Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20

rally

Deyterra Consultancy

RobertMe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:05:
[...]

Exact. Waarschijnlijk maakt het niet uit. Maar voor die ene euro verschil ook al is dat 50% duurder :+ koop ik toch de 100% koper kabel :p
Persoonlijk zou ik *nooit* CCA of CCS kabel kopen. Daar heb ik in het verleden al zo vaak zulke vervelende problemen mee gehad dat ik dit voor altijd zal mijden.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

RobertMe schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:27:
Simpel vraagje. Naar mijn idee is Digitus een respectabel merk in kabels, patchpanelen, etc? Maar nu zit ik even op Amazon te neuzen voor een kabel en daarbij staat bij vrijwel elk resultaat mooi "CCA" te pronken. Bv bij deze: https://www.amazon.nl/DIG...twerkkabel/dp/B0795XVYQV/ . En dat moet ik natuurlijk niet hebben. En bij Digitus zelf vind ik het ook niet terug (noch CCA, noch 100 koper), op deze pagina: https://de.assmann.shop/e...UTP-patch-cord-var-1.html Gevoelsmatig gaat het dus om een foutje op Amazon? En anders moet ik volgens mij ook al mijn 10 & 25cm patchkanels vervangen :X
Ik heb het idee dat de voorraden CCA kabels op moeten of zo, want ik heb me onlangs moeten afmelden bij een aantal webshops om niet doodgeSPAMd te worden met nieuwsbrieven vol met CCA kabels :X :| :F
rally schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:24:
Persoonlijk zou ik *nooit* CCA of CCS kabel kopen. Daar heb ik in het verleden al zo vaak zulke vervelende problemen mee gehad dat ik dit voor altijd zal mijden.
Heel eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom dat spul nog steeds bestaat :?

Wat voor situatie zou je moeten hebben dat minderwaardige bekabeling juist een voordeel oplevert ?!?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 22:20

rally

Deyterra Consultancy

nero355 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

[...]

Heel eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom dat spul nog steeds bestaat :?

Wat voor situatie zou je moeten hebben dat minderwaardige bekabeling juist een voordeel oplevert ?!?!
Dat is heeeel simpel. Het is vaak (veel) goedkoper en als je er geen verstand van hebt gaan er blijkbaar bij veel mensen geen alarmbellen rinkelen.
Heb een aantal jaar geleden in een woning van een klant zelfs *alle* kabels opnieuw moeten trekken.
Ze hadden het zelf aangelegd, maar hebben ze dus spijt van gekregen, want ze hadden zoveel storing.

En nog steeds worden er regelmatig vragen over gesteld op de Tweakers en andere fora :X 8)7

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

rally schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:53:
Dat is heeeel simpel. Het is vaak (veel) goedkoper en als je er geen verstand van hebt gaan er blijkbaar bij veel mensen geen alarmbellen rinkelen.

En nog steeds worden er regelmatig vragen over gesteld op de Tweakers en andere fora :X 8)7
Dat is dus juist mijn punt : In feite is het nutteloos spul, maar men blijft het maar verkopen en dus ook produceren! 7(8)7 _O-

En ondertussen maar zeiken over grondstoffen die op raken zogenaamd en zo... :')

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

In onze nieuwe woning heb ik straks maximaal (de eerste jaren in ieder geval) acht netwerkkabels die in de meterkast uitkomen waar ik die wil patchen. Ik ben opzoek naar een goedkope maar degelijke oplossing om puur de kabels te kunnen patchen. Ik heb op dit moment geen behoefte om voor een volledige patchkast-oplossing te gaan. Wie kan mij de juiste kant op wijzen zodat ik weet wat ik moet gaan aanschaffen om op een degelijke manier te kunnen patchen zonder dat dit gelijk 50€+ moet gaan kosten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:12
True schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:26:
In onze nieuwe woning heb ik straks maximaal (de eerste jaren in ieder geval) acht netwerkkabels die in de meterkast uitkomen waar ik die wil patchen. Ik ben opzoek naar een goedkope maar degelijke oplossing om puur de kabels te kunnen patchen. Ik heb op dit moment geen behoefte om voor een volledige patchkast-oplossing te gaan. Wie kan mij de juiste kant op wijzen zodat ik weet wat ik moet gaan aanschaffen om op een degelijke manier te kunnen patchen zonder dat dit gelijk 50€+ moet gaan kosten.
https://www.allekabels.nl...DMEQvBGXj-UsaAvzbEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Voordat ik hier een aankoopadviestopic van maak :> een CAT6 patchpaneel is geschikt voor CAT6a 10Gbit, correct?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 12:50
True schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:38:
[...]

offtopic:
Voordat ik hier een aankoopadviestopic van maak :> een CAT6 patchpaneel is geschikt voor CAT6a 10Gbit, correct?
Ja en nee, je mist daarbij de shielding die je niet kunt aansluiten. Voor normale thuissituaties is cat6a onnodig en haal je met cat6 prima 10 gbit/s tot 55 meter kabel.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 11:01
Iemand die goede LSA RJ45 connectors kan adviseren? Voor te monteren op CAT6 solid kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53
DutchKel schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 01:45:
[...]

Ja en nee, je mist daarbij de shielding die je niet kunt aansluiten. Voor normale thuissituaties is cat6a onnodig en haal je met cat6 prima 10 gbit/s tot 55 meter kabel.
Ook met CAT6 en daarvoor met CAT5 had men al shielded kabel en componenten hoor.

Ik heb hier thuis Shielded CAT6 patchpanelen.
Geen shielded kabel, maarja. ;)

Ook bij dat gelinkte patchpanel staat:
,
Afscherming Ja
Soort Cat 6 STP

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 12-10-2022 11:39 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:12
Tha Render_2 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:27:
Iemand die goede LSA RJ45 connectors kan adviseren? Voor te monteren op CAT6 solid kabel.
Keystones bedoel je neem ik aan?
Ik heb ze bij fs besteld en tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 11:01
qwasd schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Keystones bedoel je neem ik aan?
Ik heb ze bij fs besteld en tevreden.
Neen geen keystones, echt rj45 connectors om de kabel te afmonteren. Ik zal eens kijken bij fs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Van de week een mooie marktplaats deal gemaakt en een 1000va/900w UPS met nieuwe batterijen weten te scoren.
Voor nu even los in het rack geschoven, volgende week wellicht een volledige overhaul van de indeling van het rack.
Ondertussen de UPS weten te monitoren met NUT server en via Home Assistant de data in de gaten te houden.
Ter test alleen even de backup2disk NAS eraan gehangen, maar die doet slechts ~ 50W, dus dan kan de batterij uren mee :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1x5DzHHaq4YTiUlm-H3NCVZe6Is=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vcKaemAvEfeoaIJMB6qJMto.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myzAlSj3MRJ76l9X-osv9P2YhHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQPRiumYr1rfQmltCdxqH0oy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byXXMMlUkm1Nfpl62W6cT3v7XBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5sgEbSkB2K2sGyEC9DhZ7vy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkSBwNtTKBBMSBxqize7THiZdas=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AkY5C8swzKt9GkZlfN3nw5T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbfoWRf-FrNT50IknAWzPUO8IU8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Ty5YzRYr7coSxmAyQ7liHLMD.png?f=fotoalbum_tile

edit: Bij de overhaul gaat de switch er ook uit voor een andere, en dan stap ik direct over op korte patchkabels ipv de oranje/witte via een rekje

[ Voor 3% gewijzigd door Koffie op 14-10-2022 12:50 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Laatst online: 22:49
@Koffie Wat is het extra stroom verbruik door zo'n UPS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 18:55
My-life schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:17:
Een paar wat extra....
Ik heb eens vergeleken met mijn situatie thuis. 1x SmartUPS 1000 en 1x SmartUPS1500 waar meerdere apparaten aanhangen. Tegen een "basic huishouden met 1 APC 900 stekkerblok in het netwerk bij mijn schoonouders.
Dat verschil was 0.300KWh bij hun tegen 0.350KWh bij mij terwijl ik er een 1U rackserver (460W PSU), 3x NAS, 2x switch, firewall, router, 2x IPTV ontvanger en TV's aan heb hangen..
Ik vond zelf in onze eerder woonsituatie, dat door inzet van een UPS het stroomverbruik naar beneden ging gemiddeld dan omhoog.

P.S. plus een veiligere NAS omgeving omdat je NAS veilig via SNMP koppeling veilig in standby worden gezet ipv. hard uit. O-)

[ Voor 8% gewijzigd door HMaster_II op 14-10-2022 15:29 . Reden: extra info toegevoegd ]

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLeX
  • Laatst online: 21:22
HMaster_II schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

Een paar wat extra....
Ik heb eens vergeleken met mijn situatie thuis. 1x SmartUPS 1000 en 1x SmartUPS1500 waar meerdere apparaten aanhangen. Tegen een "basic huishouden met 1 APC 900 stekkerblok in het netwerk bij mijn schoonouders.
Dat verschil was 0.300KWh bij hun tegen 0.350KWh bij mij terwijl ik er een 1U rackserver (460W PSU), 3x NAS, 2x switch, firewall, router, 2x IPTV ontvanger en TV's aan heb hangen..
Ik vond zelf in onze eerder woonsituatie, dat door inzet van een UPS het stroomverbruik naar beneden ging gemiddeld dan omhoog.

P.S. plus een veiligere NAS omgeving omdat je NAS veilig via SNMP koppeling veilig in standby worden gezet ipv. hard uit. O-)
Dit kan ik me ergens niet voorstellen. Het additioneel laden/conditioneren van een accu/accu-pakket in een dergelijke keten zal altijd extra energie afnemen t.o.v. zonder.

Hoi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Geen flauw benul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
HMaster_II schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:28:
Wat is dat nou voor een vergelijking. 8)7 En over welke periode was die 0.350kWh?

Nuttiger zou zijn om met identieke apparatuur te vergelijken met of zonder UPS.

@My-life Ik had een APC Back-UPS PRO 550VA staan thuis, die verbruikte zo'n 8 à 10W wanneer de accu volledig geladen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Xander schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Wat is dat nou voor een vergelijking. 8)7 En over welke periode was die 0.350kWh?

Nuttiger zou zijn om met identieke apparatuur te vergelijken met of zonder UPS.

@My-life Ik had een APC Back-UPS PRO 550VA staan thuis, die verbruikte zo'n 8 à 10W wanneer de accu volledig geladen was.
Dan praat je over 3 tientjes op jaarbasis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Koffie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:43:
[...]

Dan praat je over 3 tientjes op jaarbasis
Mja oftewel bijna de helft van het idleverbruik van mijn servertje. Toch zonde.

Maar jij zit qua energieverbruik al in een iets andere schaal gok ik als ik dat rack zie. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Xander schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Mja oftewel bijna de helft van het idleverbruik van mijn servertje. Toch zonde.

Maar jij zit qua energieverbruik al in een iets andere schaal gok ik als ik dat rack zie. ;)
Een UPS neem je dan ook niet voor het verbruik naar beneden brengen.
Een UPS neem je voor surge protection en om je server fatsoenlijk bij een stroomstoring down te brengen om data verlies te voorkomen. En mijn geval ook nog eens als pluspunt om je alarm een battery-backup te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Koffie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 01:14:
[...]

Een UPS neem je dan ook niet voor het verbruik naar beneden brengen.
Dat mag voor zich spreken ja. :)
Een UPS neem je voor surge protection en om je server fatsoenlijk bij een stroomstoring down te brengen om data verlies te voorkomen. En mijn geval ook nog eens als pluspunt om je alarm een battery-backup te geven.
Uiteindelijk is het voor mij een kosten/baten analyse. Weegt de meerprijs van een UPS (stroomverbruik, vervangende accu's) op tegen de kans op stroomuitval?

Ik heb niet het beste track record met die dingen, ik heb vaker uitval gehad door een storing van een UPS dan dat er daadwerkelijk een storing aan het elektriciteitsnet was. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik dat laatste daadwerkelijk heb meegemaakt (gepland onderhoud even buiten beschouwing gelaten). Dus ondertussen ligt het ding ongebruikt op zolder. Ik kan er mee leven dat er een kleine kans is dat het toch een keer fout gaat. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Xander schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 01:25:
[...]

Dat mag voor zich spreken ja. :)

[...]

Uiteindelijk is het voor mij een kosten/baten analyse. Weegt de meerprijs van een UPS (stroomverbruik, vervangende accu's) op tegen de kans op stroomuitval?

Ik heb niet het beste track record met die dingen, ik heb vaker uitval gehad door een storing van een UPS dan dat er daadwerkelijk een storing aan het elektriciteitsnet was. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik dat laatste daadwerkelijk heb meegemaakt (gepland onderhoud even buiten beschouwing gelaten). Dus ondertussen ligt het ding ongebruikt op zolder. Ik kan er mee leven dat er een kleine kans is dat het toch een keer fout gaat. ;)
'dat overkomt mij niet'
Tot je je server vol met persoonlijke data 4 maanden na een brand terugkrijgt en hoopt dat alles netjes down is gegaan zonder dataverlies ;)
Tevens een verkapte 'zorg voor externe backups' post :)

edit: server startte keurig netjes op, ging datascrubbing doen vanwege unexpected shutdown en niets was verloren

[ Voor 5% gewijzigd door Koffie op 15-10-2022 01:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Koffie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 01:32:
[...]
Tevens een verkapte 'zorg voor externe backups' post :)
Exact, als dat hier gebeurt dan ga ik naar een van mijn familieleden waar een de externe backups staan, mocht het nodig zijn tenminste.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

Het is al weer 3,5 jaar terug sinds mijn laatste meterkast verbouwing. Nu toch moeten overstappen van 10" naar 19" Alleen het weghalen was al een halve dag werk. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xXkAd9WrWFowI-XSVPAC9wk_5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhlcYQUuLZtfc3KQuNa9hlu4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door l3p op 15-10-2022 21:21 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 19:05
l3p schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:20:
Het is al weer 3,5 jaar terug sinds mijn laatste meterkast verbouwing. Nu toch moeten overstappen van 10" naar 19" Alleen het weghalen was al een halve dag werk. 8)7

[Afbeelding]
Klein tipje. Ik zie een brandblusser in de meterkast hangen. Als die bedoeld is om een brandje in de meterkast te blussen kan je hem beter ergens buiten de meterkast plaatsen, dan kan je er nog bij zonder je handen te verbranden.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Dus 3,5 jaar verder en nu over naar 19"
De meterkast zelf vervangen ivm extra zonnepanelen, warmtepompboiler en toekomstige warmtepomp.
Daardoor ivm energiebesparing veel UniFi spul vervangen voor een UDM SE met 2 x flex mini. Scheelt een sluimerverbruik van 120W.

*Update 5-2023 -> In het kader 'energiebezuiniging' ;)

KPN Experia en TV ontvangers eruit -> NLziet op de shields
PoE deurbel en camera (ipv wifi en hete beltrafo)
2x Unifi U6 ipv 3x nanoHD

Het gehele netwerk, dus de Flex mini's, AP's en cams worden gevoed vanuit de UDM Pro SE
Deze zit achter een 650VA UPS
Van 01:00 tot 16:30 een totaal netwerk verbruik van 65W
Van 16:30 tot 01:00 wanneer Main pc, NAS etc aan staan 110W

De spiegel nog steeds hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81UUxaaeIF_VT0P2RK9K9PFkyBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPcWL4D8cwfUH9tLUkBwH93R.jpg?f=fotoalbum_large

De verlichting erachter werkt op een infrarood sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPx3STULUVQvHM9-Boi7vLEAE3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j43R5tYlh53iSlRoD1Buz5v2.jpg?f=fotoalbum_large

Grappig dat AR door de spiegel heen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ra4b-nKfsTa-lRU7cxrLkmox4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMS57Glol0WnjxGO6nfGtpRR.jpg?f=fotoalbum_large

Deze keer voor losse keystones gekozen, veel makkelijker wanneer je iets wilt veranderen.
Achter de 2 blind panels zit de Experiabox en een Eaton 650VA UPS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gGZHFNNtxhCqfRSQvoKBKYh4hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmldzxgvESUWEimPEXKt23gZ.jpg?f=fotoalbum_large

Door het huis 12x CAT7 aansluiting op patchpanel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mbd2drygRQwOZfXKRHf7q12F/full.jpg

Het complete thuisnetwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA192eq5XVQRIV-ZOt2PlklkPS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yz5I2DVia2hxGKenWNJIDmle.jpg?f=fotoalbum_large

Weer helemaal tevreden! :+

Netwerk:
  • Digitus 19 inch muurbeugel 6U -304mm diep (1x)
  • Digitus Keystone Panel 16 Poorts (1x)
  • Digitus Kabelinvoer paneel met borstel (2x)
  • Digitus Blind paneel 1U snap-in (2x)
  • Digitus CAT 6A Keystone Module (22x)
  • Schuko stekkerdoos met schakelaar 8-voudig (1x)
  • Cat6A U/FTP UtraFlex Slim 4mm (20x)
  • Voka-Lan CAT7 S/FTP 4PR AWG 26/7 (150m)
  • UniFi Dream Machine Special Edition + Crucial MX500 2TB (1x)
  • UniFi Switch Flex Mini (2x)
  • UniFi U6 Long Range (1x)
  • UniFi U6 Pro (1x)
  • UniFi 10G SFP+ Module (2x)
  • Eaton Ellipse ECO 650 (1x)
Andere specs

[ Voor 27% gewijzigd door l3p op 19-10-2023 14:13 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Petje72 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:48:
[...]
Klein tipje. Ik zie een brandblusser in de meterkast hangen. Als die bedoeld is om een brandje in de meterkast te blussen kan je hem beter ergens buiten de meterkast plaatsen, dan kan je er nog bij zonder je handen te verbranden.
Ah deze hangt daar gewoon omdat we een plekje nodig hadden, wanneer de meterkast brand mag van mij juist niemand binnen mijn gezin daar blussen :)

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Petje72 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:48:
[...]

En dan gooi ik er nog een tip overheen uit ervaring: hang een Fire Knock Out in je kast. Kost de wereld niet en kan een boel ellende voorkomen.

