Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:29
@DedSec85 Bedenken hoe de leiding ongeveer loopt en dit grof afmeten?

Voor een leiding op de begane grond zit ik hier in huis op zo'n 10-16m (2 meter van outlet naar plafond, 6-12m horizontale verplaatsing, 2m in de meterkast). De leidingen op de eerste verdieping lopen bij mij door de verdiepingsvloer, niet door het plafond, dus die zijn ongeveer even lang als voor de begane grond, misschien zelfs iets korter. Leidingen naar de 2e verdieping gemiddeld 3 meter langer.

Maar ja, mijn huis is niet het jouwe. ;)

Maar ik haal dus 5 tot 10 kabels uit een 100m doos... Goede kans dat je het met 2x100m gaat redden. Geen garantie. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18
DedSec85 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:58:
Ik heb een kort vraagje. Ik moet in mijn woning 14 netwerkkabels trekken. 4 naar de begane grond, 6 naar de 1ste verdieping en 4 naar de 2e verdieping. Hier had ik de alom geprezen Belden 7965E kabel voor op het ook, maar nu mijn vraag:

Hoe weet ik ongeveer hoeveel meter kabel ik nodig heb? Per WCD worden 2 kabels afgemonteerd dus ik wilde ze gelijktijdig met een trekkous gaan trekken. Ik dacht eerst aan twee dozen van 100 meter en dan kijken hoe ver ik kom, al vraag ik mij af of 305 meter geen betere keus is?
Gewoon beide kanten van de rol pakken. Vooral het binnenste uiteinde een stuk eruit trekken/ontrollen voor je gaat trekken. Zo heb ik hier ook het meerendeel gedaan met een 305 meter rol.

Vervolgens trekkous op één uiteinde plaatsen, dan een paar cm onder de kous het andere uiteinde vasttapen. Eén iemand voeren met kabelglijmiddel, de ander trekken, en gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 16:01
Ik had juist hier gelezen over de Belden Twin UTP kabel. ALs je toch 2 per doos af gaat monteren scheelt dat weer ruimte in de buis en eenvoudiger te trekken als het goed is.

https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

Ah nvm iemand was me ook al voor op de vorige pagina.

[ Voor 10% gewijzigd door Louwke op 11-11-2022 09:41 ]

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Midas.e schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:44:
Beter idee was om een pijp in de grond te leggen en daar een kabel doorheen te trekken. Maar in dit geval was glas een beter idee geweest ja :).
Ja; ik zag ze de voorbedrade flexibele buis met netwerkkabel er in leggen toen ik een keer kwam kijken.
Kon ik dus verder niets meer aan doen.

Te zijner tijd moet er een nieuwe woning komen aan de andere kant van de schuur en *misschien* moet er dan ook een verbinding komen naar die schuur (en de huidige kabel vervalt dan); misschien kan ik ze in dat geval wel eerst op glasvezel (of straalverbinding) wijzen.

Maar voor nu; gewoon maar gebruiken? Ik zit er een beetje mee dat je effectief 2 verschillende meterkasten (met allebei eigen aansluiting op stroomnet) aan elkaar knoopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:41
Piet91 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:44:
[...]

Maar voor nu; gewoon maar gebruiken? Ik zit er een beetje mee dat je effectief 2 verschillende meterkasten (met allebei eigen aansluiting op stroomnet) aan elkaar knoopt...
UTP brengt gelukkig wel een galvanisch gescheiden koppeling tot stand. Bij eventuele shielding wel opletten dat je de shielding maar aan een zijde (correct) aansluit, anders breng je het principe van de galvanische scheiding om zeep. Dus eventuele potentiaal verschillen tussen de meterkasten zullen zich dan niet willen vereffenen via de UTP kabel.
Grootste risico zijn de gevolgen van blikseminslag. Daar is wel een zeker mate van bescherming voor aan te brengen, en dat is ook aan te raden.

Glas is natuurlijk altijd het mooiste, dat ondervindt zelfs van dat laatste geen hinder. Maar als er al UTP ligt, kan jdaar gewoon mee beginnen. Weghalen en het nooit in gebruik hebben genomen is ook zonde.

[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 11-11-2022 15:04 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:47
@Skynett Begrijp ik je goed dat een shielded utp maar aan één kant van de kabel aan de aarde aangesloten mag worden? Dus niet aan beide kanten (bij mij allebei een patchpaneel)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:27
Tomovich schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:20:
@Skynett Begrijp ik je goed dat een shielded utp maar aan één kant van de kabel aan de aarde aangesloten mag worden? Dus niet aan beide kanten (bij mij allebei een patchpaneel)?
Yup! Anders krijg je aardlussen waardoor er storing kan ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Of niet-shielded patch-touwtjes gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:27
Dan nog heb je een aardlus in de vaste bekabeling, alleen zitten daar de actieve componenten (switch en computer) niet bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Leuk klusje voor de zaterdagmiddag...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GCtAdfC9hkMndE7OmFaeYAgnGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ecIvKW1ZW12BhNHZD5I7i0P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QAfQ3dUNlgqTRInWGyp_Olpdts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPo06fx0DBYw5ZaaoEHtlTDd.jpg?f=fotoalbum_large

Ga zometeen "even" het patchpanel op zolder uitwisselen, want ik heb het blijkbaar voor elkaar gekregen om 1 outlet te slopen...

(En ja, weer stug een LSA patchpanel gekocht, en ja ik ben ondertussen achter het nadeel vergeleken met keystones gekomen :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:51
Haha, LSA patchpaneel... Nooit meer hier. Dan sla ik wel even €100 stuk voor wat keystones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
GioStyle schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:08:
Haha, LSA patchpaneel... Nooit meer hier. Dan sla ik wel even €100 stuk voor wat keystones.
Tja ach. Als het werkt, dan werkt het toch? :')

Heb er even aan zitten denken om nu wel een paneel met keystones te halen, maar ja het is niet het enige paneel in huis en ik houd het ook wel graag een beetje uniform. Dus heb maar dezelfde besteld.

En hoe groot is nou de kans dat ik het twee keer voor elkaar krijg om een outlet te slopen? :+

Het heeft ook wel iets therapeutisch om even met een schone lei te beginnen... toch? :P En ondertussen is de helft al weer gepatched dus dat valt ook wel mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ds4kRbTkL0iGnm8Dl-4kLfcInOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjyP3EhGqU6VwEZCUq714Qmx.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik er dit keer langer dan 3 jaar mee doe geloof ik het wel weer. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 12-11-2022 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Knijp er toch een stekker op! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:53

rally

Deyterra Consultancy

Xander schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:11:

(En ja, weer stug een LSA patchpanel gekocht, en ja ik ben ondertussen achter het nadeel vergeleken met keystones gekomen :D)
Erhm... wat is dan het nadeel van keystones?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
rally schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:58:
[...]

Erhm... wat is dan het nadeel van keystones?
Ik schrijf juist niet dat deze een nadeel hebben? :? Ik schrijf dat de LSA panelen een nadeel hebben vergeleken met keystones...

Maarehm, prijs? Aansluitgemak? Ik heb niet de illusie dat losse keystones sneller werken als je zo een heel rijtje aansluitingen moet afmonteren. Voordat ik de keystone uit het zakje heb gepeuterd heb ik ook de kabel op een LSA paneel aangesloten. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:53

rally

Deyterra Consultancy

Xander schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:06:
[...]

Ik schrijf juist niet dat deze een nadeel hebben? :? Ik schrijf dat de LSA panelen een nadeel hebben vergeleken met keystones...
Excuses. Had het andersom gelezen 8)7

Ik gebruik keystones veel als nog niet duidelijk is waar de kabels naar toe lopen. Kun je alles al voorbereiden qua afmontage en dan doormeten waar de kabels naar toe gaan en ze dan op een logische volgorde in het paneel zetten.
Wij houden altijd een beetje overlengte in de kabel (ook handig in het geval van een reparatie nodig is bijv.)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
rally schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:18:
[...]
Ik gebruik keystones veel als nog niet duidelijk is waar de kabels naar toe lopen. Kun je alles al voorbereiden qua afmontage en dan doormeten waar de kabels naar toe gaan en ze dan op een logische volgorde in het paneel zetten.
Dat is ook een voordeel van keystones ja. :)

Met de eerste aanleg hier in huis heb ik ook niets gelabeld tijdens het kabeltrekken. Maar vervolgens simpelweg eerst de outlets afgemonteerd en genummerd, daar een tracer in gestoken en het andere uiteinde opgezocht en vervolgens alles op volgorde gepatched. Maar dat is thuis, waar ik alles zelf in de hand heb. Als je dit bedrijfsmatig doet kan ik me voorstellen dat je jezelf ook wel eens moet aanpassen aan de planning van anderen en dat je juist met de patchkast wilt beginnen.

Het voordeel waar ik op doelde was natuurlijk dat ik simpelweg één keystone had kunnen vervangen in plaats van het hele paneel. ;)
Wij houden altijd een beetje overlengte in de kabel (ook handig in het geval van een reparatie nodig is bijv.)
Ja ik ook. Ik kan dat paneel nog wel 5x vervangen zonder dat ik lengte te kort ga komen. ;) En dan ben ik begonnen met alles af te knippen en opnieuw te strippen, dat had ik natuurlijk niet hoeven doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:03

Wildfire

Joy to the world!

Na een tijd terug mijn meterkast gefatsoeneerd te hebben, is het nu toch weer een beetje een zooitje geworden. Ik denk dat ik vandaag maar eens bij de bouwmarkt langs ga om een plank op maat te laten zagen zodat ik deze in de breedte kan monteren. Dan kan ik daar mooi mijn Netgear MS510TXM switch, Synology DiskStation 1522+, Raspberry Pi 4 en Minisforum mini-PCtje op kwijt.

UPDATE zondagavond.

Dat was weer even wat werk.

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/meterkast1/4.jpg

Alhoewel dit al niet helemaal weergeeft hoe het was, de NAS was al een DS1522+ ipv een DS920+, de Raspberry Pi 4 zit in een andere behuizing, er is een mini-computertje bijgekomen, een nieuw modem en de switches zijn vervangen door een Netgear MS510TXM. Was alleen vergeten een vooraf-fotootje te maken dus maar deze oude gepakt. :+

Ik had de switch op een paar steuntjes gezet en de NAS was aan het balanceren en met tie-wraps vastgezet. Niet echt een lekkere situatie dus ik bedacht, laten we eens een plank toevoegen zodat ik de switch en NAS gewoon normaal kan neerzetten.

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/meterkast_resized.jpg

Ja, ik weet dat ik het patchpanel grotendeels andersom heb gebruikt dan gewoonlijk is maar dit vond ik voor mezelf gewoonweg fijner.

Niet te zien op de foto: mijn CyberPower UPS (die staat op de vloer) en uit zicht achter de Raspberry Pi 4 bevindt zich op de muur nog een RIPE Atlas probe. :)

Aansluitsituatie is als volgt:

- Modem gaat via patchpanel naar mijn huiskamer;
- In de huiskamer zit deze op de 2.5 gigabit WAN-poort van mijn ASUS ROG GT-AX11000 Pro router;
- De 10 gigabit poort van de router gaat terug naar de meterkast en via het patchpanel naar een 10 gigabit poort van de Netgear MS510TXM;
- Een 10 gigabit poort van de Netgear MS510TXM gaat via het patchpanel dan naar mijn slaapkamer waar een Netgear GS110EMX dit verder verdeelt met één 10 gigabit poort naar mijn PC;
- Een 10 gigabit poort van de Netgear MS510TXM gaat naar de 10 gigabit poort van de NAS;
- Mini-PCtje zit op 2.5 gigabit op de Netgear MS510TXM;
- Raspberry Pi 4 en RIPE Atlas probe zitten via 1 gigabit verbonden op de Netgear MS510TXM.

Het is een appartement met een externe meterkast, vandaar dat ik de router in de woonkamer heb geplaatst en de meterkast dient als verdeelpunt voor de apparatuur aldaar en de apparatuur in mijn slaap- slash computerkamer. :)

[ Voor 83% gewijzigd door Wildfire op 13-11-2022 22:21 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xander
Wil iemand zijn netwerkbekabeling nog eens aan een stresstest onderwerpen? Moet je eens proberen om over je bestaande infrastructuur zo'n cheape HDMI over CAT6 extender te gebruiken. :+

We hebben hier thuis op de zolderkamer / kantoor laatst een TV tegen de muur gehangen. Direct 2x CAT6 outlets daarbij gemaakt. Maar binnen een paar dagen hadden we al de behoefte om beeld van de PC daar op te krijgen.

Nouja, daar maken ze dus mooie extenders voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2B3OesrtnorLyMPvw_DTXBOfSxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOtiFBNcGOnxNkUJtxFyEXlw.jpg?f=fotoalbum_large
Transmitter onder het bureau in een outlet gestoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaPsR84V24sMpzy3fsRwUJSEBi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QACgVL3aKsyu6JkwNapB0UEo.jpg?f=fotoalbum_large
Receiver bij de TV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDE2KygTAyL5TVcvU6pMzkRYq_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ux7eRsjlMENqMBVfJTMseRFn.jpg?f=fotoalbum_large
Doorverbinden bij het patchpanel.

En het werkt. *O*

Maar... ik had om het te testen het spul al even aangesloten met de eerste de beste patchkabels die ik in de rommeldoos vond, dat bleken CAT5e kabeltjes te zijn. Dat werkt dus gewoon niet. Als ik één van de 50cm CAT6 kabeltjes vervang door een 50cm CAT5e kabeltje dan heb ik direct artefacts in het beeld. De marges lijken erg klein. Goede kabeltester blijkbaar, bij gebrek aan een Fluke. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Mocht je de switches ook willen testen: Wyrestorm NetworkHD extenders!
10Gbit multicast, echt alles gaat stuk als je dat lukraak aansluit zonder storm control. :X

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sander12345
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-08 16:05
Tweakers, al tijden fan van dit topic maar nu is het tijd om ook zelf iets te posten.

2 jaar geleden van een flat naar een (al bestaand 2 jaar oud) nieuwbouwhuis verhuist en toen direct gaan na denken over hoe de meterkast er uit zou moeten gaan zien. Het was even de tijd zoeken om het af te maken (de vrouw vond het raar dat ik weer bij de meterkast stond, want alles deed het toch?), maar het resultaat mag er zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJaTssJLqgVVqe-2xM0FRV_e4Z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rv9YankVrHdYqN2neF72QnOr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9_xiUCv65WoT2G6-_RNlQS4OUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xu3Z4La5oNvQSvtd5LJnX7bN.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zie je precies?
- KPN Experiabox (achter de nas)
- Synology DS216play (2x 4TB RED)
- Patchstrook met RJ45 keystones
- Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
- Cloudkey Gen1 USB C

Het is een in diepte verstelbaar 4U netwerkrack, anders paste het niet. De patchkabels zijn 15cm en de rode is de uplink. De synology nas maakt een copy van de belangrijkste Share op mijn unraid server. Deze kopie wordt met een synology nas gedeeld die bij mijn ouders staat voor een offsite backup.
Alle panelen heb ik dezelfde kleur gespoten als de Unifi switch.

Wat zie je niet?

- Mijn wifi netwerk. 2x de Ubiquiti Pro en 1x de Ubiquiti NanoHD (boven de deur).

- De Unraid server die op zolder staat. 4x4TB WD RED in "Unraid" dus 12TB beschikbaar. 500GB SSD als cache.
Dit voor data opslag en Plex. Dit alles in een oude Alienware Area-51 7500 behuizing.
Waarom daar in vraag je je af? Omdat ik hem simpelweg enorm gaaf vindt 8)

- Mijn testlab op zolder. Bestaand uit een Proliant DL360 Gen9. 2x 120GB SSD in Raid 1 voor ESXI en 6x 1.2TB HDD's in RAID 5. Ook een Aruba 2920-24G POE+ switch hoort hier bij.
Vanwege het geluid en de stroomkosten staat dit allemaal uit. Maar toch is het af en toe leuk om van alles te testen.

Restpuntje is het afmonteren van het 2de stopcontact, ja ik weet het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40
Goed bezig! Maareh, wat is die middelste WCD? Het ziet er uit als een blindplaat met een erin geknutselde tule. Maar waarom?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
@Sander12345
Om dat losse stukje flexibele buis vast te zetten even een tweede zadel bestellen. Je klinkt hem zo op de bestaande. Je hebt zo je best gedaan, dan kan dit ook nog wel even.
https://www.sandervunderi...adel-stapelbaar-z8-s.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
jadjong schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:09:
Mocht je de switches ook willen testen: Wyrestorm NetworkHD extenders!
10Gbit multicast, echt alles gaat stuk als je dat lukraak aansluit zonder storm control. :X
Ik heb geen 10Gbps capable switches dus dat houdt snel op met testen. :+
Andrehj schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:16:
[...]

Goed bezig! Maareh, wat is die middelste WCD? Het ziet er uit als een blindplaat met een erin geknutselde tule. Maar waarom?
Is een 3,5mm jack kabeltje, heb elders in de ruimte nog een setje actieve speakers staan.

Misschien ook nog eens een keystone voor regelen, maar dit had ik liggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Xander Dante Avio for the win... Niet goedkoop maar wel vreselijk praktisch en geeky...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
sypie schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:50:
@Xander Dante Avio for the win... Niet goedkoop maar wel vreselijk praktisch en geeky...
En duurder dan de TV (het afdankertje uit de woonkamer). No thanks. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:47
noostenb schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:23:
[...]

Yup! Anders krijg je aardlussen waardoor er storing kan ontstaan.
En wat in volgende situatie. Ik ga van plaats A met een shielded utp naar plaats B waar een patchkast hangt. Van plaats B ga ik met een andere shielded utp naar plaats C waar ook een patchkast hangt. Ik hang beide utp's met een patchkabel aan elkaar.
Moet ik dan beide utp's aan de aarde hangen of slechts 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Beide kabels moet je aan één zijde aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Skynett schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:51:
Beide kabels moet je aan één zijde aarden.
@Tomovich Oftewel, aard alles bij de patchkast (dat is sowieso het meest voor de hand liggende natuurlijk).

Zou je verzinnen om beide kabels bij de outlet te aarde, dan is het gehele traject natuurlijk ineens aan twee zijden geaard op het moment dat je in de patchkast iets doorberverbindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ubifanboy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-12-2022
Pazo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:11:

(...)

* Pi-rack voor 4 stuks RPi, waarvan nu 3 gevuld zijn met Home Assistant, Pi-hole / PiVPN en P1 monitor

(...)
Mag ik vragen waar je die mooie aan/uit (of reset?) knopjes voor je raspberryPi hebt gekocht en hoe je die hebt aangesloten?

Verder een zeer nette installatie hoor! Chapeau!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:58

Pazo

Mroaw?

ubifanboy schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:41:
[...]

Mag ik vragen waar je die mooie aan/uit (of reset?) knopjes voor je raspberryPi hebt gekocht en hoe je die hebt aangesloten?

Verder een zeer nette installatie hoor! Chapeau!
Bedankt :)

Zekers, op dezelfde website waar ook het RPi-rack vandaan komt:
https://www.myelectronics...tton-switch-blue-led.html

Aansluiten: zie tweede vraag in de FAQ:
https://www.myelectronics.nl/us/service/

Hele overzicht met accessoires (ik heb ook HDMI poorten erin zitten)
https://www.myelectronics...h-rack-mount-accessoires/

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:56
Pazo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:58:
[...]

Bedankt :)

Zekers, op dezelfde website waar ook het RPi-rack vandaan komt:
https://www.myelectronics...tton-switch-blue-led.html

Aansluiten: zie tweede vraag in de FAQ:
https://www.myelectronics.nl/us/service/

Hele overzicht met accessoires (ik heb ook HDMI poorten erin zitten)
https://www.myelectronics...h-rack-mount-accessoires/
Dik aan de prijs voor een momentane switch met een ledje erin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:58

Pazo

Mroaw?

thomasv schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:14:
[...]

Dik aan de prijs voor een momentane switch met een ledje erin!
Dat kan. Gaat ook om de looks, en dat gemaakt is voor het RPi-rack, dus je klikt het er in vast in de uitsparingen. Ik heb het er voor over. Het oog wil ook wat.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:31
Ik heb gister inmeetmoment gehad in mijn nieuwbouwhuis (februari '23) en dus ook voor het eerst een goede blik in de meterkast kunnen werpen om de netwerkplanning te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbmYej1aG5jYhzvgtZP1WWKdeeo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oTAVg44cnnHRaGrOS2HPHnpN.png?f=fotoalbum_large

Het gaat denk ik nét passen. Helaas hebben ze twee niveau's met flexibele buizen gemaakt boven de groepenkast waardoor ik 37 cm heb tot aan het begin van het kozijn van de deur. Het is een opdekdeur dus ik heb daar nog een centimeter of 5 tot de daadwerkelijke deur.

Ik wil ga een UDM SE en USW-24 ophangen. Beide hebben een diepte van 28,5 cm zonder stekker. Ik ga sowieso haakse stekkers gebruiken (https://www.kabelshop.nl/...020BK20-i15905-t1076.html) om zoveel mogelijk ruimte over te houden aan de voorkant. Nu ben ik op zoek naar een (liefst traploos maar dat zal lastig zijn) 19" wandrack die ik hiervoor kan gebruiken van 6U (5 kan eventueel ook). Heeft iemand suggesties?

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Xander schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:13:
Wil iemand zijn netwerkbekabeling nog eens aan een stresstest onderwerpen? Moet je eens proberen om over je bestaande infrastructuur zo'n cheape HDMI over CAT6 extender te gebruiken. :+

We hebben hier thuis op de zolderkamer / kantoor laatst een TV tegen de muur gehangen. Direct 2x CAT6 outlets daarbij gemaakt. Maar binnen een paar dagen hadden we al de behoefte om beeld van de PC daar op te krijgen.

Nouja, daar maken ze dus mooie extenders voor.

[Afbeelding]
Transmitter onder het bureau in een outlet gestoken.

[Afbeelding]
Receiver bij de TV.

[Afbeelding]
Doorverbinden bij het patchpanel.

En het werkt. *O*

Maar...

Ik had om het te testen het spul al even aangesloten met de eerste de beste patchkabels die ik in de rommeldoos vond, dat bleken CAT5e kabeltjes te zijn. Dat werkt dus gewoon niet.
Als ik één van de 50cm CAT6 kabeltjes vervang door een 50cm CAT5e kabeltje dan heb ik direct artefacts in het beeld. De marges lijken erg klein. Goede kabeltester blijkbaar, bij gebrek aan een Fluke. :P
Mogelijke oorzaak :
- CAT5e kabel = Maximaal 250 MHz
- CAT6 kabel = Maximaal 350 MHz
- Specificatie van een RAMDAC van een Videokaart die vroeger voor VGA Output werd gebruikt : 350 MHz tot 400 MHz bij de betere modellen.

Dus ik gok dat die CAT5e kabel gewoon 100 MHz tekort komt :)

/Brainfart O-)
Sander12345 schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:30:
- 1x de Ubiquiti NanoHD (boven de deur).
Waarom een 4x4 Accesspoint op zo'n plek :?
- De Unraid server die op zolder staat. 4x4TB WD RED in "Unraid" dus 12TB beschikbaar. 500GB SSD als cache.
Dit voor data opslag en Plex. Dit alles in een oude Alienware Area-51 7500 behuizing.
Waarom daar in vraag je je af? Omdat ik hem simpelweg enorm gaaf vindt 8)

- Mijn testlab op zolder. Bestaand uit een Proliant DL360 Gen9. 2x 120GB SSD in Raid 1 voor ESXI en 6x 1.2TB HDD's in RAID 5. Ook een Aruba 2920-24G POE+ switch hoort hier bij.
Vanwege het geluid en de stroomkosten staat dit allemaal uit. Maar toch is het af en toe leuk om van alles te testen.
NICE!!! 8) d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Sand0rf schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:41:
Ik wil ga een UDM SE en USW-24 ophangen. Beide hebben een diepte van 28,5 cm zonder stekker. Ik ga sowieso haakse stekkers gebruiken (https://www.kabelshop.nl/...020BK20-i15905-t1076.html) om zoveel mogelijk ruimte over te houden aan de voorkant. Nu ben ik op zoek naar een (liefst traploos maar dat zal lastig zijn) 19" wandrack die ik hiervoor kan gebruiken van 6U (5 kan eventueel ook). Heeft iemand suggesties?
In 37.5 CM kan je een 8U rack kwijt, poorten naar beneden en stroomstekkers naar boven. Rack in ladegeleiders hangen zodat het nog naar beneden kan wanneer je er bij moet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:58
Ik heb gister inmeetmoment gehad in mijn nieuwbouwhuis (februari '23) en dus ook voor het eerst een goede blik in de meterkast kunnen werpen om de netwerkplanning te maken.

[Afbeelding]

Het gaat denk ik nét passen. Helaas hebben ze twee niveau's met flexibele buizen gemaakt boven de groepenkast waardoor ik 37 cm heb tot aan het begin van het kozijn van de deur. Het is een opdekdeur dus ik heb daar nog een centimeter of 5 tot de daadwerkelijke deur.

Even wat foto's opsnorren van mijn situatie wat bij jou ook een goed idee kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5C-7HtpzknihOxPadp03cq2qr4Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkkrJz12QeNHeVGDm9hqKomP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCbPs3X-IHc7lXVx2LyEhEuby2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGcn8AqgZu30LwxEVNPXj4js.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X76gHIuRwa8iMPGIaQ5ouz3l1MQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eV8lQ0k90AY7xOGTniFN82h.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYaHJpqyu9DKjlKRyFR57t95gqw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejwjMrcqrgFBcrU2mlddCzi8.jpg?f=fotoalbum_tile

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:31
Ik heb de voorkeur voor normale installatie (poorten naar voren) maar dit is inderdaad een alternatief als het echt niet blijkt te passen

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Sand0rf schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:02:
Ik heb de voorkeur voor normale installatie (poorten naar voren) maar dit is inderdaad een alternatief als het echt niet blijkt te passen
Plat tegen de zijmuur. Dan heb je ook de poorten naar voren.
In een meterkast heb je vaak in de hoogte meer ruimte dan in de breedte als je wat dieper spul wil plaatsen. Men is het niet gewend, maar het is wel ontzettend praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Vanwege de aanleg van extra vloerverwarming zorgt de nieuw te plaatsen verdeler er voor dat ik mijn netwerkapparatuur en NAS moet verplaatsen.
Een mooie kans om alles in dezelfde inloopkast hoger en netjes bijelkaar te plaatsen.
Ik heb een te benutten vrij deel van een wand van 94cm breed en 74cm hoog waar ik een rack wil ophangen.

Nu heb ik geen 19" apparatuur. Mijn apparaten zijn niet meer dan 31,5cm breed. Ik neig er dus naar een smallere kast te nemen.
Bij mijn switch (Netgear GC510P-100EUS) zitten ook beugels voor de bevestiging in een rack.

Ik zit nu te kijken bij smallere kasten. Deze noemen ze 10" maar geen idee waarom want ze zijn veel breder.

Zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxDUBd4m7YLEubvY0KINEHcAXAY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xrJX3C3vuPBPCMoaZuTDObcM.jpg?f=user_large
https://www.serverkast.co...n-deur-280x310x330mm.html

en deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaiL8POL8484Px5qOiR2dpM0JA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uVDSx3L7dpVBwf8IkKeCySuO.jpg?f=user_large
https://www.serverkast.nl...ndeur-bxdxh-370x450x500mm

De NAS kan onderin staan en er zal een plankje voor het kleine spul en een stekkerdoos in moeten komen.

Nu kan ik niet overzien of ik hier met de breedte uitkom. Heeft iemand hier zicht op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:34
nokiaan958GB schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:47:
Ik zit nu te kijken bij smallere kasten. Deze noemen ze 10" maar geen idee waarom want ze zijn veel breder.
De buitenkant van dat rack is misschien wel breder, maar de 'stijlen' waar je de apparatuur tussen monteert zal 10" uit elkaar zitten. Net als dat een 19" rack aan de buitenkant ook breder is dan 19", maar de apparatuur van 19" wel precies tussen de stijlen past.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Sand0rf schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:02:
Wat jij wilt gaat denk ik niet passen. De meterkast die ik heb is namelijk ook van nieuwbouw (2 jaar geleden opgeleverd). Ik heb daar echt alles zitten uitmeten maar ik kwam telkens net een paar cm te kort.

Sterker nog ik heb toen ook een mooie 6u 19” rack gekocht waar de apparatuur heel net in paste als ik haakse stekkers gebruikte. Maar ik kreeg de deur van de kast dan niet meer dicht.

De vergissingen die ik had gemaakt waren:
Er zaten 2 pijpen boven elkaar, dus de diepte miste ineens 2cm
Ik kon hem nergens bevestigen, dan zou ik met een plank moeten werken wat ik nu heb gedaan. Aangezien het een stevig stuk hout moest zijn raakte ik wederom wat diepte kwijt.

Deed ik het geheel 90 graden draaien om aan de zijkant te bevestigen dan kwam het geheel te ver over de groepenkast heen waardoor die werd geblokkeerd.

Verder naar beneden kon ik hem niet kwijt, ondanks dat we geen gas hebben zat de onderkant ook behoorlijk vol. De waterleiding, stroomkabel die binnen komt. Uiteindelijk hebben we daar ook een waterontharder geplaatst (die was een stuk kleiner), dus was de ruimte daar ook helemaal opgevuld.

Ik had wel het geluk dat ik aan de andere kant van de meterkast de warmtepomp heb staan. Daar heb ik het 19” rack bovenop gezet met een unifi PVR erin. Dus die aankoop was dan niet helemaal voor niks geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Freeaqingme schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:03:
[...]

De buitenkant van dat rack is misschien wel breder, maar de 'stijlen' waar je de apparatuur tussen monteert zal 10" uit elkaar zitten. Net als dat een 19" rack aan de buitenkant ook breder is dan 19", maar de apparatuur van 19" wel precies tussen de stijlen past.
Dat is dan jammer.

Dan moet ik eens uitvogelen wat ik nodig ben om ook de kleinere apparaten netjes en stevig een plaats in een 19" rack te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hier ook een nieuwbouwhuis met volgens mij dezelfde afmetingen. Heb dit rack gekozen, voordeel daarvan is dat hij in diepte verstelbaar is. Zit een UDM Pro, switch, 1U stekkerdoos, patchpanel en een Synology NAS in

DIGITUS Professional 8HE... https://www.amazon.nl/dp/B0038T2P6C?ref=ppx_pop_mob_ap_share

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:23

Eraser127

Nijkerk

@Sand0rf zie hier mijn oplossing voor een ondiepe meterkast:

Eraser127 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Draait ondertussen nog steeds prima.

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:28

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

DutchKel schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:18:
[...]

Even wat foto's opsnorren van mijn situatie wat bij jou ook een goed idee kan zijn.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi hoor, alle mogelijke ruimte heb je efficient benut.Ik zou wel zorgen voor goede ventilatie en wellicht zo'n brand preventie ding ophangen zoals hier eerder in het topic is benoemd.

Ik kan overigens dat overtuigende artikel over die meterkast brand niet 123 terug vinden, mss een idee om dit op te nemen in de eerst post van dit topic?

[ Voor 5% gewijzigd door WeaZuL op 05-12-2022 10:04 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
WeaZuL schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:24:
[...]

Mooi hoor, alle mogelijke ruimte heb je efficient benut.Ik zou wel zorgen voor goede ventilatie en wellicht zo'n brand preventie ding ophangen zoals hier eerder in het topic is benoemd.
Qua warmte ontwikkeling valt het gelukkig nog mee. Er zit onderin en bovenin de deur een ventilatierooster dus de warmte kan er wel uit gelukkig.

Dat brandpreventie ding staat nog op de planning om die erin te hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

WeaZuL schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:24:
[...]

Ik kan overigens dat overtuigende artikel over die meterkast brand niet 123 terug vinden, mss een idee om dit op te nemen in de eerst post van dit topic?
Deze van @Koffie bedoel je denk ik:
Koffie in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

En die verwijst naar:
https://koffie.tweakblogs...rs-uit-ziet-in-15-minuten

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tmow
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:51

[Afbeelding]

Hier net een 3 weken in het nieuwbouwhuis (meterkast is dus nog work in progress), maar al wel een UDM SE prima in de normale positie kunnen plaatsen. Draag balkjes aan de zijkant geplaatst, dwarsbalk er bovenop en het verticale rack er onder gemonteerd. I know, het is geen 6U maar je zou het trucje 2 keer kunnen doen of nog één rack op de kop op de dwarsbalk plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFaSwipQfQ9dV70xITmfIDPV4Pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82crImRdopT8d7HIEeWOsYex.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
@tmow
Netjes!
Een hele makkelijke manier om het nog wat netter te maken is iets van een 60 brede en 40 diepe kabelgoot rechts naast je stekkerblok op te hangen. Die zijn lekker ruim, en daar kan je dus met een lange lus naar beneden de overlengte van je netsnoeren in kwijt.

Gewoon parallel aan het stekkerblok schroeven en ter hoogte van elke gebruikte stekker een gat in het deksel boren om de kabel door te voeren. Boor het gat dan niet in het midden maar meer naar de zijkant van de deksel richting het stekkerblok en knip de stukjes van het gat naar de zijkant weg zodat je de kabel via de "zijkant" door het deksel kan voeren zonder stekkers opnieuw aan te hoeven zetten. Deksel op de goot plaatsen en het ziet er gelijk een stuk strakker uit. Laat de goot naar wens een eind naar beneden doorlopen voor de overlengte.
Je kan er ook de overlengte van je vaste netwerkbekabeling in kwijt. Als je veel kabels hebt kan je ook een nog grotere kabelgoot nemen.

Alles uit het zicht en toch lekker wat ruimte voor je kabels. Ik pas het vaak zo toe.

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 05-12-2022 13:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:23

Eraser127

Nijkerk

@tmow Netjes, de soort kabelgoot die @Skynett bedoelt (linksboven en rechtsonder op de foto):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RqfAQS6-QU5Qglc3WAU9jqNhmE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ea30AiW8h02JUUjpSmcGmG3j.jpg?f=fotoalbum_medium

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmow
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:51
@Skynett @Eraser127 Goede tip, die ga ik zeker in m'n achterhoofd houden wanneer ik de meterkast af ga maken. Maar eerst nog de tuin, kinderkamer, zolder en badkamer.. anders krijg ik ruzie thuis 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
tmow schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:28:
@Skynett @Eraser127 Goede tip, die ga ik zeker in m'n achterhoofd houden wanneer ik de meterkast af ga maken. Maar eerst nog de tuin, kinderkamer, zolder en badkamer.. anders krijg ik ruzie thuis 😅
Klussen moet je gelijk helemaal afmaken, dat werkt uiteindelijk het snelst en kost dan ook de minste inspanning, althans dat is mijn ervaring.

Maar je zit er nog volop in. Succes gewenst alles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-09 07:12
Wat een verhaal van @Koffie
Heeft iemand ervaring met een automatische brandblusser in de meterkast?
Hoe op te hangen als je ook een UDM en switches in de meterkast hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 11:22

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Huub- schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:35:
[...]

Wat een verhaal van @Koffie
Heeft iemand ervaring met een automatische brandblusser in de meterkast?
Hoe op te hangen als je ook een UDM en switches in de meterkast hebt?
Ik heb hem zo hoog mogelijk opgehangen (maar heb ook geen UDM en switch in de meterkast hangen). Plafond ophangen durfde ik niet aan, dus heb hem hoog tegen de muur opgehangen. Ik heb gekozen voor een bonpet bluspatroon

Als er brand uitbreekt in de meterkast, dan kan ik de apparatuur toch al afschrijven. Zaak is om de boel zo snel mogelijk dan te doven.

Alternatief is een rookmelder / hittemelder, maar als de boel in de fik vliegt, heb ik liever dat het gelijk geblust wordt, dan dat ik iets sneller op de hoogte wordt gebracht (in tweede instantie zou anders de rookmelder in de gang afgaan).

[ Voor 6% gewijzigd door gorgi_19 op 06-12-2022 16:20 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:14
Men koopt een brennenstuhl monteerbare stekkerdoos. Ik zie alleen echt niet hoe ik deze moet monteren. Er zit 1 afneembare clip op en dat is het. Iemand met een handleiding / video? Zoek me rot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:13
Deef_K schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:41:
Men koopt een brennenstuhl monteerbare stekkerdoos. Ik zie alleen echt niet hoe ik deze moet monteren. Er zit 1 afneembare clip op en dat is het. Iemand met een handleiding / video? Zoek me rot.
Stripje erover ?

ppeterr in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
Deef_K schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:41:
Gewoon een schroef door de 4 schroefgaten draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kN8YBz_U5had_5TV__CBIK0Mxoc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yI74bCGDBpL3z63VSnMtIjkI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlqHhVXQlRrDRDvEgzHoMUIwmAc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HftuqioetfBmtKtIS4UDQIlS.jpg?f=user_large

(Misschien moet je even iets specifieker zijn dan "brennenstuhl monteerbare stekkerdoos" want als je deze had zou je de vraag hopelijk niet stellen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:14
Ondertussen een filmpje gevonden. Bedankt voor het meedenken.

YouTube: Brennenstuhl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheshireCat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-08 21:21
Ik zie meerdere keren mooi patchpanneltjes, hier.
8 of 12 poorts. Als ik opzoek zie ik dat je deze ook in Cat6 ( geaard ) kan krijgen.
Helaas àllemaal no-name chinesium of rebranded chinesium, met niet zo'n fantastische reviews.
Nuja, niet fantastisch: de kans in niet onbestaand dat de interne bedrading fout zit of gewoon niet doorgeeft.
Hier en daar ook iemand die een reeds gebruikt atrikel heeft gekregen "als nieuw".
Zowel op webshops als Amazon als eBay.

Kan iemand me een mooi Europees merkje aanraden die wel eens in de industrie wordt gebruikt?
Zodoende heb ik een garantie én een email adres waar ik van m'n neus kan maken :).

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:56
CheshireCat schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:06:
8 of 12 poorts. Als ik opzoek zie ik dat je deze ook in Cat6 ( geaard ) kan krijgen.
Helaas àllemaal no-name chinesium of rebranded chinesium, met niet zo'n fantastische reviews.
Nuja, niet fantastisch: de kans in niet onbestaand dat de interne bedrading fout zit of gewoon niet doorgeeft.
Hier en daar ook iemand die een reeds gebruikt atrikel heeft gekregen "als nieuw".

Kan iemand me een mooi Europees merkje aanraden die wel eens in de industrie wordt gebruikt?
Zodoende heb ik een garantie én een email adres waar ik van m'n neus kan maken :).

Dank!
Heb er hier een van deleyCON. Volgens mij Duits, maar mogelijk ook uit China. In mijn ogen niet echt "no-name", als je hun portfolio ziet aan goede netwerkproducten,.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 15-12-2022 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Niet allemaal Europees maar er zijn uiteraard ook genoeg A-merken die in de professionele wereld worden toegepast. Denk aan Legrand, Panduit, Radiall, Gigamedia, Brand-Rex, Metz Connect, Excel.

Is het de meerprijs waard? Voor mij niet, ik heb thuis spul van Goobay. Misschien kun je naar de bekendere DIY-merken kijken zoals Digitus of Delock. Ook Hirschmann maakt wat dataspullen trouwens.

• CheshireCat
Source90 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:55:
[...]

Heb er hier een van deleyCON. Volgens mij Duits, maar mogelijk ook uit China. In mijn ogen niet echt "no-name", als je hun portfolio ziet aan goede netwerkproducten,.
Precies deze gaf de foute verbindingen aan ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
CheshireCat schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:14:
[...]

Precies deze gaf de foute verbindingen aan ;).
Zeker weten dat het geen user error was? (Je las er over in een review ofzo?)

Je wilt niet weten hoeveel mensen blind wit-oranje, oranje, wit-groen, blauw, wit-blauw, groen, wit-bruin, bruin op een LSA-strook duwen en maar niet willen snappen waarom er kleurtjes of nummertjes bij de strook staan...

• CheshireCat
Xander schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:05:
[...]

Zeker weten dat het geen user error was? (Je las er over in een review ofzo?)

Je wilt niet weten hoeveel mensen blind wit-oranje, oranje, wit-groen, blauw, wit-blauw, groen, wit-bruin, bruin op een LSA-strook duwen en maar niet willen snappen waarom er kleurtjes of nummertjes bij de strook staan...
Toch verschillende users die dit melden.
Anderzijds zijn er niet ZO erg veel negatieve comments.
We weten allemaal dat China mooie zaken maakt, maar dat de QA hit or miss is / kan zijn. :)

Heb rondgekeken, ik denk dat ik m'n gading vind!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38

Dank!
Hier tevreden gebruiker van Legrand (kabel en keystones), Radiall (keystones) en Attema (patchpaneel in de vorm van mini patch kast)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zodoende heb ik een garantie én een email adres waar ik van m'n neus kan maken :)
Je denkt te moeilijk! ;)

Koop gewoon zoiets : https://www.netwerkkabel....anel-12-poorts-grijs.html
Alleen zou ik zweren dat ik echt grofweg de helft of zo ervoor heb betaald... :? :| :/
Amazon doet dat regelmatig is mijn ervaring! :(
Xander schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:13:
Misschien kun je naar de bekendere DIY-merken kijken zoals Digitus of Delock.
DeLock vind ik maar een soort Sweex++ als ik heel eerlijk ben... :/

Daar heb ik ook meerdere keren zeer vage produkten van gezien! :X

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheshireCat
nero355 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:51:
[...]
Je denkt te moeilijk! ;)

Koop gewoon zoiets : https://www.netwerkkabel....anel-12-poorts-grijs.html
Alleen zou ik zweren dat ik echt grofweg de helft of zo ervoor heb betaald... :? :| :/
Sjaa, ik heb me te vaak verbrand aan ondermaats materiaal. Het vervelende is dat ik op m'n werk al het mooi, industrial grade materiaal zie. Duurder, zeker, maar toch écht wel pakken steviger.

Helaas niet gemakkelijk te verkrijgen voor de particulier.

Al zéker niet bij de lokale DHZ zaak zoals de Brico e.d. Serieus ondermaats materiaal, met alsnog een dikke prijs! ( bvb stopcontacten, kosten 2-3x zoveel als bij de groothandel. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

CheshireCat schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:36:
Sjaa, ik heb me te vaak verbrand aan ondermaats materiaal. Het vervelende is dat ik op m'n werk al het mooi, industrial grade materiaal zie. Duurder, zeker, maar toch écht wel pakken steviger.

Helaas niet gemakkelijk te verkrijgen voor de particulier.
Ik heb ooit deze lijst gemaakt : nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Dus pak die erbij en ga wat winkels langs om te vinden wat je zoekt zou ik zeggen! :)

Ik kan helaas zo gauw niet terugvinden waar ik mijn simpel 12-poorts patchpaneeltje voor iets van € 12,95 of zo heb gekocht...
Nu kosten ze allemaal al gauw het dubbele zo te zien! :/
Al zéker niet bij de lokale DHZ zaak zoals de Brico e.d. Serieus ondermaats materiaal, met alsnog een dikke prijs! ( bvb stopcontacten, kosten 2-3x zoveel als bij de groothandel. )
Daar moet je sowieso niet wezen!

Wat je online voor € 10 a € 15 koopt kost bij de Gamma/Karwei of Praxis/Formido al gauw het dubbele namelijk! -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Om jullie maar even een illusie armer te maken, al dit soort spul wordt in China gemaakt.
Ook de grote namen laten het in China maken en inclusief hun eigen branding erop.

Koop het bij een webshop (Europese) webshop en test het binnen een week.
Niet ok stuur het terug.

En degelijk zwaar en dik metaal is voor thuis situaties tamelijk nutteloos lijkt mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 18-12-2022 14:49 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ben(V) schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:48:
Om jullie maar even een illusie armer te maken, al dit soort spul wordt in China gemaakt.
Ook de grote namen laten het in China maken en inclusief hun eigen branding erop.
"You don't say!" :P
Koop het bij een webshop (Europese) webshop en test het binnen een week.
Niet ok stuur het terug.
Dat geldt sowieso voor alles wat je koopt zolang het binnen Nederland is gekocht :)
En degelijk zwaar en dik metaal is voor thuis situaties tamelijk nutteloos lijkt mij.
Ik kan me voorstellen dat iemand wat moois wil hebben om een beetje een voldaan gevoel van te krijgen of iets in die richting...

Anders zou er ook niemand aan de gang gaan met verfen of een spuitbus om de boel te laten matchen met de netwerkapparatuur qua kleur! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
nero355 schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:56:
[...]

Anders zou er ook niemand aan de gang gaan met verfen of een spuitbus om de boel te laten matchen met de netwerkapparatuur qua kleur! ;)
Doet ook niemand behalve..... 8)7

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355

nero355

...een stuk of 5 medeTweakers in dit topic met zilver/witte UniFi apparatuur inderdaad! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiscaer
  • Laatst online: 15-09 22:16
Sander12345 schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:30:
Het is een in diepte verstelbaar 4U netwerkrack, anders paste het niet.
Welk rack is het? Ik heb ook beperkte diepte in m'n meterkast (±40cm)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander12345
jpiscaer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:09:
[...]

Welk rack is het? Ik heb ook beperkte diepte in m'n meterkast (±40cm)...
Dit is hem: https://www.netwerkkabel....qkN3egJl0fcBoCAtMQAvD_BwE

[ Voor 39% gewijzigd door Sander12345 op 22-12-2022 13:50 ]

• jpiscaer
  • Laatst online: 15-09 22:16
Dank! Die had ik via een andere route toevallig ook gezien, en een mooie bevestiging dat dit een goede keuze gaat zijn voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander12345
jpiscaer schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:46:
[...]

Dank! Die had ik via een andere route toevallig ook gezien, en een mooie bevestiging dat dit een goede keuze gaat zijn voor mij.
Mocht je hem net als mij verticaal gaan monteren, gaat hij een beetje hangen.
Dit heb ik opgelost door 2 plankendragers er onder te monteren. Uiteraard gespoten in Unifi kleur grijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-09 13:42
Fijne feestdagen mede-tweakers,

Ik ga mijn eerste kerstdag bezig houden met het aanbrengen van wat kabelgootjes en netwerkkabels van de beneden verdieping naar de eerste verdieping naar mijn kantoor.
Daarvoor heb ik een een s/ftp cat7 met solid core en een opbouwcontact doos.

Nu is het probleem dat deze aangesloten moet worden met een LSA aan sluiting aan de binnenkant en dat is iets dat ik nog nooit eerder heb gedaan. Ik heb een LSA tang beschikbaar.

Mijn vraag is als ik de kleuren volg zoals op onderstaande foto zit ik dan goed? Of moet ik een andere volgorde aanhouden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZFRyZsrg0kpc2nhnA2IgC7hDDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sr5HaUhT0CMBGxGjRbZfDUgB.jpg?f=fotoalbum_large

Er komt 1 zo’n kastje beneden en boven vervolgens wil ik gewoon de standaard netwerk kabels genruiken die nu tussen de router en switch/PC lopen.

Als er nog tips zijn voor het netjes aansluiten hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:54
SacredRose schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:54:

Ik ga mijn eerste kerstdag bezig houden met het aanbrengen van wat kabelgootjes en netwerkkabels van de beneden verdieping naar de eerste verdieping naar mijn kantoor.

Nu is het probleem dat deze aangesloten moet worden met een LSA aan sluiting aan de binnenkant en dat is iets dat ik nog nooit eerder heb gedaan. Ik heb een LSA tang beschikbaar.

Mijn vraag is als ik de kleuren volg zoals op onderstaande foto zit ik dan goed? Of moet ik een andere volgorde aanhouden?
[Afbeelding]

Er komt 1 zo’n kastje beneden en boven vervolgens wil ik gewoon de standaard netwerk kabels genruiken die nu tussen de router en switch/PC lopen.

Ja alles komt goed als je aan beide kanten (boven en beneden) dezelfde standaard aanhoud, oftewel hier in NL de B standaard op deze doosjes.
Intern zijn ze verbonden naar het juiste pootje in de doos.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:59
SacredRose schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:54:

[Afbeelding]

Zelf heb ik een tijdje geleden ook zulke dozen aangesloten, en via deze pagina: https://www.utp-kabel.nl/...code-voor-utp-kabels.html heb ik voor 586B gekozen.

Edit: Reactie van Annuk niet gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door Lizard op 25-12-2022 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid; het 586B aansluitschema is alleen als je een connector op de kabel gaat zetten, niet voor in opbouwdoosjes! Daar volg je de kleurcodering van het doosje, want zoals Annuk zegt zijn die intern daarna juist verbonden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:48
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:36:
Even voor de duidelijkheid; het 586B aansluitschema is alleen als je een connector op de kabel gaat zetten, niet voor in opbouwdoosjes! Daar volg je de kleurcodering van het doosje, want zoals Annuk zegt zijn die intern daarna juist verbonden.
En op de afbeelding zie je vervolgens dat ook daar een A en een B schema / codering op staat ;)

En A of B maakt AFAIK ook niet veel uit. Zolang je maar hetzelfde doet. Met zelf stekkers zetten heb ik, blijkbaar, altijd B gebruikt. Toen ik solid kabel gebruikt heb met een patchpaneel en Rütenbeck WCDs heb ik "willekeurig" voor A gekozen, en dat werkt net zo goed. Zolang je maar A of B gebruikt (en dus niet willekeurige volgorde, dan kom je met de twist in de problemen), en dus aan beide kanten hetzelfde doet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchKel
RobertMe schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:48:
[...]

En op de afbeelding zie je vervolgens dat ook daar een A en een B schema / codering op staat ;)

En A of B maakt AFAIK ook niet veel uit. Zolang je maar hetzelfde doet. Met zelf stekkers zetten heb ik, blijkbaar, altijd B gebruikt. Toen ik solid kabel gebruikt heb met een patchpaneel en Rütenbeck WCDs heb ik "willekeurig" voor A gekozen, en dat werkt net zo goed. Zolang je maar A of B gebruikt (en dus niet willekeurige volgorde, dan kom je met de twist in de problemen), en dus aan beide kanten hetzelfde doet.
Ik heb geleerd dat in Europa B de standaard is, A zal wel in Amerika de standaard zijn. Het is wel verstandig om je aan de standaard te houden. Als je een stekker oid moet vervangen dan hoef je de andere kant niet te controleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:48
DutchKel schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:58:
[...]

Ik heb geleerd dat in Europa B de standaard is, A zal wel in Amerika de standaard zijn. Het is wel verstandig om je aan de standaard te houden. Als je een stekker oid moet vervangen dan hoef je de andere kant niet te controleren.
Daar heb je inderdaad gelijk in en had ik wel erbij mogen zetten. Dat het beter is om aan de "standaard standaard" te houden zodat je het altijd, automatisch, goed doet. Als ik er nu in huis een opnieuw zou moeten patchen moet ik inderdaad controleren of het via A of B moet.

offtopic:
Zo heb ik langer geleden ook zelf een stroomkabel gemaakt voor een ESP. Ene kant een JST-XH connector die op een zelf gesoldeerd PCB zit. Andere kant aan een USB stekker gesoldeerd. Bij aansluiten bleek het niet te werken. Oorzaak? Op de USB aansluiting de + en - verwisseld. Vervolgens lekker lui de stekkertjes op de JST-XH connector gehaald en omgedraaid en toen werkte het. Veel later de USB stekker (en adapter) er tussenuit gehaald, alles netjes aangesloten met zwart op zwart en rood op rood, maar ESP deed het niet. Om uiteindelijk dus tot de conclusie te komen dat ik, minuten lang, stroom er op heb gezet met de + op de GND van de ESP en de - dan op de 5V, en de ESP daarmee overleden is. Had ik toen ik er achter kwam dat de USB stekker verkeerd om gesoldeerd was deze meteen opnieuw gesoldeerd i.p.v. aan de andere kant van de kabel hacken had me dat een ESP en (meer) tijd gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Dank!
dan koop je toch gewoon een patchpanel met keystones? is er een fout in de bedrading, dan is het je eigen schuld.

€ 15,57 41% Off | GL-4013 12-Port Twisted Pair Patch Panel 10 Inch Cat6 Network Wall Mount Surface Patch Panel With 4 Screws
https://star.aliexpress.c...6spreadType%3DsocialShare

[ Voor 27% gewijzigd door kmf op 25-12-2022 10:26 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik weet niet wat je met een LSA tang bedoelt maar al je tang zegt denk ik aan een RJ45 tang.
Die is niet voor LSA verbindingen, daar heb je een punchdown tool voor nodig.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.netwerkproduc...PZ3TVefCchIhoC42kQAvD_BwE

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xander
kmf schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:23:
[...]

dan koop je toch gewoon een patchpanel met keystones? is er een fout in de bedrading, dan is het je eigen schuld.

€ 15,57 41% Off | GL-4013 12-Port Twisted Pair Patch Panel 10 Inch Cat6 Network Wall Mount Surface Patch Panel With 4 Screws
https://star.aliexpress.c...6spreadType%3DsocialShare
En vervolgens link je naar een patchpanel met LSA strook? :P Van een onbekend merk bij een Chinese aanbieder, volgens mij is dat alles wat @CheshireCat niet zoekt. :+

@CheshireCat Ben eigenlijk wel benieuwd, heb je ondertussen iets uitgekozen?
Ben(V) schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:46:
[...]

Ik weet niet wat je met een LSA tang bedoelt maar al je tang zegt denk ik aan een RJ45 tang.
Zoiets bijvoorbeeld:
Google en diverse webshops hebben er minder moeite mee om te snappen wat er bedoeld wordt.

https://www.kabelshop.nl/...39933-1-i5854-t24755.html
https://www.netwerkkabelshop.nl/krone-lsa-tang-met-sensor
https://www.allekabels.nl...contactdoos/lsa-tang.html
https://www.elektramat.nl...1ac696400313130353238368b
https://knipex-tangen.nl/...plus-97-40-10-knipex.html
https://www.klusspullen.nl/hirschmann-pdt-01-501309.html
https://www.bol.com/nl/nl...owntool/9200000047736442/
https://www.gamma.nl/asso...lsa-montagetang/p/B177863

Etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja dat kan wel wezen wijsneus, maar om een punshdown tool een tang te noemen blijft vreemd.
En als TS dat wel bedoelde kan hij daar prima zelf op antwoorden lijkt mij.

