Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 122 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 17:15

Milmoor

Footsteps and pictures.

DJSmiley schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:06:
[...]
Andere tip: neem overal 50mm inbouwdozen (ipv de normale 40mm). Dan kun je nog eens iets van een z-wave of andere domoticamodule plaatsen achter een wcd of schakelaar
Nagevraagd: helaas, doen ze niet. Te ongebruikelijk verwacht ik, zij willen meters maken.
Ik ben nu op elke verdieping makkelijk toegang tot de leidingschacht, en minstens of een 3/4" loze leiding, of twee 5/8" bij elkaar.
Jouw punt over de garage is een goed punt, maar wij hebben een eenvoudig fietsenschuurtje en in het huis een hobbykamer. I.v.m. eventueel elektrisch rijden heb ik het ook overwogen, maar besloten dat we dan wel kijken wat handig is. En gleuf graven kan altijd nog.
Anoniem: 203842 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 22:39:
Wauw... in mijn nieuwbouw woning betaal ik 120 euro per loze leiding (met trekkoord), en 220 euro per doos, als ik deze in het plafond wil (voor een WiFi punt).....

Hete is en blijft gewoon gruwelijk duur.
Bij ons vergelijkbare bedragen.

[ Voor 57% gewijzigd door Milmoor op 24-05-2016 07:58 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:28
Bij ons was het 80€ de loze leiding en rond de 120 als ik er stroom, utp of coax al in wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 23:11
Milmoor schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:24:
Enigszins dubbel met het huizen bouw topic, maar hier komt een heel ander publiek:
Ik kan voor ons nieuwbouwhuis kiezen tussen 5/8" of 3/4" loze leidingen: "De installateur berekent € 45,- meer voor het aanbrengen van een dikkere loze leiding.". Is dat het geld waard? Het kan maar één keer goed, maar dat geldt voor wel meer.
10 loze leidingen in totaal: 3 op de begane grond bij de woonkamer, 4 voor de gameroom (PC's, consoles en TV), 3 bij de slaapkamer. Telkens een voor een bedraad Wi-Fi acces point, plus de mogelijkheid voor het aansluiten van overige apparatuur. Geen naar schuurtje of serre.
Ik wil zover mogelijk een ster-netwerk opbouwen waar alles via de meterkast loopt. Nog verdere tips om vooraf te doen?
Misschien kun je ze een beetje verdelen. Wellicht heb je nog wel een ander kamertje waar je ooit iets nodig zou kunnen hebben.
Mijn ervaring is dat hoeveel buis je ook legt, dat je er altijd te kort komt op plaatsen waar je die eerst niet voorzien had.

Je hebt voor de slaapkamer waarschijnlijk niet perse 3 dikke leidingen nodig. 2 zal ook wel voldoende zijn.

En een bedraad access point heeft maar 1 kabel nodig, dus daar heb je zo'n dikke ook niet echt voor nodig.

Enige voordeel zou kunnen zijn dat ze voor de dikkere waarschijnlijk geen flexbuis gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

hondapower schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:16:
[...]
Misschien kun je ze een beetje verdelen. Wellicht heb je nog wel een ander kamertje waar je ooit iets nodig zou kunnen hebben.
Mijn ervaring is dat hoeveel buis je ook legt, dat je er altijd te kort komt op plaatsen waar je die eerst niet voorzien had.

Je hebt voor de slaapkamer waarschijnlijk niet perse 3 dikke leidingen nodig. 2 zal ook wel voldoende zijn.

En een bedraad access point heeft maar 1 kabel nodig, dus daar heb je zo'n dikke ook niet echt voor nodig.

Enige voordeel zou kunnen zijn dat ze voor de dikkere waarschijnlijk geen flexbuis gebruiken.
Gisteren nog een keer goed naar de plattegrond gekeken: elke verdieping heeft redelijk makkelijk toegang tot de leidingschacht. Dus improviseren kan altijd nog. We hebben de uithoeken waar mogelijk wel meer apparatuur komt te staan waar nodig geupgrade met als resultaat:
Op de begane grond zijn twee 5/8 aansluitingen ongebruikt (CAI en KPN), dus dat voldoet. Op de tweede en derde verdieping plus het dak is een aansluiting als 3/4 uitgevoerd.

Hiermee hebben we meer flexibiliteit, zonder geld over de balk te gooien. Uiteindelijk telt alles toch op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 16:50
Met dergelijke bedragen krijg je soms bijna de neiging om de avond voor het storten van de vloer ff langs de bouwmarkt te rijden en een stapel meters te halen en er snel bij in te leggen :X

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 24-05-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

DJSmiley schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:16:
Met dergelijke bedragen krijg je soms bijna de neiging om de avond voor het storten van de vloer ff langs de bouwmarkt te rijden en een stapel meters te halen en er snel bij in te leggen :X
Ja, als je toegang hebt tot het bouwterrein. Bij ons groot hek, camera's (die een tweaker natuurlijk makkelijk onklaar kan maken..hi..hi...).

Maar goed, je hebt geen toegang dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Afbeeldingslocatie: https://eshop.mastermate.nl/uploads/images/4008000140_4901_medium.jpg
Heb je zo terugverdient O-) O-) O-)

Is wel enigszins oftopic.

Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat, wanneer is de oplevering? (en krijgen we de foto's te zien om weer ontopic te geraken)

[ Voor 11% gewijzigd door Niels.68 op 24-05-2016 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Niels.68 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:03:
[afbeelding]
Heb je zo terugverdient O-) O-) O-)

Is wel enigszins oftopic.

Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat, wanneer is de oplevering?
Ze zijn net begonnen, maar verwachten met vijf weken de derde verdieping te hebben staan 8)7

Ik dacht oorspronkelijk eind van het jaar klaar, maar dat kan wel eens een stuk sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-11-2020
wheel schreef op maandag 21 maart 2016 @ 08:10:
Ben zelf ook nog op zoek naar een degelijke oplossing om UTP-kabels te nummeren en stroomadapters te labelen. Heb http://www.cableorganizer...cation/cable-id-tags.html gevonden - daar staan wat voorbeelden. Zij leveren helaas niet in Nederland. Kwam deze tegen: v-vorm kabelmarkeringen (http://www.utp-kabel.nl/u...elk-cijfer-100-stuks.html).
Ik kan ze wel voor je bestellen en dan naar je opsturen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 08:15
Milmoor schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:06:
[...]

Ze zijn net begonnen, maar verwachten met vijf weken de derde verdieping te hebben staan 8)7

Ik dacht oorspronkelijk eind van het jaar klaar, maar dat kan wel eens een stuk sneller zijn.
Ruwbouw staat snel, maar dan begint het lange wachten met het bouwen van het binnenwerk en alles afwerken, dat neemt de meeste tijd in beslag.

Wij gaan zelf mogelijk binnenkort (als de gemeente toestemming geeft tot splitsen van de woning) het ouderlijk huis van mijn vrouw verbouwen. Daarbij wil ik ook op elke kamer een loze leiding leggen, sommige kamers meerdere punten. Ook in de keuken, bij de eettafel en TV hoek (daar ook mogelijk meerdere).

Zou ik ook alvast rekening moeten houden met een leiding laten plaatsen in de muur voor een outdoor access point? Ik heb al wel een idee waar ik deze wil hangen, aangezien het een behoorlijke tuin is, maar die zal niet direct aangeschaft en opgehangen worden (budget enzo ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondapower
Neal schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:25:
[...]

