Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 94 ... 123 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:55
Ik heb even het dubbele ogen principe nodig om te zien of ik niets over het hoofd zie.

Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jr0qOAcDR2Act5xdoFUIPgqw6uM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qs9xIPDFCcI04pTFjJ9UAJo.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb voornemens om alles een stuk netter aan te leggen. Mijn bestellijst:Beschikbare ruimte is 74 cm in de breedte, 27 cm in de diepte, en 50 cm in de hoogte

Het idee is om e.e.a. verticaal op te hangen aan een nog te monteren houten plaat, deze komt vóór de gele PVC buizen die je boven het elektradeel van de meterkast ziet. De Ubiquiti apparatuur wijst dus allemaal naar beneden. Het is een 3U muurbeugel, dus er is ook nog ruimte om een nieuw patchpaneel te gaan monteren. Hier heb ik een vraag over...

Wat is gebruikelijk tegenwoordig: Een 19" patchpaneel middels keystones? Zijn deze krengen echt 4 euro per stuk of zit ik gewoon verkeerd te kijken? Ik heb 12 aansluitingen nodig. Ik lees overall "toolless" etc, maar dit is toch eenmalig punchen en klaar?

Daarnaast nog een vrij stomme vraag waarschijnlijk.. maar heb ik nog extra bevestigingsmateriaal nodig als ik deze Ubiquiti apparatuur wil laten hangen in de gelinkte patchbeugel? Het zal toch niet gaan hangen op de 4 schroefjes aan de voorkant...

Inspiratie heb ik opgedaan a.d.h.v. deze foto, excuses ik weet niet meer van wie die is, maar hij komt uit dit topic. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylhUhyO74lGuoJ7gcuxg8ar8hGQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/l44GC9LVd7pkMq9WHNfd2hdL.png?f=fotoalbum_medium

Alvast reuze bedankt voor jullie input!

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:46:
[...]

Opzich wel lachen dat zoiets in twee landen die naast elkaar liggen zoveel kan verschillen! :o :D

[...]

Ik vind een deurtje ervoor juist weer vreemd en waarschijnlijk ook velen anderen met mij! :+
Hier (NL) zit er een houten kastje omheen, waarbij de deur zo dicht op de vorige analoge meter zat dat het niet mogelijk was een YouLess op het ruitje te plakken zonder ruzie te krijgen met Enexis/Geas :+ , een CNY70 paste maar nét :P
nero355 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:46:
[...]

Een enkel geval betekent niet gelijk dat het voor iedereen geldt hé! ;)

Maar er zijn ook landen die naar buiten lopen en een apart kastje openen om je groepen te checken als de standaard zien dus het kan nóg gekker! _O-
USA?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

* nero355 zoeken doet : Ahh! Een of ander crApp powered ding om je energiemeter uit te lezen! :+
CNY70
* nero355 zoeken doet : Ahh! Een of andere optical sensor die leuk is voor de Arduino liefhebbers! :+

Om het maar effe een beetje verstaanbaar te maken voor n00bs zoals ik die echt helemaal niks met dergelijke producten doen ;) O-)
USA?
Zou kunnen... vaak genoeg gezien/gehoord, maar het bijbehorende land zou ik effe zo gauw niet weten... :$

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterVO
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 23:37
@Wasp Netwerkapparatuur hangt normaal alleen aan 4 schroefjes aan de voorkant. Servers en UPS'en aan twee keer 4 schroefjes (voor en achter), eventueel met een extra pen die ook in de rails zit. Die schroefjes kunnen meer hebben dan je denkt (begint bij 800kg ongeveer per schroef bij M6). By the way: Bij horizontaal ophangen is de kracht op de schroefjes eerder groter als bij verticale montage.

Over patch panelen: Ik heb geïntegreerde patchpanelen. Anderen in dit topic zijn meer voor key-stones omdat makkelijker is met de afwerking (vooral bij wat kortere kabels) en bij latere toevoegingen. Als je al een punch tool hebt is tool-less niet nodig (lees duurder). Weet wel dat key-stones ook in soorten en maten te krijgen zijn. De keuze is aan jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-07 14:18
Wasp schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:34:
Ik heb even het dubbele ogen principe nodig om te zien of ik niets over het hoofd zie.

Huidige situatie:

[Afbeelding]

Ik heb voornemens om alles een stuk netter aan te leggen. Mijn bestellijst:Beschikbare ruimte is 74 cm in de breedte, 27 cm in de diepte, en 50 cm in de hoogte

Het idee is om e.e.a. verticaal op te hangen aan een nog te monteren houten plaat, deze komt vóór de gele PVC buizen die je boven het elektradeel van de meterkast ziet. De Ubiquiti apparatuur wijst dus allemaal naar beneden. Het is een 3U muurbeugel, dus er is ook nog ruimte om een nieuw patchpaneel te gaan monteren. Hier heb ik een vraag over...

Wat is gebruikelijk tegenwoordig: Een 19" patchpaneel middels keystones? Zijn deze krengen echt 4 euro per stuk of zit ik gewoon verkeerd te kijken? Ik heb 12 aansluitingen nodig. Ik lees overall "toolless" etc, maar dit is toch eenmalig punchen en klaar?

Daarnaast nog een vrij stomme vraag waarschijnlijk.. maar heb ik nog extra bevestigingsmateriaal nodig als ik deze Ubiquiti apparatuur wil laten hangen in de gelinkte patchbeugel? Het zal toch niet gaan hangen op de 4 schroefjes aan de voorkant...

Inspiratie heb ik opgedaan a.d.h.v. deze foto, excuses ik weet niet meer van wie die is, maar hij komt uit dit topic. :)

[Afbeelding]

Alvast reuze bedankt voor jullie input!
Fijn dat mijn opstelling nog voor inspiratie heeft gezorgd. Het was de foto van mijn meterkast die je deelde.

Let goed op bij het bevestigen, je dient net als bij mij voor een nieuwe stevige houten achterkant te zorgen. Ik heb deze aan de zijkanten met 4 hoekprofielen (beide kanten 2) vastgezet aan de muur (8 schroeven per hoekprofiel waardoor deze veel gewicht kan dragen).

Ik kan op de foto van jouw echter niet zien of je aan de rechterkant goed weg komt op de muur. Als alternatief kun je ook een balk op de achterplaat achter de nieuwe houten plaat bevestigen aan de rechterkant. Je hebt daar nog plek op de achterplaat.

Bij mij was bovenin de hele achterplaat vol met elektrabuizen, vandaar dat ik die ook aan de zijkant heb bevestigd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
PeterVO schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:01:
@Wasp Netwerkapparatuur hangt normaal alleen aan 4 schroefjes aan de voorkant. Servers en UPS'en aan twee keer 4 schroefjes (voor en achter), eventueel met een extra pen die ook in de rails zit. Die schroefjes kunnen meer hebben dan je denkt (begint bij 800kg ongeveer per schroef bij M6). By the way: Bij horizontaal ophangen is de kracht op de schroefjes eerder groter als bij verticale montage.
Ah, check. Dit is geruststellend :)
PeterVO schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:01:
Over patch panelen: Ik heb geïntegreerde patchpanelen. Anderen in dit topic zijn meer voor key-stones omdat makkelijker is met de afwerking (vooral bij wat kortere kabels) en bij latere toevoegingen. Als je al een punch tool hebt is tool-less niet nodig (lees duurder). Weet wel dat key-stones ook in soorten en maten te krijgen zijn. De keuze is aan jou.
Ik ben toch voor keystones gegaan, na het kijken van wat YouTube video's van de montage en afwerking daarvan. Heb zojuist het volgende besteld:
DutchKel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:01:
[...]

Fijn dat mijn opstelling nog voor inspiratie heeft gezorgd. Het was de foto van mijn meterkast die je deelde.

Let goed op bij het bevestigen, je dient net als bij mij voor een nieuwe stevige houten achterkant te zorgen. Ik heb deze aan de zijkanten met 4 hoekprofielen (beide kanten 2) vastgezet aan de muur (8 schroeven per hoekprofiel waardoor deze veel gewicht kan dragen).

Ik kan op de foto van jouw echter niet zien of je aan de rechterkant goed weg komt op de muur. Als alternatief kun je ook een balk op de achterplaat achter de nieuwe houten plaat bevestigen aan de rechterkant. Je hebt daar nog plek op de achterplaat.

Bij mij was bovenin de hele achterplaat vol met elektrabuizen, vandaar dat ik die ook aan de zijkant heb bevestigd.
Klopt, ik moet nog even een serieuze plank zoeken. :) Ik zal inderdaad 4 hoekprofielen kopen met de juiste schroeven.

Zoals ik het nu heb ingeschat kan de plank gemonteerd worden tegen de zijkanten van de meterkast, middels de genoemde hoekprofielen. Bewust voor een 3U beugel gegaan ipv een 4U ivm de beperkte ruimte (idealiter had ik ook nog graag een 19" stekkerdoos willen monteren, maar daar moet ik nog even iets deftigs voor verzinnen.

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Wasp schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Ah, check. Dit is geruststellend :)

[...]

Ik ben toch voor keystones gegaan, na het kijken van wat YouTube video's van de montage en afwerking daarvan. Heb zojuist het volgende besteld:[...]

Klopt, ik moet nog even een serieuze plank zoeken. :) Ik zal inderdaad 4 hoekprofielen kopen met de juiste schroeven.

Zoals ik het nu heb ingeschat kan de plank gemonteerd worden tegen de zijkanten van de meterkast, middels de genoemde hoekprofielen. Bewust voor een 3U beugel gegaan ipv een 4U ivm de beperkte ruimte (idealiter had ik ook nog graag een 19" stekkerdoos willen monteren, maar daar moet ik nog even iets deftigs voor verzinnen.
Ik ben momenteel bezig om aan de zijkanten op de muur van die dubbele wandcontactdozen te plaatsen. De 19” stekkerdoos zit daar meer in de weg dan dat ik er plezier van heb. Die dubbele opbouwdozen (volgens mij zijn die van Abb haf) kun je makkelijk met een kort pijpje doorlussen waardoor je er dus veel kunt plaatsen. Ik doe er links 3x2 en rechts 4x2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-07 10:23

discy

Cloud Architect

Ik heb een zelfde soort patchbeugel met paneel, ook met keystones, alleen in 1u :)
Werkt prima, al heb ik sommige keystones opnieuw moeten bevestigen (zorg dat je een UTP tester hebt)

Brennenstuhl heeft stekkerdozen die je met schroeven kunt bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wRHQc5T/20220308-135051.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door discy op 08-03-2022 14:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:22

OMX2000

By any means necessary...

Het is nog een work in progress. Moet allemaal een beetje netter. Die groene patchkabel is weg zodra ik female/female keystones binnen heb. En fiber kabel ga ik aan de zijwand fixeren, want als ik een keystone zou gebruiken moet ik een fiber patchkabel van 10 centimeter te regelen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEbwKKjI0hitV0_yLIaYIaV3UIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlV3IUiLo92YU185X812tPqk.jpg?f=fotoalbum_large

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

toch maar even een simpele houdertje geprint voor de switch en patchpanel. ziet er toch wat mooier uit dan 2 blokjes hout.

ook de kabels wat netter gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D50qHzT/C2007716-A2-FC-40-DE-B1-FE-4-BC31-FA33721-1-105-c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/c35HST0/Screenshot-2022-03-08-at-09-02-29.png

(voor de onderkant heb ik een houdertje bijgeprint zodat ik daar een pi of de youless in kan schuiven.

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 08-03-2022 16:36 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Rack rails van onder meer AsRock en CyberPower komen met voorgetapte (M5) schroefdraad in de koppen van de rails. De rails van AsRock komen met M5x15 bouten met een cilinderkopdiameter van 11 millimeter. De M5x7 boutjes van CyberPower zijn 12 millimeter in diameter en ik heb cilinderkoppen gezien met een diameter van 13 millimeter.

De gezochte boutjes lijken op DIN 921, echter hebben geen sleuf maar een kruis/philips aandrijving.

Het gaat om dit soort M5 schroeven/boutjes met cilinderkop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WobmOC2R4izu8EdfdJF7OU2eDZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEAM9Rmvuiy0SsbAP49UdVZx.jpg?f=fotoalbum_large
De schroeven op de foto hebben een cilinderhoogte van circa 2 millimeter. Bij de CyberPower UPS meegeleverde schroeven zijn slechts 1 millimeter. Daardoor steekt het in het rack geschoven apparaat nauwelijks voor de rails uit.

Wie weet waar je deze schroeven/bouten met minimaal een kop van 12 millimeter diameter, M5-draad, kruis-aandrijving, liefst een dunne kop kunt kopen?

En/of welke norm en nummer dit model is?

PS1 ik zoek ze in verschillende draadlengtes, zo tussen 7 en 15 millimeter.
PS2 Afgebeelde bout lijkt op Dell # 7437D a.k.a. CN-07437D-01078-XXX-XXXX (kopdiameter onbekend)
PS3 M5X7L FLAT HEAD SCREW heten ze bij CyberPower

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 14-03-2022 09:54 . Reden: M5X7L FLAT HEAD SCREW ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:09
Hier vind je vast wel wat je zoekt.
https://www.rvspaleis.nl/bouten

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

RVS, dat wil ik sowieso niet. Daarnaast heeft RVS paleis alleen bolcilinder en geen cilinderkopschroeven. Dus daar ga ik het niet vinden.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:09
Wat is er mis met RVS en wat is de meerwaarde van een cilinderkop ten opzichte van aan bolkop.
Ik vrees dat cilinder kruiskop schroeven met zo'n dunne kop nergens te vinden zijn.

Ik vermoed dat dit je enige optie is.
https://www.rvspaleis.nl/bouten/torx/ws-9335tx

En persoonlijk vind ik een bolkop veel netter staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 14-03-2022 15:12 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 12:23

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

OMX2000 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:22:
Het is nog een work in progress. Moet allemaal een beetje netter. Die groene patchkabel is weg zodra ik female/female keystones binnen heb. En fiber kabel ga ik aan de zijwand fixeren, want als ik een keystone zou gebruiken moet ik een fiber patchkabel van 10 centimeter te regelen.[Afbeelding]
Ga je ook die Cloud Key nog netjes wegwerken via https://www.wifishop.nl/u...2-rackmount-kit/pid=61433 :P

Is er trouwens een reden dat je die USG niet via een DAC-kabel hebt aangesloten (anders dan: "omdat het kan"?)

[ Voor 6% gewijzigd door gorgi_19 op 14-03-2022 16:07 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasv
  • Nu online
Behoorlijk wat geld voor een "beugeltje"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-07 19:30

Toppe

Oké ✅

thomasv schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:37:
[...]

Je werkt het netjes af of niet hè :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasv
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:51:
[...]

Je werkt het netjes af of niet hè :+
Dan maar niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ergens snap ik je wel hoor, €100+ voor een beugeltje is echt bizar maar aan de andere kant wil je het ook in één keer netjes en goed doen.

Zo heb ik zelf voor ruim €80 een beugel laten printen waar ik twee Hue bridges in kan stoppen zodat ze netjes weg gewerkt zin. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:32
thomasv schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:37:
[...]

https://threedee.nl/produ...ud_key_gen2_1u_rackmount/

Deze is iets zachter geprijsd. Nog steeds veel geld, maar wel iets minder veel geld :+
Verschil is wel dat dit enkel een beugeltje is en die andere/officiële een Unifi button en RJ45 heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 14-03-2022 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:40
Toppe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Ergens snap ik je wel hoor, €100+ voor een beugeltje is echt bizar maar aan de andere kant wil je het ook in één keer netjes en goed doen.

Zo heb ik zelf voor ruim €80 een beugel laten printen waar ik twee Hue bridges in kan stoppen zodat ze netjes weg gewerkt zin. :+
80,-- EUR?!
Ik dacht dat ik met 25,-- EUR al veel vroeg voor dat (2x Hue bridges + 2x keystones in 19" formaat).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Jazsie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:04:
[...]

80,-- EUR?!
Ik dacht dat ik met 25,-- EUR al veel vroeg voor dat (2x Hue bridges + 2x keystones in 19" formaat).
Heb je een link naar die van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

gorgi_19 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:28:
[...]

Ga je ook die Cloud Key nog netjes wegwerken via https://www.wifishop.nl/u...2-rackmount-kit/pid=61433 :P

Is er trouwens een reden dat je die USG niet via een DAC-kabel hebt aangesloten (anders dan: "omdat het kan"?)
Rackmount hoop ik voor een leuke prijs in V&A te vinden. En de DAC kabel zag ik de toegevoegde waarde niet van. Wil niet zeggen dat ik er geen neem, “omdat het kan”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:40
Heel topic doorgelezen (en veel info rijker), ook maar eens begonnen met het opnieuw indelen van mijn rack :).

Veel inspiratie en drang om het goed aan te pakken :D.
Toppe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:15:
[...]
Heb je een link naar die van jou?
Heb ik niet, is hobby voor mij maar schrok gewoon van de prijs...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 12-07 23:46
Zeer concrete vraag: hoe zouden jullie een tweede kabel voor een netwerkverbinding door deze buis trekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBg5RzpGxrWVMg3js3FgAYp-4NA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ymwRmvfiQxWrHhHGxSrZcEU.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie:
- de foto is in mijn appartement, op de tweede verdieping
- ik moet ruwweg 20 meter door deze buis naar beneden tot in de kelder waar de gas/elektriciteit/water meters staan, en van daar nog eens 10 meter tot in mijn privékelder
- de kabel die er nu doorgaat is een glasvezel kabel (Fluvius glasvezel proefproject in België), de buis bevatte voorheen een telefoonkabel, die hebben we gebruikt als trekkabel
- het was EXTREEM moeilijk om de glasvezelkabel erdoor te krijgen, wegens de vele bochten die dit volgde — er was zeer veel glijmiddel nodig
- ik heb zonet eens geprobeerd om 1,5 meter CAT5E die ik nog had liggen erin te duwen en dat ging zeer vlot, deels owv het nog aanwezige glijmiddel

Idealiter is het een kabel die 10 Gbit aankan, zo kan ik eventueel ook m'n servertje in de kelder zetten. De voornaamste reden om m'n thuisnetwerk tot in de kelder te brengen: voorbereiding op toekomstige thuisbatterij, die moet met het netwerk verbonden zijn.

