Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:28
The-Legend-10 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:56:
[Afbeelding]

Dit is mijn setup tot nu toe. Patchkast hangt in de technische ruimte in de kelder.
Heb straks een 16 kanaals recorder van Hikvision erin hangen. En een 50 poort POE switch van Cisco.
Kast zit wel gelijk vol, heb je naast de kast nog plaats voor een UPS of zoiets, want in de kast zelf past dat waarschijnlik niet meer. 2* 1HE tbv Patchstrook, 1*HE Switch, 1*1HE recoder hou je nog 2 HE over voor rangeer panelen en die heb je zeker over om het overzichtelijk te houden.
By the way past the switch er wel (kwa diepte) daar je nog al wat POE vermogen nodig hebt en vaak gaat er dan in zo'n cisco ook nog 2 voedingen.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRedDevilNL
  • Laatst online: 07-10-2024
Kleine vraag: Ik wil richting bovenverdieping wat UTP trekken via de huidige leiding waarin coax ligt, en dan de coax wandcontactdoos vervangen voor eentje met UTP.
Nu lees ik dat voor aansluiting op wandcontactdoos er een stugge UTP kabel nodig is, maar zover ik weet kan ik hier geen normale RJ45 connector op krimpen (ik zie wel deze, maar daar staat ook bij dat dit beter vermeden kan worden). Normaal gesproken zou je in de meterkast het andere eind v.d. kabel op een patchkast monteren met LSA tool, maar dit lijkt me voor mijn situatie wat overdreven.

Situatie in de meterkast is dat hier een simpel modem (eventueel met switch erachter) staat. Hoe sluit ik dan de kabel hier aan, of is een patch paneel dan echt noodzaak?

Tweede vraag: Zijn die doorsteek-RJ45 connectoren aan te raden? Lijkt me wel gebruiksvriendelijk, mits de juiste krimptang voor handen is..

Ik ben niet lui. Ik bespaar energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:29
theRedDevilNL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:11:
Kleine vraag: Ik wil richting bovenverdieping wat UTP trekken via de huidige leiding waarin coax ligt, en dan de coax wandcontactdoos vervangen voor eentje met UTP.
Nu lees ik dat voor aansluiting op wandcontactdoos er een stugge UTP kabel nodig is, maar zover ik weet kan ik hier geen normale RJ45 connector op krimpen (ik zie wel deze, maar daar staat ook bij dat dit beter vermeden kan worden). Normaal gesproken zou je in de meterkast het andere eind v.d. kabel op een patchkast monteren met LSA tool, maar dit lijkt me voor mijn situatie wat overdreven.

Situatie in de meterkast is dat hier een simpel modem (eventueel met switch erachter) staat. Hoe sluit ik dan de kabel hier aan, of is een patch paneel dan echt noodzaak?

Tweede vraag: Zijn die doorsteek-RJ45 connectoren aan te raden? Lijkt me wel gebruiksvriendelijk, mits de juiste krimptang voor handen is..
Die doorsteek connectoren die je bedoeld heten ez-rj45, ik ben er fan van. Als je niet de hele goedkopen chinese namaak hebt zijn ze ook geschikt voor stugge kabel EN litze kabel.
Dus ik zou ze gewoon gebruiken met een goede belden kabel oid. Ligt hier ook al jaren zo in de meterkast! 1e en zolder. Een patchstrook in je meterkast kan maar bij een paar kabels is dat inderdaad vaak ‘overdone’.
Als je 20 kabels oid hebt snap ik het, vooral voor het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:52
Als je een stugge kabel trekt, kan je die toch gewoon afmonteren op een WCD?
Dat vind ik een mooiere oplossing dan een stugge kabel afmonteren met een RJ45 plug, dat krijg ik altijd zo slecht voor elkaar...

https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRedDevilNL
Ruben279 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:36:
[...]

Als je een stugge kabel trekt, kan je die toch gewoon afmonteren op een WCD?
Dat vind ik een mooiere oplossing dan een stugge kabel afmonteren met een RJ45 plug, dat krijg ik altijd zo slecht voor elkaar...

https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html
Het liefste wel, maar waar beland hij dan in de meterkast?

WCD >> stugge kabel >> [?] switch/modem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:05
theRedDevilNL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Het liefste wel, maar waar beland hij dan in de meterkast?

WCD >> stugge kabel >> ? switch/modem
Daar zet je dan een Patch-panel tussen. Flex kabel wordt niet geadviseerd voor afmontere via lsa. Alleen gebruiken wanneer je rj45 connectoren aan beide kanten gebruikt.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
krizzziz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:06:
[...]

Daar zet je dan een Patch-panel tussen. Flex kabel wordt niet geadviseerd voor afmontere via lsa. Alleen gebruiken wanneer je rj45 connectoren aan beide kanten gebruikt.
Het wordt niet geadviseerd, maar als je 1 hele kabel in je huis hebt liggen kun je dat prima doen en is het plaatsen van een patchpaneel echt overbodig.

Of gewoon een patchkabel door je muren trekken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:05
RobbieB schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Het wordt niet geadviseerd, maar als je 1 hele kabel in je huis hebt liggen kun je dat prima doen en is het plaatsen van een patchpaneel echt overbodig.

Het wordt zeker geadviseerd, maar ik begrijp ook dat het economisch gezien niet verstandig is als je 1 hele kabel in huis hebt liggen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:03

Een patch paneel kan je ook zo groot of klein kopen als nodig. Als het gaat om 1 of 2 kabels kan je in de meterkast de kabel afmonteren op een opbouw wandcontactdoos, als je (nu of in de toekomst) meer kabels verwacht kan je een patchpaneel van 8 of 12 poorten nemen wat je aan de muur schroeft. Onder andere bij AlleKabels voor circa 25 euro te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:30
RobbieB schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:13:
En dan? Gewoon de pijp aan de muur uit laten steken en de kabel die er uit komt? In de meterkast kan dat, maar niet in een woonruimte. En afmonteren op een WCD gaat je niet lukken met een stranded kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
RobertMe schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:31:
[...]

En dan? Gewoon de pijp aan de muur uit laten steken en de kabel die er uit komt? In de meterkast kan dat, maar niet in een woonruimte. En afmonteren op een WCD gaat je niet lukken met een stranded kabel.
borstelafdekking (zoals https://www.bol.com/nl/nl...tHXA.2_40.42.ProductImage) op de doos en daar de kabel uit laten komen met stekker en al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRedDevilNL
Thanks voor het advies allen!
Een klein bedrag extra voor een goede setup heb ik er graag voor over. Wil graag de boel netjes afwerken.

Zouden jullie aanpassingen maken aan de volgende setup en eventuele aanpassingen doen aan de kooplijst?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neUyhkzFitP4DMluGFdi1NVU7M0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jMxyPv4zEBBfm4OJwbkfK9Ec.png?f=fotoalbum_large

Mijn kooplijst:
- 8 poort patch paneel zoals dit (of een 12 poort voor dezelfde prijs..)
- krimptang met snijfunctie
- LSA punch down tool
- 50m stugge S-FTP cat6a. (100% koper) zoals deze.
- 50m soepele S-FTP cat6a zoals deze.
- doorsteek rj45 connectoren zoals deze
- 2x wandcontactdoos dubbele UTP
- kabelbinders voor labeling in meterkast

switches, AP's en overige apparatuur heb ik al.

[ Voor 21% gewijzigd door theRedDevilNL op 02-02-2024 13:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eupeodes
Wat is de bedoeling van die soepele S-FTP? Wil je daar patchkabels mee maken? Je kan, tenzij je er hele zware elektrische apparatuur naast zet beter gaan voor U/UTP voor je patchkabels (zelfs voor de stugge kabel is U/UTP in huis prima) om te voorkomen dat je onbedoeld aardlussen maakt. En ik ben zelf meer geneigd op patchkabels gewoon met stekkers eraan te kopen, zijn in zoveel lengtes (en kleuren) beschikbaar dat het mij de moeite niet waard is voor exact de juiste lengte (daarnaast, maar dat zal vast aan mij liggen, breken de lipjes van zelf geknepen stekkers bij mij veel vaker af). Hoef je ook geen krimptang te kopen.

En lopen die coax en utp naar je woonkamer door dezelfde buis of heeft UTP een eigen buis? Als het een eigen buis is zou ik er idealiter toch wel 2 kabels doorheen leggen.

En vanaf patchpaneel ga je nu op je plaatje rechtstreeks naar modem. Als dat de Ziggo Connectbox is kan het zijn dat, zeker als je bijvoorbeeld TP-Link Deco gaat gebruiken, je beter alles via de switch kan laten lopen. Die connectbox laat niet al het verkeer lekker door tussen poorten waardoor Deco's elkaar over het bedrade netwerk niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:46
@theRedDevilNL Als het om een enkele kabel gaat, kun je er ook een fieldplug op zetten in je meterkast. Die zijn niet zo duur. Als je niet elke week je switch gaat verhangen, komt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRedDevilNL
De s/ftp was enkel voor verbinden van de normale apparatuur. Ik dacht shielded zal vast het best zijn, maar als U/UTP voldoende is doe ik dat! Woonkamer zit nu al een WCD, ik moet even checken maar volgens mij gaan beiden kabels door dezelfde buis richting woonkamer. Is S/FTP dan niet aan te raden?

Is idd Ziggo connectbox. Dus patchpaneel na de switch, check.

[ Voor 16% gewijzigd door theRedDevilNL op 02-02-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theRedDevilNL
Zwartoog schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:40:
@theRedDevilNL Als het om een enkele kabel gaat, kun je er ook een fieldplug op zetten in je meterkast. Die zijn niet zo duur. Als je niet elke week je switch gaat verhangen, komt het wel goed.
Goede! Switch zal idd niet verplaatst worden, dus dit zou goed kunnen. Je bedoelt iets zoals dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:59
theRedDevilNL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 13:49:
Thanks voor het advies allen!
Een klein bedrag extra voor een goede setup heb ik er graag voor over. Wil graag de boel netjes afwerken.

Zouden jullie aanpassingen maken aan de volgende setup en eventuele aanpassingen doen aan de kooplijst?
[Afbeelding]

Mijn kooplijst:
- 8 poort patch paneel zoals dit (of een 12 poort voor dezelfde prijs..)
- krimptang met snijfunctie
- LSA punch down tool
- 50m stugge S-FTP cat6a. (100% koper) zoals deze.
- 50m soepele S-FTP cat6a zoals deze.
- doorsteek rj45 connectoren zoals deze
- 2x wandcontactdoos dubbele UTP
- kabelbinders voor labeling in meterkast

switches, AP's en overige apparatuur heb ik al.
Zoals als hiervoor al gezegd zou ik inderdaad ook doen: Connectbox (<>TP-link Deco oid) <> switch <> patchpaneel.

• Geen S/FTP gebruiken maar gewoon UTP gebruiken. Verwerkt makkelijker, is iets dunner en minder kans op fouten.
• Als het maar om 3 kabels gaat zou ik overwegen om er opbouw utp doosjes voor te gebruiken i.p.v. een patchpaneel
• Als je beschikt over 2 buisjes naar je woonkamer (voor coax en utp) kan je evt. 3x UTP + 1x coax OF 2x UTP + 1x coax toepassen. Als je UTP en Coax moet gaan "mixen" zou ik kijken voor een keystone oplossing zodat je ze gezamelijk in 1 doosje kunt afwerken.
Wat betreft het signaal verloop tussen coax en utp daar hoef je je geen zorgen over te maken, dat zou mogelijk een ander verhaal worden als je utp langs een coax loopt als je zelf zendamateur bent en dus een wat ander signaal op de kabel gooit oid.
• Patchkabel gewoon kant & klaar kopen, je moet zelf niet willen kutten met die soepele adertjes in een stekkertje knijpen. En je kan ze naar wens bestellen op lengte en kleur.

[ Voor 5% gewijzigd door Annuk op 02-02-2024 17:25 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
theRedDevilNL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:56:
[...]

Goede! Switch zal idd niet verplaatst worden, dus dit zou goed kunnen. Je bedoelt iets zoals dit?
Ja, exact. Of een female variant (keystone). Normaliter klik je die in een patch panel, maar je kunt hem ook onder een beugel aan de muur klemmen, en van daaruit met een gewone kabel verder. Dat geeft je meer flexibiliteit.

Valt alleen een beetje buiten de scope van het topic "nette lan afwerking" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
Ik heb vanaf de meterkast naar de woonkamer een erg dikke coax kabel lopen (in flexibele buis / nieuwbouw). Hier krijg ik nauwelijks beweging in van beide kanten en ik ben bang als ie vast kom te zitten dat ik niks meer heb. Ik wou deze namelijk vervangen voor een cat6 kabel. Iemand ervaring met de Hirschmann Inca Moca adapters met een 1G glasvezel verbinding?

[ Voor 9% gewijzigd door qwasd op 03-02-2024 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32
qwasd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:52:
Ik heb vanaf de meterkast naar de woonkamer een erg dikke coax kabel lopen (in flexibele buis / nieuwbouw). Hier krijg ik nauwelijks beweging in van beide kanten en ik ben bang als ie vast kom te zitten dat ik niks meer heb. Ik wou deze namelijk vervangen voor een cat6 kabel. Iemand ervaring met de Hirschmann Inca Moca adapters met een 1G glasvezel verbinding?
Die heb ik hier een tijdje gehad (i.c.m. Ziggo maar dat doet er niet toe). Ik had er eentje rechtstreeks op de HMV41 versterker ingeprikt en op zolder de andere. Met 17 meter zo'n beetje de grootste afstand hier in huis qua bekabeling. En ze werkten prima. Altijd een stabiele Gbit verbinding tussen woonkamer en zolder gehad en signaal sterkte / kwaliteit voor TV kijken via de coax ook goed.
Nadeel is dat je een stopcontact in de buurt moet hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Masimo op 04-02-2024 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
Masimo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:21:
[...]

Die heb ik hier een tijdje gehad (i.c.m. Ziggo maar dat doet er niet toe). Ik had er eentje rechtstreeks op de HMV41 versterker ingeprikt en op zolder de andere. Met 17 meter zo'n beetje de grootste afstand hier in huis qua bekabeling. En ze werkten prima. Altijd een stabiele Gbit verbinding tussen woonkamer en zolder gehad en signaal sterkte / kwaliteit voor TV kijken via de coax ook goed.
Nadeel is dat je een stopcontact in de buurt moet hebben.
Ik heb vandaag het setje binnengekregen en gebruik het voor mijn vaste pc in de woonkamer.

Speedtest via de website van Odido:
Download:900.4 Mbit/s
Upload:921.5 Mbit/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:47
Hoe kan ik op een makkelijke manier testen of ik de afgeschermde rutenbeck (https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html) juist heb aangesloten met een LSA punch down tool?

Ik heb een cable tester en heb aan de andere kant van de kabel al geprobeerd een RJ45 connector aan te brengen (zonder heel veel succes), maar op een stugge kabel zou ik volgens mij iets anders moeten aanbrengen (keystone?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:30
TRD07 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:26:
Hoe kan ik op een makkelijke manier testen of ik de afgeschermde rutenbeck (https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html) juist heb aangesloten met een LSA punch down tool?

Ik heb een cable tester en heb aan de andere kant van de kabel al geprobeerd een RJ45 connector aan te brengen (zonder heel veel succes), maar op een stugge kabel zou ik volgens mij iets anders moeten aanbrengen (keystone?).
In de meterkast idealitee een patchpaneel (verkrijgbaar in 19" voor in een patchkast, maar je hebt ook modellen die je direct aan de muur kunt schroeven), dit kan zowel een LSA of keystone variant zijn (LSA is goedkoper, voordeel van keystone is dat je makkelijk "los" een keystone aan een kabel kunt zetten en in paneel plaatsen, een paneel met 10/20/... patches plaats je lastiger een kabel bij).
Alternatieven zijn of ook een "WCD" doosje in de meterkast. Of als semi last resort een stekker er aan, maar dan wel een stekker die geschikt is voor stugge kabel (stekkers die voor zowel soepele als stugge kabel geschikt zijn zijn er ook, ben je in een keer klaar).

Maar, stekker aan kabel wordt (sterk) afgeraden. Vergelijkbaar met stroomkabel, in de meterkast zet je ook geen stekker aan een kabel door de muur enndan inprikken in een WCD in de groepenkast :+. En stugge netwerkkabel is ook bedoeld voor vaste montage, en als je er veel mee zou bewegen kan die ook stuk gaan. Zet je er een stekker aan is dat toch bijna een aanmoediging om wel veel er aan te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 20:36
Hoi , misschien niet in het juiste hokje hier .... maar ik heb 2 SPF's gevonden
het zijn Single-mode Bi-Di SFP's , met matchende banden
3he04324aa
TX1310 RX1490

3HE04324AB
TX1490 RX1310

zou het vermogen daarvan te hoog zijn om bv een 10meter kabeltje tussen te steken ? (ze zijnn schijnbaar bedoeld voor 40km links)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Stop er een 5dB demper tussen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upVa0vsuCjcV9og9By5nb_sHlPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBS4dmW37G7wwOKoMpLR7Tee.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4q7chy03TxJsqnAU2YCofj4Qvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q86QRfHudhz9yN87q5RYDs9o.jpg?f=fotoalbum_large

Alle 72 netwerkkabels van het huis zitten er (op 3 na) in. Ben maar begonnen met het afmonteren van de kast aangezien het nogal een zooitje is en ik nu m’n switch en NVR wil verhuizen van de garage naar de kelder.

