Het probleem is vaak dat apparaten schade hebben opgelopen die niet direct wordt opgemerkt en doorgaans pas later, een half jaar of jaar later tot onverklaarbare storingen of uitval leiden.RobertMe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:32:
[...]
En dat laatste hoeft ook weer niet perse te helpen, denk ik.
Hier is verschillende jaren geleden de bliksem bij buren twee huizen verder ingeslagen (2-onder-1 kap met geschakelde garages, dus qua stenen loopt alles door). Bij ons in huis waren alleen een aantal poorten van de router overleden, waaronder de WAN poort. Alle andere apparaten op hetzelfde stopcontact / stekkerdoos was dus ook niks mee aan de hand. Mijn vermoeden is nog steeds dat dit via het modem en dan via coax is gekomen, en niet via elektriciteitsnet.
Gek genoeg hadden de buren "onder mijn dak", en drie huizen van de inslag af, veel meer uitval op elektrische apparaten.
1 van de 2 kabels richting de meterkast werkt inmiddels. Kabel 2 heeft er nog geen zin in, pin 4 en 6 geven geen krimp. (Getest met kabeltester) Iemand nog een goed idee? Heb de connectionboxen en keystones gecheckt. Doormeten met een multimeter?
Whatever.
Dat je voorbeelden kunt opnoemen waar het via de netspanning gen probleem opleverde zegt natuurlijk niets.RobertMe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:32:
[...]
En dat laatste hoeft ook weer niet perse te helpen, denk ik.
Hier is verschillende jaren geleden de bliksem bij buren twee huizen verder ingeslagen (2-onder-1 kap met geschakelde garages, dus qua stenen loopt alles door). Bij ons in huis waren alleen een aantal poorten van de router overleden, waaronder de WAN poort. Alle andere apparaten op hetzelfde stopcontact / stekkerdoos was dus ook niks mee aan de hand. Mijn vermoeden is nog steeds dat dit via het modem en dan via coax is gekomen, en niet via elektriciteitsnet.
Gek genoeg hadden de buren "onder mijn dak", en drie huizen van de inslag af, veel meer uitval op elektrische apparaten.
Dat valt in de categorie "Mijn opa rookte drie pakje sigaretten per dag en is 100 jaar geworden, dus roken kan onmogelijk slecht voor je gezondheid zijn"
En via het modem binnenkomen is het meest onwaarschijnlijke, want de ISP's beschermen hun netwerk echt wel tegen blikseminslag en anders zou de hele buurt zonder internet gezeten hebben.
Tevens was er hier ook apparatuur aanwezig die op dat moment uit stond en die hadden geen enkele schade.
Het is natuurlijk van belang waar die inductiepiek wordt opgepakt, maar als TS vertelt dat de hoofd zekering eruit vliegt is dat dus duidelijk dat de inductie via het spanningsnet binnenkomt.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
"Altijd voor het trekken je kabel testen"-tmHarmen schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 10:58:
Iemand nog een goed idee?

★ What does that mean? ★
Probleem is dat de kabel er al lag. App Woonkamer, plint, kruipruimte richting kelder. Kan ik helaas niet makkelijk vervangen, vandaar het gepruts. Heb hem daar doorgeknipt en afgetakt richting de meterkast.MrMonkE schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:28:
[...]
"Altijd voor het trekken je kabel testen"-tm
Whatever.
Laat ons dan ook gelijk effe weten hoe je dat doet zonder iets van een connector op je UTP kabel te hebben!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Beetje onzin om kabel op de rol te gaan testen.
De problemen kunnen alleen maar bij de afmontage ontstaan.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dat zegt wel iets. Namelijk dat de netspanning niet de enige oorzaak hoeft te zijn. Zeer waarschijnlijk zelfs dat het wel via de stroomaansluiting komt, maar er kunnen ook andere redenen zijn. Dat is alles wat ik daar mee wou zeggen. Niet dat het onzin is om de stroomaansluiting te beveiligen.Ben(V) schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:21:
[...]
Dat je voorbeelden kunt opnoemen waar het via de netspanning gen probleem opleverde zegt natuurlijk niets
Ook mijn uiteindelijke setup maar eens delen hier. Staat inmiddels al een tijdje op zolder en vind het zelf erg strak!
Wat zie je::strip_exif()/f/image/gk6wwSK7C0Uw42DafG5DD9QP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uBvNN21VXshjiJfqZmj4FSQz.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht je je afvragen wat voor kast dit is: IKEA Besta + Glassvik (smoke glass). Daarin zit een studio rack van 4U + 6U die vooral voor muziek apparatuur gebruikt wordt maar werkt prima voor deze use case.
Verder nog wieltjes online gehaald zodat het kabelmanagement aan de achterkant omgehangen kan worden zonder ruimtegebrek. Kan je vertellen dat deze combo erg lang zoeken, puzzelen en uitproberen was, maar vind het zeer goed geslaagd
.
(Oh ja dat het deurtje niet helemaal recht hangt heb ik opgegeven
)
:strip_exif()/f/image/82Wsy2l9hUsNREkCk57GjbTy.jpg?f=fotoalbum_large)
In de meterkast komt glasvezel binnen en d.m.v. een TP link converter (deze hangt normaal hoger) gaat de 'WAN-kabel' naar zolder. Vervolgens gaat er 1 'LAN-kabel' terug naar de meterkast in een TPlink POE switch voor o.a. de accesspoints + aantal muur outlets.
/f/image/vdCofsWDF52XCemLF0zOCqc7.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast leuk om te delen:WIP netwerk overzicht, maar geeft een leuk kijkje in mijn 'LAN-keuken'.
Wat zie je:
- Qotom i5 box die als router dient (plan is om de router functie nog te virtualiseren)
- DS213+ (staat uit en moet eigenlijk nog een keer naar andere locatie voor offsite backup)
- DS918+
- Digitus 48p patch paneel (om kabels zoveel mogelijk aan achterkant te houden)
- Router 2930F
- Selfmade zuinige homeserver
- Selfmade zuinige homeserver #2 voor HA setup (die nog niet volledig up and running is want tijd
)
:strip_exif()/f/image/gk6wwSK7C0Uw42DafG5DD9QP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uBvNN21VXshjiJfqZmj4FSQz.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht je je afvragen wat voor kast dit is: IKEA Besta + Glassvik (smoke glass). Daarin zit een studio rack van 4U + 6U die vooral voor muziek apparatuur gebruikt wordt maar werkt prima voor deze use case.
Verder nog wieltjes online gehaald zodat het kabelmanagement aan de achterkant omgehangen kan worden zonder ruimtegebrek. Kan je vertellen dat deze combo erg lang zoeken, puzzelen en uitproberen was, maar vind het zeer goed geslaagd

(Oh ja dat het deurtje niet helemaal recht hangt heb ik opgegeven
:strip_exif()/f/image/82Wsy2l9hUsNREkCk57GjbTy.jpg?f=fotoalbum_large)
In de meterkast komt glasvezel binnen en d.m.v. een TP link converter (deze hangt normaal hoger) gaat de 'WAN-kabel' naar zolder. Vervolgens gaat er 1 'LAN-kabel' terug naar de meterkast in een TPlink POE switch voor o.a. de accesspoints + aantal muur outlets.
/f/image/vdCofsWDF52XCemLF0zOCqc7.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast leuk om te delen:WIP netwerk overzicht, maar geeft een leuk kijkje in mijn 'LAN-keuken'.
Of doordat je geen haspel hebt maar wel nog 40 meter opgerolde dubieuze kabel.Ben(V) schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:55:
Beetje onzin om kabel op de rol te gaan testen.
★ What does that mean? ★
Overigens happerde mijn internet verbinding voortdurend nadat ik mijn pc (op bovenste verdieping) via de tp link deco xe75 liet lopen. Nu heb iok de deco op zolder ontkoppeld van de backhaul zodat mijn pc weer rechtstreeks op de bekabeling loopt en pakt deco matig het wifi signaal op van de deco die op de eerste staat (die wel bekabeld ligt.
Mogelijk toch een idee om dat die cat7 kabel eruit te halen en te vervangen voor 2 cat 6 kabels.
Mogelijk toch een idee om dat die cat7 kabel eruit te halen en te vervangen voor 2 cat 6 kabels.
Ik heb een korte vraag over een patch kast: Weet iemand waar ik een setje verticale L-profielen kan kopen? Ik wil graag een lade monteren om de printer die erin staat in- en uit te kunnen rollen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BqN2HI6Y256c3dqUFD7t6i1c.jpg?f=user_large)
Geen idee als we elkaar begrijpen. Bedoel je dit?Crevatsch schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:21:
Ik heb een korte vraag over een patch kast: Weet iemand waar ik een setje verticale L-profielen kan kopen? Ik wil graag een lade monteren om de printer die erin staat in- en uit te kunnen rollen.
[Afbeelding]
https://www.bax-shop.nl/l...of-lade#productinformatie
https://www.bax-shop.nl/l...-uitschuifbaar-plateau-1u
https://www.bax-shop.nl/l...nch-plateau-1u-350mm-diep
Multifunctioneel z'n patchkast
[ Voor 13% gewijzigd door RobbyTown op 29-08-2022 13:36 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Bedankt voor de lades maar die heb ik dus zelf al. Ik was op zoek naar de verticale L vormige profielen om de lade aan te monteren (voorkant heb ik ze, achterkant niet). Om mijn eigen vraag te beantwoorden: dit is een Schafer NT box in 15u en deze profielen moet ik hebben: https://www.it-budget.de/...-1-Paar-2-Stueck-verzinktRobbyTown schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:32:
[...]
Geen idee als we elkaar begrijpen. Bedoel je dit?
https://www.bax-shop.nl/l...of-lade#productinformatie
https://www.bax-shop.nl/l...-uitschuifbaar-plateau-1u
https://www.bax-shop.nl/l...nch-plateau-1u-350mm-diep
Multifunctioneel z'n patchkast
In navolging van mijn vorige post terug verder gewerkt aan het fixen van WDCs.DenBeke schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:33:
Tijdens mijn verbouwing heb ik het hele huis hier voorzien van Niko inbouw dozen.
Na het vastzetten van alles contactdozen alle lan poorten getest met een kabeltester en alles werkte perfect.
Als ik nu na de verhuis de poorten gebruik/test heb ik bij een heleboel poorten problemen. Sommige halen maar 100mbit, sommige zelfs geen verbinding.
De poorten die ik al terug heb opengedaan lijkt niet aan mis te zijn. Alle aders zitten mooi in de keystones. Dus op het eerste zicht lijkt er niets mis.
Heb al eens met de stofzuiger alles leeggezogen, maar dat heeft geen verschil gemaakt.
Zou stof hier aan de basis kunnen liggen van het probleem? Kan perslucht hier iets oplossen.
Of is de enigste oplossing om alles terug los te zetten en opnieuw af te monteren. Nogal lastig want sommige kabels krijg ik amper of geen beweging meer in.
Heb er inderdaad een aantal 'gevonden' waar de aders niet kort genoeg waren afgeknipt en er dus een short ontstond. Deze opgelost in de WDCs en haal nu vlot 1Gbps.
Er zijn er echter nog een paar waar ik aan WDC kant niets fout zie. Heb op jullie vraag er een fotootje van getrokken:
:strip_exif()/f/image/SRt90V8dKei4blirFY9Bxutn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie hier echt niets fout aan. Kan ik hieruit concluderen dat het aan patchkast/keystone fout zit? Of zien de experts hier toch iets dat niet goed is?
Ik moet alle apparatuur uit het rek sleuren om eraan te kunnen. Dus heb die keystones nog niet open gehad.
Op de foto lijkt het wel alsof het grijze plastic beschadigd is omdat er nauwelijks ruimte is om een punchdowntool te gebruiken.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Ik begrijp niet echt wat je bedoelt met beschadigingen. Kan je wat meer uitleg geven?Skynett schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:12:
Op de foto lijkt het wel alsof het grijze plastic beschadigd is omdat er nauwelijks ruimte is om een punchdowntool te gebruiken.
(het zijn trouwens toolles keystones van Niko)
Op de foto lijkt het alsof er deukjes in het grijze plastic zitten. Maar dat is slechts een beoordeling van de foto op afstand.
Misschien handiger als er iemand met ervaring met dit merk en type keystones reageert.
Misschien handiger als er iemand met ervaring met dit merk en type keystones reageert.
DenBeke schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:06:
[...]
Er zijn er echter nog een paar waar ik aan WDC kant niets fout zie. Heb op jullie vraag er een fotootje van getrokken:
offtopic:
Zie ik daar een 'Frans' stopcontact, en volgens je profiel zit je in Antwerpen? Gebruiken jullie die dingen ook?
Zie ik daar een 'Frans' stopcontact, en volgens je profiel zit je in Antwerpen? Gebruiken jullie die dingen ook?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Freeaqingme schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:27:
[...]
offtopic:
offtopic:
Je bedoelt de penaarde? Da's inderdaad de norm in België. Randaarde mag niet.
Je bedoelt de penaarde? Da's inderdaad de norm in België. Randaarde mag niet.
Kabels doorgemeten met een kabeltester? Die spierwitte kabels zijn niet zo bevorderlijk voor correcte aderparen bij elkaar hebben.DenBeke schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:06:
[...]
In navolging van mijn vorige post terug verder gewerkt aan het fixen van WDCs.
Heb er inderdaad een aantal 'gevonden' waar de aders niet kort genoeg waren afgeknipt en er dus een short ontstond. Deze opgelost in de WDCs en haal nu vlot 1Gbps.
[Afbeelding]
Ik zie hier echt niets fout aan. Kan ik hieruit concluderen dat het aan patchkast/keystone fout zit? Of zien de experts hier toch iets dat niet goed is?
Ik moet alle apparatuur uit het rek sleuren om eraan te kunnen. Dus heb die keystones nog niet open gehad.
@DenBeke ik heb even in de montagevoorschriften van Niko keystones gekeken. Daaruit bleek dat de mesjes in het andere deel zaten.
Dus om ze open te maken en er in te kijken haal je de aders dus uit hun contact. En dat is niet wenselijk omdat een deze verbinding eigenlijk eenmalig is. Idealiter voer je de aders nu iets verder door, knipt ze opnieuw af zodat de mesjes uit het andere deel in een nieuw stuk ader snijden. Elk voordeel heeft zijn nadeel, om maar eens iemand te quoten.
Kortom, dit is dus 'destructief' onderzoek, en erg bewerkelijk bij het troubleshooten.
En ook zegt het niks over de andere keystones. Ik zou ze gewoon nakijken.
In a nutshell: het hele systeem staat of valt bij zorgvuldige montage.
Dus om ze open te maken en er in te kijken haal je de aders dus uit hun contact. En dat is niet wenselijk omdat een deze verbinding eigenlijk eenmalig is. Idealiter voer je de aders nu iets verder door, knipt ze opnieuw af zodat de mesjes uit het andere deel in een nieuw stuk ader snijden. Elk voordeel heeft zijn nadeel, om maar eens iemand te quoten.
Kortom, dit is dus 'destructief' onderzoek, en erg bewerkelijk bij het troubleshooten.
Nieuwe woning - dus nieuw netwerk. Had al eerder gepost maar ben nu al weer een stuk verder.
Specs:
- Unify UDM SE
- Unify 24 POE Enterprise
- Unify 2x In wall HD
- Unify 2x In wall 6
- Unify 2x AP 6
- Philips Hue
- Synology NAS (niet zichtbaar, maar staat in het rack)
- APC UPS
- Digitus 8U rack
- Waar geen AP hangt - standaard UTP porten op de muur

To do:
- Kabels wegwerken in het hok (onder in de grote kabelgoten)
- Kabels tussen switch en patchpaneel misschien nog wat netter maken (patch kabels zijn te lang, korte versie is weer te kort aangezien ik UDM en Switch niet tegen elkaar aan wil hebben ivm hitte)
- In Wall moet ik nog zien te monteren (voorbeeld foto toegevoegd - kan geen bevestiging punt vinden, dus raamwerk slopen vrees ik)
- Labels op UTP porten in de kamers (printen of met labelwriter?)
