Geen verhaal erbij?
Lijkt erop dat hij pad nieuw is, want ik zie nog wat beschermlabels?
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Die laatste twee heb je niet per se nodig. Ik heb echt nog nooit iemand met een drone operator hesje gezien.. Alleen commerciële piloten dragen zo'n hesje, en dan ook niet allemaal.. De landingpad is meer een nice-to-have, zelf gebruik ik hem alleen als de grond te nat is.utbone schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:42:
Nog een vraag: Wat zijn nu de meest handige accessories voor een drone? Ik ben een lijstje aan het maken:Wat vergeet ik nog?
- softcase voor drone + smartremote + FMC
- neckstrap voor smartremote
- landingpad
- Hesje met drone operator / pilot
Verder heb ik zelf nog een lipo safe bag om de batterijen in te doen als ik op stap ga met de drone, en als ik thuis ben doe ik ze in een (stalen) munitiekistje
[Voor 10% gewijzigd door _Eend_ op 04-06-2022 19:33]
Flymore kopen dan heb 1. ook afgevangen.utbone schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:42:
Nog een vraag: Wat zijn nu de meest handige accessories voor een drone? Ik ben een lijstje aan het maken:Wat vergeet ik nog?
- softcase voor drone + smartremote + FMC
- neckstrap voor smartremote
- landingpad
- Hesje met drone operator / pilot
Landingpad: mini 3 is makkelijk vanuit de hand te landen/stijgen als dat nodig is.
BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)
Ik heb ze van AliExpresskazzzdafke schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:10:
En wat zijn goede lipobags om mee op vakantie te nemen, dus in handbagage?
Bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com/item/32796321177.html
In navolging op deze post ga ik waarschijnlijk een heel groot deel van mijn vakantiegeld besteden aan een fpv quad. Ik heb gekozen voor de Nazgul Evoque F5X vanwege de goede verhalen, stevig en kan ook wel een stootje hebben doordat er side plates geplaatst zijn.TheRicolaa10 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:37:
[...]
Ik wil ook de volgende stap zetten na nu een jaar een Tinyhawk II Freestyle te hebben. Zou dan meteen voor DJI Digital willen gaan vanwege de goede verhalen die ik lees en hoor icm een Nazgul 5, maar ja, qua prijs schiet het dan meteen boven de 1k. Dus ik kijk nog heel even rond, met wat ik met m'n vakantiegeld ga doen.
Nu heb ik de keus uit de volgende mogelijkheden:
Drone RTF - Nazgul Evoque F5X - via iFlight
1.076,50 euro (Drone + DJI Digital + iFlight radio)
Drone BNF - alles los
504.99 - Drone
659 euro - DJI Digital v2
175 euro - Radio (Crossfire - TBS Tango 2)
1383,99 euro - Totaal
Drone BNF + DJI Goggles v2 via iFlight
1076,5 euro - Drone
175 - Radio (Crossfire - TBS Tango 2)
1251,50 euro - Totaal
Waar ik voornamelijk over twijfel is of het verstandig is om gewoon voor de RTF set te gaan... Het voordeel van een aparte radio is dat het makkelijker is om in de toekomst van fpv drone te wisselen (mogelijk dat er ooit nog eens een cinewhoop bij komt). Of zijn deze zorgen niet nodig en kan ik gewoon voor de RTF set gaan?
DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Ik zou graag een droge willen voor wat leuke kiekjes tijdens het reizen, wat ik regelmatig doe. Ik heb geen ervaring met drones en wil daarom ervaring ermee op doen voordat ik er serieus geld aan uitgeef.
Daarbij een vraag. Ik zie dat de TS een Hubsan X4 adviseert als beginners drone om het vliegen onder de knie te krijgen. De TS dateert van 2015 en is in maart 2020 geüpdate. Mijn vraag: is er intussen een betere drone om te oefenen met vliegen en filmen, als opmaat naar een DJI Mini 3 Pro?
Ik denk dat de Hubsan X4 meer een opmaat naar FPV vliegen is.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:15:
Hallo allemaal, leuke topic.
Ik zou graag een droge willen voor wat leuke kiekjes tijdens het reizen, wat ik regelmatig doe. Ik heb geen ervaring met drones en wil daarom ervaring ermee op doen voordat ik er serieus geld aan uitgeef.
Daarbij een vraag. Ik zie dat de TS een Hubsan X4 adviseert als beginners drone om het vliegen onder de knie te krijgen. De TS dateert van 2015 en is in maart 2020 geüpdate. Mijn vraag: is er intussen een betere drone om te oefenen met vliegen en filmen, als opmaat naar een DJI Mini 3 Pro?
Mini 3 pro is wat anders: veel makkelijker te vliegen en vooral voor mooien beelden maken. Mee op vakantie enzo. De Mini 3 begin je mee. Of de mini 2 maar dan zou ik kiezen voor de mini 3
Correct me if I'm wrong, maar de Mini 3 is toch ook FPV via een scherm? Of bedoel je dat die meer voor "sportieve" beelden is?Hulliee schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:26:
[...]
Ik denk dat de Hubsan X4 meer een opmaat naar FPV vliegen is.
Mini 3 pro is wat anders: veel makkelijker te vliegen en vooral voor mooien beelden maken. Mee op vakantie enzo. De Mini 3 begin je mee. Of de mini 2 maar dan zou ik kiezen voor de mini 3
De Mini 3 komt qua nieuwprijs in de buurt van een een 'niet Mini' DJI, welke ik dan wellicht beter kan halen, onder voorbehoud van de regels m.i.v. 2023.
Begrijp ik het goed dat de CE certificatering voor drones momenteel niet mogelijk is omdat een certificatie schema ontbreekt dus alles >250gram per definitie niet gecertificeerd is vanaf volgend jaar?
[Voor 31% gewijzigd door HollovVpo1nt op 07-06-2022 20:03]
Je kunt inderdaad de beelden zien via je smartphone of tablet met de bijbehorende app. Er is een overgangsfase, dus vanaf 2024 (is met 1 jaar uitgesteld) moet je drone een Cx label hebben om te kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving, wat dan vooral geld >=250 gram. Ik heb zelf A1/A3 + A2 en met mijn Phantom 4 Pro val ik in 2024 in de A1/A3 wetgeving omdat ik geen Cx label heb. Meer info is te vinden via Dronewatch.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:01:
[...]
Correct me if I'm wrong, maar de Mini 3 is toch ook FPV via een scherm? Of bedoel je dat die meer voor "sportieve" beelden is?
De Mini 3 komt qua nieuwprijs in de buurt van een een 'niet Mini' DJI, welke ik dan wellicht beter kan halen, onder voorbehoud van de regels m.i.v. 2023.
Begrijp ik het goed dat de CE certificatering voor drones momenteel niet mogelijk is omdat een certificatie schema ontbreekt dus alles >250gram per definitie niet gecertificeerd is vanaf volgend jaar?
FPV is gebruikelijk met een bril op en de drone vliegt heel anders. Dat geeft een totaal andere ervaring dan via een scherm naar de beelden kijken. Misschien dat jij dat ook bedoelt met sportieve beelden.HollovVpo1nt schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:01:
[...]
Correct me if I'm wrong, maar de Mini 3 is toch ook FPV via een scherm? Of bedoel je dat die meer voor "sportieve" beelden is?
De mini 3 is onder de 250gram en valt dus buiten de regels van 2024:Begrijp ik het goed dat de CE certificatering voor drones momenteel niet mogelijk is omdat een certificatie schema ontbreekt dus alles >250gram per definitie niet gecertificeerd is vanaf volgend jaar?
https://www.easa.europa.e...pen-category-civil-drones
Sterker nog, iedereen die nu een drone heeft zwaarder dan 250gr valt straks in A3.TheRicolaa10 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:13:
[...]
Ik heb zelf A1/A3 + A2 en met mijn Phantom 4 Pro val ik in 2024 in de A1/A3 wetgeving omdat ik geen Cx label heb. Meer info is te vinden via Dronewatch.
Zoals @Hulliee al schrijft is FPV wel iets anders dan 'gewoon' een cameradrone. Een voorbeeldje:HollovVpo1nt schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:01:
[...]
[...]
Ging nog vlot, 93% dus 3 foutjes op de 40.
De eerste 2 waren fout en gaf effe direct al (want ik voelde het) een deuk in het vertrouwen. Maar het is goedgekomen

Neem aan dat ik m'n best moet doen om mijn (waarschijnlijke) drone builds onder de 250 te houden

Waar haal je Remote ID en geofencing vandaan? Ik kan het iig niet zo 1-2-3 terugvinden. Wel het onderstaande:Xypod13 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:31:
Ik heb me trouwens nog een zitten in te lezen in de regelgeving, en klopt het dus dat vanaf 2023 als je fpv drone meer dan 250 gram is (C1 dus) je die moet voorzien van Remote ID en geofencing???
Neem aan dat ik m'n best moet doen om mijn (waarschijnlijke) drone builds onder de 250 te houden
CE-label voor FPV-(race)drones die niet zelfgebouwd zijn
Vanaf 1 januari 2023 moeten alle FPV-drones die niet zelfgebouwd
zijn en waarmee u in de Open categorie wilt vliegen, een CE-label
hebben. Afhankelijk van het gewicht van uw drone krijgt deze een
C0, C1, C2, C3 of C4 label:
• Drones die het label C0 of C1 hebben, vallen in categorie A1;
• Drones met het label C2, vallen in subcategorie A2 of A3;
• Drones met het label C3 en C4 vallen in subcategorie A3.
Al eerder verkochte drones kunnen niet achteraf een nieuw CE-label
krijgen.
Zelfbouwdrones
Vliegt u met een zelfgebouwde FPV-(race)drone?
Dan heeft u twee mogelijkheden:
1. Weegt uw drone minder dan 250 gram? Dan komt u terecht in
de Open subcategorie A1. De voorwaarde is dat de drone geen
snelheden kan bereiken van meer dan 70 km/uur.
2. Valt uw zelfbouwdrone niet onder punt 1 en weegt de drone
minder dan 25 kilogram, dan valt u in de Open subcategorie A3
Overgangsperiode tot 1 januari 2023
Heeft u uw FPV-drone kant-en-klaar gekocht (dus niet als bouw-
pakket)? Daarvoor geldt een overgangsperiode tot 1 januari 2023:
• Met een drone tot 250 gram mag u vliegen in Open subcategorie A1;
• Drones tussen 250 en 500 gram mogen in A1 vliegen met een
kennistest;
• Met drone tot 2 kilogram mag u vliegen in Open subcategorie A2.
Extra voorwaarde is wel dat u minstens 50 meter afstand houdt
van personen.
• Drones die zwaarder zijn dan 2 kilogram (maar niet zwaarder dan
25 kilogram) vallen in subcategorie A3.
Vanaf 1 januari 2023 mag u met uw huidige FPV-drone zonder
CE-label alleen nog in subcategorie A3 vliegen, behalve als uw drone
minder weegt dan 250 gram: daarvoor blijft subcategorie A1 van
toepassing
bron: https://www.rijksoverheid...first-person-view-vliegen
https://www.dronewatch.nl...we-ce-labels-voor-drones/_Eend_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:16:
[...]
Waar haal je Remote ID en geofencing vandaan? Ik kan het iig niet zo 1-2-3 terugvinden. Wel het onderstaande:
[...]
Maar in principe moet je als een fpv drone boven de 250 is alleen extra afstand houden? (Naast de normale regels die ook bij <250 horen)
[Voor 16% gewijzigd door Xypod13 op 10-06-2022 18:24]
Check dit:Xypod13 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:31:
Ik heb me trouwens nog een zitten in te lezen in de regelgeving, en klopt het dus dat vanaf 2023 als je fpv drone meer dan 250 gram is (C1 dus) je die moet voorzien van Remote ID en geofencing???
Vanaf Januari 2024 gaan de regels in.
FPV valt sowieso in A3 want je gebruikt een bril.
Zelfbouw krijg je geen label voor lijkt mij
[Voor 3% gewijzigd door Hulliee op 10-06-2022 18:33]
Top, bedankt!Hulliee schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:32:
Check dit:
Vanaf Januari 2024 gaan de regels in.
FPV valt sowieso in A3 want je gebruikt een bril.
Zelfbouw krijg je geen label voor lijkt mij

Haha laten we het hopen tot 20230 of zoM!chel schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:41:
[...]
100% zeker weten? Of gaan ze nog een keertje uitstel verlengen?
Welke winkel is dat?
Mijn Tinyhawk heeft weer hetzelfde issue als met de eerste FC.. Waarschijnlijk komt het door een zware crash (of twee

