Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en ben daarom aan het nadenken over de aan te leggen leidingen. Ik twijfel nog over de plaatsen waar ik de acces points wil plaatsen. Wat zouden jullie aanraden en/of hebben jullie nog tips/ideeën? Mooiste is natuurlijk als de acces points niet te opvallend geplaatst kunnen worden, maar daarnaast ook centraal hangen om voor een goed bereik te zorgen overal.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
A – Benedenverdieping
(Huidige voorkeur) A1 – Centraal in de woonkamer, als 5e in de rij van rookmelder – 3 ventilatiegaten. Of zou dit te druk/opzichtig zijn?
A2 – Hoog op de muur, achter het gordijn, zodat deze niet zichtbaar is.
A3 – In de hal, zodat deze niet zichtbaar is.
A4 – In/op de meterkast
B – Bovenverdieping
(Huidige voorkeur) B1 – In de overloop op het plafond. Of gaat dit ten koste van het bereik, omdat je wifi altijd in een van de kamers gebruikt?
B2 – Tegen het plafond in de hoek in slaapkamer 1 waar mijn kantoor komt en waar de wifi dus het meeste gebruikt wordt. Zou ook een in wall AP kunnen overwegen.
C – Buiten
(Huidige voorkeur) C1 – Op de muur van de tuinberging plaatsen.
C2 – Op de aanbouw plaatsen. Access point staat dan hoger en een kwaadwillend persoon kan er dan lastiger bij. Als ik bijvoorbeeld een outdoor (mesh) accespoint als deze
uitvoering: Ubiquiti UniFi6 Mesh wil plaatsen, zit dan de aanbouw niet in de weg om 'naar onder te stralen'?
D – Zolder
(Huidige voorkeur) D1 – In wall op 30 cm hoogte. Even afwachten of deze überhaupt nodig is. Als ik op de 1e verdieping access point op overloop plaats, dekt deze mogelijk ook al voldoende de zolder?
D2 – Hoog op de muur of op het schuine deel van het dak aangezien in de nok niet mogelijk is.
D3 – Boven het trapgat. Hoog op de muur of op het schuine deel van het dak aangezien in de nok niet mogelijk is.
Daarnaast wil ik uit sommige loze leidingen een XLR kabel (voor DMX/audio) laten uitkomen. Ik ben op zoek naar een manier om deze netjes uit een inbouwdoos bindplaat te laten komen. Er bestaan bindplaten waar je een Neutrik D-serie mount kunt monteren. Nadeel is dat deze veel plaats in neemt en dat ik dan maar 1 XLR aansluiting kan monteren.
Voor audio zie ik wel bindplaten met 2 RCA aansluitingen.
De oplossing waar ik nu naar neig, is om de loze leidingen met RJ45 netwerkwerkaansluitingen af te monteren en vervolgens verloopjes te gebruiken van RJ45 naar XLR. Hij gebruikt dan de aders van de netwerkkabel als signaalkabel voor DMX/Audio. Ik moet dan misschien wel opletten dat ik niet per ongeluk een kant aan het netwerk/switch aansluit.
Of weet iemand nog een andere betere oplossing?