Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 103 ... 122 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:06
aotholland schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:31:
Kan iemand mij helpen om mijn list af te maken?

Ik ben bezig met meterkast. Wat ik nu heb, Synology, elke kamer eigen outlet (cat6), 3 PoE+ AP, een aantal VMs, 3 PoE+ security camera, Printer, 2 TVs en IoT componenten (Hue, smart huishouden)...

Voor zolder wil ik een L2 switch doorlussen. ( uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk))

1. UDM SE
2. Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
3. Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini
4. DIGITUS Professional 6HE wandbevestiging patch houder
5. Patch paneel van Ubiquiti (welke?)
6. Stekkerdoos 8-voudig Brennenstuhl
1. Waarom de SE en niet de Pro als je een PoE switch neemt? Zonde van de 150€.

5. Ubiquiti heeft geen patch panelen zover ik weet

7. Je zou nog een SPF+ Kunnen overwegen tussen de UDM en de switch: https://eu.store.ui.com/c...able-sfp-10gbps-0-5-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:58
Source90 schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:49:
Volgens mij weer wel? Net zoals ze een rack hebben.
7. Je zou nog een SPF+ Kunnen overwegen tussen de UDM en de switch: https://eu.store.ui.com/c...able-sfp-10gbps-0-5-meter
De switch doet geen SFP+. Een SFP+ DAC zal wel werken, maar biedt met deze switch geen voordeel. Dan is het dus puur "om op de toekomst voorbereid te zijn".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-05 01:09

Bruzski

watte ??

nero355 schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:18:
[...]

...een stuk of 5 medeTweakers in dit topic met zilver/witte UniFi apparatuur inderdaad! :P
B)

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
RobertMe schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:52:
[...]

Volgens mij weer wel? Net zoals ze een rack hebben.

[...]

De switch doet geen SFP+. Een SFP+ DAC zal wel werken, maar biedt met deze switch geen voordeel. Dan is het dus puur "om op de toekomst voorbereid te zijn".
En kost het je geen ethernet poort.
Gebruik dezelfde SPF+ zelf ook op dezelfde switch.

Kon de patch panelen niet vinden op hun site, waar staan deze onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Source90 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:50:
[...]
En kost het je geen ethernet poort.
Gebruik dezelfde SPF+ zelf ook op dezelfde switch.
Om geen RJ45 poort te gebruiken is een SFP DAC natuurlijk ook voldoende en net zo snel :p
Kon de patch panelen niet vinden op hun site, waar staan deze onder?
Blijkbaar is het een paneel voor keystones en geen volledig patch paneel: https://eu.store.ui.com/c...blank-patch-panel-24-port

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
RobertMe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:56:
[...]

Om geen RJ45 poort te gebruiken is een SFP DAC natuurlijk ook voldoende en net zo snel :p
En dat kost dan €19 voor de 1Gbps variant, plus prijs van UTP kabel, IPV €15 Voor de 10Gbps met meer toekomst mogelijkheden? O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 27-12-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Source90 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:03:
[...]
En dat kost dan €19 voor de 1Gbps variant, plus prijs van UTP kabel, IPV €15 Voor de 10Gbps met meer toekomst mogelijkheden? O-)
Hmm, ok. Ze hebben dus geen SFP DAC ;) Maar die is vast wel te vinden in een universele variant (op fs.com). Maar voor €15 toekomstbestendig zijn zou dan ook mijn keuze zijn ja. Tenzij een SFP variant minder dan €5 of zo kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-05 00:08
Source90 schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:49:
[...]

1. Waarom de SE en niet de Pro als je een PoE switch neemt? Zonde van de 150€.

1. Je hebt gelijk. Het kan ook een Gen 2, 24 poort switch zonder PoE. Want die is goedkoper. Maar het is idd afhankelijk van aantaal PoE+ poorten op de UDM SE.
Switch zonder PoE als
uitvoering: Ubiquiti Unifi Switch Gen 2 (24-poorts)
Alleen weet ik niet throughput capaciteit van deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
aotholland schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:49:
[...]

1. Je hebt gelijk. Het kan ook een Gen 2, 24 poort switch zonder PoE. Want die is goedkoper. Maar het is idd afhankelijk van aantaal PoE+ poorten op de UDM SE.
Switch zonder PoE als
De UDM SE heeft blijkbaar 2x PoE+ en 6x PoE. De Switch 24 PoE heeft 16x PoE+ (en 8x geen PoE). Vraag is vervolgens alleen nog wat het maximale PoE vermogen is, 95W bij de Switch, onbekend bij de UDM SE.

En vergeet ook niet dat de UDM SE op zijn switch maar een 1Gbit/s backplane heeft. Persoonlijk zou ik hier dus niet (meerdere) apparaten aan hangen die snel verkeer verwerken. Dus ik zou hier bv geen AP aan hangen. Want als je dan bv met een laptop een snelle bestandsoverdracht doet kan dat ook ander verkeer over de switch knijpen. Terwijl je dat met een echte switch veel minder snel zult hebben (omdat die dus grotere capaciteit heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
aotholland schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:49:
[...]

Switch zonder PoE als
Zoals in eerdere post en @RobertMe ook aangeeft, persoonlijk zou ik voor een UDP gaan met PoE switch. Sowieso stukje goedkoper via hun eigen webshop (volg linkje van de SPF kabel) dan de winkels in de PW.

Heb je veel meer PoE capaciteit. Of je moet op voorhand al weten dat je slechts een enkele PoE AP of camera gaat gebruiken (dan nog is 2x PoE+ erg mager imo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

RobertMe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:02:
[...]

En vergeet ook niet dat de UDM SE op zijn switch maar een 1Gbit/s backplane heeft. Persoonlijk zou ik hier dus niet (meerdere) apparaten aan hangen die snel verkeer verwerken. Dus ik zou hier bv geen AP aan hangen. Want als je dan bv met een laptop een snelle bestandsoverdracht doet kan dat ook ander verkeer over de switch knijpen. Terwijl je dat met een echte switch veel minder snel zult hebben (omdat die dus grotere capaciteit heeft).
Maar als je dan VLANs gaat werken moet het verkeer tussen VLANs toch sowieso via de router (UDM)? Tenzij je een L3 switch pakt. Maar die zijn ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mr_gadget schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:48:
[...]

Maar als je dan VLANs gaat werken moet het verkeer tussen VLANs toch sowieso via de router (UDM)? Tenzij je een L3 switch pakt. Maar die zijn ook duurder.
Correct, maar dat ligt natuurlijk ook een beetje aan hoe je zelf het netwerk op zet. Meer NAS achtig spul v.w.b. documenten leeft bij mij in hetzelfde VLAN als de PCs, telefoons, tablets, .... Terwijl media die ik op TV / mediaspelers bekijk dan in het VLAN daartoe behorende leeft. Dus mijn Nvidia Shield die een MKV "vanaf server" afspeelt spreekt een LXC (/"VM") aan in hetzelfde VLAN (= "media" VLAN) en hoeft daardoor dus niet te routeren. En idem dito als ik dus bestanden tussen PC en "server" uitwissel. Dat is dan ook een LXC container die exclusief vanaf het "prive" VLAN te bereiken is en wederom niet gerouteerd hoeft te worden.
Uiteraard blijf je uitzonderingen houden (PC die eens een keer een MKV afspeelt) maar dat werkt natuurlijk nog steeds. En als het echt zou zijn knoop ik ook daarvoor nog wel een extra VLAN / interface aan op de PC :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
RobertMe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:02:
[...]

De UDM SE heeft blijkbaar 2x PoE+ en 6x PoE. De Switch 24 PoE heeft 16x PoE+ (en 8x geen PoE). Vraag is vervolgens alleen nog wat het maximale PoE vermogen is, 95W bij de Switch, onbekend bij de UDM SE.

Je bedoelt dat afhandelen van een pakket bij een L2 switch sneller dan op de switch module van UDM SE/Pro? Mijn lijst wordt het volgende,

1. UDM PRO
5. Patch paneel van Ubiquiti https://eu.store.ui.com/c...blank-patch-panel-24-port
7. SFP+ DAC cable, Uplink tussen UDM pro en PoE switch.

Heeft iemand betere keuze voor Rack (19inc)?

[ Voor 2% gewijzigd door aotholland op 27-12-2022 20:49 . Reden: DAC ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30
aotholland schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:47:
[...]

Je bedoelt dat afhandelen van een pakket bij een L2 switch sneller dan op de switch module van UDM SE/Pro?
De 8p switch en de rest van de poorten zitten niet op dezelfde chip. Tussen de 8p switch en de rest van de poorten heb je 1Gbit of 2.5Gbit.
Afbeeldingslocatie: https://img.community.ui.com/8a58dc96-e130-444b-964b-b7e081184a3b/answers/c1feea3e-8e02-483f-8ec9-4952b5caf507/7d0c4f4b-be4e-4dcc-bc65-8bd2f15d188d
https://community.ui.com/...99-404b-9600-fec832ffba9e

Zolang je poorten op de 8p switch onderling laat communiceren dan heeft ieder 1Gbit voor zich en kunnen ze gezamenlijk het internet op met 1Gbit. Het wordt pas spannend als je drie apparaten van de 8p switch wilt laten communiceren met de drie (SFP) poorten helemaal rechts. Dan delen die drie data transfers een enkele 1Gbit verbinding. Of een 2.5Gbit bij de SE.

Een NAS in de LAN SFP heeft 10Gbit bandbreedte, maar 8 clients in de switch kunnen gezamenlijk slechts met 1Gbit naar de NAS communiceren.
De UDM is gemaakt om WAN/LAN op de drie rechter poorten te hebben en de 8 RJ45 poorten zijn een leuke extra voor apparaten die toevallig in de buurt staan en toch geen bandbreedte vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
aotholland schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:47:
[...]

Je bedoelt dat afhandelen van een pakket bij een L2 switch sneller dan op de switch module van UDM SE/Pro? Mijn lijst wordt het volgende,

1. UDM PRO
5. Patch paneel van Ubiquiti https://eu.store.ui.com/c...blank-patch-panel-24-port
7. SFP+ DAC cable, Uplink tussen UDM pro en PoE switch.

Heeft iemand betere keuze voor Rack (19inc)?
Heb je ook al de keystones uitgekozen? Aardig wat van nodig.

Setup is qua Ubiquiti voor de rest identiek aan mijn setup.

Heb nog wel ergens een oude foto:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Heb zelf enkel laag verkeer op de UDMP aangesloten (Philips Hue bridge en Somfy Tahoma). Rest zit op de 24 poort switch:

- G5 Flex camera
- G3 Flex camera
- Unifi U6-Pro
- Unifi U6+
- Unifi U6-Lite 1
- Unifi U6-Lite 2
- Unifi AP AC LR (puur voor de G4 Doorbell met bagger bereik :X )
- Switch Flex Mini (voor spelcomputers / tv / receiver)
- Synology NAS
- Hardline voor werk desktop

[ Voor 36% gewijzigd door Source90 op 27-12-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
Source90 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:17:
[...]

***members only***

Heb zelf enkel laag verkeer op de UDMP aangesloten (Philips Hue bridge en Somfy Tahoma). Rest zit op de 24 poort switch:

- G5 Flex camera
- G3 Flex camera
- Unifi U6-Pro
- Unifi U6+
- Unifi U6-Lite 1
- Unifi U6-Lite 2
- Synology NAS
Bedankt voor de foto!

Ik wou die G4 doorbell en poe+ cameras toevoegen aan mijn steup.

Ik heb nog geen keuze voor de keystones. Heb jij een link voor?

• aotholland
Na het uitzoeken heb ik mijn lijst aangepast. Want ik heb niet meer dan 8 PoE poorten nodig. Daarvoor SE voldoet aan de eisen. De pro switch heeft ook betere backplane en SFP+.

1. UDM SE
2. Ubiquiti UniFi Pro Switch Gen 2 (24-poorts)
7. SFP+ DAC cable, Uplink tussen UDM SE en Pro switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinio
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 22:50
[...]

***members only***

- G5 Flex camera
- G3 Flex camera
- Unifi U6-Pro
- Unifi U6+
- Unifi U6-Lite 1
- Unifi U6-Lite 2
- Synology NAS
Tevreden met je G5 flex camera? Ik zit te twijfelen om ze ook te halen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheshireCat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-03 20:00
*Blijkbaar heb ik m'n vorige post niet 'verzonden'*

Ik heb een kleine update.
Heb de zoektocht naar een kwalitatief patchpannel opgegeven en gewoon voor de DeLOCK 8poorts CAT6a patchpannel gegaan. Waarom DeLOCK? Omdat ik deze kon verkrijgen bij Megekko en de service is daar wel ok. Waarom CAt6a? Omdat het idee me aansprak, het was geen rationele keuze ;).

Best goed, eerste keer dat ik LSA+ gebruik met een dogger tool. Wat een zaligheid!
Gedaan met prielen met RJ45 connectoren!

UDM SE geeft op elke aangesloten paar GbE full duplex aan, zal de lijnen onderling nog eens moeten testen met een speedtest om zeker te zijn.

Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Kevinio schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:03:
[...]

Tevreden met je G5 flex camera? Ik zit te twijfelen om ze ook te halen!
Qua uiterlijk identiek, alles voor de G3Flex past ook op de G5Flex (zoals de sleeve voor buiten).
De G3Flex nu naar de achtergevel verplaatst, G5Flex aan de voorzijde. Beeld is beduidend scherper (te verwachten met de lens upgrade) en in het donker ook wat beter beeld. Met de EA prijs een leuke upgrade. Als hij straks 200+ is, zou ik het persoonlijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinio
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 22:50
Source90 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Qua uiterlijk identiek, alles voor de G3Flex past ook op de G5Flex (zoals de sleeve voor buiten).
De G3Flex nu naar de achtergevel verplaatst, G5Flex aan de voorzijde. Beeld is beduidend scherper (te verwachten met de lens upgrade) en in het donker ook wat beter beeld. Met de EA prijs een leuke upgrade. Als hij straks 200+ is, zou ik het persoonlijk niet doen.
Duidelijk, bedankt voor je reactie! Ikzelf had nog geen ubiquiti camera's dus wil die g5 flex halen. Karig is alleen dat ze nu max 1 per customer hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Kevinio schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Duidelijk, bedankt voor je reactie! Ikzelf had nog geen ubiquiti camera's dus wil die g5 flex halen. Karig is alleen dat ze nu max 1 per customer hebben...
Komt met name omdat EA producten veelal veel goedkoper gaan dan reguliere verkoop en voorheen met massa's tegelijk op marktplaats en buitenlandse soortgelijke verschenen.

Zie bijvoorbeeld de 2K G5 Bullet, die kost in de EA de helft van de G4 Bullet en zelfs 1/3 goedkoper dan de G3Bullet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:26
Sorry, maar wat is EA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Early Access
https://eu.store.ui.com/collections/early-access

Ofwel; proefkonijn met mogelijk nog wat kinderziektes in bijvoorbeeld de firmware.

The purpose of the Ubiquiti Early Access Program is to provide customers with the opportunity to help evaluate new and upcoming features and updates of Ubiquiti products, allowing customers the chance to have access to features before they're publicly available and giving Ubiquiti the opportunity to fully test products in various real-world scenarios before being released.
The Ubiquiti Early Access Program is meant to be an open program, and anyone is invited to participate, but we want to ensure that the Early Access testing experience is beneficial to both our customers and to Ubiquiti, so we've laid out a few rules / expectations for participating.

You will hold in the strictest confidence, and take all reasonable precautions to prevent any unauthorized use or disclosure of Confidential Information. You have not and will not after the date hereof: (i) use the Confidential Information for any purpose whatsoever, or (ii) disclose the Confidential Information to any third party without the prior written consent of an authorized representative of Ubiquiti. You agree that no license or other right to Confidential Information is granted or implied hereby, and thus, no ownership of Confidential Information is or will be conveyed to you. “Confidential Information” means any information that relates to the actual or anticipated business, services, products, research or development of Ubiquiti, marketing, finances, and other information accessed by you or disclosed to you by Ubiquiti either directly or indirectly, in writing, orally or otherwise.

While the Early Access Program is open for anyone to participate, the program will be monitored and moderated. Anyone not following the above rules may be disallowed to participate.

An Early Access Product may be returned for repair or replacement if defective by submitting a RMA request. You acknowledge and agree that your exclusive remedy and Ubiquiti’s sole obligation with respect to any Early Access Product is to supply a replacement Product or, at Ubiquiti’s sole discretion, repair such defective Product.
Products purchased from the “Early Access” portion of the UI Store (the “Early Access Products”) are not eligible for refunds.

[ Voor 80% gewijzigd door Source90 op 04-01-2023 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:32
Ben(V) schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:45:
[...]

Ja dogger wordt ook veel gebruik
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat die dingen fout gemaakt zijn door de fabrikant, heb je niet gewoon de A en de B variant door elkaar gehaald.

En het kijk mij persoonlijk veel netter om 8-12 kabels op een patchpanel af te monteren.
dogger is eigenlijk een verzamel naam voor verschillende type's.

De bekenste zijn de LSA tools (vaak met schaartje) en de Punch tool 110

LSA tool https://www.netwerkwinkel...-KRONE-39951-1-p_150.html
110 Tool https://www.netwerkwinkel...TD060/110-Blok-Punchtool/

Eigenlijk werk de LSA tool het fijnst als je de juiste stroken hebt, maar voor het algemeen word het vaakst de Key stones gebruikt welke bijna zonder speciaal gereedschap toegepast kunnen worden. Het mooie van het bruik van keystone dat je een gemixt patch paneel kunt maken. (utp, antenne, hdmi ect)

UTP key stone : https://www.netwerkwinkel...ne-Jacks-RJ45-s_1564.html
Mix van Keustone's : https://www.netwerkwinkel...ystone-modules-s_793.html

Keystone patch paneel : https://www.netwerkwinkel...patchpaneel-ZWART-Ecolan/

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
[...]

- Unifi U6-Pro
- Unifi U6+
- Unifi U6-Lite 1
- Unifi U6-Lite 2
Zag de U6+ in de EA staan en zie dat jij zowel de U6+ hebt als de U6-lite. Is de U6+ merkbaar sterker, wat Ubiquiti claimt tov de lite, qua signaal dan de U6-lite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:40
@Source90

En ik ben persoonlijk benieuwd naar het verbruik van elke AP afzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxRxR
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:53
Om mijn netwerk apparatuur wat netter op te bergen ben ik op zoek naar een 10 inch patchkast.

Voorziene apparatuur is:

2x 12 keystone patchpanel (18 UTP kabels bezet)
1x switch (denk aan Unifi Lite 16, dus past in 10")
1x Synology NAS
1x Hue bridge
1x stekkerdoos

Aangezien dit niet al te veel is, en de beschikbare ruimte wat beperkt gaat de voorkeur uit naar een 12U 10 inch patchkast van ongeveer 45cm diep die op de grond staat. Echter, alle kasten die ik tot nu toe tegen ben gekomen van dit formaat zijn muurkasten welke enkel een kabel invoer hebben aan de boven of onderkant. Ik zou dit graag aan de achterkant willen.

Iemand ervaring met een fijne kast met kabelinvoer aan de achterkant?

[ Voor 3% gewijzigd door RxRxR op 07-01-2023 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
RxRxR schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:42:
Om mijn netwerk apparatuur wat netter op te bergen ben ik op zoek naar een 10 inch patchkast.

Voorziene apparatuur is:

2x 12 keystone patchpanel (18 UTP kabels bezet)
1x switch
1x Synology NAS
1x Hue bridge
1x stekkerdoos

Aangezien dit niet al te veel is, en de beschikbare ruimte wat beperkt gaat de voorkeur uit naar een 12U 10 inch patchkast van ongeveer 45cm diep die op de grond staat. Echter, alle kasten die ik tot nu toe tegen ben gekomen van dit formaat zijn muurkasten welke enkel een kabel invoer hebben aan de boven of onderkant. Ik zou dit graag aan de achterkant willen.

Als ik deze bekijk: https://www.serverkast.nl...zwart-bxdxh-370x450x635mm lijkt die op de 4e foto wel een soort van break-out optie te hebben naar de achterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxRxR
Die was ik ook tegen gekomen inderdaad, maar op foto 6 is daar weer niks van te zien. In de beschrijving (op een andere site) stond ook enkel doorvoer via boven of onderkant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:24
RxRxR schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:42:

Gewoon de decoupeerzaag in de achterkant zetten en met een ijzerzaagje er in een mooi rond gat er in maken waar je maar wil. Bramen weghalen met een vijl en evt een tule in het gat plaatsen, of iets als een rubber randje als je het gat nog wat meer wil afwerken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:55
@Skynett Is het niet slimmer om iets van lak op het metaal te smeren dan? Als de fabrikant het product van poedercoat heeft voorzien zodat het staal zelf niet roestvrij hoeft te zijn, heb je een heel groot gat gemaakt waar de kast kan gaan roesten?

Ik heb zelf twee weken geleden een poging gedaan om hetzelfde kastje te bestellen als l3p in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4". Bij ontvangst van de kast bleek ik een gemonteerde lookalike van de door @LightStar genoemde kast te hebben gekregen, omdat de bestelde kast niet leverbaar zou zijn. Dus @RxRxR, als je dezelfde 10" kast als @l3p bestelt omdat je toch gaat zagen, dan kan het zijn dat je een gemonteerde kast krijgt met een plastic klep aan de onderkant en een borstel in de kabel doorvoer aan de boven kant. Dat gaat om deze kast. Als die 45 cm diepte echt een harde requirement is dan is mijn opmerking niet zo relevant

[ Voor 3% gewijzigd door biomass op 07-01-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
biomass schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:58:
@Skynett Is het niet slimmer om iets van lak op het metaal te smeren dan? Als de fabrikant het product van poedercoat heeft voorzien zodat het staal zelf niet roestvrij hoeft te zijn, heb je een heel groot gat gemaakt waar de kast kan gaan roesten?
Roest op een beetje blank ijzer zou ik me niet zo druk om maken. Ik bedoel, het is binnenshuis en in het kastje komen actieve componenten die warmte afgeven. Al het eventuele vocht wat er in huis in de lucht zit gaat die plek als laatste opzoeken, vocht trekt namelijk als eerste naar koude plekken toe.

Het gat zit uit het zicht, maar je kan er altijd even wat verf op spuiten uit een spuitbus wat je nog hebt staan, zodat het niet meer blank is na het zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb toch maar een grote 19" kast besteld.

Omdat alle bekabeling cat6 wordt moet er ook maar een nieuwe patchpanel komen die in de kast komt.

Ik had dit paneel gevonden
https://www.conrad.nl/nl/...ectoren-1-he-1909701.html

waarin deze keystones (toolfree) passen
https://www.conrad.nl/nl/...ystone-cat-6-1431387.html

nu vind ik witte keystones niet echt fraai dus ik wil een ander passend exemplaar zoeken.

past elke willekeurige keystone in zo'n paneel of moet ik een bepaalde maat zoeken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:03
nokiaan958GB schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:23:
Ik heb toch maar een grote 19" kast besteld.

Omdat alle bekabeling cat6 wordt moet er ook maar een nieuwe patchpanel komen die in de kast komt.

Ik had dit paneel gevonden
https://www.conrad.nl/nl/...ectoren-1-he-1909701.html

waarin deze keystones (toolfree) passen
https://www.conrad.nl/nl/...ystone-cat-6-1431387.html

nu vind ik witte keystones niet echt fraai dus ik wil een ander passend exemplaar zoeken.

past elke willekeurige keystone in zo'n paneel of moet ik een bepaalde maat zoeken :?
Kijk eens naar deze:

https://www.netwerkwinkel...rt-ELN336003-p_11363.html

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RxRxR
Skynett schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Gewoon de decoupeerzaag in de achterkant zetten en met een ijzerzaagje er in een mooi rond gat er in maken waar je maar wil. Bramen weghalen met een vijl en evt een tule in het gat plaatsen, of iets als een rubber randje als je het gat nog wat meer wil afwerken.
Zelf knutselen dus.

Als ik dan toch zelf aan de slag ga, is het wellicht ook weg te werken in een IKEA kastje dmv een patchbeugel tegen de wand/plafond van een bestaande kast. Maar de zoektocht naar een 10 inch patchbeugel gaat niet heel veel beter. Daar kan ik zo ook niks in vinden (keuze genoeg voor 19 inch). Of ze moeten een andere naam hebben dan patchbeugel / wall mount / wandframe voor 10 inch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Skynett schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:10:
Roest op een beetje blank ijzer zou ik me niet zo druk om maken. Ik bedoel, het is binnenshuis en in het kastje komen actieve componenten die warmte afgeven. Al het eventuele vocht wat er in huis in de lucht zit gaat die plek als laatste opzoeken, vocht trekt namelijk als eerste naar koude plekken toe.
Één van mijn Cooler Master CM Stacker STC-T01 is het helaas niet met je eens... :'(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:55
Skynett schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Het gat zit uit het zicht, maar je kan er altijd even wat verf op spuiten uit een spuitbus wat je nog hebt staan, zodat het niet meer blank is na het zagen.
Ik woon vlakbij een rivier met een dijk op een paar honderd meter afstand, de grond onder het huis is dus niet gegarandeerd droog. Warmte, vocht en onbekende staalkwaliteit deden mij de vraag stellen. Voor iedereen die op drie hoog in een flat woont zal het wellicht niks uitmaken, tenzij het gebruikte materiaal echt brol is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
biomass schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:03:
[...]

Ik woon vlakbij een rivier met een dijk op een paar honderd meter afstand, de grond onder het huis is dus niet gegarandeerd droog. Warmte, vocht en onbekende staalkwaliteit deden mij de vraag stellen. Voor iedereen die op drie hoog in een flat woont zal het wellicht niks uitmaken, tenzij het gebruikte materiaal echt brol is..
Ik denk dat de kwaliteit van het gebruikte ijzer misschien wel de grootste variabele is in dit verhaal. Zelfde geldt voor @nero355. Ik had ook een nieuwe pc-behuizing waar ergens binnenin ook gewoon roest onder de verf zat.

Hoe is het met het gereedschap in je gereedschapskist? Een waterpomptang of een (gebruikt) zaagblad oid roesten ook onmiddellijk wanneer die aan vocht blootgesteld worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dailybits
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-03 07:59
Mijn raspberry pi's maar eens mooi in een 19 inch rack gehangen in de serverkast op mijn thuisbureau. Toch wat netter dan los in de kast.

Nu hangen ze tussen patchpaneel en switch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SQLZI9dWsDs1Gorv-QQbGDS59w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lj2OoOn6Mini5dKk07WI19P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LjoOgjIA01X4i6zHPBVTBA-csQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unWZhRNAOFQx1W7mrGp1Wlv2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2-9_1BAoST2sqERS-_oEOxEmPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vN2LR4PndOcSCNrNNwOzlwRc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Dailybits paneel zelf 3d gemaakt? wat doen je pi's?

Ow ja waar heb je die gave blauwe led bar vandaan / welke is dat?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dailybits
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-03 07:59
RobbyTown schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:18:
@Dailybits paneel zelf 3d gemaakt? wat doen je pi's?

Ow ja waar heb je die gave blauwe led bar vandaan / welke is dat?
Ik heb er een blogpost over, maar ga hier niet spammen:

- pi's draaien home assistant en sinds deze vakantie een ads-b flighttracker
- rack komt van myelectronics.nl (3d printer staat op plan voor komende maanden 😅)
- 1 of andere server 1u multicolor led bar. op amazon kan je er verschillende vinden. Wel geen remote aansturing, dus ik moet eens slimme stekker ertussen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Dailybits Met een slimme stekker moet dat wel lukken met de HA :).

De led op Amazon kom ik maar 1 tegen of met 2 losse lampen. Ff een check is het deze?
https://www.patchkast.com...rlichting-multicolor.html

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:13
Lange tijd genoten van dit topic.
Nu tijd voor mijn bijdrage.

Huis uit 1996 wat we een paar jaar geleden betrokken hebben. Best wel smalle en ondiepe meterkast.

Fase 1: doortrekken kabels naar meterkast via buizen met coax en lege buizen die er al zaten (pfiew)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LO_Wu7q1CVTaA3tK7zWn_bkYUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85VFd3nxiNhc4gNRhYdtoSn6.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens plaatsen apparatuur, rechts bovenin een plankje met een nas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym9fvEw7Megaf5A9jSqiC33NLmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iutjWZqjG7zt9pWr9YbxsroI.jpg?f=fotoalbum_large

Wat netter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QD35EL--dJ3ZWk-z9VbJwMsKcRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHCoWjZYam0KQ0S4HQZ8L5vt.jpg?f=fotoalbum_large

EAP 230's op de begane grond en op zolder. Op de begane grond had ik de mazzel dat de coax tv aansluiting een aparte wcd had. De 230's zijn geen krachtige apparaten maar heerlijk klein. Wifi is hier voornamelijk voor de telefoons.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKvy4PCrCRndx_Bgh7I8MkxAadk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHUSrqTJXmtZowhbUvG8rgKe.jpg?f=fotoalbum_large

Dit functioneerde een tijd prima. Wel kwam er een DS920+ en een NUC bij die niet in de meterkast pasten. Dus ergens kriebelde het wel om de boel nogmaals aan te pakken maar had geen idee hoe.
Tot we in de garage een kast plaatsten tegen de zijkant van de meterkast aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/en5JjNoRkJtdb3SFQC202gsFHHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbEZD9c8pK7Jx0lVE5GrLgxn.jpg?f=fotoalbum_large

Daar moet toch een patch kastje op kunnen? Maar die zijn dieper toch?
Nee dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVgk5oFKCU8EdX2BS0sx39PAfJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMirGZNkFNcLAkc2fNFLZgXZ.jpg?f=fotoalbum_large
Deze heb je in 30 cm en zelfs in 15 cm diep.

Direct de zaag erin voor de kabeldoorvoer vanuit de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILEr7FxH3h1WVjkfghRH1dHypyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKzZChpU4mf3cB66xR0ryTlN.jpg?f=fotoalbum_large

En hop wat past dat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBU3oTKvZeVVuNrvzB_we32fzik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbZahhvHjQN4mozSJEkstk3u.jpg?f=fotoalbum_large

Prutsen maar. Toch wel weinig ruimte in het kastje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/me4QOxp7YVwEyxTj3mupcdiZoIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ka1PGU2Dz80uUyD8YBqqTNHg.jpg?f=fotoalbum_large

Alles erin, onder het onderste legbord alle voedingen en de POE's. Rechts een Zigbee bridge.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffSyPg20g4x3RZ8NptoJ1pv36Cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7a6L9tHYwVEgQQMq4q9zvPHj.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat nadat de kabeltjes van FS.com binnen waren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhvV-Zm42os-6_3L08vwEQqdnf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1sCO84YCwUQ7zvELQKysYdW.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast weer netjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neEsWAOozMGQuHztDI---T8j8vE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8iY4xhk2Dx9O5sZja78d2q7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
m.eddy schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:32:

Huis uit 1996 wat we een paar jaar geleden betrokken hebben. Best wel smalle en ondiepe meterkast.

Fase 1: doortrekken kabels naar meterkast via buizen met coax en lege buizen die er al zaten (pfiew)
[Afbeelding]

Tijdens plaatsen apparatuur, rechts bovenin een plankje met een nas.
[Afbeelding]

Wat netter:
[Afbeelding]

EAP 230's op de begane grond en op zolder. Op de begane grond had ik de mazzel dat de coax tv aansluiting een aparte wcd had. De 230's zijn geen krachtige apparaten maar heerlijk klein. Wifi is hier voornamelijk voor de telefoons.
[Afbeelding]

Dit functioneerde een tijd prima. Wel kwam er een DS920+ en een NUC bij die niet in de meterkast pasten. Dus ergens kriebelde het wel om de boel nogmaals aan te pakken maar had geen idee hoe.
Tot we in de garage een kast plaatsten tegen de zijkant van de meterkast aan:
[Afbeelding]

Daar moet toch een patch kastje op kunnen? Maar die zijn dieper toch?
Nee dus:
[Afbeelding]
Deze heb je in 30 cm en zelfs in 15 cm diep.

Direct de zaag erin voor de kabeldoorvoer vanuit de muur.
[Afbeelding]

En hop wat past dat:
[Afbeelding]

Prutsen maar. Toch wel weinig ruimte in het kastje:
[Afbeelding]

Alles erin, onder het onderste legbord alle voedingen en de POE's. Rechts een Zigbee bridge.
[Afbeelding]

Eindresultaat nadat de kabeltjes van FS.com binnen waren:
[Afbeelding]

Meterkast weer netjes:
[Afbeelding]
Ziet heel mooie uit. Zijn de keystones van Fs.com?

https://www.fs.com/de-en/products/144797.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Nou het is een mix, aan de linkerzijde normale Utp keystones voor de netwerkkabels uit het huis. Die zijn van Ali. Aan de rechterkant female to female keystones voor de apparatuur in de kast zelf, die zijn van fs.com evenals de fiber keystone.

https://www.fs.com/de-en/products/13660.html

https://www.fs.com/de-en/products/143334.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

[Afbeelding]
:> Wat is dat voor een gaaf zaklamp met magneet ding ?? <3

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
nero355 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 00:41:
[...]

Lijkt een beetje op deze: https://www.bol.com/nl/nl...tielamp/9300000029200793/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m.eddy
nero355 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 00:41:
[...]

Deze:
https://www.hbm-machines....1-magnetsiche-led-zaklamp

Zeer handig met die magneet, en knikbaar.

Edit: zie nu dat deze batterijen heeft. Die van mij is oplaadbaar via usb. Zal een iets andere zijn op die site.

https://www.hbm-machines....zaklamp-280-lumen-model-2

[ Voor 25% gewijzigd door m.eddy op 11-01-2023 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@m.eddy

Zo te zien UITVERKOCHT omdat heel GoT dat ding opeens is gaan bestellen :? :D _O-

Zal eens kijken of die ooit weer op voorraad komt! Thnx! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
nero355 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:11:
@m.eddy

Zo te zien UITVERKOCHT omdat heel GoT dat ding opeens is gaan bestellen :? :D _O-

Ai, ja die dingen zijn zeer handig, ook door de magneet. Je plakt hem zo onder de motorkap enz. Zal bij meerdere bedrijven leverbaar zijn hoor. Ze plakken hun naam erop en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
nero355 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:11:
@m.eddy

Hier nog te koop als rebrand: https://www.ledkoop.nl/za...zaklampfunctie-280-lumen/ ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 07:45
En bij sommige blauwe discounters zijn ze ook te krijgen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
Zoek op Ali met “work light rechargeable magnet”. Spul komt toch allemaal uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

m.eddy schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 18:25:
Zoek op Ali met “work light rechargeable magnet”. Spul komt toch allemaal uit China.
Als het zo moet dan eBay ik liever, want altijd met PayPal te betalen en daarnaast een veel beter werkende website! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
RxRxR schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Zelf knutselen dus.

Als ik dan toch zelf aan de slag ga, is het wellicht ook weg te werken in een IKEA kastje dmv een patchbeugel tegen de wand/plafond van een bestaande kast. Maar de zoektocht naar een 10 inch patchbeugel gaat niet heel veel beter. Daar kan ik zo ook niks in vinden (keuze genoeg voor 19 inch). Of ze moeten een andere naam hebben dan patchbeugel / wall mount / wandframe voor 10 inch?
Als je dan toch met een ikea kastje oid aan de gang wilt, waarom dan niet losse rack rails.
Dan kan je evt alles maken zoals je zelf wilt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rekoopman
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-06-2023
Al een hele tijd volg ik het topic omdat mijn meterkast één groot drama was.
Nu de verbouwing bijna achter de rug is gelijk de meterkast maar aangepakt.

Zelf een kastje op maat gemaakt en alle kabels netjes weggewerkt.

Ben nog niet helemaal klaar, maar de rest volgt nog!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXHSMjv8-NcIIdHK3PpAP2zOLXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLjNEQRhLIUpciB9TabvIHZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1Zd1fOOuZX_BL-aMBb7GQR67K0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAoD5kbXlM37uAgO9rSd0zjY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt9SexmS3kzasLtPWXuyd922Bww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DseWvUbgxuVW0OpKBWLhJA3B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4GjxikEgKVNIBSSUYDuvIHGZBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5n8lnpqs8FjGEwTPcCAPUmgC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2LMuSaZe2qW7N1lad8Evs37I1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWms9dydVptpVfXdyyfETIKv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

rekoopman schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:58:
Al een hele tijd volg ik het topic omdat mijn meterkast één groot drama was.
Nu de verbouwing bijna achter de rug is gelijk de meterkast maar aangepakt.

Zelf een kastje op maat gemaakt en alle kabels netjes weggewerkt.

Ben nog niet helemaal klaar, maar de rest volgt nog!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou voor "Tips & Tricks" het een en ander van Oystein in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" af kunnen kijken! ;)

Ik moet altijd aan dat bouwsel van @Oystein denken elke keer als ik zo'n project zie! :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rekoopman
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-06-2023
nero355 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Je zou voor "Tips & Tricks" het een en ander van Oystein in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" af kunnen kijken! ;)

Ik moet altijd aan dat bouwsel van @Oystein denken elke keer als ik zo'n project zie! :D
Het Kastje zat met nog geen half uur in elkaar, een pot verf gepakt wat over is. keep it simple

Het was meer een moetje, door de beperkte ruimte past er geen standaard kast in. Uiteindelijk was het doel alles een beetje netjes ordenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
En dan ben ik zelf ook nog zo'n Pietje Precies dat ik er uiteindelijk niet helemaal tevreden mee was en zelfs opnieuw begonnen 8)

https://gathering.tweaker...message/57622494#57622494

Zo heeft iedereen zijn eigen afwijking 8)7

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:51

J2S

Even een tip wat ik me vorige week bedacht toen ik met m'n eigen rack bezig was: Draai de kooimoeren 90°. Dan kan je makkelijker 2 1U units boven elkaar hangen. Je weet nooit wat je er in de toekomst nog bij wil gaan hangen.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heeft iemand een tip voor een nette connector voor een dikke CAT6 F/UTP in 23 AWG?
Toolless mag, hoeft niet. Ik heb overal in huis deze kabel hangen: https://catalog.belden.com/techdata/EN/10GXE00D_techdata.pdf

Bewust deze gekozen omdat er veel in mijn meterkast gebeurt, zowel qua stroom als qua netwerk. Nu heb ik op de meeste plekken nette patchdoosjes gebruikt, maar voor buitencamera's werkt dat natuurlijk niet lekker, en eigenlijk ook niet voor access points.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:25:
Heeft iemand een tip voor een nette connector voor een dikke CAT6 F/UTP in 23 AWG?
Toolless mag, hoeft niet. Ik heb overal in huis deze kabel hangen: https://catalog.belden.com/techdata/EN/10GXE00D_techdata.pdf

Bewust deze gekozen omdat er veel in mijn meterkast gebeurt, zowel qua stroom als qua netwerk. Nu heb ik op de meeste plekken nette patchdoosjes gebruikt, maar voor buitencamera's werkt dat natuurlijk niet lekker, en eigenlijk ook niet voor access points.
ik gebruik sinds vorig jaar de volgende tang en connectors op een 5.7 mm dikke kabel.
jou kabel is 6.4mm en ik heb niet iets waarmee ik kan testen voor je.
wel zijn mijn aders net als bij jou kabel 23AWG

https://www.amazon.es/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.es/gp/...tle_o00_s01?ie=UTF8&psc=1

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die connectors zijn niet afgeschermd. Volgens mij is dat wel heel handig in het geval van een FTP kabel.
Met gewone 8P8C connectors loop ik er vast op dat ik de losse adertjes niet in de uitsparinkjes kan drukken,

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Pak deze lijst erbij : nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
En kijk eens wat je kan vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30

Metz 130H405042-E (haaks)
Maar vaak past dat niet en is een keystone met 20cm(of langer) patchtouwtje makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik ben even op zoek naar wat advies.

Het gaat om een nieuwbouw appartement dat als kantoor zal worden gebruikt. Helaas is vooraf niet gekozen om loze leidingen te trekken.

Nu is de behoefte om toch in iedere kamer een dubbele UTP inbouw/opbouw in de muur te hebben en daarnaast ook nog eens wat camera's en aansluitpunten voor Acces Points.

Een systeemplafond is niet mogelijk en de vloer is gelukkig nog niet gelegd. Er ligt nu vloerverwarming in met een cementdekvloer en daar boven op worden straks keramische tegels gelegd.

Mijn idee was dus om al die kabels tussen de cementdekvloer en keramische tegels te leggen maar dan zijn ze natuurlijk niet echt beschermd en kunnen ze verder ook niet echt getrokken worden omdat het geen loze leidingen zijn.

Hebben jullie nog advies of suggesties?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:33
Greatsword schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:06:

Het gaat om een nieuwbouw appartement dat als kantoor zal worden gebruikt. Helaas is vooraf niet gekozen om loze leidingen te trekken.

Nu is de behoefte om toch in iedere kamer een dubbele UTP inbouw/opbouw in de muur te hebben en daarnaast ook nog eens wat camera's en aansluitpunten voor Acces Points.

Een systeemplafond is niet mogelijk en de vloer is gelukkig nog niet gelegd. Er ligt nu vloerverwarming in met een cementdekvloer en daar boven op worden straks keramische tegels gelegd.

Mijn idee was dus om al die kabels tussen de cementdekvloer en keramische tegels te leggen maar dan zijn ze natuurlijk niet echt beschermd en kunnen ze verder ook niet echt getrokken worden omdat het geen loze leidingen zijn.

Voor kantoor omgeving zou ik opbouw goten gebruiken. Is later ook makkelijker te verplaatsen als dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

- De CAI/Telefonie-punten die er standaard zijn ingelegd kun je natuurlijk gebruiken (gewoon 2 utp doortrekken (of meer als dat lukt...), of glas) en dan eventueel ook een switch plaatsen.
- Je kunt wellicht ook de wasmachine/droger aansluiting herkabelen als je die niet gebruikt, dat geeft je mogelijkheden om vanuit die ruimte diverse kanten op te gaan.
- Door de buis van de thermostaat kan misschien ook nog een extra kabel
- De keuken heeft misschien nog een loze leiding
- In de hoeken gaatjes door muren en vervolgens via (hoge) plinten kan natuurlijk ook.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasper8014
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-04 19:02
Hallo,

Na lang genieten van de verschillende setups deel ik mijn netwerk setup ook maar.

Onze setup heeft veel verschillende combinaties van apparatuur gekend.
Wat begon met simpel het modem van Kpn en losse switches en ubiquiti accespoints.

De eerste foto is van ongeveer jaar geleden. Toen wij de Ubiquiti dream router testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pa3XmA-ORJis7XY0kXusafYvK0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTGDqjIKLu95UPrPZQcOKrFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is snel vervangen door een Qnap Qhora 301W.
De UDR was niet krachtig genoeg voor ons netwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rqz1TGKdn9NfYRWSh9ZQ1NiMF7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjsIPLN0qK7W21YTHy3Xrn1n.jpg?f=fotoalbum_large

Maar door de vele storingen en het onstabiele netwerk was het dus uiteindelijk best een bende geworden.
Dit moest natuurlijk worden opgelost. Het is nu net. Maar helemaal nog niet helemaal stabiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Hj9Sb9eZaA9HsGlCZD07ODsmdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yv2ACDVfQlsnZR4IpSYz6dWA.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk is de Qnap nog vervangen door een UDM Pro i.c.m. een 10gbe switch van Netgear.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bmo09U67m6qYDalXXWci8tJG3aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CltBuG1XnKpwU1z17rUWCrT0.jpg?f=fotoalbum_large

De meesten hebben het volledige netwerk gerouted vanuit de meterkast. Dit is wat wij in de meterkast hebben.
Een Synology DS920+ en een Ubiquiti Toughswitch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1svTzVyUFE6EOW48kNLp1x7UcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3cg6q64We6vy6r4U254NWBF.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat er nog in de schuur hangt voor wifi en beveiligscameras.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhsB9H9IvJk9aqwo2NY_f2inczY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsTZ7IiGhoGhnh9U4M46YqxQ.jpg?f=fotoalbum_large

De volledige lijst van de huidige setup.
- KPN XGS-PON
- KPN Box 12
- Ubiquiti Dream Machinie Pro
- Netgear XS508M
- Ubiquiti US-8-150W
- 2x Ubiquiti USW-Lite-8-PoE
- Ubiquiti ToughSwitch PoE Pro
- 2x Ubiquiti Nanostation M5
- Ubiquiti U6-LR
- Ubiquiti U6-Mesh
- Ubiquiti UAP-AC-M

Al genoemde is word nu gebruikt, maar staat niet allemaal op de foto.

Vragen of opmerkingen over bijv. waarom er bepaalde keuzes zijn gemaakt staat vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jasper8014 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:34:
- Ubiquiti Dream Machinie Pro
- Netgear XS508M
Waarom een peperdure 10 Gbps Switch die Unmanaged is (Specificaties Netgear XS508M) i.c.m. een VLAN Aware Router :?

En waarom heb je niet de hele Glasvezel toestand laten verplaatsen vanuit de Woonkamer naar een handigere plek voor een 19" Rack ??

[ Voor 13% gewijzigd door nero355 op 28-01-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper8014
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-04 19:02
nero355 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Waarom een peperdure 10 Gbps Switch die Unmanaged is (Specificaties Netgear XS508M) i.c.m. een VLAN Aware Router :?

En waarom heb je niet de hele Glasvezel toestand laten verplaatsen vanuit de Woonkamer naar een handigere plek voor een 19" Rack ??
De VLANS worden niet gebruikt.
Mochten ze ooit wel worden gebruikt, dan is 1gbe genoeg.

Helaas is er geen andere handigere plek voor een 19 inch.
Tevens komt alle netwerk bekabeling ook op deze plek bij elkaar.
Dat heb je met huizen de jaren 80. Dit was natuurlijk eerst coax en telefoon bekabeling in buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jasper8014 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:10:
De VLANS worden niet gebruikt.
Mochten ze ooit wel worden gebruikt, dan is 1gbe genoeg.
Dat zou weleens je probleem in het UniFi Topic kunnen verklaren ;)
Helaas is er geen andere handigere plek voor een 19 inch.
Tevens komt alle netwerk bekabeling ook op deze plek bij elkaar.
Dat heb je met huizen de jaren 80. Dit was natuurlijk eerst coax en telefoon bekabeling in buizen.
Mooi hergebruikt dan! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Net zoals veel mensen hier heb ik een open (8U) Wand Rack in mijn meterkast met o.a. Router, Switch, Patchpaneel, Synology etc.

Nu ligt er naar mijn gevoel veel sneller een stoflaag op de apparatuur dus ik ben benieuwd of jullie nog iets specifieks doen tegen stof, heb er tevens een Hue bewegingssensor hangen en die geeft een temperatuur aan van 25 graden.

Zal vast een combi zijn warmte en droge lucht maar wat is wijsheid?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:33
Greatsword schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:04:
Net zoals veel mensen hier heb ik een open (8U) Wand Rack in mijn meterkast met o.a. Router, Switch, Patchpaneel, Synology etc.

Nu ligt er naar mijn gevoel veel sneller een stoflaag op de apparatuur dus ik ben benieuwd of jullie nog iets specifieks doen tegen stof, heb er tevens een Hue bewegingssensor hangen en die geeft een temperatuur aan van 25 graden.

Zal vast een combi zijn warmte en droge lucht maar wat is wijsheid?
Af en toe de stofzuiger (met z’n harige borstel ter bescherming voor krassen) er over heen en klaar.

Trouwens, 25 graden? Mag ik in je meterkast?
:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
iMode schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Af en toe de stofzuiger (met z’n harige borstel ter bescherming voor krassen) er over heen en klaar.

Trouwens, 25 graden? Mag ik in je meterkast?
:P
Hier ook hoor, lang leve de slecht geïsoleerde warmtewisselaar van de stadsverwarming... (ik zet dus ook regelmatig de meterkast open om die temperatuur wat nuttiger in te zetten.)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:18

Heb je foto's van hoe de vloerverwarming gelegd is? Als deze niet helemaal tot de muren loopt, kun je wellicht wat weghakken en buitenom leggen. Korte haakse bochten is overigens wel vervelend kabels trekken. Als hoogste nood gewoon zonder buis in de dekvloer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-03 09:25
Hi,

Op basis van vorige post in Ubiquiti topic ben ik erg tevreden met mijn aanschaf, het enige wat ik nog nodig heb zijn onderlinge patchkabels van 0.15cm om alles netjes door te zetten.

Ik ben al op 3 varianten gestuiterd waarvan FS.com als Monoprice(zo goed als niet leverbaar, ivm voorraad) en bij netwerkproducten. Allemaal Cat6A maar wel iets verschil in shielding.

Hebben jullie nog een ander leveranciers of goede ervaringen met boven genoemde patchkabels?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
AngelusHD schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:57:
Hi,

Op basis van vorige post in Ubiquiti topic ben ik erg tevreden met mijn aanschaf, het enige wat ik nog nodig heb zijn onderlinge patchkabels van 0.15cm om alles netjes door te zetten.

Ik ben al op 3 varianten gestuiterd waarvan FS.com als Monoprice(zo goed als niet leverbaar, ivm voorraad) en bij netwerkproducten. Allemaal Cat6A maar wel iets verschil in shielding.

Hebben jullie nog een ander leveranciers of goede ervaringen met boven genoemde patchkabels?

exact 15cm? Anders kijken bij Ubiquiti zelf. Hebben 10cm en 30cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-05 10:49
AngelusHD schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:57:
Hi,

klik hier voor Reichelt

Zoiets zocht je?

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, NZXT H700I

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-05 13:29
Bij een nieuw huis heb je de kans om het in 1 keer (zo) goed (mogelijk) te doen. Dus dat heb ik geprobeerd. In meterkast gebeurt niet zo gek veel behalve dat de glasvezel daar zit.

Het netwerk bestaat uit een 10Gbit backbone van de meterkast naar het kantoor en de server kast beneden in de kelder. De rest van de aansluitingen zijn 1Gbit overal door het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94s573g_466-V8gMg1AMwtZD3iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcupJX8aYsOFIkGsASe2nNMH.jpg?f=fotoalbum_large

Niet de meeste mooie meterkast, hij is onderhand toonbaar genoeg dat ik hem hier wel durf te delen. Het plankje rechtsboven moet ik nog ff wit schilderen en verder afwerken. Dat zit er zo omdat achter het plankje een zigbee schakelaar voor het zonnescherm zit. Ook heb ik de P1 meter op deze manier wat kunnen fatsoeneren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkVFFSmmVfWYIwPOcQsBPTHGzA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1DvvFIct6N2eyheXMFfZXrD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben gegaan voor een kast bovenop de meterkast met daarin:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4E0J9lzkSt0r_lhzpYBtLR4stc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yHcopI4NVd0Mcvnu5eqMMzh.jpg?f=fotoalbum_large

Beneden in de kelder een wat grote kast met daarin:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e2JmP5gT2cVyGWkQg-m0Nyh5m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deyNHJWFSKivpYCWrrDhZUyy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nh5ZRXfkcX-3tLPZeWfnwAKZxGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTKWAlgHWmJ1e5U3CkhExbX6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:38
Kun je kabels opnieuw in een patch panel drukken of is het daar niet voor gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Noxa schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:45:
Kun je kabels opnieuw in een patch panel drukken of is het daar niet voor gemaakt?
Daar hebben we het een keer uitgebreid over gehad volgens mij dus pak de Search bovenaan erbij! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAoih5DvGcKxLn6IYvgH3dw_j2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUq2ZIg08scHPxHJ9zvDNb5x.jpg?f=fotoalbum_large

Het is slechts een huurappartement, dus er zit niet al te veel moeite in. De kabelgoot was er al, dat scheelde enorm anders was het een zooitje gebleven.
Boven: stroommeter voor de server beneden en de t-mobile modem
Midden: de Synology van m'n vriendin, tijdelijk daar geparkeerd totdat we dat beter oplossen. En een extra lampje, soms handig.
Onder: thuisserver met unraid, ook met een p1 meter om de meterstand uit te lezen. (en de fietspomp :+)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-05 20:45
@HikariMisako

Het glas kabeltje wat nu is aangesloten op de ftu is de verkeerde. Je pc(blauw) moet een apc(groen) zijn.

Nu heb je een hogere demping en kans dat de kop beschadigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxOr3tATpY6Ch79iMywQdn90cmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxVCZU937CGTFgxuqkh7pH6O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re5F2Oe8oy4bzuAHAQmoziBMfqg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FOg4Ho22ibB5igzr3uu38KtP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwwiCkMBd7swY_LDzn6QZRq3w5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0NtxavIeIkNczsKdBDArEVha.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Laatst online: 22:26

Hoe heb jij jouw Mikrotik geconfigureerd, als router of als switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:22
Sliderhome schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:02:
@HikariMisako

Het glas kabeltje wat nu is aangesloten op de ftu is de verkeerde. Je pc(blauw) moet een apc(groen) zijn.

Nu heb je een hogere demping en kans dat de kop beschadigd.
Dank voor de oplettendheid! Over een maandje ga ik over naar KPN, zal het aan de monteur meegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
Oortjes schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:08:
[...]

Hoe heb jij jouw Mikrotik geconfigureerd, als router of als switch?
Het is de CSS326. Die kan alleen maar SwitchOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:46
Wellicht een rare vraag. Maar klopt het dat Keystones niet universeel zijn qua maat ?

Heb op Amazon een doosje
gezien maar zoek me wezenloos naar welke keystones erin passen aangezien ze allemaal anders zijn qua maat (althans zo lijkt t)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Len020 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:30:
Wellicht een rare vraag. Maar klopt het dat Keystones niet universeel zijn qua maat ?

Heb op Amazon een doosje
gezien maar zoek me wezenloos naar welke keystones erin passen aangezien ze allemaal anders zijn qua maat (althans zo lijkt t)
Er zijn inderdaad een aantal standaarden / formaten v.w.b. keystones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik moet een kabel trekken, maakt het uit of ik een kabel koop waar al connectoren op zitten (dat ik er dus 1 af knip en er een nieuwe connector op zet), of moet ik dan echt een kabel zonder connectoren kopen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:14
miicker schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:07:
Ik moet een kabel trekken, maakt het uit of ik een kabel koop waar al connectoren op zitten (dat ik er dus 1 af knip en er een nieuwe connector op zet), of moet ik dan echt een kabel zonder connectoren kopen?
Ja, kabels waar al een connector opzit zijn vaak "stranded" dus flexibel, (vele dunne draadjes i.p.v. 1 draad)
Dat breekt sneller bij het trekken van de kabels. Dus het kan werken, maar ook voor signaal problemen zorgen. Die kunnen ook later optreden en niet gelijk bij na het trekken van de kabel.

Ben dus voorstander van om "solid" kabels te gebruiken, netjes af te werken met patchkast / wandcontactdozen en dan kabels met connectoren te gebruiken voor de "laatste meter".
Overigens kan je ook (wel de goede) connectors op solid kabels zetten, al gebruik ik dat liever voor als het niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Len020 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:30:

Heb op Amazon een doosje
Dit lijkt op een standaard keystone patch panel. Dus je kan keystones voor patch panels gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik had dit topic aangemaakt:
miicker in "Netwerkkabel die hittebestendig is"

Maar nu krijg ik niet echt meer reactie. Een van mijn eisen aan de kabel is dat hij wit is. Nu zou ik dus een witte Cat6 of Cat6a kabel, ik denk dat Cat6a misschien beter is omdat die extra folie om de kabel heeft zitten, dus kan daardoor misschien net iets beter tegen de hitte van de verwarming.

Hebben jullie toevallig nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

miicker schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:40:

Maar nu krijg ik niet echt meer reactie. Een van mijn eisen aan de kabel is dat hij wit is.
Ik heb die eis ook gehad voor een bepaalde kabel en het enige wat ik kon vinden was een stugge Hirschmann kabel helaas dus dan maar de meerprijs betaald vanwege de kleur en vooral de naam...
Nu zou ik dus een witte Cat6 of Cat6a kabel, ik denk dat Cat6a misschien beter is omdat die extra folie om de kabel heeft zitten, dus kan daardoor misschien net iets beter tegen de hitte van de verwarming.
Witte CAT6 kabel is het en maak je maar geen zorgen om de verwarming : Ik heb jarenlang CAT5e van verschillende merken langs de buizen van de verwarming gehad zonder enig probleem! :)

Anders kreeg ik namelijk geen UTP door de verdiepingen heen... :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
miicker schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:40:
Nu zou ik dus een witte Cat6 of Cat6a kabel, ik denk dat Cat6a misschien beter is omdat die extra folie om de kabel heeft zitten
Die folie heeft AFAIK niet direct met Cat6 vs Cat6a te maken. Maar met UTP vs FTP vs STP vs S/FTP. Waarbij STP & S/FTP een folie om het totaal heeft (dus om de set van 4 twisted pairs) en FTP & S/FTP folie om de losse aderparen. (S/FTP heeft dus zowel folie om de losse aderparen als nog eens om de set van alle vier).
Daarbij is het wel zo dat S/FTP voor zover ik weet gangbaarder is bij Cat6a, terwijl Cat6 meestal in UTP is. Iets dat voort zal komen uit het kunnen behalen van de vereisten. Maar volgens mij heb je ook Cat6a in UTP. En je hebt zeer zeker Cat6 in alle soorten en maten (als het zonder afscherming werkt is die afscherming een extraatje. Als het met afscherming werkt is het maar de vraag of het ook zonder werkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:08:
[...]

Ik heb die eis ook gehad voor een bepaalde kabel en het enige wat ik kon vinden was een stugge Hirschmann kabel helaas dus dan maar de meerprijs betaald vanwege de kleur en vooral de naam...

[...]

Witte CAT6 kabel is het en maak je maar geen zorgen om de verwarming : Ik heb jarenlang CAT5e van verschillende merken langs de buizen van de verwarming gehad zonder enig probleem! :)

Anders kreeg ik namelijk geen UTP door de verdiepingen heen... :'(
RobertMe schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:21:
[...]

Die folie heeft AFAIK niet direct met Cat6 vs Cat6a te maken. Maar met UTP vs FTP vs STP vs S/FTP. Waarbij STP & S/FTP een folie om het totaal heeft (dus om de set van 4 twisted pairs) en FTP & S/FTP folie om de losse aderparen. (S/FTP heeft dus zowel folie om de losse aderparen als nog eens om de set van alle vier).
Daarbij is het wel zo dat S/FTP voor zover ik weet gangbaarder is bij Cat6a, terwijl Cat6 meestal in UTP is. Iets dat voort zal komen uit het kunnen behalen van de vereisten. Maar volgens mij heb je ook Cat6a in UTP. En je hebt zeer zeker Cat6 in alle soorten en maten (als het zonder afscherming werkt is die afscherming een extraatje. Als het met afscherming werkt is het maar de vraag of het ook zonder werkt).
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga dan een cat6 kabel kopen van 20 meter, wit. Ook Hirschmann inderdaad, maar vind de prijs meevallen (16 euro geloof ik). Ik wil een uiteinde aansluiten op een (nog te kopen) wandcontactdoos. Hebben jullie hier nog tips voor? Ik heb hier verder namelijk geen ervaringen mee. Ik wil een inbouw wandcontactdoos, maar die ga ik bevestigen op een houten plaat.

Moet ik dan een keystone kopen die ik aan 1 uiteinde van de kabel zet en dat ik die keystone dan aansluit op de wcd? Of moet ik de kabel rechtstreeks aansluiten op de wcd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
miicker schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:25:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga dan een cat6 kabel kopen van 20 meter, wit. Ook Hirschmann inderdaad, maar vind de prijs meevallen (16 euro geloof ik). Ik wil een uiteinde aansluiten op een (nog te kopen) wandcontactdoos. Hebben jullie hier nog tips voor? Ik heb hier verder namelijk geen ervaringen mee. Ik wil een inbouw wandcontactdoos, maar die ga ik bevestigen op een houten plaat.

Moet ik dan een keystone kopen die ik aan 1 uiteinde van de kabel zet en dat ik die keystone dan aansluit op de wcd? Of moet ik de kabel rechtstreeks aansluiten op de wcd?
Als ik het zo lees bedoel je een opbouwdoos... Die zijn er in alle soorten en maten.
Als je inbouw wilt ben je iets van een (holle)wanddoos nodig, inbouwframe en afdek materiaal.

Iemand van de geleerden hier nog iets over te zeggen.
Situatie schets: pand waar nu de utp aansluiting zit gaat gesloopt worden. Dus de kabel die daar nu naartoe ligt moet tijdelijk verplaatst.
Nu komen we een paar meter te kort... Nu wil ik dus even netjes verlengen, maar het ligt in de grond.

Iemand ervaringen mee om een dergelijke doos dan vol te gooien met giethars?
Nieuwe kabel leggen is beetje zonde want het is tijdelijk en voor de nieuwe (te creëren) situatie is er nog genoeg kabel over straks.

Tevens twijfel over keystone - korte patch - keystone \ keystone - rj45 plug erin \ officiële doorkoppel doos met lsa stroken

Ps meer dan 100mbit gaat er sowieso niet overheen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:14
Annuk schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:45:
[...]
Iemand van de geleerden hier nog iets over te zeggen.
Situatie schets: pand waar nu de utp aansluiting zit gaat gesloopt worden. Dus de kabel die daar nu naartoe ligt moet tijdelijk verplaatst.
Nu komen we een paar meter te kort... Nu wil ik dus even netjes verlengen, maar het ligt in de grond.

Iemand ervaringen mee om een dergelijke doos dan vol te gooien met giethars?
Nieuwe kabel leggen is beetje zonde want het is tijdelijk en voor de nieuwe (te creëren) situatie is er nog genoeg kabel over straks.

Tevens twijfel over keystone - korte patch - keystone \ keystone - rj45 plug erin \ officiële doorkoppel doos met lsa stroken

Ps meer dan 100mbit gaat er sowieso niet overheen
Ik denk dat je moet zoeken naar: Netwerkkabel Koppelstuk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEHQXw-jDsGbKjvgln8CyU-DfM0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azvbH3w0NEBsVdzo2z0R2vz6.jpg?f=fotoalbum_small

En dan idd in een doos met giethars is het veiligst.

[ Voor 6% gewijzigd door ytterx op 22-02-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
ytterx schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 00:03:
[...]

Ik denk dat je moet zoeken naar: Netwerkkabel Koppelstuk
[Afbeelding]

En dan idd in een doos met giethars is het veiligst.
Deze ken ik inderdaad wel..
Dat bedoelde ik inderdaad ook met die doorkoppel doos...
Stiekem ben ik voornamelijk benieuwd naar de bevestiging voor de giethars en secundair ff wat verschillende meningen over het doorverbinden...

Pagina: 1 ... 103 ... 122 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2