Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 111 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:02
Phoolie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:08:
Wij gaan dit jaar grondig verbouwen en dan wil ik meteen mijn netwerk goed aanpakken. Nou ben ik even een plan aan het maken waar de UTP & elektra aansluitingen moeten komen. Ik heb bedacht om overal waar ik een UTP punt maak, deze direct dubbel te doen, alleen de accespoints komen (per verdieping) aan het plafond, daar gaat gewoon een directe buis met 1 kabel heen.

Nou heb ik voor de keuken, toilet, wasmachineruimte geen UTP aansluiting nodig, dus ik twijfel of het slim is om daar een loze leiding naar toe te laten leggen. Iemand hier wellicht ervaring mee en er een goed use case voor?
Nooit enkel 1 kabel trekken, maar direct twee of drie.
Sowieso verstanding, als je de mogelijkheid hebt, naar elke ruimte loze leidingen maken. Dan heb je altijd nog de mogelijkheid om een kabel er doorheen te trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:51
Wij gaan dit jaar grondig verbouwen en dan wil ik meteen mijn netwerk goed aanpakken. Nou ben ik even een plan aan het maken waar de UTP & elektra aansluitingen moeten komen. Ik heb bedacht om overal waar ik een UTP punt maak, deze direct dubbel te doen, alleen de accespoints komen (per verdieping) aan het plafond, daar gaat gewoon een directe buis met 1 kabel heen.

Nou heb ik voor de keuken, toilet, wasmachineruimte geen UTP aansluiting nodig, dus ik twijfel of het slim is om daar een loze leiding naar toe te laten leggen. Iemand hier wellicht ervaring mee en er een goed use case voor?
Inderdaad alles tenminste dubbel uitvoeren, evt zelfs voor je AP's, als je die laat uitkomen in een lampdoosje (zijn kleinere inbouwdoosjes dan voor stopcontacten etc.) Kan je de 2e kabel daarin laten, wie weet ooit nog handig ;)

Ook zeker de keuken en was-ruimte voorzien van LL, uitgevoerd in 3/4" (19mm) buis. Wie weet wil/krijg je tzt slimme witgoed apparatuur.
Weet niet of in je wasruimte anders nog spullen komen oid maar "beter ermee verlegen zitten, dan erom verlegen zitten".

En voorzie royaal in loze leidingen in iedere ruimte bv in ieder geval 2, dan kan je alle kanten nog op met elektra of utp of whatever.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 20:48

twu

Annuk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Inderdaad alles tenminste dubbel uitvoeren, evt zelfs voor je AP's, als je die laat uitkomen in een lampdoosje (zijn kleinere inbouwdoosjes dan voor stopcontacten etc.) Kan je de 2e kabel daarin laten, wie weet ooit nog handig ;)

Ook zeker de keuken en was-ruimte voorzien van LL, uitgevoerd in 3/4" (19mm) buis. Wie weet wil/krijg je tzt slimme witgoed apparatuur.
Weet niet of in je wasruimte anders nog spullen komen oid maar "beter ermee verlegen zitten, dan erom verlegen zitten".

En voorzie royaal in loze leidingen in iedere ruimte bv in ieder geval 2, dan kan je alle kanten nog op met elektra of utp of whatever.
Eens met bovenstaande hoor. Ben wel even benieuwd waarom het altijd handig is om een 2e kabel te trekken, ook als je weet dat er een AP komt. Ik ben namelijk van plan om een paar AP In-Walls te plaatsen. Is er dan nog een reden om een 2e erbij te trekken? Ben namelijk bang dat het inbouwdoosje niet groot genoeg is voor 2 kabels + keystone + korte patchkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:26
Annuk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:32:
[...]

Sowieso overweeg ik die twinkabel, dus dan heb je alles al dubbel uitgevoerd. Maar zou het voor een AP ook echt nodig zijn? Ik maak daar namelijk gewoon een eigen inbouwdoos voor. Als die kabel defect is, dan vervang je die toch vrij makkelijk als er geen andere kabel in zit? Of is dat toch een stuk lastiger?
Nee, gaat een soort "kast" worden waar alleen de wasmachine en droger in komt. Die slimme witgoed had ik ook bedacht. Maar gaat dat niet allemaal via Wifi?
Dit bevestigd wat ik al dacht. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bedacht om overal waar ik een UTP punt maak, deze direct dubbel te doen
Elke fatsoenlijke loze leiding kan 2 draden aan, net zoals je in de ruimte van 1 schakelelement ook gewoon 2 UTP aansluitingen passen…. Daar is dus niets bijzonders aan.

Voor de rest… als je niet heel concreet een doel hebt zitten in deze ruimtes de aanlsuitingen dan toch altijd net verkeerd. Een lege buis kan nooit echt kwaad natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2024 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
twu schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:05:
[...]

Eens met bovenstaande hoor. Ben wel even benieuwd waarom het altijd handig is om een 2e kabel te trekken, ook als je weet dat er een AP komt. Ik ben namelijk van plan om een paar AP In-Walls te plaatsen. Is er dan nog een reden om een 2e erbij te trekken? Ben namelijk bang dat het inbouwdoosje niet groot genoeg is voor 2 kabels + keystone + korte patchkabel.
Er komt voor nu een AP, maar wat komt er in de toekomst? Misschien komt er nog wel een smart rookmelder (in plafond situaties) naast waar een utp in kan...
En in de muur zoals jij wilt/doet... Als je je opstelling in de woning veranderd en je wilt je IW weer achter je dressoir oid hebben, kan je daar je dubbele utp doos mooi weer plaatsen.

Dat gezegd hebbende, zou ik de AP's rechtstreeks aansluiten met een RJ45 plug, en zo min mogelijk overgangen willen hebben. Het zijn vaste aansluitingen en die hebben eigenlijk niets te lijden.

Phoolie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:13:
[...]
Sowieso overweeg ik die twinkabel, dus dan heb je alles al dubbel uitgevoerd. Maar zou het voor een AP ook echt nodig zijn? Ik maak daar namelijk gewoon een eigen inbouwdoos voor. Als die kabel defect is, dan vervang je die toch vrij makkelijk als er geen andere kabel in zit? Of is dat toch een stuk lastiger?
Njah zie hierboven, wie weet krijg je een slimme rookmelder of whatever naast je AP die je kan aansluiten via UTP (& POE?).
Check wel even hoe je uitkomt met je AP en een inbouwdoos wat je wilt gebruiken, kijk evt. voor een lampdoos om je UTP in uit te laten komen, die zijn iets kleiner dan reguliere inbouw/centraaldozen.
Wat betreft kabel vervangen, als alles goed is aangelegd wil het wel, maar zit het tegen dan is het geen pretje om de kabels te vervangen. Gebruik ook in GEEN GEVAL iets van dreft als glijmiddel voor je kabel, dit gaat vastkoeken en vormt een lijmlaag, dan ga je je boel nooit vervangen krijgen.
Maar bovenal, probeer ik vervangen te voorkomen, beter in 1x goed doen ;)
[...]
Nee, gaat een soort "kast" worden waar alleen de wasmachine en droger in komt. Die slimme witgoed had ik ook bedacht. Maar gaat dat niet allemaal via Wifi?

[...]

Dit bevestigd wat ik al dacht. Thanks.
Ben niet geheel op de hoogte van het (huidige) slimme witgoed, maar ben in alle gevallen van mening, dat wat een vaste plaats heeft verdient ook een vaste aansluiting (waar mogelijk), zo ontlast je je wifi het meest en kan je die gebruiken waarvoor je die "echt nodig" hebt.
Tevens wat nu niet is, kan in de toekomst wel komen he, en wie weet krijg je met 5 jaar wel een nieuwe wasmachine met een 3 fase aansluiting, en kan je de LL daarvoor gebruiken.
Annuk weet dat dat idiote ideeën zijn, maar ff als voorbeeld

[ Voor 46% gewijzigd door Annuk op 04-01-2024 08:35 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 10:48
Afgelopen dagen ook wat tijd besteed aan het vernieuwen van "mijn hoekje".
Voorheen een IKEA lackrack in gebruik maar was zo langzamerhand wel aan vervanging toe.

Voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HfKJElD81etPO7LYu4dlBrXTkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nicA9OOSaprYhXUtrpNITKp.jpg?f=fotoalbum_large

En nu :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vM8L0vvoqdffTAR4RkjSuYvUuOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0Z6BAsm0XErGjHomEteJwP8.jpg?f=fotoalbum_large

Te zien:
- uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)
- Synology DS920+
- Gigaset N300A IP
- Topton mini pc (router)
- Minisforum mini pc (proxmox)
- Thon Studio Rack 10U ivm WAF (linkje)

Wat je niet ziet:
- 2x Unifi Flex Mini (via PoE gevoed)
- U6 Pro (via PoE gevoed)
- Unifi Switch Lite 8 PoE
- Hue Bridge

Momenteel wacht ik op een adapter die onderweg is zodat (als het goed is) de Philips Hue Bridge ook via PoE gevoed kan worden :+

Edit; Voor de nieuwsgierigen, adapter besteld op Amazon.de

[ Voor 3% gewijzigd door DutchCrownNL op 04-01-2024 09:13 ]

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:32
DutchCrownNL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:21:

Momenteel wacht ik op een adapter die onderweg is zodat (als het goed is) de Philips Hue Bridge ook via PoE gevoed kan worden :+
Mag ik vragen waar je deze besteld heb? Ben benieuwd of dat werkt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCrownNL
Erik2B schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:52:
[...]

Zekers, bij Amazon.de
Ik verwacht hem vanavond binnen te krijgen, dus kan je dan laten weten of het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Annuk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Er komt voor nu een AP, maar wat komt er in de toekomst? Misschien komt er nog wel een smart rookmelder (in plafond situaties) naast waar een utp in kan...
En in de muur zoals jij wilt/doet... Als je je opstelling in de woning veranderd en je wilt je IW weer achter je dressoir oid hebben, kan je daar je dubbele utp doos mooi weer plaatsen.

Dat gezegd hebbende, zou ik de AP's rechtstreeks aansluiten met een RJ45 plug, en zo min mogelijk overgangen willen hebben. Het zijn vaste aansluitingen en die hebben eigenlijk niets te lijden.

[...]

Njah zie hierboven, wie weet krijg je een slimme rookmelder of whatever naast je AP die je kan aansluiten via UTP (& POE?).
Check wel even hoe je uitkomt met je AP en een inbouwdoos wat je wilt gebruiken, kijk evt. voor een lampdoos om je UTP in uit te laten komen, die zijn iets kleiner dan reguliere inbouw/centraaldozen.
Wat betreft kabel vervangen, als alles goed is aangelegd wil het wel, maar zit het tegen dan is het geen pretje om de kabels te vervangen. Gebruik ook in GEEN GEVAL iets van dreft als glijmiddel voor je kabel, dit gaat vastkoeken en vormt een lijmlaag, dan ga je je boel nooit vervangen krijgen.
Maar bovenal, probeer ik vervangen te voorkomen, beter in 1x goed doen ;)
Een slimme rookmelder had ik niet aan gedacht. Weet niet of die er al via UTP zijn, maar zo niet is die kans best aanwezig.
[...]

Ben niet geheel op de hoogte van het (huidige) slimme witgoed, maar ben in alle gevallen van mening, dat wat een vaste plaats heeft verdient ook een vaste aansluiting (waar mogelijk), zo ontlast je je wifi het meest en kan je die gebruiken waarvoor je die "echt nodig" hebt.
Tevens wat nu niet is, kan in de toekomst wel komen he, en wie weet krijg je met 5 jaar wel een nieuwe wasmachine met een 3 fase aansluiting, en kan je de LL daarvoor gebruiken.
Annuk weet dat dat idiote ideeën zijn, maar ff als voorbeeld
Helemaal met je eens dat kabel altijd de voorkeur zou moeten hebben voor devices met een vaste plek. Ik vrees alleen niet dat de fabrikanten daar ooit iets mee gaan doen, maar beter er rekening mee houden idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Phoolie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:19:
[...]
Een slimme rookmelder had ik niet aan gedacht. Weet niet of die er al via UTP zijn, maar zo niet is die kans best aanwezig.

[...]
Helemaal met je eens dat kabel altijd de voorkeur zou moeten hebben voor devices met een vaste plek. Ik vrees alleen niet dat de fabrikanten daar ooit iets mee gaan doen, maar beter er rekening mee houden idd.
Mijn persoonlijke hoop is toch wel dat de fabrikanten gaan inzien dat stationaire apparaten voorzien kunnen/gaan worden van een ethernet poortje, 100mbit is genoeg wat dat betreft, kost een paar cent extra bovenop de wifi module, maar dan kan je inderdaad wel je wifi ontlasten.
Vaak zijn dergelijke apparaten nou ook niet voorzien van Wifi 5 of WiFi 6 oid.. en belasten ze (voor zover ze veel verbindingen leggen) wel je WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Natuurlijk werkt dat. Haalt de PoE er af en zet het met een buck converter om naar het gewenste voltage. Is allemaal niet zo moeilijk / complex. Heb hier zelf al een aantal jaren een MicroUSB variant in gebruik (met een Tado bridge).
Phoolie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:19:
[...]
Ik verwacht niet dat die snel via UTP worden? Je wilt niet dat bij brand de switch uitvalt en vervolgens de rookmelder niet meer werkt. Vaak zullen ze draadloos werken (evt wel stroom via 230V met een batterij als backup), met eventueel een hun die je op het netwerk aansluit. Maar communicatie tussen melders denk ik dat niet heel snel verplaatst zal worden naar UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
RobertMe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Ik verwacht niet dat die snel via UTP worden? Je wilt niet dat bij brand de switch uitvalt en vervolgens de rookmelder niet meer werkt. Vaak zullen ze draadloos werken (evt wel stroom via 230V met een batterij als backup), met eventueel een hun die je op het netwerk aansluit. Maar communicatie tussen melders denk ik dat niet heel snel verplaatst zal worden naar UTP.
Veel rookmelders zijn toch niet koppelbaar? Dus in dat geval kan je prima de voeding via PoE doen en backup via een batterij. Als ze nu via WiFi onderling communiceren, dan zal dat ook niet meer gaan als je PoE AP's hebt en die switch valt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phoolie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Veel rookmelders zijn toch niet koppelbaar? Dus in dat geval kan je prima de voeding via PoE doen en backup via een batterij. Als ze nu via WiFi onderling communiceren, dan zal dat ook niet meer gaan als je PoE AP's hebt en die switch valt uit.
Daarom gebruiken rookmelders ook geen wifi? :p Denk dat het vaak een eigen protocol is op 4xxMHz of 8xxMHz, en anders Zigbee of ZWave (waarbij in de toekomst ZWave 800 LR nog wel eens een gamechanger kan zijn). Maar dat laatste denk ik ook alleen als ze zelfstandig smart zijn. Koppelbare van bv Ajax gebruiken een Ajax hub met een eigen draadloze oplossing (waarschijnlijk dus over 4xxMHz of 8xxMHz). En ontsluiten in een smarthome oplossing / alerts op telefoon / ... verloopt dan via de hub, en niet rechtstreeks op de melders. Daar waar er wel een aantal Zigbee & ZWave gebaseerde rookmelders zijn die je zelf direct aan bv Home Assistant kunt koppelen. Maar vaak? zijn die niet rechtstreeks onderling koppelbaar, dat moet je dan weer via bv Home Assistant dus doen (als melder A rook meld laat de sirene van melder B ook afgaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:46

KRASH

Juist ja...

DutchCrownNL schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Zekers, bij Amazon.de
Ik verwacht hem vanavond binnen te krijgen, dus kan je dan laten weten of het werkt :)
Volgens mij heb je nog een 2,1mm 1,35mm naar 2,5mm adapter nodig. (ik had de 2,1mm versie)

Ik heb ze uiteindelijk hier besteld, maar ze zijn ongetwijfeld goedkoper te vinden als je wat meer geduld hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door KRASH op 04-01-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
RobertMe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Daarom gebruiken rookmelders ook geen wifi? :p Denk dat het vaak een eigen protocol is op 4xxMHz of 8xxMHz, en anders Zigbee of ZWave (waarbij in de toekomst ZWave 800 LR nog wel eens een gamechanger kan zijn). Maar dat laatste denk ik ook alleen als ze zelfstandig smart zijn. Koppelbare van bv Ajax gebruiken een Ajax hub met een eigen draadloze oplossing (waarschijnlijk dus over 4xxMHz of 8xxMHz). En ontsluiten in een smarthome oplossing / alerts op telefoon / ... verloopt dan via de hub, en niet rechtstreeks op de melders. Daar waar er wel een aantal Zigbee & ZWave gebaseerde rookmelders zijn die je zelf direct aan bv Home Assistant kunt koppelen. Maar vaak? zijn die niet rechtstreeks onderling koppelbaar, dat moet je dan weer via bv Home Assistant dus doen (als melder A rook meld laat de sirene van melder B ook afgaan).
Ik meen dat ik ook slimme rookmelders met Wifi gezien heb, maar wellicht is dit niet om met elkaar te communiceren. Overigens heb je met zo'n oplossing met een hub nog steeds het probleem dat als die uitvalt door de brand, dat er geen communicatie meer mogelijk is. Nou is het ook niet verplicht om koppelbare rookmelders te gebruiken, dus vanuit regelgeving is dat geen probleem. Maar wel fijn als het werkt en zo lang mogelijk blijft werken bij brand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phoolie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Ik meen dat ik ook slimme rookmelders met Wifi gezien heb, maar wellicht is dit niet om met elkaar te communiceren. Overigens heb je met zo'n oplossing met een hub nog steeds het probleem dat als die uitvalt door de brand, dat er geen communicatie meer mogelijk is. Nou is het ook niet verplicht om koppelbare rookmelders te gebruiken, dus vanuit regelgeving is dat geen probleem. Maar wel fijn als het werkt en zo lang mogelijk blijft werken bij brand.
Ik denk dat die koppelbare rookmelders voornamelijk een "er is brand" signaal sturen dat door alle gekoppelde apparaten wordt opgepikt. Dus op basis daarvan gaan dan alle rookmelders af en doet de hub zijn ding. Dus de hub is dan geen vereiste om de andere rookmelders ook af te laten gaan.

En inderdaad, wifi rookmelders zullen er wel bestaan. Nest heeft een rookmelder, en gebruikt vast wifi. Alleen zou ik die uberhaupt al niet kopen, want Google (/Alphabet), en daarnaast, Google is geen brandmelder fabrikant (geeft mij het idee van deze XKCD. Fancy smart product van Google, maar is het een fancy product of een product dat ook daadwerkelijk werkt? Het gaat immers om mensenlevens uiteindelijk, het hoeft niet mooi te zijn). En nouja, dus ook "wifi verplicht anders doet die het niet". En ik vraag mij ook af of ze uberhaupt koppelbaar zijn, of dat het losse melders zijn, met een cloud koppeling, maar dus niet onderling gekoppeld (zonder cloud).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
M.b.t. de rookmelders...

Kwam poosje geleden ergens een draadje tegen over iets van een start-up die POE rookmelders wilden gaan maken, i.c.m. backup batterij en backup koppeling op basis van een draadloos protocol.
Ben al aan het zoeken in m'n geschiedenis maar kan het draadje nog niet zo snel terug vinden, maar het klinkt wel interessant.
Als het er dan wel komt en er is ook nog een (API) koppeling in een smarthome systeem mogelijk kan het helemaal interessant worden in mijn ogen. Natuurlijk wel de "verplichting" dat je dan natuurlijk LL in je plafond hebt met utp(mogelijkheid).

@Phoolie tegenwoordig is het in nieuwbouw en grondige renovatie bij mijn weten wel verplicht dat op iedere verdieping een rook/hitte melder heeft, die aan de 230V hangt en onderling gekoppeld zijn. Tegenwoordig gebeurt dat meestal vanuit 1 zekering (groep) waarbij dus ook een afwijkende kleur draad (vaak rood of oranje) wordt gebruikt als koppel draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
RobertMe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Ik denk dat die koppelbare rookmelders voornamelijk een "er is brand" signaal sturen dat door alle gekoppelde apparaten wordt opgepikt. Dus op basis daarvan gaan dan alle rookmelders af en doet de hub zijn ding. Dus de hub is dan geen vereiste om de andere rookmelders ook af te laten gaan.

En inderdaad, wifi rookmelders zullen er wel bestaan. Nest heeft een rookmelder, en gebruikt vast wifi. Alleen zou ik die uberhaupt al niet kopen, want Google (/Alphabet), en daarnaast, Google is geen brandmelder fabrikant (geeft mij het idee van deze XKCD. Fancy smart product van Google, maar is het een fancy product of een product dat ook daadwerkelijk werkt? Het gaat immers om mensenlevens uiteindelijk, het hoeft niet mooi te zijn). En nouja, dus ook "wifi verplicht anders doet die het niet". En ik vraag mij ook af of ze uberhaupt koppelbaar zijn, of dat het losse melders zijn, met een cloud koppeling, maar dus niet onderling gekoppeld (zonder cloud).
Wifi zal wel bestaan, maar is dan een secundaire verbinding. De primaire verbinding moet bedraad zijn (volgens bouwbesluit).

Heb zelf rookmelders met een Z-wave module. 3 rookmelders zijn gekoppeld, waarvan 1 de koppeling met domotica verzorgd. Als de stroom/ domotica uitvalt, blijven ze werken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
[...]

Heb em binnen, maar heb inderdaad nog een adapter nodig zoals @KRASH aangaf.
Hopelijk is die morgen binnen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
DutchCrownNL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:06:
[...]

Heb em binnen, maar heb inderdaad nog een adapter nodig zoals @KRASH aangaf.
Hopelijk is die morgen binnen :z
Ah ok, altijd fijn die verschillende aansluitingen lol

Zet hem in iedergeval in me link lijstje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-09 20:48

twu

Annuk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:52:
Goede tip! Welke RJ45 plug is geschikt om direct aan te sluiten op de Belden Cat6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:10
twu schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Goede tip! Welke RJ45 plug is geschikt om direct aan te sluiten op de Belden Cat6?
Deze of deze als je een passthrough tang hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door qwasd op 05-01-2024 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
[...]

Heb zelf altijd deze in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29
[...]

https://www.wildkamp.nl/p...-cat-6-connector/15044525

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DutchCrownNL
Erik2B schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:12:
[...]

Ah ok, altijd fijn die verschillende aansluitingen lol

Zet hem in iedergeval in me link lijstje!
Werkt :)
Unifi ziet alleen (nog) niet welk apparaat op de poort is aangesloten, maar ach als dat het enige is.
Inmiddels ook te zien in Unifi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbe9uytMYPptIvxkUL6grOkkWYo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CPhnpqRKiTtktyLsOs8MsimT.png?f=fotoalbum_large

Dus deze en deze combi heb ik in gebruik.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchCrownNL op 06-01-2024 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik2B
DutchCrownNL schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Werkt :)
Unifi ziet alleen (nog) niet welk apparaat op de poort is aangesloten, maar ach als dat het enige is.
Inmiddels ook te zien in Unifi.
[Afbeelding]

Dus deze en deze combi heb ik in gebruik.
Nice! Thanks voor het testen ;) en terug melden! Ga ik ook binnenkort de combo bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathik
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-07-2024
Goedemorgen allen,

Sinds vorige week helemaal ondergedompeld in de wondere wereld van netwerkkabels, deze trekken en al het moois wat hier bij komt kijken en toen stuitte ik op het volgende.

Op mijn hele eerste verdieping had ik geen enkele ethernet WCD, echter had ik in een tussenmuur van twee slaapkamers wel een oude coax wcd. Deze eruit gehaald en twee wcd's voor terug geplaatst (één aan weerszijden van de muur om zo beide kamers in één klap te voorzien). De WCD's die ik heb geplaatst hebben twee ethernet ingangen en, je voelt hem dus al aankomen, deze wil ik beiden bekabelen om te voorkomen dat ik een switch ervoor moet hangen.

Dan zit ik dus wel met de situatie dat ik 4 kabels door één 20mm buis moet zien te krijgen. Met een CAT6 UTP kabel lukt dit net, maar ik wil eigenlijk CAT6A. Daarnaast de gebruikelijke specs (stug, 100% koper, AWG 23/24). Nu was ik aan het denken om voor het gemak van die kabel te trekken dan maar gebruik te maken van een duplex kabel, echter vind ik nergens een kabel met de genoemde specs in duplex. Ja, een CAT7 kabel, maar die hebben zelfs als UTP een diameter die begint bij 7.1 dus dat red ik nooit in mijn 20mm buis.

Mijn vraag is dan ook: is er iemand die een tip heeft voor een goeie CAT6A duplex/twin kabel? Desnoods een CAT6. Vond zelf al onderstaande alleen is dat dus CAT6 waar mijn voorkeur 6A is.

https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:50
Mathik schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:16:
Goedemorgen allen,

Sinds vorige week helemaal ondergedompeld in de wondere wereld van netwerkkabels, deze trekken en al het moois wat hier bij komt kijken en toen stuitte ik op het volgende.

Op mijn hele eerste verdieping had ik geen enkele ethernet WCD, echter had ik in een tussenmuur van twee slaapkamers wel een oude coax wcd. Deze eruit gehaald en twee wcd's voor terug geplaatst (één aan weerszijden van de muur om zo beide kamers in één klap te voorzien). De WCD's die ik heb geplaatst hebben twee ethernet ingangen en, je voelt hem dus al aankomen, deze wil ik beiden bekabelen om te voorkomen dat ik een switch ervoor moet hangen.

Dan zit ik dus wel met de situatie dat ik 4 kabels door één 20mm buis moet zien te krijgen. Met een CAT6 UTP kabel lukt dit net, maar ik wil eigenlijk CAT6A. Daarnaast de gebruikelijke specs (stug, 100% koper, AWG 23/24). Nu was ik aan het denken om voor het gemak van die kabel te trekken dan maar gebruik te maken van een duplex kabel, echter vind ik nergens een kabel met de genoemde specs in duplex. Ja, een CAT7 kabel, maar die hebben zelfs als UTP een diameter die begint bij 7.1 dus dat red ik nooit in mijn 20mm buis.

Mijn vraag is dan ook: is er iemand die een tip heeft voor een goeie CAT6A duplex/twin kabel? Desnoods een CAT6. Vond zelf al onderstaande alleen is die BCC :X :

https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html
Waarom CAT6A naar de slaapkamers? Hoeveel data wil je naar de slaapkamers sturen? Over welke lengte gaat het? CAT6 is meer dan voldoende, zelfs CAT5 is eigenlijk geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathik
ardvark99 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Waarom CAT6A naar de slaapkamers? Hoeveel data wil je naar de slaapkamers sturen? Over welke lengte gaat het? CAT6 is meer dan voldoende, zelfs CAT5 is eigenlijk geen probleem.
Reden hiervoor is omdat ik bezig ben met de netwerkkabels in het hele huis te vervangen en dus meteen overal dezelfde kabel wilde installeren ipv twee verschillende rollen te moeten kopen. Omdat overall mijn voorkeur uit gaat naar CAT6A wilde ik het om die reden ook naar de slaapkamers trekken. De twee aansluitingen zullen worden gebruikt voor de tv en een AP (Netgear Orbi satelliet) voor cabled backhaul - lengte van de kabel zal +/- 20 meter zijn.

Voor context: dit huis had maar 2 netwerkkabels (soepel, CAT5e, CCA, alles wat je niet wil zien) door een huis van 3 verdiepingen lopen. Nu heb ik het geluk dat er dus wel de nodige telefoon- en coax kabels door het huis liepen (én een loze leiding naar mijn kantoor en bijkeuken, ideaal) die ook nog eens perfect uitkomen qua locatie in de kamers. Bijkomend voordeel is dat ik de huidige telefoon of coaxkabels als trekdraad kan gebruiken. Enfin, deze (en de bestaande CAT5e) ga ik nu dus allemaal vervangen door netwerkkabels en dat wil ik het liefst zo uniform mogelijk houden.

Leuk projectje albeit frustrerend van tijd tot tijd. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Mathik op 08-01-2024 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Mathik schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Het hoeft niet perse CAT6A te zijn, reden hiervoor is eigenlijk omdat ik bezig ben met de netwerkkabels in het hele huis te vervangen en dus meteen overal dezelfde kabel door wilde steken ipv twee verschillende rollen te moeten kopen. Omdat overall mijn voorkeur uit gaat naar CAT6A wilde ik het om die reden ook naar de slaapkamers trekken. De twee aansluitingen zullen worden gebruikt voor de tv en een AP (Netgear Orbi satelliet) voor cabled backhaul - lengte van de kabel zal +/- 20 meter zijn.

Voor context: dit huis had maar 2 netwerkkabels (soepel, CAT5e, BCC, alles wat je niet wil zien) door een huis van 3 verdiepingen lopen. Nu heb ik het geluk dat er dus wel de nodige telefoon- en coax kabels door het huis liepen (én een loze leiding naar mijn kantoor en bijkeuken, ideaal) die ook nog eens perfect uitkomen qua locatie in de kamers. Bijkomend voordeel is dat ik de huidige telefoon of coaxkabels als trekdraad kan gebruiken. Enfin, deze (en de bestaande CAT5e) ga ik nu dus allemaal vervangen door netwerkkabels en dat wil ik het liefst zo uniform mogelijk houden.

Leuk projectje albeit frustrerend van tijd tot tijd. 8)7
Maar dan nog de vraag: waarom heeft CAT6a je voorkeur? Het is significant moeilijker om mee te werken omdat de kabels veel dikker en stugger zijn. En de enige meerwaarde van CAT6a t.o.v. CAT6 is dat je 10 gigabit over langere afstand kan pompen. Met gewoon CAT6 kan dit al tot een metertje of 50 (een afstand waar je in de meeste huizen niet aan komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathik
Haribo112 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Maar dan nog de vraag: waarom heeft CAT6a je voorkeur? Het is significant moeilijker om mee te werken omdat de kabels veel dikker en stugger zijn. En de enige meerwaarde van CAT6a t.o.v. CAT6 is dat je 10 gigabit over langere afstand kan pompen. Met gewoon CAT6 kan dit al tot een metertje of 50 (een afstand waar je in de meeste huizen niet aan komt)
Geen rationele voorkeur, eerder om dit werkje de komende 20-30 jaar niet meer te hoeven doen. Ik ben me ervan bewust dat het -voor nu- overkill is.

Dat de kabels dikker en stugger zijn is ook meteen de reden dat ik suggesties voor een duplex/twin kabel vraag.

[ Voor 8% gewijzigd door Mathik op 08-01-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Mathik schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Geen rationele voorkeur, eerder om dit werkje de komende 20-30 jaar niet meer te hoeven doen. Ik ben me ervan bewust dat het -voor nu- overkill is.
Check. Dan nog over je duplex-kabel die je eerder linkte; BCC staat voor Bare Copper Conductor en dit is juist wat je wil. De afkorting waar je bang voor moet zijn is CCA: copper-clad aluminium.

Overigens is die duplex-kabel van Belden dan weer CAT6 en niet CAT6a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:54
Ik heb zelf een paar jaar terug cat6 door mijn hele huis gelegd, en verwacht daar eerlijk gezegd ook zeker enkele tientallen jaren genoeg aan te hebben. Het functioneert allemaal uitstekend met gigabit netwerk (heb geen hardware die 10 gigabit aankan, dus kan niet testen of het dat ook haalt, maar dikke kans). Tegen de tijd dat dat niet meer voldoet kan je volgens mij beter glasvezel door je huis gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:50
Eupeodes schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:45:
... . Tegen de tijd dat dat niet meer voldoet kan je volgens mij beter glasvezel door je huis gaan trekken.
Met POE neem ik aan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
dat is tegen die tijd gewoon uitgevonden (ik gebruik geen PoE, dus daar heb ik niet aan gedacht).

[ Voor 41% gewijzigd door Eupeodes op 08-01-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat de kabels dikker en stugger zijn is ook meteen de reden dat ik suggesties voor een duplex/twin kabel vraag.
Een vaak gebruikt (onzin) argument in kabel discussies….

Koop gewoon een fatsoenlijke cat6 kabel van een goede fabrikant. Dan is de realiteit gewoon dat die minimale specs altijd worden gehaald en cat6a voegt, ook op lange termijn, helemaal niets toe tov cat6. En over 30jr als je dan meer dan 10gbps nodig hebt dan moet je toch aan de glasvezel.

Ter illustratie, 22jr geleden mijn nieuwbouwwoning bedraad met cat5 van Belden (cat5e certificering was er amper) en met de normale lengtes in huis gaat daar nu ook gewoon 10gbps overheen. De kwaliteit van de kabel is wat er toe doet.

Dubbele kabels met cat6 werkt zoveel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Maar Cat6 doet 10Gbit/s tot ~50 meter. 10Gbit/s is een standaard van jaren tot decennia oud. Waarbij er intussen tussenoplossingen als 2,5Gbit/s en 5Gbit/s zijn gemaakt. Dus tegen de tijd dat 10Gbit/s een beetje opkomt / betaalbaar wordt zijn we waarschijnlijk al zeker 5 jaar als niet 10 jaar verder. Laat staan de tijd dat het duurt voordat je het zelf misschien gaat toepassen.

En vervolgens zullen er ook wel weer jaren tot decennia overheen gaan voordat er uberhaupt iets nieuws komt via ethernet/cat kabels. Als er iets nieuws komt. Want de kans is groter dat het of glasvezel wordt dan, of dat draadloos (/wifi) veel beter wordt en afdoende voor vele toepassingen. En als er dan iets nieuws / hogere snelheid over cat gaat is het nog maar de vraag of die kabels die je nu koopt daadwerkelijk niet die snelheden aan kunnen.

And last but not least: weet je nu 110% zeker dat je over 20 jaar nog in dezelfde woning woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RobertMe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Maar Cat6 doet 10Gbit/s tot ~50 meter. 10Gbit/s is een standaard van jaren tot decennia oud. Waarbij er intussen tussenoplossingen als 2,5Gbit/s en 5Gbit/s zijn gemaakt. Dus tegen de tijd dat 10Gbit/s een beetje opkomt / betaalbaar wordt zijn we waarschijnlijk al zeker 5 jaar als niet 10 jaar verder. Laat staan de tijd dat het duurt voordat je het zelf misschien gaat toepassen.

En vervolgens zullen er ook wel weer jaren tot decennia overheen gaan voordat er uberhaupt iets nieuws komt via ethernet/cat kabels. Als er iets nieuws komt. Want de kans is groter dat het of glasvezel wordt dan, of dat draadloos (/wifi) veel beter wordt en afdoende voor vele toepassingen. En als er dan iets nieuws / hogere snelheid over cat gaat is het nog maar de vraag of die kabels die je nu koopt daadwerkelijk niet die snelheden aan kunnen.

And last but not least: weet je nu 110% zeker dat je over 20 jaar nog in dezelfde woning woont?
Vorig jaar gestart met mijn 10Gbit/s backbone en dit jaar met het toepassen.

Glasvezel kan in sommige gevallen zelfs goedkoper zijn dan CAT bekabeling. De kosten zitten n de transceivers.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:35
John245 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Glasvezel kan in sommige gevallen zelfs goedkoper zijn dan CAT bekabeling. De kosten zitten n de transceivers.
Interresant. Ik zit er af en toe ook over na te denken. Wil echter wel vanaf mijn werkplek naar de patchkast met nas ook 10 gbit en dan eventueel met glas. Alleen hoe krijg je glas eventueel door een pvc buizen enzo. Het doortrekken lijkt me vrij hekel. Heb nu iets liggen met glasvezel maar vond het geen feest om door kabelmantels te krijgen.

Is er iets van een rugged (sterk) SC UPC to SC UPC Simplex spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:00:
[...]

Maar jij bent niet de vraagsteller v.w.b. "welke kabel" en hebt dit waarschijnlijk als echte Tweaker prima zelf uitgezocht :p. 10Gbit/s is in thuissituaties nog echt een uitzondering en in 100% van de gevallen "omdat het kan". En die voorbeelden die nu aangehaald gaan worden met hobby fotograven of " ilmmakers" waarbij deze snelheden wel nodig zijn schaar ik onder ZZP / zakelijk gebruik en niet onder "moet prive" :+.
Dat zeer zeker. Zelf jaren terug al glasvezel gelegd tussen een switch in de kelder en een op zolder. Alleen zijn beide switches maar met SFP uitgerust :X. Dus alsnog maximaal 1Gbit/s.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
m.eddy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:24:
[...]

Interresant. Ik zit er af en toe ook over na te denken. Wil echter wel vanaf mijn werkplek naar de patchkast met nas ook 10 gbit en dan eventueel met glas. Alleen hoe krijg je glas eventueel door een pvc buizen enzo. Het doortrekken lijkt me vrij hekel. Heb nu iets liggen met glasvezel maar vond het geen feest om door kabelmantels te krijgen.

Is er iets van een rugged (sterk) SC UPC to SC UPC Simplex spul?
Ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik extra elektra tussen de garage en woning moest trekken. Dus gelijk de CAT bekabeling uitgebreid en glasvezel (rode buis) aangelegd),

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zydyjujUX0cOYSrFon7TUiSFzQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XV0VSuMEmOWUcRlITXWZk3ip.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwhIAYtV_ZyROViQODbH-6L5IB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09KuKrRbf00yG0d2fkO7VvmP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6Yc9rO-a_EAjnXtorH6D8Rswig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDfr5vUPS61d9m9z4NCHL5PB.jpg?f=fotoalbum_large

En in 2024:
Aggregatie switches geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKFyCmGY5wb3085t3-gjgNAC7Yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98LM2ayX3qSlQxG43rctekHo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door John245 op 08-01-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathik
Haribo112 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:43:
[...]

Check. Dan nog over je duplex-kabel die je eerder linkte; BCC staat voor Bare Copper Conductor en dit is juist wat je wil. De afkorting waar je bang voor moet zijn is CCA: copper-clad aluminium.

Overigens is die duplex-kabel van Belden dan weer CAT6 en niet CAT6a.
Was me er inderdaad van bewust dat die CAT6 is, maar het is de enige CAT6/CAT6A duplex/twin kabel die ik kan vinden met bovengenoemde specs.

Enfin, niet veel fans van CAT6A hier zie ik dus ik verwacht niet teveel suggesties hehe. Ik blijf dan bij mijn originele keus en ga voor deze Belden 10GXE00D - specs voor geïnteresseerden: vind hier, de link naar de tech data op de website werkt niet namelijk. Kan er helaas geen zonder shield vinden.

Daarnaast deze buitenkabel op het oog voor richting de garage.

Iemand ervaring/op- of aanmerking met/op deze kabels?

[ Voor 4% gewijzigd door Mathik op 08-01-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RobertMe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:28:
[...]

Maar jij bent niet de vraagsteller v.w.b. "welke kabel" en hebt dit waarschijnlijk als echte Tweaker prima zelf uitgezocht :p. 10Gbit/s is in thuissituaties nog echt een uitzondering en in 100% van de gevallen "omdat het kan". En die voorbeelden die nu aangehaald gaan worden met hobby fotograven of " ilmmakers" waarbij deze snelheden wel nodig zijn schaar ik onder ZZP / zakelijk gebruik en niet onder "moet prive" :+.

[...]

Dat zeer zeker. Zelf jaren terug al glasvezel gelegd tussen een switch in de kelder en een op zolder. Alleen zijn beide switches maar met SFP uitgerust :X. Dus alsnog maximaal 1Gbit/s.
Dat klopt. En ik ben bllij dat o.a. mjjn NAS nu 10Gbit/s is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-08 12:47
Zouden jullie voor een nieuwbouw waar ik momenteel alles CAT6 ga voorzien, ook nog tussen garage en woning (10m afstand) een kabel trekken met glasvezel? 'Voor de toekomst', en laten uitkomen in mijn patchkast in de kelder?

Bedankt,

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
dendaak schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:54:
Zouden jullie voor een nieuwbouw waar ik momenteel alles CAT6 ga voorzien, ook nog tussen garage en woning (10m afstand) een kabel trekken met glasvezel? 'Voor de toekomst', en laten uitkomen in mijn patchkast in de kelder?

Bedankt,
Als het voor de toekomst is zou ik eerder kiezen voor een mantelbuis waar je later dan een kabel (die dan nuttig is) doorheen kan trekken

[ Voor 56% gewijzigd door Eupeodes op 08-01-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245

Bedankt,
Hangt van je kelder af. Indien de muur van de kelder de buitenmuur is zou ik gelijk glasvezel aanleggen. Anders moeten ze later speciaal een gat boren en een behoorlijk deel open spitten.

Je krijgt namelijk dan zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xdnJaRbQjZCZa018KT3H8hd1W8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/855PXTlbX1ATX2kHpVlpKJYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:35
John245 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Ik was in de gelukkige omstandigheid dat ik extra elektra tussen de garage en woning moest trekken. Dus gelijk de CAT bekabeling uitgebreid en glasvezel (rode buis) aangelegd),

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En in 2024:
Aggregatie switches geplaatst.
[Afbeelding]
Ok dus in een van de rode mantelbuizen heb je fiber liggen? Welke fiber als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
m.eddy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Ok dus in een van de rode mantelbuizen heb je fiber liggen? Welke fiber als ik vragen mag?
In beide rode mantelbuizen. Outdoor Multimode 50/125 OM3 16 vezels met LC-LC aansluitingen per buis.

Deze heb ik op maat laten maken. En is geleverd met test certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@John245 Naar twee bestemmingen, of..?
(Vanwaar twee buizen?)

[ Voor 23% gewijzigd door Gwaihir op 08-01-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Gwaihir schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:06:
@John245 Naar twee bestemmingen, of..?
(Vanwaar twee buizen?)
Omdat de glasvezel relatief goedkoop is ten opzichte van de hoeveelheid werk indien er een nieuwe glasvezel getrokken moet worden.

De glasvezel is dus gewoon redundant uitgevoerd. Op dit moment 12 van de 16 primaire vezels in gebruik. En secundair nog ongebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
'Voor de toekomst', en laten uitkomen in mijn patchkast in de kelder?
Gewoon 2 of 3 mantelbuizen naar de garage. En deze laten uitkomen in de kelder c.q. meterkast. Waarom 2 mantelbuizen? 1x voor bijvoorbeeld extra elektra (zonnepanelen? of laadpaal?), 1x netwerk, al dan niet glasvezel. Daarnaast zou ik eens kijken of je op een bepaalde plek niet een mantelbuis voor een laadpaal wil hebben. Net zelf gedaan. Een mantelbuis vanuit de kruipruimte naar een (logische) plek voor een laadpaal. Dat scheelt weer als je het een en ander later mag aanleggen.

En dan geen kleine mantelbuizen maar rond 50mm / 60mm. Bijvoorbeeld de eerder genoemde ribbelbuizen. Je kan ook gladde HPDE gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door RonnieKo op 08-01-2024 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
RonnieKo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Gewoon 2 of 3 mantelbuizen naar de garage. En deze laten uitkomen in de kelder c.q. meterkast. Waarom 2 mantelbuizen? 1x voor bijvoorbeeld extra elektra (zonnepanelen? of laadpaal?), 1x netwerk, al dan niet glasvezel. Daarnaast zou ik eens kijken of je op een bepaalde plek niet een mantelbuis voor een laadpaal wil hebben. Net zelf gedaan. Een mantelbuis vanuit de kruipruimte naar een (logische) plek voor een laadpaal. Dat scheelt weer als je het een en ander later mag aanleggen.

En dan geen kleine mantelbuizen maar rond 50mm / 60mm. Bijvoorbeeld de eerder genoemde ribbelbuizen. Je kan ook gladde HPDE gebruiken.
Hier niet zelf gedaan. En ik zou het ook niet adviseren om zelf gaten te boren in een kelderwand. Tenzij je ergens woont waar nooit regen valt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
John245 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:31:
[...]
Hier niet zelf gedaan. En ik zou het ook niet adviseren om zelf gaten te boren in een kelderwand. Tenzij je ergens woont waar nooit regen valt. ;)
Nee, hier ook door een professioneel bedrijf laten doen. Dat omdat ik één niet de benodigde apparatuur had, twee omdat zij het veel sneller en netter kunnen. Een goed bedrijf kan ook netjes de boel weer afdichten. Bij mij was het net iets anders gelopen. Normaal doen ze het vanaf buiten. Ze vonden de kruipruimte ruim en droog zat om het vanuit de kruipruimte te doen. Een voordeel was dat hij goed rekening kon houden met alle CV-leidingen, kabels en leidingen langs die muur lopen.

En goed nadenken waar je het spul binnen laat komen. Dus in de buurt van de meterkast voor de elektra of juist ook een buis in de kelder waar de netwerkspul komt te staan. Of toch in de buurt van de meterkast en binnen maar wat extra meters laten afleggen. 10 meter naar de garage is niet veel.

O ja: wel even een trekdraad in je mantelbuis aanbrengen. Dat scheelt een hoop :)

[ Voor 19% gewijzigd door RonnieKo op 08-01-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
RonnieKo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:51:
[...]

Nee, hier ook door een professioneel bedrijf laten doen. Dat omdat ik één niet de benodigde apparatuur had, twee omdat zij het veel sneller en netter kunnen. Een goed bedrijf kan ook netjes de boel weer afdichten. Bij mij was het net iets anders gelopen. Normaal doen ze het vanaf buiten. Ze vonden de kruipruimte ruim en droog zat om het vanuit de kruipruimte te doen. Een voordeel was dat hij goed rekening kon houden met alle CV-leidingen, kabels en leidingen langs die muur lopen.

En goed nadenken waar je het spul binnen laat komen. Dus in de buurt van de meterkast voor de elektra of juist ook een buis in de kelder waar de netwerkspul komt te staan. Of toch in de buurt van de meterkast en binnen maar wat extra meters laten afleggen. 10 meter naar de garage is niet veel.
Hier kelder 2,60m hoog en 375 mm dik beton. Dat red ik ook niet met mijn boortje. Alles met SIPSIL pluggen afgedicht.

Voor boringen naar de kruipruimt maak ik mij geen zorgen qua afdichting. Daar maakt het niet zoveel uit als er een beetje water in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
John245 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:10:
Omdat de glasvezel relatief goedkoop is ten opzichte van de hoeveelheid werk indien er een nieuwe glasvezel getrokken moet worden.

De glasvezel is dus gewoon redundant uitgevoerd. Op dit moment 12 van de 16 primaire vezels in gebruik. En secundair nog ongebruikt.
Je hebt dus twee buizen getrokken voor volledige redundantie? Maar ze liggen wel over exact hetzelfde trace? In hoeverre voegt dat iets toe t.o.v. twee kabels door dezelfde buis? (= Welk risico dek je extra af?)

Tevens: is het trekken van een nieuwe kabel door een beschikbare mantelbuis zoveel werk dan? Da's toch juist wat de mantelbuis wegneemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Gwaihir schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:05:
[...]

Je hebt dus twee buizen getrokken voor volledige redundantie? Maar ze liggen wel over exact hetzelfde trace? In hoeverre voegt dat iets toe t.o.v. twee kabels door dezelfde buis? (= Welk risico dek je extra af?)

Tevens: is het trekken van een nieuwe kabel door een beschikbare mantelbuis zoveel werk dan? Da's toch juist wat de mantelbuis wegneemt?
Had door dezelfde buis gekund, maar doe ik liever niet met een kwetsbare glasvezel kabel. Die 16 vezels zitten aan het einde in een beschermende flexibele buis (dat is dus veel dikker dan de kabel met de 16 glasvezels).

Er moet ook nog een SLIPSIL plug in aan beide zijden van de kelderwand, zie afbeelding. Dus als je het later wil doen moet je alsnog significant spitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLx6hLkhNO2hODAonWft0D_Lzko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clKc2LYcimcfP3IhLxdpfYXS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 08-01-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
John245 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:40:
Er moet ook nog een SIPSIL plug in aan beide zijden van de kelderwand, zie afbeelding. Dus als je het later wil doen moet je alsnog significant spitten.
Oh? Hoe werkt dat? (Google helpt niet echt, helaas..)

Ik heb hier ook met elektra van schuur naar kelder te maken, waarvoor ik binnen enkele jaren een upgrade verwacht. En (ook?) hier loopt het water makkelijk de kelder in, dus moet elk zo'n verbinding goed waterdicht. Ligt bovendien ook een drainagevlak overheen, dus (regelmatig) weer opspitten is allerminst fijn..

Begrijp ik nu van je, dat het daardoor niet mogelijk is de mantel alternatief te vullen zonder opnieuw te spitten? Of gaat die plug buitenom de hele mantelbuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Gwaihir schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:56:
[...]

Oh? Hoe werkt dat? (Google helpt niet echt, helaas..)

Ik heb hier ook met elektra van schuur naar kelder te maken, waarvoor ik binnen enkele jaren een upgrade verwacht. En (ook?) hier loopt het water makkelijk de kelder in, dus moet elk zo'n verbinding goed waterdicht. Ligt bovendien ook een drainagevlak overheen, dus (regelmatig) weer opspitten is allerminst fijn..

Begrijp ik nu van je, dat het daardoor niet mogelijk is de mantel alternatief te vullen zonder opnieuw te spitten? Of gaat die plug buitenom de hele mantelbuis?
De plug gaat om de kabel. Zie: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://product.beele.com/uploads/download/65716b8658889_installatie%20SLIPSIL%20bouw%202022.pdf

Er zijn alternatieven om een mantelbuis waterdicht door te voeren, maar indien de mantelbuis beschadigd is krijg je dan alsnog water binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Ik heb nog even 2 vraagjes.

Tijdens onze verbouwing wil ik ook direct UTP naar de schuur/kantoor trekken. Nou zie ik dat er speciale kabel voor buiten is, maar heb je die nou ook nodig wanneer je de kabel door een PVC buis in de grond trekt of volstaat dan een gewone cat6 of is het toch aan te raden om de buitenkabel te pakken? En zo ja, zijn die nog wat dikker? Wil het namelijk wel dubbel uitvoeren.

Ik weet dat je op de stugge cat6 kabels het beste keystones kan monteren. Alleen hoe kan ik dit het beste oplossen voor een AP? Gewoon een connector er aan knijpen of toch een keystone pakken en dan met een klein patch kabeltje naar de AP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
Phoolie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:45:
Tijdens onze verbouwing wil ik ook direct UTP naar de schuur/kantoor trekken. Nou zie ik dat er speciale kabel voor buiten is, maar heb je die nou ook nodig wanneer je de kabel door een PVC buis in de grond trekt of volstaat dan een gewone cat6 of is het toch aan te raden om de buitenkabel te pakken? En zo ja, zijn die nog wat dikker? Wil het namelijk wel dubbel uitvoeren.
Mantelbuis: Gewone CAT-kabel is voldoende. Als je toch aan het trekken bent: 2 kabels is voor het gemak.
Ik weet dat je op de stugge cat6 kabels het beste keystones kan monteren. Alleen hoe kan ik dit het beste oplossen voor een AP? Gewoon een connector er aan knijpen of toch een keystone pakken en dan met een klein patch kabeltje naar de AP?
Gewoon aan twee zijden een keystone monteren of op een patchpaneel laten uitkomen. Dan met kleine patchkabels naar de AP. Dat is de meest nette oplossing. Dat is een extra investering van maximaal 10 - 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
RonnieKo schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Mantelbuis: Gewone CAT-kabel is voldoende. Als je toch aan het trekken bent: 2 kabels is voor het gemak.
Dubbel uitvoeren is ook al de bedoeling :)
[...]

Gewoon aan twee zijden een keystone monteren of op een patchpaneel laten uitkomen. Dan met kleine patchkabels naar de AP. Dat is de meest nette oplossing. Dat is een extra investering van maximaal 10 - 15 euro.
Zijn er dan nog speciale inbouwdozen (voor het plafond) waar een keystone in vast zit of moet ik dan gewoon een losse keystone er aan maken en die los in de inbouwdoos maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Er bestaan ook RJ45 connectoren die geschikt zijn voor vaste kern, die lijken m.i. prima voor bij een AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Nu online
Phoolie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:26:
[...]
Zijn er dan nog speciale inbouwdozen (voor het plafond) waar een keystone in vast zit of moet ik dan gewoon een losse keystone er aan maken en die los in de inbouwdoos maken?
Dat is een optie. Waar zit de aansluiting van het AP? Aan de onderzijde of aan de zijkant? Even kijken hoe het een en ander zit. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de kabel gewoon op de muur uit kwam :) Op het plafond zou je geen twee aansluitingen nodig hebben als het alleen voor een AP is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
RonnieKo schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Dat is een optie. Waar zit de aansluiting van het AP? Aan de onderzijde of aan de zijkant? Even kijken hoe het een en ander zit. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat de kabel gewoon op de muur uit kwam :) Op het plafond zou je geen twee aansluitingen nodig hebben als het alleen voor een AP is.
Het zijn Unifi AP's, waar de aansluiting aan de achterkant zit. Dus die komt dan over de centraal/inbouwdoos. Er komt ook maar 1 aansluiting op die plek, maar overweeg wel om er een 2e kabel heen te trekken, alhoewel er maar 1 bochtje in komt, vlak boven de meterkast, dus opzich zou een nieuwe kabel trekken ook zonder problemen moeten gaan, als dat nodig mocht zijn.

De situaties die ik wel dubbel uit ga voeren zijn idd wel voor in de muur en daar komen dan ook gewoon netjes UTP contactdozen, of hoe je die dingen dan ook noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phoolie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Het zijn Unifi AP's, waar de aansluiting aan de achterkant zit. Dus die komt dan over de centraal/inbouwdoos. Er komt ook maar 1 aansluiting op die plek, maar overweeg wel om er een 2e kabel heen te trekken, alhoewel er maar 1 bochtje in komt, vlak boven de meterkast, dus opzich zou een nieuwe kabel trekken ook zonder problemen moeten gaan, als dat nodig mocht zijn.
Gewoon een stekker er op zetten dan. Uiteraard wel een stekker voor solid kabel. Gezien het AP toch semi "vaste installatie" is is dat gewoon prima.,

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 19:14
Hier ook een ongoing project na de aanschaf van onze nieuwe woning.

De meterkast was een grote chaos bende waar flink gehobbied was door de vorige eigenaar.

Het huis had een B&O systeem met inbouwb speakers in 3 kamers, TV’s op verschillende plekken en een centrale tuner/CD-speler. Alles kwam in de meterkast samen en ipv goede verbindingsstukken te gebruiken zat het meeste gewoon direct via het koper aan elkaar geknoopt met isolatietape eromheen. Van audiokabels, videokabels en stroomkabels. Het hele huis heeft ook overal coax en telefoonaansluitingen, met als gevolg deze kabelbende:

(Let vooral even op de stekkerdozen boven de gasmeter…)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjkSsdnpxLGvfP9iniXiHZFesmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFx6LzK1z2KrdPWQ93lK7fKB.jpg?f=fotoalbum_large

De versterkers werden meegenomen, maar de kabels bleven gelukkig allemaal liggen. Inmiddels flink wat weggesnoeid of hergeleid met dit als tussenresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnfybMqqy0Zy7IWs7eOQkFMhb80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3w7SWtdVBlKL7MStuUaimFA.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zie je:

- UniFi DMP en 16 poort PoE switch
- Ziggo modem. (Over een paar maanden glasvezel en 1000/1000 voor flink minder geld, jeej!!)
- Hue bridge
- Arylic H50 receiver (2x50w) met AirPlay2.

Er moet ergens nog een klein patchpaneel komen voor een kabel of 5, 6 (daar vind ik een 19” paneel iets te veel voor). De coax kabels wil ik deels vervangen voor UTP, maar dat blijkt een iets lastiger klusje dan gedacht dus heb ik even uitgesteld.

Er moeten ook nog 2 kleine versterkers bij komen voor de 2 andere zones (buiten, dus geen haast mee), nu wordt voorlopig alleen de keuken van muziek voorzien.

En ik heb nog een Pi liggen voor Home Assistant, maar daar moet ik nog even een bracket voor printen om boven de Hue te kunnen bevestigen.

De keuken wordt binnenkort flink verbouwd, dus dan zal ook de meterkast zelf aangepakt worden met wat extra groepen en 2 extra UTP kabels.

Nog genoeg te doen dus, maar voor nu even tevreden.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door RobbieB op 09-01-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
RobbieB schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:55:
[...]
De keuken wordt binnenkort flink verbouwd, dus dan zal ook de meterkast zelf aangepakt worden met wat extra groepen en 2 extra UTP kabels.
[...]
Als ik het goed zie is je energiemeter ook vervangen en lijkt er ook in je groepenkast ook wat anders te zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Phoolie schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Als ik het goed zie is je energiemeter ook vervangen en lijkt er ook in je groepenkast ook wat anders te zijn :)
Ja klopt, mijn laadpaal is meeverhuist, dus er moest een 3x25A aansluiting komen incl. groepen. en die moest er ook komen voor de inductieplaat straks.. en er moet nog een groep bij voor de quooker en vaatwasser, dus er moet nog wat uitgebouwd worden, maar dat mag de elektricien lekker doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoPUY7CX4lSNuQ7ARklPt4L5Vxw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XeIZC9q7u3v5I6JO5OfGaTn.jpg?f=fotoalbum_medium

Vandaag eens mijn kast weer opgeruimd. Hoop oude bende weg en de Cisco switches door cbs serie vervangen.

Van boven naar beneden.

Pfsense router
Core switch
Poe switch
Proxmox cluster
Nas aka nvr

Todo, stroom kabels fixen, leg bord bovenin. Komt nog een remote Windows 11 pc (zelfde als de andere). Zigbee 2 mtqq hardware plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06

De versterkers werden meegenomen, maar de kabels bleven gelukkig allemaal liggen. Inmiddels flink wat weggesnoeid of hergeleid met dit als tussenresultaat:

[Afbeelding]

Wat zie je:

- Ziggo modem. (Over een paar maanden glasvezel en 1000/1000 voor flink minder geld, jeej!!)
- Hue bridge
Netjes!

Ik heb toevallig ook een UDMP en dezelfde PoE switch van Unifi. Mag ik vragen welk rack je gebruikt heb en de kabels mee heb weg gewerkt? Ze gaan om de "hoek" als ik het zie en dan die lange grijze kabelgoot of zo in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
Frid0 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:38:
[...]

Netjes!

Ik heb toevallig ook een UDMP en dezelfde PoE switch van Unifi. Mag ik vragen welk rack je gebruikt heb en de kabels mee heb weg gewerkt? Ze gaan om de "hoek" als ik het zie en dan die lange grijze kabelgoot of zo in.
Rack: https://www.netwerkkabel....-muurbeugel-3u-zwart.html
Borstelstrip: https://www.allekabels.nl...rstelstrip-1-u-zwart.html
Kabelgoot: https://www.elektramat.nl...dium=organic&gad_source=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Ik heb mijn Synology naast mij staan naast de bank in de woonkamer. Omdat mijn router ook in de woonkamer is . Nou maakt hij best wel wat geluid nu die naast de bank staat.

Zijn er ikea kastjes voor een wat goedkopere prijs om hem netjes weg te werken, zodat ook het geluid gedempt word? En zodat de hitte aan de achterkant van mijn synology netjes de warmte kan weg krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:14

rvk

WhiteHwk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:59:
Ik heb mijn Synology naast mij staan naast de bank in de woonkamer. Omdat mijn router ook in de woonkamer is .
Tijd om een utp kabeltje naar de zolder te trekken :+

(Kan meestal wel door de buis van een oude telefoonlijn naar een slaapkamer en dan recht omhoog naar de zolder.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Nu online
rvk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:43:
[...]

Tijd om een utp kabeltje naar de zolder te trekken :+

(Kan meestal wel door de buis van een oude telefoonlijn naar een slaapkamer en dan recht omhoog naar de zolder.)
Dat is wel goede tip sowieso :) maar ik woon in een 2 kamer appartement . Mag van de woning waar ik inzit niet in de meterkast. En daar komt ook geen internet vandaan. Internet komt bij mij bij de muur recht recht naast de tv vandaan. Met een internet kabel onder de verwarming door naar achter de bank en staat hij dus echt recht naast de bank . Mijn J synology versie vond het niet leuk om bij de router bij de verwarming te staan dus ging hij niet meer goed werken. Daarom met een vervangende model deze naast de bank gezet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfW9gKwhLK_HyosWw2trZvMyKOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kC5Iahsd4dgoJLZrcLN1CbRU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

WhiteHwk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:48:
[...]
Dat is wel goede tip sowieso :) maar ik woon in een 2 kamer appartement .
Ja, met 2 kamers kom je niet zo ver ;)
(En in de slaapkamer wil je hem ook niet)

Het is ook een behoorlijk ding. Ik kan me voorstellen dat je die wel hoort zoemen/brommen.

Je kunt hem wel snel in standby laten schakelen maar dan hoor je hem elke opstarten wanneer nodig.

Maakt ie overigens ook nog lawaai als je hem op een (gevouwen) handdoek zet? Ter demping van de vloer. Dat wil nog wel eens werken. En als dat werkt kun je daarna ook een wat permanentere oplossing voor demping vinden (rubber, piepschuim etc.).

Goede stille schijven erin helpt ook (liefst SSD ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Nu online
rvk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Ja, met 2 kamers kom je niet zo ver ;)
(En in de slaapkamer wil je hem ook niet)

Het is ook een behoorlijk ding. Ik kan me voorstellen dat je die wel hoort zoemen/brommen.

Je kunt hem wel snel in standby laten schakelen maar dan hoor je hem elke opstarten wanneer nodig.

Maakt ie overigens ook nog lawaai als je hem op een (gevouwen) handdoek zet? Ter demping van de vloer. Dat wil nog wel eens werken. En als dat werkt kun je daarna ook een wat permanentere oplossing voor demping vinden (rubber, piepschuim etc.).

Goede stille schijven erin helpt ook (liefst SSD ;) ).
Ik zou die opgevouwen hand doek wel willen proberen :) maar zijn er echt geen meubeltjes ervoor als het echt werkt van de hand doek tip? Ik zou het liefst niet willen dat iedereen van de visite's last heeft van geluid van ventilator of iets dergelijks .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
WhiteHwk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:15:
[...]
Ik zou die opgevouwen hand doek wel willen proberen :) maar zijn er echt geen meubeltjes ervoor als het echt werkt van de hand doek tip? Ik zou het liefst niet willen dat iedereen van de visite's last heeft van geluid van ventilator of iets dergelijks .
Helaas betekent akoestisch isoleren meestal ook thermisch isoleren. Bij luidsprekers is dat niet zo’n probleem maar wel met electronica. Daar worden vaak methodes toegepast zoals het aanpassen van de ventilator (grotere afmeting die trager draait).
Je zou eens kunnen proberen of het iets oplevert als je hem onder een tafel plaatst, zodat het rechtstreekse geluid wat dempt. Daarmee is de airflow niet echt onderbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Nu online
Dank jullie beide , als deze 2 tips goed werken of iets dan post ik het :)
En dan ga ik kijken naar bijvoorbeeld die tip van rubber matje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

Uiteraard kun je dat wel wegwerken in een tafeltje of kastje met voldoende ventilatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Nu online
rvk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:40:
Uiteraard kun je dat wel wegwerken in een tafeltje of kastje met voldoende ventilatie ;)
Cool dus er zijn wel nette mogelijkheden :) Mag ik vragen wat van kastje zou dat dan moeten worden? dan kan ik mij al een beetje orrienteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

WhiteHwk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:43:
[...]
Cool dus er zijn wel nette mogelijkheden :) Mag ik vragen wat van kastje zou dat dan moeten worden? dan kan ik mij al een beetje orrienteren
In principe kun je elk kastje pakken wat een beetje ventilatie heeft (zolang het ding maar past eventueel extra gaten maken voor ventilatie afhankelijk van hoe warm het wordt). Dat kan een bijzettafeltje zijn maar je kunt ook je salontafel daarvoor gebruiken.

Voorbeeldje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxTqADRq8jlmFUF7xBdvE3R5lfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGVb0D21fAhYvLHBTeTBQdrl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klAwByiQTYDuctPpL94v0VYWw5g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fxzqHRtvXEBSw2mTbzMtLGPN.jpg?f=user_large

Simpel nachtkastje kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Nu online
Ik denk dat dit wel goed is

https://www.ikea.com/nl/n...ltje-zwartblauw-50531983/
Ik ga morgen ondertussen sowieso even de tips uit proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:06
WhiteHwk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:31:
Ik denk dat dit wel goed is

https://www.ikea.com/nl/n...ltje-zwartblauw-50531983/
Ik ga morgen ondertussen sowieso even de tips uit proberen
Nadeel van dit kastje is dat de voorkant en achterkant open zijn, dus zal het geluid zich in die richting(en) verspreiden. Beter is een kastje met een deur(tje) en een 'halve' achterkant. Dan vang je veel meer geluid af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Nu online
Dankzij jullie tips hoor ik hem helemaal niet meer . Maar voor de nette afwerking waar ik nu ook voor ga .

https://www.ikea.com/nl/n...nachtkastje-wit-30367441/ dan is dit dus de oplossing? Ik kan ook iets zelfs laten samen stellen bij de Ikea . Met half open achterkant

Zorgt dit kastje dan ook voor de afvoer van warmte? Lijkt mij wel wat ik zoek. In de zomer word het best warm hier en kan ik hem beter uitzetten

[ Voor 20% gewijzigd door WhiteHwk op 17-01-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zet je 'm ergens onder, dan kun je op die onderkant ook nog geluiddempend materiaal plakken. 'Officieel spul' of het een of andere stuk foam.

Daarnaast zou ik 'm, omwille van stof, ook altijd iets van de vloer willen.

Airflow is wel altijd een in en een uit, waarbij warmte naar boven trekt. Is dus alléén de achterkant half open, dan is hopelijk het midden bedekt? En dat is op zich een makkelijke en goede oplossing. Zulke kastjes hebben de achterzijde doorgaans nodig voor stevigheid, maar dat gaat met de helft ook nog goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

WhiteHwk schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:24:
Dankzij jullie tips hoor ik hem helemaal niet meer .
Fijn.
Zorgt dit kastje dan ook voor de afvoer van warmte? Lijkt mij wel wat ik zoek. In de zomer word het best warm hier en kan ik hem beter uitzetten
Mocht het te warm worden kun je ook altijd nog een groot gat achterin zagen ;)
Helemaal mooi zou een ventilatortje erachter op een warmteswitch zijn (maar dan praten we over flink doe het zelve :*) )

Verder hangt het dus ook af wat je bij je interieur vind passen (kwestie van smaak). Je kunt b.v. ook iets van steigerhout in elkaar zetten of gaan voor een bestaand mooi oud houten kastje (zie foto's eerder). Hoewel het bij een oud antiek kastje zonde is om een groot gat achterin te zagen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Dankzij jullie tips hoor ik hem helemaal niet meer . Maar voor de nette afwerking waar ik nu ook voor ga .

https://www.ikea.com/nl/n...nachtkastje-wit-30367441/ dan is dit dus de oplossing? Ik kan ook iets zelfs laten samen stellen bij de Ikea . Met half open achterkant

Advies: je Synology heeft een temperatuursensor. Hou die in de gaten en experimenteer. Als je hem ver ziet oplopen, moet je wat ventileren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Wat ook een vindingrijke tip kan zijn is om hem in plaats van naast de bank, hem in/onder de bank plaatsen. De meeste modellen zijn hol vanbinnen en dus genoeg volume om te ventileren zonder warm te worden. Als bijkomend voordeel dempen de kussens van de bank ook nog eens akoestisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Hipska schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:04:
Wat ook een vindingrijke tip kan zijn is om hem in plaats van naast de bank, hem in/onder de bank plaatsen. De meeste modellen zijn hol vanbinnen en dus genoeg volume om te ventileren zonder warm te worden. Als bijkomend voordeel dempen de kussens van de bank ook nog eens akoestisch.
En lekker voorverwarmde kussens in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 23:13

Je kan anders aan de onderkant naar de voorkant toe nog 1 of meerdere gaten boren voor ventilatie naar de achterkant (hij lijkt bovenin deels open te zijn). Krijg je een redelijke flow. Als het in de zomer te warm wordt kan je het deurtje altijd tijdelijk open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 23:13
Hipska schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:04:
Ik zou nooit een apparaat wat erg warm kan worden onder of op een bank plaatsen. Er komt meer stof op het apparaat terecht en een bank fikt enorm goed!
Helaas zijn we in Nederland niet zo sterk om brandvertragende banken te verplichten zoals al een jaar of 20 in bv Engeland wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteHwk
  • Nu online
A4-tje schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:58:
[...]

Je kan anders aan de onderkant naar de voorkant toe nog 1 of meerdere gaten boren voor ventilatie naar de achterkant (hij lijkt bovenin deels open te zijn). Krijg je een redelijke flow. Als het in de zomer te warm wordt kan je het deurtje altijd tijdelijk open zetten.
Dank voor reactie. Maar ik kwam deze bij de winkel tegen en heb ik gekocht https://www.ikea.com/nl/nl/p/hauga-nachtkastje-wit-00488963/
Was niet zo duur en maak ik aan de achterkant ventilatie rooster. Leek me wel een mooie optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-09 20:58

[Afbeelding]

Wat zie je:

- Hue bridge
Zou ik mogen vragen hoe je die Unifi machines hebt bevestigd op de wand?

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Steemsmij schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:29:
[...]

Zou ik mogen vragen hoe je die Unifi machines hebt bevestigd op de wand?
RobbieB in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steemsmij
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-09 20:58

2x Deye 12kW Hybrid Inverter, 42,5kW peak solar, 130 kWH EvE batteries

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0hrvb4MuH5ma2K1IjG2cuAwV3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSaDVquNZ5dvjCSJJxQrW7ns.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn setup tot nu toe. Patchkast hangt in de technische ruimte in de kelder.
Heb straks een 16 kanaals recorder van Hikvision erin hangen. En een 50 poort POE switch van Cisco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 18:54
The-Legend-10 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:56:
[Afbeelding]

Dit is mijn setup tot nu toe. Patchkast hangt in de technische ruimte in de kelder.
Heb straks een 16 kanaals recorder van Hikvision erin hangen. En een 50 poort POE switch van Cisco.
Nog efkes werk om je patch te maken :P
Welke recorder heb je gekozen?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
RedPas schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Nog efkes werk om je patch te maken :P
Welke recorder heb je gekozen?
Sowieso om die kiet af te maken is nog wel ff werk. Ik heb de Hikvision DS-7616NXI-I2/16P/S.
Pagina: 1 ... 111 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2