ChojinZ schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:12:
[...]
Nu wil ik je niet demotiveren - FPV-en is echt een leuke hobby, maar dit soort problemen horen er bij en zal je waarschijnlijk vaker tegen komen. FPV drones maken regelmatig klappers waardoor er weer wat stuk gaat en je terug moet naar de workbench. Soms zijn onderdelen dermate beschadigd dat je ze niet meer kan gebruiken en je dus iets nieuws zal moeten kopen. Hou dus rekening mee dat reparatie's een onderdeel zijn van de hobby. Toen ik nog regelmatig vloog zat ik de helft van de tijd (zoniet langer) achter de werkbench zaken te repareren of te tweaken.
Ja, ik moet qua mindset ook nog even omschakelen. Ik ben gewend dat een winkel zegt "Stuur maar op", niet "pak de soldeerbout en veel plezier". Een klein cultuurschokje zeg maar

Maar dingen repareren vindt ik niet erg, net als troubleshooten. Als ik maar weet waar ik naar moet kijken, maar dat kun je leren.
Wat je kan doen om de ESC uit te sluiten: De gare motor omwisselen met een andere motor (dus links voor is je motor gaar, die ruil je dan met de motor die rechts voor zit). Als dan ineens de goede motor gek doet, dan weet je dat het aan de ESC ligt. Verhuist het probleem mee na de motor switch, dan ligt het aan de motor.
Probeer ook een visuele controle te doen: Losse contacten/kabels zijn vaak wel te spotten met het blote oog. En anders even de motor kabels doormeten met een multimeter.
Met een multimeter ga ik ook nog even aan de slag. De connectie van connector met het bordje lijkt zo op het oog wel in orde, de soldeerverbindingen zijn in ieder geval goed. Maar die dingen gaan er sowieso vanaf dit weekend.
En wat soms ook voor komt: Een vervuilde motor. In de motor zitten magneten en die willen bij een crash nog weleens oud ijzer van de grond oppikken. Dit gaat vervolgens in de motor zitten met alle problemen van dien. Idem voor modder of takjes of kleine steentjes.
Het zou me verbazen als er oud ijzer in zit, maar ik snap je punt. Ik heb de motortjes wel geïnspecteerd op verontreiniging, maar hij is ook een keer achter een kast terecht gekomen, dus wellicht zit er nog wat troep in. Ga ik dus ook even wat beter naar kijken.
Nu maar hopen dat bestelling van mijn accu's opschiet.. De winkel waar ik ze had bestel is niet zo vlot

Ik heb nu maar 1 accu om mee te testen, dat is ook niet zo lekker voor de accu zelf lijkt me.
In ander nieuws: als het motortje wel meewerkt dan kan ik er al aardig mee vliegen, al zeg ik het zelf