Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 116 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 08:06
Hier ook maar eens de boel aangepakt.

Links nieuw, rechts oude situatie.

Een Landberg 6U kastje geplaatst. Deze kast gekozen ivm de breedte van 28cm in tegenstelling tot de meesten die 30cm zijn. Koste ca 50 euro. Kabels onder werk ik nog weg uiteraard.

Labels van de UTP kabels zijn ook weggeknipt. Glazen deur past goed ondanks de stugge kabels.

Unifi 8 poort switch met 4 x poe
Unifi cloudkey 2+ voor protect
Unifi Cloud gateway ultra
Tuya controller

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPD4PrGzgCHg4pGetlNZpuva5tQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eu3DG5PZqEg1qAKN9th3bA1z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Tomas_ op 08-08-2024 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
jurroen schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:05:
@NCSmits Super nice, puik werk. Vraagje, wat doet die Fritzl? Je kunt de uplink (vanaf ONT zo te zien) direct in je UCG prikken.

EDIT: Mocht je Home Assistant oid hebben draaien kun je die Hue Bridge ook vervangen voor een Zigbee stick.
Wow, goeie tip! Dat wist ik niet. Tot 2 weken terug stond daar nog een Dream Router welke eigenlijk gewoon 1 op 1 met achterliggend netwerk uit ons oude huis was over gekomen. Ivm overstap naar 1gb internet pas net die UCG gekocht. Verder helemaal niet over nagedacht of de rest nog wel ideaal was zo. Thanks!

En ik heb een zigbee stick. Alleen heb ik nog geen zin gehad om ~70 entities over te zetten en scenes en automations aan te passen. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door NCSmits op 08-08-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:19
NCSmits schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:19:
De AP Pro die er nu op ligt was eigenlijk voor in de trapkast bedoeld, maar dan heeft de deurbel geen wifi, dus voorlopig is dit de oplossing. ;)
Ziet er netjes uit! :) Kan je de AP niet boven tegen de bovenlicht aan plakken? Misschien aan de buitenkant? Dan heb je al wat meer bereik in de rest van de woning. Daarbij mogelijk minder last van mogelijke storingen door de aanwezige elektra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 18:23
RonnieKo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:00:
[...]

Ziet er netjes uit! :) Kan je de AP niet boven tegen de bovenlicht aan plakken? Misschien aan de buitenkant? Dan heb je al wat meer bereik in de rest van de woning. Daarbij mogelijk minder last van mogelijke storingen door de aanwezige elektra.
Ja, dat AP ligt daar nu zeker niet ideaal. Ik wil hem eigenlijk aan het plafond voor de meterkast hangen. Dan hangt ie ook qua oriëntatie zoals het hoort. :) Maar simpelweg nog niet aan toegekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Tomas_ schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:40:
Hier ook maar eens de boel aangepakt.

Links nieuw, rechts oude situatie.

Een Landberg 6U kastje geplaatst. Deze kast gekozen ivm de breedte van 28cm in tegenstelling tot de meesten die 30cm zijn. Koste ca 50 euro. Kabels onder werk ik nog weg uiteraard.

Labels van de UTP kabels zijn ook weggeknipt. Glazen deur past goed ondanks de stugge kabels.

Unifi 8 poort switch met 4 x poe
Unifi cloudkey 2+ voor protect
Unifi Cloud gateway ultra
Tuya controller

[Afbeelding]
Keurig, een hele verbetering!

Mijn brein slaat wel op slot van die gekruiste kabels :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Laatst online: 19-09 08:06
Flans schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 06:26:
[...]

Ik kon gewoon niet wachten met een foto maken ;-) Inmiddels opgelost. Laatste 4 zijn poe en ik was aan het testen. Net als de labels aan de kabeltjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 09-08-2024 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 14:57
RobbieB schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:55:
Hier ook een ongoing project na de aanschaf van onze nieuwe woning.

De meterkast was een grote chaos bende waar flink gehobbied was door de vorige eigenaar.

Het huis had een B&O systeem met inbouwb speakers in 3 kamers, TV’s op verschillende plekken en een centrale tuner/CD-speler. Alles kwam in de meterkast samen en ipv goede verbindingsstukken te gebruiken zat het meeste gewoon direct via het koper aan elkaar geknoopt met isolatietape eromheen. Van audiokabels, videokabels en stroomkabels. Het hele huis heeft ook overal coax en telefoonaansluitingen, met als gevolg deze kabelbende:

(Let vooral even op de stekkerdozen boven de gasmeter…)

[Afbeelding]

De versterkers werden meegenomen, maar de kabels bleven gelukkig allemaal liggen. Inmiddels flink wat weggesnoeid of hergeleid met dit als tussenresultaat:

[Afbeelding]

Wat zie je:

- UniFi DMP en 16 poort PoE switch
- Ziggo modem. (Over een paar maanden glasvezel en 1000/1000 voor flink minder geld, jeej!!)
- Hue bridge
- Arylic H50 receiver (2x50w) met AirPlay2.

Er moet ergens nog een klein patchpaneel komen voor een kabel of 5, 6 (daar vind ik een 19” paneel iets te veel voor). De coax kabels wil ik deels vervangen voor UTP, maar dat blijkt een iets lastiger klusje dan gedacht dus heb ik even uitgesteld.

Er moeten ook nog 2 kleine versterkers bij komen voor de 2 andere zones (buiten, dus geen haast mee), nu wordt voorlopig alleen de keuken van muziek voorzien.

En ik heb nog een Pi liggen voor Home Assistant, maar daar moet ik nog even een bracket voor printen om boven de Hue te kunnen bevestigen.

De keuken wordt binnenkort flink verbouwd, dus dan zal ook de meterkast zelf aangepakt worden met wat extra groepen en 2 extra UTP kabels.

Nog genoeg te doen dus, maar voor nu even tevreden.
Welke rack mount gebruik je hier? Ik begin echt vanaf 0 qua rack mount kennis. De uitdaging is dat ik zoals hier in de foto ook tegen de wand moet gaan plaatsen in portrait vanwege ruimte gebruik in de meterkast. Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@KoningSlakkie Lijkt in elk geval een 3U hoog. Zijn tig varianten op de markt.

Mogelijk deze
https://www.patchkast.nl/...et-verticale-montage.html
Of deze
https://www.netwerkkabel....-muurbeugel-3u-zwart.html
Kan ook nog
https://azerty.nl/product...61mm-3he-vertikal/4917075

Is er ook 1 maar op de foto is het hem niet 'bovenkant' loopt niet door
https://www.fritz-events....-3u-19-inch-kast-3he.html

[ Voor 58% gewijzigd door RobbyTown op 11-08-2024 09:09 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Flans schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 06:26:
[...]

En de mijne ook van die “labeltjes” die nog aan de kabels zitten.

Edit: Had nog niet verder gelezen. Inmiddels opgelost dus 😂

[ Voor 10% gewijzigd door Tylen op 11-08-2024 09:13 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 15:15

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:51
Even een vraagje aan de kenners want mijn collega heeft me vandaag doen twijfelen. :D

Ik ben sinds kort eigenaar van mijn allereerste eigen huis(je) uit de jaren '60 waardoor er eindelijk de mogelijkheid is om af te stappen van switch -> switch -> switch om heel het appartement van netwerk te voorzien naar alles centraal laten samenkomen op 1 plek. In mijn geval zal dit in de garage moeten, daar hangen ook de elektriciteit-/gas-/watermeters, de verwarmingsketel en komt de coax-kabel de woning binnen.

Intussen is al bepaald dat het een 9U rack zal moeten worden maar ik twijfel tussen 450mm en 600mm diepte. De Unifi NVR is 325mm lang en de inbouwdiepte van een 450 rack is +-350mm, zelfs met een haakse stroomkabel zal dit te krap worden vermoed ik? Ik denk dat de UNVR graag ook nog wat ruimte wil om zijn warme lucht weg te krijgen achteraan. :p

Mogelijk kan ik de rails intern nog wel wat verplaatsen maar er komt uiteraard ook een switch in dus er moet ook nog ruimte over zijn voor de netwerkkabels. Toch maar 600 diepte nemen (wat mijn eerste keuze was) zodat ik me geen zorgen meer hoef te maken? :)

[ Voor 0% gewijzigd door bibi2205 op 12-08-2024 16:58 . Reden: typfoutje verbeterd ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:01
Als je de ruimte hebt in de garage zou ik altijd een diep rack nemen. Maakt het ook makkelijker met bekabelen en om de warmte weg te krijgen

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
bibi2205 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:15:
Even een vraagje aan de kenners want mijn collega heeft me vandaag doen twijfelen. :D

Ik ben sinds kort eigenaar van mijn allereerste eigen huis(je) uit de jaren '60 waardoor er eindelijk de mogelijkheid is om af te stappen van switch -> switch -> switch om heel het appartement van netwerk te voorzien naar alles centraal laten samenkomen op 1 plek. In mijn geval zal dit in de garage moeten, daar hangen ook de elektriciteit-/gas-/watermeters en de verwarmingsketel en komt de coax-kabel de woning binnen.

Intussen is al bepaald dat het een 9U rack zal moeten worden maar ik twijfel tussen 450mm en 600mm diepte. De Unifi NVR is 325mm lang en de inbouwdiepte van een 450 rack is +-350mm, zelfs met een haakse stroomkabel zal dit te krap worden vermoed ik? Ik denk dat de UNVR graag ook nog wat ruimte wil om zijn warme lucht weg te krijgen achteraan. :p

Mogelijk kan ik de rails intern nog wel wat verplaatsen maar er komt uiteraard ook een switch in dus er moet ook nog ruimte over zijn voor de netwerkkabels. Toch maar 600 diepte nemen (wat mijn eerste keuze was) zodat ik me geen zorgen meer hoef te maken? :)
Hier hadden we 600 en deze vervangen door 800. :(

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Laatst online: 12:51
John245 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:28:
[...]

