Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 119 ... 122 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:28
Unkie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:51:
[...]

Ik heb links en rechts 2 klosjes tegen de zijkant gemaakt en daar een mdf plaat tegen aan geschroefd. De voorkant van de mdf plaat tegen het kozijn van de der aangehouden zodat het mooi aansluit. Achterin zit een opening wat handig is voor de overtollige kabels bovenop het mdf plaatje te gooien.
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen of je daar nog wat detail-foto's van hebt? :)

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 21:16
eymey schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:06:
[...]

Ziet er echt ontzettend netjes uit! _/-\o_

Al vraag ik me af of die smart hubs (o.a. Hue?), liggend onderin het rack en vlak onder de onderste switch/router, nog wel genoeg bereik hebben in huis?

Zeker met die kabelgoot waar je kabels meteen naar toe kan leiden en wegwerken, zou ik er zelf voor kiezen om dat soort spul toch gewoon tegen de achterwand van de meterkast te bevestigen (als er wall-mount ogen in zitten, zoals bij de Hue bridge).

Wel een vraagje: Ik heb wel eens geprobeerd om naar die geperforeerde goten te zoeken, maar heb ze nog nooit echt goed kunnen vinden. Hoe heet dat spul precies, en waar kan je het kopen ?
Bereik is prima, heb geen hinder ondervonden tot nu toe. Liever had ik het nog gehad in een rack gehad (things in rack), zoals Sonic heeft. Dit ging bij mij echter niet omdat ze voor de Somfy en de Velux bridge geen rack hadden.

Het aantal losse kastjes/bridges is best veel (voorheen had ik ook nog een kastje van Honeywell voor de Dru gashaard, maar deze is vervangen voor een bluetooth module bij de haard zelf):
  • Philips Hue Bridge
  • Orange PI5 Plus
  • Velux bridge
  • Somfy Bridge
Als iemand een oplossing heeft om bovenstaande kastjes netjes in een 19" rack te plaatsen (1U) dan hou ik mij aanbevolen.
posttoast schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:57:
[...]

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen of je daar nog wat detail-foto's van hebt? :)
Tuurlijk, ik heb alleen geen foto van toen de plaat er af was. Heb je hier wat aan? Dit is de rechterkant, je ziet het klosje er iets achter vandaan komen en de schroef waarmee de plaat vast zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jC81KM-Kb2H0h_Lzr9-fCUmqjTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsM2WvzyOBlxX6QiXzUTgZUi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Unkie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:43:
[...]

Bereik is prima, heb geen hinder ondervonden tot nu toe. Liever had ik het nog gehad in een rack gehad (things in rack), zoals Sonic heeft. Dit ging bij mij echter niet omdat ze voor de Somfy en de Velux bridge geen rack hadden.

Het aantal losse kastjes/bridges is best veel (voorheen had ik ook nog een kastje van Honeywell voor de Dru gashaard, maar deze is vervangen voor een bluetooth module bij de haard zelf):
  • Philips Hue Bridge
  • Orange PI5 Plus
  • Velux bridge
  • Somfy Bridge
Als iemand een oplossing heeft om bovenstaande kastjes netjes in een 19" rack te plaatsen (1U) dan hou ik mij aanbevolen.

[...]

Tuurlijk, ik heb alleen geen foto van toen de plaat er af was. Heb je hier wat aan? Dit is de rechterkant, je ziet het klosje er iets achter vandaan komen en de schroef waarmee de plaat vast zit.
[Afbeelding]
Zoiets: https://hivets.au/products/somfy-tahoma-rack-mount-modular

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Unkie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:43:
[...]

• Philips Hue Bridge
  • Orange PI5 Plus
  • Velux bridge
  • Somfy Bridge

[...]

[Afbeelding]
Hier heb ik zeker iets aan. En er gaat een wereld voor me open met die Things in Rack. Ik dacht dat ik er al was door al mijn UTP-kabels straks netjes weg te werken, maar dat is nog maar het begin merk ik nu :D

Dan wel even een domme vraag: als ik de plaatjes van Things in Rack goed zit bijvoorbeeld bij de Hue bridge de ethernetpoort aan de achterkant. Hoe laat je dan netjes de kabel van je switch (die aan de voorkant zit) daar komen? Of kijk ik verkeerd?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
posttoast schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:06:
[...]

Hier heb ik zeker iets aan. En er gaat een wereld voor me open met die Things in Rack. Ik dacht dat ik er al was door al mijn UTP-kabels straks netjes weg te werken, maar dat is nog maar het begin merk ik nu :D

Dan wel even een domme vraag: als ik de plaatjes van Things in Rack goed zit bijvoorbeeld bij de Hue bridge de ethernetpoort aan de achterkant. Hoe laat je dan netjes de kabel van je switch (die aan de voorkant zit) daar komen? Of kijk ik verkeerd?
Zoiets: https://www.amazon.nl/AMP...dplaat/dp/B07JBBSR4W?th=1

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ah, dan moet ik bij die Things in Rack-configurator kiezen voor Keystone RJ45 inc keystone female-fem only gok ik.

Ik vraag me trouwens wel af hoe handig dit écht is, met de Hue bridge moet je nog wel eens op de knop drukken om the authenticeren, als dat ding in een rack ingebouwd zit moet je die compleet losschroeven om erbij te kunnen. Of zie ik iets over het hoofd?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
posttoast schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:19:
[...]

Ah, dan moet ik bij die Things in Rack-configurator kiezen voor Keystone RJ45 inc keystone female-fem only gok ik.

Ik vraag me trouwens wel af hoe handig dit écht is, met de Hue bridge moet je nog wel eens op de knop drukken om the authenticeren, als dat ding in een rack ingebouwd zit moet je die compleet losschroeven om erbij te kunnen. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb ook een Hue bridge (niet ingebouwd). Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst op die knop heb gedrukt.

Ik weet niet wat voor serverkast je heb. Maar hiermee kun je hem op een DIN rail in de serverkast (aan de achterkant) plaatsen. Scheelt weer 1U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
John245 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:28:
[...]

Ik heb ook een Hue bridge (niet ingebouwd). Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst op die knop heb gedrukt.

Ik weet niet wat voor serverkast je heb. Maar hiermee kun je hem op een DIN rail in de serverkast (aan de achterkant) plaatsen. Scheelt weer 1U.
Ik moest er toevallig onlangs nog op klikken om de telefoon van mijn dochter toegang te geven. Vandaar dat ik er aan denk ;)

Ik heb nog geen serverkast, ik ben aan het kijken voor een rack in mijn meterkast en ben alle opties een beetje aan het afwegen. Vandaar :)

omniscale.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
posttoast schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:29:
[...]

Ik moest er toevallig onlangs nog op klikken om de telefoon van mijn dochter toegang te geven. Vandaar dat ik er aan denk ;)

Ik heb nog geen serverkast, ik ben aan het kijken voor een rack in mijn meterkast en ben alle opties een beetje aan het afwegen. Vandaar :)
Ik adviseer je om goed na te denken wat je wil en het helemaal uit te tekenen. Daarnaast is het handig als er wat ruimte vrij blijft.

Zelf heb ik zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHN93eI0vmpJw6ErGZfvneDi_cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwbNT9HhEBsgLMWzH8wNZuXc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
John245 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:32:
[...]

Ik adviseer je om goed na te denken wat je wil en het helemaal uit te tekenen. Daarnaast is het handig als er wat ruimte vrij blijft.

Zelf heb ik zoiets:
[Afbeelding]
Wow! Zoiets gaat het bij mij niet worden, mijn opzet is iets meer bescheiden. Maar wel tof om te zien wat er kan :) Je tip om eerst alles uit te tekenen ga ik zeker ter harte nemen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
posttoast schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:33:
[...]

Wow! Zoiets gaat het bij mij niet worden, mijn opzet is iets meer bescheiden. Maar wel tof om te zien wat er kan :) Je tip om eerst alles uit te tekenen ga ik zeker ter harte nemen.
Er kan heel veel. En als je iets extra investeer kan je alles ook netjes wegwerken.

