• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:39
Voor de Belgen is de site https://es.mobilit.fgov.be/drones/home

Vandaag heb ik voor de eerste keer buiten wat getest, niet hoger dan de huizen gevlogen en voorzichtig richting een open veldje gegaan. Binnen 15 minuten was er een politiewagen ter plekke want "een bezorgde buur" had een gevaarlijke drone gemeld.

Nu de komende weken maar wat oefenen zodat we de drone nuttig kunnen inzetten.

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Devler schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:24:
Voor de Belgen is de site https://es.mobilit.fgov.be/drones/home

Vandaag heb ik voor de eerste keer buiten wat getest, niet hoger dan de huizen gevlogen en voorzichtig richting een open veldje gegaan. Binnen 15 minuten was er een politiewagen ter plekke want "een bezorgde buur" had een gevaarlijke drone gemeld.

Nu de komende weken maar wat oefenen zodat we de drone nuttig kunnen inzetten.
Een gevaarlijke drone....laat me raden, een mini 2 of 3?

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:37

_Eend_

🌻🇺🇦

M!chel schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:01:
[...]

Een gevaarlijke drone....laat me raden, een mini 2 of 3?
Misschien zelfs een Tello!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:39
Mini pro 3. Letterlijk 100m gevlogen tussen mijn woning en een open grasveldje.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Devler schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:47:
Mini pro 3. Letterlijk 100m gevlogen tussen mijn woning en een open grasveldje.
Levensgevaarlijk natuurlijk :+

Ik probeer altijd op rustige plekken te vliegen, dankzij mijn Mini 2 ben ik zelfs gaan wandelen. Tot nu toe heb ik nog geen klachten gehad, alleen mensen die (te veel) vragen stelden. Dat vindt ik nooit erg, behalve als je aan het vliegen bent..

En omdat je aan het vliegen bent komen ze vaak naar je toe. :P

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:53
Voor een bekende ben ik op zoek naar een oplader + AC-kabel voor een Mavic 2 Zoom. Deze zijn enorm slecht te vinden omdat ze out of stock zijn. Ik kan alleen een 'imitatie' vinden op Amazon maar heb liefst natuurlijk origineel. Hier op VA ook niets. Iemand nog tips, of zelfs een over? Voor de Mavic Air wel te vinden maar die zijn ondanks dat ze er bijna hetzelfde uitzien niet compatibel denk ik, klopt dat?

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-06 19:18
Cheesy schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:14:
Voor een bekende ben ik op zoek naar een oplader + AC-kabel voor een Mavic 2 Zoom. Deze zijn enorm slecht te vinden omdat ze out of stock zijn. Ik kan alleen een 'imitatie' vinden op Amazon maar heb liefst natuurlijk origineel. Hier op VA ook niets. Iemand nog tips, of zelfs een over? Voor de Mavic Air wel te vinden maar die zijn ondanks dat ze er bijna hetzelfde uitzien niet compatibel denk ik, klopt dat?
https://www.dronekenner.n...-mavic-2-battery-charger/

Hen een berichtje sturen of ze kunnen bestellen?

[Voor 4% gewijzigd door arnord op 25-04-2023 10:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cheesy
Klopt deze is het, alleen niet te bestellen vanwege out of stock.
Inmiddels heeft hij een compatibele oplader van een ander merk gekocht.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Oemfoefoe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:38:
Wat ik erg verwarrend vind; waarom is op de Aeretkaart verschillende lagen over elkaar? Soms wel 3 tot 4 lagen met verschillende reglementen. Welke regelgeving moet je dan hanteren? Ik als dronepiloot zou natuurlijk voor de meest voordelige voor mij willen kiezen, maar daar kan een handhaver anders overdenken?

Een voorbeeldje:
[Afbeelding]

Rood valt onder de control zone Zestienhoven, terwijl op die locatie ook de reglementen van militaire als civiele laagvlieggebieden gelden (magenta). Deze reglementen laat voor categorie A1 vliegen tot 30 meter.toe.
Ik woon hier in de buurt en heb welgeteld 1 plek verder naar links gevonden waar het gewoon wit is. Is ook een open veld van een boer volgens mij bij het gemaal daar. Nu heb ik te weinig tijd om uberhaupt te vliegen, wat heel jammer is, maar maakt het in Nederland wel ontzettend frustrerend. De grap is dan weer wel dat er een modelvlieg club is richting Zwartewaal, maar daar zullen we vrijstellingen voor zijn.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik weet van twee vliegclubs in Almere dat ze vrijstelling hebben gekregen van LvNL omdat ze in de NFZ van Vliegveld Lelystad liggen. ) Ik weet dat die vliegclubs al jaren bestaan, dus waarschijnlijk was het aanvragen van een ontheffing in dat geval een stuk makkelijker (maar dat is mijn vermoeden)

En ik heb net even gekeken, het blijkt dat er drie vliegclubs zitten in dat gebied: twee modelvliegclubs en de Dutch Rocket Research Association:
Het zijn de blauwe puntjes op de kaart

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:47
_Eend_ schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:48:
Ik weet van twee vliegclubs in Almere dat ze vrijstelling hebben gekregen van LvNL omdat ze in de NFZ van Vliegveld Lelystad liggen. ) Ik weet dat die vliegclubs al jaren bestaan, dus waarschijnlijk was het aanvragen van een ontheffing in dat geval een stuk makkelijker (maar dat is mijn vermoeden)
Ik weet niet of het makkelijker is, maar die clubs hebben waarschijnlijk wel een bestaand 'lijntje' met LVNL en hun eigen procedures om hun activiteiten veilig uit te voeren. Dat is op individueel vlak met elke drone bezitter niet mogelijk dus de twee situaties zijn niet helemaal vergelijkbaar.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Sinds deze week trotse bezitter van een Mavic 3 Classic!
Wat een dikke unit _/-\o_

[Voor 29% gewijzigd door M!chel op 21-05-2023 01:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Kars schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Zoals door @kazzzdafke al is aangegeven; dit is je certificaat, geldig in de EU.
Wat je nog wel even moet doen (als je vliegt met alles behalve een speelgoed-drone) is jezelf op het RDW aanmelden als piloot. Dan krijg je een registratienummer wat je op al je drones moet plakken.
Wat is de definitie van speelgoed drone?
En dan bedoel ik niet "ik vind deze drone geen speelgoed want.." maar echt een formele beschrijving daarvan.

Ik kan het niet echt terugvinden en er is denk ik ruimte tot discussie is om wel of niet te registreren bij het RDW.

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Hemingr schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:54:
Korte vraag over een onduidelijkheid voor mij. Ik heb online de A1 en A3 test gedaan die in de TS staat (diegene in Luxemburg) Daar heb ik nu een mooi certificaatje van. Is dat nu voldoende of moet ik dat nog omzetten in iets anders? Op de website van de RDW staat dat dit in het land van de test gedaan moet worden, maar het is mij niet duidelijk hoe en wat.

deze dus: [Afbeelding]
Kan het kloppen dat de Luxemburg "trick" niet meer actief is? Of is de link veranderd?
Zijn er nog andere gratis alternatieven voor een a1/a3 certificaat?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
freestyler2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:11:
[...]

Kan het kloppen dat de Luxemburg "trick" niet meer actief is? Of is de link veranderd?
Zijn er nog andere gratis alternatieven voor een a1/a3 certificaat?
Is nog steeds gratis.
Hier te volgen: https://learningzone.euro...rses/15839721/description

Acties:
  • +3Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

freestyler2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:00:
[...]

En dan bedoel ik niet "ik vind deze drone geen speelgoed want.." maar echt een formele beschrijving daarvan.

Ik kan het niet echt terugvinden en er is denk ik ruimte tot discussie is om wel of niet te registreren bij het RDW.
Deze discussie laait om de zoveel tijd weer eens op en draait vooral om semantiek. Voor zover ik weet heeft de overheid daar geen duidelijke omschrijving voor, maar als een drone is ontworpen voor kinderen, te herkennen aan de rating op de doos (tot 14 jaar) dan is het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid speelgoed. Heeft het een hogere rating dan is het geen speelgoed.

Maar de RDW schrijft zelf:
U heeft een exploitantnummer nodig als u eigenaar bent van 1 of meer drones met een camera of een gewicht van 250 gram of meer. Door een exploitantnummer bij ons aan te vragen, staat u als eigenaar (exploitant) bij ons ingeschreven.
Bron: https://www.rdw.nl/partic...r-van-een-drone/aanvragen

Dus als je drone zwaarder is van 250 gram of je drone heeft een camera dan moet je je registreren bij de RDW als exploitant.

Op de site van de Rijksoverheid staat dit:
Wanneer exploitantnummer drone nodig?

U moet een exploitantnummer aanvragen als:
  • uw drone 250 gram of meer weegt;
  • uw drone een camera heeft.
Heeft u een speelgoeddrone met een camera? U heeft dan alleen een exploitantnummer nodig als uw drone 250 gram of zwaarder is.
Bron: https://www.rijksoverheid...-van-een-drone-exploitant

Wat mij betreft is dat hele speelgoed punt ook echt een non-issue, zodra je met je drone buiten je priveterrein komt hoor je imho gewoon je zaken op orde te hebben. In Nederland (en de EU) moet je je dus registreren als explotaint.

Wat kun je er tegen doen? Schrijf je favoriete kamerlid een brief dat ze echt iets aan die regels moeten doen, en of die registratiekosten van de RDW niet wat lager kunnen.
freestyler2 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:00:
[...]

Zoals @_Eend_ ook al aangeeft, elke drone met camera of zwaarder dan 250 gram, valt buiten de categorie speelgoed-drone. Duidelijk genoeg lijkt me.
Koop je bijvoorbeeld een Eachine E017, dan heb je een speelgoed-drone :)

Life is too short to remove USB safely

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:50
Mooi overzichtje kan je hier vinden, met nog een pak meer info als je je registreert denk ik (gratis, ben een member dus weet niet hoe ver je kan lezen of niet):

https://www.fdr1.be/wetgeving-drones-belgie-europa/#theorie

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:23

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Stom genoeg is de training voor A1/A3 uit de link van @M!chel van mening dat niet iedere drone met camera een geregistreerde operator vereist:
SHALL I REGISTER MYSELF AS AN OPERATOR?

YES (4)
● If my UAS weighs more than 250gr;
● If my UAS weighs less than 250gr and:
o has a very high speed or
o is not a toy and is equipped with a camera or microphone

NO
● If my UAS weighs less than 250gr and is
a toy
Dus als de drone minder dan 250 gram weegt en niet "heel snel" is hoef je je niet te registreren als operator, ongeacht of hij een camera bevat of niet, volgens Eurocontrol learningzone. Blijft dubieus en voor interpretatie vatbaar (speelgoed of niet, "heel snel" of niet) allemaal. :/

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• M!chel
  • Niet online
SnoeiKoei schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:46:
Stom genoeg is de training voor A1/A3 uit de link van @M!chel van mening dat niet iedere drone met camera een geregistreerde operator vereist:

[...]

Dus als de drone minder dan 250 gram weegt en niet "heel snel" is hoef je je niet te registreren als operator, ongeacht of hij een camera bevat of niet, volgens Eurocontrol learningzone. Blijft dubieus en voor interpretatie vatbaar (speelgoed of niet, "heel snel" of niet) allemaal. :/
Onder heel snel vallen denk ik de fpv quads. Camera drones hebben volgens mij een snelheidslimiet van 70km/u.

Onder speelgoed drones vallen de drones zonder camera en erg kort zendbereik, vaak van slechts tientallen meters.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

M!chel schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:01:
[...]

Onder heel snel vallen denk ik de fpv quads. Camera drones hebben volgens mij een snelheidslimiet van 70km/u.

Onder speelgoed drones vallen de drones zonder camera en erg kort zendbereik, vaak van slechts tientallen meters.
Ja,
A UAS is a toy when the manufacturer intends it for children under the age of 14. This inherently limits the UAS technical capability (Power, mass, range, etc.)
Ik denk dat het meestal gevoelsmatig wel duidelijk is wat speelgoed is en wat niet maar een harde definitie is lastig. :)

• M!chel
  • Niet online
In zekere zin blijft het toch allemaal 'speelgoed' 😜

• Archer_VC10
In EASA definities en regels is een minimale leeftijd opgenomen voor een UAS bestuurder van 16 jaar. Alles wat bedoeld is voor onder de 16 jaar is dan dus speelgoed lijkt mij. Daarnaast vermoed ik dat deze apparaten ergens hebben staan dat ze bedoeld zijn voor gebruik binnenshuis. Kleinere drones hebben een maximale snelheid van 19 m/s (ongeveer 69 km/h, ook hierboven genoemd) maar speelgoed zal daar niet in de buurt komen gok ik. Of er een snelheidslimiet hiervoor is weet ik niet, waarschijnlijk eerder een maximum aan energie wat dit mag doorgeven aan een hoofd waar het mee in botsing komt, wat natuurlijk een combinatie van massa en snelheid is.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ben wel benieuwd, vliegt nou het grootste deel van de dronepiloten hier rond met een Luxemburgs certificaat? :)

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
SnoeiKoei schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:10:
Ben wel benieuwd, vliegt nou het grootste deel van de dronepiloten hier rond met een Luxemburgs certificaat? :)
Oostenrijk, die was/is ook gratis. O-)

• Cheesy
Ierland, maar heb 'm eigenlijk niet nodig.
Was destijds gratis dus toen maar gelijk gehaald.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Die van mij is Luxemburgs ja. De Nederlandse cursus lijkt mij niet zoveel toevoegen, behalve dan dat je best een boel geld kwijt bent er voor.

[Voor 0% gewijzigd door _Eend_ op 24-05-2023 19:51. Reden: typo gefixt]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

SnoeiKoei schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:46:

[...]

Maar dat staat er niet?
SHALL I REGISTER MYSELF AS AN OPERATOR?

YES (4)
● If my UAS weighs more than 250gr;
● If my UAS weighs less than 250gr and:
o has a very high speed or
o is not a toy and is equipped with a camera or microphone

NO
● If my UAS weighs less than 250gr and is
a toy
Er staat dat je je moet registreren als je drone zwaarder is dan 250 gr of als de drone een camera of microfoon heeft. Want dan is het automatisch geen speelgoed.

Ok, "heel snel" is open voor discussie. Maar als je drone een camera heeft (waarom zou je anders een drone kopen?) dan is het in Luxemburg dus automatisch geen speelgoed.

[Voor 7% gewijzigd door _Eend_ op 24-05-2023 18:49]

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

_Eend_ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:47:
[...]

Maar dat staat er niet?

[...]

Er staat dat je je moet registreren als je drone zwaarder is dan 250 gr of als de drone een camera of microfoon heeft. Want dan is het automatisch geen speelgoed.

Ok, "heel snel" is open voor discussie. Maar als je drone een camera heeft (waarom zou je anders een drone kopen?) dan is het in Luxemburg dus automatisch geen speelgoed.
Ja, dat staat er wel :) :

Ja: als het geen speelgoed is EN hij heeft een camera of microfoon
Nee: als het wel speelgoed is.

Er staat nergens dat het hebben van een camera of microfoon het automatisch geen speelgoed maakt. Sterker nog, in de voorbeelden van drones waarbij de operator zicht NIET hoeft te registeren staat de Hubsan FPV X4 PLUS en die heeft wel degelijk een camera:

"Heel snel" wordt tijdens de cursus zelf overigens nog ergens toegelicht in de trant van "typically 90km/h or faster" maar de grens blijft vaag.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06 15:14
Ik heb het halve forum doorgelezen maar toch ben ik nog weining wijzer geworden qua aankoop. Ik zou een kleine drone willen kopen om de sloop en bouw van mijn huis te kunnen filmen / fotograferen. Het zou zomaar kunnen zijn dat ik daarna wat meer wil, maar ik kan niet vinden wat ik (betaalbaar) kan kopen? Nieuw, tweedehands, opties, wat is belangrijk? Kan iemand mij helpen?

• Cheesy
Bouwertje schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:41:
Ik heb het halve forum doorgelezen maar toch ben ik nog weining wijzer geworden qua aankoop. Ik zou een kleine drone willen kopen om de sloop en bouw van mijn huis te kunnen filmen / fotograferen. Het zou zomaar kunnen zijn dat ik daarna wat meer wil, maar ik kan niet vinden wat ik (betaalbaar) kan kopen? Nieuw, tweedehands, opties, wat is belangrijk? Kan iemand mij helpen?
Je komt (wat mij betreft) dan al snel bij een DJI (Mavic) Mini. Daarin heb je behoorlijk keus tussen de oudste (zeg de 1) tot de nieuwste 3 van nieuw tot tweedehands.

Er is ook een apart topic voor: [DJI (Mavic) Mini serie] Ervaringen en discussie

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Bouwertje
Cheesy schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:52:
[...]

Je komt (wat mij betreft) dan al snel bij een DJI (Mavic) Mini. Daarin heb je behoorlijk keus tussen de oudste (zeg de 1) tot de nieuwste 3 van nieuw tot tweedehands.

Er is ook een apart topic voor: [DJI (Mavic) Mini serie] Ervaringen en discussie
Kijk, daar kan ik wat mee, tenminste dat hoop ik :P

• Cheesy
Bouwertje schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Kijk, daar kan ik wat mee, tenminste dat hoop ik :P
Mooi, check ook gelijk even de regelgeving. Mogelijk zit je in een laagvlieggebied.
https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic#

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Bouwertje
Cheesy schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:05:
[...]

Mooi, check ook gelijk even de regelgeving. Mogelijk zit je in een laagvlieggebied.
https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic#
Thanks, daar had ik al naar gekeken en dat komt goed. Nog iemand tips waar je zo’n dji het best kan kopen? Of mag dat hier niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik zou als het even kan wel even langs gaan bij een verkoper om de drone in levende lijve te zien en om even een kort stukje te vliegen in de tuin ofzo. Even omhoog en omlaag, draaien en ook de gimbal en camera uitproberen.

Via welke site je 'm dan koopt maakt dan ook niet zoveel uit. Maar er staat er vast wel een te koop in Vraag & Aanbod hier op Tweakers :)

Het liefste met DJI Care er nog op. Voor jouw gebruik zou een Mavic Mini if Mini 2 al meer dan genoeg zijn denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Nachtvluchten met een drone zijn in Nederland verboden.
Deze is gemaakt met de Mavic 3 Classic in de laatste restjes schemer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik ben ook van plan een drone te kopen. Ik heb al eerder drones gehad een paar jaar terug maar voornamelijk tinywhoops voor binnen.
Ook een 5 inch gehad maar nooit mee gevlogen omdat ik toen in Groningen woonde waar ivm vliegveld Eelde je nergens mag vliegen dus had alles weer verkocht.
Tijdens vakantie vorig jaar ook een DJI Mavic mini gekocht om leuke shots te maken. Maar in Duitsland/Oostenrijk en Kroatie mocht je ook nergens vliegen. Aan de ene kant heb ik daar lak aan en zou ik gewoon willen vliegen maar ik vindt het vervelend als mensen mij daar dan mee confronteren en ik ben dan op dat moment vaak niet adrem genoeg om daar goed op te pareren.

Ik woon nu ergens in de regio van Assen en zit net naast de rand van het CTR van Eelde.
Dus zit ik hier wat plaatsen te zoeken waar ik lekker FPV kan vliegen zonder meteen gezeur van omstanders of voorbijgangers te krijgen.
Hoe gaan jullie hier mee om? Heb je wel eens te maken met vervelende mensen die beweren dat je ergens niet mag vliegen terwijl ze de regels niet weten maar gewoon graag willen zeiken?

Ik ben van plan digitaal te gaan vliegen en zit te twijfelen tussen Walksnail en DJI. Voordeel van Walksnail is dat hun VTX zijn veel lichter en dus beter gewicht voor een kleine quad, ook zijn de VTX en camera een stuk goedkoper dan b.v. de DJI O3. Maar de DJI Avata spreekt mij ook erg aan. Het gemak van het ecosysteem en hoe de drone kan vliegen (met RTH en Altitude hold) spreken mij ook aan. Alleen het ontzettende lawaai van de Avata valt mij dan weer erg tegen. Ik wil graag een drone die niet zoveel herrie maakt en dus zo weinig mogelijk aandacht trekt.
De Pavo Pico is dan misschien een leuk alternatief maarja die heeft geen RTH en AH.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Als je naar een Pavo Pico kijkt zou ik zeker ook even kijken naar andere BetaFPV cinewhoops, daar zit leuk spul tussen :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

_Eend_ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:41:
Als je naar een Pavo Pico kijkt zou ik zeker ook even kijken naar andere BetaFPV cinewhoops, daar zit leuk spul tussen :9
Ik heb een Mobula6 overgenomen via marktplaats dus ik zal daar eerst een mee oefenen.

Ik heb alleen een vraagje over een CTR veld vlak bij mij waarbij het mij nou niet duidelijk is of ik er wel of niet mag vliegen.
Op Aeret hieronder staat dat je in de categorie A1/A2 sub 250Gram tot 30 meter mag vliegen.

Op godrone staat zowel een geel als Rood veld maar hier staat in het rood niet dat je er mag vliegen.

Dus mag je hier nu wel of niet <250Gram tot 30 meter hoogte vliegen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
@LoneGunman weet vast wel raad in deze situatie. Waarschijnlijk vind hij dat je er niet mag vliegen, gewoon omdat dat op de ene website wordt gezegd.

Persoonlijk zou ik het advies van Aeret kaart aanhouden. Omdat deze vaak actueler is dan GoDrone.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

kaasaanfiets schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:04:
[...]

Ik heb een Mobula6 overgenomen via marktplaats dus ik zal daar eerst een mee oefenen.
Dat is een leuk ding, ik heb 'm ook en ik kan je vertellen dat ie het buiten ook aardig doet -zolang het niet te hard waait-
Ik heb alleen een vraagje over een CTR veld vlak bij mij waarbij het mij nou niet duidelijk is of ik er wel of niet mag vliegen.
Op Aeret hieronder staat dat je in de categorie A1/A2 sub 250Gram tot 30 meter mag vliegen.
[Afbeelding]

Op godrone staat zowel een geel als Rood veld maar hier staat in het rood niet dat je er mag vliegen.
[Afbeelding]

Deze vraag komt vaker voorbij ;)

Laagvlieggebiede n zijn wat tricky, ik heb onder een laagvliegroute gewoond (om precies te zijn: de langwerpige route langs de grens op jouw screenshots) en daar vlogen ze nogal eens buiten de reguliere openingstijden van dat gebied. Maar dan werd het wel even gemeld op de website van Defensie, ook als ze met iets anders dan F-16's daar gingen vliegen. Ik heb er wel eens Herculessen voorbij zien komen op 100 m. hoogte. Van te voren zou ik dus even checken of ze niet toevallig vliegen dat weekend. Het gebied wat jij bedoelt wordt vooral gebruikt door helikopters,

Ik zou van Aeret uitgaan, want GoDrone is hier wat vaag, want er staat
[...] het gebruik van je drone kan gevaarlijk of verboden zijn.
Dus m.i. mag het doordeweeks tot 30 m. hoogte, en in het weekend de hele dag tot de landelijk geldende maximum hoogte: 120 m. Tenzij ze in het weekend een training hebben, maar dat staat er dan weer niet bij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
M!chel schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:39:
@LoneGunman weet vast wel raad in deze situatie. Waarschijnlijk vind hij dat je er niet mag vliegen, gewoon omdat dat op de ene website wordt gezegd.

Persoonlijk zou ik het advies van Aeret kaart aanhouden. Omdat deze vaak actueler is dan GoDrone.
Zeker weet ik dat: het staat duidelijk op de Aeret-kaart. Maar alsnog zou je er zelf voor kunnen kiezen om er niet te gaan vliegen omdat er als operator van je verwacht wordt dat je een goede inschatting kunt maken of het veilig en verstandig is.

Even wat context uit het andere topic:
M!chel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:39:
[...]

Da's wel een beetje wazig. Al het open water in Zeeland is Natura2000 gebied. Met een kleine drone vliegen zou dus eigenlijk niet mogen, maar scheepvaart (van motorbootjes tot reusachtige containerschepen) is geen enkel probleem. 8)7
LoneGunman schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:15:
[...]

Boten en schepen vliegen over het algemeen niet. Tevens zijn er honderden andere regels waar die zich weer aan moeten houden. Het is heel simpel: de regelgeving rondom het gebruik van een drones is best helder. Ook de redenen achter die regels zijn vaak prima te begrijpen (veiligheid, privacy, flora & fauna). Dat je er voor kiest daar een eigen visie op te hebben is prima: schrijf een brief naar de betrokken instanties, stel vragen of ga de politiek in. Maar door regels te negeren en ze publiekelijk te bagatelliseren maak je het er niet beter op voor de serieuze vliegers die nog graag heel lang hun hobby (of beroep) willen blijven uitoefenen. Want er hoeven echt niet veel serieuze drone-gerelateerde incidenten te gebeuren en de bestaande regels worden alleen maar strenger.
M!chel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:22:
[...]

Je hoeft mij niet de les te lezen hoor. Ik geef alleen aan dat sommige regeltjes in Nederland best krom zijn of over komen. Maar da's algemeen bekend toch?
En zeker omdat drones dingen zijn van de laatste jaren, en er vaak nog een hoop onduidelijk is.

Je moet er iig niet meteen vanuit gaan dat ik de regels overtreed, want die indruk wek je wel een beetje.
Ik wens de hobby ook alleen maar het beste toe, en daarbij ook een stuk meer duidelijkheid die er gewoon helaas niet altijd is. Een goed voorbeeld is die berg enkele posts hierboven. Mag je er nou wel of niet vliegen? ;)
LoneGunman schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Wat ik al zei: de regels zijn zoals ze zijn. Mocht je het daar niet mee eens zijn, meld je dan bij de betreffende autoriteiten. Maar door ze te classificeren als 'best vaag' en 'onduidelijk' blijf je twijfel zaaien bij (beginnende) drone-operators. "Niet vliegen boven de piste" = niet vliegen boven de piste. Helderder als dat wordt niet.

Wat betreft het overtreden van regels: in je de beelden die je hier post worden de regels ook niet heel streng nageleefd (Natura2000, wegen, hoogspanningskabels). Zelf weten, maar uiteindelijk worden de regels daar niet soepeler van, maar juist strenger.

Voor de helderheid: wat ik (of jij, of wie dan ook) vind van de regels doet er niet zoveel toe. Ik vind het alleen een slechte zaak dat er over gepraat wordt alsof het allemaal niet zo belangrijk is. Een beetje serieus omgaan met veiligheid, privacy en de natuur is niet zoveel gevraagd toch? En anders de drone inruilen voor een boot ;)
Het punt -waar je steeds aan voorbij gaat- is dat het geen goede zaak is dat er soms erg makkelijk gedaan wordt over bestaande regelgeving en vraagtekens worden gezet (+ diverse drogredenaties) hierbij. Je stimuleert hiermee alleen maar anderen om zich (ook) niet aan die regels te houden. En daarmee op termijn de betreffende autoriteiten redenen te geven om nóg strengere regels te gaan hanteren.
M!chel schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:25:
Nachtvluchten met een drone zijn in Nederland verboden.
Deze is gemaakt met de Mavic 3 Classic in de laatste restjes schemer.

[Afbeelding]
Als de klok op deze kerk goed loopt valt dit ook onder een nachtvlucht. O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
De één neemt de regelgeving strikt in acht, en maakt het zelfs nog iets strenger voor zichzelf (en probeert dit ook op te dringen aan andere personen).
De ander houd zich gewoon aan de regels, vliegt met verstand en laat iedereen genieten van de hobby zonder anderen lastig te vallen of de les te lezen. Want voor dat laatste bestaat er handhaving.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
M!chel schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:35:
De één neemt de regelgeving strikt in acht, en maakt het zelfs nog iets strenger voor zichzelf (en probeert dit ook op te dringen aan andere personen).
De ander houd zich gewoon aan de regels, vliegt met verstand en laat iedereen genieten van de hobby zonder anderen lastig te vallen of de les te lezen. Want voor dat laatste bestaat er handhaving.
Je bedoeld je eigen interpretatie van de regels. Plus dat je anderen meeneemt in deze overtuiging: dát was juist het beginpunt van de discussie. Maar als je echt denkt goed bezig te zijn: ga vooral zo door. Je doet de hobby (en werk) hier meer kwaad mee dan goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Ik weet niet wie de hobby meer schaad. Iemand die geniet, of iemand die heel krampachtig mensen de les komt lezen en daarmee misschien een hoge drempel creëert voor nieuwkomers.

Nou, ik weet eigenlijk wel wie de hobby meer schaad!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

LoneGunman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Zeker weet ik dat: het staat duidelijk op de Aeret-kaart. Maar alsnog zou je er zelf voor kunnen kiezen om er niet te gaan vliegen omdat er als operator van je verwacht wordt dat je een goede inschatting kunt maken of het veilig en verstandig is.
Ik zou er ook voor kunnen kiezen om helemaal niet te gaan vliegen en te stoppen met de hobby. Je kan ook beter thuis gaan zitten want buiten kan het gevaarlijk zijn. Je kan aangereden worden of neergestoken....
LoneGunman schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:46:

Het punt -waar je steeds aan voorbij gaat- is dat het geen goede zaak is dat er soms erg makkelijk gedaan wordt over bestaande regelgeving en vraagtekens worden gezet (+ diverse drogredenaties) hierbij. Je stimuleert hiermee alleen maar anderen om zich (ook) niet aan die regels te houden. En daarmee op termijn de betreffende autoriteiten redenen te geven om nóg strengere regels te gaan hanteren.
Achterhaalde regelgeving of regelgeving gemaakt door mensen zonder de juiste kennis en informatie mag je toch sterk je twijfels bij hebben? Kijk naar het hele right to repair verhaal in Amercia. Daar zitten soms mensen in commissies die belangrijke beslissingen moeten nemen waarvan ik mij afvraag hoe of ze wel weten hoe ze hun eigen achterste moeten afvegen op de WC.

De overheid moet in dienst staan van de burger. Als er vervolgens overlast of gevaarlijke situaties ontstaan moet je maatregelen nemen. Mits die situaties natuurlijk feitelijk meetbaar zijn.
Maar als maatregelen steeds strenger en strenger worden zonder dat hier goede aanleiding voor is dan kan je verwachten dat dit niet gaat werken.

Hoeveel ongelukken gebeuren er wel niet in het verkeer. We gaan verkeer toch ook niet verbieden?
Hoe vaak is het voorgekomen dat er echt gevaarlijke situaties zijn ontstaan waarin een drone de hoofdrol speelde? Indianenverhalen van kopieermedia tja die zijn er vast...

Als de overheid een regel gaat invoeren dat je straks per dag maar 60 minuten buiten mag lopen omdat dit anders slecht is voor het milieu dan houd jij je ook netjes aan de regels?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Archer_VC10
kaasaanfiets schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan even een stukje context vanuit de kleine luchtvaart bieden. Het gebied wat je daar ziet is (boven Beilen), zoals gezegd, een oefengebied voor laagvliegen met militaire helicopters. Als ik daar met een sportvliegtuig doorheen wil dan mag ik het gebied als een waarschuwing beschouwen, ik moet er extra uitkijken maar mag er in normale situaties wel doorheen vliegen. Als er verder nog specifiekere restricties zijn dan zal dat in een NOTAM staan.
Als drone gebruiker denk ik dat je je het beste aan de meest strikte aanbeveling kan houden. Beilen is een plek waar veel GA verkeer van en naar Groningen langskomt maar het wordt ook regelmatig gebruikt als herkenbaar punt om Hoogeveen te vinden. Het is er gemiddeld genomen dus net ietsje drukker dan in andere stukjes luchtruim en dat is zonder de militaire helicopters.

Bij normaal gebruik zal een drone op maximaal 30m en een GA vliegtuig op 1000 tot 1500 voet elkaar totaal niet in de weg zitten, maar met een éénmotorig vliegtuig moet je er ten alle tijden rekening mee houden dat een motorstoring tot een noodlanding kan leiden en dan is het eerste veld wat groot genoeg is ineens je landingsplek geworden. Tijdens zo'n situatie wil ik en kan ik geen drone in de buurt hebben. De kansen hierop zijn miniem, maar bedenk dat er wel een goede reden is om bepaalde zaken soms wat verder dicht te timmeren dan dat iedereen handig vindt.

Slechte regelgeving mag en moet je zeker ter discussie stellen, maar het is geen vrijbrief om het dan maar anders te interpreteren of te negeren. De grenzen opzoeken en deze oprekken is op allerlei vlakken een populaire sport, maar in de luchtvaart is het een bezigheid die nog steeds met enige regelmaat leidt tot egoschade, blikschade, (zware) verwondingen en helaas ook overlijden. Drones spelen daar (nog) geen grote rol in (gelukkig!) maar ze creëren wel een aantal nieuwe risico's, en vergroten andere risico's, die we graag vermijden.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Ik las een artikel dat de regelgeving in 2024 weet gaat veranderen met betrekking tot zelfbouw drones enz.
Dat sommige dan in een andere categorie vallen.
Maar ik kan het artikel niet meer terugvinden.

Weet iemand wat de regels gaan worden voor de DJI FPV drone ?
Blijft die nog gewoon in A3 te vliegen?

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:32
kaasaanfiets schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:29:
Ik las een artikel dat de regelgeving in 2024 weet gaat veranderen met betrekking tot zelfbouw drones enz.
Dat sommige dan in een andere categorie vallen.
Maar ik kan het artikel niet meer terugvinden.

Weet iemand wat de regels gaan worden voor de DJI FPV drone ?
Blijft die nog gewoon in A3 te vliegen?
Dat heeft te maken met de CE-labels die vanuit de EU (EASA) gegeven worden op drones. Zie: https://www.dronewatch.nl...we-ce-labels-voor-drones/. Er is echter wel een jaar uitstel geweest. Dus vanaf 2024 gaan een hoop drones in de categorie A3 vallen.

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Pagina: 1 ... 95 96 97 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee