• Daanb123
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:48
ParaDoXke schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:48:
Voor de liefhebbers: momenteel een serieuze promo bij bol.com op de mavic 3 fly more combo:

https://www.bol.com/be/nl...o-drone/9300000058757623/
Staat op niet leverbaar ondertussen

Edit: Zo, was €1500. Wel Bol Plaza though..

[Voor 7% gewijzigd door Daanb123 op 28-07-2022 11:02]

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:29
Wellicht een domme vraag van een drone vlieger maar nu begin ik zelf te twijfelen. Graag wil ik ergens rond Zaltbommel vliegen, echter is daar een NOTAM actief:

Naam
EHTRA82
Afkorting
Zaltbommel
Luchtruim
TRA
Ondergrens
0 mtr / 0 ft
Bovengrens
762 mtr / 2500 ft
Uitleg
Prohibited when activated, unless permission from MILATCC Schiphol. Military exercises.
Datum/Tijd Actief [UTC]
AMC manageable area MON-THU 0700-2300 (0600-2200), FRI 0700-1600 (0600-1500), and will be published by NOTAM.

Betekent het dat ik er nu wel mag vliegen omdat m’n drone maar tot 120 meter gaat en de NOTAM alleen geldt voor burgerluchtvaart vanaf 2500 ft, of moet ik het interpreteren als zijnde dat de NOTAM geldig is van 0 tot 2500 ft en dat ik er niet mag vliegen?

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:46
De ondergrens is 0 ft, dus alles wat opstijgt is daar verboden. Die 2500 ft is de bovengrens, dus de bovenkant van het verboden gebied. Lees wel even goed de Notams na of het gebied actief is, want ik heb het idee dat er nog een aparte Notam zou moeten zijn die dit gebied activeert.

[Voor 35% gewijzigd door Archer_VC10 op 28-07-2022 21:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Als ik het goed zie, is het een militair oefengebied, welke in het weekend niet actief is (zie tijden). Dus als je in het weekend of op vrijdagavond wil vliegen, geen probleem :)

Life is too short to remove USB safely

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:20

_Eend_

🌻🇺🇦

Als je in de buurt woont wel even het lokale nieuws in de gaten houden. Als de KLu even een weekendje gaat oefenen in dat gebied laten ze het meestal wel even weten via de lokale pers. En anders de NOTAMs in de gaten houden

Andere vraag: gebruikt iemand die flight log functie van de GoDrone app?

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:15
_Eend_ schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:22:

Andere vraag: gebruikt iemand die flight log functie van de GoDrone app?
Waarom? Enkel als iemand/bepaalde instantie info moet krijgen over waar en hoe je gevlogen hebt, kan/moet je terugvallen op het logbook.

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

kazzzdafke schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:04:
[...]

Waarom? Enkel als iemand/bepaalde instantie info moet krijgen over waar en hoe je gevlogen hebt, kan/moet je terugvallen op het logbook.
Ik zat me alleen af te vragen of iemand hier die functie überhaupt gebruikt voor privevluchten,

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:59
Ik ben op zoek naar een kleine drone (<249g) om op eigen perceel rond te kunnen vliegen voor wat inspecties af en toe, wat is jullie advies voor een simpele, veilige drone die vooral zo min mogelijk geluid maakt?

Wel met een dedicated controller dus niet via telefoon o.i.d.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:48
Navi schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:30:
Ik ben op zoek naar een kleine drone (<249g) om op eigen perceel rond te kunnen vliegen voor wat inspecties af en toe, wat is jullie advies voor een simpele, veilige drone die vooral zo min mogelijk geluid maakt?

Wel met een dedicated controller dus niet via telefoon o.i.d.
DJI Mini 3 pro

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb jaren geleden een beetje met FPV drones gevlogen, maar dat spul ligt ondertussen al weer 2 jaar stof te happen. Is er nog een FPV scene in Nederland en hoe is de vooruitgang qua hardware geweest? Zit een beetje te tobben of ik moeite ga doen om te proberen wat hardware te verkopen (goggles, amper gebruikte S4 accu's etc) of dat het zinloos is het allemaal uit te zoeken.
Ik volg de FPV-scene nog een beetje, maar mij bekruipt het gevoel dat de enorme vooruitgangen nu wel over zijn.
Tuurlijk, er zijn nu digitale video systemen, waarbij DJI momenteel wel het beste systeem heeft. Maar verder zie ik verder geen enorme vooruitgangen of wijzigingen. Kijk ik naar de pro-piloten (Drib, Steele, Stingy) dan komt daar ook niet veel vernieuwende content vandaan.

De groep waarmee ik hier in de buurt vloog is ook al flink gekrompen. Er zijn nog een paar jongens actief maar het is (vergeleken met 2 jaar terug) zo goed als af.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

De grootste vooruitgang op dit moment is ELRS denk ik, en het is momenteel nog een beetje afwachten wat de opvolger van DJI gaat worden. Vwb. de FPV scene.. Ik heb geen idee hoe groot die vroeger was.

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-03 12:01

amphora

Websites & Fotografie

https://m.dpreview.com/ne...first-easa-c1-certificate

Mavic 3 krijgt zowaar EU C1 label…

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:20
DJI Avata.

Ik ben wel benieuwd hoe de beeldkwaliteit in de nieuwe goggles is en of er veel verschil in zit met de Goggles V2.

[Voor 37% gewijzigd door TheRicolaa10 op 25-08-2022 15:16]

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• LadyVodka
  • Niet online

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
TheRicolaa10 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:16:
DJI Avata.

Ik ben wel benieuwd hoe de beeldkwaliteit in de nieuwe goggles is en of er veel verschil in zit met de Goggles V2.
[YouTube: DJI - Introducing DJI Avata]
Zullen binnenkort wel voor een mooi prijsje op Marktplaats verschijnen.
Zo ging dat ook met de FPV drone van DJI.

• jochie911
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:44
Ligt het aan mij of is de aeret kaartviewer niet bijgewerkt?
Als ik nu naar het circuit van Zandvoort kijk zie ik geen restricties aangegeven.
Op godrone.nl staat deze wel als actief vanaf vrijdag 2 september, tussen 03:00 en 04:35
Dezelfde tijdstippen voor zaterdag en zondag.
Daarbij lijkt het geeneens een verbod te zijn, of zit ik nu helemaal mis?