- Hue + IOT verder installeren (heel wat lampen en schakelaars te gaan!)
Specs:
- Unify UDM SE
- Unify 2x In wall HD
- Unify 2x In wall 6
- Unify 2x AP 6
- Philips Hue
- APC UPS
- Digitus 8U rack

To do:
- Kabels tussen switch en patchpaneel misschien nog wat netter maken (patch kabels zijn te lang, korte versie is weer te kort aangezien ik UDM en Switch niet tegen elkaar aan wil hebben ivm hitte)
- In Wall moet ik nog zien te monteren (voorbeeld foto toegevoegd - kan geen bevestiging punt vinden, dus raamwerk slopen vrees ik)
Fabriceer een "spacer" waarop vervolgens de bracket van de In Wall past of laat wat toepasselijks 3D printen!Workaholic schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:08:
Je bent niet de eerste met dat probleem in ieder geval, maar wel de eerste met zo'n "4-in-1 bracket" die het feestje verpest, terwijl de anderen 4 losse brackets hadden om hun aansluitingen heen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Da's duidelijk! Bedankt voor het advies.Skynett schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:35:
@DenBeke ik heb even in de montagevoorschriften van Niko keystones gekeken. Daaruit bleek dat de mesjes in het andere deel zaten.
Ik weet weer wat doen de komende weken.
@Workaholic Soms kun je met lange (40mm oid) M3 boutjes toch wel uit de voeten. Dus de montageplaat van de IW tegen het frampje zetten, lange M3 boutjes desnoods iets schuin er doorheen steken richting de schroefdraad van de inbouwdoos en dan kijken of je ze vast krijgt. Heel soms vijl ik daarvoor ook een klein stukje uit het framepje, mocht het echt niet lukken. Succes!
Controleer even of dit echt een cat6 is. Heb de fout ook wel eens gemaakt dat ik een cat5 had besteld ipv een 6. Kan je controleren aan de productcode.DenBeke schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:06:
[...]
In navolging van mijn vorige post terug verder gewerkt aan het fixen van WDCs.
[Afbeelding]
Waarom patchstrook, udm, cover, switch ?Workaholic schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:08:
Nieuwe woning - dus nieuw netwerk. Had al eerder gepost maar ben nu al weer een stuk verder.
Specs:
- Unify UDM SE
- Unify 2x In wall HD
- Unify 2x In wall 6
- Unify 2x AP 6
- Philips Hue
- APC UPS
- Digitus 8U rack
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
To do:
Als je nu je udm eruit moet hebben kun je nergens bij zonder alles los te trekken...
Ik zou udm, patchstrook, rangeerpaneel (liefste met klep, zoiets: https://www.kabelshop.nl/...oFF18KWVLzQxoCIYgQAvD_BwE ), switch doen. Zijn a al je kabels netjes weggewerkt en b je kan altijd de apparatuur vervangen wanneer nodig.
Volgens mij is die In Wall te breed om daar te monteren, die blokkeert denk ik de netspanning aansluiting ernaast.
Misschien kun je hem er beter gewoon erboven op de muur plaatsen, de kabel afmonteren op een outlet en dan met een kort kabeltje naar boven naar de In Wall.
Die In Wall hebben toch aan de onderkant een netwerk connector?
Misschien kun je hem er beter gewoon erboven op de muur plaatsen, de kabel afmonteren op een outlet en dan met een kort kabeltje naar boven naar de In Wall.
Achterop zit de "upstream" aansluiting, afhankelijk van het model zitten er onderop 2 (AC IW) of 4 (IW HD en U6 IW) switch poorten. PoE zal naar mijn idee ook alleen ondersteund worden op de aansluiting achterop, dus dan gaat het niet werken.Ben(V) schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:54:
Volgens mij is die In Wall te breed om daar te monteren, die blokkeert denk ik de netspanning aansluiting ernaast.
In dat geval misschien een nieuwe doos maken erboven en een kanaaltje boren naar de doos eronder.
Ik ben wel benieuwd of er ook mensen de In Wall nog een beetje netjes weg gewerkt krijgen? Het lijkt me een nogal Amerikaans product. Kan iemand foto's delen? Ik heb er hier maar een paar gezien, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ze dan 'vast' gezet zijn.Ben(V) schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:18:
In dat geval misschien een nieuwe doos maken erboven en een kanaaltje boren naar de doos eronder.
Qua oplossing lijkt de In Wall wel precies wat ik nodig heb op de slaapkamer. Maar esthetische moet het er ook nog goed uitzien, dat heb ik nog niet opgelost. (en dus nog niet gekocht)
Als je een losstaand WCD hebt schroef je hem daar gewoon op en heb je gewoon dat ding van ~2cm dik tegen de muur. Als het een rijtje WCDs is wordt het natuurlijk al snel hackish omdat die dan niet past.Goof2000 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:18:
[...]
Ik ben wel benieuwd of er ook mensen de In Wall nog een beetje netjes weg gewerkt krijgen? Het lijkt me een nogal Amerikaans product. Kan iemand foto's delen? Ik heb er hier maar een paar gezien, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ze dan 'vast' gezet zijn.
Qua oplossing lijkt de In Wall wel precies wat ik nodig heb op de slaapkamer. Maar esthetische moet het er ook nog goed uitzien, dat heb ik nog niet opgelost. (en dus nog niet gekocht)
Heb er zelf geen dus ook geen foto.
je monteert het op de inbouwdoos.Goof2000 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:18:
[...]
Ik ben wel benieuwd of er ook mensen de In Wall nog een beetje netjes weg gewerkt krijgen? Het lijkt me een nogal Amerikaans product. Kan iemand foto's delen? Ik heb er hier maar een paar gezien, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ze dan 'vast' gezet zijn.
Dus bij een losse doos is dat netjes bij meerdere dozen op 1 frame wat lastiger zoals ook door Robertme geschreven.
Gewoon 2 schroefjes door het frame'pje in de WCD. En daar klik je de inwall op.Goof2000 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:18:
[...]
Zo simpel dat ik, de meest onhandige hier het gewoon kon monteren
ppeterr in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Deze is ondertussen vervangen door een wifi 6 versie, die is iets breder. Verder het zelfde.
RobertMe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:24:
[...]
Als je een losstaand WCD hebt schroef je hem daar gewoon op en heb je gewoon dat ding van ~2cm dik tegen de muur. Als het een rijtje WCDs is wordt het natuurlijk al snel hackish omdat die dan niet past.
Heb er zelf geen dus ook geen foto.
Len020 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:56:
[...]
je monteert het op de inbouwdoos.
Dus bij een losse doos is dat netjes bij meerdere dozen op 1 frame wat lastiger zoals ook door Robertme geschreven.
Is het bij mij zo bijzonder dat ze allemaal in 1 frame met wcd(s) zitten?ppeterr schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:04:
[...]
Gewoon 2 schroefjes door het frame'pje in de WCD. En daar klik je de inwall op.
Zo simpel dat ik, de meest onhandige hier het gewoon kon monteren
ppeterr in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Deze is ondertussen vervangen door een wifi 6 versie, die is iets breder. Verder het zelfde.
@Goof2000
Nee kijk maar eens een paar posts terug naar de foto's die @Workaholic neergezet heeft.
En dan zijn laatste.
Ik denk dat het wel op te lossen is met een frame voor 3 punten, en dat het dan misschien wel past.
Nee kijk maar eens een paar posts terug naar de foto's die @Workaholic neergezet heeft.
En dan zijn laatste.
Ik denk dat het wel op te lossen is met een frame voor 3 punten, en dat het dan misschien wel past.
Dat kan gewoon zonder enig probleem!Goof2000 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:18:
Ik ben wel benieuwd of er ook mensen de In Wall nog een beetje netjes weg gewerkt krijgen?
Filter in dit topic of het UniFi Topic op foto's en je vindt zat voorbeelden!
Is het absoluut niet en als je de PDF Manual erbij pakt dan zal je dat ook zien!Het lijkt me een nogal Amerikaans product.
RTFMKan iemand foto's delen?
