Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ja 15cm. Nee dat ga je niet redden.Jay-B schreef op maandag 28 maart 2022 @ 00:07:
[...]
Vraagje. Die zijn 15 cm toch? Zou je het ook redden om een patch naar de onderste rij van je USW te maken met die lengte? Of wordt dat echt krap?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Wat zien we?
- RUT420 4G modem
- DeLock patchpaneel met 24 keystones
- USW 24 Gen 2 PoE Switch
- No-Name blind paneel
- UniFI UDM Pro
- Brennenstuhl stekkerdoos
- Rackmount voor 2x Hue bridge
- 2x Raspberry Pi inclusief PoE+ HAT in rackmount
- NVR op een plank
- UPS
- Server (AsRock Desk mini)
- Apple TV, die gaat daar weg zodra we verhuisd zijn maar deze plek vanwege HomeKit hub.
Gebruikte kabeltjes
Alles komt via FS.com in verschillende lengtes- Geel: PoE
- Blauw: Data
- Rood: Life-Lines (Server, inkomende verbinding
- Zwart: Hub's, gateways (moet ik nog plaatsen)
- Groen: Camera's
Wat nog te doen?
- Kijken of ze de glasverbinding naar zolder willen leggen als deze aangesloten wordt (donderdag)
- Nog een twee-tal accesspoints ophangen
- Sureflap en Gardena bridge plaatseen
- Resterende camera's ophangen
- Manier vinden om het scherm op te hangen
Opmerkingen?
Nuttige tip? Ik hoor 'm graag!Foto's | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 221% gewijzigd door Toppe op 28-03-2022 10:28 ]
Yep. Heb alle kabels door de aannemer naar zolder laten leggen en heb 4 kabels vanaf zolder naar de meterkast.Krus schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:44:
@Toppe Staat dit op zolder? Hoe heb jij alle kabels naar zolder gekregen? In mijn toekomstige woning komen alle data kabels uit in de meterkast.
Beetje vreemde indeling.Toppe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:04:
Zo, dat ging sneller dan gepland. Ben om 07:30 begonnen en zojuist de installatie voor zover mogelijk afgerond.Wat zien we?
Ik had eerst het blind paneel direct onder het patchpaneel maar dan kwam ik qua kabel lengte niet helemaal lekker uit en dan zouden de switch/UDM op elkaar komen. Door heet blindpaneel er tussen te zetten hou ik ook wat ruimte over voor de air-flow
- RUT420 4G modem
- DeLock patchpaneel met 24 keystones
- USW 24 Gen 2 PoE Switch
- No-Name blind paneel
- UniFI UDM Pro
- Brennenstuhl stekkerdoos
- Rackmount voor 2x Hue bridge
- 2x Raspberry Pi inclusief PoE+ HAT in rackmount
- NVR op een plank
- UPS
- Server (AsRock Desk mini)
- Apple TV, die gaat daar weg zodra we verhuisd zijn maar deze plek vanwege HomeKit hub.
Gebruikte kabeltjes
Alles komt via FS.com in verschillende lengtesHad alles zo netjes uitgedacht qua kleuren maar nu heb ik heel veel gele en witte kabels over en kom ik 2 rode te kort... mocht iemand willen/kunnen ruilen dan hoor ik het wel!
- Geel: PoE
- Blauw: Data
- Rood: Life-Lines (Server, inkomende verbinding
- Zwart: Hub's, gateways (moet ik nog plaatsen)
- Groen: Camera's
Wat nog te doen?
- Kijken of ze de glasverbinding naar zolder willen leggen als deze aangesloten wordt (donderdag)
- Nog een twee-tal accesspoints ophangen
- Sureflap en Gardena bridge plaatseen
- Resterende camera's ophangen
- Manier vinden om het scherm op te hangen
Opmerkingen?
Nuttige tip? Ik hoor 'm graag!
Foto's [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Router helemaal naar boven, hierna patchpanel, dan de switch en daarna die raspberrys. Stekkerblok helemaal onderaan. Nu heb je alle kabels kriskras door en overelkaar lopen.
Haal trouwens dat beschempalstic van de ups display af zorg alleen voor onnodig warmte ontwikkeling voor het display.
before

after

ook de blokken hout om de switch te houden vervangen door geprinte houdertje.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
En nu nog opruimen...kmf schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:41:
het netwerkapparatuur wat opgeschoond in de meterkast. ziet er wat netter uit vind ik dan zwarte korte utp kabels, gebundeld gebruikt.
before
[Afbeelding]
after
[Afbeelding]
ook de blokken hout om de switch te houden vervangen door geprinte houdertje.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Is dit nu de 7965e:
https://www.elektrobode.n...-utp-osp6u-mt-tu2964756-2
Of is het thuis nog nuttig om dit te kopen?
https://www.elektrobode.n...utp-pvc-gr-mt-tu2810567-2
Reden voor Elektrobode is dat ik graag zo klein mogelijke keystones heb, zodat het zo makkelijk mogelijk past met de UNFI in-wall access points.
https://www.elektrobode.n...stone-jack-t-less-100-181
Uiteraard… mits je alle kabels goed aansluit.SquareOne schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:59:
Aan de hand van dit topic druk bezig om netwerk set-up voor te bereiden voor ons nieuwe huis dat over een paar weken wordt opgeleverd.
Wellicht een noob vraag, maar kan POE via een Rutenback? of moet de kabel dan direct vanuit de PoE switch het device in? [Afbeelding]
Ik gebruik hiervoor CAT6 van Belden. Werkt uitstekend (haal zelfs 10Gbit)
http://www.deyterra.com
Vermoeden dat je mij wilde taggen.
Ik overweeg de Ubiquiti UniFi USW-FLEX-MINI die wordt met PoE gevoed voor zover ik heb begrepen.
Leuk dat je het zo correct mogelijk probeert te doen, maar een lus/knoop in je CAT6 kabel en aan het uiteinde een CAT6 connector werkt ook gewoon prima i.c.m. mijn In Wall modellen al een jaar of 3 ongeveergiantgiantus schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:21:
Reden voor Elektrobode is dat ik graag zo klein mogelijke keystones heb, zodat het zo makkelijk mogelijk past met de UNFI in-wall access points.
Kwestie van goed knijpen en gaan met die banaan!
Waarom denk je dat zo'n beetje iedereen hier die dingen in huis heeft terwijl vrijwel iedereen ook PoE gebruikt ??SquareOne schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:59:
Wellicht een noob vraag, maar kan POE via een Rutenback?
of moet de kabel dan direct vanuit de PoE switch het device in?
Verder zou ik zeggen kijk ook eens naar de In Wall modellen i.p.v. de reguliere "UFO Schotel" UniFi Accesspoints
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ok.SquareOne schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:12:
[...]
Ik overweeg de Ubiquiti UniFi USW-FLEX-MINI die wordt met PoE gevoed voor zover ik heb begrepen.
Vergeet niet erbij te vermelden dat er nog één ding vele malen belangrijker is dan goed knijpen (daar kun je niet veel fout aan doen), en dat is de juiste stekkers gebruiken. Stekkers voor soepele kabel gaan geen goed contact maken met een stugge kabel en vice versa. Dus @giantgiantus zal dus moeten zorgen voor stekkkers die geschikt zijn voor stugge kabel (of stekkers die geschikt zijn voor stugge en soepele kabel).nero355 schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:13:
[...]
Leuk dat je het zo correct mogelijk probeert te doen, maar een lus/knoop in je CAT6 kabel en aan het uiteinde een CAT6 connector werkt ook gewoon prima i.c.m. mijn In Wall modellen al een jaar of 3 ongeveer
Kwestie van goed knijpen en gaan met die banaan!
Dat is nou al zooo vaak genoemd in dit topic en op andere plekken dat je gewoon jezelf slecht hebt voorbereid als je die informatie nog niet tegen bent gekomen dus daar denk ik niet eens meer aan eerlijk gezegd...RobertMe schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:27:
Vergeet niet erbij te vermelden dat er nog één ding vele malen belangrijker is dan goed knijpen (daar kun je niet veel fout aan doen), en dat is de juiste stekkers gebruiken. Stekkers voor soepele kabel gaan geen goed contact maken met een stugge kabel en vice versa. Dus @giantgiantus zal dus moeten zorgen voor stekkkers die geschikt zijn voor stugge kabel (of stekkers die geschikt zijn voor stugge en soepele kabel).