Dit formaat, of kleiner?Makrolon schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:43:
Weten jullie of er ook whoops zijn die ik met mijn DJI bril digitaal kan vliegen?! Mag ook iets groter, als ze maar ducted zijn zodat ik er in en om t huis mee kan vliegen.
Ik woon in Groningen (stad)...nu ben ik fotograaf en wil ik af en toe bedrijfspanden van klanten even fotograferen met een drone...maar ze hebben heel Groningen maar alvast ingekleurd lijkt het wel, zodanig dat je er helemaal niet mag vliegen?
https://map.godrone.nl/#loc=53.0858664,6.6684061,12
Ik lees wat over 0 tot 3000 foot, maar ook A1 verboden 24H....je mag in dit hele gebied ook niet op 10 of 20 meter hoogte vliegen?
Want ik zie genoeg materiaal online van makelaars die anders beweren, maar is dat dan allemaal de regels negeren en hope for the best?
Nee, je mag niet op 10 meter hoogte gaan vliegen, als je het heel strikt ziet.
Nu is Vliegveld Eelde Groningen Airport geen Schiphol of Heathrow, dus het zal wel loslopen. Maar als je als fotograaf in opdracht van een klant foto's gaat maken dan wil je dat wel goed regelen, want aan het professioneel vliegen van drones hangen wel meer eisen dan recreatie vliegers. Daarvoor heb je een ROC nodig, en die krijg je niet zomaar.
https://www.rijksoverheid...-operator-certificate-roc
En het zal allemaal wel meevallen, ik denk niet dat de gemiddelde politieagent naar papieren zal gaan vragen als je op straat met zo'n ding staat. Maar als er iets fout gaat dan heb je wel wat uit te leggen in Groningen.
[Voor 13% gewijzigd door _Eend_ op 17-06-2022 15:04]
Risico's nemen en het er op gokken....? Ik raad het je niet aan.
Is dat dan voor NL afwijkend van de globale EU regels? Want een drone en bijhorende categorie heeft niets meer te maken met recreatief of professioneel. Enkel met het risico mbt het gewicht._Eend_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:03:
Maar als je als fotograaf in opdracht van een klant foto's gaat maken dan wil je dat wel goed regelen, want aan het professioneel vliegen van drones hangen wel meer eisen dan recreatie vliegers. Daarvoor heb je een ROC nodig, en die krijg je niet zomaar.
Ik had een beetje gehoopt dat ze dit soort gebieden ook konden beperken met: blijf onder de 50m en dan hebben we geen last van je...dit is wel een lekkere catch-all waar ze weinig rekening houden met de drone gebruiker.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XeskkibZDDorc7NBmxcQchpS.png?f=user_large)
Mijn bestelling bij dji staat op vermoedelijk 3-7 pas...Mangafan2 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:21:
Ik heb een DJI Mini 3 Pro gekocht maar overal zijn de fly more kits uitverkocht en ik kan ook nergens apart een extra batterij kopen. Heeft iemand een idee wanneer ze weer verkocht worden?
Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300
Je hebt GEEN roc meer nodig voor commercieel vliegen, dat is met de nieuwe EU regels weg. Zolang je de opdracht in OPEN categorie kan uitvoeren is een gewoon A1/A3 genoeg (of zelfs niet nodig als je onder de 250 gram zit)kazzzdafke schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:11:
[...]
Is dat dan voor NL afwijkend van de globale EU regels? Want een drone en bijhorende categorie heeft niets meer te maken met recreatief of professioneel. Enkel met het risico mbt het gewicht.
Wel kan je verzekering anders moeten zijn als je (voornamenlijk) commercieel vliegt.
Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300
bij mij staat er pas 25 juli, dat is veels te laat helaasqless schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:26:
[...]
Mijn bestelling bij dji staat op vermoedelijk 3-7 pas...
[Voor 18% gewijzigd door Mangafan2 op 18-06-2022 00:36]
Precies wat ik dacht ja..qless schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:27:
[...]
Je hebt GEEN roc meer nodig voor commercieel vliegen, dat is met de nieuwe EU regels weg. Zolang je de opdracht in OPEN categorie kan uitvoeren is een gewoon A1/A3 genoeg (of zelfs niet nodig als je onder de 250 gram zit)
Wel kan je verzekering anders moeten zijn als je (voornamenlijk) commercieel vliegt.
Eigenlijk zou het niet slecht zijn dat iedereen dat online examen zou moeten doen.
Gewoon om misinfo eruit te halen..
Maar als je in Groningen (stad) wil gaan vliegen kun je niet in de OPEN categorie vliegen, aangezien dat midden in de Eelde CTR ligt.qless schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:27:
[...]
Je hebt GEEN roc meer nodig voor commercieel vliegen, dat is met de nieuwe EU regels weg. Zolang je de opdracht in OPEN categorie kan uitvoeren is een gewoon A1/A3 genoeg (of zelfs niet nodig als je onder de 250 gram zit)
Ik had het specifiek over de Groningen CTR. Daarom had ik het in de zin voor mijn quote over Groningen Airport.kazzzdafke schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:11:
[...]
Is dat dan voor NL afwijkend van de globale EU regels? Want een drone en bijhorende categorie heeft niets meer te maken met recreatief of professioneel. Enkel met het risico mbt het gewicht.

Wie kan mij verder helpen?
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Das wel vreemd.... 20v is teveel voor 3S. Maar als het voltage word omgezet naar 12 volt kan het wel. Het lijkt me alleen sterk dat er een omvormer inzit.Xypod13 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:14:
Misschien beetje aparte vraag, maar ik heb een used EV800D gekocht, en hij kwam alleen met een 3S balance plug oplaad kabel. Kan ik hier een USB C connector op maken en die in mijn 20V wall adapter stoppen? Volgens de productpagina van de EV800D zou t moeten kunnen (foto hieronder). Lijkt me van wel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou het niet aandurven, ook al kan het volgens de beschrijving wel.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Heb het al gedaanChojinZ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:48:
[...]
Das wel vreemd.... 20v is teveel voor 3S. Maar als het voltage word omgezet naar 12 volt kan het wel. Het lijkt me alleen sterk dat er een omvormer inzit.
Ik zou het niet aandurven, ook al kan het volgens de beschrijving wel.