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

jochie911 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:23:
Ligt het aan mij of is de aeret kaartviewer niet bijgewerkt?
Als ik nu naar het circuit van Zandvoort kijk zie ik geen restricties aangegeven.
Op godrone.nl staat deze wel als actief vanaf vrijdag 2 september, tussen 03:00 en 04:35
Dezelfde tijdstippen voor zaterdag en zondag.
Daarbij lijkt het geeneens een verbod te zijn, of zit ik nu helemaal mis?
Waarschijnlijk geen concreet verbod maar aangezien er TV helicopters etc. zullen rondvliegen ben jij toch verplicht aan de grond te blijven.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• Archer_VC10
Q) EHAA/QRTCA/IV/BO/W/000/015/5224N00432E006 A) EHAA B) FROM: 22/09/02 04:38 C) TO: 22/09/04 18:36 E) TEMPORARY RESTRICTED AREA ACTIVATED TEMPORARY RESTRICTED AREA TGB ZANDVOORT F1 WEST ESTABLISHED WI AREA: 522829.54N 0043426.00E, 522550.49N 0043328.09E, 521855.05N 0043250.08E, 522054.16N 0042616.33E, 522835.33N 0043115.62E BACK TO 522829.54N 0043426.00E. AREA PROHIBITED. SAR, POLICE, HELICOPTER EMERGENCY MEDICAL SERVICES AND AUTHORIZED GP F1 RELATED (HELICOPTER) AND COMMERCIAL TRAFFIC PLUS UAS ARE EXEMPTED. FOR MORE INFORMATION SEE: WWW.LVNL.NL/OHD/TIJDELIJKE-LUCHTRUIMSLUITINGEN. LOWER: GND UPPER: 1500FT AMSL SCHEDULE: SS-SR
Volledig prohibited tussen 2 sept 06:38LT en 4 sept 20:36LT binnen de hierboven genoemde coordinaten. Er lijken drie gebieden te zijn gedefinieerd, deze is voor het circuit zelf, er is een tweede NOTAM voor een groter gebied voor de kust en een nog ruimere versie. Ik heb de details verder niet helemaal uitgetekend.
Correctie... vier NOTAMs en drie aankondigingen van UAS operaties rondom Zandvoort. Deze laatste zijn tussen de tijden die je aangaf hierboven.

[Voor 6% gewijzigd door Archer_VC10 op 30-08-2022 16:30]

• M!chel
  • Niet online
Inmiddels ook in het bezit van een DJI Avata.
Daarom toch nog even een ode aan de DJI FPV drone...

Wat kun je hier heerlijk mee cruisen _/-\o_ <3

En hier de eerste vlucht met de Avata

[Voor 20% gewijzigd door M!chel op 13-09-2022 05:08]

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Ik zit ook te denken om een Avata aan te schaffen.
Alleen waar kan ik vliegen met dat ding.
Ik woon tussen Amsterdam en Haarlem in maar overal in de buurt is het CTR.

Iemand een idee voor goede locaties ?

FFXIV on PS4

• kazzzdafke
Als je moet x km rijden om eens te kunnen vliegen, laat het dan zijn.
Hij zal meer in het schap liggen dan iets anders.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik ben sinds kort aan het vliegen met mijn eerste drone. (Dji Mini 3 Pro) maar op vakantie heb ik denk iets stoms gedaan, maar door de paniek/chaos kan ik me niet meer precies herinneren wat er gebeurde en in welke volgorde.

Ik kreeg een melding op mijn scherm, volgens mij iets in de trend van onderstaande afbeelding.
Ik ben iets van een 1,5 minuut in de lucht geweest op denk nog geen 10meter hoog en er is een grote kans dat ik dus ergens vloog waar het niet mocht.

Ik denk dus dat ik die melding kreeg toen ik al in de lucht was en daarom zo snel mogelijk de vlucht heb afgebroken.

Uiteraard heb ik de drone geregistreerd bij het RDW maar stel dat ik daadwerkelijk de regels heb gebroken, wat kan ik dan precies verwachten qua boete en hoe werkt het dan precies?

Stuurt Dji bijvoorbeeld standaard de vlieggegevens naar iemand door?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Greatsword schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:48:
Ik ben sinds kort aan het vliegen met mijn eerste drone. (Dji Mini 3 Pro) maar op vakantie heb ik denk iets stoms gedaan, maar door de paniek/chaos kan ik me niet meer precies herinneren wat er gebeurde en in welke volgorde.

Ik kreeg een melding op mijn scherm, volgens mij iets in de trend van onderstaande afbeelding.
Ik ben iets van een 1,5 minuut in de lucht geweest op denk nog geen 10meter hoog en er is een grote kans dat ik dus ergens vloog waar het niet mocht.

Ik denk dus dat ik die melding kreeg toen ik al in de lucht was en daarom zo snel mogelijk de vlucht heb afgebroken.

Uiteraard heb ik de drone geregistreerd bij het RDW maar stel dat ik daadwerkelijk de regels heb gebroken, wat kan ik dan precies verwachten qua boete en hoe werkt het dan precies?

[Afbeelding]
Xi Jinping komt hoogstpersoonlijk bij jou langs om "tut tut" te zeggen :+

Nee. DJI stuurt die gegevens vziw niet door naar een overheid, je krijgt dus niet automatisch een bekeuring. En afhankelijk van de locatie kan het zijn dat je daar wel mocht vliegen, maar dat DJI vond van niet. De kaart van DJI klopt niet altijd..

Zolang niemand het heeft gezien zal er geen haan naar kraaien

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 15:51
Voor de fpv'ers onder ons die hem nog niet hebben:

https://store.epicgames.c...e-racing-league-simulator

Deze week gratis te downloaden :P

• bodejodel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-03 10:54
Greatsword schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:48:

[Afbeelding]
Bij mij vlak voor de deur loopt een CTR.Mn kaart geeft deze ook aan. Ik krijg een melding van DJI dat ik in de buurt van die zone zit. Ik ben er een poosje geleden om te testen wat er gebeurt vele tientallen meters naar binnen ge logen. Nooit iets van gehoord. Ik kreeg ook geen melding op mijn scherm trouwens. Die zones zijn erg onnauwkeurig.

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:31
Hoewel mijn vraag iets minder drone gerelateerd is maar gebruik maakt van dezelfde technologie stel ik hier de vraag.

Ik werk bij de brandweer waar we regelmatig opgeroepen worden voor het verdelgen van wespennesten. Over het algemeen zijn er geen speciale tools nodig maar door de opkomst van de Aziatische Hoornaar welke nesten maakt in bomen tot op een hoogte van 30-40-50 meter zijn we ons gaan uitrusten met "stokken" die deze hoogte halen.

Het systeem is een soort van telescoopsteel waarbij we met luchtdruk het vergif in de nest "schieten". Bij de meeste nesten kunnen we met behulp van een verrekijker of inzoomen met een fotocamera met lens ons wel behelpen maar het komt helaas voor dat we hierbij geen zicht op de nest krijgen en we deze dus niet met succes kunnen verdelgen.

We hebben allereerst gedacht aan een action camera maar gezien de beperkte montage mogelijkheid is dit nog geen succes geweest. Een endoscoop was een andere optie maar deze is veelal beperkt tot een hoogte van 20-30 meter en dus te kort.

Het nieuwe idee is om een camera systeem van een drone te monteren op onze stok. Met behulp van een kleine, compacte camera bevestigd ter hoogte van onze priem kunnne we (liefst draadloos) een beeld krijgen of we juist steken.
Als ontvanger gebruiken we ofwel de smartphone of een compacte monitor.
Ik heb al een paar keer doorheen het topic gescand maar ik heb de indruk dat de laatste posts vooral over de voorgemaakte drones gaat.

Zoals ik het nu heb begrepen komen we toe met een camera + transmitter + batterij die we aan de stok verbinden en een ontvanger + scherm + batterij op de grond (of ontvanger + smartphone). Voor onze toepassing is het enkel van belang dat we in de wisselende weersomstandigheden een degelijk beeld krijgen. Dit hoeft niet ontzettend scherp te zijn maar een goed overzicht is hierbij wel erg belangrijk.
De camera wordt zo strak mogelijk ter hoogte van de priem gemonteerd en liefst zo compact mogelijk zodat we vlot doorheen de takken komen.

Ik was zelf al wat gaan uitzoeken maar ik kom er niet uit of dat onze opstelling gaat zoals gezegd en er geen verdere elektronica bij komt.

Aangezien ik verwacht dat de vraag komt waarom we de priem niet met een drone naar de nest vliegen (wat perfect mogelijk is en zelfs in Frankrijk in experimentele fase wordt toegepast), dit valt onder de wapenwetgeving in België en ik heb (nog) geen zin om dit mee in de wet te laten opnemen. De wapenwetgeving in België blijkt van toepassing te zijn zodra er een object wordt gelanceerd, zij het met lucht of andere middelen.
Devler schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:48:
Hoewel mijn vraag iets minder drone gerelateerd is maar gebruik maakt van dezelfde technologie stel ik hier de vraag.

Ik werk bij de brandweer waar we regelmatig opgeroepen worden voor het verdelgen van wespennesten. Over het algemeen zijn er geen speciale tools nodig maar door de opkomst van de Aziatische Hoornaar welke nesten maakt in bomen tot op een hoogte van 30-40-50 meter zijn we ons gaan uitrusten met "stokken" die deze hoogte halen.

Het systeem is een soort van telescoopsteel waarbij we met luchtdruk het vergif in de nest "schieten". Bij de meeste nesten kunnen we met behulp van een verrekijker of inzoomen met een fotocamera met lens ons wel behelpen maar het komt helaas voor dat we hierbij geen zicht op de nest krijgen en we deze dus niet met succes kunnen verdelgen.

We hebben allereerst gedacht aan een action camera maar gezien de beperkte montage mogelijkheid is dit nog geen succes geweest. Een endoscoop was een andere optie maar deze is veelal beperkt tot een hoogte van 20-30 meter en dus te kort.

Het nieuwe idee is om een camera systeem van een drone te monteren op onze stok. Met behulp van een kleine, compacte camera bevestigd ter hoogte van onze priem kunnne we (liefst draadloos) een beeld krijgen of we juist steken.
Ik heb al een paar keer doorheen het topic gescand maar ik heb de indruk dat de laatste posts vooral over de voorgemaakte drones gaat.

Zoals ik het nu heb begrepen komen we toe met een camera + transmitter + batterij die we aan de stok verbinden en een ontvanger + scherm + batterij op de grond (of ontvanger + smartphone). Voor onze toepassing is het enkel van belang dat we in de wisselende weersomstandigheden een degelijk beeld krijgen. Dit hoeft niet ontzettend scherp te zijn maar een goed overzicht is hierbij wel erg belangrijk.
De camera wordt zo strak mogelijk ter hoogte van de priem gemonteerd en liefst zo compact mogelijk zodat we vlot doorheen de takken komen.

Ik was zelf al wat gaan uitzoeken maar ik kom er niet uit of dat onze opstelling gaat zoals gezegd en er geen verdere elektronica bij komt.

Aangezien ik verwacht dat de vraag komt waarom we de priem niet met een drone naar de nest vliegen (wat perfect mogelijk is en zelfs in Frankrijk in experimentele fase wordt toegepast), dit valt onder de wapenwetgeving in België en ik heb (nog) geen zin om dit mee in de wet te laten opnemen. De wapenwetgeving in België blijkt van toepassing te zijn zodra er een object wordt gelanceerd, zij het met lucht of andere middelen.
Je zou hiervoor een simpele (analoge) FPV setup voor kunnen pakken:
- FPV ontvanger 5.8GHz met USB voor op telefoon / tablet
- FPV camera met zender 5.8GHz
- Iets van een accu / powerbank om de camera & transmitter mee te voeden

Camera + zender met antenne op de stok, draadloze verbinding naar telefoon / tablet. Lijkt me prima opstelling :)

• Devler
Ik besef net dat de meeste collega's (waaronder ikzelf) een iPhone gebruiken.
Dan lijkt de betere oplossing een autonoom scherm te zijn, zover ik kan zien is die gsm oplossing enkel op android gsm's toepasbaar?

Maakt het uit dat die camera al wat verouderd is of is die voor onze toepassing beste prijs/kwaliteit?

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat is een analoge camera, daar valt niet zo heel veel aan te verbeteren, een nieuwere, duurdere camera zorg niet ineens voor veel beter beeld.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:13
Devler schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:48:

Als het wat mag kosten en gewoon plug en play moet zijn met goed beeld zou ik het dji fpv systeem halen. Dan heb je een bril die je opzet met voeding, en daar bij moet je een zogenaamde Air unit kopen. Dit is een camera met zender. Hiervoor moet je alleen nog apart een voeding in de vorm van een accutje bij kopen.
Je hebt dan beeld in 720p hd in je bril

• Devler
Bedankt voor de tip.
Voorlopig gaan we beginnen met de camera + scherm zoals eerder werd voorgesteld.

Ik ga dit schermpje erbij halen, dan kunnen we alvast van start gaan.
https://www.banggood.com/...race_id=57041664818824892

Na een positieve evaluatie kunnen we nog kijken of het verder uitbreidbaar is naar een FPV oplossing.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik zou wel even nadenken over een zonnekap voor het scherm. En eerlijk gezegd zou ik het bij het scherm laten, een FPV bril is duurder en ook best kwetsbaar.

Aan de andere kant kun je dan in de kazerne wel even lekker gaan rondvliegen met een FPV drone :+

• M!chel
  • Niet online
DJI Avata maakt beelden die compatible zijn met Gyroflow.
Dit werkt behoorlijk goed!

• V-Ray471
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-03 21:52
Hi all,
Leuk om dit topic een beetje door te struinen. Ik heb een vraag waar jullie me mogelijk mee kunnen helpen. De zoekfunctie in het topic leverde niet veel op behalve dat je je toch echt bij de RDW moet registreren als je een A1/A3 bewijs hebt. De vraag is echter; Hoe exact?

Gister heb ik m'n A1/A3 gehaald via de link in de TS (dank hiervoor). Die is echter uitgegeven in Luxemburg. Ondanks dat die in de EU geldig is, lees ik hier en daar dat je die dan moet omzetten naar een Nederlands voor de RDW registratie. De website van RDW zegt alleen niet HOE je dat exact kan doen. Alleen dat je, na het slagen bij een Nederlandse drone opleider, een persoonlijke link krijgt om deze aan te vragen/te registreren. Maar goed, daar kom je dus niet langs, want behaald in Luxemburg. Jullie hier ervaring mee?

• snowD
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-03 12:55
V-Ray471 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:13:
Hi all,
Leuk om dit topic een beetje door te struinen. Ik heb een vraag waar jullie me mogelijk mee kunnen helpen. De zoekfunctie in het topic leverde niet veel op behalve dat je je toch echt bij de RDW moet registreren als je een A1/A3 bewijs hebt. De vraag is echter; Hoe exact?

