• Digibyter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-11-2022
Tijdens de feestdagen heb ik voor het eerst met een drone gevlogen, de DJI Mini, en ik was al snel verkocht. Het lijkt mij leuk om deze hobby op te pakken. Het editen heb ik nog niet geprobeerd, maar het vliegen vind ik geweldig.

In 2022 wil ik het a2/a3 certificaat halen en een DJI FPV kopen. Het is natuurlijk geen instapmodel, ik ben dan ook benieuwd of jullie nog punten hebben waar ik op moet letten, stukken die ik moet doorlezen of dingen die ik moet proberen voordat ik erin stap. Ook ben ik nieuwsgierig wat jullie van de A2/A3 cursus vonden, was het moeilijker, makkelijker, leerzamer etc. dan gedacht?

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:27
Digibyter schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:45:
Tijdens de feestdagen heb ik voor het eerst met een drone gevlogen, de DJI Mini, en ik was al snel verkocht. Het lijkt mij leuk om deze hobby op te pakken. Het editen heb ik nog niet geprobeerd, maar het vliegen vind ik geweldig.

In 2022 wil ik het a2/a3 certificaat halen en een DJI FPV kopen. Het is natuurlijk geen instapmodel, ik ben dan ook benieuwd of jullie nog punten hebben waar ik op moet letten, stukken die ik moet doorlezen of dingen die ik moet proberen voordat ik erin stap. Ook ben ik nieuwsgierig wat jullie van de A2/A3 cursus vonden, was het moeilijker, makkelijker, leerzamer etc. dan gedacht?
Persoonlijk zou ik zeggen dat wanneer je FPV wilt gaan vliegen je geen DJI FPV moet gaan kopen. DJI drones zijn fantastisch om mooie cinematic beelden mee te maken, maar wil je gave FPV shots maken met allerlei trucjes, dan kan je beter gaan voor een "echte" FPV (zelfbouw)drone. Houd er rekening mee dat FPV vliegen heel erg anders is dan vliegen met een Mini of een Mavic. Met een "normale" DJI drone heb je zijwieltjes door alle hulpmiddelen en moet je erg je best doen om te crashen. Bij een FPV drone moet je juist erg je best doen om niet te crashen aangezien je daar geen hulpmiddelen hebt tijdens het vliegen. Alle controls en correcties moeten van jou uit komen.

DJI FPV drones zijn enorm duur in vergelijking met normale FPV drones. Gezien je met FPV vliegen toch wel meer risico neemt als normaal vliegen met alle DJI hulpmiddelen zul je ook vaker crashen. Grote kans dat de DJI drone bij de 1e crash al kapot is, en reparatie is duur. Een FPV drone met een carbon fiber frame kan enorm veel hebben, en als er dan toch iets kapot gaat is repareren erg simpel en niet al te duur.

Mocht je met gelijkgestemden willen praten over drones en alles dat erbij komt kijken, join gerust onze discord server (internationaal) op https://discord.gg/drones. Kijk bij het kanaal #meet-ups naar de "threads", daar vind je een thread genaamd "Netherlands" waar alle Nederlanders rondhangen.

Wat betreft certificaten, je hebt 2 versies, de A1/A3 en de A2. Om A2 te halen moet je eerst A1/A3 halen alvorens je A2 mag halen. Voor zelfbouw drones heb je aan A1/A3 genoeg. Afhankelijk van het soort drone dat je eventueel zou kopen heb je wel of niet A2 nodig. A1/A3 zou je sowieso al kunnen halen, aangezien die meestal noodzakelijk is. Er zijn mensen die dat goedkoop/gratis in Luxemburg hebben gedaan, zelf heb ik het gedaan via "Dutch Drone Academy".

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-03 10:30

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Heb de drone-hobby weer opgepakt na het halen van het dronebewijs onlangs. De accu van m’n DJI Mavic Pro is inmiddels wat op leeftijd en het lijkt me slim om hier een nieuwe voor te kopen. Alleen… waar koop je ze nog? Het lijkt erop dat ze niet meer gemaakt worden.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

Joepla schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:01:
Heb de drone-hobby weer opgepakt na het halen van het dronebewijs onlangs. De accu van m’n DJI Mavic Pro is inmiddels wat op leeftijd en het lijkt me slim om hier een nieuwe voor te kopen. Alleen… waar koop je ze nog? Het lijkt erop dat ze niet meer gemaakt worden.
123 Accu huismerk.. clone: https://www.123accu.nl/Dr...I-Mavic-Pro-p1050337.html
DroneShop.nl: https://droneshop.nl/3830mah-11-1v-accu-dji-mavic-pro

Google is your friend :)

• Joepla

Joepla

“Compatibele” accu’s heb ik ook gevonden, maar heb daar geen ervaring mee. Weet ook niet of ik daar enig risico mee wil lopen in een drone. De DJI accu’s hebben toch wel wat intelligentie aan boord, het is maar afwachten hoe dat in de imitaties geregeld is.

Of heb jij ze zelf?

Joepla schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:43:
[...]

“Compatibele” accu’s heb ik ook gevonden, maar heb daar geen ervaring mee. Weet ook niet of ik daar enig risico mee wil lopen in een drone. De DJI accu’s hebben toch wel wat intelligentie aan boord, het is maar afwachten hoe dat in de imitaties geregeld is.

Of heb jij ze zelf?
Nee, ik heb geen DJI. Koop dus zo een als DroneShop aanbiedt ;)

• Joepla

Joepla

BoAC schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:34:
[...]

Nee, ik heb geen DJI. Koop dus zo een als DroneShop aanbiedt ;)
Ik heb gisteren een imitatie-accu binnengekregen. Helaas heb ik geen andere keus, we gaan zien hoe hij het doet zodra het beter weer wordt.
Blijkbaar vinden veel Mavic Pro bezitters het wel prima dat ze een paar jaar geleden EUR 1000+ hebben uitgegeven en nu niet meer bij DJI terecht kunnen voor een heel normaal slijtage-artikel.

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-01 12:28

Steef

GoT's Most Eaten

Joepla schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:30:
[...]

Ik heb gisteren een imitatie-accu binnengekregen. Helaas heb ik geen andere keus, we gaan zien hoe hij het doet zodra het beter weer wordt.
Blijkbaar vinden veel Mavic Pro bezitters het wel prima dat ze een paar jaar geleden EUR 1000+ hebben uitgegeven en nu niet meer bij DJI terecht kunnen voor een heel normaal slijtage-artikel.
Het "smart" aspect van deze batterijen zit hem volgens mij voornamelijk in het feit ze ze zelf de cellen balanceren en zelf de cellen ontladen tot een "opslag" niveau als ze niet in gebruik zijn.

Ik verwacht dat de balanceer functionaliteit wel prima voor elkaar is in deze huismerk cellen, dat is functionaliteit die je zo van de plank af kunt kopen tegenwoordig. Het is misschien wel goed om even te kijken of deze huismerk cellen ook automatisch ontladen tot een opslag niveau :) (of even vragen bij 123)

Even vol laden en 10 dagen laten liggen, kijken wat het spanningsniveau dan is. Als hij niet zelf ontlaad weet je dat je er zelf aandacht aan moet besteden.

Sony A6600 | 16 - 55G F2.8 | 70 - 350G

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Steef schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Het "smart" aspect van deze batterijen zit hem volgens mij voornamelijk in het feit ze ze zelf de cellen balanceren en zelf de cellen ontladen tot een "opslag" niveau als ze niet in gebruik zijn.

Ik verwacht dat de balanceer functionaliteit wel prima voor elkaar is in deze huismerk cellen, dat is functionaliteit die je zo van de plank af kunt kopen tegenwoordig. Het is misschien wel goed om even te kijken of deze huismerk cellen ook automatisch ontladen tot een opslag niveau :) (of even vragen bij 123)

Even vol laden en 10 dagen laten liggen, kijken wat het spanningsniveau dan is. Als hij niet zelf ontlaad weet je dat je er zelf aandacht aan moet besteden.
Zou goed kunnen, maar volgens mij kan er ook firmware in de batterijen ge-update worden (wat niet meer gaat gebeuren: DJI heeft de Mavic Pro volledig de rug toegekeerd lijkt het). Misschien zit er meer slimmigheid in dan alleen de balancing en de ontlaadfunctie, hoewel ik zo niet kan bedenken wat.

Wat betreft het ontladen: dat was precies ook mijn gedachte, je wilt ze niet volgeladen een paar weken wegleggen. Ik heb wat dat betreft ervaring met zelfbouwdrones, waarbij je een slecht behandelde accu er snel uitpikt. De ontlaadtimer staat op 1 dag bij mij. Ik laad voordat ik ga vliegen, daarna kan het spul zo een tijd ongebruikt blijven. Ik ga het zeker testen. Werkt het niet, dan onderbreek ik het laden zo ergens rond de 80%.

[Voor 3% gewijzigd door Joepla op 09-01-2022 13:35]

Ik kijk momenteel met een schuin oog naar een DJI Mavic Mini.
Ik heb eerder een Spark mee gehad op vakantie en die beviel erg goed. Maar in wat vergelijkingen zie ik wel dat de MM qua beeld toch weer beter is.

De Spark heeft standaard Active Track, mede beschikbaar door z'n sensoren. De Mini mist dit dus. Maar nu zag ik de app Litchi voorbij komen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Life is too short to remove USB safely

• Joepla

Joepla

Over de imitatie-accu van 123accu.nl: de ontlaadfunctie werkt in ieder geval niet. Na een week is de originele accu netjes deels ontladen, de andere is nog bomvol. Iets om rekening mee te houden dus.

Hopelijk dit weekend tijd om te vliegen, dan kunnen we zien hoe de accu verder presteert.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-03 19:27

_Eend_

🌻🇺🇦

@Joepla Het is in ieder geval redelijk goed weer om nu te vliegen. Veel bewolking maar niet te veel wind. :)

In ander nieuws: Ik heb een Radiomaster tx16s gekocht om te oefenen met Liftoff. Voorheen deed ik dat met een Xbox 360 controller, het is een verschil van dag en nacht.. In plaats van een gevecht met de throttle gaat het vliegen nu veel natuurlijker. Dat had ik eerder moeten doen :) Nadeel is wel dat in ieder geval een deel van mijn vakantiegeld er straks aan gaat :+

• Digibyter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-11-2022
Hatsjoe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Persoonlijk zou ik zeggen dat wanneer je FPV wilt gaan vliegen je geen DJI FPV moet gaan kopen. DJI drones zijn fantastisch om mooie cinematic beelden mee te maken, maar wil je gave FPV shots maken met allerlei trucjes, dan kan je beter gaan voor een "echte" FPV (zelfbouw)drone. Houd er rekening mee dat FPV vliegen heel erg anders is dan vliegen met een Mini of een Mavic. Met een "normale" DJI drone heb je zijwieltjes door alle hulpmiddelen en moet je erg je best doen om te crashen. Bij een FPV drone moet je juist erg je best doen om niet te crashen aangezien je daar geen hulpmiddelen hebt tijdens het vliegen. Alle controls en correcties moeten van jou uit komen.

DJI FPV drones zijn enorm duur in vergelijking met normale FPV drones. Gezien je met FPV vliegen toch wel meer risico neemt als normaal vliegen met alle DJI hulpmiddelen zul je ook vaker crashen. Grote kans dat de DJI drone bij de 1e crash al kapot is, en reparatie is duur. Een FPV drone met een carbon fiber frame kan enorm veel hebben, en als er dan toch iets kapot gaat is repareren erg simpel en niet al te duur.

Mocht je met gelijkgestemden willen praten over drones en alles dat erbij komt kijken, join gerust onze discord server (internationaal) op https://discord.gg/drones. Kijk bij het kanaal #meet-ups naar de "threads", daar vind je een thread genaamd "Netherlands" waar alle Nederlanders rondhangen.

Wat betreft certificaten, je hebt 2 versies, de A1/A3 en de A2. Om A2 te halen moet je eerst A1/A3 halen alvorens je A2 mag halen. Voor zelfbouw drones heb je aan A1/A3 genoeg. Afhankelijk van het soort drone dat je eventueel zou kopen heb je wel of niet A2 nodig. A1/A3 zou je sowieso al kunnen halen, aangezien die meestal noodzakelijk is. Er zijn mensen die dat goedkoop/gratis in Luxemburg hebben gedaan, zelf heb ik het gedaan via "Dutch Drone Academy".
Ik heb inmiddels mijn A1/A3 binnen, aangezien ik twee linkerhanden heb terwijl ik rechts ben ga ik waarschijnlijk toch voor de FPV. De verschillende standen maken het voor mij voornamelijk interessant, zo kan je opbouwen naar FPV. Het is duur, maar een hobby mag ook iets kosten. Ik zal de discord ook joinen! Bedankt voor alle informatie.

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:23
ik heb afgelopen dagen e.e.a. aan regelgeving gelezen en proberen te begrijpen maar kom er niet uit.
Ik heb al een aantal maanden een DJI mini2. moet ik nu wel of niet voldoen aan eisen gesteld in de wet?

Canon EOS RP - Canon EOS R6 MarkII - RF 24-105 F4L - RF 70-200 F4L - RF 50mm F1.8 - RF 600mm F11 - Samyang 14MM F2.8 - Samyang 85mm F1.4

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:34

amphora

Websites & Fotografie

bakkie1985 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:15:
ik heb afgelopen dagen e.e.a. aan regelgeving gelezen en proberen te begrijpen maar kom er niet uit.
Ik heb al een aantal maanden een DJI mini2. moet ik nu wel of niet voldoen aan eisen gesteld in de wet?
Je moet natuurlijk altijd voldoen aan de wet. Maar voor de mini 2 hoef je geen A1/A2/A3 te halen maar je wel als exploitant registreren bij RDW

[Voor 12% gewijzigd door amphora op 19-01-2022 15:18]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• bakkie1985
amphora schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Je moet natuurlijk altijd voldoen aan de wet. Maar voor de mini 2 hoef je geen A1/A2/A3 te halen maar je wel als exploitant registreren bij RDW
Maar daar wordt het warrig: conform RDW moet dat vanaf 250 gram, de mini 2 is 249 gram.

Canon EOS RP - Canon EOS R6 MarkII - RF 24-105 F4L - RF 70-200 F4L - RF 50mm F1.8 - RF 600mm F11 - Samyang 14MM F2.8 - Samyang 85mm F1.4

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:08

Notna

Where are you?®

bakkie1985 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:13:
[...]

Maar daar wordt het warrig: conform RDW moet dat vanaf 250 gram, de mini 2 is 249 gram.
Het is of. Je Mini 2 (absoluut geen speelgoed drone) heeft een camera en dus moet je het registeren. Als het een speelgoeddrone was van onder de 250 gram én geen camera had, dan was je correct. Staat ook gewoon op de RDW site én ze hebben een 'wizard' die je kan doorlopen die aangeeft dat je moet registreren.
Voorwaarden aanvragen exploitantnummer:

Een exploitantnummer is verplicht als u eigenaar (exploitant) bent van een drone of een onbemand luchtvaartuig met een camera of een gewicht van 250 gram of meer. Heeft u een speelgoeddrone ? Dan is een exploitantnummer alleen verplicht als deze 250 gram of zwaarder is. Het maakt daarbij niet uit of de drone wel of niet een camera heeft.
I know, want ik heb vanmiddag exact dat gedaan aangezien ik gisteren de Mini 2 binnenkreeg ivm een scherpe korting bij Bol.com voor de Fly More combo (488 totaal)

Erg tevreden met mijn eerste drone ervaring overigens :Y Jammer dat het snert weer is vandaag, dus maar heel even kunnen testen tussen de buien door. Maar kijk er nu al naar uit er vaker mee te kunnen vliegen én foto's te kunnen maken (AEB is een leuke feature ook)

[Voor 52% gewijzigd door Notna op 19-01-2022 16:23]

Xbox Live ID:Notna8310

• bakkie1985
True! Ik ga m aanvragen!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:23
Al een tijdje aan het nadenken om mijn eerste drone te kopen, sub 250 gram is de categorie waar ik naar kijk.
De Mini 2 is op dit moment volgens mij de logische optie, maar als het goed is komt heel binnenkort de Autel EVO Nano (+) op de markt, en volgens geruchten in april de Mini 3. Ik twijfel nog om op die Mini 3 te wachten en dan de knoop door te hakken.

Ik zal hem puur recreatief willen gebruiken, hier rond mijn huis in de omgeving en op vakantie. Als ik dan toch video's / foto's maak wil ik het liefst wel zo goed mogelijke kwaliteit (voordeel Autel tov Mini 2), maar zal hem zeker niet wekelijks gebruiken dus of de stevige meerprijs van de Autel het voor mij waard is tov de Mini 2 en mogelijk 3.
De komende dagen nog maar wat reviews kijken op YouYube :P

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-03 22:01
De DJI Mavic Mini + Fly More Combo kost is nieuw nog slecht 290 euro. Is dit de moeite waar om als beginner mee te beginnen of is DJI Mini 2 the way ro go?

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik zou eerlijk gezegd toch voor de Mini 2 gaan, die is wel duurder maar de MediaMarkt heeft nu een aanbieding:
SpeedingWilly schreef op maandag 24 januari 2022 @ 06:46:
De DJI Mini 2 Fly More Combo is in de aanbieding bij De MediaMarkt:
https://www.mediamarkt.nl...y-more-combo-1680343.html

Prijs is €433,03 euro. Laagste prijs ooit! Alleen ophalen in de winkel
En inderdaad: dat is de laagste prijs :)

Is wel 140 euro duurder, maar daar krijg je wel een betere camera, Occusync 2.0 en een betere controller voor terug. De controller van de Mavic Mini vindt ik niet handig en ligt ook niet echt lekker in de hand met je telefoon aan de onderkant.

• Wekko306
_Eend_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:05:
Ik zou eerlijk gezegd toch voor de Mini 2 gaan, die is wel duurder maar de MediaMarkt heeft nu een aanbieding:

[...]

