captain007 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:22:
[...]
Die heb ik hier ook gebruikt in bijzondere gevallen. Heb wat vaste bekabeling naar accespoints, camera's en een nagelvast gemonteerde switch waar in principe jarenlang niks aan gaat veranderen. Ik zie daar geen problemen mee, maar het is vooral de toon waarop dan hier wordt gepretendeerd dat je dan helemaal verkeerd bezig bent en het garantie is voor storingen.
Helemaal mee eens. Het is vooral de toon.
Terecht dat er best practices zijn die worden gepromoot. Maar er wordt vaak wel heel snel
hel en verdoemenis gepredikt als mensen in een thuissituatie kiezen voor een wat, laten we zeggen, meer pragmatische oplossing.
Afmonteren op LSA zal het beste zijn, dat betekent nog niet dat een alternatief slecht is.
Dingen roepen als "garantie voor storingen" vind ik daarom persoonlijk vrij extreem, zeker als er geen onderbouwing is met data. Zou iemand hier daadwerkelijk weten hoeveel procent van de kabels, die nooit aangeraakt worden, daadwerkelijk na verloop van tijd storingen geeft met RJ45 op stugge kabels?
Maar goed, dat gebeurt eigenlijk overal waar het gaat over zelf klussen, ook buiten netwerken om. Vraag een vakman naar een klus die je zelf gedaan hebt, en grote kans dat je dingen hoort als "Op deze manier gaat het gegarandeerd problemen geven! Dit had je nooit zo mogen doen!", terwijl in de praktijk vrijwel niemand die problemen blijkt te ervaren, en vaak blijkt ook nog eens dat een andere vakman precies het tegenovergestelde zegt. Kortom, ook over best practices kan je discussiëren.
Hoe dan ook, als toevoeging voor anekdotisch bewijs hier: gebruik al jaren thuis zelfgeknepen RJ45 stekkers, speciaal voor stugge kabel, nooit issues mee gehad (aan andere kant zit wall outlet met LSA).
Kan het zijn dat er over tijdje wel storingen gaan optreden? Ja, uiteraard. Maar als dat gebeurt los ik het wel weer op, bijvoorbeeld door nieuwe stekkers te knijpen. Downtime en trouble shooting van netwerk thuis is vervelend, maar mijn huis is niet bepaald een data center met mission critical systemen. Dus die troubleshooting eens per 5 a 10 jaar verkies ik momenteel boven een patch paneel in mijn meterkast proppen.
[
Voor 8% gewijzigd door
werchter op 18-08-2022 13:24
]