twu schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:05:
[...]
Eens met bovenstaande hoor. Ben wel even benieuwd waarom het altijd handig is om een 2e kabel te trekken, ook als je weet dat er een AP komt. Ik ben namelijk van plan om een paar
AP In-Walls te plaatsen. Is er dan nog een reden om een 2e erbij te trekken? Ben namelijk bang dat het inbouwdoosje niet groot genoeg is voor 2 kabels + keystone + korte patchkabel.
Er komt voor nu een AP, maar wat komt er in de toekomst? Misschien komt er nog wel een smart rookmelder (in plafond situaties) naast waar een utp in kan...
En in de muur zoals jij wilt/doet... Als je je opstelling in de woning veranderd en je wilt je IW weer achter je dressoir oid hebben, kan je daar je dubbele utp doos mooi weer plaatsen.
Dat gezegd hebbende, zou ik de AP's rechtstreeks aansluiten met een RJ45 plug, en zo min mogelijk overgangen willen hebben. Het zijn vaste aansluitingen en die hebben eigenlijk niets te lijden.
Phoolie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:13:
[...]
Sowieso overweeg ik die twinkabel, dus dan heb je alles al dubbel uitgevoerd. Maar zou het voor een AP ook echt nodig zijn? Ik maak daar namelijk gewoon een eigen inbouwdoos voor. Als die kabel defect is, dan vervang je die toch vrij makkelijk als er geen andere kabel in zit? Of is dat toch een stuk lastiger?
Njah zie hierboven, wie weet krijg je een slimme rookmelder of whatever naast je AP die je kan aansluiten via UTP (& POE?).
Check wel even hoe je uitkomt met je AP en een inbouwdoos wat je wilt gebruiken, kijk evt. voor een
lampdoos om je UTP in uit te laten komen, die zijn iets kleiner dan reguliere inbouw/centraaldozen.
Wat betreft kabel vervangen, als alles goed is aangelegd wil het wel, maar zit het tegen dan is het geen pretje om de kabels te vervangen. Gebruik ook in GEEN GEVAL iets van dreft als glijmiddel voor je kabel, dit gaat vastkoeken en vormt een lijmlaag, dan ga je je boel nooit vervangen krijgen.
Maar bovenal, probeer ik vervangen te voorkomen, beter in 1x goed doen

[...]
Nee, gaat een soort "kast" worden waar alleen de wasmachine en droger in komt. Die slimme witgoed had ik ook bedacht. Maar gaat dat niet allemaal via Wifi?
[...]
Dit bevestigd wat ik al dacht. Thanks.
Ben niet geheel op de hoogte van het (huidige) slimme witgoed, maar ben in alle gevallen van mening, dat wat een vaste plaats heeft verdient ook een vaste aansluiting (waar mogelijk), zo ontlast je je wifi het meest en kan je die gebruiken waarvoor je die "echt nodig" hebt.
Tevens wat nu niet is, kan in de toekomst wel komen he, en wie weet krijg je met 5 jaar wel een nieuwe wasmachine met een 3 fase aansluiting, en kan je de LL daarvoor gebruiken.
Annuk weet dat dat idiote ideeën zijn, maar ff als voorbeeld
[
Voor 46% gewijzigd door
Annuk op 04-01-2024 08:35
]