Ik heb nog nooit met keystones gewerkt, wel gewoon met zo’n inbouwraamwerk met LSA strookt. Wat maakt keystones zoveel handiger in dit geval?TrustTheCats schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:43:
[...]
Dat was waarschijnlijk slim geweest, ik dacht een paar euro te besparen door alleen in de meterkast met keystones te werken... Nu ik ermee bezig ben, kan ik zeggen dat het de ellende niet waard is inderdaad.
Bij een dubbele inbouwdoos is alles wat flexibeler met keystones aangezien je eerst de keystones dicht kan knijpen.siddler schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:31:
[...]
Ik heb nog nooit met keystones gewerkt, wel gewoon met zo’n inbouwraamwerk met LSA strookt. Wat maakt keystones zoveel handiger in dit geval?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Je kunt keystones makkelijk wisselen van volgorde of om te controleren. Montage van het raamwerk is simpeler. Etc.siddler schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:31:
[...]
Ik heb nog nooit met keystones gewerkt, wel gewoon met zo’n inbouwraamwerk met LSA strookt. Wat maakt keystones zoveel handiger in dit geval?
Welke glasvezel voldoet voor dit doeleinde? "LC-LC OM3"? Zoals deze? https://www.netwerkkabel....om3-15m.html?gad_source=1RobertMe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:28:
[...]
Voordeeltjes van fiber: lager energieverbruik (bij 10Gbit/s), en elektrische scheiding. V.w.b. dat laatste: glasvezel geleid uiteraard niet. En als je switch kapot gaat en stroom op alle poorten zou zetten, of iets van een blikseminslag die "doorslaat" op een van beide kanten dan zijn de einden aan de kabel van elkaar gescheiden en niet beide in een klap stuk. Maar, risico daarop is uiteraard klein, en in geval van blikseminslag heb je toch wel een probleem bij een directe inslag.
Bij buren 2 huizen verder is jaren terug eens de bliksem ingeslagen. Bij mij was niks stuk behalve een aantal LAN poorten op de (Sweex) router (ja, zo lang geleden, zeker 15 jaar). Dus er kan wel wat funky stuff gebeuren op dit vlak bij blikseminslag. Al helemaal omdat bij buren "bij mij onder de kap", nog 1 huis verder ten opzichte van waar was ingeslagen, wel meer apparatuur stuk was gegaan.
En daarnaast uiteraard: omdat het kan. Zelf paar jaar terug glasvezel gelegd tussen kelder en zolder. En dat zijn ook nog maar 2 switches met SFP. Dus blijft 1Gbit/s en leverde helemaal niks op behalve dus "omdat het kan".
Ik ben een huis aan het bouwen en ben net bij de installateur geweest. Er komen +- 30 UTP kabels de meterkast in die ik uiteraard netjes wil afwerken. Ik heb een meterkast van 35cm diep (op de tekening) tot het deurkozijn, met nog 5 cm speling.
Mijn wensenlijst:
2 switches
2 patchpanelen
Homey Bridge/Hue bridge
Denken jullie dat een 10” rack gaat passen of wordt dat te krap? Het deurtje hoeft er van mij niet in. Ik dacht aan zoiets:
https://www.dustinhome.nl.../10-6u-wall-cabinet-black
Of voor 19 inch apparatuur:
https://www.dustinhome.nl...ofessional-dn-19-pb-8u-sw
Mijn wensenlijst:
2 switches
2 patchpanelen
Homey Bridge/Hue bridge
Denken jullie dat een 10” rack gaat passen of wordt dat te krap? Het deurtje hoeft er van mij niet in. Ik dacht aan zoiets:
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Hmmm, spullen voor de aanpassing/ombouw van mijn netwerk zijn binnen maar stom genoeg helemaal niet goed opgelet en de netwerkkabel is niet in een dos maar op een rol (een "drum") geleverd. Ik kan dus niet zelf kabel gaan lopen trekken want die rol die rolt natuurlijk overal heen.
Nu zijn er zogeheten "cable drum rollers", nog vrij prijzig voor iets wat feitelijk niet veel meer dan wat metaal is. Weet iemand een andere manier waarop ik toch zelf die kabel kan gaan trekken zonder zo'n "cable drum roller" nodig te hebben? Ik heb er al wel eentje besteld (pfff iets over de €100 voor iets wat ik maar 1x nodig ga hebben...) maar als iemand een goed werkbaar alternatief weet kan ik die order misschien annuleren - en ook eerder aan de slag met de werkzaamheden.
Nu zijn er zogeheten "cable drum rollers", nog vrij prijzig voor iets wat feitelijk niet veel meer dan wat metaal is. Weet iemand een andere manier waarop ik toch zelf die kabel kan gaan trekken zonder zo'n "cable drum roller" nodig te hebben? Ik heb er al wel eentje besteld (pfff iets over de €100 voor iets wat ik maar 1x nodig ga hebben...) maar als iemand een goed werkbaar alternatief weet kan ik die order misschien annuleren - en ook eerder aan de slag met de werkzaamheden.
Bezemsteel door de rol heen steken en op 2 stoelen oid hangen...Wildfire schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:53:
Hmmm, spullen voor de aanpassing/ombouw van mijn netwerk zijn binnen maar stom genoeg helemaal niet goed opgelet en de netwerkkabel is niet in een dos maar op een rol (een "drum") geleverd. Ik kan dus niet zelf kabel gaan lopen trekken want die rol die rolt natuurlijk overal heen.
Ken je de kabel zo afrollen
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Hoeveel U ben je nodig?The GUI schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:37:
Ik ben een huis aan het bouwen en ben net bij de installateur geweest. Er komen +- 30 UTP kabels de meterkast in die ik uiteraard netjes wil afwerken. Ik heb een meterkast van 35cm diep (op de tekening) tot het deurkozijn, met nog 5 cm speling.
Mijn wensenlijst:
2 switches
2 patchpanelen
Homey Bridge/Hue bridge
Dit een idee:
https://www.netwerkproduc...4x183x400mm-bxhxdzwart-di
Is een alternatief niet om de drum terug te sturen en nieuwe kabel (in doos) te bestellen?Wildfire schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:53:
Dan kan je de drum roller a €100 ook gelijk weer annuleren.
Wanneer je al 30x UTP hebt zou ik zéker voor 19” gaan. 10” is dan echt te krap m.i.The GUI schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:37:
Mijn wensenlijst:
2 switches
2 patchpanelen
Homey Bridge/Hue bridge
Kijk ook even goed hoe diep je switches zijn en of je nog meer wensen voor de toekomst heb (Unifi dream machine pro zie je regelmatig voorbij komen)
Met 35+5 cm zou dat net moeten lukken maar anders is het ook nog een optie om het rack verticaal ipv horizontaal te monteren.
Bijna alle kwalitatieve Cat. 6A kabels worden op een rol geleverd. Daarnaast heb ik een voorkeur voor het merk Belden wat gewoon echt goede kwaliteit is.Superhuuper schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:13:
[...]
Is een alternatief niet om de drum terug te sturen en nieuwe kabel (in doos) te bestellen?
Dan kan je de drum roller a €100 ook gelijk weer annuleren.
Hopelijk weet iemand nog een alternatieve manier waarop ik die rol toch kan gebruiken, want gewoon neerzetten gaat 'm niet worden, die kabel rolt dan echt niet af.
Weet iemand een mooie blindplaat voor een elektrapunt op de buitenmuur (elektra gaat eruit, utp erin) waar ik netjes 2 cat6 kabels door kan leiden middels nette gootjes op de buitengevel?
Is de niko Hydro serie dan niet iets?Ferra schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:40:
Weet iemand een mooie blindplaat voor een elektrapunt op de buitenmuur (elektra gaat eruit, utp erin) waar ik netjes 2 cat6 kabels door kan leiden middels nette gootjes op de buitengevel?
Blindplaat: https://www.niko.eu/nl-nl...01-56d1-a698-85ea7376d7e2
Dan het bijbehorende doosje er nog bij...
Ik heb het vaak gedaan (voordat ik kabel rollers had) met een bezemsteel door de rol heen, dan leg je de rol(len) op 2 stoelen oid en klaar, rollen hangen vrij dan en je kunt je ding doenWildfire schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:30:
[...]
Bijna alle kwalitatieve Cat. 6A kabels worden op een rol geleverd. Daarnaast heb ik een voorkeur voor het merk Belden wat gewoon echt goede kwaliteit is.
Hopelijk weet iemand nog een alternatieve manier waarop ik die rol toch kan gebruiken, want gewoon neerzetten gaat 'm niet worden, die kabel rolt dan echt niet af.
Ik kom met 4U denk ik wel uit, maar hou graag ruimte voor de toekomst. Die ziet er goed uit, dankjewel!Annuk schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:06:
[...]
Hoeveel U ben je nodig?
Dit een idee:
https://www.netwerkproduc...4x183x400mm-bxhxdzwart-di
Inderdaad, ik zag dat alle fatsoenlijke switches 19” zijn dus ik ga voor zo’n beugel/open rack.Superhuuper schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:17:
[...]
Wanneer je al 30x UTP hebt zou ik zéker voor 19” gaan. 10” is dan echt te krap m.i.
Kijk ook even goed hoe diep je switches zijn en of je nog meer wensen voor de toekomst heb (Unifi dream machine pro zie je regelmatig voorbij komen)
Met 35+5 cm zou dat net moeten lukken maar anders is het ook nog een optie om het rack verticaal ipv horizontaal te monteren.
UDM Pro hoeft niet, maar het liefst wel UniFi switches. De Pro Max serie is 325mm zie ik. Dat wordt krap, maar misschien past het nog. Als dat niet past dan pak ik gewoon andere switches
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Hou ook rekening met de stekker aan de achterkant, dus tel daar maar 5-7cm bij op. Tenzij je een haakse stekker meebesteld, dat scheelt weer een paar cm.The GUI schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:11:
[...]
Ik kom met 4U denk ik wel uit, maar hou graag ruimte voor de toekomst. Die ziet er goed uit, dankjewel!
[...]
Inderdaad, ik zag dat alle fatsoenlijke switches 19” zijn dus ik ga voor zo’n beugel/open rack.
UDM Pro hoeft niet, maar het liefst wel UniFi switches. De Pro Max serie is 325mm zie ik. Dat wordt krap, maar misschien past het nog. Als dat niet past dan pak ik gewoon andere switches
Het makkelijkst is waarschijnlijk de apparatuur verticaal ophangen. In het topic zijn daar meerdere voorbeelden te vinden.
Ik ga straks eens proberen of dat fatsoenlijk genoeg werkt. Hopelijk wel, dan kan ik alle werkzaamheden vandaag uitvoeren (en dan die kabelroller morgen weigeren zodat die meteen retour gaat).Annuk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 06:49:
[...]
Ik heb het vaak gedaan (voordat ik kabel rollers had) met een bezemsteel door de rol heen, dan leg je de rol(len) op 2 stoelen oid en klaar, rollen hangen vrij dan en je kunt je ding doen
Ik twijfel of dit het juiste topic is, maar doe toch een poging.
Ons nieuwbouwhuis wil ik voorzien van een wifi-setup van Ubiquiti met o.a. In-Wall accesspoints. Deze kunnen op een wandcontactdoos gemonteerd worden. Nu zijn de wandcontactdozen al afgemonteerd met één of twee UTP aansluitingen. Wat is nu de beste wijze om de In-Wall aan te sluiten?
De connector in de wandcontactdoos zit hoogstwaarschijnlijk (hopelijk 😉) aangesloten op een stugge UTP-kabel. Bij mijn weten wil je hier liever geen directe RJ45 connector op aansluiten. Zou je dus een korte (bijv. 10 cm) afgemonteerde UTP-kabel kunnen gebruiken en deze in de wandcontactdoos kunnen proppen? Of gaat dit niet passen en ontkom je er niet aan om een RJ45 direct op de stugge kabel aan te sluiten? In dat geval; wat zou hiervoor een geschikte connector zijn?
Verhuizing naar de buren
Ons nieuwbouwhuis wil ik voorzien van een wifi-setup van Ubiquiti met o.a. In-Wall accesspoints. Deze kunnen op een wandcontactdoos gemonteerd worden. Nu zijn de wandcontactdozen al afgemonteerd met één of twee UTP aansluitingen. Wat is nu de beste wijze om de In-Wall aan te sluiten?