Gister heb ik m'n A1/A3 gehaald via de link in de TS (dank hiervoor). Die is echter uitgegeven in Luxemburg. Ondanks dat die in de EU geldig is, lees ik hier en daar dat je die dan moet omzetten naar een Nederlands voor de RDW registratie. De website van RDW zegt alleen niet HOE je dat exact kan doen. Alleen dat je, na het slagen bij een Nederlandse drone opleider, een persoonlijke link krijgt om deze aan te vragen/te registreren. Maar goed, daar kom je dus niet langs, want behaald in Luxemburg. Jullie hier ervaring mee?
A1/A3 hoef je zoals ik het lees, niet om te zetten naar een Nederlandse versie. Enkel wanneer je een A2 bewijs wilt halen, moet je je niet-Nederlandse vliegbewijs mee sturen.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

V-Ray471 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:13:
Hi all,

Je moet je registreren als exploitant bij de RDW en dat staat volgens mij los van A1/A2/A3, dat moet iedereen met een drone met camera. En dat exploitant nummer plak je weer op je drone. https://www.rdw.nl/partic...tantnummer-voor-een-drone

Je EU A1/A2/A3 bewijs hoef je volgens mij alleen maar te kunnen laten zien bij een controle.

[Voor 5% gewijzigd door amphora op 06-10-2022 14:32]

• Devler
_Eend_ schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:23:
Ik zou wel even nadenken over een zonnekap voor het scherm. En eerlijk gezegd zou ik het bij het scherm laten, een FPV bril is duurder en ook best kwetsbaar.

Aan de andere kant kun je dan in de kazerne wel even lekker gaan rondvliegen met een FPV drone :+
Eerst een drone dan nog halen. Ik heb wel een kleine indoor drone om wat mee te spelen maar die houdt het niet langer dan 4-5 minuten vol en dan is het nog maar de vraag wat het extra gewicht van de FPV camera doet :+

In de toekomst zal onze organisatie gaan inzetten om een snelle inzet drone beschikbaar te hebben. Momenteel laten we hiervoor een andere organisatie komen om een snelle beeldvorming te krijgen van een uitgestrekt gebied (voornamelijk bos en heide) maar een helikopter piloot met bluswater (Chinooks van NL defensie) weigert te vliegen zolang een drone in de lucht hangt.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
Is er iemand een race drone kwijtgeraakt in de buurt van Kardinge, Groningen? Of kent iemand de groep die daar regelmatig vliegt? Ik heb 1 gevonden die ik graag bij de eigenaar terug wil bezorgen.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
@Kars De link naar de cursus in de TS werkt niet meer.

De actuele link:
https://learningzone.euro...rses/11790703/description

iRacing Profiel

Vanavond nog ff leuk gevlogen :) maar nu met een klein vleugeltje. 30 cm spanwijdte met een camera fpv. Moet zeggen dat het erg leuk is, maar kost een hoop ruimte, meer dan met een racedrone :D

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

BoAC schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:00:
Vanavond nog ff leuk gevlogen :) maar nu met een klein vleugeltje. 30 cm spanwijdte met een camera fpv. Moet zeggen dat het erg leuk is, maar kost een hoop ruimte, meer dan met een racedrone :D
Wij willen foto's zien :Y

Of nog beter: Beelden! :P

Ik zit er met een schuin oog ook naar te kijken, maar dan moet ik eerst lid worden van een vliegclub denk ik?
_Eend_ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:02:
[...]

Wij willen foto's zien :Y

Of nog beter: Beelden! :P

Ik zit er met een schuin oog ook naar te kijken, maar dan moet ik eerst lid worden van een vliegclub denk ik?
Sla niet meer zoveel beelden op. Zit trouwens geen HD camera op, alleen fpv.
Ik ben nergens lid. Ga gewoon naar een boer in de buurt.. mag ik hier ff vliegen, en dan weer weg :)
Dank, aangepast!

• M!chel
  • Niet online
Veel mensen die een DJI Avata hebben, of van plan waren er 1 te kopen, zijn geschrokken van de berichten van afgelopen tijd dat deze tijdens de vlucht uit de lucht zou vallen na het maken van een scherpe bocht.

Dit wilde ik dus zelf ook eens testen, ook om er zeker van te zijn of ik hier last van zou hebben.
Gelukkig bleek het reuze mee te vallen.

• Devler
Een kleine update naar aanleiding van de vraag dat ik hier had gesteld.

Het materiaal is ondertussen binnengekomen waarmee we aan de slag konden gaan. Om de camera met batterij wat te beschermen hebben we een ronde PVC buis naar vierkant geplooid en een klein "harnas" gemaakt van een oud reclamepaneel. Zo blijft het geheel beter beschermd wanneer we de stok manoeuvreren doorheen de takken van een boom.

Bovenin wordt nog een beschermplaatje schuin gemonteerd om poeder zo goed mogelijk uit de camera te houden. De eerste testen zijn alvast erg positief, dit weekend wordt de camera uitgetest in de praktijk.

Ik hoop hiervan een klein filmpje te maken en als er interesse zou zijn dan deel ik het wel.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Devler schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:12:
Een kleine update naar aanleiding van de vraag dat ik hier had gesteld.

Het materiaal is ondertussen binnengekomen waarmee we aan de slag konden gaan. Om de camera met batterij wat te beschermen hebben we een ronde PVC buis naar vierkant geplooid en een klein "harnas" gemaakt van een oud reclamepaneel. Zo blijft het geheel beter beschermd wanneer we de stok manoeuvreren doorheen de takken van een boom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bovenin wordt nog een beschermplaatje schuin gemonteerd om poeder zo goed mogelijk uit de camera te houden. De eerste testen zijn alvast erg positief, dit weekend wordt de camera uitgetest in de praktijk.

Ik hoop hiervan een klein filmpje te maken en als er interesse zou zijn dan deel ik het wel.
Ik ben wel benieuwd! Het ziet er al een stuk beter uit dan ik had verwacht, ik had een bezemsteel met een FPV camera + toebehoren eraan vastgetaped verwacht :P

• Devler
De verleiding was groot :+ Dit is nu een tijdelijke versie waarmee we vooral het concept willen uitwerken want we zijn nog niet helemaal zeker of dit wel de juiste oplossing is maar voorlopig ziet het er veelbelovend uit.

We moeten het nog van verlichting zien en willen erg graag een warmtebeeldcamera hierop toepassen als we budget kunnen vrijmaken. Eerst zien of dit naar behoren werkt en dan verder groeien :)

• Devler
Afgelopen weekend hebben we het toegepast in de praktijk. Hoogste nest die we hebben gedaan was op een afstand van 40m.

Het beeld op het scherm was voldoende voor ons om de nest efficiënt te bestrijden alleen zit er wel wat ruis en storing op de opname.

Kort filmpje van hoe een bestrijding in zijn werk gaat:

Wat je ziet bovenaan is de priem waarmee we de nest penetreren. Vervolgens wordt er poeder in de nest geblazen met behulp van een ademluchtfles om de afstand te kunnen overbruggen. Je kan best duidelijk zien dat de hoornaars actief op zoek gaan en de steel willen aanvallen.