Ruwbouw staat snel, maar dan begint het lange wachten met het bouwen van het binnenwerk en alles afwerken, dat neemt de meeste tijd in beslag.

Wij gaan zelf mogelijk binnenkort (als de gemeente toestemming geeft tot splitsen van de woning) het ouderlijk huis van mijn vrouw verbouwen. Daarbij wil ik ook op elke kamer een loze leiding leggen, sommige kamers meerdere punten. Ook in de keuken, bij de eettafel en TV hoek (daar ook mogelijk meerdere).

Zou ik ook alvast rekening moeten houden met een leiding laten plaatsen in de muur voor een outdoor access point? Ik heb al wel een idee waar ik deze wil hangen, aangezien het een behoorlijke tuin is, maar die zal niet direct aangeschaft en opgehangen worden (budget enzo ;)).
Je moet niet alleen loze leidingen voorzien, ook bedrade leidingen met ethernet.
Dit topic gaat over thuisnetwerken, niet over loze leidingen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 08:15
hondapower schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:16:
[...]

Je moet niet alleen loze leidingen voorzien, ook bedrade leidingen met ethernet.
Dit topic gaat over thuisnetwerken, niet over loze leidingen >:)
Duh ;)
Maar die loze leidingen ga ik niet plaatsen, de kabels met de keystones enzovoorts wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Zo weer wat zaken gedaan, zo zijn de coax kabels getrokken en heb ik vandaag alleen alle utp getrokken (2 kabels per buis, ging allemaal vlekkeloos)

Coax kabels
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/80216716/Tweakers/Foto%2024-05-16%2019%2029%2003.jpg

Bult kabels tijdens de werkzaamheden
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/80216716/Tweakers/Foto%2025-05-16%2008%2039%2048.jpg

Hoe het er nu bij staat, morgen alles afpatchen en het paneel goed monteren.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/80216716/Tweakers/Foto%2025-05-16%2017%2051%2053.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-05 12:18
Anoniem: 203842 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 22:39:
Wauw... in mijn nieuwbouw woning betaal ik 120 euro per loze leiding (met trekkoord), en 220 euro per doos, als ik deze in het plafond wil (voor een WiFi punt).....

Hete is en blijft gewoon gruwelijk duur.
Bij mij 60 Euro per loze leiding, ongeacht de dikte. Het trekkoord zijn ze verplicht erin te plaatsen om aan te tonen dat het inderdaad een loze leiding is. Niet extra voor betalen dus......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:30
LightStar schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:24:
Zo weer wat zaken gedaan, zo zijn de coax kabels getrokken en heb ik vandaag alleen alle utp getrokken (2 kabels per buis, ging allemaal vlekkeloos)

Coax kabels
[afbeelding]

Bult kabels tijdens de werkzaamheden
[afbeelding]

Hoe het er nu bij staat, morgen alles afpatchen en het paneel goed monteren.
[afbeelding]
Wat is dat doosje eigenlijk in het stopcontact?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
Jordyz schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:15:
[...]

Wat is dat doosje eigenlijk in het stopcontact?
Draadloze deurbel ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:24
hondapower schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:16:
[...]

Dit topic gaat over thuisnetwerken, niet over loze leidingen
De loze leidingen zijn toch juist voor draadloos netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:54
MSteverink schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:18:
[...]

De loze leidingen zijn toch juist voor draadloos netwerk?
Ja en nee.
Deze zijn bedoelt voor netwerkkabels waar je eventueel een accesspoint achter kunt zetten.
Maar de netwerkkabels of misschien coax kan je natuurlijk ook ergens anders voor gebruiken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:03:
[...]

Ja, als je toegang hebt tot het bouwterrein. Bij ons groot hek, camera's (die een tweaker natuurlijk makkelijk onklaar kan maken..hi..hi...).

Maar goed, je hebt geen toegang dus.
Heb je geen toegang tot je eigen bouwgrond en bouwterrein? Dan heb je toch iets fout gedaan lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Jordyz schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:22:
[...]

Heb je geen toegang tot je eigen bouwgrond en bouwterrein? Dan heb je toch iets fout gedaan lijkt me?
Das vrij normaal hoor, wij mochten (officieel) alleen op het bouwterein komen als er ook mensen van het bouwbedrijf aanwezig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
LightStar schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:34:
[...]

Das vrij normaal hoor, wij mochten (officieel) alleen op het bouwterein komen als er ook mensen van het bouwbedrijf aanwezig waren.
Ik wist niet dat zoiets ging, het is immers je eigen grond.
Ze zullen wel bang zijn dat je 's avonds gaat beunen daar of materiaal erbij gaat leggen. Zou niet de eerste keer zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteFly
  • Laatst online: 22-05 15:56
Jordyz schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 07:00:
[...]

Ik wist niet dat zoiets ging, het is immers je eigen grond.
Ze zullen wel bang zijn dat je 's avonds gaat beunen daar of materiaal erbij gaat leggen. Zou niet de eerste keer zijn :P
Ik denk dat bouwterreinen na werktijd worden afgesloten om dingen als vandalisme en diefstal tegen te gaan, niet om te voorkomen dat de huiseigenaar midden in de nacht zijn eigen dak erop staat te zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 29-05 12:19
NiteFly schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:31:
[...]
niet om te voorkomen dat de huiseigenaar midden in de nacht zijn eigen dak erop staat te zetten :P
Toch ook om die reden. Als die huiseigenaar dan achteraf klachten heeft over de staat van het dak (of welk deel van de bouw de eigenaar heeft meegebouwd), dan wordt het een lastige discussie over wie welk deel wel of niet heeft geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jordyz schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:22:
[...]

op zich wel toegang. Wel op afspraak. En je moet aangeven waarom je daar wilt zijn. Daar zijn dus altijd de bouwers / opzichters erbij. Dit "bezoek" is bedoeld om even zeg maar de woning op te meten etc... (voor een tapijtlegger en zo). Maar niet om te gaan "klussen"... (zoals kabels trekken).

Maar we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Mooi werk, LightStar. Vergeet niet om genoeg extra lengte in de kabels over te laten voor het geval je het patchpaneel ooit moet verplaatsen, of er achter wil kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Haribo112 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 14:26:
Mooi werk, LightStar. Vergeet niet om genoeg extra lengte in de kabels over te laten voor het geval je het patchpaneel ooit moet verplaatsen, of er achter wil kunnen kijken.
Dat zit er, alles is nu afgemonteerd op de hoogte van de foto's en daarna heb ik hem boven in het rek geplaatst dus er is ruimte in de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
LightStar schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 19:55:
[...]

Dat zit er, alles is nu afgemonteerd op de hoogte van de foto's en daarna heb ik hem boven in het rek geplaatst dus er is ruimte in de kabels.
Dan zien we de foto's wel verschijnen zodra het af is! :)
Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 15:59
Las dat sommige mensen een loze leiding op het plafond plaatsen er een Accesspoint kan worden geplaatst. Geniaal idee! Tweakers die dit gedaan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 08:22

SilencerNL

No remorse

Wackmack schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:04:
Las dat sommige mensen een loze leiding op het plafond plaatsen er een Accesspoint kan worden geplaatst. Geniaal idee! Tweakers die dit gedaan hebben?
Ja, ik! In de hall op de begane grond, en in de overloop op de 1e verdieping... 2 mooie ubiquiti ap's aan het plafond. Super netjes!

