Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 117 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:50
DaWizza schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

Je hebt voordeel want je kunt meteen aan de slag met je patchpunten.
Het nadeel is verwaarloosbaar, wat wil je met de vrije switchpoorten doen?
Ik heb nu 2 switches continu draaien. Eentje voor de gepatchte outlets de andere voor ander spul in de kast: NAS, NUC, audio receiver, console etc.
In theorie zou er een switch weg kunnen.
Maar het is inderdaad ook wel fijn om alles permanent gepatched te houden. Vandaar dat ik benieuwd was wat de “norm” is in tweaker land.
De gepatchte switch ziet er nu uit als een ratten nest niet echt plezierig. En het is best een uitdaging om dat netjes te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Kasper1985 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Ik heb nu 2 switches continu draaien. Eentje voor de gepatchte outlets de andere voor ander spul in de kast: NAS, NUC, audio receiver, console etc.
In theorie zou er een switch weg kunnen.
Maar het is inderdaad ook wel fijn om alles permanent gepatched te houden. Vandaar dat ik benieuwd was wat de “norm” is in tweaker land.
De gepatchte switch ziet er nu uit als een ratten nest niet echt plezierig. En het is best een uitdaging om dat netjes te krijgen.
Maakt toch niet uit wat een ander doet? Beide hebben voor een nadelen. Is maar net wat jouw voorkeur heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Kasper1985 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:48:
Advies gevraagd voor nette lan afwerking en benieuwd hoe anderen dit doen:
Ik heb verspreid door m’n huis in elke kamer 1 of meerdere utp aansluitingen. 22 in totaal.
Er worden er maar een paar continu gebruikt. Laat men ongebruikte aansluitingen continu gepatched in een switch of adhoc waar nodig?
Aan de ene kant is het erg makkelijk om gewoon iets aan te kunnen sluiten zonder na te denken en het meteen werkt. Aan de andere kant houdt dit een 24 poorts switch vrijwel volledig bezet.
Ben heel benieuwd hoe anderen dit doen.
Ik heb meer patches (26) dan switch (24) plekken, dus hier zijn alle patches gezet bij poorten die ik gebruik (of wil gebruiken) de rest is niet gepatched.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:11
rens-br schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Ik heb meer patches dan switch plekken, dus hier zijn alle patches gezet bij poorten die ik gebruik (of wil gebruiken) de rest is niet gepatched.
Hier ga ik dat ook zo doen na onze verbouwing. Er komt bij de switch een patchpaneel, waar alle aansluitingen naartoe gaan en alleen de patches die ik in gebruik heb sluit ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:09:
[...]

Maakt toch niet uit wat een ander doet? Beide hebben voor een nadelen. Is maar net wat jouw voorkeur heeft.
Tuurlijk. Ik was alleen op zoek en benieuwd op zoek naar een “best practice”. Bezig met de zoveelste herbouw, vandaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:42
rens-br schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Ik heb meer patches dan switch plekken, dus hier zijn alle patches gezet bij poorten die ik gebruik (of wil gebruiken) de rest is niet gepatched.
Ik heb juist een grotere switch (16 poorts) gekocht zodat alle 8 poorten gepatched kunnen zijn. Daarnaast nog een AP en een Hue bridge bij de switch. Dus bij mij kan ik gewoon altijd op elke poort inprikken (net nog gedaan omdat de wifi van de laptop kuren heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Eupeodes schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:21:
[...]

Ik heb juist een grotere switch (16 poorts) gekocht zodat alle 8 poorten gepatched kunnen zijn. Daarnaast nog een AP en een Hue bridge bij de switch. Dus bij mij kan ik gewoon altijd op elke poort inprikken (net nog gedaan omdat de wifi van de laptop kuren heeft)
Ieder zo zijn ding. Ik heb 26 patches en 'maar' een 24 poort switch. Het is dus naar net hoe het uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-09 18:39
Ik ben op zoek naar tips over het afwerken van de rommelige LAN bende in mijn meterkast.

Siuatie:
Het hele huis is voorzien van bedrade UTP punten welke samenkomen in de meterkast.
Aan al deze kabels zijn keystone connectors gemonteerd maar deze hangen los. Ik zoek hiervoor een net klein kastje of paneeltje die ik makkelijk kan ophangen waardoor het wat opgeruimder toont.

Ik heb enige tijd geleden al eens deze in huis gehad maar hierin pasten de keystones niet, deze waren hiervoor te breed.

Hopelijk kan iemand mij adviseren? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrxN7xBGioi7Kr2ObVU8dzB3qyc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lY9assEQKsht5rjVsSsjnDTl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCSRn8F4pm4qyJwxfwP4fVyKQig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSF6hzE52xF2Id3BQdovZiAl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02
Mainuz schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:34:
Ik ben op zoek naar tips over het afwerken van de rommelige LAN bende in mijn meterkast.

Siuatie:
Het hele huis is voorzien van bedrade UTP punten welke samenkomen in de meterkast.
Aan al deze kabels zijn keystone connectors gemonteerd maar deze hangen los. Ik zoek hiervoor een net klein kastje of paneeltje die ik makkelijk kan ophangen waardoor het wat opgeruimder toont.

Ik heb enige tijd geleden al eens deze in huis gehad maar hierin pasten de keystones niet, deze waren hiervoor te breed.

Hopelijk kan iemand mij adviseren? :)
[Afbeelding][Afbeelding]
Sorry dat ik het zeg, maar vind de afwerking nogal rommelig van de keystones, weet niet of je deze zelf hebt geplaatst, of dat dit er al aan zat (vorige eigenaar en/of installateur uit nieuwbouw).

Maar als je je huidige paneeltje al hebt en nog in je bezit hebt zou ik even nieuwe keystones bestellen, dat kan o.a. hier of hier, deze passen namelijk wel in je paneeltje.
Dan kan je de boel even netjes maken en je paneeltje ophangen, ben je klaar.
Je bent voor deze keystone's wel gereedschap nodig, maar geen LSA/Krone tool o.i.d.
Dit kan met een (mini)zijkniptang en evt. een grote (waterpomp)tang om de "inlegklem" even netjes in de strookjes te knijpen, en natuurlijk iets van een kabelstripper/mes om de mantel even aan te pellen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
Bedankt voor je reactie.
Deze keystones zaten inderdaad al gemonteerd toen wij het huis kochten.
Ik heb er vrij weinig verstand van maar ik dacht het dus minder rommelig te maken door de huidige keystones even in een kastje of paneeltje te plaatsen. Echter zijn deze keystones volgens mij breder dan 'meer gangbare' keystones waardoor ze in de meeste paneeltjes niet naast elkaar passen.

Het paneeltje heb ik destijds meteen geretourneerd omdat ik het eerlijk gezegd niet zo zag/zie zitten om alle keystones te vervangen. Ik zag bovendien dat de gebruikte utp kabel ook nog cat5e is (huis is 20 jaar oud) dan zou ik eigenlijk ook die meteen mee moeten vervangen maar dat ga ik niet (laten) doen. Alles werkt nu immers prima alleen het oogt niet clean.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
Mainuz schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:09:
Bedankt voor je reactie.
Deze keystones zaten inderdaad al gemonteerd toen wij het huis kochten.
Ik heb er vrij weinig verstand van maar ik dacht het dus minder rommelig te maken door de huidige keystones even in een kastje of paneeltje te plaatsen. Echter zijn deze keystones volgens mij breder dan 'meer gangbare' keystones waardoor ze in de meeste paneeltjes niet naast elkaar passen.

Het paneeltje heb ik destijds meteen geretourneerd omdat ik het eerlijk gezegd niet zo zag/zie zitten om alle keystones te vervangen. Ik zag bovendien dat de gebruikte utp kabel ook nog cat5e is (huis is 20 jaar oud) dan zou ik eigenlijk ook die meteen mee moeten vervangen maar dat ga ik niet (laten) doen. Alles werkt nu immers prima alleen het oogt niet clean.
Als je het aandurft en wilt, het stelt opzich niet heel veel voor dan vervang je de keystones voor deze en bestel je er dit paneel bij, dan kan je alles netjes maken zo je wilt :)

Evt bestel je er bij dezelfde website nog wat patchkabels bij in de juiste lengte en ben je klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
@Mainuz In die tijd waren keystones relatief nieuw en vaak net iets breder dan nu. Je hebt kans dat het in dit patchpaneel wel past.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
FredvZ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:26:
@Mainuz In die tijd waren keystones relatief nieuw en vaak net iets breder dan nu. Je hebt kans dat het in dit patchpaneel wel past.
Nee dit paneel is ook niet passend voor @Mainuz ... Bekijk de datasheet maar, dit is de standaard gatmaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb verspreid door m’n huis in elke kamer 1 of meerdere utp aansluitingen. 22 in totaal.
Er worden er maar een paar continu gebruikt. Laat men ongebruikte aansluitingen continu gepatched in een switch of adhoc waar nodig?
Aan de ene kant is het erg makkelijk om gewoon iets aan te kunnen sluiten zonder na te denken en het meteen werkt. Aan de andere kant houdt dit een 24 poorts switch vrijwel volledig bezet.
Dat is hier (bij familie; zie m'n eerdere posts in dit topic) een overweging die neigt naar niet alle aansluitpunten aan te sluiten op een switch.
Ze hebben 18 aansluitingen in de muur (waarvan 2 waarschijnlijk nooit gebruikt gaan worden en zijn weggewerkt achter stucwerk), 2 voorzieningen voor AP (hal en kookeiland), 3 voor intercom en 1 voor bijgebouw.
Dat maakt exact 24 aansluitingen, maar in de toekomst moet er nog wel wat naar een ander bijgebouw, laadpaal misschien dus dat wordt wel meer dan 24.

