Hierbij wil ik jullie mijn weg naar een compleet nieuw netwerk delen, waar ik de afgelopen maand heel wat uurtjes mee zoet ben geweest. Ik heb in dit topic een hoop mooie dingen en goede tips voorbij zien komen, dus fijn dat ik het mee kon nemen in mijn eigen project.
Ik had hiervoor het meeste best netjes in de meterkast weggewerkt:
Ik had een 6u wandrek op zijn kant naast de meter hangen, en daar kon het meeste wel in. Maar het dat was zeker proppen en als ik wat wilde veranderen dan was het de hel om er bij te komen. Ik had al langer de wens om alles in een mooie serverkast te kunnen bouwen, maar daar was simpelweg geen ruimte voor.
Totdat wij besloten om een grote verbouwing te doen; een uitbouw aan de achterkant een berging aan de zijkant van het huis. Dat was hét moment om een droom te verwezenlijken: een ruime serverkast in de nieuwe berging waar alles in kon en ruimte genoeg was. Dus bij de bouw er al rekening mee gehouden: een grote / dikke mantelbuis geplaatst die in de kruipruimte uitkomt, zodat daar alle kabels naar boven kunnen (links in de hoek op de foto's):
Toen 2 maanden later de verbouwing zo'n beetje klaar was, heb ik een mooie 15u wandkast opgehangen. Expres zo hoog mogelijk. Kan er net niet onder staan (op ca 180cm van de vloer), maar nu staan er fietsen. Dus hebben we er geen last van.
Daarna alle apparatuur erin geplaatst.
Toen kwam de grootste uitdaging / het meeste werk: Alle (netwerk)kabels kwamen nu uit in de meterkast. Die moesten dus allemaal verlegd worden naar de serverkast. Dat was hét moment om alle Cat5e kabels die nu naar de (slaap)kamers liepen te vervangen voor (dubbele) Cat6 kabels. Ook bestaande Cat5e kabels vervangen voor nieuwe. Alles nu van Belden, 100% koper. Totaal bijna 400 meter kabel het huis in gegaan
Gelukkig hebben we dus een kruipruimte, dus kon ik vrij eenvoudig van de meterkast naar de mantelbuis. Echter er ook voor gekozen om alles aan het plafond (de vloer) te hangen. In de kruipruimte wil nog wel eens een laagje water staan, dus alles van de vloer! Heel wat uurtjes 'onder de grond' doorgebracht.
En daarna begon dus het grote bevestigen van alle netwerkkabels aan de patchpanelen.
In de kamers alle (enkele) netwerkaansluitingen vervangen voor dubbele CAT6 wanddozen van Rutenbeck. Dat is wel even wat beter spul dat het plastic gedoe van de bouwmarkt! Tevens de poorten voorzien van een label zodat het ook bij het patchpaneel straks makkelijk uit elkaar te houden is.
Die dikke (12cm doorsnede) mantelbuis was echt wel fijn. Er gaan bergen (netwerk)kabels doorheen en fijn om daar de ruimte voor te hebben. Grijs zijn de CAT5e kabels en blauw de CAT6 kabels.
Nu is het aardig klaar. Het meeste is aangesloten en ingesteld. Wil binnenkort nog een keer wat beter passende kabeltjes (goede lengtes) kopen zodat het ook in de kast zelf nog strakker wordt.
Wat we zien van boven naar beneden, in een 15U wandpatchkast:
- (Boven / buiten de kast) Zigbee en Z-wave stick voor Home Assistant
- 1U rack met 4x Rpi (Home Assistant, P1 monitor, Pihole/PiVPN, FlightAware)
- Borstel voor kabeldoorvoer
- Draytek VigorSwitch G2280x, voor 24x 1Gbps (en 4x 10 Gbps)
- Patchpanel 24x CAT5e
- Borstel voor kabeldoorvoer
- Patchpanel 24x CAT6
- Draytek VigorSwitch FX2120, voor 12x 10Gbps
- Plank met 2x externe HDD voor backups
- Server PC met los USB scherm ervoor
Heeft heel wat geld gekost, en heel wat uurtjes werk, maar geeft zeker voldoening. En hierbij hoop ik voor de toekomstige jaren een goed netwerk in huis te hebben, ook voor als onze meiden straks groter zijn en eigen PC's krijgen etc.
Owja, en de meterkast? Die is aardig leeg