Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 92 ... 122 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ettie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:16:
[...]

Scherp opgemerkt.

Ik heb een T-Mobile gigabit glasvezel abonnement en zit vast aan het Draytek modem voor internet en vaste telefonie.
De USG had ik al op mijn oude adres (met een provider die std in bridged mode leverde).
Op dit moment staat de USG nog niet aan. Volgende stap is uitvogelen hoe ik de USG het beste kan aansluiten en configureren. Ik ben echter niet zo thuis in hogere netwerkkunde en vlans, maar het gaat niet zomaar bij T-Mobile.
Tips zijn welkom, want ik mis de functionaliteit van de USG nu wel in de Ubiquiti software suite. :?
Hier ook absoluut geen expert, maar dit was echt eenvoudig: https://community.ui.com/questions/Home-setup-T-Mobile-Thuis-fiber/402e917b-a1e4-42c6-bdae-52ccd6c1a430#M52235

Alleen het aan de praat krijgen van VOIP is iets meer werk: https://community.t-mobil...-zijn-de-vereisten-339306

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 28-01-2022 09:24 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
En gelukkig zijn de specificaties / benodigde instellingen minimaal sinds vandaag openbaar. Immers is vandaag de wetgeving / beleidsregels m.b.t. vrije modemkeuze in gegaan. En ook T-Mobile heeft afgelopen week alles online gezet: nieuws: Ook T-Mobile deelt specificaties voor gebruik eigen modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 09:32
Mag ik vragen waar je die grijze bedradingskokers gehaald hebt en wat het merk/type is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 23:57

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:03
Mirickle schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Mag ik vragen waar je die grijze bedradingskokers gehaald hebt en wat het merk/type is?
https://www.warmteservice...ngskoker-grijs/p/E0003489

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Mirickle schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:56:
[...]

ff kijken bij elektroproducten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ettie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:16:
Scherp opgemerkt.

Ik heb een T-Mobile gigabit glasvezel abonnement en zit vast aan het Draytek modem voor internet en vaste telefonie.
De USG had ik al op mijn oude adres (met een provider die std in bridged mode leverde).
Op dit moment staat de USG nog niet aan. Volgende stap is uitvogelen hoe ik de USG het beste kan aansluiten en configureren. Ik ben echter niet zo thuis in hogere netwerkkunde en vlans, maar het gaat niet zomaar bij T-Mobile.
Tips zijn welkom, want ik mis de functionaliteit van de USG nu wel in de Ubiquiti software suite. :?
Je hebt een Switch met SFP poorten en dan is dit wel een mooie oplossing :
Hoef je niet te prutsen met een Media Converter :Y) 8) :*)

Jammer dat T-Mobile die DrayTek modellen altijd zo verpest, want ik kocht ze juist altijd voor mijn xDSL lijnen vroeger en heb geen moment downtime gehad in al die tijd! _O_ O+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ettie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04-2022

Ettie

Ik ga inderdaad die methode toepassen, zodat ik de Draytek enkel nog nodig heb voor de telefonie. Super handig!

En ben het met je eens, Draytek had (heeft?) een goede naam, maar deze is door T-Mobile helemaal aangepast, helaas.

Uptime: weet ik veul. Toch al gauw weer een half uurtje / Systeempies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ettie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:42:
Ik ga inderdaad die methode toepassen, zodat ik de Draytek enkel nog nodig heb voor de telefonie. Super handig!

En ben het met je eens, Draytek had (heeft?) een goede naam, maar deze is door T-Mobile helemaal aangepast, helaas.
Complete noob reactie, maar kun je niet net zo goed jouw telefoon (/basisstation) vervangen door eentje die VOIP doet? Tijdje terug heb ik zelf deze bij iemand anders geplaatst, maar wel "analoog aangesloten". Maar dit basisstation kan ook gebruikt worden met VOIP (uit mijn hoofd 2 losse accounts ook nog eens), en de meer dan 10 jaar oude Gigaset handsets konden gewoon met dit basisstation verbonden worden. Lijkt mij makkelijker in gebruik / beheer dan die Draytek ertussen te laten om alleen maar VOIP om te zetten naar de oude telefoonlijn om vervolgens daarop weer een basisstation aan te sluiten.
En wellicht zelfs interessant om thuis een eigen PBX te draaien waarop het vaste nummer binnen komt en dan de mobiele telefoon(s) met een softphone er aan koppelen zodat je ook buitenshuis bereikbaar bent op het vaste nummer. Wat waarschijnlijk niet rechtstreeks kan, meen in ieder geval bij één provider gezien te hebben dat hun VOIP centrale / server alleen vanaf hun eigen netwerk bereikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettie
  • Laatst online: 11-04-2022

Ettie

Nu ik er zo over nadenk, moet ik sowieso iets doen qua telefonie. Als ik de SFP direct in de switch prik, dan is er geen signaal in de Draytek en wordt er dus ook geen telefoonsignaal doorgegeven.

Hmmm....

Dan toch nog dieper erin duiken en zoeken naar VOIP oplossing?

Uptime: weet ik veul. Toch al gauw weer een half uurtje / Systeempies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 19:58
JackBol schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:54:
[...]

Ik gebruik die gewoon door elkaar heen. Alles ligt gemengd in een bakje.
Stap 1: vind een setje (moer + bout) die past
Stap 2: klik vast en schroef vast
Met die logica gebruik je vast ook houtschroeven in centraaldozen... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
witterholt schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:06:
Met die logica gebruik je vast ook houtschroeven in centraaldozen... :+
Ga je nu beweren dat het gebruik van houtschroeven geen hout snijdt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ettie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:21:
Nu ik er zo over nadenk, moet ik sowieso iets doen qua telefonie. Als ik de SFP direct in de switch prik, dan is er geen signaal in de Draytek en wordt er dus ook geen telefoonsignaal doorgegeven.

Hmmm....

Dan toch nog dieper erin duiken en zoeken naar VOIP oplossing?
Hoewel ik het met @RobertMe eens ben zou je als tijdelijke oplossing kunnen kiezen om de WAN2 van de DrayTek aan te sluiten en hem dus ook gewoon als VoIP ATA te gebruiken :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:28
@ppeterr ik zat naar jouw opstelling van vorige week te kijken en had zelf ook het idee om mijn UDM op z'n kop tegen de muur in de meterkast te hangen.

Ik twijfel alleen of dit wel kan, zeker als je er een HDD voor Protect in zet. Wat is jouw ervaring tot nu toe?

En heb ik goed gelezen dat je zo'n Startech case gebruikt of heb je zelf met een rackprofiel iets gemaakt?

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
mailis schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:22:
@ppeterr ik zat naar jouw opstelling van vorige week te kijken en had zelf ook het idee om mijn UDM op z'n kop tegen de muur in de meterkast te hangen.

Ik twijfel alleen of dit wel kan, zeker als je er een HDD voor Protect in zet. Wat is jouw ervaring tot nu toe?

En heb ik goed gelezen dat je zo'n Startech case gebruikt of heb je zelf met een rackprofiel iets gemaakt?

