Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 122 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

kmf schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:27:
prijs is wat omhoog gegaan zie ik € 56,82 26% Off | 7 inch monitor small mini TFT LCD Touch Screen Monitor 1024*600 for Raspberry Pi CCTV HDMI VGA AV Car Backup Reverse Display
https://nl.aliexpress.com/item/4000025232187.html
Linkje zonder tracking werkt wat fijner! Thnx! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:07
Nog maar eens update van mijn setup.

Inmiddels liggen er 2 kabels naar een tweede patchpaneel op zolder, net als in de meterkast voorzien van een gigabit switch. Vanaf dat patchpaneel zijn de kamers op de zolder aangesloten, ook ieder met 2 kabels. Ook liggen de kabels naar een kamer op de eerste verdieping in de buizen en ook deze zijn afgemonteerd op eht patchpaneel. Nu nog de poorten in de kamers afmaken en alle kabels zijn gemonteerd.

De zolder deco ligt ook direct naast dit patchpaneel. Omdat ik twee kabels tussen meterkast en zolder heb heb ik de deco op zolders als hoofd deco in router modus kunnen instellen. Vanaf de Ziggo connedtbox gaat dus een kabel naar de deco op zolder, vervolgens gaat het signaal via de zolder switch naar de meterkast switch. De ethernet backhaul werkt prima via de twee switches. De ziggo connectbox staat momenteel nog en normale modus, met deco in de DMZ. Misschien dat ik de connectbox nog wel eens in bridge modus ga laten zetten, maar ik zie er niet direct voordelen van ten opzichte van de deco in de DMZ en de wifi op de connectbox netjes uit.

Ik merk dat ik het beheer via de deco app een stuk handiger vind dan via de web interface van de connectbox. Opties zijn sneller bereikbaar, en nog belangrijker, de connectbox heeft nogal eens de neiging ineens te besluiten dat ik er een half uur niet in mag omdat er iets is gewijzigd in het netwerk.

Edit: Owja, en na verwijderen opnieuw toevoegen van netwerk op de Toon en ELRO Connects willen ook deze met de Deco M5 werken.

En omdat een plaatje natuurlijk veel meer zegt dan een lap tekst hierbij ook de layout in een schema, ik heb alle draadloze devices voor de leesbaarheid weggelaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4JCtQXIRmDDdzLlGqdCZtgUlaw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gvFvolY4RjoVyGAaRT14mIKp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Eupeodes op 14-02-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 19:07
sypie schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:02:
Mocht dat niet lukken neem dat een stekkerdoos van 19” die je netjes kwijt kunt in je rack. Het liefst met de stekkers aan de achterkant zodat je geen rekening hoeft te houden met kabeldoorvoer.
Dat begrijp ik niet helemaal, dus je hangt de 19" stekkerdoos vooraan in je rek maar met de stekkers niet zichtbaar? Welke impact heeft dat dan voor de kabeldoorvoer?

Zijn er nog zaken waar ik moet op letten bij aankoop van een kast? Wat is het verschil tussen al die merken? Als de kast de juiste afmetingen heeft, waarom zou ik dan voor merk X kiezen en niet voor merk Y? Zijn er merken/kasten die te mijden zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eupeodes
De meeste (alle?) rack mountable apparaten hebben de aansluiting voor voeding aan de achterkant zitten. Als je stekkerdoos aan de voorkant hangt met stekkers zichtbaar moet je al je snoeren van voor naar achter door/langs de kast voeren om beiden kanten aan te sluiten. Door de stekkers onzichtbaar te hebben haal je die kabels uit het zicht, en hoef je ze dus niet door/langs de voorkant van je kast te steken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nero355

nero355

Eupeodes schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:36:
En omdat een plaatje natuurlijk veel meer zegt dan een lap tekst hierbij ook de layout in een schema, ik heb alle draadloze devices voor de leesbaarheid weggelaten.
[Afbeelding]
Huisserver Debian met een Apple logo erboven... DE HORROR!!! >:) :N :P :+
Tomovich schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:48:
Ik ben op zoek naar een netwerkkast waarin een switch met 24 poorten in moet (UBNT), LSA-panelen voor in totaal 36 netwerkaansluitingen, Diskstation, stekkerdoos en wat reserve. Kast wordt opgehangen op een gepleisterde muur en komt tussen twee muren. De utp-kabels komen via een kabelgoot in een van de hoeken vanuit de grond naar boven.

Wat zijn de zaken waar ik op moet letten bij keuze van een netwerkkast? Zijn er zaken waar ik nog niet aan gedacht heb?
Tomovich schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:25:
Dat begrijp ik niet helemaal, dus je hangt de 19" stekkerdoos vooraan in je rek maar met de stekkers niet zichtbaar? Welke impact heeft dat dan voor de kabeldoorvoer?

Zijn er nog zaken waar ik moet op letten bij aankoop van een kast? Wat is het verschil tussen al die merken? Als de kast de juiste afmetingen heeft, waarom zou ik dan voor merk X kiezen en niet voor merk Y? Zijn er merken/kasten die te mijden zijn?
Je denkt te moeilijk! :)

- Click op de Afbeeldingen Filter bovenaan dit topic.
- Blader gewoon al die foto's door en kijk welke setup het beste bij jouw situatie past.
- Koop dan dezelfde of een soortgelijke kast voor jezelf.

KLAAR!!! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eupeodes
nero355 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:49:
[...]

Huisserver Debian met een Apple logo erboven... DE HORROR!!! >:) :N :P :+
Dat Apple logo staat ook daadwerkelijk op de fysieke machine, heb Debian gezet op een Mac Mini uit 2011

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Eupeodes schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:20:
Dat Apple logo staat ook daadwerkelijk op de fysieke machine, heb Debian gezet op een Mac Mini uit 2011
Nog erger! >:) :+

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dit topic volg ik al een tijdje, maar net te laat om te bedenken dat de aannemer beter alle kabels niet in de meterkast had kunnen laten uitkomen. En te laat om alles nog dubbel te laten bedraden. Maar goed, mijn meterkast is serieus klein en sinds een paar uur serieus vol:

De 2 switches zijn van TP link en een is een POE switch. Gedachte bij aanschaf was om ook nog een Pi op te hangen en zo de POE switch beter te gebruiken dan voor alleen 2 APs. Maar waar ik die Pi nog zou moeten hangen, niet hier.

Het plan was alles wat strakker te doen, met mooie gootjes en zo. Echter, dag kreeg ik allemaal niet passend.

Ervaringstip is wel: als je iets als IKEA Skadis gebruikt, bedenk dat of de openingen horizontaal of verticaal beter uitkomen. Ik had ze achteraf liever anders gezien. Dankzij de Skadis, is de meterkast geen gatenkaas en kan ik nog wat kabeltjes er achter oprollen.

Als ik de kabelschoentjes vind, maak ik de kast af met aarding van het patchpaneel en de POE Switch. Stroomkabels wil ik ook nog wat netter wegwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SApaiBcuS8tXGz5WyXMq1iRfspQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZMybqEdZsHNu8VxhR8x3ci8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05VlX60e7gvhN5bvkKFdpLlkToM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9X5oesSTvbrLmubtBQ2bBoU.jpg?f=fotoalbum_large

Materialen:
- flat UTP Cat6 (uiteraard wel color-coded)
- IKEA Skadis pegboard
- velcro (misschien wel 3 meter!)
- afstandschroeven
- blindstops
- Attema K40 goot

- 2 GS1900 switches van TP link
- Tradfri
- Ajax hub
- Fritzbox
- Brennenstuhl blokje
- ledstripje

In het huis staan 2 APs van Netgear

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:34

GwnLars_

In GoT we trust.

theredspecial schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:36:
Dit topic volg ik al een tijdje, maar net te laat om te bedenken dat de aannemer beter alle kabels niet in de meterkast had kunnen laten uitkomen. En te laat om alles nog dubbel te laten bedraden. Maar goed, mijn meterkast is serieus klein en sinds een paar uur serieus vol:

De 2 switches zijn van TP link en een is een POE switch. Gedachte bij aanschaf was om ook nog een Pi op te hangen en zo de POE switch beter te gebruiken dan voor alleen 2 APs. Maar waar ik die Pi nog zou moeten hangen, niet hier.

Het plan was alles wat strakker te doen, met mooie gootjes en zo. Echter, dag kreeg ik allemaal niet passend.

Ervaringstip is wel: als je iets als IKEA Skadis gebruikt, bedenk dat of de openingen horizontaal of verticaal beter uitkomen. Ik had ze achteraf liever anders gezien. Dankzij de Skadis, is de meterkast geen gatenkaas en kan ik nog wat kabeltjes er achter oprollen.

Als ik de kabelschoentjes vind, maak ik de kast af met aarding van het patchpaneel en de POE Switch. Stroomkabels wil ik ook nog wat netter wegwerken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Materialen:
- flat UTP Cat6 (uiteraard wel color-coded)
- IKEA Skadis pegboard
- velcro (misschien wel 3 meter!)
- afstandschroeven
- blindstops
- Attema K40 goot

- 2 GS1900 switches van TP link
- Tradfri
- Ajax hub
- Fritzbox
- Brennenstuhl blokje
- ledstripje

In het huis staan 2 APs van Netgear
Je maakt me jaloers met zo'n grote meterkast :/ ;(
Mooie ruimtebesparing. Die Pi kun je overigens ook vervangen door zo'n Zero 2 W, scheelt weer ruimte. (Tip: neem een behuizing, anders kun je er binnen een maand je woede op uitoefenen _/-\o_ )

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:02
Hoe krijgen jullie die patchkasten zo mooi in de meterkast.
Ik heb daar echt geen ruimte voor. De kelder zit wel onder de meterkast, maar dan zit je weer met de kabels die tot de meterkast lopen en dus niet tot de kelder. Ik zou best in de kelder een patchkast neer willen zetten met alles erin.

Heb ik gewoon pech? Hoe doen jullie dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfATDqtGGGf1N4XzkxswHnwu2TQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVq9MtNgbiTaG3hgTXe3H0ze.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door water_escape op 18-02-2022 09:00 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
water_escape schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:58:
De kelder zit wel onder de meterkast, maar dan zit je weer met de kabels die tot de meterkast lopen en dus niet tot de kelder. Ik zou best in de kelder een patchkast neer willen zetten met alles erin.
Over welke kabels heb je het dan? Ook alle netwerkkabels door het huis? Dan zal verplaatsen inderdaad moeilijk(er) worden. Als je de netwerkkabels nog moet trekken zou je die natuurlijk tot in de kelder kunnen trekken en bv alleen het modem in de meterkast plaatsen en dan een netwerkkabel naar de router/switch in de kelder.
Pech is een groot woord. In dit topic komen best veel creatieve oplossingen langs met bv 19" apparatuur die naar boven of beneden toe hangt tussen balkjes die of ver onderin de meterkast zijn gemaakt of helemaal bovenin de meterkast.
Maar voordat er advies gegeven kan worden zul je moeten aangeven om welke apparatuur het gaat etc. Als het allemaal klein spul is (bv 10" apparatuur en nog een verdwaalde bridge / hub van IoT hardware) is de oplossing natuurlijk anders dan dat je een 19" router, 19" switch en 19" patchpaneel kwijt moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb daar echt geen ruimte voor.
Zo begon ik aanvankelijk ook: de wens voor een mooie patchkast(achtige oplossing), maar het was een kwestie van de t**ing naar de n**ing zetten. De kelder was voor mij geen optie, want veel te vochtig, dus heb ik maar besloten om een verticale, minimale opstelling te kiezen.

- De NAS heb ik in het thuiskantoor staan
- De Pi's nog even uitgesteld
- Kleinere switches gezocht die wel zouden passen
- Andere apparatuur gewoon helemaal maar afgeblazen (zag al dat Unifi spul hier en dacht: 8))

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:50
@water_escape Je zou eventueel kunnen kijken of je een kleine patchkast naast je meterkast kunt plaatsen, boven de kapstok. Ik zie bij jou inderdaad zo geen mogelijkheden om iets in de meterkast netjes weg te werken, zelfs als je de apparatuur 90 graden draait.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:08
Ik heb daar echt geen ruimte voor. De kelder zit wel onder de meterkast, maar dan zit je weer met de kabels die tot de meterkast lopen en dus niet tot de kelder. Ik zou best in de kelder een patchkast neer willen zetten met alles erin.

[Afbeelding]
En kabels opnieuw trekken? Kost je waarschijnlijk een hele zaterdag en wat extra kabel. Met een beetje mazzel kun je de langere kabels hergebruiken voor de kortere stukken.

Daarbij lijken de meeste kabels al vanaf beneden te komen?

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 18-02-2022 09:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:31
@water_escape Links boven heb je toch gewoon ruimte genoeg.

[edit] ow wacht je hebt het over een patchkastje :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwUySeooUwk5w4gfUK-7NUm8NgA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m5MUtfYdPvCPMcHmaSJalRhY.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door ppeterr op 18-02-2022 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
@water_escape
Op de linkermuur lijkt er voldoende ruimte te zijn om losse onderdelen (patchpaneel, switch, modem/router) op te monteren.
Zie ook mijn post terug met de attema patchkast, of de vele andere posts in dit topic waarbij de losse componenten netjes op een stuk muur/wand zijn geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Thanks voor de snelle reacties.

Ik heb nu slechts
- ziggo modem
- 24p switch
- 3 Unifi AP POE
- 3 cameras POE

Ik ga volgende maand over op glasvezel waarvoor ik een router moet aanschaffen. Ik zat dus te denken aan de UDM PRO . En dan later eventueel ook de 24p van Unifi erbij omdat deze bijna vol zit.

Veel kabels komen idd via de kelder al binnen. Maar sommig die uit de bestaande buizen komen zijn op maar voor de meterkast. En opnieuw trekken is voor sommige lastig / niet te doen. Verlengen een (lelijke) optie? meter kast zit erg vol. Zijn er 3 kasten.

Alternatief is om gewoon een Ubiquiti Edgemrouter X SFP aan te schaffen ipv UDM PRO en in de meterkast te hangen bij de rest. Daar is dit idee eigenlijk ook voort gekomen, ik heb een goede router nodig voor glasvezel van tweak straks.

[ Voor 8% gewijzigd door water_escape op 18-02-2022 10:03 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
ppeterr schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:31:

[Afbeelding]
Die beugel van je foto, welke is dat? Ik had je foto al opgeslagen toen ik door het forum heen ging.
Daar past UDMPRO en 24p switch in? En misschien nog 1? Maar wat zijn de afmetingen?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
water_escape schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:56:
[...]

Die beugel van je foto, welke is dat? Ik had je foto al opgeslagen toen ik door het forum heen ging.
Daar past UDMPRO en 24p switch in? En misschien nog 1? Maar wat zijn de afmetingen?
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o07_s00?ie=UTF8&psc=1

Er zijn goedkopere varianten te krijgen, maar dit is een 3U. 3 plekken dus.
Bij nader inzien had ik beter een 4U kunnen ophangen, voor als ik een keer ga uitbreiden.
Wat je daar ziet hangen is een UDMP, patchpaneeltje en een switch.

[ Voor 5% gewijzigd door ppeterr op 18-02-2022 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

Kabeltjes besteld bij FS.com, krijg ik nu steeds mailtjes waar ik het voor ga gebruiken, of ik tevreden ben enzo. Like, wtf?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Toppe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:20:
Kabeltjes besteld bij FS.com, krijg ik nu steeds mailtjes waar ik het voor ga gebruiken, of ik tevreden ben enzo. Like, wtf?
Zie FS.COM site reviews ;).

Tijdje terug hebben ze plots die kabels voorzien van labels (elk een uniek serienummer, dat is pas wtf) Daar hebben ze een berg aan kritiek over gekregen dat ze dat zouden aanpassen naar zonder labels.

Sommige kabels hadden nu wel labels en sommige niet (OCD ;) )

Mocht je ze al binnen hebben. Zitten daar ook die irritante labels op?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAZIFW2ZWZkAKkCkV9FJvmO-bZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmPRM87ar70Wee5doIGeOQVH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z98cJUCG7qJyiCfnJ3b757xpziQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7HGUTpZm7RkoztotgQYpA17.jpg?f=fotoalbum_large

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

RobbyTown schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Zie FS.COM site reviews ;).

Tijdje terug hebben ze plots die kabels voorzien van labels (elk een uniek serienummer, dat is pas wtf) Daar hebben ze een berg aan kritiek over gekregen dat ze dat zouden aanpassen naar zonder labels

Mocht je ze al binnen hebben. Zitten daar ook die irritante labels op?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb 2 weken geleden een aantal test kabels besteld, die hadden allemaal dat klote label. De nieuwe komen maandag binnen en hoop dat ze daar niet opzitten. Dingen zijn ook niet eenvoudig te verwijderen of iets.

Heb ik totaal iets van 80 kabels besteld verdeeld over verschillende lengtes en kleuren dus ben bang dat ik straks een mix krijgt met van alles...

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 18-02-2022 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Toppe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Heb 2 weken geleden een aantal test kabels besteld, die hadden allemaal dat klote label. De nieuwe komen maandag binnen en hoop dat ze daar niet opzitten. Dingen zijn ook niet eenvoudig te verwijderen of iets.

Heb ik totaal iets van 80 kabels besteld verdeeld over verschillende lengtes en kleuren dus ben bang dat ik straks een mix krijgt met van alles...
Zullen vast nog wel een berg voorraad hebben :O

Ik had er nogal wat kreeg op ten duur handigheid erin. Wat ik vooral merkte hoe korte de labels erop zaten hoe makkelijker het ging. Zorgen je links of rechts begint en dan de gehele breedte los hebt daarna rol je het er zo af. Als je links of rechts een stukje hebt en wilt dan afrollen dat lukt voor geen meter inderdaad.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

RobbyTown schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Zullen vast nog wel een berg voorraad hebben :O

Ik had er nogal wat kreeg op ten duur handigheid erin. Wat ik vooral merkte hoe korte de labels erop zaten hoe makkelijker het ging. Zorgen je links of rechts begint en dan de gehele breedte los hebt daarna rol je het er zo af. Als je links of rechts een stukje hebt en wilt dan afrollen dat lukt voor geen meter inderdaad.
Goeie tip. Ik hoop dat ik ze krijg zonder label maar dat zal wel niet. Heb 30cm kabels besteld en leg er een lus in omdat ze op sommige plekken te lang zijn dus daar moet ik ze wel afhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:15

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

ppeterr schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:31:

[Afbeelding]
AP in de MK ? Moet je de AP eens een meter voor je MK aan het plafond hangen en dan zien hoeveel je WiFi verbetert :)

[ Voor 0% gewijzigd door frankwopereis op 18-02-2022 15:45 . Reden: typo ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
frankwopereis schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:44:
[...]

AP in de MK ? Moet je de AP eens een meter voor je MK aan het plafond hangen en dan zien hoeveel je WiFi verbetert :)
Nee joh, dat was even tijdelijk :)

ppeterr in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
ppeterr in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

water_escape schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:49:
Veel kabels komen idd via de kelder al binnen. Maar sommig die uit de bestaande buizen komen zijn op maar voor de meterkast.
En opnieuw trekken is voor sommige lastig / niet te doen.

Verlengen een (lelijke) optie?
NIET DOEN!!! :P
Alternatief is om gewoon een Ubiquiti Edgerouter X SFP aan te schaffen ipv UDM PRO en in de meterkast te hangen bij de rest.
Ik heb een goede router nodig voor glasvezel van Tweak straks.
Ik zou je dat eigenlijk sowieso aanraden, maar je hebt blijkbaar ook PoE camera's van Ubiquiti uit de UniFi reeks dus dan is een UDM Pro ook geen gekke gedachte, echter kan je ook gewoon een CloudKey 2+ kopen, maar die heeft ook weer zo zijn quirks & issues helaas! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 11:27
nero355 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:15:
[...]

[...]

Ik zou je dat eigenlijk sowieso aanraden, maar je hebt blijkbaar ook PoE camera's van Ubiquiti uit de UniFi reeks dus dan is een UDM Pro ook geen gekke gedachte, echter kan je ook gewoon een CloudKey 2+ kopen, maar die heeft ook weer zo zijn quirks & issues helaas! ;)
Als je geen protect gebruikt en niet voor een All-Unifi setup wilt gaan, kun je prima de edgerouter doen imho, dit icm hosted controller of een cloudkey(als je toch protect gebruikt). Zelf ben ik redelijk fan van de instant G3 camera's dus de UDM voldoet voor de dingen die ik er mee doe.
De ubiquiti sfp-modules voldoen ook voor 1 Gbit fiber in een SFP+ slot en zijn niet duur.

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
Loekie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:48:
De ubiquiti sfp-modules voldoen ook voor 1 Gbit fiber in een SFP+ slot en zijn niet duur.
Gewaagde uitspraak. Als je nog "ouderwetse" glasvezel hebt met een dedicated vezel naar de straatkast (zoals ook telefoon / DSL werkt) zou dat kunnen kloppen. Maar tegenwoordig wordt vrijwel nog alleen GPON / XGS-PON toegepast waarbij glasvezel een gedeeld medium is (zoals coax) waardoor er veel meer bij komt kijken dan simpelweg het lichtsignaal omzetten naar elektrisch / ethernet signaal. Dit omdat verschillende huishoudens dan dus dezelfde kabel delen en elk huishouden bv andere frequenties gebruikt of iets dergelijks. Nu heb ikzelf geen glasvezel en ben ik verder ook maar een leek dus ik volg het maar zijdelings. Maar volgens mij zijn er hier op Tweakers ook nog maar alleen wat proefballonnetjes om onder de vrije modemkeuze het GPON / XGS PON ONT buiten spel te zetten en direct met een GPON / XGS PON SFP(+) module te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 11:27
Fair point, ik heb geluk met een dedicated fiber inderdaad, als dat bij je provider niet het geval is wordt het lastiger(begreep dat ISPs dan wel een SFP-module (kunnen) leveren voor GPON).

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
nero355 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:15:
[...]

[...]

Nee ik heb Hikvisions hangen. Unifi alleen de AP's.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

water_escape schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:20:
Dan lekker aan de slag met ONVIF gaan zou ik zeggen en die hele UDM meuk vergeten! :Y) 8) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-05 09:16
water_escape schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:20:
[...]

Dat kan ook met UniFi :)
https://github.com/keshavdv/unifi-cam-proxy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
haha dat klopt. Kan allemaal. Maar de camera's draaien goed. het enigste wat nu MOET is een router voor de glasvezel aanschaffen. En toen kwam ik er achter dat er helemaal geen patchkast in de meterkast past en verplaatsen ook niet makkelijk wordt :(. Dus nu twijfel ik om de UDM pro te laten schieten en gewoon de Edgerouter X-SFP aan te schaffen. Dan maar geen mooie serverkast :(.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:04
@water_escape hoe diep is je meterkast? Daarnaast je kan een media converter plaatsen icm een reguliere router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Cardinal schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:29:
@water_escape hoe diep is je meterkast? Daarnaast je kan een media converter plaatsen icm een reguliere router.
Een CM of 30/35 is er beschikbaar. Een MediaConverter komen ze binnenkort plaatsen inderdaad. Vandaar dat ik een goede router moet hebben die glasvezel snelheden goed aan kan.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
water_escape schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:53:
[...]

Een CM of 30/35 is er beschikbaar. Een MediaConverter komen ze binnenkort plaatsen inderdaad. Vandaar dat ik een goede router moet hebben die glasvezel snelheden goed aan kan.
Een udmp alleen past misschien nog rechts van je slimme meter, verticaal. Er zijn 1U beugels voor die niet veel ruimte in beslag nemen. Alleen heb je geen plek dan voor een patchpaneel en switch (indien nodig).

Zoiets als deze (die is zelfs 2U): https://www.patchkast.nl/2u-wall-mount-bracket-300-diep.html

Ik zou hem wel even goed opmeten, ook met de udmp die volgens deze site: http://dl-origin.ubnt.com/qsg/UDM-Pro/UDM-Pro_NL.html 285,6mm diep is. Dan zou je de stroomkabel dus moeten vervangen door een exemplaar die net uit de socket komt.

[ Voor 24% gewijzigd door DutchKel op 21-02-2022 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:33
DutchKel schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:06:
[...]
Een udmp alleen past misschien nog rechts van je slimme meter, verticaal. Er zijn 1U beugels voor die niet veel ruimte in beslag nemen. Alleen heb je geen plek dan voor een patchpaneel en switch (indien nodig).
Monteer dan de rackoren 90 graden gedraaid zodat hij daarmee direct tegen de muur geplaatst kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_TCYSSeqz5-8dygP5qlqHelFno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7YxAHnGdzXUXPPHXk1QPXnK.jpg?f=fotoalbum_large

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Skynett schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:53:
[...]

Monteer dan de rackoren 90 graden gedraaid zodat hij daarmee direct tegen de muur geplaatst kan worden.

[Afbeelding]
Als ik de afmetingen zo inschat dan gaat dat niet passen.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchKel op 21-02-2022 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

FYI :

Een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) past in een dergelijke ruimte als je die een beetje schuin monteert en als het effe kan een 90 graden ATX kabel gebruikt voor de voeding :)
Een MediaConverter komen ze binnenkort plaatsen inderdaad. Vandaar dat ik een goede router moet hebben die glasvezel snelheden goed aan kan.
Nogmaals :

Vergeet die UDM crap en koop gewoon een USG 3P of een EdgeRouter :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

nero355 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:33:
[...]

FYI :
[...]

Nogmaals :

Vergeet die UDM crap en koop gewoon een USG 3P of een EdgeRouter :Y)
Met een in-wall HD er bij!

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Hooker
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-04 10:33
Al geruime tijd geïnspireerd door alles wat hier wordt gedeeld –– en met de strenge suggestie van de schouwer om de meterkast 'maar eens op te ruimen' zodat de installateur alle ruimte heeft om z'n werk te doen –– heb ik ook maar eens besloten om dit zooitje om te gooien.
Oude situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcOWpyxvNlzGw5MnMtbHV-JYF94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnntQeKoNERpzVc2YZvNpcvV.jpg?f=fotoalbum_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Nieuwe situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2P87WI7nk8tNWnec71oT-Adnja0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQW32kKmLPKQLBFydDIl2xTD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik_AJRHYwA3h63sumuaKx9D8l3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SG5dQth6QeQb8mRzWBzQPBUY.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 100% gewijzigd door Hooker op 22-02-2022 11:13 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Hooker schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:50:
Al geruime tijd geïnspireerd door alles wat hier wordt gedeeld –– en met de strenge suggestie van de schouwer om de meterkast 'maar eens op te ruimen' zodat de installateur alle ruimte heeft om z'n werk te doen –– heb ik ook maar eens besloten om dit zooitje om te gooien.
Oude situatie
[Afbeelding]

***members only***
Nieuwe situatie
[Afbeelding][Afbeelding]
Goed bezig! Maar waarom geen nieuwe langere kabels getrokken? Het via een ander punt opnieuw trekken was niet mogelijk begrijp ik (je gezaagde gat waar je van alles aantrof) maar via de bestaande route ook niet?

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooker
frankwopereis schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:44:
Goed bezig! Maar waarom geen nieuwe langere kabels getrokken? Het via een ander punt opnieuw trekken was niet mogelijk begrijp ik (je gezaagde gat waar je van alles aantrof) maar via de bestaande route ook niet?
Dank.

Kabels trekken in dit huis is een ramp (ben hier 6 maanden geleden naartoe verhuisd). Ik heb toendertijd zelfs mensen moeten inhuren om het klusje te klaren, best een dure grap. Ik zag het niet zitten om al dat werk (in m'n eentje) opnieuw te moeten uitvoeren.

Daarnaast zit er een vrij grote verbouwing aan te komen. Alles wat nu niet helemaal lekker is kan dan worden aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:54
Hooker schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:50:
De cable manager is te diep. De glazen deur kan niet meer dicht. Maar alle hardware zit er al in en ik heb echt geen zin om alles weer eruit te halen (op dit moment is het middagprojectje al ruim 3 dagen gaande). Oplossing, oude laminaat en karton gebruiken als steuntjes, binnenrack verplaatsen en alles weer vast zetten. Ging makkelijker dan verwacht.
kan je hier eens meer info over geven? Bij mij gaat de deur ook niet goed dicht. Als ik het goed begrijp kan je de balken meer naar achter plaatsen oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hipska schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:59:
kan je hier eens meer info over geven? Bij mij gaat de deur ook niet goed dicht. Als ik het goed begrijp kan je de balken meer naar achter plaatsen oid?
Ja, de plaats van de rails is vaak verstelbaar (in een lege kast).

Als ik 't goed begrijp was zijn uitdaging dat te doen met alle apparatuur er al aan hangend :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooker
Gwaihir schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Ja, de plaats van de rails is vaak verstelbaar (in een lege kast).

Als ik 't goed begrijp was zijn uitdaging dat te doen met alle apparatuur er al aan hangend :).
Exact dit. Op de foto kan je de 'diepte-rails' goed zien, parallel aan de bodem. Je binnenste frame zit gewoon met kooimoeren vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Hooker
Dit is een beetje jammer : https://tweakers.net/i/ZY...e3DtriIf.jpg?f=user_large :-(

Maar dat is dus in die garage of zo begrijp ik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooker
nero355 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:20:
@Hooker
Dit is een beetje jammer : https://tweakers.net/i/ZY...e3DtriIf.jpg?f=user_large :-(

Maar dat is dus in die garage of zo begrijp ik :?
Ja, haha. Hangt prima, toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Hooker schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:54:
[...]

Dank.

Kabels trekken in dit huis is een ramp (ben hier 6 maanden geleden naartoe verhuisd). Ik heb toendertijd zelfs mensen moeten inhuren om het klusje te klaren, best een dure grap. Ik zag het niet zitten om al dat werk (in m'n eentje) opnieuw te moeten uitvoeren.

Daarnaast zit er een vrij grote verbouwing aan te komen. Alles wat nu niet helemaal lekker is kan dan worden aangepakt.
Ah øke dan zou ik het ook niet doen nee. Bij een verbouwing haal je toch alles los ;)

@ bovenstaande opmerkingen, ik zou de AP aan het plafond hebben gehangen, maar een ander stoort zich dan weer meer aan de goot, ieder z'n ding O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
lowfi schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:34:
Ik heb deze voor de Hue:

DSLRKIT Active Splitter PoE Power Over Ethernet 48 V to 5 V 2.5 A Compliant IEEE802.3af https://www.amazon.de/dp/...ZZC6?_encoding=UTF8&psc=1

Het "past" zonder verloopje :+
Ik heb deze net gekocht, maar bij mij past deze blijkbaar niet op de Hue. Moet er (beperkte) kracht gebruikt worden om de stekker erin te krijgen? Dat lijkt me niet verstandig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 289532

Van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kKTQsuyc8CwWt8DE7pJCFErq8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6VcIakZDzDyQ2GcFtng0dK4.jpg?f=fotoalbum_large

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VifC1IJynKpiC0FeRHBM8yvyZzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUu36c58KGmat3LjotsnWzYm.jpg?f=fotoalbum_large

Het is jammer dat die UTP kabel van de woonkamer de enige is die van onder komt (en door de bouwer zo ontiegelijk kort geterminate is :(), anders had ik voor die pi ook wel een langere kabel gepakt. Scheelt wel een hoop dat ik die losse injectors nu tenminste kwijt ben.

Wilde ook nog wel zo’n kabelschacht in de hoek maar dat past niet met de diepte van die UDM SE. Misschien een keer langs de meterkast laten lopen maar weet niet wat de elektriciens daar van zeggen

Moet nog wel eens die snoeren opbinden en een kleinere stekkerdoos.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Anoniem: 289532 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:39:
Van:
[Afbeelding]

Naar:
[Afbeelding]

Het is jammer dat die UTP kabel van de woonkamer de enige is die van onder komt (en door de bouwer zo ontiegelijk kort geterminate is :(), anders had ik voor die pi ook wel een langere kabel gepakt. Scheelt wel een hoop dat ik die losse injectors nu tenminste kwijt ben.

Wilde ook nog wel zo’n kabelschacht in de hoek maar dat past niet met de diepte van die UDM SE. Misschien een keer langs de meterkast laten lopen maar weet niet wat de elektriciens daar van zeggen

Moet nog wel eens die snoeren opbinden en een kleinere stekkerdoos.
wat is de houder die je gebruikt om de switch en patchpanel op te hangen? Kk wil zelf nog zoiets printen. is toch wat netter dan 2 houtblokjes. dus een beetje inspiratie is wel handig..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:18
Brynnie schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Ik heb deze net gekocht, maar bij mij past deze blijkbaar niet op de Hue. Moet er (beperkte) kracht gebruikt worden om de stekker erin te krijgen? Dat lijkt me niet verstandig?
Ik had hetzelfde probleem en heb toch maar de juiste verloopjes erbij besteld. Beetje clunky maar het werkt wel:
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

tja...

Anoniem: 289532

kmf schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:47:
[...]

wat is de houder die je gebruikt om de switch en patchpanel op te hangen? Kk wil zelf nog zoiets printen. is toch wat netter dan 2 houtblokjes. dus een beetje inspiratie is wel handig..
Het is deze: https://www.redable.nl/st...le-wandmontage-rk219wallv

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

vraagje:

Zijn er 16 of 24 aderige kabels ja/nee in UTP format ik vermoed van niet (search op google levert ook weinig positiefs op ) althans collega gaf dat als optie en 15 euro per meter .. hmm

Nu meeste voorbereidingen gedaan zijn wil ik eigenlijk 10gbit (cat6a) door het huis aanleggen immers dat kan en waarom zou je het niet doen ?

ik zit alleen met een uitdaging van MK naar zolder, een bundel van 12 kabels trekken gaat het hem helaas niet worden ik heb maar beperkt ruimte voor en ik zal wat buizen op moeten offeren voor PV/WP kabels

ik wil eigenlijk in de MK de enige POE switch plaatsen die de rest in huis / schuur gaat voorzien van stroom indien nodig (paar ap's en switches) om die muurpuisten voor diverse meuk zo minimaal mogelijk te laten zijn. doel is wel zo minimaal mogelijk aan tussenliggende apparatuur (lees switches) te benutten.

hebben jullie leuke tips/idee-en voor een "laag" budget oplossingen ?

Tja vanalles

• DutchKel
vso schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:34:
vraagje:

Zijn er 16 of 24 aderige kabels ja/nee in UTP format ik vermoed van niet (search op google levert ook weinig positiefs op ) althans collega gaf dat als optie en 15 euro per meter .. hmm

Nu meeste voorbereidingen gedaan zijn wil ik eigenlijk 10gbit (cat6a) door het huis aanleggen immers dat kan en waarom zou je het niet doen ?

ik zit alleen met een uitdaging van MK naar zolder, een bundel van 12 kabels trekken gaat het hem helaas niet worden ik heb maar beperkt ruimte voor en ik zal wat buizen op moeten offeren voor PV/WP kabels

ik wil eigenlijk in de MK de enige POE switch plaatsen die de rest in huis / schuur gaat voorzien van stroom indien nodig (paar ap's en switches) om die muurpuisten voor diverse meuk zo minimaal mogelijk te laten zijn. doel is wel zo minimaal mogelijk aan tussenliggende apparatuur (lees switches) te benutten.

hebben jullie leuke tips/idee-en voor een "laag" budget oplossingen ?
Even de vraag reformuleren: wat ben je van plan met een 120gbit/s verbinding. Anders trek je toch 2 kabels en bundel je die met een switch (via LACP oid) dan heb je effectief 20gbit/s naar de zolderverdieping.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

DutchKel schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:41:
[...]

Even de vraag reformuleren: wat ben je van plan met een 120gbit/s verbinding. Anders trek je toch 2 kabels en bundel je die met een switch (via LACP oid) dan heb je effectief 20gbit/s naar de zolderverdieping.
10gbit is in principe al zat :) teminste per verdieping .. laten we dat ff voorop zetten .

De reden dat ik 12x of beter gezegd "veel" kabels wil hebben zoals gezegd is gewoon tussen MK en WCD een kabel zonder onderbrekingen als doel wil hebben..
MAAR deze luxe heb ik alleen als ik extreem veel moeite (lees grote gaten) ga boren .. en geen buisjes gebruik

maar de zolderkamer krijgt al 10 WCD's (gameroom/werkkamer) dan heb je nog 2 AP's
en de 4 kamers op de 1ste verdieping ..

Ik vind het zoiezo een best practice om 2 kabels te trekken per aansluit punt

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 24-02-2022 23:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:23
@vso Ik zou in dit geval dus mooi op zolder nog een switch plaatsen. Alles centraal is leuk maar niet altijd haalbaar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
Sterker nog... ik heb zelf precies hetzelfde gedaan.

Op zolder staat mijn "serverkast". :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBt60412hWQ1nw9TMMXHauCW6iY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xESxlNsYDk8hArCRXji37IBE.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zit behalve een switch ook nog een klein patchpanel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZFbJMbvzE3jsYOyLz7Cc7nztjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJKJtrdVlY44d1sEAFs35hla.jpg?f=fotoalbum_large

Van daar gaan 6 kabels naar het (dubbele) bureau in de werkamer, afgewerkt in een opbouw behuizing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doKS9BLgaSgaVB5KzhrpSBLPe1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilCMpCa8riyC9FKNmjryXOHu.jpg?f=fotoalbum_large

6 begint krap te worden...
- Mijn vaste PC
- Mijn laptop dock
- Outlet op mijn bureau
- Vaste PC vriendin
- Telefoon op het bureau van vriendin
Nog maar 1 poort vrij dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03HWbyYrhFPxIfXZBifrbdQSdUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCFXb5CarZSrQSST4GAwRwrT.jpg?f=fotoalbum_large

Elders op zolder nog 2 outlets (daar staat een printer). Er lopen 2 kabels van het patchpanel op zolder (de laatste 2 outlets) naar het patchpanel in de meterkast, in gebruik voor netwerk en analoge telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogelnest
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 20:22
Een vraag betreft het ordenen/structureren van LAN in de meterkast: Nu is het vrij duidelijk dat je over het algemeen data/netwerkkabels niet door de zelfde pijp als COAX / stroom hebben. Dit wordt sterk afgeraden. Of in de buurt van stopcontacten.

Maar hoe zit dat met eigenlijk het leggen van de kabels dwars over of langs de schakelinstallatie zelf in de meterkast?

Heb een random internetplaatje er bij gepakt en met een rode lijn gemarkeerd. Stel de kabels lopen volgens die lijnen, kan dit storing geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjrmjjYONuFDs0BXf7dIZhc4wpU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MlUHrwLdnmxUtIOULfKoUo7t.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:32
@Vogelnest Nee, dat gaat in een huis-tuin-en-keukensituatie geen storingen opleveren (al durf ik dat met CCA kabels niet te zeggen - maar die moet je sowieso links laten liggen).

Zit je met industriële belastingen op je elektra, dan wil je S/FTP-type netwerkkabels hebben in zo'n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 20:54
Zwartoog schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:11:
@Vogelnest Nee, dat gaat in een huis-tuin-en-keukensituatie geen storingen opleveren (al durf ik dat met CCA kabels niet te zeggen - maar die moet je sowieso links laten liggen).

Zit je met industriële belastingen op je elektra, dan wil je S/FTP-type netwerkkabels hebben in zo'n situatie.
En hoe zit 't met glasvezel? Ik was ook wat bang voor interfentie van een 3-fase kabel (YMvK kabel, voor nog te plaatsen PV) icm een netwerkkabel naar de zolder door 1 pvc buis. Heb bij het trekken van die YMvK maar besloten de CAT6 te vervangen door een glasvezelverbinding naar een switch op zolder, met de gedachte dat een niet-geleidende kabel geen last zou moeten ondervinden van een (geisoleerde) YMvK. Te kort door de bocht geredeneerd, of waan ik me veilig voor netwerkstoringen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:32
Kaspers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:29:
[...]

En hoe zit 't met glasvezel? Ik was ook wat bang voor interfentie van een 3-fase kabel (YMvK kabel, voor nog te plaatsen PV) icm een netwerkkabel naar de zolder door 1 pvc buis. Heb bij het trekken van die YMvK maar besloten de CAT6 te vervangen door een glasvezelverbinding naar een switch op zolder, met de gedachte dat een niet-geleidende kabel geen last zou moeten ondervinden van een (geisoleerde) YMvK. Te kort door de bocht geredeneerd, of waan ik me veilig voor netwerkstoringen?
Licht heeft geen last van electromagnetische storingen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
Zwartoog schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Licht heeft geen last van electromagnetische storingen :)
Tot het te dicht in de buurt van een super massive black hole komt maar ik denk niet dat de meeste mensen zoiets in hun huis hebben zitten, nogal een gezondheidskwestie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:40
Xander schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:34:
Sterker nog... ik heb zelf precies hetzelfde gedaan.

Op zolder staat mijn "serverkast". :+

[Afbeelding]

Daar zit behalve een switch ook nog een klein patchpanel:
[Afbeelding]

Van daar gaan 6 kabels naar het (dubbele) bureau in de werkamer, afgewerkt in een opbouw behuizing:
[Afbeelding]

6 begint krap te worden...
- Mijn vaste PC
- Mijn laptop dock
- Outlet op mijn bureau
- Vaste PC vriendin
- Telefoon op het bureau van vriendin
Nog maar 1 poort vrij dus.

[Afbeelding]

Elders op zolder nog 2 outlets (daar staat een printer). Er lopen 2 kabels van het patchpanel op zolder (de laatste 2 outlets) naar het patchpanel in de meterkast, in gebruik voor netwerk en analoge telefonie.
Heb je toevallig een link naar waar je die stopcontact/keystone inbouwringen weg hebt? Die zoek ik ook nog voor mijn nieuwe bureau, en deze zien er mooi uit!

Edit: Dit moeten ze zijn:
https://stekkerblokkensho...ix-inbouwstopcontact.html
https://stekkerblokkensho...dule-bachmann-dubbel.html
https://stekkerblokkenshop.nl/bachmann-pix-custom-707.html

Welk exact plaatje heb je voor de USB+Ethernet keystone?

[ Voor 9% gewijzigd door jk-5 op 25-02-2022 15:40 ]

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Wel prijzig zeg voor een beetje plastic en metaal, jammer :( Bedankt voor de links!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

thomasv schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:03:
Wel prijzig zeg voor een beetje plastic en metaal, jammer :(
Zodra je naar USB 3.0 en hoger gaat dan belanden de prijzen meteen ergens tussen idioot en belachelijk duur! -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:49
Deze usb3 chassisdelen zijn een stuk beter betaalbaar: https://www.bax-shop.nl/u...verloop-chassisdeel-zwart

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xander
jk-5 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:16:
[...]

Heb je toevallig een link naar waar je die stopcontact/keystone inbouwringen weg hebt? Die zoek ik ook nog voor mijn nieuwe bureau, en deze zien er mooi uit!

Edit: Dit moeten ze zijn:
https://stekkerblokkensho...ix-inbouwstopcontact.html
https://stekkerblokkensho...dule-bachmann-dubbel.html
https://stekkerblokkenshop.nl/bachmann-pix-custom-707.html

Welk exact plaatje heb je voor de USB+Ethernet keystone?
Het is inderdaad Bachmann Pix spul. Al heb ik de contactdoos met GST18 stekker, maar dat verschil zie je er aan de bovenkant niet vanaf (hij is gek genoeg wel goedkoper? :?).

Jouw middelste link heb je niet nodig, met de onderste link configureer je een complete "Pix custom" module.

Mijn USB+Ethernet exemplaar heb ik volgens mij zelf in elkaar geknutseld met de onderdelen uit een 2xUSB en een 2xEthernet variant. Uiteindelijk zijn het natuurlijk gewoon keystones dus je kunt het demonteren. Maar USB+Ethernet is toch ook gewoon een bestelbare optie? Alleen de USB keystone lijkt er nu iets anders uit te zien.

Aan de kant van mijn vriendin zit dit in het bureau:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-uumZhNSsMGo-NN-vTdaL0qRRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqPZlqTtLTjWsIvIxmgu06s2.jpg?f=fotoalbum_large

Haar PC (gewoon een tower) staat diep onder het bureau waar je er niet makkelijk bij kunt, dus nu heeft ze een powerbutton en powerled op het bureaublad. :)

Delock keystones passen er dus ook in. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• madbwr
  • Laatst online: 26-05 15:16
Nieuwe woning, dus druk bezig met me netwerkje in huis.

waar het voorheen (vorige woning) er zo uitzag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IO2DrdGTyt_AadE4bSH21jkwuos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfaO8zvDjjkPMjyAKNiaPdJ6.jpg?f=fotoalbum_large

zijn we er dit keer iets anders mee omgegaan, nog niet klaar maar begin is er :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7w7425PWI9KK6T4D8mPIVnySXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnbgaS1sxGLbHGR8Pe6Egmfo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj1KB51WqlLfqT0QY9IL6sDLzRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0M70NzaU0FTCMLSky0Vqb3vT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
madbwr schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:58:
Nieuwe woning, dus druk bezig met me netwerkje in huis.

waar het voorheen (vorige woning) er zo uitzag:
[Afbeelding]

zijn we er dit keer iets anders mee omgegaan, nog niet klaar maar begin is er :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Luxe, maar ziet er mooi uit

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Voorbereidingen voor nieuwe woning in volle gang. Nu eindelijk de verlopens binnen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BKpYc8_CQX1dYj_9XUbB30PWbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Avb8lGSNW1098vymk12G4MTs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:35:
Voorbereidingen voor nieuwe woning in volle gang. Nu eindelijk de verlopens binnen!
[Afbeelding]
spoiler:
Het is al 2 dagen 10°c, waar is die korte broek })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Source90 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:37:
[...]

spoiler:
Het is al 2 dagen 10°c, waar is die korte broek })
Hier is het 7 graden hoor ;)

Any how, morgen eens kijken hoe ik de twee PoE adapters netjes kan aansluiten. Dacht dat het verloopje een stuk snoer er tussen had zitten, blijkbaar verkeerd gedacht :9

[ Voor 26% gewijzigd door Toppe op 02-03-2022 14:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-05 09:16
Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:35:
[Afbeelding]
Welke verloop is dat en waar loop je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Huub- schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:51:
[...]

Welke verloop is dat en waar loop je die?
Haha typo’s. Zit tussen de PoE adapter en Hue Bridge, maar denk dat je dat al wel gezien had :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Toppe schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:51:
[...]

Haha typo’s. Zit tussen de PoE adapter en Hue Bridge, maar denk dat je dat al wel gezien had :+
Ik ben ook benieuwd welke verloop dat precies is. Kun je dat nog even vermelden? Je hebt het bericht van @Huub- helaas verkeerd begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

DutchKel schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:36:
[...]

Ik ben ook benieuwd welke verloop dat precies is. Kun je dat nog even vermelden? Je hebt het bericht van @Huub- helaas verkeerd begrepen.
Duurde bij mij wel een eeuwigheid…
https://a.aliexpress.com/_vUKDIX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:20
Die heb ik ook 1, maar die is na een jaar gesneuveld... nu een nieuwe besteld, hopelijk gaat die langer mee :?
Het is en blijft china kwaliteit natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ferrox1 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:12:
[...]

Die heb ik ook 1, maar die is na een jaar gesneuveld... nu een nieuwe besteld, hopelijk gaat die langer mee :?
Het is en blijft china kwaliteit natuurlijk..
Gesneuveld? Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:20
Ik had er mijn TADO bridge aan hangen (omdat de POE switch op een UPS zit, zodat ik altijd mijn verwarming kan blijven bedienen). Maar na een jaar werkte de voeding doorgifte niet meer. Tja, dan heb ik er niets meer aan. Ik heb een nieuwe besteld en die hangt er tussen, werkt weer zoals het moet. Maar mijn vertrouwen in die dingen is niet groot. Dat vind ik best wel jammer, want het is een ideale vinding om zo decentrale apparatuur te voeden die geen POE voorziening in zich hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ferrox1 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:37:
[...]

Ik had er mijn TADO bridge aan hangen (omdat de POE switch op een UPS zit, zodat ik altijd mijn verwarming kan blijven bedienen). Maar na een jaar werkte de voeding doorgifte niet meer. Tja, dan heb ik er niets meer aan. Ik heb een nieuwe besteld en die hangt er tussen, werkt weer zoals het moet. Maar mijn vertrouwen in die dingen is niet groot. Dat vind ik best wel jammer, want het is een ideale vinding om zo decentrale apparatuur te voeden die geen POE voorziening in zich hebben.
Bijzonder dat ze dan "spontaan" kapot gaan inderdaad. Ik heb gelukkig nog 2 reserve maar ik zal nog een setje bestellen zodat ik ze eenvoudig kan vervangen bij een defect exemplaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 13:34
Al een zekere tijd gelurked in dit topic, nu kan ik eindelijk mijn eigen afwerking van mijn netwerk infra delen. Heeft effe wat tijd gekost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKhcd2SI_MX4aR61pyCMh6kV71g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zXIeSUxHDBP2vt1v4EnWkbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9CXXTnZanDA6lCbp0A6rB035Rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5i0jZu0HfXEtoGpvjuSRsX8p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6S1uF3O17t3bEEoe5rN2dwpST4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjQHhaMfy1k5jGdPTjvqVRzl.jpg?f=fotoalbum_large

Enige wat ik nog ff moet doen is die Somfy Tohoma een nette plek geven. Die hebben ze z'on irritante vorm gegeven dat ik daar nog even iets op moet verzinnen.

[ Voor 111% gewijzigd door Gizzy op 04-03-2022 23:23 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
Zoveel vragen nu :D
- Is dat een reguliere afvoer, door de meterkast, waar de sticker van PV op staat?
- Wat is de reden dat de meterkast in een afgesloten kast zit? Puur voor stof? Zijn die dingen op gemaakt?
- Welke temperatuur wordt er gemeten? Is dat in de servers/switchen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizzy
Source90 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 01:13:
Zoveel vragen nu :D
- Is dat een reguliere afvoer, door de meterkast, waar de sticker van PV op staat?

Jup helaas wel. Was al zo toen we het huis kochten.

- Wat is de reden dat de meterkast in een afgesloten kast zit? Puur voor stof? Zijn die dingen op gemaakt?

De reden dat deze groepenkast is gebruikt is de breedte maat. Door deze te nemen met 400mm ipv de standaard 440mm had ik precies nog ruimte voor de 3u hoge racks.

- Welke temperatuur wordt er gemeten? Is dat in de servers/switchen?

Temperatuur op de HDD behuizing. Zit een probe op geplakt. Achter de 19inch ventilatie rooster met lampjes zitten een tweetal 120mm fans die van een bepaalde temp gaan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
Eindelijk eens iemand die zijn elektra in een afgesloten kast heeft! Mooi zo @Gizzy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizzy
Hipska schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:52:
Eindelijk eens iemand die zijn elektra in een afgesloten kast heeft! Mooi zo @Gizzy!
Vanwaar dat enthousiasme voor een afgesloten groepenkast. Zal je eerlijk zeggen kwam bij mij zo toevallig uit. Ik ging puur voor deze groepenkast vanwege de breedte maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
Gizzy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 23:11:
Al een zekere tijd gelurked in dit topic, nu kan ik eindelijk mijn eigen afwerking van mijn netwerk infra delen. Heeft effe wat tijd gekost.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Enige wat ik nog ff moet doen is die Somfy Tohoma een nette plek geven. Die hebben ze z'on irritante vorm gegeven dat ik daar nog even iets op moet verzinnen.
Ziet er netjes uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hipska schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:52:
Hier ook. Kostte verrekte veel moeite die deur erbij te krijgen (diverse goedkopere Hager kasten kunnen met los bij te bestellen deur, maar leverbaarheid..)

Tikte ooit bij mijn ouders een groep eruit toen de trekveer uit een buis schoot (was coax aan het trekken). Uiteraard was dit de groep waarop alle computers van het kantoor in huis stonden te zoemen.. |:(.

En ook hier nogal wat redenen om in die kast te komen die niets met het bedienen van groepen te maken hebben => graag dat extra deurtje :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:58
Gwaihir schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:50:
En ook hier nogal wat redenen om in die kast te komen die niets met het bedienen van groepen te maken hebben => graag dat extra deurtje :).
Hier ook inderdaad. Groepenkast hangt in de trapkast waar je ook wel eens moet zijn voor andere dingen. Dan is het onhandig als je per ongeluk tegen een ALS stoot. Daarom dus een Eaton Medusa opgehangen. Ideaal. :)

(oh wacht, dit is het LAN afwerking-topic, dus dat was ietwat offtopic... sorry)

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 06-03-2022 16:11 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gwaihir schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:50:
Tikte ooit bij mijn ouders een groep eruit toen de trekveer uit een buis schoot (was coax aan het trekken). Uiteraard was dit de groep waarop alle computers van het kantoor in huis stonden te zoemen.. |:(
Misschien wordt het ooit nog de standaard om een aparte "Netwerkkast" te hebben en zijn we eindelijk van een heleboel gezeik af als het om de huidige Meterkasten gaat! :Y) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:25:
Misschien wordt het ooit nog de standaard om een aparte "Netwerkkast" te hebben en zijn we eindelijk van een heleboel gezeik af als het om de huidige Meterkasten gaat! :Y) :)
Tja, wat is "apart"? Op zich is één kast met meerdere kasten / kastjes aan de muur niet heel verkeerd. Wat door de jaren heen wel veranderd is, is dat het de meter- en stoppenkast is, waar je verder nergens voor komt. Telecom (= netwerk) en domotica nemen onderhand een minstens even prominente plaats. En daar mag de groepenkast best rekening mee houden (met 'n deurtje).

(En ok, het paste bij mij niet meer lekker, dus de domotica- en patchkasten hangen elders :). Wat onze meterkast dan wel weer uniek maakt is een verrijdbare deurvullende schoenkast :D.)

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 06-03-2022 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
Gizzy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Vanwaar dat enthousiasme voor een afgesloten groepenkast. Zal je eerlijk zeggen kwam bij mij zo toevallig uit. Ik ging puur voor deze groepenkast vanwege de breedte maat.
Hier bij ons in België is dit verplicht en het is daarnaast ook veel veiliger, zie ook de verschillende reacties hierboven. Ik sta altijd verbaasd te kijken naar die open groepenkasten in dit topic. Ook vreemd dat kasten met deuren blijkbaar zo moeilijk te verkrijgen zijn in NL :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasv
Hipska schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:44:
[...]

Hier bij ons in België is dit verplicht en het is daarnaast ook veel veiliger, zie ook de verschillende reacties hierboven. Ik sta altijd verbaasd te kijken naar die open groepenkasten in dit topic. Ook vreemd dat kasten met deuren blijkbaar zo moeilijk te verkrijgen zijn in NL :?
Maar wij hebben ons groepenkast hier in NL vaak al in een meterkast zitten (dus afgedicht met deur). Wat is er dan veiliger aan een extra stukje plastic bovenop al het andere plastic dat in het geval van brand toch wel smelt? Overigens is het veiligste een meterkast die correct/juist geïnstalleerd is volgens NEN1010 norm. Dat helpt meer dan een plastic deurtje voor je groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hipska schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:44:
Hier bij ons in België is dit verplicht en het is daarnaast ook veel veiliger, zie ook de verschillende reacties hierboven.
Opzich wel lachen dat zoiets in twee landen die naast elkaar liggen zoveel kan verschillen! :o :D
Ik sta altijd verbaasd te kijken naar die open groepenkasten in dit topic.
Ik vind een deurtje ervoor juist weer vreemd en waarschijnlijk ook velen anderen met mij! :+
Ook vreemd dat kasten met deuren blijkbaar zo moeilijk te verkrijgen zijn in NL :?
Een enkel geval betekent niet gelijk dat het voor iedereen geldt hé! ;)

Maar er zijn ook landen die naar buiten lopen en een apart kastje openen om je groepen te checken als de standaard zien dus het kan nóg gekker! _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hipska
thomasv schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:04:
[...]

Maar wij hebben ons groepenkast hier in NL vaak al in een meterkast zitten (dus afgedicht met deur). Wat is er dan veiliger aan een extra stukje plastic bovenop al het andere plastic dat in het geval van brand toch wel smelt? Overigens is het veiligste een meterkast die correct/juist geïnstalleerd is volgens NEN1010 norm. Dat helpt meer dan een plastic deurtje voor je groepen.
Wel ja dit dus. Die kast is voor velen dan ook meteen de bezemkast, schoenenkast en wat nog allemaal. Dat extra deurtje is als ik de reacties hier zie en lees geen overbodige luxe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hipska schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:46:
Die kast is voor velen dan ook meteen de bezemkast, schoenenkast en wat nog allemaal.

Dat extra deurtje is als ik de reacties hier zie en lees geen overbodige luxe ;)
MWAHAHAHA!!! ZekerZ !!! :D _O-

Had ik echt een hekel aan bij de vorige meterkast en de huidige heeft dat probleem gelukkig niet meer! :Y) >:) :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thomasv
Hipska schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:46:
[...]

Wel ja dit dus. Die kast is voor velen dan ook meteen de bezemkast, schoenenkast en wat nog allemaal. Dat extra deurtje is als ik de reacties hier zie en lees geen overbodige luxe ;)
Een ieder die de meterkast zo misbruikt gaat dan ook voorbij aan gangbaar gebruik/regulatie. Dan is het deurtje vooral handig om de kast verder te misbruiken voor een teveel aan spullen/een gebrek aan opbergruimte elders ;). Zolang je dat niet doet, is een deurtje voor de groepen in mijn optiek overbodige luxe.

En dan is de opmerking eigenlijk dat abnormaal gebruik van de meterkast onveiliger is dan dat een deurtje veiliger is. Het een is een pleister, het ander is preventie.

[ Voor 12% gewijzigd door thomasv op 07-03-2022 16:35 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 122 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2