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat je bij een AP dat vast aan de muur / plafond zit ook wel een stekker mag gebruiken i.p.v. met een keystone ertussen is natuurlijk ook al vaker benoemd. Dus onder die aanname was jouw hele post al overbodignero355 schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:30:
[...]
Dat is nou al zooo vaak genoemd in dit topic en op andere plekken dat je gewoon jezelf slecht hebt voorbereid als je die informatie nog niet tegen bent gekomen dus daar denk ik niet eens meer aan eerlijk gezegd...![]()
Zeker weten!RobertMe schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:53:
Dat je bij een AP dat vast aan de muur / plafond zit ook wel een stekker mag gebruiken i.p.v. met een keystone ertussen is natuurlijk ook al vaker benoemd. Dus onder die aanname was jouw hele post al overbodig
Maar op de een of andere manier lijkt het elke keer net of men te maken heeft met een of ander mystiek dier zoals een unicorn of zo op het moment dat het over de In Wall modellen gaat dus ik dacht laat ik dan maar weer eens wat erover posten...

Haha nou dacht zo’n keystone is wel netjes als je tzt huis weer verkoopt. Dan zitten er niet allemaal gaten in de muurnero355 schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:56:
[...]
Zeker weten!
Maar op de een of andere manier lijkt het elke keer net of men te maken heeft met een of ander mystiek dier zoals een unicorn of zo op het moment dat het over de In Wall modellen gaat dus ik dacht laat ik dan maar weer eens wat erover posten...![]()
Hoe was je dan van plan de boel te monteren als je het over gaten hebtgiantgiantus schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:07:
Haha nou dacht zo’n keystone is wel netjes als je tzt huis weer verkoopt. Dan zitten er niet allemaal gaten in de muur
Gewoon met het montage plaatje wat er bij zit. Zo zitten ze allemaal in m’n huis. Als ik weer eens wegga schroef ik het er af en plaats ik gewoon weer het oude rj45 afdek plaatje (mbv die keystones).nero355 schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:08:
[...]
Hoe was je dan van plan de boel te monteren als je het over gaten hebt
Is een cat6 output + netwerkswitch voldoende voor aansluiting tv, spelcomputer, computers + modem?
Ik had in eerste instantie voor elk apparaat een aparte cat6 kabel uit de muur in gedachte, maar misschien niet zo handig?
In elke ruimte 2 outputs, vanuit daar kan je met een switch werken.WoesteWillemII schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:21:
Tweakers,
Is een cat6 output + netwerkswitch voldoende voor aansluiting tv, spelcomputer, computers + modem?
Ik had in eerste instantie voor elk apparaat een aparte cat6 kabel uit de muur in gedachte, maar misschien niet zo handig?
Als je ruimtes hebt waarbij je zeker weet meer dan 2 apparaten te gaan gebruiken zou je 2x2 kunnen (laten) aanleggen.
Let er met IPTV wel op dat de Flex mini geen IGMP snooping / proxy ondersteund. Dus wil je via je switch je TV ontvanger aansluiten, dan moet je met een eigen VLAN gaan werken voor je IPTV om te zorgen dat de rest van je devices geen last van je multicast hebben, en de KPN ontvanger bijv, heeft dan problemen met snel zappen op een switch zonder deze ondersteuning.SquareOne schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:12:
[...]
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Before

After

Omdat mijn switch geen rackmounts heeft heb ik maar een plank hout aan de rack shelf geschroefd van onderaf en van bovenaf de switch en coax versterker daarop vastgemaakt. Zo verschuift de switch niet steeds als je een patch kabel inklikt.

Ik heb keystones gebruikt in het patchpanel zodat ik ook coax verbindingen kon maken

Deze ruimte is in de kelder onder de meterkast waar ook alle kabels van het huis uitkomen. Dus een ideale plek voor een patchkast.
De patchkast hangt aan de muur vast en staat overigens niet op de plank van het metalen rek, er is zo'n cm ruimte tussen de plank en de kast.
Enige wat ik anders zou doen is een fatsoenlijke punchtool kopen. Degene die ik had was niet echt geschikt voor keystones hij was te groot om hem van de goede kant er tussen te krijgen, uiteindelijk heb ik het knip mechanisme maar er afgehaald zodat ik in ieder geval verder kon.
Zie mijn vorige post voor een lijst van de materialen die ik gebruik hebt: Skidmarks in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Voor meer foto's zie dit album: https://imgur.com/a/ztHM547
Ik wil iedereen bedanken in dit topic voor alle inspiratie en voorbeelden dat heeft zeker geholpen. Voelt fijn aan om dit klusje wat al 4 jaar op mijn lijstje stond eindelijk af te ronden. Na alles aangesloten te hebben werkte alles in een keer dus dat was super.
[ Voor 3% gewijzigd door Skidmarks op 09-04-2022 16:16 ]
Er staat niet bij welke punchtool je had toch? Wellicht leuk om nog even te vermelden zodat andere lezers (zoals ikSkidmarks schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:11:
[...]
Enige wat ik anders zou doen is een fatsoenlijke punchtool kopen. Degene die ik had was niet echt geschikt voor keystones hij was te groot om hem van de goede kant er tussen te krijgen, uiteindelijk heb ik het knip mechanisme maar er afgehaald zodat ik in ieder geval verder kon.
Zie mijn vorige post voor een lijst van de materialen die ik gebruik hebt: Skidmarks in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
[...]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.
De punchtool heb ik iets van 15 jaar geleden al gekocht en ik zou echt niet meer weten waar, er staat ook geen merk op.Maestro.mosjuh schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:18:
[...]
Er staat niet bij welke punchtool je had toch? Wellicht leuk om nog even te vermelden zodat andere lezers (zoals ik) die kan ontwijken ;-) .
Hij lijkt op dit plaatje:

Het probleem is dat je moet knippen aan de buitenkant waardoor de dikste kant van de tool (het plastic deel) aan de binnenkant van de keystone komt en daar is hij eigenlijk te dik voor.
Op Amerikaanse YouTube filmpjes gebruiken ze een ander model dat lijkt meer op dit:

Ik vermoed dat die wel zal passen. Zo te zien is dit zo'n zelfde stijl en ook in NL te krijgen: https://www.netwerkproducten.com/product/lsa-punch-down-tool
Er zijn ook verschillende soorten patchstroken en patchtools he. Op jouw afbeelding zie je een tool met verwisselbaar "mes" (?), 2 verschillende voor Krone en voor Type 110. Jouw tool is zo te zien voor (Krone) LSA+, die oranje waar je naar linkt is voor Type 110. Ze zijn niet uitwisselbaar...Skidmarks schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:13:
Op Amerikaanse YouTube filmpjes gebruiken ze een ander model dat lijkt meer op dit:
Ik vermoed dat die wel zal passen. Zo te zien is dit zo'n zelfde stijl en ook in NL te krijgen: https://www.netwerkproducten.com/product/lsa-punch-down-tool
Ik heb zelf 2 patchtools liggen:
Deze voor Krone LSA+
Deze voor Type 110
De eerste past op vrijwel alle patchpanelen en WCD's, de tweede past op de meeste keystones.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
:strip_exif()/f/image/mBBiK0n3ltCEoS6ly7CsaRuV.jpg?f=fotoalbum_medium)
Kleine update
200 serie Cisco vervangen door de 300 serie Cisco.
2 x 8 poorten Poe switch (1 voor ITV andere voor gewoon lan). Ben nog steeds opzoek naar een betaalbare 24 poorten passief gekoelde Poe switch.
HP prodesk als hyper v node.
Qnap is de vervanger van de Synology. De Synology zijn de schijven aan het afsterven en is ook alweer 8+ jaar oud.
Raspberry heeft op dit moment geen functie is voor de spielerij.
2 x HP thinclients is een proxmox HA projectje puur omdat het kan 😆.
UPS met dode accu
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 22-04-2022 00:18 ]
Nou, dan zou ik die UPS accu vandaag maar bestellen... Want APC heeft levertijden van minimaal 3 tot 6 maanden.Jan-man schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:16:
[Afbeelding]
Kleine update![]()
2 x 8 poorten Poe switch (1 voor ITV andere voor gewoon lan). Ben nog steeds opzoek naar een betaalbare 24 poorten passief gekoelde Poe switch.
Qnap is de vervanger van de Synology. De Synology zijn de schijven aan het afsterven en is ook alweer 8+ jaar oud.
UPS met dode accumoet nog steeds nieuwe accu bestellen.
The S in IOT stands for security.
Mooi werkSkidmarks schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:11:
Vandaag eindelijk de tijd gehad om het patch kast project af te ronden.
Before
[Afbeelding]
After
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Omdat mijn switch geen rackmounts heeft heb ik maar een plank hout aan de rack shelf geschroefd van onderaf en van bovenaf de switch en coax versterker daarop vastgemaakt. Zo verschuift de switch niet steeds als je een patch kabel inklikt.
[Afbeelding]
Ik heb keystones gebruikt in het patchpanel zodat ik ook coax verbindingen kon maken
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze ruimte is in de kelder onder de meterkast waar ook alle kabels van het huis uitkomen. Dus een ideale plek voor een patchkast.
De patchkast hangt aan de muur vast en staat overigens niet op de plank van het metalen rek, er is zo'n cm ruimte tussen de plank en de kast.
Ik wil iedereen bedanken in dit topic voor alle inspiratie en voorbeelden dat heeft zeker geholpen. Voelt fijn aan om dit klusje wat al 4 jaar op mijn lijstje stond eindelijk af te ronden. Na alles aangesloten te hebben werkte alles in een keer dus dat was super.
Wat gaat je nu met die houten plaat doen? Je kan er altijd een geschreedschapsplaat van maken voor netwerkonderhoud
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Ik heb die Switches weleens vaker voorbij zien komen, maar elke keer vraag ik me af :Jan-man schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:16:
- Zijn het echte CISCO Switches met CLI toegang via Console + SSH
- Of zijn het van die veredelde LinkSys achtige Switches van vroeger met een vreselijk trage webGUI ?!
Ik heb namelijk nog steeds nachtmerries en een trauma van de laatste!
Die ga je niet vinden, tenzij je genoegen neemt met flink minder PoE capaciteit dan bij een actief gekoelde 24-poorts PoE/PoE+ Switch2 x 8 poorten Poe switch (1 voor ITV andere voor gewoon lan). Ben nog steeds opzoek naar een betaalbare 24 poorten passief gekoelde Poe switch.
Voor een complete UPS misschien, maar een accu is voor de meeste modellen binnen enkel dagen te leveren. Zie ze voor dit model ook overal op voorraad staan.HMaster_II schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:33:
[...]
Nou, dan zou ik die UPS accu vandaag maar bestellen... Want APC heeft levertijden van minimaal 3 tot 6 maanden.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Wat ik tegenwoordig nog tegenkom is allemaal Linksys meuk waar de meest basic dingen via de GUI nutteloos ingewikkeld zijn. Hoezo kan ik het IP adres niet wijzigennero355 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:59:
[...]
Ik heb die Switches weleens vaker voorbij zien komen, maar elke keer vraag ik me af :
- Of zijn het van die veredelde LinkSys achtige Switches van vroeger met een vreselijk trage webGUI ?!
Ik heb namelijk nog steeds nachtmerries en een trauma van de laatste!![]()
Heb je een iets andere serie, dan lijkt de interface hetzelfde, maar dat is die stiekem niet.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
-Raspberry pi met PI Hole - en wordt ook af en toe nog als torrent / ftp server voor Kodi gebruikt
-Somfy Tahoma switch voor rolluik / elektrisch gordijn aansturing
-TP-Link gigabit Netwerk switch (10tje bij de action)
-Hue Bridge
-Ziggo Modem
-Stofzuiger
-Powerline adapter - voor internet in de schuur en dus tuin (komt in deze nieuwbouwwoning niet door de muren heen)
-Patchpaneel met 2 bekabelde verbindingen naar de 1e en 2e etage, vanaf daar weer een wifi access point.
In totaal 4 wifi access points met hetzelfde SSID. Op elke verdieping 1 + de tuin via powerline. De overschakeling gaat seamless.
:strip_exif()/f/image/gtEgEgEI3NbFefy5baF7F4IB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Rudyy op 23-04-2022 21:12 ]
De SG300 heeft beide, je hebt nog een ouderwetse DB9 serial port en een webinterface, SSH is in te schakelen via de serial of webinterface. Hoe snel deze is kan ik je niet zeggen, ik heb er geen persoonlijke ervaringen mee.nero355 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:59:
[...]
Ik heb die Switches weleens vaker voorbij zien komen, maar elke keer vraag ik me af :
[...]
Rudyy schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:09:
Wat nieuwe toevoegingen, er moeten nog wel wat beter passende kabels in komen te zitten.
-Raspberry pi met PI Hole - en wordt ook af en toe nog als torrent / ftp server voor Kodi gebruikt
-Somfy Tahoma switch voor rolluik / elektrisch gordijn aansturing
-TP-Link gigabit Netwerk switch (10tje bij de action)
-Hue Bridge
-Ziggo Modem
-Stofzuiger
-Powerline adapter - voor internet in de schuur en dus tuin (komt in deze nieuwbouwwoning niet door de muren heen)
-Patchpaneel met 2 bekabelde verbindingen naar de 1e en 2e etage, vanaf daar weer een wifi access point.
In totaal 4 wifi access points met hetzelfde SSID. Op elke verdieping 1 + de tuin via powerline. De overschakeling gaat seamless.
[Afbeelding]
Goede stofzuiger, heb hem zelf ook
Lijkt me geen strak plan, want nu kan een flinke belasting door het Torrent gebeuren je DNS Resolving onderuit halen...Rudyy schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:09:

Verder kan dit :
IMHO een stuk netter!
Oh maar dat weet ik ook, ik moet het daarom ook wel altijd een beetje plannen. De service draait maar af en toe voor wanneer iets niet op Netflix staat. Dns resolving gaat dan onderuit inderdaad.nero355 schreef op zondag 24 april 2022 @ 00:15:
[...]
Lijkt me geen strak plan, want nu kan een flinke belasting door het Torrent gebeuren je DNS Resolving onderuit halen...
Verder kan dit :
[...]
IMHO een stuk netter!
Ik denk dat een juiste wegwerking van de kabels het een stuk netter gaat maken, de indeling had wellicht ook beter gekund maar het is geleidelijk gegroeid en de ruimte is al zo beperkt.
Je kan ze prima met cli via de console poort configgen als je dat wil. Ik gebruik 99/100 keer gewoon de Web-gui werkt prima en je kan daar ook alles configureren.nero355 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:59:
[...]
[...]
Die ga je niet vinden, tenzij je genoegen neemt met flink minder PoE capaciteit dan bij een actief gekoelde 24-poorts PoE/PoE+ Switch
Wat betreft Poe. Ik heb geen Poe++ nodig thuis voor mijn wifi dus dan is er genoeg keuze bijv deCBS220-16P-2G . Echter 300+ voor zo'n switch vind ik overkill voor thuis.
Dat valt IMHO reuze mee, maar ieder zijn ding uiteraard!Jan-man schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:44:
Wat betreft Poe. Ik heb geen Poe++ nodig thuis voor mijn wifi dus dan is er genoeg keuze bijv deCBS220-16P-2G . Echter 300+ voor zo'n switch vind ik overkill voor thuis.
Mooi werk! Wat is precies de naam van die grijze ‘kabelgoot’?
Ik plan ook een voor-en-na te posten, maar ik zoek nog wat inspiratie 👍🏻
Dat is een bedradingskoker, verkrijgbaar in diverse maten en idd zeker een aanrader.GigaPixels schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:05:
[...]
Planet-Wattohm 40x60.GigaPixels schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:05:
[...]
Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om 4 random access points met dezelfde SSID goed te laten werken? Heb een keer 2 geprobeerd een aantal jaar geleden (voor mesh routers een ding waren) en dat was één groot drama omdat de meeste apparaten niet het sterkste signaal pakken en niet automatisch switchen.Rudyy schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:09:
[Afbeelding]
Zorgen dat ze heel weinig overlappend bereik hebben en een minimale signaalsterkte definiëren. Dat laatste doe je met link-rates. Of je hebt gewoon mazzel.Maudima schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:26:
[...]
Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om 4 random access points met dezelfde SSID goed te laten werken? Heb een keer 2 geprobeerd een aantal jaar geleden (voor mesh routers een ding waren) en dat was één groot drama omdat de meeste apparaten niet het sterkste signaal pakken en niet automatisch switchen.
Toen we enkele jaren terug het huis kochten al direct CAT6 UTP kabels getrokken naar alle ruimten (vorige bewoners hadden overal al coax kabels getrokken, dus dit was goed te doen.
Alles netjes afgewerkt in de meterkast.
Nu enkele jaren later wou ik het netwerk eens een goede upgrade geven (vooral om de beveiliging op het netwerk te bevorderen. Nieuwe router en switch gekocht en omdat het een 19" switch betreft, gebruik gemaakt van de situatie om zelf een goede chassis te maken. Zo gezegd zo gedaan. Vandaag de puntjes op de i gezet.
De oude situatie toen we net in het huis zaten:
:strip_exif()/f/image/OwFHAFF2eQVRJ024mVAgpSnU.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier de nieuwe situatie
:strip_exif()/f/image/KK59xNm6EHMJnxP0C4ls9GOt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mfyMvGCnhc5wgXLY6cuRvOjk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dEY24Vhih0KdOGCl7QU2U36V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eoFFwwZzKnzJSSPhhAb8C50R.jpg?f=fotoalbum_large)
Het chassis voorzien van scharnieren zodat ik aan de achterkant een powerbrick kon monteren in een 19" rek.
Aan de voorkant 4U 10" en 2U 19" en aan de achterkant ook nog 2U 19" gemaakt (al zal de diepte bepalend zijn of het gebruikt kan worden.
Een oude 19" serverkast omgebouwd zodat de router erin gemonteerd kon worden en dat er strak ook nog een kleine PoE switch bij in kan.
Wat zie je:
2x 8 UTP Patchpunten
TP-Link ER605 router
TP-Link TL-SG3428 managed switch
QNAP TS-451+ met 3x 10TB en SSD voor caching
Intel NUC6i3 en Intel NUC7i3 waar mijn proxmox cluster op draait
VM voor o.a. Plex / Pihole / Omada
Powerbrick welke voorzien is van een eigen meter.
Powerbrick is aangesloten op een kleine NEXT UPS. Hierop kan alles ongv. 15 tot 20 minuten doordraaien bij een stroomstoring (1x meegemaakt). Genoeg tijd om alles uit te schakelen. Ook om eventuele pieken op te vangen om zo alles heel te houden. Helaas wel unmanaged, waarvoor ik nog iets moet bedenken.
Alles bij elkaar hier verbruikt ongv. 65 watt per uur.
De TP-Link hardware gekocht om i.c.m. Omada te gebruiken, maar ik vond de Omada controller te beperkt i.t.t. wat je direct op (vooral) de router kon instellen.
Op de korte termijn wil ik verder gaan door TP-Link EAP225 of EAP245 AP's te installeren in huis (2 of 3) en om ze te voorzien van stroom wil ik er nog een TP-Link TL-SG108PE switch bij kopen die dan onder de router gemonteerd kan worden. Dan ga ik DMZ / IOT / LAN uit elkaar trekken om zo het netwerk verder te beveiligen.
Tot zover. Ik ben trots op het resultaat en het is allemaal overkill voor een thuis situatie, maar ach, hobby
Nieuwbouwwoning = of wel signaal, of geen signaal. Een muur / verdiepingsvloer blokkeert 100%. Daarom heeft hij altijd de juiste te pakken.Maudima schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:26:
[...]
Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om 4 random access points met dezelfde SSID goed te laten werken? Heb een keer 2 geprobeerd een aantal jaar geleden (voor mesh routers een ding waren) en dat was één groot drama omdat de meeste apparaten niet het sterkste signaal pakken en niet automatisch switchen.
Ik vind je oude situatie eigenlijk overzichtelijker

De automaten zijn nu minder goed bereikbaar en er is ook nog eens een opslagruimte van de meterkast gemaakt... (wat mogelijk invloed heeft op je warmteontwikkeling, om over brandbare materialen maar niet te spreken)
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Als we het toch over warmteontwikkeling hebben: Wat vindt de apparatuur er eigenlijk van dat die nu op zijn kant hangt? Meestal is het (passieve) koelsysteem geoptimaliseerd op normale horizontale montage.Aiolos schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:48:
Ik vind je oude situatie eigenlijk overzichtelijker(beetje herordenen misschien, maar alles had lekker de ruimte...)
De automaten zijn nu minder goed bereikbaar en er is ook nog eens een opslagruimte van de meterkast gemaakt... (wat mogelijk invloed heeft op je warmteontwikkeling, om over brandbare materialen maar niet te spreken)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is het verschil tussen een echte Tweaker en een neppe!Maudima schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:26:
Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om 4 random access points met dezelfde SSID goed te laten werken?
Heb een keer 2 geprobeerd een aantal jaar geleden (voor mesh routers een ding waren) en dat was één groot drama omdat de meeste apparaten niet het sterkste signaal pakken en niet automatisch switchen.
Maar effe zonder gekkigheid : Dat moet gewoon kunnen!
- Overal dezelfde SSID naam + Security Settings.
- 2.4 GHz overal zo laag mogelijk/de laagste waarde die wordt toegestaan!
- 5 GHz zo hoog mogelijk.
- Niet de pech hebben dat één van de accesspoints brak is qua stabiliteit of zich niet aan de standaarden houdt!
En dan vanaf dat punt finetunen en met een beetje tijd en moeite zou je dat gewoon prima werkend moeten kunnen krijgen!
Dat hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk!Rudyy schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:12:
Nieuwbouwwoning = of wel signaal, of geen signaal. Een muur / verdiepingsvloer blokkeert 100%.
Daarom heeft hij altijd de juiste te pakken.
Ik heb hier buren in de buurt die hun "MediaMarkt troep" vrolijk op de hoogste 2.4 GHz waarde alle kanten op laten stralen, ondanks alle isolatie in de huizen hier in de buurt!