Zouden jullie doen?
  1. glasvezel kabel?
  2. een alledaags CAT5E?
  3. CAT6/6A/8?
Elk heeft nadelen:
  1. de kabel is zeer dun, dus zou makkelijk lukken, maar zelf de connectors plaatsen is onrealistisch …
  2. kabel is waarschijnlijk dun en flexibel genoeg, zelf connectors plaatsen is geen probleem — maar op deze afstand zou 10 Gbit waarschijnlijk niet werken (10 Gbit op CAT5E op korte afstanden werkt prima, ik heb dit al getest met alle netwerkverbindingen *in* mijn appartement!)
  3. ik vrees dat dit óf te dik óf te stug óf beide zou zijn? Maar ik ken er niet genoeg van
Benieuwd naar jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wim Leers schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:09:
Zeer concrete vraag: hoe zouden jullie een tweede kabel voor een netwerkverbinding door deze buis trekken?

[Afbeelding]

Situatie:
- de foto is in mijn appartement, op de tweede verdieping
- ik moet ruwweg 20 meter door deze buis naar beneden tot in de kelder waar de gas/elektriciteit/water meters staan, en van daar nog eens 10 meter tot in mijn privékelder
- de kabel die er nu doorgaat is een glasvezel kabel (Fluvius glasvezel proefproject in België), de buis bevatte voorheen een telefoonkabel, die hebben we gebruikt als trekkabel
- het was EXTREEM moeilijk om de glasvezelkabel erdoor te krijgen, wegens de vele bochten die dit volgde — er was zeer veel glijmiddel nodig
- ik heb zonet eens geprobeerd om 1,5 meter CAT5E die ik nog had liggen erin te duwen en dat ging zeer vlot, deels owv het nog aanwezige glijmiddel

Idealiter is het een kabel die 10 Gbit aankan, zo kan ik eventueel ook m'n servertje in de kelder zetten. De voornaamste reden om m'n thuisnetwerk tot in de kelder te brengen: voorbereiding op toekomstige thuisbatterij, die moet met het netwerk verbonden zijn.

Zouden jullie doen?
  1. glasvezel kabel?
  2. een alledaags CAT5E?
  3. CAT6/6A/8?
Elk heeft nadelen:
  1. de kabel is zeer dun, dus zou makkelijk lukken, maar zelf de connectors plaatsen is onrealistisch …
  2. kabel is waarschijnlijk dun en flexibel genoeg, zelf connectors plaatsen is geen probleem — maar op deze afstand zou 10 Gbit waarschijnlijk niet werken (10 Gbit op CAT5E op korte afstanden werkt prima, ik heb dit al getest met alle netwerkverbindingen *in* mijn appartement!)
  3. ik vrees dat dit óf te dik óf te stug óf beide zou zijn? Maar ik ken er niet genoeg van
Benieuwd naar jullie advies!
Spannend, vaak wordt het extra lastig als er al iets naast zit. En dan is het ook nog die verschrikkelijke flex PVC

Ik denk dat het beste is om eerst de vezel er uit te halen.

Dan een goede soepele trekveer er in doen en in een keer de twee kabels trekken.

Je kunt ook proberen of je er zo een trekveer langs krijgt, maar risico dat je te ruw met de vezel omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
AtomicShockwave schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:11:
[...]

Spannend, vaak wordt het extra lastig als er al iets naast zit. En dan is het ook nog die verschrikkelijke flex PVC

Ik denk dat het beste is om eerst de vezel er uit te halen.

Dan een goede soepele trekveer er in doen en in een keer de twee kabels trekken.

Je kunt ook proberen of je er zo een trekveer langs krijgt, maar risico dat je te ruw met de vezel omgaat.
Vezel eruit is geen optie, is door de glasvezelboer gelaste en aangesloten glasvezel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Oke, dan is er maar 1 optie. Proberen of je er een trekveer langsaf krijgt.

Er past gewoon een extra UTP kabel langs de vezel dat is het probleem niet. Maar een slingerend traject van 20m flex PVC is gewoon ellende. Dat heb je al geleerd met de vezel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
AtomicShockwave schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:45:
Oke, dan is er maar 1 optie. Proberen of je er een trekveer langsaf krijgt.

Er past gewoon een extra UTP kabel langs de vezel dat is het probleem niet. Maar een slingerend traject van 20m flex PVC is gewoon ellende. Dat heb je al geleerd met de vezel trekken.
Jep, idd geleerd.

Vraagje: waarom trekveer en niet ineens UTP-kabel? Die laatste lijkt me een kleinere kans te hebben om de glasvezelkabel te beschadigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Wim Leers schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:10:
[...]

Jep, idd geleerd.

Vraagje: waarom trekveer en niet ineens UTP-kabel? Die laatste lijkt me een kleinere kans te hebben om de glasvezelkabel te beschadigen?
Omdat dat je never nooit gaat lukken. Op een gegeven moment wordt de weerstand te groot en dan is je utp te slap om nog verder te duwen. Dan knikt het alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
AtomicShockwave schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:26:
[...]

Omdat dat je never nooit gaat lukken. Op een gegeven moment wordt de weerstand te groot en dan is je utp te slap om nog verder te duwen. Dan knikt het alleen maar.
Maar riskeer ik met een metalen trekveer niet dat ik de glasvezelkabel beschadig?

Waar koop je een trekveer van 20 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:44

robertwebbe

Robert Webbe

Na jarenlang verlekkerd te hebben zitten kijken in dit topic naar al die mooie meterkasten heb ik eindelijk de kans om dit ook te doen in mijn nieuwbouwhuis. De grootste uitdaging is dat deze smal en ondiep is. En daar wil ik dan een UDMP, 24 ports switch en aanverwante smarthome meuk in kwijt. Had al wat mooie ideeën gezien zoals ik het wil hebben. Die mooie korte patchkabeltjes van FS vind ik wel mooi dus die heb ik besteld. En omdat ik daar toch bestelde heb ik daar ook een patch panel besteld voor 24 kabels. Met LSA stroken gezien ook Belden solid CAT6 kabel gebruik in de buizen. Maar wat een meuk was dat wat ik had besteld. Ik voelde bij met doggen al dat het imitatie was. Na 3 kabels heb ik het losgemaakt en terug in de doos gedaan, die krijgt LS weer retour.

Heeft iemand nog een goede tip voor een patchpanel 19 inch, 1U, 24 aansluitingen CAT6 met LSA punch-down?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
robertwebbe schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:41:
Na jarenlang verlekkerd te hebben zitten kijken in dit topic naar al die mooie meterkasten heb ik eindelijk de kans om dit ook te doen in mijn nieuwbouwhuis. De grootste uitdaging is dat deze smal en ondiep is. En daar wil ik dan een UDMP, 24 ports switch en aanverwante smarthome meuk in kwijt. Had al wat mooie ideeën gezien zoals ik het wil hebben. Die mooie korte patchkabeltjes van FS vind ik wel mooi dus die heb ik besteld. En omdat ik daar toch bestelde heb ik daar ook een patch panel besteld voor 24 kabels. Met LSA stroken gezien ook Belden solid CAT6 kabel gebruik in de buizen. Maar wat een meuk was dat wat ik had besteld. Ik voelde bij met doggen al dat het imitatie was. Na 3 kabels heb ik het losgemaakt en terug in de doos gedaan, die krijgt LS weer retour.

Heeft iemand nog een goede tip voor een patchpanel 19 inch, 1U, 24 aansluitingen CAT6 met LSA punch-down?
Ik heb deze en bevalt prima:
https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B07W3P4MY6?psc=1

Ook in 24p en/of zwart te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Wim Leers schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:09:
[...]

Maar riskeer ik met een metalen trekveer niet dat ik de glasvezelkabel beschadig?

Waar koop je een trekveer van 20 meter?
Je zult voorzichtig moeten doen, het risico zal nooit 0 zijn en het is maar afwachten of het lukt om hem langs de kabel af te duwen.

Trekveren van 20m+ zijn gewoon te koop als je even googled. Je hebt ze ook van nylon, maar die zijn iets minder stug. Wat het beste gaat werken durf ik niet te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
AtomicShockwave schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:55:
[...]

Je zult voorzichtig moeten doen, het risico zal nooit 0 zijn en het is maar afwachten of het lukt om hem langs de kabel af te duwen.