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
SilencerNL schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:09:
[...]

Ja, ik! In de hall op de begane grond, en in de overloop op de 1e verdieping... 2 mooie ubiquiti ap's aan het plafond. Super netjes!
Gaaf! Dat komt op mijn lijstje voor de nieuwbouw woning. Verder natuurlijk 2 leidingen per kamer, geen coax en een 10 inch switch in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Heb ik ook gedaan, zal er morgen wel een foto van plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:30
Jup, echter helaas alleen op de begane grond.
In de hal op de 1e heb ik een inbouwdoos in de muur, op 10cm van het plafond met een stopcontact ernaast. Dat had ik anders moeten doen.
Ik heb er overigens nog geen ap op aangesloten. Ik zoek er nog een (heb niks met ubiquiti), waarschijnlijk een Cisco oid.

Plafond buisje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
EnGenius EAP350 access point

Access point met de looks van een rookmelder
Doorvoersnelheid: 300Mbps
Zendvermogen: 800mW/29dBm

Vergunningsplicht
Let op: Indien u dit apparaat gebruikt met een ingesteld vermogen van meer dan 100mW e.i.r.p. (uitgestraald vermogen), dan dient u hiervoor een vergunning aan te vragen bij Agentschap Telecom i.h.k.v. de Telecommunicatiewet (Tw).

Zijn mensen hiervan op de hoogte? Voor het eerst dat ik dit lees bij een AP.

Bron: http://www.wifishop.nl/en...b-poort-11b-g-n/pid=27053

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Wackmack schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 07:23:
EnGenius EAP350 access point

Access point met de looks van een rookmelder
Doorvoersnelheid: 300Mbps
Zendvermogen: 800mW/29dBm

Vergunningsplicht
Let op: Indien u dit apparaat gebruikt met een ingesteld vermogen van meer dan 100mW e.i.r.p. (uitgestraald vermogen), dan dient u hiervoor een vergunning aan te vragen bij Agentschap Telecom i.h.k.v. de Telecommunicatiewet (Tw).

Zijn mensen hiervan op de hoogte? Voor het eerst dat ik dit lees bij een AP.

Bron: http://www.wifishop.nl/en...b-poort-11b-g-n/pid=27053
Officieel mag je dat inderdaad niet omhoog schroeven maar hoe willen ze daar achter komen? Zolang de buren er geen last van hebben is er niet veel aan de hand. Mijn router straalt ook tot het einde van de straat maar buren hebben er geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:32
Wat is het nut daarvan? Kan je client even hard terugzenden, zodat je verbinding krijgt?
Of is het alleen maar stoer dat je zo hard kunt toeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
Ik heb 3 Unifi access points maar slechts twee plafond punten. Ik was de derde vergeten aan te leggen in de vloer. :+
Kom je natuurlijk pas achter als die al gestort is. Dus die derde hangt dan maar in de meterkast.

Er komt wel nog een vierde buiten aan het plafond van de overkapping, maar de overkapping staat er nog niet. Loopt wel al een buis naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:48
Out.of.Control schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 08:15:
Wat is het nut daarvan? Kan je client even hard terugzenden, zodat je verbinding krijgt?
Dat hoeft denk ik niet persé: als de ontvangst van het access point net zoveel gevoeliger is gemaakt als dat de zender sterker is gemaakt, dan hoeft er aan de client-kant niets te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Out.of.Control schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 08:15:
Of is het alleen maar stoer dat je zo hard kunt toeteren?
Ik heb dus ook wel degelijk verbinding op het einde van de straat.
Is toch handig? Mijn devices hebben er tot nu toe geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jazeker, Kostte wel 220 euro per loze leiding, (i.p.v. 140), maar het is prachtig, en je kan het op ieder verdieping doen (zoals het echt hoort. Daarna ben je van al het gezeik af van "niet bereikbaar boven etc..."....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 16:43

Quindor

Switching the universe....

Ik heb op verschillende plekken ook loze leidingen laten maken in het plafond voor inderdaad Access-points (in mijn geval Mikrotik wAP AC's) en eventueel ooit camera's als die behoefte er zou zijn.

Sommige van jullie hebben mijn eerdere post denk ik al wel gezien. Ik ben blij dat ik niet 220 euro per loze leiding heb hoeven betalen, dan waren we nu blut geweest.

Hoe dan ook, ik heb gisteren een soort walk-through filmpje gemaakt van het huis en de huidige staat. Daarin vertel en laat ik zien waar wat gaat komen en wat de plannen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Ay_ODoKJgzk/V0sNpMztruI/AAAAAAAAE2A/4Pw3ydTA8vU-idiUz7KXCmGDZgWUi_qswCCo/s640/pipingeverywhere.jpg

Klik op het plaatje voor mijn blog artikel en het filmpje. :)

En als je het interessant vind, abonneer zeker op de RSS van mijn blog en/of op mijn youtube kanaal. Ik ben van plan om van de meeste stappen die gaan volgen (iig op technisch vlak) weer video's te maken! O+

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
Quindor schreef op zondag 29 mei 2016 @ 17:43:
Ik heb op verschillende plekken ook loze leidingen laten maken in het plafond voor inderdaad Access-points (in mijn geval Mikrotik wAP AC's) en eventueel ooit camera's als die behoefte er zou zijn.

Sommige van jullie hebben mijn eerdere post denk ik al wel gezien. Ik ben blij dat ik niet 220 euro per loze leiding heb hoeven betalen, dan waren we nu blut geweest.

Hoe dan ook, ik heb gisteren een soort walk-through filmpje gemaakt van het huis en de huidige staat. Daarin vertel en laat ik zien waar wat gaat komen en wat de plannen zijn.
[afbeelding]

En als je het interessant vind, abonneer zeker op de RSS van mijn blog en/of op mijn youtube kanaal. Ik ben van plan om van de meeste stappen die gaan volgen (iig op technisch vlak) weer video's te maken! O+
Goeiedag... dat ziet er wederom indrukwekkend uit... gisteren mijn kabels met keystones afgemonteerd en mijn vingers zijn nu beurs... wat dat betreft ben ik niet jaloers op je... :+ Voor de rest wel uiteraard... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ziet er goed uit heb de pagina maar even bij de favorieten gezet ben benieuwd hoe het verder gaat ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

@Ninjetsu NL
Mjah, daar maak ik me ook wel een beetje zorgen over. Gelukkig hoeft het niet allemaal in 1 dag, maar mezelf kennende is het niet af tot ik toch alles gemonteerd heb, ook al heb ik het nu nog niet nodig. ;)

@MdO82
Welke pagina precies? Elke nieuwe post zal een nieuwe pagina worden vandaar. Misschien is op het youtube kanaal dan wat handiger. Verder zal ik zo nu en dan hier ook een update plaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Quindor schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:11:
@Ninjetsu NL
Mjah, daar maak ik me ook wel een beetje zorgen over. Gelukkig hoeft het niet allemaal in 1 dag, maar mezelf kennende is het niet af tot ik toch alles gemonteerd heb, ook al heb ik het nu nog niet nodig. ;)

@MdO82
Welke pagina precies? Elke nieuwe post zal een nieuwe pagina worden vandaar. Misschien is op het youtube kanaal dan wat handiger. Verder zal ik zo nu en dan hier ook een update plaatsen. :)
Heb er gisteren samen met een vriend 24 (alleen in de patchkast, de rest was al gedaan) afgemonteerd... 8) ;) Bij ons moest/kon het in een dag... hoeveel denk jij te moeten afmonteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:13
Ik ga ook een nieuw huis laten bouwen en sta nu ook voor de keuze om loze leidingen en extra stopcontacten aan te laten leggen.