Ik heb er hier maar een paar gezien, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ze dan 'vast' gezet zijn.
Gewoon doen! Je komt er wel uit!Qua oplossing lijkt de In Wall wel precies wat ik nodig heb op de slaapkamer. Maar esthetische moet het er ook nog goed uitzien, dat heb ik nog niet opgelost. (en dus nog niet gekocht)
De meeste foto's die ik langs zag komen in het verleden hadden meerdere losse frames en dan werd de In Wall op twee mogelijke manieren gemonteerd :Goof2000 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:24:
Is het bij mij zo bijzonder dat ze allemaal in 1 frame met wcd(s) zitten?
- De mount/het frame ervan een stukje opzij schuiven en deels op de WCD en deels op/in de muur vastschroeven.
- Een "spacer" of "shim" tussen de WCD en de bracket van de In Wall plaatsen en langere boutjes gebruiken!
Bij mij hangen ze alle drie (UAP AC basismodel 2x2) op een oude telefoonaansluiting dus ik heb helaas geen foto's voor je van een dergelijke setup
Hier ook - nu gemonteerd met langere schroefjes en met de multi tool het raampje wat bijgewerktGoof2000 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:24:
Is het bij mij zo bijzonder dat ze allemaal in 1 frame met wcd(s) zitten?

Heeft iemand tips hoe ik mijn standaard Utp raampjes kan voorzien van een label? Zit plastic en papiertje in. Toch maar heel klein printen? Of label printer oid?
[ Voor 17% gewijzigd door Workaholic op 06-09-2022 21:34 ]
Netjes zoWorkaholic schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:32:
[...]
Hier ook - nu gemonteerd met langere schroefjes en met de multi tool het raampje wat bijgewerkt
[Afbeelding] [Afbeelding]
Heeft iemand tips hoe ik mijn standaard Utp raampjes kan voorzien van een label? Zit plastic en papiertje in. Toch maar heel klein printen? Of label printer oid?
En over dat label, gewoon niet. Tenzij je +100 punten hebt, of extreem vergeet achtig bent. Het is gewoon lelijk. Maar als je persee iets wilt doen, wellicht met kleurtjes coderen.
Wat wil je er op zetten? Meestal zet je daar alleen het nummer op van het nummer van de outlet op je patch panel. Dat past wel als je 't met de hand doet(?). Anders lukt dat ook met een labelprinter we, denk ik.Workaholic schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:32:
[...]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Wij hebben de InWall op een aparte inbouwdoos geplaatst.Goof2000 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:18:
[...]
:strip_exif()/f/image/dPDYSLBJ9PcyIOJlT2zuUCj4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank je wel!Workaholic schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:32:
[...]
Hier ook - nu gemonteerd met langere schroefjes en met de multi tool het raampje wat bijgewerkt
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dan neem ik aan dat je gebruik maakt van het schroefdraad van de inbouwdoos?
Ik hoop binnenkort mijn in-wall's nu eindelijk eens te mogen ontvangen.
Op de plekken waar het niet anders kan, wil ik deze bracket printen: https://www.thingiverse.com/thing:4302863
Op de plekken waar het niet anders kan, wil ik deze bracket printen: https://www.thingiverse.com/thing:4302863
Tijd voor een nieuwe sig..
Zo'n bracket lijkt me allen zinvol als je zoals @Workaholic een rijtje dozen aan elkaar hebt, maar zoals je ziet is daar ook een simpeler oplossing voor.
Op een losstaande doos kun je ze gewoon direct monteren op de schroefdraad van de inbouwdoos zoals @LinkinTED laat zien.
Op een losstaande doos kun je ze gewoon direct monteren op de schroefdraad van de inbouwdoos zoals @LinkinTED laat zien.
@Koffie ik zou inderdaad kijken of je hem gewoon in een inbouw doos kunt krijgen - en anders deze maken. Ziet er zoveel strakker uit.
Hier nogmaals mijn voorbeelden. Een aantal muren van beton en één van gips.
Let nog niet op de afwerking van de muren etc. Work in progress.

Ik heb overigens nog een aantal van die opbouw dozen over van een ander project mocht het echt niet anders kunnen. Zal deze samen met wat andere spullen die over zijn bij mijn V&A zetten vandaag

Ik heb overigens nog een aantal van die opbouw dozen over van een ander project mocht het echt niet anders kunnen. Zal deze samen met wat andere spullen die over zijn bij mijn V&A zetten vandaag
Het is bij mij een mix.Workaholic schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:39:
@Koffie ik zou inderdaad kijken of je hem gewoon in een inbouw doos kunt krijgen - en anders deze maken. Ziet er zoveel strakker uit.
Op sommige plekken komt er UTP uit de muur, vlak boven een plint (te laag dus), op andere plekken via een WCD.
Ik moet het per kamer even goed bekijken hoe ik het ga aanpakken.
Tijd voor een nieuwe sig..
Het is niet de meest elegante oplossing maar je kunt ze in wall ook horizontaal monteren ipv verticaal. Heb ik op de slaapkamer ook gedaan omdat de plint in de weg zat.Koffie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:12:
[...]
Het is bij mij een mix.
Op sommige plekken komt er UTP uit de muur, vlak boven een plint (te laag dus), op andere plekken via een WCD.
Ik moet het per kamer even goed bekijken hoe ik het ga aanpakken.
Daarmee verpest je wel het straalpatroon hé!Workaholic schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:30:
Het is niet de meest elegante oplossing maar je kunt ze in wall ook horizontaal monteren ipv verticaal. Heb ik op de slaapkamer ook gedaan omdat de plint in de weg zat.
Dan nog liever zoiets :
Maar dan in de vorm van een spacer die je de In Wall wat hoger laat monterenKoffie schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:32:
Ik hoop binnenkort mijn in-wall's nu eindelijk eens te mogen ontvangen.
/EDIT :
Skynett schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:31:
Nee hoor, gewoon je telefoon in landscape houden en dan merk je er niks van.
[ Voor 13% gewijzigd door nero355 op 08-09-2022 20:16 ]
Nee hoor, gewoon je telefoon in landscape houden en dan merk je er niks van.nero355 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:11:
[...]
Daarmee verpest je wel het straalpatroon hé!
https://eu.store.ui.com/c.../products/usw-lite-16-poe Is weer terug in stock
Was die out of stock dan sinds gisteren? Want toen is ook al voorbij gekomen dat die weer in stock was.
Edit:
Whoops, wrong topic. Gisteren kwam die in Ubiquiti topic langs. Maar ik weet ook niet waarom jet voor dit topic relevant is om die melding te maken, want het topic is nu niet echt merk afhankelijk
[ Voor 23% gewijzigd door RobertMe op 08-09-2022 20:31 ]
Oh sorry, ik had het idee dat een paar mensen hiernaar op zoek waren. Maar dan kan er wel uit inderdaad, sorry!RobertMe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:30:
[...]
Was die out of stock dan sinds gisteren? Want toen is ook al voorbij gekomen dat die weer in stock was.
Edit:
Whoops, wrong topic. Gisteren kwam die in Ubiquiti topic langs. Maar ik weet ook niet waarom jet voor dit topic relevant is om die melding te maken, want het topic is nu niet echt merk afhankelijk
Binnenkort begin ik met onze meterkast, zal wel even wat delen dan!
[ Voor 6% gewijzigd door Lampiz op 08-09-2022 20:50 ]
Ik ben op zoek naar universele muur klemmen om een switch aan de muur op te hangen. De switch (geen 19”!) zelf heeft namelijk geen bevestigingsopties of plekken waar beugeltjes aan vastgemaakt kunnen worden. Is er iemand hier die goede suggesties heeft?
http://www.xbmcfreak.nl/
Ik heb voor mijn mac mini schroefduimen gebruikt, twee aan de onderkant en twee aan de zijkant op een paar cm onder de bovenkant. Mac mini hangt mooi strak tegen de muur. Natuurlijk wel even zorgen dat je de duimen zo plaatst dat de poorten waar je bij moet kunnen ook bereikbaar zijn. In mijn geval is het een usb poort die ik toch niet gebruik die is geblokkeerd.Erhnam schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:44:
Ik ben op zoek naar universele muur klemmen om een switch aan de muur op te hangen. De switch (geen 19”!) zelf heeft namelijk geen bevestigingsopties of plekken waar beugeltjes aan vastgemaakt kunnen worden. Is er iemand hier die goede suggesties heeft?