Trekveren van 20m+ zijn gewoon te koop als je even googled. Je hebt ze ook van nylon, maar die zijn iets minder stug. Wat het beste gaat werken durf ik niet te voorspellen.
  1. https://www.amazon.de/-/e...ter-Length/dp/B01MZE1VC0/
  2. Deze lijkt te dun? https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B00EAQKN2U/
  3. Deze is blijkbaar professioneel maar van metaal: https://www.amazon.de/-/e...Out-Spiral/dp/B00B70NFG8/
  4. En deze lijkt ook professioneel maar ja van glasvezel: https://www.amazon.de/Pul...ectricians/dp/B08GWXRZF4/
Ik heb geen idee wat te kiezen en waarom.

Ook ben ik een beetje bang dat ik de trekveer er we door krijg maar daarna de netwerkkabel er aan vast moet maken en de kabel noodzakelijk breder wordt gemaakt dan ie is … kans op vast te komen zitten bij de glasvezelkabel wordt zo wel erg groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

robertwebbe schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:41:

Brand-rex

https://nl.rs-online.com/web/p/rj-patch-panels/0166787/

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

DutchKel schreef op zondag 20 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Heb je ook de prijs gezien?
Jazeker schofterig duur. Oa bij vanstratum.nl heb je ze in elk geval voor een betere prijs ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48p8UdxY7VHBsCca5Ce3CNX7GGM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYWuEkJkTSWXPyx63skmBDXU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pa1oC1Mbm8Wu3hhXi3wWTMJv158=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0I56r7oizi7C5Ch1GV6XO6Kt.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUmEPyckQEoa_wSALsNLHthDvOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCpjq3PDkMRs5jgdIQSJoDBc.jpg?f=fotoalbum_large
O-)

Alternatief misschien (geen ervaring mee) of had je die @robertwebbe https://www.netwerkwinkel...iek-37583SW-1-p_7622.html

[ Voor 84% gewijzigd door RobbyTown op 20-03-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:44

robertwebbe

Robert Webbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ik had gewoon 30 euro bij ali besteld. https://nl.aliexpress.com/item/4001106446298.html met aparte keystones, dus geen probleem met kwaliteit.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Ik heb daar de 48 poorten versie van. Werkt voor mij prima. Ik heb nog geen problemen gehad met een poort. Er zit alleen een beugel bij die ik niet kon gebruiken, deze is om de kabels netjes te begeleiden. Maar ik kon die niet gebruiken omdat ik het patchpaneel heb gepatched toen die nog niet vast zat aan het rack. Dat was voor mij makkelijker (dit omdat ik die ondersteboven heb hangen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X76gHIuRwa8iMPGIaQ5ouz3l1MQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eV8lQ0k90AY7xOGTniFN82h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCbPs3X-IHc7lXVx2LyEhEuby2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGcn8AqgZu30LwxEVNPXj4js.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-07 11:49
Hier zit alles in een vaste kast op de 1e verdieping van waar uit alles met utp goed bereikbaar was.

PC hangt ook in het rack door de Stago goot lopen de benodigde kabels naar de werkplek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUEWyGQSA3qL1dehDark20YT6SA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PM0WOYAiCOCHvHFkZMuRhzlp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwNF90GASBuQpOsrVzij7WUE1zI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOtgLzs0zcuFXiGM7KWJg98c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-07 17:44
RobbyTown schreef op zondag 20 maart 2022 @ 16:14:
[...]

Jazeker schofterig duur. Oa bij vanstratum.nl heb je ze in elk geval voor een betere prijs ;).

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
O-)

Alternatief misschien (geen ervaring mee) of had je die @robertwebbe https://www.netwerkwinkel...iek-37583SW-1-p_7622.html
Als ik zie hoe je u draadjes op u patchpaneel heb aangesloten, vraag ik mij toch af of je nog geen problemen hebt gehad.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dyckie schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:01:
[...]

Als ik zie hoe je u draadjes op u patchpaneel heb aangesloten, vraag ik mij toch af of je nog geen problemen hebt gehad.
En waarom zou ik problemen hebben?

Destijds allemaal getest met kabel tester Pockethernet

[ Voor 9% gewijzigd door RobbyTown op 20-03-2022 22:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:08
RobbyTown schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:18:
[...]

Idealiter leg je de kabel met mantel en al tot halverwege de LSA strook. De paren leg je vervolgens zo strak/kort mogelijk tot aan de contacten zelf en daar pas doe je dan een beetje de twist eruit halen zodat elk in zijn eigen contact komt. De aders aan het uiteinde liggen bij jouw nu wel erg bloot allemaal en de twist is er soms ook al halverwege uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

nl0jdb schreef op zondag 20 maart 2022 @ 19:51:
Hier zit alles in een vaste kast op de 1e verdieping van waar uit alles met utp goed bereikbaar was.

PC hangt ook in het rack door de Stago goot lopen de benodigde kabels naar de werkplek.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat vind jij nou van de meerwaarde van dat soort isolatie ?

Ik heb het een paar keer toegepast, maar ik had niet echt het idee dat het ook daadwerkelijk wat deed zeg maar... :-(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:53
RobertMe schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:04:
[...]

Idealiter leg je de kabel met mantel en al tot halverwege de LSA strook.
Dat heb ik bij een paneel met deze layout werkelijk nog nooit gezien.

Kan me ook niet voorstellen dat het weglaten van een stukje PVC mantel van een unshielded kabel voor enig probleem gaat zorgen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Xander schreef op maandag 21 maart 2022 @ 00:19:
[...]

Dat heb ik bij een paneel met deze layout werkelijk nog nooit gezien.

Kan me ook niet voorstellen dat het weglaten van een stukje PVC mantel van een unshielded kabel voor enig probleem gaat zorgen.
Het gaat erom dat je de twist zolang mogelijk in de kabel houd. Afhankelijk van de lengtes kun je daarmee problemen krijgen.

Maar volgens mij speelt het zich pas bij kabels vanaf 50 meter (weet ik overigens niet zeker). Als alle kabels in huis worden gebruikt dan zit je niet aan die afstand.

Het probleem wat dan optreed is dat je overspraak krijgt op de kabels (wat datacorruptie veroorzaakt). Dit merk je doordat je niet meer de maximale snelheid van 1gbit/s haalt maar iets minder. Dit omdat er op de pakketjes controles zitten en bij een CRC error wordt er opnieuw gevraagd om dat pakketje. Dus data dient dan af en toe dubbel verzonden te worden. Als er teveel fouten op de lijn zijn dan valt het apparaat helemaal terug op 100mbit/s.

Ik ken je tester niet, dus ik weet niet of deze ook test op de twist in de kabel. Ik heb zelf een tester die ook de twist controleert op de overspraak en ik heb gemerkt dat die toch wel redelijk gevoelig is op hetgeen wat jij hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0jdb
nero355 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 00:06:
[...]

Wat vind jij nou van de meerwaarde van dat soort isolatie ?

Ik heb het een paar keer toegepast, maar ik had niet echt het idee dat het ook daadwerkelijk wat deed zeg maar... :-(
Is misschien per situatie verschillend, dit is een gemetselde kast uit “drijfsteen/puintsteen jaren 70 huis en gaf toch merkbaar verschil in de hogere tonen. als de deur dicht is hoor je vrijwel niets alleen minimale zware resonantie als je er Snachts langs loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DutchKel schreef op maandag 21 maart 2022 @ 00:46:
[...]

Het gaat erom dat je de twist zolang mogelijk in de kabel houd. Afhankelijk van de lengtes kun je daarmee problemen krijgen.
Mee eens dat de twist op een aantal plekken beter kan op die foto's (die overigens niet van mij zijn maar van @RobbyTown).

Ik reageerde dan ook bewust niet daar op, maar op de claim dat de kabelmantel verder door had moeten lopen.
Ik ken je tester niet, dus ik weet niet of deze ook test op de twist in de kabel. Ik heb zelf een tester die ook de twist controleert op de overspraak en ik heb gemerkt dat die toch wel redelijk gevoelig is op hetgeen wat jij hebt gedaan.
Ik heb dit helemaal niet gedaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Xander schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:24:
Ik heb dit helemaal niet gedaan. :+
Het was laat… :z hahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:16
Toppe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Met 100+ voor een beugeltje zou ik m’n USG en Cloudkey verkopen en een UDM pro aanschaffen. Dat ziet er nog strakker uit >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Joris748 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:02:
[...]

Met 100+ voor een beugeltje zou ik m’n USG en Cloudkey verkopen en een UDM pro aanschaffen. Dat ziet er nog strakker uit >:)
Da’s wel een ding ja. Komt bovenop dat de betrouwbaarheid van een UDM Pro beter is gesteld dan bij een cloud key gen2 plus.

