Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 113 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:44
Marijnnn schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:01:
***members only***

A – Benedenverdieping

(Huidige voorkeur) A1 – Centraal in de woonkamer, als 5e in de rij van rookmelder – 3 ventilatiegaten. Of zou dit te druk/opzichtig zijn?
A2 – Hoog op de muur, achter het gordijn, zodat deze niet zichtbaar is.
A3 – In de hal, zodat deze niet zichtbaar is.
A4 – In/op de meterkast
Ik heb een soortgelijke woonkamer en heb hem in de trapkast hangen (rechts van A1). Onder een van de hoogste treden.
Uit het zicht maar toch redelijk centraal en prima bereik de gehele begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijnnn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-08 17:20
Dank voor jullie reacties!
Zwartoog schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:45:
@Marijnnn Ik zou eerst uitproberen of zo'n UTP oplossing een acceptabel geluid produceert: dit is toch om direct op je luidsprekers aan te sluiten
Ik wil UTP gebruiken als signaalkabel (dus onversterkt als RCA/TULP/XLR), dus niet als luidsprekerkabel.
Annuk schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:51:
Persoonlijk zou ik eerder kijken naar LL op de plaatsen waar je mogelijk speakers wilt, die plaatsen af (laten) werken met een blindplaatje waar je een gaatje in boort voor je luidspreker kabel.
Gaatje door de blindplaat kan inderdaad ook een optie zijn :)
Superhuuper schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:39:
[...]

Ik heb een soortgelijke woonkamer en heb hem in de trapkast hangen (rechts van A1). Onder een van de hoogste treden.
Uit het zicht maar toch redelijk centraal en prima bereik de gehele begane grond.
Dank voor de suggestie, zou ook nog een optie kunnen zijn. Goed om te horen dat je voldoende bereik hebt!
Annuk schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:51:
Wat je verder met je DMX wilt is voor mij op dit moment ook gissen ;)
Als hobby heb ik wat professionele licht- en geluidsapparatuur, dus zou het tof vinden als ik die op een feestje kan inzetten gebruikmakend van de aansluitingen die ik dan in normale situaties gebruik voor bijv. de home cinema set.
Flans schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:01:
Hier heb ik wat extra informatie voor nodig. Wat is het idee met de muziek aansluitingen? Wil je in de woonkamer een 5.1 opstelling aansluiten of iets dergelijks?
In normale situaties wil ik de aansluitingen inderdaad gebruiken voor home cinema set. Bij voorkeur dan actieve speakers (naast stroom bedraad via netwerk UTP of audio signaalkabel). Al weet ik dat er tegenwoordig ook draadloze oplossingen zijn (bijv. sonos), maar ik heb voorkeur voor bedraad :) Alle apparatuur ga ik later nog uitzoeken, dus vooral nu belangrijk dat ik de loze leidingen ervoor aanbreng. Kan ook zijn dat ik later een luidsprekerkabel door de leiding trek indien dat nodig is.
Afhankelijk van welk accesspoint je op het oog hebt, deze ene zijn wat mooier dan de ander. Je hebt het verderop over een unify product voor buiten dus ik ga er vanuit dat je ook binnen voor hetzelfde merk kiest.
Klopt, ik wil inderdaad apparatuur van Ubiquiti gaan gebruiken, dus inderdaad de UFO's van UniFy :)
Hoe ga je de kabel voor het accesspoint naar de schuur krijgen?
Ik heb een optie om een mantelbuis (7,5 cm) vanuit de meterkast naar de voor- en achtegevel te laten leggen. Deze wil ik dan gebruiken om elektriciteit in de tuin aan te leggen (en evt. in de toekomst aansluiting voor elektrische auto), maar ook om een netwerkkabel (evt. in een dunnere mantelbuis) naar de tuinberging te trekken.
sypie schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:35:
[...]

DMX of audio over ethernet? Audio kan prima met Dante AVIO. Een Dante avio voor XLR naar UTP, en een andere voor precies de andere kant op. Voordeel is dat je ze overal kunt gebruiken waar je bekabeld netwerk hebt, waar je naast je wifi ook over na mag denken.
Dank voor de tip! Deze kende ik nog niet. Helaas wel een kostbare oplossing (200+ per device). Weet iemand of er beter betaalbare alternatieven bestaan? Zou anders wel een mooie oplossing zijn.
Daarbij als je toch bezig bent, waarom trek je geen kabel naar je werkkamer? Dan kun je daar alles bedraad aansluiten.
Dat is ook zeker het plan! Misschien leuk om mijn huidige plan te delen. Wellicht heeft iemand er iets aan en mochten jullie nog andere tips/ideeën hebben, laat het vooral weten!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Uitgangspunten:
  • Bestaande leidingen (in zwart) zoveel mogelijk in stand gehouden, want verplaatsen is erg prijzig. In rood staan de opties die ik laat toevoegen.
  • Naast veel schakelaars een stopcontact toegevoegd, omdat dit een relatief goedkope optie is en ik daardoor ook een blauwe nuldraad heb bij de schakelaars om domotica toe te passen (beetje vreemd, maar ze kunnen i.v.m. prefab geen blauwe nuldraad extra trekken naar de schakelaars).
  • Een mantelbuis (7,5 cm) vanuit de meterkast naar de voorgevel (hier komt een veranda) en achtergevel (achtertuin) laten leggen om daar later bijv. elektriciteit voor de tuin doorheen te trekken. Bij de achterdeur een loze leiding naast de schakelaars aangebracht om hier bijv. nog een schakelaar in aan te brengen om bijv. de verlichting in de tuin te kunnen schakelen (de verlichting die is aangesloten via de mantelbuis).
  • Loze leiding op de aanbouw om evt. later een airco of access point o.i.d. te plaatsen.
  • Ook in de keuken (niet op tekening) loze leidingen aangebracht om bijv. een speaker te kunnen plaatsen.
  • Loze leiding in trapkast en technische ruimte op zolder (nog geen concrete toepassing).
  • Aansluitingen voor rolluiken. Deze wil ik dan slim maken met domotica, maar wil ook een fysieke schakelaar houden.
  • Overal voldoende stopcontacten en loze leidingen om bijv. in de toekomst nog te kunnen spelen met de indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:29
Marijnnn schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:41:
Dank voor jullie reacties!

[...]

Ik wil UTP gebruiken als signaalkabel (dus onversterkt als RCA/TULP/XLR), dus niet als luidsprekerkabel.

[...]

Gaatje door de blindplaat kan inderdaad ook een optie zijn :)

[...]

Dank voor de suggestie, zou ook nog een optie kunnen zijn. Goed om te horen dat je voldoende bereik hebt!

[...]

Als hobby heb ik wat professionele licht- en geluidsapparatuur, dus zou het tof vinden als ik die op een feestje kan inzetten gebruikmakend van de aansluitingen die ik dan in normale situaties gebruik voor bijv. de home cinema set.

[...]

In normale situaties wil ik de aansluitingen inderdaad gebruiken voor home cinema set. Bij voorkeur dan actieve speakers (naast stroom bedraad via netwerk UTP of audio signaalkabel). Al weet ik dat er tegenwoordig ook draadloze oplossingen zijn (bijv. sonos), maar ik heb voorkeur voor bedraad :) Alle apparatuur ga ik later nog uitzoeken, dus vooral nu belangrijk dat ik de loze leidingen ervoor aanbreng. Kan ook zijn dat ik later een luidsprekerkabel door de leiding trek indien dat nodig is.

[...]

Klopt, ik wil inderdaad apparatuur van Ubiquiti gaan gebruiken, dus inderdaad de UFO's van UniFy :)

[...]

Ik heb een optie om een mantelbuis (7,5 cm) vanuit de meterkast naar de voor- en achtegevel te laten leggen. Deze wil ik dan gebruiken om elektriciteit in de tuin aan te leggen (en evt. in de toekomst aansluiting voor elektrische auto), maar ook om een netwerkkabel (evt. in een dunnere mantelbuis) naar de tuinberging te trekken.

[...]

Dank voor de tip! Deze kende ik nog niet. Helaas wel een kostbare oplossing (200+ per device). Weet iemand of er beter betaalbare alternatieven bestaan? Zou anders wel een mooie oplossing zijn.

[...]

Dat is ook zeker het plan! Misschien leuk om mijn huidige plan te delen. Wellicht heeft iemand er iets aan en mochten jullie nog andere tips/ideeën hebben, laat het vooral weten!

***members only***

Uitgangspunten:
  • Bestaande leidingen (in zwart) zoveel mogelijk in stand gehouden, want verplaatsen is erg prijzig. In rood staan de opties die ik laat toevoegen.
  • Naast veel schakelaars een stopcontact toegevoegd, omdat dit een relatief goedkope optie is en ik daardoor ook een blauwe nuldraad heb bij de schakelaars om domotica toe te passen (beetje vreemd, maar ze kunnen i.v.m. prefab geen blauwe nuldraad extra trekken naar de schakelaars).
  • Een mantelbuis (7,5 cm) vanuit de meterkast naar de voorgevel (hier komt een veranda) en achtergevel (achtertuin) laten leggen om daar later bijv. elektriciteit voor de tuin doorheen te trekken. Bij de achterdeur een loze leiding naast de schakelaars aangebracht om hier bijv. nog een schakelaar in aan te brengen om bijv. de verlichting in de tuin te kunnen schakelen (de verlichting die is aangesloten via de mantelbuis).
  • Loze leiding op de aanbouw om evt. later een airco of access point o.i.d. te plaatsen.
  • Ook in de keuken (niet op tekening) loze leidingen aangebracht om bijv. een speaker te kunnen plaatsen.
  • Loze leiding in trapkast en technische ruimte op zolder (nog geen concrete toepassing).
  • Aansluitingen voor rolluiken. Deze wil ik dan slim maken met domotica, maar wil ook een fysieke schakelaar houden.
  • Overal voldoende stopcontacten en loze leidingen om bijv. in de toekomst nog te kunnen spelen met de indeling.
Ik heb thuis ook een aantal van die audio over netwerkkabel panelen. Deze specifiek (en de niet-Rack versie van hetzelfde merk): https://www.thomann.de/nl...mx_rack_split_fx42_3p.htm

De versie met maar 2 kanalen die je linkte is eigenlijk zonde. Omdat XLR gebalanceerd is heb je een signaal + en een signaal -. De derde pin is een ground, die wordt samengevoegd en verbonden met de mantel van je shielded kabel. Maar zonder ground werkt het ook prima. Als je unshielded kabel hebt is je ground in principe niet intact, maar dat is geen probleem omdat het gebalanceerd is. Ik heb meerdere runs waarvan een aantal vrij lang zijn en dat geeft geen problemen. Dit is dus een prima oplossing.

Een ding waar ik wel tegenaan liep is dat in 1 ruimte ongeaarde stopcontacten zaten. Daar stond een rack met wat audio apparatuur. De apparatuur lekte best wat stroom weg naar de aarde want op een zeker moment stond er zo’n 60 volt tussen het rack en de dichtstbijzijnde radiator. Dat veroorzaakte een flinke brom op de audio lijn. Deze brom was helemaal verdwenen toen ik ook deze stopcontacten voorzag van aarde. Houd hier dus rekening mee.

Verder is het een perfecte oplossing

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:11
@Marijnnn nog even een schot in het wilde weg hoor...

Je zei in één van je vorige berichten dat je evt "bang" was dat je je dmx over utp mogelijk per ongeluk zou gaan gebruiken als gewoon netwerk.
Misschien een idee om OF een 2e patchpaneeltje te gebruiken waar je de voorbedachte dmx over utp kunt plaatsen OF als je met keystones gaat werken een idee om die poorten met een afwijkende kleur keystone in te zetten.
Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, en als je alles goed documenteert en labelt zal het ook wel loslopen maar even een wild schot bij deze.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijnnn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-08 17:20
jk-5 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 06:42:
[...]

Ik heb thuis ook een aantal van die audio over netwerkkabel panelen. Deze specifiek (en de niet-Rack versie van hetzelfde merk): https://www.thomann.de/nl...mx_rack_split_fx42_3p.htm

Verder is het een perfecte oplossing
Dank! Deze had ik nog niet gezien. Lijkt me een hele mooie oplossing! Ook mooi om meteen in een rack te verwerken om te kunnen patchen :)
Annuk schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:04:
@Marijnnn nog even een schot in het wilde weg hoor...

Je zei in één van je vorige berichten dat je evt "bang" was dat je je dmx over utp mogelijk per ongeluk zou gaan gebruiken als gewoon netwerk.
Misschien een idee om OF een 2e patchpaneeltje te gebruiken waar je de voorbedachte dmx over utp kunt plaatsen OF als je met keystones gaat werken een idee om die poorten met een afwijkende kleur keystone in te zetten.
Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, en als je alles goed documenteert en labelt zal het ook wel loslopen maar even een wild schot bij deze.
Goede tip! Ik zat ook al te denken om met kleurtjes te werken oid. Ik ben van plan om de loze leidingen met 2x UTP te bedraden, dus dan kan ik bijvoorbeeld 1 voor netwerk en 1 voor audio/dmx/overig gebruiken met elk een aparte kleur/label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ze hebben in m'n nieuwe huis in de loze leidingen al Cat6 kabel getrokken. Dit was niet de afspraak. Maar voordat ik de kabel eruit laat halen. Is deze kabel net zo goed als de Belden die ik heb gekocht?

Kabel die er getrokken is:
https://www.cablepartners...pecsheet/sku/DATAE200084/

Belden kabel die ik zelf had aangeschaft:
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 22:08
Volgens mij een prima kabel, ik zou het lekker laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Idd, tenzij ze het in rekening gebracht hebben, zou ik het gewoon lekker laten zitten. Zijn gewoon goede kabels, massief koper ook, AWG23 aderdikte ook, UTP CAT 6 spec ook, dikke prima en kan je de Belden weer retour sturen, weer wat centjes bespaard :P

[ Voor 3% gewijzigd door Yellowneck op 13-03-2024 21:56 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 16:41
Bij onze aankomende verbouwing ga ik ook direct mijn hele netwerk goed maken. Ik zit alleen met onze PoE deurbel. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gewoon een kabel vanuit de meterkast/patchpanel er naartoe trekken of is het wellicht beter om in de wand/muur een soort van patchpunt te maken in een waterdichte doos en dan vanuit daar een kabel (geschikt voor buiten) naar de deurbel te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 21:34
Phoolie schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:15:
Bij onze aankomende verbouwing ga ik ook direct mijn hele netwerk goed maken. Ik zit alleen met onze PoE deurbel. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gewoon een kabel vanuit de meterkast/patchpanel er naartoe trekken of is het wellicht beter om in de wand/muur een soort van patchpunt te maken in een waterdichte doos en dan vanuit daar een kabel (geschikt voor buiten) naar de deurbel te trekken?
De meeste slimme deurbellen die ik in mijn hand heb gehad hebben iets van ruimte achter zich. Ook als je een wedge gebruikt om hem een bepaalde hoek te geven heb je daar meestal ook ruimte in (of je 3d print er 1). Dus ik zou wel gaan voor een zo flexibel mogelijke kabel. Kabels die voor buiten bedoeld zijn in de wat goedkopere categorie zijn vaak heel stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Jfwiet schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:22:
[...]

De meeste slimme deurbellen die ik in mijn hand heb gehad hebben iets van ruimte achter zich. Ook als je een wedge gebruikt om hem een bepaalde hoek te geven heb je daar meestal ook ruimte in (of je 3d print er 1). Dus ik zou wel gaan voor een zo flexibel mogelijke kabel. Kabels die voor buiten bedoeld zijn in de wat goedkopere categorie zijn vaak heel stug.
Die ruimte is er inderdaad voldoen. Maar ik vroeg mij dus af of ik beter een kabel van buiten naar binnen kan trekken en die dan direct op de switch aansluiten. Of dat misschien beter is om een UTP aansluitpunt in de muur in te bouwen en dan een kleine patchkabel vanaf daar naar de deurbel te trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 07:01
DutchCrownNL schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:38:
[...]

Niets op aan te merken, zat allemaal degelijk verpakt en ook tussen de houten delen lag een bescherm "papiertje". Had dan ook 0 beschadigde delen, zelfs geen hoekjes die met transport iets zijn opgelopen. :)
:) Stuk betere bouwkwaliteit dan de vorige die ik had van Innox. Er moet nog een NAS onderin komen die ik nog aan het bouwen ben op basis van een Raspberry Pi 4 Compute Module. Ik twijfel nog of ik de Pi rack niet boven de switch zou plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjglJmr8vtbNQQzOw15Y_KmATQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kFjsUoK4JdraDCgWVQHKd3U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:19
PluueeR schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:32:
[...]

:) Stuk betere bouwkwaliteit dan de vorige die ik had van Innox. Er moet nog een NAS onderin komen die ik nog aan het bouwen ben op basis van een Raspberry Pi 4 Compute Module. Ik twijfel nog of ik de Pi rack niet boven de switch zou plaatsen.

[Afbeelding]
Welk Pi rack heb je gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
cwegh schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:01:
[...]

Dank! Goede bouwkwaliteit?
De rack mount zelf zeker. Alleen de ‘pennetjes’ waarmee je de Pi’s vastzet zijn van kunststof. Jeff Geerling had het erover dat er een paar bij hem gesneuveld waren. Maar heb dat zelf niet gehad. Beetje met beleid doen. En misschien een paar reserve mee bestellen. Zijn de kosten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cwegh
PluueeR schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:24:
[...]

De rack mount zelf zeker. Alleen de ‘pennetjes’ waarmee je de Pi’s vastzet zijn van kunststof. Jeff Geerling had het erover dat er een paar bij gesneuveld waren. Maar heb dat zelf niet. Beetje met beleid doen. En misschien een paar reserve mee bestellen. Zijn de kosten niet.
OK, bedankt voor de nuttige feedback. Staat op de shortlist :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
Phoolie schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Die ruimte is er inderdaad voldoen. Maar ik vroeg mij dus af of ik beter een kabel van buiten naar binnen kan trekken en die dan direct op de switch aansluiten. Of dat misschien beter is om een UTP aansluitpunt in de muur in te bouwen en dan een kleine patchkabel vanaf daar naar de deurbel te trekken.
Lijkt me ergens wel nuttig, maar ik heb de ruimte niet voor zo'n extra doos en bij mij zit de kabel dus permanent in de muur verwerkt. Heb dan ook zoveel mogelijk kabel achter de deurbel gelaten voor eventuele wisselingen en dat ik een stukje moet knippen van de kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 08:05
PluueeR schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:32:
[...]

[Afbeelding]
Mooi ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Phoolie schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Dit is misschien nog wel een idee wat ik ook ga uitvoeren.
Ben namelijk bezig voor een nieuwe voordeur, waar tot nu toe en zijlicht in zit maar straks dicht gezet gaat worden.

Vind het geen gek idee, doosje in die wand met een blindplaatje erop. Utp erdoor die in de MK uitkomst en een keystone in de doos. Kan ik vanuit de doos wel een lijntje naar buiten boren voor een POE gevoede bel oid.
Zelf even een patchkabel maken die in de keystone kan en klaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Annuk schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:46:
[...]

Dit is misschien nog wel een idee wat ik ook ga uitvoeren.
Ben namelijk bezig voor een nieuwe voordeur, waar tot nu toe en zijlicht in zit maar straks dicht gezet gaat worden.

Vind het geen gek idee, doosje in die wand met een blindplaatje erop. Utp erdoor die in de MK uitkomst en een keystone in de doos. Kan ik vanuit de doos wel een lijntje naar buiten boren voor een POE gevoede bel oid.
Zelf even een patchkabel maken die in de keystone kan en klaar :*)
Als je dan gewoon zo'n doosje voor buiten gebruikt, moet het goed zijn, toch?

Ik vraag mij alleen dan nog even af wat voor keystone je dan moet gebruiken. Zijn daar nog speciale voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voordeel van die patchkabel is de soepelheid. Je krijgt een Cat5E patch veel makkelijker in de bel/AP/camera dan die stugge kabel welke je door de rest van het huis trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Phoolie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:37:
[...]

Als je dan gewoon zo'n doosje voor buiten gebruikt, moet het goed zijn, toch?

Ik vraag mij alleen dan nog even af wat voor keystone je dan moet gebruiken. Zijn daar nog speciale voor?
In mijn geval kan het mooi van binnenuit..
Krijg een kozijn met raam (zijlicht) naast de voordeur.
Dat zijlicht wordt gevuld met een isolatie paneel, van buiten afgewerkt met keralit en van binnen met een houten afwerk paneel. Dus voor mij een (holle wand) inbouwdoos waar de stugge utp in uitkomt. Vanuit daar een buisje (of alleen patchkabel) naar buiten boren en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Annuk schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:56:
[...]

In mijn geval kan het mooi van binnenuit..
Krijg een kozijn met raam (zijlicht) naast de voordeur.
Dat zijlicht wordt gevuld met een isolatie paneel, van buiten afgewerkt met keralit en van binnen met een houten afwerk paneel. Dus voor mij een (holle wand) inbouwdoos waar de stugge utp in uitkomt. Vanuit daar een buisje (of alleen patchkabel) naar buiten boren en klaar.
Vergelijkbare situatie met ons, we krijgen een nieuwe voordeur en keralit gevelbekleding. Dus krijgen naast de voordeur ook een holle wand, waar ik zo'n doosje in weg kan werken.

Kan je dan het beste zo'n toolless keystone gebruiken?
https://www.netwerkkabel....-utp-oranje-toolless.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Phoolie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:23:
[...]

Vergelijkbare situatie met ons, we krijgen een nieuwe voordeur en keralit gevelbekleding. Dus krijgen naast de voordeur ook een holle wand, waar ik zo'n doosje in weg kan werken.

Kan je dan het beste zo'n toolless keystone gebruiken?
https://www.netwerkkabel....-utp-oranje-toolless.html
Ja me dunkt kan dat prima, gebruik zelf dezehttps://www.netwerkproduc...dule-onafgeschermd-toolfr maar komt op hetzelfde neer.

Ben van plan even met een 7 of 8mm boortje door te boren en dan patchkabel van buiten naar binnen te steken en daar even weer een plugje op te zetten.
En het gaatje zowel binnen als buiten even te vullen met een beetje zuurvrije siliconen kit.
Binnen een blindplaatje erop zodat je er evt altijd weer makkelijk bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekoene
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-11-2024
Hallo iederen,

Ik ben een software ontwikkelaar en ben mijn weg wat aan het zoeken in netwerk infra en zit met volgend vraagje.. hoop dat iemand me kan helpen. Weet iemand of de switch met onderstaande afmetingen in een 10 inch kast zou passen? Gaat over een TL-SG1016PE.

Ik vind dit terug in de spec sheet:
11.6 * 7.1 * 1.7 in. (294 * 180 * 44 mm), 13-inch Rack mount Steel Case,
1U Height

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:44
dekoene schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:14:
Hallo iederen,

Ik ben een software ontwikkelaar en ben mijn weg wat aan het zoeken in netwerk infra en zit met volgend vraagje.. hoop dat iemand me kan helpen. Weet iemand of de switch met onderstaande afmetingen in een 10 inch kast zou passen? Gaat over een TL-SG1016PE.

1U Height
Dat gaat niet passen.

“13-inch Rack mount”
De switch zelf is 11.6 inch breed volgens de specs dus gaat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Wat voor trekveer raden jullie om UTP kabel te trekken? Staal of Nylon? En is een bepaalde kop nog van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Ferra schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:39:
Wat voor trekveer raden jullie om UTP kabel te trekken? Staal of Nylon? En is een bepaalde kop nog van belang?
Persoonlijk prefereer ik altijd een stalen trekveer met binnenveer, en bij voorkeur een ronde kogelkop, aangezien die makkelijker door bochten geduwd wordt (bij invoeren).
En kwa lengte zit je met 20m nagenoeg altijd wel goed, uitzonderingen daargelaten (als je zeker weet dat je meer lengte nodig hebt doe , maar zou niet korter doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:29
Ferra schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:39:
Indien je gebruik gaat maken van een trekkous voor je netwerkkabel (is mij zeer goed bevallen) dan zou ik je aanraden om een trekveer met schroefdraad aan 1 zijde te kopen. Ik heb zowel de trekveer als trekkous van Wymefa. Bevalt uitstekend.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• PimW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 12:11
Hier thuis heb ik 10x cat6 AWG23 aangelegd (solid core). Middels patchkast nette overgangen gemaakt naar stranded kabels (AWG24). Project is net afgerond.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXLBXlV60ueP5wFMLOYTYd47YIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3F4VIrR1bIhOz792lKu8ZW0D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Mortemz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-04 20:46
Eerste opzet is klaar met dank aan alle info op het Tweakers forum. Nu tijd voor het afwerken van de details.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqBnW5QCislhLI_I2nkAsItaP9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDsyNDvJPuayxjOHjqSpGwsf.jpg?f=fotoalbum_large
8x cat6 in huis aangelegd (Belden) en dit in de meterkast aangesloten op een keystone patchpaneel verwerkt in een 10inch 6U patchkast (van netwerkproducten.com). Kabels lopen van de 16 poorts Unify POE switch met 25cm kabels naar het patchpaneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUb9bkKVgKTOWqgDvGgxXy8YgME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0jMl2I19kaNsu5IVcGikbAr.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet staan de kabels vrij bol waardoor het deurtje er nu niet voor past. Ook met langere kabels vind ik de knik nog wel vrij scherp. Mocht iemand advies hebben over hoe ik dit in een 10inch patchkast netjes kan wegwerken hoor ik dat graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29
Mortemz schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:28:
Eerste opzet is klaar met dank aan alle info op het Tweakers forum. Nu tijd voor het afwerken van de details.

[Afbeelding]
8x cat6 in huis aangelegd (Belden) en dit in de meterkast aangesloten op een keystone patchpaneel verwerkt in een 10inch 6U patchkast (van netwerkproducten.com). Kabels lopen van de 16 poorts Unify POE switch met 25cm kabels naar het patchpaneel.

[Afbeelding]

Zoals je ziet staan de kabels vrij bol waardoor het deurtje er nu niet voor past. Ook met langere kabels vind ik de knik nog wel vrij scherp. Mocht iemand advies hebben over hoe ik dit in een 10inch patchkast netjes kan wegwerken hoor ik dat graag!
Ziet er mooi uit!

Wat een deurtje betreft:
Het lijkt vooral aan de patchpaneel-kant krap te zitten en niet aan de switch kant. Is dan een patchkabel met haakse connector een idee? Bijvoorbeeld deze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er bestaan gewoon haakse patchkabels hoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan de rail in het kastjes niet wat naar achteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je hebt zo te zien een keystone paneeltje... Vind je het niet fijner eigenlijk om de vergrendeling-lipjes van je utp aan de bovenkant te hebben?

Lijkt mij persoonlijk prettiger als je ze er eens uit moet halen.
Oftewel je keystones even 180 graden draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
Annuk schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:22:
[...]

Je hebt zo te zien een keystone paneeltje... Vind je het niet fijner eigenlijk om de vergrendeling-lipjes van je utp aan de bovenkant te hebben?

Lijkt mij persoonlijk prettiger als je ze er eens uit moet halen.
Oftewel je keystones even 180 graden draaien
Als die dat doet komt er wel een twist in de kabel? Nu is die gewoon direct 180° gebogen. Als het lipje boven moet moet de kabel ook nog 180° "gedraaid" worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-09 10:12

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Nice ziet er goed uit, maar je bier is wel op ;)

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:20
Mr-D. schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:24:
[...]

Anders was het nu wel bedorven aangezien de foto uit 2020 kwam ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-09 11:38
Mr-D. schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:24:
[...]

Na 4 jaar zal hij vast wel boodschappen gedaan hebben :9 :9 :9

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Het is alweer even geleden van de vorige nette lan foto's, en de keer daarvoor.

Ondertussen het een en ander geupgrade en heringedeeld. Ik had vrij recent een post geplaatst in het TP-Link Omada Netwerkapparatuur topic ivm 3D print van de 1U (van dichterbij en extreem dichtbij). Na de opmerkingen de aanpassing doorgevoerd. Pi 4 PoE+ HAT behuizing is eindelijk binnen. Tijd voor het eindresultaat.

Opstelling 2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3_1p3uo-0CwwyDISkB7G_AjHbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVYPJvIKoqvHUPRuxaNHop6x.jpg?f=fotoalbum_large

2x Brand-Rex Cat6 Patchpaneel
1x uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG3452P
1x uitvoering: TP-Link Omada Cloud Controller OC200
1x uitvoering: TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router
1x uitvoering: Raspberry Pi 4 Model B (2GB ram)
1x uitvoering: Dell OptiPlex 7010 SFF (07CM1)
1x uitvoering: Synology RackStation RS422+
1x Stekkerdoos

HomeWizard socket is sinds kort een nieuw smal model. Hier zit de Dell Optiplex op (Proxmox). Mocht die totaal vast hangen (hoop het niet), kan ik remote die stekker uit en aan doen en start de computer weer op.

Pi4 doet zijn werk als RIPE Atlas Probe.

Korte kabels in diverse kleuren, glasvezelkabel en SFP modules komen van FS.com

Kast (wandkast model), stekkerdoos, afdek / blindplaten, kabelinvoer met borstel (niet op de foto te zien) en legbord komen van Serverkast.com

Brand-Rex heb ik ooit via de installateur goedkoop kunnen kopen (internetprijs lag 400-500% hoger).

Verder wat niet op de foto te zien is een UPS: uitvoering: APC Back-UPS BX950U-GR.

Verder bovenin zitten ook nog 2 fans. Deze zitten op 220v aangesloten en word via een adapter omgezet naar 4 pins molex en die weer naar 3 of 4 pins van z'n fan aansluiting (waar ik dat allemaal heb gekocht geen idee). Gevonden! het is dit setje (destijds gekocht bij hardwarewebwinkel.nl)
  • 1 x Delock Adapter Cable Molex Power 4 Pin (M) - 4x 2 Pin Fan (12V/5V) - 0.3m
  • 2 x Fan Grill 120mm - Verchroomd Metaal
  • 2 x Be Quiet! 120mm Fan - Silent Wings 3 PWM
  • 1 x Navilock Power Supply 240 V -> 4 Pin Molex 12 V / 2 A
Dat is een stuk zuiniger en stiller dan de fans van serverkast.com.

De kast zit een deurtje met glas in. Dat glanst nogal op de foto dus vandaar dat die niet op de foto staat.

[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 21-04-2024 09:55 . Reden: Fan update info ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TennekeOlsen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-08 14:41
Wow!
Ziet er goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:55
RobbyTown schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:50:
Het is alweer even geleden van de vorige nette lan foto's, en de keer daarvoor.

Ondertussen het een en ander geupgrade en heringedeeld. Ik had vrij recent een post geplaatst in het TP-Link Omada Netwerkapparatuur topic ivm 3D print van de 1U (van dichterbij en extreem dichtbij). Na de opmerkingen de aanpassing doorgevoerd. Pi 4 PoE+ HAT behuizing is eindelijk binnen. Tijd voor het eindresultaat.

Opstelling 2024

[Afbeelding]

2x Brand-Rex Cat6 Patchpaneel
1x uitvoering: TP-Link JetStream TL-SG3452P
1x uitvoering: TP-Link Omada Cloud Controller OC200
1x uitvoering: TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router
1x uitvoering: Raspberry Pi 4 Model B (2GB ram)
1x uitvoering: Dell OptiPlex 7010 SFF (07CM1)
1x uitvoering: Synology RackStation RS422+
1x Stekkerdoos

HomeWizard socket is sinds kort een nieuw smal model. Hier zit de Dell Optiplex op (Proxmox). Mocht die totaal vast hangen (hoop het niet), kan ik remote die stekker uit en aan doen en start de computer weer op.

Pi4 doet zijn werk als RIPE Atlas Probe.

Korte kabels in diverse kleuren, glasvezelkabel en SFP modules komen van FS.com

Kast (wandkast model), stekkerdoos, afdek / blindplaten, kabelinvoer met borstel (niet op de foto te zien) en legbord komen van Serverkast.com

Brand-Rex heb ik ooit via de installateur goedkoop kunnen kopen (internetprijs lag 400-500% hoger).

Verder wat niet op de foto te zien is een UPS: uitvoering: APC Back-UPS BX950U-GR.

Verder bovenin zitten ook nog 2 fans. Deze zitten op 220v aangesloten en word via een adapter omgezet naar 4 pins molex en die weer naar 3 of 4 pins van z'n fan aansluiting (waar ik dat allemaal heb gekocht geen idee). Dat is een stuk zuiniger en stiller dan de fans van serverkast.com.

De kast zit een deurtje met glas in. Dat glanst nogal op de foto dus vandaar dat die niet op de foto staat.
Ziet er goed uit.

Vraagje waarom de stekkerdoos niet achter in de kast gemonteerd?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Laatst online: 21:54

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb 't zelfde kastje volgens mij (alleen een maat groter). Die rail kan inderdaad wat naar achteren. Ik had hem eerst ook zo gemonteerd zoals jij hem hebt. Het is wel irritant om aan te passen, van wat ik me herinner moet die halve kast dan weer uit elkaar.

Die van mij is nu zo diep en dan past het redelijk met de kabels al komen ze nog steeds wel tegen t deurtje aan als ze te lang zijn. De korte patch kabels zijn 15cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHmyPYwuJIR5Dj-0i9-JZMpMMKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X70nvwQAbBcnIOmAFRB9zPVx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@John245 Kort antwoord: Omdat ik aan de achterkant niet heel handig bij kan.

Aan de achterkant is de afstand tussen achterkant en waar ik stopcontact in de U kan zetten dusdanig kort dat ik niet met een normale schroevendraaier in kan. Verder de kast rechts tegen een muur dat ik er alleen links bij/in kan en mijn armen te kort zijn om er rechts fatsoenlijk bij te kunnen.

Voorheen https://www.serverkast.co...den/universele-legborden/ gehad dat was een gigantisch gedoe (zowat heel de kast moet leeg zijn). Vervangen voor https://www.serverkast.co...orden/wandkast-legborden/ dat bouwt veel lekkerder in omdat het achter niet vast hoeft te zitten.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:22
Door komst van een glasvezel aansluiting willen wij een UTP kabel leggen vanaf de meterkast naar de woonkamer, door de kruipruimte heen. Nu las ik in de thread over Belden, dus dat advies volg ik dan op. In het verleden hebben we altijd kant en klare kabels gebruikt.

Om het toekomstbestending te maken zat ik dus te denken aan CAT 6 of 6A. Nu lees ik alleen op de site van sandervunderink dat de RJ45 connectoren (https://www.sandervunderi...-voor-massieve-aders.html) aangeperst moeten worden met een Tele-Titan XG-2.0 (?). Heb ik hier perse zo'n dure tang voor nodig?

Bedankt als iemand het mij zou willen uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
stfnz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:18:
Door komst van een glasvezel aansluiting willen wij een UTP kabel leggen vanaf de meterkast naar de woonkamer, door de kruipruimte heen. Nu las ik in de thread over Belden, dus dat advies volg ik dan op. In het verleden hebben we altijd kant en klare kabels gebruikt.

Om het toekomstbestending te maken zat ik dus te denken aan CAT 6 of 6A. Nu lees ik alleen op de site van sandervunderink dat de RJ45 connectoren (https://www.sandervunderi...-voor-massieve-aders.html) aangeperst moeten worden met een Tele-Titan XG-2.0 (?). Heb ik hier perse zo'n dure tang voor nodig?

Het enige waar je op moet letten is dat je bij een kabel met massieve kern stekkers gebruikt die geschikt zijn voor massieve kern. Of de krimptang vervolgens €1 of €500 euro kost maakt niet uit.
Daarnaast zijn er AFAIK ook toolless (field) connectors. Wel duurder, maar dus geen gereedschap nodig.

Echter... is het semi not done om stekkers aan een massieve kabel te plaatsen. Je moet deze kabel vergelijken met installatiekabel van electra, en ook daarbij zet je geen stekker aan een kabel die uit de mujr komt. Bij CAT kabels heb je vervolgens de keuze uit afmonteren op een patchpaneel (plaats je normaliter bij de switch, waar je dan meerdere (tiental(len)) kabels op aansluit, of een WCD (plaats je bij de eindaansluiting). En tussen patchpaneel en switch en WCD en PC/... gebruik je dan (flexibele) patchkabels (die je prima kant en klaar kunt kopen).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 14:14
hier weer is druk bezig geweest om alles weer netjes te krijgen in de "slaapkamer" die ik toch niet gebruik :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPGdKxFUeUFddZe20koNJ9gKRj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bs7sFwjl6VMCatolQB5CphIl.jpg?f=fotoalbum_large

staat voor het wekend nog wel klein klusje op de planning, het zwarte patch paneel gaat vervangen worden door een aluminium gekleurde versie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 14:14
stfnz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:18:

persoonlijk zou ik meer voor dit type RJ45 connector gaan.

https://www.netwerkkabel....9JCIJFq2-cRAaAkzFEALw_wcB

neemt een hoop giswerk weg of je de aders ver genoeg hebt doorgestoken in de connector en de kleuren volgorde is op deze manier ook erg makkelijk te controleren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
madbwr schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:29:
[...]

persoonlijk zou ik meer voor dit type RJ45 connector gaan.

https://www.netwerkkabel....9JCIJFq2-cRAaAkzFEALw_wcB

neemt een hoop giswerk weg of je de aders ver genoeg hebt doorgestoken in de connector en de kleuren volgorde is op deze manier ook erg makkelijk te controleren
Tsja, als je het nog nooit hebt gedaan en het eenmalig is is het waarschijnlijk gemakkelijker en goedkoper om gewoon twee toolless connectoren te kopen waar je de aders op kleur in legt, dicht vouwt, en je bent klaar. Laat de connector €5 per stuk kosten ben je nog steeds goedkoper uit dan die wat jij linkt. Om nog maar te zwijgen over dat daar geen tang bij zit, dus voor die €21 ben je nog niet klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Dag,

Ik heb een kabel internet verbinding nodig voor in mn werk kamer, nu heb ik geen enkele tool tot mijn beschikking wat betreft UTP bekabeling.

Ik heb nu bij sandervunderink aan het kijken wat ik nodig heb op basis van de tweakers posts.
Alleen twijfel ik nu of ik niet een keystone toolless zou kunnen kopen ipv RJ45 connector en dan tussen mijn router en mijn keystone een losse utp kabel kan pluggen? Dan hoef ik geen tang van 30 euro te kopen die ik 1x gebruik en daarna nooit meer.

Of denk ik om wat voor reden dan ook nu te simpel?

Mijn winkelmandje is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rnwnONGTDZJNKhH-g2KKP7d4ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g4ILPO9wOMW6kWox3bkuTzQ0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:29
mxmemx schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:53:
Dag,

Ik heb een kabel internet verbinding nodig voor in mn werk kamer, nu heb ik geen enkele tool tot mijn beschikking wat betreft UTP bekabeling.

Ik heb nu bij sandervunderink aan het kijken wat ik nodig heb op basis van de tweakers posts.
Alleen twijfel ik nu of ik niet een keystone toolless zou kunnen kopen ipv RJ45 connector en dan tussen mijn router en mijn keystone een losse utp kabel kan pluggen? Dan hoef ik geen tang van 30 euro te kopen die ik 1x gebruik en daarna nooit meer.

[Afbeelding]
Die solid kabel bij voorkeur aan beide kanten afwerken met spullen die daarvoor bedoelt zijn. Een keystone is daar veel beter dan een opknijp rj45. Er zijn ook kleine doosjes voor keystones zodat je hem mooi in je meterkast kan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
mxmemx schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:53:
Dag,

[Afbeelding]
Je zou ook onderstaande kunnen bestellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGwOrsrYLZ3iw1X9icYhvAnnUKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4oiMnXu1HwrN3AUcCfnMGZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dan heb je in de meterkast afgewerkt met opbouw doosje en heb je dubbele aansluiting in dit geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Annuk schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:19:
[...]

Je zou ook onderstaande kunnen bestellen
[Afbeelding]

Dan heb je in de meterkast afgewerkt met opbouw doosje en heb je dubbele aansluiting in dit geval :)
Wat voor lengte zou ik maximaal tussen mn keystone en router (lees: patchkabel lengte) aanhouden? en krijg ik interferentie door deze oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
mxmemx schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:30:
[...]

Wat voor lengte zou ik maximaal tussen mn keystone en router (lees: patchkabel lengte) aanhouden? en krijg ik interferentie door deze oplossing?
Kijk even waar je bv het opbouw doosje mooi kan plaatsen zonder dat je er direct last van hebt als je bv nog een elektra-kabel moet plaatsen.
Bepaal vanaf daar globaal de route naar je router en meet deze na.
En nee voor interferentie hoef je zo niet bang te zijn tenzij je een grote frequentie regelaar bij je router hebt hangen.

De max lengte van patchkabel is er niet echt, in de norm wordt uit gegaan van een max van 100m passief gebruik van kabel (dus geen actieve delen ertussen zoals routers en switches). Waarbij (uit m'n hoofd) 90m solide kabel en 2x 5m patchkabel wordt gehanteerd.

Weet trouwens niet hoe je naar mijn idee kijkt wat ik net postte maar zou voor het prijsverschil wel alvast het dubbele inbouwframe bestellen, als je tzt nog iets wilt wijzigen dan heb je dat alvast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Annuk schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:41:
[...]

Kijk even waar je bv het opbouw doosje mooi kan plaatsen zonder dat je er direct last van hebt als je bv nog een elektra-kabel moet plaatsen.
Bepaal vanaf daar globaal de route naar je router en meet deze na.
En nee voor interferentie hoef je zo niet bang te zijn tenzij je een grote frequentie regelaar bij je router hebt hangen.

De max lengte van patchkabel is er niet echt, in de norm wordt uit gegaan van een max van 100m passief gebruik van kabel (dus geen actieve delen ertussen zoals routers en switches). Waarbij (uit m'n hoofd) 90m solide kabel en 2x 5m patchkabel wordt gehanteerd.

Weet trouwens niet hoe je naar mijn idee kijkt wat ik net postte maar zou voor het prijsverschil wel alvast het dubbele inbouwframe bestellen, als je tzt nog iets wilt wijzigen dan heb je dat alvast. ;)
Ik weet niet of mijn router zoveel aansluitingen nog over heeft, volgens mij heb ik nu 3 van de 4 bezet

Edit: ik zie nu pas dat het er 2 zijn, voor 21 euro, dus idd voor die 3 euro extra doe ik een dubbele!

[ Voor 4% gewijzigd door mxmemx op 25-04-2024 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
mxmemx schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:46:
[...]

Ik weet niet of mijn router zoveel aansluitingen nog over heeft, volgens mij heb ik nu 3 van de 4 bezet
Evt haal je een losse switch bij de action (5 poorts) voor €9,99.
Maar mijn instelling hierbij is beter ermee verlegen zitten dan erom verlegen zitten. Het kost je nu pakweg €20 a €25 extra maar dan kan je het in 1 gang maken en hoef je er in principe niet weer bij, als je wel extra toepassing voor de extra kabel hebt.

Zie nu je gewijzigde opmerking ook... Maar inderdaad 2x frame en 1x grijze en 1x blauwe kabel (kan je ze makkelijker uit elkaar houden met aansluiten).

[ Voor 12% gewijzigd door Annuk op 25-04-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
Annuk schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:49:
[...]

Maar mijn instelling hierbij is beter ermee verlegen zitten dan erom verlegen zitten. Het kost je nu pakweg €20 a €25 extra maar dan kan je het in 1 gang maken en hoef je er in principe niet weer bij, als je wel extra toepassing voor de extra kabel hebt.
Toepassing zal allicht ooit gebruikt worden, alleen momenteel heb ik nog geen toepassing in gedachte. Wellicht ooit PoE camera of miss de printer op kabel maar geen plannen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Laatst online: 20:22
Hmm, wat is het verschil met een afsplitsing van de router ipv direct een extra kabel vanaf meterkast?
In mijn geval gaat er een kabel vanaf de meterkast naar de woonkamer, hier hadden we altijd de router die dan weer afsplitst mediabox woonkamer en naar bovenverdieping.

In dit geval zouden we dus direct 2 kabels kunnen leggen, maar het enigste verschil is dan dat je de router in de woonkamer overslaat?

Ik weet nog even niet hoe de nieuwe setup er daadwerkelijk uit zal komen te zien, want de Odido router, Zyxel T-56, komt natuurlijk ook in de meterkast ipv de woonkamer zoals we dat al deze jaren hadden.

Overigens bedankt voor de reacties, we gaan er zeker iets mee doen.

Edit: Als laatste vraag had ik nog, als we 2 UTP kabels door een enkele flexibele buis halen, is crosstalk/interference nog iets wat mee moet worden genomen? Of is dit niet iets om me zorgen over te maken. Het is een kleine afstand, zo'n 6-8meter. Geen idee hoe dat precies werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door stfnz op 25-04-2024 19:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
stfnz schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:40:
Hmm, wat is het verschil met een afsplitsing van de router ipv direct een extra kabel vanaf meterkast?
Weinig...

Derschillen die ik zo kan bedenken:
  • Is het UTP kabel of een Coaxkabel die nu naar je woonkamer loopt? Als het een Coax kabel is dan zul je deze moeten vervangen, als het een UTP kabel is dan kun je hem hergebruiken.
  • Als je router naar de kast gaat dan zal het begin van je huiswerk - die nu in de woonkamer is - veranderen naar de kast. De kabel die nu naar je woonkamer loopt is eigenlijk nog het netwerk van je leverancier.
In dit geval zouden we dus direct 2 kabels kunnen leggen, maar het enigste verschil is dan dat je de router in de woonkamer overslaat?

Ik weet nog even niet hoe de nieuwe setup er daadwerkelijk uit zal komen te zien, want de Odido router, Zyxel T-56, komt natuurlijk ook in de meterkast ipv de woonkamer zoals we dat al deze jaren hadden.
Ik denk dat ik je vraag niet goed begrijp maar als je router in de kast staat dan 'sla je hem niet over'. Hij staat gewoon op een andere plek dus je zult op één of andere manier het signaal naar de plek moeten krijgen waar jij het nodig hebt. Door bijvoorbeeld twee (of meer) kabels te trekken van de kast naar de plekken in het huis.
Edit: Als laatste vraag had ik nog, als we 2 UTP kabels door een enkele flexibele buis halen, is crosstalk/interference nog iets wat mee moet worden genomen? Of is dit niet iets om me zorgen over te maken. Het is een kleine afstand, zo'n 6-8meter. Geen idee hoe dat precies werkt.
Zolang je een beetje fatsoenlijke kabels gebruikt zou ik me hier niet druk over maken. Waar je wel even over na moeten denken is of je flexibele kabels of vaste kabels wilt trekken. Officieel gebruik je vaste kabels op plekken waar je 'niet meer bij komt' zoals - in buizen - weggewerkte kabels. Deze kabels monteer je af in een WCD zoals je dat ook doet met stopcontacten.

Dat gezegd hebbende zal een flexibele kabel ook prima werken als je hem door een buis trekt en hier kun je direct RJ45 op monteren. Alleen voldoe je dan niet aan de standaard en komen de netwerk-geesten je huis haunten 's nachts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ilhan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-09 21:27
Ik zou graag wat advies willen inwinnen in deze topic voor om een verticale mount te monteren in de meterkast. De indeling van onze meterkast is niet ideaal omdat veel de ruimte slecht benut is en we zijn verbonden aan de warmtenet wat zorgt voor nog meer onbruikbare ruimte. Beste plek die ik heb heb kunnen vinden is boven de groepenkast.

Ik wil deze verticale mount plaatsen met om te beginnen de dream machine pro[4.5kg].

Het probleem dat ik ervaar is dat de buizen en de houder van de buizen weerhouden om de mount plat tegen de houten achterwand te plaatsen. Maximale uitsteek is 4CM. Het eerste wat in mij opkwam is langere schroeven of kleinere houten blokken eerst inschroeven die er 4+CM uitsteken en dan de verticale mount op die stukken vastschroeven. Weet niet hoe stabiel dit zal zijn.

Was benieuwd of hier creatievelingen zijn die het anders zouden aanpassen of er bestaande tools zijn om dit zo stabiel mogelijk vast te zetten. Want in de toekomst kunnen er meer devices bijkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHH63RCE4ur_ufGNQBBpQA3dPhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTeRUnZLrdNwuKht9xtg9hBM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:10
@Sand0rf heeft het ook met blokjes gedaan dus lijkt te kunnen.
Sand0rf in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Maak zulke blokken niet te kort, en zorg dat je er genoeg schroeven in zet die volledig in de achterwand grijpen. Als het alleen om die 4,5kg gaat en je hangt dat gewicht vlak tegen de achterwand, hoef je je echt geen zorgen te maken over stabiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:38
ilhan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:52:
Het probleem dat ik ervaar is dat de buizen en de houder van de buizen weerhouden om de mount plat tegen de houten achterwand te plaatsen. Maximale uitsteek is 4CM. Het eerste wat in mij opkwam is langere schroeven of kleinere houten blokken eerst inschroeven die er 4+CM uitsteken en dan de verticale mount op die stukken vastschroeven. Weet niet hoe stabiel dit zal zijn.
Gaat helemaal prima. Ik heb een soortgelijke setup met een 4U verticale rek met daarin een Dream Machine Pro en nog een switch. Blokken geplaatst en daarop nog een MDF plaat. En het hangt er nog steeds ;)

heiyu in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

[ Voor 6% gewijzigd door heiyu op 26-04-2024 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxmemx
Annuk schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:49:
[...]

Zie nu je gewijzigde opmerking ook... Maar inderdaad 2x frame en 1x grijze en 1x blauwe kabel (kan je ze makkelijker uit elkaar houden met aansluiten).
Geinstalleerd, toch maar dubbele gelegd, was nu toch bezig. En had 13 meter over, heb nu wel ff het e.a. ontkoppeld, nog even naar de action voor een switch en een keystone mediabox kopen voor deze 2 leidingen. Proof: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBZoUN3hUv6jvoeedTO0cdhzNZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xd5xeNhXBeK3jhHxD5HRNQ1n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Was benieuwd of hier creatievelingen zijn die het anders zouden aanpassen of er bestaande tools zijn om dit zo stabiel mogelijk vast te zetten. Want in de toekomst kunnen er meer devices bijkomen.

[Afbeelding]
Zet er ook alvast een paar lege pvc pijpjes in zodat je niet alles los moet halen als je een extra groep moet aansluiten. Nu kun je er makkelijk bij en voor die 1,5 euro voor een stuk pvc pijp van 2 meter hoef je het ook niet te laten

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Laatst online: 19:16
Ik heb dezelfde uitwerking gebruikt en het hangt hier al jaren stabiel met een 6u open rack met een UDM Pro, 1u switch en wat planken met pi’s etc.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sizomu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-09 12:53

Sizomu

IT Support & PC Repair

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNxN2m4yhtsCeY_mqjL0wq4jelM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbEb0JhvBfqYypAMjRLg1wJL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gw9fZf7g65vdJNX-R1tHEtfxKJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0iA6a6VRnT80E1Otb2zs52K.jpg?f=fotoalbum_large

Hi,
mijn doel was om alles in een 10" by 10" Rack te kunnen zetten. mijn thuis netwerk en test network/lab.
het is best gelukt en gebruikt rond de 50Watt en als de NUC voll draait (+20vms) en mijn Laptop (P52, speeld GTA) ~200Watt.

van Boven naar Beneden:
  • 12x patch panel (AP | 2x NUC13Pro | CAM | TV/PS4/SoundBar | DS220+ | DS220+ | P52 | ISP)
  • UniFi Switch Lite 8 PoE (KVM* | AP* | CAM* | Flex Mini* | DS220+ | LAN | P52)
  • TinyPilot | Mini Server (i5-13th / 32GB / 2TB Nvme /2TB Sata / 2TB Sata / 4TB USB HDD / 6x 2.5GB NICs - VMs, Dockers, Firewalls op xcp-ng)
  • DS220+ (20TB) | Intel NUC 13 PRO (i7/64GB/2TB Nvme/2TB Sata/4TB USB SSD/ 2x 2.5GB NIC voor Testen met zijn eigen Netwerk/Firewall. als Hypervisor XCP-NG of HyperV of Proxmox. met de KVM verbonden met de intel NUC kan Ik alles proberen.
bij de volgende budget komt er een tweede en derde NUC.
* = PoE Aparaten

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTWrwBxvpjW4MK3rY11rhz0t7kE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FdbPOoPhGzc2aKopjphy92W.jpg?f=fotoalbum_large

www.sizomu.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Sizomu Nice! Ziet er goed uit. Wat/waarom heb je voor usb sticks aan dat koord hangen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sizomu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-09 12:53

Sizomu

IT Support & PC Repair

Ethiron schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:49:
@Sizomu Nice! Ziet er goed uit. Wat/waarom heb je voor usb sticks aan dat koord hangen? :)
een soort van EHBO-Digitale kit ;) . maar de TinyPilot kan ook virtuele isos koppelen dus heb ik die USB's al een paar maanden niet gebruikt. altijd bereikbaar als ik ze nodig heb.

www.sizomu.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 09:53
Iemand hier nog een goede tip voor een 19” 9u patchkast voor muur bevestiging die kantelbaar is?
Wil eigenlijk minder dan €250 uitgeven. Maar kom daar steeds een beetje op uit.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
krizzziz schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:52:
Iemand hier nog een goede tip voor een 19” 9u patchkast voor muur bevestiging die kantelbaar is?
Wil eigenlijk minder dan €250 uitgeven. Maar kom daar steeds een beetje op uit.
Je kan eens in de muziek hoek kijken, daar gebruiken ze ook 19” en vaak net iets goedkoper.

Bijvoorbeeld: https://www.bax-shop.nl/1...-19-inch-monteerbaar-rack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 00:06

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
xleeuwx schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Je kan eens in de muziek hoek kijken, daar gebruiken ze ook 19” en vaak net iets goedkoper.

Bijvoorbeeld: https://www.bax-shop.nl/1...-19-inch-monteerbaar-rack
Als je 50 euro meer betaalt is het wel leverbaar.
https://www.serverkast.nl...-bxdxh-600x600x500mm-4574

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:13
Ik zou graag wat advies willen inwinnen in deze topic voor om een verticale mount te monteren in de meterkast. De indeling van onze meterkast is niet ideaal omdat veel de ruimte slecht benut is en we zijn verbonden aan de warmtenet wat zorgt voor nog meer onbruikbare ruimte. Beste plek die ik heb heb kunnen vinden is boven de groepenkast.

Ik wil deze verticale mount plaatsen met om te beginnen de dream machine pro[4.5kg].

[Afbeelding]
Ik heb deze ook en gemonteerd op de deurkozijn van de meterkast met patchkabels gaat het net dicht. Ben er erg blij mee. Dus naast een udm pro ook een 24poorts poe+ switch en patch paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:29

[Afbeelding]
Al besteld? Heb deze nog liggen:
https://tweakers.net/i/hF...HQZ8L5vt.jpg?f=user_large

Edit: whoops zag net pas de datum van je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
dekoene schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:14:
Hallo iederen,

1U Height
Heb zelf de 16 poort Zyxel gs1100 gehad en die paste op een plank in mijn 10 inch kast. Zit hij wel voorbij de kooimoeren. Dus miss een optie voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Vraagje: Ik woon in een portiekflat waarbij de meterkasten op de BG zijn. Mijn boven- en onderburen hebben onlangs CAT6 gelegd/geprobeerd te leggen van de appartementen naar de meterkast. Daarbij hebben zij beiden problemen ondervonden met het trekken van de kabels. Het lijkt er op dat om wat voor reden dan ook, het trekken van CAT6 door bestaande 19mm buizen problematisch is. Het is een oud pand, de laatste totale renovatie is van ca. 1992.
Heeft iemand nog tips om mijn kabeltreksessie beter te laten verlopen?
Wat zijn mogelijke oplossingen bij blokkades?

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 14-05-2024 11:57 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:57
ocf81 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:53:
Vraagje: Ik woon in een portiekflat. Mijn boven- en onderburen hebben onlangs CAT6 gelegd/geprobeerd te leggen naar de meterkast op de begane grond. Daarbij hebben zij beiden problemen ondervonden met het trekken van de kabels. Het lijkt er op dat om wat voor reden dan ook, het trekken van CAT6 door bestaande 19mm buizen problematisch is. Het is een oud pand, de laatste totale renovatie is van ca. 1992.
Wat zijn mogelijke oplossingen bij blokkades?
Eerst een trekveer er doorheen trekken, daarna de cat6 goed vastmaken, glijdmiddel gebruiken en met 2 man rustig duwen en trekken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:43
Ik las laatst de tip van iemand door een oud cassettebandje af te rollen boven en beneden deze met een stofzuiger naar beneden te krijgen waarna je deze dan door een dunne draad cq kabel vervangt , (op het begin van het bandje doe je een bolletje van een afvalzakje als het niet lukt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
(KBX) Harkanoid schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:05:
Ik las laatst de tip van iemand door een oud cassettebandje af te rollen boven en beneden deze met een stofzuiger naar beneden te krijgen waarna je deze dan door een dunne draad cq kabel vervangt , (op het begin van het bandje doe je een bolletje van een afvalzakje als het niet lukt)
En voor diegene die geen cassettebandje meer hebben, of uberhaupt niet weten wat dat is, ik heb die tip ook wel eens gelezen in combinatie met gewoon een dun touw :) (en dan ook met de stofzuiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hoe controleer ik eigenlijk of de buis niet is ingeklapt? Want er zijn in de afgelopen 10 jaar wel extra scheuren ontstaan in de muren nadat er een drempel is aangelegd naast het huis. Ik heb dus mijn twijfels over de integriteit van de buis.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:52
Ik zou als bovenstaand aangegeven gewoon proberen met touw, boterhamzakje en stofzuiger. Boterham zakje vast aan een lang stuk touw vanaf één kant. Stofzuiger erop vanaf de andere kant.

Komt het er niet doorheen, houdt het naar mijn idee een beetje op lijkt het. Puur uit interesse bestaan er zaken als endoscoop camera's van klein kaliber die je in buizen op kan voeren om te kijken. Maar zelf nul ervaring met budget varianten hierin. En indien je al een probleem tegenkomt, gaat het vermoedelijk toch niet iets zijn dat je (eenvoudig) zelf op kunt lossen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
RobertMe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:07:
[...]

En voor diegene die geen cassettebandje meer hebben, of uberhaupt niet weten wat dat is, ik heb die tip ook wel eens gelezen in combinatie met gewoon een dun touw :) (en dan ook met de stofzuiger)
Persoonlijk goede ervaring met vliegertouw (nylon draad). Lus erin en aan andere kant stofzuiger. 30m was geen enkel probleem om erdoor heen te zuigen. Voordeel is dat vliegertouw ook sterk genoeg is om een cat6 kabel gelijk weer mee terug te trekken.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:16
Gister eindelijk mijn patchkastje voorzien van een patchpaneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuEwF7xalFXN924JokDjiB4ZjMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4nkRPoknKyeIulpFfZmTVIJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:39

GwnLars_

In GoT we trust.

[...]

En voor diegene die geen cassettebandje meer hebben, of uberhaupt niet weten wat dat is
Geen zorgen, ook de jongere generatie weet wel wat dat is en hoe je dat moet gebruiken ;)

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Ik heb al een tijdje geen netwerken meer gedaan, maar ik heb weer een leuk klusje bij een klant om een spaghetti hoopje te vervangen voor een nette kast. In het verleden gebruikte ik een patchpaneel, maar ik wil nu overstappen op een paneel met keystones. Nu heb ik diverse videos bekeken van Mactelecom Networks en hij gebruikt altijd v-max keystones + de bijhorende tang. Nu is dit enkel in Amerika verkrijgbaar (wel via amazon.nl maar dan absurde prijs). (https://www.amazon.nl/CAT...Jack-V-Max/dp/B0771XYY6R?) (https://www.amazon.nl/V-M...nation-tool/dp/B011W2LTPE)

Weet iemand of je dit ergens ook in nederland krijgt of een ander merk, keystones (liefste meerdere kleuren) + tang en dan ook het liefste 90 graden. Ik wil ze in een ubiquiti paneel gaan gebruiken.

Edit: Zou dit wat zijn? https://nl.aliexpress.com/item/1005006117431788.html https://nl.aliexpress.com/item/1005006052450346.html Blijft natuurlijk alie, maar ze hebben goede reviews, daarnaast als je in nl wat besteld dan weet je ook niet waar hun het weer inkopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dw1-nl op 22-05-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Dw1-nl schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:59:
Ik heb al een tijdje geen netwerken meer gedaan, maar ik heb weer een leuk klusje bij een klant om een spaghetti hoopje te vervangen voor een nette kast. In het verleden gebruikte ik een patchpaneel, maar ik wil nu overstappen op een paneel met keystones. Nu heb ik diverse videos bekeken van Mactelecom Networks en hij gebruikt altijd v-max keystones + de bijhorende tang. Nu is dit enkel in Amerika verkrijgbaar (wel via amazon.nl maar dan absurde prijs). (https://www.amazon.nl/CAT...Jack-V-Max/dp/B0771XYY6R?) (https://www.amazon.nl/V-M...nation-tool/dp/B011W2LTPE)

Weet iemand of je dit ergens ook in nederland krijgt of een ander merk, keystones (liefste meerdere kleuren) + tang en dan ook het liefste 90 graden. Ik wil ze in een ubiquiti paneel gaan gebruiken.

Edit: Zou dit wat zijn? https://nl.aliexpress.com/item/1005006117431788.html https://nl.aliexpress.com/item/1005006052450346.html Blijft natuurlijk alie, maar ze hebben goede reviews, daarnaast als je in nl wat besteld dan weet je ook niet waar hun het weer inkopen.
Als je akkoord gaat met gewone rechtstandige invoer van kabel (180 graden), kan je hier eens kijken:
https://www.patchkast.nl/...a/?_gl=1*1wao8gs*_up*MQ..
Is toolless dus hooguit je overlengte van de aders even knippen, hoef je er verder ook geen duur gereedschap enzo voor te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ocf81 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:53:

Als er nu telefoon of coax kabels inzitten dan die er absoluut niet uithalen, maar gebruiken als trekdraad voor UTP kabels.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 23:08
bjusterbaarlik schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:08:
[...]

Als er nu telefoon of coax kabels inzitten dan die er absoluut niet uithalen, maar gebruiken als trekdraad voor UTP kabels.
In die stijl (retro fit) ben ik meer van deze aanpak:even wat meer omslachtiger

(stalen) trekveer knopen aan bestaande bedrading.
bestaande bedrading eruit halen; trekveer blijft dan zitten.

Je checkt de oude bedrading op zaken als vocht / of de bestaande mantel al niet vergaan is.

Afhankelijk van de wensen en diameter van je PVC leidingen knoop je 1 of 2 stuks verse bedrading aan de trekveer ( je weet met de bestaande verwijderde bekabeling welke lengte benodigd zal zijn - kun je alvast op lengte leggen ).

Uiteraard met 2 man (en blijven smeren met bijv 3M kabel-glijmiddel) de nieuwe bedrading doorvoeren.
( 1 persoon voert de bekabeling in - de andere zal zachtjes deze invoer doortrekken )

Blijf altijd alert dat wel eens in de bouw er meerdere bij dichtgeknepen haakse bochten / stukjes flex kunnen zitten.
Dit VOEL je duidelijk bij het eerder terughalen van de bestaande bekabeling waaraan je je trekveer hebt gehangen.

Bij twijfel keep it simple stupid -> geen 2x UTP door de pijp proberen te raggen maar 1.

In woningen vrijwel altijd op korte afstanden (onder 30m) gewoon bijv BELDEN CAT6 UTP nemen - uit mijn hoofd 6,5 mm dik en die mantel is niet van het "stroeve soort"

PS er komt aan het begin van je nieuwe bekabeling toch veel kracht te staan met het trekken - die eerste 40cm die eruitkomt knip je af en gaat weg ivm de stress die mogelijk je verse bekabeling heeft ondergaan

[ Voor 11% gewijzigd door Seven_of_Nine op 22-05-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 17-09 18:53
[...]

vis/flosdraad en een dotje met watten eraan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:20
En als laatste de tip om aan het einde iets te doen zodat het einde van het touw / tape of wat dan ook, niet ook mee gezogen wordt.

Heb er wat ervaring mee zeg maar _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
Bijvoorbeeld een dop 13mm , die past in elk geval niet door de buis! Ik gebruik die nl ook voor aansluiten van stekker langs de achterkant van een kast nadat weer een oven uit elkaar heb gehad en weer terug wil plaatsen als gewicht voor de stekker hi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:55
Togi schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:09:
En als laatste de tip om aan het einde iets te doen zodat het einde van het touw / tape of wat dan ook, niet ook mee gezogen wordt.
Ik gebruik in die gevallen de tape van een cassettebandje, waarvan één eind nog gewoon in het cassettebandje vast zit. Wel goed opletten, want voor je het weet zit er heel veel tape in de stofzuiger...
En achteraf rol ik die ook gewoon weer op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hb96
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Hier mensen ervaring met 1x of 2x keystone van Gira system 55? Kom er niet helemaal uit wat ik nu nodig ben. Kan ik elke soort keystone gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door hb96 op 03-06-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
hb96 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:52:
Kan ik elke soort keystone gebruiken?
Nee, ik denk het niet. Bij mijn weten zijn er een aantal maten, ik meen aangeduid met een kleur? Je moet dus wel een keystone hebben van het juiste formaat voor de draagring die je hebt.
Of je vervolgens een plastic of metalen, LSA of toolless, ... variant hebt maakt niet uit, zolang de grote van de keystone maar matcht met de grote van het gat in de draagring. Enige waar je wellicht wel op moet letten is de lengte / diepte mogelijk gecombineerd met de kabelinvoer. Immers moet de keystone ook nog in de inbouwdoos passen, terwijl er een kabel uit steekt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• John245
Vandaag weer een stap gezet in mij 10Gb backbone (Oude switch vervangen door een Unifi Pro Max 48 PoE).

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKFyCmGY5wb3085t3-gjgNAC7Yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98LM2ayX3qSlQxG43rctekHo.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHN93eI0vmpJw6ErGZfvneDi_cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwbNT9HhEBsgLMWzH8wNZuXc.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
John245 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:13:
Vandaag weer een stap gezet in mij 10Gb backbone (Oude switch vervangen door een Unifi Pro Max 48 PoE).

Voor:

[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]
Etherlighting speciaal voor de foto aan gezet of voegt het echt iets toe? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Andrehj schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:39:
[...]

Ik gebruik in die gevallen de tape van een cassettebandje, waarvan één eind nog gewoon in het cassettebandje vast zit. Wel goed opletten, want voor je het weet zit er heel veel tape in de stofzuiger...
En achteraf rol ik die ook gewoon weer op.
Klinkt dat dan nog wel een beetje? :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
RobertMe schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:21:
[...]

Etherlighting speciaal voor de foto aan gezet of voegt het echt iets toe? :p
Ik moet Etherligting nog inrgelen. Het voegt wel iets toe zoals poorten snel localiseren, VLAN's localiseren, etc.. Maar dit is de standaard instelling. Als ze uitkunnen en het bespaart veel stroom gaan ze uit en gebruik ik de functionaliteit wanneer nodig.

Pagina: 1 ... 113 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2