Het scheelt dat die blusser onder de groepenkast hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Heftige gebeurtenis man!
Ik heb op alle 3 verdiepingen een brandblussertje hangen, geschikt om elektrische branden mee te blussen.
Ook hangt er een recent vervangen gekoppelde rookmelder op 1 meter van de meterkast.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
Koffie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

En dan gooi ik er nog een tip overheen uit ervaring: hang een Fire Knock Out in je kast. Kost de wereld niet en kan een boel ellende voorkomen.

Het scheelt dat die blusser onder de groepenkast hangt.
Goed idee. Ik heb mijn ABF blusser ook in de trapkast (annex meterkast) hangen bij gebrek aan betere plek. Fijn centraal in het huis, zo voor het pakken als er in de keuken iets misgaat.

Maar voor een brandje in de meterkast (met daarin ook alle netwerkspul en de Envoy van mijn PV installatie) is dat natuurlijk niet handig. Misschien toch maar eens kijken voor zo'n Fire Knock Out.

Anders is het een kwestie van de vorstvrije grote ABF blusser pakken die onder het afdak hangt. Ik had hem gekocht voor in de schuur, maar mijn wederhelft vond dit een betere plek. Naast de schuur en zo voor het grijpen als er waar dan ook iets mis is.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamieater
  • Laatst online: 15-09 13:53
Koffie schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

...
Op basis van jouw verhaal meteen twee Fire Knock Outs besteld voor in de meterkast. Dank voor de suggestie. Wat mij betreft een must-have element voor een nette lan afwerking. :-)

Say what you want to say, BUT don't speak!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:11:
Ik zit me al even suf te zoeken naar een fatsoenlijke oplossing voor het labelen van kabels (met name UTP).
Bij de opbouw heb ik met een ouderwtse dymo labelmaker (van die dingen die uit een casette komen) labels geprint en deze om de kabels heen geplakt. Dat laat ondertussen overal los.
Ik zoek dus iets profesioneler.

Mijn zoektocht leid naar 'zelf laminerende labels'. Klinkt ideaal.
Wat is jullie ervaring hiermee? En niet onbelangrijk: welke kan je op een rolletje kopen zodat deze in een Dymo LabelWriter 450 gebruikt kan worden?
Even een oudje omhoog trappen. Mede door een tip hier heb ik op Ali een Niimbot D11 gekocht, met cable labels. Van de week al mijn netwerkkabels in de meterkast voorzien van labels. Helemaal happy :)
Aanrader dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Koffie schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:33:
Even een oudje omhoog trappen. Mede door een tip hier heb ik op Ali een Niimbot D11 gekocht, met cable labels. Van de week al mijn netwerkkabels in de meterkast voorzien van labels. Helemaal happy :)
Aanrader dus.
Gaaf ding : https://niimbotd11.com/

Alleen jammer dat je van een app afhankelijk bent en er geen reguliere Windows/MacOS/Linux Client wordt genoemd ;(
Bamieater schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:26:
Op basis van jouw verhaal meteen twee Fire Knock Outs besteld voor in de meterkast.
Dank voor de suggestie. Wat mij betreft een must-have element voor een nette lan afwerking. :-)
Zo'n ding bedoelen jullie allen gok ik : https://www.fireknockout.com/nl :?

Ik heb dergelijke systemen ook weleens bij anderen de hele (motor)ruimte uit zien schakelen terwijl er niks aan de hand was... :X :| :/

Wees dus gewaarschuwd! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

nero355 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:09:
[...]
Zo'n ding bedoelen jullie allen gok ik : https://www.fireknockout.com/nl :?

Ik heb dergelijke systemen ook weleens bij anderen de hele (motor)ruimte uit zien schakelen terwijl er niks aan de hand was... :X :| :/

Wees dus gewaarschuwd! ;)
Er zit een lont in, welke daadwerkelijk moet ontbranden en dan pas 'afgaat'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
nero355 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:09:
Ik kan mij zo voorstellen dat een motorruimte standaard al warmer wordt dan ik mijn meterkast ooit wil hebben.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het eruit ziet als hij per ongeluk af zou gaan en de schade aan je meterkast op dat moment. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 22:18
@frankyfn126

"de schade aan je meterkast" Dat vraag ik me ook af.

Bij gebruik van een NAS de meterkast zal de harddisk het ook niet overleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kijk nog eens goed naar de diverse filmpjes van zo'n FKO. Het werkt met vuur en een lont, hij kan echt niet zomaar spontaan afgaan.
En als hij dan wel nodig blijkt te zijn en afgaat, dan krijg je vast een nieuwe NAS met disk van de verzekering.

YouTube: Fire Knock Out Saftey Demonstration

Maar we gaan nu wel heel erg offtopic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Koffie schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:03:
En als hij dan wel nodig blijkt te zijn en afgaat, dan krijg je vast een nieuwe NAS met disk van de verzekering.
Hopelijk heb je dan je backups goed geregeld! ;)
Maar we gaan nu wel heel erg offtopic ;)
Opzich wel een leuk onderwerp, maar ik weet niet of ik gauw zou kiezen om zoiets te plaatsen...

Misschien dat deze variant wel OK is, maar je moet dan wel rekening ermee houden dat alle apparatuur daarna is afgeschreven en je eigenlijk alleen (hopelijk) voorkomt dat het vuur zich verder verspreid! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

nero355 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:19:
[...]

Hopelijk heb je dan je backups goed geregeld! ;)

[...]

Opzich wel een leuk onderwerp, maar ik weet niet of ik gauw zou kiezen om zoiets te plaatsen...

Misschien dat deze variant wel OK is, maar je moet dan wel rekening ermee houden dat alle apparatuur daarna is afgeschreven en je eigenlijk alleen (hopelijk) voorkomt dat het vuur zich verder verspreid! :)
Nu heb ik dus enige ervaring hiermee .. ;) En wat ik iig geleerd heb is dat in een dergelijke situatie de verzekering echt niet moeilijk doet.
Als jij aantoonbare schade hebt, word dat gewoon vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 09:36
Ik ga binnenkort naar een andere woning en moet ook flink wat CAT6 kabels op keystones monteren. Nu ben ik nog op zoek naar een goede striptang waarmee ik elke kabel makkelijk op dezelfde lengte kan strippen. Heeft iemand tips? Ik zie Knipex veel als merk voorbij komen, maar welk type?

Als LSA-tool heb ik deze van Weicon op het oog: WEICON LSA Sensor No. 40

Tevens zoek ik een degelijke tester voor het testen van UTP kabels waarmee ik kan zien of alles goed gepunched is. Zijn er testers onder de 100 euro die ook de doorvoersnelheid kunnen meten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
DedSec85 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:55:
Ik ga binnenkort naar een andere woning en moet ook flink wat CAT6 kabels op keystones monteren. Nu ben ik nog op zoek naar een goede striptang waarmee ik elke kabel makkelijk op dezelfde lengte kan strippen. Heeft iemand tips? Ik zie Knipex veel als merk voorbij komen, maar welk type?
Mijn meest gebruikte gereedschap voor UTP is zoiets: https://www.conrad.nl/nl/...air-kabel-4-5-824579.html (of een ander model wat er verdacht veel op lijkt). Knipex en Weicom hebben ook dergelijke tools.

Als het werkt, werkt dat fantastisch. Als het niet werkt, bijvoorbeeld omdat de mantel te dik is, dan werkt het ook meteen helemaal niet... Ik ben er dus blij mee, want bij 9 van de 10 soorten kabels werkt het prima, maar heb wel alternatieven voor de laatste soort waar ik het niet kan gebruiken.

Ik heb ook deze liggen: https://www.eibabo.nl/wei....-4-mm-stripsy-eb11732078. Werkt niet zo snel bij repeterend werk maar werkt wel altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38

Tevens zoek ik een degelijke tester voor het testen van UTP kabels waarmee ik kan zien of alles goed gepunched is. Zijn er testers onder de 100 euro die ook de doorvoersnelheid kunnen meten?
Voor de mantel gebruik ik gewoon een hobby-mesje. Beetje insnijden rondom, dan buigen en dan scheurt de mantel vanzelf helemaal door, zonder dat je door de mantel heen hoeft te snijden. Zit je niet diep genoeg, doe je het nog een keer :) Op het geheel van afmonteren, is de mantel nog het makkelijkste en minste van het gekl**i. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:09

Ik vind persoonlijk de Knipex Ergostrip een ideale "alleskunner" daarin, een beetje vergelijkbaar met de Jokari die @Xander aangaf maar dan met een PLUS zegmaar.
Als jij een laptop bij de hand hebt met een 1Gbit netwerkkaartje erin, en je test eerst je patchkabels die je gebruikt/gaat gebruiken met je switch oid, zodat je zeker weet dat die tenminste goed zijn voor de 1Gbit doorvoer, en dan ga je daarna je woning door om zo ieder punt te checken, kost je geen €100, en als je netwerkkaart direct verbinding maakt op 1Gbit weetje dat je kabels goed gepatched zijn.
Simpel doch effectief

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Annuk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:49:
[...]

Ik vind persoonlijk de Knipex Ergostrip een ideale "alleskunner" daarin, een beetje vergelijkbaar met de Jokari die @Xander aangaf maar dan met een PLUS zegmaar.
Hoe kan dat ding geschikt kan zijn voor kabels van 8,0-13,0mm, maar ook voor datakabel? De meeste zijn dunner? Of gebruik je daar een andere opening voor ofzo?