Spijkerband.Erhnam schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:44:
Ik heb het in zulke situaties vaak gewoon met 3 - 1 onder, 2 aan beide zijden - schroefogen opgelost.Erhnam schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:44:
[ Voor 5% gewijzigd door Comp User op 10-09-2022 13:02 ]
Vaste locatie, vast netwerk.
Zoek wat leuks uit op de vele 3D Printing gerelateerde websites of gebruik die als inspiratie om zelf wat te bedenken en te laten 3D printenErhnam schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:44:
Ik ben er weer bijna een jaar later door privé omstandigheden... Hield het topic wel in de gaten, maar even geen tijd en motivatie om al te veel te reageren.. maar ga weer proberen wat actiever te zijn/worden en ook eens even een beetje de TS over de kop te gooien met datgene waar een poosje terug over gepraat is in dit topic:
Je kunt zoals genoemd spijkerband gebruiken, of b.v. enkele hoekijzertjes waar je evt. nog iets van touwtjes/ty-raps doorheen haalt om je switch wat vaster te zetten. Je kunt een custom behuizing laten printen, je kunt zelf een soort bakje van hout oid maken waar je de switch in kunt zetten.
Je zou zelfs kunnen overwegen (als dat mogelijk is) de switch los te schroeven, 2 (sleuf)gaatjes in de bodemplaat te maken (boren?) en het op die manier te monteren.
• 2 Gaatjes waardoor je gewoon heen schroeft en dus de bodemplaat echt vastzet op je kastenwand, dit werkt natuurlijk alleen als de behuizings-schroeven aan de zijkanten/achterkant v/d switch zitten.
• 2 Sleufgaten maken zoals je wel vaker onderop switches (en bv. ook fotolijsten) hebt, groot gat waar de kop v/d schroef doorheen past, en dan een klein sleufje gemaakt met kleinere boor waar die overheen schuift en op blijft hangen.
Annuk schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:33:
[...]
Hartelijk dank hiervoor
Ik zal één dezer dagen even een stukje uitwerken, heb jij (of wie hier evt.) nog op/aanmerkingen of vragen die evt. in de TS verwerkt moeten worden?
Persoonlijk wilde ik even iets schrijven over:
• Welke shops evt. te gebruiken
• "Gangbaar" boodschappenlijstje
• Nut van UTP vs SFTP etc.
• Cat6 vs Cat6a (en hoger)
• Het evt. bundelen van kabels (meerdere UTP maar ook coax en/of elektra & UTP)
• ???
de op/aanmerkingen mogen wat mij betreft in het topic aangegeven worden maar mag wat mij betreft ook even per DM zodat niet het hele topic gaat verzanden in "aanvragen"
Er zijn tig verschillende opties natuurlijk om iets te "monteren". Laat je creatieve gedachten gaan.Erhnam schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:44:
Je kunt zoals genoemd spijkerband gebruiken, of b.v. enkele hoekijzertjes waar je evt. nog iets van touwtjes/ty-raps doorheen haalt om je switch wat vaster te zetten. Je kunt een custom behuizing laten printen, je kunt zelf een soort bakje van hout oid maken waar je de switch in kunt zetten.
Je zou zelfs kunnen overwegen (als dat mogelijk is) de switch los te schroeven, 2 (sleuf)gaatjes in de bodemplaat te maken (boren?) en het op die manier te monteren.
• 2 Gaatjes waardoor je gewoon heen schroeft en dus de bodemplaat echt vastzet op je kastenwand, dit werkt natuurlijk alleen als de behuizings-schroeven aan de zijkanten/achterkant v/d switch zitten.
• 2 Sleufgaten maken zoals je wel vaker onderop switches (en bv. ook fotolijsten) hebt, groot gat waar de kop v/d schroef doorheen past, en dan een klein sleufje gemaakt met kleinere boor waar die overheen schuift en op blijft hangen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Mooi gedaan! Ik ben ook in de markt voor dit model AP’s (waarschijnlijk van TP-Link), hoe heb jij hem op de wcd geplaatst?Workaholic schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie hieronder mijn situatie. Helemaal rechts kan ik het plaatje verwijderen en die UTP kabel gebruiken. In de betreffende kamer maak ik geen gebruik van bedraad netwerk.
:strip_exif()/f/image/3sVdyja1gyOP8rVff6EnOSJS.jpg?f=fotoalbum_large)
Langere schroefjes icm schroefdraad wat al aanwezig was. Bij een andere heb ik een stuk van het frame moeten weghalen en direct tegen de muur aan zeg maar.Beun schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 08:59:
[...]
Mooi gedaan! Ik ben ook in de markt voor dit model AP’s (waarschijnlijk van TP-Link), hoe heb jij hem op de wcd geplaatst?
Zie hieronder mijn situatie. Helemaal rechts kan ik het plaatje verwijderen en die UTP kabel gebruiken. In de betreffende kamer maak ik geen gebruik van bedraad netwerk.
[Afbeelding]
Bedankt voor het antwoord. Ik ga er binnenkort één bestellen.Workaholic schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:01:
[...]
Langere schroefjes icm schroefdraad wat al aanwezig was. Bij een andere heb ik een stuk van het frame moeten weghalen en direct tegen de muur aan zeg maar.
Ondertussen alle poorten werkende gekregen. Zowel aan WDC als patchpanel kant waren er een paar onnauwkeurigheden ingeschoten mbt de shielding. Bedankt voor alle tips!
Tijd dus om het resultaat hier te posten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2xLCQGxeCfRWEjlFuw2zlbAv.jpg?f=user_large)
Digitus patchpanel, TP-Link TL-SG1024 switch, Edgerouter X, Intel NUC met USB storage, Raspberry Pi (en de Telenet modem achterin weggemoffeld)
Tijd dus om het resultaat hier te posten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2xLCQGxeCfRWEjlFuw2zlbAv.jpg?f=user_large)
Digitus patchpanel, TP-Link TL-SG1024 switch, Edgerouter X, Intel NUC met USB storage, Raspberry Pi (en de Telenet modem achterin weggemoffeld)
@DenBeke
Leuk merk heb je daar staan : https://yottamaster.com/
Je zou bijna iets van ze gaan kopen puur vanwege de naam!
Leuk merk heb je daar staan : https://yottamaster.com/
Je zou bijna iets van ze gaan kopen puur vanwege de naam!
@DenBeke
Wat voor een patchkast is het?
Wat voor een patchkast is het?
Ik wil binnenkort alle rommel in de meterkast (modem, router, switch, hue bridge, NAS) samen gaan voegen in een 19" kast. In die kast komen overigens ook bijv. een audio versterker, apple tv etc. dus alle netwerk en av spullen in 1 systeem.
Nu snap ik een patch panel, er lopen stugge kabels van de achterkant vh patch panel naar diverse ruimtes in mijn woning, naar RJ45 sockets etc. Vanaf het patch panel kan ik dan netjes mooi via de voorkant vh rack met een soepel kort kabeltje naar een strategische locatie op de switch etc.
Echter, in het rack komen dus ook devices (NAS, Hue bridge, Apple TV etc) die je normaal gesproken mbv een soepele kabel of in je (met stugge kabel getrokken) RJ45 wcd steekt of direct in een (lokale) switch...
Maar deze devices wil ik dus eigenlijk ook allemaal achter in het patch paneel kunnen steken... maar dat is toch bedoeld voor stugge kabels? (bijv. keystones).
Hoe ga ik daar me om? Anders komen al die slappe kabels van al die devices weer los via de voorkant vh rack en wordt het meteen een rommeltje.
EDIT
Oh wacht ik zit nog wat te googlen, ik loop toevallig tegen dit plaatje aan. Ik zoek dus denk ik keystones die aan beide kanten RJ45 hebben? Of is dit gewoon een 'apart' patchpanel helemaal voorzien van RJ45-RJ45?
