Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2015 @ 03:09:
Heeft er iemand hier ervaring met of de BMW S1000R (met alle opties) of de Tuono V4 1100 Factory?
(Het zijn de enige 2 machines die over zijn gebleven na wat eisen stellen.)
Ivm verhuizen kan ik een motor nemen die ik echt puur en alleen ga gebruiken om te gummen.
reviews komen allemaal op dezelfde conlusie.
BMW is briliant maar de Aprilia klinkt zo lekker.
ik moet nog proefritten gaan maken maar was benieuwd of iemand hier ervaring heeft met een van de 2 en tips kan geven waar ik op moet letten tijdens proef rit
Met beide modellen, dealer wil volgens mij graag dat ik de volgende motor ook bij hem koop dus iedere keer als hij wat interessants heeft krijg ik een mailtje

. Ter info, heb zelf een 2014 Tuono en mijn ervaring met de 2015 BMW en Tuono zijn 1.5 uur ritjes.
Stel je de eerste mooie lentedag eens voor, het kwik loopt op tot 20 graden, de vogeltjes zingen en je hebt afgesproken met je maatjes om het eerstje rondje van het motorseizoen te doen en onderweg te stoppen bij een terrasje om een stukje appelgebak met koffie te nuttigen terwijl je uitkijkt over de uitwaarden van een rivier.
Op pad met de BMW.
Je start de motor en selecteert de tour mode. Even voorzicht beginnen het is alweer een tijdje geleden dat je motor hebt gereden. Je rijdt de eerste kilometers voorzichtig en ietswat onwennig maar na een paar kilometer krijg je vertrouwen en druk je een paar knoppen in. De vering wordt harder, het stuurgedracht wordt merkbaar scherper, de motor wat aggresiever en je rijdt vlot maar beheerst over de dijkweggetjes. Af en toe kijk je in je spiegel en wacht je even op je maatjes tot je samen aankomt bij het terras. Daar aangekomen krijg je een goedkeurend knikje van een grijze duif die een tafeltje verderop zit en de bingoavond van gisteren doorneemt met haar vriendinnen. Je bestelt koffie met appelgebak en een corpulente ober met bezweet voorhoofd zet een paar minuten later je bestelling op tafel. Het was een heerlijke start van het motor seizoen en je verheugd je op de rit naar huis.
Op pad met de Tuono
Je start de Tuono en verbaast je er weer over dat dit geluid door de goedkeuring heen is gekomen. De eerste meters zijn weer wennen. De motor is behoorlijk aggresief en die vering, wie heeft bedacht dat het zo hard moet voor een straatmotor is gestoord. Het duurt een tijdje maar na een half uurtje krijg je weer wat vertrouwen, selecteert de sportieve map en trekt de motor wat verder door. Eindelijk lijkt de harde vering en sportieve zithouding toch zin te hebben. Je vergeet alles om je heen en rijdt met illegale snelwegen de zon tegemoed, het leven is goed.
Tot het moment dat je je realiseert dat je het terras waar jullie hebben afgesproken al 5 minuten geleden bent gepasseerd. Je maatjes zijn inmiddels in geen velden of wegen meer te bekennen. Je keert je om, draait het gas open en rijdt met gezwinde spoed terug waarbij de omgeving wordt getracteerd op de unieke en onmiskenbare kakofonie van het V4 blok. Het bejaarden onderonsje wordt wreed verstoord, de volgeltjes kiezen een veiliger heenkomen en terwijl jij een goed plekje zoekt om de Tuono te parkeren kijken blikken vol afschuw je aan. Terwijl je je bij je vrienden voegt krijg je opnieuw wat afkeurende blikken toegeworpen. Gelukkig is de 18 jarige blonde fitness instructrice die haar vader een dagje helpt in de bediening een stukje vriendelijker. En een paar minuten ben je een cappucino, stukje tiramisu en telefoonnummer rijker. Het motorseizoen is goed begonnen.
Iets seriezer, de instelbare vering van de BMW is fantastisch, zeker in combinatie met de meerdere mappen. Er zit een heel duidelijk verschil tussen de verschillende instellingen en dat maakt dat je de BMW kunt gebruiken om heerlijk te cruisen tot lekker sportief kunt rijden. De Tuono heeft alleen maar een set van verschillende mappen en kent eigenlijk maar 1 stand, gas. Vind hem veel sportiever dan de BMW en voelt veel sneller aan.
Mijn advies zou zijn als je echt op zoek bent naar een naked om sportief te rijden om voor de Tuono te gaan. Die staat imho kwa sportieviteit toch echt nog wel een tandje boven de BMW. Zoek je een motor die je van cruisen tot sportief wilt rijden dan is de BMW de keuze. Zelf was ik dusdanig onder de indruk van de brede inzetbaarheid van BMW dat de kans groot is dat dit de opvolger wordt van mijn Tuono. Ondanks dat de Tuono veel verslavender is. Maar met beide doe je geen miskoop.