Veel hebben we niet nodig, dus ik heb mijn dronecertificaat online behaald en de baas heeft een DJI Mini 2 gekocht. In de aanbieding, dus voor 500 euro hebben we de Fly more kit. Een drone van 249 gram dus.
Ready, set, go!... Behalve de verzekering.
De eerste offerte die we binnen hebben is voor een bedrag van 275 euro per jaar, voor alleen de WA tot een bedrag van 1 miljoen. Hier schrok ik even van, dus even verder gekeken.
Bij www.droneverzekering.nl pretenderen ze goedkoop te zijn met een bedrag van 395 per jaar!
Oh, en op het aanmeldformulier staat dat drones onder de 250 gram niet in aanmerking komen??
Ze lijken onderdeel te zijn van Aegon, want ze bieden voor particulieren een complete aansprakelijkheidsverzekering aan voor nog geen 3 euro per maand, 36 per jaar, dat is nog geen 10% van de commerciële.
Maar voor zover ik begrijp dien ik wel verzekerd te zijn als ik de lucht in ga, zeker als ik voor mijn werkgever fotografeer.
Is er een goedkopere manier om jezelf te verzekeren? Of moet ik maar gewoon op een 'vrije dag'' langs de projecten om ze te fotograferen, zodat het een privé aangelegenheid is, want ik denk niet dat ik met een bedrag van boven de 100 euro per jaar bij mijn baas hoef aan te kloppen...
Ik zou eens kijken naar Coverdrone. Wereldwijde dekking en kun je 1+ dag(en) of weken/maanden een verzekering aanschaffen.snwbrdr_NL schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:40:
Is er een goedkopere manier om jezelf te verzekeren? Of moet ik maar gewoon op een 'vrije dag'' langs de projecten om ze te fotograferen, zodat het een privé aangelegenheid is, want ik denk niet dat ik met een bedrag van boven de 100 euro per jaar bij mijn baas hoef aan te kloppen...
Zie: https://www.fdr1.be/tools...stap-2-leg/legacy-type-0/
Jij, of je ouders, moet een Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering hebben (“Familiale verzekering”, “Gezinspolis”, …) – Je moet géén extra verzekeringen afsluiten voor je drone.
Ik kom zelf overigens uit NL, dus ben een beetje huiverig dat er kleine verschillen zijn tussen NL en BE regelgeving en verzekeringen)
En qua verzekeringen zie ik nergens een onderscheid tussen 'speelgoeddrones' en 'overige drones'. Waar de Mini 2 m.i. in eerste categorie valt.
@TheRicolaa10 Dankjewel, deze scheelt al een heel stuk met de andere twee verzekeraars. Voor WA alleen kom ik op 136 euro per jaar, of 34 euro voor drie maand (wat iets minder is dan de periode dat ik hem daadwerkelijk ga gebruiken denk ik) of 5 euro voor een dag. Dit is natuurlijk nog te overzien.
[Voor 8% gewijzigd door snwbrdr_NL op 21-06-2022 08:21]
En dat zeg ik niet omdat ik toevallig een Mini 2 hebSpeelgoeddrones tot 250 gram
Voor speelgoeddrones die minder dan 250 gram wegen bij het opstijgen, gelden de algemene regels tijdens het vliegen. Daarnaast geldt het volgende:Een speelgoed drone is ontworpen en bedoeld voor kinderen jonger dan 14 jaar. De leeftijdsgrens van de drone staat meestal op de verpakking. Als u de drone online aanschaft, dan vindt u de leeftijdsgrens op de productpagina van deze drone.
- er is geen minimumleeftijd voor het besturen van een speelgoeddrone en er mag zonder waarnemer gevlogen worden;
- u hoeft zich niet te registreren bij RDW. U heeft geen exploitantnummer nodig;
- u hoeft geen kennistest te doen bij een vliegschool of een vliegbewijs te hebben.
bron: https://www.rijksoverheid.../regels-drone-laag-risico

In BE is de cursus A1/A3 en het examen online gewoon gratis. Ik raad iedereen aan die met een drone wil vliegen dat te doen.. Ook als je een Open A1 van <250gr hebt. Ik merk dat hier nog heel wat onduidelijkheden zijn. Het duurt max iets van een 2-tal uren voor de cursus en examen, maar dan weet je wat er kan/niet kan en.. kan je vervelende mensen die denken dat ze het weten als je aan het vliegen bent, makkelijk van antwoord dienen

https://www.fdr1.be/wetgeving-drones-belgie-europa/
Enige verschil dit ik tot nu toe heb gevonden voor BE tov NL: BE mag nachtvlucht mits knipperend groen licht, NL mag je geen nachtvluchten doen.
[Voor 82% gewijzigd door kazzzdafke op 21-06-2022 09:16]
Daar kunnen ze in NL nog wat van aanpassen, die ringen zijn veel te groot.
Dit gebied is 44km in doorsnede, echt wel heel erg veel, dus zo klein zijn ze hier niet

De condities zijn:
En als ik doorklik:
Dus ik mag tussen 8:30u en 18u niet hoger dan 10m vliegen. Daarna is het gewoon naar 120m met alle andere geldende regels.
Echter ligt er in dit gebied ook een kleinere luchthaven waar vooral sportvliegtuigen en zweefvliegtuigen opstijgen, die rode cirkel aan Tienen..
Hier zijn de voorwaarden:
Dit is echt wel een ramp, want DJI stijgt daar effectief niet op. Mensen die daar wonen, ook 's nachts, kunnen niet vliegen..
Dus voor je een drone koopt, best handig om je omgeving eens na te kijken

Graag gedaan, ze zijn ook conform de (nieuwe) EASA wetgeving. Het voordeel van Coverdrone is dat ik alleen iets afsluit wanneer ik daadwerkelijk ga vliegen en dus nooit teveel betaalsnwbrdr_NL schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:19:
@TheRicolaa10 Dankjewel, deze scheelt al een heel stuk met de andere twee verzekeraars. Voor WA alleen kom ik op 136 euro per jaar, of 34 euro voor drie maand (wat iets minder is dan de periode dat ik hem daadwerkelijk ga gebruiken denk ik) of 5 euro voor een dag. Dit is natuurlijk nog te overzien.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Als je nog nooit echt gevlogen hebt, weet ik niet of het zo verstandig is om rond het circuit van Zandvoort te gaan vliegen... Zou je niet eerst gaan oefenen boven een weiland?zzzzz schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:54:
Ik ga als het goed is na aanschaf een week of wat terug dit weekend ook voor het eerst 'echt' vliegen met onze Mini 2. Ik ben heel benieuwd. Vooralsnog mag dit rondom het Circuit van Zandvoort, en ik ben heel erg benieuwd hoe dit in de praktijk allemaal werkt na wat tests in de tuin.
Ze waren daarstraks even te koop op bol.com, maar inmiddels al weer op. Mijne is onderweg (besteld bij dji zelf) dus ik denk dat er een grote lading was aangekomen vandaag.Mangafan2 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:21:
Ik heb een DJI Mini 3 Pro gekocht maar overal zijn de fly more kits uitverkocht en ik kan ook nergens apart een extra batterij kopen. Heeft iemand een idee wanneer ze weer verkocht worden?
Van welke verzekeraar was deze offerte als ik vragen mag? Ik zit in hetzelfde schuitje maar had bij de baas aangegeven dat het ongeveer €300,- per jaar zou kosten om te verzekeren. Sta op het punt om een Mini 3 aan te schaffen maar bij de andere aanbieder die je noemt wordt onder de 250 gram inderdaad niet verzekerd...snwbrdr_NL schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:40:
...
De eerste offerte die we binnen hebben is voor een bedrag van 275 euro per jaar, voor alleen de WA tot een bedrag van 1 miljoen. Hier schrok ik even van, dus even verder gekeken.
...
Die aanbieder kon ik nog niet, heb er gelijk even een offerte opgevraagd! Bedankt voor het delen!TheRicolaa10 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:41:
[...]
Ik zou eens kijken naar Coverdrone. Wereldwijde dekking en kun je 1+ dag(en) of weken/maanden een verzekering aanschaffen.
Hou er wel rekening mee dat ze brandvertragend werken maar geen brand tegen houden. Er zijn best wat testen te vinden en 99% van de lipo bags doen niet wat ze zeggen of wat ze zouden moeten doen.kazzzdafke schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:20:
Mijn lipo bags voor de Mini Pro 3 zijn vandaag toegekomen en heel erg tevreden over de grootte..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vooral als je ze thuis wilt opslaan: Regel een munitiekist. Die zijn veel betrouwbaarder.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Ik weet niet of je voor de DJI accu's zo bang moet dat ze zelfontbranden.ChojinZ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:18:
[...]
Hou er wel rekening mee dat ze brandvertragend werken maar geen brand tegen houden. Er zijn best wat testen te vinden en 99% van de lipo bags doen niet wat ze zeggen of wat ze zouden moeten doen.
Vooral als je ze thuis wilt opslaan: Regel een munitiekist. Die zijn veel betrouwbaarder.
De lipo's die voor zelfbouw/fpv/racedrones worden gebruikt, daar zou ik wel iets beters voor verzinnen. Maar munitiekisten heb ik hier niet zo rondslingeren

