Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 122 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:59
Ben zelf ook nog op zoek naar een degelijke oplossing om UTP-kabels te nummeren en stroomadapters te labelen. Heb http://www.cableorganizer...cation/cable-id-tags.html gevonden - daar staan wat voorbeelden. Zij leveren helaas niet in Nederland. Kwam deze tegen: v-vorm kabelmarkeringen (http://www.utp-kabel.nl/u...elk-cijfer-100-stuks.html).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-05 13:25
Bij het kabel trekken gebruikten wij altijd een doodnormale benzinestift om de nummering op de kabels te zetten. De regel was altijd 3x nummeren op de mantel met tussenruimten van +/- 20 cm.

Mochten we bij het afwerken een wat nettere oplossing nodig hebben hadden we altijd deze labels bij.
http://m.3m.com/wps/porta...294921014&rt=rud&MDR=true
Deze hebben een beschrijfbaar vlak en daarna draai je de tape van de rest van het label erover om zo de tekst te beschermen.

Ik moet daarbij wel zeggen, een patchpaneel is verreweg de mooiste afwerking en minder slijtage gevoelig.

[ Voor 7% gewijzigd door chickpoint op 21-03-2016 09:15 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:24
chickpoint schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:13:
Bij het kabel trekken gebruikten wij altijd een doodnormale benzinestift om de nummering op de kabels te zetten. De regel was altijd 3x nummeren op de mantel met tussenruimten van +/- 20 cm.

Mochten we bij het afwerken een wat nettere oplossing nodig hebben hadden we altijd deze labels bij.
http://m.3m.com/wps/porta...294921014&rt=rud&MDR=true
Deze hebben een beschrijfbaar vlak en daarna draai je de tape van de rest van het label erover om zo de tekst te beschermen.

Ik moet daarbij wel zeggen, een patchpaneel is verreweg de mooiste afwerking en minder slijtage gevoelig.
Inderdaad, met een patchpaneel houd je het ook overzichtelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:43

Quindor

Switching the universe....

Een kleine post tussendoor, in de toekomst gaan er nog vele volgen!

Ik ben bezig een nieuw huis te bouwen en daarin heb ik naast het normale AC stroom en AC lampen ook per verdieping een DC ring voor Domotica en ook nog aparte DC lampen, uiteraard ook een groot netwerk (of in ieder geval veel patch punten) voorzien! Daarvoor heb ik al 2x 500m CAT7 ingekocht (ja ik ben graag voorbereid op de toekomst).

Afgelopen dagen zijn de buizen op de 1ste verdieping gelegd. Met 45+ patch punten zijn dat er een hoop! :D Aangezien ik CAT7 gebruik heb ik per patchpunt, waar eigenlijk altijd 2 aansluitingen langs elkaar zitten, 2 3/4de buizen getrokken, aangezien ik niet zeker weet of ik 2 kabels per buis getrokken ga krijgen. Gelukkig als straks de vloer gestort is, zie je er niets meer van. :P

Op de foto zie je rechts vooraan de plek waar mijn patchkast (dicht bij het plafond) gaat komen, en wat verderop naar links op de foto waar de meterkast zit. Ook nog een foto van waar de patchkast moet komen van de pijpjes (Als je goed kijkt zie je ook 2 pijpjes in de muur waarop 2 verschillende groepen uit gaan komen 8) ). En de 2x Mikrotik CRS226 met 10Gbit DAC kabel die samen met mijn Mikrotik CCR1009 het hele huis verder gaat switches en routeren!

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-81O9jeTNnYk/Vw69UYahAkI/AAAAAAAAEtQ/YP8F1dUILUczXxhAUxusDG0zL_RlpU5RACCo/s800-Ic42/veelbuizen.JPG
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-w3jgnuSwveI/Vw6_Ov8ZohI/AAAAAAAAEto/AVIG62XfpNoG70zouVAhd8HfroOXtwD3ACCo/s800-Ic42/DSC_0220.JPG
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-S0lwMujwjdc/Vw7AAouOHKI/AAAAAAAAEuE/YeMlScfpVvUyA7I6H15D7iIC7a9aLS_3wCCo/s800-Ic42/DSC02015.JPG

[ Voor 3% gewijzigd door Quindor op 13-04-2016 23:59 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:46

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Leuk! Ben benieuwd naar verdere updates.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
Damn... ik dacht dat ik in mn nieuwe huis al genoeg had liggen, maar dit gaat er vierkant over heen :P

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, zal over twee weken ook mijn meterkast hier posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Waarom AC en DC apart?
Ik zou er voor kiezen om alle punten (lichtpunten en schakelpunten) in één schakelkast uit te laten komen. Dan kun je altijd kijken wat je naar de betreffende schakelaar of lichtpunt trekt of daarop aansluit. (op standaard VD-draad mag je voor zover ik weet ook gelijkstroom zetten tot 700V ofzo)
Dus in ieder geval niet het (in NL) gebruikelijke centraaldoos-systeem.
(dan kun je theoretisch zelfs met de schakelaar van de slaapkamer het licht in de keuken bedienen, je bent dan enorm flexibel in de mate en het systeem van domotica wat je toepast)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

NovapaX schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:04:
Waarom AC en DC apart?
Ik zou er voor kiezen om alle punten (lichtpunten en schakelpunten) in één schakelkast uit te laten komen. Dan kun je altijd kijken wat je naar de betreffende schakelaar of lichtpunt trekt of daarop aansluit. (op standaard VD-draad mag je voor zover ik weet ook gelijkstroom zetten tot 700V ofzo)
Dus in ieder geval niet het (in NL) gebruikelijke centraaldoos-systeem.
(dan kun je theoretisch zelfs met de schakelaar van de slaapkamer het licht in de keuken bedienen, je bent dan enorm flexibel in de mate en het systeem van domotica wat je toepast)
Ik snap wat je zegt, maar dan zou je NOG meer pijpjes nodig hebben!

Verder word alle vast ingebouwde verlichting (spotjes) en LED strips rechtstreeks met 24v DC gevoed aangesloten op mijn eigen gebouwde WiFi LED dimmer. Daarvoor liggen allemaal aparte buizen/kabels naar een centraal punt waar mijn "LED power wall" komt te hangen zeg maar.

De DC ring per verdieping is voor lege doosjes in elke kamer (langs de licht schakelaar) om eventueel iets met een sensor te kunnen doen. Standaard zit de lamp dus gewoon normaal gekoppeld. Maar ik kan er altijd voor kiezen om er bijvoorbeeld een ESP8266 achter te zetten en daarmee uit te lezen of de lamp aan of uit staat en deze eventueel ook kan schakelen. Ook maakt dat zaken als een bewegings-sensors mogelijk, of temperatuur per kamer, etc. Daarbij leek 1 centrale voeding mij makkelijker (en praktisch net zo duur) als allemaal losse kleine voedingen in de muur te moeten verwerken.

Uiteindelijk gaan alle inputs en outputs (lampen, etc.) lopen via Domotica software waardoor alles eigenlijk alles kan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Quindor op 14-04-2016 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Quindor schreef op woensdag 13 april 2016 @ 23:56:
Afgelopen dagen zijn de buizen op de 1ste verdieping gelegd. Met 45+ ..
_/-\o_ En dat dan alleen de 1ste verdieping....durf niet eens aan de andere verdiepingen te denken....

Zou wel die pijpen die in de meterkast uitkomen op een 'logische' volgorde/patroon leggen voordat je het beton stort. Zo'n stuk fijmazig gaas waar je 1 pijp per blokje doorheen kan douwen werkt prima.

[ Voor 22% gewijzigd door kwakzalver op 14-04-2016 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:32

rickysedai

Whoop whoop

Scheelt wel in de hoeveelheid beton die je moet storten. Is uiteindelijk meer buis dan beton... :Y)

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:24
Heftig hoor, maar je hebt wel gelijk, achteraf kun je dit nooit meer doen.
Zou wel de kabels (laten) trekker voordat ze de vloer storten.

Nu kun je er nog wat aan doen als een bocht te strak gebogen is of ergens een knik vertoond.
Na het storten heb je in zo'n geval een dode leiding.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Ziet er goed uit hierboven! Bij mij heb ik vergelijkbaar aantal in me betonnendek zitten en dan denk je soms, godsamme waarom heb ik daar nou net geen buisje naar toe getrokken!

En ik weet niet of je dat al gedaan hebt maar goed nummeren of erop schrijven wat het is is geen overbodige luxe tijdens de bouw! Bij een aantal buizen heb ik dat niet gedaan en dan is het zoeken naar de juiste buis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-05 12:18
Ziet er erg goed uit inderdaad. Ik zit zelf nu in de fase dat ik juist aan het uitdenken ben waar ik in het nieuw te bouwen huis de buisjes wil hebben. Wordt wel getriggerd door je DC verhaal. Heb je daar een tekening van?
Overigens leveren bij ons in NL de bouwers loze leidingen altijd op met een draadje erdoor. Dat zijn ze verplicht dat ook zeker is dat het een leiding is met begin en eind... Handig voor het trekken van draden. Of trek je de kabels zelf straks al voordat de vloer gestort wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

rogiertw schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 08:24:
Ziet er erg goed uit inderdaad. Ik zit zelf nu in de fase dat ik juist aan het uitdenken ben waar ik in het nieuw te bouwen huis de buisjes wil hebben. Wordt wel getriggerd door je DC verhaal. Heb je daar een tekening van?
Overigens leveren bij ons in NL de bouwers loze leidingen altijd op met een draadje erdoor. Dat zijn ze verplicht dat ook zeker is dat het een leiding is met begin en eind... Handig voor het trekken van draden. Of trek je de kabels zelf straks al voordat de vloer gestort wordt?
Yes, op mijn blog heb ik daar wel wat zaken over getypt. Ik ben nog een beetje aan het kijken hoe ik alles ga vastleggen.

Hier en hier kun je in ieder geval veel info vinden! Maar veel zaken zoals het LED power board wat ik aan het bouwen ben, etc. staan er nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
rogiertw schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 08:24:
Ik zou alle kabels erdoor heen trekken wanneer er geen beton erboven heen zit.
Als je met een strak schema zit kan het niet anders, maar het is altijd handig. Mocht je net nog een buis moeten verleggen of net op een andere plek liggen dan moet je gaan hakken in het beton. Hebben we hier ook gemoeten en het is en blijft toch een vervelende klus als je dat achteraf nog moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:13

Nox

Noxiuz

Jordyz schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 14:21:
[...]

Ik zou alle kabels erdoor heen trekken wanneer er geen beton erboven heen zit.
Als je met een strak schema zit kan het niet anders, maar het is altijd handig. Mocht je net nog een buis moeten verleggen of net op een andere plek liggen dan moet je gaan hakken in het beton. Hebben we hier ook gemoeten en het is en blijft toch een vervelende klus als je dat achteraf nog moet doen.
Vrezen in een kalkzandsteenmuurtje is wat makkelijker, niet heel makkelijk maar beter dan beton.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
NoxiuZ schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 15:35:
[...]

Vrezen in een kalkzandsteenmuurtje is wat makkelijker, niet heel makkelijk maar beter dan beton.
Klopt maar dan nog, vrezen moet je zowiezo niet op te staan springen. Dat werk wil je liever niet doen om door een kalkzandsteenmuur of beton te boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Geen betonsteen in mijn bouw. Wel kalkzandsteen voor de garage en porotherm (PM20) voor de rest van de woning.

Nu de kabels al trekken is niet helemaal realistisch naar mijn mening. Komende week gaan ze het beton al starten en daarna kan er verder gebouwd worden met de 1ste verdieping (muren, etc.) en daarna de zolder verdieping. Dan liggen de leidingen dus al lang in het beton.

Verder moet het meeste frees en boorwerk ook nog gebeuren. Alle pijpjes zijn nu getrokken waar ze ongeveer moeten komen, binnenkort precies aftekenen en dan kan de aannemer de juiste plekken frezen en vervolgens kan de elektricien er leidingen en dozen in maken, dan weg werken. Tot op dat punt kan er dus nog redelijk bepaald worden waar de aansluiting daadwerkelijk moet komen, ook weet je hierna pas hoe lang alle kabels daadwerkelijk moeten worden. Daarna kan er dus begonnen worden met trekken van kabels.

Netwerk bekabeling ga ik zelf doen en dat komt nog veel later! Over beton in de leidingen maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen. Alles zit goed vast en is dicht.

Hier nog wat foto's! Kalkzandsteen via de spouw getrokken (aangezien het een schoonwerk muur is). De rest allemaal via de 1ste verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-k_cLTzdYyQs/VxJX-cc3ziI/AAAAAAAAEvA/pTt1rkQdQ8sbbRifOLSjOjsqSqvcxZ0MACCo/s800-Ic42/DSC_0265.JPG
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-o2sKzFuquao/VxJX_OTUFLI/AAAAAAAAEvA/lFlrYfB_8JE5oHjmJjmVLdjmiZSCY_bXQCCo/s800-Ic42/DSC_0286.JPG
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-EzveD8x2-EY/VxJX-jtx2cI/AAAAAAAAEvA/jY7qmBw9jFgJn0yM_kY5oWVKO5OLIWtSQCCo/s800-Ic42/DSC_0284.JPG
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-ixx4JJAa4AY/VxJX-iWJiUI/AAAAAAAAEvA/01FXH19ijmU3xVGxFhZlijjPXhkW-1FPwCCo/s800-Ic42/DSC_0279.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-01 10:56

...
Zeer interessante post!
Ik ga het zeker volgen.

Ik ben wel benieuwd hoe je die DC-ring gaat maken e.d.
(mocht je trouwens interesse hebben in een 12V/63A PSU. Dan kan ik er 1 voor je regelen)
En ik kan natuurlijk je keuze voor mikrotik ook erg waarderen!!

[ Voor 11% gewijzigd door rohaantje op 16-04-2016 18:12 ]

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:13

Nox

Noxiuz

Je kon je DC ook via PoE doen. Goed, veel vermogen heb je niet maar met 15 of 30 watt kom je al een heel eind voor verlichting plus je hebt IP-besturing. Ik gok dat je dan wel 2 48 poorts switches nodig gaat hebben en echt efficient zijn die ook niet voor DC :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Quindor schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:28:
Geen betonsteen in mijn bouw. Wel kalkzandsteen voor de garage en porotherm (PM20) voor de rest van de woning.

Nu de kabels al trekken is niet helemaal realistisch naar mijn mening. Komende week gaan ze het beton al starten en daarna kan er verder gebouwd worden met de 1ste verdieping (muren, etc.) en daarna de zolder verdieping. Dan liggen de leidingen dus al lang in het beton.

Verder moet het meeste frees en boorwerk ook nog gebeuren. Alle pijpjes zijn nu getrokken waar ze ongeveer moeten komen, binnenkort precies aftekenen en dan kan de aannemer de juiste plekken frezen en vervolgens kan de elektricien er leidingen en dozen in maken, dan weg werken. Tot op dat punt kan er dus nog redelijk bepaald worden waar de aansluiting daadwerkelijk moet komen, ook weet je hierna pas hoe lang alle kabels daadwerkelijk moeten worden. Daarna kan er dus begonnen worden met trekken van kabels.

Netwerk bekabeling ga ik zelf doen en dat komt nog veel later! Over beton in de leidingen maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen. Alles zit goed vast en is dicht.

Hier nog wat foto's! Kalkzandsteen via de spouw getrokken (aangezien het een schoonwerk muur is). De rest allemaal via de 1ste verdieping.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zeer netjes!

Uiteindelijk als alles klaar denk je toch, waarom heb ik hier niet een pijp naar toegetrokken want een pijp zit nooit op de goede plek (meestal) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:42

Bozevkwa

The Falcons have landed

Quindor schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:28:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er goed uit.
Misschien een tip: als je de kans hebt, nummer de buizen. Dan weet je waar ze beginnen en eindigen. Scheelt uitzoek werk bij het trekken van de draden

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-05 23:38
Wat ben je van plan met zoveel dozen boven elkaar in de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

hondapower schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 09:29:
[...]

Wat ben je van plan met zoveel dozen boven elkaar in de garage?
Daar komt 8x netwerk (CAT7) en 8x stopcontact (2 groepen). Daarmee kan ik eventueel zaken met meer snelheid aansluiten dan 1Gbps. Ook wil ik het gaan gebruiken voor KVM over Ethernet en HDMI+USB over ethernet.

Zo kan ik bijvoorbeeld mijn HTPC in de garage zetten (of draaien op het console van mijn storage server) en toch in de woonkamer gebruiken zoals normaal. Die machine staat toch al 24Hr per dag aan, dus beter op die manier combineren!

In principe wil ik zoveel mogelijk (alles?) over ethernet of IP gaan doen, vandaar zoveel aansluit punten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiteFly
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 15:56
Quindor schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 14:56:
[...]

Daar komt 8x netwerk (CAT7) en 8x stopcontact (2 groepen). Daarmee kan ik eventueel zaken met meer snelheid aansluiten dan 1Gbps. Ook wil ik het gaan gebruiken voor KVM over Ethernet en HDMI+USB over ethernet.

Zo kan ik bijvoorbeeld mijn HTPC in de garage zetten (of draaien op het console van mijn storage server) en toch in de woonkamer gebruiken zoals normaal. Die machine staat toch al 24Hr per dag aan, dus beter op die manier combineren!

In principe wil ik zoveel mogelijk (alles?) over ethernet of IP gaan doen, vandaar zoveel aansluit punten.
Gaaf allemaal hoor Quindor! Eigenlijk zou je een apart topic moeten maken voor je buildlog. Er zullen vast veel meer mensen geïnteresseerd zijn in dit project dan alleen degenen die in dit topic lurken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Ik zoek 'slim' CAT6 kabels, ook wel gekend als '28 AWG' kabels, standaard CAT6 is 24 AWG denk ik:

Afbeeldingslocatie: http://images.monoprice.com/productlargeimages/135372.jpg

Panduit zou deze hebben, een specialist in rack-apparatuur maar ik vind geen webshop die ze heeft. Het mag zelfs op rol zijn ! Heeft iemand deze al gespot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:36
marcop82 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:28:
Ik zoek 'slim' CAT6 kabels, ook wel gekend als '28 AWG' kabels, standaard CAT6 is 24 AWG denk ik:

[afbeelding]

Panduit zou deze hebben, een specialist in rack-apparatuur maar ik vind geen webshop die ze heeft. Het mag zelfs op rol zijn ! Heeft iemand deze al gespot ?
AliExpress

Allekabels (28awg)

Misschien niet het merk wat je wilt hebben, maar wel te krijgen.

Anders kun je ook de distributeurs van Panduit in Nederland aanschrijven.
http://hosted.where2getit...=600&productlist=electrcl

[ Voor 4% gewijzigd door panomi op 26-04-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Bedankt voor het opzoekwerk, maar helaas was ik zover ook al.
Bij AliExpress is het 18$ voor een 1 meter kabel wat 10x te duur is eigenlijk. Misschien dat ik hier wel verder kan zoeken maar ik zoek liefst een leverancier voor later nog bestellingen bij te plaatsen in plaats van een grote aankoop nu.

Die op Allekabels is S/FTP en zo op het blote oog dezelfde diameter als reguliere CAT6 UTP.

De distributeurenlijst van Panduit heb ik al deels aangesproken, tot nu toe nog geen gehad die de 28 AWG UTP CAT6 patchkabels levert of kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Panduit heeft ook een 5,1 mm kabel met CAT 6 classificatie. Is dat niet dun genoeg?

Artikel: PUL6004WH-EY

Als je een rol nodig hebt, stuur mij een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Kun je het wel een cat 6 kabel noemen met 28AWG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik neem aan dat Panduit een goed merk is, en dat ze niet zomaar een label "CAT 6" op de doos plakken.

Is er een "minimum" AWG voor CAT 6 dan?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 26-04-2016 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:51:
Ik neem aan dat Panduit een goed merk is, en dat ze niet zomaar een label "CAT 6" op de doos plakken.

Max 23 AWG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:11
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:51:

Panduit is toch 1 van de betere merken.Die kramen geen onzin uit op hun verpakkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als ze een awg28 kabel cat6 noemen kramen ze echt onzin uit.
De tia spec zijn erg duidelijk, awg24 is het minimum voor cat6.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
Op de specsheet van Panduit:
Certified channel performance in a 4-connector configuration up to
50 meters and exceeds ANSI/TIA-568-C.2 Category 6 standard at swept frequencies up to 250 MHZ.
Note: The cable utilizes 28 AWG conductors which does not meet the 24 to 22 AWG conductor size of horizontal cable in ANSI/TIA-568-C.2,resulting in increased attenuation which de-rates the maximum
channel distance to 50 meters (164 feet). Proper termination requires the use of jack CJT688TG*.
Oftwel: geen Cat6. Jammer maar helaas.

(je kan hele discussies voeren of het functioneel gaat werken, uiteraard, maar persoonlijk vind ik dit niet kunnen van een toch vrij bekende speler als Panduit)

[ Voor 45% gewijzigd door ijdod op 26-04-2016 21:37 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aha.... dus hij voldoet in principe wel aan de spec, alleen de afstand wordt gelimiteerd tot 50 meter. In een huiselijke omgeving zal dat geen probleem zijn.

Trouwens, mijn 18 jaar oude CAT 5 (dus géén 5e), soepele kern etc... trek gewoon 950 Mbps uit de NAS. Harder gaat niet, want mijn Mikrotik kan niet hoger dan 1 Gbps.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
ijdod schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:31:
Op de specsheet van Panduit:
[...]
Oftwel: geen Cat6. Jammer maar helaas.

(je kan hele discussies voeren of het functioneel gaat werken, uiteraard, maar persoonlijk vind ik dit niet kunnen van een toch vrij bekende speler als Panduit)
Klopt ook maar het is vooral bedoeld als patchkabel, niet als stugge kabel van patchkast tot de aansluiting in de muur, maar enkel voor in de patchkast van patch naar patch. Ik zoek dan ook 1 en 2 meter kabels maar liefst zo veel mogelijk kleuren.

Voor patchkabels zijn de eisen ook niet zo strikt (korte afstanden) maar je moet opletten dat je geen 90m stugge kabel hangt aan 10m 28 AWG patch kabel, dat staat ook in het PDFje: http://www.panduit.com/he.../N-COPN562--RevC--ENG.pdf

Dit is voor in de onderneming dat ik het zoek, maar ik wil er eerst een tiental kopen voor thuis voor mijn testlab om te proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door marcop82 op 27-04-2016 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 05-05 16:29
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:07:
Trouwens, mijn 18 jaar oude CAT 5 (dus géén 5e), soepele kern etc... trek gewoon 950 Mbps uit de NAS. Harder gaat niet, want mijn Mikrotik kan niet hoger dan 1 Gbps.....
Gigabit ethernet is ontwikkeld voor Cat5. Cat5e kwam later pas, maar is *niet* noodzakelijk voor 1 GbE.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Onzin, CAT 5 voldoet niet aan de specs voor Gigabit en Gigabit is zeker niet ontwikkelt voor CAT 5 (dat is ontwikkelt voor 100Mb).

Gigabit is gewoon ontwikkelt en toen ze er achter kwamen dat CAT 5 niet voldeed hebben ze CAT 5e bedacht (die tot 55m Gigabit aan kan) en zijn toen met Giagabit in gedachten een nieuwe spec gaan uitwerken en dat is CAT 6 geworden (100m Gigabit).

Dat het soms werkt op CAT 5 heeft er niets mee te maken.
Soms werkt het ook op CAT 3 (telefoonkabel), maar ik zou het toch echt niet gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CAT 3 kan niet. Voor Gigabit heb je 4 paren (8 aders) nodig. CAT 3 heeft maar twee paren (4 aders)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:11
Anoniem: 203842 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 20:15:
CAT 3 kan niet. Voor Gigabit heb je 4 paren (8 aders) nodig. CAT 3 heeft maar twee paren (4 aders)
Cat 3 is ook volledig bezet( 8 aders). CAT 3 is geen telefoonkabel. Telefoonkabel word norm 88 genoemd en heeft een rode, blauwe ,oranje en witte draad+ blanke aarddraad. Over norm 88 kan je ook 10 Mbit halen. Heb vroeger aardig wat cat 3 aansluitingen afgewerkt. Je zal wel isdn kabel bedoelen, met een oranje en blauwe paar erin. Maar volgens mij gaat dit topic niet over soorten kabels, maar over de afwerking van je bekabeling.

[ Voor 26% gewijzigd door vincedd op 27-04-2016 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Ben(V) schreef op woensdag 27 april 2016 @ 15:46:
CAT 5 niet voldeed hebben ze CAT 5e bedacht (die tot 55m Gigabit aan kan) en zijn toen met Giagabit in gedachten een nieuwe spec gaan uitwerken en dat is CAT 6 geworden (100m Gigabit).
Ik weet toch vrij zeker dat CAT5E toch echt geschikt is voor gigabit en dat tot 100 meter. Met goede kabel (die aan de specificaties voldoet) heb ik dat eigenlijk ook altijd zien werken? Zeker op bijvoorbeeld CampZone zijn lengtes van 50m tot 90m niet ongewoon en de CAT5E die we daar verkopen en knijpen werkt ten alle tijden feilloos. Dat zijn dan ook veelal nog eens zelf geknepen kabel (vaak wel stug omdat dat beter geschikt is voor lange afstanden). Pas sinds de laatste jaren komt CAT6 kijken, wat uiteraard ook prima werkt voor gigabit.

Ben je misschien in de war met 10Gbit? Daarbij kun je met CAT6 tot 55 meter en vanaf CAT6A tot 100 meter mag.

CAT7 en CAT7+ voegen voornamelijk nog dikkere aders toe en foiled twisted pairs in een shield waardoor je bijvoorbeeld 1200Mhz mag doen, etc. Dat is voor ethernet ethernet niet zo belangrijk maar als je bepaalde media toepassingen over je CAT kabel wilt laten lopen speelt dat wel mee (1 van de redenen dat ik CAT7 1200Mhz AWG23 kabel door mijn huis ga trekken).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:11

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ik dacht weer een vette lan foto te zien, maar helaas..
Zullen we de kabel discussie in het daarvoor bestemde topic doen?
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Ik heb daar als een van de laatste posts wat info linkjes geplaatst.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 20:16
Ik ben zo stom geweest om maar een loze leiding aan te leggen per kamer. Coax en utp moet dus via één leiding.

Ons materiaal is van Busch Jaeger. Een combi plaat is er niet. Nu zie ik dat het ook mogelijk moet zijn om keystones te gebruiken.

Zijn die er ook voor Cat6 utp kabels? En lastiger nog: voor coax (koka 9)?

Me helemaal suf gezocht maar volgens mij is er geen één die op Busch Jaeger past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chickpoint
Kayce schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:43:
Ik ben zo stom geweest om maar een loze leiding aan te leggen per kamer. Coax en utp moet dus via één leiding.

Ons materiaal is van Busch Jaeger. Een combi plaat is er niet. Nu zie ik dat het ook mogelijk moet zijn om keystones te gebruiken.

Me helemaal suf gezocht maar volgens mij is er geen één die op Busch Jaeger past.
Weet niet in wat voor een situatie je zit natuurlijk. Maar als je nog geen provider gekozen hebt, kijk dan ook naar bijv KPN. Die hebben IPTV. Ik heb hier alleen nog maar netwerk bekabeling liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinnie_ki
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05 16:02
Busch Jaeger heeft zelf keystone draagringen. Daar passen de BJ centraalplaten op met schuifjes.
Voor Cat 6 zijn (solid) zijn genoeg keystone's te vinden. Voor stranded Cat 6 bestaan ze ook, maar die zijn moeilijker te vinden.
Voor Coax bestaan ook keystones. http://www.onlinekabelsho...oax-vrouwelijk-module-wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
Zijn deze retour geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
chickpoint schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 22:23:
[...]

Weet niet in wat voor een situatie je zit natuurlijk. Maar als je nog geen provider gekozen hebt, kijk dan ook naar bijv KPN. Die hebben IPTV. Ik heb hier alleen nog maar netwerk bekabeling liggen.
Zit vast aan Ziggo :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Kayce schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 21:43:

'
Hier hetzelfde, niet overal een netwerkkabel erin zitten dus moest ik zelf aan de gang om het te leggen.

Ik heb ook BJ, bevalt me prima en er is juist meer mogelijk als bij andere.

Coax kabel lag er al, hierbij heb ik een netwerkkabel getrokken. deze in een leiding gedaan. Nu heb ik wel het geluk dat er meer dozen langs elkaar zitten dus ik heb 1 stroompunt in moeten leveren en daar is een netwerk aansluiting voor terug gekomen. Bij de TV zitten die allemaal langs elkaar.

Is dat misschien niet mogelijk? Anders heb je ook inderdaad keystones die je in de houder kunt klikken. Dat gaat ook prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
Niet om me er makkelijk van af te maken, maar waar kan ik deze BJ plaat dan vinden in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Kayce schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 09:34:
Niet om me er makkelijk van af te maken, maar waar kan ik deze BJ plaat dan vinden in NL?
Als je keystones gaat gebruiken moet je zoeken naar een draagring. Deze hebben ze bij Busch Jaeger ook.

http://www.elektrototaalm...1814-4134455/1753-0-8063/

Daar kun je gewoon een keystone in klikken (volgens mij was dit een standaard maar, maar niet 100℅ zeker).

http://www.onlinekabelsho...oax-vrouwelijk-module-wit

Linkjes zijn trouwens het eerste wat ik vond op google ;) dus waarschijnlijk dat je zelf een betere keus kan maken.

[ Voor 28% gewijzigd door chickpoint op 06-05-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:28
Let wel op dat je bij die draagringen de rode variant hebt (in deze passen de meeste keystones namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinnie_ki
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05 16:02
Ja, die zijn retourgeschikt, aangezien ze puur de twee kabels aan elkaar verbinden, passief en zonder demping. Alleen splitters, einddozen en versterkers moeten retourgeschikt zijn (kabelkeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerkoe
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-04 10:20
Wil er iemand eens opmeten hoeveel millimeter breedte er TUSSEN de rails van een 10 inch patchkast past? Ik wil een TP-LINK TL-SG1024D 24-poorts Gigabit switch aanschaffen en deze is 294 mm breed. Past dit of niet?

20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Gamerkoe schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 22:34:
Wil er iemand eens opmeten hoeveel millimeter breedte er TUSSEN de rails van een 10 inch patchkast past? Ik wil een TP-LINK TL-SG1024D 24-poorts Gigabit switch aanschaffen en deze is 294 mm breed. Past dit of niet?
Op uw verzoek zojuist gedaan: ~ 22cm

Als je een hoge patchkast neemt dan past ie wel (op z'n kant 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

frankwopereis schreef op donderdag 05 mei 2016 @ 08:24:
Ik dacht weer een vette lan foto te zien, maar helaas..
Zullen we de kabel discussie in het daarvoor bestemde topic doen?
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Ik heb daar als een van de laatste posts wat info linkjes geplaatst.
Modbreak:Quoted for Truth :)

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Equator schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 07:37:
[...]

[modbreak]Quoted for Truth :)[/modbreak]
U roept wij draaien! B)

Project in uitvoering:
- 24 x CAT7 SFTP
- Afgemonteerd in Busch Jaeger draagringen in Busch Jaeger wandcontactdozen met dubbele schuifjes
- CAT6a shielded keystones *merk weet ik even niet*

ToDo:
- Patchkast ophangen
- Patchpaneel met CAT6a keystones plaatsen
- Managed Switch *waarschijnlijk Netgear GS724TV4 *
- Synology DS 415+
- Ubiquiti AP AC PRO

Meterkast project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Netjes! Hoewel dat echt pas zichtbaar is als de boel klaar is, maar een goed begin is het halve werk!

Waarom trouwens niet een switch met PoE? Of is die UAP-AC-PRO het enige PoE apparaat?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
NovapaX schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:49:
[...]

Netjes! Hoewel dat echt pas zichtbaar is als de boel klaar is, maar een goed begin is het halve werk!

Waarom trouwens niet een switch met PoE? Of is die UAP-AC-PRO het enige PoE apparaat?
Heb gekeken naar PoE switches, maar die dingen gaan al gauw qua prijs de hoogte in. Die UAP-AC-PRO zal voor nu inderdaad het enige PoE apparaat zijn. In de toekomst wellicht een paar camera's, maar dan denk ik dat ik mijn Experiabox vervang door een EdgeRouter met PoE en dan hang ik die daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:33
Paar weken terug de hele tuin open en leeg gehaald voor leggen tegels. Direct een HDPE buis naar de schuur gelegd voor de accespoint buiten ed :). Ligt ca 30/40 cm diep en komt in de meterkast weer naar boven. Moet alleen daar nog een gat voor boren!.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/RzwedG5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/Rzs8PKW.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-man op 12-05-2016 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cobo
  • Laatst online: 26-05 17:57

cobo

I’m not make it, I create it

Jan-man schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:51:
Paar weken terug de hele tuin open en leeg gehaald voor leggen tegels. Direct een HDPE buis naar de schuur gelegd voor de accespoint buiten ed :). Ligt ca 30/40 cm diep en komt in de meterkast weer naar boven. Moet alleen daar nog een gat voor boren!.

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat heb je grondig aangepakt. :) Als ik een tuin had had ik het ook zo aangepakt.

[ Voor 4% gewijzigd door cobo op 12-05-2016 11:03 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Zo afgelopen week de sleutels gekregen van onze nieuwbouw woning en kon het niet laten om alvast mijn 19" kastje op te hangen in de meterkast.

Helaas moest ik 4.5 cm creeeren voor ik hem kon ophangen dus daar maar iets voor in elkaar geschroefd (laag voor laag voor de stevigheid)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/80216716/Tweakers/Foto%2015-05-16%2017%2043%2045.jpg

Voor de test het rack geplaatst (deze kan er makkelijk uit gezien de achterplaat los kan van de rest)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/80216716/Tweakers/Foto%2015-05-16%2018%2028%2029.jpg

Ergens volgende week komt het patch paneel erin (pas dan ga ik alle kabels door de woning trekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Ziet er al goed uitgedacht uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk even of je het 19" rack (waar de moeren in gaan) een beetje naar achteren kunnen, want als je een switch plaatst, dan komen de patchkabels een paar centimeter "naar voren", en dan misschien het glazen paneel niet dicht (of je moet heel hard duwen....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ik denk niet dat er glas in komt als ik het zo bekijk. Is ook niet nodig in een meterkast. In mijn nieuwe huis doe ik bewust alle kabels naar de zolder, juist omdat de meterkast niet diep genoeg is.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Anoniem: 203842 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 09:42:
Kijk even of je het 19" rack (waar de moeren in gaan) een beetje naar achteren kunnen, want als je een switch plaatst, dan komen de patchkabels een paar centimeter "naar voren", en dan misschien het glazen paneel niet dicht (of je moet heel hard duwen....)
Daar ga ik nog mee spelen, misschien dat ik zelfs nog wel een paar gaatjes erbij moet boren..., als die namelijk op het 2e gat staat past de switch niet meer.

Een andere optie is haakse utp kabels.
frankwopereis schreef op maandag 16 mei 2016 @ 09:50:
Ik denk niet dat er glas in komt als ik het zo bekijk. Is ook niet nodig in een meterkast. In mijn nieuwe huis doe ik bewust alle kabels naar de zolder, juist omdat de meterkast niet diep genoeg is.
Er komt waarschijnelijk nog wel glas voor (demt geluid (edgerouter pro is niet geruisloos helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, en vergeet ook niet een haakse 230V aansluiting op de achterkant van je switch. Scheelt ook weer een centimeter of 4....

Je kan ze kant en klaar krijgen, of alleen de plug die in de switch gestoken wordt.

Eentje die haaks "naar beneden" gaat:

https://www.conrad.nl/nl/...aiser-1-stuks-612057.html

En eentje die haaks "opzij" gaat:

https://www.conrad.nl/nl/...11111-1-stuks-736770.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 21:29
De nieuwe Horizon boxen zijn volgens mij prima geschikt om met een netwerkkabel te gebruiken onderling. Alleen de hoofdbox (met de ingebouwde modem/router) dient dan aan de coax gekoppeld te worden.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/horizon/extra-mediabox/
Je kunt dus kiezen voor de extra boxen tussen
  • Coax
  • UTP
  • WiFi
Dus je hoeft niet meer overal COAX kabel naartoe te trekken, of je moest vast zitten aan de oude apparatuur natuurlijk, dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
LightStar schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:24:
Zo afgelopen week de sleutels gekregen van onze nieuwbouw woning en kon het niet laten om alvast mijn 19" kastje op te hangen in de meterkast.

Helaas moest ik 4.5 cm creeeren voor ik hem kon ophangen dus daar maar iets voor in elkaar geschroefd (laag voor laag voor de stevigheid)
[afbeelding]

Voor de test het rack geplaatst (deze kan er makkelijk uit gezien de achterplaat los kan van de rest)
[afbeelding]

Ergens volgende week komt het patch paneel erin (pas dan ga ik alle kabels door de woning trekken)
Hah, mooi dit! Vanwege mijn meterkast/kabels precies hetzelfde moeten doen! 8) Heb alleen gebruik gemaakt van een ophoging + plaat om de patchkast tegenaan te monteren :) En het resultaat:

Meterkast met patchkast

Waarom Tweakers hem op zn kant legt snap ik niet... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:37
Doen jullie door elke PVC één UTP kabel? Of kan je er twee in kwijt?

[ Voor 3% gewijzigd door xzaz op 18-05-2016 20:48 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 22:45

painkill

Pain(k)(ill)

Ligt eraan 5/8 passen er 2 in, en in 3/4 passen er 3 in.
Maar dat ligt ook aan de afstanden en of je cat5e of cat6 of hoger gebruikt.
Dan ga je al snel naar 1 per 5/8 en 2 voor 3/4 met redelijke afstanden en bochten.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
xzaz schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:44:
Voor korte afstanden passen er in 5/8 buis zeker 2. Echter voor lange afstanden en/of veel bochten kan het al eens lastig worden. In mijn woning heb ik meer soms meer moeite gehad met 2 CAT6 UTP kabels door een 5/8 buis dan 3 kabels door een 3/4 buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Appartement gekocht uit '78, dus AOP zat in de buitenste hoek van de woonkamer. Drie kamers en ik wilde graag elke kamer voorzien van 2x UTP (en dan ook gelijk maar coax). Probleem: er liep geen enkele buis naar welke kamer dan ook.
Nu moest de vloer er toch uit, dus mooie kans om alles alles netjes onder de vloer weg te werken. :)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/22227530/Netwerk/1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/22227530/Netwerk/2.jpg

Alle muren zijn van gewapend beton, daardoor is de berging/voorraadkast/ketelhok een soort zwart gat voor signalen. Daarom het modem (in bridge) + router maar in de woonkamer gelaten weggewerkt onder het dressoir. Vanuit de woonkamer met de rode FTP (gevaar; do not remove kleur :P) naar de berging. En vanuit de berging weer naar de rest van de kamers.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/22227530/Netwerk/3.jpeg

Up and running :) :
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/22227530/Netwerk/4.jpg

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akilla
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-05 09:22
Na een hele tijd mee gekeken te hebben, mag ik nu ook eindelijk aan de slag in mijn (nieuwbouw) huis :)
Ik heb de kabels naar de 4 kamers al getrokken (2x woonkamer, 2x slaapkamer 1, 2x slaapkamer 2, en 2x slaapkamer 3 voorzien van cat6 kabels 100% koper en wanddozen. Slaapkamer 1 ook voorzien van een koka 9 en hirschmann wanddoos)

Het volgende spul wordt vandaag/morgen geleverd:
- TP-LINK JetStream TL-SG1016DE - Switch
- Digitus DN-91612S - Patch Panel - 12 poorten
- APC Back-UPS ES 550 - UPS

Het enigste waar ik nu nog mee zit is de coax, ga ik deze alleen splitten of moet deze ook versterkt?
Vanuit de bouw ligt er al een coax naar de woonkamer van ongeveer 10 meter en naar de slaapkamer heb ik er zelf 1 gelegd van ongeveer 10 meter.

Nu zat ik op de ziggo site te kijken en deze hebben het pas over een versterking als de kabel langer dan 10 meter is, andere sites hebben het erover dat met een splitter het signaal verdeeld wordt (dus 2x 5 meter ipv 1x 10 meter bereik bijv.) waardoor er dus wel versterking nodig is zodra je splitst. Aangezien ik hier veel coax oplossingen zie, hoop ik dat iemand mij daarmee kan helpen.

En zodra het klaar is, post ik hier uiteraard een foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als alle coax kabels op één plek uitkomen (bv. meterkast), dan kan je eerst met splitten beginnen (goedkoop). Als het signaal toch té weinig blijkt, dan kan je alsnog een versterker (in diezelfde meterkast) plaatsten.

Maar als je goede kwaliteit coax en connectors gebruikt, zal dat in principe geen probleem moeten opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 16:24
Akilla schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:37:
Het enigste waar ik nu nog mee zit is de coax, ga ik deze alleen splitten of moet deze ook versterkt?
Vanuit de bouw ligt er al een coax naar de woonkamer van ongeveer 10 meter en naar de slaapkamer heb ik er zelf 1 gelegd van ongeveer 10 meter.

Nu zat ik op de ziggo site te kijken en deze hebben het pas over een versterking als de kabel langer dan 10 meter is, andere sites hebben het erover dat met een splitter het signaal verdeeld wordt (dus 2x 5 meter ipv 1x 10 meter bereik bijv.) waardoor er dus wel versterking nodig is zodra je splitst. Aangezien ik hier veel coax oplossingen zie, hoop ik dat iemand mij daarmee kan helpen.
Zelf heb ik een vergelijkbare situatie qua coax en zelf heb ik Hirschmann TS9 kabel met F-connectoren en heb binnenkomende signaal wordt met een vergelijkbaar blokje:

http://www.allekabels.nl/...verdeelelement-2-weg.html

gesplitst naar de woonkamer en naar boven. Voor DVB-C werkt dit bij ons in ieder geval uitstekend. Een actieve versterker zou je later altijd nog toe kunnen voeren mocht het echt niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

hondapower schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:28:
[...]

Voor korte afstanden passen er in 5/8 buis zeker 2. Echter voor lange afstanden en/of veel bochten kan het al eens lastig worden. In mijn woning heb ik meer soms meer moeite gehad met 2 CAT6 UTP kabels door een 5/8 buis dan 3 kabels door een 3/4 buis.
2 kabels hoeft niet persé te passen, dat ligt aan de diameter van de kabel.

GermanPivo schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:04:

Appartement gekocht uit '78, dus AOP zat in de buitenste hoek van de woonkamer. Drie kamers en ik wilde graag elke kamer voorzien van 2x UTP (en dan ook gelijk maar coax). Probleem: er liep geen enkele buis naar welke kamer dan ook.
Nu moest de vloer er toch uit, dus mooie kans om alles alles netjes onder de vloer weg te werken. :)
[afbeelding]

[afbeelding]

Alle muren zijn van gewapend beton, daardoor is de berging/voorraadkast/ketelhok een soort zwart gat voor signalen. Daarom het modem (in bridge) + router maar in de woonkamer gelaten weggewerkt onder het dressoir. Vanuit de woonkamer met de rode FTP (gevaar; do not remove kleur :P) naar de berging. En vanuit de berging weer naar de rest van de kamers.
[afbeelding]

[afbeelding]
Netjes hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
GermanPivo schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:04:

[afbeelding]
maar die Hue bridge heeft geen last van het zwarte gat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
hondapower schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:44:
[...]

Oke, misschien dat het zwarte gat heel erg donkergrijs is... :P
Maar de Hue bridge doet het goed en lampen reageren snel ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-05 11:05
hondapower schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:44:
[...]

Een Hue systeem creërt een mesh netwerk. Als je bijvoorbeeld 3 lampen hebt en de bridge geraakt niet tot bij lamp 3, dan gaan lamp 1 en 2 als een 'tussenstop' werken en het commando doorsturen.
Misschien dat dit ook wel helpt bij het omzeilen van het 'zwarte gat' :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Er passen prima 4 CAT 6 UTP kabels door een 3/4 buis, let wel op dat je het met zijn 2en doet en de kabel recht invoert.
4x cat6

Ik heb toentertijd deze kabel gebruikt pricewatch: Konig UTP Cat6

Als je de keus hebt, leg 3/4 buis, ga je veel profijt van hebben ;)

[ Voor 15% gewijzigd door chickpoint op 20-05-2016 20:03 . Reden: Thumbnail plaatje ipv een lomp groot plaatje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online

Ik ben bezig een nieuw huis te bouwen en daarin heb ik naast het normale AC stroom en AC lampen ook per verdieping een DC ring voor Domotica en ook nog aparte DC lampen, uiteraard ook een groot netwerk (of in ieder geval veel patch punten) voorzien! Daarvoor heb ik al 2x 500m CAT7 ingekocht (ja ik ben graag voorbereid op de toekomst).

Afgelopen dagen zijn de buizen op de 1ste verdieping gelegd. Met 45+ patch punten zijn dat er een hoop! :D Aangezien ik CAT7 gebruik heb ik per patchpunt, waar eigenlijk altijd 2 aansluitingen langs elkaar zitten, 2 3/4de buizen getrokken, aangezien ik niet zeker weet of ik 2 kabels per buis getrokken ga krijgen. Gelukkig als straks de vloer gestort is, zie je er niets meer van. :P

Op de foto zie je rechts vooraan de plek waar mijn patchkast (dicht bij het plafond) gaat komen, en wat verderop naar links op de foto waar de meterkast zit. Ook nog een foto van waar de patchkast moet komen van de pijpjes (Als je goed kijkt zie je ook 2 pijpjes in de muur waarop 2 verschillende groepen uit gaan komen 8) ). En de 2x Mikrotik CRS226 met 10Gbit DAC kabel die samen met mijn Mikrotik CCR1009 het hele huis verder gaat switches en routeren!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Waarschuwing van een ervaringsdeskundige
Prachtig al die buizen.
Ik hoop dat je nog geen beton hebt gestort...

Mijn zorg is dat je teveel bochten hebt. Meer dan 360 graden. Als je daar een kabel doorheen moet trekken loopt die vast en zal breken. Dan is je laatste kans nog de talkpoederbus.
Ik weet niet precies op hoeveel graden de grens ligt. Als ik je was zou ik even een proefje doen voordat het beton erover gaat.

Er valt wel aan te rekenen.
Als werktuigkundige gebruik ik formule voor een bandrem, waarbij de omspannen hoek de beginkracht F1 versterkt. F2/F1 = e^(f.alpha)
e=2,71828
f=wrijvingscoefficient ~0,3
alpha=omspannen hoek in radialen=6,3 bij 360 graden
F2/F1 is dan = 6,6
Nu is de vraag hoe groot F1 is; stel dat dat de kracht is om de kabel rechtuit over de vlakke grond te trekken. Dan moet je 6,6x zo hard trekken om 360 graden aan bocht door te komen.
Vooral als de bocht kort is komt er nog een effect bij: de kabel moet verbogen worden terwijl hij door de buis gaat, dan heb je niet uitsluitend met glijdende wrijving te maken. En dat wordt ook weer versterkt.
Het lijkt misschien niet zo mooi, maar maak die bochten zo ruim mogelijk.

De formule voorspelt ook dat de vereiste kracht kwadratisch oploopt met de totaalhoek (=alle hoeken bij elkaar opgeteld). 360 graden vergt dus 4x zoveel kracht als 180 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Met een beetje vet en/of een gecoate PVC-buis (met die oranje binnenkant) trek je hem met het grootste gemak zo door een bocht of 8. Zeker als je het met z'n tweeën doet en de ene voert de kabel door en de ander trekt aan het trekdraad of de trekveer.

Moeten je bochten inderdaad niet te krap zijn... ben ik helemaal met je eens.

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 20-05-2016 21:26 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorickL
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 12:55
Groene zeep kost een euro... En heeft mij al meerdere malen geholpen om UTP/Coax door kabelbuizen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:52
JorickL schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 22:11:
Groene zeep kost een euro... En heeft mij al meerdere malen geholpen om UTP/Coax door kabelbuizen te trekken.
Totdat je een keer wat moet vervangen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Mwah, ik verwacht er eigenlijk niet zoveel problemen mee. Zoveel bochten zijn het naar mijn mening niet en nergens liggen hele scherpe bochten (die zijn vooral killing in mijn ervaring). Die naar de garage gaan het vervelendste worden verwacht ik. Of je verder alle hoeken op kunt tellen weet ik ook niet, want 45 graden bochten (ook al zijn het er meerdere) trekt toch een stuk makkelijker dan 1 van 90 graden of meer zeg maar.

Verder zijn het inderdaad gecoate buizen, heb ik beide een nylon trekveer en stalen gekocht (om te zien wat het makkelijkste gaat zijn) en heb ik een 1L fles aan 3M glijmiddel klaarstaan om de klus te klaren.

Ik ga proberen 2xCAT7 door de 3/4de buis te krijgen (bij een test buis met met een bocht van meer dan 90 graden erin is dat geen enkel probleem) en waar dat echt niet lukt zal het 1x worden. Met de hoeveelheid buizen ben ik daar op voorbereid!

Ik verwacht dat ik de kleine leidingen zelfs zonder trekveer kan doen. CAT7 is net zo rigide als de trekveer zelf zeg maar. :P

Maar, ik zal zeker mijn ervaring delen! :)

p.s. Het beton is inmiddels gestort en gedroogd.... :P Ze hebben net de eerste verdieping uitgezet.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-8GyiH9qPeqI/Vz907d_ASoI/AAAAAAAAE1Q/p3IIllKqawAzmbTvinMt4c2skoQ3nSi3ACCo/s800/1steverdieping.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Quindor op 20-05-2016 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Die glijmiddel is echt super. Doe het met zijn tweeën. De ene doet smeermiddel op een doekje, en laat de kabels daar doorheen glijden. De andere trekt RUSTIG de kabels door. De eerste persoon zorgt ervoor dat het doekje permanent met glijmiddel vol zit. Het is beter te veel gebruiken dan te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
painkill schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:58:
Ligt eraan 5/8 passen er 2 in, en in 3/4 passen er 3 in.
Maar dat ligt ook aan de afstanden en of je cat5e of cat6 of hoger gebruikt.
Dan ga je al snel naar 1 per 5/8 en 2 voor 3/4 met redelijke afstanden en bochten.
Heb nu 2 x CAT7 SFTP door een 3/4. Sommige afstanden zijn 25 meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 17:15

Milmoor

Footsteps and pictures.

Enigszins dubbel met het huizen bouw topic, maar hier komt een heel ander publiek:
Ik kan voor ons nieuwbouwhuis kiezen tussen 5/8" of 3/4" loze leidingen: "De installateur berekent € 45,- meer voor het aanbrengen van een dikkere loze leiding.". Is dat het geld waard? Het kan maar één keer goed, maar dat geldt voor wel meer.
10 loze leidingen in totaal: 3 op de begane grond bij de woonkamer, 4 voor de gameroom (PC's, consoles en TV), 3 bij de slaapkamer. Telkens een voor een bedraad Wi-Fi acces point, plus de mogelijkheid voor het aansluiten van overige apparatuur. Geen naar schuurtje of serre.
Ik wil zover mogelijk een ster-netwerk opbouwen waar alles via de meterkast loopt. Nog verdere tips om vooraf te doen?

[ Voor 9% gewijzigd door Milmoor op 23-05-2016 19:26 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ja.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Ook ja, je gaat je ooit voor je kop slaan als je het niet doet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Milmoor schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:24:
Enigszins dubbel met het huizen bouw topic, maar hier komt een heel ander publiek:
Ik kan voor ons nieuwbouwhuis kiezen tussen 5/8" of 3/4" loze leidingen: "De installateur berekent € 45,- meer voor het aanbrengen van een dikkere loze leiding.". Is dat het geld waard? Het kan maar één keer goed, maar dat geldt voor wel meer.
10 loze leidingen in totaal: 3 op de begane grond bij de woonkamer, 4 voor de gameroom (PC's, consoles en TV), 3 bij de slaapkamer. Telkens een voor een bedraad Wi-Fi acces point, plus de mogelijkheid voor het aansluiten van overige apparatuur. Geen naar schuurtje of serre.
Ik wil zover mogelijk een ster-netwerk opbouwen waar alles via de meterkast loopt. Nog verdere tips om vooraf te doen?
Ik zou het ook doen! Ik heb dat hier ook gedaan en het werkt gewoon fijner!
Alleen een jaar geleden probleem gehad met een flexibele buis die er pas later is ingelegd. Daar is bijna geen trekveer doorheen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Altijd vooraf... die 450 euro op t totaalbedrag... daar ga je zwaar spijt van krijgen wanneer je meerdere kabels door een dunnere buis probeert te hengsten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:50
Yep.

Andere tip: neem overal 50mm inbouwdozen (ipv de normale 40mm). Dan kun je nog eens iets van een z-wave of andere domoticamodule plaatsen achter een wcd of schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

DJSmiley schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:06:
[...]
Yep.

Andere tip: neem overal 50mm inbouwdozen (ipv de normale 40mm). Dan kun je nog eens iets van een z-wave of andere domoticamodule plaatsen achter een wcd of schakelaar
Goed punt, maar ik denk dat de projectontwikkelaar daar niet aan wil. Teveel afwijkend van hun standaard. Bovendien krijg ik de meerwaarde daarvan niet verkocht aan mijn vriendin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

45 euro voor een dikkere buis? De meerprijs per meter is 10 cent of zo..... En qua arbeid (tijd) is het hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Anoniem: 203842 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 20:33:
45 euro voor een dikkere buis? De meerprijs per meter is 10 cent of zo..... En qua arbeid (tijd) is het hetzelfde.
Klopt. Ik betaal naar mijn idee vooral voor het afwijken van de standaard: even opletten bij het plaatsen, andere frees gebruiken, etc. Van mijn vriendin mag ik er een viertal upgraden, allemaal vindt ze overbodig. Daar heeft ze denk ik wel gelijk in, dus ze ontloopt de kieteldood ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ik vind het pure oplichting. Ik betaal 45 euro,voor een loze buis, ongeacht 5/8 of 3/4. De inbouwdozen dieper kan ik begrijpen, dat is een hele aanpassing. Maar een 3/4e buis zou eigenlijk al de standaard moeten zijn anno 2016..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wauw... in mijn nieuwbouw woning betaal ik 120 euro per loze leiding (met trekkoord), en 220 euro per doos, als ik deze in het plafond wil (voor een WiFi punt).....

Hete is en blijft gewoon gruwelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik weet niet of het geschikt is voor jouw situatie, maar tussen losstaande garage achter in de tuin en de meterkast heb ik destijds een ruime loze leiding gelegd (in de grond) van rond 50mm. Daar heb ik in de loop der jaren heel veel plezier van gehad. Je kan er een flinke bundel doorheen trekken. Krachtstroom, gewone electra (5aders), coax, UTP, bel, water, en eventueel CV. Het voordeel is dat je kunt aanpassen en varieren naar gelang de techniek/mode/wensen veranderen. Met de stofzuiger kan je een plastic zak+touwtje erdoor trekken, en daaraan de kabelbundel+reservetouwtje (voor later). Natuurlijk minimaal aan bochten; bij mij slechts één heel ruime 45 graden bocht waar hij uit de grond komt. R=~1000mm ofzo, gemaakt door lang te föhnen.
In het woonhuis heb ik destijds ook enorm veel leidingwerk allemaal vanaf de meterkast in ster aangelegd.
Achteraf zijn daar teveel bochten in gekomen vooral op de verdieping, zodat aanpassen niet goed meer kan.
Moest ik het weer doen dan zou ik naar de keuken, en elke verdieping zo'n grote buis (liefst zonder bochten) aanleggen. Op de verdieping kan je die bv in een kast laten uitkomen vanwaar uit je verder verdeelt. Je moet de kabels in die kast natuurlijk niet doorknippen, je gaat alleen over naar 5/8 buizen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bruin Poeper op 23-05-2016 23:35 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 122 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2