Ik heb een usg pro, cloud key gen 2 plus + rackmount, usw 24 port switch. Even betrouwbaarheid en prijs achterwege gelaten, ben ik blijer mee dan alles in 1 apparaat en nog een switch voor wat extra poorten. Ik vind het nog steeds annoying dat de UXG Pro nooit uit EA is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-07 22:48
Ik heb een klein beetje advies nodig en ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen. Sinds kort een nieuwe woning. Ik heb ervoor gezorgd dat op vrijwel alle kamers nu netwerkdrops uitkomen. Daardoor heb ik in de meterkast 13 binnenkomende kabels, allemaal afgemonteerd als keystone. Aanvankelijk was mijn idee om dit gewoon in een keystone muurdoosje af te monteren, maar ik wil er nu toch liever een 19inch patchpaneel voor gebruiken.

Ik heb nu al een USW Lite 16. Die wil ik misschien vervangen voor een 24-poort USW omdat deze qua poorten wat krap is, en zodat ik ruimte over heb. In de vorige woning had ik een 4U 19 inch beugel verticaal aan de muur zitten waar de apparatuur in hing. Ik gebruikte hiervoor een Zyxel GS1920-24 switch omdat deze veel features heeft en lekker ondiep is. Maar ik wil nu hoe dan ook een switch met PoE hebben.

Afgaande op de foto's, wat zouden jullie doen? De ruimte is niet breed genoeg om een 19inch rackje in de breedte in te passen, dus het moet hoe dan ook vertikaal. Lijkt jullie boven of onder beter? En dan tegen de achtermuur (rechts) of de linker muur? Of zelfs helemaal iets anders wat ik nog over het hoofd heb gezien.

In principe gaan het patchpaneel, de switch en de router (Mikrotik RB4011) in het rack. 1 of 2 RU over voor power is natuurlijk altijd fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S02xJ1jqO6bsnsYnzh9JCR0wuvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKFPilxRMQssbgdnvnHpmaJM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4a7XsrtdGHncwsRKiwg0lwexdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruBW7LjNpcSL9Z6UvODSPulU.jpg?f=fotoalbum_large

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-07 07:22
Niet met het specifiek model, maar wel met pricewatch: Digitus DN-91612SD-EA en pricewatch: Digitus Desktop Patchpanel CAT 6 (resp. 12 en 8 poorten).

In beide gevallen tevreden met de prijs/kwaliteit die ze leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Wim Leers schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:28:
[...]
  1. https://www.amazon.de/-/e...ter-Length/dp/B01MZE1VC0/
  2. Deze lijkt te dun? https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B00EAQKN2U/
  3. Deze is blijkbaar professioneel maar van metaal: https://www.amazon.de/-/e...Out-Spiral/dp/B00B70NFG8/
  4. En deze lijkt ook professioneel maar ja van glasvezel: https://www.amazon.de/Pul...ectricians/dp/B08GWXRZF4/
Ik heb geen idee wat te kiezen en waarom.

Ook ben ik een beetje bang dat ik de trekveer er we door krijg maar daarna de netwerkkabel er aan vast moet maken en de kabel noodzakelijk breder wordt gemaakt dan ie is … kans op vast te komen zitten bij de glasvezelkabel wordt zo wel erg groot?
Tja het blijft koffiedik kijken vanachter mijn PC. Ik heb al meerdere huizen bekabeld en je weet het eigenlijk nooit. Een nylon veer zal wat gladder zijn, en beter schuiven. De stalen spiraal heeft wat meer "pushing power" en kun je er dus met meer kracht induwen. Ik ben een fan van de laatste.

Je moet bij dit soort trajecten alle zeilen bijzetten. Dus een nette bevestiging van de UTP kabel door het trekoog. Twee of drie paren door het oog en omvouwen, een beetje twisten dat hij niet losschiet. Ook nog een tape-je eromheen zodat hij niet kan blijven haken, wat glijmiddel en dan ook nog iemand die mee induwt ipv alleen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:37
@jk-5 Als je het verticaal gaat monteren, let dan even op of de toegepaste switch een links-rechts (of rechts links) airflow heeft. Zorg dan in ieder geval dat de uitgaande opening aan de bovenkant zit. Bij een voor-achter flow maakt het niets uit.

Montage links naast de deur, op de muur parallel aan de deur zou dan de voorkeur hebben als dat kan qua diepte en airflow, want dan kan je nog een beetje makkelijk bij de voorkant van het spul en zit het zo min mogelijk in de weg.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 01-07 16:38
Gebruik deze in de zwarte uitvoering. Prima spul!
Heb ooit ook een 10 inch versie van ze gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:08

timovd

Voorsprong door techniek

nl0jdb schreef op maandag 21 maart 2022 @ 05:28:
[...]

Is misschien per situatie verschillend, dit is een gemetselde kast uit “drijfsteen/puintsteen jaren 70 huis en gaf toch merkbaar verschil in de hogere tonen. als de deur dicht is hoor je vrijwel niets alleen minimale zware resonantie als je er Snachts langs loopt.
Met de jaren wordt het spul flink poreus, dus als je naar binnenblazende ventilatoren hebt, moet je goed opletten dat de troep niet in je apparatuur belandt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
AtomicShockwave schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Tja het blijft koffiedik kijken vanachter mijn PC. Ik heb al meerdere huizen bekabeld en je weet het eigenlijk nooit. Een nylon veer zal wat gladder zijn, en beter schuiven. De stalen spiraal heeft wat meer "pushing power" en kun je er dus met meer kracht induwen. Ik ben een fan van de laatste.

Je moet bij dit soort trajecten alle zeilen bijzetten. Dus een nette bevestiging van de UTP kabel door het trekoog. Twee of drie paren door het oog en omvouwen, een beetje twisten dat hij niet losschiet. Ook nog een tape-je eromheen zodat hij niet kan blijven haken, wat glijmiddel en dan ook nog iemand die mee induwt ipv alleen trekken.
Trial & error it is }:O

Ik vraag me nu af … die CAT7/CAT8 kabels, die zijn een stuk stijver … misschien kan ik er zo eentje gewoon doorduwen, zónder trekveer? Er is sowieso al maar een ~8 millimeter speling naast de bestaande glasvezelkabel, die óók al eens super goed ingesmeerd is met glijmiddel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:00
Dat zou ik niet proberen, want gaat waarschijnlijk niet lukken. Flex is al moeilijker om door te trekken en dan is die stijvere kabel ook stijver in de bochten waar je bij flex al sneller hapert.

Probeer in de buurt eens rond te vragen of je via iemand een trekveer kan lenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-07 08:05
RobbyTown schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:18:
[...]

https://www.serverkast.co...nteren-hoe-werkt-dat.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Lokale doe-het-zelf is zoals verwacht obsceen duur: €70 voor 50 meter CAT6.

Op Amazon heb ik voor minder geld CAT8!

Maar… CAT7A is prima. Die kost maar €24 voor 25 meter. Helaas shipping van €19 erbij 🤐 Dus dan maar alsnog 25 meter CAT8 voor €38, netto nog steeds goedkoper.

Hopelijk lukt dit … 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
timovd schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:08:
[...]

Met de jaren wordt het spul flink poreus, dus als je naar binnenblazende ventilatoren hebt, moet je goed opletten dat de troep niet in je apparatuur belandt.
Daar heb je helemaal gelijk in!
Het staat goed in de muurverf, als je een gaatje boort heb je gelijk een krater!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ondergrond een tafel ideaal. Die luxe had ik niet ik stond op een hoge trap te stunten destijds. Patchkast zit in een nutteloze hoek in de hoogte.

Kabels hebben niet dusdanig overlengte dat ik paneel op een tafel/grond kan leggen.

Door de verbouwing nu wel mogelijk om het zonder trap af te monteren. Zoek alleen iets om tijdelijk 1U ofzo als ondergrond te hebben Iemand idee als er zo iets is?

Dit dus alleen dan juist meer dat het uitsteekt zodat je er een plankje kan opleggen: https://www.netwerkwinkel...2/Mounting-Aid-3rd-Hand-/

Dit dus maar dan voor andere type patchpaneel
https://www.netwerkproduc...ppaneel-voor-het-doggeren

[ Voor 19% gewijzigd door RobbyTown op 22-03-2022 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42
Wim Leers schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:35:

Maar… CAT7A is prima. Die kost maar €24 voor 25 meter. Helaas shipping van €19 erbij 🤐 Dus dan maar alsnog 25 meter CAT8 voor €38, netto nog steeds goedkoper.

Hopelijk lukt dit … 🤞
Hogere specs is niet altijd beter. Hogere specs gaat ook gepaard met slechtere hanteerbaarheid.
M.a.w. het kan dus de moeite waard zijn om meer te betalen voor lagere specs.
Hoeft niet, maar kàn wel.

Bepaal dus voor jezelf wat je minimaal wilt, ook qua hanteerbaarheid, diameter, verzin t maar. Zoek binnen dat pakket van eisen de kabel van je voorkeur uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Plus dat (met name op amazon/Bol.com - third party) er online ook belabberde kwaliteit kabels aangeboden worden. Dan liever iets meer betalen voor bijvoorbeeld Belden.

