Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:55
Deze zut gaat straks over in een 19 inch rack met legborden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7mYhrO7jjBjuC8iL299XdXFxeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVonda89a0sHj3155HHzJ8rr.jpg?f=fotoalbum_large

Een van de dingen die netjes weggewerkt moet worden is een te lange fiber kabel. Die groene.
Die loopt van zolder naar de kelder en is makkelijk 5 meter te lang.
In het verleden lag deze opgedraaid in 3d geprinte houders die aan een plank elders gemonteerd waren. Deze.

Hoe kan ik dit netjes wegwerken in de patchkast?
Ik zat eraan te denken om een stuk hout op maat te zagen en deze houdertjes er weer op te schroeven. Stukkie hout kan dan tevens dienen als een extra legbord.
Maar misschien zijn er mooiere oplossingen voor het wegwerken van excessieve lengte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:55
Oprollen en met klitteband borgen aan de zijkant in de 19" kast, naast de planken. Is niet zo spannend. Er zijn ook kastjes/lades waar je de overlengte van fiber in kan oprollen, maar dat gaat meestal over vaste bekabeling, en niet over wat in feite een patchkabel is.

[ Voor 9% gewijzigd door Skynett op 26-03-2025 14:23 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xevoo
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Hoi Allemaal,

Recentelijk een ander huis gekocht uit '91, waar vrijwel alle kamers nog zijn voorzien van een telefoon- of COAX aansluiting. Nu zou ik deze graag gaan vervangen voor CAT6 bekabeling.

Waar ik een beetje mee zit is het volgende:
Alle bekabeling komt uit in de meterkast, op zich prima, maar hier is niet echt ruimte om het heel netjes weg te werken.
Onder de meterkast, in de kelder, is in principe genoeg ruimte om alles netjes in een kleine patchkast weg te werken. Maar dat zou betekenen dat ik dan een groot genoeg gat zou moeten maken tussen de meterkast en de kelder, om ongeveer ~15 kabels door te voeren.

Ook zou dan alsnog in de meterkast alles netjes doorgevoerd moeten worden van bovenin de meterkast, naar onderin de meterkast.

(Ja, alles is nu nog een bende, en moet nog netjes weggewerkt worden. Ook moet de groepenkast nog aangepakt worden.)

Op dit moment heb ik de volgende apparatuur:
- UCG Ultra
- US8 60W (4 PoE)
- U6 Pro x 1
- UAP AC LR x 2

Het idee is om dus alle bekabeling op 1 plek uit te laten komen op een patchpaneel, de switch te upgraden, en vanaf daar verder te gaan.

Wat denken jullie? Gewoon een plank links in de meterkast monteren, en alles daar netjes op afwerken? Of toch de "moeilijkere" weg en alles doorvoeren naar beneden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YOB4_jIJPYTo-m9JwhcSMkwZi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgRds7qnFo9EB7d7aatNVvtj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mUnQPA4JG1P4NAuaRQh622tRYw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8XVJGHLKtmMRnfec7nBCq2G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4RXHnOKibTsdd8ysVT4_91-0Zc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWI0F3g9ZN1yjirH43pbCl3Y.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:55
Een huis uit 91 met smeltpatronen, maar dat is offtopic. Met een kelder zal het wel om een vrijstaand huis gaan, en dan vermoed ik zomaar dat er met die meterkast zelf ook nog wel wat gaat gebeuren, PV-panelen, WP, Airco, elektrisch koken, laadpaal etc. Ofwel, ik zou die meterkast voor de elektra gaan gebruiken,redelijke kans dat je die ruimte ook wel nodig gaat hebben.

Verder ben ik wel voorstander van 'plat tegen de muur' omdat een 19" rack in een meterkast gewoon overkill is. Het is heel groot en neemt ontzettend veel ruimte in. Dus patchpaneel plat tegen de muur, aansluitingen naar voren, het kan ook een 12-poorts of 16 poorts zijn, en hoeft helemaal geen 19"breed te zijn. Switch er plat bovenop zodat je met 10cm patchkabeltjes kan werken. En de UCG Ultra ook plat tegen de muur erboven.

Wil je echt een full-size 19" rack plaatsen, dan zou ik dat lekker in de kelder doen. Alle ruimte om wat te plaatsen wat naar je smaak is. Kabels doorvoeren is geen probleem, omdat alles in het huis toch nog getrokken moet worden, en dan maak je alle kabels 3 of 5 meter langer. Gat kan je ook laten boren. Boor er dan gelijk 2 of zo van 5 of 10cm diameter.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:41
Xevoo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:54:
Hoi Allemaal,

Recentelijk een ander huis gekocht uit '91, waar vrijwel alle kamers nog zijn voorzien van een telefoon- of COAX aansluiting. Nu zou ik deze graag gaan vervangen voor CAT6 bekabeling.

Waar ik een beetje mee zit is het volgende:
Alle bekabeling komt uit in de meterkast, op zich prima, maar hier is niet echt ruimte om het heel netjes weg te werken.
Onder de meterkast, in de kelder, is in principe genoeg ruimte om alles netjes in een kleine patchkast weg te werken. Maar dat zou betekenen dat ik dan een groot genoeg gat zou moeten maken tussen de meterkast en de kelder, om ongeveer ~15 kabels door te voeren.

Ook zou dan alsnog in de meterkast alles netjes doorgevoerd moeten worden van bovenin de meterkast, naar onderin de meterkast.

(Ja, alles is nu nog een bende, en moet nog netjes weggewerkt worden. Ook moet de groepenkast nog aangepakt worden.)

Op dit moment heb ik de volgende apparatuur:
- UCG Ultra
- US8 60W (4 PoE)
- U6 Pro x 1
- UAP AC LR x 2

Het idee is om dus alle bekabeling op 1 plek uit te laten komen op een patchpaneel, de switch te upgraden, en vanaf daar verder te gaan.

Wat denken jullie? Gewoon een plank links in de meterkast monteren, en alles daar netjes op afwerken? Of toch de "moeilijkere" weg en alles doorvoeren naar beneden?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als je nu de keus hebt zeker voor de kelder en 19” gaan. Extra ruimte voor de toekomst voor zowel de meterkast als het IT gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ook ik zou zeker voor kelder-optie gaan. Het maken van de gaten/het gat is even werk maar dan heb je daarna alle ruimte. Je meterkast, die zeker niet groot is, kan dan relatief "schoon" blijven door alles in een bedradingskoker / kabelgoot weg te werken. In de kelder is er dan genoeg ruimte voor alle spaghetti die je maar lust.
Eens met @Skynett, 19inch kost veel ruimte. Ik heb ook alles "plat tegen de muur". Dus eerst een plaat OBS/multiplex tegen de muur in de kelder en je kan je helemaal uitleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Let ook even op de diepte voor sommige spullen heb je een diepte van 100 cm of meer nodig.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:27
Xevoo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:54:
Maar dat zou betekenen dat ik dan een groot genoeg gat zou moeten maken tussen de meterkast en de kelder, om ongeveer ~15 kabels door te voeren.
Als ik naar de foto's kijk dan zit er al een heel groot gat bij de telefoonkabel die van de meterkast naar de kelder gaat.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-04 19:18
sakurakilla schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Ze zijn allemaal nog bezig in de woning vandaar de bende.
Tijdens de bouw konden wij kiezen hoeveel utp poorten wij in de woning wilde hebben.
Dit moesten wij doen omdat het aanleggen van loze leidingen niet gedaan wordt, daar hadden ze zoveel redenen voor.

Blauwe zijn de originele kabel die tijdens de bouw zijn geplaats.

Grijze zijn nieuwe kabels die hebben getrokken, en deze vast gemaakt aan de blauwe.

Maar goed uiteindelijk voor ieder ruimte een utp aansluiting laten zetten.
Tijdens het invrezen van de muur hebben ze utp kabels gesneden vanaf de begane grond tot de 2e verdieping.

Nieuwe kabels trekken gaat lang duren, de aannemers zijn inmiddels al 4 maanden langer bezig dan was gecommuniceerd.

Hoe kunnen zij dit oplossen? Ik kwam zoiets tegen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je de kabels dan toch niet gaat vervangen kun je ze dan niet beter op een patch panel met keystones laten zetten ? Dan kun je de kabel op behoefte doorpatchen en eventueel later ook nog een switch er tussen hangen als je meer aansluitingen nodig hebt.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xevoo
  • Nu online
Skynett schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:17:
Een huis uit 91 met smeltpatronen, maar dat is offtopic. Met een kelder zal het wel om een vrijstaand huis gaan, en dan vermoed ik zomaar dat er met die meterkast zelf ook nog wel wat gaat gebeuren, PV-panelen, WP, Airco, elektrisch koken, laadpaal etc. Ofwel, ik zou die meterkast voor de elektra gaan gebruiken,redelijke kans dat je die ruimte ook wel nodig gaat hebben.

