Ik heb vorige week ook Gira schakelmateriaal geïnstalleerd en toen bleek de ethernetkabel ook niet te passen. Het waar de 'pin' om de ethernet kabel los te maken in moet komen te zitten bleek achter het plaatje te zitten. Wat bleek nou, de keystones zaten verkeerd om. (Op het schakelmateriaal staan ze met de pin naar boven, maar de tekst op mijn keystone staat dan verkeerd om. Probeer je keystones eens om te draaien.Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:32:
[...]
Oh ja, waar ik niet zo van ben gecharmeerd: ik heb als schakelmateriaal alles van Gira. Nu past alleen de afdekking van de UTP door niet in het raampje, ik houd een rand over. Weten jullie of daar nog passtukken vooor zijn? Volgens mij zijn die UTP dozen allemaal universeel (Jung en Gira hanteren dezelfde maten).
Verwijderd
Er zitten geen keystones in, dat is een andere serie. Ik weet niet of het mag hier, linken naar leveranciers,, maar ik heb deze besteld (en gekregen ;):rens-br schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 07:39:
[...]
Ik heb vorige week ook Gira schakelmateriaal geïnstalleerd en toen bleek de ethernetkabel ook niet te passen. Het waar de 'pin' om de ethernet kabel los te maken in moet komen te zitten bleek achter het plaatje te zitten. Wat bleek nou, de keystones zaten verkeerd om. (Op het schakelmateriaal staan ze met de pin naar boven, maar de tekst op mijn keystone staat dan verkeerd om. Probeer je keystones eens om te draaien.
https://www.elektroshop.n...gira-standaard-55-nl.html
Volgens mij hebben ze alleen de Jung inbouwdozen geleverd met Gira afdekplaatjes. Dat is universeel, maar past net niet in mijn serie (zal er even een foto over posten, ben nu niet thuis).
Voor wat betref de UPS: dat werkt als een tierelier. De boel blijft netjes draaien. Mijn Honeywell Galaxy alarmcentrale en alle infrastructuur blijft doordraaien. De Galaxy heeft een eigen noodstroomvoorziening. Daardoor kan er worden uitgebeld. Ik kwam er vorig jaar in maart achter (tijdens de megastroomstoring in de randstad) dat dit een erg zwakke schakel was: inbrekers hoeven alleen de hoofdschakelaar uit te zetten en uitbellen was onmogelijk.
Mijn UPS zit aan de DS112 gekoppeld, de NAS houdt netjes de UPS in de gaten en schakelt af zodra de accu leeg raakt.
Heel erg bijzonder. Heb je ook al contact gehad met elektroschop?Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:01:
[...]
Er zitten geen keystones in, dat is een andere serie. Ik weet niet of het mag hier, linken naar leveranciers,, maar ik heb deze besteld (en gekregen ;):
https://www.elektroshop.n...gira-standaard-55-nl.html
Volgens mij hebben ze alleen de Jung inbouwdozen geleverd met Gira afdekplaatjes. Dat is universeel, maar past net niet in mijn serie (zal er even een foto over posten, ben nu niet thuis).
Ik had overigens dit besteld: https://www.elektroshop.n...t-zuiverwit-glanzend.html.
Perfecte plaats om mijn vragen te dumpen:
Heb een nieuwbouwwoning gekocht en ben bezig een plannetje op te stellen voor de bekabeling, loze leidingen, netwerk etc. en heb hier wat vragen over. Disclaimer: Mijn netwerkkennis is erg basaal.
Ik heb momenteel:
Huiskamer -- 1 + 1 loze leiding (naar twee hoeken van de kamer)
kamer A -- 2 loze leidingen (in twee aparte hoeken)
kamer B -- 1* loze leiding (Kan eventueel een leiding van kamer A naar B )
Zolder -- 1* loze leiding
(Alle leidingen zijn 3/4".)
(De leidingen met een sterretje is (door mij gepland) meerwerk.)
Ik hoef geen bizarre overkill waarbij elke kamer gepatched is met 10Gbit waarbij elke kamer simultaan de volle snelheid moet krijgen. Maar in elke kamer bekabeld internet (CAT5E/CAT6) wanneer nodig zou fijn zijn.
Mijn grootste vraag is: hoeveel loze leidingen genoeg zou zijn?
Mijn andere vragen hangen daar een beetje mee samen: Ik hoop zelf met rond de 1 a 2 loze leidingen per kamer uit te komen ivm kosten. Twee CAT6 kabels door een enkele 3/4" leiding zou moeten passen. Kan ik dan vervolgens niet gewoon een switch neerzetten in de desbetreffende kamer om meer dan twee apparaten aan te sluiten? Zo zal bij de TV wat meer apparaten staan die data nodig hebben (denk aan consoles, HTPC/streaming spul e.d.) Dat zal uiteindelijk betekenen dat er bij de TV dus meer kabels zullen uitkomen. Biedt een switch hier dan een oplossing voor? Of is het voordeliger een switch in de meterkast te stoppen en vanuit daar te splitten (en dus meer loze leidingen en voor iedere kabel een)
Heb een nieuwbouwwoning gekocht en ben bezig een plannetje op te stellen voor de bekabeling, loze leidingen, netwerk etc. en heb hier wat vragen over. Disclaimer: Mijn netwerkkennis is erg basaal.
Ik heb momenteel:
Huiskamer -- 1 + 1 loze leiding (naar twee hoeken van de kamer)
kamer A -- 2 loze leidingen (in twee aparte hoeken)
kamer B -- 1* loze leiding (Kan eventueel een leiding van kamer A naar B )
Zolder -- 1* loze leiding
(Alle leidingen zijn 3/4".)
(De leidingen met een sterretje is (door mij gepland) meerwerk.)
Ik hoef geen bizarre overkill waarbij elke kamer gepatched is met 10Gbit waarbij elke kamer simultaan de volle snelheid moet krijgen. Maar in elke kamer bekabeld internet (CAT5E/CAT6) wanneer nodig zou fijn zijn.
Mijn grootste vraag is: hoeveel loze leidingen genoeg zou zijn?
Mijn andere vragen hangen daar een beetje mee samen: Ik hoop zelf met rond de 1 a 2 loze leidingen per kamer uit te komen ivm kosten. Twee CAT6 kabels door een enkele 3/4" leiding zou moeten passen. Kan ik dan vervolgens niet gewoon een switch neerzetten in de desbetreffende kamer om meer dan twee apparaten aan te sluiten? Zo zal bij de TV wat meer apparaten staan die data nodig hebben (denk aan consoles, HTPC/streaming spul e.d.) Dat zal uiteindelijk betekenen dat er bij de TV dus meer kabels zullen uitkomen. Biedt een switch hier dan een oplossing voor? Of is het voordeliger een switch in de meterkast te stoppen en vanuit daar te splitten (en dus meer loze leidingen en voor iedere kabel een)
Je moet het heel simpel zien, je kan nooit genoeg loze leidingen hebben..., als je er nu te weinig laat aanleggen dan kun je daar later spijt van krijgen..(en wat kost nou 1 loze leiding op de totaal prijs van een woning..), met een 3/4" leiding zou je idd met gemak 2 cat6 kabels door kunnen trekken.
Je kan idd met een switch een kabel achter b.v. de t.v. uit bereiden alleen is het natuurlijk mooier om alles vanaf 1 centraal punt te kunnen regelen.
Je kan idd met een switch een kabel achter b.v. de t.v. uit bereiden alleen is het natuurlijk mooier om alles vanaf 1 centraal punt te kunnen regelen.
[ Voor 8% gewijzigd door LightStar op 06-07-2016 12:57 ]
Met die gedachte hebben we al een hoop andere opties en de badkamer/keuken gekozen...LightStar schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:56:
Je moet het heel simpel zien, je kan nooit genoeg loze leidingen hebben..., als je er nu te weinig laat aanleggen dan kun je daar later spijt van krijgen..(en wat kost nou 1 loze leiding op de totaal prijs van een woning..)
Stel we bekijken de situatie zonder financiele limits, dan blijft mijn vraag toch hetzelfde: Wat is genoeg? Twee loze leidingen per kamer? Drie zelfs? En waar is het verstandig om ze uit te laten komen? Ik zoek een concreet (concreter dan "Je kunt nooit genoeg hebben"
[ Voor 16% gewijzigd door Tweaklie op 06-07-2016 13:49 ]
Tweaklie schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:33:
[...]
Maar mijn vraag blijft hetzelfde: Wanneer is het genoeg? Twee loze leidingen per kamer? Drie zelfs? En waar is het verstandig om ze uit te laten komen? Ik zoek een concreet antwoord, met als situatieschets twee inwonenden, een TV (IPTV / Coax onbekend), een PC, en wat andere apparatuur (router(s), access points, consoles, streaming devices). En dan iets concreter dan "Je kunt nooit genoeg hebben"
Eventueel laat je ze uitkomen achter je t.v. zodat je geen kabels meer in het zicht heb zitten.
Situatie:Tweaklie schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:33:
[...]
Met die gedachte hebben we al een hoop andere opties en de badkamer/keuken gekozen...Ergens moet de buikriem aangehaald worden! Ik geef je wel gelijk hoor. Leidingwerk/elektra in een keer goed regelen is een stuk beter.
Stel we bekijken de situatie zonder financiele limits, dan blijft mijn vraag toch hetzelfde: Wat is genoeg? Twee loze leidingen per kamer? Drie zelfs? En waar is het verstandig om ze uit te laten komen? Ik zoek een concreet (concreter dan "Je kunt nooit genoeg hebben") antwoord, met als situatieschets twee inwonenden, een TV (IPTV / Coax onbekend), een PC, en wat andere apparatuur (router(s), access points, consoles, streaming devices).
nieuwbouwwoning, later leidingen leggen door de prefab betonmuur is al vrij lastig en door de vloer zo goed als onmogelijk (vloerverwarming door hele huis als hoofdverwarming)
Qua leidingen heb:
- 4 in woonkamer, aan elke kant 2,
- hoofdslaapkamer 2, in tegenovergestelde muren
- andere 2 slaapkamers: 1 per kamer
- overloop 1 (op muur 2,10m hoog voor PoE AP)
- Zolder: 4, op elke hoek 1 voor de flexibiliteit, zoals voor toekomstige PV installatie logging, "slimme" wasmachine/droger, extra AP, of voor als we de zolder gaan herindelen in washok + 2 verschillende kamers, dan hebben in beide kamers daar alvast een aansluiting
Per leiding kunnen 2 UTP kabels worden getrokken dan zijn we wel voorzien voor IPTV, mediaspeler, pi of desktop. waar je nog aan kan denken is de WCD uit te laten komen hoog in de muur, direct achter de TV indien je geen aparte set-top box gaat gebruiken. Houdt wel rekening dat in nieuwere woning het wifi signaal lastiger door muren/verdiepingen dringt.
Ik heb het maar gedaan onwetende wat de toekomst brengt, wellicht zijn set-top boxen niet meer nodig, wordt wifi zo stabiel dat we niet zoveel kabels meer nodig hebben of verandert de techniek zo dat het er allemaal nooit komt. Aan de andere kant, voor de middellange termijn ben ik zo flexibeler, ook qua indeling van meubels, dat je niet vastzit aan een bepaalde opstelling omdat je leiding toevallig ergens uitkomt en dus je TV/PC daar dus moet staan wil je geen kabels over de vloer hebben lopen.
Je moet niet denken in loze leidingen maar in ethernetaansluitingen.Tweaklie schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:33:
[...]
Stel we bekijken de situatie zonder financiele limits, dan blijft mijn vraag toch hetzelfde: Wat is genoeg? Twee loze leidingen per kamer? Drie zelfs? En waar is het verstandig om ze uit te laten komen? Ik zoek een concreet (concreter dan "Je kunt nooit genoeg hebben") antwoord, met als situatieschets twee inwonenden, een TV (IPTV / Coax onbekend), een PC, en wat andere apparatuur (router(s), access points, consoles, streaming devices).
Je moet bekijken hoeveel je er nodig denkt te hebben in iedere ruimte en dan leg je er nog eens een loze leiding bij per ruimte.
Ik heb ongeveer 30 patchpunten in huis. Bij de TV-hoek heb ik er al 6 (5 in gebruik).
Daarnaast zit in die hoek ook nog een loze leiding.
Naar alle andere tv's in huis gaat dan coax+ethernet.
Werkkamer 4 stuks voor 2 pc's en 1 laptop enz enz.
De meeste loze leidingen komen uit in een inbouwdoos welke ik dan heb voorzien van een stopcontact vanuit de doos ernaast. Zodra je de loze leiding nodig hebt voor iets, dan haal ik het stopcontact er weer uit.
(Stomme is dan een stopcontact 3,50 kost maar een plastic afdekplaatje 6,50).
Hoi iedereen,
Interessant topic, dus laat ik ook effe men setup delen
. De afbeelingen zijn thumbnails dus die kan je nog vergroten. Dit is men eerste post op het forum hier dus als ik een foutje gemaakt heb blaf me dan aub niet af
. Ik heb de rules gelezen en ik denk dat alles wel snor zit.
Ik heb vorig jaar een huisje gekocht en dit moet nog wat verbouwd worden met een wat meer profesionele setup kwa switches/AP's en rack, maar voorlopig is het dus wat op de foto staat.
Ik heb enkel foto van 24p switch, aangezien de andere verstopt zijn en niet zo interessant
, ik heb voor het overzicht wel even een tekening van men totale setup toegevoegd. Ik heb hiervoor privacyredenen wel alle tekst weggehaald.
Ik zal zoveel mogelijk proberen uit te typen zonder toch te veel prijs te geven i.v.m. security 
In de berging heb ik een 24P AT9000 gigabit switch staan. Samen met men NAS (Thecus N5550) en men VMhost (i5-4460, 32BG RAM + 128GB OS SSD en 256GB VHD SSD, 5x Gbit NIC)

De VMhost host 8 VM's. Waarvan 1 een Sophos UTM Home appliance die onder andere dient als firewall en proxy.
Verder heb ik nog op verschillende plaatsen switches staan (allen gigabit)( 1xZyxel 5poort, 1x TP-link 8poorts en 1x TP-link 5poorts)
Alle switches hebben VLAN support en ik gebruik in totaal 4 VLAN's (HomeLAN, SecureLAN, WAN en WiFi). Alsook een VPN voor remote access plus een site to site VPN voor backup naar de cloud.
Verder heb ik ook een AP(zonder VLAN support nu nog), 4 IPcams (2 via passive PEO) en een Dropbox(aangestuurd door een raspberry Pi) met automatisch magnetisch slot (voor leveringen/pakketjes) die SMS uitstuurt bij leveringen. In de gastenkamer is ook nog een raspberry pi geinstalleerd die dient als Thin Client ( YouTube: Raspberry Pi Dual Boot Thin Client / Kodi )
In de slaapkamer heb ik verder ook nog een 7" Win10 tablet die dient als camera viewer

Plannetje van netwerk:
Interessant topic, dus laat ik ook effe men setup delen
Ik heb vorig jaar een huisje gekocht en dit moet nog wat verbouwd worden met een wat meer profesionele setup kwa switches/AP's en rack, maar voorlopig is het dus wat op de foto staat.
Ik heb enkel foto van 24p switch, aangezien de andere verstopt zijn en niet zo interessant
In de berging heb ik een 24P AT9000 gigabit switch staan. Samen met men NAS (Thecus N5550) en men VMhost (i5-4460, 32BG RAM + 128GB OS SSD en 256GB VHD SSD, 5x Gbit NIC)

De VMhost host 8 VM's. Waarvan 1 een Sophos UTM Home appliance die onder andere dient als firewall en proxy.
Verder heb ik nog op verschillende plaatsen switches staan (allen gigabit)( 1xZyxel 5poort, 1x TP-link 8poorts en 1x TP-link 5poorts)
Alle switches hebben VLAN support en ik gebruik in totaal 4 VLAN's (HomeLAN, SecureLAN, WAN en WiFi). Alsook een VPN voor remote access plus een site to site VPN voor backup naar de cloud.
Verder heb ik ook een AP(zonder VLAN support nu nog), 4 IPcams (2 via passive PEO) en een Dropbox(aangestuurd door een raspberry Pi) met automatisch magnetisch slot (voor leveringen/pakketjes) die SMS uitstuurt bij leveringen. In de gastenkamer is ook nog een raspberry pi geinstalleerd die dient als Thin Client ( YouTube: Raspberry Pi Dual Boot Thin Client / Kodi )
In de slaapkamer heb ik verder ook nog een 7" Win10 tablet die dient als camera viewer

Plannetje van netwerk:

[ Voor 5% gewijzigd door Schoors op 06-07-2016 19:43 ]
Interessant. Kun je hier iets meer over vertellen en laten zien?Schoors schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 19:29:
...en een Dropbox(aangestuurd door een raspberry Pi) met automatisch magnetisch slot (voor leveringen/pakketjes) die SMS uitstuurt bij leveringen.
Zal ik je proberen vanavond wat foto's en uitleg van te tonen.wheel schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:27:
[...]
Interessant. Kun je hier iets meer over vertellen en laten zien?
Bestaat er inmiddels al een 16 poorts manageble switch voor een 10 inch patchkast?
De enige 16 poorts is de pricewatch: ZyXEL GS1100-16 (helaas niet te managen)
[ Voor 8% gewijzigd door Isane op 07-07-2016 15:18 ]
Ik ben er een blogpost van aan het maken. Ik heb al even beschreven hoe het ineen zit en een kort videotje gemaakt.wheel schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:27:
[...]
Interessant. Kun je hier iets meer over vertellen en laten zien?
http://schoorsj.blogspot....olled-parcel-dropbox.html
Voor configs etc moet je nog een paar dagen wachten, dat voer ik er later aan toe.
JaIsane schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 15:16:
Bestaat er inmiddels al een 16 poorts manageble switch voor een 10 inch patchkast?
https://tweakers.net/pricewatch/394722/zyxel-gs1900-16.html
alleen niet in Europa leverbaar als antwoord van Zyxel gekregen.
(de vraag was of er een 16 poorts manageble switch voor een 10 inch patchkast bestaat)
Thanks. Op ebay zie ik wel wat staan. Ik ga eens even rondkijkenNiels.68 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:27:
[...]
Ja
https://tweakers.net/pricewatch/394722/zyxel-gs1900-16.html
alleen niet in Europa leverbaar als antwoord van Zyxel gekregen.
(de vraag was of er een 16 poorts manageble switch voor een 10 inch patchkast bestaat)
Ik heb recent een aantal reviews gelezen over dit product en die zijn niet allemaal lovend. Ook zijn er volgens mij een aantal Tweakers die deze switch gebruiken waarbij ik in een post ook een wanklank "hoorde".Isane schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 22:19:
[...]
Thanks. Op ebay zie ik wel wat staan. Ik ga eens even rondkijken
Ik heb voor mijzelf i.i.g. besloten deze (nog) niet te kopen, als jij hem wel wilt kopen dan wacht ik de review af
[ Voor 0% gewijzigd door Niels.68 op 16-07-2016 11:02 . Reden: typevaut ]
Vandaag heb ik weer een netwerkje mogen bouwen in een 'nieuwe' woning. Uiteindelijk is er gekozen voor een CAT6a-installatie om er zeker van te zijn dat 10GbE in de toekomst gaat werken. De bedoeling is dat de eigenaar hier meerdere jaren gaat wonen en de meerprijs ten opzichte van CAT6 is ook te verwaarlozen bij de aanschaf van een nieuwe woning.
Aansluiting voor internet/telefonie bij het ISRA punt: hier wordt het KPN modem/router volgende week door de monteur aangesloten, ik ben dan op vakantie. Poort 8 loopt via het patchpanel naar de switch, poort 9 kan op het patchpaneel doorverbonden worden naar de locatie waar de DECT-telefoon komt te staan, dat is nu nog niet helemaal zeker.

Verder is alles afgewerkt op een 12-poorts CAT6a patchpaneel en een 8-poorts gigabit switch. Installatiekabels zijn CAT6a LSZH U/UTP, de patchkabels S/FTP. De contactdozen in het huis zelf zijn aangesloten middels toolless keystonemodules, ideaal die dingen
.