Zeker geen filmkwaliteit om mee op te scheppen maar voor onze toepassing (voorlopig) voldoende.
Bedankt voor de hulp alvast :-)

Het volgende project wordt een stuk interessanter, dan willen we hoornaars gaan uitrusten met een tracker om zo vlotter de nest terug te vinden. Zelfs bij de brandweer proberen we mee met de tijd te gaan :+

[Voor 31% gewijzigd door Devler op 25-10-2022 23:00]

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Devler schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:55:
Afgelopen weekend hebben we het toegepast in de praktijk. Hoogste nest die we hebben gedaan was op een afstand van 40m.

Het beeld op het scherm was voldoende voor ons om de nest efficiënt te bestrijden alleen zit er wel wat ruis en storing op de opname.

[YouTube: Video zonder titel]

Wat je ziet bovenaan is de priem waarmee we de nest penetreren. Vervolgens wordt er poeder in de nest geblazen met behulp van een ademluchtfles om de afstand te kunnen overbruggen. Je kan best duidelijk zien dat de hoornaars actief op zoek gaan en de steel willen aanvallen.

Zeker geen filmkwaliteit om mee op te scheppen maar voor onze toepassing (voorlopig) voldoende.

Het volgende project wordt een stuk interessanter, dan willen we hoornaars gaan uitrusten met een tracker om zo vlotter de nest terug te vinden. Zelfs bij de brandweer proberen we mee met de tijd te gaan :+
Haha, geweldig :) Wat betreft de storingen in het beeld.. Dat zou op 10-25 meter toch niet mogen gebeuren denk ik zo..

Wanneer gaan we hoornaars met Apple AirTags zien? :*) :+

• Devler
Het live beeld was stukken beter, wellicht dat dit te maken heeft met de kwaliteit van de SD kaart en/of de kwaliteit van het schermpje waaruit we de beelden opslaan?

De gebruikte telescoopsteel is gemaakt van o.a. Carbon, mogelijk dat dit ook een negatieve invloed heeft op de kwaliteit?

AirTags zullen het niet zijn maar om niet te ver off-topic te gaan (vleugels=|= rotors ) wil ik het wel een keer tonen zodra we van start gaan.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Nu je het zegt, er zit soms nog wel eens een groot verschil tussen het live beeld en de opnames. Fat Shark FPV brillen hebben daar (dacht ik) vooral last van. Mijn eigen bril, een Skyzone SKY03O heeft hier veel minder last van. Maar dat gaat vooral om verlies van kwaliteit, niet zozeer van storing.

Maar heel veel verstand daarvan heb ik niet.. Misschien dat iemand anders daar iets zinnigs over kan zeggen :)

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-03 12:27
Korte vraag, hoe heet deze exotische onderstaande plug?
Is dit een dean of T connector? En is er een lipo pack met deze plug?

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-03 12:52
Vic-Green schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:03:
[Afbeelding]
Heeft inderdaad veel weg van een dean connector.
Geen idee wat je bedoeld met T-connector, daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord.

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:28
Vic-Green schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:03:
[Afbeelding]
Wat rondneuzen via Google Lens en Afbeeldingen, kom ik uit op dit:
https://nl.aliexpress.com/i/32300928320.html

Dit lijkt een connector die bijna exclusief in de auto-industrie gebruikt wordt (vind heel veel ebay achtige listings van auto onderdelen met precies deze stekker met Google Lens). Is dit ook van een auto?

• Vic-Green
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-03 12:27
Hatsjoe schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:03:
[...]

Wat rondneuzen via Google Lens en Afbeeldingen, kom ik uit op dit:
https://nl.aliexpress.com/i/32300928320.html

Dit lijkt een connector die bijna exclusief in de auto-industrie gebruikt wordt (vind heel veel ebay achtige listings van auto onderdelen met precies deze stekker met Google Lens). Is dit ook van een auto?
Hey, dat is toevallig, deze had ik ook gevonden (via lens) en exact deze listing besteld, maar helaas pas niet.

Ja, van een eenvoudige kinder-auto, dacht hem wat meer pit te geven door er een 7.4 of 11.1 volt drone accu in te stoppen (vandaar dit topic, want zie hier veel soorten connectoren en de accu`s)
Er zit geen ingewikkelde elektronica of computer in, houtje touwtje werkt hij prima op 18 volt boormachine accu (maar nu veel te krachtig).

aanvullend eventueel stekker ik alles om maar wil eigenlijk het voertuig ook origineel houden, dacht als het een dean stekker is zou dat gewoon passen .

[Voor 8% gewijzigd door Vic-Green op 26-10-2022 17:12]

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:28
Vic-Green schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:10:
[...]

Hey, dat is toevallig, deze had ik ook gevonden (via lens) en exact deze listing besteld, maar helaas pas niet.

Ja, van een eenvoudige kinder-auto, dacht hem wat meer pit te geven door er een 7.4 of 11.1 volt drone accu in te stoppen (vandaar dit topic, want zie hier veel soorten connectoren en de accu`s)
Er zit geen ingewikkelde elektronica of computer in, houtje touwtje werkt hij prima op 18 volt boormachine accu (maar nu veel te krachtig).

aanvullend eventueel stekker ik alles om maar wil eigenlijk het voertuig ook origineel houden, dacht als het een dean stekker is zou dat gewoon passen .
Zou er dan lekker een XT connector op solderen. Heb je geen gezeur met de connectoren van LiPo's aangezien die altijd met een XT connector te krijgen zijn. Je kan de connector met genoeg draad afknippen zodat je altijd nog de originele connector kan terug solderen als je dat later zou willen. Krimpkous erom en het is alsof er niks is gebeurt :P

• M!chel
  • Niet online
Misschien de laatste mooie nazomerdag van het jaar.
Dus nog even de drones uitgelaten. Vandaag waren we in Vlissingen.

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:47
M!chel schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:14:
Misschien de laatste mooie nazomerdag van het jaar.
Dus nog even de drones uitgelaten. Vandaag waren we in Vlissingen.

[YouTube: DJI Avata & Mini 2 - Vlissingen]
Nice! Vooral die duik naar beneden! _/-\o_
Devler schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:55:

[YouTube: Video zonder titel]

Ha wat gaaf om te zien!
Ik denk dat het beeld een stuk beter wordt als je andere antennes gebruikt, want die standaard roerstaafjes zijn gewoon shit.
Hier nog wat leuke info over antennes: https://oscarliang.com/best-fpv-antenna/

• Devler
Bedankt voor de tip alvast!
We hebben dit jaar afgerond met de opstelling zoals ze is, het gebrek aan kwaliteit in de youtube video ligt voornamelijk aan de manier waarop we de filmpjes opslaan. Voor ons doeleinde is dit meer dan voldoende in zijn huidige vorm, zodra de antennes kapot zouden gaan zullen we deze ineens een upgrade geven :-D

• Daanb123
Hi,

Het lijkt mij leuk om (op een gepaste afstand) vuurwerk te filmen met mijn Mavic 3. Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips?