Hier hadden we 600 en deze vervangen door 800. :(
Ik vermoed dat je er dan nog een server en/of UPS hebt in zitten waardoor je met 600 niet toe kwam? Het rack moet sowieso tegen de muur gemonteerd worden, het is een redelijk smalle garage dus ik moet wel in de hoogte werken als ik mijn auto er ook nog in wil krijgen. :p

Een 600 rack heeft +-500mm inbouwdiepte volgens de webshop dus dan zou ik met enkel netwerkapparatuur toch voldoende moeten hebben denk ik? (+-175mm marge met de UNVR wat voorlopig mijn grootste apparaat is)

[ Voor 4% gewijzigd door bibi2205 op 12-08-2024 16:57 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
bibi2205 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Ik vermoed dat je er dan nog een server en/of UPS hebt in zitten waardoor je met 600 niet toe kwam? Het rack moet sowieso tegen de muur gemonteerd worden, het is een redelijk smalle garage dus ik moet wel in de hoogte werken als ik mijn auto er ook nog in wil krijgen. :p

Een 600 rack heeft +-500mm inbouwdiepte volgens de webshop dus dan zou ik met enkel netwerkapparatuur toch voldoende moeten hebben denk ik? (+-175mm marge met de UNVR wat voorlopig mijn grootste apparaat is)
Correct. UPS past nog wel in 600 maar de Server niet.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:14
Mister I schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:23:
Ik besef me dat ik hier al een tijdje mee kijk, maar nooit mijn eigen installatie gepost heb.
Dus hoog tijd om wat te delen.
Wij hebben een jaren 70 woning, welke we bij de verbouwing meteen goed hebben aangepakt en dus ook zoveel mogelijk netwerkkabels naar diverse plekken getrokken hebben.

Naast de meterkastruimte was de oude garage, wat nu een thuiskantoor is geworden.
Ook een mooie plek om een patchkast op te hangen. en alles op een plek te laten komen. Hierdoor maar 1 switch nodig voor de hele woning.
Situatie draait nu 5 jaar naar volle tevredenheid.

Hierbij wat foto's voor de inspiratie :)

[Afbeelding]
Vraag over deze foto de 3e van links wat is dat? En wat voor merk is de linker doos?kan je daar van alles insteken wil graag glasvezel erin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Laatst online: 31-08 13:14
Dat ziet er uit als aansluitingen voor speakerkabel.

De linker twee dozen zijn keystone modules, die heeft elk merk wel in zijn assortiment. Er zijn losse keystones verkrijgbaar voor allerlei aansluitingen (RJ45, coax, usb, etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
boomer21 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:54:
[...]
En wat voor merk is de linker doos?kan je daar van alles insteken wil graag glasvezel erin doen.
Schakelmateriaal is de term die je zoekt..... en elk merk heeft daarin een uitgebreide verzameling modules en afdekramen voor elke aansluiting die je kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:59
Ik wil een kabel trekken, maar ik zit met een dilemma hoe.

Huis is een maisonnette (twee verdiepingen) zonder loze leidingen, benedenverdieping heeft een verlaagd plafond. Ik heb boven een PC en AP (nu verbonden in mesh met AP op benedenverdieping) staan. Ik wil bekabeld internet naar de PC brengen, dus een kabel naar boven.

Internet komt binnen in de meterkast, daar staat router, switch, server, etc. Er loopt een kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer, om de router en AP te verbinden. In de keuken zit een leiding naar de CV-kast bovenin, waar voorheen de schakelaar van de ventilatie door liep.

Een optie zou dus zijn om een kabel naar de keuken te trekken (door de hal en dan een gat boren door de muur naar de keuken) om hem vervolgens via de bestaande verbinding naar boven te trekken en daar door te lussen naar de kamer waar mijn computer staat.

Andere optie zou kunnen zijn om toch naar boven te trekken vanuit de meterkast. De verwarmingsbuizen aan de rand van de muur in de kamers zijn weggewerkt met een houten constructie, wellicht zou ik dan een kabel langs de leidingen kunnen manouvreren, maar dat vraagt wel wat deconstructiewerk (volgens mij is de hele constructie aan elkaar gelijmd).

Al met al is niets echt ideaal / mooi. Hebben jullie enige input hierop?

Vervolgvraag is natuurlijk met welke kabels dit handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
@Majora Heb je geen ongebruikte telefoon- of tv-aansluiting ergens in de muur zitten? Die zou je eventueel kunnen ombouwen naar een netwerkaansluiting.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:59
FredvZ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:04:
@Majora Heb je geen ongebruikte telefoon- of tv-aansluiting ergens in de muur zitten? Die zou je eventueel kunnen ombouwen naar een netwerkaansluiting.
Dat dacht ik ook, maar ik heb er enkel in de woonkamer een kunnen vinden. Ik vrees dat de vorige bewoners eroverheen hebben gestuct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20
@Majora Gaat het om koop of huur, beoogd langdurige bewoning of niet? Nog eventuele verbouwingen op de horizon indien langdurige bewoning?

Qua nette afwerking zie je idealiter tenslotte een ingebouwde leiding. En ook al zijn deze er nu niet, kun je deze natuurlijk wel aan (laten) leggen. Nieuwe sleuf frezen binnen bestaande muren, connectie tussen verdiepingen tussen vloeren. Maar gaat uiteraard met extra kosten gepaard door aanvullende afwerking.

Woon je er langdurig en ben je van plan om bijvoorbeeld over 2 jaar een kamer waar je door komt, groots te verbouwen, dan is uitstel tot zo'n moment bijvoorbeeld te overwegen.

Daarentegen, is het huur en verwacht je er niet al te lang te verblijven, of wil je ter overbrugging iets wat nog wel wat afwerking toont, is het ook te overwegen te werken met bijvoorbeeld sierlijsten/plafondlijsten en plinten met kabelgoten. Is nog altijd netter dan simpelweg ergens simpelweg wat kabelclips tegenaan te plaatsen, en ziet er fraaier uit dan de meer industriële/kantoor kabelgoten.

Te denken bijvoorbeeld dit soort dingen voor plafondlijsten:
- https://www.plintenfabrie...astyl-plus-a/110-x-110-mm
- https://www.decorlijst.nl...-PlFnW0cWFAUaAq5nEALw_wcB

Verscholen achter/onder dit soort sierlijsten kun je dus ook gewoon ergens een gat naar de andere verdieping maken. Direct langs de muur, om daar bijvoorbeeld weer achter een plint uit te laten komen.

Je zit nog met een tussenverdieping volgens mij om ook pogen mooi weg te werken, als ik je post goed begrijp.

Zonder inbouw vind ik dat zelf altijd lastiger.

Een plafondlijst en plint zijn niet ongebruikelijk. Een verticale goot of lijst springt toch vaak wat meer uit de toon. Persoonlijk zou ik zelf dan ook geneigd zijn om te kijken waar het simpelweg buiten zicht zou vallen. Bijvoorbeeld ergens achter een hoge kast.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:52
Ik doe ook een keertje mee :).

Sinds de oplevering van ons huis is de meterkast al meerdere keren aangepast/ uitgebreid. We zijn begonnen met 10 reguliere groepen... Geen PV installatie etc. etc. Het enige spannende destijds was een Synology NAS 5-Bay met uitbreidingsunit (10 in totaal). Het plankje waar de huidige Synology op staat hing er nog uit die tijd. Dus uit nostalgie gekozen om de nieuwe daar te plaatsen (moest hem toch ergens neerzetten en het verhult het gat links een beetje).

Door alle aanpassingen begint het wat krap te worden wat een nette afwerking lastig(er) maakt. Maar ik ben tevreden nu alles weer bereikbaar is zoals het hoort!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0Tj3OaXMeQ96_z5jRLDYNj6_g0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncc0Ln6WN4H9zPKMArJvhEEY.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je niet ziet zijn 5x Ubiquiti Unifi AP (verschillende soorten i.v.m. upgrades door de jaren heen).

Ik wilde de UCG Ultra eigenlijk onder de meterkast i.v.m. ruimte, maar de kabels waren dusdanig stug dat ze hem van de plank wilde duwen. Op deze manier dwing ik mijzelf ook om niet dat ene stukje vrije ruimte ook nog vol te proppen :+

De stekkerdoos bovenin heb ik met afstandhouders aan de achterwand vast gezet, tegen het bovenste deel van de meterkast zelf aan. Niet ideaal maar ik verwacht de komende jaren geen werkzaamheden meer, dus zit niet echt in de weg. Onder de plank zit ook een (schakelbare) verdeelstekker. Deze heeft 2 USB aansluitingen, maar helaas bleek dat niet te werken dus moest ik toch 2 adapters inpluggen. Gelukkig ruimte genoeg over!

De 2 LED spots had ik over van de verbouwing een paar jaar terug. Miskoop en vergeten te retourneren... Ik heb deze aangesloten op een bewegingssensor die na 1 minuut weer uitschakeld.

Mocht iemand nog ideeën hebben om het zonder al te veel gedoe strakker te krijgen dan hoor ik dat graag!

Edit: Ik zie net dat ik wat (paarse) batterijen vergeten ben weg te halen...

[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 15-08-2024 11:28 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:14

jurroen

Security en privacy geek

Thalaron schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 01:37:
Wat je niet ziet zijn 5x Synology Unifi AP (verschillende soorten i.v.m. upgrades door de jaren heen).
U whut? Synology is de NAS boer en UniFi is een productlijn van Ubiquiti :+ Zelfde als Microsoft Linux. Oh wacht, dat is wél een ding.
Mocht iemand nog ideeën hebben om het zonder al te veel gedoe strakker te krijgen dan hoor ik dat graag!
Klein tien inch patchkastje voor de apparatuur?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Thalaron schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 01:37:

Edit: Ik zie net dat ik wat (paarse) batterijen vergeten ben weg te halen...
De Unifi NAS iets lager plaatsen naast de Synology router. Dan kan dat drukke plankje in het midden weg en ziet alles er veel overzichtelijker uit.

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:52
Het moest inderdaad Synology DiskStation en Ubiquiti Unifi AP :D

[ Voor 19% gewijzigd door Thalaron op 15-08-2024 11:29 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:04
Werd er gisteren blij van dat de meterkast in nieuwbouwhuis best diep is zeker circa 45 cm, was er even bang voor dat deze maar 30 cm diep zou worden.

Duurt nog paar maanden tot de oplevering maar konden gisteren kijken en nog beetje invloed op leidingwerk, erg fijn een aannemer die meedenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:01
Een meterkast moet minimaal 35 centimeter diep zijn: https://www.liander.nl/-/...richtlijnen-meterkast.pdf

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:19
Heeft iemand een linkje naar goede female keystones dewelke je met LSA tang moet monteren?
Ik vind (en heb) en de toolless versie, maar ben dat een beetje beu. Denk dat ik de draadjes liever 1 voor 1 met de tang monteer.

Liefst met zo'n bijhorend houdertje voor in je hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Welke kansloze keystone heb je dat het monteren niet te doen is. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:19
jadjong schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:13:
Welke kansloze keystone heb je dat het monteren niet te doen is. :?
Ligt het echt aan mij?
Je moet die kleine keystone in je hand houden, en alle 8 de draden juist leggen. En terwijll je ze alle 8 juist moet leggen, zitten ze nog 'los'...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02
Breezz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Ligt het echt aan mij?
Je moet die kleine keystone in je hand houden, en alle 8 de draden juist leggen. En terwijll je ze alle 8 juist moet leggen, zitten ze nog 'los'...
Heb het filmpje van @jadjong niet bekeken, maar normaal leg je de aders volgens de B-codering in dat losse witte blokje wat erbij zit (die je eerst om de kabel schuift), daarin blijven ze vrij netjes liggen, dan druk je die op de keystone.
Daarna knip ikzelf ze pas af met een klein elektronica zijkniptangetje.
Daarna de keystone sluiten en een tie-rap eromheen voor de trekontlasting.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Nog even een terugkoppeling omtrent 3M Lub-I: Het is allemaal heel vlotjes verlopen. Eerst de oude KPN lijn eruit getrokken. Die brak helaas, maar gelukkig wilde de trekveer wel van eind tot eind erdoor zonder problemen. Ik heb toen al wat smering meegedaan, zodat het trekken van de Cat.6A kabel makkelijker zou gaan. Toen de buurman erbij gehaald en met een porto en veel smering de Cat.6A kabel erdoorheen gejast. Was in ca 10 à 15 minuten klaar.

Dit in contrast tot mijn bovenbuurman, die met geen mogelijkheid de kabel door zijn buis kreeg. Toch heel blij dat ik gelijk maar voor deze smering heb gekozen :) ik kan het aanraden!
Ik weet echter niet of de tube van 200ml genoeg is om twee verdiepingen te overbruggen. Ik heb zelf ongeveer een derde à een halve fles van 950 gram gebruikt, denk ik.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heb dit topic al even doorgezocht naar eerdere ervaringen, maar zit te kijken hoe lang patchkabels moeten zijn voor in de kast. Heb een 24-poorts patchpanel, direct eronder (ruimte voor) switch en dan weer een 24-poorts patchpaneel. Bovenste patchpaneel zit vol, onderste komen maar een paar aansluitingen in.

Welke switch er moet komen weet ik nog niet (vind juiste switch/AP's uitzoeken lastiger (vooral budgettair omdat het niet voor mezelf is) dan de voorgaande zaken.
Maar meestal is het óf 15cm of 30cm. Ik begrijp dat 15cm. vaak al te kort is, dus beter 30cm.?
Hopelijk kan de deur wel dicht met van die 'lange' kabels.

Dit was overigens wel enorm handig. Kon zo direct horen welke kabels bij welke aansluitingen in huis hoorden.
Met die linker met krokodillenklemmen zelfs kabels redelijk kunnen determineren die achter het stucwerk zijn gelaten.

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71kA+44hXrL._AC_SX522_.jpg

[ Voor 194% gewijzigd door Piet91 op 23-08-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 06:31
Goedemorgen allemaal!

Een korte vraag. Ik ga over een aantal weken over naar een nieuwbouwwoning. Nu wil ik direct gaan beginnen met het trekken van UTP kabels door de loze leidingen, maar wat zeggen jullie, CAT6 of CAT6A?

Hoor het graag!

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:47
blueman85 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:45:
Goedemorgen allemaal!

Een korte vraag. Ik ga over een aantal weken over naar een nieuwbouwwoning. Nu wil ik direct gaan beginnen met het trekken van UTP kabels door de loze leidingen, maar wat zeggen jullie, CAT6 of CAT6A?

Hoor het graag!
Cat 6. M.i. voldoende toekomstvast en makkelijker te trekken dan 6a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 06:31
Out.of.Control schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:47:
[...]

Cat 6. M.i. voldoende toekomstvast en makkelijker te trekken dan 6a.
Top, dank je wel voor je snelle reactie! _/-\o_

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Goedemorgen allemaal!

Hoor het graag!
Als het maar koperen installatiekabel van minimaal 24AWG is met massieve kern en goed afgewerkt dan kun je met beide gewoon prima 10Gbps halen, mits de apparatuur dat aankan. Mocht dan het prijsverschil klein zijn kun je prima voor CAT6a gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:12
Goedemorgen allemaal!

Hoor het graag!
Voor kabels:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491393

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Cat 6A is overbodig en dikker en dus lastiger te trekken.
En ook geen afscherming dat geeft alleen maar potentiële aardproblemen en voegt niets toe.

Neem gewoon Cat 6 Utp (AWG 23 of AWG 24) full koper met stugge aders.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 08-09-2024 12:27 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
Pak een goed merk cat 6 (Belden bijvoorbeeld). Dan kun je met een beetje fatsoen gewoon 2 kabels per buis trekken als het nodig is. Wel even glijmiddel voor kabels gebruiken.

Cat 6A maak je het jezelf alleen maar moeilijk mee. Zowel met trekken van de kabels als afwerken van de kabels. Daarnaast bied het vrij weinig voordelen in een particuliere omgeving.

Ik heb zelf 6A van Panduit getrokken tijdens mijn verbouwing en doe dat echt nooit weer :N. Eerste beste bocht gaat het trekken als een stuk stugger en dan moet je nog minimaal 1 of 2 bochten. De doosjes (40mm diep) kon je niet met fatsoen de Keystone in kwijt laat staan 2 stuks. Uiteindelijk heb ik al mijn geplande dubbelle aansluitingen aangepast naar enkele aansluitingen.

Paar maanden terug bij een kennis cat6 getrokken. Dubbele aansluiting in 1 doos zonder noemenswaardige problemen. Hun hadden gelukkig wel 50 mm diepe dozen en dat scheelt echt gigantisch.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vD2pmNOPJkaKUNA3Nj4KEKhRAio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6xzX5jaEE6buuXIhoxPDOuR.jpg?f=fotoalbum_large

Weer wat kleine aanpassingen gemaakt, en even een lijstje met wat we precies zien:

- Switchbot Hub (poe powered)
- 2x Philips Hue hub (poe powered)
- Werkstation / gamepc
- 2x Dell Optiplex (Proxmox cluster)
- Synology RS822+
- 2x Dell Optiplex (Proxmox cluster, 1x productie)
- Unifi Dream Machine Pro
- 24 poort patchpanel
- UniFi Switch 24 POE-250W
- Kabeldoorvoer
- APC Smart-UPS C 1000VA 2U
- Een lieve hond

De kast is VOL, er past echt niets meer bij :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:03
Jan-man schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:39:
Pak een goed merk cat 6 (Belkin bijvoorbeeld). Dan kun je met een beetje fatsoen gewoon 2 kabels per buis trekken als het nodig is. Wel even glijmiddel voor kabels gebruiken.
Als je dan toch voor Belkin Belkin Belden gaat, pak dan in een keer de twin kabel. Dan zitten er al twee aan elkaar geplakt en hoef je maar 1x te trekken en heb je twee kabels. Kan er ook niet eentje halverwege achter blijven of wat dan ook.

Edit:
@Annuk, je hebt helemaal gelijk. In ieder geval ik dacht aan de Belden kabel.

Edit2:
Oh geez... 7(8)7 Thanks @psychodude

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 08-09-2024 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
RobertMe schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:47:
[...]

Als je dan toch voor Belkin gaat, pak dan in een keer de twin kabel. Dan zitten er al twee aan elkaar geplakt en hoef je maar 1x te trekken en heb je twee kabels. Kan er ook niet eentje halverwege achter blijven of wat dan ook.
Ik denk dat jij en @Jan-man Belden bedoelen ipv Belkin ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:09
Ja was belden :). Ik gebruik nooit twinkabel. Is zelfs duurde 1.89 vs 82 ct de meter dus 12,5 ct duurder per meter. Daarnaast heb ik tientallen mischien wel honderd kilometers getrokken in de jaren en nog nooit een losgekomen kabel gehad. Ook is het irritant als je ergens een enkele wil trekken ipv dubbel. Moet je weer een losse doos meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
RobertMe schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:47:
[...]

Als je dan toch voor Belkin Belkin gaat, pak dan in een keer de twin kabel. Dan zitten er al twee aan elkaar geplakt en hoef je maar 1x te trekken en heb je twee kabels. Kan er ook niet eentje halverwege achter blijven of wat dan ook.

Edit:
@Annuk, je hebt helemaal gelijk. In ieder geval ik dacht aan de Belden kabel.
Je hebt Belkin naar Belkin gecorrigeerd ;-).
MarkyB schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:41:
[Afbeelding]

Weer wat kleine aanpassingen gemaakt, en even een lijstje met wat we precies zien:

- Werkstation / gamepc
- Synology RS822+
- 24 poort patchpanel
- Kabeldoorvoer
- Een lieve hond

Netjes afgewerkt. Planning op termijn hier soortgelijk. Eén en ander nog een beetje in de wacht tot na koop volgende woning en verhuizing. Bij voorkeur wil ik om het VOL probleem te voorkomen idealiter een hoge serverkast plaatsen. Maar de ruimte moet er uiteraard voor zijn. Anders wordt het 2x under-desk. Twee workstations/game PC's en 1 dedicated workstation alleen al zijn alhier goed voor 2x 5U, 1x 4U.

• Kleaudzak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09-2024
Dag allemaal,

Hopelijk in het juiste topic :).

Huidige Situatie:
  • Ik ben een leek in netwerken :P
  • Op 2 hoog heb ik een switch met bekabeld internet voor onze game pc's.
  • Op de overloop 2 hoog ook een TP-link met wifi via mijn stroom net voor onze werk laptops.
  • Het wifi is van verschrikkelijke kwaliteit.
  • Ethernet poort niet beschikbaar in laptop.
  • Ethernet usb-c adapter van verschillende merken geprobeerd, niet succesvol.
Wens:
Goed draadloos internet op de 2e verdieping zodat wij daar ook met onze laptops kunnen werken.

Huidige gedachten:
  • Nieuwe switch in meterkast met POE.
  • Nieuwe switch op 2e verdieping met POE.
  • Access point aansluiten op de switch op 2e verdieping.
Kan iemand mij beknopt advies geven of ik in de juiste richting denk?
Alternatief, is er een makkelijkere oplossing?

Bedankt allemaal <3

• FredvZ
Kleaudzak schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:34:
  • Op 2 hoog heb ik een switch met bekabeld internet voor onze game pc's.
  • Op de overloop 2 hoog ook een TP-link met wifi via mijn stroom net voor onze werk laptops.
Waarom heb je geen accesspoint op de switch aangesloten waar ook die gamepc's op hangen?

Grote kans dat je wifi daarmee al een stuk beter wordt.

• RobertMe
Op de overloop nu een TP-link met wifi via mijn stroom net voor onze werk laptops.
Wat bedoel je hiermee? Dat het een Ethernet over Powerline ding is? Of heb je er wel gewoon een UTP kabel in zitten?

Verder is je omschrijving wat beperkt. Hoeveel aansluitingen heb je nu (al) etc? Als in: als je toch een leek bent :p ben je niet beter af met bv een TP Link deco setje of iets dergelijks? Die je bedraad overal aansluit en volgens mij ook vaak genoeg al een (beperkt) aantal (switch) ports hebben. Dus 1 kabel die naar de router gaat en dan nog 2 of 3 poorten waarop je PCs / ... aansluit.

Stuk beter dan de adviezen die je hier anders gaat krijgen dat je een 24 poorts of 48 poorts switch, liefst van Ubiquiti Unifi, in de meterkast moet plaatsen en dan kabels door het hele huis en waar nodig een UniFi access point aansluiten. Terwijl Ubiquiti UniFi nogal aan de prijs is, mogelijk nogal overkill, en voor een leek waarschijnlijk niet eens eenvoudig/goed aan de praat te krijgen.

En als je nu al een "ster netwerk" hebt met bv een kabel van meterkast naar eerste verdieping, naar tweede verdieping, ... en overal kleine switches is het makkelijker om op die (enkele) kabels verder te bouwen met dus bv zo'n Deco setje met ingebouwde switch.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Nope :P
Access point aansluiten op de switch op 2e verdieping.
Dit is je oplossing. PoE is niet noodzakelijk, maar afhankelijk van welk AP je koopt. Maar ook dan kun je altijd gebruik maken van een losse PoE injector, die meestal wordt meegeleverd met het AP.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Pazo
  • Laatst online: 23:25

Pazo

Mroaw?

Hierbij wil ik jullie mijn weg naar een compleet nieuw netwerk delen, waar ik de afgelopen maand heel wat uurtjes mee zoet ben geweest. Ik heb in dit topic een hoop mooie dingen en goede tips voorbij zien komen, dus fijn dat ik het mee kon nemen in mijn eigen project.

Ik had hiervoor het meeste best netjes in de meterkast weggewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCK9vdLDVB08surizSANyGUkkBQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXKxiHXqJfwk5n6jyxBMd3WF.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik had een 6u wandrek op zijn kant naast de meter hangen, en daar kon het meeste wel in. Maar het dat was zeker proppen en als ik wat wilde veranderen dan was het de hel om er bij te komen. Ik had al langer de wens om alles in een mooie serverkast te kunnen bouwen, maar daar was simpelweg geen ruimte voor.

Totdat wij besloten om een grote verbouwing te doen; een uitbouw aan de achterkant een berging aan de zijkant van het huis. Dat was hét moment om een droom te verwezenlijken: een ruime serverkast in de nieuwe berging waar alles in kon en ruimte genoeg was. Dus bij de bouw er al rekening mee gehouden: een grote / dikke mantelbuis geplaatst die in de kruipruimte uitkomt, zodat daar alle kabels naar boven kunnen (links in de hoek op de foto's):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euO8ot-gBYwXp8338bx52zNApt4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dd31jkx79lcADMRmBjQyPhd3.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssXd8xfN1Ngkx_jeNGdTkyVha5Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmz4EJUBtJP5dVSCTFLKmS6J.jpg?f=fotoalbum_medium

Toen 2 maanden later de verbouwing zo'n beetje klaar was, heb ik een mooie 15u wandkast opgehangen. Expres zo hoog mogelijk. Kan er net niet onder staan (op ca 180cm van de vloer), maar nu staan er fietsen. Dus hebben we er geen last van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGWnyIpqsrR2WYIk-Ho52mf0FzI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uV7uHPgnSt5ekE3FrPVhTGlh.jpg?f=user_large

Daarna alle apparatuur erin geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXa3zdFOsA-2v_UUduI2XrE0ygQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IgxDWp8dLYSj2m38HgqNB88e.jpg?f=user_large

Toen kwam de grootste uitdaging / het meeste werk: Alle (netwerk)kabels kwamen nu uit in de meterkast. Die moesten dus allemaal verlegd worden naar de serverkast. Dat was hét moment om alle Cat5e kabels die nu naar de (slaap)kamers liepen te vervangen voor (dubbele) Cat6 kabels. Ook bestaande Cat5e kabels vervangen voor nieuwe. Alles nu van Belden, 100% koper. Totaal bijna 400 meter kabel het huis in gegaan :o
Gelukkig hebben we dus een kruipruimte, dus kon ik vrij eenvoudig van de meterkast naar de mantelbuis. Echter er ook voor gekozen om alles aan het plafond (de vloer) te hangen. In de kruipruimte wil nog wel eens een laagje water staan, dus alles van de vloer! Heel wat uurtjes 'onder de grond' doorgebracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fo_MJsgGe1hRHUD-2PzQZg0mnKs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpVY762s015fxozkou2eKahZ.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAxyRdIcYQYKZfhsZwSn9Ps6Qh0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDvRZZjbm1VtUzF1N0tFQDqn.jpg?f=fotoalbum_medium

En daarna begon dus het grote bevestigen van alle netwerkkabels aan de patchpanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsT-AvPdlVyHH2rDGhNUThOSEGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XL6F5dlmtj2Ml7Y1yfA1ZA7i.jpg?f=user_large

In de kamers alle (enkele) netwerkaansluitingen vervangen voor dubbele CAT6 wanddozen van Rutenbeck. Dat is wel even wat beter spul dat het plastic gedoe van de bouwmarkt! Tevens de poorten voorzien van een label zodat het ook bij het patchpaneel straks makkelijk uit elkaar te houden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNBUU0LSiYpR3gN8xuTVl0QgFcE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N05SgCiSCRlJKryL2iK5FPg6.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNth7QpK3nGhHAcdqJ8sRbjZl0k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXZENjw4GoD50rnERvkuwuIY.jpg?f=fotoalbum_medium

Die dikke (12cm doorsnede) mantelbuis was echt wel fijn. Er gaan bergen (netwerk)kabels doorheen en fijn om daar de ruimte voor te hebben. Grijs zijn de CAT5e kabels en blauw de CAT6 kabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4fUqvuT04nkoQpWzhQGzgXIrxg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c13LKxpoIwS3FE2sgcpsiBGe.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDeddlIbOzTqR4_huIB9fGci2T8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9FVaOtOaPKfCy6xChGTe2EL.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu is het aardig klaar. Het meeste is aangesloten en ingesteld. Wil binnenkort nog een keer wat beter passende kabeltjes (goede lengtes) kopen zodat het ook in de kast zelf nog strakker wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hIZI2arBAAyokbmsYuz8rZqYg4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wJUlNipX4ieVd6kegIkvjvkp.jpg?f=user_large

Wat we zien van boven naar beneden, in een 15U wandpatchkast:
  • (Boven / buiten de kast) Zigbee en Z-wave stick voor Home Assistant
  • 1U rack met 4x Rpi (Home Assistant, P1 monitor, Pihole/PiVPN, FlightAware)
  • Borstel voor kabeldoorvoer
  • Draytek VigorSwitch G2280x, voor 24x 1Gbps (en 4x 10 Gbps)
  • Patchpanel 24x CAT5e
  • Borstel voor kabeldoorvoer
  • Patchpanel 24x CAT6
  • Draytek VigorSwitch FX2120, voor 12x 10Gbps
  • Plank met 2x externe HDD voor backups
  • Server PC met los USB scherm ervoor
Heeft heel wat geld gekost, en heel wat uurtjes werk, maar geeft zeker voldoening. En hierbij hoop ik voor de toekomstige jaren een goed netwerk in huis te hebben, ook voor als onze meiden straks groter zijn en eigen PC's krijgen etc.

Owja, en de meterkast? Die is aardig leeg ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6x9i0UOTGODjXKqgFLG3NOhDB8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGA4GQ0ZjbvAzS1ZkFFIB0E3.jpg?f=fotoalbum_medium

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ohhh draai die kabeltjes even om ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Tylen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:52:
[...]

Ohhh draai die kabeltjes even om ;)
Haha. Mm mjah, dat gaat niet zo makkelijk. Zou de hele kabelgoot (ca 6m) die ook achter het bed door loopt open moeten om ze te draaien. Wisselen van plek lukt niet want de ene kabel is zoals je als je ziet net iets langer dan de andere en ze zitten zo strak in die kabelgoot dat een beetje trekken om langer te krijgen niet gaat. :)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:51
Pazo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:21:
berging waar alles in kon en ruimte genoeg was. Dus bij de bouw er al rekening mee gehouden: een grote / dikke mantelbuis geplaatst die in de kruipruimte uitkomt, zodat daar alle kabels naar boven kunnen (links in de hoek op de foto's):
Complimenten hoe het eruit ziet. Ik heb alleen 1 tip, zorg dat er geen lucht van de kruipruimte naar de bewoonde gedeelte van de woning kan. Dit ivm schimmel vorming.

Ik heb dit probleem gehad namelijk. De elektricien had een bijna passend gat geboord voor 220volt maar niet afgekit. Dat is een tijdje goed gegaan, tot ik op een goed moment schimmel zag in alle kleuren van de regenboog op de muur achter de kast/tv meubel.

Edit jouw kruipruimte ziet er veel droger uit als de mijne

[ Voor 3% gewijzigd door TurboTon1973 op 13-09-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

TurboTon1973 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:58:
[...]

Complimenten hoe het eruit ziet. Ik heb alleen 1 tip, zorg dat er geen lucht van de kruipruimte naar de bewoonde gedeelte van de woning kan. Dit ivm schimmel vorming.

Ik heb dit probleem gehad namelijk. De elektricien had een bijna passend gat geboord voor 220volt maar niet afgekit. Dat is een tijdje goed gegaan, tot ik op een goed moment schimmel zag in alle kleuren van de regenboog op de muur achter de kast/tv meubel.

Edit jouw kruipruimte ziet er veel droger uit als de mijne
Dank je. De kruipruimte wordt alleen nat bij veel / langdurige regen, en dan heb ik het over dagen achter elkaar slecht weer. Dan wil er wel eens een laagje grondwater in blijven staan. Maar dat zakt ook vrij snel weer weg naar mate het er de dagen erna minder regent. Eerlijk gezegd verwacht ik geen schimmel. In de 10 jaar dat we hier nu wonen vaak genoeg in de kruipruimte geweest. Eigenlijk altijd droog, behalve dus bij langdurige regen als het grondwaterpeil stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:07
Van de Rutenbeck wanddozen heb je naast de niet afgeschermde variant (zoals hierboven) ook een afgeschermde variant. De afgeschermde variant ziet er, met de volledig metalen behuizing, nog wat degelijker uit. Is het OK om die te gebruiken bij niet afgeschermde kabels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:47
Jazeker.

• bramvanmol
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 07:51
MarkyB schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:41:
[Afbeelding]

- Werkstation / gamepc
- Synology RS822+
- 24 poort patchpanel
- Kabeldoorvoer
- Een lieve hond

Nice, _/-\o_ . Ik heb gelijkaardig materiaal maar het is zo'n zooi dat het hier een NSFW label zou krijgen (idd het glazen deurtje kan bij mij zelfs niet dicht). even een vraagje... Ik heb een gelijkaardige optiplexverzameling maar nog geen mooi afdekplaatje... heb jij die geprint? Zoja heb je een linkje naar het model. gebruik je dan PLA of iets anders? Werkt dat goed? Of heb je ze gekocht, waar dan?
Mocht deze al meerdere keren gepost zijn, mijn excuses ik ben na lange tijd terug ingehaakt. Ik heb een snelle search gedaan op het topic maar niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
Pazo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:21:

Owja, en de meterkast? Die is aardig leeg ;)
[Afbeelding]
Fijn is dat he :) en geen warmte meer in de meterkast ! wij hebben in ons nieuwe huis gekozen om alles uit te laten komen op de zolder incl een eigen groep voor de serverkast (ligt er nu nog rommelig bij maar heb niks meer in de meterkast)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Bumpy_NL schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:50:
Van de Rutenbeck wanddozen heb je naast de niet afgeschermde variant (zoals hierboven) ook een afgeschermde variant. De afgeschermde variant ziet er, met de volledig metalen behuizing, nog wat degelijker uit. Is het OK om die te gebruiken bij niet afgeschermde kabels?
Zoals waarboven? Ik kom met scrollen eigenlijk alleen de afgeschermde variant tegen maar ben geen 463 pagina's langsgegaan. :+

Maar ja, je kunt prima de afgeschermde variant gebruiken. Ik heb trouwens de niet afgeschermde variant, toen ik ze destijds kocht was er daadwerkelijk prijsverschil (nu zijn ze vrijwel even duur lijkt het). Ook deze heb ik met normaal huishoudelijk gebruik nog niet kapot kunnen krijgen dus blijkbaar is het degelijk genoeg.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:07
Xander schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:25:
[...]

Zoals waarboven? Ik kom met scrollen eigenlijk alleen de afgeschermde variant tegen maar ben geen 463 pagina's langsgegaan. :+

Maar ja, je kunt prima de afgeschermde variant gebruiken. Ik heb trouwens de niet afgeschermde variant, toen ik ze destijds kocht was er daadwerkelijk prijsverschil (nu zijn ze vrijwel even duur lijkt het). Ook deze heb ik met normaal huishoudelijk gebruik nog niet kapot kunnen krijgen dus blijkbaar is het degelijk genoeg.
Je hebt helemaal gelijk, ik had het verkeerd voor ogen. In mijn vorige woning had ik ook de niet afgeschermde variant. Hier had ik ook geen problemen mee. De degelijkheid is misschien ook alleen maar een gevoelskwestie. De kunststof montage plaat vond ik bij het monteren niet heel robuust aanvoelen (in de praktijk echter geen probleem mee gehad).

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:11
LightStar schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:18:
[...]

Fijn is dat he :) en geen warmte meer in de meterkast ! wij hebben in ons nieuwe huis gekozen om alles uit te laten komen op de zolder incl een eigen groep voor de serverkast (ligt er nu nog rommelig bij maar heb niks meer in de meterkast)).
Wij gaan binnenkort verbouwen en dan verdwijnt ook vrijwel alles uit de meterkast. Heb er voor gekozen om er een aparte server/patch ruimte (formaat meterkast, alleen wat dieper) voor te laten maken naast de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

bramvanmol schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:33:
[...]

Nice, _/-\o_ . Ik heb gelijkaardig materiaal maar het is zo'n zooi dat het hier een NSFW label zou krijgen (idd het glazen deurtje kan bij mij zelfs niet dicht). even een vraagje... Ik heb een gelijkaardige optiplexverzameling maar nog geen mooi afdekplaatje... heb jij die geprint? Zoja heb je een linkje naar het model. gebruik je dan PLA of iets anders? Werkt dat goed? Of heb je ze gekocht, waar dan?
Mocht deze al meerdere keren gepost zijn, mijn excuses ik ben na lange tijd terug ingehaakt. Ik heb een snelle search gedaan op het topic maar niet gevonden.
Dankje, misschien wel leuk om de foto te plaatsen zodat je wat motivatie krijgt om er iets aan te doen. Je komt tenslotte niet voor niets in dit topic ;)
Ik heb deze zelf geprint in PETG (net effe wat steviger dan PLA). Dit is de link:
https://makerworld.com/en/models/552322#profileId-485669

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:39
ik ga het dan toch hier maar vragen het zal wel naar de bekende weg zijn maar ik kom er niet uit, alvast mijn excusses.
Situatie nu router in mk en kabel onder de grond met gegoten rj 45 stekkers en verleng blokje eraan en kant en klare kabels 3 maal door plfond over de muur (acher gordijn) naar boven waar een switch staat.
Nu gaan we stucen, dus kabels moeten in de muur , daar gaat in de electra buis de rj 45 niet door.
ik wil de kabel cat 6 met koper hebben en keystones ofzo iets. Ik heb wel een kabeltang en ook wel eens kabel geknepen maar dat was niet in een keer een succes verhaal.
Wie kan er linkjes wat ik moet kopen, zodat het zo eenvoudig als mogelijk voor mij is?
Dan bedoel ik lees voor dit moet je stugge kabel hebben met die aansluiting en die tool , ik zie door de bomen het bos niet meer en ik wil 2 kabels naar boven hebben voor de zekerheid.

• psychodude
Qua kabel zou ik kiezen voor Belden. Weet je tenminste dat je kwaliteit hebt.

Voor wat betreft de aansluiting, is het een beetje afhankelijk van wat je voor ogen hebt. Het klinkt nu alsof je een verlopende kabel hebt van punt A naar punt B.

Persoonlijk zou ik in de kamer waar je nu de switch beschrijft, de getrokken kabel in een wandcontactdoos laten uitkomen. Hier kun je kiezen voor een CAT6 wandcontactdoos. Dan werk je hier in principe niet met keystones, noch met RJ45 connectoren op de stugge kabel. Maar sluit je de kabel aan op de LSA strip. Hier heb je LSA punch down tools voor.

In de meterkast, kun je met keystones werken. Mooist voor de afwerking binnen een patch panel. Maar weet niet of daar sprake van is.

Een 'toolless' keystone werkt voor stuggere kabels dan naar mijn idee het meest fijn. Toolless wil overigens niet zeggen dat je 0 gereedschap nodig hebt. Maar geen krimptang om aan te knijpen nodig. En ook zonder patch panel, kun je altijd nog gewoon een netwerk kabel doorverbinden richting de router. Stugge kabel zou ik niet direct op de router aan willen sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
piotr123 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:52:
ik ga het dan toch hier maar vragen het zal wel naar de bekende weg zijn maar ik kom er niet uit, alvast mijn excusses.
Situatie nu router in mk en kabel onder de grond met gegoten rj 45 stekkers en verleng blokje eraan en kant en klare kabels 3 maal door plfond over de muur (acher gordijn) naar boven waar een switch staat.
Nu gaan we stucen, dus kabels moeten in de muur , daar gaat in de electra buis de rj 45 niet door.
ik wil de kabel cat 6 met koper hebben en keystones ofzo iets. Ik heb wel een kabeltang en ook wel eens kabel geknepen maar dat was niet in een keer een succes verhaal.
Wie kan er linkjes wat ik moet kopen, zodat het zo eenvoudig als mogelijk voor mij is?
Dan bedoel ik lees voor dit moet je stugge kabel hebben met die aansluiting en die tool , ik zie door de bomen het bos niet meer en ik wil 2 kabels naar boven hebben voor de zekerheid.
Bij voorkeur trek je nieuwe kabels rechtstreeks vanaf de meterkast naar boven, en als je slim bent maak je direct op je huidige koppelpunt in de ??woonkamer?? ook een doosje met een dubbele aansluiting.

Boodschappen lijstje
Kabel Cat6
Inbouwframe x2
met:
LSA Tool (voor montage in de inbouwframe)
OF
Draagraam (zelf even uitzoeken voor welk merk schakelmateriaal je hebt, dit is een voorbeeld]
met
Keystone Cat6 "Toolless"
Patchkabels om het één en ander aan te sluiten

Hierbij komt natuurlijk wat inbouwdozen, buis, en vergeet ook niet om de passende afdekramen etc. bij te bestellen welke passen/horen bij je huidige schakelmateriaal in huis (plaatje + afwerkrand).

Als je evt. even wat duidelijke foto's plaatst van het/je huidige schakelmateriaal (en/of wat er gaat komen na je verbouwing) kunnen we je mogelijk even mee adviseren, oftewel voordat je daadwerkelijk gaat bestellen even exact omschrijven wat je wilt gaan doen en plaats er dan even de linkjes v/d producten en/of een screenshot van je aanstaande bestelling bij.

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:39
[quote]Annuk schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:35:
[...]

Bij voorkeur trek je nieuwe kabels rechtstreeks vanaf de meterkast naar boven, en als je slim bent maak je direct op je huidige koppelpunt in de ??woonkamer?? ook een doosje met een dubbele aansluiting.

Boodschappen lijstje
Kabel Cat6
Inbouwframe x2
met:
LSA Tool (voor montage in de inbouwframe)
OF
Draagraam (zelf even uitzoeken voor welk merk schakelmateriaal je hebt, dit is een voorbeeld]
met
Keystone Cat6 "Toolless"
Patchkabels om het één en ander aan te sluiten

Dank je wel, de kabel vanuit de meterkast heeft aan het eind een vaste rj45 steker een patchkabel zo begrijp ik nu. Daar kan ik niets meer aan te veranderen. Er is nageisoleerd en ik kan niet meer onder de vloer. Dan koop ik de belden cat 6 kabel. Die moet worden aangesloten op de rj45 (keystone?) en naar boven en daar moet deze uiteindelijk in netgear switch komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
piotr123 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:24:

Dank je wel, de kabel vanuit de meterkast heeft aan het eind een vaste rj45 steker een patchkabel zo begrijp ik nu. Daar kan ik niets meer aan te veranderen. Er is nageisoleerd en ik kan niet meer onder de vloer. Dan koop ik de belden cat 6 kabel. Die moet worden aangesloten op de rj45 (keystone?) en naar boven en daar moet deze uiteindelijk in netgear switch komen.
Waar een wil is is een weg, hier thuis is ook na-geïsoleerd, en daar kon ik ook prima door komen (van die soort PUR-isolatie), het is alleen even meer werk.
Als je ook PUR/PIR isolatie hebt (die tegen de vloer is aangespoten) dan moet je je kabeltje even opzoeken, kijken of er iets beweging in te krijgen is, of met een lange boor direct doorboren in de meterkast naar beneden.. dan daar een buisje in zetten en daar de kabeltjes doorheen de kruipruimte in, en in de woonkamer (kan op je huidige "koppelpunt" of op een andere of meerdere tactische plekken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POIVmBThQGtINculiG-CZij-5Ts=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iaUUQLCMozAbGsStpLfL2XaA.png?f=fotoalbum_medium
Dit zou de wenselijke situatie zijn..

Zie je bovenstaande als echte No-Go dan op het punt waar je nu koppelt (hoop dat je kabeltje uit de vloer lang genoeg is) een doosje plaatsen, naar boven frezen met buis erin, en dan leg je tussen boven en beneden een dubbele kabel in de buis, beide kanten afwerken met dubbel doosje zoals hierboven gestuurd en kan je je kabeltje zo in het doosje drukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYg4t2F8FytqKHd70O988eB2haM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/L2VHxH3Z2c61eOf5AJ1HZCJL.png?f=fotoalbum_medium
Ff heel grof zo getekend zou het dan in jou geval worden.

In de meterkast kan je dan zeggen van ik plaats daar keystones op de kabel, simpel opbouw doosje voor 2/4/meer keystone's en vanaf daar met patchkabels naar je router/switch.
Je kunt evt. afhankelijk van de hoeveelheid (stugge) kabels die je trekt een patchpaneeltje pakken (voor keystones?) of een simpele opbouwbak met een inbouw frame.

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 15:08
Ik ben langzaam alle apparatuur voor mijn nieuwe netwerk (nieuwbouwhuis) aan het bestellen en kom een aardig eind om straks een mooi afgewerkte meterkast te hebben. Ik heb wel nog twee praktische vragen:
  1. Ik verwacht in totaal ca. 300m kabel nodig te hebben en wil graag twee kabels per outlet trekken. Ga ik er enorm veel spijt van krijgen als ik een rol van 305m koop en deze van beide kanten probeer af te rollen?
  2. Vanwege de prijs heb ik dit patchpaneel incl. keystones op het oog. Loop ik hier nog een grote kans dat goedkoop = duurkoop en dat het echt prut keystones zijn, of valt dat met keystones over het algemeen wel mee?

[ Voor 3% gewijzigd door siddler op 26-09-2024 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hipska
  • Laatst online: 15-09 21:08
  1. Ja. Koop gewoon 2 rollen of 1 rol met dubbele kabel.
  2. Lijkt me prima. Je hebt er wel een LSA-tool voor nodig.

• Annuk
siddler schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:06:
Ik ben langzaam alle apparatuur voor mijn nieuwe netwerk (nieuwbouwhuis) aan het bestellen en kom een aardig eind om straks een mooi afgewerkte meterkast te hebben. Ik heb wel nog twee praktische vragen:
  1. Ik verwacht in totaal ca. 300m kabel nodig te hebben en wil graag twee kabels per outlet trekken. Ga ik er enorm veel spijt van krijgen als ik een rol van 305m koop en deze van beide kanten probeer af te rollen?
  2. Vanwege de prijs heb ik dit patchpaneel incl. keystones op het oog. Loop ik hier nog een grote kans dat goedkoop = duurkoop en dat het echt prut keystones zijn, of valt dat met keystones over het algemeen wel mee?
1. Ja daar ga je spijt van krijgen, beter koop je 2 (of misschien 4) dozen/rollen van 100m kabel (of extremer en 2 dozen/rollen van 305m).

2. Als ik je link bekijk, lijkt dit niet inclusief de keystones te zijn, vraag dit even na bij de leverancier.
Heb recent bij iemand dit paneel geplaats, met deze keystones.

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 15:08
Annuk schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:34:
[...]

1. Ja daar ga je spijt van krijgen, beter koop je 2 (of misschien 4) dozen/rollen van 100m kabel (of extremer en 2 dozen/rollen van 305m).

2. Als ik je link bekijk, lijkt dit niet inclusief de keystones te zijn, vraag dit even na bij de leverancier.
Heb recent bij iemand dit paneel geplaats, met deze keystones.
1. Daar was ik helaas al bang voor...
2. Jouw voorstel zou inderdaad mijn alternatief zijn. Maar in de specificaties van het gelinkte product staat onder 'extra' "Inclusief 24x RJ45 Keystone". Scheelt zich op die manier toch bijna 3 tientjes }:O

• Annuk
siddler schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:57:
[...]

1. Daar was ik helaas al bang voor...
2. Jouw voorstel zou inderdaad mijn alternatief zijn. Maar in de specificaties van het gelinkte product staat onder 'extra' "Inclusief 24x RJ45 Keystone". Scheelt zich op die manier toch bijna 3 tientjes }:O
2. Nu zie ik het inderdaad, maar je weet (nog) niet wat voor keystones, zijn het koppel-keystones, cat5e, cat6 of cat6a keystones. Dit dus eerst navragen zou ik adviseren (en laat ze een linkje sturen welk product je dan exact krijgt).

Persoonlijk zoek ik liever zelf m'n producten uit, dan kan je evt waar nodig/wenselijk b.v. zeggen:
• Witte of zwarte keystones voor reguliere aansluiting
• Gele keystones voor video/cameras
• Rode keystones voor de wifi ap's
• Blauwe keystone voor de up/downlinks tussen switches en evt router.

Combinatie pakketten willen ook nog wel eens zijn van wat ligt er aan voorraad op de plank wat niet hard loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Kan ik voor een accespoint beter een RJ45 aan een stugge kabel knijpen of kan ik er beter voor kiezen een keystone in een centraal/inbouwdoos uit te laten komen en dan een korte patchkabel gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51

franssie

Save the albatross

Phoolie schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:19:
Kan ik voor een accespoint beter een RJ45 aan een stugge kabel knijpen of kan ik er beter voor kiezen een keystone in een centraal/inbouwdoos uit te laten komen en dan een korte patchkabel gebruiken?
Bij een inbouwdoos knijp ik er gewoon een stekker aan, stugge kabel. Scheelt ruimte.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:56
Wel de juiste stekker gebruiken, niet een standaard RJ45. Ik heb het thuis allebei: 1 AP via een keystone met zo'n mini-patchkabel van Ubiquiti, maar op de slaapkamerverdieping heb ik een 'field connector' aan de stugge kabel gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
De "officiële" manier is inderdaad Keystone in inbouwdoos en dan een korte patch eraan.
Of een RJ45 field-connector eraan.

Maar ook dat kan niet altijd en overal, heb er van de week een paar opgehangen waar alleen een 19mm buisje uit het plafond kwam, de montagebeugel was al geplaatst dus heb er een gewone RJ45 connector geplaatst (wel geschikt voor solid core kabel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik heb hier een aantal van deze connectoren in gebruik.
Maar passen deze qua formaat eigenlijk wel achter/in een Ubiquiti/Omada AP als je deze strak aan het plafond/muur hebt hangen?
Het zijn vrij forse connectoren en als ik bijvoorbeeld de U6+ bekijk heeft die wel heel erg weinig ruimte daar. Een EAP610 Slim lijkt wel wat meer ruimte te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Piet91 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:19:
Ik heb hier een aantal van deze connectoren in gebruik.
Maar passen deze qua formaat eigenlijk wel achter/in een Ubiquiti/Omada AP als je deze strak aan het plafond/muur hebt hangen?
Het zijn vrij forse connectoren en als ik bijvoorbeeld de U6+ bekijk heeft die wel heel erg weinig ruimte daar. Een EAP610 Slim lijkt wel wat meer ruimte te hebben.
Zie bericht hierboven van mij, had dit dus ook met de U6+, en heb deze connectoren gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:11
In m'n tuinhuis bij m'n carport wordt de komende weken een CAT 7 kabel getrokken tot aan m'n netwerkkast. Doel is een AP in het tuinhuis te hangen, zodat m'n Fronius Wallbox goede WiFi dekking heeft.

Ik dacht eraan met een keystone en opbouw WCD te werken, en heb hiervoor in eerste instantie naar Rutenbeck en Busch-Jäger gekeken (in het tuinhuis heb ik reeds een normale IP 44 schuko stekdoos uit de ocean serie van Busch-Jäger; die serie biedt echter geen ondersteuning voor keystones en RJ45 contactdozen, zover ik kan zien).

Wat me echter opviel (staat expliciet in de documentatie van Rutenbeck), is dat er minimaal 60mm ruimte aanbevolen wordt voor keystone adapters, terwijl hun opbouwdozen maar een 40-tal mm diep zijn. Vandaar wou ik even vragen hoe jullie dit zouden oplossen (CAT 7 kabels zijn immers niet zo buigzaam).
Ter info: kabel zou langs de onderkant in de opbouwdoos komen).

Alternatief waaraan ik dacht is bijvoorbeeld zoiets: Rutenbeck UM-ApG rw (omgekeerd monteren zodat de kabel langs onder binnenkomt).
Of toch maar een normale RJ45 doos met LSA klemmen, zoals deze: Rutenbeck UAE-Cat.6A iso-8 Up 0 in combinatie met een normale opbouwdoos?

Of heeft er iemand een nog betere suggestie?

Experience the mountains!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
melwasul schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:43:
In m'n tuinhuis bij m'n carport wordt de komende weken een CAT 7 kabel getrokken tot aan m'n netwerkkast. Doel is een AP in het tuinhuis te hangen, zodat m'n Fronius Wallbox goede WiFi dekking heeft.

Ik dacht eraan met een keystone en opbouw WCD te werken, en heb hiervoor in eerste instantie naar Rutenbeck en Busch-Jäger gekeken (in het tuinhuis heb ik reeds een normale IP 44 schuko stekdoos uit de ocean serie van Busch-Jäger; die serie biedt echter geen ondersteuning voor keystones en RJ45 contactdozen, zover ik kan zien).

Wat me echter opviel (staat expliciet in de documentatie van Rutenbeck), is dat er minimaal 60mm ruimte aanbevolen wordt voor keystone adapters, terwijl hun opbouwdozen maar een 40-tal mm diep zijn. Vandaar wou ik even vragen hoe jullie dit zouden oplossen (CAT 7 kabels zijn immers niet zo buigzaam).
Ter info: kabel zou langs de onderkant in de opbouwdoos komen).

Alternatief waaraan ik dacht is bijvoorbeeld zoiets: Rutenbeck UM-ApG rw (omgekeerd monteren zodat de kabel langs onder binnenkomt).
Of toch maar een normale RJ45 doos met LSA klemmen, zoals deze: Rutenbeck UAE-Cat.6A iso-8 Up 0 in combinatie met een normale opbouwdoos?

Goed zoeken wordt beloond ;)
https://www.busch-jaeger....us/detail/2CKA001724A2751

Moet je daar bij de verwante artikelen ff zoeken welk plaatje je moet hebben (gangbare maat keystones is 19x15mm), en misschien kan je een haakse keystone vinden voor je kabel :)

Als je dan de juiste EAN-nummers hebt kan je vast een verkoper vinden.

Edit:
Voor 15x19(20)mm kan je deze pakken:
https://www.busch-jaeger....us/detail/2CKA001764A0273

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 27-09-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Annuk schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:36:
Zie bericht hierboven van mij, had dit dus ook met de U6+, en heb deze connectoren gebruikt
Dat snap ik, maar ik vraag dus juist of die field connectors ook passen omdat men die hier ook noemt.
Maar jij zegt dus dat dat niet gaat passen dus?

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 27-09-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Piet91 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:02:
[...]

Dat snap ik, maar ik vraag dus juist of die field connectors ook passen omdat men die hier ook noemt.
Ohh sorry bedoelde dat die field connectoren niet passen inderdaad, dacht dat dat erin stond 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Annuk schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:21:
[...]

De "officiële" manier is inderdaad Keystone in inbouwdoos en dan een korte patch eraan.
Of een RJ45 field-connector eraan.

Maar ook dat kan niet altijd en overal, heb er van de week een paar opgehangen waar alleen een 19mm buisje uit het plafond kwam, de montagebeugel was al geplaatst dus heb er een gewone RJ45 connector geplaatst (wel geschikt voor solid core kabel).
Ok, dan probeer ik waar mogelijk keystones te gebruiken. Zijn er dan nog specificaties waar je op moet letten? Het lijkt mij dat een simpele keystone voor in een patchpanel minder afscherming heeft en dat die dus minder geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Achter een AP zal een UTP kabel niet bewegen, dus eenmaal goed aangesloten blijft die normaalgesproken prima werken. Een UTP kabel aan een stugge kabel die kan bewegen zal over lange tijd wel problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Annuk schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:54:
[...]

Goed zoeken wordt beloond ;)
https://www.busch-jaeger....us/detail/2CKA001724A2751

Moet je daar bij de verwante artikelen ff zoeken welk plaatje je moet hebben (gangbare maat keystones is 19x15mm), en misschien kan je een haakse keystone vinden voor je kabel :)

Als je dan de juiste EAN-nummers hebt kan je vast een verkoper vinden.

Edit:
Voor 15x19(20)mm kan je deze pakken:
https://www.busch-jaeger....us/detail/2CKA001764A0273
Die had ik inderdaad ook al gezien, maar wist niet dat je daar keystones in kon plaatsen.
Klopt het dat je enkel dat bevestigingsplaatje nodig hebt? Visueel kan ik mij momenteel niet voorstellen hoe dit er dan uit komt te zien. Voor andere systemen is er nog een cover plate (voorbeeld), maar zover ik kan zien niet voor de ocean serie :?

Bij het bevestigingsplaatje wat je doorstuurde staat trouwens CAT 3. Wat is het verschil met bijvoorbeeld deze? Afmetingen lijken mij identiek, maar wel een ander productnummer. De voorbeeldfoto's zijn sowieso vreemd: op sommige afbeeldingen lijken de openingen eerder vierkant. Alsof men afbeeldingen van verschillende producten heeft gebruikt...

Dank voor de tip van de haakse keystones! Wist niet dat die bestonden. Heb volgende gevonden:Vermoed dat beiden passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
melwasul schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:43:
Primair afvragen of Cat7 noodzakelijk is voor dit doeleinde.

Eén en ander natuurlijk afhankelijk van wat je met het AP wilt. Maar Cat6 biedt op 37 - 55 m eigenlijk al 10 Gbps. Dit dekt in ieder geval tot Wifi 6. En om heel eerlijk te zijn, gaat voor vermoedelijk veel bestemmingen komende jaren afdoende zijn. Met als voordeel, o.a. flexibelere kabels.

En hoewel qua future proof ik anderszins zou opperen, overweeg glasvezel voor het overbruggen van afstand. Kan ik mij binnen een carport persoonlijk weinig use case bedenken behoudens degelijk WiFi bereik voor je smartphone. Waarbij gebruik, zowel qua tijd als ook data transmissie, komende vele jaren 10 Gbps onwaarschijnlijk zal passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
melwasul schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:49:
[...]

Die had ik inderdaad ook al gezien, maar wist niet dat je daar keystones in kon plaatsen.
Klopt het dat je enkel dat bevestigingsplaatje nodig hebt? Visueel kan ik mij momenteel niet voorstellen hoe dit er dan uit komt te zien. Voor andere systemen is er nog een cover plate (voorbeeld), maar zover ik kan zien niet voor de ocean serie :?
Nee die cover is als opbouw op de muur bedoelt op een inbouwdoos, ocean heeft er een deksel voor zitten dus geen cover erop mogelijk ;)
Bij het bevestigingsplaatje wat je doorstuurde staat trouwens CAT 3. Wat is het verschil met bijvoorbeeld deze? Afmetingen lijken mij identiek, maar wel een ander productnummer. De voorbeeldfoto's zijn sowieso vreemd: op sommige afbeeldingen lijken de openingen eerder vierkant. Alsof men afbeeldingen van verschillende producten heeft gebruikt...
Het cat3 kan je negeren, maar de plaatjes zijn al langer in omloop dan dat cat5e & hoger relevant zijn.
Gatmaten zijn hetzelfde inderdaad maar deze schijnt volgens de specificaties niet te passen in de ocean dozen.
En mee eens de fotos lijken vrij veel op elkaar en lijken dus niet allemaal kloppend te zijn (mogelijk).
Dank voor de tip van de haakse keystones! Wist niet dat die bestonden. Heb volgende gevonden:Vermoed dat beiden passen?
Denk ik wel, heb ze (nog) niet bekeken, makkelijkste voor jezelf is in ieder geval "toolless" ben je er geen lsa - tang voor nodig iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
psychodude schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:11:
[...]

Primair afvragen of Cat7 noodzakelijk is voor dit doeleinde.
Op zich helemaal mee eens :)
De enige "reden" is dat alle kabels bij mij thuis cat 7 kabels zijn. Kwestie van dezelfde kabels in m'n patchkast te hebben...
Annuk schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:32:
[...]

Het cat3 kan je negeren, maar de plaatjes zijn al langer in omloop dan dat cat5e & hoger relevant zijn.
Gatmaten zijn hetzelfde inderdaad maar deze schijnt volgens de specificaties niet te passen in de ocean dozen.
En mee eens de fotos lijken vrij veel op elkaar en lijken dus niet allemaal kloppend te zijn (mogelijk).
Lijkt nochtans in de "combineerbaar met" lijst voor te komen.
Waarschijnlijk ga ik deze nemen, voor één keystone.
Annuk schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:32:
[...]

Denk ik wel, heb ze (nog) niet bekeken, makkelijkste voor jezelf is in ieder geval "toolless" ben je er geen lsa - tang voor nodig iig.
Denk de Metz te nemen. Is weliswaar iets duurder.
Een LSA tang heb ik trouwens :) De Metz zou echter toolless moeten zijn, zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
melwasul schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:12:
[...]

Op zich helemaal mee eens :)
De enige "reden" is dat alle kabels bij mij thuis cat 7 kabels zijn. Kwestie van dezelfde kabels in m'n patchkast te hebben...

[...]

Lijkt nochtans in de "combineerbaar met" lijst voor te komen.
Waarschijnlijk ga ik deze nemen, voor één keystone.

[...]

Denk de Metz te nemen. Is weliswaar iets duurder.
Een LSA tang heb ik trouwens :) De Metz zou echter toolless moeten zijn, zover ik kan zien.
Klopt staat in de combineerbaar met lijst meer in de intro tekst net onder de fotos staat dat is niet geschikt is voor de ocean lijn en staat ook niet in het lijstje "schakelaarprogramma" evenals het product wat jij nu linkt niet in de lijst staat.

Kijk dat scheelt dat je wel al een LSA-tang hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melwasul
Annuk schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:18:
[...]

Klopt staat in de combineerbaar met lijst meer in de intro tekst net onder de fotos staat dat is niet geschikt is voor de ocean lijn en staat ook niet in het lijstje "schakelaarprogramma" evenals het product wat jij nu linkt niet in de lijst staat.

Kijk dat scheelt dat je wel al een LSA-tang hebt.
Hun website lijkt me niet helemaal consequent ;)

Alleszins vind ik in hun ocean catalogus bij de behuizing het volgende terug:

"Behuizing met tekstveld Diepere uitvoering voor datacommunicatie. Geschikt voor datacommunicatiesysteem (DKS) inzetplaatje 1850 EB t/m 1872 EB en 1876 EB."

Bovendien staat in de beschrijving van het inzetplaaje:

"Voor centraalplaat en opbouwbehuizing 1758-..."

Ik verwacht dus dat laatstgenoemde zal passen (1866 EB) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Phoolie schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:08:
[...]

Ok, dan probeer ik waar mogelijk keystones te gebruiken. Zijn er dan nog specificaties waar je op moet letten? Het lijkt mij dat een simpele keystone voor in een patchpanel minder afscherming heeft en dat die dus minder geschikt zijn?
Nee, geen verdere specificaties, een gewone keystone die je ook in een paneel zou zetten zou ik plaatsen (zijn ook geen andere bij mijn weten), en daarop de patchkabel naar je AP.

Voordeel is dat je als je het AP zou verwijderen je zo een draagraam kunt plaatsen en je weer een gewone outlet hebt.

Anderzijds zou ik er een gewone RJ45 plug op monteren die rechtstreeks je AP in gaat (wel een die goed geschikt is voor solid kabel), dan heb je zo min mogelijk overgangen.

• Piet91
  • Niet online
Annuk schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:03:
Ohh sorry bedoelde dat die field connectoren niet passen inderdaad, dacht dat dat erin stond 8)7
Ok, goed om te weten dat die niet passen.
Wel jammer, want ze zijn veel fijner in gebruik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:02
Hoe zijn de ervaringen met de TP-Link TL-SG1016PE? Ik wil deze aanschaffen om mijn router/modem te koppelen met de patchkast in de meterkast, o.a. elke kamer van internet voorzien, bepaalde kamers ‘voorrang’ geven en aparte VLAN’s voor domotica (centraal beheerd met HA). Volgend wat online pagina’s en dit topic lijkt dit makkelijk qua configuratie en beheer te zijn, maar ik lees ook veel over Ubiquiti staan waar ik zelf minder ervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Geen directe persoonlijke ervaring met deze switch. Maar gelet op de specificaties, zou het mogelijk moeten zijn.

Ubiquiti wordt vaak genoemd, zowel hier als overig online, omdat het een partij is die het qua marketing goed speelt in combinatie met het bieden van een ecosysteem, waarbij ze 'alles' omvattend zijn: netwerk (bedraad en wifi), security, telefonie, deur bel/toegang management.

Hetgeen het uitermate makkelijk maakt om binnen hetzelfde ecosysteem in de toekomst ook je eventuele eigen systeem uit te breiden.

Vergelijkbaar als de rol van Sonos in audio.

Is het per se de beste op alle terreinen? Vermoedelijk niet. Ook niet de goedkoopste. Maar het biedt flink gebruiksgemak.

Gelet op je wensen overigens, "elke kamer", "domotica". Kom je met een 16-poort switch uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
psychodude schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:35:
Ubiquiti wordt vaak genoemd, zowel hier als overig online, omdat het een partij is die het qua marketing goed speelt in combinatie met het bieden van een ecosysteem, waarbij ze 'alles' omvattend zijn: netwerk (bedraad en wifi), security, telefonie, deur bel/toegang management.
Ook voor UniFi Video (later UniFi Protect geworden), UniFi Access en UniFi Talk waren ze al populair. UniFi netwerk spul is uiteindelijk gewoon lekker makkelijk omdat je de UniFi Controller hebt die als centraal punt dienst doet. Je doet geen losse apparaten stuk voor stuk beheren. Je hebt de controller met daarin alle apparaten en de mogelijkheid om alles in een keer te beheren. Als ik (UniFi gebruiker) een nieuw access point zou kopen dan prik ik dat in, klik in de controller op "Adopt" en een (paar) minuutje(s) later ben ik klaar. En dan zend die alle SSIDs uit, met het juiste wachtwoord, gekoppeld aan het juiste VLAN, zonder dat ik daarvoor op dat moment iets heb moeten doen. Wil ik een nieuw draadloos netwerk hetzelfde, 1x centraal toevoegen en wordt automatisch uitgerold. En min of meer hetzelfde met switches. En werk je met VLANs maak je 1x het VLAN aan met alle instellingen en wordt dit automatisch uitgerold op de router, bij de switches kun je per poort zo uit een dropdown het VLAN op naam selecteren (geen gedoe met VLAN IDs), bij wifi netwerken selecteer je het VLAN op naam, etc.. Wil ik een overzicht krijgen van alle switch poorten (op alle switches) met een bepaald tagged of native VLAN? Geen probleem, kan ik zo opvragen.
Wil ik een overzicht van alle apparaten, waarmee ze verbonden zijn (switch poort of access point, en welk VLAN of SSID) is dat 1x klikken. Met allemaal losse hardware moet je of alle hardware nalopen (veel werk) of in de router kijken naar DHCP leases (en dan missen clients met een statisch IP, weet je niet hoe ze verbonden zijn, ...).

Overigens is Ubiquiti hier intussen ook lang niet meer uniek in v.w.b. prosumer oplossing (enterprise is dit sowieso meer de standaard). Als echte concurrent hebben ze TP-Link Omada (die mogelijk de boel initieel van Ubiquiti gekocht hebben? Controller leek in de eerste versies exact op die van UniFi, en hardware leek ook identiek). En voor de simpelere huishoudens met niet zoveel apparaten, geen VLANs, ..., zijn de nu ingeburgerde mesh setjes (Deco, Orbi, ...) vast ook al een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:50
Advies gevraagd voor nette lan afwerking en benieuwd hoe anderen dit doen:
Ik heb verspreid door m’n huis in elke kamer 1 of meerdere utp aansluitingen. 22 in totaal.
Er worden er maar een paar continu gebruikt. Laat men ongebruikte aansluitingen continu gepatched in een switch of adhoc waar nodig?
Aan de ene kant is het erg makkelijk om gewoon iets aan te kunnen sluiten zonder na te denken en het meteen werkt. Aan de andere kant houdt dit een 24 poorts switch vrijwel volledig bezet.
Ben heel benieuwd hoe anderen dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Ik ben er voorstander van om alles gepatched te houden.

Als je dan iets nieuws aansluit kan je gelijk aan de slag en hoef je niet eerst zoek naar een patchkabel voor patchpaneel. Het is dan ook een stuk makkelijker bij te houden welke outlet via welk patchpoortje op welk switchpoortje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kasper1985 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:48:
Aan de ene kant is het erg makkelijk om gewoon iets aan te kunnen sluiten zonder na te denken en het meteen werkt. Aan de andere kant houdt dit een 24 poorts switch vrijwel volledig bezet.
Je hebt voordeel want je kunt meteen aan de slag met je patchpunten.
Het nadeel is verwaarloosbaar, wat wil je met de vrije switchpoorten doen?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Pagina: 1 ... 116 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2