Ik heb een hele verzameling van die Jokari strippers, 1 voor datakabel, 1 voor coax, 1 voor elektra. De Ergostrip bestond nog niet toen ik dat spul kocht anders had ik misschien beter voor iets universeels gekozen. :+
Zwartoog schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:52:
[...]

Voor de mantel gebruik ik gewoon een hobby-mesje. Beetje insnijden rondom, dan buigen en dan scheurt de mantel vanzelf helemaal door, zonder dat je door de mantel heen hoeft te snijden.
Dat werkt natuurlijk ook prima. Maar als je er een hoop moet doen is zo'n tool waarbij het zonder nadenken altijd snel en goed gaat niet zo gek. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
Xander schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:03:
[...]

Hoe kan dat ding geschikt kan zijn voor kabels van 8,0-13,0mm, maar ook voor datakabel? De meeste zijn dunner? Of gebruik je daar een andere opening voor ofzo?
Ja aan beide kanten van het knikje zit een mesje, de korte kant is alleen "geveerd" en de lange(re) kant zit een vergrendelpalletje op, aan de lange kant zitten dan ook de losse "ader-strippers" voor b.v. VD-draad.
In de lange kant zit dan aan de zijkant ook nog weer een klein mesje om de kabel in de lengte open te snijden als je langere stukken wilt/moet strippen.
Ik heb een hele verzameling van die Jokari strippers, 1 voor datakabel, 1 voor coax, 1 voor elektra. De Ergostrip bestond nog niet toen ik dat spul kocht anders had ik misschien beter voor iets universeels gekozen. :+

[...]

Dat werkt natuurlijk ook prima. Maar als je er een hoop moet doen is zo'n tool waarbij het zonder nadenken altijd snel en goed gaat niet zo gek. ;)
Kijk bij een "multi-tool" is niet altijd alles 100% perfect natuurlijk, dat is en blijft een gegeven feit, maar ik vind de ergostrip toch een vrij goede allrounder wat dat betreft, en inderdaad je hoeft er niet al te veel bij na te denken over het algemeen, evt. de eerste keer(en) even goed "aanvoelen" hoe hard je moet knijpen oid zodat je niet te diep gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
[...]

Als jij een laptop bij de hand hebt met een 1Gbit netwerkkaartje erin, en je test eerst je patchkabels die je gebruikt/gaat gebruiken met je switch oid, zodat je zeker weet dat die tenminste goed zijn voor de 1Gbit doorvoer, en dan ga je daarna je woning door om zo ieder punt te checken, kost je geen €100, en als je netwerkkaart direct verbinding maakt op 1Gbit weetje dat je kabels goed gepatched zijn.
Simpel doch effectief
Dit! @DedSec85 iperf3 ergens op een computer zetten en op je laptop, en doorvoer meten.

Hoewel volgens een simpele kabeltester alle aders goed aangesloten waren, had ik toch een paar aansluitingen die geen Gb gaven. Waarom? Adertje zat dichtgedrukt tussen het afdekplaatje (geen harde sluiting, maar wel verstoring), of niet diep genoeg in de LSA gedrukt.

Kabeltester is ideaal voor de snelle low-level check en analyse of je een draadjes hebt ongewisseld, maar voor een functionele test heb je gewoon apparatuur nodig (lees: je laptop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Simpel doch effectief
Maar dan weet je niet of ze toch naar 100 Mbps terugvallen nadat de verbinding een tijdje UP is geweest! ;)

Ik heb de laatste keer daarom een paar cheapass 1 Gbps Switches die ik nog had tot de volgende dag laten hangen in de meterkast en bij de aansluitingen :Y)

Op dit moment is dit blijkbaar de goedkoopste optie : uitvoering: Tenda SG105

Je kan natuurlijk ook gewoon je daadwerkelijke apparatuur ervoor gebruiken zonder de boel eerst netjes op te hangen en zo... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
nero355 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:08:
[...]

Maar dan weet je niet of ze toch naar 100 Mbps terugvallen nadat de verbinding een tijdje UP is geweest! ;)
Nee oké dat klopt, maar vaak wel al een redelijk goede eerste indicatie, en je kunt ook altijd nog ff beetje friemelen met je kabels om evt te kijken of de boel terugvalt.
Ik heb de laatste keer daarom een paar cheapass 1 Gbps Switches die ik nog had tot de volgende dag laten hangen in de meterkast en bij de aansluitingen :Y)

Op dit moment is dit blijkbaar de goedkoopste optie : uitvoering: Tenda SG105

Je kan natuurlijk ook gewoon je daadwerkelijke apparatuur ervoor gebruiken zonder de boel eerst netjes op te hangen en zo... :)
En dan heb je evt. een managed switch bij je patchpaneel oid die je logt ofzo?

Tevens geldt natuurlijk wel dat je evt. eco standen etc. uit moet schakelen op je switches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Annuk schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:24:
En dan heb je evt. een managed switch bij je patchpaneel oid die je logt ofzo?
Ik heb het heel simpel gehouden en gewoon gechecked of er wat terug was gevallen op 100 Mbps de volgende dag :)

De meeste apparaten blijven ook op de lagere snelheid hangen en gaan eigenlijk zo goed als nooit terug naar 1 Gbps toe voor zover ik weet ?!
Tevens geldt natuurlijk wel dat je evt. eco standen etc. uit moet schakelen op je switches.
Dat is wel een goeie inderdaad! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Zwartoog schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

Dit! @DedSec85 iperf3 ergens op een computer zetten en op je laptop, en doorvoer meten.

Hoewel volgens een simpele kabeltester alle aders goed aangesloten waren, had ik toch een paar aansluitingen die geen Gb gaven. Waarom? Adertje zat dichtgedrukt tussen het afdekplaatje (geen harde sluiting, maar wel verstoring), of niet diep genoeg in de LSA gedrukt.

Kabeltester is ideaal voor de snelle low-level check en analyse of je een draadjes hebt ongewisseld, maar voor een functionele test heb je gewoon apparatuur nodig (lees: je laptop).
Thanks! Dat tooltje kende ik niet, dus meteen even gedownload! Volgorde van draadjes gaat wel goedkomen maar idd wat jij zegt, als het net niet lekker aangedrukt is ga je dat in performance merken.
[...]
[...]
Die Knipex Ergostrip ziet er goed uit. Erg veelzijdig!
Zwartoog schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:52:
[...]
Voor de mantel gebruik ik gewoon een hobby-mesje. Beetje insnijden rondom, dan buigen en dan scheurt de mantel vanzelf helemaal door, zonder dat je door de mantel heen hoeft te snijden. Zit je niet diep genoeg, doe je het nog een keer :) Op het geheel van afmonteren, is de mantel nog het makkelijkste en minste van het gekl**i. :9
Tot op heden ik ook maar ik moet nu echt dusdanig veel gaan strippen dat ik alles het liefst op gelijke lengte en snel wil strippen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zwartoog
Veel inspiratie opgedaan in dit topic! Ik heb geen meterkast (oud huis), dus moest iets anders bedenken. Inmiddels is het klaar :)

Anderhalf jaar geleden hing het er zo bij. Aangezien we langzaam van het gas af gaan, is het geen duurzame oplossing om alles aan de gasmeter te hangen O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNwhSoSCZ_k2ZtzO7C3c94W6sXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUdhDYT0eWeSbyKGBsecmFtN.jpg?f=fotoalbum_large

Enige echte loze ruimte in huis, is dit stuk onder de trap. Ligt ook lekker centraal. Alle kabels moeten hier boven uitkomen. Links van de benedenverdieping, van de bovenste verdiepingen moest ik nog tussen de houten vloeren doorleiden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKID2haynGU9TH28YsJQipkjiU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8af4bVbzvlIdPbfF2CskYM1.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen heeft de boel er een dik jaar zo bijgehangen. Spaghetti. Iets met prioriteiten qua verbouwing, maar wel de noodzakelijke WiFi voorzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_UoA0O8cDLLSGPZ1Dr2NGoJ4IE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xz49a0hqyf0mWe2D1F9RNtyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Goed, eindelijk tijd gemaakt om alle kabels goed deze kant op te leiden, en aan alle kanten af te monteren. Wat een k*twerk ;( Daar denk je niet aan als je vanaf de bank bedenkt om alle kamers goed te bedraden }:O

Enfin, alle kabels van de zolder naar de 1e, via een inbouwkast. Dan nog 2 meter horizontaal door de vloer (tussen de gipsplaten en de balken door), en dan naar beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nTo_0IlllaNA2eaWAjXnWns-5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iq8yK0EMA7maznnvTzROWxNh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tHAMcsdnvr0_pPFmCjZue8HIYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hvCaLvozD9vTfCVpYKMswHN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHt_2bCTpJDohfVI1lM5Uvy6i50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ON5R0kxfoc3kzDa0fHS8XflS.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels aangekomen bij het stukje "nette" afwerking :P Heb iets op maat gemaakt, wat ik aan die dikke draagbalk helemaal bovenin kan monteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMBN0t6zd3cro4Eakn-QFv-KNcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XV2K0Yf94zi1hIaA8iu0Cucx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bN0opnEFTT1r9fzQ2LBDYZCrLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIYh0YCcdfpYIGwgNTKQwydA.jpg?f=fotoalbum_large
Had hier rampamoeren gebruikt. Nadeel is dat ze niet dicht bij elkaar kunnen op de standaardafstanden. Maarja, er hoeft geen paard aan te hangen, en wat je hebt liggen, kost niks 8)

Ophangen, keystones erin, en het begint al opgeruimd te worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxkhzpoGIiakyAUbTwtXf2kzrNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MiCHo01lnbFKHADOVRWdz0Yw.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens een rackswitch erin, en een PoE router, en de bedrading kan lekker opgeruimd worden.

Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YX2wVqxab0WtJvBQ7MYmbRIQhW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DCLjadRUXnRQgwYMJzKxM4n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3f9_hdikbMd3gmwsMrOy3Cq5yM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLikfy6mfNj9hNM70mRNj8Oo.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zie je.

Bovenste foto:
  • Links Synology Ds216Play NAS. Deze staat op haken aan de stenen muur, om trillingen en geluidsoverlast te minimaliseren. Eerst zaten er HDD's in, en dan krijg je één grote klankkast op een houten plank. Inmiddels vervangen door SSD's, en het is alleen de fan die je nog hoort.
  • Midden boven: standaard stekkerdoos, aangesloten op een dedicated ALAMAT groep
  • Midden onder: KPN Experia modem
  • Rechts: Arduino voor de watermetermeter, aansluitdoosje KPN DSL (doorgetrokken telefoonlijn van het ISRA punt), aansluitdoosje P1 meter (aangesloten op de Synology)
  • Rechts onder: kabelgoot voor kabels op de BG, P1, DSL kabel, en allerlei andere kabels die van de een naar de andere kant door moeten
Onderste foto (rack):Niet op de fotos: Ubiquiti AC Pro en beveiligingscamera.

Die MikroTik is trouwens ook creatief aangesloten. Komt met een 24V adapter, maar had blijkbaar 48V nodig voor de AC Pro en camera. Oplossing: de 48V-Passive-PoE injector gebruiken om 48V te leveren, en dan een passive-PoE-splitter gebruiken om die in de MikroTik te krijgen. Ook hier: wat je hebt liggen, kost niks :9

Die Tik moet nog wel echt als router geconfigureerd gaan worden, doet nu vooral mee als PoE switch.

Qua stroomverbruik zit ik nu op zo'n 35W. Helaas 8W meer dan m'n oude setup, zonder MikroTIk en grote switch. Oude Netgear ProSafe gebruikte slechts 2W, de TP al 5W. Synology valt me alles mee, 7W, de Experia zo'n 9W. Ubiquiti 7W, camera ook zoiets. Tikt allemaal lekker op zo bij elkaar. Wel een paar W winst door nu slechts 1 adapter te gebruiken en alles via PoE te voeden.

Netwerk is verder uitgevoerd met louter Cat7 kabels en Cat6a afmontering. Waarom Cat7? Tsja, andere mensen hebben een dikke auto, ik heb dikke kabels :+ Qua netwerk natuurlijk geen goede argumenten voor. Maar als brede inzet wel nuttig: de aders zijn relatief dik, dus je kunt er ook allerlei andere singalen over sturen.

Volgende stap: plankje ervoor zodat het plafond dicht is. Is bijna jammer, gelukkig blijft het bereikbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Zwartoog Hier hetzelfde gehad in mijn jaren '30 huis. Meterkast van niks, dus alles maar naar de inloopkast gemaakt onder de trap naar zolder. Ook lekker centraal op de tweede verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
CurlyMo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:07:
@Zwartoog Hier hetzelfde gehad in mijn jaren '30 huis. Meterkast van niks, dus alles maar naar de inloopkast gemaakt onder de trap naar zolder. Ook lekker centraal op de tweede verdieping.
Heb je foto's? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Waarvan specifiek? Niet van de verbouwing iig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45itOchvwi4aLI3CUtj9y2iJrVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWcFK30Ki42mvrCGf3fZRswZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier het rack dat in die inloopkast staat met het plankje erboven waar kleren op liggen :) Niet alle apparatuur is nog hetzelfde, maar je hebt een idee.

[ Voor 68% gewijzigd door CurlyMo op 22-10-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 18:35
Nu ben ik nog op zoek naar een goede striptang waarmee ik elke kabel makkelijk op dezelfde lengte kan strippen. Heeft iemand tips? Ik zie Knipex veel als merk voorbij komen, maar welk type?
Dit. https://www.amazon.de/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Pefect op verschillende lengtes stripbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Voor het verwijderen van de mantel van UTP-kabel? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:27
Ik gebruik (ondertussen bijna 25 jaar) deze stripper. Volgens Amazon is ie voor fibre optics :P

Destijds gekregen van een monteur, die UTP en seriële kabel aan het trekken was bij een gezamelijke klant, toen hij me met een kniptang zal pielen om een UTP kabel te strippen. Nooit wat aan hoeven verstellen, werkt nog net zo goed als toen. Eigenlijk nooit over nagedacht en nu voor het eerst eens opgezocht.

De prijzen variëren nogal: vanaf € 6,- bij AliExpress (incl verzenden) via ongeveer € 13,- bij Amazon tot € 32,- bij Farnell 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zwartoog schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:02:
wat je hebt liggen, kost niks 8)

Ook hier: wat je hebt liggen, kost niks :9
Eerder : Wat je hebt liggen heeft ooit wat gekost en maak je met een beetje geluk uiteindelijk ook gebruik van!

Of : Wat je hebt liggen leek ooit weggegooid geld, maar is dat opeens niet meer!

/Flauw O-) :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
nero355 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 00:37:
[...]

Eerder : Wat je hebt liggen heeft ooit wat gekost en maak je met een beetje geluk uiteindelijk ook gebruik van!

Of : Wat je hebt liggen leek ooit weggegooid geld, maar is dat opeens niet meer!

/Flauw O-) :+
Mwah, eerder: wat je hebt liggen is over van iets anders waarvoor je het waard vond dat de nuttige stuksprijs lager uitviel.

Had ooit balken van 300 cm voor een wandje van 270 cm hoog. Dat was z'n prijs waard. Nu dus 4 van die reststukjes kunnen gebruiken :)

En ja, hebben we niet allemaal een stukje hout in de schuur liggen dat er al sinds 1987 ligt "omdat je het wel eens nodig zou kunnen hebben"? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timv37
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 15:10
Wat is jullie ervaring met onderstaande merken draagringen? Het prijsverschil is minimaal voor zover ik kan zien en ze lijken nagenoeg gelijk.

https://www.sandervunderi...-voor-keystones-1812.html
https://www.sandervunderi...keystones-basis-2xmj.html

De keystones die de site weergeeft zijn onderstaande, hier zit wel een fors prijsverschil in. Is dit het ook waard? Of ontlopen ze elkaar niet veel.

https://www.sandervunderi...tone-cat-6a-toolfree.html
https://www.sandervunderi...t-keystone-cat-6-lsa.html
https://www.sandervunderi...stone-cat-6-toolfree.html

Qua afdekplaat kom ik op de Busch Jaeger Future Lineair centraalplaat modular jack Studiowit 1800-84 uit. Deze past dan mooi bij de rest.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:19
Timv37 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:53:
De keystones die de site weergeeft zijn onderstaande, hier zit wel een fors prijsverschil in. Is dit het ook waard? Of ontlopen ze elkaar niet veel.

https://www.sandervunderi...tone-cat-6a-toolfree.html
https://www.sandervunderi...t-keystone-cat-6-lsa.html
https://www.sandervunderi...stone-cat-6-toolfree.html
Je hebt sowieso 2x cat6 en 1x cat6a. Of het cat6a waard is kun je afleiden aan de kabels die je getrokken hebt ;) Als je cat6 kabels trekt zal cat6a niet ineens de hele verbinding naar cat6a "upgraden", dus dan is het de meerprijs natuurlijk niet waard. Daarnaast mix je toolless en LSA. Bij LSA heb je dus ook een punchdown tool nodig. Als het om 1 keystone gaat zal die met LSA dus alsnog duurder zijn als je de tool ook moet kopen. En bij meerdere zal het prijsverschil dan steeds kleiner worden. Dus eigenlijk kun je net zo goed niet naar de prijs kijken tenzij je er echt maar max 5 of zo hoeft te doen of dat je er meer dan 30 of zo moet. Alles daartussenin zal elkaar qua totale prijs niet heel veel ontlopen en dan kun je dus net zo goed naar het gebruiksgemak kijken.

Note: zelf heb ik 1 keystone in gebruik, met LSA. Maar tang had ik ook nodig voor de Rutenbeck WCDs en patchpaneel. Anderen in dit topic zijn tevreden over toolless spul. Dus uhm, pak gewoon waar je zin in hebt :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Timv37 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:53:
Wat is jullie ervaring met onderstaande merken draagringen? Het prijsverschil is minimaal voor zover ik kan zien en ze lijken nagenoeg gelijk.

https://www.sandervunderi...-voor-keystones-1812.html
https://www.sandervunderi...keystones-basis-2xmj.html
Eh, het schroefgat zit op een heel andere plek (in het midden voor Busch-Jaeger, hoger voor Gira). Daar passen dus niet dezelfde afdekplaten op.
Qua afdekplaat kom ik op de Busch Jaeger Future Lineair centraalplaat modular jack Studiowit 1800-84 uit. Deze past dan mooi bij de rest.
Dan zou ik vooral ook een draagring van Busch-Jaeger nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timv37
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 15:10
@RobertMe Daar zeg je nog is iets.. voorkeur gaat wel uit naar toolless. Ik noteer het!

