Niet geheel 'nette LAN afwerking' maar zeker wel het verlengde daarvan.
Om een beeld te schetsen wat ik hier in huis heb draaien aan spul, zodat de noodzaak voor deze oplossing wat duidelijker is:
Half hoog 19" rack met daarin een 24 port patch panel, 24 port switch, diverse raspberry pi's, 1U router, 1U backup2dsk NAS, 4U Proxmox server met daarop diverse VM's.
Diverse managed switches op verschillende plekken, diverse Access Points, divese IPcams, shit-ton aan ESP8266's en zo nog wat meer spul links en rechts in en om het huis.
Kortom: een leuke SoHo omgeving
Mijn probleem was dat links en rechts wel eens dingen opschreef (hoe heb ik dit linux servertje nou opgebouwd, wat moest ik er voor in welke volgorde installeren) of in een excelletje bij hield (welke netwerkkabel gaat nu waarheen?). Maar allemaal niet geordend en in verschillende formaten (van excel tot losse txt files).
Ik begon mij hier steeds meer aan te ergeren, en zocht een oplossing.
Omdat ik het niet te ingewikkeld wilde maken en veel vrijheid zocht, kwam ik snel uit bij Wordpress (ieeeuw vies!!). WP is gewoon makkelijk en voor elke scheet is wel een plugin te vinden. Daarnaast ervaring met WP dus het was een makkelijke keus.
In de de eerste instantie overwoog ik om WP te gebruiken met losse pages voor de informatie, maar nog voor er 1 letter op HTML stond bedacht ik me dat dat niet handig was. Dus eerst eens zoeken naar wat er te vinden is.
Ik kwam uit op de plugin
BasePress. Deze plugin maakt het mogelijk een knowledge base te bouwen met WP.
Na wat rondkijken en de plugin te testen kwam ik tot de conclusie dat ik hiermee prima uit de voeten kon om mijn documentatie in te gaan bouwen.
Ik ben nog lang niet klaar, en het zal ook nooit af zijn, maar ik ben inmiddels een heel eind gekomen.
Gaandeweg ben ik zo enthousiast geworden dat ik gewoon álles hierin documenteer.
Je wilt een Linux serer opnieuw installeren maar weet echt niet meer hoe je in vredesnaam die tooling geinstalleerd hebt, wat de settings zijn of waar ubderhaupt de config staat. Geen probleem, want dat heb je allemaal keurig gedocumenteerd in je knowledge base
Je server heeft wat weinig geheugen de laatste tijd. De oplossing is simpel : extra mem kopen. Je zoekt je server op en ziet exact welke geheugenreepjes erin zitten en welke je erbij moet kopen.
Bad sectors op 1 van je disken? Je raad het al .. binnen 2 tellen teruggevonden wanneer je welke disk waar gekocht hebt.
Nieuwe droger gekocht? Hoppa, KB artikel aanmaken met basic info. Leuk plaatje erbij. PDF met de factuur erbij. Aankoop datum erbij en klaar.
1.5 jaar later gaat de droger stuk, binnen 2 tellen heb je alles teruggevonden inclusief factuur en extended waranty certificaat.
Nadat de boel gerepareerd is pas je de KB even aan met de info over de reparatie, evt. reparatiebon erbij en klaar.
De BasePress plugin bied een mooie interactive search, waardoor het bijna onnodig is om zelf door je sidemenu te bladeren.
De sections maken het erg overzichtelijk, maar in het begin heb je de neiging om hierin wat door te schieten.
Verder heb ik mijn WP uitgebreid met de volgende plugins:
Add From Server
Maak een directory aan in je wp-content\uploads en gooi daar allerhande foto's en PDF's in, buiten WP om. Vervolgens met deze plugin de direcotry aanwijzen en hij leest ze in de media manager van WP in.
DK PDF
Een verouderde plugin die niet meer bijgehouden word, maar voor mij zijn werk doet: met 1 simpele druk op een knop kun je een KB artikel opslaan als PDF (jaja, tegenwoordig heeft windows een PDF printer, ik vind dit mooier)
Download attachments
Een plugin waarmee je heel makkelijk files uit je media library aan een post (artikel) kunt toevoegen en in een mooi tabbeletje aan je pagina kunt toevoegen.
Denk aan config of lic files, een PDF, etc.
Ninja Tables
Ik ben zelfs zo ver gegaan om mijn hele IP plan hierin te zetten. De gewone table van WP voldoet niet echt met 255 rows
PDF Embedder
Sommige PDFs wil je niet als download aanbieden, die wil je gewoon ín een artikel kunnen viewen.
Met de plugin kan dat.
De plugin doet niets automatisch. Verwacht dus niet iets wat je netwerk scant en alles invult. Je zult een eigen template moeten bedenken hoe je alles wil opbouwen.
Het voordeel van het feit dat het gewoon WP is, is dat je alles aan elkaar kunt linken.
In het overzicht van je patchpanel, link je door naar de server op dat ene portje. Op je switch link je simpelweg door naar een Access Point.
Wellicht dat iemand iets heeft aan deze informatie.
Ik ben er (zoals je merkt aan deze post) erg enthousiast over, en nog lang niet klaar. Maar het begin is er
[
Voor 0% gewijzigd door
MisteRMeesteR op 11-02-2022 14:42
. Reden: url gefixed ]