Verder ben ik wel voorstander van 'plat tegen de muur' omdat een 19" rack in een meterkast gewoon overkill is. Het is heel groot en neemt ontzettend veel ruimte in. Dus patchpaneel plat tegen de muur, aansluitingen naar voren, het kan ook een 12-poorts of 16 poorts zijn, en hoeft helemaal geen 19"breed te zijn. Switch er plat bovenop zodat je met 10cm patchkabeltjes kan werken. En de UCG Ultra ook plat tegen de muur erboven.

Wil je echt een full-size 19" rack plaatsen, dan zou ik dat lekker in de kelder doen. Alle ruimte om wat te plaatsen wat naar je smaak is. Kabels doorvoeren is geen probleem, omdat alles in het huis toch nog getrokken moet worden, en dan maak je alle kabels 3 of 5 meter langer. Gat kan je ook laten boren. Boor er dan gelijk 2 of zo van 5 of 10cm diameter.
Bedankt voor je reactie! Ik weet ook niet hoe het kan, maar het is nu eenmaal zo. Er is een aantal jaar geleden ook nog wat aan de keuken en badkamer gedaan, maar dus niet aan de meterkast. We willen zelf ook nog het een en ander doen aan het huis, maar nemen dan de meterkast ook zeker mee.

Maar on-topic; als ik je goed begrijp denk je dat het wel zou moeten passen, ook met alle aanpassingen die nog komen in de meterkast? Maar het is waarschijnlijk beter om voor zekerheid te kiezen en het naar beneden te verplaatsen? Dan maakt het ook niet uit idd, rack of tegen de muur.
m.eddy schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:26:
[...]

Als je nu de keus hebt zeker voor de kelder en 19” gaan. Extra ruimte voor de toekomst voor zowel de meterkast als het IT gebeuren.
Thanks voor je reactie! Denk dat het hier op neer gaat komen inderdaad.
Prisma16 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:34:
Ook ik zou zeker voor kelder-optie gaan. Het maken van de gaten/het gat is even werk maar dan heb je daarna alle ruimte. Je meterkast, die zeker niet groot is, kan dan relatief "schoon" blijven door alles in een bedradingskoker / kabelgoot weg te werken. In de kelder is er dan genoeg ruimte voor alle spaghetti die je maar lust.
Eens met @Skynett, 19inch kost veel ruimte. Ik heb ook alles "plat tegen de muur". Dus eerst een plaat OBS/multiplex tegen de muur in de kelder en je kan je helemaal uitleven.
Bedankt voor de reactie! Ruimte is in de kelder eigenlijk geen enkel probleem (niet op dit moment in ieder geval), dus een rack zou daar prima passen (een kleintje, ik heb geen serverpark).
John245 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:06:
Let ook even op de diepte voor sommige spullen heb je een diepte van 100 cm of meer nodig.
Thanks voor je reactie! Ik neem het mee.
FredvZ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Als ik naar de foto's kijk dan zit er al een heel groot gat bij de telefoonkabel die van de meterkast naar de kelder gaat.
Er zit, linksonder op de eerste foto, ook best een groot gat naast de buizen die naar beneden gaan, daar is de derde foto een close-up van. Maar ik heb niet het idee dat ik daar netjes alles langs kan laten gaan. Of ik zie iets over het hoofd? 8)7

Ik denk dat als ik het toch naar de kelder haal, ik dan ook nog door de muur ga naar de andere kant, waar het kastje is ingetekend (ik kan geen rack vinden in floorplanner):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1L1Fg9Xz3yFDMliIh0iOqm9i8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PtsuLkcHIOr9SxQaiEPWpWPu.png?f=fotoalbum_large

Daar is het net even wat meer afgewerkt, en dan heb ik ook echt alle ruimte. Dan moet ik alleen nog wel een extra (draag)muur door, maar dat komt ook wel weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 13:27
Xevoo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:33:
Er zit, linksonder op de eerste foto, ook best een groot gat naast de buizen die naar beneden gaan, daar is de derde foto een close-up van. Maar ik heb niet het idee dat ik daar netjes alles langs kan laten gaan. Of ik zie iets over het hoofd? 8)7
Ik zou het zoeken rechtsonder in je meterkast, bij je telefoonkabel en de andere (zwarte/witte) kabel.

Die komen rechtsboven uit op de middelste foto. Het kan zijn dat er nog een afdekplaatje in je meterkast op zit, maar je hebt in elk geval een groot gat in de vloer zelf.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
  • Nu online
FredvZ schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Ik zou het zoeken rechtsonder in je meterkast, bij je telefoonkabel en de andere (zwarte/witte) kabel.

Die komen rechtsboven uit op de middelste foto. Het kan zijn dat er nog een afdekplaatje in je meterkast op zit, maar je hebt in elk geval een groot gat in de vloer zelf.
Je hebt gelijk, lijkt erop dat ik daar wel doorheen moet kunnen. Volgens mij is het wel opgevuld met een piepschuim oid, maar dat zou er dan ook zo uit zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• joosie
  • Laatst online: 11:58
Na een paar jaar hier gelurkt te hebben, heb ik ook een mooi resultaat.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ri9ywGNYh7f5J2dhGUlh8zXlwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mf9fu8RAyjgA7MtkVgiPDdhL.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofdiXjJYSOfRqGYOAbBqqqF8tpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6P83hP2fR6Mvb4BcEka74xYD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6RPIid8bGQWXGPOwAe65TtLe-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bnrXlVcDMPBYckOfDSsQO1P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:46
joosie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:13:
Na een paar jaar hier gelurkt te hebben, heb ik ook een mooi resultaat.

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie opstelling, maar zou het even 60cm naar boven plaatsen, zodat in ieder geval je hoofdzekering kast bereikbaar is.
Of je gehele kast moet snel verwijderbaar zijn zodat een monteur makkelijk en snel bij de HZ kast kan maar dat lijkt er niet op.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
Annuk schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:22:
[...]
maar zou het even 60cm naar boven plaatsen, zodat in ieder geval je hoofdzekering kast bereikbaar is.
Goed punt. Het vertekent een beetje, maar je kunt er net bij als je het deurtje uit de 10 inch kast haalt. 2 minuten werk.

Als ik hem hoger zou hangen waren de kabels van onderen te kort helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
joosie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:26:
[...]

Goed punt. Het vertekent een beetje, maar je kunt er net bij als je het deurtje uit de 10 inch kast haalt. 2 minuten werk.

Als ik hem hoger zou hangen waren de kabels van onderen te kort helaas.
Officieel is het niet genoeg en mag een monteur weigeren (en dan wordt je storing verplaatst naar kantoor tijden). Met een beetje geluk doen ze dan niet moeilijk.

Maar spreek uit eigen ervaring, zo stijf op de HZ kast en/of meter is voor een monteur enorm K*T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De kast met de achterkant tegen de achterwand past qua breedte ook niet lijkt het?

boydklaas.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
boyd86 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:33:
De kast met de achterkant tegen de achterwand past qua breedte ook niet lijkt het?
Nee, helaas!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Het is qua kabels e.d. in ieder geval mooi netjes zo. Blijft vaak een puzzel in zo’n compacte meterkast.
Zelf heb ik om die reden gekozen voor een verticale montage in een 4U 19” wandrek, boven de groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KtEsRAtzXUna0sHa3yF3G-XKXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJ4cb0ReiFKp5W8IllnO4LTT.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels zijn de patchkabels allen met gelijke connectoren, die twee types door elkaar vond ik toch minder mooi :+

[ Voor 9% gewijzigd door boyd86 op 29-03-2025 21:13 ]

boydklaas.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-04 23:44
boyd86 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:34:
Het is qua kabels e.d. in ieder geval mooi netjes zo. Blijft vaak een puzzel in zo’n compacte meterkast.
Zelf heb ik om die reden gekozen voor een verticale montage in een 4U 19” wandrek, boven de groepenkast:
[Afbeelding]
*herkenning* wat precies is die fan-mod op de Shuttle pc op je foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
EverLast2002 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:05:
[...]

*herkenning* wat precies is die fan-mod op de Shuttle pc op je foto?
Van oorsprong zaten er twee platte fans op de heatsink, die begonnen lawaai te maken, waarschijnlijk door ouderdom/slijtage.
Juiste vervanging qua airflow en afmeting was lastig te vinden of te duur, dus toen besloten met een Noctua en Dremel aan de gang te gaan. Wel op de 4-pin header van het moederbord, dus wordt netjes aangestuurd door systeem zelf. Is overigens in gebruik als pfSense machine, wat zeer goed bevalt.

boydklaas.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
[Afbeelding]
Wat voor schap is dat, verticaal vooraan, en hoe negeren die D-link en Shuttle de zwaartekracht?

[Meen goede ideeën te zien, maar nog net niet kopieerbaar voor me..]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Het is een Logilink WB0004 4U wandbeugel, Logilink PDU9C03 PDU en voor de TP-Link Omada controller en Shuttle een Logilink SF1C35B legbord waarin ik een paar kleine schroefgaten heb geboord ter plekke van de OC200 wandmontage gaten en Shuttle VESA gaten. Tot slot met kleine boutjes en moertjes vastgezet en de overlengte van de boutjes afgeslepen zodat het niet krast tegen de switch.

[ Voor 21% gewijzigd door boyd86 op 29-03-2025 16:34 ]

boydklaas.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:46
[Afbeelding]
Wat voor rack heb je gebruikt? Ik zal wss ook zoiets toe moeten gaan passen.

Edit: logilink dus. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:10

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik wil bij familie twee utp kabels laten eindigen. Nu heb ik dit in het verleden bij iemand anders wel eens gedaan met een opbouwdoos en een netwerk stopcontact (zoiets wat je in een kamer plaatst). Maar ik weet niet zeker of ik de goede combinatie heb?
Zou zoiets:
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
Met zoiets werken:
https://www.sandervunderi...1v-zuiver-wit-106103.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
Mr_gadget schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:24:
Ik wil bij familie twee utp kabels laten eindigen. Nu heb ik dit in het verleden bij iemand anders wel eens gedaan met een opbouwdoos en een netwerk stopcontact (zoiets wat je in een kamer plaatst). Maar ik weet niet zeker of ik de goede combinatie heb?
Zou zoiets:
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
Met zoiets werken:
https://www.sandervunderi...1v-zuiver-wit-106103.html
Ja dat werkt/past gewoon, maar vergeet deze dan niet:
https://www.sandervunderi...nt-zuiver-wit-027003.html

En natuurlijk goeie kabel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:23

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Mr_gadget Op zich ja, maar mis je nog het Gira afdekplaatje voor ethernet.

[edit]Spuit 11 aka, nog een pagina :+

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 04-04-2025 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:33

timhtc

Home Energy Management

Beste Mede-tweakers,

Tijd om de meterkast eens goed op te ruimen. Hierbij sta ik open voor jullie suggesties om het slim en netjes in te richten. Hierbij heb ik o.a. de volgende vragen:
- Welke stekkerdoos monteert mooi in de meterkast (bijv. Brennenstuhl)?
- Hoe hang ik een switch handig op wanneer er al mantelbuizen op de muur geschroefd zitten?

Aanleiding is de plaatsing van een Waterontharder (Aqmos) met hoogte 110cm waardoor er plek gemaakt moet worden. Waterontharder komt linksachter te staan en die ringbaan aan koperen leidingen op de grond worden verwijderd en middels slangen aangesloten. Hieronder de foto's van de beginsituatie. Alles werkt, dus niet aankomen, is jarenlang het credo geweest. Meest eenvoudige oplossing is dan ook op de plank 40cm hoger op te hangen en de rest te laten voor wat het is. Een gemiste kans wat mij betreft. Er hangt o.a. de volgende apparatuur:

TP Link Omada:
- OC200 controller
- Gateway / Modem
- PEO Switch 10 Ports
- SG2280 16 poorts

En een hele zwik aan 'hubs':
- IKEA Tradfri
- Aqara
- Gardena
- Cozytouch (Warmtepomp)
- Hombli BLE
- Philips Hue
- HomeAssistant Yellow
- HomeWizard Watermeter

- KPN Glasvezel
- Drie netwerkkabels (cat6) komen beneden binnen;
- Negen komen boven binnen;
- Zesvoudige WCD met daarin een Stekkerdoos 6voudig waarbij drie gevuld met USB voedingen.

Voornemen:
- Netwerkkabels (opnieuw) labelen en op gelijke lengte knippen;
- TP Link apparatuur ophangen tegen de linker zijwand van de meterkast;
- Hubs op een plank of in een kastje met vakken parkeren;
- Fatsoenlijke Powerstrip van bijv. Brennenstuhl 10-20 aansluitingen met wandmontage;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0c1GISMtyHDB1zkPw6P6rdRYO4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VsEcEQ8MKYPR2XI9zn72vmLI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mpd9yaeM-4sVytoZJ9zQTQtI4W8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1Bej0v4qIEHmsMLkV93gIlOl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKtvigQQU4TXRl6-oYHGpfPtjoQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HisP1sHsh7UcIofWS6lnu9N3.png?f=user_large

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Het lijkt mij dat je rechts het meeste kwijt kunt aan de wand, switches en andere apparatuur zoveel mogelijk met de poorten naar beneden ivm stof e.d..
Ik zou dan ook gelijk de utp kabels die vanuit de woning komen netjes afmonteren op een patchbox of patchpaneel met LSA stroken.
Je zou zelfs een raamwerk van houten regels kunnen maken zodat je meerdere dingen op elkaar kunt schroeven.
Beetje off-topic maar misschien ook een mooie kans om functionaliteiten die je nu met losse hubs doet via home assistant te gaan regelen ;)

boydklaas.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik denk dat ik deze vraag hier wel kwijt kan/mag.....

Ooit met een verbouwing op de eerste etage lag een deel van het plafond open en heb ik daar 3x19mm buis getrokken 'voor ooit naar de zolder'. Nu is de ooit aangebroken en gaan we de zolder verbouwen en heb ik al 2 pijpjes nodig voor stroom (VD en YMVK) en dus maar één over voor netwerk. Nou kan daar denk wel 2x cat 6 doorheen en dan een switch op zolder maaaaar de complete zoldervloer gaat open dus mogelijkheid om eea bij te trekken.
Als het dan toch kan kan ik toch net zo goed een bos UTP neerleggen ipv met een switch te gaan werken? Zou het dan niet een idee zijn om gewoon een 40mm PVC pijp te leggen? Het gaat om een krappe 6m en beide uiteinden kan ik bij als alles weer dicht zit dus daar kan aardig wat door heen lijkt me?

Valt dat nog onder 'nette' afwerking of is dat not done ivm interferentie bij gewone UTP?

Lijstje van apparaten die ik op LAN kan aansluiten op de toekomstige zolder zijn tot nu toe:
AP
2x PC
2x Sonos,
Console
Mediaspeler oid.
Omvormer zonnepanelen
En wat er in de toekomst nog meer bij komt....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Dat werkt prima. 50mm mantelbuis is misschien wat makkelijker te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 13:56

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
sapphire schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:40:
Ik denk dat ik deze vraag hier wel kwijt kan/mag.....

Ooit met een verbouwing op de eerste etage lag een deel van het plafond open en heb ik daar 3x19mm buis getrokken 'voor ooit naar de zolder'. Nu is de ooit aangebroken en gaan we de zolder verbouwen en heb ik al 2 pijpjes nodig voor stroom (VD en YMVK) en dus maar één over voor netwerk. Nou kan daar denk wel 2x cat 6 doorheen en dan een switch op zolder maaaaar de complete zoldervloer gaat open dus mogelijkheid om eea bij te trekken.
Als het dan toch kan kan ik toch net zo goed een bos UTP neerleggen ipv met een switch te gaan werken? Zou het dan niet een idee zijn om gewoon een 40mm PVC pijp te leggen? Het gaat om een krappe 6m en beide uiteinden kan ik bij als alles weer dicht zit dus daar kan aardig wat door heen lijkt me?

Valt dat nog onder 'nette' afwerking of is dat not done ivm interferentie bij gewone UTP?

Lijstje van apparaten die ik op LAN kan aansluiten op de toekomstige zolder zijn tot nu toe:
AP
2x PC
2x Sonos,
Console
Mediaspeler oid.
Omvormer zonnepanelen
En wat er in de toekomst nog meer bij komt....
Ja hoor geen enkel probleem. En persoonlijk zou ik, gezien je nu toch de kans hebt, alsnog een aantal 19mm buizen extra trekken. Wellicht ga je ooit nog extra stroom nodig hebben voor zonnepanelen, warmtepomp en whatnot. Ik had hier 4 buizen extra getrokken tijdens het verbouwen en inmiddels zitten die allemaal vol met 2x zonnepanelen en 2x UTP. Wellicht komt er binnenkort een WP en ik heb dan zelf alweer tekort.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 08-04-2025 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:00

sapphire

Die-hard pruts0r

rens-br schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:02:
[...]