@Xander Scherp, ik zit er net wat te lang naar te kijken. Dit is verre van mijn kopje thee maar in het kader van ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan .. thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:39

The Executer

Lekker belangrijk!

Timv37 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:10:
@RobertMe Daar zeg je nog is iets.. voorkeur gaat wel uit naar toolless. Ik noteer het!
Ik wilde het al een poosje droppen in dit topic. Op het werk gebruiken we keystones van Legrand. I-de-ale dingen. Open draaien, "ring"eraf pakken, kabel strippen, erdoor steken, aders in de juiste kanalen drukken, ring op de keystone, vastdraaien en klaar. Zijn wel iets aan de prijzige kant (+- €7,50) naar het gemak overtreft het zeker!

Gaat om deze versie:
Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/images/product/legrand-lcs2-cat6-utp-keystone-076588.jpg

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
The Executer schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:18:
[...]

Ik wilde het al een poosje droppen in dit topic. Op het werk gebruiken we keystones van Legrand. I-de-ale dingen. Open draaien, "ring"eraf pakken, kabel strippen, erdoor steken, aders in de juiste kanalen drukken, ring op de keystone, vastdraaien en klaar. Zijn wel iets aan de prijzige kant (+- €7,50) naar het gemak overtreft het zeker!
Dat zijn inderdaad fijne keystones. :) Maar je moet eens een 24-poorts patchpanel met 24 keystones van Legrand kopen, dat is een duur grapje. :X

Je hebt ook weer kloons (?) van dit type Legrand keystone. Bijvoorbeeld: https://www.allekabels.nl...020/netwerk-keystone.html. Geen idee of de gebruikerservaring vergelijkbaar is. ;)

@Timv37 Mocht je iets heel anders gaan bestellen dan de "bijbehorende producten" bij dezelfde webshop, houd er dan rekening mee dat er verschillende maten keystones zijn en dat dit af en toe verdomd slecht gedocumenteerd is.

Busch-Jaeger heeft niet voor niets zo'n lange waslijst met verschillende maten draagringen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rv3L_yEWMj4krWJnpOMlHEDQZCQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lidE7XavkUXWLMwp6Bhpzozv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 14:15
@Timv37 Ik gebruik vaak deze https://www.elektramat.nl...ks-6a-2-1-stuk-695020400/
Bevallen me prima. Voelen solide aan een eenvoudig te monteren. Ik gebruik altijd een “supercut” tangetje van Knipex om de uiteinden mooi glad weg te knippen… maar echte noodzaak om dat daarmee te doen is er niet.

[ Voor 40% gewijzigd door milo-vs op 24-10-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 18:14
Weet de deze ACT keystone Toolless in dit soort keystone muurplaten past, i.c.m. een opbouwdoos?

Ik had wel een lijst gevonden met bepaalde muurplaten die compatible zijn met deze keystones, maar dit zijn vaak dure keystone muurplaten van o.a. Jung en Busch-Jaeger

Ik zoek dus eigenlijk een simpele nette UTP opbouwdoos waar ik deze keystones in kan doen. Ik kan alleen nergens echt vinden of en wanneer iets compatible is met bepaalde keystones.

De reden dat ik een opbouwdoos wil, is omdat ik op een paar specifieke plekken geen legen wandcontactdoos heb. Ik moet dus wat los op de muur maken.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:10
Wachten... schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:44:
Weet de deze ACT keystone Toolless in dit soort keystone muurplaten past, i.c.m. een opbouwdoos?

Ik had wel een lijst gevonden met bepaalde muurplaten die compatible zijn met deze keystones, maar dit zijn vaak dure keystone muurplaten van o.a. Jung en Busch-Jaeger

Ik zoek dus eigenlijk een simpele nette UTP opbouwdoos waar ik deze keystones in kan doen. Ik kan alleen nergens echt vinden of en wanneer iets compatible is met bepaalde keystones.

De reden dat ik een opbouwdoos wil, is omdat ik op een paar specifieke plekken geen legen wandcontactdoos heb. Ik moet dus wat los op de muur maken.
Je kunt eens kijken naar een opbouwdoos die gelijk is aan het merk schakelmateriaal wat je overal in huis gebruikt. Van de meeste merken zijn die er wel, en dan heb je het allemaal gelijk.

Bijvoorbeeld deze: https://www.elektramat.nl...oudig-alpin-wit-1701-214/

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
jk-5 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:49:
[...]

Je kunt eens kijken naar een opbouwdoos die gelijk is aan het merk schakelmateriaal wat je overal in huis gebruikt. Van de meeste merken zijn die er wel, en dan heb je het allemaal gelijk.

Bijvoorbeeld deze: https://www.elektramat.nl...oudig-alpin-wit-1701-214/
Het gaat mij er meer om of ik weet dat de keystone past.
Als je bijvoorbeeld eerder genoemde artikelen bekijkt, of bijvoorbeeld deze van Jung. Hoe weet ik dan dat de Keystone van ACT past? Of is een keystone altijd universeel en past dit altijd in iedere UTP muurplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wachten... schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Het gaat mij er meer om of ik weet dat de keystone past.
Als je bijvoorbeeld eerder genoemde artikelen bekijkt, of bijvoorbeeld deze van Jung. Hoe weet ik dan dat de Keystone van ACT past? Of is een keystone altijd universeel en past dit altijd in iedere UTP muurplaat?
Nee joh, een universele maat zou veel te makkelijk zijn. Je hebt ze in 14x16 en 15x19, om te weten of het past zal je van beide fabrikanten de tekening moeten zoeken. Ook de diepte verschilt, soms komt de kabel er haaks uit en in andere gevallen is de cut-out wel passen maar de rest van de keystone zo dik dat je er geen twee naast elkaar krijgt. 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door jadjong op 25-10-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
jadjong schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Nee joh, een universele maat zou veel te makkelijk zijn. Je hebt ze in 14x16 en 15x19, om te weten of het past zal je van beide fabrikanten de tekening moeten zoeken. Ook de diepte verschilt, soms komt de kabel er haaks uit en in andere gevallen is de cut-out wel passen maar de rest van de keystone zo dik dat je er geen twee naast elkaar krijgt. 8)7
Wat een ellende zeg. Ik probeer weet eens wat nieuws :s

Ik heb in ieder geval de tekening gevonden en zie dat het een 14x16 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@jk-5

Is een Keystone box ook niet iets?

Het enige waar ik me wel zorgen om maak met zn boxje, is dat je waarschijnlijk met 1 kleine ruk (als dit perongeluk gebeurd) de boel uit elkaar trekt. Er zit natuurlijk niks van trekontlastig aan o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:39
Ik heb de goedkopere netwerkdoosjes en keystones allemaal geprobeerd, maar een hoop is slecht gemaakt en/of heel lastig te monteren. Uiteindelijk bij het FixLink systeem van EasyLan uitgekomen en dat werkt echt heel fijn en ook echt kwaliteit vooral dat ze er ook haaks zijn, je betaald wat meer maar het werkt top en met praktisch ieder frame zijn de keystones te gebruiken. :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
@Wachten... herkenbaar probleem dat spul niet universeel is.

Ik heb zelf een opbouwdoos van Hirschmann gekocht waar de juiste keystones in de verpakking er bij zaten. :)
Ik denk dat het deze was
https://www.onlinekabelsh...5-poorten-afgeschermd-wit

Ik vind de afdekplaat alleen niet echt mooi. Maar voor mij zit in de inloopkast dus niemand die het ziet.

Je noemt ook een keystone box. Heb ik ook in huis gemonteerd, vraag niet waarom :P
Ik heb een model met gaatjes die ik vast geschroefd heb. Die box blijft wel zitten en aan die kabel trek ik niet. Wat voor trekontlasting verwacht je verder nodig te hebben?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:40

Pubbert

random gestoord

Na al ruim een jaar op dit adres te wonen, i.v.m een overstap van KPN Glas naar Ziggo, de meterkast eens opgeruimd.

Niets spannends verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7czXRw9aEI8jgIwYoBcLAs9IaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7uusy6D6RjKy5LOhDlnSieq.jpg?f=fotoalbum_large

Plank opgehangen voor apparatuur:
- UPS
- HP 24p GBE PoE+ switch
- Raspberry Pi 4
- QNAP NAS
- Tado Bridge

Verder hangt er nog mijn Hue Bridge tegen de muur in de meterkast (binnenkant) en het ziggo modem. I.v.m een downgrade van 1000/1000 glas (gebruikte ik amper) naar 350/35 ziggo, overweeg ik een 2e hands USG 3 (deze heeft een 450Mbit cap op de WAN) en het Ziggo modem in bridge te laten zetten. Voor nu mag deze nog routeren. Aan de buitenkant van mijn meterkast hangt nog mijn alarm centrale (Ring) en een Unifi 6 LR AP. Deze zijn via rechtstreeks patch kabel aangesloten

Verder een 8 poorts patch paneel voor voor (tot nu 6) CAT6A kabels naar mijn kamers (TV, 2e Unifi 6 LR AP, Zonnepanelen Omvormer, Tuinhuis, Studeerkamer 2x).