Dit is ook niet in 1 keer neergezet. Alles langzaam opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Chedara schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:40:
[...]

Mijn huis is van de zomer opgeleverd en ook voorzien van Jung. Jung AS500 om precies te zijn. Ik heb alles afgewerkt met deze raampjes, samen met toolless keystones. Dat was echt ideaal, zelfs mijn vriendin kon ze aansluiten :D
Welke toolless keystones heb je gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-06 19:43
zunrob schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:21:
[...]

Met onderstaande heb je 99,9% altijd een goede verbinding

Bij Rexel kun je deze kopen,
Voor thuis:

GIGAMEDIA
Gigamedia CAT6A STP Toolless Keystone jack
Artikelnr:
2700702757
https://www.rexel.nl/nln/...eystone-jack/p/2700702757

of

GIGAMEDIA
Gigamedia Set 24 stuks prjcat6hetl cat6
Artikelnr:
2700647851
https://www.rexel.nl/nln/...at6hetl-cat6/p/2700647851

Deze gebruik ik dagelijks bijna:

PANDUIT
Panduit Modulaire connector mini jack zwart cat 6 zwart rj45 8(8)
Artikelnr:
2700401552
https://www.rexel.nl/nln/...rt-rj45-8(8)/p/2700401552

of

PANDUIT
Panduit Mini-jack tx-6 10g ftp
Artikelnr:
2700402610
https://www.rexel.nl/nln/...tx-6-10g-ftp/p/2700402610

en deze voor tijdelijke opstellingen:

GIGAMEDIA
Gigamedia Modulaire connector CAT6A plug STP massieve kabel
Artikelnr:
2850121978
https://www.rexel.nl/nln/...ssieve-kabel/p/2850121978

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 19:40
RedPas schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:24:
[...]

Met onderstaande heb je 99,9% altijd een goede verbinding

Bij Rexel kun je deze kopen,
Voor thuis:

GIGAMEDIA
Gigamedia CAT6A STP Toolless Keystone jack
Artikelnr:
2700702757
https://www.rexel.nl/nln/...eystone-jack/p/2700702757
Eventueel per 24 ook bij de Electrobode voor een schappelijke prijs (EUR 158,-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:14
zunrob schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:21:
[...]
Ik heb deze van digitus gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Mijn nieuwbouwwoning heeft 2 kabels uit het plafond hangen om accesspoints aan te monteren (dat worden Unifi-schoteltjes). De manier waarop dat gedaan is, vind ik niet briljant; er is geen montagedoos of iets dergelijks, het zijn gewoon letterlijk de kabels uit het plafond (eentje in een flexbuis, de ander los):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM4ekQnLu10AuCTfvsVWDRRLtl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7q3a23JSWEO4kDMdz3HjukKp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2r7GmLnLWRYtMw0q7650JcMxnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KkZkMwbhPswvOSBYJ1efdE1.jpg?f=fotoalbum_large

Als er een montagedoos op zat was het makkelijk, dan had ik er een keystone aangemaakt en gewoon een patchkabel gebruikt om de accesspoints aan te sluiten. Maar, dat kan dus niet. Wat is nou de netste oplossing om dit te doen? Gewoon een RJ45-connector erop zetten (eentje die geschikt is voor solid kabels)? Of heeft iemand nog een beter idee?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Standaard RJ45 stekker aan knijpen en hopen op het beste. Die mooie field connectors welke je er eigenlijk aan moet zetten passen toch niet in het AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 16:19
posttoast schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:33:
Mijn nieuwbouwwoning heeft 2 kabels uit het plafond hangen om accesspoints aan te monteren (dat worden Unifi-schoteltjes). De manier waarop dat gedaan is, vind ik niet briljant; er is geen montagedoos of iets dergelijks, het zijn gewoon letterlijk de kabels uit het plafond (eentje in een flexbuis, de ander los):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als er een montagedoos op zat was het makkelijk, dan had ik er een keystone aangemaakt en gewoon een patchkabel gebruikt om de accesspoints aan te sluiten. Maar, dat kan dus niet. Wat is nou de netste oplossing om dit te doen? Gewoon een RJ45-connector erop zetten (eentje die geschikt is voor solid kabels)? Of heeft iemand nog een beter idee?
Bij mijn ouwe lui was dit ook zo, vindt het eigenlijk super. RJ45 connector er aan en de overlengte terugtrekken de meterkast in. De zenders hangen dus blind aan het plafond. Bij diegene waar jij zegt dat er geen buis zit, denk ik dat wel zo is maar dat het je hem een beetje open moet krabbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:46

jurroen

Security en privacy geek

Mijn nieuwbouwwoning heeft 2 kabels uit het plafond hangen om accesspoints aan te monteren (dat worden Unifi-schoteltjes). De manier waarop dat gedaan is, vind ik niet briljant; er is geen montagedoos of iets dergelijks, het zijn gewoon letterlijk de kabels uit het plafond (eentje in een flexbuis, de ander los)
Wat voor een netwerk kabels zijn het (CAT 5e? 6?). Omdat ze zo verschillend zijn opgeleverd zou je bijna denken dat t door twee partijen is aangelegd.

Maar goed. Een kabel uit het plafond is voor een AP, zeker die UniFi schotels, wel ideaal. Kabel afmo tegen met geschikt materiaal, mounting plate in het plafond boren, inprikken en gaan met die banaan :+

Ik had laatst een install die bedacht was op de in-wall modellen. Keurig netjes afgewerkt... achter de TVs die flush tegen de muur zitten 8)7 |:(

Had zoveel liever iets gehad als wat jij hier hebt...

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 23:35
jadjong schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:29:
Standaard RJ45 stekker aan knijpen en hopen op het beste. Die mooie field connectors welke je er eigenlijk aan moet zetten passen toch niet in het AP.
Klopt ik heb met die filedconnectors lopen pielen, maar uiteindelijk past het niet.
Van ellende maar gewone patch kabel gekocht en die getrokken door de buis, uiteraard een zijde eraf geknipt en die aangesloten op het patchpanel dat werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
Ik zie hier veelvoudig de Belden 7965e Cat6 voorbijkomen.

Vervolgens zie ik dat deze gelimiteerd is tot 1000mbit/s: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Dat is toch helemaal niet futureproof? Er zijn al zoveel >1 Gbit/s opties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:10
Aubergine schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:53:
Ik zie hier veelvoudig de Belden 7965e Cat6 voorbijkomen.

Vervolgens zie ik dat deze gelimiteerd is tot 1000mbit/s: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Dat is toch helemaal niet futureproof? Er zijn al zoveel >8 Gbit/s opties?
De cat specificatie gaat uit van 100 meter. En Cat6 zal zijn opgesteld voor snelheden tot 1Gbit/s. Daarnaast zegt de specificatie ook alleen iets over minimale technische vereisten (waarna 1Gbit/s mogelijk is), en niks over "maximale" eisen/snelheden.

Conclusie is dan ook dat een kabel die aan de Cat6 specificatie voldoet tot ik meen iets van 55 meter ook 10Gbit/s doet. Daarnaast kan het best dat de specificaties van die specifieke Belden kabel hoger liggen waardoor 10Gbit/s ook over langere afstanden werkt. (Als in: een kabel die aan Cat6a voldoet voldoet ook aan Cat6, maar kan best dat een fabrikant alleen laat testen op Cat6 conformiteit, terwijl die ook door een Cat6a test heen zou komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Laatst online: 07-06 20:43
Ah, dan meteen mijn vervolgvraag.

Kan ik op de Belden 7965e Cat6 gewoon twee RJ45 connectors direct pluggen om zo verbinding te maken tussen mijn switch en een accespoint?

En heeft een RJ45 met kabeldoorvoer hierbij de voorkeur?

[ Voor 14% gewijzigd door Aubergine op 29-12-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:42
Aubergine schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:16:
Ah, dan meteen mijn vervolgvraag.

