Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:38

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik heb een GEPRC Phantom 2.5" drone besteld (https://geprc.com/product...thpick-freestyle-bnf-pnp/)

Het duurt 30-45 dagen voordat ik hem binnen krijg dus ik heb nog even om de rest van de spullen te kopen, zoals batterijen, opladers e.d.

Gisteren is het me ook gelukt om mijn Tinyhawk 3 in de plee te laten landen :'( Ik was een rondje door mijn huis aan het doen en vloog tegen de muur en de handdoek die daar aan een handdoekhouder hangt. Ik heb gelijk de disarm switch omgehaald en toen ik dat deed dacht ik "had ik de wcbril omlaag gedaan?"

Het gebrek aan geluid deed het ergste vermoeden.. Naar de badkamer gerend en jahoor.. Gelukkig lag ie niet helemaal onder, alleen een motortje, dus hopelijk valt de schade mee.

Direct eruit gehaald en de accu losgekoppeld, alle LEDjes deden nog normaal, dus ik heb goede hoop.. Maar dat gaan we morgen wel zien. Gelukkig is het een lang weekend.. Ik ga gelijk even alles schoonmaken met alcohol en ik heb ook meteen die conformal coating besteld. (had ik dat maar eerder gedaan.. :( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Drone: GEPRC Smart35 HD
Receiver: TBS Nano RX
Goggles: DJI Goggles V2
Controller: TBS Tango 2
Recorded with Caddx Peanut

[YouTube: Caddx Peanut - 1st flight]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Vraag. Heb een fimi X8 2020/ Ongelukje mee gehad, paar dingetejs beschadigd. Eerste is het beschermingsglaasje voor de lens van mijn gimbal. Is zo'n rond stukje glas. De lens is intact. Iemand een idee waar ik zo'n onderdeel weg kan halen? Lijkt me ook iets dat op GSM's zit. Niks op Ali, Banggood of ebay gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@M!chel Ik dacht dat jij een DJI FPV drone had? Wel een mooi plekje voor een eerste vlucht.. Ik moet hier in de buurt nog wat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
_Eend_ schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:33:
@M!chel Ik dacht dat jij een DJI FPV drone had? Wel een mooi plekje voor een eerste vlucht.. Ik moet hier in de buurt nog wat vinden.
Ja heb ik ook, ik heb verschillende drones.
De Smart35 heb ik ook al een aantal maanden.
Deze locatie, de ijsbaan, is een fijne plek om apparatuur (Peanut) te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:48
Iemand met een DJI drone die hetzelfde ervaart als mij? Ik heb mijn drone nu al een aantal jaar, maar ik merk dat de lol er wel een beetje vanaf gaat. De omgeving heb ik zo goed als verkend, Nederland heeft tich no-fly zones en verder is er weinig 'interessants' te filmen/fotograferen. En als ik dan wat gevonden heb wat ik denk dat leuk is, zit ik gewoon 2 uur in de auto.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:38
TheRicolaa10 schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:01:
Iemand met een DJI drone die hetzelfde ervaart als mij? Ik heb mijn drone nu al een aantal jaar, maar ik merk dat de lol er wel een beetje vanaf gaat. De omgeving heb ik zo goed als verkend, Nederland heeft tich no-fly zones en verder is er weinig 'interessants' te filmen/fotograferen. En als ik dan wat gevonden heb wat ik denk dat leuk is, zit ik gewoon 2 uur in de auto.
Daarom heb ik na aanschaf van mn dji mavic mini zelf een paar FPV drones gebouwd. Daat gaat de lol niet zo snel vanaf ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Heeft denk ik ook met je verwachtingen te maken.
Het probleem wat jij nu beschrijft kan je op alles toepassen (foto/film camera, fiets of auto) en steeds zeggen ik heb alles wel gezien.
Misschien is het tijd voor een andere (tak van deze) hobby. Iets waar je nog wel uitdaging in ziet.

Zelf gebruik ik de Mini 2 alleen als ik hem echt nodig heb, bij meetings of voor opdrachtjes.
Daarnaast vlieg ik veel meer met fpv drones, gewoon omdat dat spannender is.
Het is daarmee ook niet erg om naar een plek terug te gaan waar al vaker geweest bent, in tegenstelling tot DJI drones waarbij je eigenlijk altijd op zoek bent naar nieuwe locaties en nieuwe onderwerpen.

Verder is het in je eentje vliegen sowieso een stuk saaier dan gezellig met wat soortgenoten.
Het FPV wereldje is nog niet zo groot in Nederland, maar via de juiste kanalen kun je toch deelnemen aan gezellige meetings op vaak leuke locaties. Dan is 2 uurtjes rijden en een toffe middag geen probleem!

Als je dan het weekend daarop volgend weer alleen staat te vliegen in je eigen omgeving kan dat wel weer erg saai zijn :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
M!chel schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:05:
[...]

Heeft denk ik ook met je verwachtingen te maken.
Het probleem wat jij nu beschrijft kan je op alles toepassen (foto/film camera, fiets of auto) en steeds zeggen ik heb alles wel gezien.
Misschien is het tijd voor een andere (tak van deze) hobby. Iets waar je nog wel uitdaging in ziet.

Zelf gebruik ik de Mini 2 alleen als ik hem echt nodig heb, bij meetings of voor opdrachtjes.
Daarnaast vlieg ik veel meer met fpv drones, gewoon omdat dat spannender is.
Het is daarmee ook niet erg om naar een plek terug te gaan waar al vaker geweest bent, in tegenstelling tot DJI drones waarbij je eigenlijk altijd op zoek bent naar nieuwe locaties en nieuwe onderwerpen.

Verder is het in je eentje vliegen sowieso een stuk saaier dan gezellig met wat soortgenoten.
Het FPV wereldje is nog niet zo groot in Nederland, maar via de juiste kanalen kun je toch deelnemen aan gezellige meetings op vaak leuke locaties. Dan is 2 uurtjes rijden en een toffe middag geen probleem!

Als je dan het weekend daarop volgend weer alleen staat te vliegen in je eigen omgeving kan dat wel weer erg saai zijn :|
Thanks voor je antwoord! Ik herken wel in wat je zegt. Ik heb vorig jaar al eens de stap gezet naar FPV met een Tinyhawk II Freestyle. Da's zeker leuk en inderdaad een nieuwe uitdaging, maar echter, zoals je zegt ben ik vaak alleen op pad. Daarnaast zou ik wel een stapje omhoog willen doen, DJI Digital icm GoPro een gaan met de banaan, alleen da's een flinke stap omhoog qua kosten.

Misschien toch eerst maar eens op zoek naar meetings en misschien ook eens buiten Nederland kijken qua locaties.

---

Vandaag uiteindelijk toch op pad geweest, alleen ik heb wat issues met mijn gimbal. Quick fix of toch (weer..) naar DJI?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QPOl3wV.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:03
(jarig!)
Toen ik de drone net had ging ik veel vaker als nu gewoon even lekker vliegen (met bijv. sportmodus toen het nog allemaal nieuw was) in een park hier in de buurt. De lol wat dat betreft is er voor mij nu ook wel vanaf en doe dat ook wat minder. Waar ik nu sinds begin dit jaar wel weer erg enthousiast over wordt is dat ik de hele regio ga vastleggen met photo spheres en dat je op een streetview manier het hele dorp/regio kunt bekijken.

Is er niks dichterbij dan 2 uur? :P

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

TheRicolaa10 schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:04:
[...]

Vandaag uiteindelijk toch op pad geweest, alleen ik heb wat issues met mijn gimbal. Quick fix of toch (weer..) naar DJI?

[...]
In het instellingen menu van je drone heb je, als je met de drone verbonden bent, een optie om de gimbal te kalibreren. Ze jet drone op een vlakke ondergrond en doe die kalibratie. Als dat niet helpt DJI bellen denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Vandaag eens een klein stukje in de stad gevlogen met een kleine fpv drone.
Was best wel even wennen, al die mensen om je heen die je alleen kunt horen omdat je in principe visueel in je drone zit.
Gelukkig geen 'zeikerds' gehad die tijdens het vliegen een gesprek met je gaan beginnen...over wat de kosten nou precies zijn etc. 8)7

[YouTube: FPV in Zierikzee]
Drone: GEPRC Smart35 HD
Receiver: TBS Nano RX
Goggles: DJI Goggles V2
Controller: TBS Tango 2
Recorded with Caddx Peanut

[ Voor 13% gewijzigd door M!chel op 18-04-2022 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Laatst online: 16:35
maartend schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:07:
Vraag. Heb een fimi X8 2020/ Ongelukje mee gehad, paar dingetejs beschadigd. Eerste is het beschermingsglaasje voor de lens van mijn gimbal. Is zo'n rond stukje glas. De lens is intact. Iemand een idee waar ik zo'n onderdeel weg kan halen? Lijkt me ook iets dat op GSM's zit. Niks op Ali, Banggood of ebay gevonden
Oei, dat is balen. Ik weet dat er ook losse voorzetlenzen voor deze drone zijn, voor speciale effecten. Kan je daar iets mee?
En pas stond er eentje met flinke schade op Marktplaats. Voor onderdelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
M!chel schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:57:
Vandaag eens een klein stukje in de stad gevlogen met een kleine fpv drone.
Was best wel even wennen, al die mensen om je heen die je alleen kunt horen omdat je in principe visueel in je drone zit.
Gelukkig geen 'zeikerds' gehad die tijdens het vliegen een gesprek met je gaan beginnen...over wat de kosten nou precies zijn etc. 8)7

[YouTube: FPV in Zierikzee]
Gaaf! Welke drone is dat?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Makrolon schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:17:
[...]

Gaaf! Welke drone is dat?
Heb de specs erbij gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Erulezz schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:15:
[...]

Toen ik de drone net had ging ik veel vaker als nu gewoon even lekker vliegen (met bijv. sportmodus toen het nog allemaal nieuw was) in een park hier in de buurt. De lol wat dat betreft is er voor mij nu ook wel vanaf en doe dat ook wat minder. Waar ik nu sinds begin dit jaar wel weer erg enthousiast over wordt is dat ik de hele regio ga vastleggen met photo spheres en dat je op een streetview manier het hele dorp/regio kunt bekijken.

Is er niks dichterbij dan 2 uur? :P
Leuk idee :) Maar waar ga je zoiets hosten, en hoe? Ik ben nu al mijn panorama's om aan het zetten. Ik wil ook wat meer gaan doen met de foto's en filmpjes die ik nu heb gemaakt met mijn Mini 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 22:29

qless

...vraag maar...

_Eend_ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:29:
[...]

Leuk idee :) Maar waar ga je zoiets hosten, en hoe? Ik ben nu al mijn panorama's om aan het zetten. Ik wil ook wat meer gaan doen met de foto's en filmpjes die ik nu heb gemaakt met mijn Mini 2.
Ik host mijn (drone) 360's nu zelf, na veel gedonder met round.me dat niet meer wou werken, en alternatieven met mogelijk om panorama's te linken veel te duur zijn.

https://www.arnoraps.be/category/360/

Zie bijvoorbeeld die van gent: https://www.arnoraps.be/2021/03/ghent-airview/

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erulezz
(jarig!)
[...]
Net zoals @qless alles zelf hosten, dan ben je nergens van afhankelijk en altijd beste kwaliteit. Google Streetview gaat bijvoorbeeld maar tot max 100 MP.

Volgens mij had ik het wel eens eerder gedeeld, maar deze beelden zijn van afgelopen zomervakantie: https://alpencams.nl/inte...nigsleiten-gipfelwelt-see

Kan je net zoals Streetview doorklikken naar andere pano's in het gebied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
KNed schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:16:
[...]

Oei, dat is balen. Ik weet dat er ook losse voorzetlenzen voor deze drone zijn, voor speciale effecten. Kan je daar iets mee?
En pas stond er eentje met flinke schade op Marktplaats. Voor onderdelen...
Gaat me dus niet om de lens. Maar echt het beschermglaasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@qless & @Erulezz Die hebben jullie wel eens gedeeld :)

Ik moet nog even uitvogelen hoe ik alles online gooi, webserver heb ik al opgezet, dat is niet zo moeilijk. Alleen de website zelf, en dan vooral met het hosten van de 360 pano's zit ik nog even te stoeien. Ik wil (nog) geen 150-300 euro uitgeven aan PTGui, bovendien draait PTGui niet op mijn (linux) desktop. De demo komt niet verder dan het demo scherm en crasht dan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erulezz
(jarig!)
@_Eend_ Je kunt ook Marzipano Tool (https://www.marzipano.net/) gebruiken om het eens uit te testen. De afbeelding die de DJI app stitched kun je hiervoor al gebruiken. Werkt in de browser.

[ Voor 6% gewijzigd door Erulezz op 19-04-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
maartend schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:49:
[...]

Gaat me dus niet om de lens. Maar echt het beschermglaasje.
ja maar als je die niet kunt vinden kan je misschien een voorzetlens met niet al te veel effect als glaasje gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
KNed schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:55:
[...]

ja maar als je die niet kunt vinden kan je misschien een voorzetlens met niet al te veel effect als glaasje gebruiken?
Klinkt als een slim plan. Gewoon UV filtertje er voor.
Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-05 21:45
[...]

Is deze site niet okΓ©? https://kuula.co/about Kwam ik tegen toen iemand hier een 360Β° foto postte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Erulezz schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:50:
@_Eend_ Je kunt ook Marzipano Tool (https://www.marzipano.net/) gebruiken om het eens uit te testen. De afbeelding die de DJI app stitched kun je hiervoor al gebruiken. Werkt in de browser.
Aha, dat is precies wat ik zocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

praliwi schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:19:
[...]

Is deze site niet okΓ©? https://kuula.co/about Kwam ik tegen toen iemand hier een 360Β° foto postte.
Ook een goede optie, maar ik host het liever zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 10:34
praliwi schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:02:
Er zijn leaks m.b.t. de waarschijnlijk binnenkort aan te kondigen DJI Mini 3. Ook wat betreft prijzen:

Https://mobile.twitter.co...tatus/1512878852254617603

Dat is ca. 720 euro voor de fly more combo, omgerekend. Maar ik verwacht dat dat hier nog wel iets hoger uit zal vallen. Een behoorlijk stuk duurder dan de Mini 2 dus! Op één van twee zit ik te azen voor mijn eerste drone. Ik hoop dat de Mini 2 dan iets in prijs zakt, want 750 euro vind ik wat duur.
Ik zit in dezelfde schuif.
Nieuw mbt drones, maar wel in bezit van brevet.
Zelf als test gevlogen met een dji air 1
Wat een zalig product, en zo stabiel.
Zat zelf naar de mini 3 te kijken, maar de prijs is me wat aan de hoge kant.... kan net zo goed een air 2 kopen..
Of toch voor de mini 2 gaan (maar nu nog een oud product kopen lijkt me langs de ene kant gek... )
Zo merk je bv dat je nu al geen batterijen meer kan kopen voor de air 2 , dus dat zal met de mini 2 ook het geval zijn.

Dus opties:
Mini 2 kopen (geen sensoren) :( geen follow mode (i know half wel)
Air 2 kopen
Mini 3 kopen

of bij een evenwaardige concurrent maar is die er ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
skank schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:02:
[...]
Welk brevet heb je dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 13-05 10:34
M!chel schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:45:
[...]

Welk brevet heb je dan precies?
Open A1-A3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
_Eend_ schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:54:
[...]

In het instellingen menu van je drone heb je, als je met de drone verbonden bent, een optie om de gimbal te kalibreren. Ze jet drone op een vlakke ondergrond en doe die kalibratie. Als dat niet helpt DJI bellen denk ik.
Heb inmiddels gimbal en IMU calibratie gedaan, software refresh en reset via DJI Assistant.. Ik gok dat m'n opties op zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

TheRicolaa10 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:54:
[...]

Heb inmiddels gimbal en IMU calibratie gedaan, software refresh en reset via DJI Assistant.. Ik gok dat m'n opties op zijn :/
Balen :(

Heb je (nog) DJI Care?

Hoewel, dit lijkt mij een typisch garantiegevalletje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
_Eend_ schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:11:
[...]

Balen :(

Heb je (nog) DJI Care?

Hoewel, dit lijkt mij een typisch garantiegevalletje
Nee ik heb geen DJI Care... Het is wel balen want dit is al de tweede keer dat de drone terug moet. Vorige keer scheurtjes in de behuizing, wat niet onder de garantie viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

skank schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:02:
[...]

Ik zit in dezelfde schuif.
Zelf als test gevlogen met een dji air 1
Wat een zalig product, en zo stabiel.
Zat zelf naar de mini 3 te kijken, maar de prijs is me wat aan de hoge kant.... kan net zo goed een air 2 kopen..
Of toch voor de mini 2 gaan (maar nu nog een oud product kopen lijkt me langs de ene kant gek... )
Zo merk je bv dat je nu al geen batterijen meer kan kopen voor de air 2 , dus dat zal met de mini 2 ook het geval zijn.

Dus opties:
Mini 2 kopen (geen sensoren) :( geen follow mode (i know half wel)
Air 2 kopen
Mini 3 kopen

of bij een evenwaardige concurrent maar is die er ?
Ik heb zelf geen ervaring met andere merken cameradrones, maar ik hoor goede verhalen over Autel en FIMI schijnt ook goede drones te maken. Als follow me echt een must-have is, dan is Skydio misschien nog een optie (al is die makkelijk 1000 euro..)
Maar nogmaals: Met al deze merken heb ik geen ervaring, ik heb er alleen verschillende reviews van zitten kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Met Autel zou ik toch voorzichtig zijn, die heb ik een paar keer op onverklaarbare wijze uit de lucht zien vallen.
En dat zijn over het algemeen toch ook iets duurdere drones.
Duurder is niet altijd beter, zo blijkt maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Ik heb een mooi, rustig plekje in een park gevonden om te vliegen, dus ik heb gisteren voor het eerst met de Tinyhawk 3 buiten gevlogen...

...en dat had ik niet moeten doen. Nu is binnen vliegen minder leuk geworden :P Ik ben nog niet zo ver dat ik LOS los kan laten, maar ik weet nog niet of ik analoog wil blijven vliegen of dat ik naar digitaal wil overstappen..

Een ander dingetje was dat mijn accu's een beetje gaar zijn geworden (ik heb er al 2 vermoord..). En er is geen NL winkel (waar ik wil bestellen) die accu's op voorraad heeft. Dus ik heb maar een stel nieuwe besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen800
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-05 00:04
Heeft iemand ervaring met het meenemen van racing LiPo's op een vliegtuig, en dan voornamelijk door de security? Online is veel info te vinden over "droneaccu's" ik ga er dan een beetje vanuit dat dit de "mooie" DJI accu's zijn met veiligheid labels, etc. In mijn geval gaat het om deze accu.

Ik snap dat de accu's praktisch hetzelfde zijn, en dus even "gevaarlijk" maar ga er niet vannuit dat security op een vliegveld dit ook weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-05 12:08
coen800 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:21:
Heeft iemand ervaring met het meenemen van racing LiPo's op een vliegtuig, en dan voornamelijk door de security? Online is veel info te vinden over "droneaccu's" ik ga er dan een beetje vanuit dat dit de "mooie" DJI accu's zijn met veiligheid labels, etc. In mijn geval gaat het om deze accu.

Ik snap dat de accu's praktisch hetzelfde zijn, en dus even "gevaarlijk" maar ga er niet vannuit dat security op een vliegveld dit ook weet.
https://www.klm.nl/inform...ics-and-lithium-batteries
U mag 15 apparaten met een lithiumbatterij tot 100 Wh meenemen, net als 20 losse lithiumbatterijen of powerbanks tot 100 Wh. Als u een lithiumbatterij tot 160 Wh in uw handbagage wilt meenemen, in een apparaat of als losse batterij, moet u hiervoor toestemming vragen. Batterijen groter dan 160 Wh zijn nooit toegestaan.
De apparaten en batterijen mogen niet beschadigd, kapot of teruggeroepen zijn. Houd er rekening mee dat u de batterijen niet mag opladen aan boord.
Verpak elke batterij afzonderlijk in de originele verpakking. Heeft u die niet meer? Bedek de contactpunten dan met niet-geleidende tape en verpak de batterijen in aparte plastic zakjes.
Die lipo mag je dus gewoon meenemen, zolang je deze dus degelijk verpakt. Zorg er ook voor dat deze op 3.8V zit (of lager, maar hoger dan 3.55V). En verpak de lipo in een "lipo safe bag". Binnenin die lipo safe bag dan dus iedere lipo afzonderlijk van elkaar in een plastic zakje (zoals een ziploc) doen.

Zelf nog nooit gevlogen met lipo's en drones, maar volgens anderen totaal geen probleem. Kan wel zijn dat je iets meer tijd kwijt bent bij de beveiliging. Kijk ook nog goed na wat de regels van de vliegmaatschappij zijn. Niet alle vliegmaatschappijen laten batterijen toe zoals KLM dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeFFeR1208
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-05 22:46
coen800 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:21:

PrivΓ© heb ik zowel Europees als internationaal gevlogen met 4x 1600mAh LiPo's. Bij elkaar in een lipo bag gestopt en meegenomen in mijn handbagage. Uiteindelijk 1 keer alles open moeten maken omdat er na de bagagescan vraagtekens waren wat erin zat. Dat bleek om m'n Fatshark te gaan.

Zakelijk een keer gevlogen met een Elios drone incl. een stuk of 10 LiPo's. Dat zat toen samen in een kist die via de speciale bagage moest. Na het inchecken van dat ding hoorde ik na +/- een kwartier mijn naam door de luidsprekers galmen; of ik me nog even kon melden bij de afdeling speciale bagage. Daar aangekomen werd me verteld dat ik die LiPo's maar op schoot mee moest nemen in het vliegtuig, die mochten niet het ruim in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Heeft iemand ervaring met de TBS Micro Battery Charger v2?

Ik heb er een gekocht maar het ding werkt niet. Volgens de site werkt het ding ook op USB C, en dat is ook de reden dat ik hem heb gekocht. Maar als ik een oplader (Met PD 3.0) aansluit doet ie niks. Ik heb verschillende opladers en kabels geprobeerd waarvan ik weet dat ze werken. Mijn TS80P soldeerbout(je) werkt er wel op, en die ondersteunt ook PD. Dus of ik doe iets verkeerd, of het ding is DOA :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-05 05:30
Ik hoop dat dit het goede topic is voor deze vraag; ik heb sinds afgelopen week een Mavic Mini en heb mij inmiddels als exploitant geregistreerd. Moet alleen nog even het nummer erop plakken, zoek ik nog een optie voor (sticker oid).

Tot die tijd vlieg ik er niet buiten mee, maar ben al wel aan het kijken waar ik uberhaupt mag vliegen! Op het internet zie ik meerdere bronnen en is de informatie niet erg eenduidig. Heeft iemand dΓ© juiste drone map voor Nederland? Of is dat de map zoals in de openingspost genoemd wordt, de aeret map?

Ben ook even op zoek naar een weilandje om wat te oefenen. Zelf woon ik in de omgeving Den Haag, wat blijkbaar één grote no fly zone is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@Casual_T De officiele Nederlandse kaart is GoDrone.nl, maar die is niet altijd even duidelijk. Aeret is dat wel, en die gebruik ik altijd. Ik vergelijk hem nog wel eens met GoDrone.nl maar het is me nog niet overkomen dat er gegevens niet klopten of helemaal niet in stonden. Een andere handige site is UAVforecast.com, met een speciaal voor drones gemaakt weerbericht waarmee je in 1x kunt zien of je kunt vliegen of niet. De belangrijkste is de windsnelheid, boven een x aantal km/u trekt je Mini het niet en zal ie erg veel moeite hebben met de wind. Geen idee wat de Mavic Mini aankan, maar mijn Mini 2 kan (zo uit mijn hoofd) windsnelheden tot 34 km/u aan in Sport mode.

Ohja: je kunt het exploitantnummer gewoon op een Dymo labeltje oid. uitprinten en dat op je drone plakken. In Duitsland moet je geloof ik dat nummer op een brandplaatje hebben, maar hier in NL niet :)

[ Voor 13% gewijzigd door _Eend_ op 07-05-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Kleine update over de TBS Micro Battery Charger V2:

Het ding werkt wel met een netvoeding met barrel plug. Maar ik heb hem gekocht om via USB C op te kunnen laden. Dus hij gaat mooi weer terug, als de winkel waar ik 'm heb gekocht een keer reageert op mijn vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-05 05:30
_Eend_ schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:43:
@Casual_T De officiele Nederlandse kaart is GoDrone.nl, maar die is niet altijd even duidelijk. Aeret is dat wel, en die gebruik ik altijd. Ik vergelijk hem nog wel eens met GoDrone.nl maar het is me nog niet overkomen dat er gegevens niet klopten of helemaal niet in stonden. Een andere handige site is UAVforecast.com, met een speciaal voor drones gemaakt weerbericht waarmee je in 1x kunt zien of je kunt vliegen of niet. De belangrijkste is de windsnelheid, boven een x aantal km/u trekt je Mini het niet en zal ie erg veel moeite hebben met de wind. Geen idee wat de Mavic Mini aankan, maar mijn Mini 2 kan (zo uit mijn hoofd) windsnelheden tot 34 km/u aan in Sport mode.

Ohja: je kunt het exploitantnummer gewoon op een Dymo labeltje oid. uitprinten en dat op je drone plakken. In Duitsland moet je geloof ik dat nummer op een brandplaatje hebben, maar hier in NL niet :)
Super, dankje! Dat is precies wat ik zo'n beetje moet weten. Ik had ook al in gedachte om vaker de windkracht te bekijken :). Ik dacht dat de Mini 2 tot windkracht 5 kon en de 1 max windkracht 3, maar ga ik even nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@Casual_T IN [DJI (Mavic) Mini serie] Ervaringen en discussie staan wat voorbeelden van oa GoDrone, Aeret en DJI, maar ik ben even te lui om de berichten op te zoeken. Het weer is te mooi daarvoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beetledrift
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-05 15:40
Waar kopen jullie je lipo batterijen? Ik wilde een paar kopen bij hobbyking.com, maar zelfs hun nederlandse warenhuis verzend niet naar nederlandse adressen..

Ben op zoek naar 4S lipos (circa 1500mah of hoger)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeFFeR1208
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-05 22:46
beetledrift schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:27:
Waar kopen jullie je lipo batterijen? Ik wilde een paar kopen bij hobbyking.com, maar zelfs hun nederlandse warenhuis verzend niet naar nederlandse adressen..

Ben op zoek naar 4S lipos (circa 1500mah of hoger)
https://droneshop.nl/onde...ategory=344&accu_lipo=546

https://chinahobbyline.co....voltage_v_01=14.8V-15.2V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klokkert1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05 21:42
Goedemiddag,

ik heb misschien een stomme vraag maar zie door de bomen het bos niet meer en kan het online niet duidelijk vinden.

ik ben aan het oriΓ«nteren om een brevet te halen, nu zie ik op forums vaak voorbij komen dat dit gratis of voor weinig te halen is (A1/A3) in bijvoorbeeld Ierland, BelgiΓ« of Luxemburg. maar als ik verder zoek krijg ik het niet voor elkaar te vinden waar dit kan. of de website doet het niet.

heb wel op de website van het RDW deze pagina gevonden over dat dit over te zetten is naar een Nederlands brevet. https://www.rdw.nl/zakelijk/nieuws/2021/vliegbewijs-drones

alvast mijn excuses want ik ben vast de zoveelste die het vraagt (al kon ik in dit forum niet zo snel iemand vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-04 10:04

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

_Eend_ schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:43:
@Casual_T De officiele Nederlandse kaart is GoDrone.nl, maar die is niet altijd even duidelijk. Aeret is dat wel, en die gebruik ik altijd. Ik vergelijk hem nog wel eens met GoDrone.nl maar het is me nog niet overkomen dat er gegevens niet klopten of helemaal niet in stonden.
Op zich lijkt het me wel interessant om een keer een drone aan te schaffen, maar als ik zo naar die kaart kijk mag je dus vrijwel nergens met zo’n ding vliegen. De plekken waar je wel mag vliegen zijn zo te zien vooral plekken waar niets interessants te zien is. Wat heb je dan aan zo’n ding ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:32
klokkert1 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:20:
Goedemiddag,

ik heb misschien een stomme vraag maar zie door de bomen het bos niet meer en kan het online niet duidelijk vinden.

ik ben aan het oriΓ«nteren om een brevet te halen, nu zie ik op forums vaak voorbij komen dat dit gratis of voor weinig te halen is (A1/A3) in bijvoorbeeld Ierland, BelgiΓ« of Luxemburg. maar als ik verder zoek krijg ik het niet voor elkaar te vinden waar dit kan. of de website doet het niet.

heb wel op de website van het RDW deze pagina gevonden over dat dit over te zetten is naar een Nederlands brevet. https://www.rdw.nl/zakelijk/nieuws/2021/vliegbewijs-drones

alvast mijn excuses want ik ben vast de zoveelste die het vraagt (al kon ik in dit forum niet zo snel iemand vinden)
Hier kun je A1/A3 halen zonder kosten: UAS Remote Pilot Open Category - A1+A3 [UAS-OPEN-A1+A3]
@Kars misschien handig om in de Topic Start op te nemen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BoAC schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:26:
[...]

Hier kun je A1/A3 halen zonder kosten: UAS Remote Pilot Open Category - A1+A3 [UAS-OPEN-A1+A3]
Done! Heb de OP iets ingekort, belangrijke info meteen bovenaan gezet :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokkert1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05 21:42
BoAC schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:26:
[...]

Enorm bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Aaargh! schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:24:
[...]

Op zich lijkt het me wel interessant om een keer een drone aan te schaffen, maar als ik zo naar die kaart kijk mag je dus vrijwel nergens met zo’n ding vliegen. De plekken waar je wel mag vliegen zijn zo te zien vooral plekken waar niets interessants te zien is. Wat heb je dan aan zo’n ding ?
Dat valt wel mee volgens mij. 99% van de natuurgebieden mag je niet in vliegen nee, maar buiten die natuurgebieden zijn er nog genoeg gebieden waar je wel mag vliegen die ook interessant zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

_Eend_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:15:
[...]

Dat valt wel mee volgens mij. 99% van de natuurgebieden mag je niet in vliegen nee, maar buiten die natuurgebieden zijn er nog genoeg gebieden waar je wel mag vliegen die ook interessant zijn
Natuurgebieden, steden, in een flinke straal rond vliegvelden, havens, industriegebieden, etc.

Ik zou dus niet eens op het veldje achter m'n huis een paar meter boven de grond mogen vliegen omdat heel Enschede zo'n beetje in de aanvliegroute van een vliegveld ligt. Als ik zo die kaart bekijk moet ik minstens15 kilometer van huis om ook maar een kort testvluchtje te maken.

Ik ben bang dat op die manier de lol er snel af is, zeker voor zo'n relatief grote investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Aaargh! schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:20:
[...]

Natuurgebieden, steden, in een flinke straal rond vliegvelden, havens, industriegebieden, etc.

Ik zou dus niet eens op het veldje achter m'n huis een paar meter boven de grond mogen vliegen omdat heel Enschede zo'n beetje in de aanvliegroute van een vliegveld ligt. Als ik zo die kaart bekijk moet ik minstens15 kilometer van huis om ook maar een kort testvluchtje te maken.

Ik ben bang dat op die manier de lol er snel af is, zeker voor zo'n relatief grote investering.
Natuurlijk mag je wel testvliegen in je achtertuin. Maar blijf dan, zeker als er een militaire actie is, dicht bij de grond.
Als je niet boven de huizen uit komt dan zal er ook niks gebeuren, zo laag komen vliegtuigen ook niet over.

Zie het een beetje als dat je met de brommer aan het rijden bent, dat je steeds zou moeten stoppen omdat je in de verte een auto ziet rijden. Dat zou nergens op slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

M!chel schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Natuurlijk mag je wel testvliegen in je achtertuin.
Bron ?
Maar blijf dan, zeker als er een militaire actie is, dicht bij de grond.
Als je niet boven de huizen uit komt dan zal er ook niks gebeuren, zo laag komen vliegtuigen ook niet over.
Dat snap ik, maar als je op die kaart kijkt dan zie ik bij die beperking: "This piece of airspace is in effect between Surface and 2200ft MSL" dus ook 1 meter boven de grond mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Aaargh! schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Bron ?

[...]

Dat snap ik, maar als je op die kaart kijkt dan zie ik bij die beperking: "This piece of airspace is in effect between Surface and 2200ft MSL" dus ook 1 meter boven de grond mag niet.
Bron heb ik niet.

Heel strikt genomen mag je ook niet vliegen, maar da's ook omdat ze ergens de grens moeten trekken.
Als jij gewoon wat test en in je achtertuin blijft dan komt er echt niemand klagen hoor.
Het is niet zo dramatisch dat ze actief met een radar aan het controleren zijn of er geen mensen met hun drone in de achtertuin aan het vliegen zijn.
Gebruik gewoon je verstand en doe geen domme dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Ik woon ook officieel in een rood gebied omdat het binnen de cirkel van een vliegveld ligt. Maar dat vliegveld is kilometers ver weg. Heb nog nooit problemen gehad met vliegen en kom ook weleens andere drone vliegers tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Het is toch niet zo lastig? Rood gebied is no-fly, dus het mag niet. Of het nou een testvlucht laag boven de grond is of 'er wordt wel meer hier gevlogen'.

Nu ben ik ook niet roomser dan de paus, maar geef aub wel de juiste info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decile
  • Laatst online: 01-05 15:23
Beste mede-tweakers,

Ik ben geen frequent forum bezoeker, maar ik zie door de bomen het bos niet meer als het aankomt op regelgeving (ik denk dat dit probleem vaker voorkomt).
Daarom ben ik toch weer een keer hier te vinden. Het betreft het beroepsmatig vliegen met een Drone.

Ik ben een video editor die recentelijk een drone heeft opgepikt om daar beelden mee te verkrijgen. Dit ging erg goed en nu ben ik benieuwd welke regelgeving en eventuele opleidingen er gelden/nodig zijn om beroepsmatig dit te mogen doen.

Het gaat om het vliegen met een drone onder de 250 gram.

Bij voorbaat dank!

[ Voor 5% gewijzigd door Decile op 10-05-2022 18:08 . Reden: droneinfo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:08
Decile schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:05:
nu ben ik benieuwd welke regelgeving en eventuele opleidingen er gelden/nodig zijn om beroepsmatig dit te mogen doen.

Het gaat om het vliegen met een drone onder de 250 gram.
Gekke vraag, maar hier al eens gekeken: https://www.rijksoverheid...rone/nieuwe-regels-drones ?

[ Voor 56% gewijzigd door Archer_VC10 op 10-05-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decile
  • Laatst online: 01-05 15:23
Ja, daar heb ik op gekeken, echter blijft dan mij de vraag nog steeds niet beantwoord. ROC Light en dat is dan voldoende? Of moeten er aan meer eisen voldaan worden? Ik dacht dat ROC eruit ging en er een Dronebewijs voor terug zou komen, maar is dan een A1-A3 certificaat genoeg?

In ieder geval, bedankt voor de reactie!

[ Voor 11% gewijzigd door Decile op 10-05-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Decile schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:37:
[...]

Ja, daar heb ik op gekeken, echter blijft dan mij de vraag nog steeds niet beantwoord. ROC Light en dat is dan voldoende? Of moeten er aan meer eisen voldaan worden? Ik dacht dat ROC eruit ging en er een Dronebewijs voor terug zou komen, maar is dan een A1-A3 certificaat genoeg?

In ieder geval, bedankt voor de reactie!
Het klopt wat je zegt, de ROC en ROC-light zijn vervallen per 1-1-2022 (behalve voor staatsluchtvaartoperators). Als je al één van beide hebt, dan kun je deze laten omzetten naar een exploitatievergunning.

Ik vind deze site betere info geven: https://ondernemersplein.kvk.nl/zakelijk-gebruik-van-drones/

Het komt er eigenlijk op neer dat er dezelfde regels gelden voor recreatief als commercieel vliegen.
Dus eigenlijk;
- jezelf registreren bij het RDW
- vliegbewijs halen
- verzekering in orde hebben

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:47
Korte vraag, waarop jullie wss snel kunnen antwoorden:

Ik heb net de MINI 3 PRO besteld, mijn eerste drone. Ik zal deze zowel prive als prof gebruiken (beetje uitbreiden van standaard fotografie gebeuren).
Echter merk ik dat er in de buurt van mijn huis de hele zone rood ingekleurd is met Mil CTR tussen 8u tem 16u elke dag.

Wil dit zeggen dat ik met mijn sub 249gr drone daar niet mag vliegen? Moet ik iets aanvragen om dat toch te mogen? Wat na 16u, dan is hij gewoon grijs en mag ik vliegen?

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

kazzzdafke schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:22:
Korte vraag, waarop jullie wss snel kunnen antwoorden:

Ik heb net de MINI 3 PRO besteld, mijn eerste drone. Ik zal deze zowel prive als prof gebruiken (beetje uitbreiden van standaard fotografie gebeuren).
Echter merk ik dat er in de buurt van mijn huis de hele zone rood ingekleurd is met Mil CTR tussen 8u tem 16u elke dag.

Wil dit zeggen dat ik met mijn sub 249gr drone daar niet mag vliegen? Moet ik iets aanvragen om dat toch te mogen? Wat na 16u, dan is hij gewoon grijs en mag ik vliegen?
Tussen 8-16 mag je daar niet vliegen. Dus tussen zonsopgang-7:59 en 16:01-zonsondergang wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
kazzzdafke schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:22:
Moet ik iets aanvragen om dat toch te mogen?
Het is een militaire CTR, dus daar ga je sowieso geen toestemming voor krijgen gok ik. Voor civiele CTRs is dat wel mogelijk: https://www.dronewatch.nl...in-de-specific-categorie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 21:54

amphora

Websites & Fotografie

Archer_VC10 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Het is een militaire CTR, dus daar ga je sowieso geen toestemming voor krijgen gok ik. Voor civiele CTRs is dat wel mogelijk: https://www.dronewatch.nl...in-de-specific-categorie/
En om toestemming te krijgen moet je wel specific papieren hebben en dat zijn volgens mij pittige opleidingen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devslashnull
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:00
Heb al een tijdje zitten zoeken, ook op de help-afdeling van de Aeret kaart, maar kan geen antwoord vinden.

Als ik kijk naar de definitie van de Eindhoven CTR op Aeret (https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic) zie ik het volgende:
Naam
CTR Eindhoven
Afkorting
EHEH
Klasse
D
Luchtruim
CTR Mil.
Ondergrens
0 mtr / 0 ft
Bovengrens
1000 mtr / 3000 ft
Uitleg
LVNL/Defensie is verantwoordelijk voor separatie van IFR verkeer ten opzicht van ander IFR verkeer. VFR verkeer, waaronder drones, zijn verantwoordelijk voor separatie ten opzicht van al het andere (zowel IFR als VFR) verkeer.
Datum/Tijd Actief [UTC]
0600-2300 (0500-2200); BTN 2200-2300 (2100-2200) only for preplanned ARR TFC.
RMZ
This airspace is classified as a RMZ (Radio Mandatory Zone) outside aerodrome opening hours. Airspace class at or below 1500 ft AMSL/service provided: G / FIS
Categorie A1
Verboden 24H
Categorie A2
Verboden 24H
Categorie A3
Verboden 24H
ROC
Alleen indien hiervoor in het ROC ontheffing is gegeven en toestemming is verkregen van de luchtverkeersleiding
Het gaat om die Datum/Tijd Actief [UTC] aanduiding. Er staat 0600-2300 (0500-2200), dat lijkt op een lokale wintertijd. Immers de wintertijd in Nederland is UTC+1. In de zomer is het UTC+2.

Op de GoDrone kaart (https://map.godrone.nl/#loc=51.5064969,5.4284418,11) staat voor dezelfde CTR:
This scheduled airspace is only active: On any day of the week between 06:00 (UTC) and 23:00 (UTC), valid all year.
Dit kan alleen in overeenstemming met elkaar zijn als die 0600-2300 op Aeret ook UTC tijd is. Maar dat is lokaal dus 0800-2400. Lijkt me van niet, want 's ochtends om 7 uur gaat er vanaf Eindhoven Airport vaak genoeg verkeer. En waar slaat die 0500-2200 dan op?

Wie weet hoe het zit met die tijd?

Reden: ik heb een Mavic Mini 2 en zou graag eens een luchtfoto maken van ons huis. Gewoon, op 15m of zo. Maar ik mag in dit gebied niet eens opstijgen. Maar nu zag ik dat de CTR alleen geldig is tussen 06:00 and 23:00 UTC, dan is er in de zomer na zonsopkomst nog wel even tijd...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Even iets proberen.
Ik denk dat hier wel iets moois mee te maken is.

Edit: Andere tilt shift video geplaatst, met veel mooier effect.

[ Voor 31% gewijzigd door M!chel op 17-05-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
devslashnull schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:18:
Het gaat om die Datum/Tijd Actief [UTC] aanduiding. Er staat 0600-2300 (0500-2200), dat lijkt op een lokale wintertijd. Immers de wintertijd in Nederland is UTC+1. In de zomer is het UTC+2.
Uit het AIP:
The Co-ordinated Universal Time (UTC) is used in the air traffic and communications services and in the documents published by the Aeronautical Information Service (AIS), unless otherwise mentioned.

Times between brackets are the times during the summertime period, e.g. 0900-1200 (0800-1100).
Dus de lokale tijden waarop de CTR actief is zijn: 7:00 tot 24:00, zowel in de zomer als in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devslashnull
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:00
Archer_VC10 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:40:

Dus de lokale tijden waarop de CTR actief is zijn: 7:00 tot 24:00, zowel in de zomer als in de winter.
Ok! Als ik dat dan goed begrijp, heb ik de mogelijkheid om 's zomers, na zonsopkomst en voor 7:00 een bird's eye snapshot van ons huis te maken. Of is er nog een impliciete beperking (20km rond een vliegveld met verkeerstoren - dat lees je ook wel eens)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
devslashnull schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Ok! Als ik dat dan goed begrijp, heb ik de mogelijkheid om 's zomers, na zonsopkomst en voor 7:00 een bird's eye snapshot van ons huis te maken. Of is er nog een impliciete beperking (20km rond een vliegveld met verkeerstoren - dat lees je ook wel eens)?
Mini 2? Ik zou niet zo moeilijk doen en gewoon die foto maken. Klaar met het gezeik.
Ik wil niks promoten of aanzetten tot ongewenst gedrag, maar kom op, iedereen heeft ook weleens (per ongeluk) door rood gereden.

Maak die foto, en gedraag je als goede burger! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ondertussen gehoord dat DJI zonder notice de mini 3 pro naar 20/05 geschoven heeft.
Deze morgen inderdaad mail van Coolblue dat de mini later geleverd zal worden.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06-2022
Ik had al gezocht in dit thread onder "Autel evo nano" maar helaas nog geen ervaringen gelezen.
Bij deze dus nogmaals: iemand die ervaring heeft met deze drone?
https://droneland.nl/autel-evo-nano-plus

Dit model is vergelijkbaar met de DJI Mini 2. Met een veel betere foto camera

Ik heb filmpjes gekeken die gefilmd zijn met de Autel en die zagen er verbluffend goed uit!
Mijn twijfel is alleen de betrouwbaarheid van deze drone in vergelijking met de DJI (Mini) drones.