• M!chel
  • Niet online
Daanb123 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:11:
Hi,

Het lijkt mij leuk om (op een gepaste afstand) vuurwerk te filmen met mijn Mavic 3. Heeft iemand hier ervaring mee en/of tips?
Je mag niet vliegen na zonsondergang.

• Daanb123
M!chel schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:00:
[...]

Haha ja, dat bedacht ik mij later ook. Ik heb uiteindelijk niet gevlogen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:08

qless

...vraag maar...

M!chel schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:00:
[...]

In BE wel, mits groen knipperlicht op de drone is aangebracht.

Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Afgezien daarvan vraag ik me af hoe handig het is om te gaan vliegen tussen het vuurwerk. Er zijn altijd wel grapjassen die dat soort dingen graag willen slopen want "grappig"

• M!chel
  • Niet online
_Eend_ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:38:
Afgezien daarvan vraag ik me af hoe handig het is om te gaan vliegen tussen het vuurwerk. Er zijn altijd wel grapjassen die dat soort dingen graag willen slopen want "grappig"
Valt niet mee hoor om een drone uit de lucht te schieten. Moet dan echt wel een lucky shot zijn.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:59
_Eend_ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:38:
Je vliegt heel makkelijk boven de grens van consumentenvuurwerk.

Het was dat er iets te veel wind stond voor mijn Mini 2. Anders was ik ook even de lucht in gegaan.

Deze kans heb je niet vaak, maar eens per jaar 😉
En dan zul je net zien, regent het 🤣

[Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 02-01-2023 11:38]

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 15:53
Goedenavond,

Wie kan mij antwoord geven op het volgende?
Ik zit het programma Bureau Arnhem (politie te werk) te kijken en zie daar drone shots gebruikt als materiaal door heel Arnhem heen en vooral vliegen in het donker.
Een heel mooi programma en heb zeker respect voor deze dienders...maar

Nu vallen mij 2 dingen op:

Arnhem is voor 90% NFZ. en programmamakers vliegen in het donker.

Zijn er partijen / media bedrijven die dit mogen?

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

arnord schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:48:
Goedenavond,

Wie kan mij antwoord geven op het volgende?
Ik zit het programma Bureau Arnhem (politie te werk) te kijken en zie daar drone shots gebruikt als materiaal door heel Arnhem heen en vooral vliegen in het donker.
Een heel mooi programma en heb zeker respect voor deze dienders...maar

Nu vallen mij 2 dingen op:

Arnhem is voor 90% NFZ. en programmamakers vliegen in het donker.

Zijn er partijen / media bedrijven die dit mogen?
Jazeker. Mits ze de juiste papieren hebben. Specific caterory is dat ipv de open a1/a2/a3

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
iAR schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:21:
[...]

[...]

Met dat verschil dat je praktisch alle autoregels op een site als de anwb kunt vinden.

Mijn ervaring is dat het met drones lastiger is en zeker zo'n site als die ik hierboven postte. Je wilt natuurlijk geen boete of inderdaad gevangenis straf.
Ik wil graag mooie beelden maken, en heb geen zin om elke keer te kijken of dat wel mag of niet. Met dat resultaat dat ik mijn drone de halve tijd in de tas moet laten zitten ;)
Behalve de disclaimer voor bijvoorbeeld USA dat de regels per staat verschillen, en dat het enkel een globaal overzicht is :+

dus nee, zo simpel is het niet. Dat het 99,9% van de tijd gewoon goed gaat is natuurlijk wel waar. Maar dat geld voor drones ook. Dus wat dat betreft is het een prima vergelijkbare situatie.

Alleen van autorijden is het geaccepteert, want noodzakelijk kwaad. Drone is toch meer een hobby dan een noodzakelijk kwaad.

Ja, het kan best onhandig zijn. maar het is gewoon onderdeel van de hobby. want een hobby heeft ook dingen die je minder leuk vind (zoals al die postzegelboeken afstoffen).

Het is zonde om je hobby niet uit te voeren door dit soort dingetjes. En het is uiteindelijk ter bescherming ván de hobby. Want zonder dit soort regels gaan grote groepen rucksichtlos maar overal vliegen en met een paar vervelende situaties is het alleen maar strengere regelgeving :+

• bodejodel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-03 10:54
amphora schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 01:26:
[...]

Jazeker. Mits ze de juiste papieren hebben. Specific caterory is dat ipv de open a1/a2/a3
Ik heb recent mijn specific gehaald, maar zelfs dan mag je nog niet in het donker vliegen. Je dient je aan de UDP te houden. (vliegen vanaf een kwartier voor zonsopgang tot een kwartiertje na zonsondergang. Voor het vliegen buiten deze tijden zijn aanvullende vergunningen nodig. We zijn momenteel bezig om dit voor elkaar te krijgen omdat wij met onze drones vooral thermografische opnamen en 3D modellen gaan maken. De zon is dus niet onze vriend.

Wij willen in het donker, vlakbij gebouwen en boven niet betrokken personen vliegen. Alles wat eigenlijk niet mag dus. :+
Er wordt momenteel gewerkt aan onze behoorlijk complexe SORA waarin we dit hopelijk kunnen laten verwerken.

Voor het vliegen in een CTR en RMZ dien je ook iemand met een RT diploma erbij te hebben. Die hoop ik voor de zomer ook te hebben. Dan heb ik alleen nog maar een pilotenbril nodig. 8)

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Oei, ik kom er eigenlijk niet echt uit.

Ik zit te kijken naar een DJI mini 3 (pro) om bij ons in de buurt (achtertuin en natuurgebied erachter, grenzend aan de tuin) te vliegen en daarnaast wat shots te maken in Zeeland bij m’n schoonouders.
Bij Cadzand is het geen probleem volgens de site, maar bij ons in Valkenswaard blijkbaar wel.

In hoeverre is het met een mini drone een probleem om te vliegen? Zo hoog gaat deze niet? Zo nu en dan zie ik al een kleine drone verderop wat shots maken.

Hoe moet ik alles lezen? Is het zo strikt dat je zelfs nog geen 5m van de grond mag komen?

Oftewel, hoe vlieg ik dit het beste aan ivm aanschaf? (Pun intended)

[Voor 5% gewijzigd door Kuhr89 op 22-02-2023 08:45]

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 16:56

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Kuhr89 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:44:
Oei, ik kom er eigenlijk niet echt uit.

Ik zit te kijken naar een DJI mini 3 (pro) om bij ons in de buurt (achtertuin en natuurgebied erachter, grenzend aan de tuin) te vliegen en daarnaast wat shots te maken in Zeeland bij m’n schoonouders.
Bij Cadzand is het geen probleem volgens de site, maar bij ons in Valkenswaard blijkbaar wel.

In hoeverre is het met een mini drone een probleem om te vliegen? Zo hoog gaat deze niet? Zo nu en dan zie ik al een kleine drone verderop wat shots maken.

Hoe moet ik alles lezen? Is het zo strikt dat je zelfs nog geen 5m van de grond mag komen?

Oftewel, hoe vlieg ik dit het beste aan ivm aanschaf? (Pun intended)
Rond Valkenswaard zit je in no fly zones die te maken hebben met het vliegveld bij Eindhoven en je hebt er te maken met de Natura2000 gebieden rond Leende (Leenderbos, Leenderheide). Niet vliegen = niet vliegen dus ook geen 5m boven de grond.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Kuhr89
  • Nu online
SnoeiKoei schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:54:
[...]

Rond Valkenswaard zit je in no fly zones die te maken hebben met het vliegveld bij Eindhoven en je hebt er te maken met de Natura2000 gebieden rond Leende (Leenderbos, Leenderheide). Niet vliegen = niet vliegen dus ook geen 5m boven de grond.
Hm, shit.

Advocaat van de duivel spelen: stel ik vlieg toch, zien ze dit dan op een radar oid? Ik vind t gek dat je wel wat mensen beelden ziet maken, vragen ze hier dan officieel toestemming voor? Ik las ook iets over een missie aanvragen etc…

Ik vind de techniek zo gaaf, maar vanwege Ehv airport mag je hier dus nergens vliegen… aangezien het ook nog militair is, is de radius nog groter ook.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Kuhr89 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:17:
[...]

Hm, shit.

Advocaat van de duivel spelen: stel ik vlieg toch, zien ze dit dan op een radar oid? Ik vind t gek dat je wel wat mensen beelden ziet maken, vragen ze hier dan officieel toestemming voor? Ik las ook iets over een missie aanvragen etc…

Ik vind de techniek zo gaaf, maar vanwege Ehv airport mag je hier dus nergens vliegen… aangezien het ook nog militair is, is de radius nog groter ook.
Ga er rond vliegvelden maar van uit dat er vrij actief wordt gespeurd naar zenders dus ik zou het niet riskeren. Ik weet niet hoe het met de mini 3 en pro zit maar is het niet zo dat voor de nieuwe CE-regulering de drone (bepaalde types) het registratienummer van de piloot uitzendt?

• Kuhr89
  • Nu online
SnoeiKoei schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:38:
[...]

Ga er rond vliegvelden maar van uit dat er vrij actief wordt gespeurd naar zenders dus ik zou het niet riskeren. Ik weet niet hoe het met de mini 3 en pro zit maar is het niet zo dat voor de nieuwe CE-regulering de drone (bepaalde types) het registratienummer van de piloot uitzendt?
Nee snap het. We wonen zelf in Dommelen dus wel een stuk van t vliegveld af. Enige doel was rond het huis wat te vliegen en achter onze tuin is een wei dat nu aangeplant wordt en daarachter loopt de keersop waar je leuk even doorheen kunt vliegen. Vandaar dat ik de hoogte ook noemde. Je kunt er niet zo hoog. Boven de bomen kom je al niet.

Het kan idd zijn dat hij ook een signaal geeft vanwege die registratie.

• kazzzdafke
Neen, de mini 3 pro zend niet actief uit.
Het is een legacy drone, daarom dat je operator nummer er moet opplakken.
Die operator nummer is verplicht, indien niet, kan je boete krijgen. Indien er dus iets fout gaat, kunnen ze adhv die nummer je traceren.

No fly zone, en al zeker rond een vliegveld dien je te respecteren. Er moet maar 1 iemand zien dat je aan het vliegen bent, en de bal is aan het rollen. En dat is nog het minste.
Die drone kan effectief een kilometertje de lucht in, en hoger... en ik ben er zeker van dat jij je NIET gaat houden aan die 5m. Dus de kans dat de drone ergens tegen vliegt of het luchtverkeer hindert is reëel, daarom die no fly zone.

Dus wat kan er gebeuren als je toch gaat vliegen:
- iemand merkt het op en belt de instanties:
* ze proberen jou eerst te lokaliseren (kan makkelijk door te wachten en kijken waar drone gaat landen)
- geen operator nummer? Drone in beslag + fixe boete
- wel operator nummer? boete + eventueel schrapping van nummer + drone kwijt
* lokaliseren niet mogelijk? Ze halen de drone uit de lucht
- geen operator nummer? Drone kwijt
- wel operator nummer? boete + eventueel schrapping van nummer + drone kwijt

[Voor 4% gewijzigd door kazzzdafke op 22-02-2023 09:48]

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Remote ID is niet nodig om je DJI drone te kunnen volgen. Daar heeft DJI zelf al een heel mooi systeem voor: DJI Aeroscope. Omdat de signalen tussen de zender en drone niet versleuteld zijn kun je vrij simpel al je gegevens opvangen. Dat wil zeggen: De locatie van je drone + telemetrie en de locatie van de zender.

Toegegeven, de pakkans is vrij laag. Maar als je gepakt wordt of je veroorzaakt schade dan heb je wel een (dure) uitdaging.

edit: Maar een NFZ is een NFZ. En als ze ergens een DJI Aeroscope hebben, dan staat die ongetwijfeld ergens bij een vliegbasis. En daar heb je er nogal wat van in jouw omgeving.

[Voor 16% gewijzigd door _Eend_ op 22-02-2023 09:51]

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:06
Het protocol van DJI verzend de GPS locaties van de drone en controller onversleuteld over de ether. Instanties hebben hier gewoon ontvangers voor en kunnen daarmee precies zien waar iemand vliegt en waar de operator staat met de controller.

Maar of het nou te achterhalen is of je er vliegt of niet, gewoon niet vliegen in een no-fly zone ;)

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ah, van Aeroscope was ik me niet eens bewust. Pakkans zal in de NFZ van een vliegveld vast niet heel gering zijn. En verder idd gewoon de regels volgen, die zijn er niet voor niets.

• Archer_VC10
Kuhr89 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 08:44:
...maar bij ons in Valkenswaard blijkbaar wel.

Even een worst-case scenario: ANWB helicopter is met een slachtoffer onderweg naar het Maxima medisch centrum en dit soort vluchten zijn altijd short notice (of geen notice) en helicopters vliegen relatief laag. Als jij dan net even te hoog zit hebben zij een drone door hun voorruit zitten. Maak je geen vrienden mee.

Een drone die je in de buurt ziet kan een officiële missie zijn, dan is het een operator met de juiste papieren en training en die staat in radio-contact met de toren van vliegveld Eindhoven. Het kan natuurlijk ook een onnozele hobbyist zijn die geen kaarten kan (of wil) lezen...

• Kuhr89
  • Nu online
Bedankt voor jullie antwoorden, geeft mij weer wat inzicht.

Idd die 5m is snel overschreden en dat gaat zeker gebeuren, zeker als je wil checken hoe en wat natuurlijk.

Altijd beetje twee gedachten hinkelen. Enerzijds kijk ik al super lang naar een drone, maar het mag hier gewoon simpelweg niet. Om zo nu en dan eens bij m’n schoonouders een combine volgen is voor €900 nogal duur. Anderzijds weet ik dat onze regio lastig is vanwege ziekenhuis/militair-civiele vliegveld/natura 2000.

Nou, duidelijk ik ga die €900 in m’n zak houden en blijven kwijlen bij alle drones die ik nog eens zie haha.

Toch laatste vraag. Ik zie in mijn buurt geen echte No fly zone staan, alleen een CTR. Maar daar zijn de regels verschillend? Soms staat er 3km van het vliegveld af etc…

[Voor 12% gewijzigd door Kuhr89 op 22-02-2023 16:54]

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Kuhr89 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:36:

Toch laatste vraag. Ik zie in mijn buurt geen echte No fly zone staan, alleen een CTR. Maar daar zijn de regels verschillend? Soms staat er 3km van het vliegveld af etc…
https://www.dronewatch.nl...ijven-een-lastig-verhaal/

Anyway... als je op een kaart als https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic kijkt zie je dat er zuidelijk en zuidwestelijk van Valkenswaard genoeg ruimte is waar je mag vliegen. Maar niet vanuit je achtertuin nee. Of je dat de aanschaf waard is kun je alleen zelf bepalen maar onmogelijk is het niet in jouw regio. :)

• Archer_VC10
SnoeiKoei schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:59:
[...]https://www.dronewatch.nl/2018/02/13/dronevluchten-in-ctr-gebieden-blijven-een-lastig-verhaal/
Dit verhaal is intussen al weer een beetje achterhaald, omdat er intussen meerdere bedrijven zijn met de juiste apparatuur, training en papieren om in CTRs te mogen vliegen. Maar de basis blijft hetzelfde, zonder deze papieren is het een no-go. En ja, CTRs zijn ruim opgezet en dat is niet elke dag nodig, maar de luchtverkeersleiding moet er wel van uit kunnen gaan dat ze dit gebied voor hun exclusieve gebruik beschikbaar hebben.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:21
SnoeiKoei schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:59:
[...]

https://www.dronewatch.nl...ijven-een-lastig-verhaal/

Anyway... als je op een kaart als https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic kijkt zie je dat er zuidelijk en zuidwestelijk van Valkenswaard genoeg ruimte is waar je mag vliegen. Maar niet vanuit je achtertuin nee. Of je dat de aanschaf waard is kun je alleen zelf bepalen maar onmogelijk is het niet in jouw regio. :)
Hoe zit het eigenlijk met het Oranje gebied (jump out area) boven Zeist/driebergen? Dat is oranje op deze kaart maar in de GoDrone kaart rood. En in beschrijving haal ik niet uit dat het een no-fly zone is, maar misschien begrijp ik het verkeerd.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

perspectivebass schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met het Oranje gebied (jump out area) boven Zeist/driebergen? Dat is oranje op deze kaart maar in de GoDrone kaart rood. En in beschrijving haal ik niet uit dat het een no-fly zone is, maar misschien begrijp ik het verkeerd.
Als ik op die aeret-kaart op dat gebied klik krijg ik rechts een informatieblok te zien met wat en waarom. Daar gaat deze maand een militaire oefening plaatsvinden, start- en einddatum staan netjes vermeld enzo.

• perspectivebass
SnoeiKoei schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:55:
[...]

Als ik op die aeret-kaart op dat gebied klik krijg ik rechts een informatieblok te zien met wat en waarom. Daar gaat deze maand een militaire oefening plaatsvinden, start- en einddatum staan netjes vermeld enzo.
Dat lijkt meer over het grote deels licht gele gebeid te gaan wat over half Nederland ligt.

Dit staat er ook wat specifiek over het donkerdere oranje gebeid gaat.

Maar mag je daar dan vliegen?

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

perspectivebass schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:05:
[...]

Dat lijkt meer over het grote deels licht gele gebeid te gaan wat over half Nederland ligt.

Dit staat er ook wat specifiek over het donkerdere oranje gebeid gaat.

[Afbeelding]

Maar mag je daar dan vliegen?
Ah idd. :) Goeie vraag.

• Oemfoefoe
  • Nu online

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Wat ik erg verwarrend vind; waarom is op de Aeretkaart verschillende lagen over elkaar? Soms wel 3 tot 4 lagen met verschillende reglementen. Welke regelgeving moet je dan hanteren? Ik als dronepiloot zou natuurlijk voor de meest voordelige voor mij willen kiezen, maar daar kan een handhaver anders overdenken?

Een voorbeeldje:

Rood valt onder de control zone Zestienhoven, terwijl op die locatie ook de reglementen van militaire als civiele laagvlieggebieden gelden (magenta). Deze reglementen laat voor categorie A1 vliegen tot 30 meter.toe.

• perspectivebass
Oemfoefoe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:38:
Wat ik erg verwarrend vind; waarom is op de Aeretkaart verschillende lagen over elkaar? Soms wel 3 tot 4 lagen met verschillende reglementen. Welke regelgeving moet je dan hanteren? Ik als dronepiloot zou natuurlijk voor de meest voordelige voor mij willen kiezen, maar daar kan een handhaver anders overdenken?

Een voorbeeldje:
[Afbeelding]

Rood valt onder de control zone Zestienhoven, terwijl op die locatie ook de reglementen van militaire als civiele laagvlieggebieden gelden (magenta). Deze reglementen laat voor categorie A1 vliegen tot 30 meter.toe.
In gebied waar ze over elkaar heen liggen gelden ze allemaal tegelijk, maar sluiten elkaar niet uit. Dus in praktijk telt dan 'gewoon' de zwaarste in dit geval No Fly van Rotterdam Airport.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:49

mvds

Totally awesome!

Oemfoefoe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:38:
Ik als dronepiloot zou natuurlijk voor de meest voordelige voor mij willen kiezen, maar daar kan een handhaver anders overdenken?
Als dronepiloot zou je ook wel moeten weten/snappen dat die keuzevrijheid er niet is natuurlijk. Dus je kan die discussie aangaan met een handhaver, maar ik garandeer je dat jij aan het kortste eind gaat trekken :)

Ik zit in een gebied waar regelmatig algehele vliegverboden gelden vanwege laagvliegoefeningen van de luchtmacht, zou wat zijn als ik dan bij de handhaver met het verhaal kom met dat er ook een ander kleurtje zichtbaar is op de kaart, naast het rood van het vliegverbod en dat ik daarom dacht, dat het vliegverbod niet voor mij telt.

(tijdelijke)vliegverboden gaan boven alles En als jij een handhaver naast je hebt staan terwijl er een vliegverbod geldig is, en dat kan in het gebied van een vliegveld ook de marechaussee zijn, dan kan het ook wel eens erg vervelend voor je uitvallen.

[Voor 11% gewijzigd door mvds op 02-03-2023 13:59]

• Oemfoefoe
  • Nu online

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

mvds schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:56:
[...]

Als dronepiloot zou je ook wel moeten weten/snappen dat die keuzevrijheid er niet is natuurlijk. Dus je kan die discussie aangaan met een handhaver, maar ik garandeer je dat jij aan het kortste eind gaat trekken :)
Het spreekt voor zich dat dit ook mijn gedachtegang is. Ik wil alleen maar aangeven dat bij reglementen, zeker gezien de omvang van het gevolg dat meespeelt als het fout gaat, geen ruimte moet zijn voor open interpretatie.

• perspectivebass
Heb nog even verder gezocht. De conclusie in dit topic op dronepilots.nl is dat je er wel mag vliegen, maar rekening moet houden met mogelijke paravliegtuigen.

https://www.dronepilots.n...ten-in-pje-gebieden.7021/
Pagina: 1 ... 94 95 96 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee