Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 122 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:25

Ethirty

Who...me?

Nee hoor, dat gaat prima.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:15
Ethirty schreef op zondag 12 juni 2016 @ 18:24:
Alleen doe je dat niet op het patchpaneel, maar op de switch. En dat kan dus prima met een untagged vlan.
Jij leest z'n plaatje wel heel letterlijk ;)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-05 20:05

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Zijn al die VLANS nodig? Met KPN glasvezel kan tv en internet over 1 kabel zonder VLANS.. Scheelt je een hoop geld, goedkope switch volstaat.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonson
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-08-2024
frankwopereis schreef op zondag 12 juni 2016 @ 23:04:
Zijn al die VLANS nodig? Met KPN glasvezel kan tv en internet over 1 kabel zonder VLANS.. Scheelt je een hoop geld, goedkope switch volstaat.
Wat ik zover op het web heb kunnen vinden moet ik gebruik maken van managed switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Sjonson schreef op zondag 12 juni 2016 @ 23:07:
[...]

Wat ik zover op het web heb kunnen vinden moet ik gebruik maken van managed switches.
Oké dat kan, verschilt ongetwijfeld per aanbieder. Ik vind het wel een sterke beperking, alle huishoudens opleggen VLANS te gebruiken (of extra kabels te trekken). De gemiddelde consument weet niet eens wat een VLAN is.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonson
frankwopereis schreef op maandag 13 juni 2016 @ 07:40:
[...]

Oké dat kan, verschilt ongetwijfeld per aanbieder. Ik vind het wel een sterke beperking, alle huishoudens opleggen VLANS te gebruiken (of extra kabels te trekken). De gemiddelde consument weet niet eens wat een VLAN is.
Voor alle kamers waar ik ook IPTV nodig heb wil ik zo ie zo een dedicated kabel leggen. Maar ik wil maar 1 switch gebruiken vandaar dat ik een managed switch wil gebruiken. Anders had ik 2 losse switches kunnen gebruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-05 19:43
Stomme vraag, maar waar haal je die opbouwelektradozen met gaten in de zijkant? 8)7
In de bouwmarkt vind ik alleen maar stopcontacten waar de stroomdraad van achter wordt ingevoerd zoals gebruikelijk is als je hem op een wandcontactdoos monteert. Of hebben jullie er gewoon zelf maar gaten in geboord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-02 20:47

grass460

[DPC] Division_Brabant

meestal zitten er uitbreek uitsparingen in
Pimmeh schreef op maandag 13 juni 2016 @ 10:44:
[...]

Stomme vraag, maar waar haal je die opbouwelektradozen met gaten in de zijkant? 8)7
In de bouwmarkt vind ik alleen maar stopcontacten waar de stroomdraad van achter wordt ingevoerd zoals gebruikelijk is als je hem op een wandcontactdoos monteert. Of hebben jullie er gewoon zelf maar gaten in geboord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

En je kan de doos een kwart slag draaien, en dan in de muur monteren. Maar in alle dozen zitten of uitbreek sparingen, of van die rode schuif dingetjes.

Alle dozen die in de muur komen hebben minimaal 4 en soms 5 uitsparingen (de vijfde aan de achterkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 14:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

je kunt ook voor je IPTV rechtstreeks van het patchpaneel naar je draytek. dan kun je de rest op een normale switch aansluiten. Wat je nu hebt getekend werkt ook.

Veel mensen kiezen voor een setup met VLANs als ze slechts 1 kabel kunnen trekken naar een kamer. dan zet je dus een managed switch aan het begin en eind van de kabel om de VLANS samen te voegen en daarna weer te splitsen. Dit is bij jou dus niet nodig.
Sjonson schreef op zondag 12 juni 2016 @ 18:28:
Misschien begrijp ik het niet goed hoor.

Maar een patchpaneel is simpel weg een verbindkastje om van RJ45 naar WCD te kunnen gaan?
Dus als ik op mijn switch(die managed is) aangeef dat poortjes 5-6 voor VLAN2 en deze via de poortjes 5-6 op mijn patch paneel naar een WCD laat gaan, dan gaat dat toch goed?

Of moet ik dan echt met 2 aparte switches werken?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonson
prein2 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:05:
je kunt ook voor je IPTV rechtstreeks van het patchpaneel naar je draytek. dan kun je de rest op een normale switch aansluiten. Wat je nu hebt getekend werkt ook.

Veel mensen kiezen voor een setup met VLANs als ze slechts 1 kabel kunnen trekken naar een kamer. dan zet je dus een managed switch aan het begin en eind van de kabel om de VLANS samen te voegen en daarna weer te splitsen. Dit is bij jou dus niet nodig.

[...]
Wow thanks dit maakt voor mij een hoop duidelijker en makkelijker. Heb nu een unmanaged switch besteld. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:08
Wellicht een domme vraag, wij zijn ook bezig met een nieuwbouw woning.

Ik zou op de begane grond en 1e verdieping van deze access points willen ophangen.

Zou dan willen aansluiten op patchtpaneel --> POE injector --> switch.

Werkt dat? Geeft het patchtpaneel gewoon de stroom door?

Zo wil dat dan ook met een IP Camera gaan doen icm m'n Synology NAS.

Ben totaal niet thuis in netwerken, zit ik dan in de goede richting?

Verder nog tips voor een nieuwbouw woning? Ik laat op elke kamer een loze leiding leggen voor UTP incl zolder (1x kamer, 1x keuken)

Mocht ik in de kamer tekort komen aan 1x een UTP aansluiting kan ik daar dan weer gewoon een kleine switch plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:58

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

JaMaaT schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:20:
Wellicht een domme vraag, wij zijn ook bezig met een nieuwbouw woning.

Ik zou op de begane grond en 1e verdieping van deze access points willen ophangen.

Zou dan willen aansluiten op patchtpaneel --> POE injector --> switch.

Werkt dat? Geeft het patchtpaneel gewoon de stroom door?

Zo wil dat dan ook met een IP Camera gaan doen icm m'n Synology NAS.
Ja.
Mocht ik in de kamer tekort komen aan 1x een UTP aansluiting kan ik daar dan weer gewoon een kleine switch plaatsen?
Ja.

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:43
Ik zou je sterk aanraden om even verder te zoeken naar een AP dat ook 5 GHz heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Out.of.Control schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:26:
Ik zou je sterk aanraden om even verder te zoeken naar een AP dat ook 5 GHz heeft.
Dacht altijd dat de n stond voor 5GHz. Bij de specificaties staat er wel n maar ook dit:

• 2.40 - 2.4835GHz

Iemand anders een alternatief voor een POE Access Point dat gewoon netjes aan het plafond gemonteerd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

JaMaaT schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:11:
[...]

Dacht altijd dat de n stond voor 5GHz. Bij de specificaties staat er wel n maar ook dit:

• 2.40 - 2.4835GHz

Iemand anders een alternatief voor een POE Access Point dat gewoon netjes aan het plafond gemonteerd kan worden?
Er zijn tientallen merken te vinden, kijk voor SOHO gebruik eens naar Ubiquiti. (loopt ook een topic van hier op GoT).

Edit: \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

[ Voor 7% gewijzigd door MisteRMeesteR op 17-06-2016 14:18 ]

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 23:01
[...]Iemand anders een alternatief voor een POE Access Point dat gewoon netjes aan het plafond gemonteerd kan worden?
Visueel nog mooier dan die Edimax ook, een Unifi AC-Lite, LR of Pro

[ Voor 40% gewijzigd door L201 op 17-06-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Deze had ik al gezien. Zit er alleen een beetje mee dat ik totaal geen kennis heb van (draadloze) netwerken.

Vind het wel leuk om mij er in te verdiepen echter zou het wel fijn zijn als het makkelijk te installeren is.

Zijn de Unifi producten makkelijk te configureren? Daar lees ik wat wisselende verhalen over.

En als ik voor de Pro versie ga, heb ik dan voldoende aan 1 stuks? Of toch 1 op de begane grond en 1 op de 1e verdiepingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:28
JaMaaT schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 15:02:
Deze had ik al gezien. Zit er alleen een beetje mee dat ik totaal geen kennis heb van (draadloze) netwerken.

Vind het wel leuk om mij er in te verdiepen echter zou het wel fijn zijn als het makkelijk te installeren is.

Zijn de Unifi producten makkelijk te configureren? Daar lees ik wat wisselende verhalen over.

En als ik voor de Pro versie ga, heb ik dan voldoende aan 1 stuks? Of toch 1 op de begane grond en 1 op de 1e verdiepingen?
Is zo gedaan stelt niet heel veel voor, het is alleen zo als je meerdere hebt ook een controller nodig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Is 1 stuks voldoende voor 1 woning? Dat scheelt mij dus de controller.

De controller, is dat hardware- of softwarematig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

tot en met 3 Unifi's kan je zonder controller. Tenzij je een Guest portal wilt hebben, dan weer wel.

Maar voor de controller heb je drie opties:

1. Kleine PC draaien, en daar de controller software erop (is gratis te downloaden van de site)
2. Echte hardware controller kopen van Ubiquiti (kost rond de 120 euro)
3. Rasperry Pi nemen, en de controller daarop zetten.

Voordeel voor optie 3: Weinig stroomverbruik, en je kan nog andere programma's (firewall, streaming, films etc...) draaien op die Raspberry Pi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:39
Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 15:59:
tot en met 3 Unifi's kan je zonder controller. Tenzij je een Guest portal wilt hebben, dan weer wel.

Maar voor de controller heb je drie opties:

1. Kleine PC draaien, en daar de controller software erop (is gratis te downloaden van de site)
2. Echte hardware controller kopen van Ubiquiti (kost rond de 120 euro)
3. Rasperry Pi nemen, en de controller daarop zetten.

Voordeel voor optie 3: Weinig stroomverbruik, en je kan nog andere programma's (firewall, streaming, films etc...) draaien op die Raspberry Pi.
Optie 4: De controller laten draaien op Digital Ocean / AWS / Azure . Bij Digital Ocean draai ik mijn controller en dat werkt al ruim een jaar kneiter stabiel.

1 AP geeft over het algemeen niet genoeg dekking voor een hele woning. In een normale eengezinswoning hang ik het liefste op elke etage er 1 (ivm 5GHz dekking). Als je dat niet wilt, begin dan met 2 die je tactisch in huis ophangt.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Thnx, dan ga ik voor 2 in eerste instantie.

Ik lees ook dat de controller niet 24/7 hoeft te draaien. Dus ik kan de 2 AP's instellen en dan blijven ze gewoon hun werk doen?

Extra PC / Raspberry Pi vind ik dan weer beetje teveel van het goede. Streamen doe ik vanaf mijn NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:28
JaMaaT schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:05:

Ik lees ook dat de controller niet 24/7 hoeft te draaien. Dus ik kan de 2 AP's instellen en dan blijven ze gewoon hun werk doen?

Extra PC / Raspberry Pi vind ik dan weer beetje teveel van het goede. Streamen doe ik vanaf mijn NAS.
Je hebt de controller niet nodig bij normaal gebruik ( (inter)netwerkvoorziening ). Dus zoals je stelt, internetten op mobiele apparaat of lokale bestanden raadplegen heb je de controller niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
En dat is het enige wat ik er mee ga doen!

Thnx! Nu nog even met de aannemer regelen dat ze 2 loze leidingen in het plafond maken.

>:)

Edit:

Nu ga ik waarschijnlijk een hele domme vraag stellen. Stel ik neem straks (weer) Ziggo, kan ik het modem in Bridge laten zetten en heb ik dan aan de 2 AP's genoeg? Of moet daar dan nog een router tussen?

[ Voor 43% gewijzigd door JaMaaT op 17-06-2016 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Je hebt gelijk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:39
JaMaaT schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:05:

Wat voor een NAS heb je? Op Synology/ Thecus en QNAP is het soms mogelijk om de UniFi controller daarop te draaien.

De controller hoeft inderdaad niet 24/7 te draaien, echter mis je dan een hoop functies. Denk hierbij aan seemless roaming (komt eraan in versie 5.x) en gasten WiFi. Maar, om antwoord te geven op jouw vraag: In zekere zin blijven de AP's na het instellen gewoon hun werk doen, ook zonder controller.

Als je ze eventueel bij mij in de controller wilt, kan dat tegen een kleine vergoeding. PM me bij interesse.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Ik heb een Synology.

Bedankt voor het aanbod maar ik pas. Het duurt nog wel een jaar voordat we überhaupt de sleutel hebben.

Dan kan er ook nog wel het 1 en ander veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je stelt de AP's in, en dan kan de controller uit ja. Als je 3 of minder AP's hebt zullen ze gewoon werken. Allen heb je geen log functie. Dus je kan niet zien wie wanneer was aangelogd.

Maar functioneel blijft alles goed werken, ook zonder de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Dat is prima, ik gebruik ze voor thuis / mobieltjes, tablet en 1 laptop.

Het meeste zal gewoon bekabeld aangesloten worden.

Wellicht een beetje overkill...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:55
Ik zie dat de meeste mensen hier nu CAT 6A en CAT 7 qua kabels, zelf zit ik hier ook aan te denken om dit te gebruiken in de loze leidingen van mijn nieuwe woning. Als ik kijk naar de beschikbare apparatuur aan routers en switches, dan valt het op dat de meeste allemaal 'maar' tot 1 gigabit gaan qua snelheid (bijv. edge router pro). Vanuit een toekomst perspectief begrijp ik dat het nut heeft om 6A of 7 te leggen, echter vraag ik mij af of er buiten dat om nog voordelen zijn op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zinloos die cat6A en cat7.

CAT6 is de beste keus voor nu en de komende 10 jaar.

Kan prima met 10Gb overweg en in tegenstelling tot wat iedereen roept zal de volgede stap niet 10Gb zijn maar 2,5Gb

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Ik ga denk ik ook gewoon voor CAT6. Volgens mij zijn deze kabels oom dunner. Dus ook makkelijker met het trekken van 2 kabels. Of 1x coax 1x utp.

Kan mij inderdaad ook niet voorstellen dat deze snelheden op korte/lange termijn echt voor een bottleneck gaat zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 19:31
Cat 6 is prima. Zeker voor een thuis omgeving.
2,5 Gb nog nooit van gehoord, volgende stap is gewoon 10Gb. In de profesionele wereld komt dit al genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 22:36
[...]

• 2.40 - 2.4835GHz

EnGenius, bijvoorbeeld EAP900H (dual band).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
sinovenator schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 08:53:
Cat 6 is prima. Zeker voor een thuis omgeving.
2,5 Gb nog nooit van gehoord, volgende stap is gewoon 10Gb. In de profesionele wereld komt dit al genoeg voor.
In de professionele wereld gaan ze naar 25GE en niet naar 100GE.

De andere ontwikkeling als 2.5GE en 5.0GE is Nbase-T/MGBase-T daar heb je cat5E voor nodig, niet meer.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 19:31
Voor deze standaards is nog niet eens officiele goedkeuring en mijn verwachting is dat dit gewoon overgeslagen gaat worden. Biedt weinig tot geen voordeel behalve dat het officieel ondersteund word op cat 5e voor de 2,5 variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Iemand die roept dat hij nooit van 2,5Gb gehoord heeft en dat ook nog beweerd dat in de de proffesionele wereld niet voorkomt mag zichzel een amateur noemen.

Op de accesslaag wordt nu overgeschakelt naar 2,5 Gb en de volgende wifi accesspoints van aruba en cisco zullen ook met 2,5 Gb uitgerust worden.

In de serverlaag wordt 10 Gb gebruikt, maar voornamelijk over glas, de vraag is maar of daar overgeschakelt zal worden naar 10Gb over koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-05 09:49
Op welk termijn verwachten jullie 2,5 of 10Gb voor thuis gebruik? Als ik nu in de pricewatch kijk dan is de goedkoopste netwerk kaart 160E en is de goedkoopste switch met meer dan twee 10Gb poorten ver over de 1000E. En kan ik geen 2.5Gb producten vinden. Dus als ik zo bekijk dan zitten we nog niet eens in de early adapter fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Toch leuk, wderom die discussie, als je lang blijft wonen en geld geen issue is, kan je net beste het hoogste type kabel kiezen. Ongeacht wat de toekomst brengt, je kunt er de meeste kanten mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-05 14:04
Afgelopen weekend bij mij de meterkast ook afgewerkt. We hebben een oude woning gekocht en die hebben we compleet opgeknapt. In alle kamers heb ik nu minimaal twee netwerkpunten en sommige kamers heb ik er meer (steeds twee kabels per buis). De meterkast is niet zo netjes als bij velen van jullie, maar het voldoet wel (ruimte is behoorlijk beperkt):

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/59b409c8x/IMG_20160618_132147.jpg

Wat zie je in de meterkast:
Elektrameter,
Stoppenkast,
Digitus 24 poort patchpanel,
TP-LINK 16-Port Gigabit Desktop/Rackmount Switch

Het internetmodem staat in de woonkamer, daar komt de KPN binnen (koper max 8mbit) en die fungeert als WiFi point. Hopelijk binnen twee jaar over naar glasvezel, dus alles afgewerkt met Cat5E netwerkkabel.

In huis heb ik alles afgewerkt met GIRA installatiemateriaal. Wanddozen met keystones en een afwerkplaat (hier geen foto van bijgevoegd).

Zelf hoop ik in de toekomst het netter af te kunnen werken, maar daarvoor zou de meterkast wat groter moeten.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 16-05 21:50
Ik werk niet in datacenters maar aan de wide area kant, dus het is papieren kennis :)

10GE blijft relatief duur vergeleken met 1 GE aan de asic kant. En 10 GE is wel gebruikelijk aan de storage kant, maar voor veel andere toepassingen niet nodig, 2.5 of 5 GE zou voldoende zijn. (250/500 MByte/sec)
Je kunt 4x een 2.5 GE poort in dezelfde asic oppervlakte stoppen als 1x 10 GE. (Het aantal lanes wat de switch chip verlaten moet schijnt het issue te zijn)

In storage worden volgens mij veel sfp+ via Direct Attach koperkabels gebruikt (binnen een rack). Die zijn dan veel goedkoper dan optische modules en glasvezelkabels. Maar nog steeds 10x duurder dan een rj-45 cat-6 kabel.

Als in een gebouw cat5e of cat6 zit is het een hoge investering om daar cat7 in te leggen als 1 GE niet meer genoeg is. Dan zijn die 2.5 en 5.0 standaarden een mooie oplossing.

Voor thuis gebruik wellicht ook een veel betaal baardere oplossing dan 10GE..
8 poort 10GE switch is nog stevig aan de prijs..

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 20-06-2016 08:33 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:23

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Nav dit topic ben ik ook maar aan de slag gegaan in mijn woning. Heb veel tips en tricks hier gelezen in het topic en me derhalve dus goed ingelezen. Iedereen bedankt daarvoor !!!

Ik heb aangeschaft:
  • 3M Glijmiddel bij Conrad
  • kabeltrekkous met M5 koppeling
  • 20m trekveer met M5 koppeling
  • 100m CAT 6 UTP
  • kabelstripper
  • Punch tool
  • Modulaire wandcontactdozen
  • RJ45 keystone jacks
  • Coax F-connector keystone jacks
  • Digitus Desktop Patch Panel
  • Diverse kleuren patch kabels
In de woonkamer en master bedroom heb ik naast de bestaande coax UTP cat 6 getrokken en aangesloten in de meterkast op het patch panel. Alles is afgemonteerd in modulaire wandcontactdozen. Hierachter hangen gigabit switches omdat er in de woonkamer diverse game consoles, mediaspeler en smart tv aangesloten worden.

Op de boven verdieping heeft de vorige bewoner het nagelaten om in slaapkamer 2 en 3 loze leidingen te installeren, dus alles moet via 2 aansluitingen in de masterbedroom geregeld worden.

Eea komt er dan zo uit tezien.

Oude situatie meterkast
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/8mjcfs8u3/mkoud.jpg

Nieuwe situatie meterkast
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/rlets3onv/mk1.jpgAfbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/y7i6zs4pn/mk2.jpg

Wandcontactdoos
Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/ywlveg36d/wcd1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/74w1ylilh/wcd2.jpg

Wat je in de meterkast ziet:
  • Rechtsboven aan zijwand: Qnap NAS TS-110
  • Rechtsonder aan zijwand: Zyxel router
  • Linksboven: Stekkerdoos met 8 aansluitingen
  • Linksboven: Philips HUE bridge
  • Links aan zijwand:8 ports Digitus Desktop Patch Panel
  • Links aan zijwand: Netgear 8 ports Gigabit switch
  • Midden: Genexis Glasvezelmodem met 1Gbps/1Gbps internet verbinding :P
Overigens moet ik de utp kabels van boven nog afmonteren. Inmiddels na het maken van de foto's ook alles voorzien van labels.

XBL: MRE Inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
jacovn schreef op maandag 20 juni 2016 @ 08:32:
Ik werk niet in datacenters maar aan de wide area kant, dus het is papieren kennis :)

10GE blijft relatief duur vergeleken met 1 GE aan de asic kant. En 10 GE is wel gebruikelijk aan de storage kant, maar voor veel andere toepassingen niet nodig, 2.5 of 5 GE zou voldoende zijn. (250/500 MByte/sec)
Je kunt 4x een 2.5 GE poort in dezelfde asic oppervlakte stoppen als 1x 10 GE. (Het aantal lanes wat de switch chip verlaten moet schijnt het issue te zijn)

In storage worden volgens mij veel sfp+ via Direct Attach koperkabels gebruikt (binnen een rack). Die zijn dan veel goedkoper dan optische modules en glasvezelkabels. Maar nog steeds 10x duurder dan een rj-45 cat-6 kabel.

Als in een gebouw cat5e of cat6 zit is het een hoge investering om daar cat7 in te leggen als 1 GE niet meer genoeg is. Dan zijn die 2.5 en 5.0 standaarden een mooie oplossing.

Voor thuis gebruik wellicht ook een veel betaal baardere oplossing dan 10GE..
8 poort 10GE switch is nog stevig aan de prijs..
Inderdaad, het is allemaal relatief... om CAT5E eruit te halen en 6 of 7 er in te leggen... ja, dan snap ik dat je wel even nadenkt voordat je dat gaan doen...

Het nieuw moeten leggen... dan kan ik aan mezelf het minieme verschil in euro's niet verkopen ten opzichte van toekomstzekerheid!

Ik vind 220 euro voor 350m CAT7 kabel peanuts... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik ben al eindeloos op zoek naar zoiets, maar de ene winkel heeft dit onderdeel en de andere alleen dat onderdeel. Kan je delen waar je dit vandaan hebt?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Ethirty schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:28:
[...]

Ik ben al eindeloos op zoek naar zoiets, maar de ene winkel heeft dit onderdeel en de andere alleen dat onderdeel. Kan je delen waar je dit vandaan hebt?
Tuurlijk :)

Bij netwerkproducten.com. Prima zaak en snelle levering.

Wandcontactdoos:
https://netwerkproducten....ck-2x-rj45-p-4317600.html

Cat 6 RJ45 keystone jack
https://netwerkproducten....6-rj45-lsa-p-4120700.html

F-connector voor coax.
https://netwerkproducten....-connector-p-4288400.html

Ik was ook al heel lang op zoek, maar je moet de juiste termen weten en als je niet helemaal in de materie zit, is dat best lastig. Zoek maar eens op modulaire wandcontactdoos en op keystone jacks. Dan vind je ineens veel meer websites.

Over de f-connector die ik heb, ben ik niet zo tevreden, ik moet namelijk nu alle aansluitingen voorzien van een f-connector ipv zo'n opschuif connector, maar dat wist ik van te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Top! Dat ik naar een F-connector moet wist ik ondertussen al wel, er zijn geen keystones voor de gewone coax aansluitingen volgens mij.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
  • Laatst online: 05-05 15:36
Ethirty schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:17:
er zijn geen keystones voor de gewone coax aansluitingen volgens mij.
Deze?

http://www.onlinekabelsho...oax-vrouwelijk-module-wit

in de muur is dat dan F connector, maar je kunt op de doos dan gewoon een male coax insteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Ethirty schreef op maandag 20 juni 2016 @ 17:17:
Top! Dat ik naar een F-connector moet wist ik ondertussen al wel, er zijn geen keystones voor de gewone coax aansluitingen volgens mij.
Hier eentje gevonden, maar weet niet of die gaat passen in de wcd van netwerkproducten.com. Denk het wel, maar weet het niet zeker:

https://www.allekabels.nl...f-connector-naar-iec.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

VVV-007 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 18:25:
[...]

Deze?

http://www.onlinekabelsho...oax-vrouwelijk-module-wit

in de muur is dat dan F connector, maar je kunt op de doos dan gewoon een male coax insteken
Klopt, maar tv is female, dus dan moet je alsnog je kabels aanpassen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Niet moeilijk gaan doen, gewoon F-connectors gebruiken levert echt veel kwaliteit voordeel op.
In de hogere frequentiebanden zijn de gewone coax connectors echt een ramp.

En een f-connector op een stukje coax "schroeven" is echt heel eenvoudig.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 20-06-2016 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivar1984
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:09
zoals al gezegd, de standaard TV aansluiting (in de muur) is de IEC-male variant, daar zijn ook keystones van; je kan ook verloopplugjes krijgen van F-male naar IEC-male of je maakt zelf een kabel F-male naar IEC-male

voorbeeld linkjes:
keystone: http://www.allekabels.nl/...le-iec-male-f-female.html
verloopje: http://www.allekabels.nl/...nector-male-iec-male.html
f-connector: http://www.allekabels.nl/...ck-push-on-connector.html
iec-male: http://www.allekabels.nl/...mann-antenne-stekker.html
kabel: http://www.allekabels.nl/...-wit-per-meter-coax9.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Inderdaad er zijn ook male varianten, maar zoals al is aangegeven, F-connectors geven wel het beste resultaat. Wou alleen even aan geven dat er wel coax varianten waren (maar had inderdaad niet gekeken of TV nou male of female was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-05 14:11
Hi all!

Op dit forum ben ik nog vrij nieuw en graag breek ik meteen in in deze database van goede tips en voorbeelden. Volgende week begin ik aan het vernieuwen van ons netwerk.

De huidige situatie: router in de meterkast, drie netwerkkabels naar verschillende ruimtes, op ieder uiteinde een kleine switch, alles zit vol. Werkt probleemloos, maar het is niet meer uitbreidbaar en de kabels raken ook aan vervanging toe.

De nieuwe situatie: naast de router een nieuwe switch (16-poorts) in de meterkast, plus een patchpanel, met individuele verbindingen naar alle aansluitingen (18 stuks). Ja, 18 is meer dan 16, maar er zullen ook andere verbindingen dan die vanuit de switch over het patchpanel lopen. Voorlopig worden 9 van de poorten op de switch benut. Daar komen binnen een jaar zeker 3 aansluitingen bij, de andere 4 zijn voorlopig reserve.

Ik ben er min of meer uit dat ik aan de 'wandcontactdoos-kant' wil gaan werken met Keystone-aansluitingen. Een behuizing met 4 of 6 aansluitingen vind ik namelijk een stuk mooier dan 2 of 3 wandcontactdozen naast elkaar op de muur te schroeven. Ook de prijs valt hiermee een stukje lager uit.

Voor de meterkast ben ik er nog niet helemáál uit. Voor een 19-inch-oplossing is geen ruimte. Wel kan ik een 19-inch patchpanel op zijn zijkant ophangen. Wie heeft daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Patchpqneel aan de zijkant hangen is geen enkel probleem, al hang je hem aan het plafond :) dat ding "doet" verder niets,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Waarheid als een koe, maar het moet er ook een béétje oké uitzien.

Eigenlijk zou ik zoiets als afgebeeld willen hebben, om het 19-inch-geval vlak tegen de muur te maken. De prijs van zo'n mount staat me alleen wat minder aan. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://media.sundaysky.com/tigerdirect/images/7011125/_ti/_0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Muurbeugels zijn wel voor een schappelijke prijs te vinden. Pootjes van de Ikea Lack tafel op de juiste lengte zagen kan ook. En anders een paar panlatten op maat zagen. Netjes in een meterkast Is een andere netjes dan in de woonkamer 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:50

SpamLame

niks

Melvin.P schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 11:32:
Waarheid als een koe, maar het moet er ook een béétje oké uitzien.

Eigenlijk zou ik zoiets als afgebeeld willen hebben, om het 19-inch-geval vlak tegen de muur te maken. De prijs van zo'n mount staat me alleen wat minder aan. Iemand een idee?

[afbeelding]
Als je device demontabele oortjes heeft, kan je die dan niet een kwartslag draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

SpamLame schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:44:
[...]

Als je device demontabele oortjes heeft, kan je die dan niet een kwartslag draaien?
Het gaat om z'n patchpanel ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174625

Dag allemaal, ook ik ga beginnen met het bedraad maken van mijn netwerk. Situatie: jaren dertig huis, kelder waar alle apparatuur staat (komt ook glasvezel binnen).
Woonkamer en slaapkamers zijn voorzien van Coax en een paar kamers van ISDN/telefoonpunten.

Woonkamer: komt een CAT6 opbouwdoos, twee keer UTP6 (een voor netwerk en een voor toekomstige televisie ofzo). Geen probleem, kabels via kruipruimte naar kelder en kamer brengen.

Slaapkamer 1: ISDN vervangen (UTP CAT 3 door CAT 6). Eerste probleem: krijg kabel er met geen mogelijkheid uit. Weet zeker dat ik de goede heb: alle aders in elkaar gedraaid op de slaapkamer, in de kelder keurig kortsluiting geconstateerd :-). Hoe ga ik hier 2x UTP CAT 6 doorheen krijgen?

Slaapkamer 2: daar moet COAX door 2x UTP worden vervangen. Nog aan beginnen.

Zolderkamer: idem, COAX door 1x UTP CAT6 vervangen.

Foto's volgen zsm.

Apparatuur:
Kelder: FTTH endpoint en DRG 600 voor DVB-C, Telefonie en internel, Synology DS112, D-Link GBit switch en Airport Extreme 5th generation.
Daarnaast alles achter een UPS (APC500): glasvezel/telefonie moet bij stroomstoring blijven werken ivm alarmcentrale.

1e verdieping: Airport Extreme 5th generation, uitbreiding netwerk.

Zolder: Airport Express, uitbreiding netwerk en Cisco GBit switch.

Connectie tussen zolder en kelder via Powerline 650 (KPN setje). Up/Down ongeveer 120MBit

Concrete vraag: hoe krijg ik die oude ISDN kabel vervangen zonder de boel te mollen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Anoniem: 174625 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:19:

Slaapkamer 1: ISDN vervangen (UTP CAT 3 door CAT 6). Eerste probleem: krijg kabel er met geen mogelijkheid uit. Weet zeker dat ik de goede heb: alle aders in elkaar gedraaid op de slaapkamer, in de kelder keurig kortsluiting geconstateerd :-). Hoe ga ik hier 2x UTP CAT 6 doorheen krijgen?
Kort antwoord: Niet.

Lang antwoord: Kijk of je ergens de bron van de blokkade kunt vinden (schroef door de buis o.i.d.) en verhelp deze. Anders wordt het iets van kabelgoot......

Succes, en laat het ons weten ter lering en vermaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 29-05 21:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

frankwopereis schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 06:24:
Patchpqneel aan de zijkant hangen is geen enkel probleem, al hang je hem aan het plafond :) dat ding "doet" verder niets,
Ik zou de poorten alleen niet naar boven richten ivm ophoping van stof.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

LauPro schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:45:
[...]
Ik zou de poorten alleen niet naar boven richten ivm ophoping van stof.
Daar heb je deze voor
Afbeeldingslocatie: https://www.prestaq.nl/media/catalog/product/cache/27/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/z/n/zn500ks000005-rj45-blind-stop.jpg
Eens per jaar een stofzuigertje kan nooit kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 29-05 21:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

frankwopereis schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:06:
[...]

Daar heb je deze voor
[afbeelding]
Eens per jaar een stofzuigertje kan nooit kwaad :)
Die heb ik ook, maar gezien de werking van de zwaartekracht lijkt het mij niet wenselijk om poorten naar boven te richten. Het maakt het niet alleen gevoelig voor stof maar ook water (of condenswater).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Inmiddels besloten in de meterkast toch te werken met een normaal patchpanel in plaats van een Keystone-systeem. Ik schroef tweemaal een 12-poorts tegen de muur. Volgende week aan de slag.

Ik heb een vraag waarop het antwoord waarschijnlijk te simpel is om zelf te bedenken. Zodra alle kabels in de wandcontactdozen zitten, wil ik ze in een logische volgorde op het patchpanel zetten. Hoe kom ik erachter welke kabel waarheen gaat?

[ Voor 39% gewijzigd door Melvin.P op 29-06-2016 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Melvin.P schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:37:
Ik heb een vraag waarop het antwoord waarschijnlijk te simpel is om zelf te bedenken. Zodra alle kabels in de wandcontactdozen zitten, wil ik ze in een logische volgorde op het patchpanel zetten. Hoe kom ik erachter welke kabel waarheen gaat?
1 voor 1 trekken en dan labelen. Trek je er 2 in 1 buis dan markeer je 1 kabel met een stift. Of je test gewoon de kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Laatst online: 27-05 15:28
frankwopereis schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 06:20:
[...]

1 voor 1 trekken en dan labelen. Trek je er 2 in 1 buis dan markeer je 1 kabel met een stift. Of je test gewoon de kabel :)
Ik had ze zelf gemarkeerd met een stukje ductape gezien je dat toch nodig bent om aan de trekveer vast te maken kan je net zo goed een klein stukje extra plakken op 1 van de 2 kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
LightStar schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 07:12:
[...]

