Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:26
@John245 Imposant rack wel, waar heb je die 48 poorten voor nodig? Ik zelf wacht op dat Pro Max 16 PoE weer beschikbaar is bij Ubiquiti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:55
PluueeR schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:06:
@John245 Imposant rack wel, waar heb je die 48 poorten voor nodig? Ik zelf wacht op dat Pro Max 16 PoE weer beschikbaar is bij Ubiquiti.
Die 48 poorten zitten (nog) niet vol. Energieregistratie, Victron, monitoring omvormers, aansturing warmtepomp, Z-Wave interfaces, etc... Ik heb nog een ander rack. Daar zit nog wel een 24 ports switch in. Deze 48 is ter vervanging van een 24 poorts switch die vol zat. Vroeger ooit met een 24 poorts switch begonnen en dacht die komt nooit vol. :)

[ Voor 7% gewijzigd door John245 op 14-06-2024 18:14 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:28
Kijk dat zet mij weer aan het denken ik dacht aan 24 poorts genoeg te hebben zat al op 20 dan is een 48 toch verstandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
leeri003 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:19:
Kijk dat zet mij weer aan het denken ik dacht aan 24 poorts genoeg te hebben zat al op 20 dan is een 48 toch verstandiger.
Bij vervanging zou ik dan voor 48 kiezen, tenzij je absoluut zeker weet dat er niks meer bijkomt. De switch moet toch weer een aantal jaren mee.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
Ben met nieuwbouw bezig, leuk om voor te bereiden tekening gemaakt in Mural met de aansluitingen, zat ik al op 20 maar nog geen rekening gehouden met zonnepanelen en autolader die ook netwerk willen hebben, warmtepomp heb ik geen idee van maar het motto binnen de vriendengroep is meer is altijd beter komt wel weer van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
leeri003 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:46:
Ben met nieuwbouw bezig, leuk om voor te bereiden tekening gemaakt in Mural met de aansluitingen, zat ik al op 20 maar nog geen rekening gehouden met zonnepanelen en autolader die ook netwerk willen hebben, warmtepomp heb ik geen idee van maar het motto binnen de vriendengroep is meer is altijd beter komt wel weer van pas.
Zonnepanelen kan waarschijnlijk ook WiFi. Maar indien mogelijk sluit ik bedraad aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:11
Met @John245 in principe alles wat aan een draadje kan het liefst ook aan draad.
Grof gezegd alles met een vaste plaats verdiend een vaste aansluiting ;)
Zo houd je je wifi ook schoner voor een betere wifi verbinding voor de apparaten die het echt nodig hebben.

P.S. houd je ook rekening met evt. camera's en accespoints? En b.v. ook al met toekomstige aansluitingen in de tuin (lees: terras/overkapping)?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
Ja heb op elke verdieping een loze leiding voor accespoint op centraal punt, plus loze leidingen naar de kamers, grondbuis vanuit meterkast naar de tuin en loze leidingen voor de camera’s richting de garage.
Toch nog te weinig loze leidingen gedaan maar kom er wel mee weg, ook in dit geval meer loze leidingen is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Annuk schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:52:
[...]

Met @John245 in principe alles wat aan een draadje kan het liefst ook aan draad.
Zo houd je je wifi ook schoner voor een betere wifi verbinding voor de apparaten die het echt nodig hebben.

P.S. houd je ook rekening met evt. camera's en accespoints? En b.v. ook al met toekomstige aansluitingen in de tuin (lees: terras/overkapping)?
Met nieuwbouw heb je een ideale situatie. Hier bijvoorbeeld bij nieuwbouw van de garage in alle hoeken netwerkaansluiting. Netwerk aansluiting voor SONOS systeem in overkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
leeri003 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:57:
Ja heb op elke verdieping een loze leiding voor accespoint op centraal punt, plus loze leidingen naar de kamers, grondbuis vanuit meterkast naar de tuin en loze leidingen voor de camera’s richting de garage.
Toch nog te weinig loze leidingen gedaan maar kom er wel mee weg, ook in dit geval meer loze leidingen is beter.
Je kan natuurlijk ook opsplitsen over 2 switches. Hier een 48 poorts switch in de kelder van de garage en een 24 poorts switch in de kelder van de woning. En netjes glasvezel er tussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8uUzu0HOxBbXoi0ejVpeV4o_lA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZmMgevQRVmyfhWCX8APUTC2w.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
John245 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:58:
[...]

Met nieuwbouw heb je een ideale situatie. Hier bijvoorbeeld bij nieuwbouw van de garage in alle hoeken netwerkaansluiting. Netwerk aansluiting voor SONOS systeem in overkapping.
Eens, mits (je) er over nagedacht wordt..
Vele mensen schreeuwen direct maar ik heb wifi... maar hoe kom je aan goede wifi? ;)
Toch echt met een draadje + inderdaad de wifi zoveel mogelijk ontlasten waar het mogelijk is.

Recent betrokken bij een nieuwbouw dubbele woning, in overleg met de installateurs verscheidene data-punten uitgetekend, en ook in overleg waar alles uitkomt (hint: niet in de meterkast), daar nu binnenkort beginnen met alles trekken en aansluiten, wordt alles direct in gebruik genomen kom ik op (mits alles 2x UTP uitgevoerd) op 60 aansluitingen per woning uit. Maar ook hier extra LL laten plaatsen voor het geval dat, deel van dit alles wordt voorlopig dicht gestuct.
John245 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:02:
[...]

Je kan natuurlijk ook opsplitsen over 2 switches. Hier een 48 poorts switch in de kelder van de garage en een 24 poorts switch in de kelder van de woning. En netjes glasvezel er tussen.
[Afbeelding]
Dit inderdaad, je kunt een 24 poorts (POE) switch pakken op voorhand, en daarna uitbreiden met een 2e switch zonder POE b.v.
Kost je mogelijk wel tot 3 poorten op je switches maar dat is gemiddeld genomen ook te overzien me dunkt.

Tevens kan je b.v. in je tv-meubel altijd nog een switch plaatsen voor b.v. al je consoles + tv + audio receivers/streamers etc. en dan kan je nog variëren in POE-gevoed (mits je een POE switch in gebruik hebt) of gewoon op 230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Annuk schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:18:
[...]

Eens, mits (je) er over nagedacht wordt..
Vele mensen schreeuwen direct maar ik heb wifi... maar hoe kom je aan goede wifi? ;)
Toch echt met een draadje + inderdaad de wifi zoveel mogelijk ontlasten waar het mogelijk is.

Recent betrokken bij een nieuwbouw dubbele woning, in overleg met de installateurs verscheidene data-punten uitgetekend, en ook in overleg waar alles uitkomt (hint: niet in de meterkast), daar nu binnenkort beginnen met alles trekken en aansluiten, wordt alles direct in gebruik genomen kom ik op (mits alles 2x UTP uitgevoerd) op 60 aansluitingen per woning uit. Maar ook hier extra LL laten plaatsen voor het geval dat, deel van dit alles wordt voorlopig dicht gestuct.
Zoals je in op mijn foto zag kom ik ook niet in de meterkast uit. Hadden we maar zo'n diepe meterkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Annuk schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:52:
[...]

@leeri003
Afhankelijk van je camera systeem kun je ook je camera's aansluiten op een nvr. Weet niet hoeveel camera's je heb maar het kan een groot aantal poorten besparen en je beperkt ook het verkeer over je netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
John245 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:36:
[...]

Zoals je in op mijn foto zag kom ik ook niet in de meterkast uit. Hadden we maar zo'n diepe meterkast :)
Zag het inderdaad... heb bij die 2 woningen ook alles in de technische ruimte uit laten komen en alles vanuit de bg komt vanuit de vloer.
De nu nog loze dozen steken de buisjes in de kruipruimte hebben en afgesloten sparing in de TR om evt daar straks extra door te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
Annuk schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:18:
[...]

Dit inderdaad, je kunt een 24 poorts (POE) switch pakken op voorhand, en daarna uitbreiden met een 2e switch zonder POE b.v.
Kost je mogelijk wel tot 3 poorten op je switches maar dat is gemiddeld genomen ook te overzien me dunkt.
Voordeel is dat "24 poorts" vaak staat voor 24 RJ45 poorten. En laat dit soort switches nu vaak 2SFP(+) poorten hebben. Onderliggende verbinding kun je dan prima met een DAC regelen (als ze in dezelfde kast / rack zitten) en dan kost het dus geen poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RobertMe schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:56:
[...]

Voordeel is dat "24 poorts" vaak staat voor 24 RJ45 poorten. En laat dit soort switches nu vaak 2SFP(+) poorten hebben. Onderliggende verbinding kun je dan prima met een DAC regelen (als ze in dezelfde kast / rack zitten) en dan kost het dus geen poort.
Hier gekozen voor flexibiliteit en ook voor hoge snelheidsverbindingen in dezelfde kast gekozen voor glasvezel. Had toch al glasvezel nodig tussen gebouw A en B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:52
Voordeel van nieuwbouw is dat je echt goed kan nadenken over bedraad versus WiFi. En qua connectiviteit dus niet zozeer gedwongen wordt richting WiFi voor een veelvoud aan apparatuur omdat de kosten van bekabeling achteraf weinig opwegen tegen de baten. Ook kun je veel bewuster nadenken over locatie van switches. Alles centraal kan afhankelijk van je wensen betekenen dat je naar sommige locaties, denk een home-office of gaming/multimedia hoek, een wat meer rijkelijk aantal connecties wilt aanleggen om te voorkomen dat je achteraf alsnog lokaal switches gaat plaatsen.

Ik denk goed voor jezelf na te gaan welke apparatuur je bedraad zult willen gaan aansluiten.
En waar je eventueel WiFi accepteert.

PC's, printers, televisies, consoles, audio apparatuur zoals Sonos, wireless access points. Allerlei vormen van apparatuur met connectiviteit waarin in mijn huis in ieder geval alleen al op zich >20 aanwezig zijn.

Camera's en smart home toepassingen, afhankelijk van aantal, kan ook een ruim aantal porten bezetten.