Sowieso wil beneden in de keuken en woonkamer mijn kabels in de muren laten frezen voor cai en utp.
Daarnaast heb ik op de 1ste verdieping 3 slaapkamers waar ik overal utp wil, twijfel alleen voor 1 of 2 aansluitingen wil per kamer.
met 1 zou ik weer met een switch moeten gaan werken.

En op zolder heb ik ook 2 kamers waar ik utp naartoe wil.

In hoeverre is cai nog echt van toegevoegde waard? Ik zit zelf in een Ziggo gebied en vind dat op zich wel handig dat ik dan ook tv kan kijken zonder extra settopbox.
Daarnaast moet op de plekken waar tv's komen ook een extra stopcontact voor de voeding van de tv's.

Een loze (16mm) leiding kost me 72.50, dat valt mee en dan afgemonteerd met coax kost 80 en afgemonteerd met utp (cat5e) kost 66.50.

Vind het afmonteren wel prijzig en ben dan ook wel benieuwd naar de kwaliteit van de kabels, i kwil wel volledig koper en liever ook cat 6.
Kabel trekken lukt me nog wel, maar zou ook graag een patchpaneel in de meterkast willen ipv alles op een switch en dan weer naar de router.

Hebben jullie verder nog tips of ideeën? Zie ik nog zaken over het hoofd?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Ninjetsu NL schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:23:
[...]

Heb er gisteren samen met een vriend 24 (alleen in de patchkast, de rest was al gedaan) afgemonteerd... 8) ;) Bij ons moest/kon het in een dag... hoeveel denk jij te moeten afmonteren?
Eventjes uit mijn hoofd heb ik ongeveer 50 pijpen die in het kantoor uitkomen. Ik ga proberen 2xCAT7 per buis te monteren (Waardoor de helft voor nu leeg blijft). Dus laten we zeggen 50 kabels met aan elke kant een keystone. Dus een mooie 100, maar zoals ik al schreef, dat hoeft gelukkig niet allemaal in 1 dag. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Quindor op 30-05-2016 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Quindor schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:26:
[...]

Eventjes uit mijn hoofd heb ik ongeveer 50 pijpen die in het kantoor uitkomen. Ik ga proberen 2xCAT7 per buis te monteren (Waardoor de helft voor nu leeg blijft). Dus laten we zeggen 50 kabels met aan elke kant een keystone. Dus een mooie 100. ;)
Holy jezus... :+ 2 X CAT7 moet lukken, heb zelf namelijk CAT7 SFTP liggen en dat ging vrij aardig door 3/4 buis :) Tsja... 100... je krijgt er op een gegeven moment handigheid in zullen we maar zeggen en een kabeltester is ook geen overbodige luxe :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Ninjetsu NL schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:31:
[...]

Holy jezus... :+ 2 X CAT7 moet lukken, heb zelf namelijk CAT7 SFTP liggen en dat ging vrij aardig door 3/4 buis :) Tsja... 100... je krijgt er op een gegeven moment handigheid in zullen we maar zeggen en een kabeltester is ook geen overbodige luxe :')
Goed om te weten dat dat gaat passen (Ik heb 1KM aan CAT7 1200Mhz SFTP al liggen in 2 rollen van 500m) en al mijn buizen zijn ook 3/4 (19mm)! Ik wilde alleen het risico niet lopen dat als alles dicht zat, dat het toch niet paste, vandaar die enorme berg aan pijpen. ;)

Heb je nog tips? Zoals ik het nu van plan was is de trekveer (heb beide nylon en metalen) door een buis vanaf het punt waar het moet komen naar het kantoor te laten lopen, kabels verbinden en dan terug trekken. Op die manier weet ik altijd zeker dat ik het juiste pijpje heb zeg maar. Maar zoals gezegd, tips zijn zijn welkom!

(Overigens, het gaat nog wel enkele maanden duren voordat ik hieraan kan beginnen verwacht). :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Quindor schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:34:
[...]

Goed om te weten dat dat gaat passen (Ik heb 1KM aan CAT7 1200Mhz SFTP al liggen in 2 rollen van 500m) en al mijn buizen zijn ook 3/4 (19mm)! Ik wilde alleen het risico niet lopen dat als alles dicht zat, dat het toch niet paste, vandaar die enorme berg aan pijpen. ;)

Heb je nog tips? Zoals ik het nu van plan was is de trekveer (heb beide nylon en metalen) door een buis vanaf het punt waar het moet komen naar het kantoor te laten lopen, kabels verbinden en dan terug trekken. Op die manier weet ik altijd zeker dat ik het juiste pijpje heb zeg maar. Maar zoals gezegd, tips zijn zijn welkom!

(Overigens, het gaat nog wel enkele maanden duren voordat ik hieraan kan beginnen verwacht). :'(
Lol... 1KM, ik heb uiteindelijk 350 meter in de wand gelegd, 7mm buitendiameter.

Tips:
- koop 3M glijmiddel voor in de buizen, dat helpt enorm!
- probeer zo weinig mogelijk bochten te maken/sokken te gebruiken/flexibele buis te gebruiken
- bij mij thuis is het met alleen metaal gebeurd, is toch een stuk steviger, zeker handig wanneer je 2x CAT7 aan het verwerken bent
- je zult zelf even moeten kijken wat betreft invoer en welke kant het beste gaat... het kan namelijk zo zijn dat vanuit een kant de trekveer niet goed/niet doorloopt, dan gewoon vanuit de andere richting proberen
- hopelijk heb je de buizen al gelabeld... :P dat scheelt zoekwerk met de kabeltester :+

Voor zover is t dat denk ik wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Ninjetsu NL schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:43:
[...]

Lol... 1KM, ik heb uiteindelijk 350 meter in de wand gelegd, 7mm buitendiameter.

Tips:
- koop 3M glijmiddel voor in de buizen, dat helpt enorm!
- probeer zo weinig mogelijk bochten te maken/sokken te gebruiken/flexibele buis te gebruiken
- bij mij thuis is het met alleen metaal gebeurd, is toch een stuk steviger, zeker handig wanneer je 2x CAT7 aan het verwerken bent
- je zult zelf even moeten kijken wat betreft invoer en welke kant het beste gaat... het kan namelijk zo zijn dat vanuit een kant de trekveer niet goed/niet doorloopt, dan gewoon vanuit de andere richting proberen
- hopelijk heb je de buizen al gelabeld... :P dat scheelt zoekwerk met de kabeltester :+

Voor zover is t dat denk ik wel...
Ah, goeie tips inderdaad!

Ik heb 1 liter 3M spul al staan en in principe zit nergens flexibele buis tussen. So far so good. ;)

Probleem is dat de buizen door de elektricien niet gelabeld zijn. Ik hoop dan maar dat ik het allemaal via de andere kant kan invoeren, gaat dat niet dan word het inderdaad invoeren en kijken waar het uitkomt. :P Uiteindelijk moet toch overal een kabel heen, dus komt wel goed. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Quindor schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:00:
[...]

Ah, goeie tips inderdaad!