Nu snap ik een patch panel, er lopen stugge kabels van de achterkant vh patch panel naar diverse ruimtes in mijn woning, naar RJ45 sockets etc. Vanaf het patch panel kan ik dan netjes mooi via de voorkant vh rack met een soepel kort kabeltje naar een strategische locatie op de switch etc.
Echter, in het rack komen dus ook devices (NAS, Hue bridge, Apple TV etc) die je normaal gesproken mbv een soepele kabel of in je (met stugge kabel getrokken) RJ45 wcd steekt of direct in een (lokale) switch...
Maar deze devices wil ik dus eigenlijk ook allemaal achter in het patch paneel kunnen steken... maar dat is toch bedoeld voor stugge kabels? (bijv. keystones).
Hoe ga ik daar me om? Anders komen al die slappe kabels van al die devices weer los via de voorkant vh rack en wordt het meteen een rommeltje.
EDIT
Oh wacht ik zit nog wat te googlen, ik loop toevallig tegen dit plaatje aan. Ik zoek dus denk ik keystones die aan beide kanten RJ45 hebben? Of is dit gewoon een 'apart' patchpanel helemaal voorzien van RJ45-RJ45?
:strip_exif()/f/image/MSIG03659PWrDyVvVEfpDH0v.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door BlauwPet op 22-09-2022 16:11 ]
Klopt, je kan dus een aantal keystones RJ45-RJ45 doen + een aantal normale voor vaste kabel en eventueel enkele speciale voor HDMI, USB, .. voor die apparaten ;-)
Als je het inderdaad zo super netjes wilt doen zou je inderdaad kunnen gaan voor een patchpaneel voor keystones, en de stugge kabels dan afmonteren op een keystone, en de soepele kabel laten gaan door zo'n "koppelstukje" in keystone formaat. Vervolgens kun je heel misschien ook nog andere leuke dingen er mee doen, volgens mij heb ik hier ook wel eens knoppen of USB in keystone formaat gezien die je dan bv op de NAS aansluit. I.p.v. dan USB in de NAS prikken kan die ook in patchpaneelBlauwPet schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:00:
Ik wil binnenkort alle rommel in de meterkast (modem, router, switch, hue bridge, NAS) samen gaan voegen in een 19" kast. In die kast komen overigens ook bijv. een audio versterker, apple tv etc. dus alle netwerk en av spullen in 1 systeem.
EDIT
[Afbeelding]
Nadeel van keystones is echter dat het (veel) duurder is. Maar er zijn ook voordelen, en dat is flexibiliteit. En dat geldt dan in meerdere vormen. Ten eerste dus flexibiliteit in wat je kunt gebruiken (stugge kabel afmonteren, RJ45 koppelstuk, USB "verlengkabel", ...). Maar ook flexibiliteit bij montage en uitbreiden. Bij een patchpaneel waar je rechtstreeks stugge kabel op af monteert kun je moeilijker later een extra kabel patchen. Dan moet je namelijk het hele paneel uit de kast halen, vervolgens patchen, en dan weer terug plaatsen. Bij keystones kun je de keystone aan de kabel zetten en deze eenvoudig in het paneel plaatsen.
Als alternatief zou je ook gewoon rechtstreeks met patchkabels de NAS etc kunnen aansluiten. En als je dat gek vindt uitzien: gewoon een rangeerpaneel tussen switch & patchpaneel plaatsen, dan zie je toch niet meer welke kabel waar vandaan komt
Zelf heb ik overigens geen van beiden. LSA patchpaneel en sommige hardware gewoon met patchkabel rechtstreeks in de switch geprikt.
Koop dikke (maar soepele) CAT6A kabels met CAT5E keystone. Dan snijden de mesjes er wel in.BlauwPet schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:00:
Dat lijkt mij echt een heel slecht advies en totaal niet ondersteund in welke vorm dan ook. I.t.t. de terugkerende "stekkers op stugge kabel" discussie dat wel kan met stekkers die daarvoor gemaakt zijn.jadjong schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:26:
[...]
Koop dikke (maar soepele) CAT6A kabels met CAT5E keystone. Dan snijden de mesjes er wel in.
Hierboven (en door jezelf) zijn natuurlijk al opties genoemd.BlauwPet schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:00:
EDIT
[Afbeelding]
Maar als je je NAS + AV etc. in principe "vast" zet in je 19 inch rek zou je evt. (ben je dus wel minder flexibel) ook kunnen aansluiten met solid-kabel (die je dus ook in de muur verwerkt), en dan gewoon af-patchen op je patch-strook, en aan de AV/NAS-kant gewoon een goede kloppende RJ45-plug erop voor solid-kabel.
Ik weet het is hier vloeken in de kerk, maar als jij alles in principe "vast" plaatst in je rack zou ik niet inzien waarom dit dan anders is dan wanneer je b.v. een (inwall)AP rechtstreeks aansluit met een correcte RJ45 plug.
Ben in het verleden ook wel "consolidation point kabels" tegen gekomen bij meerdere webshops > 1 kant een female keystone, andere kant zat een RJ45 plug voor solid kabel.
Als Fluke zegt dat het goed is, dan is het goed.RobertMe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:33:
[...]
Dat lijkt mij echt een heel slecht advies en totaal niet ondersteund in welke vorm dan ook. I.t.t. de terugkerende "stekkers op stugge kabel" discussie dat wel kan met stekkers die daarvoor gemaakt zijn.
Geeft de Fluke ook aan of het over 1, 2, 5, ... jaar nog werkt? Want de kans dat dit soort constructies ineens falen lijkt mij nogal groot. Wederom, vele malen groter dan de kans dat een stekker voor stugge kabel op een stugge kabel ineens gaat falen, zoals de discussie hier al vaker gevoerd is.jadjong schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:11:
[...]
Als Fluke zegt dat het goed is, dan is het goed.
jadjong schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:26:
Koop dikke (maar soepele) CAT6A kabels met CAT5E keystone. Dan snijden de mesjes er wel in.
Ik denk dat jij iets helemaal verkeerd hebt begrepen!jadjong schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:11:
Als Fluke zegt dat het goed is, dan is het goed.
Als je de moeite en geld hebt genomen om CAT6a overal te plaatsen dan ga je echt niet ineens met CAT5e meuk zitten prutsen i.c.m. die kabels...

Het gaat hier over het afmonteren van apparaten in hetzelfde rack op een patchstrook, dus de kabel is amper een meter lang....nero355 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:55:
[...]
[...]
Ik denk dat jij iets helemaal verkeerd hebt begrepen!
Als je de moeite en geld hebt genomen om CAT6a overal te plaatsen dan ga je echt niet ineens met CAT5e meuk zitten prutsen i.c.m. die kabels...![]()
Ook dat doe je niet met cat5e spul. Het is niet dat er niks voor Cat6(a) te verkrijgen is waardoor je het moet laten.jadjong schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:47:
[...]
Het gaat hier over het afmonteren van apparaten in hetzelfde rack op een patchstrook, dus de kabel is amper een meter lang....
Stel je wilt over 5 jaar overstappen op een 10gbit/s netwerk. Dan lukt dat niet en ben je 3 dagen alles aan het testen waar het aan kan liggen. Je bent dan immers vergeten dat je in je verbinding nog wat cat5e spullen ertussen hebt zitten.
Het kan misschien wel werken op 10gbit/s, maar het hoeft niet. De standaarden bepalen namelijk waar ze minimaal aan voldoen qua weerstand e.d. het kan dus zijn dat een cat5e patchpaneel betere specs heeft dan wat de cat6(a) standaard voorschrijft, maar meestal is dat niet het geval.
Stel dat cat6 alleen te bereiken is met solid koper en cat5e volstaat prima met aluminium (of een ander goedkoop metaal), dan gaan ze voor cat5e niet zomaar koper gebruiken omdat het een stuk kostbaarder is en ze qua verkoooprijs dan overeen moeten komen met cat6(a) spullen omdat ze anders geen winst maken. Ze zullen dan het goedkopere metaal gebruiken wat een hogere weerstand heeft en dus ook een minder hoge snelheid aan kan.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Het is deze patchkast: pricewatch: Digitus DN-19 09-U-EC-SW
Dat valt bij mij onder "houtje touwtje" oplossingen...jadjong schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:47:
Het gaat hier over het afmonteren van apparaten in hetzelfde rack op een patchstrook, dus de kabel is amper een meter lang....