En inderdaad: dat is de laagste prijs :)

Is wel 140 euro duurder, maar daar krijg je wel een betere camera, Occusync 2.0 en een betere controller voor terug. De controller van de Mavic Mini vindt ik niet handig en ligt ook niet echt lekker in de hand met je telefoon aan de onderkant.
Deze inderdaad best besteld, maar dan bij Amazon aangezien MM al niet meer kan leveren.

De Autel ziet er nog steeds erg interessant uit, maar de stevig hogere prijs, feit dat de topsnelheid kennelijk flink lager ligt (max 12m/s) én dat obstacle detection / avoidance niet geweldig blijkt te werken maken het voor mij voor nu niet de moeite waard.

Mocht de hobby enorm bevallen kan ik altijd nog upgraden naar een beter / duurder model, maar deze Mini 2 FMC combo is zo wel erg aantrekkelijk.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Wekko306 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:24:
[...]

Deze inderdaad best besteld, maar dan bij Amazon aangezien MM al niet meer kan leveren.

De Autel ziet er nog steeds erg interessant uit, maar de stevig hogere prijs, feit dat de topsnelheid kennelijk flink lager ligt (max 12m/s) én dat obstacle detection / avoidance niet geweldig blijkt te werken maken het voor mij voor nu niet de moeite waard.

Mocht de hobby enorm bevallen kan ik altijd nog upgraden naar een beter / duurder model, maar deze Mini 2 FMC combo is zo wel erg aantrekkelijk.
Weet waar je aan begint :+

Ik begon met een Ryze Tello van 100 euro. Leuk dingetje, maar toch wat beperkt omdat je eigenlijk alleen buiten kunt vliegen als het niet waait. Toen maar een Mini 2 gekocht, en nu is er een FPV drone(tje) onderweg naar me :p

• Wekko306
_Eend_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:40:
[...]

Ik begon met een Ryze Tello van 100 euro. Leuk dingetje, maar toch wat beperkt omdat je eigenlijk alleen buiten kunt vliegen als het niet waait. Toen maar een Mini 2 gekocht, en nu is er een FPV drone(tje) onderweg naar me :p
Ik ben stiekem al heel trots op mezelf dat ik niet gelijk all-in ben gegaan, had de afgelopen dagen ook al zitten kijken naar wat FPV spul waar ik eventueel m'n GoPro Hero 9 onder / op zou kunnen zetten voor wat betere kwaliteit footage.
Maar hey, eerst eens kijken hoe die Mini 2 bevalt en of ik er überhaupt echt iets mee doe in de praktijk, dan zien we daarna wel verder ;)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Wekko306 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:44:
[...]

Ik ben stiekem al heel trots op mezelf dat ik niet gelijk all-in ben gegaan, had de afgelopen dagen ook al zitten kijken naar wat FPV spul waar ik eventueel m'n GoPro Hero 9 onder / op zou kunnen zetten voor wat betere kwaliteit footage.
Maar hey, eerst eens kijken hoe die Mini 2 bevalt en of ik er überhaupt echt iets mee doe in de praktijk, dan zien we daarna wel verder ;)
Als je straks gaat kijken naar FPV dan is misschien een FPV sim als Liftoff wel een goedkopere optie om alvast te oefenen :)

• Wekko306
_Eend_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:00:
[...]

Als je straks gaat kijken naar FPV dan is misschien een FPV sim als Liftoff wel een goedkopere optie om alvast te oefenen :)
Klinkt sowieso cool, vooral als dat ook in VR kan.

• GnrlSchnavy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-03 09:48
Even een paar korte vraagjes die zeer waarschijnlijk al vaker zijn gesteld:

Ik ben/was de gelukkige eigenaar van de eerste Mavic Pro. Deze heeft er denk ik wel meer dan 100 vlieguren opzitten. Helaas heeft hij het 'begeven' de eerste en laatste keer dat ik hem heb uitgeleend aan een vriend. Helaas pindakaas, hij was ook wel echt toe aan vervanging.

Eeste vraag is dan ook als volgt: Ik kan écht niet kiezen tussen aan de ene kant een mini 2 of air2S of de nieuwe mavic 3. Wat is de slimste keuze?

Als eerste hangt het volgens mij af hoe het zit met de Europese regelgeving vanaf jan 2023. Het maakt dan volgens mij vooral uit of je drone een CE keurmerk heeft (wat de beide 2's niet hebben). Voor de mini maakt het niet uit want deze is < 250g.

Echter heb ik liever een iets betere sensor en drone. Dan zou je uitkomen bij de air2S. Echter heeft deze volgens mij óók geen ce keurmerk en betekent dat je daarmee vanaf 2023 in de A3 categorie komt waardoor je 150 meter afstand moet houden. Dat is wel heel veel :(.

Als laatste is er de 'leukste' en duurste optie (wat in principe niet een probleem is) de nieuwe Mavic 3. Deze heeft (denk ik) wel een CE keurmerk en weeg 895 gram, net onder de 900 gram om niet in A3 te vallen.

Nu heb ik zelf een tijd geleden onderstaand certificaatje gehaald waarop staat dat ik mag vliegen in open sub catergorie A1 & A3... Eerste vraag daarover is uberhaupt, is dat papiertje geldig in de rest van Europa en ten tweede mag ik daarmee de Mavic 3 en/of de Air2s vliegen na jan 2023?

Hoor graag jullie gedachte :)
GnrlSchnavy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:43:
Even een paar korte vraagjes die zeer waarschijnlijk al vaker zijn gesteld:

Ik ben/was de gelukkige eigenaar van de eerste Mavic Pro. Deze heeft er denk ik wel meer dan 100 vlieguren opzitten. Helaas heeft hij het 'begeven' de eerste en laatste keer dat ik hem heb uitgeleend aan een vriend. Helaas pindakaas, hij was ook wel echt toe aan vervanging.

Eeste vraag is dan ook als volgt: Ik kan écht niet kiezen tussen aan de ene kant een mini 2 of air2S of de nieuwe mavic 3. Wat is de slimste keuze?

Als eerste hangt het volgens mij af hoe het zit met de Europese regelgeving vanaf jan 2023. Het maakt dan volgens mij vooral uit of je drone een CE keurmerk heeft (wat de beide 2's niet hebben). Voor de mini maakt het niet uit want deze is < 250g.

Echter heb ik liever een iets betere sensor en drone. Dan zou je uitkomen bij de air2S. Echter heeft deze volgens mij óók geen ce keurmerk en betekent dat je daarmee vanaf 2023 in de A3 categorie komt waardoor je 150 meter afstand moet houden. Dat is wel heel veel :(.

Als laatste is er de 'leukste' en duurste optie (wat in principe niet een probleem is) de nieuwe Mavic 3. Deze heeft (denk ik) wel een CE keurmerk en weeg 895 gram, net onder de 900 gram om niet in A3 te vallen.

Nu heb ik zelf een tijd geleden onderstaand certificaatje gehaald waarop staat dat ik mag vliegen in open sub catergorie A1 & A3... Eerste vraag daarover is uberhaupt, is dat papiertje geldig in de rest van Europa en ten tweede mag ik daarmee de Mavic 3 en/of de Air2s vliegen na jan 2023?

[Afbeelding]

Hoor graag jullie gedachte :)
Helaas, de Mavic 3 heeft (momenteel) geen CE-label. Daarmee ben je dus niet 'beter' uit dan de andere opties.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Wekko306 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:11:
[...]

Klinkt sowieso cool, vooral als dat ook in VR kan.
Voorzover ik weet werkt Liftoff niet in VR. Misschien een andere FPV-sim wel. Veel, zo niet alle, FPV brillen hebben wel een HDMI input, dus die zou je ook kunnen gebruiken.

• GnrlSchnavy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-03 09:48
Kars schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Helaas, de Mavic 3 heeft (momenteel) geen CE-label. Daarmee ben je dus niet 'beter' uit dan de andere opties.
Poeh dan blijft er niet veel over. Dus dan is het of wachten voor een Drone me CE label < 900 gram denk ik of voor de mini 2 gaan wat me echt wel tegenstaat wbt beeld kwaliteit. Wat zou je nog moeten halen aan certificaten om de Mavic 3 in 2023 nog wel te mogen vliegen? Is dat veel meer dan de standaard 40 vragen 'cursus/examen'?

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:19
GnrlSchnavy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:17:
[...]

Poeh dan blijft er niet veel over. Dus dan is het of wachten voor een Drone me CE label < 900 gram denk ik of voor de mini 2 gaan wat me echt wel tegenstaat wbt beeld kwaliteit. Wat zou je nog moeten halen aan certificaten om de Mavic 3 in 2023 nog wel te mogen vliegen? Is dat veel meer dan de standaard 40 vragen 'cursus/examen'?
Je mag wel blijven vliegen, maar dan in de A1/A3 categorie met meer beperkingen zoals 150m afstand houden tot mensen/objecten/gebouwen. Ik vermoed dat als je meer wilt dan wat er mogelijk is dat je richting Specific categorie moet.

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Modbreak:Heb een een 3-tal reacties verwijderd, het forum is niet V&A, en je V&A advertenties promoten op het forum is ook niet de bedoeling.

Klok is stuk :(

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Voor de eigenaren van een DJI Tello en een Android 12 telefoon;

De Google Play store zit vast op v1.6.0.0, die heeft geen Android 12 ondersteuning.

De DJI website echter, heeft op dit moment v1.6.0.1 beschikbaar, en die doet het prima op mijn Samsung A52 5G met Android 12 :)

Aldus support zijn ze bezig met de update voor de play store, maar dat is schijnbaar al een tijdje gaande - kijkende naar het aantal reacties op reddit.

[Voor 21% gewijzigd door Steef op 31-01-2022 16:58]

• TheRicolaa10
Dit is waarschijnlijk een long shot, maar ga het toch even proberen. Iemand enig idee of er een publieke api is waarmee je je eigen DJI vluchten kan ophalen?

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:51
TheRicolaa10 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:56:
Dit is waarschijnlijk een long shot, maar ga het toch even proberen. Iemand enig idee of er een publieke api is waarmee je je eigen DJI vluchten kan ophalen?
Niet dat ik weet, maar er is een android sdk welke connect naar hun (niet gedocumenteerde) api. android = java = jar files. Deze kan je decompilen en met een beetje onderzoek wel zo hun api achterhalen denk :P vaker gedaan bij andere apps. Je krijgt overigens alleen de logfiles terug van dji, dus die zal je dan wel weer zelf moeten parsen (of tools gebruiken als deze: https://www.phantomhelp.com/logviewer/Upload/)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Nou, mijn eerste stap in FPV is niet zo'n succes -O-

Ik heb een Emax TinyHawk 3 gekocht en een goedkope FPV monitor. Ik heb een paar problemen:

1. De Tinyhawk lijkt een beetje naar een kant te vliegen. Ik heb in betaflight de accelerometer al gekalibreerd, dan is het weer even opgelost maar het probleem keert weer terug.

2. De FPV monitor die ik heb gekocht heeft het welgeteld 1 dag uitgehouden. Als ik het schermpje aanzet heb ik één seconde beeld en daarna gaat hij op zwart. Dat wordt dus een garantiegevalletje..

3. Zonder de monitor lijkt de drone niks te doen? Als ik zonder monitor de drone armed (met throttle helemaal omlaag) dan doet ie niks.

4. Zelfs met 10+ uur in liftoff heb ik veel moeite met zo'n tinywhoop :P

p.s. Ik heb de BNF versie gekocht, niet de RTF, dus zonder radio en FPV bril.

Edit: De monitor werkt nu wel weer. Ik ga toch wat eerder dan gepland naar een FPV bril kijken.. Ik had gehoopt het wel even uit te kunnen houden met de monitor, om dan later een FPV bril te kopen.

[Voor 15% gewijzigd door _Eend_ op 06-02-2022 12:48. Reden: toevoeging]

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit is nu mijn tweede werk met een drone. Ik wil er graag achter komen aan welke sectoren het gebruik van een drone nuttig kan bijdragen.

• TheRicolaa10
unconnected schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Niet dat ik weet, maar er is een android sdk welke connect naar hun (niet gedocumenteerde) api. android = java = jar files. Deze kan je decompilen en met een beetje onderzoek wel zo hun api achterhalen denk :P vaker gedaan bij andere apps. Je krijgt overigens alleen de logfiles terug van dji, dus die zal je dan wel weer zelf moeten parsen (of tools gebruiken als deze: https://www.phantomhelp.com/logviewer/Upload/)
Ik ben er inmiddels achter dat de gelogde vluchten lokaal opgeslagen worden en dat deze door DJI encrypted zijn, dus uitlezen wordt een lastig verhaal en het zal dan handmatig moeten gebeuren. Dus het is helaas nog niet zo eenvoudig.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

TheRicolaa10 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Ik ben er inmiddels achter dat de gelogde vluchten lokaal opgeslagen worden en dat deze door DJI encrypted zijn, dus uitlezen wordt een lastig verhaal en het zal dan handmatig moeten gebeuren. Dus het is helaas nog niet zo eenvoudig.
Kun je met DJI assistent niet logs van je drone af halen?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:10
_Eend_ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:18:

Ik heb een Emax TinyHawk 3 gekocht en een goedkope FPV monitor. Ik heb een paar problemen:

1. De Tinyhawk lijkt een beetje naar een kant te vliegen. Ik heb in betaflight de accelerometer al gekalibreerd, dan is het weer even opgelost maar het probleem keert weer terug.

2. De FPV monitor die ik heb gekocht heeft het welgeteld 1 dag uitgehouden. Als ik het schermpje aanzet heb ik één seconde beeld en daarna gaat hij op zwart. Dat wordt dus een garantiegevalletje..

3. Zonder de monitor lijkt de drone niks te doen? Als ik zonder monitor de drone armed (met throttle helemaal omlaag) dan doet ie niks.

Edit: De monitor werkt nu wel weer. Ik ga toch wat eerder dan gepland naar een FPV bril kijken.. Ik had gehoopt het wel even uit te kunnen houden met de monitor, om dan later een FPV bril te kopen.
Probeer eerst eens wat met de drone zonder scherm te vliegen. Dus gewoon kijken naar de drone zelf. In autolevel mode met de drone met de achterkant naar je toe. Kan je wat gevoel met t gas enzo krijgen.

Ik vond de eerste kerel met scherm vliegen vrij heftig en ik had toen al veel los gevlogen.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Makrolon schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:20:
[...]

Probeer eerst eens wat met de drone zonder scherm te vliegen. Dus gewoon kijken naar de drone zelf. In autolevel mode met de drone met de achterkant naar je toe. Kan je wat gevoel met t gas enzo krijgen.

Ik vond de eerste kerel met scherm vliegen vrij heftig en ik had toen al veel los gevlogen.
Dat doe ik ook :)

Ik gebruikte het scherm meer voor de batterijindicator, niet om mee te vliegen.

• Makrolon
_Eend_ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:57:
[...]

Dat doe ik ook :)

Ik gebruikte het scherm meer voor de batterijindicator, niet om mee te vliegen.
Ahh oke, top! Succes. :)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Thanks!

Het is wel 'even' wennen 😅 maar ik boek vooruitgang :)

• Makrolon
_Eend_ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:57:
[...]

Thanks!

Het is wel 'even' wennen 😅 maar ik boek vooruitgang :)
Haha ja ik weet het. Je moet veel dingen tegelijk doen.. maar als je het eenmaal onder de knie hebt is t echt vet!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Makrolon schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:01:
[...]

Haha ja ik weet het. Je moet veel dingen tegelijk doen.. maar als je het eenmaal onder de knie hebt is t echt vet!
Ja, ik moet de slechte gewoontes van de Mini 2 afleren. Als een gorilla aan de sticks zitten werkt niet, ik heb al meerdere keren bij de bovenburen aangeklopt (bonk tegen het plafond :P). Voor zo'n klein ding zit er best wel veel power in.

Een fotootje van mijn huidige dronefamilie :)

De props van de Mini 2 zien er wat ruig uit, ik ben er laatst (te) dicht langs een struik mee gevlogen waardoor hij op zijn kop op de grond belandde waardoor hij ineens een grasmaaier werd. Ik moet de props nog vervangen.

Maar ik zit al voorzichtig te kijken naar een opvolger van de Tinyhawk :+

Maar dat is nog ver in de toekomst. Voorlopig heb ik nog mijn handen vol aan de tinyhawk.

[Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 07-02-2022 11:22]

• Hatsjoe
@_Eend_ om je iets gerust te stellen: vliegen met een tiny whoop is veel moeilijker dan vliegen met een normale 5 inch freestyle drone. Voordeel van een tiny whoop is dat je het lekker binnen kan doen. Wanneer je eenmaal redelijk kan vliegen met een tiny whoop kan je met een full size drone goed vliegen (ik heb het hier wel over "acro" mode vliegen, horizon/angle mode kan je het beste zo snel mogelijk afleren).

[Voor 15% gewijzigd door Hatsjoe op 07-02-2022 12:35]

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Hatsjoe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:35:
@_Eend_ om je iets gerust te stellen: vliegen met een tiny whoop is veel moeilijker dan vliegen met een normale 5 inch freestyle drone. Voordeel van een tiny whoop is dat je het lekker binnen kan doen. Wanneer je eenmaal redelijk kan vliegen met een tiny whoop kan je met een full size drone goed vliegen (ik heb het hier wel over "acro" mode vliegen, horizon/angle mode kan je het beste zo snel mogelijk afleren).
Ik had al zoiets gelezen/gehoord, maar goed om dat bevestigd te zien :) Had alleen niet verwacht dat het zoveel moeilijker zou zijn. In Liftoff kon ik na een paar vluchten met mijn tx16s al redelijk vliegen zonder te crashen

Ik vlieg nu nog in anglemode, maar ik denk dat ik binnenkort wel overstap op acro mode inderdaad. Morgen komen als het goed is mijn extra accu's binnen, dan heb ik ook wat meer tijd om te vliegen, mijn huidige laden>vliegen>afkoelen cyclus zorgt er voor dat ik maar 1 of 2 vluchtjes per uur kan doen ;(

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
_Eend_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:19:
[...]

De props van de Mini 2 zien er wat ruig uit, ik ben er laatst (te) dicht langs een struik mee gevlogen waardoor hij op zijn kop op de grond belandde waardoor hij ineens een grasmaaier werd. Ik moet de props nog vervangen.
Op wintersport nog mazzel gehad. Vloog hem te dicht langs een boom en jawel, tegen de takken aan.