Dus iemand?

[ Voor 14% gewijzigd door v1co op 18-05-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
YouTube staat er eigenlijk vol van, vergelijkingsfilmpjes.
Ik heb ze ook bekeken en vond het beeld van de Nano serieus β€œverscherpt”.
Software is ook hit β€˜n mis, soms werkt het, soms niet.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06-2022
kazzzdafke schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:57:
YouTube staat er eigenlijk vol van, vergelijkingsfilmpjes.
Ik heb ze ook bekeken en vond het beeld van de Nano serieus β€œverscherpt”.
Software is ook hit β€˜n mis, soms werkt het, soms niet.
Klopt, ik weet dat Youtube er vol van staat. Al was dat niet mijn vraag.
Ik was eerder benieuwd of er Nederlandse gebruikers zijn van dit model. Die dus in NL of Europa hebben gevlogen.

WiFi frequentie in Europa is anders vergeleken met die in US of Azie. Dus daar is sws het bereik, en in dit geval de videofeed stabiliteit beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xypod13
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-04 10:20
Hallo allemaal!

Ik ben in de FPV wereld aan het duiken en krijg morgen mijn Zorro binnen om te trainen in de simulator. Maar ik ben al onderzoek aan het doen naar goggles.

Is het handiger om te beginnen met ev800d's of toch gelijk iets beters als de Cobra X? Cobra is wel 222 euro (op banggood), maar veel mensen zie ik adviseren om zo goedkoop te beginnen en later goeie goggles te nemen, al weet ik uit ervaring dat de Ev800d's aardig oncomfortabel zijn..

Dus zit beetje te dilemma-en of ik cheap maar oncomfortabeler doe of duurder en fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Xypod13 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:04:
Hallo allemaal!

Ik ben in de FPV wereld aan het duiken en krijg morgen mijn Zorro binnen om te trainen in de simulator. Maar ik ben al onderzoek aan het doen naar goggles.

Is het handiger om te beginnen met ev800d's of toch gelijk iets beters als de Cobra X? Cobra is wel 222 euro (op banggood), maar veel mensen zie ik adviseren om zo goedkoop te beginnen en later goeie goggles te nemen, al weet ik uit ervaring dat de Ev800d's aardig oncomfortabel zijn..

Dus zit beetje te dilemma-en of ik cheap maar oncomfortabeler doe of duurder en fijner.
Ik heb die EV800D nooit op gehad dus ik weet niet hoe oncomfortabel ze zijn, maar ze zien er niet al te comfortabel uit.. Zelf ben ik ook net begonnen in de hobby en heb ook nog geen FPV bril, dus we zitten in hetzelfde schuitje.

Ik weet dat ik wel verder wil in deze hobby en voorlopig wel wil blijven vliegen, dus ik heb de box goggles overgeslagen. Als je hetzelfde hebt dan zou ik dat ook doen. Je kunt beter gelijk een hoop geld uitgeven dan eerst 100 euro, om er dan achter te komen dat je toch verder wil. Bovendien is comfort ook best belangrijk, als die EV800D zo oncomfortabel is dat je na een tijdje wel 2x nadenkt om te gaan vliegen met dat ding dan is dat ook zonde van het geld. Zelf ben ik ook even aan het door sparen voor een betere bril.

En dan hoef je niet gelijk 500-600 uit te geven, een prijsklasse er onder kan ook: 300-400. Nog steeds een hoop geld, maar ik denk dat je daar veel meer plezier aan gaat beleven.

Een paar goggles die ik op mijn lijstje heb staan:
  • Eachine EV100D*
  • Eachine EV200D**
  • Skyzone sky02o
* Ik zie gemengde reviews over deze bril, en het is een oudje
** Niet meer leverbaar in NL, wel bij Banggood, heeft betere reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xypod13
_Eend_ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:40:
[...]
Ik weet dat ik wel verder wil in deze hobby en voorlopig wel wil blijven vliegen, dus ik heb de box goggles overgeslagen. Als je hetzelfde hebt dan zou ik dat ook doen. Je kunt beter gelijk een hoop geld uitgeven dan eerst 100 euro, om er dan achter te komen dat je toch verder wil. Bovendien is comfort ook best belangrijk, als die EV800D zo oncomfortabel is dat je na een tijdje wel 2x nadenkt om te gaan vliegen met dat ding dan is dat ook zonde van het geld. Zelf ben ik ook even aan het door sparen voor een betere bril.

En dan hoef je niet gelijk 500-600 uit te geven, een prijsklasse er onder kan ook: 300-400. Nog steeds een hoop geld, maar ik denk dat je daar veel meer plezier aan gaat beleven.
Ja je hebt gelijk. Denk dat ik eerst even wat meer in de sim vlieg voordat ik een concrete slag erop geef. Denk wel dat ik dan van plan ben om gelijk goed te gaan ipv goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Xypod13 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:34:
[...]

Ja je hebt gelijk. Denk dat ik eerst even wat meer in de sim vlieg voordat ik een concrete slag erop geef. Denk wel dat ik dan van plan ben om gelijk goed te gaan ipv goedkoop.
Lift-Off is nu in de sale bij Steam: €14,99 ipv €19.99, dus als je nog geen sim hebt zou ik 'm nu kopen: https://store.steampowere...Liftoff_FPV_Drone_Racing/ :)

Ik heb er ook moeite mee, ik zit nu te kijken naar de Skyzone SKY02O, die ook al €370 kost, of wacht ik nog even en ga ik voor de duurdere SKY04L of SKY04X of een Fatshark oid.

Keuzes, keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xypod13
_Eend_ schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 07:02:

Lift-Off is nu in de sale bij Steam: €14,99 ipv €19.99, dus als je nog geen sim hebt zou ik 'm nu kopen: https://store.steampowere...Liftoff_FPV_Drone_Racing/ :)
Had m al ;) thanks!

Ik heb er ook moeite mee, ik zit nu te kijken naar de Skyzone SKY02O, die ook al €370 kost, of wacht ik nog even en ga ik voor de duurdere SKY04L of SKY04X of een Fatshark oid.

Keuzes, keuzes.
Exact waar ik ook mee zit. Als je dan al duur gaat, kan je niet beter gelijk weer wat beter? Maar dan lopen de prijzen ook echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
[...]