Ja hoor geen enkel probleem. En persoonlijk zou ik, gezien je nu toch de kans hebt, alsnog een aantal 19mm buizen extra trekken. Wellicht ga je ooit nog extra stroom nodig hebben voor zonnepanelen, warmtepomp en whatnot. Ik had hier 4 buizen extra getrokken tijdens het verbouwen en inmiddels zitten die allemaal vol met 2x zonnepanelen en 2x UTP. Wellicht komt er binnenkort een WP en ik heb dan zelf alweer tekort.
Qua ruimte kan er nooit een warmtepomp maar de huidige ketel heeft al aparte stroom dus voor een hybride ofzo ook wel handig :)
En die YMVK is voor de groep van de zonnepanelen maar extra kan nooit kwaad idd :)

Thanx!

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
rens-br schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:02:
Wellicht ga je ooit nog extra stroom nodig hebben voor zonnepanelen, warmtepomp en whatnot.
Daarvoor kun je natuurlijk ook een onderverdeler op zolder plaatsen. Dus een "dikke kabel" tussen de meterkast en zolder en op de zolder nog eens een groepenkast met zowel PV als verbruikers. Dat mag gewoon (zolang je de PV maar weer apart afzekert + aardlek etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:26
wErudite schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:50:
In april ga ik mijn eerste (sociale) huurwoning in. Dit betreft een woning uit 1965, maar helaas zonder oude televisie- en of telefoonaansluitingen in de woning. Uiteraard wil ik wel zoveel mogelijk bekabeld aanleggen... Nu vraag ik me af hoe ik vanuit de meterkast naar slaapkamer 3 (kantoortje) kan komen zonder al teveel te moeten boren. De woning is gestript dus er ligt ook nog geen vloer en ook geen plinten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig, ik ben vandaag aan het voorlijmen en sta zo'n 3 minuten voor me uit te staren op de linkermuur in slaapkamer 2. Vervolgens denk ik: Had ik niet het idee om via een inbouwkast naar zolder te gaan voor mijn netwerkkabels?

Maar nee, er zit helemaal geen inbouwkast meer in 8)7 8)7 8)7 . Nu wil ik 3 kabels vanuit de meterkast naar slaapkamer 3 leggen (hier komt een patchkastje in KSK3, deze zit er daad werkelijk wel). Kan het veel kwaad als ik dit alsnog via Slaapkamer 2 langs de leidingen (verwarming) laat gaan? Er komt toch een gordijn voor, dus het zal niet in het zicht zijn. Of moet ik er een buis omheen doen voor de warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
wErudite schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:42:
[...]

Grappig, ik ben vandaag aan het voorlijmen en sta zo'n 3 minuten voor me uit te staren op de linkermuur in slaapkamer 2. Vervolgens denk ik: Had ik niet het idee om via een inbouwkast naar zolder te gaan voor mijn netwerkkabels?

Maar nee, er zit helemaal geen inbouwkast meer in 8)7 8)7 8)7 . Nu wil ik 3 kabels vanuit de meterkast naar slaapkamer 3 leggen (hier komt een patchkastje in KSK3, deze zit er daad werkelijk wel). Kan het veel kwaad als ik dit alsnog via Slaapkamer 2 langs de leidingen (verwarming) laat gaan? Er komt toch een gordijn voor, dus het zal niet in het zicht zijn. Of moet ik er een buis omheen doen voor de warmte?
Cat5 kabel zijn gespecificeerd voor gebruik tussen -55 en +60 C, dus....

Wikipedia: Category 5 cable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:26
wErudite schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:42:
[...]

Nog eenmalig jullie advies nodig. In de inbouwkast zit uiteraard geen stroompunt. Vanuit de slaapkamer zitten er op de linkerwand 2 stopcontacten, deze kan ik in principe via de plint laten lopen en dan een gat door de muur, vervolgens een stekkerdoos koppelen in de inbouwkast zodat het gat niet onwijs groot hoeft te zijn. Ook heb ik meerdere stopcontacten op zolder... Zouden jullie de stekkerdoos dan vanuit de zolder (dus het gat iets groter in het plafond) naar beneden halen of een stekker in het stopcontact, kabel door de muur en de kabel in de inbouwkast koppelen aan een stekkerdoos?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Voor een vaste installatie zou ik zelf kiezen om een 16mm pvc buis met aarde, fase en nul vanaf het handigste punt door te leggen (of laten doen) en aan te sluiten d.m.v. bijv. Wago klemmen.

[ Voor 19% gewijzigd door boyd86 op 14-04-2025 00:33 ]

boydklaas.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:13
boyd86 schreef op maandag 14 april 2025 @ 00:29:
Voor een vaste installatie zou ik zelf kiezen om een 16mm pvc buis met aarde, fase en nul vanaf het handigste punt door te leggen (of laten doen) en aan te sluiten d.m.v. bijv. Wago klemmen.
Uiteindelijk inderdaad de netste oplossing. Maar het betreft een sociale huurwoning. Ik vermoed dat in het contract zal staan dat dit soort aanpassingen niet toegestaan zijn.

Gezien overigens de inbouwkast eruit was, als op te maken in de eerdere post, waarom niet gewoon een stekkerdoos vanuit de zelfde ruimte netjes wegwerken, in plaats van aansluiten via een andere kamer of zolder; ik neem aan dat er minstens één stopcontact aanwezig zal zijn in de ruimte zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-04 09:26
[Afbeelding]
Inmiddels zijn de patchkabels allen met gelijke connectoren, die twee types door elkaar vond ik toch minder mooi :+
Kun je die cisco switch updaten en instellen zonder abonnement? account?
En welke type is het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
boomer21 schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:56:
Kun je die cisco switch updaten en instellen zonder abonnement?
Wat zeg je? Zijn er switches waarbij dat niet kan ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Gwaihir schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:59:
[...]

Ik denk altijd bij cisco dat je een bedrijfs abonnement moet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:51
boomer21 schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:56:
[...]

Kun je die cisco switch updaten en instellen zonder abonnement? account?
Is de cbs220-16p-2g-eu is een 16 poort poe switch. Zonder poe is de cbs220-16t-2g-eu. Is ook in de poe variant passief gekoeld :). En is inderdaad zonder abbo en met webinterface of gewoon Cisco cli.

Overigens is voor de CBS serie al een opvolgende lijn, de Catalyst C1000 series. De CBS serie kunnen wij al niet meer bestellen bij onze leverancier.

Heb afgelopen jaar 10 tallen bij klanten geïnstalleerd uit de CBS en catalyst serie :P.

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-man op 14-04-2025 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
boomer21 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:02:
Ik denk altijd bij cisco dat je een bedrijfs abonnement moet hebben.
Om mijn Cisco switch (model al niet meer leverbaar) in het hart van mijn netwerk heen, verzamel ik gestaag meer Unifi spul. Nu ook voor een paar kleinere switches, want het blijkt toch wel heel makkelijk dat alles ineens, vanuit één interface in te kunnen stellen, in plaats van elk AP en elke switch los.

Wil je dat voor Cisco ook, dan heb je vast gelijk dat daar een abonnement op beheersoftware voor nodig is. Maar niet zo lang je één switch (tegelijk) beheert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Het is inderdaad de CBS220-16P, paar extra poorten was ook niet gek geweest maar vond vooral de passieve koeling belangrijk.
Persoonlijk heb ik heel bewust gekozen om de kern van het netwerk niet op Omada SDN te doen, vanwege doorgaans erg goede stabiliteit van Cisco apparatuur maar ook zeker om een beetje scheiding aan te houden mocht er qua controller bijvoorbeeld iets mis gaan.
In mijn geval is de configuratie op de switches redelijk statisch. Recent centrale backup met Oxidized voor pfSense en Cisco ingeregeld en Omada op basis van SFTP, eventueel herstel bij hardwarefalen is dan in mijn ogen redelijk snel uit te voeren.

boydklaas.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Gwaihir schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:59:
[...]

Ongeveer alles wat niet voor thuis bedoelt is kan je niet updaten zonder een lopend support contract. Dat kan een bulk-contract zijn voor alles wat je in huis hebt of een contract per apparaat. Om de firmware te downloaden moet je inloggen. Een gedeelte verschuilt functies van de switch achter een licentie. Meraki(ook van Cisco) kan je alleen configureren via een online portal, daar betaal je jaarlijks per apparaat een licentie. Stop je met betalen, dan stopt het apparaat met werken.

