RobertMe schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:48:
25W voor het 24p model en 45W voor het 48p model? Waarbij ik er sterk vanuit zou gaan dat dat gemeten is met aangesloten poorten. Dus 24 poorten extra kosten iets minder dan 1W per poort. Niet perse heel zuinig, maar ik denk wel redelijk in lijn met het 24 poorts model (als in: 5W verbruik met niks aangesloten, en dan 20W per 24 poorten zou kunnen kloppen, ook gezien het 16 poorts model 18W verbruikt. Met 20/24 zit je op 0,833W per poort, met 16 poorten is dat 13,333W, tel daar die 5W basisverbruik bij op is de 18W).
Ja, als je het zo bekijkt valt het wel wat mee, maar dan nog heb je extra energieverbruik terwijl je de extra poorten (in hun geval) toch niet gebruikt. Puur alleen gemak dat je in huis willekeurig elk aansluitpunt kunt gebruiken zonder in de netwerkkast even een patchkabeltje aan te sluiten/om te wisselen.
Zoals ik al zei; 4 netwerkaansluitingen in een (kinder)slaapkamer; die gaan ze echt niet van elke slaapkamer alle 4 gebruiken.
Maar... Ikzelf zou mij meer druk maken om de toekomstgerichtheid. Zo'n switch zou ik toch 10+ jaar willen gebruiken (mijn USW 8-150W en 16-150W zitten op iets meer dan 7 jaar). En alleen maar 1Gbit/s poorten is voor mij dan een no-go. En als nu niet alle poorten nodig zouden zijn (zoals bij jouw het geval is) zou ik wellicht eerder de 24 variant overwegen, om later een 8 of 16 poorts switch met 2,5Gbit/s (of meer) bij te plaatsen. Dan heb je ook meer poorten ter beschikking tzt en ook 2,5Gbit/s. Want nu honderden euros uitgeven aan een 1Gbit/s switch waar je waarschijnlijk binnen 10 jaar "spijt" van hebt dat die geen 2,5Gbit/s (of meer) doet is zonde.
Mwah, vraag mij over 10 jaar maar of ik spijt heb van deze uitspraak

; maar ik zie het voor de gemiddelde consument de komende jaren weinig nut voor dergelijke snelheden. (en in mijn specifieke geval al helemaal niet; ze hebben kunnen thuiswerken met een trage dsl verbinding).
Kan het zo niet terug vinden, maar onlangs een onderzoek o.i.d. gelezen dat de meeste consumenten niet eens weten wat voor downloadsnelheid ze hebben, laat staan wat ze voor hun gebruik 'nodig' hadden.
Die worden gewoon gepiepeld door de ISP's die de consument vertellen dat je met 1 puber op Netflix en 1 iemand met wat email je al minimaal 100 Mbit/s nodig zou hebben.
Alleen als je bergen data heen en weer gaat sturen heb je er wat aan en het is leuk voor Tweakers; maar de gemiddelde consument doet qua hoogste datastroom hooguit Netflix o.i.d. en daar heb je die snelheden echt niet bij nodig.
Ken genoeg huishoudens waar netwerk/wifi aan elkaar hangt van oude switches en halve brakke wifi setups en die hebben weinig behoefte om daar wat aan te veranderen/verbeteren.
Heb daarnaast nog altijd een uitspraak van een familielid in het achterhoofd wat zijn standby-verbruik was (qua electra) voor z'n hele huis (en hij had niets apart gedaan) en als ik dat standby-verbruik dan afzet tegen bijvoorbeeld die 45W voor alleen maar een switch, dan vindt ik 45W nog best wat.
Overigens; dat is dan weer een nadeel van Omada/Unifi; het hangt aan een externe controller. Handig in gebruik, maar zodra je door de jaren heen dan hardware toevoegd van verschillende generaties ga je een keer een moment krijgen dat de controller wel werkt met de ene hardware, maar de andere hardware te oud is en dan zit je alsnog. Terwijl je bijvoorbeeld een switch met eigen (web)interface over 20 jaar ook nog wel doet.
[
Voor 5% gewijzigd door
Piet91 op 05-10-2024 14:25
]