Thanks!
Ik kan het mis hebben, maar de stand van de HDD maakt niet heel veel uit. Volgens mij kan
dit gewoon. Enkel wil je hem later niet in andere stand gebruiken, volgens mij krijg je dan ongelijkmatige
slijtage. Over de werking, het werkt gewoon :)

En inderdaad het is een 3U. Als je de ruimte hebt ga dan voor 4U. Daar heb ik denk ik een verkeerde
keuze in gemaakt, ik heb de ruimte. Er kan niks bij.

https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dit inderdaad :
ppeterr schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:30:
Ik kan het mis hebben, maar de stand van de HDD maakt niet heel veel uit. Volgens mij kan
dit gewoon. Enkel wil je hem later niet in andere stand gebruiken, volgens mij krijg je dan ongelijkmatige
slijtage. Over de werking, het werkt gewoon :)
En daarnaast moet je erop letten dat je HDD altijd volledige horizontaal of vertikaal staat en niet ineens onder een hoek van 30/45 graden of zo... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:41

Thanks!
Ik heb het ook hangen in de meterkast, heb daarvoor deze gekocht:
Infitronic - INUWH2STL - 19”
https://www.amazon.nl/dp/...F4B9?_encoding=UTF8&psc=1
Werkt Prima!

Ik heb het wel eerst op een houten plaat constructie gemaakt, deze vervolgens aan de muur gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VxVvNTJoYZMhCflAdRSlXnsgyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxSWZbOMktRoiJUc9Pq5ovAq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Huub- op 29-01-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:28
Thanks voor alle tips en snelle reacties, hier kan ik even verder op plannen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zit me al even suf te zoeken naar een fatsoenlijke oplossing voor het labelen van kabels (met name UTP).
Bij de opbouw heb ik met een ouderwtse dymo labelmaker (van die dingen die uit een casette komen) labels geprint en deze om de kabels heen geplakt. Dat laat ondertussen overal los.
Ik zoek dus iets profesioneler.

Mijn zoektocht leid naar 'zelf laminerende labels'. Klinkt ideaal.
Wat is jullie ervaring hiermee? En niet onbelangrijk: welke kan je op een rolletje kopen zodat deze in een Dymo LabelWriter 450 gebruikt kan worden?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:02
Koffie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:11:
Ik zit me al even suf te zoeken naar een fatsoenlijke oplossing voor het labelen van kabels (met name UTP).
Bij de opbouw heb ik met een ouderwtse dymo labelmaker (van die dingen die uit een casette komen) labels geprint en deze om de kabels heen geplakt. Dat laat ondertussen overal los.

Wat is jullie ervaring hiermee? En niet onbelangrijk: welke kan je op een rolletje kopen zodat deze in een Dymo LabelWriter 450 gebruikt kan worden?
Niet de kabel labelen maar een patch paneel gebruiken met nummers. Daarna kun je op een A4 de nummers zetten met een beschrijving.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:52

Kijk hier even voor kabelclips of plaklabels.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:00

Kabelbinders (tie wraps) met een vlak plaatje waar je op kan schijven of waar je een labeltje op kan plakken.
Zoek even op tie wraps met label.

Tie wrap niet te strak aantrekken om je netwerkkabels!

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DutchKel schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:19:
[...]

Niet de kabel labelen maar een patch paneel gebruiken met nummers. Daarna kun je op een A4 de nummers zetten met een beschrijving.
Helaas, geen oplossing voor mij :)
Skynett schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:53:
[...]

Kabelbinders (tie wraps) met een vlak plaatje waar je op kan schijven of waar je een labeltje op kan plakken.
Zoek even op tie wraps met label.

Tie wrap niet te strak aantrekken om je netwerkkabels!
Helaas, ook niet voor mij.
Ik vraag me of dat goed blijft zitten, zulke labels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 16:24

Zelf ervaring met o.a. de HellermanTython labels die je kunt beschrijven. Doordat een label bestaat uit een transparant deel welke je over het schrijfvlak plakt blijft de tekst prima zichtbaar en beschermd.
https://www.hellermanntyt...spro200-1401-wh/550-14010

Als het digitaal moet, dan is onderstaande mooi, wel aardig aan de prijs:
https://www.brady.nl/labe...ifi-pid-bmp61-qwerty-eu-w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-

Of de Nimbot D11 met UTP label: https://www.amazon.nl/dp/...lt_i_YWP99AFWFPBCQYG71TKJ

Met deze labels:
https://www.amazon.nl/dp/...lt_i_ZZPA6S5SWZMHP1Z7S7HV

[ Voor 12% gewijzigd door Huub- op 03-02-2022 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik2B
  • Laatst online: 29-05 23:38
Die combo heb ik ook gekocht (alleen via alie) werkt goed, nadeel vind ik wel dat warmte de tekst op de labels laat verdwijnen. is thermisch en boven de 50 graden vervaagt het. is wel iets om rekening me te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Enigszins offtopic, maar werkt die label printer echt zo simpel/goed als ze doen geloven? Paar keer op het punt gestaan om hem te bestellen, maar geloof de mooie verhalen nog niet zo :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

kepler schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:48:
Enigszins offtopic, maar werkt die label printer echt zo simpel/goed als ze doen geloven? Paar keer op het punt gestaan om hem te bestellen, maar geloof de mooie verhalen nog niet zo :D
Dymo :?

Over het algemeen wel, maar de labels zijn niet de goedkoopste en de software niet altijd de meest geweldige, maar een tijdje geleden kwam ik wat tips voor alternatieve software tegen die veel handiger werkt dus je hebt daarin wel wat opties! :)

Al mijn dSLR gerelateerde spullen zijn al jarenlang ermee gelabeled : Vanaf de batterijen tot aan de lenzen! :Y) 8) :*)

Verder wilde ik jullie effe eraan herinneren dat we het al heel vaak over labelen hebben gehad : Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 >:) :P :+

/EDIT :
rally schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:26:
Ik ben sinds kort over op Brother lables.

De software van Brother is echt superieur aan die van Dymo. En de labels van uitermate goede kwaliteit.
Just my 2cents
Kan ook! :)

Volgens mij ook de enige twee keuzes die er überhaupt zijn als je kwaliteit wilt...

[ Voor 18% gewijzigd door nero355 op 03-02-2022 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:13

rally

Deyterra Consultancy

Ik ben sinds kort over op Brother lables.

De software van Brother is echt superieur aan die van Dymo. En de labels van uitermate goede kwaliteit.
Just my 2cents

Deze gebruik is voor "op locatie" Kan zowel via de laptop, mobiel/tablet (wifi) als stand-alone worden gebruikt.
Relatief goedkoop apparaat met geweldige opties.
Brother 550wvp

Deze heb ik op kantoor staan
Superieure kwaliteit (hoge resolutie) gecombineerd met hoge printsnelheid. Hij is "in het wild" overigens aanzienlijk goedkoper dan op de Brother website. Geld ook voor de PT-e550 overigens.
Brother PT-P950NW.

Er is nog een goedkoper broertje die alleen met Wifi verbonden kan worden.
PT-P900W

[ Voor 68% gewijzigd door rally op 03-02-2022 19:02 ]

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:45

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Nog even de meterkast-puristen een slecht dag bezorgen :) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyLi20x-TMx3L3TH1Wv4h9dIBL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1t1kaO8sehMnwDpEaHSG1WbL.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, da's mijn meterkast, prettige dag! :D

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:28

donny007

Try the Nether!

Anoniem: 37334 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 05:48:

[Afbeelding]

Niets meer aan doen, de gasmeter heeft zo de beste wifiontvangst.

/dev/null

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:16
Anoniem: 37334 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 05:48:

[Afbeelding]

Hahaha, je bent zelf de enige die er echt last van kan hebben ;) Houdoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37334

donny007 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 06:47:
[...]

Niets meer aan doen, de gasmeter heeft zo de beste wifiontvangst.
Ja, die paste niet op de bracket van de oude Experia v8 (hing links boven de glasvezelmediaconverte)r, mijn gas meter heeft dan ook een dubbele functie. Een nieuw EAN is aangevraagd. :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Even een quote op me zelf. De beugel is binnen, wist niet zo goed wat ik er van moest verwachten maar zit eigelijk prima in elkaar. Totaal zinloos aangezien je ze ook gewoon neer kan leggen maar vond dit wel grappig.

Heb nu:
Keystone - Bridge - Bridge - Keystone

Maar denk dat ik ga eindigen bij
Keystone - Keystone - Bridge - Bridge
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIxbSat1SEXfDtzFVzG0aucXz_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbBdvcmxJD0aw6Gj4MuJU4uV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96pMg3IYHitly2upBxM_En9_XWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7AwhwTAwowvMks67HYYzAtL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lH_UdiWxntc-HGa9ucAte8lhpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJKkAQzw9VwbIF2PH2FDIINA.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 13:13
Toppe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Even een quote op me zelf. De beugel is binnen, wist niet zo goed wat ik er van moest verwachten maar zit eigelijk prima in elkaar. Totaal zinloos aangezien je ze ook gewoon neer kan leggen maar vond dit wel grappig.
Ziet er funky uit! Maar, als je nou op die knop moet drukken om een nieuw device te pairen, dan moet alles weer los? Of mis ik nog iets slims?

[ Voor 11% gewijzigd door Freeaqingme op 08-02-2022 15:39 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Freeaqingme schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:38:
[...]

Ziet er funky uit! Maar, als je nou op die knop moet drukken om een nieuw device te pairen, dan moet alles weer los? Of mis ik nog iets slims?
Ik heb nog nooit de knop ingedrukt om te pairen. Maar er zitten 2 pinnen bij die je aan de voorkant er in kan steken om de pairen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Work in progress: Cisco home lab.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_Fz0znXCXT55S1V91yo0ndqsRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUXvv3PkMPutTsArwbTiDjWt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGNKBdBKRbiZVNAiLwb6hTA1U1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvshITfVs7lJDqFjhXwsehqf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oFvrJeGGdIHN_FiwOCTdMmwjbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1G9F2cloH6eqQPkPS66GiI7R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVuWSfXfioXag-iwohY8xv4AQYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1rX1ZXPn7ZjndvFe9wukphm.jpg?f=fotoalbum_large

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:04
Waarschijnlijk de energieconsumptie van zijn wietkwekerij verbloemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Examen behalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8WS-MUMpCV2gfqlYPnbVmUWlcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nDqlgF4bM0BbIixqxkFtbqt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nc5RtsbSBDncGj9kgMJS1I1sAFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCUA4XAFiRRng3UAy41jJb0w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nivGtaB9n44SRaK81JkTTo1FuHc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jRSFbNSqZCPfphYnyemFD1dE.png?f=fotoalbum_large
jadjong schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:25:
Waarschijnlijk de energieconsumptie van zijn wietkwekerij verbloemen.
Ik heb 5.600 Wp aan zonnepanelen liggen en een warmtepomp. Wat extra energieverbruik valt denk ik niet op.

Daarnaast staat niet alles aan en zeker niet continu.

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 08-02-2022 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Prachtig! Maar gebruiken mensen nog vaste telefoons?

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
Lijkt me EOL, of niet? Sommige Cisco switches, wel Nice om mee te leren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF5CX_ejxRrQwlHe4AoiYRfnF-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtPiza7NCt1L56ZJmCa0Ftby.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 125% gewijzigd door Huub- op 08-02-2022 20:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 21:30
rhos schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:42:

Zelfs zakelijk zie je dat steeds minder maar prive?? Dat is toch ondertussen al helemaal uitgestorven vaste telefonie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gehaald met een score van 996 van de 1000 zonder ook maar één Switch of Router aan te raken en alles via Software Emulatoren te leren! >:) 8) :*)

En met het bespaarde geld qua verbruik iets leuks gekocht! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
Jordyz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:45:
[...]

Zelfs zakelijk zie je dat steeds minder maar prive?? Dat is toch ondertussen al helemaal uitgestorven vaste telefonie
Geen buitendienstfunctie, maar zakelijk heb ik toch al een jaar of 20 geen vaste telefoon meer op het werk, laat staan een vast buro.
Met al dat thuiswerken heb ik dat laatste juist weer wel. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-05 19:36
Skôn rackje. ;)

Nou je bekabelings-skill nog wat bij poetsen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MSENF
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-05 19:56
PcDealer schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:30:
[...]

Examen behalen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Ik heb 5.600 Wp aan zonnepanelen liggen en een warmtepomp. Wat extra energieverbruik valt denk ik niet op.

Daarnaast staat niet alles aan en zeker niet continu.
Een beetje overdone inderdaad maar goed dat je er serieus iets van probeert te leren i.p.v. enkel het papiertje maar te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
Recent een HP switch gekocht met de doelstelling deze aan de wand te monteren, in een positie met de poorten naar rechts, dus met de zijkanten van de switch evenwijdig aan de grond.

Nu kom ik in het manual expliciet tegen dit niet te doen en alleen te monteren met de poorten of naar boven, of naar beneden. In de geprinte versie van dit manual in de doos is dit met uitroeptekens etc. erg prominent geprint.

De airflow zou op zijn kant juist beter zijn, doordat de zijden geperforeerd zijn. Het is wel zo dat wanneer je het ding kantelt, er binnenin iets lijkt te bewegen. Dat ik het apparaat waarschijnlijk ongestraft op zijn kant kan monteren kan ik me goed voorstellen, maar waarom zijn ze hier zo stellig in? De vraag staat ook bij HP uit maar daar verwacht ik geen inhoudelijk antwoord van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlzUlL3UIIMRMu6srB8JZ0yM5mc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rVRR8wVSW3UULXgFaXpVp8UU.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
@Boefs
Zitten er soms fans in? Dat kan bepalend zijn voor de oriëntatie van de switch.
En anders gewoon even open schroeven, of plaatjes op het internet zoeken van hoe hij er van binnen uitziet. Dan zie je snel genoeg waar intern op welke plekken de (meeste) warmte wordt gegenereerd en hoe de interne airflow ontworpen is.

