Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 97 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
DutchKel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:28:
[...]

Je kunt prima een kabelkous van 6mm nemen ervoor. Het enige “nadeel” is dat deze wat langer wordt als je die om een kleinere kabel doet. Ik heb 3 verschillende maten kabelkous maar gebruik eigenlijk bijna overal de middelste maat voor.
Linkje naar de jouwe?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Bij deze mijn bijdrage. Ben alleen niet zo tevreden over die lelijke stickers op m'n patchkabels |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9UKgZnhNAi_MvHr0e4jFCkPKAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKHdA1CtO7c2z0OU7zMOmx83.jpg?f=fotoalbum_large

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 21:08
Ik ben ook druk bezig om de boel goed te krijgen maar heb helaas net op zolder een stugge kabel aan de verkeerde kant doorgeknipt (vlak bij waar hij uitkomt ipv na de lus met extra draad). Heb nog ongeveer 10-15 cm losse draad.
Is er een nette manier om de stugge kabel te verlengen? Bv een patchpanel op zolder maken en daaraan wat patchkabels voor het overige stuk?
Of zijn er betere oplossingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 18:27

rally

Deyterra Consultancy

A4-tje schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:38:
Ik ben ook druk bezig om de boel goed te krijgen maar heb helaas net op zolder een stugge kabel aan de verkeerde kant doorgeknipt (vlak bij waar hij uitkomt ipv na de lus met extra draad). Heb nog ongeveer 10-15 cm losse draad.
Is er een nette manier om de stugge kabel te verlengen? Bv een patchpanel op zolder maken en daaraan wat patchkabels voor het overige stuk?
Of zijn er betere oplossingen?
Je kan voor de eenvoudige koppelconnector gaan

Of zoiets

Ik gebruik overigens een ander type (CAT7) connector, maar die zijn aanzienlijk duurder, die die heb ik niet genoemd.
Mocht je interesse hebben, dan kan ik die uiteraard ook wel even vermelden, maar de twee bovenstaande opties zouden aan je eisen moeten voldoen

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 18:40

xshredx

Devil schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:18:
... Ben alleen niet zo tevreden over die lelijke stickers op m'n patchkabels |:(
[Afbeelding]
Patchkabels van fs.com ? Ik heb ondertussen ook maar de moeite genomen om die stickers eraf te halen. Behoorlijk prutswerkje, maar die stickers zijn geen gezicht.

Je zou die kabels moeten kunnen bestellen zonder stickers kreeg ik als reactie: "You only need to leave a note of your special requirements when you order from us in the future"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

xshredx schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:55:
Ik heb ondertussen ook maar de moeite genomen om die stickers eraf te halen.
Behoorlijk prutswerkje, maar die stickers zijn geen gezicht.
De lijmresten zijn ook weg ?? :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 09-09 08:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Sorry helemaal vergeten te beantwoorden.

Dit is de set die ik heb:
Runpotec 10014 RUNPO 5,3 mm gedraaid 30 m met box (met draaisegulering), zwart
Runpotec 20273 RUNPO Z kabelkous Ø 6-9 mm
Runpotec 20274 RUNPO Z kabelkous Ø 9-15 mm

Het was toen ik hem kocht al een dure set, maar inmiddels is die hele set nog wat in prijs gestegen. Ik heb er 2 jaar geleden ongeveer 230 euro voor betaald, maar ik heb er wel alle kabels in huis mee kunnen trekken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

xshredx schreef op maandag 13 juni 2022 @ 20:55:
[...]

Patchkabels van fs.com ? Ik heb ondertussen ook maar de moeite genomen om die stickers eraf te halen. Behoorlijk prutswerkje, maar die stickers zijn geen gezicht.

Je zou die kabels moeten kunnen bestellen zonder stickers kreeg ik als reactie: "You only need to leave a note of your special requirements when you order from us in the future"
Ja precies die van ga. M'n broek zou er echt van afzakken als je ze ook zonder sticker kunt bestellen. Daar zou ik ze terug voor sturen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 21:33
Hier ook maar eens een nieuwe foto plaatsen.

Eén en ander aangepast. Nu als volgt:
- 19" kabel bezem ding
- Unifi Dream Machine Pro
- Patch panel
- 19" kabel bezem ding
- Unifi USW-24-PoE
- 19" kabel bezem ding

Daaronder op de vloer (op wasmachine dempingsrubber) een Synology DS718+.
In de behuizing hangen ook 2 temperatuur gestuurde ventilatoren (met 4 kleine fans). Niet hoorbaar en eigenlijk bedoelt voor een radiator.

Zwart zijn camera's (nog niet aangesloten), groen is het KPN TV kastje, blauw AP en wit vaste PC.
Hue en Synology zitten op de UDM-P.
Switch en UDM-P via SFP poort.

Gelukkig met de Ubiquiti kabeltjes geen labels :>

KPN modem heb ik er tussenuit gesloopt en nu direct op de UDM-P inkomend internet aangesloten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nog een beetje de meterkast opruimen en de kabels die uit de kabelgoot linksachter komen wegwerken. Troepjes op de serverkast weghalen en dan vind ik het wel weer mooi geweest :D .

Ook nog even kijken of ik dat KPN kastje aan de muur lager kan hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 15-06-2022 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

RJ45 connector en keystone op de foto was puur ff ter overbrugging, inmiddels hangen alle AP's in huis ( 2 x NanoHD en 1 x AP-AC-PRO) op hun plek. Om de stugge kabel af te werken t.b.v. de AP's heb ik gebruik gemaakt van zgn. field-assembly-connectoren.

[Afbeelding]

Passen zonder de 'staart van de connector' (rechts op de foto) precies in/onder het AP als deze strak tegen het plafond hangt. In alle drie de gevallen was de connectie in één keer goed, dit in tegenstelling tot RJ45 plugjes voor solid kabel, wat een drama.

Deze heb ik gekocht: (link)
Werkt dat goed ( lees snel ) mijn grootste issue is dat ik einde van lange dat het heel lang kan duren dat ze nog op juiste kleur volgorde (moeite handen ) in de rj45 krijg

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 14:39
Heb mijn best gedaan om het met de zoekfunctie te vinden, maar ik heb even een sanity check nodig:

https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

^ is dit een geschikt kabel om door de leiding te trekken en voor PoE te gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:26
jessy100 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:47:
Heb mijn best gedaan om het met de zoekfunctie te vinden, maar ik heb even een sanity check nodig:

^ is dit een geschikt kabel om door de leiding te trekken en voor PoE te gebruiken?
Ja.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33

Massieve kern, 100% koper. Ja dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

Zeker, heb hier 500m van die kabel in huis met meerdere POE gebruikende apparten, nooit problemen mee

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Niet 500 meter aan één stuk uiteraard maar over meerdere aansluitingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:56

Wildfire

Joy to the world!

Source90 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:26:

[..]

Ook nog even kijken of ik dat KPN kastje aan de muur lager kan hangen.
Simpel antwoord: nee. Ten eerste dat is eigendom van KPN en jij mag daar geen veranderingen aan aanbrengen. Ten tweede is het glasvezel en die kabel ga jij niet inkorten dus het enige wat je kan doen is die kabel laten zigzaggen om lager uit te komen - waarbij je weer kans op vezelbreuk of andere schade riskeert. En herstel daarvan wordt gewoon doorgerekend aan je.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:35

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wil na de vakantie m'n thuis netwerk wat gaan aanpassen.
Situatie: Ziggo AOP woonkamer -> Router (Sophos Opnsense in tv meubel) -> LAN 1 kabel loopt naar zolder voor de Unifi AC Lite en Dell minipc (Proxmox, HomeAssistant etc).
Wil de router en minipc naar de meterkast verhuizen, er loopt nu dubbele cat5 kabel naar zolder, deze kan ik aftakken in de kelder. Bestaat er een junction box welke zonder lsa tang te gebruiken is?

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 11:35

Toppe

Oké ✅

Harmen schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:22:
Wil na de vakantie m'n thuis netwerk wat gaan aanpassen.
Situatie: Ziggo AOP woonkamer -> Router (Sophos Opnsense in tv meubel) -> LAN 1 kabel loopt naar zolder voor de Unifi AC Lite en Dell minipc (Proxmox, HomeAssistant etc).
Wil de router en minipc naar de meterkast verhuizen, er loopt nu dubbele cat5 kabel naar zolder, deze kan ik aftakken in de kelder. Bestaat er een junction box welke zonder lsa tang te gebruiken is?
Box en losse toolless keystone?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wildfire schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:51:
[...]

Simpel antwoord: nee. Ten eerste dat is eigendom van KPN en jij mag daar geen veranderingen aan aanbrengen. Ten tweede is het glasvezel en die kabel ga jij niet inkorten dus het enige wat je kan doen is die kabel laten zigzaggen om lager uit te komen - waarbij je weer kans op vezelbreuk of andere schade riskeert. En herstel daarvan wordt gewoon doorgerekend aan je.
Als kpn hem komt verplaatsen schroeven ze hem los, duwen de kabel terug de buis in en schroeven ze hem weer vast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:35

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Toppe schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:25:
[...]
Box en losse toolless keystone?
Merci, zal na de vakantie eens gaan inventariseren en meten. Apparatuur op 1 plek is natuurlijk het mooist. :) Ook handiger voor de vrouw. Nu zit alles verstopt in het tv meubel. :+

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 22:22
MisteRMeesteR schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:25:
[...]

Deze field-assembly-connectoren zijn natuurlijk ook dé manier om AP's te ontsluiten op een solid UTP kabel. Dat wist je toen al... Had wel verwacht dat... :+
Kan je deze CAT6A connectoren ook voor gewone CAT6-kabel gebruiken? Ik ga er van uit van wel...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfc29zBNLCuk-bocFUcU56noKKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaljH1XjCJr8xEOJ7OpsJEL2.jpg?f=fotoalbum_large

en na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bNlFMABS54rGz3Huw1lFg0EyDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xs1jLWEAAt1N9l8Dizor2xqD.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is gebeurt:
- Meterkast vervangen van 1 fase naar 3 fase
- verzwaring naar 3x25a
- server pc supermicro vervangen voor 1 losse pfsense door intel j4125
- server pc voor proxmox met 64g intern geheugen 4 x Intel(R) Pentium(R) Silver N6005 @ 2.00GHz (1 Socket
- ziggo connect box in bridge
- cisco switch onderin
- uitlezen p1 meter
- ups onderin 750va
- galaxy alarm installatie

Wat gaat komen:
- Binnenkort glasvezel en ziggo er uit.
Bekabeling vervangen voor cat6

Verbruik meterkast exl alarm is nu 114w.
met de oude situatie 149w.

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:27

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Tomovich schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:27:
[...]

Kan je deze CAT6A connectoren ook voor gewone CAT6-kabel gebruiken? Ik ga er van uit van wel...
Definieer gewone? :?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

CAT6, niet CAT6A, veronderstel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:27

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Precies mijn punt. Ik dacht eerder aan stranded ipv solid :+

Dus laten we het maar even afwachten ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 22:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

UTP kabel van buiten is helaas te kort voor een zeer strakke afwerking. Het is een speciale buiten kabel.

Iemand een idee hoe ik dit -volgens de regeltjes- netjes kan verlengen of is het echt gewoon een kwestie van lasdoosje en 2 keystones?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:47:
UTP kabel van buiten is helaas te kort voor een zeer strakke afwerking. Het is een speciale buiten kabel.

Iemand een idee hoe ik dit -volgens de regeltjes- netjes kan verlengen of is het echt gewoon een kwestie van lasdoosje en 2 keystones?
Best nieuwe kabel kopen. Want op elke verbinding die je maakt zit verlies op.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dyckie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:51:
[...]

Best nieuwe kabel kopen. Want op elke verbinding die je maakt zit verlies op.
Uh, dat wordt ‘m niet. Moet ik de hele tuin weer open graven omdat de grondwerkers die buis verkeerd hebben gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:53:
[...]

Uh, dat wordt ‘m niet. Moet ik de hele tuin weer open graven omdat de grondwerkers die buis verkeerd hebben gelegd.
Kom dan na een paar jaar niet af dat de verbinding niet meer werkt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Toppe schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:53:
Mooie kans om het nu WEL GOED te doen! :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dyckie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:54:
[...]

Kom dan na een paar jaar niet af dat de verbinding niet meer werkt.
Het lijkt me dat er voldoende oplossingen beschikbaar zijn om dit op te lossen zonder de hele tuin open te breken. Er bestaan ook nog dingen als giet hars waarmee je een verbinding waterdicht kan maken.

Of zoiets: https://www.netwerkkabel....GSmQpFloF2CMaAiX8EALw_wcB

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 20-07-2022 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:02:
[...]

Het lijkt me dat er voldoende oplossingen beschikbaar zijn om dit op te lossen zonder de hele tuin open te breken. Er bestaan ook nog dingen als giet hars waarmee je een verbinding waterdicht kan maken.

Of zoiets: https://www.netwerkkabel....GSmQpFloF2CMaAiX8EALw_wcB
Ik zeg u gewoon a ding al databekabeling technicus en elektricien. Leg een nieuwe kabel want water hou je met bijna niks tegen. Water vind zo goed als overal een weg door. En als die andere kabel al in buis zit kun je die nieuwe er toch aanhangen en zo erdoor trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dyckie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:26:
[...]

Ik zeg u gewoon a ding al databekabeling technicus en elektricien. Leg een nieuwe kabel want water hou je met bijna niks tegen. Water vind zo goed als overal een weg door. En als die andere kabel al in buis zit kun je die nieuwe er toch aanhangen en zo erdoor trekken.
Lees even wat ik zeg, het is niet mogelijk een extra kabel te trekken, laat staan deze als trekdraad gebruiken.

Giethars is een prima oplossing om iets gegarandeerd waterdicht te maken en aangezien het geen geleidend materiaal is kan dit prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 21:33
Toppe schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:31:
[...]

Lees even wat ik zeg, het is niet mogelijk een extra kabel te trekken, laat staan deze als trekdraad gebruiken.

Giethars is een prima oplossing om iets gegarandeerd waterdicht te maken en aangezien het geen geleidend materiaal is kan dit prima.
Heb je al getest of de kabel werkt? Als er een kink in zit kan hij net zo goed defect zijn en toch vervangen moeten worden.
Waarom laat je het trouwens niet opknappen door de bouw, niet bruikbare leiding zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:35:
[...]
Heb je al getest of de kabel werkt? Als er een kink in zit kan hij met zo goed defect zijn er toch vervangen moeten worden.
Waarom laat je het trouwens niet opknappen door de bouw, niet bruikbare leiding zou ik zeggen.
Kabel werkt, heb hem nu in gebruik. De grondwerkers van het loonwerkers bedrijf zouden in de tuin drainage leggen en de buis mee naar achter leggen. Alleen heeft de buurman óók drainage genomen waardoor de plattegrond niet meer klopte en dus de buis verkeerd ligt. Hij had achter in het midden uit moeten komen maar komt nu 2 meter teveel naar rechts waardoor ik het access point rechts moet hangen ipv links. Omdat ze die wijziging hebben gedaan zit er ook een ongelukkige knik in de buis waardoor het vrij lastig wordt er nog eens een kabel door heen te trekken.

Ja ik kan ze terug laten komen maar dat geeft me zoveel ellende met gras open, buis op 60 diep opgraven en alles opnieuw doen.

Vandaar dat ik opzoek ben naar een goede oplossing om die kabel te verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 19-09 15:08
Toppe schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:44:
... waardoor het vrij lastig wordt er nog eens een kabel door heen te trekken.
'vrij lastig' klinkt niet als 'onmogelijk'. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:03
Lekker behulpzame reacties. Ik zou met paar male/female connectors in een gietmof het probleem oplossen. Die zijn hiervoor gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-09 20:41
hpmkruit schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:45:
Lekker behulpzame reacties. Ik zou met paar male/female connectors in een gietmof het probleem oplossen. Die zijn hiervoor gemaakt
Er zijn inderdaad speciale waterdichte oplossingen voor het door verbindne van netwerkkabels onder de grond.

Kijk hier even voor meer informatie.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
HMaster_II schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Er zijn inderdaad speciale waterdichte oplossingen voor het door verbindne van netwerkkabels onder de grond.

Kijk hier even voor meer informatie.
Ja die bestaan wel maar als er ooit iets aan die verbinding komt ben je wel gejost. Daarom in de grond altijd kabel in 1 lengte gebruiken. Verbindingen zou ik maken waar je nog altijd aankunt zodat als er iets is je deze gemakkelijk kunt herstellen. Mss moet hij anders een paaltje zetten waar hij de Verbinding in maakt zodat hij er nog altijd aankan als er iets mis is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
Stel dát er ooit iets met de verbinding aan de hand is kun je de kabel altijd nog vervangen. Ik zou nu ook gewoon zo'n mof gebruiken hoor. Kans op lange termijn is misschien groot, maar de kans is groter dat 'ie het nog een hele tijd prima zal doen. Het is niet meer werk om het dan te doen dan nu, dus waarom nu zo'n onderneming ondergaan? Om die paar tientjes van die mof uit te sparen? Ik denk dat @Toppe liever wat tijd overhoud nu, dan die paar tientjes, na zo'n nieuwbouwproces ;)