Dat mag geen probleem heten voor zowel de Switch als de Intel NUCjes als het goed is!Andrehj schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:58:
Als we het toch over warmteontwikkeling hebben: Wat vindt de apparatuur er eigenlijk van dat die nu op zijn kant hangt? Meestal is het (passieve) koelsysteem geoptimaliseerd op normale horizontale montage.
[ Voor 12% gewijzigd door nero355 op 30-04-2022 19:05 ]
Oh niet vermeld maar: mijn netwerk voor niet statische verbruiksapparaten (laptop, telefoon, tablet enz) is 5GHZ only. 2.4 komt inderdaad wel wat verder.nero355 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:03:
[...]
Dat is het verschil tussen een echte Tweaker en een neppe!![]()
![]()
- Niet de pech hebben dat één van de accesspoints brak is qua stabiliteit of zich niet aan de standaarden houdt!
En dan vanaf dat punt finetunen en met een beetje tijd en moeite zou je dat gewoon prima werkend moeten kunnen krijgen!
[...]
Dat hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk!
Ik heb hier buren in de buurt die hun "MediaMarkt troep" vrolijk op de hoogste 2.4 GHz waarde alle kanten op laten stralen, ondanks alle isolatie in de huizen hier in de buurt!![]()
![]()
[...]
Dat mag geen probleem heten voor zowel de Switch als de Intel NUCjes als het goed is!
Er is ook een 2.4 netwerk voor wat zaken als een slimme stekker, printer en dat soort dingen.
Deze verbouwing begon vooral omdat ik de 19" switch gekocht had. Ik wou ook alles bij elkaar houden en dit vond ik 1 van de mooiere oplossingen. Ten opzichte van de eerste foto is er ook het 1 en ander bij gekomen en het is niet minder bereikbaar dan de huidige situatie.Aiolos schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:48:
[...]
Ik vind je oude situatie eigenlijk overzichtelijker(beetje herordenen misschien, maar alles had lekker de ruimte...)
]
Automaten zijn goed bereikbaar. 1 NUC hangt nu voor een aardlek, maar deze is met ongv. 10 cm vrije ruimte erachter goed bereikbaar. Indien er een installateur bij moet kan het chassis gewoon open draaien zodat je alle ruimte hebt.
Betreft ventilatie en warmte kan alles goed ventileren. De schappen zijn niet zo diep en ook bij het chassis kan de warmte van de hardware er aan alle kanten langs. In de afgelopen jaren (zelfs met de zinderende warmte in de zomer) geen problemen gehad met dat het te warm was. Ik heb de kast ook echt niet tot de nok gevuld.
Ik denk niet dat het warmer wordt als wanneer het horizontaal hangt (anders zou het wel hele slechte hardware zijnAndrehj schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:58:
[...]
Als we het toch over warmteontwikkeling hebben: Wat vindt de apparatuur er eigenlijk van dat die nu op zijn kant hangt? Meestal is het (passieve) koelsysteem geoptimaliseerd op normale horizontale montage.

De switch heeft (zoals veel van deze hardware) de ventilatie roosters aan de zijkant zitten, dus enige warmte wordt juist makkelijker afgevoerd.
En meestal gebruiken ze ook de case om de warmte af te voeren van de actieve componenten. Router toevallig los gehad en zag dat er een thermische sticker van de pcb naar de case ging.
De NUCjes zijn letterlijk ontworpen om achter een monitor te hangen. Op een beetje stof na (want het zijn simpele laptop achtige koelers) zie ik geen problemen
Heel cool vindt ik dit maar heb een paar vragen aan jouw.Skidmarks schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:11:
Vandaag eindelijk de tijd gehad om het patch kast project af te ronden.
Before
[Afbeelding]
After
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij hebben nu sat tv via de schotel lijkt me dat jij ook allemaal sat kabels hebt.
Maar wij krijgen binnenkort coax. Kun je bestaande kabels van sat naar coax met verloop koppelen zonder kwaliteitsverlies en jij gebruik sat pachtkabels en ik heb ook pachkast en wil een keystone panel met (coax) zou je alles sat kabels kunnen maken en dan bij coax alleen met een verloop toe kunnen?
Want heb natuurlijk ook die sat tangen weet zoniet als die ook coax kunnen.
Mooi hoor!rambann schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:04:
De afgelopen weken gestart met het upgraden van mijn netwerk thuis.
Toen we enkele jaren terug het huis kochten al direct CAT6 UTP kabels getrokken naar alle ruimten (vorige bewoners hadden overal al coax kabels getrokken, dus dit was goed te doen.
Nu enkele jaren later wou ik het netwerk eens een goede upgrade geven (vooral om de beveiliging op het netwerk te bevorderen. Nieuwe router en switch gekocht en omdat het een 19" switch betreft, gebruik gemaakt van de situatie om zelf een goede chassis te maken. Zo gezegd zo gedaan. Vandaag de puntjes op de i gezet.
[Afbeelding]
Hier de nieuwe situatie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het chassis voorzien van scharnieren zodat ik aan de achterkant een powerbrick kon monteren in een 19" rek.
Aan de voorkant 4U 10" en 2U 19" en aan de achterkant ook nog 2U 19" gemaakt (al zal de diepte bepalend zijn of het gebruikt kan worden.
Een oude 19" serverkast omgebouwd zodat de router erin gemonteerd kon worden en dat er strak ook nog een kleine PoE switch bij in kan.
Wat zie je:
2x 8 UTP Patchpunten
TP-Link ER605 router
Powerbrick is aangesloten op een kleine NEXT UPS. Hierop kan alles ongv. 15 tot 20 minuten doordraaien bij een stroomstoring (1x meegemaakt). Genoeg tijd om alles uit te schakelen. Ook om eventuele pieken op te vangen om zo alles heel te houden. Helaas wel unmanaged, waarvoor ik nog iets moet bedenken.
De TP-Link hardware gekocht om i.c.m. Omada te gebruiken, maar ik vond de Omada controller te beperkt i.t.t. wat je direct op (vooral) de router kon instellen.
Op de korte termijn wil ik verder gaan door TP-Link EAP225 of EAP245 AP's te installeren in huis (2 of 3) en om ze te voorzien van stroom wil ik er nog een TP-Link TL-SG108PE switch bij kopen die dan onder de router gemonteerd kan worden. Dan ga ik DMZ / IOT / LAN uit elkaar trekken om zo het netwerk verder te beveiligen.
Tot zover. Ik ben trots op het resultaat en het is allemaal overkill voor een thuis situatie, maar ach, hobby
Alleen is je hoofdschakelaar nu compleet onbereikbaar. Kun je die niet naar rechts (laten) verplaatsen?
Ziet er heel netjes uit.rambann schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:04:
De afgelopen weken gestart met het upgraden van mijn netwerk thuis.
[Afbeelding]
Hier de nieuwe situatie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat zie je:
2x 8 UTP Patchpunten
TP-Link ER605 router
Het enige probleem wat ik zie is dat de hoofdschakelaar van de meterkast nu een beetje verstopt lijkt te zitten achter de NUC.
Edit: ik zie nu dat er meerdere zijn die dezelfde opmerking maken.
Reductie van het zendvermogen van het access point zorgt doorgaans voor en meer stabiele verbinding. Voor veel mensen werkt dit contra-intuïtief, meer is toch beter? De praktijk van WiFi-netwerken laat zien dat minder vermogen juist beter werkt.nero355 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:03:
[...]
Dat is het verschil tussen een echte Tweaker en een neppe!![]()
![]()
[...]
Dat hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk!
Ik heb hier buren in de buurt die hun "MediaMarkt troep" vrolijk op de hoogste 2.4 GHz waarde alle kanten op laten stralen, ondanks alle isolatie in de huizen hier in de buurt!![]()
![]()
[...]
Dat mag geen probleem heten voor zowel de Switch als de Intel NUCjes als het goed is!
Maakt weinig uit, daar komen toch stapels met rijst, pasta en toiletrollen voor te staan.Zwartoog schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:51:
[...]
Mooi hoor!![]()
Alleen is je hoofdschakelaar nu compleet onbereikbaar. Kun je die niet naar rechts (laten) verplaatsen?
Ik begrijp niet zo goed wat je precies bedoeld met sat kabels vs coax kabels. Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de kabels hetzelfde. De kabels die naar de einddozen gaan zijn wel dikke stugge kabels. Bijvoorbeeld de Hirschmann Koka 9: https://www.kabelshop.nl/...5020554-i8226-t19386.html of soortgelijke kabels met een buiten diameter van 7 mm. Voor het aansluiten van een TV gebruik je vanaf die einddoos dan een soepele coax kabel kant en klaar.boomer21 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:50:
[...]
Heel cool vindt ik dit maar heb een paar vragen aan jouw.
Wij hebben nu sat tv via de schotel lijkt me dat jij ook allemaal sat kabels hebt.
Maar wij krijgen binnenkort coax. Kun je bestaande kabels van sat naar coax met verloop koppelen zonder kwaliteitsverlies en jij gebruik sat pachtkabels en ik heb ook pachkast en wil een keystone panel met (coax) zou je alles sat kabels kunnen maken en dan bij coax alleen met een verloop toe kunnen?
Want heb natuurlijk ook die sat tangen weet zoniet als die ook coax kunnen.
Ik denk dat je met SAT bedoeld de F type connectors met dat schroefdraad en waar de coax kern (koper) uitsteekt. Het andere type connector wat doorgaans op je TV zelf zit heet volgens mij IEC. Hier bestaan adapters en ook verloop kabels voor zie bijvoorbeeld: https://www.allekabels.nl...ector-verloopstekker.html
Ik zou in je patch kast alles met F type houden dat is wat beter en meer standaard denk ik, aan de andere kant van de kabel kan je dan een CAI einddoos in/op de muur maken en daar een kort soepel snoer met IEC connectors gebruiken. Het kan waarschijnlijk ook zonder doos gelijk naar een IEC connector mist die geschikt is voor die dikkere 7 mm kabel.
*knip*. Aankoopadvies hoort helaas niet thuis in dit topic. Zou je even een nieuw topic willen aanmaken?
[ Voor 80% gewijzigd door rens-br op 03-05-2022 09:28 ]
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Dank je vraagt even voor zekerheid heb ook allemaal koka 9 , 7mm satelliet kabel /coax moet dus alleen bij de eindpunten nu een verloop van f connector schroef naar coax hebben bij de tv’s en begin punt.Skidmarks schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:32:
[...]
Ik begrijp niet zo goed wat je precies bedoeld met sat kabels vs coax kabels. Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de kabels hetzelfde. De kabels die naar de einddozen gaan zijn wel dikke stugge kabels. Bijvoorbeeld de Hirschmann Koka 9: https://www.kabelshop.nl/...5020554-i8226-t19386.html of soortgelijke kabels met een buiten diameter van 7 mm. Voor het aansluiten van een TV gebruik je vanaf die einddoos dan een soepele coax kabel kant en klaar.
Ik denk dat je met SAT bedoeld de F type connectors met dat schroefdraad en waar de coax kern (koper) uitsteekt. Het andere type connector wat doorgaans op je TV zelf zit heet volgens mij IEC. Hier bestaan adapters en ook verloop kabels voor zie bijvoorbeeld: https://www.allekabels.nl...ector-verloopstekker.html
Ik zou in je patch kast alles met F type houden dat is wat beter en meer standaard denk ik, aan de andere kant van de kabel kan je dan een CAI einddoos in/op de muur maken en daar een kort soepel snoer met IEC connectors gebruiken. Het kan waarschijnlijk ook zonder doos gelijk naar een IEC connector mist die geschikt is voor die dikkere 7 mm kabel.
Ben van unifi naar edge gegaan wil nu wel eens wat van Cisco proberen kan je de 300 serie ergens 2 hands kopen?Jan-man schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:16:
[Afbeelding]
Kleine update![]()
boomer21 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:50:
Kun je bestaande kabels van sat naar coax met verloop koppelen zonder kwaliteitsverlies
Ik begreep ooit dat de weerstand van die twee anders isSkidmarks schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:32:
Ik begrijp niet zo goed wat je precies bedoeld met sat kabels vs coax kabels. Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de kabels hetzelfde.
Een snelle Search lijkt dat ook meerdere keren te bevestigen : https://duckduckgo.com/?q=coax+cable+vs.+sattelite+cable
En men geeft ook meerdere keren aan dat het een erg slecht idee is en je dus storingen kan gaan verwachten!

Ja en Nee...FrankHe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:23:
Reductie van het zendvermogen van het access point zorgt doorgaans voor en meer stabiele verbinding.
Het ligt er een beetje aan wat je precies aan het doen bent en met welke apparatuur en zo
Voor mensen die zich vooraf niet goed inlezen inderdaad!Voor veel mensen werkt dit contra-intuïtief, meer is toch beter?
Ligt er ook weer aan wat je precies bedoelt...De praktijk van WiFi-netwerken laat zien dat minder vermogen juist beter werkt.
de 300 reeks is van 2010 tot 2018 verkocht, en zijn tot 2022 gesupportboomer21 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:57:
[...]
Ben van unifi naar edge gegaan wil nu wel eens wat van Cisco proberen kan je de 300 serie ergens 2 hands kopen?
Die zijn al enige tijd out of service, ook zijn ze niet allemaal Poe AT (de 30watt poe versie)
voor een recente versie moet je naar een 350 reeks kijken (of de nieuwere CBS reeksen).
(de 500 reeksen voegen bv stacking van meerdere switchen toe, heb je thuis niet nodig...)
Laatste minpunt vind ik dat er sommige functies, zoals UTP test, in het "advanced" menu zitten.
Pluspunten zijn de in mijn ogen absurd uitgebreide functies... hier blijf je functies mee ontdekken.
Dingen zoals LAG groepen worden automatisch gedetecteerd bijvoorbeeld.
+ ze zijn gewoon retestabiel..
ik heb thuis een SG350-10MP en ik vind het een toppertje, je zou em via poort 9 POE kunnen voeden, en poort 10 nog een SFP induwen .. ideaal toch ?
ik snap ondertussen wel waarom grotere bedrijven die Cisco's lekker laten staan... niks mis mee .. geen gezeik..
Dank je ga eens kijken wat kan vinden.ijske schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:14:
[...]
de 300 reeks is van 2010 tot 2018 verkocht, en zijn tot 2022 gesupport
Die zijn al enige tijd out of service, ook zijn ze niet allemaal Poe AT (de 30watt poe versie)
voor een recente versie moet je naar een 350 reeks kijken (of de nieuwere CBS reeksen).
(de 500 reeksen voegen bv stacking van meerdere switchen toe, heb je thuis niet nodig...)
Laatste minpunt vind ik dat er sommige functies, zoals UTP test, in het "advanced" menu zitten.
Pluspunten zijn de in mijn ogen absurd uitgebreide functies... hier blijf je functies mee ontdekken.
Dingen zoals LAG groepen worden automatisch gedetecteerd bijvoorbeeld.
+ ze zijn gewoon retestabiel..
ik heb thuis een SG350-10MP en ik vind het een toppertje, je zou em via poort 9 POE kunnen voeden, en poort 10 nog een SFP induwen .. ideaal toch ?
ik snap ondertussen wel waarom grotere bedrijven die Cisco's lekker laten staan... niks mis mee .. geen gezeik..
Wat Van router heb je trouwens? misschien zie ik niet goed.Jan-man schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:16:
[Afbeelding]
Kleine update![]()
Ik gok OPNsense. Die DEC2600 van Deciso is een OPNsense applianceboomer21 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:23:
[...]
Wat Van router heb je trouwens? misschien zie ik niet goed.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Bijna goed maar heb er pfsense op draaien.jurroen schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:29:
[...]
Ik gok OPNsense. Die DEC2600 van Deciso is een OPNsense appliance
Uit interesse: waarom pfSense ipv OPNsense?
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
ik heb hier al is een foto gezien van 3 stuks, maar 4 nog niet gezien ..
De buis is een knalrechte buis van 5m naar de zolder , enkel 1 netjes gelijmde mof ertussen
Als ik dit erbij pak : https://www.optcore.net/product/qk735a-hp/ijske schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:40:
Zouden 4x prefab Multimode fiber ( HP QK735A ) door een 3/4 buis passen ? (ik kan ze een voor een erdoortrekken, dr is genoeg overlengte aan beide kanten)
De buis is een knalrechte buis van 5m naar de zolder , enkel 1 netjes gelijmde mof ertussen
Dan zou ik !! gokken !! dat het wel te doen is
iMHO doe je er goed aan om zelf het een en ander uit te rekenen VOORDAT je wat bestelt!
Nee, de weerstand is gelijk. 75 Ohm voor beide. Het verschil zit in de specificaties van de demping. Bij de TV coax is de demping zodanig dat het signaal van de TV er (bijna) geen last van heeft, maar het signaal van een satelliet is veel hoger in frequentie. Het signaal wordt bij een TV coax zodanig verzwakt waardoor er nog maar weinig tot niets overblijft. Ik gebruikte altijd een satelliet coax voor de TV zodat ik in veel situaties geen extra versterking nodig had. De demping neemt namelijk toe des te hoger de frequentie wordt, dus bij de TV frequentie is de demping lekker laag.nero355 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:43:
[...]
[...]
Ik begreep ooit dat de weerstand van die twee anders is
Een snelle Search lijkt dat ook meerdere keren te bevestigen : https://duckduckgo.com/?q=coax+cable+vs.+sattelite+cable
En men geeft ook meerdere keren aan dat het een erg slecht idee is en je dus storingen kan gaan verwachten!
[...]
50 Ohm wordt gebruikt door zendamateurs en 27MC'ers als coax tussen het bakje en de antenne.
De Search Results zijn het niet met je eensMdBruin schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:46:
Nee, de weerstand is gelijk. 75 Ohm voor beide.
Dat wordt ook meerdere keren genoemd!Het verschil zit in de specificaties van de demping. Bij de TV coax is de demping zodanig dat het signaal van de TV er (bijna) geen last van heeft, maar het signaal van een satelliet is veel hoger in frequentie. Het signaal wordt bij een TV coax zodanig verzwakt waardoor er nog maar weinig tot niets overblijft. Ik gebruikte altijd een satelliet coax voor de TV zodat ik in veel situaties geen extra versterking nodig had. De demping neemt namelijk toe des te hoger de frequentie wordt, dus bij de TV frequentie is de demping lekker laag.
Ik ben opgeleid als MBO telematica waarin ook satelliet verbindingen behorennero355 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:58:
[...]
De Search Results zijn het niet met je eens
[...]
Belden is het trouwens ook gewoon met mij eens.
Dat is leuk, maaaar...MdBruin schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:19:
Ik ben opgeleid als MBO telematica waarin ook satelliet verbindingen behoren
Belden is het trouwens ook gewoon met mij eens.
- Belden heeft het over kabels die beiden aan kunnen en die zijn veel nieuwer dan wat @boomer21 waarschijnlijk thuis heeft staan.
- Ik wil best geloven dat ik tegenwoordig een kabel die voor satelliet is geschikt kan gebruiken voor coax doeleinden, maar wat als ik een oude coax/satelliet kabel heb en die voor satelliet/coax wil gebruiken ?!
Dan moet je dus echt heeeel zeker weten dat die kabel aan bepaalde standaarden voldoet : Hoe check je dat ??
Kortom : Ik zou met bescheiden verwachtingen zo'n "ombouwactie" aangaan en rekening ermee houden dat je misschien andere kabels moet gaan trekken!
Kijk naar de hele dunne midden ader van satelliet coax en je ziet waarom, hogere frequenties hebben door het skin effect geen voordeel van dikke midden aders.
Dus als je voldoende signaal hebt en geen al te lange kabel kun je tv signaal ook over satelliet coax gebruiken.
Als je kwalitatief goede tv coax hebt kom je ook een heel eind met het satelliet signaal, slechte bouwmarkt coax zou nooit gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 07-05-2022 16:21 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Daar ging het mij niet om, het ging mij erom dat satelliet coax 75 Ohm behoort te zijn en geen 50.nero355 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:39:
[...]
Dat is leuk, maaaar...
[...]
Kortom : Ik zou met bescheiden verwachtingen zo'n "ombouwactie" aangaan en rekening ermee houden dat je misschien andere kabels moet gaan trekken!
Hoe je er achterkomt aan welke specificaties de kabel voldoet, door te meten. Je stopt aan de ene kant het signaal erin en je meet aan de andere kant hoeveel je overhoud. Dit herhaal je voor de frequenties die je nodig hebt en zo kan je bepalen hoeveel verlies er is.
Het "trucje"gebruik ik al veel langer als de afgelopen jaren, al meer dan 10+ jaar. Nu weet ik niet welke kabel boomer21 natuurlijk al heeft liggen en hoe oud deze zijn. De techniek staat niet stil zoals we ook in netwerkland wel merken. CAT5e voldoet voor de meeste toepassingen maar wordt al langzaam aan ook vervangen door CAT6 wat aan de nieuwere standaarden voldoet. Nu kan ik niet bepalen voor boomer21 of hij zijn kabel moet vervangen, dat is een overweging welke hij zelf moet maken. Er komt afhankelijk van de kabel die hij kiest een kostenplaatje tevoorschijn en mogelijk (en aan te raden) ook nieuwe connectoren. De meeste (tenminste waar ik het meeste mee heb gewerkt) satelliet kabel is stug welke na verloop van de tijd ook breekbaarder wordt, ik kan dus niet echt aanraden om eens te kijken of boomer21 een markering kan vinden om te kijken welke kabel hij nu heeft (om kabelbreuk en daardoor kabelvervanging te voorkomen).
Jazeker… Soms is het niet mogelijk om kabels te trekken en dan kun je mbv. Een INCA 1G er nog steeds een netwerkverbinding over leggen. Extreem handig.Tylen schreef op zondag 8 mei 2022 @ 06:40:
Wat een discussie of coax zeg. Dat jullie dat uberhaubt nog gebruiken 😅
En ik ken nog heeeeel veel mensen die via COAX TV kijken
http://www.deyterra.com
Precies, token ring over twisted pair is veel handiger.FrankHe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:33:
Coax valt voor mij al enige tijd niet meer binnen de context van een LAN.
15 jaar geleden al hele huis ontdaan van coax. Idd dat is niet meer van deze tijd.FrankHe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:33:
Coax valt voor mij al enige tijd niet meer binnen de context van een LAN.
Rare wezen zijn mensen toch 😘rally schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:46:
[...]
Jazeker… Soms is het niet mogelijk om kabels te trekken en dan kun je mbv. Een INCA 1G er nog steeds een netwerkverbinding over leggen. Extreem handig.
Token ring was eigenlijk een heel mooi concept met als grote voordeel dat er geen collisions konden plaatsvinden.jadjong schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:51:
[...]
Precies, token ring over twisted pair is veel handiger.
Afgezien van enkele exotische apparaten kent het geen reguliere toepassing meer in local area netwerken.rally schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:46:
[...]
Jazeker… Soms is het niet mogelijk om kabels te trekken en dan kun je mbv. Een INCA 1G er nog steeds een netwerkverbinding over leggen. Extreem handig.
Coax wordt inderdaad steeds minder gebruikt door de mogelijkheid tot IPTV/streaming, maar het heeft nog steeds toepassingsgebieden. De verbinding tussen de LNB en de ontvanger (satelliet) is (nog) coax, maar ook de 27mc'ers en zendamateurs maken er gebruik van.
¯\_(ツ)_/¯
Dat zijn alleen geen digitale datanetwerken.MdBruin schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:09:
De meesten gebruiken nog coax, mogelijk zelfs onbewust. Moderne draadloze systemen maken vaak nog gebruik van coax om de antenne(s) aan te sluiten. Maar ik weet wel wat ermee word bedoeld
Coax wordt inderdaad steeds minder gebruikt door de mogelijkheid tot IPTV/streaming, maar het heeft nog steeds toepassingsgebieden. De verbinding tussen de LNB en de ontvanger (satelliet) is (nog) coax, maar ook de 27mc'ers en zendamateurs maken er gebruik van.
Satelliet Internet jongûh!FrankHe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:22:
Dat zijn alleen geen digitale datanetwerken.
Nu krijg ik tijdens het testen op 1 van de 2 aansluitingen op kanaal 8 geen signaal.
Ik zie dat ik hier tijdens het punchen de connector iets beschadigd heb en deze dus niet goed door de isolatie van de ader heen gaat.
Iemand nog een tip of is beide draden losmaken en een ander basiselement pakken de enige oplossing
Toentertijd heb ik zelf wel eens wat opnieuw gepuncht (vooral op het patchpaneel, de Rutenbeck elementen weet ik niet meer zeker), en dat geeft geen probleem. Je moet het uiteraard niet herhaaldelijk los halen, maar even losmaken en opnieuw doen zou IMO geen probleem mogen opleveren.Togi schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:56:
ik ben hier weer wat aansluitingen aan het maken mbv de bekende Rutenbeck basiselementen.
Nu krijg ik tijdens het testen op 1 van de 2 aansluitingen op kanaal 8 geen signaal.
Ik zie dat ik hier tijdens het punchen de connector iets beschadigd heb en deze dus niet goed door de isolatie van de ader heen gaat.
Iemand nog een tip of is beide draden losmaken en een ander basiselement pakken de enige oplossing
Jij vroeg om eenFrankHe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:36:
Das trrraaahaaaggg.
toepassing!FrankHe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:22:
digitale datanetwerken.
Bijna twee maanden later, tijd voor een update!Wim Leers schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:09:
Zeer concrete vraag: hoe zouden jullie een tweede kabel voor een netwerkverbinding door deze buis trekken?
[Afbeelding]
Situatie:
- de foto is in mijn appartement, op de tweede verdieping
- ik moet ruwweg 20 meter door deze buis naar beneden tot in de kelder waar de gas/elektriciteit/water meters staan, en van daar nog eens 10 meter tot in mijn privékelder
- de kabel die er nu doorgaat is een glasvezel kabel (Fluvius glasvezel proefproject in België), de buis bevatte voorheen een telefoonkabel, die hebben we gebruikt als trekkabel
- het was EXTREEM moeilijk om de glasvezelkabel erdoor te krijgen, wegens de vele bochten die dit volgde — er was zeer veel glijmiddel nodig
- ik heb zonet eens geprobeerd om 1,5 meter CAT5E die ik nog had liggen erin te duwen en dat ging zeer vlot, deels owv het nog aanwezige glijmiddel
Idealiter is het een kabel die 10 Gbit aankan, zo kan ik eventueel ook m'n servertje in de kelder zetten. De voornaamste reden om m'n thuisnetwerk tot in de kelder te brengen: voorbereiding op toekomstige thuisbatterij, die moet met het netwerk verbonden zijn.
Zouden jullie doen?Elk heeft nadelen:
- glasvezel kabel?
- een alledaags CAT5E?
- CAT6/6A/8?
Benieuwd naar jullie advies!
- de kabel is zeer dun, dus zou makkelijk lukken, maar zelf de connectors plaatsen is onrealistisch …
- kabel is waarschijnlijk dun en flexibel genoeg, zelf connectors plaatsen is geen probleem — maar op deze afstand zou 10 Gbit waarschijnlijk niet werken (10 Gbit op CAT5E op korte afstanden werkt prima, ik heb dit al getest met alle netwerkverbindingen *in* mijn appartement!)
- ik vrees dat dit óf te dik óf te stug óf beide zou zijn? Maar ik ken er niet genoeg van
Veel gesukkeld. Veel gevloekt. Veel uren verspild.
Uiteindelijk een Spira-Flex gekocht, na wekenlang koppig niet €60 er aan te willen geven. Klus geklaard op een kwartiertje.