Uit het woordenboek:
Tang:
gereedschap met twee scharnierende delen om iets vast te pakken, vast te houden, door te knippen of te buigen

Voorbeelden:
`nijptang`,
`waterpomptang`,
`krultang`

[ Voor 39% gewijzigd door Ben(V) op 25-12-2022 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-09 13:42
Ben(V) schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:46:
[...]

Zoiets bijvoorbeeld:
Klopt, ik kon alleen niet op de naam komen en dacht dat het wel duidelijk zou zijn dat ik die bedoelde. Het was al laat :+

Maar het is gelukt. In ieder geval er komt internet uit. Was wel even wat gehannes om alles erin te krijgen maar dat ging steeds makkelijker :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Practice makes perfect. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CheshireCat
kmf schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:23:
[...]

Ik bedoelde dat de factory bedrading van LSA strook naar de interne connector ( RJ45 vrouwelijk ) door de fabrikant zélf foutief is en aldus niet getest voor verkoop :). Maar goed, een patchpannel met Keystones lijkt me overkill voor 8-12 kabels, maar op termijn wel een optie.

@Xander Helaas, met een baby en feestdagen ging het geld naar andere zaken. Na 1 jan kan je hier een update verwachten ^^. Dank voor de interesse!

@Ben(V) Blijkbaar is een andere benaming voor een Krone LSA punchdown tool ook een 'dogger' ^^.
Want een punch-down tool wordt ook in de mechanische wereld gebruikt: het is een soort enkelhandige/ automatische center-punch. Ook enkel maar ontdekt omdat ik ' punchdown tool' opzocht hoor ;).
The more you know! :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:01
Ben(V) schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:51:
Tja dat kan wel wezen wijsneus, maar om een punshdown tool een tang te noemen blijft vreemd.
En als TS dat wel bedoelde kan hij daar prima zelf op antwoorden lijkt mij.

Uit het woordenboek:

[...]
Hier nog een wijsneus.
Wat @Xander zegt klopt anders had @SacredRose toch wel RJ45 "tang" gezegd. Hij gaat een LSA aansluiting/kabel toch niet met een RJ45 tang monteren? Het was mij duidelijk genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
CheshireCat schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:16:
[...]

Ik bedoelde dat de factory bedrading van LSA strook naar de interne connector ( RJ45 vrouwelijk ) door de fabrikant zélf foutief is en aldus niet getest voor verkoop :). Maar goed, een patchpannel met Keystones lijkt me overkill voor 8-12 kabels, maar op termijn wel een optie.

@Xander Helaas, met een baby en feestdagen ging het geld naar andere zaken. Na 1 jan kan je hier een update verwachten ^^. Dank voor de interesse!

@Ben(V) Blijkbaar is een andere benaming voor een Krone LSA punchdown tool ook een 'dogger' ^^.
Want een punch-down tool wordt ook in de mechanische wereld gebruikt: het is een soort enkelhandige/ automatische center-punch. Ook enkel maar ontdekt omdat ik ' punchdown tool' opzocht hoor ;).
The more you know! :D
Ja dogger wordt ook veel gebruikt.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat die dingen fout gemaakt zijn door de fabrikant, heb je niet gewoon de A en de B variant door elkaar gehaald.

En het kijk mij persoonlijk veel netter om 8-12 kabels op een patchpanel af te monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheshireCat
Ben(V) schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:45:
[...]

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat die dingen fout gemaakt zijn door de fabrikant, heb je niet gewoon de A en de B variant door elkaar gehaald.
Ik heb het zelf nog niet gekocht omdat de verschillende reviews die de foute interne bedrading vermelden me tegenhouden. Omdat er toch verschillende van deze reports waren, was mijn doel dus om een EU made, industrieel equivalent te zoeken, in de hoop een betere kwaliteit en garantie te verkrijgen.
Dat was net het hele punt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Zeker wel mogelijk dat keystones of LSA stroken niet goed zijn. Ik heb een hele bak met Hirschmann's die de meest vage draadverwisselingen veroorzaakten. Daar zat de sticker van model A op de behuizing van model B of C maar ze kwamen wel uit dezelfde verpakking. (Niet te verwarren met 586A/B) In beide gevallen moest oranje/wit links boven in de keystone, maar kwam die niet op pin 1 uit de RJ45-kant. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0mGtXQ4Tv3neiqHQ7jcPSyP140=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLpvSFuNF0aPOfVgLrF4mZK4.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste reactie was natuurlijk om de installateur uit te lachen en zijn Whisky af te nemen, maar daar moest ik snel op terug komen. :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 18:55
jadjong schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:02:
Zeker wel mogelijk dat keystones of LSA stroken niet goed zijn. Ik heb een hele bak met Hirschmann's die de meest vage draadverwisselingen veroorzaakten. Daar zat de sticker van model A op de behuizing van model B of C maar ze kwamen wel uit dezelfde verpakking. (Niet te verwarren met 586A/B) In beide gevallen moest oranje/wit links boven in de keystone, maar kwam die niet op pin 1 uit de RJ45-kant. [Afbeelding]

Eerste reactie was natuurlijk om de installateur uit te lachen en zijn Whisky af te nemen, maar daar moest ik snel op terug komen. :$
Dat is wel heel erg... Als je dit op1 poort hebt kan het een vlaag van koffiegebrek zijn, maar als er meer dezelfde crosslinks geven dan heb je een issue.
Wij hadden op kantoor na verbouw ook een klus om muurdozen en keystones te vervangen. In de muurdozen ware de punchgaten in een lange gekromde lijn geplaatst. Op zich niet erg, maar de punchtang had daar toch moeite mee. En een millimeter te lang overhebben op één van de 8 draden gaf zeker weten vage shorts op de tester. Wat een drama was dat.
Klus van pakweg 2 uur (mijn collega had geen ervaring hier in en wilde het netjes doen) duurde hierdoor 1,5 dag. Iedere keer heb je weer andere muurdozen en daarmee een nieuwe puzzel hoe je de kabels moet monteren. :/

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heel erg? Dat is voor mij wanneer de adertjes keurig aan beide stekkers op dezelfde plek zitten (niet conform de twisted pairs dus).

Bij een vroege werkgever (MKB) was het netwerk op die manier bekabeld. Dat haalde zo'n 2 tot 3 Mbps. Mocht ik wat van vinden, als wat techneutig persoon. Baas verklaarde me compleet malloot toen ik besloot stekkertjes eraf te gaan knippen om precies dezelfde soort stekkers er weer op te zetten. Tot hij het verschil merkte achter z'n PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

jadjong schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:02:
Ik heb een hele bak met Hirschmann's die de meest vage draadverwisselingen veroorzaakten.
:o -O-

Als je zelfs dat merk niet kan vertrouwen dan is het wel heel erg slecht gesteld met dat hele wereldje! 7(8)7
Ze zijn vaak ook nog eens flink duurder dan de rest!
Gwaihir schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:59:
Baas verklaarde me compleet malloot toen ik besloot stekkertjes eraf te gaan knippen om precies dezelfde soort stekkers er weer op te zetten. Tot hij het verschil merkte achter z'n PC.
Klinkt als een "Tijd voor een nieuwe werkgever!" ervaring... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:12:
Klinkt als een "Tijd voor een nieuwe werkgever!" ervaring... :)
Hoezo? Ze waren echt niet in netwerktechnologie actief of zo.
En ik heb goede brownie points gescoord die dag :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 23:14
Kan iemand mij helpen om mijn list af te maken?

Ik ben bezig met meterkast. Wat ik nu heb, Synology, elke kamer eigen outlet (cat6), 3 PoE+ AP, een aantal VMs, 3 PoE+ security camera, Printer, 2 TVs en IoT componenten (Hue, smart huishouden)...

Voor zolder wil ik een L2 switch doorlussen. ( uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk))

1. UDM SE
2. Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
3. Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini
4. DIGITUS Professional 6HE wandbevestiging patch houder
5. Patch paneel van Ubiquiti (welke?)
6. Stekkerdoos 8-voudig Brennenstuhl
Pagina: 1 ... 102 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2