Voorgeschiedenis
hier te lezen vanaf
deze post.
Nieuwbouwwoning van familie. Heb eigenlijk geen invloed gehad op waar eventuele aansluitingen e.d. zouden komen; dus maar roeien met de spanen die ik had.
Eigenlijk alleen een aansluiting voor een AP in de hal en in het kookeiland kunnen regelen.
Daarom op de eerste verdieping helaas geen (plafond)aansluiting(en) voor AP's.
Alle netwerkaansluitingen van de begane grond (en bijgebouw) kwamen uit in de meterkast; die van de 1e verdieping in de techniekruimte op de 1e verdieping.
Wel een meevaller dat de meterkast en onderstaande techniekruimte direct boven elkaar zitten en de elektricien wat loze leidingen tussen deze 2 ruimtes had liggen. Dus de aansluitingen van de meterkast zijn naar boven gebracht en daar komen dus nu alle netwerkaansluitingen bij elkaar:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Kan het netter? Vast wel, maar ik ben allang blij dat het tenminste enigszins netjes bij elkaar zit.
Verder weinig spannends; alleen 2 patchpanels, een switch (
uitvoering: Ubiquiti Unifi Switch Gen 2 (48-poorts, 195W PoE+)) en onderin ligt een
HP T620 (Debian) maar daarop Tailscale en de Unifi controller.
Beide komen van Marktplaats.
Ik wilde een fanless POE-switch met minimaal 24 aansluitingen.
POE vanwege de AP's en intercomsysteem en fanless vanwege geluid (van wat ik lees kunnen 24/48 poorts POE switches soms behoorlijk geluid maken en dit zit vlakbij slaapkamers)
Ze zullen waarschijnlijk nooit alle 24 tegelijk gebruiken (slaapkamers hebben bijvoorbeeld meerdere aansluitingen) maar het zou het wel irritant zijn dat mochten ze een keer wat in de muur prikken; ze eerst in deze kast moeten kijken of ze wel aangesloten zitten.
En met dat in het achterhoofd was 24 eigenlijk op het randje en dan kom je gelijk op een 48 model.
Flink overkill, maar tweedehands gelukkig goedkoop aan gekomen.
Ik weet dat de Unifi Controller niet 24/7 hoeft te draaien en eventueel op een PC geïnstalleerd kon worden, maar uit gemak toch maar op een T620 gezet; die kostte op Marktplaats net zoveel als een nieuw geheugenkaartje.
Bewust geen router/gateway want dat is toch meer gedoe bij glasvezel ISP's en ik heb ook de
tips van hier genegeerd door de ISP modem (Caiway Nokia XS-2426G-B) niet in deze kast te zetten maar in de meterkast te laten.
Het idee is dat ze eenvoudig (jaarlijks) van ISP kunnen wisselen en vaak is installatie ook nog gratis.
Dan hoeven deze monteurs alleen maar in de meterkast de modem en de TV-decoder(s) te wisselen en hoeven die niet in deze kast te gaan rommelen.
(En achteraf had zo'n modem waarschijnlijk niet of nauwelijks meer in dit rack gepast)
De kast blinkt overigens niet uit in bouwkwaliteit (en dat is te zien) maar is op zich wel stevig en voldoet verder.
Members only:
Inloggen
Wifi wordt verzorgd door driemaal een
uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+.
Een in de hal aan het plafond, een in het kookeiland (maar ligt nu nog in de TV-kast) en een in het bijgebouw.
Die laatste zit met nano tape achter een wasmeubel geplakt/verstopt:
Members only:
Inloggen
Maar 2 AP's in huis lijkt niet voldoende.
Daar was ik destijds ook al bang voor (
Piet91 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4").
Met 2 AP's beneden is op de begane grond wel voldoende dekking, maar boven is het slecht.
Ondanks dat ze veel open ruimtes en vides hebben is daar erg slecht signaal; betonnen vloeren zijn dus echt killing.
Wat wel heel bijzonder is, dat op de overloop nog enigszins signaal is van de hal AP maar zodra je letterlijk de drempel van slaapkamer 3 en 4 overstapt je praktisch nul bereik hebt terwijl je daar toch bijna recht boven de AP zit. (kwam ik achter omdat 2 IP-camera's in de slaapkamers prima verbinding hadden met de Nokia, maar na overstap naar Unifi geen verbinding konden krijgen; nu dus bedraad aangesloten i.p.v. wifi)
En dat is zelfs op 2.4GHz. met zendvermogen op max. (wat niet ideaal is, maar om toch nog enig bereik boven te hebben moet dit nu). Op de 1e verdieping via 5GHz. verbinden hoef ik niet eens te proberen.
Zal misschien ook niet helpen dat de hal AP net 'om het hoekje' achter een muur zit en niet wat meer centraal in de hal. (al is het dan nog steeds 1 open ruimte (hal, overloop, open deur naar slaapkamers) dus bijzonder dat verbinding zó slecht is)
Dus ik ben bang dat er boven ook nog wel 1 of 2 AP's moeten komen en die zullen dus helaas aangesloten moeten worden op de wandaansluitingen, maar misschien kunnen die wel boven op een (kleding)kast o.i.d. gelegd worden, uit het zicht.
(En nee; die 'wall' varianten vind ik persoonlijk niet echt wat. Gemonteerd op meervoudig wandcontactdoos vind ik het lelijke puisten aan de muur (bij eigen enkele wandcontactdoos is het iets beter) en ze zijn bijna 2x zo duur als de reguliere modellen).
Opvallend overigens, dat toen de Nokia nog voor wifi zorgde, deze veel beter 2.4GHz. dekking in huis gaf dan deze 2 U6+ bij elkaar, maar goed; wifi blijft ondoorgrondelijk...