![]() | ![]() |
De netwerkkabel (CAT5E FTP) is teveel gekinkt geweest tijdens m'n non-Spira-Flex pogingen.
Ik dacht: "FTP want het loopt langs de 40A 230V kabel die m'n appartement van elektriciteit voorziet". CAT5E wegens de beperkte ruimte. Volgen jullie daarin?
Idealiter trek ik gewoon glasvezel van m'n appartement naar de kelder: qua diameter voor de kabel kan het prima, maar ik kan het zelf niet lassen. Met de connector erbij krijg ik het níet door de buis.
Wat raden jullie aan?
Welke connector heb je geprobeerd ?Wim Leers schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:30:
[...]
Met de connector erbij krijg ik het níet door de buis.
Wat raden jullie aan?
Ik weet niet welk Fluvius gaat gebruiken , maar veel belgische providers gebruiken dit soort pre-fab fiber kabels.
Pas na aanleg word de SC/APC connector eropgezet

Beetje lastig dat je die spooltjes met kant en klare fibers niet kan kopen ..( ze bestaan bv in 20/30/50 en langer, maar zat lang genoeg om erdoor te halen, en er een UTP'tje terug aan bij te tapen.. zeker die gewapende fibres van zo'n spooltje hebben geen last van met 2 erdoor te trekken)
Andere optie is kijken of je het modem veilig in de kelder kan zetten, en met een 10gbps capable kabel naar boven kan ?
Glasvezel heb ik nog niet geprobeerd, want dat heb ik niet zomaar liggen. Maar op basis van de specs die ik kan vinden (diameter), zou geen enkele kant-en-klare glasvezelkabel erdoor kunnen zonder vast te komen zitten.ijske schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:41:
[...]
Welke connector heb je geprobeerd ?
Ik weet niet welk Fluvius gaat gebruiken , maar veel belgische providers gebruiken dit soort pre-fab fiber kabels.
Pas na aanleg word de SC/APC connector eropgezet
[Afbeelding]
Beetje lastig dat je die spooltjes met kant en klare fibers niet kan kopen ..( ze bestaan bv in 20/30/50 en langer, maar zat lang genoeg om erdoor te halen, en er een UTP'tje terug aan bij te tapen.. zeker die gewapende fibres van zo'n spooltje hebben geen last van met 2 erdoor te trekken)
Ironisch: er ligt al glasvezel van Fluvius. Dat is exact wat er al in de buis ligt en waarlangs ik deze kabel trek! Hier was er niet zo’n SC/APC connector van Fluvius. Zowel in de kelder als hierboven is het namelijk gelast.
Ik ken niets van glasvezel. De redenen waarom ik daarvoor zou gaan: zeker geen interferentie, toekomstbestendig, laag stroomverbruik. Ik denk dat ik multimode nodig heb zodat ik maar 1 kabeltje moet trekken. Lengte: 30 meter. Is er een kant-en-klare kabel met zo’n demonteerbare connector als jouw foto lijkt te suggereren?
Dat is geen optie. Fluvius glasvezel én huidige Telenet coax komen al tot in m’n appartement. De modem kan dus niet naar de kelder. Zou idd ook niet veilig zijn.Andere optie is kijken of je het modem veilig in de kelder kan zetten, en met een 10gbps capable kabel naar boven kan ?
[ Voor 12% gewijzigd door Wim Leers op 10-05-2022 13:16 ]
Is dat de nieuwe standaard voor dergelijke toepassingen of zoWim Leers schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:30:
Uiteindelijk een Spira-Flex gekocht, na wekenlang koppig niet €60 er aan te willen geven.
Klus geklaard op een kwartiertje.![]()
Dit klinkt opzich wel goed : http://www.ck-tools.com/p...apes/spiraflex_draw_tape/
Nog iemand anders ervaring mee ?!
Volgens mij mag dat niet eens, maar er is hier vast wel iemand die dat beter weet dan ikIk dacht: "FTP want het loopt langs de 40A 230V kabel die m'n appartement van elektriciteit voorziet".
/EDIT :
Zeg dat dan!Wim Leers schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:27:
“Langs” als in niet in dezelfde buis, maar wel dezelfde route volgend. Álles volgt dezelfde route: coax, glasvezel, telefoon, elektriciteit. Lijkt me niet onlogisch, zeker in een appartementsgebouw.
De meesten hier zijn aan het klussen in een koop(rijtjes)huis dus zo logisch is dat niet!
[ Voor 24% gewijzigd door nero355 op 11-05-2022 15:10 ]
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2