Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 118 ... 123 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-06 17:33
Als ik hier goed lees, dan zouden 2 netwerkkabels door een enkele (bij voorkeur niet flexibele) buis gewoon moeten kunnen. Nou gaf mijn elektricien aan dat hij hier weleens problemen mee gehad had en vroeg zich af of 1 kabel per buis niet beter was. Daarom toch even de dubbelcheck hier. Heb ik voor 2 kabels voldoende aan 1 enkele leiding/buis of kan het wellicht zo zijn dat er met bepaalde kabel (cat 6a of shielded bijvoorbeeld) inderdaad lastig kan zijn?

We zitten midden in de verbouwing en alle kabels moeten nog getrokken worden. Dus ik doe liever van te voren nog even de check, dan er te laat achter te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:46
Phoolie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:28:
Als ik hier goed lees, dan zouden 2 netwerkkabels door een enkele (bij voorkeur niet flexibele) buis gewoon moeten kunnen. Nou gaf mijn elektricien aan dat hij hier weleens problemen mee gehad had en vroeg zich af of 1 kabel per buis niet beter was. Daarom toch even de dubbelcheck hier. Heb ik voor 2 kabels voldoende aan 1 enkele leiding/buis of kan het wellicht zo zijn dat er met bepaalde kabel (cat 6a of shielded bijvoorbeeld) inderdaad lastig kan zijn?

We zitten midden in de verbouwing en alle kabels moeten nog getrokken worden. Dus ik doe liever van te voren nog even de check, dan er te laat achter te komen.
3/4e (19mm) vaste buis gebruiken.
En Cat6 UTP is meer dan voldoende, ftp of sftp (cat6a/cat7) is overkill voor thuis en inderdaad lastiger te verwerken doordat deze stugger en dikker is.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:08
Ik zit net in mijn nieuwbouw huis alle extra leidingen zijn 3/4 daar gaat prima 2x cat6 doorheen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:12
Als het traject niet te lang is en niet teveel scherpe bochten bevat dan is 2x CAT6 UTP door een 16 mm buis ook wel te doen, eventueel met gebruik van speciaal kabelglijmiddel.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Even een oriënterende vraag.
Stel je hebt een patchpanel met direct daar boven/onder je switch; zo dus.
(hier bij een 48 poort switch, maar zelfde geldt voor de meest rechter aansluitingen als je een 24 poort switch hebt)

De kortste patchkabels zijn 15cm. (0,5 feet) en 30cm. (1 feet).
De 15cm. zijn net lang genoeg dat je direct kunt oversteken.

Maar dan de vraag; hoe ver steken die (15cm.) kabels dan voor je switch/patch panel naar voren uit?
Ik zit namelijk te kijken of het een en ander gaat passen maar ik moet dan weten hoeveel cm. ruimte ik voor de switch/patch panel minimaal nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:47
Piet91 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:49:
Even een oriënterende vraag.
Stel je hebt een patchpanel met direct daar boven/onder je switch; zo dus.
(hier bij een 48 poort switch, maar zelfde geldt voor de meest rechter aansluitingen als je een 24 poort switch hebt)

De kortste patchkabels zijn 15cm. (0,5 feet) en 30cm. (1 feet).
De 15cm. zijn net lang genoeg dat je direct kunt oversteken.

Maar dan de vraag; hoe ver steken die (15cm.) kabels dan voor je switch/patch panel naar voren uit?
Ik zit namelijk te kijken of het een en ander gaat passen maar ik moet dan weten hoeveel cm. ruimte ik voor de switch/patch panel minimaal nodig heb.
Ligt een beetje aan de hoogte tussen de poorten, maar ongeveer 5 cm.

Als 15cm de helft is van de cirkel, en Omtrek = 2*Pi*r, dan r=15/Pi = ~5cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoanV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-06 12:17
Geen ervaring mee persoonlijk, maar even een ruwe bierfiltje berekening

1e beste RJ45 stekker hier, stuk dat de poort in verdwijnt is is 15mm
Ervan uitgaande dat 150mm van kop tot staart is, betekend dat 150-2*15=120mm aan uitstekende kabel

Ervan uitgaande dat er 1U tussen de poorten zit (~45mm voor 1U), omtrek van een cirkel is pi*d, het is een halve cirkel dus /2: pi*45/2 ≈ 70.5mm aan kabel voor de "bocht"

Rest nog 120-70.5 ≈50 mm voor de horizontaal uitstekende stukken, 25 per zijde (ook grappig stekker+ strain relief is ~40mm hiero, dus uitstekende deel inclusief strain relief is sowieso al 25mm :P )

Kortom, het zal ongeveer 25+45 = 70mm uitsteken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

RoanV schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:30:

Ervan uitgaande dat 150mm van kop tot staart is, betekend dat 150-2*15=120mm aan uitstekende kabel

Ervan uitgaande dat er 1U tussen de poorten zit (~45mm voor 1U), omtrek van een cirkel is pi*d, het is een halve cirkel dus /2: pi*45/2 ≈ 70.5mm aan kabel voor de "bocht"

Rest nog 120-70.5 ≈50 mm voor de horizontaal uitstekende stukken, 25 per zijde (ook grappig stekker+ strain relief is ~40mm hiero, dus uitstekende deel inclusief strain relief is sowieso al 25mm :P )

Haha briljant :) Mooie berrekening!
Ik heb hier mijn patchkast even opgemeten en afstand tussen de deur en switch is 6,5 cm ongeveer. Kabels steken 7 cm uit inderdaad, maar worden een klein beetje teruggeduwd door de deur.

• RoanV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-06 12:17
Mooi om te horen dat mijn gekriebel nog een beetje klopt ook :)

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:24
RoanV schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:30:

Haha, dit leest als een mooie opzet voor een eindexamen wiskunde vraag op de middelbare school :9.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:43
Altijd dacht ik dat mijn meterkast er eigenlijk wel geordend uitzag... Totdat @Sonic mij erop attendeerde dat het (nog) beter kan :+ .

Ondanks dat ik al jaren lid ben van Tweakers was dit topic mij onbekend. Na vluchtig dit topic doorgescrold te hebben en Sonic's zijn 'build' te hebben bestudeerd, heb ik Sonic benaderd en gevraagd of hij mij op weg kon helpen. Bovendien zat ik er tegenop om alles los te moeten trekken om het vervolgens weer (beter) terug te plaatsen.

Mijn geordende meterkast voordat ik contact had met Sonic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uT7NGdfs7xw_7qToTTPkNX_Ilw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bs8MsOVIfCyJB444IJczvucC.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat Sonic (razendsnel) was geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euRlFJGfw_g5qZ2foSGjLZde_0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdtwLGesY2UA7MOdMSluvZFU.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna alles zo goed als afgemaakt. Alleen de SFP module moet nog binnenkomen, vandaar de rode (life-line) draad. En als laatste moeten de kabeltjes nog iets beter afwerken. Al met al ben ik niet ontevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/579B1jpi53lc3cd4hTSSoE7qXl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNxfDGfnP6ALJpa3a969iT1r.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens de installatie heb ik alle kabels direct gelabeld (zelfs de stroomkabels). Helaas kreeg ik de stickers nog niet helemaal mooi recht op het patch panel, dus dit moet nog een keer over. Wellicht ga ik dit proberen met transparante stickers en dan met iconen ipv tekst. Als ze dan iets scheef zitten valt dit minder op.

Hoe het nu is gelabeld (let niet op de kabels, niet alle patch kabels waren toen nog binnen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBugDbcrZ50-iEudcSBbSErVtfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuXAJGMRpco6dxsA7lHLcevE.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe ik het graag zou willen hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bpd31cyAFhJA70bd3xnfkW10z6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GlBn02aif95FvIlVcENZPsgd.png?f=fotoalbum_large

Ook al ben ik er nog niet, dit tussenresultaat wilde ik jullie niet onthouden ;).
De laatste dingen zijn niet meer zoveel werk.

De onderdelen:
  • Rack: LogiLink WB0004
  • Unifi Rack Panel
  • Unifi Dream Machine Special Edition
  • Unifi 24 port Switch

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:06
carefree7 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 08:21:
[...]

[...]

[...]

Net deze Cat 6 wandcontactdoos - Opbouw voor 3,99 geïnstalleerd en werkt perfect en was super soepel. Voel me stom dat ik eerder van die dozen van 15-20 EUR in Hornbach heb gekocht die er in vergelijking ook nog eens lelijk uitzien.
[Afbeelding]
waar komt de utp binnen in dat opbouwkastje? is dat op de foto niet zichtbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:50
@Unkie
Die geperforeerde goot doet misschien wel het meeste om je kast er zo netjes opgeruimd uit te laten zien.
Mooi resultaat zo!