Kan ik op de Belden 7965e Cat6 gewoon twee RJ45 connectors direct pluggen om zo verbinding te maken tussen mijn switch en een accespoint?
Ja als die connectoren geschikt zijn voor solid kabels dan kan dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:10
Aubergine schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:16:
Kan het? Jazeker. Is het aan te raden? Neen. Om de vergelijking met elektra te maken: ook daarbij zet je geen stekkers aan de kabels die door de muur lopen. Maar gebruik je een groepenkast en stopcontacten. En hetzelfde bij netwerkinstallaties. Je hoort een (stugge) netwerkkabel, die je door de muur trekt, af te monteren op een patchpaneel of WantContactDoos of iets dergelijks. Dit o.a. omdat een stugge kabel "niet goed tegen beweging kan". En als je er stekkers aan gaat zetten en dergelijke is de kans op beweging een stuk groter.
Bij de switch zou ik dus sowieso niet voor een stekker gaan (ook makkelijker als je switch doet vervangen en positionering veranderd en dergelijke). Bij het AP kan een stekker evt wel (aangezien je het AP ook vast zult monteren en dit niet snel veranderd en allemaal uit het zicht is/blijft). Maar, als je stekker gaat knijpen/krimpen... dan moet die stekker wel geschikt zijn voor stugge kabel. Een "standaard" stekker is alleen geschikt voor soepele kabel en deze zal niet (goed) werken op een stugge kabel doordat deze geen goed contact maakt. Alternatieven zijn een (toolless) field connector, of een keystone er aan zetten met een korte patch kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:18
Dit is het principe van de niet-verplaatsbare en verplaatsbare aansluiting bij elektrische (thuis) installaties.

Niet verplaatsbare aansluitingen maak je met kabel met een vaste (stugge) kern en verplaatsbare aansluitingen maak je met kabel met een soepele kern.

Zit er een stekker aan dan gaat het dus om een verplaatsbare aansluiting.

Vaste kabels gebruiken voor een verplaatsbare aansluiting leidt op termijn tot scheuring en breuk. Totdat het zover is kan het werken, maar hoe goed? Dat is de vraag.

Bij electra installaties mag het niet omdat het tot brand kan leiden en bij netwerkinstallaties wil je het niet omdat het in principe een onbetrouwbare verbinding oplevert. Je weet nooit wanneer het mis gaat. Maar gaat het mis, zoek je je helemaal een ongeluk. De keuze is aan jezelf.

[ Voor 50% gewijzigd door Skynett op 29-12-2024 18:56 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Skynett schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:50:
Dit is het principe van de niet-verplaatsbare en verplaatsbare aansluiting bij elektrische (thuis) installaties.

Niet verplaatsbare aansluitingen maak je met kabel met een vaste (stugge) kern en verplaatsbare aansluitingen maak je met kabel met een soepele kern.

Zit er een stekker aan dan gaat het dus om een verplaatsbare aansluiting.

Vaste kabels gebruiken voor een verplaatsbare aansluiting leidt op termijn tot scheuring en breuk. Totdat het zover is kan het werken, maar hoe goed? Dat is de vraag.

Bij electra installaties mag het niet omdat het tot brand kan leiden en bij netwerkinstallaties wil je het niet omdat het in principe een onbetrouwbare verbinding oplevert. Je weet nooit wanneer het mis gaat. Maar gaat het mis, zoek je je helemaal een ongeluk. De keuze is aan jezelf.
Tenzij je de kabel 1 keer ergens in prikt en erna niet meer aanraakt. Als die bijvoorbeeld uitkomt in de meterkast en je prikt hem daar direct op een switch en je vervangt de switch eens in de 10 jaar dan zal die kabel het wel lang volhouden. Prik je het uiteinde in een laptop dan zal de kabel binnen een jaar vast wel kapot zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
DutchKel schreef op zondag 29 december 2024 @ 22:10:
[...]

Tenzij je de kabel 1 keer ergens in prikt en erna niet meer aanraakt. Als die bijvoorbeeld uitkomt in de meterkast en je prikt hem daar direct op een switch en je vervangt de switch eens in de 10 jaar dan zal die kabel het wel lang volhouden. Prik je het uiteinde in een laptop dan zal de kabel binnen een jaar vast wel kapot zijn.
Het principe klopt niet bij glasvezel (wat tegenwoordig tussen switches zit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Er wordt nog niet zoveel glasvezel toegepast in huis-installaties.

Ik heb honderden simpele RJ45 stekkers aan kilometers "stugge" cat5a kabel geknepen in de afgelopen 20 jaar. Sommige daarvan nog steeds prima in gebruik maar vele ook alweer ingehaald door de tijd en ander gebruik. De enkele keren dat het storing opleverde (waar ik bij betrokken ben) was door een batch slechte stekkers (kwam ik gelukkig bij stekker 4 al achter), een konijn (ja echt), nietjes door de kabel, andere onhandige acties.

Nou waren de meeste kabels niet voor het de hele tijd in en uit een laptop doen, maar dan nog.

Ga je voor praktisch en duurzaam, is het gebruik van keystones en wall outlets icm patchkabels altijd aan te raden. Maar soms past het niet en dan is een stekker aan een kabel prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Beekforel schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:45:

Ga je voor praktisch en duurzaam, is het gebruik van keystones en wall outlets icm patchkabels altijd aan te raden. Maar soms past het niet en dan is een stekker aan een kabel prima.
Zeker zolang je RJ45 connectors gebruikt die geschikt zijn voor het soort kabel waar je ze op afmonteert. Dan valt het allemaal best wel mee. Daarnaast veel van die kabels zijn ook gewoon een eenmalige montage, heb zelf met Belden Cat. 6A (die ik gebruikt heb om kabels te trekken van mijn meterkast naar mijn woon- en slaapkamer) patchkabels gemaakt voor in de meterkast ipv kant-en-klare te kopen. Die kabels worden maar extreem zelden verplaatst en daar gebeurt dan verder echt niets mee, die gaan het jaren en jaren zonder problemen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 30-12-2024 08:38 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:51

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het meeste is wel al gezegd ;)
Zou persoonlijk opteren voor een RJ45 stekker voor de AP's die goed geschikt is voor massieve draad.
In de meterkast (of waar al je kabels uitkomen) een patchpaneel, dit kan met vaste aansluitingen, maar vind het persoonlijk makkelijker om met (toolless) keystones te doen met een bijbehorend paneel.

p.s. je kunt als je wenst ook nog op zoek naar gekleurde keystones om b.v. Ap's/cameras te voorzien van een eigen kleur zodat dat in 1 oogopslag al duidelijk is waar die voor is bedoeld.

In de muur kun je kiezen voor een inbouwmodule of een draagraam en ook keystones, dat is net wat je zelf wilt en makkelijker vind.
keystones + draagraam werkt iets makkelijker vind ik persoonlijk dan de inbouwmodule, maar is vaak ook iets duurder per combinatie (lees: draagraam + 1 of 2 keystones)

Wildfire schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:05:
[...]

Zeker zolang je RJ45 connectors gebruikt die geschikt zijn voor het soort kabel waar je ze op afmonteert. Dan valt het allemaal best wel mee. Daarnaast veel van die kabels zijn ook gewoon een eenmalige montage, heb zelf met Belden Cat. 6A (die ik gebruikt heb om kabels te trekken van mijn meterkast naar mijn woon- en slaapkamer) patchkabels gemaakt voor in de meterkast ipv kant-en-klare te kopen. Die kabels worden maar extreem zelden verplaatst en daar gebeurt dan verder echt niets mee, die gaan het jaren en jaren zonder problemen doen.
Absoluut dit kan best, en heb me er zelf ook wel eens vaker schuldig aan gemaakt, maar persoonlijk opteer ik wel om patchkabels (voor zowel tussen router/switch/patchpaneel als tussen muur/eindgebruiker) gewoon kant en klaar aan te schaffen, kan je evt als je dat wenst ook nog in kleuren werken voor b.v. ap's/cameras/IOT/reguliere gebruikers.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heeft er hier wellicht iemand ook ergens tips over waar een goede buiten kast vandaan te halen voor een redelijke prijs? Dit mag een 19" kast zijn, maar dat hoeft niet.