En dan is een Omada/Unifi switch met 24 poorten (waarvan een handvol POE) al duur genoeg (voor Unifi :X ). Daarboven ga je direct naar de 48-poort switches en die zijn én een stuk duurder én van wat ik bij de technische gegevens lees; een flink hoger energieverbruik.
Het scheelt dat een deel van die aansluitingen bestaan uit 4 aansluitingen per slaapkamer tegenover elkaar in de kamers; dus daar hebben ze die toch niet alle per kamer nodig.

Dat Omada/Unifi is nog wel een dingetje hoor; Omada is stuk goedkoper:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link Omada SG2428LP€ 275,-€ 275,-
3AccesspointsTP-Link EAP610 Slim€ 86,75€ 260,25
Totaal€ 535,25

versus:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)€ 371,49€ 371,49
3AccesspointsUbiquiti UniFi U6+€ 103,99€ 311,97
Totaal€ 683,46

...maar Omada trekt mij - vanwege een aantal zaken - nog niet helemaal t.o.v. Unifi.

@Mainuz Je kunt natuurlijk ook gewoon zoiets nemen (willekeurig voorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Annuk schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:45:
Nee dit paneel is ook niet passend voor @Mainuz ... Bekijk de datasheet maar, dit is de standaard gatmaat.
Als ik naar de foto's kijk dan zijn ze vooral aan de LSA-zijde breder, waardoor ze niet naast elkaar passen in andere keystone-oplossingen. Dit paneel heeft meer ruimte tussen de gaten, waardoor het toch zomaar zou kunnen passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:03
Piet91 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:07:
Daarboven ga je direct naar de 48-poort switches en die zijn én een stuk duurder én van wat ik bij de technische gegevens lees; een flink hoger energieverbruik.
25W voor het 24p model en 45W voor het 48p model? Waarbij ik er sterk vanuit zou gaan dat dat gemeten is met aangesloten poorten. Dus 24 poorten extra kosten iets minder dan 1W per poort. Niet perse heel zuinig, maar ik denk wel redelijk in lijn met het 24 poorts model (als in: 5W verbruik met niks aangesloten, en dan 20W per 24 poorten zou kunnen kloppen, ook gezien het 16 poorts model 18W verbruikt. Met 20/24 zit je op 0,833W per poort, met 16 poorten is dat 13,333W, tel daar die 5W basisverbruik bij op is de 18W).

Maar... Ikzelf zou mij meer druk maken om de toekomstgerichtheid. Zo'n switch zou ik toch 10+ jaar willen gebruiken (mijn USW 8-150W en 16-150W zitten op iets meer dan 7 jaar). En alleen maar 1Gbit/s poorten is voor mij dan een no-go. En als nu niet alle poorten nodig zouden zijn (zoals bij jouw het geval is) zou ik wellicht eerder de 24 variant overwegen, om later een 8 of 16 poorts switch met 2,5Gbit/s (of meer) bij te plaatsen. Dan heb je ook meer poorten ter beschikking tzt en ook 2,5Gbit/s. Want nu honderden euros uitgeven aan een 1Gbit/s switch waar je waarschijnlijk binnen 10 jaar "spijt" van hebt dat die geen 2,5Gbit/s (of meer) doet is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20
Hoewel het zonde voelt, denk ik persoonlijk altijd belangrijk af te blijven vragen hoe de bandbreedte noodzaak zal gaan groeien.

In de praktijk, zijn er vrij weinig toepassingen in huis, die een bandbreedte meer dan 1 Gbps zullen gaan vereisen.

Feitelijk komt dit al snel neer op workstations en NAS connectiviteit in mijn geval.

Daarbuiten verkeer je tenslotte binnen het consumenten domein. Waarbij meeste verbruik valt binnen bijvoorbeeld video streaming. 4K streaming content tikt hierin de 100 Mbps nog niet eens aan.

Daarin is, voor mij iig, redelijk vooruit te plannen en duiden dit x-aantal ports ga ik geen beperking in vinden qua 1 Gbps ports. Veel daarbuiten, vraagt tenslotte nog minder.

En qua resterend wat wel meer vraagt, workstations/NAS, weet ik eigenlijk toch al dat de upgrade cyclus hoog ligt.

Voor het overige wil ik met name gewoon gemak. Als er een port is, wil ik dat deze altijd gewoon werkt. Niet te moeten schakelen tussen welke ports ik aangesloten wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
psychodude schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:11:
Hoewel het zonde voelt, denk ik persoonlijk altijd belangrijk af te blijven vragen hoe de bandbreedte noodzaak zal gaan groeien.

In de praktijk, zijn er vrij weinig toepassingen in huis, die een bandbreedte meer dan 1 Gbps zullen gaan vereisen.

Feitelijk komt dit al snel neer op workstations en NAS connectiviteit in mijn geval.

Daarbuiten verkeer je tenslotte binnen het consumenten domein. Waarbij meeste verbruik valt binnen bijvoorbeeld video streaming. 4K streaming content tikt hierin de 100 Mbps nog niet eens aan.

Daarin is, voor mij iig, redelijk vooruit te plannen en duiden dit x-aantal ports ga ik geen beperking in vinden qua 1 Gbps ports. Veel daarbuiten, vraagt tenslotte nog minder.

En qua resterend wat wel meer vraagt, workstations/NAS, weet ik eigenlijk toch al dat de upgrade cyclus hoog ligt.

Voor het overige wil ik met name gewoon gemak. Als er een port is, wil ik dat deze altijd gewoon werkt. Niet te moeten schakelen tussen welke ports ik aangesloten wil hebben.
Dat 2,5Gbit/s lang niet voor alles nodig zal zijn ben ik het zeker mee eens ja. Daarom dat ik ook aangeef van bv de 24 poorts nu en later een 8 poorts erbij voor het spul dat wel 2,5Gbit/s kan etc., i.p.v. nu inzetten op een 24 poorts 2,5Gbit/s switch. Want voor veel zal 1Gbit/s nog lang voldoende blijven (want voldoende spul waar maar een 100Mbit/s poort op zit. En voor media consumptie zal 1Gbit/s echt nog heel lang voldoende zijn, want blu-ray rips gaan ook nu maar zeer incidenteel over de 100Mbit/s bitrate heen, laat staan streaming dat AFAIK ergens rond de 25 tot 30Mbit/s blijft steken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:48:
25W voor het 24p model en 45W voor het 48p model? Waarbij ik er sterk vanuit zou gaan dat dat gemeten is met aangesloten poorten. Dus 24 poorten extra kosten iets minder dan 1W per poort. Niet perse heel zuinig, maar ik denk wel redelijk in lijn met het 24 poorts model (als in: 5W verbruik met niks aangesloten, en dan 20W per 24 poorten zou kunnen kloppen, ook gezien het 16 poorts model 18W verbruikt. Met 20/24 zit je op 0,833W per poort, met 16 poorten is dat 13,333W, tel daar die 5W basisverbruik bij op is de 18W).
Ja, als je het zo bekijkt valt het wel wat mee, maar dan nog heb je extra energieverbruik terwijl je de extra poorten (in hun geval) toch niet gebruikt. Puur alleen gemak dat je in huis willekeurig elk aansluitpunt kunt gebruiken zonder in de netwerkkast even een patchkabeltje aan te sluiten/om te wisselen.
Zoals ik al zei; 4 netwerkaansluitingen in een (kinder)slaapkamer; die gaan ze echt niet van elke slaapkamer alle 4 gebruiken.
Maar... Ikzelf zou mij meer druk maken om de toekomstgerichtheid. Zo'n switch zou ik toch 10+ jaar willen gebruiken (mijn USW 8-150W en 16-150W zitten op iets meer dan 7 jaar). En alleen maar 1Gbit/s poorten is voor mij dan een no-go. En als nu niet alle poorten nodig zouden zijn (zoals bij jouw het geval is) zou ik wellicht eerder de 24 variant overwegen, om later een 8 of 16 poorts switch met 2,5Gbit/s (of meer) bij te plaatsen. Dan heb je ook meer poorten ter beschikking tzt en ook 2,5Gbit/s. Want nu honderden euros uitgeven aan een 1Gbit/s switch waar je waarschijnlijk binnen 10 jaar "spijt" van hebt dat die geen 2,5Gbit/s (of meer) doet is zonde.
Mwah, vraag mij over 10 jaar maar of ik spijt heb van deze uitspraak :+ ; maar ik zie het voor de gemiddelde consument de komende jaren weinig nut voor dergelijke snelheden. (en in mijn specifieke geval al helemaal niet; ze hebben kunnen thuiswerken met een trage dsl verbinding).
Kan het zo niet terug vinden, maar onlangs een onderzoek o.i.d. gelezen dat de meeste consumenten niet eens weten wat voor downloadsnelheid ze hebben, laat staan wat ze voor hun gebruik 'nodig' hadden.
Die worden gewoon gepiepeld door de ISP's die de consument vertellen dat je met 1 puber op Netflix en 1 iemand met wat email je al minimaal 100 Mbit/s nodig zou hebben.

Alleen als je bergen data heen en weer gaat sturen heb je er wat aan en het is leuk voor Tweakers; maar de gemiddelde consument doet qua hoogste datastroom hooguit Netflix o.i.d. en daar heb je die snelheden echt niet bij nodig.
Ken genoeg huishoudens waar netwerk/wifi aan elkaar hangt van oude switches en halve brakke wifi setups en die hebben weinig behoefte om daar wat aan te veranderen/verbeteren.

Heb daarnaast nog altijd een uitspraak van een familielid in het achterhoofd wat zijn standby-verbruik was (qua electra) voor z'n hele huis (en hij had niets apart gedaan) en als ik dat standby-verbruik dan afzet tegen bijvoorbeeld die 45W voor alleen maar een switch, dan vindt ik 45W nog best wat.

Overigens; dat is dan weer een nadeel van Omada/Unifi; het hangt aan een externe controller. Handig in gebruik, maar zodra je door de jaren heen dan hardware toevoegd van verschillende generaties ga je een keer een moment krijgen dat de controller wel werkt met de ene hardware, maar de andere hardware te oud is en dan zit je alsnog. Terwijl je bijvoorbeeld een switch met eigen (web)interface over 20 jaar ook nog wel doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 05-10-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Piet91 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:21:
[...]