De kosten kwamen uiteindelijk uit op 20 euro per poort voor het passieve deel van het netwerk, inclusief patchkabels en exclusief arbeid. Prima investering in de woning al zeg ik het zelf.
Aansluiting voor internet/telefonie bij het ISRA punt: hier wordt het KPN modem/router volgende week door de monteur aangesloten, ik ben dan op vakantie. Poort 8 loopt via het patchpanel naar de switch, poort 9 kan op het patchpaneel doorverbonden worden naar de locatie waar de DECT-telefoon komt te staan, dat is nu nog niet helemaal zeker.

Verder is alles afgewerkt op een 12-poorts CAT6a patchpaneel en een 8-poorts gigabit switch. Installatiekabels zijn CAT6a LSZH U/UTP, de patchkabels S/FTP. De contactdozen in het huis zelf zijn aangesloten middels toolless keystonemodules, ideaal die dingen

De kosten kwamen uiteindelijk uit op 20 euro per poort voor het passieve deel van het netwerk, inclusief patchkabels en exclusief arbeid. Prima investering in de woning al zeg ik het zelf.
Niet bij jou zelf thuis dus, maar ziet er goed uit! €20,00 per poort is een heel netjes bedrag, daar heb je amper het materiaal voor denk ik zo..
Hier een update van mijn meterkast. Moet het nog wat opruimen (cable management) en mijn firewall en Ziggo modem op een plankje in de kast zetten. Maar alles werkt naar behoren en ik ben blij met het resultaat (deurtje van het 10" kastje heb ik er wel afgelaten ivm diepte).
Specs:
10" Kast
16 port unmanaged switch
12 ports patchpaneel
Cisco Ziggo modem.
Pfsense firewall/router (in fanless behuizing helemaal onderin)
Synology 412+ NAS
Asus AC68U Wifi router (niet afgebeeld, staat elders in huis voor betere dekking)
CAT6 bekabeling en dubbele aansluitingen in diverse kamers

Ik heb trouwens nog een 24 patch poort over voor de liefhebber. Past niet in mijn nieuwe kast
Zie hier of mijn V&A voor een foto.
Specs:
10" Kast
16 port unmanaged switch
12 ports patchpaneel
Cisco Ziggo modem.
Synology 412+ NAS
Asus AC68U Wifi router (niet afgebeeld, staat elders in huis voor betere dekking)

Ik heb trouwens nog een 24 patch poort over voor de liefhebber. Past niet in mijn nieuwe kast
[ Voor 71% gewijzigd door Workaholic op 18-07-2016 12:10 ]
Waar bij elkaar doen? Iets concreter mag wel
.
Als je het over 1 PVC buis hebt, kan dit prima. Zorg wel altijd voor goede bekabeling (zowel voor CAI als UTP), dit voorkomt storingen op lange afstand/snelheid etc.
Je kunt ook kiezen voor modulaire contactdozen zodat je coax en UTP in één doos kwijt kunt.
Als je het over 1 PVC buis hebt, kan dit prima. Zorg wel altijd voor goede bekabeling (zowel voor CAI als UTP), dit voorkomt storingen op lange afstand/snelheid etc.
Je kunt ook kiezen voor modulaire contactdozen zodat je coax en UTP in één doos kwijt kunt.

[ Voor 55% gewijzigd door Workaholic op 18-07-2016 13:14 ]
Sorry, ja in één buis. Wij hebben Jung, ik kan op netwerkproducten niet coax + UTP vinden. Is dit allemaal compatibel met elkaar?Workaholic schreef op maandag 18 juli 2016 @ 13:11:
Waar bij elkaar doen? Iets concreter mag wel.
Als je het over 1 PVC buis hebt, kan dit prima. Zorg wel altijd voor goede bekabeling (zowel voor CAI als UTP), voorkomt storingen en kies minimaal voor CAT6.
Dat is wat we nodig hebben inderdaad. Even zoeken als Jung die heeft.Je kunt ook kiezen voor modulaire contactdozen zodat je coax en UTP in één doos kwijt kunt.
[afbeelding]
[ Voor 20% gewijzigd door xzaz op 18-07-2016 13:26 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ik heb toevallig als test deze besteld:

verwacht hem eind van de week binnen te krijgen, en ga dan een beetje test passen met mijn PEHA schakelmateriaal.
Ik hoop zo dat het een beetje netjes gaat passen!

verwacht hem eind van de week binnen te krijgen, en ga dan een beetje test passen met mijn PEHA schakelmateriaal.
Waar gaat de gele UTP kabel heen?Workaholic schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:43:
Hier een update van mijn meterkast. Moet het nog wat opruimen (cable management) en mijn firewall en Ziggo modem op een plankje in de kast zetten. Maar alles werkt naar behoren en ik ben blij met het resultaat (deurtje van het 10" kastje heb ik er wel afgelaten ivm diepte).
Specs:
10" Kast
16 port unmanaged switch
12 ports patchpaneel
Cisco Ziggo modem.
Synology 412+ NAS
[afbeelding]
[afbeelding]
Lijkt erop dat die naar de Youless module op de Energiemeter gaat
Zo maar eens een update van mijn kant, we zijn een stukje verder de kast moet van binnen nog wel afgewerkt worden (als het goed is komen 1 dezer dagen de doorvoerpanalen en dan worden ook alle kabels gepatcht.
Totaal overzicht

Internet lijnen (xs4all glas en het Ziggo tientje abbonement)

Patchkast welke nog afgewerkt moet worden.
Totaal overzicht

Ziggo voor een tientje??LightStar schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 07:24:
[afbeelding
Kun je me dat eens uitleggen? Is het een actie ofzo?
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Zoekt en gij zult vinden: [Aanbieding] Ziggo internet + vast bellen voor €10 per maandshure-fan schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:54:
[...]
Ziggo voor een tientje??
Kun je me dat eens uitleggen? Is het een actie ofzo?
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Bedankt voor de link, die kende ik nog niet,Tom Paris schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:04:
[...]
Zoekt en gij zult vinden: [Aanbieding] Ziggo internet + vast bellen voor €10 per maand
Helaas dat ik geen tv bij ziggo afneem, anders was een leuke aanbieding
Nice. Waar gebruik je die extra lijn voor (Ziggo)?LightStar schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 07:24:
Zo maar eens een update van mijn kant, we zijn een stukje verder de kast moet van binnen nog wel afgewerkt worden (als het goed is komen 1 dezer dagen de doorvoerpanalen en dan worden ook alle kabels gepatcht.
Totaal overzicht
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Waarschijnlijk een beetje laat, maar dan krijg je zoietsLightStar schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:44:
[...]
Eventueel laat je ze uitkomen achter je t.v. zodat je geen kabels meer in het zicht heb zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door DrakeNL op 19-07-2016 11:49 ]
Momenteel is die de failover mocht mijn glas eruit vallen.DJ-Promo schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:28:
[...]
Nice. Waar gebruik je die extra lijn voor (Ziggo)?
Het is de bedoeling er nog een router ernaast te zetten met failover mogelijkheden, is meer voor de spelerij (ik heb dat abbo in eerste instantie genomen voor telefonie, dat er internet bij zit is mooi meegenomen)
Youless inderdaad

[ Voor 27% gewijzigd door Workaholic op 19-07-2016 16:29 ]
En net zo licht offtopic: heeft je meter een S0-poort? Dan zou je de Youless met een kabeltje kunnen aansluiten en deze ook in je patchkast kunnen wegwerken. Helemaal niet nodig natuurlijk, maar misschien weer net even wat strakker. En dan zit hij niet voor het display van je meter (voor zover dat überhaupt al het geval is).Workaholic schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 16:27:
[...]
Youless inderdaadVoor energie monitoring. Offtopic maar zie hieronder voor een voorbeeld:
[afbeelding]
Punctuality is the politeness of kings
Verwijderd
Ja, maar die S0 poort zit achter de loodjes. Heb ik gezien toen ik de slimmer metere liet weghalen, en een gewone digitale meter voor terug kreeg.
Maar er zijn meerdere systemen, bv. Efergy: https://engage.efergy.com/
Je kán hem aan internet hangen, maar hoeft niet. Je kan ook offline een display in je kamer hebben. Nadeel: je groepenkast moet open en de sensor moet om de fase heen gezet worden. En als de deksel maar dicht kan. En je kan iedere 6 seconden een meting laten doen.
Hij is akelig gevoelig. Zelfs een 25W lamp die aangaat merkt hij op.
Maar er zijn meerdere systemen, bv. Efergy: https://engage.efergy.com/
Je kán hem aan internet hangen, maar hoeft niet. Je kan ook offline een display in je kamer hebben. Nadeel: je groepenkast moet open en de sensor moet om de fase heen gezet worden. En als de deksel maar dicht kan. En je kan iedere 6 seconden een meting laten doen.
Hij is akelig gevoelig. Zelfs een 25W lamp die aangaat merkt hij op.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2016 20:00 ]
Waarom is jouw patchpaneel nog extra op aarde aangesloten? Nooit bij stilgestaan, en ben nu ook aan het nadenken over de inrichting van de meterkast nu ik net 160m Cat6 door mijn nieuwe woning heb getrokkenMartijn13 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 22:32:
Vandaag heb ik weer een netwerkje mogen bouwen in een 'nieuwe' woning. Uiteindelijk is er gekozen voor een CAT6a-installatie om er zeker van te zijn dat 10GbE in de toekomst gaat werken. De bedoeling is dat de eigenaar hier meerdere jaren gaat wonen en de meerprijs ten opzichte van CAT6 is ook te verwaarlozen bij de aanschaf van een nieuwe woning.
[afbeelding]
Verder is alles afgewerkt op een 12-poorts CAT6a patchpaneel en een 8-poorts gigabit switch. Installatiekabels zijn CAT6a LSZH U/UTP, de patchkabels S/FTP. De contactdozen in het huis zelf zijn aangesloten middels toolless keystonemodules, ideaal die dingen.
[afbeelding]
Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.
CAT6a is meestal S/FTP en de shielding van die kabels heeft vrij weinig nut als het niet ergens is aangesloten op de aarde. Zo lang je geen CAT6 S/FTP hebt geinstalleerd zou ik me er niet al te druk om maken. Ik gebruikte hier ook U/UTP, maar het ziet er zo lullig uit om een draadje los te laten bungelen50Miles schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 21:11:
[...]
Waarom is jouw patchpaneel nog extra op aarde aangesloten? Nooit bij stilgestaan, en ben nu ook aan het nadenken over de inrichting van de meterkast nu ik net 160m Cat6 door mijn nieuwe woning heb getrokken.
Wat is precies het nut van een Patchkast? Ik kom zelf niet verder dan alle UTP-kabels in de meterkast uit laten komen en daar rechtstreeks op de router aansluiten.
Kareem Abdul-Jabbar
orde en netheidKareem schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 00:59:
Wat is precies het nut van een Patchkast? Ik kom zelf niet verder dan alle UTP-kabels in de meterkast uit laten komen en daar rechtstreeks op de router aansluiten.
Volgend jaar ga ik verhuizen naar een nieuwbouw woning.
In deze woning wil ik een thuisnetwerk aan leggen zodat ik voor de toekomst ben voorbereid.
Vooral mijn ergenissen van nu wil ik niet meer hebben in mijn toekomstige woning.
Momenteel woon ik in een nieuwbouw woning die gehuurd is. Doordat ik huur kan ik niet alles uitvoeren wat ik wil.
Niet alle kamers hebben UTP, is de WIFI voor en achter het huis erg slecht en boven pakken de apparaten het WIFI signaal slecht op.
De nieuwe woning heeft 6 slaapkamers. Ik zat te denken aan de volgende loze leidingen, mee eens? Aangezien ik voor glasvezel ga wil ik geen coax aanleggen.
Twijfel alleen nog over de keuken en misschien zijn 2 loze leidingen richting de woonkamer op termijn wel handig?
10 x loze leiding
1 x woonkamer
1 x keuken?
6 x slaapkamer
2 x plafond
Apparatuur
1 x SWITCH 16 poorts met PoE
2 x Access Point op het plafond via PoE
1 x Patchkast
1 x Router bij de TV ivm verdeling richting receiver/PS4/HTPC tevens Wifi Access Point
1 x NAS, denk 2 x 3TB voor foto's
10 x wandcontactdoos
2 x 100 meter CAT 6
1 x Tang
1 x Trekveer 25m
Goede voorbereiding zo?
In deze woning wil ik een thuisnetwerk aan leggen zodat ik voor de toekomst ben voorbereid.
Vooral mijn ergenissen van nu wil ik niet meer hebben in mijn toekomstige woning.
Momenteel woon ik in een nieuwbouw woning die gehuurd is. Doordat ik huur kan ik niet alles uitvoeren wat ik wil.
Niet alle kamers hebben UTP, is de WIFI voor en achter het huis erg slecht en boven pakken de apparaten het WIFI signaal slecht op.
De nieuwe woning heeft 6 slaapkamers. Ik zat te denken aan de volgende loze leidingen, mee eens? Aangezien ik voor glasvezel ga wil ik geen coax aanleggen.
Twijfel alleen nog over de keuken en misschien zijn 2 loze leidingen richting de woonkamer op termijn wel handig?
10 x loze leiding
1 x woonkamer
1 x keuken?
6 x slaapkamer
2 x plafond
Apparatuur
1 x SWITCH 16 poorts met PoE
2 x Access Point op het plafond via PoE
1 x Patchkast
1 x Router bij de TV ivm verdeling richting receiver/PS4/HTPC tevens Wifi Access Point
1 x NAS, denk 2 x 3TB voor foto's
10 x wandcontactdoos
2 x 100 meter CAT 6
1 x Tang
1 x Trekveer 25m
Goede voorbereiding zo?
Ik vind persoonlijk je opzet een beetje marginaal.
Je geeft aan, 10 wcd's te gaan gebruiken. Zijn dit allemaal enkel-poorts dozen, of dubbel CAT. Want als je die dozen dubbel gaat bekabelen, dan zit je aan 20 patchpoorten op een (niet meegenomen in de planning) patchpanel. Nu hoef je niet alles meteen vol te gaan patchen, maar op de toekomst gericht zijnde.
Ik zou zeker ook de keuken gaan voorzien van aansluitpunten. Al was het maar voor de Internetradio of keukenmanagement-pc voor de recepten of het digitale boodschappenlijstje. (Zet er de desktop Whatsapp applicatie op en stuur je koters van uit de keuken aan om de boodschappen te doen.
)
Zelf hebben we bij het inrichten van het huurhok verkeken op de aansluitpunten en lopen ook tegen issues aan.
Kortom, iets ruimer gaan zitten in je punten en je bent op de goede weg.
Je geeft aan, 10 wcd's te gaan gebruiken. Zijn dit allemaal enkel-poorts dozen, of dubbel CAT. Want als je die dozen dubbel gaat bekabelen, dan zit je aan 20 patchpoorten op een (niet meegenomen in de planning) patchpanel. Nu hoef je niet alles meteen vol te gaan patchen, maar op de toekomst gericht zijnde.
Ik zou zeker ook de keuken gaan voorzien van aansluitpunten. Al was het maar voor de Internetradio of keukenmanagement-pc voor de recepten of het digitale boodschappenlijstje. (Zet er de desktop Whatsapp applicatie op en stuur je koters van uit de keuken aan om de boodschappen te doen.
Zelf hebben we bij het inrichten van het huurhok verkeken op de aansluitpunten en lopen ook tegen issues aan.

Kortom, iets ruimer gaan zitten in je punten en je bent op de goede weg.
The S in IOT stands for security.
Ik zou de 16-poorts POE switch vervangen voor een 24-poorts non-POE en dan die 2 access points met POE-injectors voeden. Is veel gunstiger qua prijs en die 24 poorten zijn echt zo vol.
Daarnaast hebben bv. sommige Unifi access points een andere spanning nodig, dus dan heb je niks aan de dure POE switch.
Mocht je voor Unifi access points of vergelijkbaar gaan dan zet de WiFi van de router uit want een Unifi netwerk is als 1 geheel. De router kan dan ook in de meterkast. De extra poorten gebruik je dan voor de switch, NAS, enz. In de woonkamer plaats je dan ofwel een extra switch of je voorziet meer patchpunten.
Verder heb je een patchpaneel nodig want de volkernkabels die je gebruikt in huis mag je niet zomaar aan een gewone RJ45 stekker krimpen. Vanaf het patchpaneel sluit je de poorten van de switch aan met patchkabels.
Daarnaast hebben bv. sommige Unifi access points een andere spanning nodig, dus dan heb je niks aan de dure POE switch.
Mocht je voor Unifi access points of vergelijkbaar gaan dan zet de WiFi van de router uit want een Unifi netwerk is als 1 geheel. De router kan dan ook in de meterkast. De extra poorten gebruik je dan voor de switch, NAS, enz. In de woonkamer plaats je dan ofwel een extra switch of je voorziet meer patchpunten.
Verder heb je een patchpaneel nodig want de volkernkabels die je gebruikt in huis mag je niet zomaar aan een gewone RJ45 stekker krimpen. Vanaf het patchpaneel sluit je de poorten van de switch aan met patchkabels.
Zeker in slaapkamers zou ik tegenwoordig toch 2 UTP aansluitpunten maken. Met IPTV bij glasvezel wordt het tv signaal niet via coax maar via UTP doorgegeven. Wil je dus en een internet aansluiting en tv, dan moet je dus minimaal 2 aansluitingen hebben per kamer. Als je dan toch kabels trekt zou ik het direct goed doen, zodat je niet over een paar jaar denkt 'had ik maar x gedaan'.Wackmack schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 08:40:
...
10 x loze leiding
1 x woonkamer
1 x keuken?
6 x slaapkamer
2 x plafond
...
Trouwens zou ik wel gewoon coax aanleggen. Dan heb je altijd de flexibiliteit om over te stappen naar welke provider dan ook.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark
Dit is meer als aanvulling op jou post,MenN schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:48:
[...]
Zeker in slaapkamers zou ik tegenwoordig toch 2 UTP aansluitpunten maken. Met IPTV bij glasvezel wordt het tv signaal niet via coax maar via UTP doorgegeven. Wil je dus en een internet aansluiting en tv, dan moet je dus minimaal 2 aansluitingen hebben per kamer. Als je dan toch kabels trekt zou ik het direct goed doen, zodat je niet over een paar jaar denkt 'had ik maar x gedaan'.
Trouwens zou ik wel gewoon coax aanleggen. Dan heb je altijd de flexibiliteit om over te stappen naar welke provider dan ook.
Ik zou zelf op de slaapkamers, 4x utp leggen,
En heb je een zolder? Daar ook meteen minstens 4 lijnen naar leggen..
Waarom 4x utp naar de slaapkamer: 1x normaal internet, en wellicht komt daar nog iptv bij.... Maar wie weet wil je in de toekomst ook nog een media speler daar plaatsen of nog een extra apparaat...
Ondanks dat ik een patchpaneel heb met 48 aansluitingen en een switch met 24 poorten, kom ik zelfs patchpunten te kort (de switch zit helemaal vol en heb als tijdelijke noodoplossing kleine extra switches erbij)
Draadloos gebruik ik enkel voor apparaten zonder ethernet
Draadloos gebruik ik enkel voor apparaten zonder ethernet
Verwijderd
Je kan ook kijken of je echt alle twee punten nodig hebt in die ene slaapkamer / logeerkamer. En dan kiezen om die punten NU niet aan te sluiten op de switch. Zodoende hoef je NU nog geen extra switch te plaatsen. Later..... over een paar jaartjes, misschien wel, maar dan zie je later wel.
Bedankt voor de goede input!
Ik was uit gegaan van 10 leidingen en per leiding kunnen makkelijk twee kabels.
De switch wordt sowieso 24 poorts. Nu zal ik even goed moeten kijken naar de slaapkamers.
Het zijn er wel 6 maar ik weet niet of ik alle kamers ook voor internet ga gebruiken. Leg wel sowieso UTP aan. Zag op de bouwtekening dat er kabels komen voor coax. Deze kan ik natuurlijk vullen met UTP. Scheelt weer € 110,-
Qua apparatuur vind ik Ubiquiti erg mooi. De merken voor de switch en wandcontactdozen moet ik nog induiken.
De switch wordt sowieso 24 poorts. Nu zal ik even goed moeten kijken naar de slaapkamers.
Het zijn er wel 6 maar ik weet niet of ik alle kamers ook voor internet ga gebruiken. Leg wel sowieso UTP aan. Zag op de bouwtekening dat er kabels komen voor coax. Deze kan ik natuurlijk vullen met UTP. Scheelt weer € 110,-
Qua apparatuur vind ik Ubiquiti erg mooi. De merken voor de switch en wandcontactdozen moet ik nog induiken.
Qua slaapkamer heb ik er zelfs voor gekozen om 3x2 eind punten te leggen. in princiepe in iedere hoek (behalve bij de deur) Mocht je dan later de kamer anders inrichten hoeft er niet een utp kabel door heel de kamer gelegd te wordenWackmack schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:23:
Bedankt voor de goede input!
Dan leg je toch gewoon een kleine switch neer? Wat mij betreft hetzelfde als stekkerdozen, uiteindelijk heb je ze op bepaalde plekken toch nodig of je hele huis zit vol met ongebruikte WCD's. Zolang ze uit 't zich liggen kan ik mij er niet aan storen.shure-fan schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:57:
[...]
Waarom 4x utp naar de slaapkamer: 1x normaal internet, en wellicht komt daar nog iptv bij.... Maar wie weet wil je in de toekomst ook nog een media speler daar plaatsen of nog een extra apparaat...
Daarnaast zijn al die extra leidingen niet bepaald gratis voor de meeste. En geld kan toch maar 1 keer uitgegeven worden. Als je het hele huis zo doet zoals sommige Tweakers voor het netwerk adviseren dan wordt 't een duur huis.
Edit, toevoeging:
Niet de mooiste oplossing, maar een kabel kan vaak ook nog achter een plint netjes weg gewerkt te worden.
[ Voor 14% gewijzigd door Oilman op 20-07-2016 16:09 ]
Ik zat inderdaad in de positie om het aan te leggen. Op de bovenverdieping moesten mijn plafonds vervangen worden en de muren opnieuw gestucked. Voor paar euro de electricien laten komen om de sleuven en gaten te laten boren/frezen. De buizen leggen, kabels trekken etc dan ook zelf gedaan.Oilman schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:05:
[...]
Als je het hele huis zo doet zoals sommige Tweakers voor het netwerk adviseren dan wordt 't een duur huis.
Voor de mensen die het volgen. Ik heb een tweede video in de serie "Home Networking" gemaakt. Inmiddels is er een hoop bijgebouwd aan het huis en begint het er ook al echt een beetje als een huis uit te zien!
Hoewel niet veel IT in deze video, gaat dat in de toekomst zeker komen!
http://blog.quindorian.or...-second-walkthrough.html/
of
Hoewel niet veel IT in deze video, gaat dat in de toekomst zeker komen!
http://blog.quindorian.or...-second-walkthrough.html/
of
[ Voor 7% gewijzigd door Quindor op 21-07-2016 03:25 ]
Inderdaad! Alles wat je laat doen moet betaald worden, als ik hier hoor van 4 netwerkaansluitingen op je slaapkamer... Dat heeft wat mogen kosten, het probleem is alleen als je dat bij je leidingen doet oké, maar ga je nu een vloer leggen en wil je ook het beste van het beste, vervolgens een keuken van €35.000 dan nog allemaal nieuwe meubels.. Zo is het bij het bouwen van een huis telkens wat.Oilman schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:05:
[...]
Dan leg je toch gewoon een kleine switch neer? Wat mij betreft hetzelfde als stekkerdozen, uiteindelijk heb je ze op bepaalde plekken toch nodig of je hele huis zit vol met ongebruikte WCD's. Zolang ze uit 't zich liggen kan ik mij er niet aan storen.
Daarnaast zijn al die extra leidingen niet bepaald gratis voor de meeste. En geld kan toch maar 1 keer uitgegeven worden. Als je het hele huis zo doet zoals sommige Tweakers voor het netwerk adviseren dan wordt 't een duur huis.
Edit, toevoeging:
Niet de mooiste oplossing, maar een kabel kan vaak ook nog achter een plint netjes weg gewerkt te worden.
Het is allemaal een optelsom ja.Jordyz schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 09:50:
[...]
Inderdaad! Alles wat je laat doen moet betaald worden, als ik hier hoor van 4 netwerkaansluitingen op je slaapkamer... Dat heeft wat mogen kosten, het probleem is alleen als je dat bij je leidingen doet oké, maar ga je nu een vloer leggen en wil je ook het beste van het beste, vervolgens een keuken van €35.000 dan nog allemaal nieuwe meubels.. Zo is het bij het bouwen van een huis telkens wat.
Ik heb in mijn huis alles zelf aangelegd, dat scheelt nogal.
Als ik het allemaal had moeten uitbesteden dan had ik niet zoveel aangelegd, dan had ik op meerdere plaatsen 1 aansluiting laten maken en dan her een der een switch erbij.
Ik heb bewust de keuze gemaakt om alles centraal te beheren / plaatsen,
Kleine switches enzo wil ik niet hebben als ik van 1 ethernet aansluiting 2 moet maken
Ik heb overigens zelf alles aangelegd en aangesloten in mijn huis, dus kosten voor een aannemer ofzo had ik niet, en alles is opbouw.
Daarnaast, een kleine switch heeft ook weer een stroomadapter die ik dus wilde voorkomen.
En daarnaast (mijn hoofd doel), Ik zie cat5 als een multipurpose kabel, dus wil er niet alleen computer data signalen overheen gooien maar kan het ook gebruiken om diverse andere signalen te transporteren
Zo gebruik ik momenteel 2 patches om mijn mppt zonne omvormer te kunnen monitoren vanuit mijn kantoor (rs485)
1 patch daarvan hang naast de controller en gaat naar de patchkast, andere patch heb ik bij mijn computer, en op het patch paneel zijn deze 2 met een korte kabel verbonden.
Komt erop neer, er kan zoveel meer over cat5 dan alleen data signalen vandaar dat ik 48 poorten heb
Maargoed. Weer ontopic
Kleine switches enzo wil ik niet hebben als ik van 1 ethernet aansluiting 2 moet maken
Ik heb overigens zelf alles aangelegd en aangesloten in mijn huis, dus kosten voor een aannemer ofzo had ik niet, en alles is opbouw.
Daarnaast, een kleine switch heeft ook weer een stroomadapter die ik dus wilde voorkomen.
En daarnaast (mijn hoofd doel), Ik zie cat5 als een multipurpose kabel, dus wil er niet alleen computer data signalen overheen gooien maar kan het ook gebruiken om diverse andere signalen te transporteren
Zo gebruik ik momenteel 2 patches om mijn mppt zonne omvormer te kunnen monitoren vanuit mijn kantoor (rs485)
1 patch daarvan hang naast de controller en gaat naar de patchkast, andere patch heb ik bij mijn computer, en op het patch paneel zijn deze 2 met een korte kabel verbonden.
Komt erop neer, er kan zoveel meer over cat5 dan alleen data signalen vandaar dat ik 48 poorten heb
Maargoed. Weer ontopic
Dat klopt, als je het zelf doet heb je altijd minder kosten. Uren tel je dan al niet meer mee.hondapower schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:15:
[...]
Het is allemaal een optelsom ja.
Ik heb in mijn huis alles zelf aangelegd, dat scheelt nogal.
Als ik het allemaal had moeten uitbesteden dan had ik niet zoveel aangelegd, dan had ik op meerdere plaatsen 1 aansluiting laten maken en dan her een der een switch erbij.
Ik heb dat in het huis waar we nu wonen ook allemaal zelf gedaan, maar op een gegeven moment moet je er een max aan zetten.
Zo het heeft even geduurd, maar de meterkast is (bijna) helemaal klaar

- Rood: Aanslutingen die vanuit de kamers komen
- Groen: Aansluiting nas
- Grijs: Aansluting modem (die naar de Asus router in de woonkamer gaat)
(Geel: Deze komt nog, maar is voor tussen de (Ubiquiti) Poe injector die naar de patchpanel gaat lopen)

Wat zien we?:
- TP-LINK JetStream TL-SG1016DE
- Digitus DN-91612S - Patch Panel
- APC Back-UPS ES 550
- Synology DS214se
- Ubee EVW3200 Modem
Wat zien we niet?:
- Asus RT-AC68U (woonkamer, regelt de wifi en de rest van het netwerk, 1 kabel van ubee modem naar asus en 1 kabel van asus naar de tp-link switch in de meterkast)
- Tp-link TL-SG108 (woonkamer, voorziet de overige apparaten van kabels)
- Ubiquiti UniFi AP AC LR
Nog 2 aandachtspunten:
- De kabels onderin bevallen mij nog niet echt, denk dat ik nog een kabelgoot oid moet halen
- Een coax versterker, ik heb nu een splitter zoals jullie op de foto zien, maar die heeft een demping van 16DB naar de slaapkamer toe (waardoor beeld blokkerig loopt) Als ik deze omruil met de aansluiting voor de woonkamer (0,6db demping) gaat het goed. Dit betekent waarschijnlijk dat ik een versterker nodig heb die 16 db versterkt? Ik kan eigenlijk alleen maar 8db of 21+ db versterking vinden. Dus gelijk een vraag als iemand daar verstand van heeft: Kan ik de 21db versterking kopen? Heb namelijk ergens gelezen dat het ook kwaad kan als er teveel versterking is.
Ook vraag ik mij af of ik de versterker dan na de splitter zet en dan alleen voor de slaapkamer (aangezien de woonkamer al goed is) of moet ik deze voor de splitter zetten (Waardoor de woonkamer misschien teveel versterkt wordt?)
Verdere opmerkingen/tips over de meterkast hoor ik uiteraard graag

- Rood: Aanslutingen die vanuit de kamers komen
- Groen: Aansluiting nas
- Grijs: Aansluting modem (die naar de Asus router in de woonkamer gaat)
(Geel: Deze komt nog, maar is voor tussen de (Ubiquiti) Poe injector die naar de patchpanel gaat lopen)

Wat zien we?:
- TP-LINK JetStream TL-SG1016DE
- Digitus DN-91612S - Patch Panel
- APC Back-UPS ES 550
- Synology DS214se
- Ubee EVW3200 Modem
Wat zien we niet?:
- Asus RT-AC68U (woonkamer, regelt de wifi en de rest van het netwerk, 1 kabel van ubee modem naar asus en 1 kabel van asus naar de tp-link switch in de meterkast)
- Tp-link TL-SG108 (woonkamer, voorziet de overige apparaten van kabels)
- Ubiquiti UniFi AP AC LR
Nog 2 aandachtspunten:
- De kabels onderin bevallen mij nog niet echt, denk dat ik nog een kabelgoot oid moet halen
- Een coax versterker, ik heb nu een splitter zoals jullie op de foto zien, maar die heeft een demping van 16DB naar de slaapkamer toe (waardoor beeld blokkerig loopt) Als ik deze omruil met de aansluiting voor de woonkamer (0,6db demping) gaat het goed. Dit betekent waarschijnlijk dat ik een versterker nodig heb die 16 db versterkt? Ik kan eigenlijk alleen maar 8db of 21+ db versterking vinden. Dus gelijk een vraag als iemand daar verstand van heeft: Kan ik de 21db versterking kopen? Heb namelijk ergens gelezen dat het ook kwaad kan als er teveel versterking is.
Ook vraag ik mij af of ik de versterker dan na de splitter zet en dan alleen voor de slaapkamer (aangezien de woonkamer al goed is) of moet ik deze voor de splitter zetten (Waardoor de woonkamer misschien teveel versterkt wordt?)
Wat je nu hebt is geen splitter (die het signaal in twee gelijke delen splitst) maar een aftakelement (die een klein beetje signaal aftapt (met dus veel demping) en de rest met weinig demping doorlaat).
Ik denk dat je met een splitter al een heel eind komt, zo niet dan kun je altijd nog een versterker aanschaffen.
Ik denk dat je met een splitter al een heel eind komt, zo niet dan kun je altijd nog een versterker aanschaffen.
En achteraf heb je toch weer op andere punten meer of minder nodig dan vooraf bedacht.Jordyz schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 10:53:
[...]
Dat klopt, als je het zelf doet heb je altijd minder kosten. Uren tel je dan al niet meer mee.
Ik heb dat in het huis waar we nu wonen ook allemaal zelf gedaan, maar op een gegeven moment moet je er een max aan zetten.
Zo heb ik er op de werkkamer 6 maar ik gebruik er 0 (want WiFi gaat ook goed) en in een muurkast heb ik er 2 maar daar zou ik er 4 kunnen gebruiken (omvormer zonnepanelen enz).
Ohw, oopsOut.of.Control schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:38:
Wat je nu hebt is geen splitter (die het signaal in twee gelijke delen splitst) maar een aftakelement (die een klein beetje signaal aftapt (met dus veel demping) en de rest met weinig demping doorlaat).
Ik weet helemaal niks van coax en had wel gezocht naar een splitser(en hoe die eruitzag) Toen ik in de hornbach liep, zag ik m dus liggen, maar zo te zien zien ze er ook gewoon bijna hetzelfde uit
Bedankt, ik ga dat even proberen!
Akilla schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:22:
.....
Heb je de splitter niet verkeerd aangesloten? Kan het niet helemaal duidelijk zien, maar bij de meeste 2weg splitters is de ingang de kant met 1 aansluiting en de onderste 2 zijn uitgangen.Out.of.Control schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:38:
Een normale splitter doet +- 3.5 db demping.
Ik heb dus deze nodig:
http://www.jung.de/nl/onl...142/?article=A569-2NSIEWW
Nu blijkt er geen modulair jack voor CAI aanwezig te zijn voor deze doos.
Iemand suggesties?
Nu blijkt er geen modulair jack voor CAI aanwezig te zijn voor deze doos.

Heb je hem al binnen? Ben benieuwd..duc848 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 16:47:
Ik heb toevallig als test deze besteld:
[afbeelding]
[ Voor 52% gewijzigd door xzaz op 21-07-2016 20:38 ]
Jazeker! En ben er wel enthousiast over, ik had voor de zekerheid een passend setje van GIRA meebesteld, maar ik denk dat hij ook gaat passen in mijn PEHA materiaal. door de ring die erbij zit, deze maakt hem breder.xzaz schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 20:09:
Ik heb dus deze nodig:
Nu blijkt er geen modulair jack voor CAI aanwezig te zijn voor deze doos.Iemand suggesties?
[...]
Heb je hem al binnen? Ben benieuwd..
Maak me alleen wel zorgen over het inbouwen, de Utp "klikmodule" is redelijk lang, en er moet ook een F-type connector coax kabel achterin gedraait worden, en dat allemaal in 1 inbouwdoosje....
Zondag ochtend ga ik om mijn gemak hem proberen in te bouwen in mijn kantoor. als dat lukt zal ik een foto posten.

De keystone is toch een standaard? Daar moet toch dan zo'n beetje alles in passen lijkt mij.xzaz schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 20:09:
Ik heb dus deze nodig:
Nu blijkt er geen modulair jack voor CAI aanwezig te zijn voor deze doos.Iemand suggesties?
[...]
Heb je hem al binnen? Ben benieuwd..
ja en nee, Busch jager heeft bv. 3 of 4 verschillende keystone houders met verschillende afmetingen.Capa schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:29:
[...]
De keystone is toch een standaard? Daar moet toch dan zo'n beetje alles in passen lijkt mij.
Ze zijn sowieso niet te krijgen, waarom bestaan er niet gewoon dozen met 1x UTP en COAX Anno 2016.Capa schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:29:
[...]
De keystone is toch een standaard? Daar moet toch dan zo'n beetje alles in passen lijkt mij.
Wellicht toch te weinig vraag naar in de markt (massaproductie) ?xzaz schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:33:
[...]
Ze zijn sowieso niet te krijgen, waarom bestaan er niet gewoon dozen met 1x UTP en COAX Anno 2016.
2250 WP Zuid PVoutput
Beste allemaal,
Over een paar weken mag ik de sleutel van ons eerst huis in ontvangst nemen. Nu wil ik de eerste week alle netwerkkabels aanleggen. Ik wil zeker weten dat ik niets vergeet en dat alles meteen goed gaat. Daarom graag jullie aan- en opmerkingen. Het volgende schema heb ik gemaakt:
https://www.dropbox.com/s...f/Netwerk%20huis.jpg?dl=0
Wat denk ik nodig te hebben:
- 100m UTP CAT6 (stug);
- Switch (8-poorts);
- Patch panel (8 poorts);
- 4x Wandcontactdoos;
- 50m UTP CAT6 (flex);
- Genoeg RJ45 connectoren
.
Op dit moment ligt in elke kamer een COAX kabel, welke ik wil vervangen met één of twee UTP kabels (afhankelijk van de ruimte). Mijn vraag: zie ik iets over het hoofd?
In ieder geval bedankt voor eventuele input
(Taalfout aangepast...nadeel van kopieëren en niet controleren
)
Over een paar weken mag ik de sleutel van ons eerst huis in ontvangst nemen. Nu wil ik de eerste week alle netwerkkabels aanleggen. Ik wil zeker weten dat ik niets vergeet en dat alles meteen goed gaat. Daarom graag jullie aan- en opmerkingen. Het volgende schema heb ik gemaakt:
- 100m UTP CAT6 (stug);
- Switch (8-poorts);
- 4x Wandcontactdoos;
- 50m UTP CAT6 (flex);
- Genoeg RJ45 connectoren
Op dit moment ligt in elke kamer een COAX kabel, welke ik wil vervangen met één of twee UTP kabels (afhankelijk van de ruimte). Mijn vraag: zie ik iets over het hoofd?
(Taalfout aangepast...nadeel van kopieëren en niet controleren
[ Voor 4% gewijzigd door Pluisie op 24-07-2016 21:09 ]
Slaapkamer 1 ook een dubbele utp kabel met een dubbele rj45 wanDcontactdoos.Pluisie schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:08:
Beste allemaal,
- 100m UTP CAT6 (stug);
- Switch (8-poorts);
- 4x Wandcontactdoos;
- 50m UTP CAT6 (flex);
- Genoeg RJ45 connectoren.
Op dit moment ligt in elke kamer een COAX kabel, welke ik wil vervangen met één of twee UTP kabels (afhankelijk van de ruimte). Mijn vraag: zie ik iets over het hoofd?![]()
Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!
Als ik Google op keystone coax krijg ik vrij veel resultaat, alleen of dat snel in NL te leveren is weet ik niet.xzaz schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:33:
[...]
Ze zijn sowieso niet te krijgen, waarom bestaan er niet gewoon dozen met 1x UTP en COAX Anno 2016.
Het lijkt erop dat je een fabrikant specifieke (Siemon???) uitvoering gekozen hebt. Zelf zou ik deze kiezen:xzaz schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 20:09:
Ik heb dus deze nodig:
http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63766996/
Keystones zijn in principe wel standaard (https://en.wikipedia.org/wiki/Keystone_module), maar sommige fabrikanten hebben (zoals wel gebruikelijk in IT) eigen ideeen over standaarden en passen die dan weer aan. Bij het zoeken naar passend schakelmateriaal staat dan wel aangegeven voor welke fabrikant die variant is. Degene die ik link hierboven lijkt de "standaard" keystones te kunnen behuizen. Voor coax zou je dan deze:
http://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1214693
of zoeen:
http://www.allekabels.nl/...f-connector-naar-iec.html
kunnen gebruiken. Die met F-connector heb ik zelf en past bijvoorbeeld prima in de rode draagring van Busch Jaeger bijvoorbeeld en heeft daarmee de standaard keystone afmetingen.
Voor het bestellen van de Jung spullen kun je even contact opnemen met de leverancier en die weet dan vast wel of het voor fabrikant specifieke keystones is of de standaard keystones.
Bedankt, ik heb echter de kogel al door de kerk gedaan; gewoon coax voor TV en Radio getrokken en dan in een andere loze leiding komt eventueel netwerk; UTP 2x.tsjoender schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:38:
[...]
Het lijkt erop dat je een fabrikant specifieke (Siemon???) uitvoering gekozen hebt. Zelf zou ik deze kiezen:
http://www.jung.de/nl/online-catalogus/63766996/
Keystones zijn in principe wel standaard (https://en.wikipedia.org/wiki/Keystone_module), maar sommige fabrikanten hebben (zoals wel gebruikelijk in IT) eigen ideeen over standaarden en passen die dan weer aan. Bij het zoeken naar passend schakelmateriaal staat dan wel aangegeven voor welke fabrikant die variant is. Degene die ik link hierboven lijkt de "standaard" keystones te kunnen behuizen. Voor coax zou je dan deze:
http://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1214693
of zoeen:
http://www.allekabels.nl/...f-connector-naar-iec.html
kunnen gebruiken. Die met F-connector heb ik zelf en past bijvoorbeeld prima in de rode draagring van Busch Jaeger bijvoorbeeld en heeft daarmee de standaard keystone afmetingen.
Voor het bestellen van de Jung spullen kun je even contact opnemen met de leverancier en die weet dan vast wel of het voor fabrikant specifieke keystones is of de standaard keystones.
Overigens had ik nooit in die leiding een COAX en UTP kunnen trekken wat een drama.
[ Voor 3% gewijzigd door xzaz op 25-07-2016 11:09 ]
Hoe is het inbouwen gegaan? Paste alles in 1 inbouwdoosje?duc848 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 06:44:
[...]
Jazeker! En ben er wel enthousiast over, ik had voor de zekerheid een passend setje van GIRA meebesteld, maar ik denk dat hij ook gaat passen in mijn PEHA materiaal. door de ring die erbij zit, deze maakt hem breder.
Maak me alleen wel zorgen over het inbouwen, de Utp "klikmodule" is redelijk lang, en er moet ook een F-type connector coax kabel achterin gedraait worden, en dat allemaal in 1 inbouwdoosje....
Zondag ochtend ga ik om mijn gemak hem proberen in te bouwen in mijn kantoor. als dat lukt zal ik een foto posten.
[afbeelding]
Ben erg benieuwd, want zit erg te twijfelen of ik deze ook ga bestellen.
Zondag ochtend een poging gewaagt. Maar helaas. Ik kreeg sowieso de utp kabel er niet bij in met de coax samen door een pvc buis, en ik wilde het niet gokken, aangezien alles daar net gestucadoord en geschilderd is.stickyb schreef op maandag 25 juli 2016 @ 20:23:
[...]
Hoe is het inbouwen gegaan? Paste alles in 1 inbouwdoosje?
Ben erg benieuwd, want zit erg te twijfelen of ik deze ook ga bestellen.
Overigens denk ik wel dat het aansluiten gaat lukken, als je maar wel een doosje van 50 diep hebt.
En daar komt bij dat het helaas ook niet "mooi" paste in mijn Peha materiaal. dus het viel niet echt mee allemaal. De kamer die ik nu aan het opknappen ben, word dus allemaal PEHA schakelmateriaal, met 2 keer een Gira setje ertussen, het is niet anders..

Gisteren begonnen met het netwerk hier in huis.Is een huurwoning ,dus ik ga niet hakken en breken om doosjes in de muur te krijgen.Probeer van de bestaande leidingen gebruik te maken en anders met z25 verder.
Gisteren van de woon naar de slaapkamer 4 x een draka cat. 6 utp kabels gelegt via een 5/8" leiding waar een norm 88 kabel in zat.Met hulp van mijn vriendin. Deze kabels heb ik met overlengte van 12 meter in de woonkamer hangen, dit ivm doorboren onder de vloer naar de garage.In de garage wil ik een patchkast van ongeveer een meter hoog bij 60 x60 plaatsen.
Zal wel een landurig project worden,maar dat komt goed
Gisteren van de woon naar de slaapkamer 4 x een draka cat. 6 utp kabels gelegt via een 5/8" leiding waar een norm 88 kabel in zat.Met hulp van mijn vriendin. Deze kabels heb ik met overlengte van 12 meter in de woonkamer hangen, dit ivm doorboren onder de vloer naar de garage.In de garage wil ik een patchkast van ongeveer een meter hoog bij 60 x60 plaatsen.
Zal wel een landurig project worden,maar dat komt goed
Waarom een patch kast van 1 meter +/- 20U hoog van maar 60 bij 60?
Ga je er alleen patchpanels inzettenen wat kleine nasjes?
Ik ga er 2 switches in zetten. 2 patchpanelen.nig wat nasjes en waarschijnlijk nog een server.dan gaat het vroj hard met de ruimte. En bovenop kan ik dan mooi wat verf en kwasten kwijtHMaster_II schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:19:
Waarom een patch kast van 1 meter +/- 20U hoog van maar 60 bij 60?
Let op met de diepte. Ik weet niet wat voor type server en case je kiest, maar in de pricewatch staan maar 10 rack cases (atx) die minder diep zijn dan 50cm. Je wil natuurlijk achteraan wel wat ruimte om de kabels aan te sluiten en de warme lucht uit de case te blazen.vincedd schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 00:52:
[...]
Ik ga er 2 switches in zetten. 2 patchpanelen.nig wat nasjes en waarschijnlijk nog een server.dan gaat het vroj hard met de ruimte.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Dit dus.Arator schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 03:13:
[...]
Let op met de diepte. Ik weet niet wat voor type server en case je kiest, maar in de pricewatch staan maar 10 rack cases (atx) die minder diep zijn dan 50cm. Je wil natuurlijk achteraan wel wat ruimte om de kabels aan te sluiten en de warme lucht uit de case te blazen.

Ik heb thuis een 22U HP rack staan van 1 meter diep. Daar loop je al snel tegen kabelchaos aan. En warmte die gegenereerd word is ook best merkbaar.
Als ik naar het plaatje kijk zie ik op het patchpaneel 7 kabels en op de switch 8 kabels uitkomen. Aangezien je een 8-poorts patchpaneel en een 8-poorts switch in de meterkast wilt hangen, lijkt me dit aan de krappe kant. Je hebt zo op de switch geen mogelijkheid tot uitbreiding (van bijvoorbeeld een nas of evt. domotica).Pluisie schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:08:
Beste allemaal,
- 100m UTP CAT6 (stug);
- Switch (8-poorts);
- 4x Wandcontactdoos;
- 50m UTP CAT6 (flex);
- Genoeg RJ45 connectoren.
Op dit moment ligt in elke kamer een COAX kabel, welke ik wil vervangen met één of twee UTP kabels (afhankelijk van de ruimte). Mijn vraag: zie ik iets over het hoofd?![]()
(Taalfout aangepast...nadeel van kopieëren en niet controleren)
Mijn tip, pak een 12 poorts patchpaneel (voorbeeld) en een 16 poorts switch (voorbeeld).
Heb je ook nagedacht over hoe je alles gaat ophangen in de meterkast? Wil je opbouw patchdoosjes of echt een paneel in een rackje? Hetzelfde geldt voor de switch, die kun je ook in een rackje monteren of door middel van de schroefgaten ophangen (wel even checken of de gaten erin zitten).
Goede opmerking. Ik had in mijn hoofd zitten dat ik nog ruimte had voor één extra kabel, maar dat is inderdaad niet zo. De manier van ophangen heb ik nog niet helemaal bedacht, ik ken de exacte hoeveelheid ruimte die ik kan gebruiken nog niet. Het leek mij wel een idee om met plankjes (en plankdragers) te werken (ergens voorbij zien komen op het forum). Ik heb gevraagd of de huidige bewoners foto's van de meterkast willen maken (ik heb een keer snel gekeken maar geen duidelijk beeld meer voor ogen helaas). Bedankt voor de tips!PatrickPR schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:13:
[...]
Als ik naar het plaatje kijk zie ik op het patchpaneel 7 kabels en op de switch 8 kabels uitkomen. Aangezien je een 8-poorts patchpaneel en een 8-poorts switch in de meterkast wilt hangen, lijkt me dit aan de krappe kant. Je hebt zo op de switch geen mogelijkheid tot uitbreiding (van bijvoorbeeld een nas of evt. domotica).
Mijn tip, pak een 12 poorts patchpaneel (voorbeeld) en een 16 poorts switch (voorbeeld).
Heb je ook nagedacht over hoe je alles gaat ophangen in de meterkast? Wil je opbouw patchdoosjes of echt een paneel in een rackje? Hetzelfde geldt voor de switch, die kun je ook in een rackje monteren of door middel van de schroefgaten ophangen (wel even checken of de gaten erin zitten).
Vraagje, wij hebben het geluk dat we een nieuw huis mogen bouwen.
De meterkast mag niet dieper dan de standaard opgegeven 31cm, dit omdat het anders gebruikt kan worden als een voorraadkast.
Wel mag de meterkast breder zijn (standaard 75cm) dus mijn meterkast wordt nu ongeveer 1m breed.
Ik ga vragen of ze het elektrische gedeelte zoveel mogelijk aan 1 kant willen plaatsen. Aan de lege kant wil ik dan de loze leidingen uit laten komen zodat ik daar dan de netwerkapparatuur kan plaatsen.
Sowieso wil ik elke kamer 1 loze leiding hebben. Als ik een 3/4 buis neem kan hier wel coax en UTP Cat6e doorheen toch?
Nog enig idee waar ik op moet letten? Nu kan alles nog worden aangeven (ik laat 2x loze leiding in plafond uitkomen (1x begane grond 1x verdieping) om hier een POE Access Point op te hangen.
De meterkast mag niet dieper dan de standaard opgegeven 31cm, dit omdat het anders gebruikt kan worden als een voorraadkast.
Wel mag de meterkast breder zijn (standaard 75cm) dus mijn meterkast wordt nu ongeveer 1m breed.
Ik ga vragen of ze het elektrische gedeelte zoveel mogelijk aan 1 kant willen plaatsen. Aan de lege kant wil ik dan de loze leidingen uit laten komen zodat ik daar dan de netwerkapparatuur kan plaatsen.
Sowieso wil ik elke kamer 1 loze leiding hebben. Als ik een 3/4 buis neem kan hier wel coax en UTP Cat6e doorheen toch?
Nog enig idee waar ik op moet letten? Nu kan alles nog worden aangeven (ik laat 2x loze leiding in plafond uitkomen (1x begane grond 1x verdieping) om hier een POE Access Point op te hangen.
In een 3/4 buis ( 19mm ) kan je inderdaad een coax en een utp trekken.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat er niet te veel 90C bochten in je leidingen komen, dat trekt nogal vervelend kabel erin.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat er niet te veel 90C bochten in je leidingen komen, dat trekt nogal vervelend kabel erin.
Nou ja met 90C trek je ze er vrij vlot doorheen hoor. Of ze daarna ook nog heel zijn is een ander verhaal. 90F werkt beter.Galaxis schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 09:25:
In een 3/4 buis ( 19mm ) kan je inderdaad een coax en een utp trekken.
overigens is 19mm erg krap hoor, ik kreeg er maar net een enkele coax doorheen van 8M en daar zaten maar 3 bochtjes in die specifiek zo flauw mogelijk waren gemaakt. No way dat je daar ook nog een UTP kabeltje doortrekt (misschien een Cat 5je, maar Cat6 installatiekabel gaat sowieso niet lukken.
Dan weet ik niet wat voor knotsen van kabels jij heb getrokken ? Ik heb hier in huis overal 19mm liggen. En ik kreeg er zonder enige moeitse coax ( hirschmann , type weet ik zo even niet ) en cat 6 er doorheen.supersnathan94 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:52:
[...]
Nou ja met 90C trek je ze er vrij vlot doorheen hoor. Of ze daarna ook nog heel zijn is een ander verhaal. 90F werkt beter.
overigens is 19mm erg krap hoor, ik kreeg er maar net een enkele coax doorheen van 8M en daar zaten maar 3 bochtjes in die specifiek zo flauw mogelijk waren gemaakt. No way dat je daar ook nog een UTP kabeltje doortrekt (misschien een Cat 5je, maar Cat6 installatiekabel gaat sowieso niet lukken.
euhm Standaard coax op rol van de praxis (mm of 8 ) en König Cat 6a installatiekabel (vaste kern volledig Koper) en die zit ook op iets van 8-9 mm. Ik moet zeggen dat we met het trekken van de Cat 6 kabel wel de kabel dubbel hebben gevouwen bij het trekken dus dan valt het vaak wel iets dikker uit. Het was lig erg lastig om hem op 2 hoog te krijgen.Galaxis schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:55:
[...]
Dan weet ik niet wat voor knotsen van kabels jij heb getrokken ? Ik heb hier in huis overal 19mm liggen. En ik kreeg er zonder enige moeitse coax ( hirschmann , type weet ik zo even niet ) en cat 6 er doorheen.
Ah oke, dat dubbelvouwen zorgt er inderdaad voor dat het stroever gaat. Goed vastmaken aan je trekoog van de trekveer valt ook niet altijd mee moet ik zeggensupersnathan94 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:01:
[...]
euhm Standaard coax op rol van de praxis (mm of 8 ) en König Cat 6a installatiekabel (vaste kern volledig Koper) en die zit ook op iets van 8-9 mm. Ik moet zeggen dat we met het trekken van de Cat 6 kabel wel de kabel dubbel hebben gevouwen bij het trekken dus dan valt het vaak wel iets dikker uit. Het was lig erg lastig om hem op 2 hoog te krijgen.

Ik heb voor de coax overal Hirschmann KOKA 9 TS gebruikt, dat ging ook net met UTP ernaast. Maar ben toch erg blij dat ik op sommige plaatsen dubbele loze leidingen geplaatst heb! Mocht ik ooit iets willen veranderen of toevoegen kan ik dat zonder gedoe regelen.
Dat oog is met 5 mm ook veel te klein. Daar kan je max een cat5e doorheen krijgenGalaxis schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:04:
[...]
Ah oke, dat dubbelvouwen zorgt er inderdaad voor dat het stroever gaat. Goed vastmaken aan je trekoog van de trekveer valt ook niet altijd mee moet ik zeggen
Aangezien er 2x cat 6 doorheen moest heb ik eerst de lengtes opgemeten toen de leidingen nog zichtbaar waren en dat dan X2 + 5 meter.
Ik denk dat ik ook maar een gewoon dubbele loze leidingen laat aanleggen.Beekforel schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:39:
Ik heb voor de coax overal Hirschmann KOKA 9 TS gebruikt, dat ging ook net met UTP ernaast. Maar ben toch erg blij dat ik op sommige plaatsen dubbele loze leidingen geplaatst heb! Mocht ik ooit iets willen veranderen of toevoegen kan ik dat zonder gedoe regelen.
Wel even over onderhandelen, ik vind € 90,00 wel schandalig duur voor een loze leiding.
Ik kon 10 jaar terug al meer dan €200 per leiding betalen. Ik zeg je hebt al een koopje.JaMaaT schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 15:51:
[...]
Ik denk dat ik ook maar een gewoon dubbele loze leidingen laat aanleggen.
Wel even over onderhandelen, ik vind € 90,00 wel schandalig duur voor een loze leiding.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Niet lullig bedoeld, maar dat ik minder dan de helft betaal maakt het nog geen koopje.
Ik moet nog na de installateur, is kijken wat daar te onderhandelen valt.
Even voor de duidelijkheid, het is 'vrij bouwen' ik mag de installateur zelf kiezen.
Ik moet nog na de installateur, is kijken wat daar te onderhandelen valt.
Even voor de duidelijkheid, het is 'vrij bouwen' ik mag de installateur zelf kiezen.
Ik wil mijn meterkast ook aanpakken, want dat is nu een zooitje van UTP kabels, COAX kabels, netsnoeren rondhangende switches, modems, stekkerblokken, telefooncentrale etc...

Nu heb ik een nieuwbouwwoning en dus hoge plafonds. Dat zorgt ervoor dat ik boven de meterkast ruimte heb van zo'n 40-50cm schat ik, waar ik een plank wil (laten) monteren om daar mijn switches onder te monteren, mijn NAS en UPS op te zetten en de apparatuur eigenlijk dus in z'n geheel daar wil plaatsen (met de nodige kabelgoten).
Nu zit ik alleen met het volgende: die ruimte boven de deur van de meterkast heeft een plank aan de buitenkant ertegenaan zitten. Die zit met metalen krammen(?) in het hout van de meterkast:

Mijn vraag is: hoe krijg ik die plank er netjes af? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil niks beschadigen. Die plank wil ik nl (laten) ombouwen naar een openslaand deurtje zodat ik, als het nodig is, goed bij de apparatuur kan komen die ik daarachter dan ga plaatsen.

Nu heb ik een nieuwbouwwoning en dus hoge plafonds. Dat zorgt ervoor dat ik boven de meterkast ruimte heb van zo'n 40-50cm schat ik, waar ik een plank wil (laten) monteren om daar mijn switches onder te monteren, mijn NAS en UPS op te zetten en de apparatuur eigenlijk dus in z'n geheel daar wil plaatsen (met de nodige kabelgoten).
Nu zit ik alleen met het volgende: die ruimte boven de deur van de meterkast heeft een plank aan de buitenkant ertegenaan zitten. Die zit met metalen krammen(?) in het hout van de meterkast:

Mijn vraag is: hoe krijg ik die plank er netjes af? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil niks beschadigen. Die plank wil ik nl (laten) ombouwen naar een openslaand deurtje zodat ik, als het nodig is, goed bij de apparatuur kan komen die ik daarachter dan ga plaatsen.
Ik denk niet dat je die plank eraf krijgt zonder iets te beschadigen. Is het niet veel makkelijker om een nieuwe plak te maken? Dat zijn de kosten toch ook niet?Tallguy schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:21:
Ik wil mijn meterkast ook aanpakken, want dat is nu een zooitje van UTP kabels, COAX kabels, netsnoeren rondhangende switches, modems, stekkerblokken, telefooncentrale etc...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dus je hebt RJ45 stekkers rechtstreeks op solid cable gezet? Moet eigenlijk een patchpaneel tussen.Tallguy schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:21:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Je kunt de plaat er met een zware hamer vanaf de binnenzijde afslaan.
Is wel een klusje. Gemakkelijkste is om de plaat kapot te zagen en dan een nieuwe plaat maken.
Van wie moet dat?hondapower schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:17:
[...]
Dus je hebt RJ45 stekkers rechtstreeks op solid cable gezet? Moet eigenlijk een patchpaneel tussen.
Precies, je hebt er zelfs bijpassende RJ45 stekkertjes voor
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Als je de verkeerde RJ45 stekkers gebruikt dan maken ze op den duur geen goed contact.
Dan wel ja. Maar als je de juiste stekkers gebruikt voor op solid cable is er niets aan de hand.
Ik heb in de muur in huis ook solid cables gebruikt die met een punchdowntool zijn vastgezet op de wandcontactdozen, maar aan de andere kant zitten er gewoon RJ45-stekkers op.
Een patchpanel ernaast zou me op die plek teveel ruimte kosten en het hoeft niet te kunnen bewegen en het hoeft ook nooit te worden omgeprikt. Dus gewoon de juiste stekkers (voor solid) erop en aansluiten maar.
Ik heb in de muur in huis ook solid cables gebruikt die met een punchdowntool zijn vastgezet op de wandcontactdozen, maar aan de andere kant zitten er gewoon RJ45-stekkers op.
Een patchpanel ernaast zou me op die plek teveel ruimte kosten en het hoeft niet te kunnen bewegen en het hoeft ook nooit te worden omgeprikt. Dus gewoon de juiste stekkers (voor solid) erop en aansluiten maar.
Punctuality is the politeness of kings
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2