De connector in de wandcontactdoos zit hoogstwaarschijnlijk (hopelijk 😉) aangesloten op een stugge UTP-kabel. Bij mijn weten wil je hier liever geen directe RJ45 connector op aansluiten. Zou je dus een korte (bijv. 10 cm) afgemonteerde UTP-kabel kunnen gebruiken en deze in de wandcontactdoos kunnen proppen? Of gaat dit niet passen en ontkom je er niet aan om een RJ45 direct op de stugge kabel aan te sluiten? In dat geval; wat zou hiervoor een geschikte connector zijn?
Verhuizing naar de buren
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 25-07-2024 10:00 ]
Mocht een korte utp kable in de wcd niet lukken dan zou een field assembly connector een optie zijn. Zo heb ik hier de access points ook direct aangesloten op de stugge UTP kabels.ChillPascal schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:44:
[mbr]Verhuizing naar de buren[/]
Gewoon een stekker op de kabel zetten, en kan dan uiteraard ook een field connector zijn (i.p.v. een standaard krimp stekker die geschikt is voor solid kabel).ChillPascal schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:44:
[mbr]Verhuizing naar de buren[/]
Problemen ontstaan voornamelijk als je een stugge kabel niet in een vaste installatie gebruikt (dus de kabel regelmatig gaat bewegen, daar is die niet op gemaakt). Maar een access point heeft natuurlijk een vaste plek dus die kabel komt niet van zijn plek. En een overgang van vast naar soepel wil je natuurlijk zo goed mogelijk doen, bij stroom met een stopcontact, bij ethernet (ook) met een WCD. Alleen heb je in deze geen overgang naar soepel (nodig). En bij stroom worden er ook vaak genoeg afwijkende aansluitmethodes gebruikt bij vaste apparatuur. Bij een omvormer van zonnepanelen voer je de stroomkabel rechtstreeks in. Voor een inductiefornuis wordt een Perilex stekker vaker gebruikt. Soms worden er gewoon lasklemmen (Wagos) gebruikt om een kabel van een apparaat aan te sluiten op de vaste bekabeling. ...
TRD07 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:03:
[...]
Mocht een korte utp kable in de wcd niet lukken dan zou een field assembly connector een optie zijn. Zo heb ik hier de access points ook direct aangesloten op de stugge UTP kabels.
Dank voor de reactie heren!RobertMe schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:38:
[...]
Gewoon een stekker op de kabel zetten, en kan dan uiteraard ook een field connector zijn (i.p.v. een standaard krimp stekker die geschikt is voor solid kabel).
Problemen ontstaan voornamelijk als je een stugge kabel niet in een vaste installatie gebruikt (dus de kabel regelmatig gaat bewegen, daar is die niet op gemaakt). Maar een access point heeft natuurlijk een vaste plek dus die kabel komt niet van zijn plek. En een overgang van vast naar soepel wil je natuurlijk zo goed mogelijk doen, bij stroom met een stopcontact, bij ethernet (ook) met een WCD. Alleen heb je in deze geen overgang naar soepel (nodig). En bij stroom worden er ook vaak genoeg afwijkende aansluitmethodes gebruikt bij vaste apparatuur. Bij een omvormer van zonnepanelen voer je de stroomkabel rechtstreeks in. Voor een inductiefornuis wordt een Perilex stekker vaker gebruikt. Soms worden er gewoon lasklemmen (Wagos) gebruikt om een kabel van een apparaat aan te sluiten op de vaste bekabeling. ...
Ik kan zo 1,2,3 niet vinden wat het verschil is tussen een field assembly connector en een 'standaard' RJ45 connector. Verder lijkt me dat een mooie oplossing. Moet ik daarbij nog opletten op een bepaald type of is zoiets voldoende.
Verder twijfel of ik of ik eerst een korte UTP-kabel ga proberen. Daarmee kan de keystone aan de kabel blijven. Dat is wellicht weer handiger, mocht de In-Wall er ooit (bij verhuizing) weer afgaan. Zodat je met een minuut weer de originele afwerking van de wandcontactdoos hebt hersteld. Of zijn er toch degelijk argumenten om dit niet te doen?
[ Voor 8% gewijzigd door ChillPascal op 25-07-2024 11:53 ]
Je kunt gewoon een RJ45 stekker vast maken aan de kabel. Zie hier: https://www.allekabels.nl..._stekkers/vaste-kern.htmlChillPascal schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:47:
[...]
[...]
Dank voor de reactie heren!
Ik kan zo 1,2,3 niet vinden wat het verschil is tussen een field assembly connector en een 'standaard' RJ45 connector. Verder lijkt me dat een mooie oplossing. Moet ik daarbij nog opletten op een bepaald type of is zoiets voldoende.
Verder twijfel of ik of ik eerst een korte UTP-kabel ga proberen. Daarmee kan de keystone aan de kabel blijven. Dat is wellicht weer handiger, mocht de In-Wall er ooit (bij verhuizing) weer afgaan. Zodat je met een minuut weer de originele afwerking van de wandcontactdoos hebt hersteld. Of zijn er toch degelijk argumenten om dit niet te doen?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Weet je toevallig waar in de NEN 1010 of andere norm staat dat dat niet mag? Als de mantel van de UTP geïsoleerd is voor de hoogste spanning die in dezelfde buis zit, lijkt het wel te mogen.Annuk schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:57:
[...]
Hoe bedoel je dat?
Want je mag absoluut geen UTP (of shielded versie) bij in een buis met VD-draad (installatie draad) trekken!
In het VK hebben ze op dit gebied volgens mij praktisch dezelfde elektra-regels als wij (BS 7671 is net als NEN 1010 gebaseerd op IEC 60364), maar er is een fabrikant die een stroomkabel met geïntegreerde datakabel op de markt brengt. In deze PDF leggen ze uit waarom dat mag; de nummers van de bepalingen (528.1 en 528.2) zijn in de NEN 1010 hetzelfde. Uiteraard moet de mantel van de UTP geschikt zijn, maar als die voldoende geïsoleerd is lijkt het wel samen in een buis te mogen.
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 25-07-2024 14:04 ]
Weet je, dan doe je het toch gewoon. Dan sla je alle adviezen hier in de wind en leg je ze gewoon in dezelfde buis. Je zult er wel verstand van hebben, met je karmabadge 'meterkast'. En er is geen stroombuisjes- of netwerkkabeltjespolitie, dus wie houdt je tegen?Juerd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:03:
[...]
Weet je toevallig waar in de NEN 1010 of andere norm staat dat dat niet mag? Als de mantel van de UTP geïsoleerd is voor de hoogste spanning die in dezelfde buis zit, lijkt het wel te mogen.
Het wordt daardoor wel off-topic, want met 'nette lan afwerking' heeft het dan niks meer te maken.
Punctuality is the politeness of kings
Jammer dat je zo begint, want ik ben (net als @Juerd ) ook wel erg benieuwd waarom je geen UTP bij VD-draad in mag trekken. Praktisch is het uiteraard niet, maar als het de enige mogelijkheid is om in een bepaalde kamer UTP te krijgen kan het toch een uitkomst zijn.dreamscape schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:10:
Weet je, dan doe je het toch gewoon. Dan sla je alle adviezen hier in de wind en leg je ze gewoon in dezelfde buis. Je zult er wel verstand van hebben, met je karmabadge 'meterkast'. En er is geen stroombuisjes- of netwerkkabeltjespolitie, dus wie houdt je tegen?
Het wordt daardoor wel off-topic, want met 'nette lan afwerking' heeft het dan niks meer te maken.
Als het 19mm pijpjes betreft, en er slechts drie draden in een buis zitten zou er best een CAT6-kabeltje bij moeten passen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat ligt natuurlijk wat je definitie van een "nette afwerking" is. Voor de een is "netjes" als het voldoet aan norm XYZ, voor de ander is het "netjes" als er zo min mogelijk techniek zichtbaar is.dreamscape schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:10:
Spel en typfouten voorbehouden
Dan frees je toch even een extra buisje in de muur? Is het ook niet meer zichtbaar. Alles kan.FredvZ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:15:
[...]
Dat ligt natuurlijk wat je definitie van een "nette afwerking" is. Voor de een is "netjes" als het voldoet aan norm XYZ, voor de ander is het "netjes" als er zo min mogelijk techniek zichtbaar is.
Punctuality is the politeness of kings
Dat zou ook mijn voorkeur hebben, maar dan moet je wel die mogelijkheid hebbendreamscape schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:32:
Dan frees je toch even een extra buisje in de muur? Is het ook niet meer zichtbaar. Alles kan.
Volgens mij mag je alleen een grijze kabel (XMVK) ernaast leggen. Als je losse draden in de buis hebt zitten dan kunnen ze om elkaar verstrengeld raken. Ik denk dat het daarom niet mag/aangeraden wordt.Andrehj schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:14:
[...]
Jammer dat je zo begint, want ik ben (net als @Juerd ) ook wel erg benieuwd waarom je geen UTP bij VD-draad in mag trekken. Praktisch is het uiteraard niet, maar als het de enige mogelijkheid is om in een bepaalde kamer UTP te krijgen kan het toch een uitkomst zijn.
Als het 19mm pijpjes betreft, en er slechts drie draden in een buis zitten zou er best een CAT6-kabeltje bij moeten passen.
De NEN1010 is alleen een aanbeveling, geen verplichting zoals ik het heb begrepen.
Je komt agressief over op mij of is dat jouw bedoeling?Andrehj schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:14:
[...]
Jammer dat je zo begint, want ik ben (net als @Juerd ) ook wel erg benieuwd waarom je geen UTP bij VD-draad in mag trekken. ...
NEN1010:2020 is een norm welke gaat over stroomvoerende kabels en leidingen, niet andere vormen zoals stuurkabels, datakabels, remleidingen of transparante zuurstofleidingen. Naast stroomvoerende kabels mogen er daarom geen andere zaken in dezelfde buis.
En inderdaad, er is geen aan te wijzen paragraaf waar letterlijk in staat dat bijvoorbeeld een hydraulische slang niet in één buis mag met stroomdraden: toch is het niet toegestaan, ook al past het en komt het goed uit.
UTP wordt geschaard onder zwakstroom naar mijn mening en daar maakt de norm wel weer melding van: geen zwakstroom, sterkstroom en krachtstroom mix in één buis.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Correct. Het is een manier om te voldoen aan de bovenliggende Europesche Richtlijnen.DutchKel schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:37:
De NEN1010 is alleen een aanbeveling, geen verplichting zoals ik het heb begrepen.
Als consument hoef je een norm als NEN1010 niet te volgen. Het is echter wel heel erg verstandig om het wel te doen: Je weet dan zeker dat je installatie veilig is en mocht het onverhoopt toch misgaan kan je niet in de discussie komen of de elektrische installatie wel veilig is/was.
Mooie aanvulling.FredvZ schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:44:
[...]
Correct. Het is een manier om te voldoen aan de bovenliggende Europesche Richtlijnen.
Als consument hoef je een norm als NEN1010 niet te volgen. Het is echter wel heel erg verstandig om het wel te doen: Je weet dan zeker dat je installatie veilig is en mocht het onverhoopt toch misgaan kan je niet in de discussie komen of de elektrische installatie wel veilig is/was.
Ik zit hier dadelijk met mijn kantoor met dezelfde uitdaging.
Ik heb gratis wat Van Geel GWO4 wandgoten op de kop kunnen tikken. Die wil ik de hele kamer rond laten gaan. Daar loopt dadelijk ook stroom en netwerk naast elkaar. Stroom doe ik via een XMVK kabel erin leggen en de netwerkkabels liggen dan ernaast. Dit was ook zo gedaan toen ik de wandgoten van de muur af haalde. Die kabels kon ik helaas niet hergebruiken ivm de ouderdom, er zaten kabels tussen met andere kleuren dan die we nu hanteren.
De NEN 1010 heeft volgens 11.2e wel degelijk betrekking op "vaste leidingsystemen voor informatie- en communicatietechnologie, signalering, besturing en soortgelijke toepassingen".DeBolle schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:39:
NEN1010:2020 is een norm welke gaat over stroomvoerende kabels en leidingen, niet andere vormen zoals stuurkabels, datakabels, remleidingen of transparante zuurstofleidingen. Naast stroomvoerende kabels mogen er daarom geen andere zaken in dezelfde buis.
Het lijkt me niet nodig om het in het absurde te trekken door over vloeistof- en gasleidingen te beginnen. Het is een veelgehoord "feit" dat UTP niet in een elektrabuis mag samen met installatiedraden, en ik zou wel eens willen weten waarom dat niet zou mogen, zeker omdat in de NEN 1010 bijna letterlijk staat onder welke omstandigheden het wel mag.