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 23-03-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:31

Hopelijk lukt dit … 🤞
Ik heb even teruggelezen in je posts en nu lijkt de fiber in de buis wel een flinke mantel te hebben(doet me denken aan de 'military grade' fibers bij fs.com) maar als je al moeite had die door de buis te krijgen dan vraag ik me af of een 'dunne' CAT6(A) al gaat lukken, laat staan een CAT8.
Maar als die kabel al door jezelf met een monteur getrokken is, vraag ik me af of je niet beter je fiber-modem kunt verplaatsen en deze fiber opnieuw inzetten voor link van kelder naar je appartement?
Want er een kabel langstrekken gaat je waarschijnlijk je gezonde verstand en een werkende kabel kosten?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
RobbyTown schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Ondergrond een tafel ideaal. Die luxe had ik niet ik stond op een hoge trap te stunten destijds. Patchkast zit in een nutteloze hoek in de hoogte.

Kabels hebben niet dusdanig overlengte dat ik paneel op een tafel/grond kan leggen.

Dit dus maar dan voor andere type patchpaneel
https://www.netwerkproduc...ppaneel-voor-het-doggeren
Gewoon je patchpaneel achterste voren monteren. Dan de kabels erop doggen en dan weer terugschroeven in de normale stand.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• gangown
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-07-2024
Net als vele andere heb ik met veel bewondering dit topic gevolgd en wat ideeën opgedaan.

Dat ik mijn huis ander half jaar geleden kocht was het nog een oude groepenkast, analoge meter en was de onderkant van mijn meterkast dicht getimmerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjQPfAg65OLMAkTIVNrNuGnlFHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdLowyJWoGmB7gEnpEiX2Qfi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zb4a6BvLa8JWbjS_NT02aDsKrjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDS8cGrrkas2TRUQw54kZE7X.jpg?f=fotoalbum_large

Tegenwoordig hebben we 3 fase, een slimme meter en en uitgebreide vernieuwde groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSVtOeIEV9IY515CVOR-cjm-jt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJ7imOssd2866KN26mOy5vzk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3GehamZcwM3_RdDok__1K2R4dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkRqkfzPWjBEfDn1bfMkeu0O.jpg?f=fotoalbum_large

En heb ik onder in kunnen gebruiken om een klein 10" rack te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCGJJ86rQAyWNN9Quv0sifKQ0G8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzZfzkX3WAorrRh2kK56qWIU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCk5zy6pE1NB55TubWAAf4ERAgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqsAZTaMXgONyZV3ihsHGo7t.jpg?f=fotoalbum_large

De ruimte is erg klein en ja, helaas is dat een afvoer die door de zelfde meterkast loopt.

De setup hier boven bestaat uit:
  • 2x Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
  • 12-poorts patchpaneel
  • 8x CAT7 S/FTP keystones
  • Ubiquiti UniFi Cloud Key (verstopt rechts naast de onderste switch)
  • Raspberry Pi 3 Model B+
  • Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
  • 2x 10" power stip
Er komt voor mijn onderste switch nog een geprint plankje met frontje net als de bovenste. En ik hoop voor mijn cloud key ook nog een mooie print te kunnen maken zodat die naast de raspberry kan komen.
Omdat de 2 PoE switches er om bekend staan erg heet worden, zelf geen actieve cooling hebben en het een kleine ruimte is, heb ik 2 USB fans aan de zijkant gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAzbgehaDgy_jW_RpmTRtkIWiRA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhH0vypEokTBaeUtHSjLcNt8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Nu online
gangown schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:38:
Net als vele andere heb ik met veel bewondering dit topic gevolgd en wat ideeën opgedaan.
...
Netjes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik loop erg te twijfelen hoe ik mijn meterkast in zal gaan delen. Ik heb behoorlijk wat ruimte en hem inmiddels bijna elke kamer voorzien van kabels. Deze hebben in de meterkast redelijk wat overlengte. De kabels komen van boven in de meterkast en komen tot aan de vloer ongeveer (+-2,7M). Links zitten alle mogelijke leveranciers, Ziggo, KPN en inmiddels ook Delta Fiber (foto's zijn wat ouder, Delta was toen nog niet eens in de straat.).
Rechts zit een plaat welke ik doormidden heb gezaagd zodat ik hier achter kon komen. Rond de grote afvoerbuis bleek totaal geen isolatie te zitten waardoor het enorm tochtte in de meterkast. Zowel de bovenste als de onderste plaat kunnen er af. En ik kan er dus volledig achter komen zeg maar.

Op basis van de foto's, wat zijn jullie ideeën?

Wat moet ik kwijt:
- Ziggo Ubee modem (ja, het oude oude model :*) )
- Straks de infrastructuur voor de glasvezel (tijdelijk dubbele ISP)
- Mikrotik router
- Nog aan te schaffen patchpaneel
- Nog ah te schaffen switch, waarschijnlijk 8 of 16 poorts
- Stekkerdoos

Mijn gedachten:
- De kabels via de rechterkant achter de plaat langs, eventueel via kabelgoot. Onderaan af zien te werken. Mooi uit het zicht (wat wel een pré is), maar dan zijn de kabels net niet lang genoeg en komen ze net niet tot aan de grond.
- 10" kastje aan de rechterkant: voor mijn gevoel te klein, wil niet hoeven proppen
- 19" gaat helaas niet passen.
- Spul tegen de wand monteren, desnoods met een rackbeugel: liever niet, zou de plaat er graag nog uit kunnen halen i.v.m.toekomstige werkzaamheden (stroom, leidingen, douche-wtw)
- Meest makkelijke methode word waarschijnlijk een kast bovenin. Overlengte kan ik achter de plaat kwijt om vervolgens de kabels over de plaat terug te laten komen om zo van boven de kast in te gaan. Nadeel is dat we niet meer fatsoenlijk achterlangs kunnen werken. Er zullen nog zonnepanelen komen en daarvoor moeten nog leidingen aangelegd worden naar de groepenkast.

Maten:
Breedte: 72cm
Diepte: max 50cm
Naast groepenkast: links 26cm, rechts 24cm
Hoogte boven groepenkast: 45cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAYObLw8XlbpOxJkcOijtuTAxL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKltJmByLhGK0lASalmO5lFY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjnGJJ2V9C9BeO-hCjyyjFCyEIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgb3kOnEzwWFukB8rbxWIwzs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd5VvzuqJt-FInF0m8XjMfhRMyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bgL1cvyBLRuc36IihHpFtG0.jpg?f=fotoalbum_large

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

The Executer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 23:13:
Ik loop erg te twijfelen hoe ik mijn meterkast in zal gaan delen. Ik heb behoorlijk wat ruimte en hem inmiddels bijna elke kamer voorzien van kabels. Deze hebben in de meterkast redelijk wat overlengte. De kabels komen van boven in de meterkast en komen tot aan de vloer ongeveer (+-2,7M). Links zitten alle mogelijke leveranciers, Ziggo, KPN en inmiddels ook Delta Fiber (foto's zijn wat ouder, Delta was toen nog niet eens in de straat.).
Rechts zit een plaat welke ik doormidden heb gezaagd zodat ik hier achter kon komen. Rond de grote afvoerbuis bleek totaal geen isolatie te zitten waardoor het enorm tochtte in de meterkast. Zowel de bovenste als de onderste plaat kunnen er af. En ik kan er dus volledig achter komen zeg maar.

Op basis van de foto's, wat zijn jullie ideeën?

Wat moet ik kwijt:
- Ziggo Ubee modem (ja, het oude oude model :*) )
- Straks de infrastructuur voor de glasvezel (tijdelijk dubbele ISP)
- Mikrotik router
- Nog aan te schaffen patchpaneel
- Nog ah te schaffen switch, waarschijnlijk 8 of 16 poorts
- Stekkerdoos

Mijn gedachten:
- De kabels via de rechterkant achter de plaat langs, eventueel via kabelgoot. Onderaan af zien te werken. Mooi uit het zicht (wat wel een pré is), maar dan zijn de kabels net niet lang genoeg en komen ze net niet tot aan de grond.
- 10" kastje aan de rechterkant: voor mijn gevoel te klein, wil niet hoeven proppen
- 19" gaat helaas niet passen.
- Spul tegen de wand monteren, desnoods met een rackbeugel: liever niet, zou de plaat er graag nog uit kunnen halen i.v.m.toekomstige werkzaamheden (stroom, leidingen, douche-wtw)
- Meest makkelijke methode word waarschijnlijk een kast bovenin. Overlengte kan ik achter de plaat kwijt om vervolgens de kabels over de plaat terug te laten komen om zo van boven de kast in te gaan. Nadeel is dat we niet meer fatsoenlijk achterlangs kunnen werken. Er zullen nog zonnepanelen komen en daarvoor moeten nog leidingen aangelegd worden naar de groepenkast.

Maten:
Breedte: 72cm
Diepte: max 50cm
Naast groepenkast: links 26cm, rechts 24cm
Hoogte boven groepenkast: 45cm

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat 19" wel past? Boven je groepenkast, over de PVC pijpen heen, zo zit dat bij mij ook. Daar zou je theoretisch een 450mm diepe patchkast kwijt moeten kunnen.