Maar wonder boven wonder bleef die gewoon vliegen _/-\o_ Anders was het een aardige wandeling geworden (50 meter naast de piste is een aardige trek, als de sneeuw tot je heup komt :+ )

Props zijn nog prima, dus heb denk ik dikke mazzel gehad....
_Eend_ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:18:

1) Wat doet de accelerometer in beteflight wanneer je de drone op een bench hebt liggen? Is hij dan wel stabiel of draait hij dan alsnog? Als hij draait heb je een gare accelerometer . Blijft hij netjes stil hangen, dan is het een ander probleem. Vaak zijn het dan vibratie's die de accelerometer verstoren. Dat kan een gare motor zijn, een gare prob, onbalans ed.

3) lijkt mij sterk. De drone zend een signaal uit en dat word opgepakt door de video ontvanger. Dit is 1 weg en zou de drone dus niet mogen beinvloeden. Tenzij je een vaag, exotisch systeem hebt. Maar in de meeste gevallen heeft de vidoe ontvanger geen invloed op het armen van de drone.

4) Hehe... geheimpje: De meeste piloten vliegen whoops gewoon in angle mode. Whoops in acro vliegen is hardstikke moeilijk. Ik heb een aantal jaren gevlogen. Van whoops tot 5inch maar whoops in acro blijft ook na al die jaren nog steeds lastig.

Zoals @Hatsjoe terecht zegt:Grotere drones zijn vaak makkelijker te besturen dus wanneer je overstapt naar iets groters, word het enkel makkelijker

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

ChojinZ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:44:
[...]

1) Wat doet de accelerometer in beteflight wanneer je de drone op een bench hebt liggen? Is hij dan wel stabiel of draait hij dan alsnog? Als hij draait heb je een gare accelerometer . Blijft hij netjes stil hangen, dan is het een ander probleem. Vaak zijn het dan vibratie's die de accelerometer verstoren. Dat kan een gare motor zijn, een gare prob, onbalans ed.
De accelerometer blijft stabiel, het enige wat mij opviel is dat het kompas precies 180 graden gedraaid is. Als de drone met de camera fysiek naar het Noorden wijst geeft hij in Betaflight het Zuiden aan. Maar ik weet niet of dat iets uitmaakt.
3) lijkt mij sterk. De drone zend een signaal uit en dat word opgepakt door de video ontvanger. Dit is 1 weg en zou de drone dus niet mogen beinvloeden. Tenzij je een vaag, exotisch systeem hebt. Maar in de meeste gevallen heeft de vidoe ontvanger geen invloed op het armen van de drone.
Dat dacht ik al. Ik denk dat de accu gewoon leeg was :$
4) Hehe... geheimpje: De meeste piloten vliegen whoops gewoon in angle mode. Whoops in acro vliegen is hardstikke moeilijk. Ik heb een aantal jaren gevlogen. Van whoops tot 5inch maar whoops in acro blijft ook na al die jaren nog steeds lastig.

Zoals @Hatsjoe terecht zegt:Grotere drones zijn vaak makkelijker te besturen dus wanneer je overstapt naar iets groters, word het enkel makkelijker
Toch maar een 5 incher kopen dan :+ (voorlopig even niet.. Heb al even genoeg geld uitgegeven hieraan)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Update: ik merkte in mijn pauze dat motor 1 niet helemaal lekker werkte en er soms zelfs helemaal mee ophield. Ik heb net even goed gekeken naar de motor, kabel en stekker en ik zag dat de stekker net een ietsiepietsie schuin zat. Ik heb de drone aan Betaflight gehangen en de motor tests gedaan, en motor 1 haperde zichtbaar.

Stekker aangedrukt, weer dezelfde test gedaan: het werkt weer. Alleen was de accu nu leeg, ik ga straks nog even kijken of dat ook echt de oplossing was.

Update #2: Nee :/ In eerste instantie leek hij het prima te doen, maar tijdens het vliegen viel het motortje even uit. Daarna deed ie even niets meer om even later weer te draaien, maar met zichtbaar meer moeite dan de andere motortjes. Ik heb hem toen weer aan betaflight gehangen, en het motortje maakt net even iets meer herrie en veroorzaakt iets meer trillingen dan de andere drie, vooral op lagere toeren.

[Voor 30% gewijzigd door _Eend_ op 07-02-2022 21:09. Reden: update #2]

• Makrolon
_Eend_ schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:42:
Update: ik merkte in mijn pauze dat motor 1 niet helemaal lekker werkte en er soms zelfs helemaal mee ophield. Ik heb net even goed gekeken naar de motor, kabel en stekker en ik zag dat de stekker net een ietsiepietsie schuin zat. Ik heb de drone aan Betaflight gehangen en de motor tests gedaan, en motor 1 haperde zichtbaar.

Stekker aangedrukt, weer dezelfde test gedaan: het werkt weer. Alleen was de accu nu leeg, ik ga straks nog even kijken of dat ook echt de oplossing was.

Update #2: Nee :/ In eerste instantie leek hij het prima te doen, maar tijdens het vliegen viel het motortje even uit. Daarna deed ie even niets meer om even later weer te draaien, maar met zichtbaar meer moeite dan de andere motortjes. Ik heb hem toen weer aan betaflight gehangen, en het motortje maakt net even iets meer herrie en veroorzaakt iets meer trillingen dan de andere drie, vooral op lagere toeren.
Asje misschien krom door een crash ofzo? Of loopt de prop aan in t frame?

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Voor zover ik kan zien is het asje niet krom en de prop loopt ook niet aan.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Net nog even een vluchtje gedaan. Het leek allemaal wel ok te gaan totdat motor 1 uitviel :(

flop plaf! van 2 meter hoogte ;(

Ik ga maar even contact opnemen met de winkel..

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Hun reactie: probeer om de kabels van de motoren aan het bord te solderen ipv de connectors te gebruiken, anders is de ESC/AIO waarschijnlijk kapot.

Nouja, tot die conclusie was ik ook al gekomen. Ik heb net even gekeken naar het bordje, dat ga ik van het weekend maar even doen dan..

Omdat ik hem toch al open had liggen heb ik de connector even goed los gehaald en weer er in gedaan. Dat lijkt (voor nu?) ook geholpen te hebben.

[Voor 20% gewijzigd door _Eend_ op 09-02-2022 11:49]

_Eend_ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:48:
Hun reactie: probeer om de kabels van de motoren aan het bord te solderen ipv de connectors te gebruiken, anders is de ESC/AIO waarschijnlijk kapot.

Nouja, tot die conclusie was ik ook al gekomen. Ik heb net even gekeken naar het bordje, dat ga ik van het weekend maar even doen dan..

Omdat ik hem toch al open had liggen heb ik de connector even goed los gehaald en weer er in gedaan. Dat lijkt (voor nu?) ook geholpen te hebben.
Nu wil ik je niet demotiveren - FPV-en is echt een leuke hobby, maar dit soort problemen horen er bij en zal je waarschijnlijk vaker tegen komen. FPV drones maken regelmatig klappers waardoor er weer wat stuk gaat en je terug moet naar de workbench. Soms zijn onderdelen dermate beschadigd dat je ze niet meer kan gebruiken en je dus iets nieuws zal moeten kopen. Hou dus rekening mee dat reparatie's een onderdeel zijn van de hobby. Toen ik nog regelmatig vloog zat ik de helft van de tijd (zoniet langer) achter de werkbench zaken te repareren of te tweaken.

Wat je kan doen om de ESC uit te sluiten: De gare motor omwisselen met een andere motor (dus links voor is je motor gaar, die ruil je dan met de motor die rechts voor zit). Als dan ineens de goede motor gek doet, dan weet je dat het aan de ESC ligt. Verhuist het probleem mee na de motor switch, dan ligt het aan de motor.

Probeer ook een visuele controle te doen: Losse contacten/kabels zijn vaak wel te spotten met het blote oog. En anders even de motor kabels doormeten met een multimeter.

En wat soms ook voor komt: Een vervuilde motor. In de motor zitten magneten en die willen bij een crash nog weleens oud ijzer van de grond oppikken. Dit gaat vervolgens in de motor zitten met alle problemen van dien. Idem voor modder of takjes of kleine steentjes.

[Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 09-02-2022 14:15]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

ChojinZ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:12:
[...]

Nu wil ik je niet demotiveren - FPV-en is echt een leuke hobby, maar dit soort problemen horen er bij en zal je waarschijnlijk vaker tegen komen. FPV drones maken regelmatig klappers waardoor er weer wat stuk gaat en je terug moet naar de workbench. Soms zijn onderdelen dermate beschadigd dat je ze niet meer kan gebruiken en je dus iets nieuws zal moeten kopen. Hou dus rekening mee dat reparatie's een onderdeel zijn van de hobby. Toen ik nog regelmatig vloog zat ik de helft van de tijd (zoniet langer) achter de werkbench zaken te repareren of te tweaken.
Ja, ik moet qua mindset ook nog even omschakelen. Ik ben gewend dat een winkel zegt "Stuur maar op", niet "pak de soldeerbout en veel plezier". Een klein cultuurschokje zeg maar :P Maar dingen repareren vindt ik niet erg, net als troubleshooten. Als ik maar weet waar ik naar moet kijken, maar dat kun je leren.
Wat je kan doen om de ESC uit te sluiten: De gare motor omwisselen met een andere motor (dus links voor is je motor gaar, die ruil je dan met de motor die rechts voor zit). Als dan ineens de goede motor gek doet, dan weet je dat het aan de ESC ligt. Verhuist het probleem mee na de motor switch, dan ligt het aan de motor.