Ik had ze zelf gemarkeerd met een stukje ductape gezien je dat toch nodig bent om aan de trekveer vast te maken kan je net zo goed een klein stukje extra plakken op 1 van de 2 kabels.
Ductape 8)7 , leuk als halverwege dat los laat. Gewoon met watervaste stift een merkje op de kabel.
Als ze al getrokken zijn en uit het plafond bungelen kun je altijd nog met (duc)tape aan de gang om e.e.a. ter verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Hij had de kabel met ductape aan de trekveer gemaakt.. Ook dat is niet nodig. Je kan de kabel gewoon een stukje strippen en de aderen door de trekveerring steken en omwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:54
frankwopereis schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:27:
Hij had de kabel met ductape aan de trekveer gemaakt.. Ook dat is niet nodig. Je kan de kabel gewoon een stukje strippen en de aderen door de trekveerring steken en omwikkelen.
Wellicht tegen het eventuele risico op losschieten van de kabel ?
Wij hadden de kabel ook gestript, maar voor de zekerheid ook ingetapet.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:09

Totaalgeflipt

De enige echte

Je kan nog beter een trekkous gebruiken, zo beschadig je nooit de adres in de kabel maat trek je aan de mantel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-05 16:41
In het tuinhuisje ook bezig met het aanleggen van stroom dus ook gelijk de coax en de stroomaansluiting. Ik moest via een mantelpijp van de meterkast naar het meterkast van het tuinhuis en daar moet de coax en data onder de vloer.. Afgeknipt, gelukkig komt het precies uit want anders kon ie niet eens aangesloten worden op de plek waar ik hem wilde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Totaalgeflipt schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 21:32:
Je kan nog beter een trekkous gebruiken, zo beschadig je nooit de adres in de kabel maat trek je aan de mantel
Heb het ook met een kabel trekkous gedaan. Ik schrok echter van de prijs, namelijk 34 euro. Maar die dingen werken wel perfect. Kabel strippen en via de aders vastmaken ben ik geen fan van. Te grote kans dat de aders breken. Met tape vastmaken kan ook, maar dan krijg je echt een verdikking wat weer erg moeilijk gaat als er al een coax of utp in die leiding ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-05 16:41
Kabels trekken door middel van te strippen en dat aan 8 gevoelige draadjes vast maken? Ik tape hem altijd en dan moet je met gevoel aan de trekveer trekken, het liefst met twee man en dat heeft tot nu toe altijd perfect gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Vandaag ook de laatste paar kabels in de patchkast afgemonteerd

https://www.flickr.com/gp/134286719@N08/e8MvVc
Nu nog enkele aan de andere kant en alles doormeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Totaalgeflipt schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 07:34:

Wat is dat amp netconnect ding op een van de foto's ? Verder mooie woning en ik zie dat je er echt veel werk van hebt gemaakt om het allemaal mooi, netjes en professioneel af te werken qua netwerk aangelegendheden. Hoeveel ben je in totaal allemaal kwijt aan alles ? Die AP's in het plafond zijn absoluut niet lelijk. Heb het ook geprobeerd om het zo te doen maar mijn woning was al een bestaande woning en derhalve kon het niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Totaalgeflipt schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 07:34:

Komt er boven de patchpanelen nog apparatuur? Dan had ik de keuze gemaakt om het om te draaien.warmte van je apparatuur stijgt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

MRE-Inc schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 00:27:
[...]

Heb het ook met een kabel trekkous gedaan. Ik schrok echter van de prijs, namelijk 34 euro. Maar die dingen werken wel perfect. Kabel strippen en via de aders vastmaken ben ik geen fan van. Te grote kans dat de aders breken. Met tape vastmaken kan ook, maar dan krijg je echt een verdikking wat weer erg moeilijk gaat als er al een coax of utp in die leiding ligt.
Welke trekkousen heb je nodig voor UTP (verschil in cat5e en cat6?) en voor COAX?
Het wordt me niet helemaal duidelijk in de diverse webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

Timmert schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:05:
[...]

Welke trekkousen heb je nodig voor UTP (verschil in cat5e en cat6?) en voor COAX?
https://www.wildkamp.nl/i..._NameOrID=kabel+trek+kous

Ik heb de 4-6mm versie. Heb daarmee zowel coax als utp cat6 stugge kabel mee getrokken.
https://www.wildkamp.nl/K...sluiting-4-6-mm_pr_882765

Tevens heb ik ook deze trekveer gehaald. Let op, dit is de 20m versie. De 10m is enkele euro's goedkoper. Ik heb het geluk dat Wildkamp op 5 minuten fietsafstand bij mij vandaan zit, dus kon er zo heen fietsen.

https://www.wildkamp.nl/P...-m_pr_882761_cat_18000203

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 22:05
Timmert schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:05:
[...]

Ik had een maandje of wat geleden hetzelfde dilemma. De prijs van trek kousen is behoorlijk hoog, dus het hele assortiment bestellen vond ik wat te zot.

In mijn geval is het op dit moment een CAT6 kabel + Hirschmann KOKA 9 TS COAX kabel door 19 mm buizen trekken waar behoorlijk wat bochten inzitten (renovatie, ging niet anders), hier past de 12-15 mm trek kous goed voor. De kabels in de trek kous duwen gaat het makkelijkste met 2 personen, maar het trekken van kabels is sowieso iets wat je niet alleen kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
Anoniem: 174625 schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 15:19:

Concrete vraag: hoe krijg ik die oude ISDN kabel vervangen zonder de boel te mollen?
Is het inmiddels al gelukt met de kabel? zoals is gesuggereerd kun je proberen het probleem te vinden. Lukt dat echter niet, kun je ook overwegen om hem te laten zitten en als lan kabel in te zetten. 100 mbps zou er overheen moeten kunnen (gigabit gaat hem niet worden vrees ik) echter lees ik wel dat hij 8 aderig is, dus zou je er wel 2 100 mpbs kabels van kunnen maken (2 paren per keer). Wil je meer en komt hij er niet uit? dan zul je toch een alternatief moeten gaan zoeken vrees ik.

Coax kun je in princiepe vervangen door cat6, maar mocht dit niet lukken (omdat de kabel vast zit of iets) kun je nog moca adapters overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:48
De afgelopen weken de laatste kabels getrokken, en uit laten komen in de meterkast. Daarbij alles netjes cat6 gedaan, en nu in elke kamer in het huis minimaal 1 netwerk aansluitpunt :)

In de meterkast via een patchpaneeltje gemonteerd, en alles aangesloten op een Netgear switch, en daar ook gelijk de Synology bijgeplaatst, ideaal zo, en overal gigabit internet beschikbaar. Het witte ronde kastje wat je ziet is de Philips Hue Bridge.

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/p0mcncl4b/IMG_2814.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door NeoPhire op 01-07-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:54
NeoPhire schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:51:
De afgelopen weken de laatste kabels getrokken, en uit laten komen in de meterkast. Daarbij alles netjes cat6 gedaan, en nu in elke kamer in het huis minimaal 1 netwerk aansluitpunt :)

In de meterkast via een patchpaneeltje gemonteerd, en alles aangesloten op een Netgear switch, en daar ook gelijk de Synology bijgeplaatst, ideaal zo, en overal gigabit internet beschikbaar. Het witte ronde kastje wat je ziet is de Philips Hue Bridge.

[afbeelding]
Netjes gedaan.
De verlengkabel links, is dat een standaard of heb je daar nog een voorziening voor het uitvallen van de stroom ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VVV-007 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:34:
[...]

Is het inmiddels al gelukt met de kabel?
Helaas nog niwt aan toegekomen. Van 't weekend even verder pielen.
Bedankt voor alle suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 12:21
Wel een op zijn zachtst gezegd interessante nummering van je groepenkast. ;)
Ooit eens wat zaken opnieuw verdeeld over de aardlekschakelaars en toen geen nieuwe groepenindeling gemaakt?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
MdO82 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 17:33:
[...]

Netjes gedaan.
De verlengkabel links, is dat een standaard of heb je daar nog een voorziening voor het uitvallen van de stroom ?
Is een standaard stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, handig om op die manier meerdere stopcontacten te hebben, en nog enigszins beveiligd tegen stroompieken :)

Wat betreft de nummering van de groepen, die kregen we 'cadeau' van de vorige eigenaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

MRE-Inc schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:47:
[...]

Wat is dat amp netconnect ding op een van de foto's ? Verder mooie woning en ik zie dat je er echt veel werk van hebt gemaakt om het allemaal mooi, netjes en professioneel af te werken qua netwerk aangelegendheden. Hoeveel ben je in totaal allemaal kwijt aan alles ? Die AP's in het plafond zijn absoluut niet lelijk. Heb het ook geprobeerd om het zo te doen maar mijn woning was al een bestaande woning en derhalve kon het niet goed.
Dat is een tang om Cat6A stekkers te monteren. De andere foto's zijn van de verbouwing bij mijn ouders thuis.
Deze foto is van de patchkast die ik in onze nieuwe winkel aan het monteren ben. In totaal zo ong 180 aansluitingen en 5km kabel aangelegd 8)7
vincedd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 08:57:
[...]

Komt er boven de patchpanelen nog apparatuur? Dan had ik de keuze gemaakt om het om te draaien.warmte van je apparatuur stijgt op.
Ja er komt nog veel apparatuur boven. Ik heb ze bewust beneden gedaan, somigen Cat7 kabels waren wat aan de korte kant, en straks zit de apparatuur mooi op ooghoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc

MRE-Inc

NeoPhire schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 16:51:

[afbeelding]
Haha, net mijn meterkast, zie de foto's 2 pagina's eerder. Netjes hoor !!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 12:21
NeoPhire schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 23:35:
Wat betreft de nummering van de groepen, die kregen we 'cadeau' van de vorige eigenaar :)
Mocht je dat ooit als finishing touch wat mooier willen maken, kijk dan even naar de configurator van Eaton. Daarmee kun je kant en klaar labels maken voor je kast met kleurtjes en beschrijvingen. De site genereert een PDF die je kunt printen. Die geprintelabels natuurlijk perfect achter de plastic strips op een kast van Eaton, maar je kunt ze natuurlijk op ieder type kast plakken dat met dit soort standaard componenten werkt.

Zie http://productconfigurator.eatonelectric.nl/Home.aspx

(al is dit licht offtopic, want het gaat over nette afwerking van je groepenkast, maar toch...)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
dreamscape schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:50:
[...]
Zie http://productconfigurator.eatonelectric.nl/Home.aspx
(al is dit licht offtopic, want het gaat over nette afwerking van je groepenkast, maar toch...)
Thanks voor de suggestie, gelijk doorgevoerd, ziet er beter uit :)

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/p3pivng3v/2016_07_02_22_39_50.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

VVV-007 schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:34:
[...]
Is het inmiddels al gelukt met de kabel?
Jawel, ik heb de stoute schoenen aangetrokken: de "oude" kabel even op de LSA strip van het patchpaneel afgemonteerd, boven een UTP 6 doos als vervanging van de oude telefoondoos. Kabeltester: alle aders doen 't, daarna de Airport Extreme er in geprikt en voilà: 1GBit gaat er prima doorheen!
Dat is dus mazzel hebben en scheelt kabels trekken. Dit weekend behoorlijk wat getest, maar blijft goed gaan. Verder in de kelder alles netjes afgewerkt, ik zet snel even wat foto's neer.

Nu moet ik nog UTP6 trekken naar de slaapkamer van mijn zoontje (Coax vervangen), naar zolder (ook Coax vervangen) en nog een opbouwdoos achter de TV. Dan kan ik alle losse kabels weghalen.

Al met al een leuk klusje! Voor het eerst met een punch-down gewerkt en een patchpaneel afgewerkt. Grappig om te doen (vooral als het werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Anoniem: 174625 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 19:50:
[...]

Al met al een leuk klusje! Voor het eerst met een punch-down gewerkt en een patchpaneel afgewerkt. Grappig om te doen (vooral als het werkt).
Is het goed te doen (oor een leek)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
JaMaaT schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:16:
[...]

Stelt niets voor. Goed opletten want t mesje heeft een snijdende kant en een niet snijdende kant. Voor de rest is t kleuren passen en meestal punch ik 2 keer om zeker te weten dat t kabeltje vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Anoniem: 174625 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 19:50:
[...]

Jawel, ik heb de stoute schoenen aangetrokken: de "oude" kabel even op de LSA strip van het patchpaneel afgemonteerd, boven een UTP 6 doos als vervanging van de oude telefoondoos. Kabeltester: alle aders doen 't, daarna de Airport Extreme er in geprikt en voilà: 1GBit gaat er prima doorheen!
Dat is dus mazzel hebben en scheelt kabels trekken. Dit weekend behoorlijk wat getest, maar blijft goed gaan. Verder in de kelder alles netjes afgewerkt, ik zet snel even wat foto's neer.

Nu moet ik nog UTP6 trekken naar de slaapkamer van mijn zoontje (Coax vervangen), naar zolder (ook Coax vervangen) en nog een opbouwdoos achter de TV. Dan kan ik alle losse kabels weghalen.

leuk om te horen fijn dat het gelukt is, 1 gbps zelfs helemaal nice in elk geval weer een probleem minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JaMaaT schreef op zondag 03 juli 2016 @ 21:16:
[...]
Ja, is best goed te doen. Eerste keer wel een gepriegel hoor. Maar ok "punch" ook in twee keer: zet eerst de draadjes vast (dus doordrukken totdat ze in de "mesjes" zitten. Daarna loop ik ze 1 voor 1 af en druk ik helemaal door zodat de draadjes worden afgeknipt.

Volgende klusje is mijn loshangende utp kabel met verbindingsstukjes in de kruipruimte vervangen door een goede CAT6 kabel (gelijk twee keer).

Oh ja, waar ik niet zo van ben gecharmeerd: ik heb als schakelmateriaal alles van Gira. Nu past alleen de afdekking van de UTP door niet in het raampje, ik houd een rand over. Weten jullie of daar nog passtukken vooor zijn? Volgens mij zijn die UTP dozen allemaal universeel (Jung en Gira hanteren dezelfde maten).

En nu eindelijk wat foto's:
Situatie is als volgt:
Groepenkast zit bovenin de kelder. Daar heb ik niets te zoeken, loop er alleen langs naar beneden :-)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ppoQtf8nBUPKaesu4yIbCwJm5sCBXRPkL4NAvXtI-9puugGF7hl26AVJoC7YMG20vj-XTQASutwpJDvsebLaLBbSErCCSojtqViuh6TrEtJ8UEW5NiqkEcZqmQRD6kaSVEW1PihqXwT6QkFKOh9RgQ53B-4LHtDcesiFEHy4ciMb4QOXpopfAgwzqmhj04QWGznP0yDYlntgbPYzAUE-VXD6dsME_bkETa29fLHuOaRlUNV0VxoxO1DQ71gkOoeZaHn6yzsF7oRasr-Bdke-0BqHufut5uFvqSr3bBBjN0KqhNJxo3jEGAJC4ENF6EJbYzyqKUtt-gF5MgH51seB7KZPcdt0oYGJF8PDTXQuwE2SxSA9EPbk1zjwdilPsB38MaX0lR_61Kd4nAkoEs3OMYT3ed6OBPPVexiyYey9QDLRxNLpZkcx7DSO-_1vyjg55RtbOvIbVnEtoKP4m3dnd4RzGAobQRlQ2UZnd2ZKU5aQZ3H1BVdNW6wwb3tGHDuyG4XLGMzxW-o2-ve_FRM6nybAvPFEbcfnByKz0K-nkYWtB32lxsCxAKlZrIFB31HGpWCLTqc7StOXk27ytJTKIkPB-r53UXc=w621-h827-no

Dan in de kelder, daar komen kabel, glasvezel en telefoon binnen. Ik gebruik momenteel alleen de glasvezel (voor alles uiteraard).
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/fpaJgsnvYAUdH0oxuB-OHVyjUQxTDdOJHYDxlmWsHPXuMtdX0wEvDaYIh43P9EzMhTUnbKNwpUUHkKGku5qAWNYyZDDZ0pzcmH9g8t9-6c_Rb1D_sXU-2-xeDND2oTo5ajbdfRG4NRfHGtjY1y5tAMogPmCMqSsO4R7f-GcHZwfVMf5OrGAGQeNhbz4rN-ZBvABj7exJqSn5meNFQWJw27-WaOKmj0-h65rMcjP49EaUKjfqJaS5aJ6bcI-2-1hyW5SdYrR5IuXElXTy2xlUK-OaLMVdfnInE9F15HpovyxD9Pl83QdQ7XiOIA1UHIXL2_m1Lns3LZ4c2Hn-0BAfOK6jovkrfye3x-OQFwc1zCeEU26jYhCzM0rpeXWcOndTRnQXNDOKGL7YJGm1Znb_V5MaB6pyl_BX1BjnFqrpc99IKav1xjHP20ZOn79bG1lHBX83d3WRrApF_NwpAOVs8BdqXQyOw-YJpk84jaIsoqP96DdEsNThkNnTUwRlMPXUyt1nodnXbbr6uIgwogD6cuHgy7EIBjEpJvM1pn5oYFxGy5qxjsUsspYf2MRDKbRbNx6A_ld8_mdZ3-3jPmLH3X2tr3EPJmc=w621-h827-no

En nog een close up:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/a-wbZKT-GlfZPE22xH8Caf-qx386ZVz-RbYxb7TObDjUMXNdhB_Q6sIRXwSU-Ukrc29Y8isNJDgeVqFasDyDICYcT6rroBjNuI0ZPr61r_anMzLjo1xL1_PJu2Z1f4oSpfrTGbDeQVu59OKjDSAxwMh3GN2wchgIlujYYMSeKOaAKVXvwgcyuoB6TmMGh_pp1Mid0DCo-5UhGPrpuBbYubMGQg2eMHuWVVCDvuTomAl-mjiOUQCL5D_Ozb6_0kB7r3vN-HqNgRtYl55AILSXHwCC9gCa8RXjSIptB5FVxp4k9PPVasl-40CCy9gz4T8dyj7gIqDY-2AdfRI2KS7PvGJ5DwEFMiZtzSM-6SP_J6P96FppJQ53VbiFyDuzDhwyc6Km0w7xbq1heiKcuQb4Xkn8il_DzVVucIHW5vehswWp-ow86cW_2Ii0wAfDWRcx0-6YST3UsO414msWRJq5_zjxtujnu2iIzHtY5gYmcvW-IQdoYpZOQPDktmPeSadMB37BRZ47dG8M_DGaiaiToR9X4L64_uSrXFTX3yoI-XkzLytP5NJsdp5b0T7bjke05AoYS_3v5l6siUzvcMS0KK6DsIDn77E=w1103-h827-no

Apperatuur:
- DRG 600 (via Telfort)
- Airport Extreme 5th generation]
- APC 500 UPC (daar zit alle netwerk + glasvezel apparatuur achter)
- Synology DS112 NAS (vooral TimeMachine backup voor 3 macs)
- GBIt router van D-Link (8 poorts)
- DECT basisstation van Gigaset
- Patchpanel (8 poorten)
- Powerline Devlolo 650
- Hirschmann COAX multitap. Drie van de 8 kabels moeten tzt door UTP 6 worden vervangen.

Dan heb ik op de eerste verdieping sinds het weekend: 2x GBIT UTP inbouw EN een tweede Airport Extreme als uitbreiding op 't netwerk.
Op zolder heb ik nog een Powerline Devolo 650, Cisco SE2500 GBit switch en een Airport Express.

Het ziet er naar mijn zin allemaal wat rommelig uit, maar het was nog veeeeel erger. Het is oud, stoffig en de vorige bewoners hebben er een gatenkaas van gemaakt. Er wordt nog wel een keer geschilderd en gaten dichtgemaakt.

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 174625 op 04-07-2016 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Foto's zijn niet zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu wel toch? Eerste keer dat ik hier op Tweakers foto's post, dus vergeef me als het niet in 1 keer lukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Anoniem: 174625 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:32:
[...]
Oh ja, waar ik niet zo van ben gecharmeerd: ik heb als schakelmateriaal alles van Gira. Nu past alleen de afdekking van de UTP door niet in het raampje, ik houd een rand over. Weten jullie of daar nog passtukken vooor zijn? Volgens mij zijn die UTP dozen allemaal universeel (Jung en Gira hanteren dezelfde maten).
Kun je dit nader toelichten? Om welke Gira producten gaat het? Eventueel een foto ter verduidelijking?

Ik ben zelf momenteel ook bezig met Gira materiaal (Gira 569903 + Gira 560400 in combinatie met 264003)

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Klinkt een beetje als keystones op de kop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mooi, die UPS.

Heb je het echt een keer getest? Dus letterlijk de stroom eraf halen, en kijken of " alles" dan nog werkt. Dus telefoon (als je die hebt, die DECT telefoon werkt dan waarschijnlijk niet!), internet etc....

Vergeet niet, dat die "goedkope" instapmodellen van APC, een blokgolf uitgeven op de 230V kant, en niet echt een sinus. Sommige routers of andere IT gerelateerde spullen kunnen daar niet goed tegen.

Dit moet je testen.
Pagina: 1 ... 6 ... 122 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2