Mocht dat toch net niet passen, dan kun je nog een 300mm diep wandrek proberen, zoiets als dit: https://www.patchkast.nl/8u-wall-mount-bracket-300-diep.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers

Hopelijk lukt dit … 🤞
CAT8 kabel komt vast te zitten na ~20 centimeter. Het stuk CAT5E kabel van een kleine 2 meter gaat makkelijk erin.

Dus … dat wordt 25 meter CAT5E kopen en CAT8 retourneren! Ah well, I tried.

Als CAT8 met z'n 7,4 mm buitendiameter niet lukt, dan gaat CAT7A met 7,2 mm ook niet lukken. CAT5E is maar ~5mm, dus dat scheelt wel behoorlijk.

De kabels die al in de muren liggen zijn CAT5E van b-cables, met een frequentie van 200 Mhz (en waarmee ik ook effectief 10 Gbit haal!) Zo te zien is het niet erg evident om tegenwoordig nog kwalitatieve CAT5 te vinden op een rol van 25 meter?

Iemand een tip op Amazon? O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:35

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De grond utp kabel van Belden die je bij Sander Vunderink kan krijgen is ook heel dun. En Cat6

[ Voor 34% gewijzigd door Mr_gadget op 24-03-2022 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Mr_gadget schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:16:
De grond utp kabel van Belden die je bij Sander Vunderink kan krijgen is ook heel dun. En Cat6
Uhh ja. De normale Belden CAT6 is nog dunner en kost maar de helft.

Grondkabel vind ik een rare suggestie als je het niet in de grond legt...

edit:
Nu alleen per meter te koop lijkt het, zouden de dozen niet leverbaar zijn? :( Steeds meer producten met leverproblemen lijkt het...

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 24-03-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Dank! Kan je die ook ergens in BE kopen? Verzendkosten naar BE zijn €10, wat absurd veel is.

Of een equivalent op Amazon? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Wim Leers schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:40:
Dank! Kan je die ook ergens in BE kopen? Verzendkosten naar BE zijn €10, wat absurd veel is.

Of een equivalent op Amazon? :)
Valt wel mee? Bij netwerkwinkel is het 30 euro duurder (305 meter de normale) met gratis verzending. Keus lijkt mij makkelijk :).

Outdoor is daar wel de 100 meter leverbaar
https://www.netwerkwinkel...-7965EPE-100-p_31542.html

Heb laatst keer wat naar België retour moeten sturen zat aan 25 euro verzendkosten vanuit Nederland.

@Xander er is gewoon voorraad bij de normale? 40 stuks enzo?

[ Voor 27% gewijzigd door RobbyTown op 25-03-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
RobbyTown schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:29:
@Xander er is gewoon voorraad bij de normale? 40 stuks enzo?
Vaag. Zat mobiel te kijken en dan kan ik (nog steeds) alleen per meter bestellen. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U4-pcExOKhYWkJPeriWJxJDf5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQ66CqXsP4GuvseudsYLnye9.jpg?f=fotoalbum_large

Maar via de PC kan ik inderdaad wel gewoon 100, 305 of 500M bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Xander schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:54:
[...]

Vaag. Zat mobiel te kijken en dan kan ik (nog steeds) alleen per meter bestellen. :?

[Afbeelding]

Hmm geen idee hoe het kan maar op de mobiel (brave browser) werkt het bij mij 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OJnezAb44NS-IqH1wkUwkSdeEE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WYf2zzQaaHq7Mlpdqc13IbmO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Xander schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:54:
[...]

[Afbeelding]

Bij Sandervunderink zijn ze overgestapt naar een nieuwe webshop, maar begreep donderdag van ze dat er een hoop problemen zijn helaas. Dus producten worden niet weergeven enzovoort. Ze wisten ook nog niet wanneer het opgelost zou worden. Telefonisch of via de mail bestellen kon ook niet. Ze zijn er volop mee bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik zeg niets meer aan doen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHmRUHrPI5TXvEtTgyWDobzf4cU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQgefqnYeCuO4s0DXZlvygtL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07 15:51
Ik volg dit topic al een tijdje als inspiratie bron, dank voor al jullie bijdragen. De tijd is nu gekomen om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Ik ben dit weekend bezig om een bestellijstje op te stellen.

Om te beginnen even de before foto van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NoAo4qy.jpg

Het is voor verbetering vatbaar zullen we maar zeggen. Ook zijn er nog meer kabels dan op de foto staat die nog niet gebruikt worden en dus nog niet aangesloten zijn. Ik besef me heel goed dat ik in een luxe positie zit omdat mijn woonhuis volledige onderkelderd is en er een aparte ruimte is voor de technische installatie. Toch wil ik niet dat patchkast heel veel ruimte inneemt omdat ik ook niet veel apparatuur heb. Dus ik wil een 19" wandkast van 12 U hoog en 450 mm diep. Maar vergeleken met de vele creatieve meterkast installaties heb ik vrij veel ruimte.

Enige aparte wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen is dat ook de COAX aansluitingen van mijn woning in de patchkast wil hebben en in het patch paneel. Er zijn coax F connector keystones met aan beide kanten een F connector die wil ik dan ook in het patch paneel klikken. Alleen was er niet veel keus in coax patch kabels met 2x male F connector. Zoek eigenlijk zwarte maar dan werd het al snel vrij duur of zijn ze te lang.

Verder is alle bekabeling in het huis momenteel cat 5e. Misschien dat ik het ooit ga vervangen door iets beters maar voorlopig nog niet. Daarom heb ik in mijn lijst hieronder soms cat 5e gekozen als het prijsverschil erg groot was (bijv. de keystones) maar als het niet veel scheelde in prijs al gelijk hoger gepakt.

Hieronder het lijstje wat ik van plan ben dit weekend te gaan bestellen. Misschien ook handig voor anderen. Maar als je feedback heb op evt. alternatieve producten of winkels hoor ik het graag. Ik verwacht in totaal op zo'n 500 euro uit te gaan komen.

Kast 19 inch 12 U hoog en max 450 diep, met 4x rails en glazendeur https://www.netwerkproduc...6384x450mm-bxhxd-glazen-v 215 euro

Patch paneel voor keystones https://www.netwerkproduc...schermd-24-poorts-1u-zwar 24 ports 19 euro

Planken in patchkast https://www.netwerkproduc...-1-he-diepte-250-mm-zwart 26 euro 2 stuks

Stekkerblok in patch kast https://www.amazon.nl/Bre...hoogwaardig/dp/B007WVIV3I Brennenstuhl 9 voudig 24 euro

UTP keystones https://www.amazon.nl/DIG...afgeschermd/dp/B001E3HYDS 1,60 euro cat 5e 17 stuks

Coax F connector keystones https://www.amazon.nl/DEL...e-bus-zwart/dp/B00HA87F8K 3 euro 7 stuks

Blindplaatjes keystones zwart https://www.netwerkproduc...-keystone-panels-10-stuks 5 euro voor 10 stuks

Patch kabels UTP:
https://www.fs.com/de-en/products/73056.html cat 6a zwart 15cm 2 euro per stuk 10 stuks
https://www.fs.com/de-en/...?attribute=2183&id=269533 cat 6a zwart 30 cm 2 euro per stuk 5 stuks
https://www.fs.com/de-en/...?attribute=2186&id=270168 cat 6a blauw 2,5 euro per stuk 5 stuks 60 cm
https://www.fs.com/de-en/products/70597.html cat 6 rood 90 cm 1 stuk (internet) 2,90 euro

Patch kabels coax f connector beide kanten https://www.amazon.nl/Ant...ctor-pieces/dp/B008SB5DSC 5 stuks 30 cm 11 euro

F connector hulzen (om aan huidige kabels van woning te zetten) https://www.amazon.nl/Pre...e-F-stekker/dp/B078T62R3Y 20 stuks met gereedschap 18 euro

Kabelgoten 40 x 40 2 meter 2 stuks https://www.bouwmaat.nl/a...-grijs/product/0000569030 17 euro per stuk (zelf afhalen in vestiging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-07 09:11
Ik ben op zoek naar een 19” 12U patchkast van 45 cm diep en heb gemerkt dat er ook kasten zijn met 4 profielen om de toestellen te bevestigen, dus ook achteraan 2 rails. Ik dacht dat switches en andere enkel vooraan bevestigd werden. Heeft het een meerwaarde om meer te betalen voor een kast waar er 4 ipv 2 profielen in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:36
Dubbele rails is meer iets voor servers of UPS. Netwerkapparatuur is 99% enkel van voren, of je moet een exotische 15U stroomslurper met 30 modulaire slots van Marktplaats buit maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37
Tomovich schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:10:
Ik ben op zoek naar een 19” 12U patchkast van 45 cm diep en heb gemerkt dat er ook kasten zijn met 4 profielen om de toestellen te bevestigen, dus ook achteraan 2 rails. Ik dacht dat switches en andere enkel vooraan bevestigd werden. Heeft het een meerwaarde om meer te betalen voor een kast waar er 4 ipv 2 profielen in zitten?
Een voordeel wat ik zo kan bedenken is dat je je PDU/stekkerblok achterin kan zetten. Maar het hangt van het kastje en de situatie af of je dan nog fatsoenlijk bij je stekkers kan. Sommige kasten hebben daar voor dan een extra schanierpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tomovich schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:10:
Ik ben op zoek naar een 19” 12U patchkast van 45 cm diep en heb gemerkt dat er ook kasten zijn met 4 profielen om de toestellen te bevestigen, dus ook achteraan 2 rails. Ik dacht dat switches en andere enkel vooraan bevestigd werden.