Probeer ook een visuele controle te doen: Losse contacten/kabels zijn vaak wel te spotten met het blote oog. En anders even de motor kabels doormeten met een multimeter.
Met een multimeter ga ik ook nog even aan de slag. De connectie van connector met het bordje lijkt zo op het oog wel in orde, de soldeerverbindingen zijn in ieder geval goed. Maar die dingen gaan er sowieso vanaf dit weekend.
En wat soms ook voor komt: Een vervuilde motor. In de motor zitten magneten en die willen bij een crash nog weleens oud ijzer van de grond oppikken. Dit gaat vervolgens in de motor zitten met alle problemen van dien. Idem voor modder of takjes of kleine steentjes.
Het zou me verbazen als er oud ijzer in zit, maar ik snap je punt. Ik heb de motortjes wel geïnspecteerd op verontreiniging, maar hij is ook een keer achter een kast terecht gekomen, dus wellicht zit er nog wat troep in. Ga ik dus ook even wat beter naar kijken.

Nu maar hopen dat bestelling van mijn accu's opschiet.. De winkel waar ik ze had bestel is niet zo vlot :( Ik heb nu maar 1 accu om mee te testen, dat is ook niet zo lekker voor de accu zelf lijkt me.

In ander nieuws: als het motortje wel meewerkt dan kan ik er al aardig mee vliegen, al zeg ik het zelf :)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb nu met de multimeter de de motorkabels doorgemeten. Dat is allemaal goed. Motortjes omgeruild en stofvrij gemaakt (note to self: stofzuigen achter de kasten :P) Nu doet het goede motortje raar op die plek. Dus ESC is kaputt.

Ik zou de motor nog direct op de PCB kunnen solderen, maar de verbindingen van die aansluiting zien er prima uit, dus ik weet niet of dat heel veel uit gaat maken. En die connectors zijn op zich wel handig, dat maakt het testen op dit kleine ding wat makkelijker. Dus die behoud ik liever..

[Voor 13% gewijzigd door _Eend_ op 12-02-2022 11:18]

Ik heb onlangs een tweedehands Spark op de kop getikt en die bevalt me erg goed :)

Plaatje (om te laten zien waar de Achterhoekse vlag zijn kleuren vandaan heeft):

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Kars schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:24:
Ik heb onlangs een tweedehands Spark op de kop getikt en die bevalt me erg goed :)

Plaatje (om te laten zien waar de Achterhoekse vlag zijn kleuren vandaan heeft):

[Afbeelding]

Ik begon met de linker drone (Ryze Tello), kocht toen de Mini 2, en toen dat begon te vervelen heb ik een Emax Tinyhawk 3 gekocht en ben van plan om over een tijdje een grotere FPV drone te kopen :P

• Makrolon
_Eend_ schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:20:
[...]

[Afbeelding]

Ik begon met de linker drone (Ryze Tello), kocht toen de Mini 2, en toen dat begon te vervelen heb ik een Emax Tinyhawk 3 gekocht en ben van plan om over een tijdje een grotere FPV drone te kopen :P
Haha herkenbaar, ik begon met een mini, en heb nu ook nog 2 5 inches en 2 whoops 😁
_Eend_ schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:20:
[...]

[Afbeelding]

Hahaha nee ik laat het hierbij ;)
Heb 5 jaar FPV gevlogen (zie elders in dit topic) en was fantastisch, maar nu echt alleen deze :)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Kars schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Hahaha nee ik laat het hierbij ;)
Heb 5 jaar FPV gevlogen (zie elders in dit topic) en was fantastisch, maar nu echt alleen deze :)
Ohja. :$

Ik ben niet zo goed in namen.
_Eend_ schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:39:
[...]

Ohja. :$

Ik ben niet zo goed in namen.
De mensen die hier wat langer zitten hadden @Kars sowieso hier niet meer terug verwacht. Maar... het bloed kruipt waar het niet gaan kan... :P

ChojinZ schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:57:
[...]

De mensen die hier wat langer zitten hadden @Kars sowieso hier niet meer terug verwacht. Maar... het bloed kruipt waar het niet gaan kan... :P
:P Klopt helemaal!

Nou vooruit, dan toch even wat meer info;
Ik had een paar jaar terug al eens een DJI Spark van een collega geleend en tijdens vakantie een paar mooie kiekjes en filmpjes mee gemaakt en dat beviel erg goed. Maar in die korte tijd niet echt heel veel mee kunnen doen.

Nu zijn mijn vrouw en ik voornemens om dit jaar een (voor ons) flinke motor-trip te gaan maken en willen we naast de foto's en GoPro-filmpjes ook de trip vanuit ander perspectief vastleggen.

Ik kende natuurlijk de Spark al, maar ook de DJI Mavic Mini en Mini 2 stonden op de short-list. Gewichtsklasse maakt me niet zoveel uit; ik heb mijn vliegbewijs en registratie moet toch. Hoewel de Mini-serie betere foto's maakt en in 4K kan filmen, toch voor de Spark gekozen.
Waarom? Omdat deze Active Track ondersteund i.c.m. sensoren voor obstacle avoidance. Mijn vrouw wil namelijk ook vliegen en die vond de extra 'bescherming' wel prettig (en ik ook ;) )

Op MP een mooie Spark Fly More combo kunnen vinden. Nagenoeg in nieuwstaat en diverse extra's erbij voor een zeer nette prijs.

Dus zo kom ik toch weer een beetje hier terecht :)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Het goede nieuws: alle problemen zijn opgelost met mijn tinyhawk 3 *O*

Het slechte nieuws: de tinyhawk is dood -O-

Ik sloot net een accu aan, er knetterde iets en ik rook magische rook ;(

Geen idee wat ik fout deed, en ik heb (nu) even geen zin om het uit te zoeken. Wordt wel een dure hobby zo :(

[Voor 46% gewijzigd door _Eend_ op 15-02-2022 18:33]

_Eend_ schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:31:
Het goede nieuws: alle problemen zijn opgelost met mijn tinyhawk 3 *O*

Het slechte nieuws: de tinyhawk is dood -O-

Ik sloot net een accu aan, er knetterde iets en ik rook magische rook ;(

Geen idee wat ik fout deed, en ik heb (nu) even geen zin om het uit te zoeken. Wordt wel een dure hobby zo :(
Das balen man! Hier zat je natuurlijk helemaal niet op te wachten... :/

Ik vermoed dat het AIO bordje eigenlijk al niet lekker was. Eerst je motor problemen, nu dit.

Sterkte en we leven met je mee... d:)b

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ja, ik was een beetje pissed toen ik dat schreef :P

Volgende week, als het geldschip weer binnen is gevaren bestel ik wel een nieuw bordje. Hopelijk is dat het enige wat kapot is gegaan..

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik kwam dit filmpje tegen: YouTube: sub250speed drone | sub250speed toka1408 3600kv t75mmx5 hqprop fette...

Dat ding gaat 219 km/u en het vliegt nog aardig ook. Alleen ja, die vorm... :+

[Voor 7% gewijzigd door _Eend_ op 19-02-2022 15:17]

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24

SG

SG surft naar info hardewaren

Nou ik heb wel eens kant en klare quadcopters gekocht.
Mij. Tinywhoop 1st walkera , anakin hero + club racer ,tinyhawk.
Maar ook zooi zelf bouwsels.
Eenmaal goede motor gevonden bestellen wij geen 4 of 6 voor quad of octo maar 5 of 10 of 4 of 6 van motor als we er al motoren in gebruik hebben.
Motoren hebben ook wel eens onderhoud nodig cleanen of lager vervangen.
Mijn broer ook. Kwa frames samen met broer hier 20+ maar mijn broer heeft ook x-class daar heeft hij geen extra motoren voor.
Mijn broer deed ook mee met garage races in NL en Belgie en daar vlieg je quad wel eens aan gort. Schoonbroer zelfs duitsland en turkeye..
Ja zijn er ook achtergekomen hoe zwak sommige frames zijn en hoe robust andere. Ook zwakke motoren problemen met kromme assen.
Tja trade of als zo licht mogelijk moet.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

_Eend_ schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:15:
Ik kwam dit filmpje tegen: YouTube: sub250speed drone | sub250speed toka1408 3600kv t75mmx5 hqprop fette...

Dat ding gaat 219 km/u en het vliegt nog aardig ook. Alleen ja, die vorm... :+
Wat nog knapper is: Quadmvr vliegt niet FPV maar gewoon LOS.... _/-\o_

Wat ik wel grappig vind;
Toen een jaar of 5 / 6 één van de filmpjes van Quadmovr redelijk viral ging, zei iedereen "filmpje is versneld!!" en "dat is nep, dat kun je noooooit bijhouden". Kijk je nu naar die filmpjes dan denk je "ja OK best vlot maar inmiddels gaat het nog veel harder :)
En dan word bijv. Le Drib ervan verdacht zijn filmpjes te vertragen omdat zijn lijnen zo smooth zijn :D

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

ChojinZ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:27:
[...]