Sorry, maar gewoon NEE. Niet doen!
Als je voor CAT6a kiest dan doe je dat met een reden en die reden is IMHO niet compatible met CAT5e connectoren!
Daarnaast wil je dan vaak ook fatsoenlijk werkende Shielding en dan kan je al gauw beter voor kant en klare patchcables kiezen
Ik ben op zoek naar zo'n 20 stuks betaalbare doorvoer (of passthrough) keystones. Ik zie ze op Ali wel redelijk betaalbaar, maar hebben jullie ervaring met de betrouwbaarheid ervan? Bijv. deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003615751162.html
of deze
https://nl.aliexpress.com/item/1005003388927265.html
of deze
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Hier heb ik ze beide liggen. Nu ongeveer anderhalf jaar stabiel in gebruik. Qua snelheid en stabiliteit geen verschil ondervonden met afgeschermde keystones. Toen in de tijd snelheidsmetingen gedaan, ik weet het niet meer exact, maar daar kwam ook geen noemenswaardig verschil uit.CurlyMo schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:24:
Ik ben op zoek naar zo'n 20 stuks betaalbare doorvoer (of passthrough) keystones. Ik zie ze op Ali wel redelijk betaalbaar, maar hebben jullie ervaring met de betrouwbaarheid ervan? Bijv. deze:
of deze
Ik wist niet dat er keystones met RJ45-RJ45 bestonden. Iemand een tip waar je deze goedkoop kan kopen? Of een naam waar je goed op kan zoeken?Hipska schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:53:
Klopt, je kan dus een aantal keystones RJ45-RJ45 doen + een aantal normale voor vaste kabel en eventueel enkele speciale voor HDMI, USB, .. voor die apparaten ;-)
http://www.xbmcfreak.nl/
Zie de post boven die van jouw?Erhnam schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:33:
[...]
Ik wist niet dat er keystones met RJ45-RJ45 bestonden. Iemand een tip waar je deze goedkoop kan kopen? Of een naam waar je goed op kan zoeken?
Nogmaals, BlauwePet wil een AppleTV en nog wat meuk af monteren op een patchpanel. Dat gaat prima met CAT6a patchkabels die je op maat knipt en in een 5e keystone drukt. Nee, niet volledig 6a end to end. Wel 5e end to end en in 99% van de gevallen presteert het als 6a op die korte afstand.nero355 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:47:
[...]
Dat valt bij mij onder "houtje touwtje" oplossingen...
Sorry, maar gewoon NEE. Niet doen!
Als je voor CAT6a kiest dan doe je dat met een reden en die reden is IMHO niet compatible met CAT5e connectoren!
Daarnaast wil je dan vaak ook fatsoenlijk werkende Shielding en dan kan je al gauw beter voor kant en klare patchcables kiezen
Je kan ook female-female keystones gebruiken met kant en klare patchkabels, maar die zijn te lang of te kort en je krijgt nooit van die bundels welke rijp zijn voor #cableporn.
Female rj45 to female rj45 keystone is vaak de gebruikte termErhnam schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:33:
[...]
Ik wist niet dat er keystones met RJ45-RJ45 bestonden. Iemand een tip waar je deze goedkoop kan kopen? Of een naam waar je goed op kan zoeken?
@Erhnam
Ik heb een tijd geleden een patchpaneel van Ampcom gekocht bij AE en daar toevallig van de week ook een paar van die RJ45/RJ45 keystones besteld, omdat de kwaliteit van het paneel me wel beviel.
https://www.aliexpress.com/item/33056634786.html
De inline coupler keystones, zoals ze daar heten, zijn nog niet binnen dus over de kwaliteit daarvan kan ik nog niks zeggen.
Ik heb een tijd geleden een patchpaneel van Ampcom gekocht bij AE en daar toevallig van de week ook een paar van die RJ45/RJ45 keystones besteld, omdat de kwaliteit van het paneel me wel beviel.
https://www.aliexpress.com/item/33056634786.html
De inline coupler keystones, zoals ze daar heten, zijn nog niet binnen dus over de kwaliteit daarvan kan ik nog niks zeggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Goochelaar op 27-09-2022 23:31 ]
@Erhnam Ik heb een paneel met deze gemaakt: https://www.delock.com/produkt/86141/merkmale.html?g=1459
Durf alleen niet meer te zeggen waar ik ze gekocht heb, geen actieve herinnering meer aan.
Verder nog een vraag aan hen die zelf kabels knijpen: ik ben eigenlijk op zoek naar betaalbare stekkertjes om zelf cat5E te knijpen. De stekkertjes moeten dan wel snagless zijn/worden alleen niet met een domme "boot" er omheen.
Durf alleen niet meer te zeggen waar ik ze gekocht heb, geen actieve herinnering meer aan.
Verder nog een vraag aan hen die zelf kabels knijpen: ik ben eigenlijk op zoek naar betaalbare stekkertjes om zelf cat5E te knijpen. De stekkertjes moeten dan wel snagless zijn/worden alleen niet met een domme "boot" er omheen.
Ik heb lang geleden een paar van deze zakjes gekocht (werden op het werk ook gebruikt). Nooit problemen mee zolang je maar wel een goede krimptang gebruikt.sypie schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:29:
En ja, als je het een tijdje niet gedaan hebt wisselen er wel eens twee aders van volgorde net voor je knijpt. Maar dan knip je hem af en pakt de volgende stekker
Bij minder als 8 cent per stuk moet je je daar niet al te druk over maken
Iemand ervaring met deze krimptang van Klein tools in combinatie met deze CAT6 passthrough connectoren van fs.com? Ik las op reddit dat deze krimptang veel aanbevolen wordt maar ik heb geen zin om elke keer connectors van Klein Tools te bestellen. Die van fs.com heb ik namelijk nog een voorraadje van.
Bij netwerkwinkel.com hebben ze in ieder geval de keystones die je zoekt, maar ook UTP-kabels met aan één kant een female RJ45-keystone. Als je even goed door de categorieen zoekt daar, vind je nog wel meer interessante keystones. Bv. voor USB, HDMI, audio tulp-stekkers, COAX, enz.Erhnam schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:33:
[...]
Persoonlijk heb ik dan liever de iets duurdere maar betere kwaliteit connectors, ben dan ook erg lui en gebruik voor UTP connectors ook meestal tool less zoals deze maar gebruik meestal zelf deze . Ja ze zijn duur maja, zoveel UTP kabels knijp ik zelf niet en koop ook meestal patch kabelsDronium schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:39:
[...]
Ik heb lang geleden een paar van deze zakjes gekocht (werden op het werk ook gebruikt). Nooit problemen mee zolang je maar wel een goede krimptang gebruikt.
En ja, als je het een tijdje niet gedaan hebt wisselen er wel eens twee aders van volgorde net voor je knijpt. Maar dan knip je hem af en pakt de volgende stekker![]()
Bij minder als 8 cent per stuk moet je je daar niet al te druk over maken
voor mijn patch kast heb ik deze nog op de verlanglijst staan om "perfecte" runs te maken van patch panel naar de switch.
[ Voor 11% gewijzigd door Richo999 op 03-10-2022 12:59 ]
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX
Volgens mij ben je naar deze op zoek : https://www.sandervunderi...rs-met-kabeldoorvoer.htmlqwasd schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 01:20:
Iemand ervaring met deze krimptang van Klein tools in combinatie met deze CAT6 passthrough connectoren van fs.com? Ik las op reddit dat deze krimptang veel aanbevolen wordt maar ik heb geen zin om elke keer connectors van Klein Tools te bestellen. Die van fs.com heb ik namelijk nog een voorraadje van.