Het risico is altijd aanwezig. Zeker na een crash, waarbij de lipo het nog wel doet, zijn de risico's groter. En waarom dat risico lopen als je het voor nog geen 2 tientjes kan vermijden?Hulliee schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:26:
[...]
Ik weet niet of je voor de DJI accu's zo bang moet dat ze zelfontbranden.
Mwah.... het gebruik van munitiekisten om je LiPO's op te slaan is niet nieuws en redelijk gebruikelijk bij drone piloten. Ze zijn overal te bestellen en de prijs is goed te doen:Hulliee schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:26:
[...]
Maar munitiekisten heb ik hier niet zo rondslingeren
https://www.outdoormilita...2rFAxdEAQYAyABEgK6GfD_BwE
Die DJI accu's hebben wel veel beveiligingen ingebouwd.ChojinZ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:33:
[...]
Het risico is altijd aanwezig. Zeker na een crash, waarbij de lipo het nog wel doet, zijn de risico's groter. En waarom dat risico lopen als je het voor nog geen 2 tientjes kan vermijden?
Maar DJI drones crashen toch niet?

Klopt en zijn ook een stuk betrouwbaarder dan de gemiddelde FPV lipo. Maar just to be save - ik zou ze lekker veilig opbergen.Hulliee schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:51:
[...]
Die DJI accu's hebben wel veel beveiligingen ingebouwd.