Ik heb 1 liter 3M spul al staan en in principe zit nergens flexibele buis tussen. So far so good. ;)

Probleem is dat de buizen door de elektricien niet gelabeld zijn. Ik hoop dan maar dat ik het allemaal via de andere kant kan invoeren, gaat dat niet dan word het inderdaad invoeren en kijken waar het uitkomt. :P Uiteindelijk moet toch overal een kabel heen, dus komt wel goed. :+
Oke... dan de PROTIP :+ ... label dan direct de kabel zodra je hem er doorheen trekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Krijg morgen de sleutel van mijn (huur)appartement en wil eigenlijk de bekabeling meteen goed aansluiten. Momenteel loopt er naar alle kamers (2 slaapkamers + woonkamer) Coax voor de televisie, maar aangezien ik Vodafone Thuis heb afgesloten heb ik aan Coax niks.

Dus ben ik van plan om de Coax kabels te verwijderen en er 2x Cat 5e voor in de plaats te leggen. In totaal 8 aansluitingen. (Of is het ook mogelijk om 2x ethernet + coax door één buis te trekken?

Nou wil ik alles netjes afwerken in de meterkast dmv. een patchpaneel, een switch en een mooi rek / kast, maar ben heel erg aan het twijfelen wat voor apparatuur ik ga plaatsen. Ben van plan zo'n 5 jaar in het appartement te wonen en mocht ik verhuizen neem ik natuurlijk de kast / rek mee. (Het mag dus iets zijn wat lekker lang mee gaat)

Heb nog een aantal vragen, waarbij ik hoop dat ze beantwoord kunnen worden:
  • Wat is verstandiger: Gebruik maken van 10" of 19"?
  • Wat is het voordeel / nadeel en het verschil?
  • Wat voor rek / kast kunnen jullie mij aanraden die niet al te duur is (max 50 euro? o.i.d)
  • Afhankelijk van het formaat, wat voor switch kunnen jullie aanraden?
  • Zijn kabelgoten nodig in de patch kast?
  • Zijn er nog belangrijke dingen die ik vergeten ben van het onderstaande lijstje?
Het is de eerste keer dat ik een netwerk aanleggen zo aanpak, maar wil het wel meteen goed doen.

Mijn meterkast ziet er momenteel zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XP2Hi4gYqxMhX75Agf7fISOQ/medium.jpg

Heb al een lijstje gemaakt van een aantal producten:
Algemeen10"19"Graag hoor ik graag jullie feedback!

[ Voor 64% gewijzigd door rens-br op 30-05-2016 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Hangt van de ruimte af die je hebt, het voordeel van 19" is dat je niet echt beperkt bent in de keuze van switches en die zijn vaak goedkoper als 10" switches.

Dat was voor mij ook het keerpunt om toch voor 19" te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

LightStar schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:45:
Hangt van de ruimte af die je hebt, het voordeel van 19" is dat je niet echt beperkt bent in de keuze van switches en die zijn vaak goedkoper als 10" switches.

Dat was voor mij ook het keerpunt om toch voor 19" te gaan.
Ruimte is beperkt zoals te zien is op de afbeelding, zal het morgen eens opmeten. Het vervelende is wel dat er nauwelijks ruimte is om een kast op te hangen, omdat de gasleiding en waterleiding in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 08:33
Qosmic schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:26:
Kabel trekken lukt me nog wel, maar zou ook graag een patchpaneel in de meterkast willen ipv alles op een switch en dan weer naar de router.
Ik snap wel wat je bedoeld, maar in beide gevallen zal je een switch nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
rens-br schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:48:
[...]

Ruimte is beperkt zoals te zien is op de afbeelding, zal het morgen eens opmeten. Het vervelende is wel dat er nauwelijks ruimte is om een kast op te hangen, omdat de gasleiding en waterleiding in de weg zit.
Over het leidingwerk heen hangen...? Heb ik ook moeten doen, 4 cm verhogen en je kunt los :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ninjetsu NL schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:34:
[...]
Over het leidingwerk heen hangen...? Heb ik ook moeten doen, 4 cm verhogen en je kunt los :)
Dat is inderdaad ook nog een optie. Hoe heb je dat gedaan? (ben ook wel benieuwd naar het resultaat, heb je een fotootje voor me?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
LightStar schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:24:
Zo afgelopen week de sleutels gekregen van onze nieuwbouw woning en kon het niet laten om alvast mijn 19" kastje op te hangen in de meterkast.

Helaas moest ik 4.5 cm creeeren voor ik hem kon ophangen dus daar maar iets voor in elkaar geschroefd (laag voor laag voor de stevigheid)
[afbeelding]

Voor de test het rack geplaatst (deze kan er makkelijk uit gezien de achterplaat los kan van de rest)
[afbeelding]

Ergens volgende week komt het patch paneel erin (pas dan ga ik alle kabels door de woning trekken)
Ik heb alleen een foto zonder de hele constructie, maar LightStar heeft zo goed als hetzelfde gedaan :) Ik heb er ook nog een plaat overheen bevestigd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ninjetsu NL schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:51:
[...]
Ik heb alleen een foto zonder de hele constructie, maar LightStar heeft zo goed als hetzelfde gedaan :) Ik heb er ook nog een plaat overheen bevestigd...
Dat ziet er inderdaad netjes uit. Wat hout kan ik ook nog wel vinden. :p

Edit:

Gisteren toch maar de stap genomen en voor 10" kast gegaan, een 19" kast paste niet in de meterkast vanwege de breedte. Heb alle spullen besteld bij Netwerkproducten.com, ben benieuwd wanneer het binnen is.

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 03-06-2016 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Nu heb ik van de week met de hulp van wat meer ervaren collega's Cat6 kabels getrokken door het hele huis. Dankbaar gebruik gemaakt van een onbekende loze leiding voor nog wat extra punten. Ik hoop snel een foto te kunnen laten zien, maar zit momenteel nog met een probleem.
De kabels afmonteren kost mij ontzettend veel tijd. Om 1 kabeltje te voorzien van 2 keystones (Muur + Patchpaneel) en te testen ben ik zo rustig een uur verder. Voordeel van de keystones is wel dat ik de kabel kan testen en opnieuw doen als het nodig is ;-). Heeft iemand hier nog tips en tricks voor? Ik heb wat rondgezocht, maar verder dan de basis instructies kom ik niet. Ik moet nog zo'n 25-30 keystones dus alle hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rens-br schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:36:
Krijg morgen de sleutel van mijn (huur)appartement en wil eigenlijk de bekabeling meteen goed aansluiten. Momenteel loopt er naar alle kamers (2 slaapkamers + woonkamer) Coax voor de televisie, maar aangezien ik Vodafone Thuis heb afgesloten heb ik aan Coax niks.

Dus ben ik van plan om de Coax kabels te verwijderen en er 2x Cat 5e voor in de plaats te leggen. In totaal 8 aansluitingen. (Of is het ook mogelijk om 2x ethernet + coax door één buis te trekken?

Nou wil ik alles netjes afwerken in de meterkast dmv. een patchpaneel, een switch en een mooi rek / kast, maar ben heel erg aan het twijfelen wat voor apparatuur ik ga plaatsen. Ben van plan zo'n 5 jaar in het appartement te wonen en mocht ik verhuizen neem ik natuurlijk de kast / rek mee. (Het mag dus iets zijn wat lekker lang mee gaat)

Heb nog een aantal vragen, waarbij ik hoop dat ze beantwoord kunnen worden:
  • Wat is verstandiger: Gebruik maken van 10" of 19"?
  • Wat is het voordeel / nadeel en het verschil?
  • Wat voor rek / kast kunnen jullie mij aanraden die niet al te duur is (max 50 euro? o.i.d)
  • Afhankelijk van het formaat, wat voor switch kunnen jullie aanraden?
  • Zijn kabelgoten nodig in de patch kast?
  • Zijn er nog belangrijke dingen die ik vergeten ben van het onderstaande lijstje?
Het is de eerste keer dat ik een netwerk aanleggen zo aanpak, maar wil het wel meteen goed doen.

Mijn meterkast ziet er momenteel zo uit:
[afbeelding]

Graag hoor ik graag jullie feedback!
Wat je ook kan doen, is een 6U 19"kast nemen en deze een kwart slag draaien. Dus zeg maar "verticaal" monteren. Voor de finctionele kant maakt het niet uit, maar dan past hij wel.

Je kan hem eventueel ook onder de gasmeter plaatsen.

Even HEEL goed alles uitmeten, en goed naar de afmetingen kijken van je switch, hoe diep deze komt (vergeet niet een haakse 230V aansluiting aan de achterkant van de switch).... Ook hoeveel cm van de voorkant van de kast begint de 19"rail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Anoniem: 203842 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:14:
[...]
Wat je ook kan doen, is een 6U 19"kast nemen en deze een kwart slag draaien. Dus zeg maar "verticaal" monteren. Voor de finctionele kant maakt het niet uit, maar dan past hij wel.
Bedankt voor je tips! Ben inmiddels gegaan voor een 4U 10" kast. Die zou in de diepte net moeten passen boven de meterkast. Onder de gasmeter kan helaas niet, want daar is maar 15cm ruimte. Nu alleen nog even kijken hoe ik de kast ga ophangen. Zijn hier beugels o.i.d. voor te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
rens-br schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:19:
[...]

Bedankt voor je tips! Ben inmiddels gegaan voor een 4U 10" kast. Die zou in de diepte net moeten passen boven de meterkast. Onder de gasmeter kan helaas niet, want daar is maar 15cm ruimte. Nu alleen nog even kijken hoe ik de kast ga ophangen. Zijn hier beugels o.i.d. voor te koop?
Je bedoeld om over je buizen heen te komen ?
Er is een voorbeeld van iemand hier in het topic die het met enkel plankjes heeft gedaan.
Als je daar ruimte voor hebt zou het kunnen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

MdO82 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:21:
[...]
Je bedoeld om over je buizen heen te komen ?
Er is een voorbeeld van iemand hier in het topic die het met enkel plankjes heeft gedaan.
Als je daar ruimte voor hebt zou het kunnen ;)
Was die foto inderdaad ook al tegen gekomen, ik was van plan om het ook op die manier te doen. Maar ik kan de kast vervolgens niet direct op die plankjes schroeven ofwel? Er zit namelijk aan de achterkant een gleuf die je ergens in moet hangen als het ware.

Het lijkt me dus dat er een beugel in de meterkast moet hangen waar je het ding inhangt. Hoe hebben andere mensen dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
En een schroef met bolle kop ? ;)
Of een bout

Edit: even de handleiding bekeken, maar die beugel waar ze het in de handleiding over hebben zit er dus niet bij ?

[ Voor 72% gewijzigd door MdO82 op 06-06-2016 10:28 . Reden: Handleiding opgezocht ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeRCi
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
chickpoint schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 20:02:
[...]

Er passen prima 4 CAT 6 UTP kabels door een 3/4 buis, let wel op dat je het met zijn 2en doet en de kabel recht invoert.
[afbeelding]

Ik heb toentertijd deze kabel gebruikt pricewatch: Konig UTP Cat6

Als je de keus hebt, leg 3/4 buis, ga je veel profijt van hebben ;)
zijn deze alle vier stugge of soepele kabels? ik heb cat6a stugge kabel aangeschaft, ben van plan om wcd's te voorzien dubbele netwerk aansluiting maar vraag me af of twee wel door een 3/4 buis kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

MdO82 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:25:
En een schroef met bolle kop ? ;)
Of een bout
Dat is ook nog een optie :P
Edit: even de handleiding bekeken, maar die beugel waar ze het in de handleiding over hebben zit er dus niet bij ?
Welke beugel heb je het precies over?(en waar heb je de handleiding gevonden?)) Staat gewoon op de website van Netwerkproducten.

Ik moet leren lezen. 8)7 Er staat gewoon dat je die beugel aan de muur moet hangen en er vervolgens de box aan moet hangen. Het was duidelijk laat gisteren toen ik het ding in elkaar aan het schroeven was.

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 06-06-2016 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Laatst online: 29-05 09:47

SpamLame

niks

rens-br schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:36:
Lap tekst waarin je vermeld in een huurhuis te zitten en de COAX verwijderen wilt.
Let op dat de verhuurder van je kan verlangen je het huis in dezelfde staat terugbrengt bij einde huur.
Zou dus kunnen inhouden dat je dus de COAX terugplaatsen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

SpamLame schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:08:
[...]
Let op dat de verhuurder van je kan verlangen je het huis in dezelfde staat terugbrengt bij einde huur.
Zou dus kunnen inhouden dat je dus de COAX terugplaatsen moet.
Bedankt voor de tip. De leidingen waar nu Coax inzit zijn loze leidingen volgens de makelaar en je mag daar dus mee doen wat je wilt. (De vorige bewoner heeft daar dus coax in gelegd) Ik was in ieder geval wel van plan om de coaxkabels en installatiemateriaal te bewaren, mocht ze er alsnog van terug komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

MeRCi schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:50:
[...]
zijn deze alle vier stugge of soepele kabels? ik heb cat6a stugge kabel aangeschaft, ben van plan om wcd's te voorzien dubbele netwerk aansluiting maar vraag me af of twee wel door een 3/4 buis kan.
Moet kunnen. Zelf 3 kabels moet kunnen.

Je moet alleen wel glijmiddel gebruiken (GEEN DREFT of iets dergelijks!!!). Er is 3M lube speciaal voor deze doeleinden. Is op waterbasis, en je mag het gewoon op je handen smeren. Conrad verkoopt dat.

Werkt prachtig. Met name belangrijk is dat de kabel correct, keurig naast elkaar in de buis gevoerd worden, en dat er niet gedraaid wordt tijdens het invoeren. Dan gaat het goed. En lekker veel glijmiddel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 21:53
Of 3 lukt is puur afhankelijk van het aantal bochten in de buis en de radius van de bochten, 2 behoort geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-05 00:16
Binnenkort ga ik de nieuwe woning van een kennis van netwerk en internet voorzien. Er ligt naar iedere kamer een lege 5/8 leiding die ik hiervoor wil gaan benutten. Mijn eigen woning (een straat verderop) is gelijktijdig gebouwd door dezelfde aannemer, ik kan dus met behoorlijke zekerheid zeggen dat ik geen flexibele buizen of scherpe bochten tegen verwacht te komen.

Ik installeer vaker netwerken, maar ik ben inmiddels door mijn laatste voorraden Cat5E heen en ga nu de overstap maken naar Cat6A. Kan iemand mij vertellen of ik tegen serieuze problemen ga aanlopen als ik in een 5/8 leiding 2 Cat6A kabels wil aanleggen? Ik heb geen ervaringen met deze kabels, ik weet enkel dat ze aanzienlijk dikker zijn dan de Cat5E kabels die ik tot nu toe heb gebruikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-05 13:25
MeRCi schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:50:
[...]
Het zijn inderdaad stugge kabels. Als je niet te scherpe bochten in je buizen hebt zitten moeten er 4 kabels in passen.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HYM1100S
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 18:28:
Vergeet niet voor de "formaliteit", de COAX verdelers en versterker met een aarde aansluiting (geel groen draad) uit te rusten. Heb je zeker geen gezeik met "loopstromen".

Dank voor de links naar de fabrikanten / webshops. Heel handig. Ik was al op zoek naar een 19" kast die in diepte verstelbaar is.
In verband met de upgrade naar Ziggo 300/30 abbo (vervangen modem) je suggestie om het COAX spul te aarden ook gelijk meegenomen :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fBGYpZE.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WeZF87w.jpg

Foto's in originele post zijn ook weer gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Netjes hoor.... mooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:05

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Coax aarden, die onthoud ik :)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Martijn13 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:12:
Binnenkort ga ik de nieuwe woning van een kennis van netwerk en internet voorzien. Er ligt naar iedere kamer een lege 5/8 leiding die ik hiervoor wil gaan benutten. Mijn eigen woning (een straat verderop) is gelijktijdig gebouwd door dezelfde aannemer, ik kan dus met behoorlijke zekerheid zeggen dat ik geen flexibele buizen of scherpe bochten tegen verwacht te komen.

Ik installeer vaker netwerken, maar ik ben inmiddels door mijn laatste voorraden Cat5E heen en ga nu de overstap maken naar Cat6A. Kan iemand mij vertellen of ik tegen serieuze problemen ga aanlopen als ik in een 5/8 leiding 2 Cat6A kabels wil aanleggen? Ik heb geen ervaringen met deze kabels, ik weet enkel dat ze aanzienlijk dikker zijn dan de Cat5E kabels die ik tot nu toe heb gebruikt...
Ligt er een beetje aan wat voor CAT6A, 5/8 is wel krap... dan moet je op zoek naar kabel die een max diameter van 6mm heeft anders ben je het haasje. Ik heb twee mm over met mijn CAT7 kabel in een 3/4 buis en dat ging op sommige stukken al slechter...

Over het algemeen denk ik dat je beter gaat slagen met soepele CAT6A dan met stugge. Ik denk dat stugge kabel de dik gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-05 09:49
Waarom CAT6A gebruiken in plaats van CAT6? Voor afstanden onder de 30meter zou CAT6 voldoende moeten zijn voor 10GBit. Als ik zo rond kijk dan is CAT6A 9mm dik en CAT6 6mm dat is een behoorlijk verschil als je meerdere kabels door buizen gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn13
  • Laatst online: 24-05 00:16
Ninjetsu NL schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:53:
[...]

Ligt er een beetje aan wat voor CAT6A, 5/8 is wel krap... dan moet je op zoek naar kabel die een max diameter van 6mm heeft anders ben je het haasje. Ik heb twee mm over met mijn CAT7 kabel in een 3/4 buis en dat ging op sommige stukken al slechter...

Over het algemeen denk ik dat je beter gaat slagen met soepele CAT6A dan met stugge. Ik denk dat stugge kabel de dik gaat zijn.
Ik zie dat S/FTP ook wat minder dik is dan UTP. Ik denk dat ik maar gewoon een paar korte stukjes van een meter of 50 ga bestellen en ga kijken wat allemaal wel en niet past.
Christiaan676 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:13:
Waarom CAT6A gebruiken in plaats van CAT6? Voor afstanden onder de 30meter zou CAT6 voldoende moeten zijn voor 10GBit. Als ik zo rond kijk dan is CAT6A 9mm dik en CAT6 6mm dat is een behoorlijk verschil als je meerdere kabels door buizen gaat trekken.
Deze huizen zijn vrij fors en de meeste leidingen zijn niet echt efficient aangelegd. Voor onze woonkamer alleen al was ik 45 meter per aansluiting kwijt omdat ik gebruik moest maken van de ringleidingen. Uiteindelijk ligt er voor 22 poortjes meer dan 600 meter aan netwerkkabel in huis 8)7

Daarom dus 6A en het prijsverschil is nou ook niet zo heel erg groot. Maar dan moet het wel passen natuurlijk. Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Martijn13 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:12:

[...]

Deze huizen zijn vrij fors en de meeste leidingen zijn niet echt efficient aangelegd. Voor onze woonkamer alleen al was ik 45 meter per aansluiting kwijt omdat ik gebruik moest maken van de ringleidingen. Uiteindelijk ligt er voor 22 poortjes meer dan 600 meter aan netwerkkabel in huis 8)7
De tandjes... ik heb 23 aansluitingen met 350m... dat is dan erg vervelend. Lijkt me ook niet leuk met trekken... :X
Christiaan676 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:13:
CAT6A hoeft niet 9mm te zijn, je moet alleen even zoeken naar verschillende soorten kabels. Zo is er nogal wat verschil tussen de diktes van de kunststof behuizing bij kabels onderling. Zoals Martijn al stelt en ik kan bevestigen is mijn CAT7 SFTP maar 7mm dik. Dan past dan nog steeds niet dubbel door 5/8 maar prima door 3/4 :)

[ Voor 27% gewijzigd door Ninjetsu NL op 08-06-2016 13:19 . Reden: Toevoegen quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Heeft dat eigenlijk nut? Hier is die voor zover ik weet niet geaard omdat er geen randaarde beschikbaar is, buiten de keuken dan....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:26

Totaalgeflipt

De enige echte

HYM1100S schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:22:
[...]

In verband met de upgrade naar Ziggo 300/30 abbo (vervangen modem) je suggestie om het COAX spul te aarden ook gelijk meegenomen :)

[afbeelding]
[afbeelding]

Foto's in originele post zijn ook weer gefixt.
Ziet er strak uit, en coax aarden is altijd een goed plan!

Maar waarom heb je die 2e splitter aangesloten als er maar 1 poort in gebruik is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:05

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Raven schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 13:30:
[...]

offtopic:
Heeft dat eigenlijk nut? Hier is die voor zover ik weet niet geaard omdat er geen randaarde beschikbaar is, buiten de keuken dan....
Schijnt loopstromen te voorkomen (?), ik heb het echter nog nooit geaard, en ook nog nooit problemen gehad. Echter, why not? :) :P

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:05
frankwopereis schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 19:48:
[...]

Schijnt loopstromen te voorkomen (?), ik heb het echter nog nooit geaard, en ook nog nooit problemen gehad. Echter, why not? :) :P
Het woord dat je zoekt is zwerfstromen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtissink
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 14:21
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:45:
[...]
Je moet ook geen konijnen in je kruipruimte houden :D
Wilde net zeggen komt bekend voor.
Zal mijn "simpele" netwerkafwerking ook eens toevoegen....

Oud:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oIsSjs4Uhw2XCj2smAexrWNC/thumb.jpg

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7EQSdJcRfCjBt2Z89j0X3vjd/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel mooi afgewerkt. Maar ook de oude situatie was wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 14:07
In m'n oude huis was de coax nooit geaard. Het kan aan mij liggen maar als ik ging prutsen aan die kabels kon ik zo nu een dan wel een schok krijgen. In m'n nieuwe woning is het geaard en dit probleem nog niet meegemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 270901

Quindor schreef op zondag 29 mei 2016 @ 17:43:

[afbeelding]

Waarom steken bijna alle buisleidingen uit je inbouwdozen? Wat is hiervan de achterliggende gedachte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Anoniem: 270901 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:22:
[...]
Waarom steken bijna alle buisleidingen uit je inbouwdozen? Wat is hiervan de achterliggende gedachte?
Dat is eigenlijk alleen in de garage omdat daar met kalkzandsteen gewerkt is. Hier kun je geen sleuven voor de leidingen intrekken omdat er geen verdere afwerking op de muur zal komen. Zoals het nu is is zoals het zal blijven zeg maar. Bij "normale" muren frees je ze in je muur wat je vervolgens weg werkt. Vandaar het verschil.

Vandaar dat alle pijpen via de buitenkant zijn getrokken en vervolgens in de doos uitkomen. Als daar straks een mooi plaatje voor zit dan zie je er niets meer van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonson
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik wil ook mijn meterkast en netwerk netter gaan afwerken door in alle kamer inbouwdoosjes te gaan bouwen.
Nu heb ik aardig door dit topic en de vorige topics gestruind en gegoogeld, maar heeft iemand een mooie opsomming van wat ik allemaal moet aanschaffen en waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Sjonson schreef op zondag 12 juni 2016 @ 11:04:
Ik wil ook mijn meterkast en netwerk netter gaan afwerken door in alle kamer inbouwdoosjes te gaan bouwen.
Nu heb ik aardig door dit topic en de vorige topics gestruind en gegoogeld, maar heeft iemand een mooie opsomming van wat ik allemaal moet aanschaffen en waar ik op moet letten?
Lastig te zeggen. Ik zelf kon het niet in de meterkast maken. Meterkast is veel te klein.

Mocht meterkast ok zijn en kan je vanaf daar hele huis bekabelen. Dan kun je kijken wat je erin maakt. Past er een 19 inch wandkast in zo ja wil je dat? Is wel netst. Mocht 19 inch passen en je door hele huis 24 punten willen maken kun je 19 inch patchpaneel pakken en 19 inch switch . Om geen zooi te maken er zijn 0,25 cm lange patch kabels op de markt.

Aantal meter kabel ook uitmeten.

Maar ik kan hier vanalles neerzetten geen idee wat er mogelijk is en hoe duur je het wilt maken...

Verder

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Je hoeft het ook niet in een kast te stoppen. Ik heb losse 4U beugels opgehangen en daar hangen switches, rangeerpaneel en keystone paneel in.

Ziet er wel minder netjes uit, maar ik kan er goed bij, ook aan de zijkant en achterkant. Functioneel gaat hier voor mooi, maar met korte patchkabels ziet het er wel redelijk opgeruimt uit.

Als het klaar is zal ik wel een foto maken.

Edit: Before plaatjes

Monitor voor NVR in normale positie:
Afbeeldingslocatie: http://pix.defcon5.biz/files/89487780920946952030_thumb.jpg

Monitor voor NVR weg gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://pix.defcon5.biz/files/44740699008836308901_thumb.jpg

Moet nog het een en ander gebeuren met de firewall en de kabels voor de set top boxen.

[ Voor 45% gewijzigd door jacovn op 13-06-2016 13:37 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonson
Ik vind dit zoals in deze afbeelding al een hele mooie afwerking.
Wat voor type kabel etc moet ik aanschaffen als ik cat6 wil door mijn woning. Ik kom op ongeveer 16 netwerk punten uit.

[ Voor 24% gewijzigd door Sjonson op 12-06-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29

Ethirty

Who...me?

Sjonson schreef op zondag 12 juni 2016 @ 12:06:
Ik vind dit zoals in deze afbeelding al een hele mooie afwerking.
Wat voor type kabel etc moet ik aanschaffen als ik cat6 wil door mijn woning. Ik kom op ongeveer 16 netwerk punten uit.
Ik zou beginnen met cat6 kabel :+
Verder inbouwdozen, goed gereedschap, een patchpaneel, 24 poorts switch en divers klein materiaal (schroeven, beugeltjes).

Maar ik zou me eerst wat beter inlezen over hoe je een netwerk aanlegt als je helemaal geen idee hebt hoe te beginnen. Cat6 heeft imo niet zoveel nut als je het niet goed aanlegt. Heb je verder wel al overal loze leidingen, of moet je ook nog gaan frezen/boren? Je geeft vrij weinig info.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjonson
Ethirty schreef op zondag 12 juni 2016 @ 12:46:
[...]

Ik zou beginnen met cat6 kabel :+
Verder inbouwdozen, goed gereedschap, een patchpaneel, 24 poorts switch en divers klein materiaal (schroeven, beugeltjes).

Maar ik zou me eerst wat beter inlezen over hoe je een netwerk aanlegt als je helemaal geen idee hebt hoe te beginnen. Cat6 heeft imo niet zoveel nut als je het niet goed aanlegt. Heb je verder wel al overal loze leidingen, of moet je ook nog gaan frezen/boren? Je geeft vrij weinig info.
Sorry, ik heb op dit moment een CAT6 netwerk liggen. Echter zijn dit "gewoon" kabels die via een router in mijn meterkast via loze leidingen naar de betreffende kamers gaan. Dus RJ45 stekkertje ene kant en RJ45 stekkertje andere kant, volgens mij gewoon patchkabels dus.

Ik heb naar alle kamers in mijn woning 2 loze leidingen liggen.

Als binnenkomend signaal heb ik een 100/100 glas liggen van Vodafone. Deze komt binnen op een Draytek modem/router.

Ik heb het geprobeerd in een diagram te plaatsen hoe de situatie nu is en een diagram hoe ik graag de situatie wil hebben
Huidige Situatie
Afbeeldingslocatie: http://fotos.wurtzonline.nl/Huidigesituatie.png

Gewenste Situatie
Afbeeldingslocatie: http://fotos.wurtzonline.nl/GewensteSituatie.png

Waar ik een beetje tegen aanloop is dat er zoveel hardware te koop is, dat ik niet echt weet waar ik moet beginnen.

Ik ben niet verder gekomen dan de Switch.
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E

Vooral de soort stugge kern kabel en de WCD loop ik aardig op vast, zit zoveel prijs verschil tussen en dan nog maar te zwijgen over de Patch Kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan niet met VLAN's naar de WCD's gaan. De meeste apparaten kunnen met tagged VLAN's overweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Anoniem: 203842 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:30:
Je kan niet met VLAN's naar de WCD's gaan. De meeste apparaten kunnen met tagged VLAN's overweg.
Je zou een forced untag op de betreffende poort kunnen doen waardoor de WCD inderdaad specifiek die VLAN is, maar wel untagged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:36
Anoniem: 203842 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 16:30:
Waarom niet? 'Port VLAN' of 'Untagged VLAN' werkt gewoon op die manier.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29

Ethirty

Who...me?

Alleen doe je dat niet op het patchpaneel, maar op de switch. En dat kan dus prima met een untagged vlan.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonson
Misschien begrijp ik het niet goed hoor.

Maar een patchpaneel is simpel weg een verbindkastje om van RJ45 naar WCD te kunnen gaan?
Dus als ik op mijn switch(die managed is) aangeef dat poortjes 5-6 voor VLAN2 en deze via de poortjes 5-6 op mijn patch paneel naar een WCD laat gaan, dan gaat dat toch goed?

Of moet ik dan echt met 2 aparte switches werken?
Pagina: 1 ... 5 ... 122 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2