Het gaat uiteindelijk om de temperatuurhuishouding van de switch, en als je hem onderin een kelder hangt is het thermische probleem gelijk al een stuk kleiner c.q. niet aanwezig. Monteer je hem bovenin een meterkast dan is dan kan dat juist weer heel ongunstig zijn als er meer spul in staat en de temperatuur in de kast gewoon hoog is omdat misschien ook wel de stadsverwarming door de meterkast gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Boefs schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:40:
Recent een HP switch gekocht met de doelstelling deze aan de wand te monteren, in een positie met de poorten naar rechts, dus met de zijkanten van de switch evenwijdig aan de grond.

Nu kom ik in het manual expliciet tegen dit niet te doen en alleen te monteren met de poorten of naar boven, of naar beneden. In de geprinte versie van dit manual in de doos is dit met uitroeptekens etc. erg prominent geprint.

De airflow zou op zijn kant juist beter zijn, doordat de zijden geperforeerd zijn. Het is wel zo dat wanneer je het ding kantelt, er binnenin iets lijkt te bewegen. Dat ik het apparaat waarschijnlijk ongestraft op zijn kant kan monteren kan ik me goed voorstellen, maar waarom zijn ze hier zo stellig in? De vraag staat ook bij HP uit maar daar verwacht ik geen inhoudelijk antwoord van.

[Afbeelding]
Orientate van de fan, maar grote kans dat de zijkant open is (gaatjes) en dat als je hem op de zijkant hangt je juist stof naar binnen trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 11:54
Ben geen UX-er, maar hier kan ik me zo aan storen heh. Als je als fabrikant niet wil dat het verkeerd gemonteerd wordt, maak het ding dan zo dat het alleen in juiste orientatie opgehangen kan worden...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-03 09:36
Skynett schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:13:
@Boefs
Zitten er soms fans in? Dat kan bepalend zijn voor de oriëntatie van de switch.
En anders gewoon even open schroeven, of plaatjes op het internet zoeken van hoe hij er van binnen uitziet. Dan zie je snel genoeg waar intern op welke plekken de (meeste) warmte wordt gegenereerd en hoe de interne airflow ontworpen is.

Het gaat uiteindelijk om de temperatuurhuishouding van de switch, en als je hem onderin een kelder hangt is het thermische probleem gelijk al een stuk kleiner c.q. niet aanwezig. Monteer je hem bovenin een meterkast dan is dan kan dat juist weer heel ongunstig zijn als er meer spul in staat en de temperatuur in de kast gewoon hoog is omdat misschien ook wel de stadsverwarming door de meterkast gaat.
Toppe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Orientate van de fan, maar grote kans dat de zijkant open is (gaatjes) en dat als je hem op de zijkant hangt je juist stof naar binnen trekt.
Het ding is fanless. Ik kan zo snel geen plaatje van de binnenkant vinden en er zit helaas een warranty sticker op. Het argument voor stof kan ik wel inkomen, gezien de PSU in de switch zit. Maar als dat zo is,waarom zeggen ze dat er dan niet bij?

Dit is ook niet sluitend: https://community.hpe.com...h-up-on-wall/td-p/6874050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Boefs schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:27:
[...]

[...]

Het ding is fanless. Ik kan zo snel geen plaatje van de binnenkant vinden en er zit helaas een warranty sticker op. Het argument voor stof kan ik wel inkomen, gezien de PSU in de switch zit. Maar als dat zo is,waarom zeggen ze dat er dan niet bij?

Dit is ook niet sluitend: https://community.hpe.com...h-up-on-wall/td-p/6874050
Omdat het lekker makkelijk is: U heeft de switch verticaal hangen en en dat mag niet volgens de handleiding. Welk model je dan hebt boeit ze niet, ze plakken het gewoon in elke handleiding.

Jij hebt toevallig de handleiding gelezen, zou ik al nooit doen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Huub- schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:44:
Lijkt me EOL, of niet? Sommige Cisco switches, wel Nice om mee te leren.
[Afbeelding]
Alles is volgens mij eol. Misschien de 3750-X niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Boefs schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:40:

[Afbeelding]
Je denkt te moeilijk! :P

Hang het ding gewoon op zoals jij dat nodig vindt en KLAAR!!! :Y)

HP geeft idioot lang garantie op die dingen en daarnaast gaan ze ook nog eens amper stuk dus je hebt echt heel weinig te verliezen mocht er toch nog wat gebeuren... ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Niet geheel 'nette LAN afwerking' maar zeker wel het verlengde daarvan.

Om een beeld te schetsen wat ik hier in huis heb draaien aan spul, zodat de noodzaak voor deze oplossing wat duidelijker is:
Half hoog 19" rack met daarin een 24 port patch panel, 24 port switch, diverse raspberry pi's, 1U router, 1U backup2dsk NAS, 4U Proxmox server met daarop diverse VM's.

Diverse managed switches op verschillende plekken, diverse Access Points, divese IPcams, shit-ton aan ESP8266's en zo nog wat meer spul links en rechts in en om het huis.

Kortom: een leuke SoHo omgeving :)

Mijn probleem was dat links en rechts wel eens dingen opschreef (hoe heb ik dit linux servertje nou opgebouwd, wat moest ik er voor in welke volgorde installeren) of in een excelletje bij hield (welke netwerkkabel gaat nu waarheen?). Maar allemaal niet geordend en in verschillende formaten (van excel tot losse txt files).
Ik begon mij hier steeds meer aan te ergeren, en zocht een oplossing.

Omdat ik het niet te ingewikkeld wilde maken en veel vrijheid zocht, kwam ik snel uit bij Wordpress (ieeeuw vies!!). WP is gewoon makkelijk en voor elke scheet is wel een plugin te vinden. Daarnaast ervaring met WP dus het was een makkelijke keus.

In de de eerste instantie overwoog ik om WP te gebruiken met losse pages voor de informatie, maar nog voor er 1 letter op HTML stond bedacht ik me dat dat niet handig was. Dus eerst eens zoeken naar wat er te vinden is.
Ik kwam uit op de plugin BasePress. Deze plugin maakt het mogelijk een knowledge base te bouwen met WP.
Na wat rondkijken en de plugin te testen kwam ik tot de conclusie dat ik hiermee prima uit de voeten kon om mijn documentatie in te gaan bouwen.

Ik ben nog lang niet klaar, en het zal ook nooit af zijn, maar ik ben inmiddels een heel eind gekomen.
Gaandeweg ben ik zo enthousiast geworden dat ik gewoon álles hierin documenteer.

Je wilt een Linux serer opnieuw installeren maar weet echt niet meer hoe je in vredesnaam die tooling geinstalleerd hebt, wat de settings zijn of waar ubderhaupt de config staat. Geen probleem, want dat heb je allemaal keurig gedocumenteerd in je knowledge base :)

Je server heeft wat weinig geheugen de laatste tijd. De oplossing is simpel : extra mem kopen. Je zoekt je server op en ziet exact welke geheugenreepjes erin zitten en welke je erbij moet kopen.
Bad sectors op 1 van je disken? Je raad het al .. binnen 2 tellen teruggevonden wanneer je welke disk waar gekocht hebt.

Nieuwe droger gekocht? Hoppa, KB artikel aanmaken met basic info. Leuk plaatje erbij. PDF met de factuur erbij. Aankoop datum erbij en klaar.
1.5 jaar later gaat de droger stuk, binnen 2 tellen heb je alles teruggevonden inclusief factuur en extended waranty certificaat.
Nadat de boel gerepareerd is pas je de KB even aan met de info over de reparatie, evt. reparatiebon erbij en klaar.

De BasePress plugin bied een mooie interactive search, waardoor het bijna onnodig is om zelf door je sidemenu te bladeren.

De sections maken het erg overzichtelijk, maar in het begin heb je de neiging om hierin wat door te schieten.

Verder heb ik mijn WP uitgebreid met de volgende plugins:

Add From Server
Maak een directory aan in je wp-content\uploads en gooi daar allerhande foto's en PDF's in, buiten WP om. Vervolgens met deze plugin de direcotry aanwijzen en hij leest ze in de media manager van WP in.

DK PDF
Een verouderde plugin die niet meer bijgehouden word, maar voor mij zijn werk doet: met 1 simpele druk op een knop kun je een KB artikel opslaan als PDF (jaja, tegenwoordig heeft windows een PDF printer, ik vind dit mooier)

Download attachments
Een plugin waarmee je heel makkelijk files uit je media library aan een post (artikel) kunt toevoegen en in een mooi tabbeletje aan je pagina kunt toevoegen.
Denk aan config of lic files, een PDF, etc.

Ninja Tables
Ik ben zelfs zo ver gegaan om mijn hele IP plan hierin te zetten. De gewone table van WP voldoet niet echt met 255 rows ;)

PDF Embedder
Sommige PDFs wil je niet als download aanbieden, die wil je gewoon ín een artikel kunnen viewen.
Met de plugin kan dat.

De plugin doet niets automatisch. Verwacht dus niet iets wat je netwerk scant en alles invult. Je zult een eigen template moeten bedenken hoe je alles wil opbouwen.
Het voordeel van het feit dat het gewoon WP is, is dat je alles aan elkaar kunt linken.
In het overzicht van je patchpanel, link je door naar de server op dat ene portje. Op je switch link je simpelweg door naar een Access Point.

Wellicht dat iemand iets heeft aan deze informatie.
Ik ben er (zoals je merkt aan deze post) erg enthousiast over, en nog lang niet klaar. Maar het begin is er :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMNH4UADAHdW9qk5Tf7kLsasgA0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NhlGl0NFHCYJsIEbBDItOMTh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aG4TjAuuWm1zJzNVKvrlAG4zYmg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/okbkW3nR3tRCpH9HojsXzkQF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNTuURskh_jXTLdZfzNHH3junVk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G7on3IMSeAX1z3rhvM0eJLmP.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyRU0MlbzEs0Sh2jgJAn_xTqeEQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qZ9CC3MDbLMkzMAPo4GIPd7M.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWIRfJZw7Ht1qSUujSOHZqOYP5w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iR2mYJhBU1PcdF0yr1QZqS6H.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 0% gewijzigd door MisteRMeesteR op 11-02-2022 14:42 . Reden: url gefixed ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Koffie schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:13:
Mijn probleem was dat links en rechts wel eens dingen opschreef (hoe heb ik dit linux servertje nou opgebouwd, wat moest ik er voor in welke volgorde installeren) of in een excelletje bij hield (welke netwerkkabel gaat nu waarheen?). Maar allemaal niet geordend en in verschillende formaten (van excel tot losse txt files).
Ik begon mij hier steeds meer aan te ergeren, en zocht een oplossing.

Omdat ik het niet te ingewikkeld wilde maken en veel vrijheid zocht, kwam ik snel uit bij Wordpress (ieeeuw vies!!). WP is gewoon makkelijk en voor elke scheet is wel een plugin te vinden. Daarnaast ervaring met WP dus het was een makkelijke keus.
Ik vind WordPress helemaal niet vies, maar ik zou eerder aan een eigen Wiki denken voor zulke dingen :)

Of een eigen GitHUB achtig iets draaien en daar al je config files naartoe syncen of zo...

Maar ehh...

Lekker bezig man! d:)b

Zit al flink wat werk in zo te zien! :o :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

nero355 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:30:
[...]

Ik vind WordPress helemaal niet vies, maar ik zou eerder aan een eigen Wiki denken voor zulke dingen :)

Of een eigen GitHUB achtig iets draaien en daar al je config files naartoe syncen of zo...

Maar ehh...

Lekker bezig man! d:)b

Zit al flink wat werk in zo te zien! :o :Y)

Er zijn idd meerdere wegen die naar Rome leiden. ik vond dit de makkelijkste.
Zit idd al aardig wat werk in. Als het straks eenmaal ingevuld is, zou het weinig werk meer moeten zijn om bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Wellicht willen/kunnen jullie eens mee denken hoe ik straks de kast zo netjes mogelijk kan houden. Voor het gemak heb ik even alle UTP kabels die in het huis liggen in een overzicht gezet. De dik gedrukte zijn de lijnen die direct in gebruik worden genomen. Die met een + er voor zijn PoE apparaten
Buiten:
+ #1 Carport

Garage:
+ #1 Bijkeuken
#2 Bijkeuken

Keuken:
#1 Keuken hoog
#2 Keuken hoog
#1 Eettafel
#2 Eettafel

Woonkamer:
#1 Bank
#2 Bank
#1 TV
#2 TV

Gang:
+ #1 Pafond

Slaapkamer #1:
#1 Ouderlijke slaapkamer
#2 Ouderlijke slaapkamer

Slaapkamer #2:
#1 Kinkerkamer
#2 Kinderkamer

Slaapkamer #3:
#1 Babykamer
#2 Babykamer

Overloop:
+ #1 Overloop eerste etage

Meterkast
#1 Meterkast
+ #2 Meterkast

#3 Meterkast
#4 Meterkast
In totaal 11 directe lijnen en de meeste ruimtes hebben ook nog een tweede lijn er naast liggen.

Het patchpaneel is een Delock 43277, 24 poorts met keystone.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSHlt3ZZa5kXqwOUR25vNlGmAKg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rQfBigL7GwSJtKgGfBnVxHWT.jpg?f=user_large

De switch is een USW-24-POE met 16 PoE poorten (8 boven, 8. beneden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8COFTWpEq0pUHobtlSL6Tw86Ld0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50VhMDuc6uk9J40EgFx2Z0um.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn eerste gedachte gang was een tweede patchpanel bestellen en dan de 24 lijnen verdelen over 12 t/m 24 boven en beneden. Ik kan dan alle lijnen met 15cm patch kabels aansluiten.

Echter, en nu komt de aap uit de mouw: Ik wil eigelijk 6 PoE poorten IN de kast houden om wat randapparatuur aan te sluiten en hierdoor moet ik dus opnieuw beginnen met de opbouw.

Het idee nu is om één patchpaneel te nemen en de dik gedrukte lijnen op de poorten 12 t/m 24 aan te sluiten. Hierdoor zitten de ongebruikte lijnen op 1 t/m 12. Nadeel is dan als ik een extra lijn in gebruik wil nemen ik vrijwel direct weer opnieuw kan beginnen.

Aller laatste optie: Alle lijnen netjes aan sluiten op 1 t/m 24 en de actieve lijnen gewoon patchen met een langere kabel, geeft wat meer rommel in de kast, maar goed, deurtje dicht en niemand die het ziet.

Dus: Wat is de beste manier om de kast opgeruimd te houden en wel zo dat ik wél alle lijnen kan patchen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 09:04
48P switch kopen zodat patch en poort recht boven elkaar zit, wel een versie nemen met POE op alle poorten. :+

of een brushpanel kopen en daar de langere kabels in weg duwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

jadjong schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:53:
48P switch kopen zodat patch en poort recht boven elkaar zit, wel een versie nemen met POE op alle poorten. :+

of een brushpanel kopen en daar de langere kabels in weg duwen
Ja, andere switch over nagedacht, maar €770 is misschien teveel van het goede :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-05 09:23
Om te kunnen documenteren bestaat specialistische software. En dat zijn CMDB tools zoals iTop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Hipska
Er bestaat ook software die op je netwerk "rondkruipt" en alles voor je documenteert en in kaart brengt, maar dat is een beetje duur voor thuisgebruik... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huub-
nero355 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 01:08:
@Hipska
Er bestaat ook software die op je netwerk "rondkruipt" en alles voor je documenteert en in kaart brengt, maar dat is een beetje duur voor thuisgebruik... :+
Of Spiceworks :)

https://www.spiceworks.co...twork-inventory-software/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-05 09:23
NeDi is gewoon een gratis opensource tool…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Al dat soort oplossingen zijn natuurlijk vooral gericht op de techniek en op hardware.

Ik gooi nu zelfs mijn loonstroken in die knowledge base :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 19:18
Koffie schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:56:
Al dat soort oplossingen zijn natuurlijk vooral gericht op de techniek en op hardware.

Ik gooi nu zelfs mijn loonstroken in die knowledge base :)
Tsja, dan hang je dus je hele administratie op aan een of ander open source tooltje. Ik moet er niet aan denken. Ik hou het maar bij mijn overzichtelijke folder-structuur. Die werkt al 30 jaar, in elk OS, en gaat ook de komende 30 jaar nog wel functioneren. Dat gaat je met een open source tooltje nooit lukken.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 12-02-2022 13:00 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Andrehj schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:14:
[...]

Tsja, dan hang je dus je hele administratie op aan een of ander open source tooltje. Ik moet er niet aan denken. Ik hou het maar bij mijn overzichtelijke folder-structuur. Die werkt al 30 jaar, in elk OS, en gaat ook de komende 30 jaar nog wel functioneren. Dat gaat je met een open source tooltje nooit lukken.
Dus je draait je administratie nog steeds op een DOS computer? Of heb je stiekem toch gewoon de afgelopen jaar keer op keer netjes alles gemigreerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 19:18
Koffie schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:33:
Dus je draait je administratie nog steeds op een DOS computer? Of heb je stiekem toch gewoon de afgelopen jaar keer op keer netjes alles gemigreerd?
Nee, dat schreef ik niet. Ik schreef dat die folderstructuur al 30 jaar prima werkt. Eerst lokaal (in 1992 volgens mij op Windows 3.1), en nu uiteraard op een NAS die dagelijks een off-site backup maakt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
[...]

Same, ik zou het niet aandurven om een 'Wordpress website' database tooltje te gebruiken voor administratie ect.

Al moet ik wel zeggen dat ik de manier van documentatie wel erg goed is en het er wel strak uitziet. Dit is ook gewoon een persoonlijke afweging en een gevoel wat je erbij hebt. Mijn loonstroken zijn voor mij en voor niemand anders. Dan zou ik dat ook liever afgeschermd hebben op een eigen nas, niet dat het daar onmogelijk is om erin te komen maar is al heel ander idee als uploaden op een Wordpress host.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:30:
[...]

BookStack is daar een leuke voor, de ontwikkelaar heeft daarvoor zijn job ondertussen stopgezet om zich daar volledig aan te wijden :)

[ Voor 18% gewijzigd door SmokingCrop op 12-02-2022 14:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jordyz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:09:
Same, ik zou het niet aandurven om een 'Wordpress website' database tooltje te gebruiken voor administratie ect.

Al moet ik wel zeggen dat ik de manier van documentatie wel erg goed is en het er wel strak uitziet. Dit is ook gewoon een persoonlijke afweging en een gevoel wat je erbij hebt. Mijn loonstroken zijn voor mij en voor niemand anders. Dan zou ik dat ook liever afgeschermd hebben op een eigen nas, niet dat het daar onmogelijk is om erin te komen maar is al heel ander idee als uploaden op een Wordpress host.
Effe serieus : Waar hebben jullie het in hemelsnaam over :?

- @Koffie host het gewoon zelf op zijn eigen server voor zover ik het goed begrijp...
- WordPress lijken jullie alleen maar te kennen van al die kant en klare hostingpakketten die constant worden gehacked blijkbaar :?
- Als je de boel zelf host dan kan je dus ook lekker zelf bepalen hoe lang dat mee zal gaan en in welke vorm! :P
- Daarnaast zijn er zoveel wegen naar Rome in dit geval dat je echt niet kan zeggen dat één bepaalde oplossing de beste is of het handigst werkt...

Beetje vreemde reacties IMHO :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
nero355 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:50:
[...]

[...]

- @Koffie host het gewoon zelf op zijn eigen server voor zover ik het goed begrijp...
- WordPress lijken jullie alleen maar te kennen van al die kant en klare hostingpakketten die constant worden gehacked blijkbaar :?
- Als je de boel zelf host dan kan je dus ook lekker zelf bepalen hoe lang dat mee zal gaan en in welke vorm! :P
- Daarnaast zijn er zoveel wegen naar Rome in dit geval dat je echt niet kan zeggen dat één bepaalde oplossing de beste is of het handigst werkt...

Jaa precies er zijn zeker meerdere wegen naar Rome dus vandaar dat het ook echt een persoonlijke keuze is hoor. Het zal ongetwijfeld mooi zijn en goed werken. En voor iedere situatie een andere oplossing

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Toppe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:43:
Het idee nu is om één patchpaneel te nemen en de dik gedrukte lijnen op de poorten 12 t/m 24 aan te sluiten. Hierdoor zitten de ongebruikte lijnen op 1 t/m 12. Nadeel is dan als ik een extra lijn in gebruik wil nemen ik vrijwel direct weer opnieuw kan beginnen.

Aller laatste optie: Alle lijnen netjes aan sluiten op 1 t/m 24 en de actieve lijnen gewoon patchen met een langere kabel, geeft wat meer rommel in de kast, maar goed, deurtje dicht en niemand die het ziet.
Ik heb volgens mij wel eens vaker iets hierover geroepen, maar ik zou gewoon voor de laatste optie gaan.

Monteer alle poorten gewoon op een logische volgorde af op het patchpanel. Ik zou er niet aan gaan beginnen om de "actieve" en "nog niet actieve" poorten uit elkaar te trekken, dan heb je op een dubbele contactdoos straks poort 3 en poort 16 naast elkaar zitten ofzo? :? Hier gewoon iedere ruimte netjes met de klok mee genummerd.

Verder is een patchpanel juist bedoeld om verschillende dingen flexibel op elkaar aan te sluiten. Van oudsher netwerk naar een switch, telefonie naar de telefooncentrale, etc. toen ging men toch ook niet de halve patchkast verbouwen als er een telefoon i.p.v. een PC op een outlet moest worden aangesloten?

Als je dan een wat langere patchcable nodig hebt, dan gebruik je die. Ik zou er niet te moeilijk over doen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

nero355 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:50:
[...]

[...]

Thank you! Dat dus ;)

Gewoon lokaal wordpress hosting.. op een thuisserver (met backup :* )
Maar goed, als je bij wordpress al begint te roepen 'een of ander open source tooltje' tja ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 12:36

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben met een klusje bezig waar de kabels niet gelabeld zijn, ik verzorg het afmonteren van de patchkast.

Ben daarom op zoek naar een kabelzoeker/tester, zijn hier tips?

Ik heb nu een simpele tester maar om daarmee 48 kabels uit te zoeken is net wat te bewerkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:06
@Beekforel Een toner/tracer . bijvoorbeeld Fluke MT-8200-60-KIT of een goedkopere en mogelijk even goede ali express variant.

Voordeel is dat je de kabel nog niet afgemonteerd hoeft te hebben om te gaan labelen/identificeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
@Beekforel Ik heb regelmatig met iets van Fluke in mijn handen gestaan. Heb zelf ook 2 van dergelijke tracers, iets waar nog een merknaam op staat (Voltcraft) en iets goedkoops uit China. Tja, eigenlijk werkt het allemaal wel prima...

Voor voorlopig 1 klusje met 48 kabels zou ik gewoon het goedkoopste zoeken wat je op tijd kunt hebben.

Dit is mijn "goedkoop uit China" tracer: https://nl-m.banggood.com...KU653161&cur_warehouse=PL. Nu toevallig nog 24u in de aanbieding voor €14,40. ;)

Als je het sneller nodig hebt heeft amazon ook wel wat betaalbare opties, bijvoorbeeld:
- https://www.amazon.de/Gob...a_1_17?crid=37K6MVRNF1039
- https://www.amazon.de/Ext..._a_1_3?crid=37K6MVRNF1039 (het heeft zelfs een merk :P)

Denk dat je met alle varianten de klus wel moet kunnen klaren.
Fabian schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:37:
Voordeel is dat je de kabel nog niet afgemonteerd hoeft te hebben om te gaan labelen/identificeren.
Ik monteer meestal wel de outlets alvast, dan kun je daar gewoon een RJ45 stekker in prikken. Dan ff een rondje lopen en alles bij de patchkast labelen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Fabian @Xander thanks.
Ik was zelf https://www.amazon.nl/dp/...lt_i_2EK1SJGFCY02YF58VHR8 tegengekomen op Amazon. Voordeel van deze is dat de kabeltester ook gelijk vervangen wordt, scheelt weer wat ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik heb dit apparaat: Link

Ideaal voor testen en identificeren/nummeren van kabels na montage. Heeft me al heel veel tijd bespaard. Ik heb er ook de tracer bij gekocht, maar die gebruik ik minder vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Timmert schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:15:
Ik heb dit apparaat: Link

Ideaal voor testen en identificeren/nummeren van kabels na montage. Heeft me al heel veel tijd bespaard.
Mooi spul, maar het is toch prettiger als je de kabels kunt identificeren/nummeren vóór montage? Tenminste, als je ze graag op een logische volgorde afmonteert.

Met keystones kun je ze nog achteraf op de juiste plek klikken, met een patchpanel met LSA-stroken wordt dat wat lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Xander schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:42:
[...]

Mooi spul, maar het is toch prettiger als je de kabels kunt identificeren/nummeren vóór montage? Tenminste, als je ze graag op een logische volgorde afmonteert.

Met keystones kun je ze nog achteraf op de juiste plek klikken, met een patchpanel met LSA-stroken wordt dat wat lastig.
Ik gebruik inderdaad altijd keystones. En anders maar een minder logische nummering, 24 aansluitingen stuk voor stuk uitbellen is wat te tijdrovend naar mijn zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Timmert schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:07:
[...]

Ik gebruik inderdaad altijd keystones. En anders maar een minder logische nummering, 24 aansluitingen stuk voor stuk uitbellen is wat te tijdrovend naar mijn zin.
Dat valt naar mijn idee wel mee. Ik monteer dan wel eerst de outlets (dat moet toch gebeuren) zodat ik daar gewoon een RJ45 in kan steken in plaats van met krokodillenklemmen te moeten klooien. En dan even met 2 man werken (1 rondlopen de ander in de meterkast met de ontvanger). Heb je ze zo gevonden en gelabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Xander schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:13:
[...]

Dat valt naar mijn idee wel mee. Ik monteer dan wel eerst de outlets (dat moet toch gebeuren) zodat ik daar gewoon een RJ45 in kan steken in plaats van met krokodillenklemmen te moeten klooien. En dan even met 2 man werken (1 rondlopen de ander in de meterkast met de ontvanger). Heb je ze zo gevonden en gelabeld.
Klopt hoor, maar dat vereist 2 man. Dat is niet in elk geval makkelijk / te verantwoorden. Professioneel gezien dan. Moet zeggen dat mijn oplossing icm keystones erg goed bevalt en ook efficiënt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Timmert schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:16:
[...]

Klopt hoor, maar dat vereist 2 man. Dat is niet in elk geval makkelijk / te verantwoorden. Professioneel gezien dan. Moet zeggen dat mijn oplossing icm keystones erg goed bevalt en ook efficiënt is.
Hoe kom je met keystones dan er achter welke waar uit komt? Ook dan zul je de outlets na moeten gaan in combinatie met het patchpaneel om ze te matchen. Naar mijn idee (als leek) dus net zo (on)handig. Alleen kun je met keystones dan nog naderhand wisselen / verplaatsen daar waar je met LSA een probleem hebt (in theorie waarschijnlijk wel weer kunt verwijderen en opnieuw patchen, maar zal ook niet heel fijn zijn voor het paneel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Er zijn 18 dummies, die je in de outlets steekt. Deze zijn ook genummerd. Op het moment dat je daarna met de tester de kabels bij het patch paneel identificeert, geeft deze op het schermpje het nummer van de dummie aan de andere kant van de kabel aan. Je prikt dan de keystones op de overeenkomstige plekken in het frame, en de outlets nummer je met het nummer van de dummie. Et voila :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Timmert schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:52:
Er zijn 18 dummies, die je in de outlets steekt. Deze zijn ook genummerd. Op het moment dat je daarna met de tester de kabels bij het patch paneel identificeert, geeft deze op het schermpje het nummer van de dummie aan de andere kant van de kabel aan. Je prikt dan de keystones op de overeenkomstige plekken in het frame, en de outlets nummer je met het nummer van de dummie. Et voila :)
Als ik het goed begrijp dus eigenlijk een "kabel tester" alleen dan met niet 1 keer een klein kastje "voor aan de andere kant" maar een hele reeks die allemaal uniek zijn. Waarbij de "kabel tester" dus het unieke uiteinde identificeert? Dat is dan inderdaad ook wel makkelijk ja. Als je dan de outlet aansluit meteen de dummy er in en als je alle (of een reeks) outlets gedaan hebt kun je het patchpaneel doen en heb je meteen al de dummies er in zitten. Klaar met patchpaneel en nog even een rondje wandelen om de dummies op te halen. Dat is inderdaad ook iets makkelijker dan de dummy in 1 outlet monteren en dan alle aansluitingen op het patchpaneel (/keystones) nagaan en dan weer de dummy "ophalen" en in volgende outlet doen en weer terug naar patchpaneel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Lijkt mij een erg praktisch ding maar wel net iets te duur voor het gebruik wat ik voor ogen heb (ik denk 1 a 2 keer per jaar).

Ga het wel proberen met het 22 euro ding van Amazon (en een hulpje voor het lopen :9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 22:58
Ik ben op zoek naar een netwerkkast waarin een switch met 24 poorten in moet (UBNT), LSA-panelen voor in totaal 36 netwerkaansluitingen, Diskstation, stekkerdoos en wat reserve. Kast wordt opgehangen op een gepleisterde muur en komt tussen twee muren. De utp-kabels komen via een kabelgoot in een van de hoeken vanuit de grond naar boven. Wat zijn de zaken waar ik op moet letten bij keuze van een netwerkkast? Zijn er zaken waar ik nog niet aan gedacht heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Handig is om een stekkerdoos aan de achterkant van je kast te hebben wanneer je daar natuurlijk bij kunt komen. Bij mij lukt dat een kan ik via de zijkant een stekker er uit halen wanneer dat nodig is. Mocht dat niet lukken neem dat een stekkerdoos van 19” die je netjes kwijt kunt in je rack. Het liefst met de stekkers aan de achterkant zodat je geen rekening hoeft te houden met kabeldoorvoer.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 17:41

BushWhacker

developer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWgIsLhLUigqzrGNnMhtS11kFaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sb3swi2z5SiSBIE7HXqBcT94.jpg?f=fotoalbum_large
Hier ook de meterkast ook maar eens netjes gemaakt na 13 jaar. Wat een klus.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPu_v2qEQAlM12qn_-4LBMW0jd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ou7SkgW9TNg2pjsB2fotZH7U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door BushWhacker op 13-02-2022 19:58 . Reden: Ook nog de B4 foto toegevoegd ]

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48

Nox

Noxiuz

BushWhacker schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:42:
[Afbeelding]
Hier ook de meterkast ook maar eens netjes gemaakt na 13 jaar. Wat een klus.[Afbeelding]
Alles boven een plaatje hout gestopt? :P Maar het ziet er erg opgeruimt uit, netjes :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 13-02-2022 22:39 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ik ook maar even een overzichtje nu ik net een extra kabel had getrokken voor toekomstige glasvezel:

wat een goed ideecleekm die patchkast. vind ik nu toch wat slordig uit zien. moet nog kijkrn hoe ik dat oplos.
meeste netwerk apparatuur hangen dus aan de rechterwand. met noodstroom door ups (heel blij mee, konden gewoon doorwerken terwijl elektricien bezig was. en ik kan aardlek testen zonder dat er apparatuur uitvalt.)

de deur is gereedschapswand.
ik had een gat gezaagd voor actieve ventilatie. de pi met domotica en cloudkey 2 worden daarmee gekoeld. ook de switch wordt met de luchtstroom meegenomen. wordt zo'n 25c uitgeblazen door het rooster.

oh. die rode bal is een fire stop. ontploft in blusmiddel als er brand is.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/16r3Fx6/B4681388-9315-4-A10-846-C-569084-E0-C213.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VVzzsbZ/937-BAD53-C35-C-464-D-A606-438-E851064-C5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Sfk22NZ/24-D130-F3-32-DA-48-AA-A553-7-B2-F34-DC4411.jpg

voor de meterkast puristen: de elektricien heeft vrij toegang tot de groepenkast. en stedin is de afgelopen 20 jaar maar 2 keer langsgekomen: 1x voor het verwijderen van de gasmeter en 1x voor het vervangen van de elektrometer. de planken zijn in 1 handeling weg te halen voor dat soort momenten

[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 13-02-2022 23:19 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@kmf
Wat doet die LG of Panasonic afstandsbediening daar :? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

nero355 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:06:
@kmf
Wat doet die LG of Panasonic afstandsbediening daar :? :D
dat is van die mini monitor welke ik in nood inschakel als de pi opstartproblemen heeft. heb effe geen betere plek ervoor. print ooit wel een nette afstandsbedieninghoudertje.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

kmf schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:08:
dat is van die mini monitor welke ik in nood inschakel als de pi opstartproblemen heeft. heb effe geen betere plek ervoor. print ooit wel een nette afstandsbedieninghoudertje.
NICE! :)

Had laatst wat gedoe met mijn Pi en heb toen maar een oude 42 inch Plasma TV naar de meterkast gesleept : Had geen losse monitor op voorraad die een HDMI poort heeft... :$ O-) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

nero355 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:10:
[...]

NICE! :)

Had laatst wat gedoe met mijn Pi en heb toen maar een oude 42 inch Plasma TV naar de meterkast gesleept : Had geen losse monitor op voorraad die een HDMI poort heeft... :$ O-) :+
ik had gelukkig een 28” tv in de garage/gym hangen die makkelijker te verslepen was. maar die zwarte monitor op de bovenste plank was maar $50. dus maar gelijk genomen voor het geval dat het weer nodig is. altijd makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

kmf schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:23:
die zwarte monitor op de bovenste plank was maar $50. dus maar gelijk genomen voor het geval dat het weer nodig is. altijd makkelijk
Zeker! d:)b

Heb je daar toevallig een linkje van ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

nero355 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 00:25:
[...]

Zeker! d:)b

Heb je daar toevallig een linkje van ??
prijs is wat omhoog gegaan zie ik € 56,82 26% Off | 7 inch monitor small mini TFT LCD Touch Screen Monitor 1024*600 for Raspberry Pi CCTV HDMI VGA AV Car Backup Reverse Display
https://star.aliexpress.c...6spreadType%3DsocialShare

Pagina: 1 ... 92 ... 122 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2