En dan i.c.m. deze connectoren : https://www.sandervunderi...rs-met-kabeldoorvoer.html
Denk ik
offtopic:
ref=asc_df_B076MGPQZQ/?tag=nlshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=430581514709&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=15104168216378583261&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9103921&hvtargid=pla-521136788062&psc=1
HOLY TRACKING Batman! 
ref=asc_df_B076MGPQZQ/?tag=nlshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=430581514709&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=15104168216378583261&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9103921&hvtargid=pla-521136788062&psc=1

/EDIT :
Jaaa! Laten we het nog een keer daarover hebben!rdfeij schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:58:
op hun website:
Deze cat. 6 UTP stekkers mogen ook worden gemonteerd op cat 5E UTP kabel. De stekker is geschikt voor soepele en stugge UTP kabel. Deze UTP stekkers worden als volgt verkocht:![]()
![]()
![]()
Er zijn redenen waarom er Cat6 en Cat5(e) connectoren in de markt zijn voor zowel soepele als stugge kern. Dat het kan "kan" maar het kan ook de meest vage fouten geven...

[ Voor 20% gewijzigd door nero355 op 04-10-2022 14:56 ]
op hun website:nero355 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:50:
[...]
Volgens mij ben je naar deze op zoek : https://www.sandervunderi...rs-met-kabeldoorvoer.html
En dan i.c.m. deze connectoren : https://www.sandervunderi...rs-met-kabeldoorvoer.html
Denk ik
offtopic:
HOLY TRACKING Batman!
Deze cat. 6 UTP stekkers mogen ook worden gemonteerd op cat 5E UTP kabel. De stekker is geschikt voor soepele en stugge UTP kabel. Deze UTP stekkers worden als volgt verkocht:

Er zijn redenen waarom er Cat6 en Cat5(e) connectoren in de markt zijn voor zowel soepele als stugge kern. Dat het kan "kan" maar het kan ook de meest vage fouten geven..
Hier is inderdaad eventueel iets voor te zeggen, aangezien een Cat5E de aders dunner kan en mag hebben volgens de specificaties, en dus mogelijk minder goed contact maakt dan met een Cat6 die volgens norm dikkere aders heeft.rdfeij schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 10:58:
[...]
op hun website:
Deze cat. 6 UTP stekkers mogen ook worden gemonteerd op cat 5E UTP kabel.
En toch zijn er genoeg "multi-connectoren" die voor soepel en stug gebruikt kunnen worden.De stekker is geschikt voor soepele en stugge UTP kabel. Deze UTP stekkers worden als volgt verkocht:![]()
![]()
![]()
Er zijn redenen waarom er Cat6 en Cat5(e) connectoren in de markt zijn voor zowel soepele als stugge kern. Dat het kan "kan" maar het kan ook de meest vage fouten geven..
Zie ook onderstaande afbeelding voor de verschillen.

Simpel vraagje. Naar mijn idee is Digitus een respectabel merk in kabels, patchpanelen, etc? Maar nu zit ik even op Amazon te neuzen voor een kabel en daarbij staat bij vrijwel elk resultaat mooi "CCA" te pronken. Bv bij deze: https://www.amazon.nl/DIG...twerkkabel/dp/B0795XVYQV/ . En dat moet ik natuurlijk niet hebben. En bij Digitus zelf vind ik het ook niet terug (noch CCA, noch 100 koper), op deze pagina: https://de.assmann.shop/e...UTP-patch-cord-var-1.html Gevoelsmatig gaat het dus om een foutje op Amazon? En anders moet ik volgens mij ook al mijn 10 & 25cm patchkanels vervangen

Als ik even op die pagina naar beneden scroll en kijk tussen de afbeeldingen zie ik dit staan:RobertMe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:27:
Simpel vraagje. Naar mijn idee is Digitus een respectabel merk in kabels, patchpanelen, etc? Maar nu zit ik even op Amazon te neuzen voor een kabel en daarbij staat bij vrijwel elk resultaat mooi "CCA" te pronken. Bv bij deze: https://www.amazon.nl/DIG...twerkkabel/dp/B0795XVYQV/ . En dat moet ik natuurlijk niet hebben. En bij Digitus zelf vind ik het ook niet terug (noch CCA, noch 100 koper), op deze pagina: https://de.assmann.shop/e...UTP-patch-cord-var-1.html Gevoelsmatig gaat het dus om een foutje op Amazon? En anders moet ik volgens mij ook al mijn 10 & 25cm patchkanels vervangen

En daar staat toch echt CU-wire.
Dus ik verwacht een typo ofzo van Amazon.
Om het makkelijk te maken: CCA betekent niet alleen "Copper Clad Aluminium", het is ook een brandklasse voor kabels:RobertMe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:27:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CqKC0gIaWZtmCQq8l8qrZxiN.jpg?f=user_large)
Dus misschien klopt die specificatie ook wel?
Al ken ik die specificatie eigenlijk alleen van installatiekabel, niet van patchkabels. En CCA is wel meteen heel ruig, het meeste is ECA of DCA.
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 04-10-2022 22:59 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Hmm, inderdaad, apart. Ik dacht eerst "of foute afbeelding erbij", maar daarin staat ook nog eens het modelnr.Annuk schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:51:
[...]
Als ik even op die pagina naar beneden scroll en kijk tussen de afbeeldingen zie ik dit staan:
[Afbeelding]
En daar staat toch echt CU-wire.
Dus ik verwacht een typo ofzo van Amazon.
"CCA geleider" van bij "model" selectie lijkt mij dan wel eenduidig in dat op copper clad aluminum gedoeld wordtXander schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:55:
[...]
Om het makkelijk te maken: CCA betekent niet alleen "Copper Clad Aluminium", het is ook een brandklasse voor kabels:
[Afbeelding]
Dus misschien klopt die specificatie ook wel?
Al ken ik die specificatie eigenlijk alleen van installatiekabel, niet van patchkabels. En CCA is wel meteen heel ruig, het meeste is ECA of DCA.
Intussen ook nog even bij Digitus de "catalogus" erbij gepakt. Bij velen staat in het subregeltje ook Cu vermeld. Maar bij die 1612 dus niet. De 1617 lijkt zo snel hetzelfde, en daarbij staat in dat regeltje wel Cu, en op de detailpagina ook conductor: Copper (Cu). Dus ik vermoed dat Amazon het wel bij het juiste eind heeft en het inderdaad om een CCA kabel gaat.
Ah, ik had die modelselectie nog niet ontdekt. Keek alleen naar de titel.RobertMe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:17:
"CCA geleider" van bij "model" selectie lijkt mij dan wel eenduidig in dat op copper clad aluminum gedoeld wordt
Dit zal wel vloeken in de kerk zijn, maar is dat eigenlijk wel zo'n ramp bij een korte geassembleerde patchkabel?Dus ik vermoed dat Amazon het wel bij het juiste eind heeft en het inderdaad om een CCA kabel gaat.
(Niet dat ik ze zelf zou kopen
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Lijkt erop dat jij (& Amazon) gelijk hebben inderdaad.RobertMe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:17:
[...]
Hmm, inderdaad, apart. Ik dacht eerst "of foute afbeelding erbij", maar daarin staat ook nog eens het modelnr.
[...]
"CCA geleider" van bij "model" selectie lijkt mij dan wel eenduidig in dat op copper clad aluminum gedoeld wordt
Intussen ook nog even bij Digitus de "catalogus" erbij gepakt. Bij velen staat in het subregeltje ook Cu vermeld. Maar bij die 1612 dus niet. De 1617 lijkt zo snel hetzelfde, en daarbij staat in dat regeltje wel Cu, en op de detailpagina ook conductor: Copper (Cu). Dus ik vermoed dat Amazon het wel bij het juiste eind heeft en het inderdaad om een CCA kabel gaat.
Als je de datasheet van de 1612 bekijkt staat er onderaan inderdaad ook bij: conductor: cca
En inderdaad op de overzichtspagina van de 1617 staat direct al CU en ook in de datasheet maar dat staat er bij de 1612 nergens bij.
Exact. Waarschijnlijk maakt het niet uit. Maar voor die ene euro verschil ook al is dat 50% duurderXander schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:23:
[...]
Dit zal wel vloeken in de kerk zijn, maar is dat eigenlijk wel zo'n ramp bij een korte geassembleerde patchkabel?
(Niet dat ik ze zelf zou kopen)
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2