[ Voor 17% gewijzigd door Pubbert op 03-11-2022 11:23 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Pubbert schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:23:
I.v.m een downgrade van 1000/1000 glas (gebruikte ik amper) naar 350/35 ziggo
Zonde! Zou ik echt nooit doen! -O-
overweeg ik een 2e hands USG 3 (deze heeft een 450Mbit cap op de WAN) en het Ziggo modem in bridge te laten zetten. Voor nu mag deze nog routeren.
Een USG 3P heeft NAT Offloading voor 1 Gbps als maximale snelheid en kakt alleen in als je IDS/IPS aanzet richting de 85 a 100 Mbps dus ik heb geen idee waar je die 450 Mbps vandaan haalt :?
Aan de buitenkant van mijn meterkast hangt nog een Unifi 6 LR AP. Deze zijn via rechtstreeks patch kabel aangesloten
Verplaats die eens naar een gunstigere plek! ;)

Verder een mooi voorbeeld dat een opgeruimde meterkast niet heel ingewikkeld hoeft te zijn trouwens!
Goed gedaan! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:40

Pubbert

random gestoord

nero355 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:54:
[...]

Zonde! Zou ik echt nooit doen! -O-

[...]

Een USG 3P heeft NAT Offloading voor 1 Gbps als maximale snelheid en kakt alleen in als je IDS/IPS aanzet richting de 85 a 100 Mbps dus ik heb geen idee waar je die 450 Mbps vandaan haalt :?

[...]

Verplaats die eens naar een gunstigere plek! ;)

Verder een mooi voorbeeld dat een opgeruimde meterkast niet heel ingewikkeld hoeft te zijn trouwens!
Goed gedaan! d:)b
Ik heb ruim een jaar terug een USG-3 gehad en haalde 450Mbit max op WAN. Als ik het KPN modem weer gebruikte haalde ik wel 1000Mbit. Dat ding is daarna wel na doorgebrand (te heet geworden, even van de muurhouder afgehaald en op mijn switch gelegd voor een paar uurtjes...nog steeds een mooie bruine vlek bovenop mijn switch) dus misschien was hij sowieso al niet meer 100%.

De keuze voor de downgrade was een financiële, maar ook omdat ik al ruim een jaar mijn Usenet abo niet gebruikte, was 1000 gewoon overkill, downgrade naar 500 ging niet, en downgrade naar 200 was maar beperkte kostenbesparing. Nu voor 30 euro per maand 350/35 bij Ziggo (aanbieding). Volgend jaar kijk ik wel weer of ik weer naar KPN ga.

Ik heb 2 Unifi 6 LR's, dit zijn wel 2 mooie centrale plekken in mijn huis (tegen buitenkant van de meterkast, andere in de tuinkamer). Wat is daar in dit geval niet gunstig aan? Moet ie tegen het plafond?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Pubbert schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:04:
Ik heb ruim een jaar terug een USG-3 gehad en haalde 450Mbit max op WAN.
Als ik het KPN modem weer gebruikte haalde ik wel 1000Mbit. Dat ding is daarna wel na doorgebrand (te heet geworden, even van de muurhouder afgehaald en op mijn switch gelegd voor een paar uurtjes...nog steeds een mooie bruine vlek bovenop mijn switch) dus misschien was hij sowieso al niet meer 100%.
Dan ging er daar inderdaad iets heel erg mis, want ook PPPoE wordt via Offloading gedaan en zou over het algemeen gewoon prima moeten presteren net als in de EdgeRouter Lite waarmee je gewoon 1 Gbps synchroon haalt! :)
Ik heb 2 Unifi 6 LR's, dit zijn wel 2 mooie centrale plekken in mijn huis (tegen buitenkant van de meterkast, andere in de tuinkamer).

Wat is daar in dit geval niet gunstig aan?
Moet ie tegen het plafond?
Ahh! Een afwijkende layout van het huis! :)

In dat geval heb ik niks gezegd... O-)

Vaak staat de meterkast namelijk in een hoekje van het huis en is het gewoon zonde om daar een UAP op te hangen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

bij mij is het 20 watt erbij. ik heb een ups voor de nas en 1 in de meterkast voor het netwerk (inclusief allerlei poe-camera's, proxmox server met home assistant)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dQSHVxW/Screenshot-2022-11-03-at-14-21-46.png

ja, met 20 watt kan ik 4-5 camera's extra gebruiken, maar het is nu wel fijn dat alle belangrijke zaken door blijft werken als ik aan het rommelen bent. (IE: kids kunnen netflix/youtube gebruiken en de home automation blijft werken terwijl ik rustig de meterkast organiseert)

prjs dat je betaalt voor luxe zeg maar.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:04

jurroen

Security en privacy geek

Die QNAP, is dat zo'n TAS model?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ik wil mijn LAN netter gaan afwerken en gelijk de oude coaxkabels/patchkabels (zaten samen in één buis)
uit de muur trekken. Ook gelijk een patchpaneel in de meterkast en solid kabels naar de slaapkamers trekken in plaats van stranded.
Ik heb daarom deze week een nieuwe CAT6 netwerkkabel door een loze leiding getrokken en had daarbij het vreemde probleem dat er maximaal een 100Mbit verbinding gemaakt kon worden terwijl de kabeltester op alle 8 pinnen verbinding had in de juiste volgorde.
Ik heb alles afgeknipt en opnieuw aangesloten en per deel getest en uiteindelijk bleek de inbouw rj45 wcd van de Karwei de boosdoener te zijn. Zodra die er tussen zit valt hij terug naar 100Mbit. Ik heb daarvoor in de plaats aan de kabel nu tijdelijk een stekker geknepen en met een koppelstuk ertussen zelfs dan nog een stabiele 1 Gbit naar de PC die daar staat.

Ik zoek dus een goede maar betaalbare inbouw wcd met 1x rj45 die het wel goed doet.
Zou dit een goed alternatief zijn? Of kan ik beter naar iets met een keystone misschien? Ik wil gelijk een goede betaalbare rj45 wcd hebben om er niet weer een hele dag mee bezig te zijn. Het betreft een normale inbouwdoos in een betonnen muur.
Of... Zie ik wellicht iets over het hoofd wat deze storing ook kan veroorzaken?

Verdere info:
Ik heb een LSA tool gebruikt om de kabel in de strips te duwen. Ik heb de aansluitingen doorgemeten met een kabeltester en met een multimeter om weerstand en correcte aansluiting te testen. Dat was in eerste instantie bij de Karwei WCD niet in orde omdat de handleiding een ander schema aangeeft dan de connector zelf en dan bedoel ik niet het verschil tussen T568A en T568B.
De kabel is AWG24 en 100% koper volgens de specificatie en afschrapen met een mesje lijkt dit ook te bevestigen, dus geen goedkope CCA kabel.

De aansluiting is als volgt:
Meterkast: [Ziggo modem - Netgear Gigabit Switch - Patchpaneel] - [ongeveer 5~7 meter solid FTP (FUTP) Cat6 kabel] - Slaapkamer: [Karwei RJ45 WCD].

Gebruikte onderdelen:
Nedis Netwerkkabel CAT6 F/UTP | Solid - 50 m | Grijs
LogiLink NP0017 patch paneel 12 poorten
Montagegereedschap voor LSA
Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3
KARWEI Solis Wandcontactdoos UTP Antraciet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:19
@BounceMeister dat "nieuwe" WCD dat je linkt is van Rutenbeck. Ik heb het ook en komt vaak genoeg in dit topic langs. Helemaal prima dus. Dit wordt ook vaak genoeg onder de naam van de schakelmateriaal merken (Busch-Jeager etc) en al deze merken hebben dus ook afdekplaatjes die er compatible mee zijn.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:12

Pazo

Mroaw?

Ik heb mijn meterkast en netwerkgedeelte ook eens flink onder handen genomen.

DIt was de oude situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifopmOSC7pUCTEDGTKuZYLQv3ZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KNX5ULu0bTqZuQ4sBGsT0E29.jpg?f=user_large

Op zich best netjes maar het knaagde toch steeds, wilde toch iets van een kastje of wand rack waar alles in kon. Nu moest laatst de meterkast compleet aangepakt worden ivm de voorbereidingen om straks ivm de toekomstige warmtepomp van het gas af te kunnen. Dus nadat de hele groepenkast opnieuw opgebouwd was, toch ook maar eens het netwerk aangepakt. Met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvqzWpwxUDuxppqKCpa_4wT-Ir8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kXKxiHXqJfwk5n6jyxBMd3WF.jpg?f=user_large

Helaas was er voor een patch kastje echt geen ruimte. Maar met enig gepriegel kon ik er wel een 6u wand rack tussen krijgen, weliswaar op zijn kant. Na een aantal avonden werk is het nu zo goed als klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvBEgYMkVZoXbqoistDHX0aFPgQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EciB34PqfcI71PWFrwYIKCow.jpg?f=user_large

Het 6u rack is als volgt gevuld, van links naar rechts
* Kabelgoot met haken
* Kabeldoorvoer met borstel
* CAT5e FTP patchpaneel - 24 poorts
* Switch, uitvoering: DrayTek VigorSwitch G2280x
* Pi-rack voor 4 stuks RPi, waarvan nu 3 gevuld zijn met Home Assistant, Pi-hole / PiVPN en P1 monitor
* een legbord. Hier zit een uitvoering: Seagate Expansion Desktop (v2) 12TB Zwart aan geplakt voor de backup van de server. Het handige is dat als ik dit legbord eraf schroef, dat de hele zijkant dus open is en ik ook bijvoorbeeld bij RPi's kan komen.