En overweeg ook om rekening te houden met eventuele toekomstige herindelingen voor een ruimte. Indien in bijvoorbeeld de woonkamer er 2 logische plaatsen zijn waar je je multimedia setup kwijt zou kunnen, kun je bij nieuwbouw overwegen om direct op beide punten de leidingen te laten trekken en bedrading aan te laten leggen. Wil je het uit zicht houden, gewoon goed documenteren en verbergen achter de stuclaag. Mocht je in de toekomst de kamer herinrichten, is het dan enkel een kwestie van een aantal muurplaten installeren in plaats van leidingen verplaatsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-09 00:16

jurroen

Security en privacy geek

Hoe stom het ook klinkt: twee aansluitingen per kamer. Minimaal. Woonkamer, slaapkamers, washok etc. Overleg met de partij die het implementeert - minimaal CAT6(a). Hou daar toezicht op.

Echt, je bent jezelf later dankbaar.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
jurroen schreef op zondag 16 juni 2024 @ 03:14:
[...]

Hoe stom het ook klinkt: twee aansluitingen per kamer. Minimaal. Woonkamer, slaapkamers, washok etc.
En heb je het dan over 1 WCD met dubbele aansluiting, 2 WCDs, of beide (effectief dus 4 aansluitingen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

RobertMe schreef op zondag 16 juni 2024 @ 06:22:
[...]

En heb je het dan over 1 WCD met dubbele aansluiting, 2 WCDs, of beide (effectief dus 4 aansluitingen)?
Zelf zou ik een enkele WCD met dubbele aansluiting aanraden als minimum. Voor de kamers waar je er mogelijk meer nodig hebt, zoals in de woonkamer bij TV 2 WCDs (dus vier aansluitingen).

Het hoeft natuurlijk niet in de meterkast gelijk vanaf het begin gepatcht te zijn, maar dat je die mogelijkheid wel hebt. En als een enkele kabel kapot is kun je natuurlijk de andere gebruiken zonder gelijk opnieuw te moeten trekken.

Plus: uitdenken hoe je de WiFi wilt doen. Bij nieuwbouwhuizen met goede isolatie (en dus HR+++ beglazing) gaat dat echt een ding zijn. Nieuwbouw heeft over het algemeen ook meer glas (daglicht) dan huizen van een halve eeuw geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
Ik denk inderdaad aan de dubbele contactdozen, is het dan ook wijs om 1 dubbele (twin)kabel te trekken, of twee losse, lijkt mij dat 1 twin kabel makkelijker door de buizen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
leeri003 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:26:
Ik denk inderdaad aan de dubbele contactdozen, is het dan ook wijs om 1 dubbele (twin)kabel te trekken, of twee losse, lijkt mij dat 1 twin kabel makkelijker door de buizen gaat.
Kan je inderdaad doen, maar (vermoedelijk) moet je toch ook enkele kabel hebben voor je accespoints.
Zou gewoon flink inslaan in single kabel, evt in 2 kleuren om je poorten makkelijker gescheiden te houden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:40
ik heb destijds (2002) bij de nieuwbouw alle leidingen met 19mm laten uitvoeren. dat was goed genoeg voor 2x utp en 1x coax voor de sat-tv. Ook hier woonkamer 4x dubbele rj45 (elke hoek), slaapkamers 2x dubbele rj45 diagonaal, werkkamer 3x dubbele rj45, keuken 1x dubbel rj45, 1x buitengevel voor IP-cam.

de 350m cat5 voldoet nog prima voor Gbit lan

sat-tv is nu IP-tv dus overbodig, maar destijds was adsl 2,5M/0,3Mbit

ik heb destijds niet nagedacht over plaatsing van APs en leidingen hiervoor. die zitten nu laag aan de muur

[ Voor 12% gewijzigd door peter-rm op 16-06-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Annuk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:31:
[...]

Kan je inderdaad doen, maar (vermoedelijk) moet je toch ook enkele kabel hebben voor je accespoints.
Zou gewoon flink inslaan in single kabel, evt in 2 kleuren om je poorten makkelijker gescheiden te houden...
Hier 2 km Cat 7 kabel ingeslagen. Maar er is nog wel een paar meter over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
John245 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:41:
[...]

Hier 2 km Cat 7 kabel ingeslagen. Maar er is nog wel een paar meter over.
Goede voorraad :+
En hoeveel heb je uiteindelijk gebruikt? Puur uit nieuwsgierigheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Annuk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:42:
[...]

Goede voorraad :+
En hoeveel heb je uiteindelijk gebruikt? Puur uit nieuwsgierigheid...
@Annuk ca 1850 meter gebruikt. Maar in de kelder hebben we kabelgoten en wie weet moet er ooit een punt bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In een huis van 120m2 schiet je zo 500 meter de muur in met in elke ruimte meerdere aansluitingen, misschien wel 700 als je alles naar zolder wilt trekken in plaats van de te krappe meterkast. Acht patchpunten in de woonkamer is al 80 meter wanneer je de switch op zolder zet, en daar komt dan nog de horizontale afstand bij naar ieder van de vier WCD's. Vier draadjes naar de schuuroverkapping van douglas hout en je hebt weer 100 meter verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
jurroen schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:05:
uitdenken hoe je de WiFi wilt doen. Bij nieuwbouwhuizen met goede isolatie (en dus HR+++ beglazing) gaat dat echt een ding zijn. Nieuwbouw heeft over het algemeen ook meer glas (daglicht) dan huizen van een halve eeuw geleden.
Dat van de Wifi is niet zo lastig: Gewoon zorgen dat je centraal op elke verdieping een UTP-aansluiting + direct daarnaast een WCD hebt. Dan kun je daar een bedraad access point aansluiten voor een perfect MESH netwerk.
Dat heb ik hier gedaan en werkt uit de kunst.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
John245 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:45:
[...]

@Annuk ca 1850 meter gebruikt. Maar in de kelder hebben we kabelgoten en wie weet moet er ooit een punt bij.
Dat zijn beste aantallen ;) en las al iets in je één van je vorige posts dat je het had over gebouw A & B...

jadjong schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:24:
In een huis van 120m2 schiet je zo 500 meter de muur in met in elke ruimte meerdere aansluitingen, misschien wel 700 als je alles naar zolder wilt trekken in plaats van de te krappe meterkast. Acht patchpunten in de woonkamer is al 80 meter wanneer je de switch op zolder zet, en daar komt dan nog de horizontale afstand bij naar ieder van de vier WCD's. Vier draadjes naar de schuuroverkapping van douglas hout en je hebt weer 100 meter verstopt.
Ik weet het... Heb nu per woning (zie 1 van m'n vorige posts) 2x haspel van 500m liggen om te trekken, aantal mag enkel ivm camera's/ap's, en aantal punten worden nu voorlopig dicht gestuced (of toch blindplaat erop) gebruik in dit geval (zoals vrijwel altijd) de Belden 7965E Cat6 UTP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Andrehj schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:38:
[...]

Dat van de Wifi is niet zo lastig: Gewoon zorgen dat je centraal op elke verdieping een UTP-aansluiting + direct daarnaast een WCD hebt. Dan kun je daar een bedraad access point aansluiten voor een perfect MESH netwerk.
Zou bij voorkeur dan toch liever direct POE devices gebruiken en een managed wifi oplossing zoals bv. Unifi of TP-link Omada.
Dan kan je direct alles in 1 omgeving beheren (wat tegenwoordig ook vaak kan met de mesh wifi setjes kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Annuk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:01:
[...]

Dat zijn beste aantallen ;) en las al iets in je één van je vorige posts dat je het had over gebouw A & B...
@Annuk
Ja gebouw A (de woning) en B de garage met kelder (64m2). Maar tussen de garage en kelder ligt ook glasvezel (2 x 16 vezels). En van KPN hebben ze afgelopen week netjes de glasvezelkabel van buiten naar de kelder van de woning getrokken. Ideaal dan komt netjes alles bij elkaar. Nu nog een jaar wachten totdat ze het komen aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seu3UYne7XlamaCew3H4l-quekk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uD0bkzyauH4PGjrtc9ABCmiB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door John245 op 16-06-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:55
Annuk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:04:
Zou bij voorkeur dan toch liever direct POE devices gebruiken en een managed wifi oplossing zoals bv. Unifi of TP-link Omada.
Dat kan ik me voorstellen, maar met een WCD direct naast je UTP-aansluiting kan dat ook, en heb je ook een mogelijkheid voor andere opties.
Dan kan je direct alles in 1 omgeving beheren (wat tegenwoordig ook vaak kan met de mesh wifi setjes kan).
Inderdaad. Met mijn Fritzbox kan ik ook de losse accesspoint netjes in de UI van de router beheren. Werkt allemaal hartstikke mooi.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Andrehj schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:38:
[...]

Ik zeg niet dat het lastig is :+ Maar wel dat het iets is om rekening mee te houden. Dus ruwe inschatting makem hoeveel APs er nodig gaan zijn en wellicht de ruimte laten om er meer aan te kunnen sluiten.

We hebben het hier over nieuwbouw in een topic voor nette LAN afwerking. Dan kun je veel beter voor een PoE gevoed iets gaan, want externe bekabeling of voeding zichtbaar is gewoon niet mooi (en in mijn ogen: niet netjes als je anders kunt). Schoteltje tegen het plafond, zonder zichtbare bekabeling of een in-wall achtig iets tegen de muur.

Daarom mijn opmerking. Hou er zo vroeg mogelijk rekening mee en voer het niet uit als afterthought.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrustTheCats
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-09 14:43
Heeft iemand een indicatie hoeveel meter stugge UTP-kabel je hebt getrokken in een rijtjeshuis?

Ik ben van plan om 4 dubbele cat6 UTP wcd's te installeren, twee op eerste verdieping en twee op de zolder. Nu leek tweemaal 50 meter me voldoende, zodat je makkelijk een dubbele kabel kunt trekken. Dan lijk pak 'm beet 10 meter per run me al aan de hoge kant voor een "normaal" rijtjeshuis.

Of onderschat ik nu de lengte van zo'n loze leiding? Ik woon er nog niet, dus ik kan er nog niet een trekveer doorheen trekken. Meten is weten natuurlijk, dus misschien moet dat eerst gebeuren alvorens iets aan te schaffen, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:24
TrustTheCats schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:41:
Heeft iemand een indicatie hoeveel meter stugge UTP-kabel je hebt getrokken in een rijtjeshuis?

Ik ben van plan om 4 dubbele cat6 UTP wcd's te installeren, twee op eerste verdieping en twee op de zolder. Nu leek tweemaal 50 meter me voldoende, zodat je makkelijk een dubbele kabel kunt trekken. Dan lijk pak 'm beet 10 meter per run me al aan de hoge kant voor een "normaal" rijtjeshuis.

Of onderschat ik nu de lengte van zo'n loze leiding? Ik woon er nog niet, dus ik kan er nog niet een trekveer doorheen trekken. Meten is weten natuurlijk, dus misschien moet dat eerst gebeuren alvorens iets aan te schaffen, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen :)
Het maakt natuurlijk wel fors uit of het een doos is vlak boven je meterkast (waarbij je dus met 2 x 4 meter al een heel eind komt), of dat je naar de andere kant van je huis moet. Als ik van mijn meterkast naar mijn verste outlet kijk zit ik op een meter of 17 (en dan heb ik echt niet de kortste route, maar wel de kortste route die uit het zicht mogelijk was (oa door het plafond van de zolder)). Dus in mijn geval zou het voor die 4 aansluitingen komen op 42 meter (ik heb echter halverwege die 17 meter een patchpaneel met switch zitten om de andere zolderkamer ook van netwerk te voorzien, dus ik heb me altijd gered met mijn trekveer van 10 meter), en heb ook nog 2 dubbele aansluitingen in de woonkamer gemaakt (zal ook een meter of 10 van de meterkast zijn). Maar nog altijd is mijn doos met 100 meter kabel niet helemaal op.

En ik snap je idee van 2 keer 50 meter, nadeel is wel dat het duurder is dan een doos van 100 meter (uitgaande van de bekende Belden Cat 6 van de al even zo bekende webwinkel). 100 meter is namelijk een standaardhoeveelheid, 50 meter moet op maat geknipt worden. Het is ook goed te doen om van beide kanten van een rol in doos te werken (en 100 meter kwam iig een paar jaar geleden in een doos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32
@TrustTheCats
My-life schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:55:
[...]

Met folie afgeschermde UTP-kabel is onnodig en maakt de installatie moeilijker.

Uitgaande van een huis van 5.5 x 10 meter waarbij de meterkast aan de zijkant in het midden zit en de netwerk aansluitingen in de verre hoeken schat ik in dat je ongeveer 100 meter kabel nodig zult hebben.

Bijvoorbeeld:
CAT5E á € 48,16 - https://www.sandervunderi...1583e-doos-100-meter.html
CAT6 á € 69,13 - https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
TrustTheCats schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:41:

De meest simpele positie in een rijtjeshuis; aan de andere kant op dezelfde verdieping.
Eerst twee meter omhoog in de meterkast, dan zes meter opzij naar de andere tussenmuur en daar weer drie meter naar beneden om bij het WCD te komen. 13 meter per kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:24
jadjong schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:08:
[...]

De meest simpele positie in een rijtjeshuis; aan de andere kant op dezelfde verdieping.
Eerst twee meter omhoog in de meterkast, dan zes meter opzij naar de andere tussenmuur en daar weer drie meter naar beneden om bij het WCD te komen. 13 meter per kabel.
die heb ik dus via de kruipruimte kunnen pakken, dus vanaf patchpaneel 1,5 meter omlaag, dan stuk horizontaal en dan weer half metertje omhoog. Dan blijkt ie onder de 10 meter te blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrustTheCats
Eupeodes schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:53:
[...]

Het maakt natuurlijk wel fors uit of het een doos is vlak boven je meterkast (waarbij je dus met 2 x 4 meter al een heel eind komt), of dat je naar de andere kant van je huis moet. Als ik van mijn meterkast naar mijn verste outlet kijk zit ik op een meter of 17 (en dan heb ik echt niet de kortste route, maar wel de kortste route die uit het zicht mogelijk was (oa door het plafond van de zolder)). Dus in mijn geval zou het voor die 4 aansluitingen komen op 42 meter (ik heb echter halverwege die 17 meter een patchpaneel met switch zitten om de andere zolderkamer ook van netwerk te voorzien, dus ik heb me altijd gered met mijn trekveer van 10 meter), en heb ook nog 2 dubbele aansluitingen in de woonkamer gemaakt (zal ook een meter of 10 van de meterkast zijn). Maar nog altijd is mijn doos met 100 meter kabel niet helemaal op.

En ik snap je idee van 2 keer 50 meter, nadeel is wel dat het duurder is dan een doos van 100 meter (uitgaande van de bekende Belden Cat 6 van de al even zo bekende webwinkel). 100 meter is namelijk een standaardhoeveelheid, 50 meter moet op maat geknipt worden. Het is ook goed te doen om van beide kanten van een rol in doos te werken (en 100 meter kwam iig een paar jaar geleden in een doos).
Dank voor het inzicht. Zoals ik het begrijp, kom je dus heel ver met één doos van 100m. In mijn geval zitten de wcd-aansluitingen redelijk centraal, dus in combinatie met het advies van @My-life en @jadjong lijkt een lengte van 13-17m een goede gemiddelde indicatie voor één run. Misschien iets meer voor een hogere verdieping uiteraard.

Ook een goed idee om zo'n doos van 100m van twee kanten te gebruiken. Er is ook een Twin UTP van Belden beschikbaar (per meter), maar dan kom je meteen een factor ~1.4x duurder uit (50m Twin vs 100m normaal in doos).

[ Voor 48% gewijzigd door TrustTheCats op 17-06-2024 15:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• John245
Onze UniFi US-24-250W vandaag vervangen door een UniFi Pro Max 24 POE. Nu is onze 10 Gbe backbone compleet en is het doel voor dit jaar bereikt. Er kunnen nog wel dingen netter afgewerkt worden maar hiervoor zijn nog niet alle onderdelen aanwezig. Tips en opmerkingen zijn natuurlijk welkom.

Serverkast voor upgrade:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4Pe7jnGWreG-zo_B29GpgzuJIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0Q0WbinlsUpf0nZqJ8jVyku.jpg?f=fotoalbum_large

Serverkast na upgrade:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtWvCYtEsr-MouuAFRAzwCvKZlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qebvOJJLJpauMYCF1W8mfrEG.jpg?f=fotoalbum_large

Serverkast 2 zodat hele 10Gbe backbone zichtbaar is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHN93eI0vmpJw6ErGZfvneDi_cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwbNT9HhEBsgLMWzH8wNZuXc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

Vliegvlug

Flight Simple

Ben momenteel naar van die slimline netwerkkabels aan het kijken, voornamelijk omdat deze netter zijn weg te werken in krappe bochten omdat ze veel flexibeler zijn en ik een haakse bocht moet maken in 2 a 3cm ruimte.

Extra complicatie is dat ik door een muur heen moet en dus aan één kant de connector eraf moet knippen maar het lijkt erg lastig te zijn om connectoren te vinden die je op dunne aders kan zetten.
Kleinste ader diameter die ik tot nu toe heb kunnen vinden is AWG28:
edit:

Kom er net achter dat ze ook RJ45 connectoren hebben voor stranded aders:
(CCGP89301TP) RJ45 krimp connectoren (UTP) voor CAT5/5e netwerkkabel (flexibel):”voor AWG26-28 kabel met flexibele aders”
Dus of de hieronder genoemde ACT slimline patchkabel nu solid of stranded aders heeft maakt dan niet meer uit, kan de geschikte connector erbij kopen. Heb de vraag uit staan welke van de twee de kabel nu eigenlijk heeft.

Weet ook dat dit CAT5/5e connectoren zijn en de kabel CAT6 is maar het is voor het aansluiten van een IP camera die op 100Mbit of 1Gbit gaat draaien (heb het specifiek model nog niet gekozen) dus dat met met 5e geen probleem :)

Aangezien de meeste slim netwerkkabel AWG30 of hoger is was het even zoeken naar een versie voorzien van AWG28 aders maar wel wat gevonden:
ACT LSZH U/UTP CAT6 datacenter slimline patchkabel snagless met RJ45 connectoren (Art nr. DC9005)Zou goed moeten gaan lijkt me, maar iemand hier ervaring met het aanknijpen van connectoren aan slimline kabels?

Liefst zou ik echter FTP hebben, die hebben ze ook van ACT:
ACT LSZH U/FTP CAT6A datacenter slimline patchkabel snagless met RJ45 connectoren (Art nr. DC7005)Maar tot mijn verbazing hebben deze flink dunnere aders, AWG32 ipv 28, maar toch hebben ze een hogere rating (6A ipv 6) en een hogere bandbreedte (500MHz ipv 250MHz).
Zit dat dan puur in de folie om de aders heen en de strakkere twist die ze in de aderparen leggen?

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 23-06-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:12:

[Afbeelding: ACT LSZH U/FTP CAT6A datacenter slimline patchkabel snagless met RJ45 connectoren (Art nr. DC7005)]Maar tot mijn verbazing hebben deze flink dunnere aders, AWG32 ipv 28, maar toch hebben ze een hogere rating (6A ipv 6) en een hogere bandbreedte (500MHz ipv 250MHz).
Zit dat dan puur in de folie om de aders heen en de strakkere twist die ze in de aderparen leggen?
Als je je eigen link bezoekt staat er in de laatste alinea dit:
Hoewel de ISO/IEC en de TIA-normen het gebruik van patchsnoeren tussen 22 en 28 AWG voorschrijven, is het mogelijk om 32 AWG-patchkabels te gebruiken. Dit zorgt voor een hogere demping, met name bij hogere frequenties.
Oftewel ze zullen het wel hebben laten testen en dat het is goedgekeurd bij deze norm ;)

Met betrekking tot stekkers knijpen op patchkabel.. kant en klaar, en dan het gat maar iets ruimer maken en evt later opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Als die stekker echt alleen bedoelt is voor vaste / solid kabel dan gaat die niet werken op een patchkabel. Patchkabels zijn namelijk flexibel / soepel / stranded / .... De stekker zal dan dus niet voldoende contact kunnen maken met de ader en dus werkt het niet.
Andersom heb ik die ervaring in ieder geval. Stekker voor soepel / stranded zetten aan een solid / massieve kabel zetten. En daar kreeg ik met een kabeltester geen signaal overheen over de 8 aders. En dat heeft mij heel wat stekkers gekost voordat ik tot de conclusie kwam dat de stekkers niet geschikt waren voor het type kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobertMe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:50:
[...]

Als die stekker echt alleen bedoelt is voor vaste / solid kabel dan gaat die niet werken op een patchkabel. Patchkabels zijn namelijk flexibel / soepel / stranded / .... De stekker zal dan dus niet voldoende contact kunnen maken met de ader en dus werkt het niet.
Volgens de specs van die kabel: “Volledig koperen 28AWG geleiders”. ;)
Andersom heb ik die ervaring in ieder geval. Stekker voor soepel / stranded zetten aan een solid / massieve kabel zetten. En daar kreeg ik met een kabeltester geen signaal overheen over de 8 aders. En dat heeft mij heel wat stekkers gekost voordat ik tot de conclusie kwam dat de stekkers niet geschikt waren voor het type kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:52:
[...]

Volgens de specs van die kabel: “Volledig koperen 28AWG geleiders”. ;)

[...]
Dat zegt iets over het gebruikte materiaal ;) Niet over de "vorm" ervan. Als in, is het 1 dik stuk koper, of zijn het allemaal koperen draadjes die "gevlegd" zijn. Hetzelfde als bij stroomkabels, installatiedraad die je door de muren trekt is massief en 1 koperen "ding". Stroomkabels die aan apparaten zit etc zijn allemaal dunne draadjes die "gevlegd" zijn. Daardoor dat de laatste categorie een stuk soepeler / flexibeler is dan de eerste categorie. En bij stroomkabel dus ook weer verschil geeft in welke "tools" je gebruikt om kabels aan elkaar te maken (als in: je hebt lasklemmen die alleen voor massieve (installatie) kabel zijn, en bv de Wago 221 is geschikt voor zowel massief / solid / ... en voor stranded / flexibel / ... zijn).

Edit:
Willekeurig plaatje van internet:
Afbeeldingslocatie: https://www.electricaltechnology.org/wp-content/uploads/2021/11/Stranded-Wire-vs-Solid-Wire.-Which-One-is-Best-and-Why.jpg
Dit is dan stroomkabel, maar voor netwerkkabel geldt hetzelfde principe.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 22-06-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Annuk schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:23:
[...]

Als je je eigen link bezoekt staat er in de laatste alinea dit:
Hoewel de ISO/IEC en de TIA-normen het gebruik van patchsnoeren tussen 22 en 28 AWG voorschrijven, is het mogelijk om 32 AWG-patchkabels te gebruiken. Dit zorgt voor een hogere demping, met name bij hogere frequenties.

Oftewel ze zullen het wel hebben laten testen en dat het is goedgekeurd bij deze norm ;)
Dat zal wel het geval zijn inderdaad, de demping is waarschijnlijk net op het randje voor die 10m. ;)

Die FTP kabel in 28AWG uitvoeren zou natuurlijk ook tot een dikkere kabel leiden vanwege de folie, vandaar de keuze voor AWG32 vermoed ik.
Met betrekking tot stekkers knijpen op patchkabel.. kant en klaar, en dan het gat maar iets ruimer maken en evt later opvullen.
Is in een buitenmuur dus dat gat wil ik zo klein mogelijk houden. Ook voor binnendringend vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobertMe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:56:
[...]

Dat zegt iets over het gebruikte materiaal ;) Niet over de "vorm" ervan. Als in, is het 1 dik stuk koper, of zijn het allemaal koperen draadjes die "gevlegd" zijn.

Hetzelfde als bij stroomkabels, installatiedraad die je door de muren trekt is massief en 1 koperen "ding". Stroomkabels die aan apparaten zit etc zijn allemaal dunne draadjes die "gevlegd" zijn. Daardoor dat de laatste categorie een stuk soepeler / flexibeler is dan de eerste categorie. En bij stroomkabel dus ook weer verschil geeft in welke "tools" je gebruikt om kabels aan elkaar te maken (als in: je hebt lasklemmen die alleen voor massieve (installatie) kabel zijn, en bv de Wago 221 is geschikt voor zowel massief / solid / ... en voor stranded / flexibel / ... zijn).

Edit:
Willekeurig plaatje van internet:
[Afbeelding]
Dit is dan stroomkabel, maar voor netwerkkabel geldt hetzelfde principe.
Ik ken het verschil tussen solid en stranded, ook bij elektra kabel. CCA ben ik ook bekend mee.

Toch krijg ik het idee dat het volledig koperen aders zijn, als je bij ACT naar de specificaties van een normale dikte patchkabel kijkt staat er: 24 AWG stranded copper.

Bij de U/UTP Slimline staat er: 28AWG bare copper

En bij de U/FTP slimline staat er: 32AWG, stranded bare copper

Ik geef toe dat het niet heel erg duidelijk staat dus zou ook nog stranded kunnen zijn maar waarom zetten ze dat er dan niet bij zoals bij de normale en slimline FTP patchkabels

Het is normaal wel zo dat patchkabels eigenlijk altijd stranded zijn vanwege de flexibiliteit, dus mogelijk toch een omissie in de specsheet…

(het is trouwens “gevlochten”)

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 22-06-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:59:
[...]

[...]

Is in een buitenmuur dus dat gat wil ik zo klein mogelijk houden. Ook voor binnendringend vocht.
Dit zorgt er voor dat het waterdicht wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLx6hLkhNO2hODAonWft0D_Lzko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clKc2LYcimcfP3IhLxdpfYXS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

John245 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:24:
[...]

Dit zorgt er voor dat het waterdicht wordt.

[Afbeelding]
Ken ze, maar daar wordt het gat in de muur niet bepaald kleiner van. ;)
Ging me primair om de grootte van het gat.
Bovendien moet de kabel nog wel kunnen bewegen in het gat vanwege de installatie van een IP camera op de buitenmuur, dat is alleen mogelijk als er nog wat overlengte in de kabel zit die na montage in de muur verdwijnt en dat lukt niet als het vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 13:59
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:12:
Ben momenteel naar van die slimline netwerkkabels aan het kijken, voornamelijk omdat deze netter zijn weg te werken in krappe bochten omdat ze veel flexibeler zijn en ik een haakse bocht moet maken in 2 a 3cm ruimte.

Extra complicatie is dat ik door een muur heen moet en dus aan één kant de connector eraf moet knippen maar het lijkt erg lastig te zijn om connectoren te vinden die je op dunne aders kan zetten.
Kleinste ader diameter die ik tot nu toe heb kunnen vinden is AWG28:Aangezien de meeste slim netwerkkabel AWG30 of hoger is was het even zoeken naar een versie voorzien van AWG28 aders maar deze wel wat gevonden:
[Afbeelding: ACT LSZH U/UTP CAT6 datacenter slimline patchkabel snagless met RJ45 connectoren (Art nr. DC9005)]Zou goed moeten gaan lijkt me, maar iemand hier ervaring met het aanknijpen van connectoren aan slimline kabels?

[Afbeelding: ACT LSZH U/FTP CAT6A datacenter slimline patchkabel snagless met RJ45 connectoren (Art nr. DC7005)]Maar tot mijn verbazing hebben deze flink dunnere aders, AWG32 ipv 28, maar toch hebben ze een hogere rating (6A ipv 6) en een hogere bandbreedte (500MHz ipv 250MHz).
Tijdje terug een stel ACT slimline utp kabels gekocht.
Geen idee of dit bij alle slimline kabels is, maar die ik heb zijn inderdaad lekker dun maar vreselijk stug en bijna niet om een hoek te buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

EverLast2002 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:31:
[...]

Tijdje terug een stel ACT slimline utp kabels gekocht.
Geen idee of dit bij alle slimline kabels is, maar die ik heb zijn inderdaad lekker dun maar vreselijk stug en bijna niet om een hoek te buigen.
Interessant om te horen!
Dat ze niet soepel zijn is een tegenvaller om te horen want ging mij juist daarom, maar beter dat ik het nu hoor.
Mogelijk dat het dan toch massieve aders zijn.

Welke ACT slimline kabels heb jij?
De U/UTP of de U/FTP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 13:59
Vliegvlug schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:42:
[...]

Interessant om te horen!
Dat ze niet soepel zijn is een tegenvaller om te horen want ging mij juist daarom, maar beter dat ik het nu hoor.
Mogelijk dat het dan toch massieve aders zijn.

Welke ACT slimline kabels heb jij?
De U/UTP of de U/FTP?
Het viel mij ook tegen want ik had ze juist gekocht omdat ze soepel zouden zijn.
Op YouTube zag ik slimline kabels die zo slap als gekookte spaghetti waren, die van mij zijn dat dus niet.
Ik heb de ACT FTP slimline Cat6a (gekocht bij routershop.nl)

[ Voor 6% gewijzigd door EverLast2002 op 22-06-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

EverLast2002 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:57:
[...]

Het viel mij ook tegen want ik had ze juist gekocht omdat ze soepel zouden zijn.
Op YouTube zag ik slimline kabels die zo slap als gekookte spaghetti waren, die van mij zijn dat dus niet.
Dat hoopte ik ook inderdaad
Ik heb de ACT FTP slimline Cat6a (gekocht bij routershop.nl)
Ah, dat zijn de FTP kabels, ik keek naar de ACT slimline UTP cat6 kabel, hopelijk zijn die soepeler omdat er daar geen folie omheen zit wat bij cat6A om elk aderpaar zit als ik me niet vergis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Uiteindelijk op advies van de kabelshop een flexline netwerkkabel gekocht, normale dikte maar wel een stuk flexibeler.
Is een cat6A S/FTP kabel met AWG 26/7 aders dus ook makkelijker een RJ45 connector voor te vinden.

Uiteindelijk voor deze gegaan: RJ45 toolless connector voor F/UTP / S/FTP CAT6a netwerkkabel.
VALUE Field connector RJ-45 Cat.6A (Class EA), STP [26.99.0373]
Wel prijzig met €6 maar gelukkig heb ik er maar 1 nodig en toolless is ook wel handig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37

MJV

Ik ben bezig te bepalen hoe ik het netwerk in mijn nieuwe huis (netjes) wil inrichten en afwerken. Ik zie twee mogelijkheden. In beide opties wil ik mijn (soft) router op zolder gaan zetten, samen met Synology NAS. Dat staat in huidige woning in meterkast, maar echt handig is dat niet. Alleen ONT voor glas blijft dan in meterkast.
Optie A: meterkast i.c.m. zolder
2xCAT6 naar zolder (1x voor internet, 1x 'retour')
Alle CAT6 voor begane grond terugrouteren naar meterkast
Patchpaneel in meterkast+PoE switch (8p) in meterkast
Patchpaneel op zolder+PoE switch voor AP's op 1e etage/zolder
Optie B: alles op zolder
1xCAT6 naar zolder voor internet naar soft router
Verder alle bekabeling van het huis vanaf zolder d.m.v. deftig patchpaneel

Dit schrijvende zou er voor het gemak sowieso 2xCAT6 van zolder/meterkast mogen, al is het maar als backup voor als ik toch apparatuur in meterkast kwijt wil die UTP nodig heeft.

Hoe dan ook: wat zouden jullie hierin adviseren met het oog op een toekomstbestendige oplossing?

Vloer begane grond gaat eruit, en als eht goed is kan ik via spouw of ventilatiekanaal zoveel CAT6 naar zolder brengen als ik wil.

Mocht dit in eigen topic horen, splits het dan vooral af, mij leek eigen topic wat overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:52
Wat is de uiteindelijke use case? Hoeveel kabels verwacht je voor B naar de zolder te moeten trekken? Wat zijn realistisch gezien je transmissie snelheid vereisten, gemiddeld genomen en eventuele wensen ten aanzien van piekbelasting?

Optie B heeft ergens natuurlijk een voorkeur, maar ik denk vooral ook goed om realistisch te blijven in een woning. En indien je bijvoorbeeld 24 connecties op de begane grond hebt, ik er persoonlijk niet voor zou kiezen dit alles naar de zolder te trekken.

Zeker niet indien snelheid van link aggregation tussen een switch beneden en de setup op zolder ruim voldoende is. Maar gaat natuurlijk flink afhankelijk zijn van hoe jij het gebruik in de woning voor je ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
MJV schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:52:
Ik ben bezig te bepalen hoe ik het netwerk in mijn nieuwe huis (netjes) wil inrichten en afwerken. Ik zie twee mogelijkheden. In beide opties wil ik mijn (soft) router op zolder gaan zetten, samen met Synology NAS. Dat staat in huidige woning in meterkast, maar echt handig is dat niet. Alleen ONT voor glas blijft dan in meterkast.

Dit schrijvende zou er voor het gemak sowieso 2xCAT6 van zolder/meterkast mogen, al is het maar als backup voor als ik toch apparatuur in meterkast kwijt wil die UTP nodig heeft.

Hoe dan ook: wat zouden jullie hierin adviseren met het oog op een toekomstbestendige oplossing?

Vloer begane grond gaat eruit, en als eht goed is kan ik via spouw of ventilatiekanaal zoveel CAT6 naar zolder brengen als ik wil.

Mocht dit in eigen topic horen, splits het dan vooral af, mij leek eigen topic wat overkill.
Ik heb zelf gekozen voor optie B, heb alles centraal op zolder staan.
Probeer hieronder even de situatie te beschrijven.
Standaard woning met aan de voorkant een "losstaand" klompenhok (losse hal die eigenlijk vrij tegen de woningschil is aangebouwd) daarin zit de MK met de FTU/NTU.
Vanaf MK naar hoek in de woonkamer 2x UTP daar gemonteerd in een opbouw doosje (keystone).
Vanaf die hoek in de woonkamer gaan er 5 kabels van/naar zolder, 2x als MK-connectie, 2x voor tv-meubel en 1x die in het AP zit. (oftewel 6x keystone in dat doosje, en door gepatched).
Die hoek in de woonkamer zit bij/achter de radiatoren en daar staat een ombouw voor, dus volledig uit het zicht.
Vanaf zolder kan ik bij de leidingen v/d radiatoren langs naar alle kamers waar ik wens, en dat heb ik ook gedaan :)

Maar let inderdaad wel even op de opmerking van @psychodude
Optie B heeft ergens natuurlijk een voorkeur, maar ik denk vooral ook goed om realistisch te blijven in een woning. En indien je bijvoorbeeld 24 connecties op de begane grond hebt, ik er persoonlijk niet voor zou kiezen dit alles naar de zolder te trekken.
Alles centraal heeft opzich wel de voorkeur, maar als jij hele bossen kabel heen-en-weer moet gaan trekken omdat je inderdaad in je woonkamer tig aansluitingen gaat creëren zou ik het toch deels decentraal gaan aanpakken.
Dan kan je b.v. wel overwegen om boven verdieping vanaf je zolder te gaan "voeden" en je benedenverdieping toch vanuit de MK o.i.d. dan moet je zorgen dat je b.v. dubbele/meervoudige kabels van/naar zolder <> MK hebt voor link-aggregation of evt. zelfs een glas-backbone aanleggen tussen die 2 (POE)switches.

Oftewel @MJV werk je plan(nen) goed uit wat je wilt/moet, en gooi ze dan evt. nogmaals hier in de groep, aangezien je best wel wat opties/mogelijkheden hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:22
MJV schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:52:
Ik zou gaan voor 2 paren fiber van de Meterkast naar je zolder trekken en wellicht hierop 10G SFP+ plaatsen in zowel een kleine switch beneden en grotere voor distrubutie. deze in een etherchannel (heb je een stevige uplink)
Daarna je ONT in de meterkast op een VLAN (only) zetten (zonder ip zetting)
En deze kun je op zolder er weer uithalen zelfde VLAN.
Daarna kun je ook weer over een VLAN (met IP) weer terug zetten voor aansluitingen in en rond je meterkast (Wifi, slimmemeter P1, NAS, TV ect)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:37

MJV

Dank allen. Meerwaarde van fiber zie ik (nog) niet helemaal, aangezien ik met CAT6 ook naar 10Gbit zou moeten kunnen. Het zal eerder om max 10 kabels gaan dan om 24 voor de begane grond. Wel een slim idee om vanuit ONT via VLAN te routeren.

Uiteindelijk zal het er ook vanaf hangen hoe eenvoudig ik van en naar zolder kabels kan gaan trekken. Als het goed is kan ik de (voormalig) ventilatieafvoer vanuit de keuken gebruiken, dat maakt het misschien wel heel makkelijk om een bussel kabels te trekken.

Wordt vervolgd :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
MJV schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:19:
Dank allen. Meerwaarde van fiber zie ik (nog) niet helemaal, aangezien ik met CAT6 ook naar 10Gbit zou moeten kunnen.
Voordeeltjes van fiber: lager energieverbruik (bij 10Gbit/s), en elektrische scheiding. V.w.b. dat laatste: glasvezel geleid uiteraard niet. En als je switch kapot gaat en stroom op alle poorten zou zetten, of iets van een blikseminslag die "doorslaat" op een van beide kanten dan zijn de einden aan de kabel van elkaar gescheiden en niet beide in een klap stuk. Maar, risico daarop is uiteraard klein, en in geval van blikseminslag heb je toch wel een probleem bij een directe inslag.
Bij buren 2 huizen verder is jaren terug eens de bliksem ingeslagen. Bij mij was niks stuk behalve een aantal LAN poorten op de (Sweex :+) router (ja, zo lang geleden, zeker 15 jaar). Dus er kan wel wat funky stuff gebeuren op dit vlak bij blikseminslag. Al helemaal omdat bij buren "bij mij onder de kap", nog 1 huis verder ten opzichte van waar was ingeslagen, wel meer apparatuur stuk was gegaan.

En daarnaast uiteraard: omdat het kan :Y) . Zelf paar jaar terug glasvezel gelegd tussen kelder en zolder. En dat zijn ook nog maar 2 switches met SFP. Dus blijft 1Gbit/s en leverde helemaal niks op behalve dus "omdat het kan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:00
Inmiddels ook wat spul in mijn meterkast hangen maar heb nogal wat moeite met het kabelmanagement.
Ik zie her en der in dit topic van die mooie verticale metalen kabelgoten voorbij komen. Waar kan ik die kopen?

https://azerty.nl/product...ement-rack-paneel/2403929

Heb wel wat rondgezocht, zoiets zou het moeten zijn maar slecht op voorraad en nog redelijk duur. En niet alleen bij Azerty is dat het geval lijkt het.

[ Voor 9% gewijzigd door Tom. C op 09-07-2024 15:09 ]

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 21:34
Tom. C schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:08:
Inmiddels ook wat spul in mijn meterkast hangen maar heb nogal wat moeite met het kabelmanagement.
Ik zie her en der in dit topic van die mooie verticale metalen kabelgoten voorbij komen. Waar kan ik die kopen?

Heb wel wat rondgezocht, zoiets zou het moeten zijn maar slecht op voorraad en nog redelijk duur. En niet alleen bij Azerty is dat het geval lijkt het.
https://www.elektramat.nl/elektrabuizen/bedradingskoker/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245

Is dit iets: https://www.netwerkwinkel...er-en-borstel-s_1694.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk

Soms heb je bij sommige bouwmarkten geluk...
Je kunt ook creatief doen en dit gebruiken wij je zelf een aantal openingen maakt.
https://www.hornbach.nl/p...60-mm-wit-200-cm/4685465/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leeri003
Ik heb deze gebruikt als kabelgoot netjes met deksel is gewoon kunststof.

https://www.sandervunderi...1qtBYUEAQYAiABEgJhK_D_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:58

https://www.bouwmaat.nl/a...0mm-2m/product/0000569030

Het voordeel van Bouwmaat is dat je kunt ophalen. Je betaalt dus geen belachelijke verzendkosten zoals bij andere partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:00
Dank voor alle reacties! Helemaal top. Ik keek inderdaad bij de verkeerde shops. Het blijkt dat ik redelijk dichtbij een Bouwmaat woon dus ik haal het even op. Verzendkosten zijn inderdaad belachelijk! Zal tzt eens wat foto's posten van het eindresultaat.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
"Lui" vraagje. Bij familie liggen 2 netwerkkabels door het huis, die "ergens" uit komen en dan weer met een koppelblokje verlegd worden. En die "moeten maar eens netjes afgewerkt worden". Mijn idee is om een opbouwdoosje op de muur te zetten met een dubbele in- en uitgang. Alleen meen ik dat de kabel soepel is, dus ik ben op zoek naar een oplossing met een "doorvoer" (dus intern een RJ45 aansluiting die is "doorgelust" naar de RJ45 aansluiting aan de "voorkant"). Er zijn genoeg "kant en klare" oplossingen met een keystone (toolless of LSA) te vinden (en dan dus ook opbouwdoosje, draagring, afdekplaatje, ...), maar daar kan ik dus niks mee gezien het verkeerde kabel type. Iemand dus een suggestie hiervoor? Of wordt het bij elkaar puzzelen van dan een opbouwdoosje, draagring met afdekplaatje en 2 doorvoer keystones die daarbij passen?

Note: het is niet wenselijk om de kabel te vervangen door eentje die wel hoort bij de toepassing. Deze ligt o.a. achter plinten door etc die niet makkelijk weg kunnen. Voor een paar tientjes een doosje plaatsen is geen probleem, uren extra werk er in steken is niet de bedoeling :P Daarnaast doet kwaliteit er ook niet echt toe (nog een reden om kabel lekker te laten liggen). Naast dat het uit het zicht is gaat het ook nog eens om 2 aangesloten apparaten die voldoende hebben aan een 10Mbit/s verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RobertMe schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:23:
"Lui" vraagje. Bij familie liggen 2 netwerkkabels door het huis, die "ergens" uit komen en dan weer met een koppelblokje verlegd worden. En die "moeten maar eens netjes afgewerkt worden". Mijn idee is om een opbouwdoosje op de muur te zetten met een dubbele in- en uitgang. Alleen meen ik dat de kabel soepel is, dus ik ben op zoek naar een oplossing met een "doorvoer" (dus intern een RJ45 aansluiting die is "doorgelust" naar de RJ45 aansluiting aan de "voorkant"). Er zijn genoeg "kant en klare" oplossingen met een keystone (toolless of LSA) te vinden (en dan dus ook opbouwdoosje, draagring, afdekplaatje, ...), maar daar kan ik dus niks mee gezien het verkeerde kabel type. Iemand dus een suggestie hiervoor? Of wordt het bij elkaar puzzelen van dan een opbouwdoosje, draagring met afdekplaatje en 2 doorvoer keystones die daarbij passen?

Note: het is niet wenselijk om de kabel te vervangen door eentje die wel hoort bij de toepassing. Deze ligt o.a. achter plinten door etc die niet makkelijk weg kunnen. Voor een paar tientjes een doosje plaatsen is geen probleem, uren extra werk er in steken is niet de bedoeling :P Daarnaast doet kwaliteit er ook niet echt toe (nog een reden om kabel lekker te laten liggen). Naast dat het uit het zicht is gaat het ook nog eens om 2 aangesloten apparaten die voldoende hebben aan een 10Mbit/s verbinding.
Hoe groot is die opbouw doos? Heb je een schetsje, ik ben nogal visueel ingesteld :)

Zoiets: https://nl.aliexpress.com...9HP8&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
John245 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:29:
[...]

Hoe groot is die opbouw doos? Heb je een schetsje, ik ben nogal visueel ingesteld :)

Zoiets: https://nl.aliexpress.com...9HP8&gatewayAdapt=glo2nld
Ik heb nog niks :) Maar inderdaad, een "totaalpakket" van een opbouwdoos met daarbij zo'n keystone (+ draagring etc). Of evt gewoon "ingebakken" (dus geen draagring met keystones maar gewoon 1 "element" met aan de voor en achterkant RJ45).

Bedenk me nu dat ik evt zelfs een keystone patchpaneeltje (met wandmontage) kan plaatsen en daar gewoon 2 (of evt later meer) van dit soort keystones in kan hangen. Is toch allemaal uit het zicht. Dus "if it looks stupid, but works, it ain't stupid" :+

Edit:
Iets als dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H3529a1af0fb14aa786502fe6f74ab6ecq/86X86Mm-Vrouwelijke-Aan-Vrouwelijke-CAT6-Gigabit-Dual-Pas-Netwerk-Muur-Plug-RJ45-Lan-Faceplate-Internet-Straight.jpg_.webp
Alleen dan nog iets met een opbouwdoosje erbij :P

[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 11-07-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:40
RobertMe schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:36:
[...]

Ik heb nog niks :) Maar inderdaad, een "totaalpakket" van een opbouwdoos met daarbij zo'n keystone (+ draagring etc). Of evt gewoon "ingebakken" (dus geen draagring met keystones maar gewoon 1 "element" met aan de voor en achterkant RJ45).

Bedenk me nu dat ik evt zelfs een keystone patchpaneeltje (met wandmontage) kan plaatsen en daar gewoon 2 (of evt later meer) van dit soort keystones in kan hangen. Is toch allemaal uit het zicht. Dus "if it looks stupid, but works, it ain't stupid" :+
Je hebt ook dit soort dingen:
https://www.reichelt.nl/n...ilink-np0092-p288488.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dat kan inderdaad ook :) (En was ik niet direct bekend mee. Dan zou ik uitkomen bij een gesloten wall mount patchpaneel met keystones. Dit is dan wat meer de budget variant :P)

Extreem budget ben ik dan klaar met:
https://www.reichelt.nl/n...-ec020400004-p362727.html + 2x https://www.reichelt.nl/n...ilink-nk4030-p291528.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
RobertMe schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:36:
[...]

Edit:
Iets als dit dus:
[Afbeelding]
Alleen dan nog iets met een opbouwdoosje erbij :P
https://www.utp-kabel.nl/keystone-voorzetplaat-wit.html
&
https://www.utp-kabel.nl/frame-opbouwdoos-wit.html

https://www.utp-kabel.nl/cat6-utp-keystone-rj45.html
Of
https://www.netwerkkabel....koppelstuk-stp-haaks.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 09:53
Iemand hier nog tips voor 20cm patchkabels cat6a in diverse kleuren? Wil niet zelf connectors gaan knijpen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
krizzziz schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:10:
Iemand hier nog tips voor 20cm patchkabels cat6a in diverse kleuren? Wil niet zelf connectors gaan knijpen.
Exact 20 niet, hier wel 15 & 25cm
https://www.netwerkproduc...%20in%20meter=0.25m,0.15m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicPig
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-04 20:55
Hey allemaal,

Ik hoop dat dit de goede plek is om dit te vragen, als dat niet zo is dan hoor ik graag waar ik dat wel kan doen :)

Ik wil graag een aantal nieuwe kabels in mijn huis trekken, maar wat ik precies moet hebben. Voor nu kwam ik uit op Cat 6a kabels, waarmee ik als het goed is de komende jaren prima mee uit de voeten kan. Alleen kwam ik hier nog verschillende types tegen, nameljik kabels met een vaste en flexibele kern, en daarbinnen ook weer verschillende types, zoals U-UTP en S-FTP.

Nu heb ik een beetje rondgekeken en geloof ik dat ik het beste een kabel met vaste kern kan gebruiken, omdat ik alles toch door de muren trek (ik heb ook een LSA tang, dus aansluiten zou moeten lukken). Ook is het verschil in prijs tussen U-UTP en S-FTP voor mij niet relevant. Ik heb ongeveer 25-30m nodig en het scheelt 30 cent per meter, dus voor minder dan een tientje maakt dat voor mij het verschil niet. Wel kwam met wat zoeken op google naar boven dat S-FTP als voordeel heeft dat er minder effect van buitenaf zou kunnen zijn, en dat een aarding nodig is in combinatie met een geschikte RJ45 connector.

Dat is ongeveer waar mijn kennis eindigt en ik jullie hulp nodig heb. Op het moment heb ik het standaard Odido glasvezel modem (Zyxel T-56, volgens https://www.odido.nl/inte...zel/wat-zit-er-in-de-doos) en deze lijkt mij redelijk voldoende voor mijn gebruik nu (glasvezelaansluiting is 2 Gbit/s, heb de kabel ook een beetje op de toekomst uitgekozen). Is deze geschikt voor het gebruik van een S-FTP kabel of kan ik dan beter voor U-UTP kan gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
EpicPig schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:58:
Wel kwam met wat zoeken op google naar boven dat S-FTP als voordeel heeft dat er minder effect van buitenaf zou kunnen zijn, en dat een aarding nodig is in combinatie met een geschikte RJ45 connector.
Precies. En de kans dat je die aarding niet goed voor elkaar krijgt is groter dan dat je in huis storing krijgt met unshielded kabel Bespaar je de ellende en die 30 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
jadjong schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:08:
[...]

Precies. En de kans dat je die aarding niet goed voor elkaar krijgt is groter dan dat je in huis storing krijgt met unshielded kabel Bespaar je de ellende en die 30 cent.
@jadjong Met keystones is dit nog wel goed voor elkaar te krijgen. Hier AMPCOM Cat 7. In huis merk je het verschil niet. Wel leuk als je de kabel doormeet met een serieuze meter (zelf niet in bezit) dan zie je dat verschil wel.

Maar in dit geval zou ik niet moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:29
Hey allemaal,

Ik hoop dat dit de goede plek is om dit te vragen, als dat niet zo is dan hoor ik graag waar ik dat wel kan doen :)

Ik wil graag een aantal nieuwe kabels in mijn huis trekken, maar wat ik precies moet hebben. Voor nu kwam ik uit op Cat 6a kabels, waarmee ik als het goed is de komende jaren prima mee uit de voeten kan. Alleen kwam ik hier nog verschillende types tegen, nameljik kabels met een vaste en flexibele kern, en daarbinnen ook weer verschillende types, zoals U-UTP en S-FTP.

Nu heb ik een beetje rondgekeken en geloof ik dat ik het beste een kabel met vaste kern kan gebruiken, omdat ik alles toch door de muren trek (ik heb ook een LSA tang, dus aansluiten zou moeten lukken). Ook is het verschil in prijs tussen U-UTP en S-FTP voor mij niet relevant. Ik heb ongeveer 25-30m nodig en het scheelt 30 cent per meter, dus voor minder dan een tientje maakt dat voor mij het verschil niet. Wel kwam met wat zoeken op google naar boven dat S-FTP als voordeel heeft dat er minder effect van buitenaf zou kunnen zijn, en dat een aarding nodig is in combinatie met een geschikte RJ45 connector.

Dat is ongeveer waar mijn kennis eindigt en ik jullie hulp nodig heb. Op het moment heb ik het standaard Odido glasvezel modem (Zyxel T-56, volgens https://www.odido.nl/inte...zel/wat-zit-er-in-de-doos) en deze lijkt mij redelijk voldoende voor mijn gebruik nu (glasvezelaansluiting is 2 Gbit/s, heb de kabel ook een beetje op de toekomst uitgekozen). Is deze geschikt voor het gebruik van een S-FTP kabel of kan ik dan beter voor U-UTP kan gaan?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491393

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:34

Wildfire

Joy to the world!

Het gaat er deze vakantie dan uiteindelijk van komen: de bekabeling gaat vervangen worden.

Ik heb een Netgear MS510TXM managed switch en ik zie dat er af en toe CRC errors zijn. Ik denk dat dat een gevolg is van 2x Cat. 6 U/UTP kabels door dezelfde buis en dan gecombineerd met een UTP koppelbusje in de meterkast omdat ik destijds bij de aanleg een kabel niet lang genoeg had gemaakt, toen ik overstapte op een Cat. 6 patchpanel haalde ik dat niet en had ik een koppelstukje nodig.

Gelukkig heb ik tegenwoordig geen Ziggo meer dus ik hoef naar de woonkamer geen twee kabels door één buis meer te trekken, de coax kan eruit zodat iedere nieuwe Cat. 6A F/UTP kabel door een eigen buis kan. Netjes i.c.m. een Cat. 6A inbouwelement.

Naar mijn slaapkamer toe, waar mijn PC staat, zie ik nooit CRC errors dus voorlopig laat ik de Cat. 6 kabel daar zitten want het is meer werk om die kabel te vervangen i.v.m. een kast die in de weg staat.

Ik ben van plan Belden 10GXE00D Cat. 6A F/UTP te gaan gebruiken dus kabeltechnisch zit dat wel snor. Nu alleen nog even een fatsoenlijk Cat. 6A patchpanel zoeken welke ik plat tegen de muur kan monteren. Helaas geen ruimte voor een rack in de meterkast, anders had ik wat meer keuze gehad.

-- Edit: https://www.netwerkwinkel...s-shielded-Desktop-black/ lijkt me prima toch?

-- Edit #2: @Ben(V) zou je mij afraden om Cat. 6A F/UTP te pakken? In de bestaande situatie met Cat. 6 U/UTP zijn er soms CRC errors namelijk. Als je denkt dat Cat. 6A U/UTP goed genoeg is (ik zou dan Belden 1683ENH pakken) is dat natuurlijk wat goedkoper. Maar als ik toch F/UTP gebruik hoeft de aarding alleen bij het patchpanel plaats te vinden toch?

[ Voor 23% gewijzigd door Wildfire op 22-07-2024 10:22 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:39
Hey allemaal,

Gebruik unshielded CAT 6 (dus U/UTP) met stugge aders en monteer het af op wcd of patchpanel.
Nooit RJ45's aanknijpen dat levert zeker op den duur prutswerk.
Aansluiten doe je vanaf de wcd met kant en klaar gekochte patchkabels.
Cat 6 kan tot lengtes van 55m een snelheid van 10GBps aan dus zeker toekomst bestendig.

Shielding is volkomen nutteloos en maak de kabel alleen maar dikker en moeilijker te verwerken, de twist in de aderparen zorgt ervoor dat storing van buiten absoluut geen invloed hebben.
Tevens moet je dan ook nog zeer zorgvuldig aarden om aardlussen en/of common mode spanningen te voorkomen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Wildfire schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:46:
Het gaat er deze vakantie dan uiteindelijk van komen: de bekabeling gaat vervangen worden.

Ik heb een Netgear MS510TXM managed switch en ik zie dat er af en toe CRC errors zijn. Ik denk dat dat een gevolg is van 2x Cat. 6 U/UTP kabels door dezelfde buis en dan gecombineerd met een UTP koppelbusje in de meterkast omdat ik destijds bij de aanleg een kabel niet lang genoeg had gemaakt, toen ik overstapte op een Cat. 6 patchpanel haalde ik dat niet en had ik een koppelstukje nodig.

Gelukkig heb ik tegenwoordig geen Ziggo meer dus ik hoef naar de woonkamer geen twee kabels door één buis meer te trekken, de coax kan eruit zodat iedere nieuwe Cat. 6A F/UTP kabel door een eigen buis kan. Netjes i.c.m. een Cat. 6A inbouwelement.

Naar mijn slaapkamer toe, waar mijn PC staat, zie ik nooit CRC errors dus voorlopig laat ik de Cat. 6 kabel daar zitten want het is meer werk om die kabel te vervangen i.v.m. een kast die in de weg staat.

Ik ben van plan Belden 10GXE00D Cat. 6A F/UTP te gaan gebruiken dus kabeltechnisch zit dat wel snor. Nu alleen nog even een fatsoenlijk Cat. 6A patchpanel zoeken welke ik plat tegen de muur kan monteren. Helaas geen ruimte voor een rack in de meterkast, anders had ik wat meer keuze gehad.

-- Edit: https://www.netwerkwinkel...s-shielded-Desktop-black/ lijkt me prima toch?

-- Edit #2: @Ben(V) zou je mij afraden om Cat. 6A F/UTP te pakken? In de bestaande situatie met Cat. 6 U/UTP zijn er soms CRC errors namelijk. Als je denkt dat Cat. 6A U/UTP goed genoeg is (ik zou dan Belden 1683ENH pakken) is dat natuurlijk wat goedkoper. Maar als ik toch F/UTP gebruik hoeft de aarding alleen bij het patchpanel plaats te vinden toch?
Hier in huis ligt nog voldoende Cat5e UTP, patch, met geknepen stekkers, en dat werkt voor zover ik weet nog steeds prima. Als een Cat6 UTP kabel issues geeft zou ik dus uit gaan van of een rotte kabel (fysieke beschadiging of iets dergelijks), slecht geknepen stekkers (als die er aan zitten) of anderszins slecht aangesloten (op LSA bv dan), of andere zaken (in jouw geval mogelijk het koppelstukje etc).

En v.w.b F/STP vs UTP. Problemen die opgelost worden door shielding zul je alleen krijgen als je de kabel direct naast een stroomkabel legt. En dat mag al niet (of de stroomkabel moet dubbel geïsoleerd zijn, of de stroomdraden moeten in een aparte buis). En mogelijk heb je zelfs bij stroomdraden door dezelfde buis als UTP geen problemen omdat 230V "te laag" is?

Of je vervolgens Cat6 of Cat6a neemt is aan jou. 6 kan, en is zoals aangegeven geschikt voor 10Gbit/s (minimaal) tot 55 meter (een kabel die dit niet kan voldoet niet aan de specificatie en zou dus niet als Cat6 verkocht mogen worden). En mogelijk / waarschijnlijk werkt het ook nog wel over langere afstanden. 6a moet de kabel 10Gbit/s tot 100m kunnen. Maar die afstand heb je waarschijnlijk niet tussen woonkamer en switch.

En je zou ook kunnen kijken naar het koppelstukje verhaal. Als je nu stekkers op de bestaande (stugge?) kabel hebt geknepen om er een RJ45 koppelstuk tussen te doen kan het ook al zijn dat de stekkers niet geschikt zijn voor de kabel ("standaard" zet je een stekker aan een soepele patchkabel, niet aan een stugge installatiekabel. En een stekker kan alleen compatible zijn met soepele kabel). En voor stuggr kabel heb je ook lasdoosjes met 2x een LSA strook die met elkaar verbonden is. Dat voorkomt heel wat iffy overgangen (geknepen stekkers, stekker in koppelblokje, ...).

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 22-07-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:39
Wildfire schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:46:

crc errors komen niet van de kabel dat is onmogelijk.

Shielding is echt alleen van belang als je bundels kabels hebt liggen, zoals in gebouwen bekabeling.
De kabels kunnen elkaar dan gaan beïnvloeden door de zogenaamde "Alien Next" storing, dat kan dus alleen door meerdere andere netwerkkabels in een bundel en helemaal nooit door andere externe stoorbronnen.

De twist in de aderparen en het feit dat het een gebalanceerde lijn is zorgt ervoor dat elke storing op de ene ader precies tegenovergesteld op de andere ader komt waardoor ze elkaar opheffen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ben(V) schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:35:
[...]

crc errors komen niet van de kabel dat is onmogelijk.

Shielding is echt alleen van belang als je bundels kabels hebt liggen, zoals in gebouwen bekabeling.
De kabels kunnen elkaar dan gaan beïnvloeden door de zogenaamde "Alien Next" storing, dat kan dus alleen door meerdere andere netwerkkabels in een bundel en helemaal nooit door andere externe stoorbronnen.

De twist in de aderparen en het feit dat het een gebalanceerde lijn is zorgt ervoor dat elke storing op de ene ader precies tegenovergesteld op de andere ader komt waardoor ze elkaar opheffen.
Prima, dan ga ik voor de Cat. 6A U/UTP van Belden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:32
Wildfire schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:10:
[...]

Prima, dan ga ik voor de Cat. 6A U/UTP van Belden. :)
Waarom zou je voor Cat 6A gaan en niet gewoon voor Cat 6? De Cat 6 kabel is veel beter hanteerbaar dan Cat 6A.

Belangrijker is om erop te letten dat het 100% koper is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

DutchKel schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:37:
[...]

Waarom zou je voor Cat 6A gaan en niet gewoon voor Cat 6? De Cat 6 kabel is veel beter hanteerbaar dan Cat 6A.

Belangrijker is om erop te letten dat het 100% koper is.
Als ik dan toch al bezig ga om bestaande bekabeling te vervangen dan wil ik het, binnen redelijke grenzen, zo goed mogelijk doen. Ik ga dan liever voor Cat. 6A wat officieel voor 10 gigabit is ontwikkeld.

Daarnaast verwacht ik niet echt problemen met Cat. 6A door de buis heen te krijgen, ik heb er destijds 2x Cat. 6 doorheen gekregen (met wat moeite) dus een enkele Cat. 6A verwacht ik dan niet echt een probleem mee te krijgen.

Ik ga voor Belden 1683ENH Cat. 6A U/UTP. Dat moet prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wildfire schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:24:
[...]

Als ik dan toch al bezig ga om bestaande bekabeling te vervangen dan wil ik het, binnen redelijke grenzen, zo goed mogelijk doen. Ik ga dan liever voor Cat. 6A wat officieel voor 10 gigabit is ontwikkeld.
Ga dan voor Cat 7 :P En volgens mij heb ik al gelezen dat er Cat 8 in huis hebben?

Voor de duidelijkheid. Dat bedoel ik niet serieus ;) En er zijn zelfs varianten van Cat 7 / Cat 8 waarbij niet eens meer met RJ45 gewerkt wordt. En nouja, dan kun je er wellicht wel een RJ45 stekker aan zetten / .... Maar dan is dat wel direct de zwakste schakel en de rest meteen weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattaPo
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-06 17:21
krizzziz schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:10:
Kijk is bij
- https://internetkabel.nl/collections/cat6a-kabels
of bij https://www.utp-kabel.nl/cat6a-kabels/

Zie niet zo snel 20 centimeter specificiek, maar wel 0,15m of 0,25m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand ervaring met een utp-kabel trekken naast een elektrakabel? Zorgt dat voor interferentie tussen de signalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ferra schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:51:
Iemand ervaring met een utp-kabel trekken naast een elektrakabel? Zorgt dat voor interferentie tussen de signalen?
Het is absoluut niet de bedoeling om een netwerkkabel door dezelfde buis als een stroomkabel te leggen. Als je het toch besluit te doen, ga dan wel voor een afgeschermde netwerkkabel, dus niet gewoon voor U/UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Ferra schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:51:
Hoe bedoel je dat?
Want je mag absoluut geen UTP (of shielded versie) bij in een buis met VD-draad (installatie draad) trekken!
Als je daadwerkelijk kabel (YMVK of XMVK) bedoelt en je buis is daar geschikt voor is (bv rond 50mm buis van de woning naar je overkapping oid) dan krijg je zomaar geen problemen.
Het is mogelijk anders als dit de voeding is die vanaf een frequentie regelaar komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Wildfire schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:57:
[...]

Het is absoluut niet de bedoeling om een netwerkkabel door dezelfde buis als een stroomkabel te leggen. Als je het toch besluit te doen, ga dan wel voor een afgeschermde netwerkkabel, dus niet gewoon voor U/UTP.
Dat maakt niet uit, beide moeten dubbel geïsoleerd zijn, dus daadwerkelijk kabel, bij losse VD-draad in buis is namelijk de buis de dubbele (2e) isolator.

Kijk eens in bedrijven b.v. daar ligt ymvk-kabel en utp gewoon samen bij elkaar (zelfs naast/tegen elkaar gebonden) in een (kabel)goot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Annuk schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:00:
[...]

Dat maakt niet uit, beide moeten dubbel geïsoleerd zijn, dus daadwerkelijk kabel, bij losse VD-draad in buis is namelijk de buis de dubbele (2e) isolator.

Kijk eens in bedrijven b.v. daar ligt ymvk-kabel en utp gewoon samen bij elkaar (zelfs naast/tegen elkaar gebonden) in een (kabel)goot
Ik denk dat bij veel consumenten het gewoon VD draad is, daarom beter om gewoon nee te zeggen. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Annuk
Wildfire schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:02:
[...]

Ik denk dat bij veel consumenten het gewoon VD draad is, daarom beter om gewoon nee te zeggen. :P
Daarom leg ik het verschil ook uit, en niet domweg nee zeggen.
Ik weet dat er vele zich niet goed bewust zijn van de terminologie en verschillen tussen draad en kabel, daarom probeer ik het uit te leggen.

Gechargeerd gezegd: kabel = die dikke grijze waar binnen in 2 of meer losse draden zitten die ook nog een gekleurde isolatie hebben, veel voorkomende zijn de bruin, blauw & geel/groene (soms met zwart en grijs erbij) die in 1 dikke grijze mantel zitten.

VD-draad (installatie draad) = 1 enkele koperen kern omhuld in een pvc laag met een kleurtje, (meestal de kleuren zoals hierboven genoemd die ook in kabel zitten), deze stop je normaal gesproken met 3 tot 5/6 draden weer in een pvc (gele) buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrustTheCats
Een vraag over keystones met LSA: het lukt mij niet een UTP cat6 + keystone af te monteren. Waar kan dit aan liggen, los van mijn eigen gebrekkige ervaring?

Ik probeer UTP cat6 kabel in deze keystone te doen: https://www.netwerkkabel....ne-rj45-stp-toolless.html. Met een simpele LSA-tool (specifiek een Kd-1) probeer ik de individuele kabels vast te maken. Het lijkt erop dat het resultaat van de punchdown 9 van de 10 keer simpelweg niet stevig genoeg aandrukt, waardoor de kabel los schiet en de huls niet ingesneden wordt.

Zijn deze keystones niet geschikt voor normale UTP cat6, en heb ik zoiets nodig: https://www.netwerkkabel....-rj45-unshielded-wit.html? Of is mijn LSA-tang (een el cheapo ding van Amazon) niet goed?

Na een halve dag stoeien met kleine kabeltjes, geef ik het even op. Misschien weet iemand of mijn aanpak/materiaal verkeerd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

TrustTheCats schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:12:
Een vraag over keystones met LSA: het lukt mij niet een UTP cat6 + keystone af te monteren. Waar kan dit aan liggen, los van mijn eigen gebrekkige ervaring?

Ik probeer UTP cat6 kabel in deze keystone te doen: https://www.netwerkkabel....ne-rj45-stp-toolless.html. Met een simpele LSA-tool (specifiek een Kd-1) probeer ik de individuele kabels vast te maken. Het lijkt erop dat het resultaat van de punchdown 9 van de 10 keer simpelweg niet stevig genoeg aandrukt, waardoor de kabel los schiet en de huls niet ingesneden wordt.

Zijn deze keystones niet geschikt voor normale UTP cat6, en heb ik zoiets nodig: https://www.netwerkkabel....-rj45-unshielded-wit.html? Of is mijn LSA-tang (een el cheapo ding van Amazon) niet goed?

Na een halve dag stoeien met kleine kabeltjes, geef ik het even op. Misschien weet iemand of mijn aanpak/materiaal verkeerd is.
Met de eerste link heb je geen gereedschap nodig.
Je klikt de aders eerst in het losse witte blokjes. Dan knip je ze met een zijkniptang strak langs de rand af.
Vervolgens klik je het witte blokje op de keystone en daarmee is de verbinding gemaakt.
Als je met een LSA tang aan de gang gaat, maak je de aansluiting kapot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:32
Mister I schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Je klikt de aders eerst in het losse witte blokjes. Dan knip je ze met een zijkniptang strak langs de rand af.
Vervolgens klik je het witte blokje op de keystone en daarmee is de verbinding gemaakt.
Ik wilde net hetzelfde zeggen. Er zijn 2 soorten connectoren, degene die geen tools nodig hebben om de kabels vast te maken en degene die een LSA tang nodig hebben om de kabels vast te maken. Je hebt blijkbaar degene gekocht die geen tools nodig heeft.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrustTheCats
Mister I schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Inderdaad, met dat witte blokje was het zo gebeurd... Ik vond het al vreemd dat de toolless keystones een LSA tool nodig hadden. 8)7

Zo simpel kan het zijn. Nu nog kijken of ik de inbouwdozen aan de praat krijg met punchdowns. De LSA tool heb ik gelukkig niet voor niks in huis gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
TrustTheCats schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:31:
[...]

Inderdaad, met dat witte blokje was het zo gebeurd... Ik vond het al vreemd dat de toolless keystones een LSA tool nodig hadden. 8)7

Zo simpel kan het zijn. Nu nog kijken of ik de inbouwdozen aan de praat krijg met punchdowns. De LSA tool heb ik gelukkig niet voor niks in huis gehaald.
Waarom ook geen keystones voor je inbouwdozen. Dat werkt zoveel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrustTheCats
John245 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:34:
[...]

Waarom ook geen keystones voor je inbouwdozen. Dat werkt zoveel makkelijker.
Dat was waarschijnlijk slim geweest, ik dacht een paar euro te besparen door alleen in de meterkast met keystones te werken... Nu ik ermee bezig ben, kan ik zeggen dat het de ellende niet waard is inderdaad.
Pagina: 1 ... 114 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2