+1 op de munitiekist. Zo sla ik ook mijn (FPV) LiPo's op. Wel (een gedeelte van) de rubberen pakking verwijderen! Anders creëer je een bom bij een brand aangezien een LiPo brand zelf voedend is, en de gassen dan nergens naartoe kunnen. Zelf heb ik de pakking weggesneden bij de 2 lange kanten van de deksel zodat de 2 korte kanten nog een pakking hebben en de deksel nog goed sluit. Wanneer je alles weg haalt gaat de deksel rammelen aangezien deze niet meer aangedrukt zit.ChojinZ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:33:
[...]
Mwah.... het gebruik van munitiekisten om je LiPO's op te slaan is niet nieuws en redelijk gebruikelijk bij drone piloten. Ze zijn overal te bestellen en de prijs is goed te doen:
https://www.outdoormilita...2rFAxdEAQYAyABEgK6GfD_BwE
Die beveiliging is meer voor het overladen over het maximum en ontladen onder het minimum te voorkomen. Ook zullen ze automatisch ontladen tot opslag niveau (~3.8V per cell) wanneer je ze een tijdje niet gebruikt. Deze beveiliging doet echter niks tegen een beschadigde LiPo cell, of het nou door een crash, productiefout of ouderdom komt. Zo lees je af en toe ook verhalen van mensen waarbij de accu van hun laptop of telefoon in de fik vliegt. Dat zijn ook LiPo accu's, die nog betrouwbaarder zouden moeten zijn.Hulliee schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:51:
[...]
Die DJI accu's hebben wel veel beveiligingen ingebouwd.
Maar DJI drones crashen toch niet?![]()
![]()
Oeps hierboven
Dat de kans laag is betekent niet dat de kans niet bestaat. Een munitiekist van 15 euro zou mij dan wel veel gemoedsrust geven.
Dit was via SAA Verzekeringen: https://www.saa.nl/hoofdstadKeFFeR1208 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:35:
[...]
Van welke verzekeraar was deze offerte als ik vragen mag? Ik zit in hetzelfde schuitje maar had bij de baas aangegeven dat het ongeveer €300,- per jaar zou kosten om te verzekeren. Sta op het punt om een Mini 3 aan te schaffen maar bij de andere aanbieder die je noemt wordt onder de 250 gram inderdaad niet verzekerd...
[...]
Uiteindelijk heb ik hem nu voor drie maanden verzekerd via CoverDrone.
Hoe kan DJI accu's dat echt regelen ? Stel je gebruikt de batterij niet voor 1 jaar. Die kan toch niet altijd het opslag niveau aanhouden ?Hatsjoe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:35:
[...]
+1 op de munitiekist. Zo sla ik ook mijn (FPV) LiPo's op. Wel (een gedeelte van) de rubberen pakking verwijderen! Anders creëer je een bom bij een brand aangezien een LiPo brand zelf voedend is, en de gassen dan nergens naartoe kunnen. Zelf heb ik de pakking weggesneden bij de 2 lange kanten van de deksel zodat de 2 korte kanten nog een pakking hebben en de deksel nog goed sluit. Wanneer je alles weg haalt gaat de deksel rammelen aangezien deze niet meer aangedrukt zit.
[...]
Die beveiliging is meer voor het overladen over het maximum en ontladen onder het minimum te voorkomen. Ook zullen ze automatisch ontladen tot opslag niveau (~3.8V per cell) wanneer je ze een tijdje niet gebruikt. Deze beveiliging doet echter niks tegen een beschadigde LiPo cell, of het nou door een crash, productiefout of ouderdom komt. Zo lees je af en toe ook verhalen van mensen waarbij de accu van hun laptop of telefoon in de fik vliegt. Dat zijn ook LiPo accu's, die nog betrouwbaarder zouden moeten zijn.
Dat de kans laag is betekent niet dat de kans niet bestaat. Een munitiekist van 15 euro zou mij dan wel veel gemoedsrust geven.
Ik heb toch voorlopig een LiPo accu weggedaan doordat ik meer dan 1 jaar toch niet ging/kon vliegen.
(Er was trouwens al een cell kapot)
https://droneshop.nl/hard-case-dji-mini-2
Zou de Mini 3 Pro en de Mini 3 Pro RC controller hier in passen?
[Voor 24% gewijzigd door Mangafan2 op 29-06-2022 21:05]
Keus genoeg toch?Mangafan2 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:56:
Weet iemand waar ik een hardcase kan kopen voor mijn DJI Mini 3 pro? Hoeft niet perfect te passen, mag ook van de Mini 2 zijn bv. En dat het op binnen een paar dagen binnen is.
https://droneshop.nl/hard-case-dji-mini-2
Zou de Mini 3 Pro en de Mini 3 Pro RC controller hier in passen?
https://www.amazon.nl/s?k...ef=nb_sb_ss_ts-doa-p_1_11
Opladen zal die niet uit zichzelf doen nee. Maar wat ie wel doet is ontladen tot opslagniveau uit zichzelf bij geen gebruik. Het is namelijk slecht voor LiPo batterijen om deze altijd vol te houden en niet te gebruiken. Dat versnelt het interne chemische proces waardoor door de batterij degradeert. Wanneer de batterij op 3.8V zit gaat dit veel langzamer dan op 4.2V (volle lading). Vanaf 3.8V duurt het wel heel erg lang voordat deze op een dusdanig niveau zit dat het juist schade veroorzaakt doordat het te laag zit (beneden 3.5V). Dat kan rustig langer dan een jaar duren bij goede LiPo batterijen.Boermansjo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:47:
[...]
Hoe kan DJI accu's dat echt regelen ? Stel je gebruikt de batterij niet voor 1 jaar. Die kan toch niet altijd het opslag niveau aanhouden ?
Ik heb toch voorlopig een LiPo accu weggedaan doordat ik meer dan 1 jaar toch niet ging/kon vliegen.
(de voltages hierboven genoemd zijn voltages per cel, voor 4 cellen moet je dat dus x4 doen voor de gehele pack)
Dat is altijd reden om een batterij per direct op een veilige manier weg te doen. En dat is ontladen naar 0V wanneer mogelijk, en dan naar een plek brengen waar ze oude/kapotte LiPo batterijen ontvangen/verwerken. Dus NOOIT bij de lokale super in de bak waar normale batterijen in gaan gooien.(Er was trouwens al een cell kapot)
zoals ik aangaf, ik moet het snel hebben, niet pas eind juli. Ik ga over anderhalve week op vakantie namelijk.Hulliee schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:31:
[...]
Keus genoeg toch?
https://www.amazon.nl/s?k...ef=nb_sb_ss_ts-doa-p_1_11
Ik had die LiPo al een tijdje maar op een gegeven moment kon die zelfs die 3.8V niet aanhouden na een paar weken. Elke maand moest ik die dus terug op opslagniveau brengen. (Heb zo'n lader waar je dat kan instellen)Hatsjoe schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:38:
[...]
Opladen zal die niet uit zichzelf doen nee. Maar wat ie wel doet is ontladen tot opslagniveau uit zichzelf bij geen gebruik. Het is namelijk slecht voor LiPo batterijen om deze altijd vol te houden en niet te gebruiken. Dat versnelt het interne chemische proces waardoor door de batterij degradeert. Wanneer de batterij op 3.8V zit gaat dit veel langzamer dan op 4.2V (volle lading). Vanaf 3.8V duurt het wel heel erg lang voordat deze op een dusdanig niveau zit dat het juist schade veroorzaakt doordat het te laag zit (beneden 3.5V). Dat kan rustig langer dan een jaar duren bij goede LiPo batterijen.
(de voltages hierboven genoemd zijn voltages per cel, voor 4 cellen moet je dat dus x4 doen voor de gehele pack)
[...]
Dat is altijd reden om een batterij per direct op een veilige manier weg te doen. En dat is ontladen naar 0V wanneer mogelijk, en dan naar een plek brengen waar ze oude/kapotte LiPo batterijen ontvangen/verwerken. Dus NOOIT bij de lokale super in de bak waar normale batterijen in gaan gooien.
Na een paar maanden zo verder te doen is er een cell bol komen te staan. Dan maar de boel op 0V gebracht, kabels doorgeknipt en aan elkaar vast gemaakt. In een appartement zonder garage heb ik zo'n dingen liever niet in huis

Heb je die link wel bekeken? Als je op bezorgdag morgen klikt, heb je veel resultaten voor de mini 3 proMangafan2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:42:
[...]
zoals ik aangaf, ik moet het snel hebben, niet pas eind juli. Ik ga over anderhalve week op vakantie namelijk.
Wat een enorme clown ben ik toch ook. Bedankt voor het aangeven van de filter optie.Hulliee schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:29:
[...]
Heb je die link wel bekeken? Als je op bezorgdag morgen klikt, heb je veel resultaten voor de mini 3 pro
Ik ben werkzaam bij een bedrijf dat zich specialiseert in het opsporen van de oorzaak van allerlei schades en problemen in gebouwen. Ook brengen wij energieverliezen en comfort gerelateerde klachten in beeld, o.a. door middel van thermografie. Enige tijd geleden zijn wij ons gaan oriënteren op het gebied van drones in combinatie met een warmtebeeldcamera zodat we grotere oppervlakken makkelijker in beeld kunnen brengen vanuit betere hoeken.
Wij hebben we inmiddels onze eerste drone met warmtebeeldcamera ontvangen (voorlopig een DJI M2EA) en ook zijn de bijbehorende A1/A3 en A2 opleidingen afgerond. Als straks ook alle benodigde opleidingen voor de vergunning voor de "Specific" categorie en de RT communicatie papieren en apparatuur binnen zijn kunnen we tot op zekere hoogte ook in de no-fly zones aan de slag. Tot die tijd mag ik met de M2EA "spelen" om vlieguren op te bouwen.
Uiteindelijk hopen we bruikbare (3D) thermo-mosaic opnamen van gebouwen en de steeds groter wordende aantal "zonnevelden" te kunnen aanbieden, maar ik verwacht dat dit een drone-update naar een Matrice 30 of 300 serie vraagt, of wat op dat moment vergelijkbaar is...
De 640*512 warmtebeeldcamera van de DJI M2EA is gewoon prima. Je mist als thermograaf wel je "on the fly" tools en instellingen. Aan de andere kant heb je met maar 20-25 min effectieve vliegtijd per accu eigenlijk geen tijd om ook nog met alle instellingen te spelen. Gewoon alles opnemen en later sorteren en finetunen.
In de standaard software zijn deze instellingen allemaal wel aanwezig en alles werkt naar behoren, maar ik ben niet echt onder de indruk van deze software. DJI gebruikt een eigen format en er is een aanvullende tool nodig voor de conversie naar bestanden waar FLIR Tools mee om kan gaan. Natuurlijk op basis van een pay to use abonnement...
In verband met de AVG geen detailopnamen. Die volgen wel als mijn eigen zonnepanelen er eind van de zomer hopelijk op liggen en/of als de temperaturen dalen. Ik woon op de rand van een CTR, dus ben benieuwd of hij daar vliegt. Als troost een selfie

[Voor 0% gewijzigd door bodejodel op 04-07-2022 20:01. Reden: M2AE -> M2EA]
Zowieso de officiele kaart gebruiken, maar ook even kijken wat dji fly safe map ervan maakt. Meestal zijn die laatste kleiner, maar ik heb al omgekeerd gehad (gelukkig kunnen unlocken)bodejodel schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:07:
Ik woon op de rand van een CTR
Na de overgangsperiode (na 31 december 2023) vallen alle drones zonder CX-label (dus alle drones die tot nu toe zijn uitgebracht) in de A3-subcategorie.
Alleen drones die een Maximum Take-Off Mass (MTOM) van minder dan 249 gram hebben (dat is dus anders dan het startgewicht / daadwerkelijke vlieggewicht) mogen dan nog in C0 (A1) vliegen. Daaronder valt de Mini 2 dus niet, aangezien deze door DJI getest is met de propellor guards - en daarmee is het MTOM boven de 249 gram. Youtuber Henrik Olsen heeft hier ook al meerdere video's over geplaatst en hierover conctact gehad met de EASA.
Alleen, als ik het zo bekijk, mag de Mini 3 Pro ook niet meer in A1 gevlogen worden na die datum, aangezien er officiele (als in: door de fabrikant) zwaardere accu's worden verkocht voor de drone. Daarmee is het MTOM van deze drone ook meer dan 249 gram. Dat die accu's niet officieel in Europa verkocht worden telt niet, het gaat erom dat de fabrikant de drone zelf getest heeft op een take-off gewicht dat meer is dan 249 gram. De Mini 3 Pro - helaas - dus ook.
Volgens mij de mini 2 en mini 3 nog wel zolang het startgewicht onder de 250g is;Joseph schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:41:
Kan iemand mijn theorie bevestigen / ontkrachten?
Na de overgangsperiode (na 31 december 2023) vallen alle drones zonder CX-label (dus alle drones die tot nu toe zijn uitgebracht) in de A3-subcategorie.
Alleen drones die een Maximum Take-Off Mass (MTOM) van minder dan 249 gram hebben (dat is dus anders dan het startgewicht / daadwerkelijke vlieggewicht) mogen dan nog in C0 (A1) vliegen. Daaronder valt de Mini 2 dus niet, aangezien deze door DJI getest is met de propellor guards - en daarmee is het MTOM boven de 249 gram. Youtuber Henrik Olsen heeft hier ook al meerdere video's over geplaatst en hierover conctact gehad met de EASA.
Alleen, als ik het zo bekijk, mag de Mini 3 Pro ook niet meer in A1 gevlogen worden na die datum, aangezien er officiele (als in: door de fabrikant) zwaardere accu's worden verkocht voor de drone. Daarmee is het MTOM van deze drone ook meer dan 249 gram. Dat die accu's niet officieel in Europa verkocht worden telt niet, het gaat erom dat de fabrikant de drone zelf getest heeft op een take-off gewicht dat meer is dan 249 gram. De Mini 3 Pro - helaas - dus ook.
MTOM / take-off Weight verschil zie ik niet terug in de regelgevingen.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 12 Pro Max
Even voor mijn duidelijkheid:
* Wél registreren (want camera)
* Geen vliegbewijs (want onder 250 gram, even los van de discussie hierboven

Vooral dat laatste is mij niet duidelijk, want op deze pagina staat:
Dat lijkt me duidelijk.Heb ik een vliegbewijs nodig om met een drone te vliegen?
Let op: U heeft geen vliegbewijs nodig voor het vliegen met (speelgoed)drones die minder dan 250 gram (bij opstijgen) wegen.
En ook als ik hier kijk:
Okee, dat wijst ook op geen vliegbewijs, so far so good.Welke regels gelden voor het vliegen met een drone met een laag risico?
Voor drones die minder dan 250 gram wegen bij het opstijgen, gelden de algemene regels tijdens het vliegen. Maar de piloot:
hoeft zich alleen te registreren bij de RDW als de drone een camera heeft;
hoeft geen kennistest te doen bij een vliegschool of een vliegbewijs te hebben.
Maar als ik dan kijk bij de algemene regels op die pagina waarnaar verween wordt, dan staat er
Dus dat is verwarrend. Ik denk dat ze bedoelen "u heeft altijd uw vliegbewijs bij u als u gaat vliegen met uw drone;
"u heeft altijd uw vliegbewijs bij u als u gaat vliegen met uw drone (indien nodig)
Klopt zo toch?
Even dubbelchecken, want ik wil niet vliegen zonder vliegbewijs als dat wel nodig blijk te zijn

Een andere vraag die ik heb is:
Is deze kaart (godrone) volledig? (bijv lokale ATV's)
[Voor 3% gewijzigd door anandus op 12-07-2022 08:16]

Maar stiekem is Aeret net even iets duidelijker

Je hebt geen vliegbewijs nodig, maar als je die wil kun je die gratis halen bij de Luxemburgse Civiele Luchtvaart Autoriteit (klik op UAS Open A1/A3 Training), het kost je hooguit een uurtje of twee, drie. Een uurtje voor het examen en de rest voor het doornemen van de stof. Het is niet heel spannend en heel veel dingen spreken voor zich volgens mij. Niet boven hulpdiensten vliegen, vermijd vliegvelden, vlieg niet boven kuddes mensen, dat soort werk.
Je moet je wel registreren bij de RDW als operator, je krijgt dan een exploitantnummer dat je op je drone moet aanbrengen. Dat kan een stukje plakband zijn, een labeltje of een brandplaatje.
[Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 12-07-2022 08:41. Reden: Stukje over Aeret toegevoegd.]
Correct, wel registreren, want je hebt er een camera op zitten, maar je hebt geen A1/A3 vliegbewijs nodig. Echter zou ik wel kijken of je nog ergens gratis dit vliegbewijs kan halen of in ieder geval je op de hoogte kan brengen van de geldende regels. Want ook voor een drone zonder vliegbewijs gelden de nodige regels qua vliegen en je hoort hiervan op de hoogte te zijn. Eventuele boetes zijn niet mals.anandus schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:04:
Ik heb op marktplaats een Mini SE gekocht.
Even voor mijn duidelijkheid:
* Wél registreren (want camera)
* Geen vliegbewijs (want onder 250 gram, even los van de discussie hierboven)
....
Een andere vraag die ik heb is:
Is deze kaart (godrone) volledig? (bijv lokale ATV's)
Je kan kijken op godrone, maar ik zou ook kijken op Aeret. Die heeft over het algemeen wat meer details wat eventueel wel mag met beperkingen tov godrone.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Sterker nog, ik vind GoDrone een ontzettend onoverzichtelijk zooitje. Krijg je al negatieve vlieg-adviezen omdat er ergens een plas water ligt. Aeret heeft al die regelgeving veel duidelijker op orde vind ik.thunder8 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:41:
[...]
Correct, wel registreren, want je hebt er een camera op zitten, maar je hebt geen A1/A3 vliegbewijs nodig. Echter zou ik wel kijken of je nog ergens gratis dit vliegbewijs kan halen of in ieder geval je op de hoogte kan brengen van de geldende regels. Want ook voor een drone zonder vliegbewijs gelden de nodige regels qua vliegen en je hoort hiervan op de hoogte te zijn. Eventuele boetes zijn niet mals.
Je kan kijken ook godrone, maar ik zou ook kijken op Aeret. Die heeft over het algemeen wat meer details wat eventueel wel mag met beperkingen tov godrone.
Daar klopt echt geen hout van, behalve dan dat het de zones aangeeft waar je echt niet mag vliegen. Ik heb daar al eens eerder wat over geschreven: _Eend_ in "[DJI (Mavic) Mini serie] Ervaringen en discussie"
Ja, ben ik waarschijnlijk wel van planthunder8 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:41:
[...]
Correct, wel registreren, want je hebt er een camera op zitten, maar je hebt geen A1/A3 vliegbewijs nodig. Echter zou ik wel kijken of je nog ergens gratis dit vliegbewijs kan halen of in ieder geval je op de hoogte kan brengen van de geldende regels. Want ook voor een drone zonder vliegbewijs gelden de nodige regels qua vliegen en je hoort hiervan op de hoogte te zijn. Eventuele boetes zijn niet mals.

Dank voor het antwoord.
Will do.Je kan kijken op godrone, maar ik zou ook kijken op Aeret. Die heeft over het algemeen wat meer details wat eventueel wel mag met beperkingen tov godrone.
Kwam voor op vakantie in Frankrijk deze kaart tegen, ook wel handig:
https://www.geoportail.go...-ouverte-et-aeromodelisme
Maar omdat dit zoveel gedetailleerder is vroeg ik me af wat een goede complete kaart van NL zou zijn.
Dank voor de tip. Ben er nu mee bezig._Eend_ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:40:
Je hebt geen vliegbewijs nodig, maar als je die wil kun je die gratis halen bij de Luxemburgse Civiele Luchtvaart Autoriteit (klik op UAS Open A1/A3 Training), het kost je hooguit een uurtje of twee, drie. Een uurtje voor het examen en de rest voor het doornemen van de stof. Het is niet heel spannend en heel veel dingen spreken voor zich volgens mij. Niet boven hulpdiensten vliegen, vermijd vliegvelden, vlieg niet boven kuddes mensen, dat soort werk.
Zoals je zegt is het veel vanzelfsprekendheid, maar toch fijn om bepaalde nuance of details te weten

En dit ga ik ook nooit vergeten vermoed ik

(Meteorology, Environment, UAS, Human)
Edit: Vliegbewijs in de pocket

[Voor 35% gewijzigd door anandus op 12-07-2022 14:12]
dubbelpost
[Voor 97% gewijzigd door anandus op 12-07-2022 11:46]
Als je alleen naar GoDrone.nl kijkt mag je bijna nergens vliegen behalve in wat weilanden e.d. Wordt je wel direct herinnerd aan Meuh!Henk schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:44:
[...]
Sterker nog, ik vind GoDrone een ontzettend onoverzichtelijk zooitje. Krijg je al negatieve vlieg-adviezen omdat er ergens een plas water ligt. Aeret heeft al die regelgeving veel duidelijker op orde vind ik.

anandus schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:16:
[...]
En dit ga ik ook nooit vergeten vermoed ik
(Meteorology, Environment, UAS, Human)
ik heb 4motors
maar ik heb verschillende esc kan dat kwaad? dus van 20a en van 15a en nog 1 van 30a
met vriendelijke groeten
...

Ticking away, the moments that make up a dull day
Wat wel belangrijk hier is of de esc’s hetzelfde protocollen ondersteunen.
Note: hebben we het hier over Inav of BetaFlight?
En ik voeg 'm bij het drone topic, is een simpele vraag die er prima bijpast.Wormaap schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:47:
@timothy50: Deze schuif ik even naar Modding, mechanica en elektronica
Klok is stuk :(
Toch maar eens geprobeerd in een achtertuin, ruim binnen een CTR (officieel en DJI). DJI stond gewoon een take off toe. Ben niet boven schuttinghoogte gestegen, maar ik had verwacht dat zelfs het opstijgen al niet mogelijk zou zijn door de DJI geofencing.qless schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:50:
[...]
Zowieso de officiele kaart gebruiken, maar ook even kijken wat dji fly safe map ervan maakt. Meestal zijn die laatste kleiner, maar ik heb al omgekeerd gehad (gelukkig kunnen unlocken)
[Voor 0% gewijzigd door bodejodel op 19-07-2022 13:05. Reden: spelfoutje]
Avata power on! pic.twitter.com/yMOjxSHy9O
— OsitaLV (@OsitaLV) 24 juli 2022
Paar maanden terug heb ik een DJI Mavic 3 gekocht. Toen ik voor het eerst ging vliegen vond ik hem stiller dan verwacht. Laatste tijd daarentegen heb ik het idee dat hij meer geluid maakt.
Kan het te maken hebben met de weersomstandigheden of moet ik misschien de propellers vervangen?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik mijn eerste vluchten rustig heb gevlogen omdat het nog spannend was.
Als iemand hier ideeën over heeft hoor ik het graag

Daar zou ik me niet gelijk druk over maken eigenlijk. Om het zeker te weten kun je even controleren of de props wel goed vastzitten.Waarschijnlijk zitten ze nog gewoon goed vast, maar het kan geen kwaad om dat sowieso regelmatig te controleren. Anders kan het met de weersomstandigheden of locatie te maken hebben.Daanb123 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:58:
Hi,
Paar maanden terug heb ik een DJI Mavic 3 gekocht. Toen ik voor het eerst ging vliegen vond ik hem stiller dan verwacht. Laatste tijd daarentegen heb ik het idee dat hij meer geluid maakt.
Kan het te maken hebben met de weersomstandigheden of moet ik misschien de propellers vervangen?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik mijn eerste vluchten rustig heb gevlogen omdat het nog spannend was.
Als iemand hier ideeën over heeft hoor ik het graag
https://www.bol.com/be/nl...o-drone/9300000058757623/
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.