[ Voor 32% gewijzigd door NCSmits op 21-07-2022 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
NCSmits schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:19:
Stel dát er ooit iets met de verbinding aan de hand is kun je de kabel altijd nog vervangen. Ik zou nu ook gewoon zo'n mof gebruiken hoor. Kans op lange termijn is misschien groot, maar de kans is groter dat 'ie het nog een hele tijd prima zal doen. Het is niet meer werk om het dan te doen dan nu, dus waarom nu zo'n onderneming ondergaan? Om die paar tientjes van die mof uit te sparen? Ik denk dat @Toppe liever wat tijd overhoud nu, dan die paar tientjes, na zo'n nieuwbouwproces ;)
Ik denk dat hier sommige zijn die niet beseffen wat er soms bij netwerkkabels allemaal komt kijken. Altijd hier van die pruts oplossingen voorstellen dan een degelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:33
Toppe schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:47:

Ik zou als ik zoiets moest doen voor een klant, gewoon boven de grond een waterdichte doos op een paaltje plaatsen. In die doos maak je weer de verbinding dmv 2 keystones en korte patchkoort. Dat mag geen enkel probleem zijn tenzij je de 100+ meter kant opgaat (en zelfs dan durf ik te zeggen dat het vaak gewoon prima werkt).

Die doos zou ik groot genoeg maken om er later nog een keer een kleine switch te plaatsen, voor wanneer je bijvoorbeeld nog een keer een camera of ander iot device (weerstation,warmtepomp,buitenspeaker enz) wilt plaatsen.

https://www.amazon.nl/Box...id=pla-748882088117&psc=1 zoiets oid.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 21-07-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Dyckie schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:04:
[...]

Ja die bestaan wel maar als er ooit iets aan die verbinding komt ben je wel gejost. Daarom in de grond altijd kabel in 1 lengte gebruiken. Verbindingen zou ik maken waar je nog altijd aankunt zodat als er iets is je deze gemakkelijk kunt herstellen. Mss moet hij anders een paaltje zetten waar hij de Verbinding in maakt zodat hij er nog altijd aankan als er iets mis is.
*knip. Dit mag wat vriendelijker.

De kabel is boven de grond en moet alleen 2/3 meter verlengd worden. Ik heb 10m2 beton waar ik netjes een fatsoenlijke oplossing op kan schroeven, al dan niet met een giethars.

@NCSmits @Jan-man dank, hier kan je wat mee!

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 21-07-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Voor een kennis/vriend bezig om te bedenken hoe we internet gaan aanleggen in een vakantiehuis in Frankrijk. Een ADSL-verbinding valt af omdat deze alleen snelheden uit de vorige eeuw kan bieden. De keuze is daarom gevallen op een uncapped 4G/LTE oplossing. De telco biedt alleen geen hardware aan omdat het adres niet in aanmerking komt voor subsidie door de Franse overheid, er kan immer ADSL geleverd worden dus wordt er officieel geen mobiele oplossing aangeboden. Je kunt de hardware ook niet los aanschaffen bij de telco. Kortom zelf een eigen modem kopen waar de simkaart vervolgens in wordt gestoken, tot zover is alles prima. Die kennis/vriend geeft aan graag alles in Ubiquiti UniFi uitgevoerd te willen hebben dus ben nu een lijstje aan het maken met aan te schaffen hardware.Het kost wat maar dan heb je hopelijk ook iets dat betrouwbaar werkt en behoorlijk wat jaren storingsvrij mee gaat. Het huis ligt op een heuvel/berg en kijkt uit over een dal, de ontvangst van 4G/LTE is volgens de kennis/vriend uitstekend, dat lijkt mij opzicht een te verdedigen aanname, dus mobiel is waar we voor kiezen.

Een paar extra POE injectors omdat die UniFi Dream Machine Pro op dat punt wat beperkingen kent. Bijkomend voordeel is dat die UniFi POE injectors extra beveiliging hebben tegen overspanning, geen overbodige luxe in het buitengebied. Ook vind ik het wel een fijn idee als (de voeding van) de UniFi Dream Machine Pro wat koeler loopt, dan gaan de spullen allemaal wat langer mee.

Het grote probleem gaat echter de bekabeling worden. Het is nog maar de vraag of bestaande aansluitingen voor telefoon en televisie vervangen kunnen worden door netwerkkabels. Ik ga er even van uit dat dit problematisch gaat worden. Het is wellicht gemakkelijker om kabels door een schacht of in een goot langs de buitengevel aan te brengen. Binnenkort gaan we naar Frankrijk om ter plekke te bedenken waar we de kabels gaan aanbrengen en dit vervolgens ook daadwerkelijk uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

FrankHe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:31:
Voor een kennis/vriend bezig om te bedenken hoe we internet gaan aanleggen in een vakantiehuis in Frankrijk. Een ADSL-verbinding valt af omdat deze alleen snelheden uit de vorige eeuw kan bieden. De keuze is daarom gevallen op een uncapped 4G/LTE oplossing. De telco biedt alleen geen hardware aan omdat het adres niet in aanmerking komt voor subsidie door de Franse overheid, er kan immer ADSL geleverd worden dus wordt er officieel geen mobiele oplossing aangeboden. Je kunt de hardware ook niet los aanschaffen bij de telco. Kortom zelf een eigen modem kopen waar de simkaart vervolgens in wordt gestoken, tot zover is alles prima. Die kennis/vriend geeft aan graag alles in Ubiquiti UniFi uitgevoerd te willen hebben dus ben nu een lijstje aan het maken met aan te schaffen hardware.Het kost wat maar dan heb je hopelijk ook iets dat betrouwbaar werkt en behoorlijk wat jaren storingsvrij mee gaat. Het huis ligt op een heuvel/berg en kijkt uit over een dal, de ontvangst van 4G/LTE is volgens de kennis/vriend uitstekend, dat lijkt mij opzicht een te verdedigen aanname, dus mobiel is waar we voor kiezen.

Een paar extra POE injectors omdat die UniFi Dream Machine Pro op dat punt wat beperkingen kent. Bijkomend voordeel is dat die UniFi POE injectors extra beveiliging hebben tegen overspanning, geen overbodige luxe in het buitengebied. Ook vind ik het wel een fijn idee als (de voeding van) de UniFi Dream Machine Pro wat koeler loopt, dan gaan de spullen allemaal wat langer mee.

Het grote probleem gaat echter de bekabeling worden. Het is nog maar de vraag of bestaande aansluitingen voor telefoon en televisie vervangen kunnen worden door netwerkkabels. Ik ga er even van uit dat dit problematisch gaat worden. Het is wellicht gemakkelijker om kabels door een schacht of in een goot langs de buitengevel aan te brengen. Binnenkort gaan we naar Frankrijk om ter plekke te bedenken waar we de kabels gaan aanbrengen en dit vervolgens ook daadwerkelijk uitvoeren.
Als je de dream machine pro SE neemt heb je geen losse injectors nodig :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Toppe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:35:
[...]

Als je de dream machine pro SE neemt heb je geen losse injectors nodig :9
Die zag ik inderdaad ook. De extra overspanningsbeveiliging op die losse POE injectors is echter ook wat waard. Wat dat betreft is en blijft het buitengebied en vind ik die extra bescherming geen overbodige luxe. De kast komt er dan wat minder strak uit te zien maar dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

FrankHe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:40:
[...]

Die zag ik inderdaad ook. De extra overspanningsbeveiliging op die losse POE injectors is echter ook wat waard. Wat dat betreft is en blijft het buitengebied en vind ik die extra bescherming geen overbodige luxe. De kast komt er dan wat minder strak uit te zien maar dat is geen probleem.
Zou je niet een een UPS constructie kiezen? In geval van een storing is dan al je apparatuur beschermd en niet alleen een AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Er zijn *zat* oplossingen te vinden op AliExpress, maar ik gebruik altijd de oplossing van Metz.

Eventueel kun je er nog een krimpkous omheen doen om hem nog beter af te dichten.
Deze gebruik ik nooit in de grond, maar wel in vochtige ruimtes en daar heb ik tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Dus als hij niet in de grond komt te liggen, kom je hier een heel eind mee.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 21-07-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rally schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:29:
[...]

Er zijn *zat* oplossingen te vinden op AliExpress, maar ik gebruik altijd de oplossing van Metz.

Eventueel kun je er nog een krimpkous omheen doen om hem nog beter af te dichten.
Deze gebruik ik nooit in de grond, maar wel in vochtige ruimtes en daar heb ik tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Ik zoek dus bewust geen Ali oplossing, ik ga eens kijken waar ik die Metz connectors kan krijgen. Altijd handig om er eens een paar bij de hand te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Toppe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:30:
[...]

Ik zoek dus bewust geen Ali oplossing, ik ga eens kijken waar ik die Metz connectors kan krijgen. Altijd handig om er eens een paar bij de hand te hebben!
Ze zijn overigens niet goedkoop :X
Maar ik installeer ze voornamelijk voor professioneel gebruik, en daar zijn dergelijke kosten verwaarloosbaar op de totale werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Ik heb wat reacties geruimd. Zullen we het gewoon vriendelijk houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
rally schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:29:
[...]

Lasdoosje er omheen met wat hars en je bent klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:26
Toppe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:30:
[...]

Mocht je nog steeds van plan zijn om het geheel in een waterdichte kabeldoos te plaatsen, dan hoeft je koppelstuk natuurlijk niet waterdicht te zijn.

Kun je dan niet met zoiets uit de voeten?
https://www.netwerkkabel....ion-box-volledig-afg.html

https://www.kabelshop.nl/...-79577-i28534-t26197.html

https://www.allekabels.nl...86/koppelstuk-cat-6a.html

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Die van Metz is wat duur met 35.- per stuk(want mil spec bla bla). Die van netwerkkabel.eu doet het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Xander schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:15:
[...]

Mocht je nog steeds van plan zijn om het geheel in een waterdichte kabeldoos te plaatsen, dan hoeft je koppelstuk natuurlijk niet waterdicht te zijn.

Kun je dan niet met zoiets uit de voeten?
https://www.netwerkkabel....ion-box-volledig-afg.html

https://www.kabelshop.nl/...-79577-i28534-t26197.html

https://www.allekabels.nl...86/koppelstuk-cat-6a.html
Yep. Zeker een oplossing. Ik ga me even rustig verdiepen in wat ik wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Toppe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:43:
[...]

Zou je niet een een UPS constructie kiezen? In geval van een storing is dan al je apparatuur beschermd en niet alleen een AP.
Een UPS komt uiteraard aan de voedende zijde. De POE injectors met extra surge protection beschermen de netwerkpoorten voor schade door inductie veroorzaakt door bijvoorbeeld blikseminslag. Het kost ongeveer Eur 15 meer per poort maar geeft een extra verzekering tegen uitval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

FrankHe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:28:
[...]

Een UPS komt uiteraard aan de voedende zijde. De POE injectors met extra surge protection beschermen de netwerkpoorten voor schade door inductie veroorzaakt door bijvoorbeeld blikseminslag. Het kost ongeveer Eur 15 meer per poort maar geeft een extra verzekering tegen uitval.
Een bliksem kan een spanning hebben van een paar honderd miljoen volt bij een stroomsterkte van tienduizenden ampères.

Een UTP kabel is sneller gesmolten dan dat je met je ogen knippert :9

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 21-07-2022 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 23:58

Al naar Starlink gekeken als optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@FrankHe

1. Heeft iemand met Line of sight geen toegang tot glasvezel?
Zo krijg ik mijn internet binnen via 2 60ghz antennes.

2. Indien nee, is dat niet een leuke kans? Glasvezel laten aansluiten, en vervolgens snel internet aanbieden in het dal?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
jack zomer schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:22:
@FrankHe

2. Indien nee, is dat niet een leuke kans? Glasvezel laten aansluiten, en vervolgens snel internet aanbieden in het dal?
Ik weet niet hoe de prijzen in Frankrijk zijn maar voor een van onze locaties (wel zakelijk) moet er nog een stuk gegraven worden om glas binnen te brengen: Aansluitkosten € 70.000,- !!

Dus als er nog geen glas langs de straat ligt gaat optie 2 zeer waarschijnlijk véél te duur worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Voor een kennis/vriend bezig om te bedenken hoe we internet gaan aanleggen in een vakantiehuis in Frankrijk. Een ADSL-verbinding valt af omdat deze alleen snelheden uit de vorige eeuw kan bieden. De keuze is daarom gevallen op een uncapped 4G/LTE oplossing. De telco biedt alleen geen hardware aan omdat het adres niet in aanmerking komt voor subsidie door de Franse overheid, er kan immer ADSL geleverd worden dus wordt er officieel geen mobiele oplossing aangeboden. Je kunt de hardware ook niet los aanschaffen bij de telco. Kortom zelf een eigen modem kopen waar de simkaart vervolgens in wordt gestoken, tot zover is alles prima. Die kennis/vriend geeft aan graag alles in Ubiquiti UniFi uitgevoerd te willen hebben dus ben nu een lijstje aan het maken met aan te schaffen hardware.
Er is meer dan Ubiquiti
https://teltonika-networks.com/products/
https://www.peplink.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
Toppe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:05:
[...]

Een bliksem kan een spanning hebben van een paar honderd miljoen volt bij een stroomsterkte van tienduizenden ampères.

Een UTP kabel is sneller gesmolten dan dat je met je ogen knippert :9
Een directe inslag zal de apparatuur inderdaad niet overleven, daarover maak ik mij absoluut geen illusies. Ik schreef echter het volgende:
De POE injectors met extra surge protection beschermen de netwerkpoorten voor schade door inductie veroorzaakt door bijvoorbeeld blikseminslag.
Zodra de bliksem bijvoorbeeld binnen een straal van honderd meter inslaat dan spreken we over schade door inductie, een kortstondig krachtig magnetisch veld dat wordt opgepikt door geleidende delen zoals kabels. Naar ik heb begrepen onweert het vrij regelmatig op die berghelling. Een surge protection geeft net even dat beetje extra zekerheid dat je apparatuur het overleeft. Dat is het, niet meer en niet minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
ro3lie schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Al naar Starlink gekeken als optie?
Daar is zeker naar gekeken. Musk's Lower Earth Orbit link, LEO-link, is met rond de Eur 99 abonnementskosten per maand redelijk aan de prijs. Gezien het feit dat het vakantiehuis op een berghelling staat en uitstekende 4G/LTE-ontvangst heeft is mobiel een prima oplossing die minder dan Eur 50 per maand kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
jack zomer schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:22:
@FrankHe

1. Heeft iemand met Line of sight geen toegang tot glasvezel?
Zo krijg ik mijn internet binnen via 2 60ghz antennes.

Glasvezel is nog niet uitgerold in dat deel van het dal. Naar ik heb begrepen zijn ze vorig jaar gestopt in de volgende plaats een eind verderop in het dal maar daar zit een berghelling tussen waardoor er geen line of sight is. Het is nog maar de vraag of de glasvezel in het dal wordt doorgetrokken tot dit dorp en dan moeten ze vanuit het dal nog de berg op. Het zou zomaar kunnen dat ze dit gedeelte gewoon laten voor wat het is? Als ze het door de overheid gestelde target hebben gehaald, 95% of 98% dan hebben ze geen reden om de glasvezel verder uit te rollen. Dat is hoe de vlag er vermoedelijk bijhangt. Voor nu is het dus 4G/LTE en dat is ook rap zat.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Snowman888
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 18:39
Ik heb sinds kort een huis in Spanje en daar komt de glasvezel binnen in de woonkamer. Hoe los je dat op?
IKEA hack ;-) Een badkamer kastje zonder de achterwand.

https://www.ikea.com/nl/n...anken-deur-wit-s09322727/

Dus een voor en na :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSsf1FFd04A-IiHFnXSVotjJETg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuNhmq2zGzPIsRyICKUsicW5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 02:25
@Snowman888

De glas converteren heb je deze op de muur geboord?

Zo ja dan heb je wel geluk dat je niet door een leiding hebt geboord. Deze komen meestal van onderen, als ze zo laag zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Sliderhome op 31-07-2022 10:24 . Reden: Aanvulling. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Snowman888 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:14:
Ik heb sinds kort een huis in Spanje en daar komt de glasvezel binnen in de woonkamer. Hoe los je dat op?

[Afbeelding]
Het enige wat je bent vergeten is een afdekplaat op de stopcontacten. Zoals het nu is, is het een gevaarlijke situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:45
Snowman888 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:14:

[Afbeelding]
Werkt je Hue naar behoren? De bridge zo dicht op een router/access point wil nog wel eens problemen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowman888
Sliderhome schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:22:
@Snowman888

De glas converteren heb je deze op de muur geboord?

Zo ja dan heb je wel geluk dat je niet door een leiding hebt geboord. Deze komen meestal van onderen, als ze zo laag zitten.
Nee is geplakt met dubbelzijdig tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowman888
DutchKel schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:40:
[...]

Het enige wat je bent vergeten is een afdekplaat op de stopcontacten. Zoals het nu is, is het een gevaarlijke situatie.
Stroom heeft wel de afdekplaat en die COAX wordt niet gebruikt.
Maar begrijp je punt van die randen. Heb al die Spaanse contactdozen vervangen voor zwarte Gira's.
Zal even die omlijsting hier weer erop doen.

Coax gaat er een keer uit wordt het UTP en het komt geloof ik in mijn keuken binnen. Dan kan het daar weer door naar het dak voor een UNIFI Outdoor Accesspoint.

[ Voor 13% gewijzigd door Snowman888 op 31-07-2022 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowman888
Wally2002 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:46:
[...]

Werkt je Hue naar behoren? De bridge zo dicht op een router/access point wil nog wel eens problemen geven.
Werkt top, de CloudKEY is wel wat verplaatst vanwege de warmte ;-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_OahZT806KKmlBSA6bFaqb7vpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2CIFo40DElknXTwcEGDAAVk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:49
Hey allen, ik ben recent verhuisd en nu het netwerk in huis aan het netjes maken. 1Gbit/s glasvezel komt binnen in de meterkast, maar er zijn nog geen kabels getrokken naar 1e en 2e verdieping. Ik kan ook nog geen loze leidingen ontdekken. Er loopt vanuit de meterkast wel een coax naar boven, maar die kan ik boven zelf niet meer terug vinden.

Zit te overwegen om een plastic optic fiber (POF) netwerk aan te leggen. Future proof, dunne kabel, mag ook langs elektra. En kan worst case nog buitenom omhoog, onderlangs de trap o.i.d., zonder dat het erg opvalt. Heeft iemand er ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 22:41
Struikrover schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:06:
Er loopt vanuit de meterkast wel een coax naar boven, maar die kan ik boven zelf niet meer terug vinden.
grote kans kom deze in de grootste slaapkamer uit (of als je huis nog ouder is, kan het zelfs wel is de oude antennekabel vanuit de zolder is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:49
ijske schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:22:
[...]

grote kans kom deze in de grootste slaapkamer uit (of als je huis nog ouder is, kan het zelfs wel is de oude antennekabel vanuit de zolder is)
Thanks, ik zal nog eens op onderzoek uit. Ik vond in de grootste slaapkamer alleen maar 2 lege inbouwdozen met zwarte draad, en op zolder ook niks. Maar heb vast iets over 't hoofd gezien, zo'n kabel gaat niet voor niets het plafond in bij de meterkast :).
Bouw uit 1998 trouwens, dus dat valt wel mee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 19-09 20:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Struikrover schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:35:
Ik vond in de grootste slaapkamer alleen maar 2 lege inbouwdozen met zwarte draad
Loze leiding gevonden :) Er hangen geen zwarte draden uit het plafond van de meterkast?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:46

Illusion

(the art of)

Struikrover schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Thanks, ik zal nog eens op onderzoek uit. Ik vond in de grootste slaapkamer alleen maar 2 lege inbouwdozen met zwarte draad, en op zolder ook niks. Maar heb vast iets over 't hoofd gezien, zo'n kabel gaat niet voor niets het plafond in bij de meterkast :).
Bouw uit 1998 trouwens, dus dat valt wel mee
Koop een wire tracker. Die sluit je het begin van een kabel aan, en dan kan je dwars door de muur de buis volgen.

Ik heb deze, werkt gelijk als netwerkkabeltester, maar menig andere zal ook werken: https://www.amazon.de/Net...ster-orange/dp/B00SL2DK24

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliderhome
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 02:25
@Struikrover

Vraag even na bij de buren, meestal zit het daar op de zelfde plek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daffie85
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:38
Goedenavond,

Stomme vraag waarschijnlijk, maar ik zie de oplossing niet zo snel. Zie foto's. Ik heb een rack mount binnen. Die moet ik nu nog in de meterkast ophangen. Echter materiaal wat er bij zit, ziet er niet uit als bruikbaar voor in de muren. Zie ik iets over het hoofd of moet ik toch echt even naar de bouwmarkt om pluggen en schroeven te halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3BI0nCcr2Hl0A_dMPrf9HpYuLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkwCFr2DjoJgVmCGUAgee8y0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMgteNPrLCgDkYQX3P6fVuCL9Es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbkEkwuuX0ttCTLXgSfIOS70.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
@Daffie85

Dat klopt. Afhankelijk van de ondergrond heb je 2 of 4 pluggen, schroeven en ringen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Daffie85 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:32:
Goedenavond,

Stomme vraag waarschijnlijk, maar ik zie de oplossing niet zo snel. Zie foto's. Ik heb een rack mount binnen.
Waar denk je dat deze boutjes en kooimoeren in moeten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie85
jadjong schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:44:
[...]

Waar denk je dat deze boutjes en kooimoeren in moeten? :P
Ik gok in iets wat ik niet heb en ook niet de ruimte voor heb :D
GioStyle schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:35:
@Daffie85

Dat klopt. Afhankelijk van de ondergrond heb je 2 of 4 pluggen, schroeven en ringen nodig.
Bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 00:41
@Daffie85 nee suffie, die gaan aan de voorkant om je apparatuur te bevestigen. Je hebt andere schroeven nodig om het aan de muur te bevestigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 08:17
@Daffie85 Ik zou daarvoor houtdraadbouten aanschaffen en die met een dopsleutel o.i.d. dan monteren. Ik heb zo hier ook mijn rackmount in de houten plaat van de meterkast gemonteerd. Die andere boutjes zijn inderdaad de kooimoeren die je samen met de plaatjes in de gaatjes aan de voorzijde kan plaatsen om je apparatuur mee te monteren.

[ Voor 7% gewijzigd door captain007 op 04-08-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:36
@Daffie85 en ff goed kijken waar je de kooi moeten plaatst tov je apparatuur. 1u betreft 3 gaatjes. Middelste gaatje gaat geen kooimoer in.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Daffie85
Bedankt allemaal. Volgens mij hangt hij aardig nu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CM6NDQzeExmL3I1ZBwI7AeVKqXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNW05xBAF3gqybaH4yNijGNv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 19-09 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteren begonnen aan het plaatsen van een switch in de meterkast.
Er zijn 13 kabels getrokken naar diverse kamers, en deze komen allemaal in de meterkast uit, deze gaan dus de switch in.

Van die 13 kabels gaan er 6 ( O-) ) naar mijn werkkamer; 2 wandcontactdozen bij mijn werkplek en 4 naar de hoek waar mijn serverrack staat.
Van die 4 is 1 voor de WAN naar de router, ik denk dat ik er 2 in een trunk stop tussen de meterkast switch en de switch in mijn rack.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLLRbgNWI3CswiuY0JllIJSIPZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtcsiSHcMVmyKFrHLWNCAWyW.jpg?f=fotoalbum_large

Van de resterende 7 kabels zullen er 4 gebruikt worden om een Unifi ac in-wall op te plaatsen, de andere 3 worden vrije patches in de muur.
Met namen het afmonteren/patchen moet nog gebeuren, het wachten is voornamelijk ook op de levering van die Unifi's.

Als straks alles klaar is hebben alle slaapkamers (3 stuks), de woonkamer en mijn werkkamer netjes 1 of meerdere netwerkaansluitingen en is het huis redelijk behangen met access points :+

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Koffie schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:42:
Er zijn 13 kabels getrokken naar diverse kamers, en deze komen allemaal in de meterkast uit, deze gaan dus de switch een patchpaneel in.
Ik heb je tekst even verbeterd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DutchKel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:13:
[...]

Ik heb je tekst even verbeterd ;)
Nah, onzinnig om een patchpanel in de meterkast te plaatsen om ze vervolgens met een 10cm kabeltje in de switch te prikken ;)
De kabels komen uit de pvc pijpen en gaan rechtstreeks de switch in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Koffie schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:16:
[...]

Nah, onzinnig om een patchpanel in de meterkast te plaatsen om ze vervolgens met een 10cm kabeltje in de switch te prikken ;)
De kabels komen uit de pvc pijpen en gaan rechtstreeks de switch in.
Dat is je eigen keuze, maar niet zoals het hoort.

Je hoort namelijk een solid kabel op een patchpaneel vast te maken en geen stekker op te doen. Als je een soepele kabel hebt gebruikt dan heb je de verkeerde kabels in de muren zitten en krijg je vroeg of laat problemen ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

DutchKel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:54:
[...]

Dat is je eigen keuze, maar niet zoals het hoort.

Je hoort namelijk een solid kabel op een patchpaneel vast te maken en geen stekker op te doen. Als je een soepele kabel hebt gebruikt dan heb je de verkeerde kabels in de muren zitten en krijg je vroeg of laat problemen ermee.
Je hebt ook vaste kern connectoren waarmee je dit probleem ondervangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
LSA patch met 24 touwtjes is wel wat betaalbaarder dan 24 van die 'keystones met een male RJ45'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Toppe schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:57:
[...]

Je hebt ook vaste kern connectoren waarmee je dit probleem ondervangt.
Klopt, maar dat hoort nog steeds niet. Je hoort een solid kabel zo min mogelijk te bewegen omdat je anders in de toekomst problemen kunt krijgen.

Ik heb het ook bij sommige mensen gedaan, een stekker voor solid kabels eraan vast gemaakt. Maar heb er direct bij gezegd: geen garantie dat het 10 of 20 jaar zo blijft werken.

Een cat6 kabel kan als het goed is prima 20 jaar meegaan, mits juist aangesloten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

DutchKel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:11:
Klopt, maar dat hoort nog steeds niet. Je hoort een solid kabel zo min mogelijk te bewegen omdat je anders in de toekomst problemen kunt krijgen.

Ik heb het ook bij sommige mensen gedaan, een stekker voor solid kabels eraan vast gemaakt. Maar heb er direct bij gezegd: geen garantie dat het 10 of 20 jaar zo blijft werken.
Wat boeit dat nou voor een thuisnetwerk, het is geen kritisch datacenter- of bedrijfsnetwerk :?
En als 'ie der mee kapt, knip je 'm af en krimp je d'r binnen de 2 minuten een nieuwe connector op.
Een beetje pragmatisme tegenover "het hoort zo niet" internetgepapegaai mag wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Slonzo schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Wat boeit dat nou voor een thuisnetwerk, het is geen kritisch datacenter- of bedrijfsnetwerk :?
En als 'ie der mee kapt, knip je 'm af en krimp je d'r binnen de 2 minuten een nieuwe connector op.
Een beetje pragmatisme tegenover "het hoort zo niet" internetgepapegaai mag wel.
Zoals ik al zei, het is een keuze. Maar het hoort zo niet.

Er zijn genoeg mensen met ervaringen hierin. Daarnaast zit je hier in het nette kan afwerkingen topic, niet het hobby project topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DutchKel schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

En hoe vaak denk jij dat ik aan mijn kabels in de meterkast ga lopen hangen? ;)

Verder inderdaad met @Slonzo het is hier geen datacenter waar een bedrijfskritische afdeling aan hangt.

Dit is de 2e keer op korte termijn dat er hier in dit topic gedaan word alsof onze thuisnetwerken minstens gelijkwaardig moeten zijn aan de bekabeling van de NASA Controlroom. Kosten baten, Simpel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 10:45
Het punt is dat zulke dingen altijd kapot gaan wanneer je zelf voor een week in het buitenland zit en je vrouw (of man natuurlijk) een week zonder tv en/of internet zit :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Prima dat @Koffie stekkers zo aan de kabel zet maar hoezo zijn al die buisjes ongelijk... :X 8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Het heeft helemaal niks met een datacenter te maken of met de NASA.

Er zijn ook kleine patchpanelen van 8, 12 of 16 poorten. Die worden echt niet gebruikt in een datacenter of bij de NASA.

Qua kosten hoef je het ook niet voor te laten want zo duur zijn die patchpanelen niet.

Maar als het je over een tijdje nieuwe kabels trekken bespaart dan ben je maar wat blij dat je voor deze oplossing hebt gekozen.

@Koffie ik weet niet hoe lang je in deze topic meedraait maar er wordt al ontzettend lang (al zowat sinds het ontstaan van deze topic) een patchpaneel aangeraden voor alle kabels die bij elkaar komen in huis, dit is niet iets van de laatste week.

Maar nogmaals, ik verplicht niemand hiertoe, ik raad het alleen heel sterk aan en geef daarbij redenen aan waarom je voor deze oplossing zou kiezen. Ik heb het dan nog niet eens gehad over het ordenen wat met een patchpaneel makkelijker gaat dan via een kabel. Ook vervang je een switch sneller dan een patchpaneel waardoor je dadelijk misschien niet meer precies weet welke kabel waarheen gaat. Is dat van belang? Wel als je een deel dadelijk van POE wilt voorzien en een deel niet.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchKel op 05-08-2022 20:22 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2