Veel inspiratie opgedaan in dit topic! Ik heb geen meterkast (oud huis), dus moest iets anders bedenken. Inmiddels is het klaar
Anderhalf jaar geleden hing het er zo bij. Aangezien we langzaam van het gas af gaan, is het geen duurzame oplossing om alles aan de gasmeter te hangen
Enige echte loze ruimte in huis, is dit stuk onder de trap. Ligt ook lekker centraal. Alle kabels moeten hier boven uitkomen. Links van de benedenverdieping, van de bovenste verdiepingen moest ik nog tussen de houten vloeren doorleiden:
Ondertussen heeft de boel er een dik jaar zo bijgehangen. Spaghetti. Iets met prioriteiten qua verbouwing, maar wel de noodzakelijke WiFi voorzien:
Goed, eindelijk tijd gemaakt om alle kabels goed deze kant op te leiden, en aan alle kanten af te monteren. Wat een k*twerk

Daar denk je niet aan als je vanaf de bank bedenkt om alle kamers goed te bedraden
Enfin, alle kabels van de zolder naar de 1e, via een inbouwkast. Dan nog 2 meter horizontaal door de vloer (tussen de gipsplaten en de balken door), en dan naar beneden.
Inmiddels aangekomen bij het stukje "nette" afwerking

Heb iets op maat gemaakt, wat ik aan die dikke draagbalk helemaal bovenin kan monteren:
:strip_exif()/f/image/XIYh0YCcdfpYIGwgNTKQwydA.jpg?f=fotoalbum_large)
Had hier rampamoeren gebruikt. Nadeel is dat ze niet dicht bij elkaar kunnen op de standaardafstanden. Maarja, er hoeft geen paard aan te hangen, en wat je hebt liggen, kost niks
Ophangen, keystones erin, en het begint al opgeruimd te worden:
Vervolgens een rackswitch erin, en een PoE router, en de bedrading kan lekker opgeruimd worden.
Eindresultaat:
Wat zie je.
Bovenste foto:
- Links Synology Ds216Play NAS. Deze staat op haken aan de stenen muur, om trillingen en geluidsoverlast te minimaliseren. Eerst zaten er HDD's in, en dan krijg je één grote klankkast op een houten plank. Inmiddels vervangen door SSD's, en het is alleen de fan die je nog hoort.
- Midden boven: standaard stekkerdoos, aangesloten op een dedicated ALAMAT groep
- Midden onder: KPN Experia modem
- Rechts: Arduino voor de watermetermeter, aansluitdoosje KPN DSL (doorgetrokken telefoonlijn van het ISRA punt), aansluitdoosje P1 meter (aangesloten op de Synology)
- Rechts onder: kabelgoot voor kabels op de BG, P1, DSL kabel, en allerlei andere kabels die van de een naar de andere kant door moeten
Onderste foto (rack):
Niet op de fotos: Ubiquiti AC Pro en beveiligingscamera.
Die MikroTik is trouwens ook creatief aangesloten. Komt met een 24V adapter, maar had blijkbaar 48V nodig voor de AC Pro en camera. Oplossing: de 48V-Passive-PoE injector gebruiken om 48V te leveren, en dan een passive-PoE-splitter gebruiken om die in de MikroTik te krijgen. Ook hier: wat je hebt liggen, kost niks
Die Tik moet nog wel echt als router geconfigureerd gaan worden, doet nu vooral mee als PoE switch.
Qua stroomverbruik zit ik nu op zo'n 35W. Helaas 8W meer dan m'n oude setup, zonder MikroTIk en grote switch. Oude Netgear ProSafe gebruikte slechts 2W, de TP al 5W. Synology valt me alles mee, 7W, de Experia zo'n 9W. Ubiquiti 7W, camera ook zoiets. Tikt allemaal lekker op zo bij elkaar. Wel een paar W winst door nu slechts 1 adapter te gebruiken en alles via PoE te voeden.
Netwerk is verder uitgevoerd met louter Cat7 kabels en Cat6a afmontering. Waarom Cat7? Tsja, andere mensen hebben een dikke auto, ik heb dikke kabels

Qua netwerk natuurlijk geen goede argumenten voor. Maar als brede inzet wel nuttig: de aders zijn relatief dik, dus je kunt er ook allerlei andere singalen over sturen.
Volgende stap: plankje ervoor zodat het plafond dicht is. Is bijna jammer, gelukkig blijft het bereikbaar