Keuzes, keuzes.
Ik wil ook de volgende stap zetten na nu een jaar een Tinyhawk II Freestyle te hebben. Zou dan meteen voor DJI Digital willen gaan vanwege de goede verhalen die ik lees en hoor icm een Nazgul 5, maar ja, qua prijs schiet het dan meteen boven de 1k. Dus ik kijk nog heel even rond, met wat ik met m'n vakantiegeld ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 08:57
Is liftoff een betere sim dan drl? Wat zijn vooral de betere punten? Ik heb al een tijd geen fpv meer gevlogen en afgelopen weekend een nieuwe gehaald dus even wat oefenen is wel zo handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Hier alles weer klaar maken om te vliegen na lange tijd. Setje van crossfire gekocht, dan valt m'n drone niet meer opeens uit de lucht hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeldunes
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-04 14:25
Tadango schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:45:
Is liftoff een betere sim dan drl? Wat zijn vooral de betere punten? Ik heb al een tijd geen fpv meer gevlogen en afgelopen weekend een nieuwe gehaald dus even wat oefenen is wel zo handig :)
Ik ben nog steeds groot fan van Velocidrone.
Makrolon schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:50:
Hier alles weer klaar maken om te vliegen na lange tijd. Setje van crossfire gekocht, dan valt m'n drone niet meer opeens uit de lucht hoop ik.
Bewust geen ELRS of niet meegenomen in de overweging? Mijn BetaFPV Micro TX is nog onderweg _/-\o_

Saying "um" is the human equivalent of buffering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Welke beter is? Geen idee, ik heb zelf Lift-Off gekocht en die bevalt goed maar ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal. Liftoff werd me aangeraden door mensen die al een tijdje in de hobby zitten en verder dan dat heb ik niet gekeken. Liftoff is ook te koop op Steam, Velocidrone niet. En Liftoff is nu in de aanbieding op Steam: 15 euro ipv 19. Normaal zijn ze beide ongeveer 20 euro (Β£16.99 voor Velocidrone, €19,99 voor Liftoff)

Een ander voordeel van Liftoff is Steam Workshop ondersteuning. Je kunt dus maps en drones downloaden van andere mensen. Zo heb ik mijn Tinyhawk 3 en GEPRC Phantom gedownload en nog een stel drones waar ik interesse in heb. En je kunt ook je eigen drone bouwen, dus als je zelf iets gaat bouwen kun je die drone zelf in Liftoff ook namaken.

En de DJI FPV Drone is sinds kort ook als (gratis) DLC beschikbaar voor FPV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Steeldunes schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:56:
[...]

Ik ben nog steeds groot fan van Velocidrone.

[...]

Bewust geen ELRS of niet meegenomen in de overweging? Mijn BetaFPV Micro TX is nog onderweg _/-\o_
Nee eigenlijk niet. Weet dat crossfire goed is, en t was te koop bij Nederlandse webshop als setje. Had niet zo'n zin om t helemaal uit te zoeken..

Heb ik nu een verkeerde keus gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeldunes
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-04 14:25
Makrolon schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:00:
[...]

Heb ik nu een verkeerde keus gemaakt?
Nou verkeerd wil ik zeker niet beweren!
Crossfire heeft zich inderdaad bewezen en is absoluut goed spul. Het mooie aan ELRS vind ik zoals ze het zelf beschrijven: "High-performance Open Source Radio Control Link"
Het is Open Source, ook de hardware kant. Alleen TBS kan hardware maken die voor Crossfire werkt, maar iedere fabrikant kan hardware maken voor ELRS. Dit betekent automatisch concurrentie op dit gebied wat vaak gunstig is voor ons consumenten :)
Daardoor kun je dus ook alles combineren, want ELRS. Een TX van BetaFPV, maar de RX van BetaFPV zijn nergens op voorraad? Dan pak je er gewoon een van HappyModel.
Gewoon om even een voorbeeld te geven uiteraard, maar dit is voor mij wel een dikke plus ;)

Saying "um" is the human equivalent of buffering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

TheRicolaa10 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 15:37:
[...]

Ik wil ook de volgende stap zetten na nu een jaar een Tinyhawk II Freestyle te hebben. Zou dan meteen voor DJI Digital willen gaan vanwege de goede verhalen die ik lees en hoor icm een Nazgul 5, maar ja, qua prijs schiet het dan meteen boven de 1k. Dus ik kijk nog heel even rond, met wat ik met m'n vakantiegeld ga doen.
Jep, daar zit ik ook mee. Wil je digitaal dan heb je keuze uit 2 verschillende brillen. De nieuwe van Fat Shark en de DJI goggles, die ongeveer even duur zijn. Maar ik wil ook nog mijn analoge drones blijven gebruiken. Dan kan ik mijn GEPRC Phantom misschien wel ombouwen naar digitaal, maar de Tinyhawk 3 niet, en die wil ik nog gebruiken om in huis rond te fladderen. Dus weer extra kosten.

Voorlopig heb ik nu 3 brillen in de 300-400 euro range op het oog:
  • Skyzone Sky02O (€ 369,00)
  • Skyzone Sky04L V2 (€ 425,00)
  • Fat Shark Attitude V6 (€ 369,00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xypod13
Na zo'n paar uurtjes in de sim met 2,5 inch en 5 inch gevlogen te hebben wil ik weer gelijk daarmee beginnen ipv een tiny whoop :P maar ja tiny whoop is wel wat veiliger leren.

Alleen toen ik Tiny Whoop Go probeerde had ik wel echt moeite. Of de physics zijn raar of die dingen zoemen te snel door de ruimte heen xD moeilijk controle te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 07:50
Ik heb een ps5 maar geen pc, is die sim een beetje te doen op de ps5 of echt heel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
_Eend_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Voorlopig heb ik nu 3 brillen in de 300-400 euro range op het oog:
  • Skyzone Sky02O (€ 369,00)
  • Skyzone Sky04L V2 (€ 425,00)
  • Fat Shark Attitude V6 (€ 369,00)
Je wil analoog ipv digitaal omdat het goedkoper is of is er een andere reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Omdat het goedkoper is ja.

Ik wil geen 500-700 euro uitgeven aan een digitale goggle, als er op vrij korte termijn een goggle in een lagere prijsklasse komt -maar daar heb ik nog niks over gelezen- dan wil ik er wel over nadenken. Maar de huidige digitale goggles zijn mij nog iets te prijzig. Daar komt nog bij dat digitale camerasystemen nog een stuk duurder zijn dan de analoge.. Het scheelt zo 50-100 per drone..

[ Voor 88% gewijzigd door _Eend_ op 01-06-2022 14:40 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:14
Begrijp ik het volgende goed? Alleen op 15 augustus tussen 11:00 - 15:00 mag ik hier niet vliegen? (grote rode cirkel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVoqTeerp-Tqf01yNxW5B1v4P5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/phNISYd2ut7MpkR8JtZWkEcf.png?f=fotoalbum_large

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Neen, 2u later, maar het is wel wat dubbelzinnig..
Je mag niet vliegen volgens mij tussen 13u en 17u op weekdagen. Maar wat die 15/08 dan wil zeggen :D

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:14
kazzzdafke schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:46:
Je mag niet vliegen volgens mij tussen 13u en 17u op weekdagen. Maar wat die 15/08 dan wil zeggen :D
Wikipedia: Nationale Herdenking 15 augustus 1945

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Belg hier dus zegt me nix :D

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
kazzzdafke schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:46:
Zoals ik het lees alleen op 15 augustus hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochie911
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05 15:59
Volgens Earet inderdaad alleen 15 augustus tussen 10:00 en 14:00 UTC;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZDLMYhPqrOVe5lESE4ctgTV_6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tOUZtQgLOtUnjCl9kj9KfGvN.png?f=fotoalbum_large

edit: maar de tijden wijken dus 1 uur af van de kaart van GoDrone

[ Voor 7% gewijzigd door jochie911 op 03-06-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MseRfIeKzwIvbcQhucCtrUNhFwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cV9vZuHSslqZAikebPmtUST1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Oyster op 03-06-2022 18:10 ]

Pagina: 1 ... 94 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.