rijden en het is koud, moet ik niet gaan zitten bibberen op de motor. En de kleding moet goed zitten, niet flapperen oid. Maar uiteindelijk ben je zelf de scheidsrechter. Whatever works for you. Voor Stacheldraht is dat een tshirt, voor ons watjes een warm pak en handvatverwarming :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 12:25
En... Ik heb 'm!
CB500X(3) CB500X(4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Mooie fiets, veel plezier!

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:29
Chakotay schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:08:
Hmm, wel erg slecht zicht vanochtend bij donker+regen... Mijn laatste vinger-ruitenwissertje ligt nog ergens langs de A32, heb maar weer een nieuw voorraadje besteld :P

Ook maar eens op jacht naar een nieuw pinlock-vizier, heeft iemand daar toevallig nog een goedkoop adresje zijn? De universele pinlocks passen helaas niet door de afwijkende vorm van het vizier van mij Schuberth R1 (er is een soort 'hap' uit aan de onderkant).
Ja echt goedkoop zijn die pinlocks nooit voor het stuk plastic wat je krijgt. Hier kan je hem onder andere krijgen voor je R1:

https://www.louis.eu/arti...-s1-s1-pro-r1-j1/20014769

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-sharp
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-10 13:13
SL65 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:25:
[...]

Ja echt goedkoop zijn die pinlocks nooit voor het stuk plastic wat je krijgt. Hier kan je hem onder andere krijgen voor je R1:

https://www.louis.eu/arti...-s1-s1-pro-r1-j1/20014769
Deze link is voor het buitenvizier met de pinnetjes - het binnendeel van het vizier zit hier niet bij en kost nog eens half zoveel: https://www.louis.eu/arti...r_article_number=20014780

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

30 euro valt wel mee toch. Het is niet zo dat je elke week een nieuwe erop moet doen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 20:15
Leuk ding, veel zuiniger wordt het niet en hij heeft mij tijdens een proefrit verbaasd met de goede windbescherming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Yes! Veel mooie km's toegewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:11

Rick-Jan

always connected

Helaas vandaag voor de 2e keer gezakt voor a2 (getrapt) examen. Rit ging oke maar zat te dicht achter een vrachtwagen/bus en te lang op de linkerbaan gereden. Baal flink,kost een hoop geld zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Rick-Jan op 05-01-2016 14:59 ]

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Rick-Jan schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:58:
Helaas vandaag voor de 2e keer gezakt voor a2 (getrapt) examen. Rit ging oke maar zat te dicht achter een vrachtwagen/bus en te lang op de linkerbaan gereden.
:( dat zuigt.

Misschien eens een andere rijschool proberen om te kijken of die je wat beter een aantal dingen kan bijbrengen?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Hooglander1 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:59:
[...]

Misschien eens een andere rijschool proberen om te kijken of die je wat beter een aantal dingen kan bijbrengen?
Zat er aan te denken maar heb wel vertrouwen in mijn huidige rijschool. Was erg zenuwachtig (Zoals altijd voor examens) en dat heeft ook niet echt meegeholpen. Buiten examens heb ik prima gereden met haast geen opmerkingen,instructeur vind extra lessen nu ook niet nodig.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Rick-Jan schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:02:
[...]

Zat er aan te denken maar heb wel vertrouwen in mijn huidige rijschool. Was erg zenuwachtig (Zoals altijd voor examens) en dat heeft ook niet echt meegeholpen. Buiten examens heb ik prima gereden met haast geen opmerkingen,instructeur vind extra lessen nu ook niet nodig.
Juist dan zou ik eens een andere instructeur zoeken...

Je bent niet voor niets gezakt... En als je een tweede keer zakt is dat al helemaal niet lekker... Welke regio zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DinX schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:00:
[...]

Heeft niets met wel of geen patser te maken, sommige mensen hebben het minder snel koud of warm dan anderen.

Wat mij gewoon tegenstaat is, dat als je het hele jaar door motor rijdt dat dan het rijden met allerlei high-tech kleding en accessoires door dezelfde personen als een must wordt gezien. Terwijl ik zo iets heb dat hangt er helemaal vanaf.

Misschien is het wel eens aardig als alle dagelijkse motorrijders hier eens een opsomming geven wat voor uitrusting ze hebben. Ik denk dat de verschillen aanzienlijk zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

Hooglander1 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:03:
[...]

Juist dan zou ik eens een andere instructeur zoeken...

Je bent niet voor niets gezakt... En als je een tweede keer zakt is dat al helemaal niet lekker... Welke regio zit je?
Instructeur is ook knmv instructeur geweest voor lange tijd, rijschool verder goed aangeschreven. Heb ook A1 rijbewijs bij hem gehaald. Als ik nu switch moet ik sowieso weer extra geld betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:08:
[...]

Heeft niets met wel of geen patser te maken, sommige mensen hebben het minder snel koud of warm dan anderen.

Wat mij gewoon tegenstaat is, dat als je het hele jaar door motor rijdt dat dan het rijden met allerlei high-tech kleding en accessoires door dezelfde personen als een must wordt gezien. Terwijl ik zo iets heb dat hangt er helemaal vanaf.

Misschien is het wel eens aardig als alle dagelijkse motorrijders hier eens een opsomming geven wat voor uitrusting ze hebben. Ik denk dat de verschillen aanzienlijk zijn ;)
Ik zeg toch gewoon dat het voor mij wel een must is (verwarmde handschoenen) omdat het voor mij anders niet uit te houden is onder de x °C. Daarop komt dan een reactie in het genre "je moet het maar gewoon worden"

Ik heb het louter over mijn situatie die ik uitleg.

In verband met de uitrusting:

Pak: op dit moment een Rev'It Sand 2 met een trui eronder (geen wintervoering), volgende week hopelijk m'n Klim Badlands
Handschoenen: tussenseizoen handschoenen, bij +15° zomerhandschoenen
Motor: handvatwerwarming op Low, onder de 10° op Med, onder de 5° op Hi. Zadelverwarming uit boven de 5°C

Rond het vriespunt gaan de verwarmde handschoenen aan.

[ Voor 20% gewijzigd door DinX op 05-01-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
Hooglander1 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 14:59:
[...]

Lees eens goed waarom hij gezakt is! Te dicht achter een bus en te lang links rijden, dat zijn toch fouten van hemzelf en niet van de instructeur?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:23
Handvatverwarming, zadelverwarming, diverse laagjes. Brrrr....

Blij dat ik een mooiweer rijder ben, lekker in een leren pak met dunne onderkleding zodat het pak wat beter zit.

Is het al weer bijna voorjaar trouwens? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan

Rick-Jan

always connected

B-Real schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:44:
Handvatverwarming, zadelverwarming, diverse laagjes. Brrrr....

Blij dat ik een mooiweer rijder ben, lekker in een leren pak met dunne onderkleding zodat het pak wat beter zit.

Is het al weer bijna voorjaar trouwens? :P
Ik had vanmorgen gewoon 3 t shirts en een trui onder mn motorjas :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Rick-Jan schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:46:
[...]

Ik stapte vanmorgen, nadat de ijzel eindelijk ontdooid was, heerlijk in een warme auto met m'n winterjas aan *O*

Opzich kun je natuurlijk best lang doorrijden op de juiste motor als het wat frisser wordt. Maar kouder dan 10 graden en regen, of nog erger snap ik niet dat sommigen dat willens en wetens doen.

Ik heb een GSX-R en daar zou ik geen woon/werk verkeer op willen doen (sowieso lastig om een pak aan te hebben onder m'n motorpak en bij klanten langs te gaan). Het kan wel, want ik kom 's ochtends redelijk vaak een GSX-R rijder tegen op momenten dat het mij echt te koud en te nat zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
bregweb schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:28:
[...]

Lees eens goed waarom hij gezakt is! Te dicht achter een bus en te lang links rijden, dat zijn toch fouten van hemzelf en niet van de instructeur?
:D Goede logica wel. Zakken is wat dat betreft altijd je eigen schuld en nooit die van de instructeur.

Maar juist een andere instructeur kan het misschien ook opvallen dat je wel regelmatig de grens daarin opzoekt bijvoorbeeld. Iets wat je huidige instructeur niet vind. Juist een andere blik daarop kan heel erg goed helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
Hij snapt zelf toch ook wel dat je tijdens je examen dit soort grenzen nog iets ruimer neemt? Voetgangers op zebrapad, oranje licht, spiegels kijken, richting aangeven enz. Zeker op je examen ga je deze grenzen niet opzoeken, daar heb je geen instructeur voor nodig, gewoon gezond verstand.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B-Real schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:50:
[...]
of nog erger snap ik niet dat sommigen dat willens en wetens doen.
Omdat voor sommigen motorrijden echt een passie is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nieuwe aanwinst:

Afbeeldingslocatie: http://www.ridersoffshore.com/images/c3%20gloss%20silver.jpg

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

B-Real schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:50:
[...]

Ik stapte vanmorgen, nadat de ijzel eindelijk ontdooid was, heerlijk in een warme auto met m'n winterjas aan *O*

Opzich kun je natuurlijk best lang doorrijden op de juiste motor als het wat frisser wordt. Maar kouder dan 10 graden en regen, of nog erger snap ik niet dat sommigen dat willens en wetens doen.

Ik heb een GSX-R en daar zou ik geen woon/werk verkeer op willen doen (sowieso lastig om een pak aan te hebben onder m'n motorpak en bij klanten langs te gaan). Het kan wel, want ik kom 's ochtends redelijk vaak een GSX-R rijder tegen op momenten dat het mij echt te koud en te nat zou zijn.
*zwaai*

Hier zo'n mafkees die dagelijks met een GSX-R woonwerk doet, mijn enige voorwaarde is dat er geen ijs op de weg ligt. Lichte sneeuw is nog wel te doen, ik hoef toch zowel thuis als op het werk maar zo'n 200 meter tot aan de prima gestrooide A28 :)

Mijn uitrusting is ook redelijk simpel, een Alpinestars Andes jas + broek, Alpinestars SMX-6 laarzen, relatief dunne Shelltex handschoenen van het Hein Gericke huismerk.

Geen handvat/zadel/etc verwarming, het enige dat ik erbij pak als het echt koud word is een grote kraag van windstopper-materiaal die zowel onder mijn jas als onder mijn helm (tot over de kin) valt zodat er geen rijwind in mijn nek & kleding komt.

Prima te doen zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 16:19:
[...]

Is ook zeker geen afgunst van mijn kant hoor, super dat mensen dat zelfs in weer en wind willen doen. d:)b

Ik pak de motor liever op zonnige zondagmiddag om een paar uurtjes te genieten en doe WW verkeer liever met de luxe en comfort van een auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn uitrusting voor het dagelijkse woon/werk verkeer:

Motor: Suzuki Bandit 650 Naked Water-Cooled
Helm: HJC IS-17
Helmmuts: Lidl
Laarzen: Alpinestars Roam 2
Handschoenen: Dane Skygge Gore-Tex
Jas: Difi Voyager Aero-Tex
Broek: Difi Harrison Pro Aero-Tex
Tas: Kriega US-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf de pro in fluo iets meer dan een jaar nu en is echt een super helm. Mijn broer heeft de zwarte en ik merk vaak dat ze mij opmerken en pas daarna hem. Draag verder geen fluo hesje. Wel ferme koplamp en ruit op de RT natuurlijk.

Terug over de helm, heel compact vergeleken met veel andere helmen. Misschien wel omdat er maar een paar schalen zijn en mijn maat net niet de grotere schaal krijgt. Nadeel daarvan is dat alles zo goed past dat ik zelfs de communicatie kraag er niet meer comfortabel bij kreeg. Uiteindelijk dus externe kit genomen. Andere nadelen die ik heb ondervonden zijn klein beetje lekken bij hevige regen (echt hevige) en teveel lawaai van de ventilatie op de kin als die open staat. Met m'n Shark helm kan ik rijden met die ventilatie open, geen doen met de Schubert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Rick-Jan schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:46:
[...]
Ben je dan geen Michelin mannetje? Dat is nou juist het idee van die laagjes en echte winterspullen. Als je dat tenminste nodig hebt/vindt (dus niet voor Stacheldraht :) ). Ik heb een trui van polarfleece en dat is heel dun en lekker warm. Dat scheelt letterlijk een jas, want hij is warmer en dunner dan een wollen trui. Ja, het kost wat geld. Dat electrische gedoe is op zich ook een optie; qua prijs zit het wel in de buurt van een goede trui die niet vreselijk dik is. Alleen heb ik zelf iets tegen nog meer draden aan mijn lijf en de kans dat zo'n ding weer stuk gaat als je net met -15 in Zuid Limburg staat en je moet nog 2 uur rijden...

Maar goed, de een doet dit, de ander dat. Whatever flies you kite zeg ik dan maar. Op mijn vorige motor zat handvatverwarming en ik ben het wel gaan waarderen. Daarvoor had ik het nooit. Maar zo hoor ik hetzelfde van meer mensen die er voorheen niets van moesten hebben. Het is beslist geen overbodige accesoire. Niet eens zozeer voor koukleumen (wat ik zelf helemaal niet ben) maar als het bv hard regent en je moet er nog een paar uur doorheen, is het heel fijn om die verwarming aan te zetten zodat je handschoenen ook een klein beetje kunnen drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 16:19:
[...]
Ja, voor mij ook. Maar ik kan heel goed woon/werk verkeer en plezierritjes uit elkaar houden. De motor is voor mij een ontspannings-ding. Woon/werk is voor mij geen ontspanning. Bovendien vind ik het vreselijk onhandig om steeds dat omkleedfeest te doen. Allemaal heel persoonlijke afwegingen, maar ik ben even terug (toen we nog winters hadden) met -10 op de motor naar mijn werk gegaan. Droog vriesweer kan heel leuk zijn om te rijden.

En wat betreft uitrusting: woon/werk gebruik zegt op zich niet zoveel. Als je 20min enkele reis doet, is het nog niet zo vreselijk koud (mind you: ik heb geen naked). Maar als je een uur of 2 (of langer) op die bike zit, gaat het wel oplopen natuurlijk. Je zit redelijk stil, dus je warmt jezelf ook niet op. Zo heb ik bv wel eens letterlijk de hele dag door een moesson gereden in Frankrijk. Of de Alpen over met een vreselijke zijwind uren achter elkaar. Onder dat soort omstandigheden is je uitrusting super belangrijk. Nog steeds persoonlijk of je voor laagjes of gewoon een warme jas of een electrisch vest gaat. Persoonlijke voorkeur en het gebruik spelen een grote rol. Maar ik zie het sommige mensen echt heel fout doen. Slecht regenpak omdat ze het vertikken geld uit te geven. En dan drijfnat bij een benzinestation staan te klappertanden en dan nog valt het kwartje niet dat ze misschien moeten investeren in goede (niet persé dure) spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even iets wat weinig/niets met weer en/of pakken te maken heeft..... Ook in NL wordt er écht wel wat "PORN" gemaakt door mensen welke gewoon een hobby hebben :P

KlikkerDeKlik....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Voor mij zijn het grootste deel van mijn kilometers ook woon/werk. Dat is echt een knop omdraaien in je hoofd en rijden maar. Dat is niet helemaal voor de lol.

Ik woon in Heusden-Zolder, werk in Leuven en geef zwemtraining in Hasselt. Dit elke dag en altijd in de spits.
Als je sommige dagen om 8 uur moet beginnen en om 17 in Hasselt zijn, dat haal je amper met de auto.

Daarbij heeft België een geweldig belastingvoordeel voor woon-werk met de motor. Ik kan elke onkost die ook maar motor gerelateerd is aangeven als beroepsonkosten voor het percentage beroepskilometers. Afschrijving motor, kledij, benzine, verzekering, wegenhulp, tassen, het gedeelte hypotheek van m'n garage, onderhoud,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
DinX schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:07:
...
Daarbij heeft België een geweldig belastingvoordeel voor woon-werk met de motor. Ik kan elke onkost die ook maar motor gerelateerd is aangeven als beroepsonkosten voor het percentage beroepskilometers. Afschrijving motor, kledij, benzine, verzekering, wegenhulp, tassen, het gedeelte hypotheek van m'n garage, onderhoud,...
psst, daar kan ik best wel wat tips over gebruiken. Zie pm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Dryhte schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:24:
[...]

psst, daar kan ik best wel wat tips over gebruiken. Zie pm?
Ik heb je een bericht gestuurd. Moesten hier nog Belgen in het topic zitten die het nog niet zouden doen, of niet helemaal weten hoe het in elkaar zit wil ik het hier ook wel uitgebreid uit de doeken doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DinX schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:27:
[...]

Ik heb je een bericht gestuurd. Moesten hier nog Belgen in het topic zitten die het nog niet zouden doen, of niet helemaal weten hoe het in elkaar zit wil ik het hier ook wel uitgebreid uit de doeken doen.
Wat nóg voordeliger is: Motorfiets in NL aanschaffen en vervolgens direct exporteren naar BE. BPM is terug te vorderen in NL..... en voor BE is de fiets "Nieuw" :)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
[...]

Dat lijkt me iets voor in de TS zelfs :) Zal ik je auteur maken of zal ik het er later in zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door Hooglander1 op 05-01-2016 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Inderdaad, ik ben geen Belg, maar vind dat soort dingen wel interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:27
bregweb schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:59:
Hij snapt zelf toch ook wel dat je tijdens je examen dit soort grenzen nog iets ruimer neemt? Voetgangers op zebrapad, oranje licht, spiegels kijken, richting aangeven enz. Zeker op je examen ga je deze grenzen niet opzoeken, daar heb je geen instructeur voor nodig, gewoon gezond verstand.
Je moet wat dat betreft ook gewoon een beetje geluk hebben met je examinator.

1e keer: structureel te hard gereden (15-20% boven Vmax ipv 10% wat door instructeur werd geadviseerd)
2e keer: te sloom

Als ik bij de eerste keer de tweede examinator had gehad, dan was ik hoogstwaarschijnlijk gewoon geslaagd. De tweede examinator is ex-ambulancechauffeur en houdt van stevig doorrijden.

Bij de 3e keer had ik dezelfde examinator als op het tweede examen, en ondanks een grote fout (scooter niet gezien op een onoverzichtelijk kruispunt) geslaagd. 8)7

Examinator #1 zou het op prijs stellen als je bij oranje netjes stopt, terwijl examinator #2 wil niet dat je een halve noodstop maakt om op tijd te stoppen (het is immers oranje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 14:57
sylvesterrr schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:03:
[...]

Je moet wat dat betreft ook gewoon een beetje geluk hebben met je examinator.

1e keer: structureel te hard gereden (15-20% boven Vmax ipv 10% wat door instructeur werd geadviseerd)
2e keer: te sloom

Als ik bij de eerste keer de tweede examinator had gehad, dan was ik hoogstwaarschijnlijk gewoon geslaagd. De tweede examinator is ex-ambulancechauffeur en houdt van stevig doorrijden.

Bij de 3e keer had ik dezelfde examinator als op het tweede examen, en ondanks een grote fout (scooter niet gezien op een onoverzichtelijk kruispunt) geslaagd. 8)7

Examinator #1 zou het op prijs stellen als je bij oranje netjes stopt, terwijl examinator #2 wil niet dat je een halve noodstop maakt om op tijd te stoppen (het is immers oranje).
Ik denk dat het altijd zo is, als je maar laat zien dat je kan rijden toch?

ik kreeg de instructie vanaf het CBR in breda om richting roosendaal te gaan. ik reed dus de a27 op richting Tilburg/Roosendaal en vond dat ik daarmee mijn instructie had gecompleteerd en ben eenmaal op de a27 rechtdoorgereden tot aan de instructie dat ik bij bavel de snelweg af moest.

eenmaal teruggekomen bij het CBR bleek dat de examinator bedoelde dat ik aan het einde van de A27 de A16 had op moeten draaien richting antwerpen/roosendaal.

toch geslaagd omdat t voor de rest gewoon een lekkere rit was :)

en nog een vraag:

wie rijdt er hier met een tanktas?
mij lijkt het een ideale toevoeging tijdens dagtochten e.d. maar ik hoor ook mensen die zeggen nee dat is niks zit alleen in de weg etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Reloader op 06-01-2016 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Reloader schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:27:
[...]
en nog een vraag:

mij lijkt het een ideale toevoeging tijdens dagtochten e.d. maar ik hoor ook mensen die zeggen nee dat is niks zit alleen in de weg etc.
Ik rij dagelijks woon-werk met tanktas. Bevalt uitstekend. Boterhammetjes, regenpak, sleutels, geld en nog wat essentiële dingen past er allemaal in :)

Tankdop-ring:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/9aqnb9.jpg

Tas erop klikken en gaan!
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/iegxgh.jpg

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:13:
[...]

Heb zelf de pro in fluo iets meer dan een jaar nu en is echt een super helm. Mijn broer heeft de zwarte en ik merk vaak dat ze mij opmerken en pas daarna hem. Draag verder geen fluo hesje. Wel ferme koplamp en ruit op de RT natuurlijk.

Terug over de helm, heel compact vergeleken met veel andere helmen. Misschien wel omdat er maar een paar schalen zijn en mijn maat net niet de grotere schaal krijgt. Nadeel daarvan is dat alles zo goed past dat ik zelfs de communicatie kraag er niet meer comfortabel bij kreeg. Uiteindelijk dus externe kit genomen. Andere nadelen die ik heb ondervonden zijn klein beetje lekken bij hevige regen (echt hevige) en teveel lawaai van de ventilatie op de kin als die open staat. Met m'n Shark helm kan ik rijden met die ventilatie open, geen doen met de Schubert.
Lekken bij plensbuien heb ik helaas ook last van.. maar lawaai van ventilatieding valt goed mee te leven vind ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:27
Reloader schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:27:
[...]

Ik denk dat het altijd zo is, als je maar laat zien dat je kan rijden toch?
Ja, maar je zit dan nog steeds met de persoonlijke voorkeuren van de examinator. De een wil dat je lekker vlot doorrijdt en vindt een (flinke) overschrijding van de maximumsnelheid goed, en de ander wil dat je enkel veilig en vlot doorrijdt.
en nog een vraag:
Probeer het uit zou ik zeggen. Ik heb zelf een simpele tanktas van € 25 gekocht bij Motozoom, gewoon puur om te kijken of dat wat voor mij is. Op zich wel handig, maar ik kon daar mijn laptop en schoenen niet in kwijt, dus heb ik maar een Kriega US-20 gekocht. ;)

Afhankelijk van hoeveel spullen ik moet meenemen kies ik tussen de tanktas en Kriega US-20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke test op motor-freaks: We raken er meer en meer van overtuigd: Supernakeds zijn de nieuwe Supersports.

http://www.motorfreaks.nl...00r-vs-tuono-v4-1100.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:23

Wootlock

Evilution

Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:26:
Leuke test op motor-freaks: We raken er meer en meer van overtuigd: Supernakeds zijn de nieuwe Supersports.

http://www.motorfreaks.nl...00r-vs-tuono-v4-1100.html
Ik zie ook veel liever een dikke Superduke dan een R1 of een S1000RR om eerlijk te zijn, maar ach dat is misschien een kwestie van smaak. 8)

Goede test, jammer dat ze niet de mogelijkheid hadden om de Z1000 / GSX-S1000 / Monster 1200 / Speed Trioke erbij te nemen :9~
Dan had ik een mooie vergelijking voor een eventuele 1000 cc naked :)

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:47

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Vorige week een goede helm gehaald en een paar laarzen.
Afbeeldingslocatie: http://www.shoei-helmets.com/products/GT-Air/GT-Air_Wanderer_TC-5.jpg

Het was nogal een opgave om passende laarzen te vinden. Maat 51-52 maakt het erg lastig. Maar uiteindelijk een paar Alpinestars gevonden in maat 50 die redelijk zitten. Kan straks in ieder geval beginnen met lessen.

Ben iets meer dan twee meter lang, dus hopen dat het allemaal gaat lukken met rijschool e.d.

Dat de winter snel voorbij mag zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bntjah
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:13
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 16:45:
Mijn uitrusting voor het dagelijkse woon/werk verkeer:

Motor: Suzuki Bandit 650 Naked Water-Cooled
Helm: HJC IS-17
...
Tas: Kriega US-20
Gelijkaardige uitrusting voor dagelijkse woon/werk verkeer (+- 30 km enkel):

Motor: Kawasaki Z750 '09
Helm: HJC Rpha 10+
Laarzen: TCX X-Five
Handschoenen: Knox Handroid
Jas: Richa Touring of Richa Atom Hoodie (D3O protector in beide)
Broek: Richa Touring of Richa Original Jeans (D3O protector in beide)
Tas: Kriega R25 of Bagster Spider

Heb wel Oxford handverwarmers laten installeren en nog geen seconde spijt van gehad maar verder rijd ik ook bijna altijd door weer en wind tenzij het echt te gortig weer is of te veel moet sleuren

[ Voor 4% gewijzigd door bntjah op 06-01-2016 13:29 ]

K49 '17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:49
Patrock schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:10:
Vorige week een goede helm gehaald en een paar laarzen.
[afbeelding]

Het was nogal een opgave om passende laarzen te vinden. Maat 51-52 maakt het erg lastig. Maar uiteindelijk een paar Alpinestars gevonden in maat 50 die redelijk zitten. Kan straks in ieder geval beginnen met lessen.

Ben iets meer dan twee meter lang, dus hopen dat het allemaal gaat lukken met rijschool e.d.

Dat de winter snel voorbij mag zijn!
Nog een lange motorrijder, zelf ben ik 2m05. Mijn laarzen heb ik gekocht bij Maxi-maat.nl Voor mij was maatje 50 van Alpinestars net te krap. :)

/edit
In welke regio woon je? In regio Zwolle / Hoogeveen / Emmen heb ik begin 2015 gezocht naar een rijschool met grote motoren. In Emmen zit Dibo en die hebben Honda Transalp's en dat ging net.

[ Voor 10% gewijzigd door ephymerous op 06-01-2016 12:29 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-sharp
[...]

Het is niet altijd voordeliger al je kosten in te brengen. Ik ben ook Belg en maak gebruik van een boekhouder die anders wel het onderste uit de kan haalt. Het eerste jaar dat ik woon/werk met de motor deed heb ik al mijn facturen netjes verzameld en hem de berekeningen laten maken. In mijn geval (heen/terug 55 km, professionele verplaatsingen 65% van het totale aantal gereden kilometers, enkel facturen van uitrusting, brandstof, verzekering, ... maar niet van de aanschaf van de motor) was het gewone forfaitaire systeem voordeliger. Ook omdat ik een onkostenvergoeding voor de gemaakte verplaatsingen krijg van mijn werkgever, die ik in het geval van bewezen kosten als bijkomend inkomen moet beschouwen.

Volgens zijn raming zou ik er met de aanschaf van een nieuwe motor (en de daarbij horende afschrijvingen) er waarschijnlijk nog geen voordeel uithalen om de werkelijke bewezen kosten te gebruiken. Het is natuurlijk moeilijk in een algemene regel te gieten maar in mijn geval stelde hij voor om minstens 20 km verder van mijn werk te gaan wonen of een zeer dure motor te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Uitrusting voor dagelijkse woon/werk verkeer (+- 40 mijl enkel):

Motor: Yamaha Fazer8ABS '14
Helm: Schuberth C3 Pro (wit met blauw/rode accenten)
Laarzen: TCX geen idee wat voor type, zijn goretex semi-adventure laarzen... bijna waterdicht..
Handschoenen: Rukka
Jas: Rukka
Broek: Rukka
Tas: geen, wel een mega top-box (34l) maar die lekt een beetje en moet dus onder garantie vervangen worden.
Oxford handverwarmers + Hand muffs (winter only)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:47

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

ephymerous schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:21:
[...]

Nog een lange motorrijder, zelf ben ik 2m05. Mijn laarzen heb ik gekocht bij Maxi-maat.nl Voor mij was maatje 50 van Alpinestars net te krap. :)

/edit
In welke regio woon je? In regio Zwolle / Hoogeveen / Emmen heb ik begin 2015 gezocht naar een rijschool met grote motoren. In Emmen zit Dibo en die hebben Honda Transalp's en dat ging net.
Bedankt voor de tip! een Transalp zou inderdaad qua zithouding een goede optie zijn.

Ik woon in omgeving Almelo, Emmen is een uur rijden, iets dichterbij zal praktischer zijn. Zit zelf te denken aan Brookhuis als rijschool, Sta op het punt om een try the bike te boeken daar.een andere rijschool, VTT heeft via de mail aangegeven dat de lengte geen probleem zou zijn dus daar zou ik ook nog beter naar kunnen kijken. Zo loop ik momenteel een beetje te informeren bij rijscholen. Een tijd terug ben ik wel naar Motoport gegaan in Hengelo, en enkele motoren "gepast", De Yamaha MT09-Tracer zat wel fijn voor zover ik kan inschatten zonder te rijden. De transalp modellen overigens ook.

Ergens na januari wil ik beginnen met lessen. daarvoor mag ik toch nog geen examens afleggen voor A.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Woon-werkverkeer met de motor in België
We zitten hier allemaal als motorrijders onder elkaar, dus niemand zal het hier gek vinden dat we veel plezier beleven aan het motorrijden. Daarbij levert de motor gebruiken om naar het werk te gaan nog andere voordelen op. Het gaat in de eerste plaats sneller (minder last van files), je hebt meestal geen probleem met parkeren, het is leuker dan in een koekblik zitten,...

Voor de Belgen komt daar nog een groot extra voordeel bij kijken: het is mogelijk motorgerelateerde kosten aan te geven als werkelijke beroepsonkosten in België. Hoe dat in zijn werk gaat leggen we hier kort uit.
Inhoudsopgave
Forfaitaire beroepskosten <> werkelijke beroepskosten
In België kan m'n voor de beroepsonkosten kiezen tussen de forfaitaire vergoeding en de werkelijke beroepsonkosten. De forfaitaire beroepsonkosten werken met bepaalde percentages bij bepaalde schalen van inkomen. Voor inkomens boven de €18.880 euro bedraagt dit 3% met een maximum van €3.950.

Voor we onze belastingbrief invullen moeten we dus weten of onze werkelijke kosten boven deze €3.950 uit komen. Wanneer je het merendeel van je kilometers doet voor woon-werkverkeer ga je hier al snel boven zitten zal je dadelijk in het voorbeeld zien.

Bij de werkelijke beroepsonkosten gaan we echt alles aangeven wat gebruikt wordt voor het werk. In de praktijk gaat dit zelfs verder dan de motor alleen in dit voorbeeld. Dat kan in sommige sectoren gaan van werkkledij die zelf dient aangekocht te worden, een bepaald percentage van je thuiscomputer als je na je uren thuis nog voor de baas werkt,... Vergeet zulke zaken dus niet wanneer je toch bezig bent om je werkelijke kosten te bewijzen als je de motor aangeeft.
Wat mag aangegeven worden?
In de praktijk is deze vrij simpel samen te vatten: alles wat ook maar iets te maken heeft met de motor kan je aangeven als beroepsonkosten. Je moet natuurlijk niet overdrijven, maar er zijn zaken bij waar je niet meteen aan zou denken
  • De motor zelf
  • Inschrijving
  • Verzekering
  • Kledij
  • Accessoires
  • Wegenhulp
  • Parkeerplaats
  • Onderhoud
  • Banden
  • Benzine
  • ...
Er is 1 onderverdeling die gemaakt kan worden tussen de zaken die je gaat aangeven als beroepsonkosten. Er zijn éénmalige/lopende kosten en kosten die je over een bepaalde duurtijd kan afschrijven. Daar bestaan officiële regels rond, maar in de praktijk kan hiervan afgeweken worden. Daar komen we later op terug.

Eenmalige/lopende kosten zijn dingen zonder specifieke levensduur: inschrijving, verzekering, wegenhulp, bepaalde accessoires, onderhoud,... Die betaal je of 1 in het begin, of om de zoveel tijd maar vallen niet af te schrijven. De bedragen zijn daarbij ook niet altijd gelijk.
Dingen die je gaat afschrijven zijn zaken zoals de motor zelf en kledij. Dat koop je om de x tijd aan en gaat x tijd mee.

Een speciaal deeltje is misschien de garage. Dit is simpel als je een garage huurt, dat is x euro per maand. Maar ook wanneer je eigenaar bent van een eigen woning met garage, of garagebox kan je dit aangeven. Heb je bijvoorbeeld een hypotheek op je woning kan je het gedeelte van de intrest dat voor de garage wordt betaald aangeven als parkeerkosten.
Hoe mag je het afschrijven?
Dingen die afgeschreven worden zijn in de praktijk voornamelijk de motor zelf en de kledij. Hier bestaan officiële regels rond over wat algemeen aanvaard wordt. Je kan daar wel van afwijken, daar komen we later op terug.

Voor de motor gaat men er bij de belastingdienst van uit dat deze wordt afgeschreven op een periode van 5 jaar.
Voor de kledij telt men standaard een afschrijving over 3 jaar.
Bij bepaalde accessoires kan je eventueel ook kiezen voor een afschrijving. Dingen als een topkoffer die je nadien gekocht hebt, een rugzak die je specifiek voor op de motor gebruikt,...

Bij de afschrijving kan je kiezen voor een degressieve afschrijving of een lineaire afschrijving. Bij een degressieve kan je bijvoorbeeld kiezen om het eerste jaar 40% af te schrijven, het tweede jaar 25%, het derde jaar 15%, het vierde jaar 10% en het vijfde jaar 10%. Bij de motor zijn dat bijvoorbeeld normale bedragen. Het moment dat die motor de motorzaak uit rijdt is hij 1km verder al een heel deel van z'n waarde kwijt.

Hoeveel mag aangegeven worden?
De belangrijkste factor in heel de berekening gaat de verhouding zijn tussen het aantal beroepskilometers. Het totaalbedrag van onkosten gaat verrekend worden naar deze verhouding. Hier zit natuurlijk een "common sense" verhouding in. Als je aan de belastingdienst een verhouding aangeeft van 90% beroepskilometers zullen ze hun wenkbrauwen wel eens fronsen. 75% is in de praktijk al een realistischer aantal. Maar, je gaat dit moeten berekenen.

Woon je bijvoorbeeld 50km enkele rit van je werk, en ga je 200 dagen per jaar met de motor werken dan heb je 20.000 km gereden naar en van je werk.
Als je dat jaar totaal 25.000km hebt gereden heb je dus 80% van je kilometers gedaan met woon-werkverkeer. Die 80% ga je nadien gebruiken op de eindsom. Dat totaal aantal kilometers ziet men gewoon op de facturen van de motorzaak. Daar wordt meestal welde huidige tellerstand op vermeld.

Een wat moeilijker geval is het bedrag van de motor dat je gaat afschrijven. Officieel is het bedrag dat kan afgeschreven worden van een voertuig de aankoopprijs - de restwaarde. Laat die restwaarde nu moeilijk berekenen op voorhand. Je weet na een tijd wel min of meer hoeveel kilometers je totaal doet per jaar en hoe je motor eruit ziet na die jaren, maar zeker weet je het nooit. Je kan bijvoorbeeld 4 jaar lang netjes je woon-werk kilometers doen (misschien maar 5.000km woon-werk op 8.000 totaal), amper op reis gaan, het ding elk weekend mooi in de was zetten,... Dan heb je een motor die er nog nagelnieuw uit ziet, een nog hoge verkoopwaarde heeft,... Als je in dat 5de jaar besluit een halve wereldreis te maken, het ding 8 x tegen de grond laat gaan, een hele winter door de pekel rijdt,... De verkoopwaarde gaat dan waarschijnlijk heel wat minder zijn.

Daar dien je weer common sense te gebruiken. Ikzelf weet dat in mijn geval de motor vaak echt wel op is na die jaren. Vorige motoren hadden vaak nog een inruil van 1.500 euro ofzo. Niet echt de moeite dus. De laatste die ik verkocht had had dan weer een overname van enkele duizenden euro's.
In de praktijk komt het hier neer op hoe "correct" dat je wil zijn richting de belastingdienst. Je kan bijvoorbeeld bij de aankoop van een volgende motor aan de belastingdienst laten weten "ik heb m'n vorige wel helemaal afgeschreven, maar heb er uiteindelijk toch nog €x.000 voor gekregen, ik zal dat van het bedrag van m'n volgende motor aftellen".

Voor al de rest is het gewoon heel het bedrag dat je gaat aangeven. Factuurtjes bijhouden en alles optellen.
Officieel vs praktijk
Als je al het bovenstaande al gelezen hebt zal je waarschijnlijk al de indruk gekregen hebben dat veel dingen niet geheel zwart-wit zijn.
Om te beginnen heb je al de afschrijftermijnen (5 jaar voor de motor, 3 jaar voor kledij), je hebt het aantal dagen die je met de motor bent gaan werken (valt moeilijk te bewijzen),...

Ik kan hier louter mijn eigen ervaringen vertellen.

In de eerste plaats loont het om een keer op bezoek te gaan bij de belastingdienst zelf. Het zijn echt geen enge mannetjes die je op alle mogelijke manieren willen tegenwerken opdat je zo weinig mogelijk voordeel zou krijgen. Je kan gewoon een afspraak maken, al je papierwerk meenemen en je persoonlijke situatie voorleggen. Ze overlopen dan samen me jou je aangifte (of het gedeelte beroepsonkosten).

In mijn geval was de motor zoiets. Voor de belastingdienst was het geen probleem dat ik de motor op 3 jaar af schrijf. Ik koop in de praktijk echt niet elke 3 jaar een nieuwe motor (de laatste wel moet ik zeggen). Of het nu over 3 jaar wordt afgeschreven of over 5 jaar maakt op het einde van de rit dus niet zoveel uit voor vadertje staat. Die motor wordt gewoon "op" gereden. Wat je dan wel krijgt in de praktijk is dat je 3 jaar lang zeer veel beroepsonkosten hebt en daarna enkele jaren wat minder.

De kledij is een soortgelijk geval. Ik schrijf die gewoon in 1 jaar af (als ik me goed herinner). Je gaat hier in de praktijk geen misbruik van maken door elk jaar een nieuw pak te kopen. Een pak is ook op voorhand moeilijk te schatten hoe lang het gaat meegaan. Maak je een keer een schuiver da dien je sowieso een nieuw pak te kopen. Soms koop je er 2 op een jaar (winterpak en zomerpak). Soms gaan ze jarenlang mee, en soms vallen ze na anderhalf jaar uit elkaar.
Bij mij komt kledij dus gewoon samen op het hoopje met standaard facturen terecht.

Ook het aantal werkelijke kilometers woon-werk met de motor is zoiets waar je gewoon common sense moet gebruiken. Je kan heel erg eerlijk zijn en elke dag bijhouden of je met de motor, auto of trein was. Maar uiteindelijk moet je het pas het jaar erop aangeven. Wie kan dat dan nog bewijzen? Ikzelf maak daar gewoon een schatting. Als je 220 werkdagen hebt gehad, het een strenge winter is geweest met wekenlang sneeuw en je het jaar erop op je aangifte zet dat je 220 dagen met de motor bent geweest zal de controleur wederom z'n wenkbrauwen fronsen.
Maar wederom: laat de belastingdienst maar het tegendeel bewijzen. Ikzelf maak daar een eerlijke schatting. Vorig jaar gaat het waarschijnlijk daadwerkelijk 220 dagen met de motor worden (op hier en daar een dag met de auto na) wegens de zachte winter. Gaat het wekenlang sneeuwen zal ik bijvoorbeeld 180 dagen aangeven.

Uiteindelijk staat het iedereen vrij om te kiezen wat hij/zij daarmee doet. Ik kan enkel zeggen dat de kans zeer groot is dat ze de documenten opvragen of dat je zelfs uitgenodigd wordt om op bezoek te komen om je verhaal te doen. In mijn geval kom ik soms net niet aan de 10.000 euro beroepsonkosten (de jaren dat ik de motor afschrijf). Dan gaat er echt wel een lampje branden bij de belastingdienst en kan je beter zorgen dat je het kan verklaren allemaal.
Ik weet niet of het in dit geval op dezelfde manier werkt als bij andere belastingfraude. Maar vaak komt dat neer op 5 jaar terugbetalen.

Eerlijkheid brengt je dus het verst in dit geval denk ik. Want je gaat sowieso een keer gecontroleerd worden met zulke bedragen.
Voorbeeld
Een voorbeeld maakt het misschien snel duidelijk. We gaan er hier uit dat alles nieuw gekocht is en het het eerst jaar is dat het aangegeven wordt.

• Motor inclusief accessoires: aankoopprijs €15.000
• Inschrijving: €250
• Verzekering: €500 per jaar
• Kledij: aankoopprijs €1.200
• Benzine: gemiddeld €1,4296 in 2015
• Garage: €150 intrest
• Wegenhulp: €70 per jaar
• Onderhoud met nieuwe banden: €400

In dit voorbeeld gaan we uit van een totaal van 25.000km in 2015 en een afstand tot het werk van 50km enkele rit en dit 200 dagen.

• Eerst berekenen we de verhouding woon-werk ten opzicht van het totaal. 20.000 km van de 25.000 is 75%
• De motor schrijven we af over 5 jaar en houden geen rekening met een restwaarde (125.000km na 5 jaar) om het makkelijk te houden. 5 jaar lang schrijven we dus een bedrag van €3.000 af per jaar.
• De kledij schrijven we af over 3 jaar. 3 jaar lang komt dit neer op €400 per jaar.
• Benzine: We gaan hier uit van een gemiddeld verbruik van 6,5l/100km. Je mag hier gerust het echte gemiddelde verbruik van je motor rekenen (praktijk). 25.000 / 100 * 6,5 = 1.625 liter x €1,4296 euro = €2.323
• De rest zijn allemaal variabele kosten, ditjes en datjes die niet afgeschreven worden. Een totaal van €1.370

Dat komt uiteindelijk op een totale som van €7.093. We hebben 75% van onze kilometers gedaan met woon-werkverkeer. Op onze belastingbrief vullen we dus een bedrag in van €5.319,75.
Dit is ruimschoots boven het maximum forfaitair bedrag van €3.950.
Opmerkingen
• Eerlijkheid brengt je het verst
• Vraag een factuur in de winkel in plaats van een kassabonnetje. Kassabonnetjes zijn vaak thermisch en zijn na een jaar niet meer leesbaar (of je moet er meteen een kopie van maken). Op kassabonnetjes staat vaak ook geen naam. Bij een controle willen ze natuurlijk zien dat je het zelf betaald hebt.
• Hou echt alles bij, hoe klein ook. soms denk je "Het is maar 20 euro", maar ik denk dat de meesten zichzelf wel herkennen in het feit dat je meestal wel met iéts buiten komt als je bij de motorzaak passeert. Vele kleine bonnetjes maken op een jaar tijd toch nog een mooi bedrag.
• Ga eventueel de eerste keer dat je zo'n "dossiertje" maakt eens langs bij de belastingdienst. Bel ze even op, leg uit dat je je motor wil inbrengen als beroepsonkosten en dat je het voor de eerste keer een keer samen met hun wil overlopen. Je hebt dan meteen ook iemand z'n naam om de volgende jaren in je "dossiertje" te zetten ("Naar analogie van jaar x, toen nagekeken door <controleur>"). Ze bijten heus niet.
• Rekenmodule: http://static.tijd.be/gel...roepskosten2011/motor.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Uitrusting voor dagelijkse woon/werk verkeer (+- 60km enkel):

Motor: Yamaha FJR1300A ('04)
Helm: Shark Speed
Laarzen: Volgens mij held, standaard model, zoiets
Handschoenen: merk mij niet bekend, goretex waterdicht (voor zover handschoenen dat kunnen zijn :') )
Jas: Held Tortosa (quatrotempi)
Broek: Held
Tas: Geen, topbox, zijkoffers in vakantiemodus.
Standaard handvatverwarming,

In de zomer wissel ikd e handschoenen met wat meer doorwaai modellen, alhoewel ik dat de laatste zomder minder deed, want hoe dunner hoe minder ik het gevoel heb dat er bij een glijpartij wat overblijft van mijn vingers. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begint al een erg aardig overzicht te worden waar de dagelijkse motorrijders nu mee rijden.

Top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:52
Da's al mooi!

Kleine opmerking die ik als zelfstandige kan geven: best altijd een factuur vragen en niet het kassabonnetje.
Als je 1 bonnetje ingeeft met je persoonlijke rekeningnummer op, wil dit zeggen dat de belastingdienst je persoonlijke rekening mag controleren. Goed oppassen dus!

[ Voor 97% gewijzigd door kazzzdafke op 06-01-2016 14:10 ]

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Mooi verhaal zo DinX, ziet er duidelijk uit :)

Jammer dat er in Nederland niet zulke mogelijkheden zijn, hier kost woonwerkverkeer je vooral geld :+ (afhankelijk van hoe vrijgevig je werkgever is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
DinX, nog een vraagje: belet het aangeven van beroepskosten al dan niet dat je een kilometervergoeding van je werkgever/bedrijf ontvangt? En wat als je een bedrijfswagen hebt? (beide zijn op mij van toepassing)

[ Voor 12% gewijzigd door Dryhte op 06-01-2016 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 14:57
JanPedaal schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:02:
[...]

Ik rij dagelijks woon-werk met tanktas. Bevalt uitstekend. Boterhammetjes, regenpak, sleutels, geld en nog wat essentiële dingen past er allemaal in :)

Tankdop-ring:
[afbeelding]

Tas erop klikken en gaan!
[afbeelding]
nice, ik denk dat ik het maar ga proberen met een voordelige magnetische tanktas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dryhte schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:17:
belet het aangeven van beroepskosten al dan niet dat je een kilometervergoeding van je werkgever/bedrijf ontvangt?
Nee, je kilometervergoeding van de werkgever is tot 350 euro vrijgesteld van belastingen maar deze verlies je als je onkosten gaat bewijzen. Dit is meestal wel de moeite. Je zal de vergoeding in 1254 moeten invullen (verplicht) en in 1255 de vrijstelling met een maximum van 350 euro of 0 als je onkosten gaat bewijzen.

Mijn persoonlijke ervaring heeft geleerd dat je beter gewoon altijd de samenstelling van 1258 (beroepsonkosten) samen met de aangifte opsturen. Scheelt een hoop gezeur naderhand.
Vooral als je met een vodje afkomt bij de dienst :+

Maar bedrijfswagen met kilometervergoeding? Dat is wel apart.
kazzzdafke schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:10:
Kleine opmerking die ik als zelfstandige kan geven: best altijd een factuur vragen en niet het kassabonnetje.
Als je 1 bonnetje ingeeft met je persoonlijke rekeningnummer op, wil dit zeggen dat de belastingdienst je persoonlijke rekening mag controleren. Goed oppassen dus!
Dat is in Belgïë een grote valkuil inderdaad. Beter een kredietkaart van de firma dan ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Chevy454 op 06-01-2016 15:13 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:29
Reloader schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:53:
[...]

nice, ik denk dat ik het maar ga proberen met een voordelige magnetische tanktas :)
Ik heb ook een magnetische die ik soms gebruik (als ik naar de markt ga bijvoorbeeld) en dat werkt prima. Als ik beide delen helemaal vul komt hij wel wat hoog, dus op mijn buikschuiver is dat dan niet superpraktisch. Maar met 1 deel wil het gewoon prima, ook met 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Chevy454 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:00:
[...]

Maar bedrijfswagen met kilometervergoeding? Dat is wel apart.

[...]
ach ja ;) vrij groot auto budget, goedkope auto gekozen => budget over, kan gebruikt worden voor kilometers van de privé motor (mits bewijsbare werk verplaatsingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSlayer666
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 08:42
Ik weet niet hoe erg mijn kleding in het overzicht mee mag, aangezien ik pas een paar weken rijd, maar goed.

Motor: Yamaha SZR660
Helm: Shark Skwal Instinct
Laarzen: Held Cartagena (wit)
Handschoenen: Rev'it! RSR 2
Pak: Leren 2-delig GC Bikewear Phoenix
Tas: NVT
Bij kou onderlaag van thermo-ondergoed en wollen balaclava (bij extreme wind nog een polyfiber balaclava eroverheen)

Momenteel aan het overwegen om handvatverwarming te installeren. Nadeel is dat die Oxford dingetjes 80 eu kosten en ik deze motor over 2 jaar weer wegdoe als ik mijn "groot" rijbewijs mag halen...

Heeft er iemand nog een aanrader voor een goede en goedkope motorverzekering(liefst All-risk + rechtsbijstand, tenzij iemand hier nog tips over heeft?)? De SZR660 ga ik komende week maar eens op mijn naam zetten (Staat nu op naam van mijn schoonzus). Ik zit echter vol in de "gevarenzone" volgens de verzekeraars: 0 schadevrije jaren en 22 jaar....

[ Voor 4% gewijzigd door DragonSlayer666 op 06-01-2016 16:07 ]

Never ride faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
DragonSlayer666 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:05:
Ik weet niet hoe erg mijn kleding in het overzicht mee mag, aangezien ik pas een paar weken rijd, maar goed.

Motor: Yamaha SZR660
Helm: Shark Skwal Instinct
Laarzen: Held Cartagena (wit)
Handschoenen: Rev'it! RSR 2
Tas: NVT
Bij kou onderlaag van thermo-ondergoed en wollen balaclava (bij extreme wind nog een polyfiber balaclava eroverheen)

Momenteel aan het overwegen om handvatverwarming te installeren. Nadeel is dat die Oxford dingetjes 80 eu kosten en ik deze motor over 2 jaar weer wegdoe als ik mijn "groot" rijbewijs mag halen...

Heeft er iemand nog een aanrader voor een goede en goedkope motorverzekering(liefst All-risk + rechtsbijstand, tenzij iemand hier nog tips over heeft?)? De SZR660 ga ik komende week maar eens op mijn naam zetten (Staat nu op naam van mijn schoonzus). Ik zit echter vol in de "gevarenzone" volgens de verzekeraars: 0 schadevrije jaren en 22 jaar....
Ik heb hem bij dezelfde hut gezet als mijn auto. Was wel makkelijk en kreeg daardoor korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSlayer666
MuddyMagical schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:13:
[...]

Ik heb hem bij dezelfde hut gezet als mijn auto. Was wel makkelijk en kreeg daardoor korting.
Was in eerste instantie ook mijn idee. Minor issue: Heb (nog) geen auto |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DragonSlayer666 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:05:
Wil je dagelijks gaan rijden met zo'n leren pak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:29
Ik heb laatst met thermo ondergoed 120km snelweg gedaan met een textieljas en spijkerbroek met 14c ofzo. Buiten koude bovenbenen ging dat prima. Ook geen koude handen met zomer handschoenen. Maar mijn handen zitten ook niet in de wind natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-sharp
Chevy454 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:00:
[...]

Nee, je kilometervergoeding van de werkgever is tot 350 euro vrijgesteld van belastingen maar deze verlies je als je onkosten gaat bewijzen. Dit is meestal wel de moeite. Je zal de vergoeding in 1254 moeten invullen (verplicht) en in 1255 de vrijstelling met een maximum van 350 euro of 0 als je onkosten gaat bewijzen.
Mijn werkgever geeft een vergoeding voor de verplaatsingen buiten woon-werkverkeer (bezoeken aan klanten, vergaderingen, ...), tussenkomst in de verzekering voor het beroepsmatig gebruik van de wagen en een kleine tussenkomst in de kost voor winterbanden. Al deze vergoedingen (evenals bovenvermelde € 350) zijn in het geval van het forfaitaire systeem vrijgesteld van belastingen. In het geval van "werkelijke kosten" moet je deze beschouwen als inkomsten en worden ze dus belast (bijkomend aan het loon, dus in de schijf 50% + opcentiemen + RSZ) en daarenboven ben je de vergoeding van 0,15 euro/km woon/werk ook kwijt.

In mijn specifieke geval zou ik een relatief dure motor moeten kopen (meer dan € 15.000), degressief afschrijven en dan na het derde jaar switchen op "forfaitair systeem".

Eerlijk gezegd rij ik al bij al niet zo heel veel met de motor (pakweg 7.500 km per jaar waarvan 5.000 km woon/werk) wat inderdaad aantoonbaar is met de onderhoudsfacturen en als de belastingscontroleur dus voor 5000 km een bundeltje facturen ter staving van € 5.319,75 onder de neus geschoven krijgt, gaat hij waarschijnlijk meteen in defensieve modus :)

De ingebouwde veiligheid die je wel hebt is dat de belastingsdienst je aangifte narekent en als het forfaitaire systeem voordeliger is, je voor dat jaar in het forfaitaire systeem wordt beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Reloader schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:53:
[...]
Even een open deur: je hebt een metalen tank? :+
De mijne is namelijk van kunststof en ik wilde geen gekloot met riempjes. Daarom op tankringsysteem uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSlayer666
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:25:
[...]

Wil je dagelijks gaan rijden met zo'n leren pak?
Dat was wel het idee. Tot zover bevalt het prima. Moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet mee naar het werk ben geweest. Maar moet me daar toch omkleden, om nou 9 uur in een motor broek te zitten lijkt me niet extreem comfortabel,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DragonSlayer666 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 16:44:
[...]

Dat was wel het idee. Tot zover bevalt het prima. Moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet mee naar het werk ben geweest. Maar moet me daar toch omkleden, om nou 9 uur in een motor broek te zitten lijkt me niet extreem comfortabel,,,
Dat is wel prettig als je je kan omkleden op het werk. Alleen hoe ga je het met regen doen, trek je dan een regenoverall over je leren pak of heb je een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSlayer666
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:11:
[...]

Dat is wel prettig als je je kan omkleden op het werk. Alleen hoe ga je het met regen doen, trek je dan een regenoverall over je leren pak of heb je een andere oplossing?
Zat zelf inderdaad te denken aan gewoon een beetje ruimzittend regenpak. Mijn woon-werk verkeer is +/- 20 km enkel. Dus dat is prima te doen (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DragonSlayer666 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:13:
[...]

Zat zelf inderdaad te denken aan gewoon een beetje ruimzittend regenpak. Mijn woon-werk verkeer is +/- 20 km enkel. Dus dat is prima te doen (denk ik).
Nadeel van regenpakken (al dan niet ontworpen voor motor) is dat je bij miezerweer de hele tijd zit te dubben of je hem wel of niet aan zou doen... het gebeurt me vaak dat ik droog wegrij en onderweg regen krijg, met een los regenpak moet je dan stoppen en pak aandoen..

Daarom rijd ik met een gore-tex pro pak.. echt ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonSlayer666
ToolkiT schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:44:
[...]

Nadeel van regenpakken (al dan niet ontworpen voor motor) is dat je bij miezerweer de hele tijd zit te dubben of je hem wel of niet aan zou doen... het gebeurt me vaak dat ik droog wegrij en onderweg regen krijg, met een los regenpak moet je dan stoppen en pak aandoen..

Daarom rijd ik met een gore-tex pro pak.. echt ideaal :)
ZO! Gelukkig zijn die ook niet prijzig ofzo 8)7. Heb voor mijn helm, laarzen, handschoenen en pak in totaal 800 neergelegd. Was blij met zo'n "koopje". Ben nog druk bezig met studie afbetalen, dus dat soort fancy kleding moet denk ik nog even wachten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DragonSlayer666 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:48:
[...]

ZO! Gelukkig zijn die ook niet prijzig ofzo 8)7. Heb voor mijn helm, laarzen, handschoenen en pak in totaal 800 neergelegd. Was blij met zo'n "koopje". Ben nog druk bezig met studie afbetalen, dus dat soort fancy kleding moet denk ik nog even wachten :+
yup als student is dat zeker aan de prijs..
Maar als 40er die dagelijks 2 uur door weer en wind gaat heb ik het graag voor over... wel goed rondshoppen natuurlijk..kan een hoop schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
ToolkiT schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:00:
[...]

yup als student is dat zeker aan de prijs..
Maar als 40er die dagelijks 2 uur door weer en wind gaat heb ik het graag voor over... wel goed rondshoppen natuurlijk..kan een hoop schelen.
Ik neem aan dat niet alle 'goretex' pakken even goed zijn. Iemand tips voor betrouwbare merken? (Hoeven daarom nog niet de duurste te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
Dryhte schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:38:
[...]

Ik neem aan dat niet alle 'goretex' pakken even goed zijn. Iemand tips voor betrouwbare merken? (Hoeven daarom nog niet de duurste te zijn)
Ik rij zelf in een Difi jas en broek. In mijn ervaring goede spullen voor een redelijke prijs. Je moet er nog wel wat lagen onder doen wil je het echt warm hebben tijdens de wat langere ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:14

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb een Büse Goretex pak. Prima waterdicht, ook na 25.000 km. (3 jaar)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Dryhte schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:38:
[...]

Het grootste verschil, ook in prijs, is de manier waarop de GoreTex geïmplementeerd is.

Bij de goedkopere is dat een losse GoreTex liner. Daar wou ik persoonlijk echt vanaf van die losse liners.
Een stapje verder is 1 laag gelamineerde GoreTex aan de binnenkant. 2 lagen GoreTex, 3 lagen GoreTex.

Zodra je begint met gelamineerde ga je al snel richting 1000 euro voor een pak. Met een liner zit dat rond de 700.

Wat me nu echt opgevallen is is dat het niet echt voor de naam is dat je betaalt. Pakken met dezelfde technologie van verschillende fabrikanten kosten quasi even veel.

Voor echte GoreTex dus grofweg 3 categorieen. 700-800, 1000-1200, 1500+

Pagina: 1 ... 15 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.