In de praktijk koop je bij fabrikanten de hardware maar huur je de bijbehorende software. Cisco CBS series valt daar niet onder, daar is de aankoopprijs het enige wat je moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@jadjong Pff.. het wordt ook steeds gekker. Ik zal er maar goed op letten dan, want ik heb nog een 'grote' switch nodig.

En 'fabrikanten' kan dus erg verschillen. Ubiquiti, wat ik al aanhaalde, kiest er binnen Unifi juist voor het met de gratis software steeds vanzelfsprekender te maken dat je volgende apparaat ook een Unifi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
In de praktijk koop je bij fabrikanten de hardware maar huur je de bijbehorende software. Cisco CBS series valt daar niet onder, daar is de aankoopprijs het enige wat je moet betalen.

Deze wel een contract nodig?
Catalyst C1000 series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Voor het downloaden van een nieuwe firmware moet je inloggen, maar voor zover ik weet hoef je niet te betalen om buiten de standaard garantie-periode een firmware te downloden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Gwaihir schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:19:
@jadjong Pff.. het wordt ook steeds gekker. Ik zal er maar goed op letten dan, want ik heb nog een 'grote' switch nodig.
Er staat heel veel goedkoop spul van de grote merken op Ebay wat nog prima bruikbaar is voor thuis zolang je de fabrikant niet nodig hebt en het ding configureert via een terminal. Her en der kan je soms ook nog wel een 'illegale' firmware vinden als je echt moet upgraden vanwege een specifiek probleem of missende functie. Mits die functie niet achter een licentie zit. :+
Soms zitten de originele licenties verwerkt in de bootloader van een switch en raak je ze niet kwijt wanneer je de firmware verandert, soms zitten ze in de firmware verwerkt en zijn ze verdwenen na een upgrade en moet je ze opnieuw toevoegen. Soms kan dat door een generieke code in te voeren waarbij de fabrikant jou vertrouwt dat alleen te doen als je de bijbehorende hoeveelheid geld hebt betaald. :+ Soms moet dat via een activatie-server of download je een speciaal gecompilde firmware met de extra functies waar je voor betaald hebt.
Wil je veilig zitten dan scoor je iets van Mikrotik of Ruckus. Die doen alles wat ze in de folder beloven en de firmware is ook nog bij de bron te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@jadjong Pass

Zit niet op zulk gedoe te wachten. En betrouwbaarheid is thuis onderhand belangrijker; in een bedrijf wordt zoiets nog even makkelijk omgewisseld (en dan rustig uitgezocht). Thuis moet 'die ene' het gewoon doen. Bovendien betaal je de besparing in aanschaf vermoedelijk terug aan extra stroomverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Nee, stroomverbruik is ook niet om over naar huis te schrijven. Maar als jet het thuis tegen de muur schroeft is het wel mooi spul om hier foto's van te plaatsen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:51
boomer21 schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:52:
Deze wel een contract nodig?
Catalyst C1000 series
Nope

En ook geen accounts nodig voor firmware.

https://www.cisco.com/c/e...eries.html#~tab-downloads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-04 14:45
Deze zomer wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Inmiddels ben ik mijn huiswerk aan het doen rondom het aanleggen het netwerk.

Mijn uitgangspunt is om het ‘gewoon goed’ te doen; bedrade verbindingen als basis en aardige wifi-apparatuur achter een 1 Gbit/s-glasvezelverbinding. Maar geen installaties op enterprise-niveau; ik denk bijvoorbeeld niet over glasvezel binnenshuis en neig ook niet naar bijvoorbeeld Ubiquiti-apparatuur met controllers. Qua gebruik; ook niks bijzonders. We werken veel thuis en streamen veel media, doen e.e.a. qua domotica, maar hebben bijvoorbeeld geen NAS of hobby-projecten. We willen ‘gewoon’, een goed, stabiel netwerk.

In alle ruimtes is minstens één loze leiding beschikbaar voor het aanleggen van bedrading. Het gaat om 12 stuks, waarvan ik er zeker 9 direct wil voorzien van een paar datakabels, plus een paar naar de schuur, maakt in ieder geval 10 paren en uiteindelijk hoogstens 13.

De meterkast houd ik graag zoveel mogelijk vrij van apparatuur. Alle leidingen voeren hier wel naartoe. Naast de meterkast komt een kast van circa 60 breed en 47 diep, waarin ik ruimte voor het patchpanel en de switch heb gereserveerd. Daarvoor denk ik aan een kast of rekje. Omdat een kast van 19-inch net te breed is, heb ik gekeken naar een variant van 10-inch. Maar ik merk dat het aanbod aan switches dan direct erg beperkt is. Ik vind eigenlijk alleen switches van het voor mij onbekende merk Digitus. Een rekje als deze past wel en zal ook volstaan; waarom zou ik een afgesloten kast met deur, in een afgesloten kast met deur plaatsen?

Ik zou wel wat advies kunnen gebruiken over de bekabeling. Hoewel alle buizen de dikke variant zijn, ben ik bekend met de ellende die het trekken van bekabeling met zich kan meebrengen. Uiteraard wil ik stugge bekabeling vanwege LSA-montage; maar moet ik al aan Cat7? En aan welke mate van afscherming doe ik nu goed?

In onze huidige woning hebben we nog een PoE-switch omdat we Ubiquiti-accesspoints gehad hebben. Nu neig ik qua wifi-apparatuur naar de nieuwste lijn van TP-Link en kunnen we ook met een eenvoudigere switch af. Tenzij het prijsverschil erg gering is, sluit ik de camera aan via een PoE-injector.

In sommige kamers zal ik behoefte hebben aan meer netwerkaansluitingen dan de twee op de muur. Doorlussen via het wifi-punt vind ik dan een prima oplossing, hoewel ik dan een beetje afstap van het stervormige netwerk dat ik in de basis wil maken. Een switch van TP-Link ligt voor de hand, maar staat natuurlijk niet vast.

Wie de moeite heeft genomen dit te lezen; dankjewel, zoals je ziet ben ik nog aan het brainstormen en ik sta voor alle ideeën en suggesties open!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Voor binnenshuis is Cat6 eigenlijk al veelal voldoende. Cat6a zal ook op lange termijn relevant blijven.

Cat7 of Cat8 heeft voor thuisgebruik eigenlijk geen meerwaarde naar mijn optiek, behoudens eventuele edge cases. Maar zelfs dan, is het niet interessant je gehele netwerk hiermee in te richten.

Wat ik verder altijd zou aanraden, is bij aanleg redundancy in te bouwen. Zorg ervoor dat je eigenlijk altijd minimaal 2 kabels trekt.

Daarnaast goed om binnen kamers waar meer intensief bedraad gebruik te verwachten, zorg voor afdoende bekabeling.

Indien je nog niet direct verwacht te gebruiken, kun je eventueel één en ander ook nog wegwerken achter een blindplaat.

Qua hardware keuze vind ik persoonlijk Ubiquiti eigenlijk de meest interessante keuze voor thuisgebruik. Deels is het overkill, maar tegelijkertijd zijn er gewoon weinig echt andere spelers resterend op de markt die niet alleen de hardware leveren, maar ook duurzaam hun hardware/firmware blijven ondersteunen. En anno 2025 vind ik het zelf belangrijk dat het netwerk waarmee mijn computers richting de wereld verbonden staan, betrouwbaar veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Omdat Goobay toch op mij over komt als 'kan rommel zijn' bestelde ik een ander merk. Dacht ik. Oogde wel als een klein merk. Dus eigen label op iets zonder eigen productie is wel wat ik verwachtte, maar dan wel incl. (hopelijk) een eigen kwaliteitsstandaard.

Kreeg eerst de verkeerde kabel opgestuurd en zag toen al dat adres van fabrikant en verkopende winkel gelijk zijn. Heb nu (tenminste op het oog) de juiste kabel. Maar het is een Goobay, duidelijk zo gelabeld, met een extra stickertje met het typenummer van deze leverancier erbij op.

Tevens is de kabel simpelweg in plastic gewikkeld, waar hij in doos of op rol afgebeeld wordt. ('Op rol' staat ook in de productnaam, op bol en op de pakbon.) Ik denk dat ik het vanuit de plastic wikkel ook prima weet te verwerken, maar toch.. niet sturen wat je afbeeldt is voor mij een slecht signaal. Ik las alle stickertjes dus nog 'ns netjes na en de specs kloppen.

Rest mijn vraag: als je let op de details, zoals Cu, AWG 23, en de shielding die je al dan niet wil hebben, is Goobay dan ook wat het belooft, of toch 'iets te chinese mentaliteit' waar het op kwaliteit aan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

psychodude schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:48:
Voor binnenshuis is Cat6 eigenlijk al veelal voldoende. Cat6a zal ook op lange termijn relevant blijven.

Cat7 of Cat8 heeft voor thuisgebruik eigenlijk geen meerwaarde naar mijn optiek, behoudens eventuele edge cases. Maar zelfs dan, is het niet interessant je gehele netwerk hiermee in te richten.
25Gbit kan je inderdaad beter over glas doen. (wellicht zelfs 10Gbit, maar dat is een gepasseerd station) Maar hoe ga je een capabele installateur vinden die voor je een glasnetwerk aanlegt in jouw huis? En hoe kan je er dan voor zorgen dat dit straks ook nog een generatie daarna meegaat naar bijv. 100Gbit o.i.d.? Dat zijn snelheden die nu nog heel ver weg lijken, maar die over 15 jaar wellicht toch wel aan bod gaan komen. Althans, voor het interne netwerk. (ik heb de eerste 25Gbit apparatuur inmiddels in huis)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
ocf81 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:53:
[...]

25Gbit kan je inderdaad beter over glas doen. (wellicht zelfs 10Gbit, maar dat is een gepasseerd station) Maar hoe ga je een capabele installateur vinden die voor je een glasnetwerk aanlegt in jouw huis? En hoe kan je er dan voor zorgen dat dit straks ook nog een generatie daarna meegaat naar bijv. 100Gbit o.i.d.? Dat zijn snelheden die nu nog heel ver weg lijken, maar die over 15 jaar wellicht toch wel aan bod gaan komen. Althans, voor het interne netwerk. (ik heb de eerste 25Gbit apparatuur inmiddels in huis)
Ik denk zelf dat dit dus een beetje geval edge case is. Laten we wel wezen, voor de gemiddelde consument gaat ook over 10 jaar meer dan 10 Gbit nul betekenis hebben.

En voor prosumer level, is mijn strategie afstand tussen relevante hardware minimaliseren. Cat7/8/glas is eigenlijk alleen interessant tussen >10gbps switches/nas/workstations. Welk indien je van dit soort snelheden gebruik maakt, beter passen in een technische ruimte dan de meterkast.

Maar voor de gemiddelde consument, zal zelfs met 8K streaming zodra dit eindelijk beachikbaar komt nog lang niet aan de orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

psychodude schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:03:
[...]

Ik denk zelf dat dit dus een beetje geval edge case is. Laten we wel wezen, voor de gemiddelde consument gaat ook over 10 jaar meer dan 10 Gbit nul betekenis hebben.

En voor prosumer level, is mijn strategie afstand tussen relevante hardware minimaliseren. Cat7/8/glas is eigenlijk alleen interessant tussen >10gbps switches/nas/workstations. Welk indien je van dit soort snelheden gebruik maakt, beter passen in een technische ruimte dan de meterkast.

Maar voor de gemiddelde consument, zal zelfs met 8K streaming zodra dit eindelijk beachikbaar komt nog lang niet aan de orde zijn.
Goed, het debat of 10Gbit nu echt overbodige luxe is hoef ik niet per se opnieuw te voeren. Voor mij is dat zeker geen overbodige luxe. Je hebt dan de vraag nog steeds niet beantwoord hoe ik mijn huis opnieuw moet bedraden, want mijn bureau en game PC moeten wel op volle snelheid babbelen met de NAS en andere diensten in mijn rack. Suggesties?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
ocf81 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 17:55:
[...]

Goed, het debat of 10Gbit nu echt overbodige luxe is hoef ik niet per se opnieuw te voeren. Voor mij is dat zeker geen overbodige luxe. Je hebt dan de vraag nog steeds niet beantwoord hoe ik mijn huis opnieuw moet bedraden, want mijn bureau en game PC moeten wel op volle snelheid babbelen met de NAS en andere diensten in mijn rack. Suggesties?
Mijn oplossing daarin is alles verplaatsen naar rackmount, dus inclusief game PC, workstation. Of dat bij jou thuis werkbaar is, is iets dat je het best zelf in kunt schatten. Maar 10 gbps+ is zelfs binnen dit topic niet mainstream.

Zal verder qua aanpak ook sterk afhankelijk zijn van het aantal ruimtes waarin 10 gbps+ een vereiste is. Bij mij is dat 1. De rest kan zonder. Wil je in 3 kamers in het huis 10 gbps+ wordt het natuurlijk al weer een ander verhaal. Dan zou ik zelf gewoon voor opteren van aanleggen van glasvezel binnenshuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
ocf81 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:53:
[...]

Overal OS2 gebruiken. Het trekken van die kabel is niet veel anders dan een UTP, alleen niet in de knoop trekken. Daarna poppetje met lasapparaat laten komen die ze netjes in een WCD afmonteert en je hebt overal duplex LC. Met CWDM is 100Gbit geen probleem. 400G lukt ook nog wel, 800G niet op twee fibers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

jadjong schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:05:
[...]

Overal OS2 gebruiken. Het trekken van die kabel is niet veel anders dan een UTP, alleen niet in de knoop trekken. Daarna poppetje met lasapparaat laten komen die ze netjes in een WCD afmonteert en je hebt overal duplex LC. Met CWDM is 100Gbit geen probleem. 400G lukt ook nog wel, 800G niet op twee fibers.
Ik kom eigenlijk alleen maar langeafstandsmodules tegen die single mode kunnen doen. Is dat ook werkbaar op kortere afstanden, of brand je dan door de ontvanger heen?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

psychodude schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:41:
[...]

Mijn oplossing daarin is alles verplaatsen naar rackmount, dus inclusief game PC, workstation. Of dat bij jou thuis werkbaar is, is iets dat je het best zelf in kunt schatten. Maar 10 gbps+ is zelfs binnen dit topic niet mainstream.

Zal verder qua aanpak ook sterk afhankelijk zijn van het aantal ruimtes waarin 10 gbps+ een vereiste is. Bij mij is dat 1. De rest kan zonder. Wil je in 3 kamers in het huis 10 gbps+ wordt het natuurlijk al weer een ander verhaal. Dan zou ik zelf gewoon voor opteren van aanleggen van glasvezel binnenshuis.
Dat is geen werkbare oplossing voor mij. Toch bedankt voor je bijdrage. :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
ocf81 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:08:
[...]

Ik kom eigenlijk alleen maar langeafstandsmodules tegen die single mode kunnen doen. Is dat ook werkbaar op kortere afstanden, of brand je dan door de ontvanger heen?
Gaat meestal wel goed daar tx power en receive overload gelijke waarde hebben en twee connectors al een dB (of twee) verlies opleveren. Neem je 20km of hoger dan heb je wel modules waarbij TX power flink hoger is dan receive overload. Maar een doosje 3dB attenuators is inmiddels ook goedkoper dan een pakje sigaretten. :P

[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 19-04-2025 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:51
Melvin.P schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:25:
Deze zomer wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Inmiddels ben ik mijn huiswerk aan het doen rondom het aanleggen het netwerk.

Mijn uitgangspunt is om het ‘gewoon goed’ te doen; bedrade verbindingen als basis en aardige wifi-apparatuur achter een 1 Gbit/s-glasvezelverbinding. Maar geen installaties op enterprise-niveau; ik denk bijvoorbeeld niet over glasvezel binnenshuis en neig ook niet naar bijvoorbeeld Ubiquiti-apparatuur met controllers. Qua gebruik; ook niks bijzonders. We werken veel thuis en streamen veel media, doen e.e.a. qua domotica, maar hebben bijvoorbeeld geen NAS of hobby-projecten. We willen ‘gewoon’, een goed, stabiel netwerk.

In alle ruimtes is minstens één loze leiding beschikbaar voor het aanleggen van bedrading. Het gaat om 12 stuks, waarvan ik er zeker 9 direct wil voorzien van een paar datakabels, plus een paar naar de schuur, maakt in ieder geval 10 paren en uiteindelijk hoogstens 13.

De meterkast houd ik graag zoveel mogelijk vrij van apparatuur. Alle leidingen voeren hier wel naartoe. Naast de meterkast komt een kast van circa 60 breed en 47 diep, waarin ik ruimte voor het patchpanel en de switch heb gereserveerd. Daarvoor denk ik aan een kast of rekje. Omdat een kast van 19-inch net te breed is, heb ik gekeken naar een variant van 10-inch. Maar ik merk dat het aanbod aan switches dan direct erg beperkt is. Ik vind eigenlijk alleen switches van het voor mij onbekende merk Digitus. Een rekje als deze past wel en zal ook volstaan; waarom zou ik een afgesloten kast met deur, in een afgesloten kast met deur plaatsen?

Ik zou wel wat advies kunnen gebruiken over de bekabeling. Hoewel alle buizen de dikke variant zijn, ben ik bekend met de ellende die het trekken van bekabeling met zich kan meebrengen. Uiteraard wil ik stugge bekabeling vanwege LSA-montage; maar moet ik al aan Cat7? En aan welke mate van afscherming doe ik nu goed?

In onze huidige woning hebben we nog een PoE-switch omdat we Ubiquiti-accesspoints gehad hebben. Nu neig ik qua wifi-apparatuur naar de nieuwste lijn van TP-Link en kunnen we ook met een eenvoudigere switch af. Tenzij het prijsverschil erg gering is, sluit ik de camera aan via een PoE-injector.

In sommige kamers zal ik behoefte hebben aan meer netwerkaansluitingen dan de twee op de muur. Doorlussen via het wifi-punt vind ik dan een prima oplossing, hoewel ik dan een beetje afstap van het stervormige netwerk dat ik in de basis wil maken. Een switch van TP-Link ligt voor de hand, maar staat natuurlijk niet vast.

Wie de moeite heeft genomen dit te lezen; dankjewel, zoals je ziet ben ik nog aan het brainstormen en ik sta voor alle ideeën en suggesties open!
Goed dat je je zo verdiept in een goede netwerkopbouw voor je nieuwbouwwoning! Je zit duidelijk op het juiste spoor met je aanpak. Even over je vraag m.b.t. Cat 7 bekabeling:

Cat 7 kun je eigenlijk direct vergeten. Het klinkt misschien als een logische “volgende stap” na Cat 6 of Cat 6a, maar Cat 7 is géén officiële standaard volgens de ANSI/TIA-normen (die in de praktijk vrijwel overal worden gevolgd). Fabrikanten hanteren onderling verschillende specificaties voor Cat 7, wat zorgt voor verwarring en incompatibiliteit. Je krijgt dan bijvoorbeeld een kabel die niet goed aansluit bij standaard keystone jacks of LSA-patchpanelen.

Daarnaast: Cat 8 lijkt aantrekkelijk qua snelheid (tot 40 Gbit/s), maar is absoluut niet bedoeld voor thuisgebruik. Deze kabels zijn zeer stug, hebben een hele andere connector (Class I: RJ45, Class II: niet compatibel), zijn bedoeld voor datacenters over afstanden van max. 30 meter, en zijn duurder dan nodig.

Advies: Kies voor Cat 6a (S/FTP). Die ondersteunt 10 Gbit/s tot 100 meter, heeft uitstekende afscherming, is breed compatibel met LSA-materiaal en keystone jacks, en is toekomstbestendig voor thuisnetwerken. Let er wel op dat je geen CCA-kabels neemt (die zijn van aluminium met een koperen laagje), maar échte 100% koperen kabels. Als je in huis niet verder gaat als 25 meter met een enkele kabel dan is Cat 6 ook toereikend. Die ondersteunt ook 10 Gbit/s tot 25 meter.

Je setup klinkt verder erg doordacht – stervormig netwerk met ruimte voor uitbreiding, PoE waar nodig, en gewoon goede consumentenapparatuur zoals Deco. Dat wordt straks gewoon genieten van een stabiel en snel netwerk!

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25

Toppe

Oké ✅

8)

Alleen nog even die 5x6mm2 vast slaan. Links hangt het glasvezelkastje en de converter naar UTP
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat witte kastje links boven is een Gateway voor mn rookmelders en ‘t zwart kastje links onder is een LoRa Gateway

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 19-04-2025 21:18 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:27:
Cat 8 lijkt aantrekkelijk qua snelheid (tot 40 Gbit/s), maar is absoluut niet bedoeld voor thuisgebruik. Deze kabels zijn zeer stug, hebben een hele andere connector (Class I: RJ45, Class II: niet compatibel), zijn bedoeld voor datacenters over afstanden van max. 30 meter, en zijn duurder dan nodig.
RJ45 die geen RJ45 is? Kun je daar iets meer over zeggen?

Wat mij tot nu toe op viel is dan je de stekker er niet op knijpt, maar dat er zeg maar een keystone aan de stekker vast zit. Die is daardoor wat groter, dus ik denk niet dat ze op alle poorten van een standaard switch kunnen.

Ik begin een tweede technische ruimte in huis en heb dus binnenkort een kabel (of kabels) van zo'n 25 à 30 meter tussen die beide te trekken, echt als backbone van het thuisnetwerk. Ik twijfel momenteel tussen glas (gedoe en stroomverbruik), CAT7 (uiteraard met 6A stekkers) en CAT8.

Kost zo'n CAT8 stekker me (voorlopig) twee poorten op de switch, dan is dat ok. Anderzijds kan ik waarschijnlijk ook het tracé zo maken dat t.z.t. de CAT7 vervangen niet zo'n probleem is. Daarom neig ik daar nog het meest naar. Ik neem toch aan dat, ondanks de onduidelijkheden rondom CAT7, ik hier een betrouwbare 10 Gbit verbinding mee moet kunnen leggen over die afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
40G over een koper-kabel kost meer stroom dan 40G over glas. De eerste is nergens te koopt, die laatste vindt je voor tientjes op Ebay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Gwaihir schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:40:
[...]

Wat mij tot nu toe op viel is dan je de stekker er niet op knijpt, maar dat er zeg maar een keystone aan de stekker vast zit. Die is daardoor wat groter, dus ik denk niet dat ze op alle poorten van een standaard switch kunnen.

Ik begin een tweede technische ruimte in huis en heb dus binnenkort een kabel (of kabels) van zo'n 25 à 30 meter tussen die beide te trekken, echt als backbone van het thuisnetwerk. Ik twijfel momenteel tussen glas (gedoe en stroomverbruik), CAT7 (uiteraard met 6A stekkers) en CAT8.

Kost zo'n CAT8 stekker me (voorlopig) twee poorten op de switch, dan is dat ok. Anderzijds kan ik waarschijnlijk ook het tracé zo maken dat t.z.t. de CAT7 vervangen niet zo'n probleem is. Daarom neig ik daar nog het meest naar. Ik neem toch aan dat, ondanks de onduidelijkheden rondom CAT7, ik hier een betrouwbare 10 Gbit verbinding mee moet kunnen leggen over die afstand.
Als er geen standaard is, dan heb je ook nergens garantie op. Dus of je met alle Cat 7 kabels de 10gbit/s haalt betwijfel ik. Neem dan liever Cat 6(A), bespaart je geld en geeft meer zekerheid.
Catv7 is bedacht voor mensen die denken dat een hoger getal beter is, dus het verkoopt wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Terugkerende discussie ;)
SFTP en Cat6A trekken een stuk lastiger. Ik zou op niet al te lange afstanden (onder de 50 meter) voor Cat6 gaan van een goed merk. Belden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mr_gadget schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:49:
SFTP en Cat6A trekken een stuk lastiger. Ik zou op niet al te lange afstanden (onder de 50 meter) voor Cat6 gaan van een goed merk. Belden bijvoorbeeld.
Eens, hier ook Belden getrokken! Werkt prima en 50m binnen een normaal huis komt zelden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Gwaihir schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:40:
[...]

Cat7 bestaat niet, is dood. Deze kan wel in de OP: https://www.cablematters....and-why-you-don-t-need-it
Waarom zou je cat7 kabel trekken en er cat6 stekkers aan zetten? Cat6 kabel is thuis gewoon prima.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
DutchKel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:27:
[...]

Advies: Kies voor Cat 6a (S/FTP).
S/FTP is niet nodig thuis, is alleen maar lastiger draad trekken en geeft problemen bij verkeerd aansluiten. Cat6 (a als je wil) utp is echt dikke prima.

[ Voor 7% gewijzigd door sig69 op 20-04-2025 22:59 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Melvin.P schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:25:

Ik herken de brainstorm en kwam met dit in onze nieuwbouw: Miezie in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Een Fritz netwerk (het modem met 3 repeater 6000s) met de goedkoopste netgear switches en elke loze leiding voorzien van 2 cat6 belden kabels… het had ook best cat5e mogen zijn trouwens ;).

800mbit door de lucht is mogelijk, bedraad superstabiel. En je houdt een kast over…

En qua toekomst: cat6 over mijn lengtes…. Met de ervaringen van cat5e tot op de dag van vandaag… zal het nog wel even vol houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Mr_gadget schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:49:
Ik zou dan wel 25 meter aanhouden aangezien je dan garantie hebt dat het tot 10Gbit/s werkt.
sig69 schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:58:
[...]

S/FTP is niet nodig thuis, is alleen maar lastiger draad trekken en geeft problemen bij verkeerd aansluiten. Cat6 (a als je wil) utp is echt dikke prima.
Je had ook het advies volledig kunnen lezen ipv alleen die eerste regel.

[ Voor 30% gewijzigd door DutchKel op 21-04-2025 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
ocf81 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:08:
[...]

Ja werkt prima heb ook in thuisnetwerk: 1 Fiber, SC UPC Simplex to SC UPC Simplex, Single Mode (OS2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
En die link pleit dan juist voor.. wait for it.. dan maar CAT8 kiezen, wegens de goede standaardisatie, incl. de standaard RJ45 plug!
Waarom zou je cat7 kabel trekken en er cat6 stekkers aan zetten?
CAT6A stekkers. En dat is omdat dat de de facto standaard lijkt te zijn. Men heeft ontdekt dat een betere kabel meer bandbreedte geeft, maar diezelfde stekkers daarvoor nog steeds prima volstaan.

Dat vind ik op zich een logisch en consistent verhaal, maar het zegt natuurlijk niets over de moeite die fabrikanten al dan niet gaan nemen het ook te ondersteunen.

En ik vraag me nog af wat je zo (makkelijk) fout kunt doen aan juist het aansluiten van een CAT7 of andere S/FTP kabel. (Ik kocht net zo'n kabel, in CAT6A, om kort langs een ander type unshielded kabel te leggen..)
Cat6 kabel is thuis gewoon prima.
640kb is ook genoeg voor iedereen.

En daar dat niet waar bleek te zijn, laat ik zulke algemene glazen bol uitspraken maar voor wat ze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 14:06
Gwaihir schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:23:
[...]

En die link pleit dan juist voor.. wait for it.. dan maar CAT8 kiezen, wegens de goede standaardisatie, incl. de standaard RJ45 plug!

[...]

CAT6A stekkers. En dat is omdat dat de de facto standaard lijkt te zijn. Men heeft ontdekt dat een betere kabel meer bandbreedte geeft, maar diezelfde stekkers daarvoor nog steeds prima volstaan.

Dat vind ik op zich een logisch en consistent verhaal, maar het zegt natuurlijk niets over de moeite die fabrikanten al dan niet gaan nemen het ook te ondersteunen.

En ik vraag me nog af wat je zo (makkelijk) fout kunt doen aan juist het aansluiten van een CAT7 of andere S/FTP kabel. (Ik kocht net zo'n kabel, in CAT6A, om kort langs een ander type unshielded kabel te leggen..)

[...]

En daar dat niet waar bleek te zijn, laat ik zulke algemene glazen bol uitspraken maar voor wat ze zijn.
CAT6 kan gewoon tot 10Gbit/s tot 55m. Voordat 10Gbit thuis gemeengoed wordt gaan nog wel flink wat jaren overheen. En vervolgens voor je met 10Gbit niet meer uit de voeten komt nog veel langer.

Dus tenzij je een heel groot huis hebt met kabels die langer dan 55m worden, of specifieke use cases voor 10Gbit is voor 99% van de mensen CAT6 voldoende. Zeker ook omdat het veel soepeler en dus makkelijker te installeren is.

En als je dan tot die specifieke use cases behoort is het niet eens zo gek om gewoon naar glasvezel te gaan kijken. 10Gbit over koper is best wel een stroomvreter volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Shinji schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:48:
[...]
En als je dan tot die specifieke use cases behoort is het niet eens zo gek om gewoon naar glasvezel te gaan kijken. 10Gbit over koper is best wel een stroomvreter volgens mij.
Uiteindelijk valt dat laatste in de praktijk thuis wel mee. Stroomconsumptie over ethernet wordt namelijk gedreven door gebruik. En aangezien daadwerkelijke 10 Gbit verbruik in thuissetting frequent meer piekbelasting zal zijn dan continue belasting, zou ik zelf niet snel wakker liggen van stroomconsumptie in deze.

Ik zou dat in ieder geval niet de doorslaggevende factor laten zijn om te kiezen tussen koper en glasvezel, voor wat betreft thuisgebruik.
Gwaihir schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:23:

Hoewel het sentiment begrijpelijk is, is het denk ik ook belangrijk om zaken in perspectief te blijven zien. Cat5e, beschikbaar sinds 2001, ondersteunt tot 1 Gbps, hetgeen in ieder geval voor wat betreft internetconnectiviteit nog altijd relevant is anno 2025 in Nederland. Nog altijd afdoende is voor circa 99.9% van het consumenten gebruik thuis. Prima in staat is om bijvoorbeeld 4 gelijktijdige 4K streams te doen afspelen en online te gamen vanaf meerdere platforms gelijktijdig.

De stap van 1 Gbps naar 10 Gbps is daarin nota bene ook een vrij forse stap met betrekkelijk weinig use-case in het dagelijks gebruik.

Realiseer je dat, voor zover er al enig 8K streaming bijvoorbeeld is, dit op dit moment slechts circa 100 mbps gebruikt. Voor gaming, videoconferencing, etc. is 10 Gbps al helemaal overkill. Dit gaat ook niet snel veranderen. De noodzaak voor stijging in piekbandbreedte wordt steeds kleiner.

Het argument om Cat7 of Cat8 te nemen uit het idee van "futureproofing" is in dat opzicht dan ook eigenlijk een weinig steekhoudend argument.

Wil niet zeggen dat er geen plaats is voor meer snelheid of bandbreedte binnenshuis boven de Cat6(a) specificatie. Maar eigenlijk alleen op indicatie. Printers, deurbellen, camera's, televisies en zelfs consoles gaan zo bijvoorbeeld komende 10 - 20 jaar nooit tot onwaarschijnlijk meer dan 10 Gbps gebruiken.

Daarentegen indien je een deel van je netwerk gebruikt voor video editing direct vanaf een NAS met aanwezigheid van latest gen NVMe opslag, dan kan het van meerwaarde zijn om in een use-case als deze additionele snelheid te hebben. Maar dan dien je een dusdanige use-case natuurlijk wel te hebben.

Meerwaarde van een bepaalde specificatie is in het kader van netwerkaanleg dan ook niet zozeer een kwestie van glazen bol, maar beoogd gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Shinji schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:48:
Interessant punt. Ik hoor juist steeds dat die SFP converters naar en van glas zo heet worden. Dat is wel op één plek natuurlijk, waar 'de switch' ongemerkt vast meer in zo'n 10Gbit link kan steken. Maar 'ns wat conceter op inlezen.

Aan de andere kant is het een beduidend duurdere stap om te maken, die meteen al meer stroom gaat pakken, en sowieso later upgrade van die SFP modules nodig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@psychodude Dank voor die info over het stroomverbruik.

Verder is 't m.i. ook het omgekeerde argument te maken: we leggen al zo lang vrijwel achteloos voor elke scheet een 1Gbit lijntje, dat het bijna onvermijdelijk is je af te vragen wanneer in het hart van een (thuis)netwerk meer nodig is.

Nogmaals: voor mij gaat het om de verbinding tussen twee switches die samen het hart van het netwerk vormen. En dat dat er twee zijn, zegt denk ik al wel genoeg over de vlucht die dat netwerk gestaag aan het nemen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Gwaihir schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:43:
[...]

Interessant punt. Ik hoor juist steeds dat die SFP converters naar en van glas zo heet worden. Dat is wel op één plek natuurlijk, waar 'de switch' ongemerkt vast meer in zo'n 10Gbit link kan steken. Maar 'ns wat conceter op inlezen.

Aan de andere kant is het een beduidend duurdere stap om te maken, die meteen al meer stroom gaat pakken, en sowieso later upgrade van die SFP modules nodig maakt.
10G SM-SFP+ vreet minder dan een watt, singlemode rond de watt. 10G RJ45 doet ruim het dubbele. Qua aanschaf is het ook dubbel of meer, afhankelijk van de RJ45-variant.

Als ik nu twee/drie switches zou moeten koppelen in een thuissituatie en er is vanaf de bouw enige rekening gehouden dankzij een soort schacht of misschien een mantelbuis dan zou ik een active DAC (dus AOC) nemen. Dat is een touwtje waar aan beide kanten een SFP vast zit, verbuikt relatief weinig stroom en is redelijk simpel te monteren. Je moet alleen de ruimte hebben om die SFP door de muur/vloer te leiden.

[ Voor 23% gewijzigd door jadjong op 22-04-2025 21:08 ]

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2