In veel gevallen zou je veel makkelijker een nette LAN-afwerking kunnen verkrijgen als je daarvoor bestaande voorzieningen kunt gebruiken. Ik heb wel meer elektrische broodjes aap gedebunkt, die veel moeite, tijd, en materiaal kunnen besparen (je mag bijvoorbeeld wél 5 draden van 2,5 mm² voor je kookplaat door een 16 mm² buis doen, als het lukt, en dat kan een behoorlijke verbouwing schelen), en ik hoop deze aan dat lijstje toe te voegen. Maar @Annuk weet er veel van af, en ik ben benieuwd of die het ook "ooit ergens geleerd heeft", of wellicht weet van een norm of regel die ik nog niet heb kunnen vinden.
Hoewel dat hier erg off-topic wordt, wil ik dat toch even nuanceren: het Bbl (voorheen Bouwbesluit) stelt de veiligheidsregels van de NEN 1010 verplicht in artikel 3.106 voor bestaande bouw en 4.199 voor nieuwbouw. In veel gevallen zul je de regels van het Bbl moeten volgen, of minstens een equivalent veiligheidsniveau moeten verkrijgen in welk geval je alsnog de regels moet kennen.DutchKel schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:37:
Dus als het bij elektrische dingen gaat over of iets "mag" of "niet mag", dan klopt het volgens mij wel om daarbij uit te gaan van de NEN 1010.
Ben wel benieuwd waar dan hard te maken valt dat het absoluut niet mag. Op andere fora als circuits online kom je tenslotte tegengestelde beweringen tegen, dat het wel mag, hoewel met nodige vereisten en zaken om alert op te zijn.DeBolle schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:39:
[...]
Je komt agressief over op mij of is dat jouw bedoeling?
En inderdaad, er is geen aan te wijzen paragraaf waar letterlijk in staat dat bijvoorbeeld een hydraulische slang niet in één buis mag met stroomdraden: toch is het niet toegestaan, ook al past het en komt het goed uit.
UTP wordt geschaard onder zwakstroom naar mijn mening en daar maakt de norm wel weer melding van: geen zwakstroom, sterkstroom en krachtstroom mix in één buis.
Huh, waar leid je dat uit af? Agressiviteit is zeker niet de bedoelingDeBolle schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:39:
Je komt agressief over op mij of is dat jouw bedoeling?
Ik was alleen teleurgesteld in de toon van de post van dreamscape richting Juerd en wil oprecht graag weten waarom iets wel of niet mag. Het argument van "zo doe ik het altijd" of "dat heeft iemand mij ooit verteld" werkt bij mij ook niet zo goed.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Misschien dan iets wat in de praktijk zou kunnen gebeuren:
Leiding in de muur waar VD-draad en utp-kabel doorheen loopt wordt tijdens het boren van een gat zo geraakt dat de fase en sommige aders van de utp met elkaar in verbinding komen. Dan zou er dus 230 over je netwerk heen kunnen gaan. Het is natuurlijk puur hypothetisch, maar dit lijkt me wel iets wat je niet echt zou moeten willen. Daarnaast is het maar de vraag of het allemaal past door 1 buis.
Leiding in de muur waar VD-draad en utp-kabel doorheen loopt wordt tijdens het boren van een gat zo geraakt dat de fase en sommige aders van de utp met elkaar in verbinding komen. Dan zou er dus 230 over je netwerk heen kunnen gaan. Het is natuurlijk puur hypothetisch, maar dit lijkt me wel iets wat je niet echt zou moeten willen. Daarnaast is het maar de vraag of het allemaal past door 1 buis.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik zou er eerlijk gezegd ook niet aan beginnen. Hoe ga je die bekabeling erbij trekken? Waarschijnlijk met een (stalen) trekveer. Tijdens het er doorheen trekken kom je altijd een stukje tegen wat nét ff wat moelijker gaat. Je geeft een iets te harde ruk en beschadigd misschien een VD-draad, of erger nog, de kabel schiet los...
(Ik heb het zelf gehad met luidspreker kabel in een lege pijp. Iets te hard getrokken. Door die pijp gaat nu niets meer...)
(Ik heb het zelf gehad met luidspreker kabel in een lege pijp. Iets te hard getrokken. Door die pijp gaat nu niets meer...)
@Andrehj @dreamscape @DutchKel @DeBolle @FredvZ @psychodudeJuerd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:03:
[...]
Weet je toevallig waar in de NEN 1010 of andere norm staat dat dat niet mag? Als de mantel van de UTP geïsoleerd is voor de hoogste spanning die in dezelfde buis zit, lijkt het wel te mogen.
In het VK hebben ze op dit gebied volgens mij praktisch dezelfde elektra-regels als wij (BS 7671 is net als NEN 1010 gebaseerd op IEC 60364), maar er is een fabrikant die een stroomkabel met geïntegreerde datakabel op de markt brengt. In deze PDF leggen ze uit waarom dat mag; de nummers van de bepalingen (528.1 en 528.2) zijn in de NEN 1010 hetzelfde. Uiteraard moet de mantel van de UTP geschikt zijn, maar als die voldoende geïsoleerd is lijkt het wel samen in een buis te mogen.
Volgens de NEN1010: 2015-C2
528.1 Nabijheid van elektrische voorzieningen
Stroomketens behorend tot spanningsband I en II volgens NEN-EN-IEC 10449 mogen zich niet bevinden in hetzelfde leidingsysteem, tenzij is voldaan aan een van de volgende voorwaarden:
• —elke kabel of geleider is geïsoleerd voor de hoogste aanwezige spanning,
• elke geleider van een meeraderige kabel is geïsoleerd voor de hoogste in de kabel aanwezige spanning,
• —de kabels zijn geïsoleerd voor de spanning in het systeem waartoe zij behoren en zijn ondergebracht in een aparte ruimte van een kabelkoker- of kabelgootsysteem,
• —de kabels zijn geïnstalleerd op een kabelbaansysteem, waar in fysieke scheiding is voorzien door een afscheiding of
• —er wordt gebruikgemaakt van een afzonderlijk buis-, kabelgoot- of kabelkokersysteem;
• —de kabels die deel uitmaken van stroomketens behorend tot spanningsband II voldoen aan de eisen voor basisbescherming en foutbescherming overeenkomstig 412.2.4.1.
Voor SELV- en PELV-systemen zijn de eisen van rubriek 414 van toepassing.
OPMERKING 1 Bij telecommunicatienetten, datalijnen enz. kan bijzondere aandacht moeten worden geschonken aan mogelijke elektromagnetische en elektrostatische storingen.
OPMERKING 2 Bij de nabijheid van leidingsystemen en bliksembeveiligingssystemen behoort de NEN-EN-IEC 62305-reeks te worden beschouwd.
Volgens de uitleg die mij hierover gegeven is komt dit erop neer dat ook de ader-isolatie van de data-kabel ook gespecificeerd moet zijn tot tenminste 400VAC, oftewel van iedere ader separaat in de data-kabel.528.2 Nabijheid van communicatiekabels
Indien ondergrondse kabels voor telecommunicatie en ondergrondse voedingskabels elkaar kruisen of in elkaars nabijheid liggen moet een minimale afstand van 100 mm worden aangehouden, tenzij aan de eisen volgens a) of b) wordt voldaan:
• a)tussen de kabels moet een brandwerende afscheiding zijn aangebracht, bijvoorbeeld stenen, afschermkappen voor kabels (van steen of beton), voorgevormde blokken (beton), of aanvullende bescherming door een kabelbuis of doorvoeren van brandwerende materialen of
• b)bij elkaar kruisende kabels moet zijn voorzien in een mechanische bescherming tussen de kabels, bijvoorbeeld een kabelbuis, betonnen beschermkappen voor de kabel of voorgevormde blokken.
OPMERKING a. Wanneer leidingsystemen voor radio- en tv-signalen in de nabijheid komen van voedingsleidingen behoort NEN-EN 50083te worden beschouwd.
OPMERKING b Voor het aansluiten van gecombineerde contactdozen voor telecommunicatie (met inbegrip van de antenneaansluiting) en voedingslijnen behoort NEN-EN 41003 te worden beschouwd.
Vanwege bovenstaande (en dat stond in de oudere NEN1010 wel) werd er dus gespecificeerd (aangezien de losse aders in de data-kabel niet tot tenminste 400VAC goedgekeurd zijn) dat alle delen dubbel geïsoleerd moeten zijn. Plat gezegd: grijze kabel + data kabel.
Zoektips: SELV, PELV, data(kabels), telecommunicatie
Klopt, denk ik, maar alleen in theorie. Want die isolatie heeft zo'n UTP kabel niet.Juerd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:03:
Als de mantel van de UTP geïsoleerd is voor de hoogste spanning die in dezelfde buis zit, lijkt het wel te mogen.
Zo heb ik 'm ook begrepen. Losse VD draden zijn eigenlijk altijd onvoldoende geïsoleerd om er iets anders bij te mogen leggen, en moeten tevens van één groep zijn, tegen verwarring op dat punt. Pak je kabels, dan mag er veel meer, dankzij de extra isolatie en duidelijke scheiding van wat wat is.Annuk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:49:
Plat gezegd: grijze kabel + data kabel.
Het gaat nog meer om de data-kabels dan om de VD-draad, de VD-draad is opzichzelf wel geïsoleerd voor de spanning die er doorheen gaat, maar de kansen van beschadiging(en) zijn groot(er) doordat er enkele isolatie is.Gwaihir schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:00:
[...]
Klopt, denk ik, maar alleen in theorie. Want die isolatie heeft zo'n UTP kabel niet.
[...]
Zo heb ik 'm ook begrepen. Losse VD draden zijn eigenlijk altijd onvoldoende geïsoleerd om er iets anders bij te mogen leggen, en moeten tevens van één groep zijn, tegen verwarring op dat punt. Pak je kabels, dan mag er veel meer, dankzij de extra isolatie en duidelijke scheiding van wat wat is.
P.S. heb inderdaad wel eens specifieke kabel in handen gehad speciaal gemaakt voor laadpalen/omvormers waarbij deze is voorzien van 3F+N+PE+ Datakabel, en heb er verschillende gezien maar komt eigenlijk op neer dat het YMVK en UTP aan elkaar is geplakt met mogelijk nog weer een algehele buitenmantel daaromheen.
Beetje vergelijkbaar met b.v. de TWIN-kabel van Belden, zijn ook 2 losse UTP-kabels die aan elkaar geplakt zijn.
Okay, in elk geval dus dezelfde bepalingen als die ik al had genoemd en niet iets anders er nog bij, dat scheelt complexiteit.Annuk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 16:49:
Volgens de NEN1010: 2015-C2
[...]
Volgens de uitleg die mij hierover gegeven is komt dit erop neer dat ook de ader-isolatie van de data-kabel ook gespecificeerd moet zijn tot tenminste 400VAC, oftewel van iedere ader separaat in de data-kabel.
Dan gaat het alleen nog over de interpretatie.
De spanning van 400 VAC klopt, als dat de hoogst aanwezige spanning is. Maar heb je een enkelfasegroep in die buis, dan is de hoogst aanwezige spanning 230 V en kan de isolatie dus ook wat minder.
Elke ader van een datakabel isoleren lijkt me zinloos waar de mantel intact is. Als de buitenmantel van de datakabel (bijv. UTP) geïsoleerd is voor de juiste spanning, heb je al dubbele isolatie: de geleider van de VD heeft de eerste laag isolatie, de mantel de tweede. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van iets waar 3-voudige isolatie verplicht was.
Anders wordt dat, in een omhulsel waar je de datakabel ontmanteld zou hebben. Dan moet natuurlijk wel elke ader geïsoleerd zijn voor de hoogst aanwezige spanning, omdat de mantel dat niet doet. Maar als je bijvoorbeeld de datakabel eerst de lasdoos uit laat gaan, en daarbuiten pas ontmantelt, kan de isolatie van de aders er, lijkt mij, niet toe doen.
Dit gezegd hebbend, lijkt het erop dat het niet moeilijk is om UTP-kabels te vinden waarvan de aders onderling 1000 V geïsoleerd zijn (500 V per laag).
Ik heb denk ik gevonden wat je bedoelt in NEN 1010:2005 onder 411.1.3, maar ook daar gaat het om dubbele isolatie ("omhulsels van isolatiemateriaal als aanvulling op de fundamentele isolatie", "voor de hoogst optredende spanning zijn geïsoleerd")Vanwege bovenstaande (en dat stond in de oudere NEN1010 wel) werd er dus gespecificeerd (aangezien de losse aders in de data-kabel niet tot tenminste 400VAC goedgekeurd zijn) dat alle delen dubbel geïsoleerd moeten zijn. Plat gezegd: grijze kabel + data kabel.
Zoektips: SELV, PELV, data(kabels), telecommunicatie
De meeste UTP lijkt inderdaad maar 60 à 150 V te mogen hebben, maar als je goed zoekt, blijkt netwerkkabel met hogere ratings wel te bestaan.Gwaihir schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:00:
[...]
Klopt, denk ik, maar alleen in theorie. Want die isolatie heeft zo'n UTP kabel niet.
(Edit 2024-07-25 19:18 - links veranderd naar meer normale kabels.)
Mijn voorzichtige conclusie is dus dat UTP samen met VD in een buis wél mag met kabel die het kan hebben, maar dat de specificatie van de isolatie van de meeste netwerkkabels te laag is.
[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 25-07-2024 19:18 ]
Alleen is dat Profinet kabel en geen UTP voor in huis, het doet ook max 100Mbit en je moet keystones vinden met de spacing van een Intratuin hark om de draadjes tussen de vorkjes te krijgen.
De bijbehorende patchstrook kost iets van 100.- per connectie, ik zou thuis andere kabels leggen en een stucadoor laten komen.
De bijbehorende patchstrook kost iets van 100.- per connectie, ik zou thuis andere kabels leggen en een stucadoor laten komen.
KloptJuerd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:56:
[...]
Okay, in elk geval dus dezelfde bepalingen als die ik al had genoemd en niet iets anders er nog bij, dat scheelt complexiteit.
Dan gaat het alleen nog over de interpretatie.
Men gaat uit van een standaard 3Fase net, die normering daarin moet je ook aanhouden, en zeker als jij een 3F aansluiting hebt waarbij je een zwevende nul krijgt en je spanning scheef gaat trekken, oftewel je kunt een spanning van 400V krijgen op een 1F eindgroep.De spanning van 400 VAC klopt, als dat de hoogst aanwezige spanning is. Maar heb je een enkelfasegroep in die buis, dan is de hoogst aanwezige spanning 230 V en kan de isolatie dus ook wat minder.
En daar zit ook net de crux, wanneer weet je of de mantels volledig goed zijn? Ga je de utp + VD er weer uithalen en daarna er weer in trekken?Elke ader van een datakabel isoleren lijkt me zinloos waar de mantel intact is. Als de buitenmantel van de datakabel (bijv. UTP) geïsoleerd is voor de juiste spanning, heb je al dubbele isolatie: de geleider van de VD heeft de eerste laag isolatie, de mantel de tweede. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van iets waar 3-voudige isolatie verplicht was.
Uiteindelijk dus zelfs 4-voudige isolatie als je gemengde stroomketens wilt hanteren (want dat is dit).
Maar inderdaad zowel de aders in de YMVK kabel als de aders in de data-kabel moeten de afdoende isolatie hebben voor de maximaal te verkrijgen spanning in een gemengd circuit.
Deze conclusie is dus foutief. In de NPR5310 staan ook wel voorbeelden etc. van wat wel/niet mag en daarin staat ook dat je dus minimaal 3-voudige isolatie moet hebben (minimaal 400V gecertificeerd), en bij voorkeur 4-voudig.Anders wordt dat, in een omhulsel waar je de datakabel ontmanteld zou hebben. Dan moet natuurlijk wel elke ader geïsoleerd zijn voor de hoogst aanwezige spanning, omdat de mantel dat niet doet. Maar als je bijvoorbeeld de datakabel eerst de lasdoos uit laat gaan, en daarbuiten pas ontmantelt, kan de isolatie van de aders er, lijkt mij, niet toe doen.
Dit gezegd hebbend, lijkt het erop dat het niet moeilijk is om UTP-kabels te vinden waarvan de aders onderling 1000 V geïsoleerd zijn (500 V per laag).
[...]
Ik heb denk ik gevonden wat je bedoelt in NEN 1010:2005 onder 411.1.3, maar ook daar gaat het om dubbele isolatie ("omhulsels van isolatiemateriaal als aanvulling op de fundamentele isolatie", "voor de hoogst optredende spanning zijn geïsoleerd")
[...]
De meeste UTP lijkt inderdaad maar 60 à 150 V te mogen hebben, maar als je goed zoekt, blijkt netwerkkabel met hogere ratings wel te bestaan.
Mijn voorzichtige conclusie is dus dat UTP samen met VD in een buis wél mag met kabel die het kan hebben, maar dat de specificatie van de isolatie van de meeste netwerkkabels te laag is.
Je hoeft geen rekening te houden met fasen die niet in dezelfde buis zitten; het gaat hier echt om de hoogste aanwezige spanning. Je hoeft ook geen rekening te houden met een zwevende nul; bij een zwevende nul gaan dingen gewoon stuk. Toch zal een zwevende nul de kabels/draden niet zomaar stuk maken: er zal niet zomaar isolatiedoorslag plaatsvinden omdat iets met een gespecificeerde isolatie voor een bepaalde spanning altijd wordt getest met een veel hogere spanning.Annuk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:31:
Men gaat uit van een standaard 3Fase net, die normering daarin moet je ook aanhouden, en zeker als jij een 3F aansluiting hebt waarbij je een zwevende nul krijgt en je spanning scheef gaat trekken, oftewel je kunt een spanning van 400V krijgen op een 1F eindgroep.
Je weet nooit zeker of de isolatie onbeschadigd is, van draden of kabels in een buis. Je gokt erop dat het goed zit, of je doet een isolatieweerstandmeting. Maar zelfs als je het meet, heb je geen garantie: misschien is de isolatie wel stuk aan de zijkant waar niks anders zit. Dan komt het met vlag en wimpel door de test, ondanks de beschadiging. (En dan kun je je ook afvragen of het boeit.)En daar zit ook net de crux, wanneer weet je of de mantels volledig goed zijn? Ga je de utp + VD er weer uithalen en daarna er weer in trekken?
Maar voor dat verhaal maakt 't op zich niet uit of je alleen installatiedraden hebt, of ook een netwerkkabel daarbij.
Ik kan het niet vinden. Ik heb gezocht naar "isolatie", "dubbel", "3-voudig", en "400". Het enige dat in de buurt komt dat ik heb gevonden, gaat over verstoorde signalen, en daar wordt twisted pair als een van de oplossingen genoemd.In de NPR5310 staan ook wel voorbeelden etc. van wat wel/niet mag en daarin staat ook dat je dus minimaal 3-voudige isolatie moet hebben (minimaal 400V gecertificeerd), en bij voorkeur 4-voudig.
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 25-07-2024 21:11 ]
De dingen die stuk gaan zijn inderdaad aangesloten apparaten die geen spanningen >250V aan kunnen.Juerd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:10:
[...]
Je hoeft geen rekening te houden met fasen die niet in dezelfde buis zitten; het gaat hier echt om de hoogste aanwezige spanning. Je hoeft ook geen rekening te houden met een zwevende nul; bij een zwevende nul gaan dingen gewoon stuk. Toch zal een zwevende nul de kabels/draden niet zomaar stuk maken: er zal niet zomaar isolatiedoorslag plaatsvinden omdat iets met een gespecificeerde isolatie voor een bepaalde spanning altijd wordt getest met een veel hogere spanning.
Er zal niet zomaar isolatiedoorslag plaatsvinden inderdaad, maar daar waar de mantel(s) beschadigd zijn mogelijk wel.
Klopt, ik (her)ken het[...]
Je weet nooit zeker of de isolatie onbeschadigd is, van draden of kabels in een buis. Je gokt erop dat het goed zit, of je doet een isolatieweerstandmeting. Maar zelfs als je het meet, heb je geen garantie: misschien is de isolatie wel stuk aan de zijkant waar niks anders zit. Dan komt het met vlag en wimpel door de test, ondanks de beschadiging. (En dan kun je je ook afvragen of het boeit.)
Maar voor dat verhaal maakt 't op zich niet uit of je alleen installatiedraden hebt, of ook een netwerkkabel daarbij.
Hier nog wel even een andere quote, zal de link erbij plaatsen:
https://www.nieuws1010.nl...010-2007-2008-140824-.pdfVolgens NEN 1010:2007+C1:2008 mogen sterkstroomleidingen (spanningsband II) en leidingen voor andere doeleinden zoals bijvoorbeeld leidingen voor data, telefoon of televisie (spanningsband I) niet in hetzelfde leidingsysteem zijn aangelegd. Dit om bij een beschadiging van de isolatie van een sterkstroomleiding de kans zo klein mogelijk te houden dat een zwakstroomleiding een gevaarlijke spanning aanneemt. Hierop is een aantal uitzonderingen te noemen. Zo is het bijvoorbeeld wel toegestaan om sterk- en zwakstroomleidingen bij elkaar in hetzelfde leidingsysteem te leggen, als alle leidingen voor de hoogste spanning zijn geïsoleerd of als de leidingen zijn ondergebracht in een afzonderlijke buis of goot. Nieuw is dat dit ook mag als de zwakstroomleidingen zijn aangelegd in een leidingsysteem met sterkstroomleidingen die voldoen aan de eisen voor basisbescherming en foutbescherming. Een kabel die aan deze eisen voldoet is bijvoorbeeld een kabel van het type YMvK. Hierdoor is het nu wel toegestaan om in bijvoorbeeld een wandgootsysteem zonder scheidingsschot YMvK-kabels samen met UTP- of andere zwakstroomkabels te leggen.
Pagina 2 eerste alinea
Okee is niet direct de NEN1010 zelf (en het is oudere versie dan die nu gebruikt wordt) maar dit lijkt toch vrijwel overeen te komen met wat ik ook al zei.
En de pagina's verder ook ff door gelezen, is nog nergens vernoemd dat bovenstaande is vervallen.
Edit:
Dit trouwens nog als toevoeging op m'n eerdere quote uit de NEN1010, aangezien data/telecommunicatie kabels ook onder Spanningsband I vallen net zoals de SELV/PELV414.4.2 Een beschermende scheiding van leidingsystemen van SELV- en PELV-ketens van de actieve delen van andere stroomketens, die ten minste zijn voorzien van fundamentele isolatie, mag tot stand zijn gebracht door een van de volgende wijzen van opstelling:
• —de geleiders van SELV- en PELV-ketens moeten zijn aangebracht in een niet-metalen mantel of een omhulsel van isolatiemateriaal, in aanvulling op fundamentele isolatie,
• —de geleiders van SELV- en PELV-ketens moeten zijn gescheiden van geleiders van ketens met hogere spanningen dan spanningsband I, en wel door een geaarde metalen mantel of een geaarde metalen afscherming,
• —de geleiders van stroomketens met hogere spanningen dan spanningsband I mogen deel uitmaken van een meeraderige leiding of op andere wijze gemeenschappelijk zijn gelegd, indien de SELV- en PELV-ketens voor de hoogste aanwezige spanning zijn geïsoleerd,
• —de leidingsystemen van andere stroomketens zijn conform 412.2.4.1 of
• —de geleiders zijn ruimtelijk gescheiden.
[ Voor 16% gewijzigd door Annuk op 25-07-2024 21:32 ]
Het lijkt echter óók overeen te komen met wat ik zei: Zo is het bijvoorbeeld wel toegestaan om sterk- en zwakstroomleidingen bij elkaar in hetzelfde leidingsysteem te leggen, als alle leidingen voor de hoogste spanning zijn geïsoleerdAnnuk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:22:
Okee is niet direct de NEN1010 zelf (en het is oudere versie dan die nu gebruikt wordt) maar dit lijkt toch vrijwel overeen te komen met wat ik ook al zei.
Dan moet je het laatste stuk ook even goed meenemen...Juerd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:35:
[...]
Het lijkt echter óók overeen te komen met wat ik zei: Zo is het bijvoorbeeld wel toegestaan om sterk- en zwakstroomleidingen bij elkaar in hetzelfde leidingsysteem te leggen, als alle leidingen voor de hoogste spanning zijn geïsoleerd
Nieuw is dat dit ook mag als de zwakstroomleidingen zijn aangelegd in een leidingsysteem met sterkstroomleidingen die voldoen aan de eisen voor basisbescherming en foutbescherming. Een kabel die aan deze eisen voldoet is bijvoorbeeld een kabel van het type YMvK. Hierdoor is het nu wel toegestaan om in bijvoorbeeld een wandgootsysteem zonder scheidingsschot YMvK-kabels samen met UTP- of andere zwakstroomkabels te leggen.
Ja, dat mag ook. Maar ik blijf primair bij de oorspronkelijke vraag, die ging over buizen met installatiedraadAnnuk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:46:
[...]
Dan moet je het laatste stuk ook even goed meenemen...
Nieuw is dat dit ook mag als de zwakstroomleidingen zijn aangelegd in een leidingsysteem met sterkstroomleidingen die voldoen aan de eisen voor basisbescherming en foutbescherming. Een kabel die aan deze eisen voldoet is bijvoorbeeld een kabel van het type YMvK. Hierdoor is het nu wel toegestaan om in bijvoorbeeld een wandgootsysteem zonder scheidingsschot YMvK-kabels samen met UTP- of andere zwakstroomkabels te leggen.
@Annuk Niet om het onderwerp te kapen, Maar ik heb een EM 24 carlo gavazzi energiemeter met netwerkaansluiting in mijn Hager VEGA verdelers. Nu heb ik deze aan de linkerkant gehangen zodat de netwerkkabel netjes in de kabelclips kunnen die buiten het gedeelte van de DIN rail zitten. Ik neem aan dat dit is toegestaan, waarom brengen ze anders het product op de markt.Annuk schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:46:
[...]
Dan moet je het laatste stuk ook even goed meenemen...
Is het verstandig om een SPD te monteren bij de switch? Bijvoorbeeld deze.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Het gaat om de buis waar de bedrading voor de buitenlamp uitkomt. Ik zou daar UTP naast willen trekken i.v.m. een buitencamera (en evt. extra wifi-punt).Juerd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:56:
[...]
Ja, dat mag ook. Maar ik blijf primair bij de oorspronkelijke vraag, die ging over buizen met installatiedraad
Nou ja, mijn conclusie is dus dat dat mag onder voorwaarden, maar dus niet zomaar. De meeste UTP-kabels mogen niet samen met 230 V in een buis. Je zult op zoek moeten naar een UTP-kabel die geïsoleerd is voor netspanning, als je het door dezelfde buis wilt doen.Ferra schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:29:
Het gaat om de buis waar de bedrading voor de buitenlamp uitkomt. Ik zou daar UTP naast willen trekken i.v.m. een buitencamera (en evt. extra wifi-punt).
Diverse mensen hebben al aangegeven dat 't waarschijnlijk niet makkelijk zal zijn en dat er een risico is dat de kabel klem komt te zitten. Ik denk dat ze gelijk hebben. Als je dit gaat proberen, zul je zeker kabelglijmiddel nodig hebben. Ik zou ook wachten tot het een week goed warm is geweest, zodat het PVC soepeler wordt. Laat je weten of het is gelukt?
Is het niet makkelijker om camera en/of wifi met PoE te voeden en de lamp te vervangen door eentje met een zonnepanneeltje?
[ Voor 8% gewijzigd door Juerd op 25-07-2024 23:57 ]
Alternatief is de elektra verwijderen en UTP te trekken. Nu ik er zo over nadenk; alle elektra komt toch vanuit een centraaldoos? Heb je dan sowieso niet dat je altijd langs elektradraden moet?Juerd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:56:
[...]
Nou ja, mijn conclusie is dus dat dat mag onder voorwaarden, maar dus niet zomaar. De meeste UTP-kabels mogen niet samen met 230 V in een buis. Je zult op zoek moeten naar een UTP-kabel die geïsoleerd is voor netspanning, als je het door dezelfde buis wilt doen.
Diverse mensen hebben al aangegeven dat 't waarschijnlijk niet makkelijk zal zijn en dat er een risico is dat de kabel klem komt te zitten. Ik denk dat ze gelijk hebben. Als je dit gaat proberen, zul je zeker kabelglijmiddel nodig hebben. Ik zou ook wachten tot het een week goed warm is geweest, zodat het PVC soepeler wordt. Laat je weten of het is gelukt?
Is het niet makkelijker om camera en/of wifi met PoE te voeden en de lamp te vervangen door eentje met een zonnepanneeltje?
Dat ligt er maar net aan. Niet alles gaat via een centraaldoos, voor buitenverlichting is het niet ongebruikelijk dat er een buisje rechtstreeks naar de meterkast gaat.Ferra schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 00:00:
[...]
Alternatief is de elektra verwijderen en UTP te trekken. Nu ik er zo over nadenk; alle elektra komt toch vanuit een centraaldoos? Heb je dan sowieso niet dat je altijd langs elektradraden moet?
Ik zou zelf erg terughoudend zijn met datakabels in centraaldozen, ongeacht of het nou mag of niet, al was het maar omdat centraaldozen sowieso vaak al erg vol zitten.
Familie van mij zit in de laatste fase van hun nieuwbouw.
Nu zit ik te kijken hoe ik de netwerkaansluitingen bij hun netjes kan maken.
Hun huis zit aangesloten op het Delta glasvezelnetwerk en hun provider wordt dit eerste jaar Caiway.
Maar dit kan natuurlijk wel eens veranderen.
Glaspoort schijnt ook plannen te maken voor glasvezel maar daar is verder nog niets van duidelijk; als dat al wat wordt zal dat waarschijnlijk nog wel jaren duren.
Geval is dat ze in hun meterkast zo'n ~12 (of nog wat meer) aansluitingen binnenkomen (meeste van bovenaf) en in een technische ruimte er direct boven op de 1e verdieping ook zo'n 14.
De ruimtes zijn onderling verbonden met 1 of 2 netwerkkabels/leidingen.
Er zijn al 2x 24 poort patchpanels bezorgd die daar komen te hangen.
Op beide plekken moeten dus ook een switch komen.
Omdat er boven alleen maar die patchpanel en een switch hoeft te komen; denk ik er aan om boven die 2 op te hangen aan 2 BETYDLIG van Ikea n.a.v. de tip van @Annuk:
Annuk in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Of eventueel een 2U rack als dit. (dit lijkt een van de goedkopere te zijn voor een dergelijk rack)
Verticaal aan de muur dus, dan steekt het ook niet zo ver uit.
Voor in de meterkast ben ik er nog niet echt uit.
Mogelijkheid 1 is om een inschuifbaar 4U rack boven de elektrabuizen te monteren; zoiets als hier is gedaan: Sand0rf in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Idee is dat ik daar dan een patchpanel, switch en stekkerdoos kunt inhangen met eventueel een plank erin om eventuele losse apparatuur te plaatsen. (Raspberry Pi met Wireguard VPN of de modem/router van de ISP.)
Probleem is als je dat in die volgorde monteert met plank onderaan je alsnog niet of nauwelijks wat op die plank kwijt kunt (immers maar 1U hoog). Dan moet je al naar een 6U of 8U rack en dat lijkt me toch wel erg overkill in hun situatie plus het feit dat je dan een behoorlijke hap qua ruimte uit hun meterkast haalt.
En inschuifbare 6U/8U racks zijn direct een stuk duurder (en stuk minder aanbod)
Misschien die plank op de bovenste positie plaatsen zodat je losse spullen boven op die rack plaatst?
Bijkomende probleem is dat er zo'n 33cm. ruimte zit tussen de voorkant van de installatiebuizen en de achterkant van het kozijn. Niet erg veel dus, maar ik zie dat veel switches zo'n 20-22cm. diep zijn. Dan is er dus zo'n 10cm. ruimte over voor de stekker aan de achterkant en de patchkabels aan de voorkant.
Zou dat kunnen? (evt. d.m.v. een haakse stroomstekker)
Mogelijkheid 2 is op dezelfde plek een rack als deze op dezelfde plek te plaatsen met de voorkant naar onder.
Patchpanel aan de achterkant (tegen de installatiebuizen aan) en switch ervoor.
Binnenkomende netwerkkabels zitten zo dan 'verstopt' achter de switch.
Geen stekkerdoos want ze hebben waarschijnlijk toch alleen maar hun modem/router en switch te voeden.
En uiteindelijk de patchpanel en switch onderling verbinden met deze patchkabels; 25cm. lengte zou toch wel genoeg moeten zijn als patchpanel en switch direct onder elkaar zitten?
Ik heb dit topic al uitvoerig doorgelezen, maar ik merk dat velen hier wel mee worstelen.
Ik wil het voor hen natuurlijk wel netjes maken maar het hoeft ook geen overkill te worden.
Zij gaan echt geen bergen netwerkapparatuur gebruiken en overkill wordt ook behoorlijk prijzig merk ik; je kunt op 'rack' gerichte producten echt bizar veel geld uitgeven...
Hun huis zit aangesloten op het Delta glasvezelnetwerk en hun provider wordt dit eerste jaar Caiway.
Glaspoort schijnt ook plannen te maken voor glasvezel maar daar is verder nog niets van duidelijk; als dat al wat wordt zal dat waarschijnlijk nog wel jaren duren.
Geval is dat ze in hun meterkast zo'n ~12 (of nog wat meer) aansluitingen binnenkomen (meeste van bovenaf) en in een technische ruimte er direct boven op de 1e verdieping ook zo'n 14.
Omdat er boven alleen maar die patchpanel en een switch hoeft te komen; denk ik er aan om boven die 2 op te hangen aan 2 BETYDLIG van Ikea n.a.v. de tip van @Annuk:
Of eventueel een 2U rack als dit. (dit lijkt een van de goedkopere te zijn voor een dergelijk rack)
Mogelijkheid 1 is om een inschuifbaar 4U rack boven de elektrabuizen te monteren; zoiets als hier is gedaan: Sand0rf in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Idee is dat ik daar dan een patchpanel, switch en stekkerdoos kunt inhangen met eventueel een plank erin om eventuele losse apparatuur te plaatsen. (Raspberry Pi met Wireguard VPN of de modem/router van de ISP.)
Probleem is als je dat in die volgorde monteert met plank onderaan je alsnog niet of nauwelijks wat op die plank kwijt kunt (immers maar 1U hoog). Dan moet je al naar een 6U of 8U rack en dat lijkt me toch wel erg overkill in hun situatie plus het feit dat je dan een behoorlijke hap qua ruimte uit hun meterkast haalt.
En inschuifbare 6U/8U racks zijn direct een stuk duurder (en stuk minder aanbod)
Misschien die plank op de bovenste positie plaatsen zodat je losse spullen boven op die rack plaatst?
Bijkomende probleem is dat er zo'n 33cm. ruimte zit tussen de voorkant van de installatiebuizen en de achterkant van het kozijn. Niet erg veel dus, maar ik zie dat veel switches zo'n 20-22cm. diep zijn. Dan is er dus zo'n 10cm. ruimte over voor de stekker aan de achterkant en de patchkabels aan de voorkant.
Mogelijkheid 2 is op dezelfde plek een rack als deze op dezelfde plek te plaatsen met de voorkant naar onder.
Geen stekkerdoos want ze hebben waarschijnlijk toch alleen maar hun modem/router en switch te voeden.
En uiteindelijk de patchpanel en switch onderling verbinden met deze patchkabels; 25cm. lengte zou toch wel genoeg moeten zijn als patchpanel en switch direct onder elkaar zitten?
Ik heb dit topic al uitvoerig doorgelezen, maar ik merk dat velen hier wel mee worstelen.
Ik wil het voor hen natuurlijk wel netjes maken maar het hoeft ook geen overkill te worden.
Zij gaan echt geen bergen netwerkapparatuur gebruiken en overkill wordt ook behoorlijk prijzig merk ik; je kunt op 'rack' gerichte producten echt bizar veel geld uitgeven...
Oef, is het tegenwoordig normaal dat netwerkkabels bij nieuwbouw op twee locaties worden opgeleverd?Piet91 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:28:
Familie van mij zit in de laatste fase van hun nieuwbouw.
Die technische ruimte klinkt namelijk ideaal om alles uit te laten komen en daar dan 1 switch en de nuc etc neer te zetten in een patch kast. Hoeft alleen glas uit de MK naar die plek te komen.
Maar zal wel een gepasseerd station zijn inmiddels.

Leuk dat je mijn installatie quote! Op mijn 1U plankje onderop ligt genoeg spul (Intel NUC, Somfy Connectivity Kit, Hue Bridge). Past er allemaal precies tussen en het is wellicht een klein beetje priegelen om het aangesloten te krijgen maar daarna zit je er in de regel toch niet meer aanPiet91 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:28:
/post
Technische ruimte is een ander woord voor was hok.m.eddy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:43:
[...]
Oef, is het tegenwoordig normaal dat netwerkkabels bij nieuwbouw op twee locaties worden opgeleverd?
Die technische ruimte klinkt namelijk ideaal om alles uit te laten komen en daar dan 1 switch en de nuc etc neer te zetten in een patch kast. Hoeft alleen glas uit de MK naar die plek te komen.
Daar ben ik ook mee begonnen in mijn meterkast. Uit ruimtegebrek moest ik hem vertikaal plaatsen, met als gevolg dat het rack begon te vervormen. Daarnaast lukt het me niet om de kabels netjes weg te werken.Piet91 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:28:
Dit is wat ik nu ook heb hangen en ik ben daar erg tevreden over.Mogelijkheid 2 is op dezelfde plek een rack als deze op dezelfde plek te plaatsen met de voorkant naar onder.
Hij hangt bij mij onder de elektrameter. Ik heb twee 60x40 tegen de muur geschroefd met daarop een stevige plaat. Daar hangt nu het rack aan. De kabels die aan de bovenzijde van de meterkast binnenkomen heb ik met een kabelgoot naar beneden gevoerd.
Dat geldt niet voor elk huis.DutchKel schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:34:
Technische ruimte is een ander woord voor was hok.dit is de ruimte waar vroeger de cv stond en de wasmachine. Die ruimte is nooit bedoeld voor netwerk apparatuur omdat het daar vochtiger kan zijn dan wat wenselijk is.
In ons nieuwe huis zit ook een technische ruimte voor de warmtepomp, boiler en WTW, terwijl de wasmachine elders komt te staan.
Het is zelfbouw. Als ik het goed begrepen heb, hebben ze het zo gedaan omdat alles in de meterkast leiden de meterkast wel erg vol werd.m.eddy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:43:
Oef, is het tegenwoordig normaal dat netwerkkabels bij nieuwbouw op twee locaties worden opgeleverd?
Had zelf ook liever gezien dat alles op 1 punt bij elkaar kwam. Heb ook wel in het begin gesuggereerd om in de bijkeuken een patchkast op te hangen omdat die ruimte toch al allerlei techniek krijgt (warmtepomp e.d.). Maar goed; ik moet roeien met de riemen die ik heb.
Je was het meest recente voorbeeld in dit topic die het op zo'n manier heeft gedaan dat mij ook voor ogen stond.Sand0rf schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:04:
Leuk dat je mijn installatie quote!
Ja, een RPi o.i.d. wil nog wel; maar een ISP modem/router gaat natuurlijk nooit passen op 1U ruimte.Op mijn 1U plankje onderop ligt genoeg spul (Intel NUC, Somfy Connectivity Kit, Hue Bridge). Past er allemaal precies tussen en het is wellicht een klein beetje priegelen om het aangesloten te krijgen maar daarna zit je er in de regel toch niet meer aan
Het was mijn uitgangspunt om alle netwerkapparatuur bij elkaar te houden en niet zoals ze bij hun huidige woning hebben; alles her en der aan de zijwand geschroefd.
Wat ik misschien dus wel kan doen is (bij een 4U rack) van onder naar boven de switch, patchpanel, stekkerdoos en plank te monteren.
Dan kan ik op de plank ook nog de ruimte boven het rack gebruiken.
Maar dat is dus een afweging waar ik nu mee zit te tobben.
In dit geval is het wel een (kleine) technische ruimte waar o.a. vloerverwarming verdeler en domoticakast hangt. Hier had op zich mooi een patchkast kunnen hangen, maar ja...DutchKel schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:34:
Technische ruimte is een ander woord voor was hok.dit is de ruimte waar vroeger de cv stond en de wasmachine. Die ruimte is nooit bedoeld voor netwerk apparatuur omdat het daar vochtiger kan zijn dan wat wenselijk is.
Jij kwam qua diepte (van de meterkast) ook niet uit? Of ruimtegebrek op een andere manier?FredvZ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:22:
Daar ben ik ook mee begonnen in mijn meterkast. Uit ruimtegebrek moest ik hem vertikaal plaatsen, met als gevolg dat het rack begon te vervormen. Daarnaast lukt het me niet om de kabels netjes weg te werken.
Als ik zo kijk zou 33cm. diepte (net) genoeg moeten zijn, tenzij ik iets helemaal over het hoofd zie.
Onderin de meterkast komt de waterontharder te staan dus daar is geen ruimte. Meeste netwerkkabels komen bij de meterkast van boven, dus mij leek een rack bovenin het meest praktisch en netjes omdat de kabels dan zoveel mogelijk bovenin blijven.Dit is wat ik nu ook heb hangen en ik ben daar erg tevreden over.
Hij hangt bij mij onder de elektrameter. Ik heb twee 60x40 tegen de muur geschroefd met daarop een stevige plaat. Daar hangt nu het rack aan. De kabels die aan de bovenzijde van de meterkast binnenkomen heb ik met een kabelgoot naar beneden gevoerd.
Het is dus een afweging bij mij om óf:
- Een rack horizontaal boven de groepenkast te monteren en met hoeveel U te uitkunnen en of de meterkast met 33cm. hiervoor diep genoeg is.
- Een rack verticaal boven de groepenkast te monteren. Maar dan kun je er niets anders 'inleggen' (zoals op een horizontaal rack met plank wel kan.
Ik bedenk me net dat met een stekkerdoos in rack je natuurlijk ook nog eigenlijk een 1U extra nodig hebt om de stekkers/snoeren naar achter in het rack te krijgen. Dan is 4U dus eigenlijk al te weinig.
En toch lijkt me 6U/8U zo overkill voor hen...
@Piet91 switch en patchpaneel zou ik al 3U voor rekenen, met een blindpaneel, rangeerpaneel of borstel ertussen. Geeft je gewoon wat meer flexibiliteit.
Zit al enige tijd mee te lezen en deze week eindelijk een 9U 19 inch rack gekocht om mijn meterkast van enige spaghetti te ontzien.
Tot nu toe heb ik een losse 19 inch switch en een Russound multizone audio systeem los in de meterkast staan. Nu wil ik die graag natuurlijk ophangen in het rack. Alleen heb ik de hoekprofielen niet meer. Kan iemand mij op weg helpen waar ik die het beste kan kopen (verschillende bouwmarkten al langs geweest)?
Tot nu toe heb ik een losse 19 inch switch en een Russound multizone audio systeem los in de meterkast staan. Nu wil ik die graag natuurlijk ophangen in het rack. Alleen heb ik de hoekprofielen niet meer. Kan iemand mij op weg helpen waar ik die het beste kan kopen (verschillende bouwmarkten al langs geweest)?
Ik heb hier ook ongeveer 33cm diep tussen de leidingen en de deur. Voor een switch als de USW16POE is dat ruim voldoende. Oorspronkelijk wilde ik de UDM-Pro daar ook hebben, maar dat past dus niet. (dus het rack verticaal opgehangen).Piet91 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:36:
Jij kwam qua diepte (van de meterkast) ook niet uit? Of ruimtegebrek op een andere manier?
Als ik zo kijk zou 33cm. diepte (net) genoeg moeten zijn, tenzij ik iets helemaal over het hoofd zie.
Inmiddels dus een haaks rek met de switchpoorten naar boven en een patchpaneel. De UDM-Pro zou er nu bij kunnen, maar die staat inmiddels al elders in huis.
Stroom heb ik opgelost door een lasdoos met stopcontact in de meterkast te monteren:Ik bedenk me net dat met een stekkerdoos in rack je natuurlijk ook nog eigenlijk een 1U extra nodig hebt om de stekkers/snoeren naar achter in het rack te krijgen. Dan is 4U dus eigenlijk al te weinig.
En toch lijkt me 6U/8U zo overkill voor hen...
https://www.elektramat.nl...ycled-kunststof-3640w4-s/
+
https://www.elektramat.nl...er-deksel-grijs-3640-1-s/
(in de meterkast zit dat stopcontact op zijn eigen aardlekautomaat, maar dat is meer persoonlijke voorkeur dan noodzaak
Het is dan ook met name jammer dat het zo gebruikelijk is om een concept meter 'kast' te kennen. In plaats van een gecombineerde technische ruimte, waarin ook de inhoud van de meterkast zich bevindt. Zoveel mogelijk centralisatie van techniek.Piet91 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:36:
Het is zelfbouw. Als ik het goed begrepen heb, hebben ze het zo gedaan omdat alles in de meterkast leiden de meterkast wel erg vol werd.
Had zelf ook liever gezien dat alles op 1 punt bij elkaar kwam. Heb ook wel in het begin gesuggereerd om in de bijkeuken een patchkast op te hangen omdat die ruimte toch al allerlei techniek krijgt (warmtepomp e.d.). Maar goed; ik moet roeien met de riemen die ik heb.
Zeker nu langzamerhand het lijstje aan techniek in huizen langer en langer begint te worden, o.a.:
- De groepenkast
- WTW installatie
- Boiler
- Warmtepomp
- Zonnepaneel omvormer
- Accupack(s)
- Router
- Switch
- NAS
- Domotica servers/apparatuur
En de lijst wordt in loop der jaren eigenlijk alleen maar langer, niet enkel in huizen van een Tweaker, maar ook gewoon wat bij de meer doorsnee Nederlander in huis terecht komt.
Veel techniek welk momenteel vaak her en der door huizen verspreid aangebracht is. Komen tot een norm waar dit zich idealiter allen binnen één ruimte bevindt, en indien echt niet haalbaar dan minstens in verticale oriëntatie zich op een gelijk punt bevindt.
Ik denk dat je iets als dit zoekt?Belsj schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:06:
Zit al enige tijd mee te lezen en deze week eindelijk een 9U 19 inch rack gekocht om mijn meterkast van enige spaghetti te ontzien.
https://www.allekabels.nl...qlyUXSBCkJhBoCPhwQAvD_BwE
Ah geweldig, precies wat ik zoek (was al dagen aan het googlen, maar deze zijn zoveel logischer)! Genoeg gaten om de verschillende apparaten aan te sluiten, dank!
Je opmerkingen slaan voornamelijk op tweakers. Ik ken bijna niemand naast mezelf die een switch in gebruik heeft, laat staan domotica en een NAS. Ook ken ik nog niemand die thuis accu's heeft en WTW's worden ook steeds minder geplaatst.psychodude schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:23:
[...]
Het is dan ook met name jammer dat het zo gebruikelijk is om een concept meter 'kast' te kennen. In plaats van een gecombineerde technische ruimte, waarin ook de inhoud van de meterkast zich bevindt. Zoveel mogelijk centralisatie van techniek.
Zeker nu langzamerhand het lijstje aan techniek in huizen langer en langer begint te worden, o.a.:
- De groepenkast
- WTW installatie
- Boiler
- Warmtepomp
- Zonnepaneel omvormer
- Accupack(s)
- Router
- Switch
- NAS
- Domotica servers/apparatuur
En de lijst wordt in loop der jaren eigenlijk alleen maar langer, niet enkel in huizen van een Tweaker, maar ook gewoon wat bij de meer doorsnee Nederlander in huis terecht komt.
Veel techniek welk momenteel vaak her en der door huizen verspreid aangebracht is. Komen tot een norm waar dit zich idealiter allen binnen één ruimte bevindt, en indien echt niet haalbaar dan minstens in verticale oriëntatie zich op een gelijk punt bevindt.
[...]
Ik denk dat je iets als dit zoekt?
https://www.allekabels.nl...qlyUXSBCkJhBoCPhwQAvD_BwE
Ook zijn er nog maar relatief weinig mensen die een elektrische auto hebben en thuis laden. Ook hebben er nog weinig mensen een warmtepomp.
En zelfs al heb je allemaal die dingen dan wil je ze absoluut niet in dezelfde ruimte hebben tenzij er in die ruimte met een airco wordt gekoeld.
Werkt gewoon in 99+% van de situaties prima.......psychodude schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:23:
[...]
Het is dan ook met name jammer dat het zo gebruikelijk is om een concept meter 'kast' te kennen.
En ook niet onbelangrijk, er bestaat ook nog zoiets als een regel dat je groepenkast binnen een paar meter van je voordeur gelocaliseerd moet zijn.
Precies..... handig zo'n serverkast net naast je warmtepomp boilerDutchKel schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:42:
[...]
En zelfs al heb je allemaal die dingen dan wil je ze absoluut niet in dezelfde ruimte hebben tenzij er in die ruimte met een airco wordt gekoeld.
Ik denk dat het dit maar moet worden:
Boven in technische ruimte (voor 1 patchpanel en switch): https://www.amazon.nl/Inf...ndverdeler/dp/B08X1P5FZC/
Rack: https://www.netwerkwinkel...lack-W08B40B-p_34396.html
Stekkerdoos: https://www.amazon.nl/Bre...oogwaardig/dp/B007WVIV3I/
Plank (voor onderin): https://www.amazon.nl/DIG...toebehoren/dp/B002KTE870/
1 of 2 van deze: https://www.netwerkwinkel...ottom-PN103B-p_38976.html of https://www.netwerkwinkel...black-PN101B-p_30868.html
EDIT: besteld. Kost bij elkaar wel wat zeg.
Boven in technische ruimte (voor 1 patchpanel en switch): https://www.amazon.nl/Inf...ndverdeler/dp/B08X1P5FZC/
Rack: https://www.netwerkwinkel...lack-W08B40B-p_34396.html
Stekkerdoos: https://www.amazon.nl/Bre...oogwaardig/dp/B007WVIV3I/
Plank (voor onderin): https://www.amazon.nl/DIG...toebehoren/dp/B002KTE870/
1 of 2 van deze: https://www.netwerkwinkel...ottom-PN103B-p_38976.html of https://www.netwerkwinkel...black-PN101B-p_30868.html
EDIT: besteld. Kost bij elkaar wel wat zeg.

[ Voor 13% gewijzigd door Piet91 op 31-07-2024 14:51 ]
@ijske Curieuze setup. Voldeed het kabelmodem niet als router en voldeed de ASUS niet als AP?
@psychodude Ik heb thuis het voorrecht om een dergelijke ruimte te hebben, maar ik moet zeggen dat ik me achteraf regelmatig afvraag of het nou wel zo verstandig was om de CV ketel, wasmachine/droger, server en netwerkappatuur in 1 ruimte van een ongeveer 3m2 te hebben. Vooral in verband met brandgevaar, trillingen, eventuele problemen die zouden kunnen ontstaan met gas bij de CV ketel etc...
Wellicht dat ik nog wel een deel van de apparatuur verplaats...
@psychodude Ik heb thuis het voorrecht om een dergelijke ruimte te hebben, maar ik moet zeggen dat ik me achteraf regelmatig afvraag of het nou wel zo verstandig was om de CV ketel, wasmachine/droger, server en netwerkappatuur in 1 ruimte van een ongeveer 3m2 te hebben. Vooral in verband met brandgevaar, trillingen, eventuele problemen die zouden kunnen ontstaan met gas bij de CV ketel etc...
Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed
De wasmachine en droger zou ik zelf niet scharen als de apparatuur die thuishoort in een technische ruimte als deze.NaliXL schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:48:
@ijske Curieuze setup. Voldeed het kabelmodem niet als router en voldeed de ASUS niet als AP?
Ten aanzien van brandgevaar, kun je jezelf natuurlijk ook afvragen wat heb je liever. Eén ruimte in de woning met verhoogd risico op brandgevaar, of 3 à 4 locaties verspreid door de woning met seq genomen soortgelijk risico op brandgevaar, waarbij het dan enkel gissen is welke locatie het wordt?
Door het op 1 locatie te hebben, kun je eventuele brand tenslotte ook aanzienlijk beter binnen bepaalde grenzen houden met juiste preventieve maatregelen.
Well we hadden een aantal zaken te overwegen, dus hier goes de redeneringNaliXL schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:48:
Buurman heeft +- 45 clients , heul veel smartlampen, en we hadden het idee dat de kabelmodem niet goed omkon met zoveel broadcastende devices ... vandaar de Asus router die nu het ganse DHCP/gateway gebeuren voor zich neemt.
Deze plaats ( de garage ) geeft maar dekking aan +- 10% vh huis, dus WiFi vd Asus staat uit offcourse.
handig meegenomen waren de M2.SSD NAS mogelijkheid, 8x LAN ipv 4x etc etc
Buurman had 1 stuck-on-40Mhz WiFi5 Accespoint op gelijkvloers en 1 "goed" WiFi5 accespoint in zolder ... we hadden dus veel punten waar we geen goede RSSI haalden. Omdat er toch overal UTP lag , zijn er 4x WiFi 5 Ap's gezet.
Oudjes omdat ze cheap waren, maar ze vormen wel intern een controller zodat roaming een stuk vlotter gaat & alles accespoints zitten in 1 ecosysteem (voor troubleshootings)
Ook is er nu redelijke overlapping , dus no more dead spots & overal 400mbps+
Zo hebben de accespoints allemaal een ander WiFi kanaal gekozen , zonder wat te moeten instellen... ideaal toch ?
de 2960CX omdat er , buiten 4 AP's ook 2 IP camera's draaien, en dan is die 8x Poe+ poorten niet zo heel gek meer .. ook zijn dit onverwoestbare bakstenen waar je enkel wat mee kan als Cisco taal spreekt via console ... en dat maakt ze soms cheap
achteraf gezien had ik beter alles op eenzelfde lijn horizontaal moeten plaatsen
[ Voor 5% gewijzigd door ijske op 31-07-2024 18:29 ]
Ik vind dit wel leuk hoor. Vooral die accesspoints erachter voor die prijs. Wat ik me alleen afvraag om het budget meer te drukken zeg maar:ijske schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:38:
[Afbeelding]
how to fix the neighbours wifi voor +-100€ ....
4x HP M330 a 5€ /stuk
1x Asus router 20€
1x Cisco 2960CX 65€
De cat6 kabels lagen er al van eerdere opstellingen.
(en ik heb geen issue met stekkers op solide utp kabel te zetten)
- Waarom niet de router functionaliteit van het kabelmodem gebruiken?
- Waarom een relatief dure Cisco switch en niet een TP-Link TL-SG108E bijvoorbeeld
Edit: Laat maar, heb zwaar over een post heen gelezen.
[ Voor 3% gewijzigd door Vircos op 01-08-2024 12:54 ]
Work in progress!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pgGSLY3ojV5nfI8rJfzzUAq7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IgxDWp8dLYSj2m38HgqNB88e.jpg?f=user_large)
Een lang gekoesterde wens begint in vervulling te gaan: alles uit de volgepropte meterkast en in een ruimte patchkast. Nu wij een grote verbouwing achter de rug hebben, is die ruimte en mogelijkheid er eindelijk gekomen.
Gisteren begonnen om alles uit de meterkast te 'slopen' en te verplaatsen. Tevens ga ik de meeste vaste verbindingen naar verschillende kamers upgraden naar CAT6 om toekomstbestendig te zijn en de kids later als ze groter zijn en een eigen PC krijgen een 10Gbps verbinding te kunnen verzien. Server en werkPC zitten momenteel ook al op 10Gpbs.
Wat we zien van boven naar beneden, in een 15U wandpatchkast:
Dan wil ik nog een beeldscherm gaan verwerken aan de glazen deur voor de server, of iets in die geest.
Komende dagen nog heel veel te doen. o.a. 14x CAT6 kabel trekken en de overige CAT5e kabels opnieuw trekken omdat ze langer moeten zijn (komen uit in de meterkast, maar moeten dan door via de kruipruimte naar de patchkast). En dan al die kabels weer op die patchpanelen pielen... monnikenwerk, maar het is niet anders. En dan alles opnieuw configureren, dat zal ook nog wel de nodige kopzorgen geven
Wordt vervolgd!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pgGSLY3ojV5nfI8rJfzzUAq7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IgxDWp8dLYSj2m38HgqNB88e.jpg?f=user_large)
Een lang gekoesterde wens begint in vervulling te gaan: alles uit de volgepropte meterkast en in een ruimte patchkast. Nu wij een grote verbouwing achter de rug hebben, is die ruimte en mogelijkheid er eindelijk gekomen.
Gisteren begonnen om alles uit de meterkast te 'slopen' en te verplaatsen. Tevens ga ik de meeste vaste verbindingen naar verschillende kamers upgraden naar CAT6 om toekomstbestendig te zijn en de kids later als ze groter zijn en een eigen PC krijgen een 10Gbps verbinding te kunnen verzien. Server en werkPC zitten momenteel ook al op 10Gpbs.
Wat we zien van boven naar beneden, in een 15U wandpatchkast:
- 1U rack met 4x Rpi (Home Assistant, P1 monitor, Pihole/PiVPN, FlightAware)
- Draytek VigorSwitch G2280x, voor 24x 1Gbps (en 4x 10 Gbps)
- Patchpanel 24x CAT5e
- Borstel voor kabeldoorvoer
- Patchpanel 24x CAT6
- Draytek VigorSwitch FX2120, voor 12x 10Gbps
- Plank met 2x externe HDD voor backups
- Server PC
Dan wil ik nog een beeldscherm gaan verwerken aan de glazen deur voor de server, of iets in die geest.
Komende dagen nog heel veel te doen. o.a. 14x CAT6 kabel trekken en de overige CAT5e kabels opnieuw trekken omdat ze langer moeten zijn (komen uit in de meterkast, maar moeten dan door via de kruipruimte naar de patchkast). En dan al die kabels weer op die patchpanelen pielen... monnikenwerk, maar het is niet anders. En dan alles opnieuw configureren, dat zal ook nog wel de nodige kopzorgen geven

Wordt vervolgd!
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ik zie twee soorten kabelglijmiddel van 3M: Lub-I en Lub-P. Welke is het meest geschikt voor het trekken van CAT6 door een bochtige buis?
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Lub-P https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/p/d/v000205906/ocf81 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:18:
Ik zie twee soorten kabelglijmiddel van 3M: Lub-I en Lub-P. Welke is het meest geschikt voor het trekken van CAT6 door een bochtige buis?
Lub-I: https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/p/d/v000215369/
Als ik lees bij de beschrijvingen denk ik dat Lub-I prima is.
Lijkt mij ook net iets makkelijker te gebruiken, die P is een was als ik het zo lees.
Misschien ligt het ook nog ana de dikte van je buis? Als deze de 5/8 variant is, misschien is P dan wel beter.
Nou ja, weet het eigenlijk dus eigenlijk ook niet, haha
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit zoiets heb gebruikt, ging bij mij met trekveer altijd prima.
[ Voor 30% gewijzigd door Pazo op 02-08-2024 13:41 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
LUB-I gebruik ik altijd. De P variant is echt voor wat andere doeleinden. Dan heb je het niet over kleine pijpjes.
Sorry voor het hoge "lief dagboek" gehalte van mijn posts, maar de zaken zijn iets veranderd.
De elektricien/installateur keek vrij bedenkelijk toen ik met die lompe 8U rack aankwam om die in de meterkast te hangen (begrijpelijk; vind ik zelf eigenlijk ook) en kwam toen met de opmerking "ik kan de kabels ook naar boven brengen". Zoals ik eerder heb gezegd; de technische ruimte zit direct boven de meterkast en er liggen blijkbaar een aantal loze leidingen tussen de 2 ruimtes.
M.a.w.; alle netwerkaansluiting in huis komen nu in de technische ruimte boven uit. Dus niet meer 2 racks; 2 switches etc., maar alles bij elkaar. Alleen Caiway modem/router blijft in de meterkast (glasvezel vanaf de FTU gaan we maar niet naar boven brengen).
Dus helft van de bestelde goederen gaan weer retour.
In de technische ruimte past deze of deze kast mooi naast een domoticakast.
Al is eigenlijk al die ruimte en de 19" stekkerdoos e.d. helemaal niet nodig, want er komt eigenlijk alleen maar een switch te hangen en evt. een Raspberry Pi met PiVPN.
Maar ben erg blij dat alles nu daar kan hangen i.p.v verdeelt over 2 plekken. Zo is de meterkast stuk opgeruimder, zijn alle aansluitingen bij elkaar en geen 2 switches nodig.
De elektricien/installateur keek vrij bedenkelijk toen ik met die lompe 8U rack aankwam om die in de meterkast te hangen (begrijpelijk; vind ik zelf eigenlijk ook) en kwam toen met de opmerking "ik kan de kabels ook naar boven brengen". Zoals ik eerder heb gezegd; de technische ruimte zit direct boven de meterkast en er liggen blijkbaar een aantal loze leidingen tussen de 2 ruimtes.
M.a.w.; alle netwerkaansluiting in huis komen nu in de technische ruimte boven uit. Dus niet meer 2 racks; 2 switches etc., maar alles bij elkaar. Alleen Caiway modem/router blijft in de meterkast (glasvezel vanaf de FTU gaan we maar niet naar boven brengen).
Al is eigenlijk al die ruimte en de 19" stekkerdoos e.d. helemaal niet nodig, want er komt eigenlijk alleen maar een switch te hangen en evt. een Raspberry Pi met PiVPN.
Maar ben erg blij dat alles nu daar kan hangen i.p.v verdeelt over 2 plekken. Zo is de meterkast stuk opgeruimder, zijn alle aansluitingen bij elkaar en geen 2 switches nodig.

Waarom glasvezel niet naar boven brengen? Dan is de meterkast helemaal opgeruimd.Piet91 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:27:
Sorry voor het hoge "lief dagboek" gehalte van mijn posts, maar de zaken zijn iets veranderd.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Enige wat je nodig hebt is een SC-APC glasvezelkabel van de juiste lengte. (In geval van XGS-PON). Op zich niks speciaals aan.
[ Voor 10% gewijzigd door bjusterbaarlik op 03-08-2024 12:45 ]
Precies. Ik heb de mijne 20m verderop in de garage laten uitkomen.bjusterbaarlik schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:44:
Enige wat je nodig hebt is een SC-APC glasvezelkabel van de juiste lengte. (In geval van XGS-PON). Op zich niks speciaals aan.
waarom dan niet gelijk in de garage laten aanleggen?Tylen schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:57:
[...]
Precies. Ik heb de mijne 20m verderop in de garage laten uitkomen.
Omdat alles netjes in de meterkast het huis binnen komt en ik dat ook zo wil.John245 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:35:
[...]
waarom dan niet gelijk in de garage laten aanleggen?
Is ook niet altijd een mogelijkheid hè, hetzij fysiek niet zo mogelijk en/of het mag vanuit regelgeving/eisen niet.John245 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:35:
[...]
waarom dan niet gelijk in de garage laten aanleggen?
Ten tweede tegenwoordig komt alle nutsvoorzieningen in de meterkast te samen dus niet heel onlogisch om alles daar centraal te hebben, daar worden de vloerplaten + mantelbuizen ook op uitgelegd, en ik verwacht niet dat veel mensen ook mantelbuis vanuit de garage oid hebben, hooguit naar een technische ruimte op de bg.
Ook bij een evt verkoop in de toekomst is het logischer (omdat men het nu zo gewend is) alles centraal te hebben, en dan moet je het zelf maar "verplaatsen" als je dat wenst.
[ Voor 12% gewijzigd door Annuk op 03-08-2024 17:53 ]
Hier komt de glasvezel in de kelder van de woning binnen (hopelijk komen ze hem snel aansluiten). Bij de opname was de enige eis dat er daar een netwerk ligt en er stroom is.Annuk schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:51:
[...]
Is ook niet altijd een mogelijkheid hè, hetzij fysiek niet zo mogelijk en/of het mag vanuit regelgeving/eisen niet.
Ten tweede tegenwoordig komt alle nutsvoorzieningen in de meterkast te samen dus niet heel onlogisch om alles daar centraal te hebben, daar worden de vloerplaten + mantelbuizen ook op uitgelegd, en ik verwacht niet dat veel mensen ook mantelbuis vanuit de garage oid hebben, hooguit naar een technische ruimte op de bg.
Ook bij een evt verkoop in de toekomst is het logischer (omdat men het nu zo gewend is) alles centraal te hebben, en dan moet je het zelf maar "verplaatsen" als je dat wenst.
Bestaat dat?ocf81 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:18:

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.
Yup en dat is maar goed ook. Vorige week nog goed gebruik van kunnen maken toen ik hier bekabeling aan het vervangen was, zonder dat kabelglijmiddel was het waarschijnlijk niet gelukt.
Weer wat geleerd! Kan wellicht goed van pas komen als ik binnen 100 jaar een huis weet te vindenWildfire schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:59:
[...]
Yup en dat is maar goed ook. Vorige week nog goed gebruik van kunnen maken toen ik hier bekabeling aan het vervangen was, zonder dat kabelglijmiddel was het waarschijnlijk niet gelukt.
Ik wil tüteren, tüteren grote blij.
Als over 100 jaar de shop nog bestaat: https://www.sandervunderi...lijmiddel-tube-200ml.htmlGwnLars_ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:00:
[...]
Weer wat geleerd! Kan wellicht goed van pas komen als ik binnen 100 jaar een huis weet te vinden
Daar heb ik vaker allerlei netwerk-gerelateerd spul besteld.
Tylen schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:36:
Waarom glasvezel niet naar boven brengen? Dan is de meterkast helemaal opgeruimd.
Zo, jullie zijn wel heel fanatiek.bjusterbaarlik schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:44:
Mits de 'stekker' van zo'n glasvezelkabel door een 16mm buis kan (en niet vast aan de modem zit), zou het theoretisch kunnen.
Maar de Nokia XS-2426G-B hangt al in de meterkast en deze week komt een monteur van Caiway de boel installeren/aansluiten.
(Hij hoeft verder geen TV, computers of telefoons aan te sluiten dus die zal snel klaar zijn
Daarnaast is het dus niet bij mezelf thuis en is het wel zo fijn als het opgeleverd wordt zoals de providers het het liefst zien. Stel dat ze elk jaar overstappen en elk jaar komt er een monteur langs die de boel weer installeert, kan die er nooit over vallen dat iets niet volgens hun 'regels' is en hoeft die ook niet het halve huis door om in die technische ruimte de boel weer te veranderen.
Maar; aangezien ze op het Delta netwerk zitten heb ik begrepen dat ze bij Caiway en Delta deze modem krijgen die direct met een glasvezel aan de FTU hangt, en bij elke andere provider op het netwerk (Odido, Solcon, Freedom etc.) ze een convertor (uitvoering: Nokia XS-010X-Q) krijgen.
In zo'n geval kunnen ze de router natuurlijk wel boven in de kast leggen.
Ook *lijkt* Glaspoort plannen te hebben voor dit gebied, dus er komt ongetwijfeld in de toekomst nog wel meer netwerkapparatuur in de meterkast.
Ik ben allang blij dat nu alle aansluitingen op 1 plek zitten, geen meerdere switches nodig zijn en er wat loze leidingen zitten tussen de meterkast en technische ruimte.
SC-APC kan door een 16mm buis en de glasvezelkabel zit gewoon los. Het is zoals ik al aangaf een SC-APC stekker aan beide kanten.Piet91 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:27:
[...]
Mits de 'stekker' van zo'n glasvezelkabel door een 16mm buis kan (en niet vast aan de modem zit), zou het theoretisch kunnen.
Deze bijvoorbeeld?bjusterbaarlik schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:05:
SC-APC kan door een 16mm buis en de glasvezelkabel zit gewoon los. Het is zoals ik al aangaf een SC-APC stekker aan beide kanten.
Ik kan het aankaarten maar denk dat we het mooi in de meterkast laten.
Zoals gezegd; monteurs van de providers kunnen dan niets aan te merken hebben, hoeven niet de privéruimtes door en die ene modem/convertor in de meterkast maakt niet zoveel uit.
Nu eerst groot deel van de bestelling(en) retour en deze bestellen.
Strikt genomen hoeft de modem niet in de meterkast. Je hebt ook bij Caiway vrije modemkeuze. En kun je de modem verplaatsen naar je rack indien je dit wilt. Dan behoud je enkel het glasvezelaansluitpunt in de meterkast. Eventuele kwestie van smaak.Piet91 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:00:
[...]
Deze bijvoorbeeld?
Ik kan het aankaarten maar denk dat we het mooi in de meterkast laten.
Zoals gezegd; monteurs van de providers kunnen dan niets aan te merken hebben, hoeven niet de privéruimtes door en die ene modem/convertor in de meterkast maakt niet zoveel uit.
Nu eerst groot deel van de bestelling(en) retour en deze bestellen.
Na hier al een tijdje mezelf te hebben zitten verwonderen over hoe netjes de meterkast van velen van jullie is, voelde ik me gesterkt in het idee dat ik dit ook kon. I.v.m. nieuwbouw helaas geen voor/na, maar besloten om vanaf het begin het goed aan te pakken dit keer. Was nog best een uitdaging om alles passend te krijgen omdat de meterkast erg ondiep is en de watermeter er ook nog in zit, maar het is gelukt!
Alle kamers in ons nieuwe huis hadden diverse loze leidingen voor netwerkkabels. Deze zijn allemaal met een net dubbel paneeltje afgewerkt en de andere uiteindes komen in de meterkast uit. Ik heb een oude patchkast uit de oud ijzerbak gehaald, de achterkant er af geslepen (anders kon de deur niet dicht) en een patchpaneeltje en een legbordje hierin gezet. Daarop staan mijn NAS, switch, unifi gateway, NUC (voor home assistant) en Hue bridge. Alleen de fritzbox moden zit er niet in. De AP Pro die er nu op ligt was eigenlijk voor in de trapkast bedoeld, maar dan heeft de deurbel geen wifi, dus voorlopig is dit de oplossing.
:strip_exif()/f/image/7S7uwa48Bhm0Yl142RUvBb5B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RPnNxqGgpHHAEs1VFslfMHzu.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle kamers in ons nieuwe huis hadden diverse loze leidingen voor netwerkkabels. Deze zijn allemaal met een net dubbel paneeltje afgewerkt en de andere uiteindes komen in de meterkast uit. Ik heb een oude patchkast uit de oud ijzerbak gehaald, de achterkant er af geslepen (anders kon de deur niet dicht) en een patchpaneeltje en een legbordje hierin gezet. Daarop staan mijn NAS, switch, unifi gateway, NUC (voor home assistant) en Hue bridge. Alleen de fritzbox moden zit er niet in. De AP Pro die er nu op ligt was eigenlijk voor in de trapkast bedoeld, maar dan heeft de deurbel geen wifi, dus voorlopig is dit de oplossing.
:strip_exif()/f/image/7S7uwa48Bhm0Yl142RUvBb5B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RPnNxqGgpHHAEs1VFslfMHzu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wKXfe8rys56ORTzl8NBbeui8.jpg?f=fotoalbum_large)
@NCSmits Super nice, puik werk. Vraagje, wat doet die Fritzl? Je kunt de uplink (vanaf ONT zo te zien) direct in je UCG prikken.
EDIT: Mocht je Home Assistant oid hebben draaien kun je die Hue Bridge ook vervangen voor een Zigbee stick.
EDIT: Mocht je Home Assistant oid hebben draaien kun je die Hue Bridge ook vervangen voor een Zigbee stick.
[ Voor 31% gewijzigd door jurroen op 07-08-2024 17:11 ]
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Ik besef me dat ik hier al een tijdje mee kijk, maar nooit mijn eigen installatie gepost heb.
Dus hoog tijd om wat te delen.
Wij hebben een jaren 70 woning, welke we bij de verbouwing meteen goed hebben aangepakt en dus ook zoveel mogelijk netwerkkabels naar diverse plekken getrokken hebben.
Naast de meterkastruimte was de oude garage, wat nu een thuiskantoor is geworden.
Ook een mooie plek om een patchkast op te hangen. en alles op een plek te laten komen. Hierdoor maar 1 switch nodig voor de hele woning.
Situatie draait nu 5 jaar naar volle tevredenheid.
Hierbij wat foto's voor de inspiratie
:strip_exif()/f/image/nnmQLp0aGvy9DdMq8yHY4zpJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uPPXiBM5h7hQsrDYNtqPHpAg.jpg?f=user_large)
Wij hebben een jaren 70 woning, welke we bij de verbouwing meteen goed hebben aangepakt en dus ook zoveel mogelijk netwerkkabels naar diverse plekken getrokken hebben.
Naast de meterkastruimte was de oude garage, wat nu een thuiskantoor is geworden.
Ook een mooie plek om een patchkast op te hangen. en alles op een plek te laten komen. Hierdoor maar 1 switch nodig voor de hele woning.
:strip_exif()/f/image/nnmQLp0aGvy9DdMq8yHY4zpJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uPPXiBM5h7hQsrDYNtqPHpAg.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/QIaeCzwRl7lQ2iAPJekODwgm.jpg?f=fotoalbum_large)
En wat voor mooi "speelgoed" zien we allemaal (en mogelijk wat niet achter de rooster blindplaten)?Mister I schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:23:
Ik besef me dat ik hier al een tijdje mee kijk, maar nooit mijn eigen installatie gepost heb.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Komt ieAnnuk schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:27:
[...]
En wat voor mooi "speelgoed" zien we allemaal (en mogelijk wat niet achter de rooster blindplaten)?
UDM Pro router met Odido glasvezel. De glasvezel komt direct binnen op de router
USW-48-PoE switch
U6-Lite in de woonkamer
U6-Pro in kantoor ruimte
U6-Lite op eerste verdieping
U6-Mesh buiten
G5 Pro camera
G4 deurbel
G5 flex camera
Synology DS918+ NAS
Homey Pro
Philips Hue bridge
Ordoid met Home Assistant.
Volgens mij ben ik er zo redelijk
Ziet er zeer netjes uit mijn complimenten.Mister I schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:46:
[...]
Komt ie
UDM Pro router met Odido glasvezel. De glasvezel komt direct binnen op de router
USW-48-PoE switch
U6-Lite in de woonkamer
U6-Pro in kantoor ruimte
U6-Lite op eerste verdieping
U6-Mesh buiten
G5 Pro camera
G4 deurbel
G5 flex camera
Synology DS918+ NAS
Homey Pro
Philips Hue bridge
Ordoid met Home Assistant.
Volgens mij ben ik er zo redelijk
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2