Dan hebben we daarboven nog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBZpkqhxxJssq3ab2tz4V5O1SO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NxPdwcRv7oOPWtj7598vOYMK.jpg?f=user_large

* Op de voorgrond een HDD / SSD dockingstation
* Router, uitvoering: DrayTek Vigor 2135FVac (non-DE/AT/CH model)
* De 3 ontvangers voor Home Assistant (uitvoering: ConBee II Zigbee USB gateway, uitvoering: Aeotec Gen 5 Z-Wave Plus USB Interface uitvoering: Sonoff ZigBee 3.0 Dongle Plus geflashed voor zigbee2mqtt zodat o.a. Ikea Tradfri kan intergreren).

Al met al ben ik tevreden en is het een net geheel geworden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7gANXa_38jMpRriwG1LmaVC_tM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YiVOzgAGnapyYJtFWDs8pxh4.jpg?f=user_large

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
@Pazo Mooie oplossing voor de USB stickies voor HA. Is dat een pvc buis klem? 5/8 of 3/4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13

tMb

@Pazo Mooi ingericht!

Waarom heb heb je twee Zigbee sticks?

Wat voor monitor heb je boven je gasmeter? En hoe gebruik je die?

Ik vraag het omdat ik nog op zoek ben naar een klein scherm zodat ik af en toe onderhoud kan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

loyske schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:12:
@Pazo Mooie oplossing voor de USB stickies voor HA. Is dat een pvc buis klem? 5/8 of 3/4?
Ja zijn inderdaad gewoon pvc buisklemmen, 3/4 volgens mij :)
tMb schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:16:
@Pazo Mooi ingericht!

Waarom heb heb je twee Zigbee sticks?
Dank je :)
Nou die Conbee heb ik al vanaf begin af aan. Die Sonoff heb ik pas een week ongeveer, en die heb ik geflashed zodat deze dus Zigbee2MQTT ondersteund. Nu kan ik o.a. de Ikea Tradfri lampen toevoegen aan Home Assistant. Zou eventueel nog een keer moeten kijken of die Conbee stick er tussenuit kan.
Wat voor monitor heb je boven je gasmeter? En hoe gebruik je die?

Ik vraag het omdat ik nog op zoek ben naar een klein scherm zodat ik af en toe onderhoud kan doen.
Dat is een ASUS USB scherm dat op mijn server aangesloten zit (al een oudje trouwens).
uitvoering: ASUS MB168B+ (1920x1080) Aluminium, Zwart
Zie je niet op de foto's, maar op de grond staat nog een kast met mijn server erin. Hoewel veel via RDP gaat, is soms een beeldscherm en een toetsenbord ter plekke wel eens handig :)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zie : nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" :)

• My-life
  • Laatst online: 22:49
@Pazo Mooi hoor. Waarom staan de wifi antennes schuin?

• Pazo

Pazo

Mroaw?

My-life schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:01:
Ow iets tussen de oren, meterkast zit in de hoek van het huis dus ze richten meer het huis in :+
Zal waarschijnlijk geen drol uitmaken.

• nero355

nero355

My-life schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:01:
Pazo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:04:
Ow iets tussen de oren, meterkast zit in de hoek van het huis dus ze richten meer het huis in :+
Zal waarschijnlijk geen drol uitmaken.
Zijn gewoon richtantennes dus dat heeft wel degelijk nut! :)

• Xander
loyske schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:12:
Je hebt ook USB keystones voor in een patchpanel he.

Óók een mooie oplossing misschien. :)

• Pazo

Pazo

Mroaw?

nero355 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:40:
[...]

[...]

Zijn gewoon richtantennes dus dat heeft wel degelijk nut! :)
Nou ja misschien ook wel. Al hangen er ook nog 2 AP's in huis dus pakket het signaal evt ook nog over :)
Xander schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:43:
[...]

Dan steken ze wel heel ver naar voren, en ik denk dat ik ook te weinig ruimte heb tussen het patchpanel en het deurkozijn, zoveel zit daar niet meer tussen namelijk. Vind dit een prima oplossing zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Xander schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:43:
[...]

Heb geen patchpanel in de meterkast (wel in de kelder).
En in de meterkast staat de HA opstelling met zwave stick die ik graag hoog heb hangen.
Vandaar dat dit een mooie oplossing is van Pazo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Pazo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:55:
[...]

Dan steken ze wel heel ver naar voren, en ik denk dat ik ook te weinig ruimte heb tussen het patchpanel en het deurkozijn, zoveel zit daar niet meer tussen namelijk. Vind dit een prima oplossing zo :)
Ik bedoelde het ook niet per sé voor jou(w situatie), maar meer als algemene tip voor iemand die een nette oplossing voor USB-sticks zoekt. ;)

Uiteraard is dit ook een prima oplossing.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Familie van mij heeft begin dit jaar een netwerkkabel in de grond gelegd tussen meterkast woning en meterkast schuur. Lengte van kabel zal zo'n 40 meter zijn.

In de meterkast woning zal die aangesloten worden op de daar aanwezige KPN Experia Box of switch (net wat handiger uitkomt/poorten vrij zijn); in de meterkast schuur is de bedoeling direct in een TP-Link C5 te steken (die inzetten als access-point) en een Dahua IP-camera. (voeding camera d.m.v. Ubiquiti POE injector).

Maar is het eigenlijk wel zo verstandig zo'n netwerkkabel tussen 2 meterkasten?
Stukje glasvezel was misschien verstandiger geweest, maar nu te laat.
Misschien een ethernet surge protector aan beide uiteinden?
Of loopt het allemaal wel los?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:08

Midas.e

Is handig met dinges

Piet91 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:39:
Familie van mij heeft begin dit jaar een netwerkkabel in de grond gelegd tussen meterkast woning en meterkast schuur. Lengte van kabel zal zo'n 40 meter zijn.

In de meterkast woning zal die aangesloten worden op de daar aanwezige KPN Experia Box of switch (net wat handiger uitkomt/poorten vrij zijn); in de meterkast schuur is de bedoeling direct in een TP-Link C5 te steken (die inzetten als access-point) en een Dahua IP-camera. (voeding camera d.m.v. Ubiquiti POE injector).

Maar is het eigenlijk wel zo verstandig zo'n netwerkkabel tussen 2 meterkasten?
Stukje glasvezel was misschien verstandiger geweest, maar nu te laat.
Misschien een ethernet surge protector aan beide uiteinden?
Of loopt het allemaal wel los?
Beter idee was om een pijp in de grond te leggen en daar een kabel doorheen te trekken. Maar in dit geval was glas een beter idee geweest ja :).

Hacktheplanet / PVOutput

• DedSec85
Ik heb een kort vraagje. Ik moet in mijn woning 14 netwerkkabels trekken. 4 naar de begane grond, 6 naar de 1ste verdieping en 4 naar de 2e verdieping. Hier had ik de alom geprezen Belden 7965E kabel voor op het ook, maar nu mijn vraag:

Hoe weet ik ongeveer hoeveel meter kabel ik nodig heb? Per WCD worden 2 kabels afgemonteerd dus ik wilde ze gelijktijdig met een trekkous gaan trekken. Ik dacht eerst aan twee dozen van 100 meter en dan kijken hoe ver ik kom, al vraag ik mij af of 305 meter geen betere keus is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

DedSec85 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:58:
Ik heb een kort vraagje. Ik moet in mijn woning 14 netwerkkabels trekken. 4 naar de begane grond, 6 naar de 1ste verdieping en 4 naar de 2e verdieping. Hier had ik de alom geprezen Belden 7965E kabel voor op het ook, maar nu mijn vraag:

Hoe weet ik ongeveer hoeveel meter kabel ik nodig heb? Per WCD worden 2 kabels afgemonteerd dus ik wilde ze gelijktijdig met een trekkous gaan trekken. Ik dacht eerst aan twee dozen van 100 meter en dan kijken hoe ver ik kom, al vraag ik mij af of 305 meter geen betere keus is?
Voor ons helemaal lastig inschatten. Als ze door een pvc buis gaan geen idee hoe ze lopen en wat de lengtes zijn. Meten is weten...

Heb destijds thuis zelf gelegd langste was 26 meter, dat was naar 1 slaapkamer. Stel doos is 100 meter dan heb nog 3/4 over dat word miss krap. Bij mij is er 5x 305 meter in gegaan.

Met 2 dozen tegelijk werken werkt zeer fijn.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• barkar
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:26
DedSec85 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:58:

Is dit misschien wat? https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html
Pagina: 1 ... 101 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2