Ik heb weldra waarschijnlijk wat dingen buiten neer te zetten. Ook een kleine netwerk switch, zoals het dit topic betaamt ;), maar verder bijv. zo'n balkonaccu. Dan zoek ik dus zo'n mooie stevige weer en hufter proof kast (die ook goed op slot kan dus) zoals voor telecom, gas, etc. in ons straatbeeld staan. Dat zijn vast standaard kasten, maar hoe kom ik daar als particulier aan voor een goede prijs? Ik heb al wat gevonden bij Conrad, maar heb het gevoel dat die wel erg willen profiteren van hun zichtbaarheid; die prijzen lijken me nog pakweg door de helft te moeten kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• posttoast
posttoast schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:44:
OK, ik ga nu voor de toolless keystones van Ubiquiti, vooral omdat het monteren daarvan erg makkelijk schijnt te zijn.

Dan is het inderdaad even de vraag in welk raampje die netjes gaan passen, want ik begrijp van @Xander dat het blijkbaar geen standaard afmetingen zijn. Mocht iemand weten welk Jung-plaatje er netjes bij past dan hoor ik het graag. En mocht ik er zelf achterkomen, dan laat ik het uiteraard ook hier horen.

[...]
Voor wie het in de toekomst weten wil: de toolless keystones van Ubiquiti passen perfect in de JUNG centraalplaat modular jack UTP 1-voudig - A/AS Range - alpin wit (A1569-1WEWW).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Annuk schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:52:
[...]
Zou persoonlijk opteren voor een RJ45 stekker voor de AP's die goed geschikt is voor massieve draad.
[...]
Goeie, maar dan heb ik er wel een (stevige) tang bij nodig toch? Zijn er tegenwoordig geen toolless RJ45 stekkers? Of is dat een beetje onzin?

omniscale.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Annuk
posttoast schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:34:
[...]

Goeie, maar dan heb ik er wel een (stevige) tang bij nodig toch? Zijn er tegenwoordig geen toolless RJ45 stekkers? Of is dat een beetje onzin?
De tang die bij die stekkers aangegeven wordt bij gerelateerd is er Prima genoeg voor.

Toolless stekkers zijn er wel, dat zijn die fieldconnectors, maar die passen niet in een AP.

Als je geen ervaring hebt met stekkers maken kan je evt ook deze stekkers en deze tang bestellen, iets duurder maar wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Annuk schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:46:
[...]

De tang die bij die stekkers aangegeven wordt bij gerelateerd is er Prima genoeg voor.

Toolless stekkers zijn er wel, dat zijn die fieldconnectors, maar die passen niet in een AP.

Als je geen ervaring hebt met stekkers maken kan je evt ook deze stekkers en deze tang bestellen, iets duurder maar wel makkelijker.
Hee dat is handig zeg. Een jaar of 20 geleden heb ik best wel wat RJ45-pluggen op kabels gezet, maar ik vond het altijd ellende. Dit ga ik zeker proberen dus :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:53
Zijn er nog speciale connectoren die je aan cat6 buitendraad moet krimpen? Of maakt dit niet uit, ze komen vaak toch in een ip6# behuizing uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:06
Hier een ‘brainfart’ mbt afwerkingsmateriaal meterkast en dergelijke: wat maakt eigenlijk dat Hornbach geen bedradingskokers, zoals ze in dit topic vaak voorbijkomen, in assortiment heeft? Karwei/Praxis/gamma hebben ze overigens ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
austin_77 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:12:
Hier een ‘brainfart’ mbt afwerkingsmateriaal meterkast en dergelijke: wat maakt eigenlijk dat Hornbach geen bedradingskokers, zoals ze in dit topic vaak voorbijkomen, in assortiment heeft? Karwei/Praxis/gamma hebben ze overigens ook niet.
Omdat die bedradingskokers eigenlijk meer in de industrie etc gebruikt worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:23
Wat @Annuk ook zegt. We zijn waarschijnlijk te netjes/OCD/Tweaker/Autist om gaten te boren in kabelgoten.

Hier ook een gevalletje OCD. Past altijd net niet lekker, ziet er niet mooi uit en dan is een bedradingskoker de ideale uitkomst. Wellicht kijken dat je ze samen met anderen besteld in de buurt/familie/vriendenkring? Dan scheelt het wel in de kosten. Doe ik zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Mats007 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:22:
Wat @Annuk ook zegt. We zijn waarschijnlijk te netjes/OCD/Tweaker/Autist om gaten te boren in kabelgoten.

Hier ook een gevalletje OCD. Past altijd net niet lekker, ziet er niet mooi uit en dan is een bedradingskoker de ideale uitkomst. Wellicht kijken dat je ze samen met anderen besteld in de buurt/familie/vriendenkring? Dan scheelt het wel in de kosten. Doe ik zelf ook.

[...]
Ja precies wat jij/jullie al schrijven. Daarnaast is het boren in een kabelgoot toch ook ruk wat dat aangaat. Oh ja, heb ook een hekel aan feit dat sommige mensen zaken zodanig monteren ‘omdat het toch nooit meer veranderd wordt’, als in zo dichttimmeren dat niks meer verwijderd kan worden zonder de hele zooi kapot te moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
austin_77 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Ja precies wat jij/jullie al schrijven. Daarnaast is het boren in een kabelgoot toch ook ruk wat dat aangaat. Oh ja, heb ook een hekel aan feit dat sommige mensen zaken zodanig monteren ‘omdat het toch nooit meer veranderd wordt’, als in zo dichttimmeren dat niks meer verwijderd kan worden zonder de hele zooi kapot te moeten maken.
Opzich als je een dikke(re) kabelgoot kunt krijgen bij de Hornbach etc kan je prima een gat in boren hoor met een gatenzaag of trappenboor, het is alleen even meer werk, even afplakken met schilderstape waar je je gat(en) wilt, voorboren met een 3 of 4 mm boortje en dan gatzaagje of trappenboor erin.

Weer een ander zou b.v. zelf een "koofje" maken met een deurtje over de gehele lengte.
Het is maar net wat je zelf wilt, en tijd en mogelijkheid tot hebt.
Maar inderdaad een bedradingskoker is gewoon super makkelijk om te gebruiken (alleen de deksels erop krijgen is k*t :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
Annuk schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Opzich als je een dikke(re) kabelgoot kunt krijgen bij de Hornbach etc kan je prima een gat in boren hoor met een gatenzaag of trappenboor, het is alleen even meer werk, even afplakken met schilderstape waar je je gat(en) wilt, voorboren met een 3 of 4 mm boortje en dan gatzaagje of trappenboor erin.

Weer een ander zou b.v. zelf een "koofje" maken met een deurtje over de gehele lengte.
Maar inderdaad een bedradingskoker is gewoon super makkelijk om te gebruiken (alleen de deksels erop krijgen is k*t :X )
Heb je helemaal gelijk in hoor :) Punt is zoals ik al beschreef dat ik meer ben van ‘goed maken en dan zodanig dat je er later ook weer makkelijker bij kan’. Die bedradingskokers zijn gewoon super hiervoor. Mss moet ik toch me maar om laten scholen van gezondheidszorg naar installatietechniek 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Annuk schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:45:
[...]

@Annuk wat voor problemen heb jij dan met die deksels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-06 23:26
Annuk schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:18:
[...]

Omdat die bedradingskokers eigenlijk meer in de industrie etc gebruikt worden ;)
Hier in ons huidige appartement anders ook gewoon aanwezig :9. Overigens, ook binnen één van de eerdere appartementen waar ik gezeten heb.

Beide locaties als een soort "off-limits" voor de bewoners overigens, gebruikt voor kabel verloop tussen de verdiepingen.

Belangrijkste reden dat je het niet snel zult zien binnen de meer consumenten markt is denk ik eerder dat de vraag hiertoe gewoon erg beperkt zal zijn. Het is toch al snel aan de riante kant voor het beperkte aantal kabels dat je terug vindt in de gemiddelde meterkast. Nog buiten beschouwing gelaten dat de gemiddelde meterkast voor weinig anders gebruikt wordt dan het opbergen van overtollig schoeisel :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
psychodude schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:46:
[...]
Nog buiten beschouwing gelaten dat de gemiddelde meterkast voor weinig anders gebruikt wordt dan het opbergen van overtollig schoeisel :+.
Aaaaarghghghghghhghghg :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
Er zijn ook hele smalle/low profile bedradingskokers hoor.

https://www.conrad.nl/nl/...1960046.html?refresh=true

[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 02-01-2025 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
John245 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:44:
[...]

@Annuk wat voor problemen heb jij dan met die deksels?
Werk regelmatig met lengtes van plm. 4m en de bedradingskokers zitten vaak flink vol, om dan fatsoenlijk het deksel erop te krijgen (en vaak te weinig werkruimte eromheen) valt vies tegen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Annuk schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Werk regelmatig met lengtes van plm. 4m en de bedradingskokers zitten vaak flink vol, om dan fatsoenlijk het deksel erop te krijgen (en vaak te weinig werkruimte eromheen) valt vies tegen
Die bedradingkokers hebben ook een maximale vulling :) En kabelclips voorkomen ook dat de kabels eruit vallen wat het plaatsen van het deksel makkelijker maakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnmDRiL-1mdRCUMLd1DZFAKFpf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3qGqb1FIoxwszgyp5sbAcTE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
John245 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Die bedradingkokers hebben ook een maximale vulling :) En kabelclips voorkomen ook dat de kabels eruit vallen wat het plaatsen van het deksel makkelijker maakt.
[Afbeelding]
Heerlijke foto! Zo mogen er meer voorbijkomen mbt netwerkkabels ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
austin_77 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:55:
[...]

Heerlijke foto! Zo mogen er meer voorbijkomen mbt netwerkkabels ;)
Er zitten ook netwerkkabels in alleen in dit gedeelte niet zoveel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
Frantic schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:05:
Zijn er nog speciale connectoren die je aan cat6 buitendraad moet krimpen? Of maakt dit niet uit, ze komen vaak toch in een ip6# behuizing uit..
Iemand O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• C-dude
  • Laatst online: 06-06 11:25
John245 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Er zitten ook netwerkkabels in alleen in dit gedeelte niet zoveel :)
Ah, hier ook van die kabelgoten gebruikt om de kabels netjes weg te werken :), enorm gemakkelijk en handig.
Komende vanuit de kruipkelder ook verwerkt in kabelgoten, netjes tegen een plaat bevestigd.
(Fotos)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Running-Genius
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:46
Nee, hier zijn geen speciale voor, gewoon de connector pakken die bij je kabel hoort. Wel zijn er eventuele koppelbehuizingen beschikbaar zoals onderstaande Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NDCfYG0QT_02BPtab3PO7Snwh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhX5kbPQCONQ4Sz63DkKLDjY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 08:04
Naar aanleiding van post RobbieB in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" van @RobbieB mijn eigen draai aan gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wk8jsNeiXtBJxFy5TL8EQi6h_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aa6VUfGuLliMqeYPcAXKUc2u.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruikte spullen
  • Logilink Professional 19" 3u muurbeugel
  • kabeldoorvoer met borstelstrip 1u
  • TP-LINK netwerk switch 16-poorts met 8-poorts PoE+ (TL-SG1016PE)
  • ATTEMA VK bedradingskoker inclusief deksel 40x60 (HxB) - grijs
  • BRENNENSTUHL stekkerdoos Bremounta met schakelaar 6-voudig
Kabelgoot hier al eerder besproken, extra bezorgkosten 25e, stond hier om 07:00 's ochtends een giga vrachtwagen voor de deur met een gootje 8)7 Heb nog een stuk van 2 meter over.

Volgende stap is denk ik het vervangen synology op plankje door een rackmounted variant. De extra POE poortjes wellicht in de toekomst gebruiken voor wat cameras.

Grappig toch hoeveel plezier je kan beleven aan iets wat eigenlijk 99,9% van de tijd achter een dichte deur zit.

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 23:33

McLambo

MTB Junky

Donaldinho schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:19:
Naar aanleiding van post RobbieB in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" van @RobbieB mijn eigen draai aan gegeven.

[Afbeelding]

Gebruikte spullen
Kabelgoot hier al eerder besproken, extra bezorgkosten 25e, stond hier om 07:00 's ochtends een giga vrachtwagen voor de deur met een gootje 8)7 Heb nog een stuk van 2 meter over.

Volgende stap is denk ik het vervangen synology op plankje door een rackmounted variant. De extra POE poortjes wellicht in de toekomst gebruiken voor wat cameras.

Grappig toch hoeveel plezier je kan beleven aan iets wat eigenlijk 99,9% van de tijd achter een dichte deur zit.
Ben jij bekend met de afmetingen van de rackmounted varianten van Synology? 8) (en het lawaai)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 23:31
McLambo schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Ben jij bekend met de afmetingen van de rackmounted varianten van Synology? 8) (en het lawaai)
Vergeet ook de prijs niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 08:04
McLambo schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:53:
[...]

:D nope, maar ik begrijp dat ik net 1k aan hardware bespaard heb? Zag wel dat bv een RS422+ maar 32cm diep is dus wat dat betreft valt het wel mee. Had verder nog geen onderzoek gedaan of je daarmee ook wat simpele docker containers kan draaien, maar die draaien nu ook op een 220+ dus zo'n vaart zal dat niet lopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Donaldinho op 03-01-2025 12:39 ]

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Donaldinho schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:35:
[...]

:D nope, maar ik begrijp dat ik net 1k aan hardware bespaard heb? Zag wel dat bv een RS422+ maar 32cm diep is dus wat dat betreft valt het wel mee. Had verder nog geen onderzoek gedaan of je daarmee ook wat simpele docker containers kan draaien, maar die draaien nu ook op een 220+ dus zo'n vaart zal dat niet lopen.
Eén en ander een kwestie van smaak denk ik.

Maar om eerlijk te zijn vind ik de geluidsbelasting van bijvoorbeeld de RS422+ wel mee vallen, zie:
YouTube: Synology RS422+ Rackstation NAS Noise Tests

Ja, sommige disk keuzes onder load zorgen voor meer geluidsbelasting. Maar dit is eigenlijk niet heel gek anders dan hetgeen je ook met je huidige setup kan verwachten.

Zie bijvoorbeeld ook deze test met een non-racked synology NAS:
YouTube: Synology DS1522+ NAS - Noise Tests with HDDs and SSDs

Je kunt kijken of NASCompares ook specifiek jouw variant ooit getest heeft indien je wilt.

Je betaald wel een redelijk premium tarief voor rackmount. Iets waarbij je je kunt afvragen of het dit premium tarief waard is, zodra je het in de meterkast ergens komt op te hangen.

Indien het je enkel gaat om de computational resources, heeft Synology natuurlijk ook gewoon een selectie aan niet-rack mounted alternatieven met veel opties. Waarbij nota bene voor meeste huis-tuin en keuken applicaties je overigens bijzonder weinig nodig hebt.

Zaken waar je in de praktijk met een wat oudere synology NAS nog wel eens tegenaan loopt is niet zozeer performance op zich, maar gebrek aan bepaalde instruction sets zoals bijvoorbeeld AVX indien je bijvoorbeeld de laatste versie van MongoDB op je NAS zou willen draaien voor homebrew toepassingen. Ook bijvoorbeeld ARM vs x86 CPU is bepalend voor je opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:05
Donaldinho schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:19:

[Afbeelding]

Gebruikte spullen

Mooi gedaan! Ik ben altijd jaloers op mensen met ruimte in hun meterkast. Bij mij past de groepenkast erin en dat was het wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 16:59
Voor mij accespoint en deurbel krijg ik na de verbouwing een inbouwdoos. Daar wil ik een keystone in plaatsen en van daaruit een korte patchkabel naar het accespoint trekken. De keystone komt dus niet in een inbouwraam/frame. Moet ik dan nog speciale keystones gebruiken, of is onderstaande bijvoorbeeld prima?
https://www.sandervunderi...-6-toolless-per-stuk.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Phoolie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:15:
Voor mij accespoint en deurbel krijg ik na de verbouwing een inbouwdoos. Daar wil ik een keystone in plaatsen en van daaruit een korte patchkabel naar het accespoint trekken. De keystone komt dus niet in een inbouwraam/frame. Moet ik dan nog speciale keystones gebruiken, of is onderstaande bijvoorbeeld prima?
https://www.sandervunderi...-6-toolless-per-stuk.html
Tenzij je de buis van bovenaf de doos in krijgt EN deze goed waterdicht kunt afwerken lijkt me dit opzich niet heel handig om daar een inbouwdoos voor te gebruiken.
En ja er zijn waterproof connectoren maar dan krijg je een vrij lang ding die sowieso niet in een inbouwdoos past, oftewel dan zou ik de door jou gekozen keystones gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tellorian
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Mijn Hubo heeft die Attema VK bedradingskokers liggen, maar ik kan ze helaas niet op de website vinden. Misschien kan je eens kijken als er eentje in de buurt zit?

Even langsgegaan, moest toch nog wat hebben. Zij noemen het een leidinglijst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BV3O4uWrPP0TtgeU5ydbD63rDoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGX0SyTHT6f9aUMBGHiRQPjg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door tellorian op 07-01-2025 17:41 . Reden: Toevoegen foto schapkaart ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• siddler
  • Laatst online: 10:39
Ik heb recen bedradingskokers van 40mm x 60mm bij Reichelt besteld. Ze zijn wel maar 1m lang, maar daardoor ook een prima prijsje en lage verzendkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Annuk schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Tenzij je de buis van bovenaf de doos in krijgt EN deze goed waterdicht kunt afwerken lijkt me dit opzich niet heel handig om daar een inbouwdoos voor te gebruiken.
En ja er zijn waterproof connectoren maar dan krijg je een vrij lang ding die sowieso niet in een inbouwdoos past, oftewel dan zou ik de door jou gekozen keystones gebruiken.
Dit advies snap ik niet helemaal, waarom moet het waterdicht zijn als het binnen hangt? Of weet jij meer dan ik?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
DutchKel schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Dit advies snap ik niet helemaal, waarom moet het waterdicht zijn als het binnen hangt? Of weet jij meer dan ik?
@Phoolie ik ging ervanuit doordat ik deurbel las (en niet helemaal bij met m'n kop) dat het voor buiten bedoeld was 8)7

Als het voor binnen is maakt het dus helemaal niets uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
siddler schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:23:
Ik heb recen bedradingskokers van 40mm x 60mm bij Reichelt besteld. Ze zijn wel maar 1m lang, maar daardoor ook een prima prijsje en lage verzendkosten
Dit is wel het handigste om te bestellen. Ook al heb je een langere lengte nodig, dan zie je hoogstens dat de deksel niet uit één stuk is. Dat lijkt me voor een meterkast geen enkel probleem. En in het grijs valt het al snel weg c.q. niet meer op. Goede tip!

En een kleinere deksel is ook nog eens makkelijker om te plaatsen dan zo'n lange bij een volle goot.

[ Voor 7% gewijzigd door Skynett op 07-01-2025 18:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06 22:04
Sterker nog, ik heb een koker van 2m besteld en opgehangen en later de deksel in tweeën gedeeld omdat ik dat makkelijker werken vind dan zo'n lange deksel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 16:59
Annuk schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:27:
[...]

@Phoolie ik ging ervanuit doordat ik deurbel las (en niet helemaal bij met m'n kop) dat het voor buiten bedoeld was 8)7

Als het voor binnen is maakt het dus helemaal niets uit ;)
Die deurbel komt gewoon buiten te hangen, dus heel gek was je gedachte niet. De accespoints komen wel binnen te hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:09
XiMMiX schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:31:
let op met dit soort USB apparaten. Ze zijn ontworpen als opladers. Ik heb er hier meerdere die als je een 2e apparaat aansluit de eerste aansluiting een paar seconden uit zet. Voor opladen geen probleem, wel als je het gebruikt om een Pi oid te voeden.
Je moet ook opletten met usb-pd voltages, sommige kunnen maar 1 voltage leveren. Dus 9V op aansluiting 1 en 5V op aansluiting 2 lukt niet.
Even terugkomend op de 'USB voeding' discussie van een tijdje terug. Ik heb een aantal devices in mijn meterkast die 5V <2A zijn, maar een eigen power-brick hebben. O.a. Hue Bridge en Cisco ATA. 5V betekent geen raar gedoe met USB-PD, dus ik dacht een betrouwbare lader met meerdere USB poorten te kopen, icm USB-barrel kabels zoals deze. Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt heel simpel, maar ik zie het hier nooit voorbij komen, dus misschien zie ik iets over het hoofd...?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Het werkt vaak wel, beetje afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte kabels althans. Vergelijkbaar als dat je bijvoorbeeld ook splitters voor POE hebt waarmee je de Hue Bridge bijvoorbeeld van stroom kunt voorzien.

Nadeel is natuurlijk dat je een apparaat van stroom voorziet op een wijze waarmee het niet door de fabrikant bedoeld is. Dit kan potentieel schadelijk zijn, maar hoeft zeker niet.

Qua nette afwerking vind ik het persoonlijk overigens vaak maar weinig voordeel hebben. Maar hangt een beetje af van waar je het positioneert. In een meterkast is er tenslotte vaak afdoende ruimte om de kabellengte eigenlijk nagenoeg altijd wel netjes weg te werken. Heb je een Philips bridge echter ergens in bijvoorbeeld een klein 10" rack staan, ja, dan kan een elegantere optie zijn om dit soort oplossingen te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 13:46
Tom Paris schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:54:
[...]

Even terugkomend op de 'USB voeding' discussie van een tijdje terug. Ik heb een aantal devices in mijn meterkast die 5V <2A zijn, maar een eigen power-brick hebben. O.a. Hue Bridge en Cisco ATA. 5V betekent geen raar gedoe met USB-PD, dus ik dacht een betrouwbare lader met meerdere USB poorten te kopen, icm USB-barrel kabels zoals deze. Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt heel simpel, maar ik zie het hier nooit voorbij komen, dus misschien zie ik iets over het hoofd...?
Let met die barrel kabels op met de polariteit. Sommige apparaten verwachten center positief, sommige center negatief. De website die je linkt geeft aan dat de kabel voor Hue is, dus ik verwacht dat dat wel zal werken. Maar dat betekent niet dat het ook werkt voor je ATA, zelfs als het dezelfde maat barrel is.
Wat betreft de lader. Ik heb hier 1 lader met meerdere USB poorten die alleen 5V doet, geen PD of QC. Die schakelt poort 1 niet tijdelijk uit als je poort 2 aansluit.
Maar heb een aantal laders die wel PD functionaliteit hebben en die zetten poort 1 uit als je poort 2 aansluit. Zelfs als beide aangesloten apparaten gewoon 5V non-PD, non-QC zijn.
In hoeverre dit extrapoleert naar andere laders kan ik niet zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:42

Tubby

or not to be

Vandaag de kabels van ons kantoortje achter netjes in m’n patchpaneeltje afgewerkt in de meterkast.

Verder een beetje teleurgesteld in de lengte van die ubiquity patch kabeltjes (15cm) 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tASB9_5vtFPw_sw4cFDt38vQxPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDapoxTCpCDxSjaRUuhW3Sfq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hier nou meerdere apparaten hangen op 5V, bestaat er iets van een multiport 5V Voeding of UPS achtig ding om die apparaten allemaal aan te hangen?

[ Voor 12% gewijzigd door Tubby op 11-01-2025 16:12 ]

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Tubby schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:58:

Verder een beetje teleurgesteld in de lengte van die ubiquity patch kabeltjes (15cm) 😅
15 cm is 15cm :)
Ik heb hier nou meerdere apparaten hangen op 5V, bestaat er iets van een multiport 5V Voeding of UPS achtig ding om die apparaten allemaal aan te hangen?
Je kunt zoiets zoeken en zelf de 5v kabels afknippen en aansluiten: https://www.tinytronics.n...ing-power-supply-lrs-50-5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Klopt als een bus, in dit geval 14.5cm en op deze lengte zijn de stekkertjes relatief best groot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
Je kan natuurlijk ook een wat handiger poort nemen..... maar ze zijn zoals bedacht, bedoeld voor 2 units boven elkaar. Maar Amazon verkoopt ook voor weinig een setje met cat7 30cm kabeltjes. In de praktijk zijn die ook erg kort :-).

[ Voor 44% gewijzigd door TweakGP op 11-01-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Mini-me schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:16:

Je kunt zoiets zoeken en zelf de 5v kabels afknippen en aansluiten: https://www.tinytronics.n...ing-power-supply-lrs-50-5
Eigenlijk was ik op zoek naar uitvoering: APC Back-UPS Connect 12Vdc 36W, lithium-ion, mini network ups met een blik usb-c poortjes. Maar dat (lijkt) niet te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 12:03

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Vandaag de kabels van ons kantoortje achter netjes in m’n patchpaneeltje afgewerkt in de meterkast.

[Afbeelding]

Ik weet niet of dit is wat je zoekt, maar Ikea heeft een 3-poorts USB lader. Ik heb er meerdere van in gebruik

https://www.ikea.com/nl/n...t-3-poorten-wit-60539177/

Teardown:
YouTube: IKEA SMÅHAGEL USB charger teardown (shorter version)

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:05
Ik heb zelf een deel opgelost met PoE adapters voor bijvoorbeeld mijn Hue bridges. Scheelt ook weer 2 adapters in de stekkerdoos.

Maar een tijdje terug kwam ik onderstaande discussie tegen, ook wel een interessante oplossing;

https://unifi-forum.nl/on...ict-ruimte.113/post-58902

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 23:31
Tubby schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Eigenlijk was ik op zoek naar uitvoering: APC Back-UPS Connect 12Vdc 36W, lithium-ion, mini network ups met een blik usb-c poortjes. Maar dat (lijkt) niet te bestaan.
Heb je dit artikel al gezien?
Superhuuper schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:05:
Maar een tijdje terug kwam ik onderstaande discussie tegen, ook wel een interessante oplossing;

https://unifi-forum.nl/on...ict-ruimte.113/post-58902
Misschien mogelijk best een interessante oplossing, maar aangezien die achter een login staat zullen velen het nooit weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

In deze richting is uitvoering: Anker 543 Charger (65W II) dan ook voldoende, de apparaten erachter komt opgeteld niet over die 65w

Eigenlijk zat ik meer in de richting van een powerbank te kijken omdat je dat ook wat stroomuitval kan opvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Dronium schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Misschien mogelijk best een interessante oplossing, maar aangezien die achter een login staat zullen velen het nooit weten.
Dat forum topic heeft t over aliexpress laders, voor mij is ali in combinatie met 230v een no-go; te weinig kwaliteit / controle daarop.

[ Voor 18% gewijzigd door Tubby op 12-01-2025 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Tubby schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:49:
In deze richting is uitvoering: Anker 543 Charger (65W II) dan ook voldoende, de apparaten erachter komt opgeteld niet over die 65w

Eigenlijk zat ik meer in de richting van een powerbank te kijken omdat je dat ook wat stroomuitval kan opvangen.
Let er op dat powerbanks vanuit safety oogpunt natuurlijk niet echt bedoeld zijn om te fungeren als UPS. Onbeheerd laden is sowieso al niet aan te bevelen. Passthrough laden onbeheerd al helemaal niet.

Voor deze usecase zou ik persoonlijk eigenlijk eerder gewoon dan ook kiezen voor een UPS.

Indien het gaat om een single device, dan is een mini UPS van APC bijvoorbeeld vrij elegant:
https://www.dustinhome.nl...fi-routers-ip-cameras-etc

Gaat het om meerdere devices, dan zijn er natuurlijk enkele opties te overwegen:
- Multipele single unit UPS' als bovenstaand.
- UPS met multipele reguliere stopcontacten, als bijv.: https://www.dustinhome.nl...-schuko-stopcontact-500va
- UPS met inbegrepen USB ports, als bijv.: https://www.dustinhome.nl...-opladers-1-usb-datapoort

En mocht je Ubiquiti gebruiken, natuurlijk hun eigen UPS te overwegen voor hun producten:
- https://eu.store.ui.com/eu/en/products/usp-rps

Voordeel van een UPS van een bedrijf als APC is nota bene de equipment protection policy. In tegenstelling tot de ali express meuk, heb je tenminste gewoon een betrouwbaar bedrijf welk een verzekerde waarde aan productverlies hangt. Zelf overigens nog nooit gebruik van hoeven te maken, nooit problemen gehad met mijn APC producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Ja, dat is wel een beetje wat ik zoek, maar met meer USB poorten. Die stopcontacten zijn wat overbodig bij al die DC apparatuur.

De oplossing van Ubiquity is ook netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-06 22:30
Maar die van Ubiquiti is toch geen UPS? Hoogstens een extra redundante voeding voor je apparatuur voor als de interne voeding overlijdt. Maar er zitten geen accu’s in

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

jk-5 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:37:
Maar die van Ubiquiti is toch geen UPS? Hoogstens een extra redundante voeding voor je apparatuur voor als de interne voeding overlijdt. Maar er zitten geen accu’s in
Dat is een gemiste kans, UPS lijkt mij bij uitstek een functie voor zo’n apparaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
jk-5 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:37:
Je hebt gelijk zie ik. Het is enkel de mission critical welk een interne batterij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-06 22:30
psychodude schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:40:
[...]

Je hebt gelijk zie ik. Het is enkel de mission critical welk een interne batterij heeft.
Gemiste kans wel, zo’n oplossing was leuk geweest met accu

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPcYN9z6GyMdCtGNUB0aTA4Nv_Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/grBY1Seu80anGj8WjcaQjuTa.jpg?f=user_large
Wel eens aan zoiets gedacht?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Laurian
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 15:57
Het afgelopen half jaar ben ik geïnspireerd door dit forum ook aan de slag gegaan.

De startsituatie was als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKa6sTUYdaQ-4XZ55M5amqFX4nY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNrL4NXI9JkqTxGjxayFBHSa.jpg?f=fotoalbum_large
Problemen hierbij:
- onoverzichtelijk
- geen plek voor de voeding van alle POE camera's
- niet voorbereid op 4gb glasvezel

Tussenstap
Ik ben begonnen met een 6U rack op zijn zij op te hangen, geïnspireerd door Sander12345 en https://www.reddit.com/r/...1avy364/my_not_10k_setup/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjZ5GoHIYmkkBXUDB96QbyqoQa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uov1nm9yr3oNVBld5sR0FBKZ.jpg?f=fotoalbum_large
en daarbij zoveel mogelijk ubiquiti kabeltjes te gebruiken.
Probleem was dat het nog steeds een kabelspaghetti bleef.
Tevens kwam ik erachter dat ik eigenlijk maar ca 29cm diepte in de meterkast heb. Dus rack-apparatuur die dieper is valt af, helaas. Zo ook de Pro Max 24 POE die ik eigenlijk wilde (32,5 cm diep), de Pro HD 24 POE (40cm diep) of de Enterprise 24 POE (32,5 cm). De enterprise XG 24 (28,5cm) had wel gekund, maar ja, geen POE en werd me ook iets te gek.
Tevens bleek dat ik rekening moest houden met een gasleiding, waardoor ik 2u niet de maximale diepte kan gebruiken. En ook de aardleiding bij de meterkast zorge voor 1u verliep aan diepte.

Huidige stand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbUtepjAtgWCMswcxof_bDQ0uW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Shyi83le7LwhcmZJAfUkHK1p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1270JSsrCdLCUViG72lSf_ID4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbiFcnYfBX5bji6xQApsiunB.jpg?f=fotoalbum_large
Met de kerst nog een aantal verbeteringen doorgevoerd:
- aardleiding van de meterkast omgeleid, zodat deze ook via de linkerkant loopt en via de rechterkant achter de gasleiding, zodat ik de volle diepte van de meterkast kan gebruiken voor de UDM.
- CAI afgekoppeld
- Dataleidingen met flexibele buis verder laten doorlopen en vastgezet.
- ECU-C meter van zonnepanelen in een aparte beschermdoos gezet
- UDM geïnstalleerd
- Pro Max 16 POE geïnstalleerd
- Pro Max 16 geïnstalleerd
- 2x 24-port patch panel met ZOERAX keystones
- Flex XG op universeel paneel gemonteerd
- 2x 10G STP to RJ45 adapter
- Etherlighting kabels gekocht
- 2x direct attach cables (waarom is er geen 0.2 m direct attach cable in wit??)
- Kabelgoten gebruikt
- Extra patch panel aan linkerkant gemaakt met keystones. Vanuit daar lopen er dan CAT8 kabels bovenlangs in de meterkast naar de rechterkant.
- Verlichting aangebracht die op de UPS is aangesloten (om de rest van het werk makkelijk te kunnen uitvoeren)
- Plank gemaakt om dingen bij de hand te houden.

Vervolg
- De kabeltjes waar 10Gb overeen gaat (bovenaan) upgraden met etherlighting cables: UACC-Cable-Patch-EL-C6A-0.15M-W
- Internet upgraden naar 2gb bij Odido en 4gb bij KPN zodra dat kan
- Kabels aan de onderkant wat netter afwerken

Wat vinden jullie ervan? Hebben jullie nog suggesties? Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Ziet er strak uit 8] de diepte kun je weinig aan veranderen dus dat is wel een gegeven helaas.

Is dat daar bovenin een APC?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurian
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-06 15:57
Tubby schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:17:
Ziet er strak uit 8] de diepte kun je weinig aan veranderen dus dat is wel een gegeven helaas.
Is dat daar bovenin een APC?
Dank. Ja dat is een APC (APC Back-UPS BE850G2-GR). Alle stroom in de meterkast loopt via de APC. De stroom komt op een aparte groep vanuit de groepenkast naar het stopcontact. Vandaar gaat het naar de APC/UPS. En die doet surge protection+backup power naar de rest van de verdeeldozen (linksboven, rechtsonder) en de UDM-SE en de 2 ProMax 16's. Er staat nog een andere UPS bij de server in de garage.
Op deze manier blijft home assistant, e.d. nog even doordraaien als er een stop uitvliegt of de stroom er even af moet in de rest van het huis. Daarnaast kun je dan altijd in de meterkast even nog wat stroom pakken.

[ Voor 43% gewijzigd door Laurian op 12-01-2025 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Aha, de server verklaart de aanwezigheid van de Flex XG :)

die zou nog vervangbaar kunnen zijn door uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Aggregation, die zijn ook best ondiep en hebben meer SFP+ poortjes; dan kun je hier in de meterkast alles met DAC doen.

[ Voor 46% gewijzigd door Tubby op 13-01-2025 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik wil voor de nieuwe laadpaal een CAT6 kabel splitsen in 4 aders RJ45 voor internet (100MB is voldoende voor de laadpaal) en 4 aders voor de verbinding met mijn slimme P1 meter. Helaas geen mogelijkheid om een tweede kabel te trekken.

Het idee was daarom om dit te gaan doen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
RJ45 stekker meterkast
1) wit/groen
2) groen
3) oranje/wit
4) oranje

RJ45 laadpaal kant
1) wit/groen
2) groen
3) oranje/wit
4) oranje

RJ9 stekker meterkast
1) wit/blauw
2) blauw
3) wit/bruin
4) bruin

RJ9 stekker laadpaal
1) wit/blauw
2) blauw
3) wit/bruin
4) bruin

Zou dit gaan werken en is dit juiste volgorde aan allebei de kanten? Of moet ik de andere kant "reversen"?

Het idee is overigens om in de meterkast een opbouw doos te plaatsen met 2 keystones. Maar ik kan geen RJ9 keystone vinden.. zou een 6P4C RJ11 keystone wel werken? Dan heb ik twee aders niet in gebruik?

De laadpaal vraagt om een RS485 a+b + gnd + voeding verbinding.

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 13-01-2025 11:30 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

volgens mij is RJ9 de middelste 4 pins, vergelijkbaar als dat RJ11 de middelste 6 pins van RJ45 is. Of dat ook twisted om de middelste pair moet zijn weet ik niet.

Dus RJ9 male gaat wel in een RJ11 female passen, maar connect dus alleen op de middelste 4 pins

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

P1 is toch ook rj11?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoanV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-06 18:05
Workaholic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:29:
Ik wil voor de nieuwe laadpaal een CAT6 kabel splitsen in 4 aders RJ45 voor internet (100MB is voldoende voor de laadpaal) en 4 aders voor de verbinding met mijn slimme P1 meter. Helaas geen mogelijkheid om een tweede kabel te trekken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
RJ45 stekker meterkast
1) wit/groen
2) groen
3) oranje/wit
4) oranje

RJ45 laadpaal kant
1) wit/groen
2) groen
3) oranje/wit
4) oranje

RJ9 stekker meterkast
1) wit/blauw
2) blauw
3) wit/bruin
4) bruin

RJ9 stekker laadpaal
1) wit/blauw
2) blauw
3) wit/bruin
4) bruin

Zou dit gaan werken en is dit juiste volgorde aan allebei de kanten? Of moet ik de andere kant "reversen"?

Het idee is overigens om in de meterkast een opbouw doos te plaatsen met 2 keystones. Maar ik kan geen RJ9 keystone vinden.. zou een 6P4C RJ11 keystone wel werken? Dan heb ik twee aders niet in gebruik?

Voelt een beetje beunhaas (maar dat maakt het leuk :P )
Maar pinout lijkt me correct zo, andere kant niet "reversen"

Zie ook niet waarom een RJ11 keystone niet zo werken, je kunt het uiteraard ook eerst proberen met een normale rj45 keystone (goed gelabeld uiteraard :+ )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Workaholic schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:29:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
RJ45 stekker meterkast
1) wit/groen
2) groen
3) oranje/wit
4) oranje

RJ45 laadpaal kant
1) wit/groen
2) groen
3) oranje/wit
4) oranje

RJ9 stekker meterkast
1) wit/blauw
2) blauw
3) wit/bruin
4) bruin

RJ9 stekker laadpaal
1) wit/blauw
2) blauw
3) wit/bruin
4) bruin

Voor vier aders 100Mbps verbinding gebruik je pin 1,2,3 en 6 van de RJ45 connector.
Op zich maken de kleuren niet uit, als de paren maar kloppen, maar om het logisch te houden zou ik gewoon het standaard houden en niet een eigen volgorde bedenken.

1 = oranje wit
2 = oranje
3 = groen wit
6 = groen

Wat betreft de laadpaal, als het een simpel signaal is met een niet al te hoge spanning en niet al te lang qua afstand moet het kunnen.
Volgens mij RJ12

[ Voor 4% gewijzigd door bjusterbaarlik op 13-01-2025 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:03

rally

Deyterra Consultancy

Je kan ook gewoon een RJ45 splitter kopen.

Zoiets als dit.
https://www.bol.com/nl/nl...adapter/9200000131659380/

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 15-01-2025 15:03 . Reden: Referall verwijderd ]

http://www.deyterra.com

Pagina: 1 ... 119 ... 122 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2