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Verdicampo, @RoanV en @Mister I bedankt voor jullie (uitgebreide!) antwoorden. d:)b

Helaas valt dan hier een optie weg. Het gaat om deze kast. Van de achterkant tot de rails is 30cm en dan heb je t/m de glazen deur nog zo'n 9 cm.

Het idee was om de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+) te plaatsen.
Die is 20cm. diep dus qua diepte gaat dat makkelijk in die kast passen.
Maar ik zag onlangs ook een keer deze (uitvoering: Ubiquiti Unifi Switch Gen 2 (48-poorts, 195W PoE+)) langskomen (beide switches 2e-hands) en dat leek ook niet verkeerd gezien het aantal aansluitingen in huis (nu en in toekomst). Ook handiger/netter qua patchkabels. (slim/dunne versie qua patchkabels)
Echter is die switch 28,5cm. diep en dat gaat dus niet passen. (1,5cm achter de switch over).

Nou kan de rails nog een positie naar voren geplaatst worden; de kast heeft hier gaten voor.
Dan heb je zo'n 34-35cm. van achterkant t/m rails (voldoende voor diepere switch) maar dan heb je ervoor dus nog maar zo'n 4cm. en dus te weinig voor de (patchkabels.
Kan de deur eruit laten, maar liever niet. (juist mooi alles weggewerkt in de kast).

Of de kast demonteren, zelf nieuwe gaten boren voor de rails (tussen huidige positie en die andere optie in); maar dan blijft het nog steeds krap.
Naast het feit dat die kast al nagenoeg compleet afgemonteerd is en ik dan alles opnieuw mag doen.

Jammer, maar toch bedankt voor jullie informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
Skynett schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:12:
@Unkie
Die geperforeerde goot doet misschien wel het meeste om je kast er zo netjes opgeruimd uit te laten zien.
Mooi resultaat zo!
Helemaal mee eens. Voor de goot was het nodig om pvc buizen en wandcontactdozen te verplaatsen. Maar het was inderdaad de moeite waard (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Onderstaande videos wel interessant. Kwam toevallig in mijn feed voorbij.
De 1e vergelijkt short distance Cat5, Cat5e, Cat6, Cat7, Cat8 qua snelheid.
De tweede video vergelijkt Cat5E in variabele lengte.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=2ILqXuDpzd8]
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=zACK7Aka4Us]

Biggest takeaway, tot 30m zelfs op Cat5e 10 Gbps snelheden.
Bij de eerst volgende stap in de test, ~60 meter, daling tot nog altijd circa 5 Gbps.

Soortgelijke Cat6 vid zou ergens één dezer dagen ook moeten komen valt op te maken uit de comments.

Gelet op het feit dat Cat6 versus iets anders natuurlijk nogal wel eens voorbij komt, een mooie reference in ieder geval om te laten zien tot waar de use case van zelfs Cat5e in ieder geval reikt. Laat staan Cat6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:56
psychodude schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:48:
Onderstaande videos wel interessant. Kwam toevallig in mijn feed voorbij.
De 1e vergelijkt short distance Cat5, Cat5e, Cat6, Cat7, Cat8 qua snelheid.
De tweede video vergelijkt Cat5E in variabele lengte.

[YouTube]
[YouTube]

Biggest takeaway, tot 30m zelfs op Cat5e 10 Gbps snelheden.
Bij de eerst volgende stap in de test, ~60 meter, daling tot nog altijd circa 5 Gbps.

Soortgelijke Cat6 vid zou ergens één dezer dagen ook moeten komen valt op te maken uit de comments.

Gelet op het feit dat Cat6 versus iets anders natuurlijk nogal wel eens voorbij komt, een mooie reference in ieder geval om te laten zien tot waar de use case van zelfs Cat5e in ieder geval reikt. Laat staan Cat6.
Uiteindelijk is de cat specificatie meer een minimum specificatie waar aan voldaan moet worden dan iets anders. Als het signaal met frequentie X over de kabel kan betekend dat niet dat X * 5 niet werkt. Alleen dat er niet op getest/gecertificeerd is. Een "Cat5e" kabel die tot 30 meter 10Gbit/s doet zou dus mogelijk ook aan Cat6 kunnen voldoen, alleen daar nooit voor gecertificeerd zijn. Dit soort tests v.w.b. "hoe ver je komt" valt eigenlijk dus alleen iets over te zeggen als je een kabel hebt die ook echt exact aan het minimum van de specificatie voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mohawk0618
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 09:38
Ik weet of het hier voor advies kan vragen maar ik zit dagen lang te klooien met m’n utp kabel van de meter kast tot aan de 1st verdieping die door een pvc buis achter de muren loopt.

Het is een cat5e kabel en wat ik ook doe van router tot aan laptop, het blijft bij 100Mbps ipv 1Gb. Ik heb 2 x al de rj45 contact doos vervangen (1st met een Rutenbeck en nu met een d-link) en goed opgelet dat het volgens de B standaard de kleuren ingepunched met met de tool.

Vandaag een utp tester binnengekregen en lampjes 1 en 8 branden niet. Enige wat ik nog niet heb gedaan is de rj45 aansluiting in de meterkast opnieuw strippen en een nieuwe rj45 stekker op plaatsen. Waar kan ik aan de kabel beschrijving zien behalve dat het cat5e opgedrukt staat, dat dit een geschikte utp kabel is?
Alvast dank!

Tests:
Router geeft aan 100mb Ethernet terwijl andere kabels allemaal 1Gb staan aangegeven.
Direct van router naar Switch geeft dezelfde aan.
Meerdere utp kabels vanaf de muur kant getest dus niet alleen die op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8ZSqZvX2uciliTZZxBq6ONcj3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFri6V0h11gwouMaOo3fa1t8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgPkEs2JCklIJ7-GSRfFtfIkWu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYHSBTMc9GughAamuKVTvQqD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door mohawk0618 op 21-12-2024 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Als het een installatiekabel is met massieve kern kun je er sowieso beter geen RJ45 connector op zetten. Dat geeft veel slechter contact. Dus probeer eens aan beide kanten een RJ45 contactdoos te zetten. Je hebt er toch twee. Mocht het geen installatiekabel, maar patchkabel zijn met soepele kern, dan is die niet geschikt voor RJ45 contactdoos en moet er een RJ45 connector op.

[ Voor 25% gewijzigd door bjusterbaarlik op 21-12-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohawk0618
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:45:
Als het een installatiekabel is met massieve kern kun je er sowieso beter geen RJ45 connector op zetten. Dat geeft veel slechter contact. Dus probeer eens aan beide kanten een RJ45 contactdoos te zetten. Je hebt er toch twee. Mocht het geen installatiekabel, maar patchkabel zijn met soepele kern, dan is die niet geschikt voor RJ45 contactdoos en moet er een RJ45 connector op.
Goed idee! Ga aan de andere die rj45 verwijderen en de wcd erop aansluiten en testen

[ Voor 31% gewijzigd door mohawk0618 op 21-12-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohawk0618
mohawk0618 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:32:
[...]

Goed idee idd met wandcontactdoos aan beide kanten. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:45:
Je kunt prima een RJ45 connector erop zetten. Je dient dan wel een RJ45 connector erop te zetten die bedoeld is voor solid cables en niet voor stranded cables. Bijvoorbeeld deze: https://www.allekabels.nl...188/921/rj45-stekker.html

Dus dat RJ45 ongeschikt is hiervoor is bij deze ontkracht.

Wel moet je bij solid cables erop letten dat de kabel niet te veel beweegt. Die is namelijk bedoeld om als vaste kabel te trekken

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:56
mohawk0618 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:55:
goed opgelet dat het volgens de B standaard de kleuren ingepunched met met de tool.
Maar is dat ook wat in de RJ45 stekker gebruikt is? O-) Als die geknepen is volgens "A" dan is "B" in de doos dus fout. Alhoewel je dan volgens mij meer fouten moet krijgen dan maar 2 losse aders. En kan natuurlijk altijd dat die RJ45 al niet goed geknepen was (dus geen goed contact maakt, of verkeerde volgorde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57
Volgens mij hebben we al 20 jaar auto MDI-X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:44
Unkie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:27:
[...]

Helemaal mee eens. Voor de goot was het nodig om pvc buizen en wandcontactdozen te verplaatsen. Maar het was inderdaad de moeite waard (y)
Ik ben al even op zoek naar een bedradingskoker, waar heb jij deze vandaan?

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
DutchKel schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:48:
[...]
Bijvoorbeeld deze: https://www.allekabels.nl...188/921/rj45-stekker.html

Dus dat RJ45 ongeschikt is hiervoor is bij deze ontkracht.
De RJ45 connector waar je naar linkt is alleen geschikt voor soepele kern. Eén met twee tanden wil gewoon niet goed, drie tanden gaat al veel beter.

https://www.allekabels.nl...1217834/rj45-stekker.html zoals deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:15:
[...]

De RJ45 connector waar je naar linkt is alleen geschikt voor soepele kern. Eén met twee tanden wil gewoon niet goed, drie tanden gaat al veel beter.

https://www.allekabels.nl...1217834/rj45-stekker.html zoals deze.
Het plaatje wijzigt daar niet mee met het type stekker (vaste of soepele kern).

Maar ook de perstang die @mohawk0618 gebruikt kan flinke invloed hebben, en het exacte type/merk kabel... Als je dat eens zou kunnen specificeren @mohawk0618 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohawk0618
Nu heb ik beide kanten aangesloten met een wcd en op de B manier dus kan niet meer fout zijn dacht ik.

Op de utp tester gaan nu 1 voor 1 alle lampjes aan behalve G.
Toch krijg ik nog steeds 100Mbps te zien ipv 1Gb, wat doe ik fout?
Enige wat ik nog kan proberen is de lan kabels van en naar wcd vervangen.
RobertMe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:50:
[...]

Maar is dat ook wat in de RJ45 stekker gebruikt is? O-) Als die geknepen is volgens "A" dan is "B" in de doos dus fout. Alhoewel je dan volgens mij meer fouten moet krijgen dan maar 2 losse aders. En kan natuurlijk altijd dat die RJ45 al niet goed geknepen was (dus geen goed contact maakt, of verkeerde volgorde).

[ Voor 19% gewijzigd door mohawk0618 op 21-12-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohawk0618
Annuk schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:21:
[...]

Maar ook de perstang die @mohawk0618 gebruikt kan flinke invloed hebben, en het exacte type/merk kabel... Als je dat eens zou kunnen specificeren @mohawk0618 ?
Ik heb dit dus toen de tijd niet zelf gedaan, kabels lagen er al toen we onze huis kochten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
mohawk0618 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:28:
Nu heb ik beide kanten aangesloten met een wcd en op de B manier dus kan niet meer fout zijn dacht ik.

Op de utp tester gaan nu 1 voor 1 alle lampjes aan behalve G.
Toch krijg ik nog steeds 100Mbps te zien ipv 1Gb, wat doe ik fout?
Enige wat ik nog kan proberen is de lan kabels van en naar wcd vervangen.

[...]
Heb je toevallig een laptop met een gbit Ethernet poort?
Zo ja, beide (of alles wat je iig gebruikt) patchkabels even verbinden tussen laptop en router/switch, komt direct de ethernet op in 1gbit modus kan je er vanuit gaan dat die kabels goed zijn, dan met die kabels je installatie kabel testen.

P.s. staat er geen energy saving ofzo aan dat de boel terug schakelt op 100mbit?
P.s.2. de poorten die je gebruikt ondersteunen zeker weten wel 1gbit?

weet niet hoe het nu is, maar o.a. Dell heeft heel lang laptops geleverd die alleen maar met 100mbit poorten waren uitgerust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Annuk schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:21:
[...]

De perstang doet inderdaad veel ermee. De goedkopere versies persen schuin, je knijpt de tang dicht en dan wordt eerst 1 kant geknepen en gaandeweg worden de andere erna geknepen. Hier krijg je helaas vaak problemen mee. Je moet een tang hebben die recht knijpt, dus alles tegelijkertijd dicht knijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
Padje87 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:56:
[...]

Ik ben al even op zoek naar een bedradingskoker, waar heb jij deze vandaan?
Hier is hij te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mohawk0618
Annuk schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:26:
[...]

Heb je toevallig een laptop met een gbit Ethernet poort?
Zo ja, beide (of alles wat je iig gebruikt) patchkabels even verbinden tussen laptop en router/switch, komt direct de ethernet op in 1gbit modus kan je er vanuit gaan dat die kabels goed zijn, dan met die kabels je installatie kabel testen.

P.s. staat er geen energy saving ofzo aan dat de boel terug schakelt op 100mbit?
P.s.2. de poorten die je gebruikt ondersteunen zeker weten wel 1gbit?

weet niet hoe het nu is, maar o.a. Dell heeft heel lang laptops geleverd die alleen maar met 100mbit poorten waren uitgerust
Op de Switch staat de power savings uit idd.
poorten die ik gebruik ondersteunen 1Gb, de switch heeft nog en kabel die gaat naar mn woonkomer, daar geeft die gewoon 1Gb aan, precies hetzelfde als de kpn router.
Heb het ook direct op mn laptop aangesloten, daar id ook 100mb.
Als ik mn laptop direct op de kabel aansluit die uit de woonkamer wcd komt, daar krijg ik netjes 1Gb uit.

Zonet ook alle patch kabels van laptop naar router getest en geven 1Gb aan

Snap echt niet wat ik fout doe op dit moment.

Ik ga de onderstaande eens aanschaffen, misschien is een van de wcd aansluitingen stuk die ik heb gebruikt in de meterkast om dit alles te testen.

Utp tester geeft alles groen 1t/m 8 behalve G, blijkbaar unshielded.
Kan het misschien zijn dat er teveel interferentie is gezien dat die naast een stopcontact uitkomt op 1st verdieping en vanuit de meterkast?

https://www.allekabels.nl...3iW7g33DrwmhoCiwsQAvD_BwE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7l2ZB-Gfp46agCCagoccOouQDh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIKZepFwW8eg7fexdu279AL9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door mohawk0618 op 21-12-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
@mohawk0618 ,
De foto is niet helemaal scherp, maar het lijkt er op alsof de aders er niet overal even diep inzitten. Heb je wel een deugdelijke LSA (punchdown) tool gebruikt, die ook de aders goed afknipt? En voer je de aders wel vanaf de goede kant in?

Geplaatst naast een stopcontact maakt niet echt uit, zo zitten ze overal in huis of op kantoor, en die doen het ook allemaal goed.

Als je linkspeed 100Mbit is, dan geven tenminste 2 aderparen (1 en 2, 3 en 6) een goede verbinding. Die zekerheid heb je nu.
Je kan eens de andere anders naknijpen. (Is al een teken dat er iets niet goed is, maar doe het eens).

Als je al een Sheilded kabel hebt gebruikt, dan zou ik die aan een kant niet aansluiten. Maar hoe lang is de leiding, de kans op storingen neemt toe met de lengte van de leiding, en een 8m kabel is iets anders dan een 100m kabel. In huis zijn de kabels over het algemeen niet zo lang, met 20, 30m heb je al een lange kabel voor een woning.

Netwerkgebruikers testen altijd een verbinding voordat ze een link opzetten. Die ingebouwde test blijft dus op 100mbit hangen. Dat kan je vaak ook aan de kleur van het linkspeed ledje zien. En ook in Windows zelf kan je netjes de linkspeed terugzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohawk0618
Skynett schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:49:
@mohawk0618 ,
De foto is niet helemaal scherp, maar het lijkt er op alsof de aders er niet overal even diep inzitten. Heb je wel een deugdelijke LSA (punchdown) tool gebruikt, die ook de aders goed afknipt? En voer je de aders wel vanaf de goede kant in?

Geplaatst naast een stopcontact maakt niet echt uit, zo zitten ze overal in huis of op kantoor, en die doen het ook allemaal goed.

Als je linkspeed 100Mbit is, dan geven tenminste 2 aderparen (1 en 2, 3 en 6) een goede verbinding. Die zekerheid heb je nu.
Je kan eens de andere anders naknijpen. (Is al een teken dat er iets niet goed is, maar doe het eens).

Als je al een Sheilded kabel hebt gebruikt, dan zou ik die aan een kant niet aansluiten. Maar hoe lang is de leiding, de kans op storingen neemt toe met de lengte van de leiding, en een 8m kabel is iets anders dan een 100m kabel. In huis zijn de kabels over het algemeen niet zo lang, met 20, 30m heb je al een lange kabel voor een woning.

Netwerkgebruikers testen altijd een verbinding voordat ze een link opzetten. Die ingebouwde test blijft dus op 100mbit hangen. Dat kan je vaak ook aan de kleur van het linkspeed ledje zien. En ook in Windows zelf kan je netjes de linkspeed terugzien.
Ik wil de aansluiting in de electriciteitskast wel opnieuw inpunchen maar waarom krijg ik wel alles netjes groen op de utp tester?

Ook de ledjes naast de netwerkaansluiting blinken beide goed. Dat was gister wel anders toen maar 1 ledje aanging en utp test uitwees dat nr 1 en 8 niet oplichte.

Nu is de test goed en ook beide lichtjes op de router gaan aan maar toch 100mb. Ik maar maar weer alles napunchen

[ Voor 8% gewijzigd door mohawk0618 op 21-12-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:10

lier

MikroTik nerd

Misschien heb ik het gemist, @mohawk0618...welke exacte kabel heb je gebruikt? Kan je de aders wat korter houden? En is de invoer vanaf de juiste kant gedaan?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mohawk0618 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:59:
[...]

Ik wil de aansluiting in de electriciteitskast wel opnieuw inpunchen maar waarom krijg ik wel alles netjes groen op de utp tester?

Ook de ledjes naast de netwerkaansluiting blinken beide goed. Dat was gister wel anders toen maar 1 ledje aanging en utp test uitwees dat nr 1 en 8 niet oplichte.

Nu is de test goed en ook beide lichtjes op de router gaan aan maar toch 100mb. Ik maar maar weer alles napunchen
Houdt er rekening mee dat een dergelijke tester niks meer doet dan testen of er een elektrische verbinding is, niet hoe goed die eisen of die voldoet aan de eisen voor Cat5E.

Je weet dus niet of de signalen op de frequenties nodig voor 1Gb nog goed doorkomen of dat er niet een te grote spanningsval over de kabel ontstaat. Hoewel dat de link-detectie normaal gesproken niet zou beïnvloeden, die is doorgaans puur op elektrisch contact gebaseerd...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mohawk0618
lier schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:41:
Misschien heb ik het gemist, @mohawk0618...welke exacte kabel heb je gebruikt? Kan je de aders wat korter houden? En is de invoer vanaf de juiste kant gedaan?
Ik heb inmiddels met een crimp tool, opnieuw een rj45 stekker erop gezet (in de electriciteitskast). UTP tester opnieuw alle 8 groen en nog steeds 100Mb. Mn laptop geeft dat aan (1ste verdieping waar de lan kabel door de muur loopt), mn switch en ook direct op de router.
Ik denk dat het de cat5e kabel is, heb bijna alles uit gesloten nu, geen idee wat het kan zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lyxfp2wPh6YEtXgYYlB1plgflZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ElXBItXzmg8jr8EHOnSP7D4A.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru1hCsqIAJ5fab20t7hRJ6RNsVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyIGKrSx3R6RSuyJIj6XrTbQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door mohawk0618 op 22-12-2024 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohawk0618
deepbass909 schreef op zondag 22 december 2024 @ 00:14:
[...]

Houdt er rekening mee dat een dergelijke tester niks meer doet dan testen of er een elektrische verbinding is, niet hoe goed die eisen of die voldoet aan de eisen voor Cat5E.

Je weet dus niet of de signalen op de frequenties nodig voor 1Gb nog goed doorkomen of dat er niet een te grote spanningsval over de kabel ontstaat. Hoewel dat de link-detectie normaal gesproken niet zou beïnvloeden, die is doorgaans puur op elektrisch contact gebaseerd...
Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Gister toen ik de UTP tester gebruikte, waren idd de lampjes 1 en 8 die niet brandden en alsnog kreeg ik 100Mb, dus idd wat jij aangeeft, het doet niks anders dan of er een elec verbinding is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:25

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het is al weer een tijd geleden, maar mijn setup heeft inmiddels wat upgrades doorlopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALaP4FWGx1kLKs3YBlXCaYc_Z6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tn65gunWOqbp9VpNKdrzusGl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6UBXqqC--pDipvPJaa9Lrsvcek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpPJP13yyX3ziVt77065OKin.jpg?f=fotoalbum_large

Qua kabelmanagement niet zo netjes als @Unkie of @Sonic, maar ik vind de meerkosten van de dunne kabels het eerlijk gezegd niet waard voor iets wat ik verder nauwelijks zie.

Mogelijk dat ik de indeling van m'n rack nog wel verander (router naar achter, patchpanel juist naar voren).

Wat er hangt:
  • Ubiquiti USG Pro-4
  • Ubiquit Switch 24 (non PoE)
  • Universeel 24-poorts patch panel
  • 1u tray
  • Ubiquiti USW Ultra 60W (8 poorts PoE switch) (op de tray)
  • Hardkernel OdroidM1 (microserver) (op de tray)
De USW Ultra 60W gebruik ik om m'n 3 Ubiquiti AC-AP's, U6+, een 2de USW Ultra en een Flex mini te voeden. Er zit ook een stukje kleur-codering, rode patch kabels zijn voor PoE, oranje hangt de Odroid aan, groen is de uplink naar router en geel is m'n uplink naar m'n internet-aansluiting. Er zitten nog wat andere kleuren tussen (blauw en paars), maar die hebben geen specifieke functie.

De Flex mini hangt in m'n garage, samen met één van de AC-AP's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9RuF0FO9HR7mfoPtR0Ktz0clI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKM7qKiOaLk2l1Byy66Rc8vW.jpg?f=fotoalbum_large
Die was nodig voor een PV omvormer en back-up NAS die daar staan.

In de garage zijn alle kabels verder geschikt voor gebruik buiten. Dat is niet helemaal een overbodige luxe, blijkt wel uit een oudere standaard kabel waar schimmel op gekomen is...

De 2de USW Ultra komt op zolder te hangen, waar op het moment 3 extra gebouwd worden (waar overigens wel dunne patch kabeltjes komen, aangezien die in het zich hangt).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:44
Ah, deze had ik inderdaad gezien maar alles is speciaal vervoer en heb geen zin om €25 bezorgkosten te betalen :+

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
mohawk0618 schreef op zondag 22 december 2024 @ 00:20:
[...]

Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Door de vragen die gesteld zijn te beantwoorden. Denk dat daarna de juiste conclusie wel gesteld kan worden. Daarnaast ziet de RJ45 connector er slecht uit. Draadjes zijn er slecht in gedrukt en ook de tang lijkt niet geschikt. Als ik foto zo bekijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mohawk0618
bjusterbaarlik schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:08:
[...]

Door de vragen die gesteld zijn te beantwoorden. Denk dat daarna de juiste conclusie wel gesteld kan worden. Daarnaast ziet de RJ45 connector er slecht uit. Draadjes zijn er slecht in gedrukt en ook de tang lijkt niet geschikt. Als ik foto zo bekijk.
De connector zit er goed op, maar ga het idd opnieuw crimpen en de kabeltjes wat langere lengte strippen.
Denk niet dat ik vragen heb gemist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvWVo6GtvbNRODeNS6EzGPq-2gE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eM7slK1kYWUg8qOTAMIN1aw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
mohawk0618 schreef op zondag 22 december 2024 @ 00:17:
[...]

Ik heb inmiddels met een crimp tool, opnieuw een rj45 stekker erop gezet (in de electriciteitskast). UTP tester opnieuw alle 8 groen en nog steeds 100Mb. Mn laptop geeft dat aan (1ste verdieping waar de lan kabel door de muur loopt), mn switch en ook direct op de router.
Ik denk dat het de cat5e kabel is, heb bijna alles uit gesloten nu, geen idee wat het kan zijn.
[Afbeelding][Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V6yfjyMDl1gxpwyx0LlSbRMqQA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gvp2Hgj3dj1MaBwalGpUoihT.jpg?f=user_large
Als je goed kijkt bij het omcirkelde deel dan zie je dat de contactpunten beschadigd zijn. Er zit een snijvlak in. Dat hoort in elk geval niet. Het lijkt wel alsof het is geknepen met een kniptang of iets dergelijks.

Dat kan heel goed de oorzaak zijn van een slechte verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
mohawk0618 schreef op zondag 22 december 2024 @ 00:17:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Niet om lelijk te doen, maar deze stekker is gewoon verre van netjes gemonteerd. Van de untwist springen de tranen me zowat in de ogen. Er lijkt kracht te staan op de aders die diagonaal lopen, en dat wil je gewoon niet.

Het is niet gezegd dat hier de fout door komt, maar werk netjes en zorgvuldig zou ik willen zeggen.

Hmm, krijg de foto niet aan de praat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@mohawk0618 aan je tang ligt het niet.
En ik neem aan dat je de bijbehorende push trough rj45 gebruikt?
Dan is dat ook niet het probleem.

Ik knijp de bijbehoorende rj45 met deze tang letterlijk op alles.
Solid/ flex. Patch kabel. Ik heb denk ik in 400rj45 2x een probleem gehad

Bij jou laatste foto lijkt het net alsof de stekker niet helemaal aangedrukt heeft gezeten in de tang. 1mm speling.

Ik strip meestal 15cm kabel. Organiseer de draden. Zorg dat de twist redelijk doorloopt. En zet dan de stekker er op.
Met de rest staart trek ik de utp mooi in de stekker.
Schuif wat heen en weer om geen draden onder spanning te knippen/vast drukken... En druk met mijn duim op de rj45 tijdens het knijpen.

De stekker moet daarna gewoon vlak en schoon zijn aan het eind en op het snijvlak

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
jack zomer schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:30:
@mohawk0618 aan je tang ligt het niet.
En ik neem aan dat je de bijbehorende push trough rj45 gebruikt?
Dan is dat ook niet het probleem.

Ik knijp de bijbehoorende rj45 met deze tang letterlijk op alles.
Solid/ flex. Patch kabel. Ik heb denk ik in 400rj45 2x een probleem gehad

Bij jou laatste foto lijkt het net alsof de stekker niet helemaal aangedrukt heeft gezeten in de tang. 1mm speling.

Ik strip meestal 15cm kabel. Organiseer de draden. Zorg dat de twist redelijk doorloopt. En zet dan de stekker er op.
Met de rest staart trek ik de utp mooi in de stekker.
Schuif wat heen en weer om geen draden onder spanning te knippen/vast drukken... En druk met mijn duim op de rj45 tijdens het knijpen.

De stekker moet daarna gewoon vlak en schoon zijn aan het eind en op het snijvlak
Strip je werkelijk 15cm of bedoel je 15mm? Want dat laatste is ongeveer wat je moet strippen. Ik strip meestal maar ongeveer 1cm. Het is daarna een kwestie van goed untwisten en alles goed doorduwen. De tang die ik heb heeft een stripper die exact de juiste lengte voor de stekkers stript.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
DutchKel schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:15:
[...]

Strip je werkelijk 15cm of bedoel je 15mm? Want dat laatste is ongeveer wat je moet strippen. Ik strip meestal maar ongeveer 1cm. Het is daarna een kwestie van goed untwisten en alles goed doorduwen. De tang die ik heb heeft een stripper die exact de juiste lengte voor de stekkers stript.
Ik gebruik een reguliere tang en stekkers, ik strip dan meestal ong 5 cm, kabel kruis eruit knippen, untwisten, op volgorde leggen en dan inderdaad op ongeveer 15mm afknippen voor in de stekker.

15cm globaal hanteer ik voor het trekken van de kabel d.m.v. trekveer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Annuk schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:22:
[...]

Ik gebruik een reguliere tang en stekkers, ik strip dan meestal ong 5 cm, kabel kruis eruit knippen, untwisten, op volgorde leggen en dan inderdaad op ongeveer 15mm afknippen voor in de stekker.

15cm globaal hanteer ik voor het trekken van de kabel d.m.v. trekveer ;)
Dat kan uiteraard ook. Ik ben inmiddels gewend om het korte stukje de untwisten en in volgorde te leggen. Ik gebruik meestal een recht stuk van de tang om alles goed plat aan te drukken waardoor het ook goed in die volgorde blijft liggen. Ik hoef dus achteraf niks meer af te knippen en verlies hiermee een minimale hoeveelheid kabel. Overigens is het bij het untwisten wel van belang dan dat je de kabel al een beetje in de volgorde hebt liggen, dus links heb je dan oranje en oranje/wit en rechts heb je bruin en bruin/wit. Blauw en groen zitten hierna achter elkaar waardoor je die ook redelijk makkelijk ertussen kunt leggen waarbij blauw dan helemaal in het midden zit.

Het vergt in het begin wat oefening maar als je het truukje eenmaal door hebt dan heb je zo de kabels perfect geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@DutchKel ja, hou niet van kutten in de marge.
soms is het iets minder, soms is het iets meer.

dat vind ik het grote voordeel van die doorsteek rj45. of ik nu 5cm of 50 cm strip of 15mm het maakt niet uit.
alles gaat door de stekker. je moet alleen niet alles onttwisten.

nu woon ik niet in nederland. en is mijn installatie niet naar nederlands gebruik.
4 runs naar het zwembad voor een camera, ap, shelly en backup is al 400 meter weg aan draad..
ik merk die 5 tot 15cm niet. heb stukken van 20 meter die te kort zijn voor mijn gebruik

los daarvan. of je nu 1cm of 15cm stript. met die tang en de bijbehorende stekker moet je geen problemen krijgen op welke kabel dan ook.

ik knijp op solid en flex. heb solid patchkabels en flex. allemaal knijpen en vergeten.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohawk0618
DutchKel schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:51:
[...]

[Afbeelding]
Als je goed kijkt bij het omcirkelde deel dan zie je dat de contactpunten beschadigd zijn. Er zit een snijvlak in. Dat hoort in elk geval niet. Het lijkt wel alsof het is geknepen met een kniptang of iets dergelijks.

Ik ga het maar eens opnieuw doen met wat langere speling 3cm zodat de kabels goed plat liggen voordat ik ze in de connector trek.
Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mohawk0618
DutchKel schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:51:
[...]

[Afbeelding]

Zal het opnieuw krimpen en deze x 3 a 4 cm strippen zodat ik de kabeltjes netjes plat in de connector kan schuiven.
Maar was ik ook dus m’n bedenkingen heb met de huidige niet nette crimp, de tester geeft netjes dat alle 8 de draaitjes contact maken, kan het toch misschien aan de kabel liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEWtUSPRKPBitb09VuA8JUz5LXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XumRrVhm3TltMcuR0rN1xxOo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mohawk0618
Helaas geen bueno :-(.
Nog steeds blijven steken op 100Mb, getest met 2 laptops, direct aan router en ook nog direct aan switch, allen geven 100mb aan ipv 1Gb.

Thanks allen voor het meedenken!

Ik geef het op, denk dat die kabel in de muur gewoon ergens beschading heeft of niet juiste kabel.

Ben wel supertrots op m’n 2 crimp poging, deze x ziet die er supernetjes uit.
Daarnaast een 3de wcd opnieuw ingepunched op de 1st verdieping.
Tester geeft alle 8 de lampjes groen aan, iig goed contact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ju_8h4qIQ-MVhc9TupDHCs-7RqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wumvV83qcryYn5H61nEubGG2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBFbVFGSsaGE7ehUTr-PVC-jDYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3TrNXNzyeFyOeXQBWYYbNDB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEWtUSPRKPBitb09VuA8JUz5LXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XumRrVhm3TltMcuR0rN1xxOo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door mohawk0618 op 22-12-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:02

rvk

mohawk0618 schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:49:
[...]
Zal het opnieuw krimpen en deze x 3 a 4 cm strippen zodat ik de kabeltjes netjes plat in de connector kan schuiven.
Misschien zie ik het verkeerd hoor maar op de foto van je stekkerdoos op de vorige pagina is dat niet 586B. Ik zie groen naast groen/wit zien terwijl bij 586B daar blauw tussen moet zitten. Je moet dus een beide kanten kijken of alle aders goed zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
rvk schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:39:
[...]

Misschien zie ik het verkeerd hoor maar op de foto van je stekkerdoos op de vorige pagina is dat niet 586B. Ik zie groen naast groen/wit zien terwijl bij 586B daar blauw tussen moet zitten. Je moet dus een beide kanten kijken of alle aders goed zitten.
Bij een inbouwdoos moet je naar de kleuren naast de klem kijken, niet naar de kleuren van A/B volgorde zoals die in een RJ45 zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mohawk0618
rvk schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:39:
[...]

Toen ik de wcd aansloot in de elec kast, zaten de kabels er juist in.

Ben er echt overtuigd dat het aan de cat5e kabel in de muur ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQSIooBSVqvzen55ydawXRUxPcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhYfoLtR7ya4OeHtsC7lDAR5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohawk0618
mohawk0618 schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:08:
[...]

Toen ik de wcd aansloot in de elec kast, zaten de kabels er juist in.

Toevallig is de wcd precies hetzelfde als de filmpje van de post hierboven en 10x gekeken en gecheckt maar helaas.
Ben nu wel 100% zeker dat het aan de kabel ligt

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
Padje87 schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:54:
[...]

Ah, deze had ik inderdaad gezien maar alles is speciaal vervoer en heb geen zin om €25 bezorgkosten te betalen :+
Je hebt hem ook bij Besselink en zelf ophalen, die zit hier in de buurt (oosten vh land).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-06 17:33
jadjong schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:07:
[...]

Bij een inbouwdoos moet je naar de kleuren naast de klem kijken, niet naar de kleuren van A/B volgorde zoals die in een RJ45 zitten.

[YouTube: UTP/data contactdoos met RJ45-aansluiting aansluiten | How-to met Elektrototaalmarkt.nl]
In dat filmpje geven ze aan dat je de stroom uit moet zetten. Iemand die weet wat daar de achterliggende gedachte is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:39
mohawk0618 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:57:
[...]

Op de Switch staat de power savings uit idd.
poorten die ik gebruik ondersteunen 1Gb, de switch heeft nog en kabel die gaat naar mn woonkomer, daar geeft die gewoon 1Gb aan, precies hetzelfde als de kpn router.
Heb het ook direct op mn laptop aangesloten, daar id ook 100mb.
Als ik mn laptop direct op de kabel aansluit die uit de woonkamer wcd komt, daar krijg ik netjes 1Gb uit.

Zonet ook alle patch kabels van laptop naar router getest en geven 1Gb aan

Snap echt niet wat ik fout doe op dit moment.

Ik ga de onderstaande eens aanschaffen, misschien is een van de wcd aansluitingen stuk die ik heb gebruikt in de meterkast om dit alles te testen.

Utp tester geeft alles groen 1t/m 8 behalve G, blijkbaar unshielded.
Kan het misschien zijn dat er teveel interferentie is gezien dat die naast een stopcontact uitkomt op 1st verdieping en vanuit de meterkast?

https://www.allekabels.nl...3iW7g33DrwmhoCiwsQAvD_BwE
[Afbeelding]
Zie dat er bijna geen twisting meer in u aders zit. Mss dat daar het probleem ligt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
Phoolie schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:45:
[...]

In dat filmpje geven ze aan dat je de stroom uit moet zetten. Iemand die weet wat daar de achterliggende gedachte is?
#rubberstoeptegelgeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohawk0618
Dyckie schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:53:
[...]

Zie dat er bijna geen twisting meer in u aders zit. Mss dat daar het probleem ligt.
Ik heb het met 2 verschillende wcd’en getest en wat netter qua twisting erin gepunched, maakte allemaal niets uit.

Nog iets wat ik achterkwam is dat dezelfde soort “CA5 5e LAN kabel naar de slaapkamer liep, ook precies hetzelfde met 100mb als resultaat. Daar heb ik niks aangepast. Het zijn gewoon brakke kabels.

Ben nu aan het kijken om een rol utp kabel te kopen en met een trekveer alles opnieuw door de muren te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:36
mohawk0618 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:02:
[...]

Ik heb het met 2 verschillende wcd’en getest en wat netter qua twisting erin gepunched, maakte allemaal niets uit.

Nog iets wat ik achterkwam is dat dezelfde soort “CA5 5e LAN kabel naar de slaapkamer liep, ook precies hetzelfde met 100mb als resultaat. Daar heb ik niks aangepast. Het zijn gewoon brakke kabels.

Ben nu aan het kijken om een rol utp kabel te kopen en met een trekveer alles opnieuw door de muren te trekken.
Wellicht gevalletje CCA-kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
mohawk0618 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:02:
[...]

Ook al geprobeerd aan 2 kanten een mannelijke connector te plaatsen?

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
Phoolie schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:45:
[...]

Ik zou dat filmpje niet als richtlijn nemen. Ze sluiten de doos daarbij namelijk verkeerd aan. Je moet de kabel in zijn geheel namelijk in de doos hebben en niet ervoor al splitsen. Je schroeft erna namelijk de kabel vast waardoor deze niet meer los kan. Kortom er klopt meer niet in het filmpje. Dat er 2 invoeren zijn aan de onderkant is omdat je ook dozen hebt waar je 2 kabels in kunt doen. Alleen de binnenplaat is daarbij anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:42
Ik ben druk bezig met het inrichten van mijn nieuwbouwwoning en uiteraard ga ook ík voor een nette lab-afwerking (anders zou ik in dit topic niets te zoeken hebben ;) ).

Ik heb in huis overal Jung schakelmateriaal, maar mijn netwerkkabels in de muur zijn nog niet afgewerkt (die zitten achter een leeg raampje). Daar moet ik nog inbouwdoosjes voor hebben natuurlijk.

Mijn eerste gedachte was om voor Jung inbouwdozen te gaan. Maar, ik kwam ook (aanzienlijk goedkopere) universele varianten tegen.

Zit er nog kwalitatief verschil tussen deze opties? Of maakt het allemaal niet zoveel uit?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@posttoast Keystones lijken me daar toekomstvaster.

Maar die zou ik dan NIET van Jung zelf kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-06 08:29
posttoast schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:32:
Ik ben druk bezig met het inrichten van mijn nieuwbouwwoning en uiteraard ga ook ík voor een nette lab-afwerking (anders zou ik in dit topic niets te zoeken hebben ;) ).

Ik heb in huis overal Jung schakelmateriaal, maar mijn netwerkkabels in de muur zijn nog niet afgewerkt (die zitten achter een leeg raampje). Daar moet ik nog inbouwdoosjes voor hebben natuurlijk.

Mijn eerste gedachte was om voor Jung inbouwdozen te gaan. Maar, ik kwam ook (aanzienlijk goedkopere) universele varianten tegen.

Zit er nog kwalitatief verschil tussen deze opties? Of maakt het allemaal niet zoveel uit?
Mijn huis is van de zomer opgeleverd en ook voorzien van Jung. Jung AS500 om precies te zijn. Ik heb alles afgewerkt met deze raampjes, samen met toolless keystones. Dat was echt ideaal, zelfs mijn vriendin kon ze aansluiten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Gwaihir schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:38:
@posttoast Keystones lijken me daar toekomstvaster.

Maar die zou ik dan NIET van Jung zelf kopen.
Oh goeie. Aan de meterkast-kant wilde ik wel keystones gaan gebruiken (in een patch-paneel van UniFi). Kan ik dan gewoon daar ook UniFi keystones gebruiken? En waar stop ik die in?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:41

Het zijn allebei artikelen van Rutenbeck (zie het logo aan de bovenkant). Ik wilde typen "het is hetzelfde artikel", maar dat klopt niet, want de "Jung" variant is CAT6 en de "universele" is CAT6A, de goedkopere is dus beter. ;) (al heeft dat geen meerwaarde als je CAT6 kabel zou gebruiken).

Je kunt bij de concurrent de CAT6 variant voor €8,19 halen of de CAT6A variant voor €11,50.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
posttoast schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:40:
Oh goeie. Aan de meterkast-kant wilde ik wel keystones gaan gebruiken (in een patch-paneel van UniFi). Kan ik dan gewoon daar ook UniFi keystones gebruiken? En waar stop ik die in?
Het idee van keystones is dat ze uitwisselbaar zijn. (Al heb je soms wel een uitdaging met beperkte ruimte.)

En zie de post boven de jouwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk

En weet niet of je enkele of dubbele aansluitingen (kabels) hebt, anders moet je natuurlijk andere gaan toepassen van de bekende rutenbeck doosjes.

P.s. zoek ff op m'n naam hier in het topic, heb wel al eens meer geschreven over rutenbeck, die leveren namelijk aan alle bekende schakelmateriaal fabrikanten, die rebranden het en drukken een X bedrag bij op de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-06 08:29
[...]

Ja, ik denk het wel. Volgens mij is dat allemaal standaard. Ik heb zelf een ander merk gebuikt.
Je klikt de keystones gewoon in het frame van je modulair patch-paneel bij de meterkast en in het frame van de JUNG centraalplaat modular jack UTP. Echt zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hele andere keystone vraag (voor gebruik in zulke zelfde Jung centraalplaten): waar worden deze zoal verkocht en onder welke naam (zoekterm)?

https://www.conrad.nl/nl/...6-koppelstuk-3280505.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohawk0618
Mats007 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:04:
[...]

Wellicht gevalletje CCA-kabels?
Denk het idd, staat nergens aan de print op de kabel en nu ik er geen energie ik ga steken, ga ik niet met een Stanley mes een kabeltje schrapen om te checken, het zijn brakke utp kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Chedara schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:48:
Ja, ik denk het wel. Volgens mij is dat allemaal standaard.
Echt standaard is het niet. Jung heeft niet voor niets allerlei verschillende afdekkingen (voor "ITT", "Lexcom", "Avaya", "UMA, RADIALL, Panduit, Assmann", "Brand-Rex", "Tyco, AMP, Legrand", "Siemon"). In één van die varianten past ongetwijfeld ook je Unifi keystone maar in welke?

Helaas is de documentatie van dit soort spul wat gebrekkig. Jung vermeldt bij hun producten wel enkele fabrikanten waarmee het compatible is, maar dat is natuurlijk geen volledig overzicht. Bijvoorbeeld Busch-Jager vermeldt ook nog maten, maarja dan weet je dat hun rode montageplaat voor keystones van 14,8 x 19,4mm is en de groene voor keystones van 16,9 x 17,9mm, maar vervolgens vindt je die specificaties niet bij de meeste keystones... :+ :?

Misschien ben ik lui maar ik klik altijd maar de "bijbehorende producten" volgens de webshop aan wanneer ik zoiets bestel. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohawk0618
Dyckie schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:07:
[...]

Ook al geprobeerd aan 2 kanten een mannelijke connector te plaatsen?
Helaas niet omdat de kabel in de wand zo ingekort is (verschillende wcd, opnieuw punchen), dat ik een ruimte meer heb om het te gaan crimpen.

Ga opnieuw koper, goed kwaliteit non stugge LAN kabels doorstrekken.
Enige waar ik mee zit is dus aan de wand kant, daar bijna geen ruimte om de uiteinde van de lan kabel aan een trekveer te koppelen, misschien met duck tape aan een nylon draad goed vast maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:04
mohawk0618 schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:24:
[...]

Helaas niet omdat de kabel in de wand zo ingekort is (verschillende wcd, opnieuw punchen), dat ik een ruimte meer heb om het te gaan crimpen.

Enige waar ik mee zit is dus aan de wand kant, daar bijna geen ruimte om de uiteinde van de lan kabel aan een trekveer te koppelen, misschien met duck tape aan een nylon draad goed vast maken.
"non stugge" - bedoel je een stranded i.p.v. solid kabel?
Voor als het door een buis in de muur gaat is een solid kabel verreweg het beste. En dan niet een stekker er op zetten maar beide kanten fatsoenlijk afmonteren met een patch-panel of wandcontactdoos.

Een stranded kabel gebruik je om zelf patch-kabels te maken, dus om apparatuur onderling te verbinden of van wandcontactdoos naar bijv. router. Maar... zelfs dan is het waarschijnlijk beter om deze patchkabels kant-en-klaar te kopen, met degelijke aangegoten connectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

mohawk0618 schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:20:
[...]
Denk het idd, staat nergens aan de print op de kabel en nu ik er geen energie ik ga steken, ga ik niet met een Stanley mes een kabeltje schrapen om te checken, het zijn brakke utp kabels
Aansteker bij houden :+ YouTube: Netwerkproducten.com: verschil tussen koper- kabel CCA kabel

Vervangen door nieuwe kabel is natuurlijk altijd wel een goed idee als ze er al zolang in zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door rvk op 23-12-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:04
DutchKel schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:26:
[...]

Ik zou dat filmpje niet als richtlijn nemen. Ze sluiten de doos daarbij namelijk verkeerd aan. Je moet de kabel in zijn geheel namelijk in de doos hebben en niet ervoor al splitsen. Je schroeft erna namelijk de kabel vast waardoor deze niet meer los kan. Kortom er klopt meer niet in het filmpje. Dat er 2 invoeren zijn aan de onderkant is omdat je ook dozen hebt waar je 2 kabels in kunt doen. Alleen de binnenplaat is daarbij anders.
Deze snap ik nog niet. Waar in dat filmpje zie je iets waar die kabel vastgeschroeft kan worden?

Edit: In het filmpje laten ze een Rutenbeck "136104030" zien, die kon ik op de producent's website terugvinden. En in de handleiding op hun website (die, stom genoeg, voor een dubbele aansluiting is) zie ik ook niet dat de kabel zelf vastgeschroefd wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door vanaalten op 23-12-2024 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
vanaalten schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:47:
[...]

Deze snap ik nog niet. Waar in dat filmpje zie je iets waar die kabel vastgeschroeft kan worden?

Edit: In het filmpje laten ze een Rutenbeck "136104030" zien, die kon ik op de producent's website terugvinden. En in de handleiding op hun website (die, stom genoeg, voor een dubbele aansluiting is) zie ik ook niet dat de kabel zelf vastgeschroefd wordt.
Waar ze nu de gestripte kabel doorheen halen wat ze in het begin laten zien. Dat ding wat je van links naar rechts kunt bewegen om de invoer op de juiste plek te krijgen. Dat is bedoeld om de kabel ongestript doorheen te halen en daarna pas de kabel te strippen en de delen in 2en te splitsen. Met de schroef kun je de kabel helemaal vastzetten waardoor er direct een trekontlasting op zit. Anders kun je door aan de kabel te trekken de kabel kapot trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
[...]

Als je nieuwe kabel toch koopt probeer et dan eerst voor je die kabel in u buis steekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk

rvk

vanaalten schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:47:
[...]
Er staat: "Tighten screw (pos. 1)" in de PDF.
Dat fixeert de volledige kabel aan de behuizing (en heb je dus trekontlasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

[...]
Je hoeft dan toch geen trekveer te gebruiken als je de bestaande kabel eruit trekt met daaraan vast de nieuwe kabel.

En als dat niet werkt (omdat je hem niet goed vast krijgt), kun je ook een dunner touw eraan maken voordat je hem eruit trekt (en dat touw dan als 'trekveer' gebruiken).

Als laatste zou je natuurlijk een echte trekveer kunnen gebruiken in de lege buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohawk0618
rvk schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:43:
[...]

Je hoeft dan toch geen trekveer te gebruiken als je de bestaande kabel eruit trekt met daaraan vast de nieuwe kabel.

En als dat niet werkt (omdat je hem niet goed vast krijgt), kun je ook een dunner touw eraan maken voordat je hem eruit trekt (en dat touw dan als 'trekveer' gebruiken).

Als laatste zou je natuurlijk een echte trekveer kunnen gebruiken in de lege buis.
Probleem is dus de kabels die naar 1e verdieping , dus naar de slaapkamer en werkkamer, , gaan via dezelfde pvc buis omhoog in de electriciteitskast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
mohawk0618 schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:13:
[...]

Probleem is dus de kabels die naar 1e verdieping , dus naar de slaapkamer en werkkamer, , gaan via dezelfde pvc buis omhoog in de electriciteitskast
O, dat is lastig als je de loop van de buizen niet weet, en dus ook niet weet waar de leidingen zich splitsen.

Als ik het goed begrepen heb, heb je wel één werkende verbinding naar boven. Plaats daar dan een kleine switch en leg een nieuwe leiding naar de andere kamer. Als het de aangrenzende kamer is, is het misschien niet zo veel werk. Plaats je een nieuwe WCD in de tussenmuur, dat scheelt ook weer wat kabel monteren. (Probeer ook maar mee te denken)

Niet je oude schoenen wegdoen voordat je nieuwe hebt.

En nog eentje: Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

[ Voor 18% gewijzigd door Skynett op 23-12-2024 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mohawk0618
Skynett schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:38:
[...]

O, dat is lastig als je de loop van de buizen niet weet, en dus ook niet weet waar de leidingen zich splitsen.

Als ik het goed begrepen heb, heb je wel één werkende verbinding naar boven. Plaats daar dan een kleine switch en leg een nieuwe leiding naar de andere kamer. Als het de aangrenzende kamer is, is het misschien niet zo veel werk. Plaats je een nieuwe WCD in de tussenmuur, dat scheelt ook weer wat kabel monteren. (Probeer ook maar mee te denken)

Niet je oude schoenen wegdoen voordat je nieuwe hebt.

En nog eentje: Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.
Ik heb dus wel een werkende bekabelde verbinding naar 1e verdieping, het is dat het maar 100Mb is ipv 1Gb.
Voor nu hou ik ermee op en wordt een project (nieuwe kabels door de muren trekken) iets voor volgend jaar 😂
Thx iig voor meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
OK, ik ga nu voor de toolless keystones van Ubiquiti, vooral omdat het monteren daarvan erg makkelijk schijnt te zijn.

Dan is het inderdaad even de vraag in welk raampje die netjes gaan passen, want ik begrijp van @Xander dat het blijkbaar geen standaard afmetingen zijn. Mocht iemand weten welk Jung-plaatje er netjes bij past dan hoor ik het graag. En mocht ik er zelf achterkomen, dan laat ik het uiteraard ook hier horen.

Rest alleen nog de vraag: als keystones "handiger" zijn dan zo'n inbouwdoos van Rutenbeck (in al z'n verschillende uitvoeringen), waarom zouden mensen dan überhaupt zo'n inbouwdoos gebruiken?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:09
posttoast schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:44:
OK, ik ga nu voor de toolless keystones van Ubiquiti, vooral omdat het monteren daarvan erg makkelijk schijnt te zijn.

Dan is het inderdaad even de vraag in welk raampje die netjes gaan passen, want ik begrijp van @Xander dat het blijkbaar geen standaard afmetingen zijn. Mocht iemand weten welk Jung-plaatje er netjes bij past dan hoor ik het graag. En mocht ik er zelf achterkomen, dan laat ik het uiteraard ook hier horen.

Rest alleen nog de vraag: als keystones "handiger" zijn dan zo'n inbouwdoos van Rutenbeck (in al z'n verschillende uitvoeringen), waarom zouden mensen dan überhaupt zo'n inbouwdoos gebruiken?
Dat vraag ik mij ook af. Thuis overal keystones.

En in een project zag ik dat ze ook overal keystones gebruiken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem - Putten
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 17:38
Ik zou gewoon eens beginnen met aan beide uiteinden van de kabel een rj45 te b3vestigen volgens het b-schema.

Het kan je de kop niet kosten en je krijgt dan een beeld van waar de schoen wringt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
posttoast schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:44:
Omdat keystones lang niet altijd noodzakelijk zijn. Punch down is prima indien iets (redelijk) statisch is.

Oftewel, particulier indien je het laat aanleggen en kans vrij klein is dat de situatie ooit nog komt te veranderen omdat je het zelf niet uit kunt voeren. Dan wel zakelijk indien structurele wijzigingen zeldzaam zijn, bijvoorbeeld enkel bij kamer revisie ter sprake komen.

Keystones hebben pas echt meerwaarde op moment dat de flexibiliteit welk je er voor terug krijgt, benut wordt. Binnen de kaders van dit topic, is dat voordeel vaak wel snel te vinden. Maar is lang niet altijd zo. Terwijl het vaak wel met een (op kleine schaal beperkte) meerprijs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
psychodude schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:31:
[...]

Omdat keystones lang niet altijd noodzakelijk zijn. Punch down is prima indien iets (redelijk) statisch is.

Oftewel, particulier indien je het laat aanleggen en kans vrij klein is dat de situatie ooit nog komt te veranderen omdat je het zelf niet uit kunt voeren. Dan wel zakelijk indien structurele wijzigingen zeldzaam zijn, bijvoorbeeld enkel bij kamer revisie ter sprake komen.

Keystones hebben pas echt meerwaarde op moment dat de flexibiliteit welk je er voor terug krijgt, benut wordt. Binnen de kaders van dit topic, is dat voordeel vaak wel snel te vinden. Maar is lang niet altijd zo. Terwijl het vaak wel met een (op kleine schaal beperkte) meerprijs komt.
Punch down wordt bijna nergens meer gebruikt hoor. Tegenwoordig is het allemaal toolless keystones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mohawk0618
Willem - Putten schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:29:
Ik zou gewoon eens beginnen met aan beide uiteinden van de kabel een rj45 te b3vestigen volgens het b-schema.

Het kan je de kop niet kosten en je krijgt dan een beeld van waar de schoen wringt
Al gedaan, tis echt de kabels plus heb bijna geen kabel aan de muur meer om te strippen.

Nadat ik nieuwe kabels door de muur naar 1st verdieping heb getrokken en alles werkt, ga ik voor de oude eens testen met 1meter ervan of het nog steeds 100Mb opleverd.
Daarna zal ik hem als The Exorcist ritueel inde tuin branden l, moet alleen een offer nog bedenken.
Thx iig

[ Voor 24% gewijzigd door mohawk0618 op 24-12-2024 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Unkie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:04:
Altijd dacht ik dat mijn meterkast er eigenlijk wel geordend uitzag... Totdat @Sonic mij erop attendeerde dat het (nog) beter kan :+ .

Ondanks dat ik al jaren lid ben van Tweakers was dit topic mij onbekend. Na vluchtig dit topic doorgescrold te hebben en Sonic's zijn 'build' te hebben bestudeerd, heb ik Sonic benaderd en gevraagd of hij mij op weg kon helpen. Bovendien zat ik er tegenop om alles los te moeten trekken om het vervolgens weer (beter) terug te plaatsen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarna alles zo goed als afgemaakt. Alleen de SFP module moet nog binnenkomen, vandaar de rode (life-line) draad. En als laatste moeten de kabeltjes nog iets beter afwerken. Al met al ben ik niet ontevreden.
[Afbeelding]

Tijdens de installatie heb ik alle kabels direct gelabeld (zelfs de stroomkabels). Helaas kreeg ik de stickers nog niet helemaal mooi recht op het patch panel, dus dit moet nog een keer over. Wellicht ga ik dit proberen met transparante stickers en dan met iconen ipv tekst. Als ze dan iets scheef zitten valt dit minder op.

Hoe het nu is gelabeld (let niet op de kabels, niet alle patch kabels waren toen nog binnen):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook al ben ik er nog niet, dit tussenresultaat wilde ik jullie niet onthouden ;).

De onderdelen:
  • Unifi Rack Panel
  • Unifi 24 port Switch
Ziet er mooi uit en ik laat me ook door je inspireren. Vraagje over dat rack: zie ik goed dat je die aan je plafond hebt vastgeschroefd? Lijnde dat qua hoogte al uit met de deur van je meterkast of heb je iets moeten verlagen? Ik heb een vrij hoog plafond in mijn meterkast, dus in mijn geval zou het betekenen dat ik er stukken hout tegenaan moet gaan schroeven gok ik. Ik zal straks nog wel eens een paar foto's van mijn (nu nog redelijk maagdelijke nieuwbouw) meterkast plaatsen met mijn ideeën erbij, ben benieuwd naar feedback :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Xander schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:21:
Echt standaard is het niet. Jung heeft niet voor niets allerlei verschillende afdekkingen (voor "ITT", "Lexcom", "Avaya", "UMA, RADIALL, Panduit, Assmann", "Brand-Rex", "Tyco, AMP, Legrand", "Siemon"). In één van die varianten past ongetwijfeld ook je Unifi keystone maar in welke?
Nou daar ben ik dan tot nu toe mooi doorheen gemazzeld met spullen van vier verschillende merken! Bedankt voor die heads up.

Digitus / Assmann, Delock, en BKL Electronic hanteren kennelijk dezelfde maat en die past dus in deze Jung: CD569-2WEWW. (Assmann staat daar ook bij.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:23
Unkie schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De onderdelen:
  • Unifi Rack Panel
  • Unifi 24 port Switch
Ziet er echt ontzettend netjes uit! _/-\o_

Al vraag ik me af of die smart hubs (o.a. Hue?), liggend onderin het rack en vlak onder de onderste switch/router, nog wel genoeg bereik hebben in huis?

Zeker met die kabelgoot waar je kabels meteen naar toe kan leiden en wegwerken, zou ik er zelf voor kiezen om dat soort spul toch gewoon tegen de achterwand van de meterkast te bevestigen (als er wall-mount ogen in zitten, zoals bij de Hue bridge).

Wel een vraagje: Ik heb wel eens geprobeerd om naar die geperforeerde goten te zoeken, maar heb ze nog nooit echt goed kunnen vinden. Hoe heet dat spul precies, en waar kan je het kopen ?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:06:
Wel een vraagje: Ik heb wel eens geprobeerd om naar die geperforeerde goten te zoeken, maar heb ze nog nooit echt goed kunnen vinden. Hoe heet dat spul precies, en waar kan je het kopen ?
Dat is 'n telkens terugkerende vraag alhier. Met 'n beetje zoeken (of wellicht een pagina of twee à drie terug lezen), vind je vast antwoorden :).

(Winkels weet ik zo niet uit m'n hoofd. Wel dat verzending - lengte - makkelijk roet in 't eten gooit.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:12
Zoek eens op bedradingskoker, dat volgens mij de meest gangbare naam. Ook ben ik ze weleens als vingergoot tegengekomen.

Standaard 2 meter dus lastig qua verzenden cq. hoge verzendkosten.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Gwaihir schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:52:
[...]

Nou daar ben ik dan tot nu toe mooi doorheen gemazzeld met spullen van vier verschillende merken! Bedankt voor die heads up.

Digitus / Assmann, Delock, en BKL Electronic hanteren kennelijk dezelfde maat en die past dus in deze Jung: CD569-2WEWW. (Assmann staat daar ook bij.)
Ik heb het vermoeden dat dit ook de meest gangbare maat is van alle "noname" keystones. Ik heb ook wel eens op de gok iets van Delock besteld wat ik in zo'n Bachmann in-desk doosje wilde inbouwen en dat bleek zowaar te passen. :+

Maar echt vanzelfsprekend is het dus niet. Ik heb voor 1 project wel eens met 2 verschillende maten Legrand keystones gestaan waarvan er 1 toch echt alleen maar in het patchpanel paste en 1 in het schakelmateriaal.

(Fijne keystones wel trouwens, als je ze niet zelf hoeft te betalen :X)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WH6_HEJv7yV5WVdjzKoTP6TlNU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/XEvqmGsQ0trLFE3L5j8yYaiY.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unkie
posttoast schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:57:
[...]

Ziet er mooi uit en ik laat me ook door je inspireren. Vraagje over dat rack: zie ik goed dat je die aan je plafond hebt vastgeschroefd? Lijnde dat qua hoogte al uit met de deur van je meterkast of heb je iets moeten verlagen? Ik heb een vrij hoog plafond in mijn meterkast, dus in mijn geval zou het betekenen dat ik er stukken hout tegenaan moet gaan schroeven gok ik. Ik zal straks nog wel eens een paar foto's van mijn (nu nog redelijk maagdelijke nieuwbouw) meterkast plaatsen met mijn ideeën erbij, ben benieuwd naar feedback :)
Ik heb links en rechts 2 klosjes tegen de zijkant gemaakt en daar een mdf plaat tegen aan geschroefd. De voorkant van de mdf plaat tegen het kozijn van de der aangehouden zodat het mooi aansluit. Achterin zit een opening wat handig is voor de overtollige kabels bovenop het mdf plaatje te gooien.
Pagina: 1 ... 118 ... 123 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2