Heeft het een meerwaarde om meer te betalen voor een kast waar er 4 ipv 2 profielen in zitten?
Als je ooit een zuinige "pizza sized" basis voor een 2 x 3,5 inch HDD Bays DIY NAS op de kop tikt is het geen overbodige luxe denk ik naast het stroomaansluitingen verhaal! :)

Zoiets zeg maar : pricewatch: Supermicro 514-441
Maar dan de 3,5 inch HDD Bays variant :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-07 12:51
Ik ben bezig een van me racks opnieuw in te delen.
Plan is ongeveer als volgt:
Voorzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKVd-D5H33U0dBeOEdWaEFtm3oY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6WYw0YORa3aFbXB1yEHuecK.jpg?f=fotoalbum_large
Achterzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vSEmY17irc5xk07GgMLBv-qxKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VW91J66YfdriqsUkXLp9tPAU.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaande foto zijn meeste voedingskabels al verwijderd, alleen het glasvezel moet nog onderworpen worden.
Heeft iemand tips hoe je overtollige lengte glasvezel netjes weg kan werken?
Voorheen maakte ik spoelen (zie onderstaande foto),
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8vaVkioSIk5iGpGZ7UhKv8doQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpvgvYJU8UUcKfG2n7p1nv1e.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de meeste servers er al in zitten.
Beschik zelf niet over een server-lift dus het was nog knap lastig.
19” rack fillers heb ik met de 3d printer gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJixaCvXAqsnBdCZRfAm8GouQGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9cUfFGoTvyT6lh6sCWyt4F5.jpg?f=fotoalbum_large

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:13
itcouldbeanyone schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:37:
Voorzijde:
[Afbeelding]
Achterzijde:
[Afbeelding]

Onderstaande foto zijn meeste voedingskabels al verwijderd, alleen het glasvezel moet nog onderworpen worden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is meer dan er op mijn werk staat ..
Welk huis heeft zoiets nodig? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:17:
[...]

Dit is meer dan er op mijn werk staat ..
Welk huis heeft zoiets nodig? :?
Omdat het kan _/-\o_ . En waarschijnlijk ook voor training ofzo.

Deel 1 of 2 (meeste foto's werken daar niet meer, daar kwamen ze wat vaker voorbij dan nu) klasgenoot destijds had destijds ook gepost die had ook zo iets. Kon z'n beetje alles thuis doen. Alleen tijdens opleverings dag was die op school.

@itcouldbeanyone betreft je te lange glasvezels. Enige manier om het op te lossen is de juiste lengtes meten en nieuwe kopen, die je meestal hebt heb je in 2 maten namelijk te lang of te kort :+ . Op FS.com is de keuze reuze.

Verder nu heb ik zoveel vragen :p
- Wat voor blauw (en groen?) Led stripje heb je?
- Als alles aan staat hoeveel stroom trekt het O-) ?
- Waar gebruik je de Sun en HP Proliant servers voor :9~ ?

[ Voor 30% gewijzigd door RobbyTown op 27-03-2022 07:40 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:28
itcouldbeanyone schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 20:37:
Voorzijde:
[Afbeelding]
Achterzijde:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
A dus jij was die gast die laatst in het nieuws was met zijn extra voedings kabel.

https://www.omroepbrabant...er-wil-bitcoins-genereren

:9 :9 :9 :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:01

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

@itcouldbeanyone ik zie regelmatig in besturingskasten bij klanten een tweetal 'tuinslang bogen' een boven en een op zijn kop onder, waar alle overtollige glasvezel op wordt gedraaid en met klittenband vastgezet

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
devino schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:03:
@itcouldbeanyone ik zie regelmatig in besturingskasten bij klanten een tweetal 'tuinslang bogen' een boven en een op zijn kop onder, waar alle overtollige glasvezel op wordt gedraaid en met klittenband vastgezet
Dit idee inderdaad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGkEhUdQLRLdPGzinmRIBPPh8j0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWNuZTfPsNyeOMP1VunbMnNp.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.devicetech.com...able-management/fast-drop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
RobbyTown schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:03:
[...]

Omdat het kan _/-\o_ . En waarschijnlijk ook voor training ofzo.

Deel 1 of 2 (meeste foto's werken daar niet meer, daar kwamen ze wat vaker voorbij dan nu) klasgenoot destijds had destijds ook gepost die had ook zo iets. Kon z'n beetje alles thuis doen. Alleen tijdens opleverings dag was die op school.

@itcouldbeanyone betreft je te lange glasvezels. Enige manier om het op te lossen is de juiste lengtes meten en nieuwe kopen, die je meestal hebt heb je in 2 maten namelijk te lang of te kort :+ . Op FS.com is de keuze reuze.

Verder nu heb ik zoveel vragen :p
- Wat voor blauw (en groen?) Led stripje heb je?
- Als alles aan staat hoeveel stroom trekt het O-) ?
- Waar gebruik je de Sun en HP Proliant servers voor :9~ ?
Zijn simpele RGB ledstrips die geloof ik bij de praxis vandaan komen.
Over het algemeen staat het meeste uit.

Ik heb meerdere groepen naar het hok lopen.
Als ik alles aan zou zetten ergens tussen de 20 en 30KW, ik heb Sun’s die met gemak 4KW trekken.

De proliant die je ziet is een van me hypervisors.
De Suns, tja, love it. Verzameling. Veel sparc systemen om mee te spelen (zoals hardware partition), maar ook om sparc based software te testen.
Ik heb een FC SAN draaiende, vandaar het glasvezel, hiermee kan ik een disk image (met OS) makkelijk toewijzen aan een server, en daarmee een omgeving direct testen op een fysiek systeem.
Ik zou dat nog willen automatiseren met een gui dat je je server en OS selecteert en dit met een click de juiste PDU aanzet, server opstart en boot.

Ben nu bezig een spoel houder met de 3d printer te maken. Kijken of dat wat wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Thankz voor de tip, ik ga proberen die ook uit te printen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

WIP. Vandaag alle kabels uitgezocht en alle keystones los gehaald, flexbuis ingekort en keystones er weer aan gezet. Wat een pleuris werk :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkbCLP6e9x06RStJN9QIMqPbb7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/es3INhbYAQIcPXTEP3TGn8eB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/643fYr4SKD6Y0zI7CzszShzNiyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaZJHg42dUAbDblIhRJY4dCi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 27-03-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Tylen schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:09:
[...]

Raar die labels. Zitten er bij mij niet op. En ze zijn zo mooi he ;).

[Afbeelding]
Vraagje. Die zijn 15 cm toch? Zou je het ook redden om een patch naar de onderste rij van je USW te maken met die lengte? Of wordt dat echt krap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Toppe schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:50:
WIP. Vandaag alle kabels uitgezocht en alle keystones los gehaald, flexbuis ingekort en keystones er weer aan gezet. Wat een pleuris werk :(
Mooie plek voor een patchkast zo. In wat voor een ruimte is dit? Technische ruimte ofzo? Of kantoor / werkruimte?

Je had de flexbuis natuurlijk ook gewoon in de lengte kunnen insnijden, dan kon je de keystones laten zitten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:10

OcGuru

Giulietta Qv

Xander schreef op maandag 28 maart 2022 @ 00:17:
[...]

Mooie plek voor een patchkast zo. In wat voor een ruimte is dit? Technische ruimte ofzo? Of kantoor / werkruimte?

Je had de flexbuis natuurlijk ook gewoon in de lengte kunnen insnijden, dan kon je de keystones laten zitten. ;)
Of gewoon de overtollige flex laten zitten. Heeft toch iemand last van als het in patchkast uit komt :+

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Xander schreef op maandag 28 maart 2022 @ 00:17:
[...]

Zolderruimte. Voor de bouw de exacte locatie bepaald en tijdens de gesprekken met de aannemer dit kenbaar gemaakt. In eerste instantie waren ze er niet blij mee omdat ze moesten afwijken van het ‘standaard’ plan. Maar toen ze doorhadden dat het minimaal 24 kabels waren konden ze niet anders omdat de meterkast er niet op berekenend was d:)b

Over de lengte insnijden wel geprobeerd Maar volgens mij gebruiken ze flexbuis die met staal versterkt is ofzo, niet doorheen te komen :(

[ Voor 24% gewijzigd door Toppe op 28-03-2022 06:47 ]

Pagina: 1 ... 94 ... 123 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2