Wat nog knapper is: Quadmvr vliegt niet FPV maar gewoon LOS.... _/-\o_
Oh, dat was me niet eens opgevallen in dat filmpje. Ik zat me meer te verbazen over hoe achterlijk snel dat ding was. En dan baalt ie een beetje omdat hij de 250 km/u niet haalde :D

Maar zo'n snelheid en dan FOV vliegen.. Je moet het maar kunnen. Ik zou met 219 km/u tegen de eerste de beste boom vliegen. :P

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik volg op Reddit ook een aantal FPV subs, daar valt het me wel op dat je met enige regelmaat filmpjes ziet van situaties die ik persoonlijk zou vermijden. Een paar voorbeelden:

Iemand is aan het vliegen op een grote parkeerplaats in Amerika en besluit om een willekeurige auto te volgen die voorbijrijdt. Dat blijkt een politieauto te zijn (:F) en de piloot krijgt (m.i. terecht) een bekeuring

Iemand die vuurwerk op zijn 5 incher heeft geplakt en daar 's avonds mee gaat vliegen.

Best bijzonder allemaal.. Maar gelukkig zijn dat niet de meest populaire posts :P

Ondertussen heb ik van mijn downtime gebruik gemaakt om EdgeTX op mijn Radiomaster TX16S te installeren. Alleen al voor het touchscreen zou ik het installeren, want die werkt gewoon, in tegenstelling tot OpenTX 2.3.14, die daarvoor op mijn TX16S stond. Verder zijn de wijzigingen vooral cosmetisch heb ik het idee, maar ik kan op dit moment niet vliegen de winkel nog geen vervangende AIO's heeft voor mijn Tinyhawk 3 ;(

Zijn er hier nog meer mensen die EdgeTX hebben geinstalleerd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hatsjoe
_Eend_ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:46:
Ik volg op Reddit ook een aantal FPV subs, daar valt het me wel op dat je met enige regelmaat filmpjes ziet van situaties die ik persoonlijk zou vermijden. Een paar voorbeelden:

Iemand is aan het vliegen op een grote parkeerplaats in Amerika en besluit om een willekeurige auto te volgen die voorbijrijdt. Dat blijkt een politieauto te zijn (:F) en de piloot krijgt (m.i. terecht) een bekeuring

Iemand die vuurwerk op zijn 5 incher heeft geplakt en daar 's avonds mee gaat vliegen.

Best bijzonder allemaal.. Maar gelukkig zijn dat niet de meest populaire posts :P
Dat soort gasten zijn een gevaar voor onze hobby. Door hen komt er extra regel- en wetgeving. Het beste wat je kan doen is negeren en waar mogelijk rapporteren/verwijderen.
Ondertussen heb ik van mijn downtime gebruik gemaakt om EdgeTX op mijn Radiomaster TX16S te installeren. Alleen al voor het touchscreen zou ik het installeren, want die werkt gewoon, in tegenstelling tot OpenTX 2.3.14, die daarvoor op mijn TX16S stond. Verder zijn de wijzigingen vooral cosmetisch heb ik het idee, maar ik kan op dit moment niet vliegen de winkel nog geen vervangende AIO's heeft voor mijn Tinyhawk 3 ;(

Zijn er hier nog meer mensen die EdgeTX hebben geinstalleerd?
Ja draai al een tijdje EdgeTX, werkt meer dan prima, hele verbetering in gebruiksgemak tegenover OpenTX, nu helemaal er fatsoenlijke text-based configuratiebestanden (yaml) zijn. Niet meer vast zitten aan die afschuwelijke OpenTX companion applicatie is heerlijk.

• TheRicolaa10
Iemand een idee waar ik kleine tie wraps kan kopen die op mijn Emax Tinyhawk 2 Freestyle zitten? Ben al bij de plaatselijke bouwmarkt geweest en heb gekeken bij Hobbyking, maar zijn of te groot of niet beschikbaar.

Heb een keer een zak uit de bak bij de praxis gehaald. Die waren ook wel lekker klein: 2,4 mm breed.

• Makrolon
TheRicolaa10 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:02:
Iemand een idee waar ik kleine tie wraps kan kopen die op mijn Emax Tinyhawk 2 Freestyle zitten? Ben al bij de plaatselijke bouwmarkt geweest en heb gekeken bij Hobbyking, maar zijn of te groot of niet beschikbaar.
Ecotools?

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

TheRicolaa10 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:02:
Hoe klein (smal, neem ik aan) wil je ze hebben?

https://droneshop.nl/kinz...2-5x200mm-100-stuks-zwart

Conrad heeft ook een heel zootje beschikbaar onder de 2 mm breedte, nog smaller dan bovenstaande dus;

https://www.conrad.nl/nl/...20mm~~~1.90%20mm~~~2%20mm

• TheRicolaa10
Steef schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:26:
[...]

Hoe klein (smal, neem ik aan) wil je ze hebben?

https://droneshop.nl/kinz...2-5x200mm-100-stuks-zwart

Conrad heeft ook een heel zootje beschikbaar onder de 2 mm breedte, nog smaller dan bovenstaande dus;

https://www.conrad.nl/nl/...20mm~~~1.90%20mm~~~2%20mm
Ik heb de kleinste die ik kon vinden in de omgeving kunnen halen bij de Gamma, dus voor nu is het opgelost. Bedankt voor de moeite in ieder geval!

Tevens nieuws vanuit EASA:
Goed nieuws voor dronevliegers in de Open categorie: luchtvaartagentschap EASA heeft bepaald dat drones zonder Cx-label een jaar langer in Open subcategorie A1 of A2 gebruikt mogen worden, afhankelijk van het gewicht van de drone. Deze beslissing vloeit voort uit het feit dat er nog geen drones met een geldig Cx-label op de markt zijn gebracht, en dat dronepiloten dus nog niet aan de nieuwe regelgeving kunnen voldoen.
https://www.dronewatch.nl...-langer-in-open-a1-of-a2/

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

De Betaflight 4.3 release laat al een tijdje op zich wachten, en de activiteit op de repo is ook opmerkelijk lager sinds de laatste RCs, lijkt het.

Misschien toch maar eens met een RC gaan vliegen om de nieuwe opties te proberen :)

https://github.com/betaflight

• C3kChennie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-02 22:00
TheRicolaa10 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Ik heb de kleinste die ik kon vinden in de omgeving kunnen halen bij de Gamma, dus voor nu is het opgelost. Bedankt voor de moeite in ieder geval!

Tevens nieuws vanuit EASA:

[...]

https://www.dronewatch.nl...-langer-in-open-a1-of-a2/
Ben benieuwd wat voor gevolgen dit gaat hebben voor de mavic 3 na deze periode.
Maar inderdaad toch goed nieuw voor ons.

Even een hele andere vraag..

nieuws: 'MediaMarktSaturn haalt DJI-drones uit schappen wegens DJI's banden m...

Wat vinden jullie er van dat de mediamarkt/Saturn concern geen dji producten meer aanbiedt?

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
C3kChennie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:18:
[...]
Wat vinden jullie er van dat de mediamarkt/Saturn concern geen dji producten meer aanbiedt?
Totaal niet interessant. Media Markt is een relatief dure winkel, en heeft vaak niet de producten (accessoires) die ik graag zou willen hebben.
In mijn ogen willen ze een statement maken maar dat statement maakt (in ieder geval vanuit mijn perspectief gezien) weinig tot geen impact.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

C3kChennie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Tsja.. Men heeft weer een leuk persberichtje de deur uit kunnen doen denk ik. MM is ook niet de winkel waar ik een drone zou kopen. De winkel is veel te duur, het spul ligt er vaak al eeuwen en voor de bordjesoplezers verkopers daar hoef je het ook niet te doen. DJI spul kun je beter ergens anders halen :P

Ik heb ook nog nergens bewijs gezien voor de beweringen dat DJI AeroScope systemen bewust saboteert. Dat zou geen goede reclame zijn voor DJI met hun dure systeem dat alleen aan overheidsdiensten wordt verkocht. Het zou kunnen dat DJI de mogelijkheid heeft om dat systeem te beperken of uit te schakelen maar zoals gezegd: daar heb ik nog geen bewijs voor gezien.

Als gewone consument is dit een ding waar je je weinig zorgen over hoeft te maken, en als je de acties van DJI niet OK vindt dan zijn er nog zat andere opties zoals Autel, Skydio, of je gaat FPV vliegen.. FPV is lastiger, maar dan heb je wel vrijwel alles zelf in de hand :)

Edit: Ik was vanmiddag nog in de Mediamarkt in Amersfoort, daar lagen nog DJI drones in de schappen. Erg consistent zijn ze dus niet met hun beleid :P

[Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 02-04-2022 14:12]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

In ander nieuws: Iemand heeft met een FPV drone een rondje gedaan in de nieuwe Tesla-fabriek in Grünheide:

Erg mooie beelden :)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Kleine FPV update: ik heb een nieuw AIO bordje gekregen, accu connector en camera van het oude bordje er af gebeunt en op de nieuwe er aan geklust (solderen kun je het bijna niet noemen :$) en natuurlijk de props precies verkeerd om geïnstalleerd.

Een leerzaam uurtje knutselen dus :P

Maar mijn Tinyhawk 3 vliegt weer *O*

En als klap op de vuurpijl: hij vliegt beter dan met het eerste bordje. Daar lijkt dus echt iets mis mee te zijn geweest..

[Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 05-04-2022 21:34]

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

_Eend_ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:33:
Kleine FPV update: ik heb een nieuw AIO bordje gekregen, accu connector en camera van het oude bordje er af gebeunt en op de nieuwe er aan geklust (solderen kun je het bijna niet noemen :$) en natuurlijk de props precies verkeerd om geïnstalleerd.

En als klap op de vuurpijl: hij vliegt beter dan met het eerste bordje. Daar lijkt dus echt iets mis mee te zijn geweest..
Ik geloof dat er ook gewoon betaflight op draait? Je zou met de configurator op je oude bordje kunnen kijken of de gyro rommel geeft :) puur ter lering en vermaak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Steef schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:39:
[...]

Ik geloof dat er ook gewoon betaflight op draait? Je zou met de configurator op je oude bordje kunnen kijken of de gyro rommel geeft :) puur ter lering en vermaak.
Jep, dat draait gewoon betaflight. :) Aan de gyro ligt het niet, eerder aan de ESC's(?), aangezien een van de motoren steeds haperde. De motortjes had ik al uitgesloten door ze om te wisselen en de evt. viezigheid er uit te halen.
_Eend_ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:33:

Tip: Het is verstandig om een coating over je FC te gooien. Crashen doe je regelmatig en het kan gebeuren dat er wat los schiet, je wat vuil (metaal) opvangt of in een plas water land. Een goede coating kan er dan voor zorgen dat je geen kortsluiting maakt en je FC langer mee gaat.

Vooral water/vocht is in Nederland een groot probleem met al die regenbuien. Water wil nog weleens blijven liggen, zeker op veldjes. En juist die kleine plasjes zijn een risico. :)

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

ChojinZ schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:13:
[...]

Tip: Het is verstandig om een coating over je FC te gooien. Crashen doe je regelmatig en het kan gebeuren dat er wat los schiet, je wat vuil (metaal) opvangt of in een plas water land. Een goede coating kan er dan voor zorgen dat je geen kortsluiting maakt en je FC langer mee gaat.

Vooral water/vocht is in Nederland een groot probleem met al die regenbuien. Water wil nog weleens blijven liggen, zeker op veldjes. En juist die kleine plasjes zijn een risico. :)
Da's een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht :)

Nog tips voor welk spul ik hiervoor kan gebruiken? Ik heb al gelezen dat een siliconen coating het beste is, maar tot nu toe heb ik nog geen winkel gevonden waar ze dit op voorraad hebben.

En ik heb een andere soldeerpunt nodig, de punt die nu op mijn TS80P soldeerbout zit is de standaard die mee wordt geleverd, met een puntje van 0,2 mm. Dat is, zoals ik ontdekte, lang niet voldoende voor de dikkere kabels van de accu. Dat was mede de oorzaak van mijn soldeergepruts.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hatsjoe
_Eend_ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:44:
[...]

Nog tips voor welk spul ik hiervoor kan gebruiken? Ik heb al gelezen dat een siliconen coating het beste is, maar tot nu toe heb ik nog geen winkel gevonden waar ze dit op voorraad hebben.

En ik heb een andere soldeerpunt nodig, de punt die nu op mijn TS80P soldeerbout zit is de standaard die mee wordt geleverd, met een puntje van 0,2 mm. Dat is, zoals ik ontdekte, lang niet voldoende voor de dikkere kabels van de accu. Dat was mede de oorzaak van mijn soldeergepruts.
MG Chemicals 422C Silicone Coating is het beste spul. Zit ook een goedje in dat oplicht onder UV licht waardoor je met een UV lampje perfect kan zien waar je nog wat coating moet smeren. Ik heb die van mij ergens zakelijk besteld. Voor consumenten zal je iets harder moeten zoeken, maar is wel te doen.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Hatsjoe schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:32:
[...]

MG Chemicals 422C Silicone Coating is het beste spul. Zit ook een goedje in dat oplicht onder UV licht waardoor je met een UV lampje perfect kan zien waar je nog wat coating moet smeren. Ik heb die van mij ergens zakelijk besteld. Voor consumenten zal je iets harder moeten zoeken, maar is wel te doen.
Die had ik al gevonden, nu nog een winkel die het aan consumenten verkoopt. Het staat wel op Amazon, maar daar is het uitverkocht :(

Acties:
  • +1Henk 'm!
_Eend_ schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:44:
[...]

Ik gebruik zelf deze:
https://nl.rs-online.com/...C2dQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Doet wat het moet doen en is niet al te duur. Flesje lijkt klein maar je doet er makkelijk een stuk of 30 FC's mee. :)

Hou er wel rekening mee dat als het op je electronica zit, en je moet wat solderen, dat het wel een zooitje word. Solderen lukt nog wel, maar de coating smelt en zal gaan verbranden/schroeien. Coating moet je dus pas aanbrengen nadat je 100% zeker weet dat je quad in orde is en alle soldeerpunten goed zijn aangebracht.

Overigens deed ik zelf niet alleen de FC. ESC, receivers, etc. gaf ik ook een coating. Maar daarna kan je er wel mee in de regen vliegen of is een crash in de sloot ook niet zo'n probleem. Kost je dan hoogstens een LiPo. :+

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Zijn er al mensen die ervaring hebben met ExpressLRS en HD Zero ?

Ik zoek eigenlijk wel iets zoals DJI fpv maar dan kleiner en eigenlijk plug en play. Maar instappen in het hele DJI eco vindt ik te prijzig.
Alleen is het wel weer gemakkelijk te monteren op een FPV rc auto.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:23
Er zijn leaks m.b.t. de waarschijnlijk binnenkort aan te kondigen DJI Mini 3. Ook wat betreft prijzen:

Https://mobile.twitter.co...tatus/1512878852254617603

Dat is ca. 720 euro voor de fly more combo, omgerekend. Maar ik verwacht dat dat hier nog wel iets hoger uit zal vallen. Een behoorlijk stuk duurder dan de Mini 2 dus! Op één van twee zit ik te azen voor mijn eerste drone. Ik hoop dat de Mini 2 dan iets in prijs zakt, want 750 euro vind ik wat duur.

• Valandil
  • Laatst online: 00:38
praliwi schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:02:
Er zijn leaks m.b.t. de waarschijnlijk binnenkort aan te kondigen DJI Mini 3. Ook wat betreft prijzen:

Dat is ca. 720 euro voor de fly more combo, omgerekend. Maar ik verwacht dat dat hier nog wel iets hoger uit zal vallen. Een behoorlijk stuk duurder dan de Mini 2 dus! Op één van twee zit ik te azen voor mijn eerste drone. Ik hoop dat de Mini 2 dan iets in prijs zakt, want 750 euro vind ik wat duur.
Ik had al zoiets verwacht en ben voor de mini2 gegaan.
Voor een beginner een prima drone lijkt mij.

Dit weekend de eerste testvlucht gemaakt. Moet nog wel even paar keer goed oefenen merk ik ;)

wijze woorden

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:23
Valandil schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:39:
[...]

Ik had al zoiets verwacht en ben voor de mini2 gegaan.
Voor een beginner een prima drone lijkt mij.

Dit weekend de eerste testvlucht gemaakt. Moet nog wel even paar keer goed oefenen merk ik ;)
Ga ik denk ik ook doen. Echter was die even geleden een 100+ euro goedkoper in de aanbieding en komt er wellicht een prijsdaling aan i.v.m. de Mini 3? Dus ik wacht nog even, heb hem toch pas begin mei nodig.

• TheRicolaa10
praliwi schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:02:

Ik verwacht dat die wat zwaarder dan 249 gram gaat zijn, dus houd hier ook rekening mee met je keuze ;)

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13

thaMini

Tool !!

Nu in het licht van de komende Mini 3, is er iemand met ervaringen met de Autel Evo Nano (+) in dit topic?

be small, act BIG

• Valandil
  • Laatst online: 00:38
praliwi schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:40:
[...]

Ga ik denk ik ook doen. Echter was die even geleden een 100+ euro goedkoper in de aanbieding en komt er wellicht een prijsdaling aan i.v.m. de Mini 3? Dus ik wacht nog even, heb hem toch pas begin mei nodig.
Ik heb hem ook dan pas nodig (hoewel "nodig" is natuurlijk relatief ;) ).
Daarvoor wil ik hem nog even goed onder de knie krijgen zodat ik niet daar sta uit te vogelen hoe het werkt en de drone dan pas onder de knie weet te krijgen.

Dus nu thuis vooral oefenen zodat ik vakantie al het e.e.a. snap en gelijk voor de mooie shots kan gaan.

wijze woorden

Pagina: 1 ... 93 ... 96 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee