Deze zomer wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Inmiddels ben ik mijn huiswerk aan het doen rondom het aanleggen het netwerk.
Mijn uitgangspunt is om het ‘gewoon goed’ te doen; bedrade verbindingen als basis en aardige wifi-apparatuur achter een 1 Gbit/s-glasvezelverbinding. Maar geen installaties op enterprise-niveau; ik denk bijvoorbeeld niet over glasvezel binnenshuis en neig ook niet naar bijvoorbeeld Ubiquiti-apparatuur met controllers. Qua gebruik; ook niks bijzonders. We werken veel thuis en streamen veel media, doen e.e.a. qua domotica, maar hebben bijvoorbeeld geen NAS of hobby-projecten. We willen ‘gewoon’, een goed, stabiel netwerk.
In alle ruimtes is minstens één loze leiding beschikbaar voor het aanleggen van bedrading. Het gaat om 12 stuks, waarvan ik er zeker 9 direct wil voorzien van een paar datakabels, plus een paar naar de schuur, maakt in ieder geval 10 paren en uiteindelijk hoogstens 13.
De meterkast houd ik graag zoveel mogelijk vrij van apparatuur. Alle leidingen voeren hier wel naartoe. Naast de meterkast komt een kast van circa 60 breed en 47 diep, waarin ik ruimte voor het patchpanel en de switch heb gereserveerd. Daarvoor denk ik aan een kast of rekje. Omdat een kast van 19-inch net te breed is, heb ik gekeken naar een variant van 10-inch. Maar ik merk dat het aanbod aan switches dan direct erg beperkt is. Ik vind eigenlijk alleen switches van het voor mij onbekende merk Digitus. Een
rekje als deze past wel en zal ook volstaan; waarom zou ik een afgesloten kast met deur, in een afgesloten kast met deur plaatsen?
Ik zou wel wat advies kunnen gebruiken over de bekabeling. Hoewel alle buizen de dikke variant zijn, ben ik bekend met de ellende die het trekken van bekabeling met zich kan meebrengen. Uiteraard wil ik stugge bekabeling vanwege LSA-montage; maar moet ik al aan Cat7? En aan welke mate van afscherming doe ik nu goed?
In onze huidige woning hebben we nog een PoE-switch omdat we Ubiquiti-accesspoints gehad hebben. Nu neig ik qua wifi-apparatuur naar de
nieuwste lijn van TP-Link en kunnen we ook met een eenvoudigere switch af. Tenzij het prijsverschil erg gering is, sluit ik de
camera aan via een PoE-injector.
In sommige kamers zal ik behoefte hebben aan meer netwerkaansluitingen dan de twee op de muur. Doorlussen via het wifi-punt vind ik dan een prima oplossing, hoewel ik dan een beetje afstap van het stervormige netwerk dat ik in de basis wil maken. Een switch van TP-Link ligt voor de hand, maar staat natuurlijk niet vast.
Wie de moeite heeft genomen dit te lezen; dankjewel, zoals je ziet ben ik nog aan het brainstormen en ik sta voor alle ideeën en suggesties open!