Dank voor jullie reacties!
Ik wil UTP gebruiken als signaalkabel (dus onversterkt als RCA/TULP/XLR), dus niet als luidsprekerkabel.
Annuk schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:51:
Persoonlijk zou ik eerder kijken naar LL op de plaatsen waar je mogelijk speakers wilt, die plaatsen af (laten) werken met een blindplaatje waar je een gaatje in boort voor je luidspreker kabel.
Gaatje door de blindplaat kan inderdaad ook een optie zijn

Superhuuper schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:39:
[...]
Ik heb een soortgelijke woonkamer en heb hem in de trapkast hangen (rechts van A1). Onder een van de hoogste treden.
Uit het zicht maar toch redelijk centraal en prima bereik de gehele begane grond.
Dank voor de suggestie, zou ook nog een optie kunnen zijn. Goed om te horen dat je voldoende bereik hebt!
Als hobby heb ik wat professionele licht- en geluidsapparatuur, dus zou het tof vinden als ik die op een feestje kan inzetten gebruikmakend van de aansluitingen die ik dan in normale situaties gebruik voor bijv. de home cinema set.
In normale situaties wil ik de aansluitingen inderdaad gebruiken voor home cinema set. Bij voorkeur dan actieve speakers (naast stroom bedraad via netwerk UTP of audio signaalkabel). Al weet ik dat er tegenwoordig ook draadloze oplossingen zijn (bijv. sonos), maar ik heb voorkeur voor bedraad

Alle apparatuur ga ik later nog uitzoeken, dus vooral nu belangrijk dat ik de loze leidingen ervoor aanbreng. Kan ook zijn dat ik later een luidsprekerkabel door de leiding trek indien dat nodig is.
Flans schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:01:
Afhankelijk van welk accesspoint je op het oog hebt, deze ene zijn wat mooier dan de ander. Je hebt het verderop over een unify product voor buiten dus ik ga er vanuit dat je ook binnen voor hetzelfde merk kiest.
Klopt, ik wil inderdaad apparatuur van Ubiquiti gaan gebruiken, dus inderdaad de UFO's van UniFy

Ik heb een optie om een mantelbuis (7,5 cm) vanuit de meterkast naar de voor- en achtegevel te laten leggen. Deze wil ik dan gebruiken om elektriciteit in de tuin aan te leggen (en evt. in de toekomst aansluiting voor elektrische auto), maar ook om een netwerkkabel (evt. in een dunnere mantelbuis) naar de tuinberging te trekken.
sypie schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:35:
[...]
DMX of audio over ethernet? Audio kan prima met Dante AVIO. Een Dante avio voor XLR naar UTP, en een andere voor precies de andere kant op. Voordeel is dat je ze overal kunt gebruiken waar je bekabeld netwerk hebt, waar je naast je wifi ook over na mag denken.
Dank voor de tip! Deze kende ik nog niet. Helaas wel een kostbare oplossing (200+ per device). Weet iemand of er beter betaalbare alternatieven bestaan? Zou anders wel een mooie oplossing zijn.
Dat is ook zeker het plan! Misschien leuk om mijn huidige plan te delen. Wellicht heeft iemand er iets aan en mochten jullie nog andere tips/ideeën hebben, laat het vooral weten!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Uitgangspunten:
- Bestaande leidingen (in zwart) zoveel mogelijk in stand gehouden, want verplaatsen is erg prijzig. In rood staan de opties die ik laat toevoegen.
- Naast veel schakelaars een stopcontact toegevoegd, omdat dit een relatief goedkope optie is en ik daardoor ook een blauwe nuldraad heb bij de schakelaars om domotica toe te passen (beetje vreemd, maar ze kunnen i.v.m. prefab geen blauwe nuldraad extra trekken naar de schakelaars).
- Een mantelbuis (7,5 cm) vanuit de meterkast naar de voorgevel (hier komt een veranda) en achtergevel (achtertuin) laten leggen om daar later bijv. elektriciteit voor de tuin doorheen te trekken. Bij de achterdeur een loze leiding naast de schakelaars aangebracht om hier bijv. nog een schakelaar in aan te brengen om bijv. de verlichting in de tuin te kunnen schakelen (de verlichting die is aangesloten via de mantelbuis).
- Loze leiding op de aanbouw om evt. later een airco of access point o.i.d. te plaatsen.
- Ook in de keuken (niet op tekening) loze leidingen aangebracht om bijv. een speaker te kunnen plaatsen.
- Loze leiding in trapkast en technische ruimte op zolder (nog geen concrete toepassing).
- Aansluitingen voor rolluiken. Deze wil ik dan slim maken met domotica, maar wil ook een fysieke schakelaar houden.
- Overal voldoende stopcontacten en loze leidingen om bijv. in de toekomst nog te kunnen spelen met de indeling.