In de garage zelf heb ik ook nog 8 aansluitingen plus 4 camera’s.

Kabels zijn CAT6 van Belden
Kabels voor de camera’s zijn CAT5e (omdat daar makkelijker een RJ45 aan de knijpen is)
Connectoren zijn van Dätwyler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 12:32
The-Legend-10 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 00:37:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alle 72 netwerkkabels van het huis zitten er (op 3 na) in. Ben maar begonnen met het afmonteren van de kast aangezien het nogal een zooitje is en ik nu m’n switch en NVR wil verhuizen van de garage naar de kelder.

In de garage zelf heb ik ook nog 8 aansluitingen plus 4 camera’s.

Kabels zijn CAT6 van Belden
Kabels voor de camera’s zijn CAT5e (omdat daar makkelijker een RJ45 aan de knijpen is)
Connectoren zijn van Dätwyler.
Waar heb je al die 72 aansluitpunten voor nodig? Heb je een homelab+ draaien ofzo?

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:49
HMaster_II schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:20:
[...]

Waar heb je al die 72 aansluitpunten voor nodig? Heb je een homelab+ draaien ofzo?
Misschien wil hij alle vaste apparaten met een netwerkpoort ook altijd bedraad aansluiten? Denk maar aan consoles, tv's, computers, printers evt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMaster_II
Robinho96 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:02:
[...]

Misschien wil hij alle vaste apparaten met een netwerkpoort ook altijd bedraad aansluiten? Denk maar aan consoles, tv's, computers, printers evt.
Ja....ok... Met 4x NAS en 2x server in het rack kom ik ook al aan meer dan 24 poorten in gebruik. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
HMaster_II schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:20:
[...]

Haha nee, ik heb overal bedraad internet. Plafondspeakers, TV aansluitingen etc. Waarschijnlijk worden er niet meer dan 24 gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 17-09 18:26
Props voor de 'self-balancing' switch ;) Niet voor de upgrade van 'self-levitating' switches gegaan? :D

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebulans
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvlVqndwsb2sZgR8-FSmMpoWXMA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LWrMpFrmPSKCin1X1z3kOpR0.jpg?f=user_large

Nieuw huis! We gaan morgen verhuizen dus ik ga ook een start maken. Alvast een foto hoe ik het aantrof.

Het plan is om er een UDM + Switch in te hangen. Ik twijfel nog over een patch panel, maar vraag me af hoeveel het toevoegt naast de switch die ik al heb.

De vorige bewoners hebben de kabels vanuit de meterkast naar de kamers getrokken, en daar direct een access point op geplaatst :? Ik zal straks even een foto toevoegen van hoe we het aantroffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meKK6NibSWzxyxpJTFNC753UtJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PGwZvaTk0JUC8QmwGoG8Fyu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door rebulans op 16-02-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:16

jurroen

Security en privacy geek

rebulans schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:12:
De vorige bewoners hebben de kabels vanuit de meterkast naar de kamers getrokken, en daar direct een access point op geplaatst :? Ik zal straks even een foto toevoegen van hoe we het aantroffen.

[Afbeelding]
Juk. Dat zijn van die bouwmarkt field pluggen. Letterlijk. Weet even niet meer of het karwei, gamma of praxis is. Is de kabel zelf wat?

En wat wil je ermee doen? Wantcontactdoosje ervan maken?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
jurroen schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 02:26:
[...]

Juk. Dat zijn van die bouwmarkt field pluggen. Letterlijk. Weet even niet meer of het karwei, gamma of praxis is. Is de kabel zelf wat?

Kwestie van aansluiten en weten. Als de connector goed is geknipt en altijd vast in een AP heeft gezeten, zie ik niet waarom dat een probleem zou zijn.
Als je niet een AP terug wilt zetten, dan idd best de connector verwijderen en een muurplaat met rj45 monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Mini-me schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:37:
[...]

Kwestie van aansluiten en weten. Als de connector goed is geknipt en altijd vast in een AP heeft gezeten, zie ik niet waarom dat een probleem zou zijn.
Als je niet een AP terug wilt zetten, dan idd best de connector verwijderen en een muurplaat met rj45 monteren.
Nou, ik weet niet hoor, maar zoom eens in op de foto. De kabelmantel is gestript vanaf waar 'ie de fieldplug in gaat. Dat punt horen nog geen aders te zijn, maar kabelmantel.

En er steekt wit plastic uit waar dat niet zou moeten - alsof het eerder geforceerd is 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook gewoon mijn eigen kabels trekken en netjes aansluiten….

Maar aan de andere kant, als het werkt dan werkt het gewoon. Het is nou niet dat je hier straks dagelijks dingen aan gaat wijzigen of aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
jurroen schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Nou, ik weet niet hoor, maar zoom eens in op de foto. De kabelmantel is gestript vanaf waar 'ie de fieldplug in gaat. Dat punt horen nog geen aders te zijn, maar kabelmantel.

En er steekt wit plastic uit waar dat niet zou moeten - alsof het eerder geforceerd is 8)7
Dat detail had ik niet gezien op klein GSM scherm ;)
Helemaal akkoord - teveel mantel gestript en mogelijks dus ook teveel twists verwijderd waardoor het signaal slechter kan zijn. Dat wit stuk plastic lijkt me een trekontlasting van de kabel die in de clip zou moeten zitten (rechter kant van de clip heeft een gleuf die even groot is) dus bij nader zien volledig akkoord. Beter de connector verwijderen en juist afmonteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebulans
  • Niet online
jurroen schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 02:26:
[...]

Ik ben inderdaad van plan om alle punten te herstellen naar wandcontactdoosjes. En dan vanaf de meterkast POE naar de doosjes zodat ik direct een access point op aan kan sluiten.
De UDM en de Switch hangen alvast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Mini-me schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:07:
[...]

Dat detail had ik niet gezien op klein GSM scherm ;)
Helemaal akkoord - teveel mantel gestript en mogelijks dus ook teveel twists verwijderd waardoor het signaal slechter kan zijn. Dat wit stuk plastic lijkt me een trekontlasting van de kabel die in de clip zou moeten zitten (rechter kant van de clip heeft een gleuf die even groot is) dus bij nader zien volledig akkoord. Beter de connector verwijderen en juist afmonteren!
Precies, dat! Ik ben het met je eens dat als het zit en het werkt volledig goed, dat er in.principe niets mis mee is. Maar dit was duidelijk gewoon prutswerk.
rebulans schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:47:
[...]

Ik ben inderdaad van plan om alle punten te herstellen naar wandcontactdoosjes. En dan vanaf de meterkast POE naar de doosjes zodat ik direct een access point op aan kan sluiten.
De UDM en de Switch hangen alvast :)
Ah, super! Dat is denk ik de meest nette afwerking. Heb je al ervaring met het afmonteren van zo'n ethernet WCD?

Gezien je UDM noemt - is de switch en toekomstige APs ook UniFi? Zo ja, dan zou je kunnen overwegen om voor U6-IW te gaan. AP en vier poorts Gbit switch in één. Maar... Die monteer je wél af op een RJ45 connector. Wellicht dan even die field jack opnieuw knijpen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
jurroen schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:02:
[...]

Ah, super! Dat is denk ik de meest nette afwerking. Heb je al ervaring met het afmonteren van zo'n ethernet WCD?
Een Keystone connector monteren is naar mijn mening minder moeilijk dan een rj45 connector..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebulans
  • Niet online
jurroen schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:02:
[...]

Precies, dat! Ik ben het met je eens dat als het zit en het werkt volledig goed, dat er in.principe niets mis mee is. Maar dit was duidelijk gewoon prutswerk.

[...]

Gezien je UDM noemt - is de switch en toekomstige APs ook UniFi? Zo ja, dan zou je kunnen overwegen om voor U6-IW te gaan. AP en vier poorts Gbit switch in één. Maar... Die monteer je wél af op een RJ45 connector. Wellicht dan even die field jack opnieuw knijpen ;)
Nog geen ervaring met een ethernet WCD, ik heb hier wel een doosje gevonden waar ze 6 stuks ongebruikt achtergelaten hebben. Wel veel ervaring met reguliere electra en plugjes op CAT kabels knijpen, dus ik ga even rustig oefenen op mijn werkbank en dan kom ik er vast wel uit voordat ik een rondje door het huis maak!

Keystones ga ik nog even op zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
rebulans schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:55:
[...]

Nog geen ervaring met een ethernet WCD, ik heb hier wel een doosje gevonden waar ze 6 stuks ongebruikt achtergelaten hebben. Wel veel ervaring met reguliere electra en plugjes op CAT kabels knijpen, dus ik ga even rustig oefenen op mijn werkbank en dan kom ik er vast wel uit voordat ik een rondje door het huis maak!

Keystones ga ik nog even op zoeken
Misschien was ik niet helemaal duidelijk: de meeste montagedozen hebben intern een keystone connector ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:20

Wildfire

Joy to the world!

Ik wil over een tijdje de bekabeling vanaf mijn meterkast naar woon- en slaapkamer gaan vervangen. Ik heb daar destijds met moeite 2x Cat6 UTP kabel doorheen gekregen maar helaas in de meterkast te weinig lengte overgehouden om daar nu fatsoenlijk wijzigingen aan te kunnen brengen. Ik heb zelfs een shielded Cat6 koppelblokje moeten gebruiken om een kabel door te kunnen verbinden :|

Ik denk dat de beste aanpak zou zijn om nieuwe kabel vast te maken aan de oude en dan speciaal kabelglijmiddel (wat een woord :P) aan te brengen op het punt waar de oude kabel door de buis heen getrokken gaat worden. Zo dienen de oude kabels meteen als smering voor de nieuwe kabels die daar achteraan komen.

Gaat helaas om flexbuis dus het is al heel iets dat ik destijds 2x UTP er doorheen heb gekregen. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Mini-me schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:41:
[...]

Misschien was ik niet helemaal duidelijk: de meeste montagedozen hebben intern een keystone connector ;).
Corrigeer nog eens...
Meeste female connectoren hebben een LSA aansluiting/aansluitstrip.
Een keystone is een los "blokje" met een LSA aansluiting en de andere kant de female aansluiting (in netwerk uitvoering tenminste). Een keystone plaats je weer in een keystone patchpaneel of draagraam welke je in/op je muurdoos monteert, het is ideaal met een iets flexibelere montage.

Wildfire schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:53:
Ik wil over een tijdje de bekabeling vanaf mijn meterkast naar woon- en slaapkamer gaan vervangen. Ik heb daar destijds met moeite 2x Cat6 UTP kabel doorheen gekregen maar helaas in de meterkast te weinig lengte overgehouden om daar nu fatsoenlijk wijzigingen aan te kunnen brengen. Ik heb zelfs een shielded Cat6 koppelblokje moeten gebruiken om een kabel door te kunnen verbinden :|

Ik denk dat de beste aanpak zou zijn om nieuwe kabel vast te maken aan de oude en dan speciaal kabelglijmiddel (wat een woord :P) aan te brengen op het punt waar de oude kabel door de buis heen getrokken gaat worden. Zo dienen de oude kabels meteen als smering voor de nieuwe kabels die daar achteraan komen.

Gaat helaas om flexbuis dus het is al heel iets dat ik destijds 2x UTP er doorheen heb gekregen. :P
Dan zou ik eerst een trekveer aan de bestaande bekabeling monteren en daaraan later weer de nieuwe kabel.

Maar als ik je zo hoor en je hebt destijds wel goede kwaliteit kabel gebruikt zou ik eerder kijken naar OF kabel doorverbind doosjes OF keystones monteren en dan verlengen met kabel, evt patchkabels en die weer monteren in doorvoer keystones in een keystone paneel.
Ben bang dat je je anders mogelijk flink drama op de hals gaat halen.

Afbeeldingslocatie: https://www.kabeldirect.nl/media/image/78/57/9d/8-252F2-252F0-252Fd-252F820dc89e0c33d5a32c4034410b3120dcbc0f41d6_KD19135_1_600x600@2x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Corrigeer nog eens...
Meeste female connectoren hebben een LSA aansluiting/aansluitstrip.
Een keystone is een los "blokje" met een LSA aansluiting en de andere kant de female aansluiting (in netwerk uitvoering tenminste). Een keystone plaats je weer in een keystone patchpaneel of draagraam welke je in/op je muurdoos monteert, het is ideaal met een iets flexibelere montage.
Ik ben vooral bekend met dit soort dozen:

https://www.kabelshop.nl/...9760WT-i29409-t26628.html

https://www.nikostore.nl/...-cat5e-vlakke-uitvoe.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
Ja ik ook dan wel de Bush Jaeger. Maar vind het mooier om in de muur/kabelgoot weg te werken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Dat zijn inderdaad de draagramen waarover ik het had.
Keystones zijn deze dingen, die plaats je weer in zo'n draagraam.

Je hebt als alternatief bv de inbouw elementen.
Zowel een draagraam als een inbouw element werk je weer af met afdekkapjes van je schakelmateriaal naar keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik wil mijn meterkast ook fatsoeneren, maar ik kom er nog niet helemaal uit mbt een patchpaneltje . Misschien denk ik te moeilijk.

Wil 3x een dubbele data aansluiting afmonteren (voor iedere etage een dubbele outlet) .en eentje in de garage. Totaal max 8 outlets en stelt dus niks voor.

Aan een patchpanel met 10 aansluitingen heb ik dus voldoende. Hebben jullie ervaring met de Attema AT1881 of kan ik beter een los paneeltje met een simpele switch kopen die ik aan de wand schroef ? Die Attema leek mij wel netjes maar wel aan de prijs, want volgens mij komen de connectors er nog bij.

Als alternatief deze met wandmontage . Maar of ik het dan netjes krijg met alle kabels uit de leidingen

https://www.amazon.nl/del...9zZWFyY2hfYXRm&psc=1&th=1

Hoeft niet ingewikkeld, wel netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Waypoint schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:50:
Ik wil mijn meterkast ook fatsoeneren, maar ik kom er nog niet helemaal uit mbt een patchpaneltje . Misschien denk ik te moeilijk.

Wil 3x een dubbele data aansluiting afmonteren (voor iedere etage een dubbele outlet) .en eentje in de garage. Totaal max 8 outlets en stelt dus niks voor.

Aan een patchpanel met 10 aansluitingen heb ik dus voldoende. Hebben jullie ervaring met de Attema AT1881 of kan ik beter een los paneeltje met een simpele switch kopen die ik aan de wand schroef ? Die Attema leek mij wel netjes maar wel aan de prijs, want volgens mij komen de connectors er nog bij.

Als alternatief deze met wandmontage . Maar of ik het dan netjes krijg met alle kabels uit de leidingen

Ja wel ervaring mee, echter mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar keystones. Dat is wel ietsjes duurder maar het aansluiten en wisselen en onderhoud is zoveel fijner.

De aansluitingen zijn lastiger te bereiken en kabels gaan over elkaar heen lopen, dit in tegenstelling tot keystones die je los kan monteren en daarna op de plek kan afmonteren. Dit is meer een keystone vs LSA discussie en al zou je dus voor LSA kiezen dan is dit een prima oplossing voor de prijs, en veel beter als de alternatieve die van plastic zijn en afbreken bij montage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eupeodes

Ik heb een vergelijkbaar paneel. De vaste bekabeling heb ik in de meterkast weggewerkt in Attema bedradingskokers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pD96l-awMeueQxR6J7x3H4K6ICQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YhjP3beyHQBzRaqPRMxGDrcm.jpg?f=user_large
Management van de patchkabels zou nog iets netter kunnen, maar het gaat nu met name om de vaste bekabeling op deze foto. En ja, ik moet nog altijd die 4 poorten van een label voorzien.

[ Voor 7% gewijzigd door Eupeodes op 25-02-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Eupeodes schreef op zondag 25 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar paneel. De vaste bekabeling heb ik in de meterkast weggewerkt in Attema bedradingskokers.
[Afbeelding]
Management van de patchkabels zou nog iets netter kunnen, maar het gaat nu met name om de vaste bekabeling op deze foto. En ja, ik moet nog altijd die 4 poorten van een label voorzien.
Thnx dat is ook de oplossing die ik ga maken, scheelt nogal (€) in vergelijking met die Attema patch oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Waypoint schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:02:
[...]

Thnx dat is ook de oplossing die ik ga maken, scheelt nogal (€) in vergelijking met die Attema patch oplossing.
Je kunt evt nog "het beste van 2 werelden" combineren, een mini keystone paneeltje icm de bedradingskoker/goot zoals genoemd door @Eupeodes.
Dan ben je wel flexibel in je monteren en kan je het netjes afwerken ;)

Als ik ff kijk naar de prijs, ben je voor bovenstaande paneeltje + 12 stuks cat6 toolfree keystones €40 kwijt, dat is al goedkoper dan die Attema kast leeg.

[ Voor 18% gewijzigd door Annuk op 25-02-2024 10:11 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:36
Na aanleiding van dit topic ben ik ook los gegaan op mijn meterkast :D .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efzVnVrPq3Kua3wap4_uYxqrB-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0KAt3Ci1zwCjWM7SMhuSKYh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT5OFgtRUaJFg6Gm80ZtIE2xxsk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKU3MKtc6XaDEZZfEbuVBOrF.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat zie je?

Bovenin een Fractal Design node 304 met Proxmox voor opslag (3x 3TB RAIDZ) en containers. Het is inmiddels al een oud beestje maar hij doet 't nog prima.

In de patch kast:
- MikroTik RB5009UG+S+IN
- TP-Link TL-SG108E
- Patch panel (CAT 6A door het huis)
- Hue bridge
- Aan de gele kabel hangt nog een Unifi AC-lite (passive POE helaas). De POE injector zit in de kast verstopt

Op termijn wil ik nog graag upgraden naar een POE+ switch. Waarschijnlijk doe ik dat tegen de tijd dat Ubiquity een WiFi 7 lite achtige AP op de markt brengt.

De RB5009 past NET in een 10" kast. Een normaal legbord past ie niet in. De officiele rackmount kit zou volgens een Reddit post met wat wrikken ook moeten passen maar ik vond die enigzsinds duur + zonde dat je de helft weer weg moet gooien. Ik ben uitgekomen op dit legbord uit twee delen. De router als eerste monteren is wel een must :P

Ik zou het ook wel vet vinden om een 1 of 2u servertje in het rack te kunnen plaatsen op basis van een ITX intel N100 bordje of zo met 19v input maar ik heb er nog geen use-case voor. Vervanging voor mijn NAS zou misschien kunnen maar dat voelt vooral zonde van het geld.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:32

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52x9zbXL0lIQDPjUqrlkbGmViFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNoiP1xKpz7S6etJVO5jIBh1.jpg?f=fotoalbum_large
Eenvoud kan heel netjes zijn toch? Jouw panel met een ander labeltje.. erg blij mee. En die switches heb je ook voor een appel en een ei op marktplaats..

Foto heb ik vaker geplaatst

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 25-02-2024 21:07 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Miezie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]
Eenvoud kan heel netjes zijn toch? Jouw panel met een ander labeltje.. erg blij mee. En die switches heb je ook voor een appel en een ei op marktplaats..

Foto heb ik vaker geplaatst
Ik dacht al, die meterkast komt me bekend voor (en toen zag ik de gebruikersnaam) :w

Die nummering van de groepen stoort me wel nog steeds.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Laatst online: 06:32

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Aiolos schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:16:
[...]

Ik dacht al, die meterkast komt me bekend voor (en toen zag ik de gebruikersnaam) :w

Die nummering van de groepen stoort me wel nog steeds.
Dan moet je het omhangen 😂.

Deze kast is mede mogelijk gemaakt door @Aiolos. :-)

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwippet
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-08 15:58
Eupeodes schreef op zondag 25 februari 2024 @ 07:57:
[...]
De vaste bekabeling heb ik in de meterkast weggewerkt in Attema bedradingskokers.
Waar kun je deze Attema bedradingskokers krijgen? Ik vind ze zo niet op de bekende Karwei, Gamma, Hornbach sites. Woon in de buurt van Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Verkrijgbaarheid in lokale winkels valt helaas vaak tegen, maar online zijn ze goed te krijgen bij diverse winkels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwippet
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-08 15:58
Eupeodes schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:51:
Verkrijgbaarheid in lokale winkels valt helaas vaak tegen, maar online zijn ze goed te krijgen bij diverse winkels.
Dank. Ik heb inmiddels een winkel gevonden. (Bouwmaat Nieuwegein XL).
Laten bezorgen is duurder dan zo'n goot zelf dus even de auto pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Zwippet op 26-02-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Even een vraagje; de cat6a van belden. Welk type raden jullie aan? Is bijv. de variant Belden F/UTP-kabel Cat.6A grijs 10GXE00D prima? Wil met keystones werken en een patchpane. En hoeveel meter heb ik ongeveer nodig bij 4 verdiepingen schatten jullie in, waarbij er naar elke verdieping ongeveer 2 kabels lopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:04
Ferra schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:49:
En hoeveel meter heb ik ongeveer nodig bij 4 verdiepingen schatten jullie in, waarbij er naar elke verdieping ongeveer 2 kabels lopen?
Verwacht je nou dat wij bij jou thuis gaan komen om je huis op te meten? :?
Die benodigde kabellengte kun je toch verreweg het beste zelf eenvoudig bepalen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HMaster_II
Andrehj schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:36:
[...]

Verwacht je nou dat wij bij jou thuis gaan komen om je huis op te meten? :?
Die benodigde kabellengte kun je toch verreweg het beste zelf eenvoudig bepalen?
Dat is toch niet moeilijk uitrekenen... 2x de helft + 10% voor misrekenen. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
HMaster_II schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:10:
[...]

Dat is toch niet moeilijk uitrekenen... 2x de helft + 10% voor misrekenen. :*)
+5cm kabel voor iedere mislukte poging om stekkers te knijpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:29

The Executer

Lekker belangrijk!

En hoeveel meter heb ik ongeveer nodig bij 4 verdiepingen schatten jullie in, waarbij er naar elke verdieping ongeveer 2 kabels lopen?
Dit is vanuit onze positie natuurlijk niet te berekenen. Ga er in ieder geval qua hoogte van 1 verdieping uit van 3 meter. Daarnaast moet je natuurlijk het horizontale traject meerekenen, maar dit is volledig afhankelijk van de plaats van je meterkast ten opzichte van waar je punten komen te zitten. Voor 1 punt op de 1e verdieping was ik b.v. 4 meter kwijt, maar een ander punt zit ik over de 10 meter. In jou geval kan dat zo maar het dubbele zijn. Helaas hebben wij geen glazen bol hier!

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Mini-me schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:26:
+5cm kabel voor iedere mislukte poging om stekkers te knijpen ;)
Dan doe je het niet goed, want stekkers knijp je niet op vast geïnstalleerde kabel. Die hoort aan beide kanten in LSA klemmen (patchpaneel of WCD) te eindigen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Dan doe je het niet goed, want stekkers knijp je niet op vast geïnstalleerde kabel. Die hoort aan beiden kanten in LSA klemmen (patchpaneel of WCD) te eindigen.
Dat kan net zo goed fout gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10
Even een vraagje; de cat6a van belden. Welk type raden jullie aan? Is bijv. de variant Belden F/UTP-kabel Cat.6A grijs 10GXE00D prima? Wil met keystones werken en een patchpane. En hoeveel meter heb ik ongeveer nodig bij 4 verdiepingen schatten jullie in, waarbij er naar elke verdieping ongeveer 2 kabels lopen?
Met folie afgeschermde UTP-kabel is onnodig en maakt de installatie moeilijker.

Uitgaande van een huis van 5.5 x 10 meter waarbij de meterkast aan de zijkant in het midden zit en de netwerk aansluitingen in de verre hoeken schat ik in dat je ongeveer 100 meter kabel nodig zult hebben.

Bijvoorbeeld:
CAT5E á € 48,16 - https://www.sandervunderi...1583e-doos-100-meter.html
CAT6 á € 69,13 - https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

[ Voor 14% gewijzigd door My-life op 28-02-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
My-life schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:55:
[...]

Met folie afgeschermde UTP-kabel is onnodig en maakt de installatie moeilijker.

Uitgaande van een huis van 5.5 x 10 meter waarbij de meterkast aan de zijkant in het midden zit en de netwerk aansluitingen in de verre hoeken schat ik in dat je ongeveer 100 meter kabel nodig zult hebben.

Bijvoorbeeld:
CAT5E á € 48,16 - https://www.sandervunderi...1583e-doos-100-meter.html
CAT6 á € 69,13 - https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
En waarom dan geen cat6a ook kijkende naar de toekomst en verhogingen van snelheden? En wat wordt bemoeilijkt door de eerder voorgestelde kabeltype?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
Ferra schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:02:
[...]

En waarom dan geen cat6a ook kijkende naar de toekomst en verhogingen van snelheden? En wat wordt bemoeilijkt door de eerder voorgestelde kabeltype?
Omdat Cat6 geschikt is voor 10Gbit met een lengte tot 55m, dat gezegd hebbende haal je die lengte niet in de gemiddelde woning.

Met >Cat6a zit er overal shielding in/om de kabel, hierdoor wordt de kabel dikker en stugger, dus moeilijker te trekken door de buizen, tevens de vraag of je er dan 2 door een buis krijgt.
En dan moet je alle shielding nog heel goed afmonteren op de juiste manier, doe je dit niet is de kans op (onverklaarbare) storingen zeer groot.

Wil je echt voor de snelheden gaan kan je beter glasvezel trekken en daar op inzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Annuk op 28-02-2024 23:09 ]

• Ferra
  • Niet online
Annuk schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:08:
[...]

Omdat Cat6 geschikt is voor 10Gbit met een lengte tot 55m, dat gezegd hebbende haal je die lengte niet in de gemiddelde woning.

Met >Cat6a zit er overal shielding in/om de kabel, hierdoor wordt de kabel dikker en stugger, dus moeilijker te trekken door de buizen, tevens de vraag of je er dan 2 door een buis krijgt.
En dan moet je alle shielding nog heel goed afmonteren op de juiste manier, doe je dit niet is de kans op (onverklaarbare) storingen zeer groot.

Wil je echt voor de snelheden gaan kan je beter glasvezel trekken en daar op inzetten.
Ah, bedankt! Glasvezel in huis trekken ben ik nog niet bekend mee. Ga me er eens in verdiepen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• John245
Ferra schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:20:
[...]

Ah, bedankt! Glasvezel in huis trekken ben ik nog niet bekend mee. Ga me er eens in verdiepen.
Hier de backbone voorzien van glasvezel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seu3UYne7XlamaCew3H4l-quekk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uD0bkzyauH4PGjrtc9ABCmiB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door John245 op 29-02-2024 07:47 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 08:05
John245 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:42:
[...]

Hier de backbone voorzien van glasvezel:
[Afbeelding]
Heb je uiteinden allemaal gelast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
boomer21 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:40:
[...]

Heb je uiteinden allemaal gelast?
Ik heb dit op maat laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 21:12
Wiebeltje schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:14:
Na aanleiding van dit topic ben ik ook los gegaan op mijn meterkast :D .

[Afbeelding][Afbeelding]

Wat zie je?

Bovenin een Fractal Design node 304 met Proxmox voor opslag (3x 3TB RAIDZ) en containers. Het is inmiddels al een oud beestje maar hij doet 't nog prima.

In de patch kast:
- MikroTik RB5009UG+S+IN
- TP-Link TL-SG108E
- Patch panel (CAT 6A door het huis)
- Hue bridge
- Aan de gele kabel hangt nog een Unifi AC-lite (passive POE helaas). De POE injector zit in de kast verstopt

Op termijn wil ik nog graag upgraden naar een POE+ switch. Waarschijnlijk doe ik dat tegen de tijd dat Ubiquity een WiFi 7 lite achtige AP op de markt brengt.

De RB5009 past NET in een 10" kast. Een normaal legbord past ie niet in. De officiele rackmount kit zou volgens een Reddit post met wat wrikken ook moeten passen maar ik vond die enigzsinds duur + zonde dat je de helft weer weg moet gooien. Ik ben uitgekomen op dit legbord uit twee delen. De router als eerste monteren is wel een must :P

Ik zou het ook wel vet vinden om een 1 of 2u servertje in het rack te kunnen plaatsen op basis van een ITX intel N100 bordje of zo met 19v input maar ik heb er nog geen use-case voor. Vervanging voor mijn NAS zou misschien kunnen maar dat voelt vooral zonde van het geld.
Toch nieuwsgierig waarom je twee kabels van je MikroTik naar je switch hebt lopen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 20:29
Recent begonnen aan het opruimen van de meterkast. Ik heb gekozen voor een 2040 frame voor zowel 10" als 19" spul. Het is een beetje een bijelkaarraapsel van (tweedehands) restjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2Q3jsmf9iGHFKQ0P83d5YNnAIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Pviu57watU97n2eLs8AQpo8.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende stappen zijn het installeren van de keystones, kabel management en het printen van frontjes en houders voor de verschillende hubs. Ik hoop ruimte over te houden voor een servertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 17-09 15:32
AJediIAm schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:39:
Recent begonnen aan het opruimen van de meterkast. Ik heb gekozen voor een 2040 frame voor zowel 10" als 19" spul. Het is een beetje een bijelkaarraapsel van (tweedehands) restjes.

[Afbeelding]

De volgende stappen zijn het installeren van de keystones, kabel management en het printen van frontjes en houders voor de verschillende hubs. Ik hoop ruimte over te houden voor een servertje.
Ik heb alles in een 10 inch rack zitten. Vind dit heel creatief en 'out of the box'. Mooie oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:36
babbelbox schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:56:
[...]

Toch nieuwsgierig waarom je twee kabels van je MikroTik naar je switch hebt lopen?
Ik heb link aggregation toegevoegd vooral omdat het kan :P . Ik heb een 1Gb glasvezel verbinding dus nu kan een pc de volledige internet lijn dichttrekken terwijl een andere pc nog even een gigabit vol trekt door iets van de NAS te downloaden.

Ik had poorten genoeg en mijn switch heeft geen SFP of 2.5Gbit poorten. Als ik de switch een keer upgrade kan ik het daarover laten lopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RubenTheys
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-06 12:41
Hier ben ik bij de verbouwing van m’n appartement ook stilaan m’n netwerk aan het aanleggen. T is nog work in progress, dus met de nodige rommel erbij.

De netwerkapparatuur staat bij de nieuwe automatenkast. Hier komt nog een inbouw vestiairekast voor zodat je hier enkel binnenkan door die kast. De rug van die kast wordt dan een deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ngd9tvXUdN5284K3758ta01pF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJfhtHgDrGn4kKQaGW5PdAKH.jpg?f=fotoalbum_large

Niks spannends als inhoud. Aruba 6100 als switch, patchpaneeltje met RJ45 en wat audio stekkers. Thecus NAS die nog steeds prettig werkt. En één van m’n Sonos Amps voor de speakers op het dakterras. Er komen er nog wat bij voor speakers op het toilet, badkamer, bureau en in de gym. In de woonkamer zijn het Sonos Beam en SL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBI-TynxcbPLVpP5Bi3Y5Ge99iY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIkhL59lz6COXGxWbByMyQ7r.jpg?f=fotoalbum_large

Internet komt hier binnen via Fiber, dan naar de Omada router die de VLAN interfaces heeft en zo naar de switch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oIq8IRsqJh-OnF-bPd5KmptwPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1mid4HbP6J5lHuEUJpq8vDe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door RubenTheys op 01-03-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Iemand nog advies voor een patch paneel cat6 voor een 19 inch rack? En daar dan kwalitatieve goede keystones bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 18:24
Weet iemand of je het bekende kabel glijmiddel voor het doortrekken van netwerkkabels, ook mag gebruiken wanneer je elektrakabels door wil trekken?
Niet in dezelfde buis hoor. Maar in een buis waar al 2 elektrakabels doorheen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Ferra schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:53:
Iemand nog advies voor een patch paneel cat6 voor een 19 inch rack? En daar dan kwalitatieve goede keystones bij?
Paneeltje: https://www.netwerkproduc...schermd-24-poorts-1u-zwar
Keystones: https://www.netwerkproduc...dule-onafgeschermd-toolfr

Jazco2nd schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:30:
Weet iemand of je het bekende kabel glijmiddel voor het doortrekken van netwerkkabels, ook mag gebruiken wanneer je elektrakabels door wil trekken?
Niet in dezelfde buis hoor. Maar in een buis waar al 2 elektrakabels doorheen lopen.
Ja dat is daarvoor geschikt, als je gewoon de (3m) kabel glijmiddel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:01
DutchCrownNL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:21:
Afgelopen dagen ook wat tijd besteed aan het vernieuwen van "mijn hoekje".
Voorheen een IKEA lackrack in gebruik maar was zo langzamerhand wel aan vervanging toe.

Voorheen:
[Afbeelding]

En nu :)
[Afbeelding]

Te zien:
- uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)
- Synology DS920+
- Gigaset N300A IP
- Topton mini pc (router)
- Minisforum mini pc (proxmox)
- Thon Studio Rack 10U ivm WAF (linkje)

Wat je niet ziet:
- 2x Unifi Flex Mini (via PoE gevoed)
- U6 Pro (via PoE gevoed)
- Unifi Switch Lite 8 PoE
- Hue Bridge

Momenteel wacht ik op een adapter die onderweg is zodat (als het goed is) de Philips Hue Bridge ook via PoE gevoed kan worden :+

Edit; Voor de nieuwsgierigen, adapter besteld op Amazon.de
Hoe netjes is de afwerking van dat Thon studio rack spul? Ik heb iets soortgelijks (wel veel goedkoper) van Bax, maar dat kwam al beschadigd binnen. Ik twijfel nu tussen die Thon of toch maar zelf bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Laatst online: 13-09 10:48
PluueeR schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Hoe netjes is de afwerking van dat Thon studio rack spul? Ik heb iets soortgelijks (wel veel goedkoper) van Bax, maar dat kwam al beschadigd binnen. Ik twijfel nu tussen die Thon of toch maar zelf bouw.
Niets op aan te merken, zat allemaal degelijk verpakt en ook tussen de houten delen lag een bescherm "papiertje". Had dan ook 0 beschadigde delen, zelfs geen hoekjes die met transport iets zijn opgelopen. :)

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:27
Wellicht een simpel vraagje. Ik zou graag het Wifi signaal op zolder willen versterken. Deze is momenteel onstabiel en valt regelmatig weg. Graag zou ik op zolder iets van een AP plaatsen om zo het WIFI signaal te versterken Op zolder zit een vaste internetaansluiting( UTP contactdoos LSA). Deze is momenteel in gebruik voor één pc maar op termijn is het de bedoeling om hier via een switch oid. meerdere pc's bedraad aan te kunnen sluiten. Ik zou beide willen combineren waarbij ik wel bedraad de maximale snelheid wil behouden( 1Gbits) en Wifi gewoon vlot/goed werkt.

Netwerk loopt vanaf het modem --> Switch ( ( uitvoering: TP-Link TL-SG1016DE) --> Patchpaneel naar de zolderkamer.

Nu zag ik van TP-link ( uitvoering: TP-Link EAP615-WALL ) dit kastje die je kan verbinden met de wall-ouput en vandaar uit heb je naast een AP ook 3 LAN aansluitingen( als een soort mini switch?)

Ik begrijp dat de switch dan gewisseld moet worden naar een POE variant. Zou dit gezien de vaste utp-doos een optie zijn of wat zou nog een simpele oplossing kunnen zijn? ( Werkt een kleine switch met AP functie ook als die er zijn?) Wat zou jullie advies hierin zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
jantje 2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:44:
Wellicht een simpel vraagje. Ik zou graag het Wifi signaal op zolder willen versterken. Deze is momenteel onstabiel en valt regelmatig weg. Graag zou ik op zolder iets van een AP plaatsen om zo het WIFI signaal te versterken Op zolder zit een vaste internetaansluiting( UTP contactdoos LSA). Deze is momenteel in gebruik voor één pc maar op termijn is het de bedoeling om hier via een switch oid. meerdere pc's bedraad aan te kunnen sluiten. Ik zou beide willen combineren waarbij ik wel bedraad de maximale snelheid wil behouden( 1Gbits) en Wifi gewoon vlot/goed werkt.

Netwerk loopt vanaf het modem --> Switch ( ( uitvoering: TP-Link TL-SG1016DE) --> Patchpaneel naar de zolderkamer.

Nu zag ik van TP-link ( uitvoering: TP-Link EAP615-WALL ) dit kastje die je kan verbinden met de wall-ouput en vandaar uit heb je naast een AP ook 3 LAN aansluitingen( als een soort mini switch?)

Ik begrijp dat de switch dan gewisseld moet worden naar een POE variant. Zou dit gezien de vaste utp-doos een optie zijn of wat zou nog een simpele oplossing kunnen zijn? ( Werkt een kleine switch met AP functie ook als die er zijn?) Wat zou jullie advies hierin zijn?
De TP-link EAP615-WALL is een inbouwmodel, waar je aan de achterkant een RJ45 connector in steekt. Hij wordt idd gevoed met PoE dus aan de switch kant moet je een PoE injector aansluiten. Die zit normaal gesproken bij de AP dus je moet er geen extra hardware voor kopen.

Wil je niet met een inbouwmodel werken, dan kun je ook een TP-link plafondmodel kiezen. De meesten hebben ook 1 uitgaande RJ45 verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
Mini-me schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:17:
[...]

De TP-link EAP615-WALL is een inbouwmodel, waar je aan de achterkant een RJ45 connector in steekt. Hij wordt idd gevoed met PoE dus aan de switch kant moet je een PoE injector aansluiten. Die zit normaal gesproken bij de AP dus je moet er geen extra hardware voor kopen.

Wil je niet met een inbouwmodel werken, dan kun je ook een TP-link plafondmodel kiezen. De meesten hebben ook 1 uitgaande RJ45 verbinding.
Bedankt, dat betekent dus dat de kabel in de inbouwdoos voorzien moet worden van een connector ipv een LSA strook? Dat is dan weer wat minder handig. Een plafondmodel is ook wat lastiger doordat er geen mogelijkheid is om de kabel te verlengen naar het plafond. Kom ik eerder richting een XC20/50 ed. model uit al is juist het design van zo'n wallmodel wel een stuk strakker.

Het mooiste zou zijn een wallmodel met aan de onderzijde de hoofdaansluiting dat je vanuit de wanddoos met een flexible kabel naar de AP kan maar die zijn volgens mij niet op de markt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:56
jantje 2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:23:
[...]

Bedankt, dat betekent dus dat de kabel in de inbouwdoos voorzien moet worden van een connector ipv een LSA strook? Dat is dan weer wat minder handig. Een plafondmodel is ook wat lastiger doordat er geen mogelijkheid is om de kabel te verlengen naar het plafond. Kom ik eerder richting een XC20/50 ed. model uit al is juist het design van zo'n wallmodel wel een stuk strakker.

Het mooiste zou zijn een wallmodel met aan de onderzijde de hoofdaansluiting dat je vanuit de wanddoos met een flexible kabel naar de AP kan maar die zijn volgens mij niet op de markt :+
Je kunt:
- tussen switch en patch paneel een poe voeding steken
- switch vervangen door een poe variant. Lijkt me niet handig bij maar 1 poe device

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
jantje 2 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:23:
[...]

Je zou eventueel een plafondmodel op de wand kunnen plaatsen waar ook een 2e ethernetpoort in zit, dan dus kabeltje vanuit je muurdoosje naar je AP, en vanuit je AP naar een switch.
Dan moet je alleen tussen je huidige switch en patchpaneel 1 POE-injector plaatsen.

Het plafondmodel moet je evt. even ietsje verder van de wand hangen met een paar klosjes of een "custom mount" maar dat zou mijns inziens een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Annuk schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:08:
[...]

Je zou eventueel een plafondmodel op de wand kunnen plaatsen waar ook een 2e ethernetpoort in zit, dan dus kabeltje vanuit je muurdoosje naar je AP, en vanuit je AP naar een switch.
Dan moet je alleen tussen je huidige switch en patchpaneel 1 POE-injector plaatsen.

Het plafondmodel moet je evt. even ietsje verder van de wand hangen met een paar klosjes of een "custom mount" maar dat zou mijns inziens een optie kunnen zijn.
Ik heb de TP-link EAP245 overal als wandmodel hangen, met de kabel gewoon via de zijkant binnen gevoerd (vanaf een contactdoos met korte UTP naar de AP toe). Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
Mini-me schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:03:
[...]

Ik heb de TP-link EAP245 overal als wandmodel hangen, met de kabel gewoon via de zijkant binnen gevoerd (vanaf een contactdoos met korte UTP naar de AP toe). Werkt prima.
Dat ziet er ook wel uit als een goede optie en is ook incl een poe adapter gelijk zag ik. Bedankt voor de ideeën, hier kan ik wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnk
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-06-2024

jnk

Hi iedereen, ik hoor graag jullie advies.

Nieuwbouwwoning, 2 onder 1 kap, in iedere kamer loze leidingen aanwezig. Glasvezel internet van KPN met standaard Experia box in de meterkast op de begane grond.

Op de begane grond heb ik goed wifi bereik, maar op de 1e en 2e verdieping helemaal geen bereik. Op de 1e verdieping heb ik alleen wifi nodig. Op de 2e verdieping heb ik een werkruimte waar 2 desktops staan. Deze wil ik beide bekabeld verbonden hebben. Daarnaast wil ik ook wifi bereik op mijn zolder.

KPN Superwifi lijkt me een suboptimale oplossing, omdat ik wel de mogelijkheid heb kabels door te trekken. Neig momenteel naar de Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall voor de 2e verdieping, hoewel ik het een vrij dure oplossing vind. Oplossing voor de 1e verdieping heb ik nog niet bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

jnk schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:43:
Neig momenteel naar de Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall voor de 2e verdieping, hoewel ik het een vrij dure oplossing vind.
Dan lekker voor de UAP-AC-IW gaan. Die is 91 euro ex BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijnnn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-08 17:20
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en ben daarom aan het nadenken over de aan te leggen leidingen. Ik twijfel nog over de plaatsen waar ik de acces points wil plaatsen. Wat zouden jullie aanraden en/of hebben jullie nog tips/ideeën? Mooiste is natuurlijk als de acces points niet te opvallend geplaatst kunnen worden, maar daarnaast ook centraal hangen om voor een goed bereik te zorgen overal.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

A – Benedenverdieping

(Huidige voorkeur) A1 – Centraal in de woonkamer, als 5e in de rij van rookmelder – 3 ventilatiegaten. Of zou dit te druk/opzichtig zijn?
A2 – Hoog op de muur, achter het gordijn, zodat deze niet zichtbaar is.
A3 – In de hal, zodat deze niet zichtbaar is.
A4 – In/op de meterkast

B – Bovenverdieping

(Huidige voorkeur) B1 – In de overloop op het plafond. Of gaat dit ten koste van het bereik, omdat je wifi altijd in een van de kamers gebruikt?
B2 – Tegen het plafond in de hoek in slaapkamer 1 waar mijn kantoor komt en waar de wifi dus het meeste gebruikt wordt. Zou ook een in wall AP kunnen overwegen.

C – Buiten

(Huidige voorkeur) C1 – Op de muur van de tuinberging plaatsen.
C2 – Op de aanbouw plaatsen. Access point staat dan hoger en een kwaadwillend persoon kan er dan lastiger bij. Als ik bijvoorbeeld een outdoor (mesh) accespoint als deze uitvoering: Ubiquiti UniFi6 Mesh wil plaatsen, zit dan de aanbouw niet in de weg om 'naar onder te stralen'?

D – Zolder

(Huidige voorkeur) D1 – In wall op 30 cm hoogte. Even afwachten of deze überhaupt nodig is. Als ik op de 1e verdieping access point op overloop plaats, dekt deze mogelijk ook al voldoende de zolder?
D2 – Hoog op de muur of op het schuine deel van het dak aangezien in de nok niet mogelijk is.
D3 – Boven het trapgat. Hoog op de muur of op het schuine deel van het dak aangezien in de nok niet mogelijk is.

Daarnaast wil ik uit sommige loze leidingen een XLR kabel (voor DMX/audio) laten uitkomen. Ik ben op zoek naar een manier om deze netjes uit een inbouwdoos bindplaat te laten komen. Er bestaan bindplaten waar je een Neutrik D-serie mount kunt monteren. Nadeel is dat deze veel plaats in neemt en dat ik dan maar 1 XLR aansluiting kan monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QXSqjTsyl4q4uz62pBaW4VaJLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HDFMMZk3dqvn9ZARnDTEp4do.jpg?f=user_large

Voor audio zie ik wel bindplaten met 2 RCA aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuSl-gUHFK-4gROIr2XXZpcXRZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i8y0fFuq2s2efooMjLIVcnH0.jpg?f=user_large

De oplossing waar ik nu naar neig, is om de loze leidingen met RJ45 netwerkwerkaansluitingen af te monteren en vervolgens verloopjes te gebruiken van RJ45 naar XLR. Hij gebruikt dan de aders van de netwerkkabel als signaalkabel voor DMX/Audio. Ik moet dan misschien wel opletten dat ik niet per ongeluk een kant aan het netwerk/switch aansluit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e27rOm-uM5QhYepp1Z9TUKg4PDo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YuHI3VMmEkIznH8rhZdl7Hxz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qm0x0DmInCNruzbUHi6tXmgaPPs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GX71dAvoXTKEKrQMngfu1laI.jpg?f=user_large

Of weet iemand nog een andere betere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
@Marijnnn Ik zou eerst uitproberen of zo'n UTP oplossing een acceptabel geluid produceert: dit is toch om direct op je luidsprekers aan te sluiten?

Te dunne kabels kunnen leiden tot extra impedantie, met verlies aan geluidskwaliteit. Normaal is speakerkabel ~2,5 mm2 stranded voldoende.

Audio kun je overigens zo gek maken als je wilt, met zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 als uitschieters. Kwestie van uitproberen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@Marijnnn houd inderdaad rekening met wat @Zwartoog zegt.

Persoonlijk zou ik eerder kijken naar LL op de plaatsen waar je mogelijk speakers wilt, die plaatsen af (laten) werken met een blindplaatje waar je een gaatje in boort voor je luidspreker kabel. Zou proberen zo min mogelijk overgangen te creëren.
Wat je verder met je DMX wilt is voor mij op dit moment ook gissen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-09 10:01
Marijnnn schreef op zondag 10 maart 2024 @ 00:01:

A – Benedenverdieping

(Huidige voorkeur) A1 – Centraal in de woonkamer, als 5e in de rij van rookmelder – 3 ventilatiegaten. Of zou dit te druk/opzichtig zijn?
A2 – Hoog op de muur, achter het gordijn, zodat deze niet zichtbaar is.
A3 – In de hal, zodat deze niet zichtbaar is.
A4 – In/op de meterkast
Afhankelijk van welk accesspoint je op het oog hebt, deze ene zijn wat mooier dan de ander. Centraal ophangen zou voor mij altijd het voordeel hebben. Dus ik zou gaan voor de A1 optie. Afhankelijk van het uiterlijk zou je kunnen kiezen voor optie 2 of 3, ik verwacht dat het qua bereik niet zo gek veel uitmaakt. Zo groot lijkt het huis niet te zijn.

Je hebt het verderop over een unify product voor buiten dus ik ga er vanuit dat je ook binnen voor hetzelfde merk kiest. In dat geval zou ik hem op A1 hangen en het licht uitzetten dan valt het niet op en ik vind het accesspoint niet lelijk.

B – Bovenverdieping

(Huidige voorkeur) B1 – In de overloop op het plafond. Of gaat dit ten koste van het bereik, omdat je wifi altijd in een van de kamers gebruikt?
B2 – Tegen het plafond in de hoek in slaapkamer 1 waar mijn kantoor komt en waar de wifi dus het meeste gebruikt wordt. Zou ook een in wall AP kunnen overwegen.
Hier zou ik kiezen voor B1. Omdat dit waarschijnlijk het makkelijkste te realiseren is en qua bereik - zelfde als beneden - zal het niet zoveel uitmaken.

Daarbij als je toch bezig bent, waarom trek je geen kabel naar je werkkamer? Dan kun je daar alles bedraad aansluiten.

C – Buiten

(Huidige voorkeur) C1 – Op de muur van de tuinberging plaatsen.
C2 – Op de aanbouw plaatsen. Access point staat dan hoger en een kwaadwillend persoon kan er dan lastiger bij. Als ik bijvoorbeeld een outdoor (mesh) accespoint als deze uitvoering: Ubiquiti UniFi6 Mesh wil plaatsen, zit dan de aanbouw niet in de weg om 'naar onder te stralen'?
Hoe ga je de kabel voor het accesspoint naar de schuur krijgen?

D – Zolder

(Huidige voorkeur) D1 – In wall op 30 cm hoogte. Even afwachten of deze überhaupt nodig is. Als ik op de 1e verdieping access point op overloop plaats, dekt deze mogelijk ook al voldoende de zolder?
Ik zou in ieder geval alvast de kabel - of liever 2 - leggen. Als het niet nodig is dan is het mooi als hij wel nodig is dan ligt hij er alvast.
Hier heb ik wat extra informatie voor nodig. Wat is het idee met de muziek aansluitingen? Wil je in de woonkamer een 5.1 opstelling aansluiten of iets dergelijks?

Ik heb hier thuis voor de speakers de RCA afdekplaten gebruikt om de speakers aan te sturen. Als ik naar de dmx oplossing kijk dan lijkt me dat een boel 'rommel' te gaan geven met die adapters enzo. Terwijl 'gewoon' RCA aansluiten makkelijker is en qua kwaliteit van de muziek maakt het niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Zwartoog schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:45:
@Marijnnn Ik zou eerst uitproberen of zo'n UTP oplossing een acceptabel geluid produceert: dit is toch om direct op je luidsprekers aan te sluiten?
4x audio over UTP is niet geschikt voor signaal tussen versterker en speaker. Daarnaast heb je eigenlijk STP kabel nodig om alle drie pinnen van de XLR te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
jnk schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:43:
Hi iedereen, ik hoor graag jullie advies.

Nieuwbouwwoning, 2 onder 1 kap, in iedere kamer loze leidingen aanwezig. Glasvezel internet van KPN met standaard Experia box in de meterkast op de begane grond.

Op de begane grond heb ik goed wifi bereik, maar op de 1e en 2e verdieping helemaal geen bereik. Op de 1e verdieping heb ik alleen wifi nodig. Op de 2e verdieping heb ik een werkruimte waar 2 desktops staan. Deze wil ik beide bekabeld verbonden hebben. Daarnaast wil ik ook wifi bereik op mijn zolder.

KPN Superwifi lijkt me een suboptimale oplossing, omdat ik wel de mogelijkheid heb kabels door te trekken. Neig momenteel naar de Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall voor de 2e verdieping, hoewel ik het een vrij dure oplossing vind. Oplossing voor de 1e verdieping heb ik nog niet bepaald.
Mijn tip:
KPN Experia box inpakken en verwisselen voor een AVM Fritzbox. En dan daarvan twee access points bijkopen voor de 1e en 2e verdieping. Krijg je er gratis ook nog een heleboel functionaliteit (zoals VPN naar je thuisnetwerk) bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:39
Andrehj schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:51:
[...]

Mijn tip:
KPN Experia box inpakken en verwisselen voor een AVM Fritzbox. En dan daarvan twee access points bijkopen voor de 1e en 2e verdieping. Krijg je er gratis ook nog een heleboel functionaliteit (zoals VPN naar je thuisnetwerk) bij.
Die Frits dingen wil je niet in t zicht. Dat spul ziet er niet uit. En je kan prima de experia gebruiken en voor wifi een ander merk zoals Unifh gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Daarnaast wil ik uit sommige loze leidingen een XLR kabel (voor DMX/audio) laten uitkomen.
DMX of audio over ethernet? Audio kan prima met Dante AVIO. Een Dante avio voor XLR naar UTP, en een andere voor precies de andere kant op. Voordeel is dat je ze overal kunt gebruiken waar je bekabeld netwerk hebt, waar je naast je wifi ook over na mag denken.
Pagina: 1 ... 112 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2