Ja, als je het zo bekijkt valt het wel wat mee, maar dan nog heb je extra energieverbruik terwijl je de extra poorten (in hun geval) toch niet gebruikt. Puur alleen gemak dat je in huis willekeurig elk aansluitpunt kunt gebruiken zonder in de netwerkkast even een patchkabeltje aan te sluiten/om te wisselen.
Zoals ik al zei; 4 netwerkaansluitingen in een (kinder)slaapkamer; die gaan ze echt niet van elke slaapkamer alle 4 gebruiken.
Dan heb je mijn punt niet begrepen ;). Als je op de 48 poorts variant maar 24 poorten (volledig) aansluit zal het verbruik niet substantieel afwijken van de 24 poorts variant. Dat je bij de 48 poorts variant vervolgens in de overige 24 poorten nog een patchkabel hebt zitten naar een patchpaneel met een kabel die aan de andere kant van het huis op een WCD uit komt waar vervolgens niks op is aangesloten maakt niet uit. Die poort is niet actief ("het lampje van de poort brand niet"), dus levert het ook geen extra verbruik op. Die 45W is dus worst case, alle poorten aangesloten, en dan waarschijnlijk ook nog "98Gbit/s aan het verwerken" (dus alle poorten volop actief).
Heb daarnaast nog altijd een uitspraak van een familielid in het achterhoofd wat zijn standby-verbruik was (qua electra) voor z'n hele huis (en hij had niets apart gedaan) en als ik dat standby-verbruik dan afzet tegen bijvoorbeeld die 45W voor alleen maar een switch, dan vindt ik 45W nog best wat.
45W met 48 aangesloten en actieve poorten. Een poort aangesloten op een TV, mediaspeler, PC, ... die uit staat verbruikt minder tot "niks". Een poort die uit komt op een niet aangesloten punt "niks". En met 24 aangesloten poorten dus iets dat dichter in de buurt van 25W ligt dan 45W.
Overigens; dat is dan weer een nadeel van Omada/Unifi; het hangt aan een externe controller. Handig in gebruik, maar zodra je door de jaren heen dan hardware toevoegd van verschillende generaties ga je een keer een moment krijgen dat de controller wel werkt met de ene hardware, maar de andere hardware te oud is en dan zit je alsnog. Terwijl je bijvoorbeeld een switch met eigen (web)interface over 20 jaar ook nog wel doet.
Mijn hardware uit januari 2017 (/nog ouder v.w.b. introductiedatum) werkt nog steeds prima in de nieuwste controller. Alleen de USG (die ik al een jaar niet meer gebruik) krijgt in de volgende minor versie een waarschuwing dat die in de volgende versie niet meer beheerbaar is (/"read only" zal zijn). En tzt zul je dus richting de 10 jaar na introductie zitten. De oude USW 8-150W en 16-150W, en UAPs AC Lite en AC LR (zo oud dat ze nog via "passive 24V" van stroom worden voorzien en niet via de 802.3af standaard, dat is pas in een latere revisie gekomen) werken nog steeds en is ook geen indicatie van dat dat "snel" gaat veranderen. Maar ja, dat moment zal er wel ooit komen. Maar al deze apparaten krijgen nog regelmatig updates. Voor de USG was dat een ander verhaal. Sinds de introductie van de UDM lineup alweer verschillende jaren terug kreeg de USG nog alleen (kritieke, security) updates. Dus die viel sowieso al langere tijd op v.w.b. slechtere support. Is eerder dit jaar naar de "legacy" status gegaan, en nouja, is nu dus van duidelijk dat support in nieuwere controllers komt te vervallen. Maar de switches en APs zijn nog niet eens "legacy" en lijken ook nog lang niet op een punt te zijn dat de support achteruit gaat en ze dus mogelijk "snel" naar legacy gaan.

In any case. Mijn voornaamste punt was dat het met een wat kleinere switch nu die "voldoende" is (24p dus) ook makkelijker te verantwoorden is om later een nieuwere, 2,5Gbit/s, switch er bij te leggen. Of dat nu voor het aantal poorten of voor de snelheid is. Want als je nu een 48 poorts model koopt is dat gewoon een paar honderd euro extra die je kwijt bent. Terwijl die poorten niet perse nodig zijn (ongebruikte outlets). En áls je dan later een betere switch zou willen hebben was die 48 poorts variant sowieso "weggegooid geld" omdat je die betere switch dan of ernaast zet waarmee je nog meer ("ongebruikte") poorten krijgt, of je de bestaande switch helemaal doet vervangen en je die ongebruikte "extra" poorten uberhaupt nooit gebruikt hebt noch zult gebruiken.
TL;DR: je kunt beter kopen wat je nu nodig hebt (en dan is een 24 poorts variant voldoende op basis van dat minder dan 24 outlets gebruikt worden / apparaten aangesloten worden). Waarmee je naar de toekomst maximale flexibiliteit hebt om als je meer poorten nodig hebt of nog een (goedkopere) switch er bij te zetten. Of als je 2,5Gbit/s wilt een 2,5Gbit/s switch er bij te zetten (die dan kleiner kan zijn, omdat je laaang niet overal 2,5Gbit/s voor nodig hebt). Of bv als je PoE budget te kort komt je een kleine PoE switch erbij zet, etc etc. Want nu 1 grote (/"overkill") switch geeft best een risico dat je uiteindelijk tegen limitaties aanloopt (geen 2,5Gbit/s, te weinig PoE poorten, te klein PoE budget, te oude PoE standaard (/te laag vermogen)) waardoor je die overkill switch al moet vervangen voordat je de potentie gebruikt hebt. Tenzij je nu een 48 poorts switch koopt met 10Gbit/s poorten en 802.3bt (/PoE++) en een budget van ruim honderden Watt, dan kun je waarschijnlijk zeker nog vele jaren vooruit en zal EOL eerder een probleem zijn :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mainuz
FredvZ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:26:
FredvZ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Als ik naar de foto's kijk dan zijn ze vooral aan de LSA-zijde breder, waardoor ze niet naast elkaar passen in andere keystone-oplossingen. Dit paneel heeft meer ruimte tussen de gaten, waardoor het toch zomaar zou kunnen passen.
De extra breedte van (de behuizing van) de connector was inderdaad het probleem.
Blijft wel een gok of dit paneel wel past natuurlijk. En ik heb geen 19" kast dus dan zal ik ook nog iets moeten bedenken om dit losse 19" paneeltje te monteren aan de muur.

Wellicht is het dan toch slimmer om de keystones te gaan vervangen, ik ga er nog eens over nadenken, bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

@Mainuz Wellicht kan je iets vinden wat je kan (laten) printen? Afmetingen of type door STL finder gooien?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@Mainuz de opties/mogelijkheden zijn aanwezig.
Ik ken de huidige gebruikte keystones bij jou niet en wat voor aansluiting erin zit.
Is dit mogelijk nog schroef-aansluiting, of is dit wel iets op LSA gebaseerde aansluiting?
In de eerste situatie zou ik ze sowieso vervangen want is niet heel erg betrouwbaar over het algemeen.

Opzich zijn de door mij in m'n eerdere bericht gelinkte keystones snel aan te sluiten, gister nog een aantal gedaan en ben geen 5 min per keystone nodig (maar heb het wel al vaker gedaan natuurlijk), en heb/weet welke gereedschappen ik nodig ben.

De keuze is aan jezelf maar vind de huidige situatie niet netjes aangesloten en de aders vrij ver ont-twist, dat zou ik persoonlijk willen verbeteren, als je dan toch bezig bent kan je (even minder lettend op de €€) net zo goed nieuwe keystones plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:32
Ik heb korte patch kabels besteld van 10 cm van wantec voor het strak afwerken van de patchkast.https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Nu zijn het mooie flexibele kabels alleen heb ik even gemist dat het hele dunne kabels zijn. Nu gebruik ik ook POE voor een aantal accespoints en voor een videodeurbel.

Kan dat gewoon met deze dunne kabels?
Ik denk dat er max 10 watt door heen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVrXOfVvTMiICMgNaLNNNJJTrCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRkSuyUJwGB66IDdjYmMe8qU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door caspertje19 op 07-10-2024 19:18 . Reden: Typ foutjes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
Sowieso alles afpatchen, dan kun je ook controleren of het goed zit en werkt. En je hebt er later nooit meer zin/handigheid in.

Maar qua switch kun je het klein houden. Hier zit de helft van de bekabeling op de switch, de andere helft is "vrij".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Zwartoog schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:28:
[...]

Sowieso alles afpatchen, dan kun je ook controleren of het goed zit en werkt. En je hebt er later nooit meer zin/handigheid in.

Maar qua switch kun je het klein houden. Hier zit de helft van de bekabeling op de switch, de andere helft is "vrij".
Alles is getest met een LAN tester dus weet zeker dat alles werkt. Althans 3 jaar geleden toen het opgeleverd werd.
Als ik alles permanent af patch hou ik 21 poorten op de switch bezet. 😅 hiervan zijn er 3 permanent in gebruik. De rest adhoc waar nodig bijvoorbeeld als m’n vriendin een keer wil thuiswerken aan de eettafel.
In dezelfde kast staan nog een tiental apparaten die ook op de switch moeten: console, receiver (heeft geen wifi), servertje, NAS een Pi etc.
Ik had tot nu toe 2 switches: 1 voor het patch paneel en 1 voor overig.
Voorlopig ga ik het met 1 24 poorts switch doen en bij patchen waar nodig. Dat is vrijwel altijd tijdelijk. Maar een switch bezet houden voor 3 poorten begon ik toch een beetje zonde te vinden. Misschien dat er op den duur nog een 16 poorts switch bij komt. Maar kan niet echt iets betaalbaars vinden met 16 poorten met passieve koeling. De kast staan naast de slaapkamer dus geluid moet zo minimaal mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 07:06

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Op zoek naar het home automation topic kwam ik dit topic tegen en ik heb even meegelezen. Jullie hebben me inspiratie gegeven om mijn LAN netter af te werken. Hier zal t.z.t. wel eens een update van volgen. Bedankt mensen.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolffe
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:07
caspertje19 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:19:
Ik heb korte patch kabels besteld van 10 cm van wantec voor het strak afwerken van de patchkast.https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Nu zijn het mooie flexibele kabels alleen heb ik even gemist dat het hele dunne kabels zijn. Nu gebruik ik ook POE voor een aantal accespoints en voor een videodeurbel.

Kan dat gewoon met deze dunne kabels?
Ik denk dat er max 10 watt door heen gaat.
Ik kan zo snel niet vinden of deze wel volledig koper zijn, hetgeen je wel echt wil met POE. Ik koop zelf altijd mijn patchkabels bij FS. Die hebben fijn werkbare dunne patchkabels die volledig koper zijn, zoals bijvoorbeeld deze: https://www.fs.com/de-en/products/66742.html?now_cid=594

Mooi pluspunt: je kan ook nog kleurtjes kiezen :)

[ Voor 0% gewijzigd door Wolffe op 08-10-2024 08:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
Wolffe schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:02:
[...]

Ik kan zo snel niet vinden of deze wel volledig koper zijn, hetgeen je wel echt wil met POE. Ik koop zelf altijd mijn patchkabels bij FS. Die hebben fijn werkbare dunne patchkabels die volledig koper zijn, zoals bijvoorbeeld deze: https://www.fs.com/de-en/products/66742.html?now_cid=594

Bedankt voor de tip.
Ik zoek echt korter dan 15 cm, deze heb ik nu al en zijn toch ff te lang voor een strakke afwerking. 10 cm is schaars volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
caspertje19 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:18:
[...]

Bedankt voor de tip.
Ik zoek echt korter dan 15 cm, deze heb ik nu al en zijn toch ff te lang voor een strakke afwerking. 10 cm is schaars volgens mij.
10cm is inderdaad wel heel extreem kort mijns inziens.
Maar ik zou het eerst een poosje proberen met 1 eventueel, misschien zelfs even checken of ze niet (te) warm worden (paar dagen tot een weekje op test).
Gaat het goed dan de rest ook vervangen, anders toch even opzoek naar een betrouwbare partij kabels, of in het uiterste geval zelf maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspertje19
Wolffe schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:02:
[...]

Ik heb bij Wantec navraag gedaan en kreeg het volgende antwoord:
Hello Casper,

Our UTP patch cable consists of 4 twisted pairs of 32AWG(7/0.08mm) bare copper wires.

Best regards,
Mario Messina
Bare copper dus dat is prima, en is 32AWG dik genoeg voor 10 cm voor POE?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:23
caspertje19 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

Ik heb bij Wantec navraag gedaan en kreeg het volgende antwoord:

[...]

Bare copper dus dat is prima, en is 32AWG dik genoeg voor 10 cm voor POE?
De kabel is zo kort dat je je geen zorgen hoeft te maken over spanningsval.
Maar 32AWG is geschikt voor slechts 91 mA. POE is maximaal 350 mA (POE+ 600mA). Je geeft zelf aan 10W te denken te gebruiken, dat zou dan ongeveer 270 mA zijn. Eigenlijk is die kabel dus niet geschikt voor POE. Maar ik moet toegeven, zo'n AWG tabel zal tamelijk conservatief zijn en het is maar 10 cm. Ik zou het proberen en voelen of de kabel warm wordt.

Bronnen:
https://www.solaris-shop....ductor%20Size%20Table.pdf
Wikipedia: Power over Ethernet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspertje19
Ik snap je verhaal, maar waarom adverteren er dan veel leveranciers met 32awg en poe/poe+? Zie bv:

https://www.allekabels.nl...56/uutp-cat-6a-kabel.html

https://aixontec.com/SMAR...TP-Patch-cord-AWG32-black

https://smartsd.com/merk/...eo/kabel/patchkabel/cat6a(deze geeft wel max 15 watt poe aan)

https://www.bax-shop.nl/u...u-ftp-o-3-8mm-zwart-10-cm

https://www.netwerkkabels...bel-koper-025-meter-grijs

Ik wil het vooral veilig hebben, maar snap niet zo goed dat er bij veel 32awg slim kabels poe+ wordt genoemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
caspertje19 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:43:
Ik snap je verhaal, maar waarom adverteren er dan veel leveranciers met 32awg en poe/poe+? Zie bv:

https://www.allekabels.nl...56/uutp-cat-6a-kabel.html

https://aixontec.com/SMAR...TP-Patch-cord-AWG32-black

https://smartsd.com/merk/...eo/kabel/patchkabel/cat6a(deze geeft wel max 15 watt poe aan)

https://www.bax-shop.nl/u...u-ftp-o-3-8mm-zwart-10-cm

https://www.netwerkkabels...bel-koper-025-meter-grijs

Ik wil het vooral veilig hebben, maar snap niet zo goed dat er bij veel 32awg slim kabels poe+ wordt genoemd
Het zal vast wel (een tijdje) goed gaan, maar dit is de kracht van de marketing hè...
Het is niet anders dan zekeringen, 16A rated maar kan best even een poosje goed gaan op b.v. 25A maar uiteindelijk valt ie uit, en vermoed dat dat met zulke dunne aders ook gaat gebeuren.

Het risico is voor jezelf, maar zou overwegen wat betere en dikkere kabels te bestellen als je minder risico wilt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 22:41
Na een upgrade van een Cisco RV340 naar een ISR C1111X-8P werd het ook maar is tijd voor het rack weer is op te rommelen ..
(ja, VRRP , Port channel's, full layer 3 op alle poorten .. het leek me wel een coole upgrade)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9cQK-mDB4cipiU-ZB8p8vvhw9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlBCLbunsQLhFNcHe1Tyrvpo.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WmtImrZOsw98xVZ2GHwbtVhYrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSigo01hHsfSNqJhBGR3wafS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mY-Y9Ge-H71PYVowUKAEdzpbpUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGG8gw7m2JlJlCxRD33tD2c4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb sinds dit enkele maanden ook een frikking goeie NAS , dus 4-voudige LAG daarop... maar wilde daarom ook minima dubbele LAG tussen mn devices ..

Lekker patchkabeltjes liggen knippen .. Maar gebruik geen Panduit TX6000 mensen om korte kabeltjes te maken .. jeetje die twisting zorgt ervoor dat je buitenste aders heulemaal niet tot IN je 8P8C komen ..
Ook is de Panduit nogal onderheving aan aders die gewoonweg af knikken als je ze tever naar buiten plooit..
De Nexans ging zooveel lekkerder.

geen color code bootjes of kabeltjes voorzien btw... de bootjes + labeltjes zijn wel aan beide kanten dezelfde zodat ik snel kan zien welke waar uitkomen ... zo komen de 2 grijze bootjes op mijn PoE switch uit

For those who should care ... Cisco ISR C1111X-8P , HP 1920S-48 (non-poe) , Cisco SG350-10MP , Synology RS822+ (stock , 4x4Tb Wd Red Pro raid5 disks)

[ Voor 4% gewijzigd door ijske op 27-10-2024 11:49 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlX4tBR0-JZ9ELB_a0Q9GX5KePc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyAnHSltlpBYjdBn2jxY5mCD.jpg?f=fotoalbum_large

Na

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOAxl-5zqnZTLlSmd0Ujg-JXD2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/we2xrs9E1fvOxUtQMtaAIArm.jpg?f=fotoalbum_large

Ben tegelijkertijd van een USG3 naar een Gateway Max gegaan (vanwege EOL van de eerste) en heb de Edgeswitch vervangen voor een tweede Unifi POE8 zoals ik die al had zodat ik nu alles in één console heb.

Ook is de HDD van de Cloud Key vervangen want die was reeds overleden.

Binnen de mogelijkheden en alle redelijkheid is dit het beste waar ik naartoe kon werken, denk ik. De switches waren vooral lastig te plaatsen vanwege het formaat. De meterkast is eerder al vervangen en dus voorbereid op meer uitbreidingen in de toekomst (warmtepomp, kookplaat etc).

Nu nog de heatsinks op de Cloud key en switches plakken en dan zijn we onderweg :).

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-10-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
Ik hoop voor je dat die twee switches voor een appel en een ei hebt, want ze gaan kapot en ze verbruiken in verhouding veel stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

GioStyle schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:10:
Ik hoop voor je dat die twee switches voor een appel en een ei hebt, want ze gaan kapot en ze verbruiken in verhouding veel stroom.
Hallo meneer positieve inborst :P. Ik heb dat ding al jaren hangen zonder enige issue, heb idd niet veel voor de tweede betaald maar verwacht eerlijk gezegd geen gezeik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
GioStyle schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:10:
Heb er hier een al 7,5 jaar draaien, geen issues. Behalve het stroomverbruik dan. ~36W voor een UPS met daarop USW 8 150W, Ziggo modem (Ubee UBC1318) en TopTon zelfbouw router. Aan de USW hangt wel PoE gevoed een UAP AC LR (oude revisie, gevoed middels Passive PoE 24V), USW Flex Mini en Tado bridge via PoE splitter. De TopTon gebruikt rond de 8W, de Ubee volgens mij ook 8-10W (zelf niet gemeten), de UPS geeft een overhead van 1 tot 2W. Zit de USW dus op 15 - 20W :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
Ik had nog ergens een lijstje staan, maar helaas staat de US8-150W er niet tussen.

Adopted met 1 UTP kabel aangesloten, gemeten met Enery Logger 4000:

US-8-60W = 7,5W
US-16-150W = 16,8W
US-24 = 13,4W
USW-24-POE Gen2 = 9,4W

Ik heb in het verleden zo'n beetje alle UniFi switches wel in mijn handen gehad. Allemaal prima spul, maar de US8-150W werd gloeiend heet en staan om berucht dood te gaan door kapotte voeding. Ik kan niet zo snel meer terug vinden wat het idle verbruik is, maar het verbruik lag in ieder geval hoger dan de USW-24-POE.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RobertMe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:42:
[...]

Heb er hier een al 7,5 jaar draaien, geen issues. Behalve het stroomverbruik dan. ~36W voor een UPS met daarop USW 8 150W, Ziggo modem (Ubee UBC1318) en TopTon zelfbouw router. Aan de USW hangt wel PoE gevoed een UAP AC LR (oude revisie, gevoed middels Passive PoE 24V), USW Flex Mini en Tado bridge via PoE splitter. De TopTon gebruikt rond de 8W, de Ubee volgens mij ook 8-10W (zelf niet gemeten), de UPS geeft een overhead van 1 tot 2W. Zit de USW dus op 15 - 20W :X
Ik heb geen idee hoeveel stroom het ding verbruikt en eerlijk gezegd, I don't care. Ik denk niet dat het een groot aandeel in ons totaal is. Er zit idd een UPS tussen en de Cloud key is vooral degene die heel erg heet wordt, diens heatsink is dan ook echt warm, terwijl die van de switches lauw blijven (het doet dus wel íets). Het is de meest betaalbare optie voor wat ik nodig heb, en dat geld hoef ik niet uit te geven aan een grotere switch die ik waarschijnlijk niet eens kwijt kan.

Ik heb geen idee waarom mijn telefoon weigert het LCD schermpje van de thermometer vast te leggen maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUowuA7lyY_BC2yQCNNqC3NZ-v4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tcLOQlcCFNe1jqLarLCusS1p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sVs0MR95J30fscDMU6_yQWips4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUZNxvqnniMozhfCca2f0OiJ.jpg?f=fotoalbum_large

De switches hebben de heatsink boven de voeding zitten, en die hangen zo tussen de 25 en 30 graden (de onderste switch is de warmste, die levert de meeste stroom momenteel). De Cloud Key loopt tegen de 39 graden aan.

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-10-2024 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
offtopic:
Tip: je kunt beter de thermometer bijna op het apparaat houden. Je meet nu ook een deel van de lucht (die koeler is). En die laserstip is puur voor indicatie, niet noodzakelijk voor het meten ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sir Baxx
  • Registratie: Maart 2003
Tijdje terug ook de meterkast onder handen genomen.

Voor (beetje gedramatiseerd voor de foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZFbwY2r9sTRGQJ8Fwq1r0K-LEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdvF4T4PGJ9FqEZYEhBQF2yX.jpg?f=fotoalbum_large

Belden kabel lag al lange tijd klaar om een paar extra punten in huis te maken.

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYhC-iG5Belhi9mcssNATRLnn_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viVDRBEPBIvXC9eMxyNwniMo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOG3VGSup14RJft7CMAql1__khI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GEksMGPja7ZCGd16GkyKWEL.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst de hele meterkast leeg getrokken en OSB geplaatst op de zijwanden. Dat viel nog niet mee. Want er moesten eerst een hoop cementbaarden weggehakt worden (bedankt vorige bewoner).

Delta Modem en EdgeRouter Lite hangen onder de plank.
Daarboven een siimpele HP 16-Poorts switch (nog maar eens een keer vervangen door Unifi POE switch zodat de POE adapters ook weg kunnen)
De switch met een paar blokjes bovenop een keystone behuizing gemonteerd

Verder nog een Mac mini met daarop Proxmox voor Home Assistant en een paar Docker containers zoals Unifi, AdGuard, Teslamate enz.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Paar maanden geleden zijn we verhuisd na onze nieuwe woning waar we ervoor gekozen hebben om alle UTP na zolder te laten trekken i.p.v. de meterkast, dit om de warmte en om de beschikbare ruimte (in het vorige huis hadden we ook een rack op zolder maar dat was na mijn mening niet alles..), nu in deze komt alles centraal op 1 plek en daar is middels een begin aangemaakt, er komen nog nieuwe switches in en ook de unvr-pro zal nog meerdere disken krijgen maar gezien we de nieuwe deurbel gingen plaatsen heb ik protect even over gezet na de unvr.

Het enige nadeel is je kan niet alles bij de rand uit laten komen en om deze reden komen de kabels uit de vloer, er komt ter zijne tijd hier nog een houtensysteen voor zodat je ze niet meer ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zZLwE8w_rdTqpHntuzuRQtIfKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvkpRwBKLs3V17GVWbBJ3fod.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste stap is om alle patches (welke een rj45 stekker hadden) na een paneel te brengen met keystones
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylydrTQ0i2qpWSwK1T4DgVwFh40=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mI4i9zqagkzGeYuCyKLMnl8J.jpg?f=user_large

Tijdelijke situatie (en tevens voor hoe het nu is)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cw5gsqjALHtqeu4w4RT7qMziTN0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OXBL3RNtQ3vmGaMjLuWn7UaS.jpg?f=user_large

Ook direct maar een utp aansluiting gemaakt bij de omvormer, deze ging via een draadloos signaal en ik ben toch meer van als het bedraad kan dan gaat het bedraad, en het was niet veel werk hier een utp kabel te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZxkOkc_ywmYjECvkgrGK01jLJg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/99vpulMgZpBbmTMilfxmxsXC.jpg?f=user_large

Het nieuwe rack op zolder, een 24u rack van Dell het was wat werk om deze op zolder te krijgen gezien hij niet 100% uit elkaar kon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gR8ahEre_FzOZACV4nl7JPpSMG4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PxwfVDQJN5SNWTszKkiapsYk.jpg?f=user_large

Middels gevuld met de eerste hardware
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aNirELPuOjGFxpMxoeVD3zZiqY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/g1xXVCLQ0yQjUk0bFo99bMF1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuZHhus86MoYza5Kbliyh8iHJpY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/01l4dctQrEhfp5oenOGo5DpY.jpg?f=user_large

En hoe het ervoor nu bij staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lowzuq1F4TENsMnngIWXETVRfto=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JaagQTgTTVGNRQAOyVlrnZts.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Ik zie in dit topic veel mensen werken met een patch panel met losse keystones. Wat is daar precies het voordeel van?

Ik heb al een aantal keer zo'n patch panel toegepast:
https://www.amazon.nl/dp/B01LYBUEP9

Dat vind ik gemakkelijker werken.
Nu heb ik een nieuw huis waar ik binnenkort netwerk moet aanleggen, vandaar dat ik even op zoek ben naar de verschillen en voordelen/nadelen van keystones vs een kant-en-klaar panel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:28
Spixo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:33:
Ik zie in dit topic veel mensen werken met een patch panel met losse keystones. Wat is daar precies het voordeel van?

Nu heb ik een nieuw huis waar ik binnenkort netwerk moet aanleggen, vandaar dat ik even op zoek ben naar de verschillen en voordelen/nadelen van keystones vs een kant-en-klaar panel?
Meestal is het vanwege kostenbesparing. Je hebt dan namelijk geen LSA tang nodig maar je kunt rechtstreeks een stekker erin steken.

Overigens heb ik zelf wel een normale patchpaneel opgehangen en met een LSA tool geïnstalleerd.

Edit: mogelijk ook voor het gemak aangezien de RJ-45 stekkers ook geld kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchKel op 28-10-2024 16:41 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 10:39
Panel met keystones is een stuk duurder dat een patchpanel. Kijk maar wat een losse keystone kost :). Met een keystone panel heb je wat flexibiliteit, je kan even een kabel opschuiven of reorganiseren voordat je de hele boel er opnieuw in moet patchen. Ook kan je keystones combineren van LSA / solid kabels vs flexibele stranded kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08

Wat ik in dit topic vaak als voordeel heb zien aangehaald worden, is dat je dan niet alle poorten/slots meteen moet aansluiten, maar je kan er later makkelijk enkele kabels bij plaatsen indien ze nog niet allemaal in gebruik zijn wanneer het patch paneel aangeschaft wordt. Ook is verwisselen van volgorde dan zeer gemakkelijk, en andere types connectoren voorzien kan dan ook. (denk aan HDMI, USB, F-type, ...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk

Nadeel van patchpaneel met keystone's zijn dat het vaak duurder uitkomt dan een standaard LSA-paneeltje.

Voordelen worden hierboven mij al genoemd:
• Flexibiliteit
• Opties om andere aansluitingen erbij te gebruiken (b.v. HDMI van een pc of zelfs knoppen en status-led's in je paneel op te nemen.
• Optie om doorvoer-keystone's te gebruiken waaraan je patchkabel aan de achterkant hangt om rechtstreeks in een NAS/Server-pc te steken.
• Makkelijk schuiven met de keystone's i.v.m. kabellengtes of b.v. doordat er extra aansluitingen bij komen die je netjes op volgorde wilt houden.
• Mogelijkheid om keystone's in verschillende kleuren te hanteren zodat je b.v. al aan de keystone-kleur kunt zien wat de "aanduiding" van het soort aansluiting is. (b.v. blauw = uplink, rood = accespoints, geel = camera's, wit = omvormers/warmtepompen etc (vaste huis-installatie dingen), zwart = gangbare utp-punten door de woning)
• Je kunt met montage een makkelijkere houding/positie aannemen, en later de keystones op de gewenste plek in-klikken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 28-10-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Baxx
  • Registratie: Maart 2003
Voor mij was het voordeel van keystones dat ik ze in combinatie met kant en klaren keystones kon gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld een paar Keystone Couplers/doorvoer keytone gebruikt https://excel-networking.com/catalogue/product/100-107

Daarmee kon ik alles aan de achterkant van het keystone paneel invoeren. En dan aan de voorkant korte patchkabels gebruiken richting de switch. Dus wat mooier weggewerkt op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14

Persoonlijk gebruik ik nooit dat soort panelen maar altijd keystones, ja ze zijn wat duurder maar het geeft mij de flexibiliteit dat ik een kabel kan verplaatsen wat in het verleden ook wel eens gebeurde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
Annuk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Nadeel van patchpaneel met keystone's zijn dat het vaak duurder uitkomt dan een standaard LSA-paneeltje.

Voordelen worden hierboven mij al genoemd:
• Flexibiliteit
• Opties om andere aansluitingen erbij te gebruiken (b.v. HDMI van een pc of zelfs knoppen en status-led's in je paneel op te nemen.
• Optie om doorvoer-keystone's te gebruiken waaraan je patchkabel aan de achterkant hangt om rechtstreeks in een NAS/Server-pc te steken.
• Makkelijk schuiven met de keystone's i.v.m. kabellengtes of b.v. doordat er extra aansluitingen bij komen die je netjes op volgorde wilt houden.
• Mogelijkheid om keystone's in verschillende kleuren te hanteren zodat je b.v. al aan de keystone-kleur kunt zien wat de "aanduiding" van het soort aansluiting is. (b.v. blauw = uplink, rood = accespoints, geel = camera's, wit = omvormers/warmtepompen etc (vaste huis-installatie dingen), zwart = gangbare utp-punten door de woning)
• Je kunt met montage een makkelijkere houding/positie aannemen, en later de keystones op de gewenste plek in-klikken ;)
Die kleuren
Is daar een soort van ongeschreven standaard in?
Hier staat het namelijk op het todo lijstje voor van de winter
En ik vind het wel een interessant idee om een kleurcode toe te passen maar om nu het wiel uit te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Togi schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:10:
[...]

Die kleuren
Is daar een soort van ongeschreven standaard in?
Hier staat het namelijk op het todo lijstje voor van de winter
En ik vind het wel een interessant idee om een kleurcode toe te passen maar om nu het wiel uit te vinden
Nee is geen standaard lijstje van, deze kleuren zijn toevallig die ik recent bij iemand heb gebruikt in deze opstelling, ook nog gecombineerd met rood/blauw/geel en standaard grijze patchkabels.
De "vrije" aansluitingen door de woning en de zonnepanelen/WP ook met grijze patchkabels, rest met kleuren.

Heb geel aangehouden voor video mede door het idee van klassieke rca-video aansluiting was ook geel, zwarte keystones waren besteld voor de klus, de witte/grijze had ik zelf nog liggen en leek me makkelijker/duidelijker voor het onderscheid van wp/zp.
Rood met het idee "waarschuwing" en niet verwijderen, en blauw verder nergens op gebaseerd.

Je moet voor jezelf gewoon een kleurcodering maken wat jij wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Losse keystones biedt idd meer flexibiliteit. Zo kan je glas en koper makkelijk op het zelfde panel afmonteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bj6_XtWjLn4sed-TkBoIRkHzSLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCZ9cvHdiMma8VApsGBxXDrs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
FredvZ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:23:
Losse keystones biedt idd meer flexibiliteit. Zo kan je glas en koper makkelijk op het zelfde panel afmonteren:

[Afbeelding]
Ik heb die fragiele glasvezels toch liever separaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seu3UYne7XlamaCew3H4l-quekk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uD0bkzyauH4PGjrtc9ABCmiB.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

/Late reactie :
Kasper1985 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 00:02:
Misschien dat er op den duur nog een 16 poorts switch bij komt.

Maar kan niet echt iets betaalbaars vinden met 16 poorten met passieve koeling.
De kast staan naast de slaapkamer dus geluid moet zo minimaal mogelijk.
Wat voor Switch zou je willen dan ??

HP of beter gezegd HPE heeft als het goed is genoeg modellen die passief zijn gekoeld en als je het niet erg vindt om een wat ouder model tweedehands te kopen dan zou je in principe keuze genoeg moeten hebben :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vizion88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:37

vizion88

Modereer deze reactie

Vraagje na weken lezen en vragen stellen. O-)

In ons nieuwbouw huis komen zowel WCD's voor LAN als wel camera's. De WCD's, maar ook de camera's, wilde ik afmonteren op keystones in de meterkast. Zodoende begrijp ik dat kabel met solide aders wenselijk is, immers beide zeiden LSA strook.

De camera's hebben echter een connector nodig. Die kabel krijgt dan, zoals ik het begrijp de volgende karakteristiek:

LSA - Kabel - RJ45

Vraag 1: Is dit de juiste manier van monteren? Ik begrijp dat er connectoren zijn voor solide kabel maar is dit wel een "recommended practice" of moet het anders?

Vraag 2: Tweede vraag lijkt meer een mening kwestie te zijn dan een standaardisering: Er komen max 24 kabels in een bundel te liggen, is dan F/UTP noodzakelijk of gebruik ik U/UTP? De bedoeling is CAT6A om klaar te zijn voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
vizion88 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:56:
Vraagje na weken lezen en vragen stellen. O-)

In ons nieuwbouw huis komen zowel WCD's voor LAN als wel camera's. De WCD's, maar ook de camera's, wilde ik afmonteren op keystones in de meterkast. Zodoende begrijp ik dat kabel met solide aders wenselijk is, immers beide zeiden LSA strook.

De camera's hebben echter een connector nodig. Die kabel krijgt dan, zoals ik het begrijp de volgende karakteristiek:

LSA - Kabel - RJ45

Vraag 1: Is dit de juiste manier van monteren? Ik begrijp dat er connectoren zijn voor solide kabel maar is dit wel een "recommended practice" of moet het anders?

Vraag 2: Tweede vraag lijkt meer een mening kwestie te zijn dan een standaardisering: Er komen max 24 kabels in een bundel te liggen, is dan F/UTP noodzakelijk of gebruik ik U/UTP? De bedoeling is CAT6A om klaar te zijn voor de toekomst.
Je hebt ook fieldplugs, heb je direct een stekker op solide aders. Als je de kabels niet continu beweegt, is dat een prima oplossing.

Je hebt thuis geen shielding nodig. Je kabels liggen niet tegen zware elektrakabels aan en ook qua netwerkverkeer kom je thuis niet in de buurt van belastingen die je in grote bedrijfsnetwerk en hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:25
Wat gebruiken jullie voor stroomvoorzieningen? Ik heb 9U 10 inch rack gekocht. Maar er moet nogal veel stroom adapters is. Ikea gateway(USB)/pi(USB)/switch(48v)/NAS(TBD). ZIjn hier nog mooie rack mounted oplossing voor? Misschien in combinatie met een UPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
marc1990 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:45:
Wat gebruiken jullie voor stroomvoorzieningen? Ik heb 9U 10 inch rack gekocht. Maar er moet nogal veel stroom adapters is. Ikea gateway(USB)/pi(USB)/switch(48v)/NAS(TBD). ZIjn hier nog mooie rack mounted oplossing voor? Misschien in combinatie met een UPS?
Ik zou denk ik een simpele 10" PDU pakken, en voor alles met usb powered iets als dit.

De PDU kan je dan evt weer op een UPS (extern?) aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:07:
en voor alles met usb powered iets als dit.
Is veel voor te zeggen, één PSU voor alle componenten in je kast. (Goh.. waar kennen we dat van? :+ )

Maar dan wil ik natuurlijk wel een goede, geen onbetrouwbare en wellicht zelfs brandgevaarlijke meuk in het hart van m'n netwerk. En dit lijkt toch wel dat laatste.. Zijn er ook ergens reviews en betrouwbare specs (m.b.t. efficiëntie en levensduur) voor dit soort voedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Gwaihir schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:16:
[...]

Is veel voor te zeggen, één PSU voor alle componenten in je kast. (Goh.. waar kennen we dat van? :+ )

Maar dan wil ik natuurlijk wel een goede, geen onbetrouwbare en wellicht zelfs brandgevaarlijke meuk in het hart van m'n netwerk. En dit lijkt toch wel dat laatste.. Zijn er ook ergens reviews en betrouwbare specs (m.b.t. efficiëntie en levensduur) voor dit soort voedingen?
Heb nu even de eerste hit van Google gepakt als voorbeeld voor die usb-psu... Onderzoek is aan jezelf/ aan @marc1990.
Voor de PDU zou ik persoonlijk altijd adviseren om er 1 zonder switch te doen, mijn ervaringen met switches in pdu's (of stekkerdozen) zijn dat eigenlijk altijd de zwakste schakel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:23
let op met dit soort USB apparaten. Ze zijn ontworpen als opladers. Ik heb er hier meerdere die als je een 2e apparaat aansluit de eerste aansluiting een paar seconden uit zet. Voor opladen geen probleem, wel als je het gebruikt om een Pi oid te voeden.
Je moet ook opletten met usb-pd voltages, sommige kunnen maar 1 voltage leveren. Dus 9V op aansluiting 1 en 5V op aansluiting 2 lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Gwaihir schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:16:
[...]

Gewoon zoeken op "MTBF" als ze dat er niet bij vermelden valt de PDU af.

Deze MTBF waarde gebruik je dan samen met de door jou al eerder verzamelde MTBF waarde om te kijken of het binnen je acceptatiecriterium valt.

Indien je de MTBF waarden niet eerder heb verzamelt dan zou ik mij niet druk maken en er gewoon één (1) kopen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
Bedank, de term PDU had ik nog niet van gehoord.

Heb je niet het probleem met die PDU stekker doos dat de adapters gewoon te hoog zijn en tegen de deur aankomen.(ik meet zo'n 8 cm tot de deur maar bijvoorbeeld adapter van nu is gewoon meer dan 8 cm)

Ik kom wel deze tegen, maar zo ver als ik zie ik gewoon alleen hub zonder usb c PD.

Klinkt als er is niet echt mooie geïntegreerd oplossing net 3 230v en 4x USB PD in 1U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:24:
Heb nu even de eerste hit van Google gepakt als voorbeeld voor die usb-psu... Onderzoek is aan jezelf/ aan @marc1990.
Bedoelde jou er ook zeker niet op aan te vallen, maar ik zou het wel legitiem vinden als hier onderzoek (= reviews) over ging verschijnen. Het serieus reviewen van zo'n PSU is m.i. vanaf wat claims op het web niet te doen.

Zo zeggen de spec claims van diverse merken in deze markt weinig (ze roepen maar wat) en zijn verrassingen zoals @XiMMiX noemt meteen serieuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
marc1990 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:17:
Bedank, de term PDU had ik nog niet van gehoord.

Heb je niet het probleem met die PDU stekker doos dat de adapters gewoon te hoog zijn en tegen de deur aankomen.(ik meet zo'n 8 cm tot de deur maar bijvoorbeeld adapter van nu is gewoon meer dan 8 cm)

Ik kom wel deze tegen, maar zo ver als ik zie ik gewoon alleen hub zonder usb c PD.

Klinkt als er is niet echt mooie geïntegreerd oplossing net 3 230v en 4x USB PD in 1U.
Waarom niet de PDU op de achterste staanders van de serverkast? Dat heeft veel voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
John245 schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:59:
[...]

Waarom niet de PDU op de achterste staanders van de serverkast? Dat heeft veel voordelen.
Het 10 inch rack wat ik heb heeft geen rails achter :( Al kan ik natuurlijk wel wat er in klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

marc1990 schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:11:
[...]

Het 10 inch rack wat ik heb heeft geen rails achter :( Al kan ik natuurlijk wel wat er in klussen.
Ik heb onder mijn 10 inch rack een stekkerdoos waar ik alles naartoe leid. Heb elke stekker gelabeld zodat ik weet waar wat van is. Het past allemaal een stuk makkelijker als je die adapters niet in de kast hoeft te frotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 10:17
Hallo! Ik breng een nieuwe Cat 6-kabel van mijn meterkast naar de slaapkamer, en ik moet deze aansluiten op een muurplaat. Ik heb iets goedkoops nodig (maar natuurlijk geen slechte kwaliteit).
Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen deze opties: optie 1
Optie 1 voor 3,99
Optie 2 voor 8,49
Optie 3 voor 9,59

Is er een reden om niet gewoon voor de goedkoopste optie te gaan?

Er is ook een optie voor een Keystone-module en muurplaat, maar die is nog duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door carefree7 op 01-12-2024 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolffe
carefree7 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:32:
Hallo! Ik breng een nieuwe Cat 6-kabel van mijn meterkast naar de slaapkamer, en ik moet deze aansluiten op een muurplaat. Ik heb iets goedkoops nodig (maar natuurlijk geen slechte kwaliteit).
Optie 1 voor 3,99
Optie 2 voor 8,49
Optie 3 voor 9,59

Er is ook een optie voor een Keystone-module en muurplaat, maar die is nog duurder.
Dat er een verschil in prijs zit tussen optie 1 en 3 heeft te maken dat de optie 3 geschikt is voor shielded kabels en optie 1 en 2 niet. Ik weet niet of je van plan bent shielded kabels te gaan gebruiken, maar anders is optie 3 niet nodig. Het prijsverschil tussen 1 en 2 kan ik niet zo goed verklaren. Ik heb zelf optie 2 in gebruik en naar tevredenheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoanV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 16:23
Optie 2 is een mooi stukje kleiner, verder lijkt het me gewoon een andere leverancier met een vergelijkbaar product :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
carefree7 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:32:
Optie 1 voor 3,99
Optie 2 voor 8,49
Optie 3 voor 9,59

Ken de producten niet uit praktijk, maar volgens mij als ik zo lees is nummer 2 "toolless" en nummer 1 niet, en denk dat daar het prijsverschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoanV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 16:23
Optie 1 lijkt mij ook toolless hoor, de beschrijving vermeld:
"- Voor gereedschapsloze montage door soldeer-, schroef- en stripvrije aansluittechniek (IDC-montage)"
" - Klemmenstroken met kleurcodering volgens TIA 568B voor een gemakkelijke en correcte aansluiting"

Ze hebben helaas geen afbeelding van de binnenkant toegevoegd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:15
Nieuw huis, dus ook nieuwe kabel nodig. Ik zie dat Amazon hun Basics kabel niet meer levert. Wat is het beste alternatief? Belden via Sander Vunderink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
Bedankt iedereen. Ik denk dat ik gewoon de goedkoopste bestel, installeer en laat het jullie weten. Ik heb de pinchdown tool, dus dat is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolffe
zunrob schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:39:
Nieuw huis, dus ook nieuwe kabel nodig. Ik zie dat Amazon hun Basics kabel niet meer levert. Wat is het beste alternatief? Belden via Sander Vunderink?
Belden via Sander Vunderink wordt hier veelal aanbevolen, prima merk en degelijke kabels. Zelf ook van gebruik gemaakt toen ik het huis ging bekabelen. Enige wat ik beter had kunnen doen is niet alleen een enkele kabel, maar meteen een dubbele kabel trekken op een paar punten. Daar heeft Belden deze handige oplossing voor: https://www.sandervunderi...twin-utp-kabel-cat-6.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Gewoon 2 dozen van 100 of 305 meter kun je er ook 2 tegelijkertijd trekken. Scheelt behoorlijk in de meter prijs met de twin versie :).

Hier 4 dozen van 305 meter opgegaan (totaal 48 punten). Doos nr 5 van 305 meter. Eerst meters via trekveer uitgeteld vooraf eruit gehaald en daarna zo met 2 tegelijkertijd getrokken. Tip op de kabel staan de meters ;).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik2B
  • Laatst online: 16:01
RobbyTown schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:37:
Gewoon 2 dozen van 100 of 305 meter kun je er ook 2 tegelijkertijd trekken. Scheelt behoorlijk in de meter prijs met de twin versie :).

Hier 4 dozen van 305 meter opgegaan (totaal 48 punten). Doos nr 5 van 305 meter. Eerst meters via trekveer uitgeteld vooraf eruit gehaald en daarna zo met 2 tegelijkertijd getrokken. Tip op de kabel staan de meters ;).
Held!, die had ik nooit gezien lol schreef iedere keer de meters die nog over waren op :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:45
Hier sinds kort een Rackmate T1 in gebruik. Dit ivm het ontbreken van een meterkast in deze woning. Meterkast aansluitingen zitten in de kelder en de glasvezel komt op de bovenverdieping in een slaapkamer naar binnen. Dus het 10 inch rack komt in een muurkast te staan. Vanaf hier gaat alles verdeeld worden.

Zelf een 10 inch PDU in gebruik. Daarop zitten de UniFi Gateway Ultra, Switch Ultra en Philips Hub. Werkt prima en mooi weg te werken aan de achterzijde. Nu nog overal kabels heen trekken en mooie Patchkabels vinden.

Zie de foto voor het rack. Foto van de DPU zal ik vanavond posten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_ye5BsaC1ESWWJJr2NWoNzn48c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8t1EzdXJMFrvynOtYau9bUfM.jpg?f=fotoalbum_large

De achterkant met de DPU (Niet op de spaghetti letten…)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vsc3fqZPG41LbNIdmWi0_hIi6x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3UorwRd9o9Yzz5SMzfKeMPY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ha7jH2YMucSOnhdWHzucqZ0Ji9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LjHJfmHi8YlK5pDPJU7ohUjV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door TheKerremenke op 03-12-2024 18:32 . Reden: Foto’s toegevoegd. ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
bibi2205 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:15:
Even een vraagje aan de kenners want mijn collega heeft me vandaag doen twijfelen. :D

Ik ben sinds kort eigenaar van mijn allereerste eigen huis(je) uit de jaren '60 waardoor er eindelijk de mogelijkheid is om af te stappen van switch -> switch -> switch om heel het appartement van netwerk te voorzien naar alles centraal laten samenkomen op 1 plek. In mijn geval zal dit in de garage moeten, daar hangen ook de elektriciteit-/gas-/watermeters, de verwarmingsketel en komt de coax-kabel de woning binnen.

Intussen is al bepaald dat het een 9U rack zal moeten worden maar ik twijfel tussen 450mm en 600mm diepte. De Unifi NVR is 325mm lang en de inbouwdiepte van een 450 rack is +-350mm, zelfs met een haakse stroomkabel zal dit te krap worden vermoed ik? Ik denk dat de UNVR graag ook nog wat ruimte wil om zijn warme lucht weg te krijgen achteraan. :p

Mogelijk kan ik de rails intern nog wel wat verplaatsen maar er komt uiteraard ook een switch in dus er moet ook nog ruimte over zijn voor de netwerkkabels. Toch maar 600 diepte nemen (wat mijn eerste keuze was) zodat ik me geen zorgen meer hoef te maken? :)
Even mijn oude post opgevist, uiteindelijk een dealtje gevonden voor een 6U wandkast (139€, nieuw). Bij het uitpakken bleek het nog een 'kantelbaar' exemplaar te zijn met extra scharnier achteraan wat monteren (en cable management) net iets makkelijker maakte. :) Nog niet helemaal af maar dit is de huidige setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r04Sl4E_V7uuUHU4sSVHwJdzFaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzvNfJz9ZwDilOPUVeaam9O0.jpg?f=fotoalbum_large
(Hier was tijdelijk de TV Box rechtstreeks op de modem aangesloten terwijl ik de rest aan het instellen was.)

Je ziet:
- NUC7 voor Pihole
- UDM Pro (via V&A)
- USW 24 PoE (via V&A)
- 2x Ubiquiti Patchpanelen
- Unifi NVR (nieuw gekocht ivm gratis G4 Bullet cam), voorlopig met 1 HDD
(- de originele gele kleur van de garage, enkel het stukje van de wandkast is voorlopig al geschilderd :p)

Deurbel, AP en camera's moeten nog opgehangen worden (en de stickers van de NVR moeten er nog af :p) maar dat komt binnenkort in orde. Helaas kom ik nog 4 van die Keystone blanks te kort en om daar nu een nieuwe 24-pack voor te kopen vind ik ook weer wat overdreven. Heeft er iemand toevallig nog enkele over? O-)

[ Voor 4% gewijzigd door bibi2205 op 04-12-2024 22:21 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:11
bibi2205 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:13:
[...]

Even mijn oude post opgevist, uiteindelijk een dealtje gevonden voor een 6U wandkast (139€, nieuw). Bij het uitpakken bleek het nog een 'kantelbaar' exemplaar te zijn met extra scharnier achteraan wat monteren (en cable management) net iets makkelijker maakte. :) Nog niet helemaal af maar dit is de huidige setup:
[...]
ZIet er netjes uit. Waar heb je die wandkast gekocht? Ben zelf ook nog op zoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
@bibi2205 welke DAC kabel gebruik je? Lijkt niet op een Ubiquiti?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:05
Beetje laat, maar ik heb deze 65W Anker voeding nu in gebruik genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNJQgycNszwODP9rDey6CgMd5P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjvsHhkuxfcdN5XipjSRoW5z.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.de/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Op de USBA poorten elk een Rpi4 aangesloten (middels een USBA naar ASB C kabel) en via de USBC poorten krijgen de dirigera hub en de Homewizard watermeter voeding.
En via de USB poort van de Rpi krijgt de Tado internet Bridge weer zijn voeding.

Rpi's hebben iets van 2,5-3A op 5V nodig, en dat kwam alleen uit de USBA poorten, vandaar.
Verder is het geen lompe puist, maar is hij lekker plat en heeft een los ongeaard netsnoer. Dat alles samen maakte het voor mij de ideale voeding. Verder wordt hij ook niet loeiheet, maar handwarm. Sinds een maand of drie in gebruik.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Phoolie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:36:
[...]

ZIet er netjes uit. Waar heb je die wandkast gekocht? Ben zelf ook nog op zoek :)
De mijne is gekocht bij https://hergebruikalles.nl/, per toeval gevonden op Marktplaats tijdens mijn zoektocht naar een tweedehands patchkast (die dingen zijn best duur voor een metalen 'doosje'). :)
loyske schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:54:
@bibi2205 welke DAC kabel gebruik je? Lijkt niet op een Ubiquiti?
Dit is inderdaad geen Ubiqiuiti-kabel maar een 10Gtek (link naar Amazon). ;)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black!
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 13:53
Mogelijk kunnen mede tweakers mij helpen. In mijn nieuwbouw project geeft de installateur via de aannemer terug dat deze een "Draka UC500, CAT6A AWG23 kabel gebruikt. Dit zou dan denk ik de kabel moeten zijn die men gebruikt.

Als ik de specificaties bekijk dan geeft de site aan dat de POE compliance ligt op IEEE 802.3af (PoE); IEEE 802.3a(PoE+); IEEE802.3bt (PoE++). Kijk ik naar de spec sheet dat wordt daar de IEEE802.3bt (PoE++) standaard niet genoemd.

Mijn vraag is nu of deze type kabel nu wel of geen IEEE802.3bt (PoE++) specificatie ondersteund?

Uiteindelijk zullen er geen hele lange lengtes gebruikt worden maar het is wel fijn om te weten omdat de bekabeling ook loopt naar diverse aansluitpunten voor ubiquiti camera's en accesspoints. En aangezien die steeds krachtiger worden en dus een hoger wattage (kunnen gaan) vereisen ben ik benieuwd of ik daarmee afdoende voorbereid ben op de toekomst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Black! AWG23 komt op mij over als 'n serieuze kabel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ja, dat is kabel die je laat trekken als er veel stroom overheen moet en je zeker weet dat iemand anders het afmonteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:11:
en je zeker weet dat iemand anders het afmonteert.
Niet leuk afmonteren meer, zo dik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Gwaihir schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:06:
@Black! AWG23 komt op mij over als 'n serieuze kabel :).
jadjong schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:11:
Ja, dat is kabel die je laat trekken als er veel stroom overheen moet en je zeker weet dat iemand anders het afmonteert.
Weet niet hoor maar de hier welbekende Belden 7965e Cat6 is ook gewoon AWG23...
Het enige beroerde aan de genoemde draka van @Black! Is de folie zooi die eromheen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:45:
[...]

Niet leuk afmonteren meer, zo dik?
De patchpanel kant gaat wel, de WCD hoor ik voornamelijk gevloek. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Annuk schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:26:
[...]

[...]

Weet niet hoor maar de hier welbekende Belden 7965e Cat6 is ook gewoon AWG23...
Het enige beroerde aan de genoemde draka van @Black! Is de folie zooi die eromheen zit.
Die Belden is behoorlijk dunner, niet het koper maar wel de rest van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Annuk schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:26:
Da's toch niet beroerd? Het is een F/FTP kabel, en zonder was het FTP, of "zelfs" UTP.
Sure, F/FTP is voor thuisgebruik zeer zeer zeer waarschijnlijk dikke overkill, waardoor de folie onnodig en onhandig / lastig is. Maar "beroerd" is het niet (perse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
jadjong schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:46:
[...]

Die Belden is behoorlijk dunner, niet het koper maar wel de rest van de kabel.
Ja de nominale diameter van de kabel is inderdaad dunner bij de Belden, omdat dat gewone UTP is en geen SFTP zoals de Draka. Die extra folie en shielding maakt de kabel inderdaad dikker en stugger om te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
RobertMe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:55:
[...]

Da's toch niet beroerd? Het is een F/FTP kabel, en zonder was het FTP, of "zelfs" UTP.
Sure, F/FTP is voor thuisgebruik zeer zeer zeer waarschijnlijk dikke overkill, waardoor de folie onnodig en onhandig / lastig is. Maar "beroerd" is het niet (perse).
Het is zoals je zegt onnodige overkill en het maakt het totale verwerken alleen maar lastig(er), daarom de platte verwoording "beroerd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black!
Online had ik al wel gelezen dat een AWG23 niet echt problemen zou moeten geven met POE++ maar fijn dat ervaringen dit bevestigen :)

Ik heb er voor gekozen om alles af te laten monteren door de installateur. In ieder geval voor de WCD, aan de eindpunten voor het plafond en aan de buitengevel knijpt men gewoon een connector. Alleen in de meterkast was afmonteren op een patch paneel helaas geen optie maar dat moet met het juiste materiaal straks zelf wel te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black!
RobertMe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:55:
[...]

Overkill, een beetje wel.. Maar dat was de enige keuze vanuit de installateur voor CAT6A. Ik heb in de meterkast straks een klein distributiepunt (10 kabels). Aangezien ik vanaf dat punt een 2x 10 Gbps uplink wilde naar de zolder (homelab) en de kantoorruimte kon de installateur dat alleen leveren met CAT6A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Black! schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:03:
[...]

Overkill, een beetje wel.. Maar dat was de enige keuze vanuit de installateur voor CAT6A. Ik heb in de meterkast straks een klein distributiepunt (10 kabels). Aangezien ik vanaf dat punt een 2x 10 Gbps uplink wilde naar de zolder (homelab) en de kantoorruimte kon de installateur dat alleen leveren met CAT6A.
waarom wilde je per se cat 6a hebben? cat6 doet ook gewoon 10Gbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Laatst online: 19-09 10:35
Skynett schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:23:
[...]

Beetje laat, maar ik heb deze 65W Anker voeding nu in gebruik genomen.

[Afbeelding]

https://www.amazon.de/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Op de USBA poorten elk een Rpi4 aangesloten (middels een USBA naar ASB C kabel) en via de USBC poorten krijgen de dirigera hub en de Homewizard watermeter voeding.
En via de USB poort van de Rpi krijgt de Tado internet Bridge weer zijn voeding.

Rpi's hebben iets van 2,5-3A op 5V nodig, en dat kwam alleen uit de USBA poorten, vandaar.
Verder is het geen lompe puist, maar is hij lekker plat en heeft een los ongeaard netsnoer. Dat alles samen maakte het voor mij de ideale voeding. Verder wordt hij ook niet loeiheet, maar handwarm. Sinds een maand of drie in gebruik.
Superhandig voor op je bureau ook, als je vaker dingen moet opladen, gebruik hem al een geruime tijd O-)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• carefree7
Wolffe schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:01:
[...]

Dat er een verschil in prijs zit tussen optie 1 en 3 heeft te maken dat de optie 3 geschikt is voor shielded kabels en optie 1 en 2 niet. Ik weet niet of je van plan bent shielded kabels te gaan gebruiken, maar anders is optie 3 niet nodig. Het prijsverschil tussen 1 en 2 kan ik niet zo goed verklaren. Ik heb zelf optie 2 in gebruik en naar tevredenheid :)
Annuk schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:47:
[...]

Ken de producten niet uit praktijk, maar volgens mij als ik zo lees is nummer 2 "toolless" en nummer 1 niet, en denk dat daar het prijsverschil in zit.
RoanV schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:57:
Optie 1 lijkt mij ook toolless hoor, de beschrijving vermeld:
"- Voor gereedschapsloze montage door soldeer-, schroef- en stripvrije aansluittechniek (IDC-montage)"
" - Klemmenstroken met kleurcodering volgens TIA 568B voor een gemakkelijke en correcte aansluiting"

Ze hebben helaas geen afbeelding van de binnenkant toegevoegd :/
Net deze Cat 6 wandcontactdoos - Opbouw voor 3,99 geïnstalleerd en werkt perfect en was super soepel. Voel me stom dat ik eerder van die dozen van 15-20 EUR in Hornbach heb gekocht die er in vergelijking ook nog eens lelijk uitzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGNLofXVOJ8UQTIYCj_CrMsdaJA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/TuU73LAMT91XsO7TX8Fc6GIJ.gif?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 117 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2