In de kerstvakantie ben ik begonnen met een 10-inch rack project. Ik heb veel aan dit topic gehad, vandaar dat ik mijn verhaal uitgebreid doe, zodat anderen hier in de toekomst wellicht ook weer wat aan hebben
Het voordeel van een 10-inch rack, is dat het een stuk minder ruimte in neemt, zo zou dit bijvoorbeeld makkelijk in een meterkast passen. Het nadeel ten opzichte van een 19-inch rack, is dat er een stuk minder 10-inch producten/accessoires op de markt zijn. Gelukkig heeft DIGITUS een redelijk goed aanbod van 10-inch producten. Er zijn nog wel een aantal merken routers en switches die in een 10-inch rack passen, maar het aanbod is echt zeer beperkt. High-end producten van grote namen zoals Ubiquiti, Cisco, etc. zijn gemaakt voor 19-inch racks of hebben mount kits/ears beschikbaar hiervoor. Wees je hier dus bewust van als je twijfelt! Als je de ruimte hebt en sowieso van plan was de portemonnee te trekken, dan is 19-inch een no-brainer.
De 9U patchkast van Azerty gaat UTP-contactdozen op mijn bovenverdieping voorzien van internet. Momenteel zijn dit maar zes aansluitingen, hier komen er in de toekomst nog vier bij. In mijn geval is een 12-inch patch panel dus voldoende. Mocht je nou een kleinere patchkast hebben en ruimte tekort komen, dan zijn de 12-poorts 0.5U patchpanels de moeite waard om naar te kijken. Dan kun je op 1U dus 24 S/FTP kabels kwijt.
Aan het begin van de coronapandemie heb ik een redelijke router van TP-link gekocht met uiteindelijk nog een onemesh extender erbij. Deze doen doorgaans prima hun werk en geven een stabiel wifi-6 signaal. Echter de instellingen bij TP-link consumentenelectronica zijn vrij beperkt. Ook komen er maar weinig firmware updates uit. Als ik dit over zou moeten doen, zou ik waarschijnlijk toch richting Ubiquiti bewegen. Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen.
Waar ik met name tegenaan liep is dat desktop switches natuurlijk niet standaard in een 10-inch rack passen (duh!). Toevallig zag ik een foto hier op het forum waarbij de Ubiquiti Edgeswitch 10XP netjes in een 10-inch tray past (bedankt @patatjemet), dat was een meevaller. Voor de TP-link switch en de raspberry pi's heb ik uiteindelijk rackmounts laten 3D printen. Ik heb de ontwerpen van iemand met een soortgelijk project, deze zijn gewoon te downloaden op
thingiverse. En als je een beetje handig bent zou je ook zelf ontwerpen kunnen maken voor je patchkast. Een mooie uitkomst als je onderdelen nodig heb die niet verkrijgbaar zijn! Let wel op dat je voor het printen PETG gebruikt in plaats van PLA. Sommige routers en switches kunnen vrij warm worden

en PLA kan daar niet zo goed tegen.
Als je toch een nieuwe switch gaat kopen, dan zou ik een 16-poorts switch van DIGITUS aanraden, die zijn gemaakt voor in een 10-inch patchkast. Je hebt ze ook met 8-poorten en in de varianten met/zonder POE en managed/unmanaged, genoeg keuze dus! Ik had nog een TP-link switch liggen, dus dat vond ik een beetje zonde van het geld.
En last but not least, de raspberry pi's draaien in headless mode. De tijd dat ik een hdmi-kabel nodig had voor mijn raspberry pi is voorbij (opluchting). Ik zet een nieuwe image op de SD-kaart, wijs een static IP toe en vervolgens trap ik een Ansible playbook af om het geheel te bootstrappen en docker containers op te spinnen. Momenteel heb ik Pihole, Home Assistent en een Tailscale exitnode (VPN) draaien.
Router en extender (niet op de foto):
* TP-link Archer AX6000
* TP-link RE605X
Specs:
* RJ45 stof cover caps
* RJ45 shielded connectors
* 20cm cat 5e kabels (oude kabel in stukken geknipt)
* deleyCON 12-port patch panel (1U)
* DIGITUS kabelrangeerpaneel (1U)
* TP-link SG108 + 3D geprinte rackmount (1U)
* DIGITUS blinde afdekplaat (1U)
* Ubiquiti Edgeswitch 10XP + DIGITUS tray (1U)
* DIGITUS blinde afdekplaat (1U)
* Raspbery Pi model 3B (x2) + 3D geprinte rackmount (1U)
* DIGITUS kabeltoevoer (1U)
* Good Connections geaarde stekkerdoos (1U)
Toekomstige uitbreidingen:
* Nog wat extra kabels patchen
* Patchkast aan de muur bevestigen
* Extra 0.5U kabeldoorvoer ter opvulling (10-inch 0.5U afdekplaten bestaan niet, 19-inch dan weer wel..)
* Raspberry Pi's voorzien van poe-hat (scheelt weer 2 stopcontacten)
* Intel NUC (waarschijnlijk ook hier weer een custom rackmount nodig)
* pfSense box
* Led-lampje met motion sensor
* Koeling d.m.v. een fan bovenin de patchkast, indien nodig