Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:55:
Als je een 2e hands DJI drone koopt, hoe activeer je die dan op je eigen account? Weet iemand dit toevallig?
Ik ga morgen een DJI FPV kopen voor een heel mooi prijsje.
Volgens mij; app installeren op je telefoon, DJI account aanmaken, drone koppelen en vliegen maar!

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34
Ik heb ooit eens begrepen dat als die DJI drone al gekoppeld is aan een bestaand account je deze niet kunt ontkoppelen of laten koppelen aan je eigen account. Volgens DJI zou dit echter niet uit moeten maken wat betreft garantie.

Vind het maar een beetje een raar verhaal als dat echt zo is. Je zou bijna denken dat ze je ontmoedigen een 2e hands DJI te kopen om te zorgen dat je een compleet nieuwe koopt... Maar dat zal toch niet? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan hem idd niet meer opnieuw koppelen aan mijn account. Maakt ook niet veel uit, ik kan wel gewoon firmware updaten.
Heb met de verkoper afgesproken dat mocht ik gebruik maken van DJI Refresh, dat dit via hem zal verlopen.
Dit duurt nog iets minder dan een jaar, hopelijk is het nooit nodig (ik klop het af!) O-)

Mijn exploitantnr. staat wel op de drone, dat maakt het mijn drone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 10:45
Hatsjoe schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:55:
Ik hoor en snap de argumenten die hierboven aangehaald worden, maar de huidige wetgeving omtrent waar je met drones mag vliegen is redelijk simpel. Je beroepen op het "ik wist het niet want niemand heeft mij dit verteld" vind ik dan ook een erg slecht argument.

Het is nu al jaren in het nieuws dat er drones vliegen op plekken waar dit niet mag (Schiphol). Dan is het aan jou als dronepiloot om te denken "Oke, op sommige plekken mag ik niet vliegen zoals Schiphol, welke plekken mag ik dan wel vliegen?". Je zal dan op onderzoek uit moeten gaan en de officiële bronnen van de overheid raadplegen. Zeggen "Ja maar de DJI app zei dat het mocht" is enorm gemakzuchtig en lui. DJI is geen overheidsinstantie die beleid bepaalt.

Mocht de DJI app geen enkele waarschuwing of notificatie geven in trend van "Raadpleeg altijd officiële bronnen/kaarten voor actuele informatie omtrent drone regelgeving" is dat inderdaad ook niet handig. Vooral aangezien de DJI drones heel erg gericht zijn op de grote onwetende massa.

Ongeveer 1 A4 met alle belangrijke informatie die iedereen die iets met drones doet moet lezen: https://www.rijksoverheid.../regels-drone-laag-risico
Simpel ? Niemand die mij kan vertellen waar de exacte grenzen liggen omdat die kaarten die online staan je helemaal niet ver kan inzoomen. Ik woon in Amsterdam en hier is in de buurt een gebied waar je dus inderdaad in een deel wel mag vliegen en in een ander deel niet. Maar niemand die het echt weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:27

_Eend_

🌻🇺🇦

x280 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:55:
[...]

Simpel ? Niemand die mij kan vertellen waar de exacte grenzen liggen omdat die kaarten die online staan je helemaal niet ver kan inzoomen. Ik woon in Amsterdam en hier is in de buurt een gebied waar je dus inderdaad in een deel wel mag vliegen en in een ander deel niet. Maar niemand die het echt weet.
Op welke kaart(en) kijk je? Want op Aeret kun je inzoomen tot huisnummer niveau:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bQKwdflR_CvluLl09OrxXKf-Nk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CxaogeWXsahydtCSA3yqIGmh.png?f=user_large

Edit: Hetzelfde gebied (ongeveer) maar dan van GoDrone.nl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRUrFIx4WGKHbz36anNOcFdGDMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AWLd1lDtwjkGLHpna0qPhngV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door _Eend_ op 14-09-2021 11:52 . Reden: GoDrone.nl plaatje toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pfffff...... met pijn in mijn hart de knoop door gehakt: Ik stop na 5 jaar met de hobby.... ;(

Ik heb ontzettend veel plezier gehad aan het vliegen maar ik heb de afgelopen jaar er niets meer mee gedaan. Te weinig tijd, de randstad is te druk om te vliegen en.... vaak ook geen zin meer....

Ontzettend veel tijd en geld in de hobby gestoken maar nu toch de beslissing genomen om er mee te stoppen.
Wel heb ik de goggles, transmitter en wat whoops gehouden omdat ik dat nog wel af en toe doe maar rest gaat allemaal weg. :D

Nu bevatten die onderdelen bij elkaar best wat waarde. Iemand een idee waar ik dat kan aanbieden? Marktplaats ga ik uiteraar doen. En ik heb ook op GoT een advertentie staan:
[A] FPV gear - diverse onderdelen

Maar weet iemand nog andere kanalen? Het is natuurlijk een niche markt dus ik vermoed het niet heel snel kwijt te zijn.
@Kars : Hoe heb jij dat toendertijd gedaan?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
ChojinZ schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:20:
[...]
Maar weet iemand nog andere kanalen? Het is natuurlijk een niche markt dus ik vermoed het niet heel snel kwijt te zijn.
@Kars : Hoe heb jij dat toendertijd gedaan?
Ik heb wel eens iets gehoord van https://fpvexchange.com/ wat wel een goede optie is om van je FPV spul af te komen. Heb er totaal geen ervaring mee, enkel via via van horen zeggen.

Jammer dat je stopt met de hobby!

Edit: heb je post ook even op onze discord gegooid met een grote groep Nederlandse FPV vliegers erop. Wellicht kan je daar iemand er blij mee maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Hatsjoe op 14-09-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hatsjoe schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:43:
[...]

Ik heb wel eens iets gehoord van https://fpvexchange.com/ wat wel een goede optie is om van je FPV spul af te komen. Heb er totaal geen ervaring mee, enkel via via van horen zeggen.

Jammer dat je stopt met de hobby!

Edit: heb je post ook even op onze discord gegooid met een grote groep Nederlandse FPV vliegers erop. Wellicht kan je daar iemand er blij mee maken.
fpvexchange kende ik nog niet. Ga ik ff naar kijken! d:)b
En ook bedankt voor het plaatsen op discord. :D

En ik heb lang getwijfeld hoor.. Ga ik hier geen spijt van krijgen? Is het een hobby die ik later wellicht weer ga oppakken? Maar ik zie het mijzelf niet meer zo snel doen. Zeker in de randstad is het te druk en als ik naar een relaxte spot wil, ben ik als snel een uur onderweg.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ChojinZ Oef, jammer om te lezen man. Maar o zo herkenbaar.
Ik heb toen alles in één keer op MP gezet voor een belachelijk scherpe prijs, omdat ik geen geleur wou. Iemand uit de buurt van R'dam heeft t toen gekocht.

Verder; in app-groepen gooien, evt via via. En spijt; mja, soms ga je dat krijgen ;)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kars schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:15:
@ChojinZ Oef, jammer om te lezen man. Maar o zo herkenbaar.
Ik heb toen alles in één keer op MP gezet voor een belachelijk scherpe prijs, omdat ik geen geleur wou. Iemand uit de buurt van R'dam heeft t toen gekocht.

Verder; in app-groepen gooien, evt via via. En spijt; mja, soms ga je dat krijgen ;)
Bedankt voor de tips! Nu had ik verwacht dat ik lang bezig zou zijn met de verkoop maar dat valt allemaal mee. Ik heb al een koper waarvan ik weet dat het daar goed terecht komt. 8)

En spijt? Ongetwijfeld.... Had ik ergens in de achterhoek of op de veluwe gewoond, zonder vrouw en kind....dan was het spul waarschijnlijk niet weg gegaan... :D

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Je was voor mij net iets te laat, omdat ik een Mini 2 heb gekocht is het leukedingenbudget leeg ;(, maar de FPV wereld is ook leuk. Zo'n vliegende camera is zeker ook leuk hoor, maar het vliegen an sich is niet zo heel spannend.

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-09 18:00
Net in het bezit gekomen van een DJI Mini 2 en wat is het mooi om met zo'n ding te vliegen! Je kan echt beelden maken van plekken waar je bijna nooit komt, heel cool!

Ik heb wel nog een aantal vragen over de regels, voordat ik de mist in ga en hoop dat jullie me kunnen helpen!

Hoe weet je of je in een N2000 mag vliegen?
Inmiddels kan ik de beheerplannen vinden, ik had ergens gelezen dat als er niks over drones staat het mag, mits je natuurlijk niet rustplekken verstoord en met verstand vliegt. Is dit ook echt zo?
Ik wil bijvoorbeeld vliegen in de Voordelta. In het beheerplan is NIKS over drones opgenomen, maar met een beetje googelen land ik op een brief waarin staat dat dit wel degelijk verboden is. Hoe kan je dit nou echt weten zonder elke keer contact op moeten te nemen met de voortouwnemer?

Laagvlieggebieden
Ik wil gaan vliegen in 1 vd laagvlieggebieden(GLV 10), maar de regels omtrent hiervan zijn amper terug te vinden. Ik vond terug(bron) dat dit gebied actief is van 0800-1700. Betekent dit dat als het gebied niet actief is, ik hier met mijn drone in A1 mag vliegen?
Daarnaast kan ik niet terugvinden waar de 30 meter hoogte zoals die op Aeret staat vandaan komt?

Bebouwing
In hoeverre mag je over bebouwing vliegen? Als ik naar Aeret/Godrone kijk zie ik bijv. geen restricties op Utrecht. Betekent dit dat je hier zonder problemen boven het stadscentrum kan vliegen?

Strand
Mag je op een rustig strand(geen mensen menigde) gewoon vliegen?(mits geen N2000 beperking)
Ik zou bijv graag een keer op een rustig zandvoort willen vliegen in de avond

Nachtvluchten
Op de website van de overheid staat dat je niet in de nacht mag vliegen. Echter wat betekent nacht? Volgens de luchtvaartwetgeving is dit 30 minuten na sunset t/m 30 min voor zonsopkomst. Zijn dit ook de tijden die hiermee bedoelt worden?

Regels algemeen
Ik heb er veel tijd ingestoken maar het vinden van regels vind ik ontzettend lastig.
Je hebt de EU regelgeving, de luchtvaartregelgeving, de natuurregelgeving, en dan ook de nationale aanvulling op de EU regelgeving, ik zie soms door het bomen het bos niet meer. Kan dit niet een stuk makkelijker gemaakt worden?

Bij voorbaat al dank!

[ Voor 16% gewijzigd door Stemis op 17-09-2021 00:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hatsjoe
Stemis schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:19:
Net in het bezit gekomen van een DJI Mini 2 en wat is het mooi om met zo'n ding te vliegen! Je kan echt beelden maken van plekken waar je bijna nooit komt, heel cool!

Ik heb wel nog een aantal vragen over de regels, voordat ik de mist in ga en hoop dat jullie me kunnen helpen!

Hoe weet je of je in een N2000 mag vliegen?
Inmiddels kan ik de beheerplannen vinden, ik had ergens gelezen dat als er niks over drones staat het mag, mits je natuurlijk niet rustplekken verstoord en met verstand vliegt. Is dit ook echt zo?
Ik wil bijvoorbeeld vliegen in de Voordelta. In het beheerplan is NIKS over drones opgenomen, maar met een beetje googelen land ik op een brief waarin staat dat dit wel degelijk verboden is. Hoe kan je dit nou echt weten zonder elke keer contact op moeten te nemen met de voortouwnemer?
Het is inderdaad soms erg vervelend om te kijken waar het nou wel en niet mag. Zolang het bij wet niet expliciet verboden is, mag het. Als je in een Natuur2000 gebied wilt vliegen kan je het beste er vanuit gaan dat het per definitie niet mag, tenzij anders aangegeven. Bij twijfel altijd even contact opnemen met de beheerder van het gebied. Zie ook: https://www.staatsbosbeheer.nl/contact/toegangsregels/drones
Laagvlieggebieden
Ik wil gaan vliegen in 1 vd laagvlieggebieden(GLV 10), maar de regels omtrent hiervan zijn amper terug te vinden. Ik vond terug(bron) dat dit gebied actief is van 0800-1700. Betekent dit dat als het gebied niet actief is, ik hier met mijn drone in A1 mag vliegen?
Daarnaast kan ik niet terugvinden waar de 30 meter hoogte zoals die op Aeret staat vandaan komt?
Als er een luchtruim is dat actief is binnen bepaalde tijden, dan gelden de restricties enkel tussen die tijden. Zolang er geen overlappende luchtruimen zijn over dat gebied mag je er dus buiten die tijden gewoon vliegen. Die 30 meter is enkel van toepassing op luchtvaartuigen die gebruik maken van het laagvlieggebied (denk aan straaljagers en helikopters die daar bijvoorbeeld oefenen).
Bebouwing
In hoeverre mag je over bebouwing vliegen? Als ik naar Aeret/Godrone kijk zie ik bijv. geen restricties op Utrecht. Betekent dit dat je hier zonder problemen boven het stadscentrum kan vliegen?
Mits je drone onder 250 gram is mag je inderdaad over de bebouwing vliegen. Je mag echter niet over "mensenmassa's" vliegen. Als ik het mij goed herinner wordt een groep van 12 personen of meer als mensenmassa gezien. Boven de stad zit je hier dus gegarandeerd bijna altijd aan. Boven een rustige woonwijk minder snel. Houd echter wel rekening mee met het feit dat heel veel mensen het bloedirritant vinden als er een drone boven hun huis of wijk vliegt, ook al mag het wettelijk gezien wel. Probeer dit dus te voorkomen om te zorgen dat we straks niet nog strengere wetten hebben.
Strand
Mag je op een rustig strand(geen mensen menigde) gewoon vliegen?(mits geen N2000 beperking)
Ik zou bijv graag een keer op een rustig zandvoort willen vliegen in de avond
Mits niet expliciet verboden mag dit gewoon. Als het desbetreffende strand geen Natuur2000 gebied is en er ook geen mensenmassa's (zoals hierboven beschreven) zijn, kan dit gewoon.
Nachtvluchten
Op de website van de overheid staat dat je niet in de nacht mag vliegen. Echter wat betekent nacht? Volgens de geluidshinder wet is nacht 23:00-07.00. Betekent dit niet tussen deze tijden, of wordt hier een andere definitie van nacht mee bedoelt? In de luchtvaartwet wordt bijvoorbeeld voor VFR naar de zonsopkomst tijden gekeken.
Als ik het mij goed herinner mag je enkel vliegen tussen een half uur na zonsopkomst en tot maximaal een halfuur voor zonsondergang. Kijkende naar vandaag (17 september) komt de zon om 7:17 op en gaat ie om 19:50 onder. Dat betekent dat je tussen 7:47 en 19:20 mag vliegen.
Regels algemeen
Ik heb er veel tijd ingestoken maar het vinden van regels vind ik ontzettend lastig.
Je hebt de EU regelgeving, de luchtvaartregelgeving, de natuurregelgeving, en dan ook de nationale aanvulling op de EU regelgeving, ik zie soms door het bomen het bos niet meer. Kan dit niet een stuk makkelijker gemaakt worden?

Bij voorbaat al dank!
Ik ben het helemaal met je eens dat het inderdaad veel makkelijker zou kunnen. In principe heeft Nederland 1 op 1 de Europese regelgeving van de EASA overgenomen wat betreft drones zonder hier bovenop nog extra regels toe te passen. Je mag overal vliegen zolang dit niet expliciet verboden is bij wet. Zelfs boven privéterrein. Je bent namelijk niet eigenaar van het luchtruim boven je eigen grond. Let wel op: wanneer je drone crasht kan je wel degelijk wetten overtreden aangezien je je dan op privéterrein begeeft.

Zo kunnen gebieden drones verboden hebben en kunnen ze jou wegsturen wanneer jij een drone bestuurt vanaf hun terrein. Wanneer jij echter de drone bestuurt van buiten hun terrein kunnen ze je in principe niks maken. Je bent dan wel de lul als je chrasht.

Zoals met alles, goed je gezonde verstand gebruiken. Wanneer iemand vraagt wat je doet kan je beter op een enthousiaste manier uitleg geven in plaats van "dit mag van de wet" of iets dergelijks. De wet kan dan wel aan je kant staan, maar als je mensen tot last bent is het beter om te stoppen met vliegen en elders verder te gaan.

Een mooi beknopt overzicht van de belangrijkste regels kan je hier vinden: https://www.dronewatch.nl...e-op-1-juli-2020-terecht/

Ondanks dat het niet verplicht is voor drones onder de 250 gram kan ik je aanraden wel je A1/A3 papieren te halen. In de lesstof voor dit certificaat leer je de belangrijkste aspecten van het dronevliegen. Zowel de wetten en regels, als het natuurkundige stuk en de basisprincipes van het vliegen en het weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stemis
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-09 18:00
@Hatsjoe Wat een ontzettend uitgebreidde reactie, helemaal super, bedankt!
Hatsjoe schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 00:38:
Ondanks dat het niet verplicht is voor drones onder de 250 gram kan ik je aanraden wel je A1/A3 papieren te halen.
Ik heb toevallig net mijn A1/A3 bewijs via de gratis eurocontrol e-course gehaald, wel handige info idd!
Als ik het mij goed herinner mag je enkel vliegen tussen een half uur na zonsopkomst en tot maximaal een halfuur voor zonsondergang
Je hebt helemaal gelijk, ik kwam het ook tegen in de e-course.
EDIT: Het is net andersom. Een half uur voor zonsopkomst t/m een half na zonsondergang mag je vliegen

Betreft vliegen boven bebouwing, het is inderdaad een mooi recht dat dat mag. Helemaal mee eens. Laten we het zo houden en er geen misbruik van maken idd!

[ Voor 11% gewijzigd door Stemis op 17-09-2021 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Over laagvliegroutes: Die hebben openingstijden die soms uitgebreid kunnen worden. Dan vliegen ze voor/na kantooruren of in het weekend. Ik heb jaren onder zo'n route gewoond en daar kwam wel een of twee keer per jaar in het weekend nog zo'n apparaat van de luchtmacht voorbij. En niet alleen maar helikopters of straaljagers. Op de KDC-10 na (het grootste vliegtuig) heb ik denk ik alles wel voorbij zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Erulezz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:02:
[...]

Ik merkte bij de Mini 2 dat de resolutie van de .jpg bestanden in Sphere modus inderdaad wat lager zijn dan de Mavic Air 2… ondanks ze beiden 12MP losse foto’s maken. De .dng (raw) bestanden zijn wel van hogere resolutie. Panorama’s van de Mini 2 komen bij mij uit op ongeveer 45MP.

Vind het wel leuk om ze te maken dus je kunt mij altijd wat beelden sturen :)
Om nog even terug te komen op mijn comments over RAW in Panorama/Sphere modus: dat moet je dus gewoon aanzetten in de settings. Beetje stom dat de RAW setting niet globaal wordt overgenomen maar dat je het dus per mode moet aanzetten. Het zal vast logisch zijn, maar ik zie de logica niet zo.

Maar nu heb ik wel gewoon sphere shots in RAW formaat *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-09 08:34

Solid Seal

3D Printer N00b

Ben ook aan het kijken voor een vervanging voor mijn huidige drone.

Heb nu de el cheapo Visuo Battleshark maar die raakt na 130m+ in paniek en gaat gewoon een richting uit.
Is ook erg gevoelig voor wind.

Dus ik neig(nijg?) naar de wel bekende DJI mini 2 maar heb ook begrepen dat 'binnenkort' de mavic 3 (mini 3 ook ? ) wordt aangekondigd. Ergens eind deze maand/november iemand meer info ?

Ik woon in Spijkenisse (omgeving Rotterdam) zijn er hier die wat leuke plekjes weten rond dit gebied waar je best mag vliegen?

Voor de gein ga ik wel proberen de A1-A3 certificaat te halen.

Vallen helikopters en vliegtuigen ook onder deze Drone-wetten ?

[ Voor 5% gewijzigd door Solid Seal op 19-09-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Solid Seal schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:01:

Heb nu de el cheapo Visuo Battleshark maar die raakt na 130m+ in paniek en gaat gewoon een richting uit.

Dus ik neig(nijg?) naar de wel bekende DJI mini 2 maar heb ook begrepen dat 'binnenkort' de mavic 3 (mini 3 ook ? ) wordt aangekondigd. Ergens eind deze maand/november iemand meer info ?

Ik woon in Spijkenisse (omgeving Rotterdam) zijn er hier die wat leuke plekjes weten rond dit gebied waar je best mag vliegen?

Ook modelvliegtuigen en helikopters vallen onder de zgn drone regels.
Wel hebben sommige modelvliegvelden hebben een uitzondering dat er wel gevlogen mag worden ondanks ze in rood gebied liggen, bv Spaarnwoude wat onder Schiphol regels valt net zoals modelvliegveld Heemskerk wat onder zweefvliegveld Heemskerk valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ChojinZ schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:20:
Wel heb ik de goggles, transmitter en wat whoops gehouden omdat ik dat nog wel af en toe doe maar rest gaat allemaal weg. :D
Dit is niet stoppen, dit is opruimen :+ Dus leuk dat je nog ff blijft :P

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Solid Seal schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:01:

Je neigt dus naar de Mini 2 ;)

Het is een beetje koffiedik kijken nu, voor zover ik weet is er nog niets officieel bekend gemaakt over de Mavic en Mini 3. Als de specs van de Mini 2 voor jou voldoende zijn kun je die net zo goed kopen, je kunt wel even wachten totdat de Mini 2 in prijs wordt verlaagd als de 3 ook echt komt, als je zo lang kunt wachten :P

Vliegen mag gewoon in de Hoekse Waard (wel uitkijken voor elektriciteitsmasten ;) ) tot een hoogte van 30 meter ivm. het laagvlieggebied van de KLu. In het weekend en 's avonds mag je daar wel gewoon tot 120 m. hoogte komen.

Maar zoals ik al eens eerder heb gepost: als je daar gaat vliegen wel even checken of ze niet de openingstijden van dat gebied hebben opgerekt. Dat doen ze wel eens ivm. oefeningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker kunnen vliegen afgelopen weekend

[YouTube: DJI FPV - Free as a bird]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@Verwijderd Mooie beelden! :)

Waar is dit eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is in Zeeland, ergens aan de Westerschelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik zit ook nog te denken aan een FPV drone, ik heb al een FPV sim gekocht, nu nog een remote en dan kan ik echt goed oefenen. Ik doe het nu nog met een Xbox 360 controller, wat niet ideaal is..

Maar ik zit ook met een vraag: Met zo'n FPV bril mag je alleen vliegen met een spotter, vliegen jullie dan 'illegaal' met zo'n bril als je alleen bent, of gebruik je een FPV monitor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sensei_D schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:09:
[...]
Dit is niet stoppen, dit is opruimen :+ Dus leuk dat je nog ff blijft :P
:D

Ik kan niet in 1 keer afstand doen van alles. Dus houd ik wat achter... Kans bestaat dat ik het later weer oppak. Maar ik vermoed dat er over een half jaar weer een advertentie word geplaatst. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

_Eend_ schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:34:
[...]

Je neigt dus naar de Mini 2 ;)

Het is een beetje koffiedik kijken nu, voor zover ik weet is er nog niets officieel bekend gemaakt over de Mavic en Mini 3. Als de specs van de Mini 2 voor jou voldoende zijn kun je die net zo goed kopen, je kunt wel even wachten totdat de Mini 2 in prijs wordt verlaagd als de 3 ook echt komt, als je zo lang kunt wachten :P

Vliegen mag gewoon in de Hoekse Waard (wel uitkijken voor elektriciteitsmasten ;) ) tot een hoogte van 30 meter ivm. het laagvlieggebied van de KLu. In het weekend en 's avonds mag je daar wel gewoon tot 120 m. hoogte komen.

Maar zoals ik al eens eerder heb gepost: als je daar gaat vliegen wel even checken of ze niet de openingstijden van dat gebied hebben opgerekt. Dat doen ze wel eens ivm. oefeningen.
Ja ik denk ook dat de Mini 3 als enige 'upgrade' de obstackle avoidance + active tracking heeft en een betere camera.. dus ik denk dat de Mini 2 gewoon goed is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:04
_Eend_ schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:21:
Ik zit ook nog te denken aan een FPV drone, ik heb al een FPV sim gekocht, nu nog een remote en dan kan ik echt goed oefenen. Ik doe het nu nog met een Xbox 360 controller, wat niet ideaal is..

Maar ik zit ook met een vraag: Met zo'n FPV bril mag je alleen vliegen met een spotter, vliegen jullie dan 'illegaal' met zo'n bril als je alleen bent, of gebruik je een FPV monitor?
Gewoon met bril sinds ik er een heb. Wel altijd op plekken waarvan ik weet dat er niemand komt..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Solid Seal schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:14:
[...]

Ja ik denk ook dat de Mini 3 als enige 'upgrade' de obstackle avoidance + active tracking heeft en een betere camera.. dus ik denk dat de Mini 2 gewoon goed is :)
:Y

Het gebrek aan Active Tracking heb ik nog niet zo heel erg gemist. Sowieso hebben QuickShots een soort van tracking die goed werkt op stationaire en redelijk werkt op (langzaam) bewegende doelen. Waarschijnlijk zal er wel een betere camera in de Mini 3 zitten, maar mis ik dat nu? Mwah..

De enige hoop op active track op de Mini 2 zouden apps als Litchi, Maven of DroneDeploy zijn, maar DJI heeft nog steeds geen SDK uitgegeven voor de Mini 2. En het ziet er imo niet naar uit dat ze dat ook gaan doen, want dan heb je features die je op duurdere DJI's ook hebt, zoals AT. :/

[ Voor 2% gewijzigd door _Eend_ op 21-09-2021 18:01 . Reden: Zin even afgemaakt ]

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

_Eend_ schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:12:
[...]

:Y

Het gebrek aan Active Tracking heb ik nog niet zo heel erg gemist. Sowieso hebben QuickShots een soort van tracking die goed werkt op stationaire en redelijk werkt op (langzaam) bewegende doelen. Waarschijnlijk zal er wel een betere camera in de Mini 3 zitten, maar mis ik dat nu? Mwah..

De enige hoop op active track op de Mini 2 zouden apps als Litchi, Maven of DroneDeploy zijn, maar DJI heeft nog steeds geen SDK uitgegeven voor de Mini 2. En het ziet er imo niet naar uit dat ze dat ook gaan doen, want dan heb je features die je op duurdere DJI's ook hebt, zoals AT. :/
Ik heb beelden gezien van de mini 2 die idd super strak zijn en ik ga dan zeer waarschijnlijk ook gewoon voor de mini 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Solid Seal schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:24:
[...]

Ik heb beelden gezien van de mini 2 die idd super strak zijn en ik ga dan zeer waarschijnlijk ook gewoon voor de mini 2.
Ik dacht, ik post wat random foto's die ik nog niet heb bewerkt :)

Top tip: koop een landing pad, je kunt ze hier in NL kopen voor 15-25 euro, of voor een paar euro bij Ome Ali. Dat land een stuk fijner dan in het gras. Je kunt ook een 'landingsgestel' kopen ipv zo'n pad maar dat voegt weer een paar gram aan je drone toe en dat telt mee met het totale gewicht. Zit je ineens boven de 250 gram. Ik heb zoals je kunt zien in de laatste foto een pad gekocht. Super simpel: je haalt hem uit het tasje, gooit hem weg en *plop* het ding vouwt zichzelf uit :D

Opvouwen is wat lastiger, maar als je het trucje door hebt stelt het ook niks voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jY50vVzhcQBi9lugZoF690WDSAU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OwysphDnF54CDuwD1V41LN8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s474rdSBWw5gWHtC5bV5nFwGVvI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmf6lkLLVbWXqlXFoH8pNUy8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRkuSWiMAJj4DwHiDQ6EeeN03wc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mw97yLuWGHBKtSaL2tNiozXs.jpg?f=fotoalbum_tile

Verwijderd

_Eend_ schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:45:
[...]
Top tip: koop een landing pad
Bespaartip: Je kunt de mini 2 heel makkelijk vanuit de hand laten opstijgen, en ook met de hand uit de lucht pakken.
Handig voor als er alleen lang gras in de buurt is.
Als je met de auto bent kun je de drone ook vanaf je autodak laten vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit bedoel ik dus.
Ik vlieg hier boven Natura 2000 gebied.
Is dit legaal of niet?
En zo niet, wie verstoort er dan meer dit gebied: mijn drone of dit motorbootje?

[YouTube: Chasing speedboat]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:21
Verwijderd schreef op zondag 26 september 2021 @ 08:05:
Is dit legaal of niet?
En zo niet, wie verstoort er dan meer dit gebied: mijn drone of dit motorbootje?
Is idd regelmatig een stompzinnige discussie. Voor zover ik weet is de Westerschelde ook N2000. Is godsgeklaagt de scheepssnelweg naar Antwerpen. En ligt vol rotzooit door 3M.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op zondag 26 september 2021 @ 08:05:
Dit bedoel ik dus.
Ik vlieg hier boven Natura 2000 gebied.
Is dit legaal of niet?

[YouTube: Chasing speedboat]
Ligt er aan welk gebied :P

Hier in mijn omgeving (Prov. Utrecht) ben ik nog geen N2k gebied tegen gekomen waar het wel mag. Maar je mag er (binnen bepaalde grenzen) wel met je speedboot varen. Dat is best wel een beetje krom. Kom dan met regels waar je als drone vlieger aan moet voldoen. Dat heb ik liever dan een algeheel verbod op drones.

Ik heb de afgelopen dagen het eea. uitgezocht waar je wel en niet mag vliegen. Een paar voorbeelden:

Bijvoorbeeld in de gebieden van het Gooisch Natuurreservaat mag het niet:
Mag ik gebruik maken van drones of ander motorisch aangedreven speelgoed / hobby-apparatuur?

Het gebruik van motorisch aangedreven speelgoed of hobby-apparatuur (helikopters, drones, afstandsbesturbare voertuigen, vliegtuigjes e.d.), evenals vliegeren, is in onze natuurgebieden niet toegestaan. Dit zorgt voor te veel verstoring voor dieren en bezoekers.
Vliegeren mag daar dus al niet eens.. :/

Natuurmonumenten wil het ook niet:
Natuurmonumenten wil geen drones in haar natuurgebieden om verstoring van dieren, planten en andere recreanten te voorkomen.
Maar voor de Waddenzee bestaat een heuse gedragscode (pdf) voor drones en daar mag je dus (blijkbaar?) wel vliegen. Kun je gelijk oefenen met het in de hand opstijgen en landen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

_Eend_ schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:45:
[...]

Ik dacht, ik post wat random foto's die ik nog niet heb bewerkt :)

Top tip: koop een landing pad, je kunt ze hier in NL kopen voor 15-25 euro, of voor een paar euro bij Ome Ali. Dat land een stuk fijner dan in het gras. Je kunt ook een 'landingsgestel' kopen ipv zo'n pad maar dat voegt weer een paar gram aan je drone toe en dat telt mee met het totale gewicht. Zit je ineens boven de 250 gram. Ik heb zoals je kunt zien in de laatste foto een pad gekocht. Super simpel: je haalt hem uit het tasje, gooit hem weg en *plop* het ding vouwt zichzelf uit :D

Opvouwen is wat lastiger, maar als je het trucje door hebt stelt het ook niks voor.

foto's
Ja als ik zo een drone aanschaf wil ik het wel gelijk goed doen .
Landing-pad en van die ND filters (gebruiken jullie die of zijn ze overated ?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Solid Seal schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:10:
[...]

Ja als ik zo een drone aanschaf wil ik het wel gelijk goed doen .
Landing-pad en van die ND filters (gebruiken jullie die of zijn ze overated ?)
Het verschil zie je wel als je zo'n filter er op zet, maar je hebt het niet direct nodig.
Ik zou ze gewoon bij Ome Ali bestellen, 9 v/d 10 keer krijg je toch rebranded spul van Aliexpress maar waar je wel 3x zoveel voor betaald. En omdat je het niet direct nodig hebt maakt het ook niet uit als het 6 weken onderweg is op een of ander containerschip.

DIe landing pad kost bij Ali gewoon 3 euro ofzo: https://nl.aliexpress.com...xt=DJI+MIni+2+landing+pad

En dan heb je deze grapjas op Bol.com: https://www.bol.com/nl/nl...m8NLqw.2_9.15.ProductPage 7(8)7

Voor 5 cent minder koop je een strandtent, wat van hetzelfde spul is gemaakt. Nylon (oid) en metalen ringen.

Filters zijn ook niet zo heel duur bij Ali https://nl.aliexpress.com...rchText=DJI+Mini+2+filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

_Eend_ schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:37:
[...]

Het verschil zie je wel als je zo'n filter er op zet, maar je hebt het niet direct nodig.
Ik zou ze gewoon bij Ome Ali bestellen, 9 v/d 10 keer krijg je toch rebranded spul van Aliexpress maar waar je wel 3x zoveel voor betaald. En omdat je het niet direct nodig hebt maakt het ook niet uit als het 6 weken onderweg is op een of ander containerschip.

DIe landing pad kost bij Ali gewoon 3 euro ofzo: https://nl.aliexpress.com...xt=DJI+MIni+2+landing+pad

En dan heb je deze grapjas op Bol.com: https://www.bol.com/nl/nl...m8NLqw.2_9.15.ProductPage 7(8)7

Voor 5 cent minder koop je een strandtent, wat van hetzelfde spul is gemaakt. Nylon (oid) en metalen ringen.

Filters zijn ook niet zo heel duur bij Ali https://nl.aliexpress.com...rchText=DJI+Mini+2+filter
Ja zo een landing pad ga ik idd geen 25 euro voor neerleggen .. desnoods maak ik m zelf :D
Die filters doen neem ik aan allemaal hetzelfde. Ik zie er een hoop met freewell maar die zijn knap aan de prijs. dus ik haal inderdaad de goedkopere en dan kan ik altijd een keer een losse freewell kopen om te vergelijken.

Ik haal de drone bij coolblue icm met een U3 128gb SD voor 579 (mini 2 FMC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Leuk die filters, maar ik vraag me af wat ze doen met de werking van de gimball?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
maartend schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:06:
Leuk die filters, maar ik vraag me af wat ze doen met de werking van de gimball?
Niets, ik gebruik al jaren filters voor mijn Mavic Pro. Geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Hulliee schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:20:
[...]

Niets, ik gebruik al jaren filters voor mijn Mavic Pro. Geen probleem
Op mijn Mini 2 merk ik ook geen verschil, ook andere mensen hebben geen problemen. Het enige probleem wat zich voordoet is als je het filter niet goed plaatst. Dan krijg je inderdaad problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even en dan ga ik toch ook eens manual mode proberen.

[YouTube: Playground]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels volop aan het vliegen in manual mode.
Maar voornamelijk oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

[YouTube: Practice diving]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 01:13
Niet eerder gezien dat hier ook een drone topic is :x

Paar van mijn recente video's

Vorig weekend geschoten in Zeeland en Noord-Brabant.

En paar weken terug in Scheveningen

Mijn fotografie en videografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 20:14

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

k7of9 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 01:21:
Niet eerder gezien dat hier ook een drone topic is :x

Paar van mijn recente video's

Vorig weekend geschoten in Zeeland en Noord-Brabant.
[YouTube: Earth, Wind & Water - Drone 4K]

En paar weken terug in Scheveningen
[YouTube: The Pier, Scheveningen by drone 4K]
Gave beelden :) Welke DJI-drone is hiervoor gebruikt?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
In Antwerpen hebben ze ondertussen anti-drone "SkyWall" gun gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKp6RLglHpvzDwnL_VT7pDxeWpk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AKfbwK9ns2P9auegr9CIh2gW.jpg?f=user_large

PS: Hebben jullie ervaring met VR-headset + drone?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k7of9
SnoeiKoei schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:58:
[...]

Gave beelden :) Welke DJI-drone is hiervoor gebruikt?
Thanks 🙏 Dit is met een DJI Mini 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LadyVodka schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:42:
VR-headset? Je bedoeld niet gewoon een FPV-bril?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:18:
[...]

VR-headset? Je bedoeld niet gewoon een FPV-bril?
Nee.
Je kunt gwn VR-headset bril aansluiten maar "the latency" zorgt voor voor moeilijke fly controls.

[ Voor 9% gewijzigd door LadyVodka op 26-10-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LadyVodka schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:36:
[...]

Nee.
Je kunt gwn VR-headset bril aansluiten maar "the latency" zorgt voor voor moeilijke fly controls.
Nee geen ervaring mee, ik heb alleen een echte fpv bril.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

LadyVodka schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:42:
In Antwerpen hebben ze ondertussen anti-drone "SkyWall" gun gekocht.
[Afbeelding]

Ik zat me al af te vragen waarom het zo'n groot ding was met een aardappelkanon-look.

Want het is gewoon een aardappelkanon :+ Behalve dan dat het geen aardappel maar een netje met parachute afschiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Niet online
_Eend_ schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:22:
[...]

Ik zat me al af te vragen waarom het zo'n groot ding was met een aardappelkanon-look.

Want het is gewoon een aardappelkanon :+ Behalve dan dat het geen aardappel maar een netje met parachute afschiet.
Yeep, 'the potato bazooka' heeft range van 100m. Not worth the taxpayers money.
maar Skynet Anti-Drone Rifle heeft range van +/-2km. #murica

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LadyVodka schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:36:
[...]

Nee.
Ik heb ooit wat testjes gedaan met de HTC Vive en wat sims. Dat was geen succes. De resolutie is weliswaar hoger maar de FOV is ook veel groter. Daardoor merk je niets van de hoger resolutie en ziet het er veel slechter uit dan in FPV goggles.
Latency was echter niet zo'n probleem. Althans... ik merkte er niet heel veel van.

Daarnaast was het gewicht geen pretje. Vind FPV goggles veel lekkerder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 02:37
Heeft iemand ervaring met het doen van een A2 opleiding bij Droneclass na het volgen van de gratis A1/A3 opleiding in bijvoorbeeld luxemburg. De site suggereerde dat je gelijk toegang kreeg tot de online leeromgeving maar nu blijkt dat ze eerst het Luxemburgse certificaat willen controleren voordat ik toegang krijg. Dat dat voor het examen moet snap ik maar voor de studie zelf vind ik dat een beetje onzin, ik had juist gepland om er morgen mee aan de slag te gaan. Iemand die een opleider weet waar dit klantvriendelijker gaat? Dan annuleer ik deze gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:09
Aanstaande vrijdag wordt de Mavic 3 door DJI gepresenteerd. Uiteraard is deze drone niet te vergelijken met de Mini 2 en valt deze in categorie A2, maar misschien toch interessant om 'het nieuws' vrijdag te volgen.

Ik ga deze drone i.i.g. aanschaffen :).

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:03
Het is bijna zover *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xddlUfwJYfJSBNqoLibI8XEA1Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxN0kZi0XRcQeSXMK3GuNTcS.jpg?f=fotoalbum_large

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Captain Drone heeft er gisteren een filmpje over geplaatst: YouTube: DJI Mavic 3 & Mavic 3 Cine - Are You Ready For This?

Geen beelden/foto's helaas, omdat hij in het verleden DJI ooit eens boos heeft gemaakt door dit filmpje te plaatsen: YouTube: The DJI History Story - Are DJI Drones really the BEST drones? en daardoor krijgt hij (volgens hemzelf) geen DJI review units.

Mooie verbeteringen, maar best wel aan de prijs..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedingWilly
De DJI Mavic 3 is aangekondigd! 8)

Highlight:
  • De drone weegt toch minder dan 900 gram (895 gram) waardoor die in A1 valt! (t/m 30 dec 2022)
en de :X 8)7 |:( :
  • Geen EU C1 label (wisten we eigenlijk al)
  • De prijs voor de FMC -> €2799 euro! :'(
Toch maar bestellen zo... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Wat een geld :X

Maar de camera setup ziet er wel erg goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 20:14

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Geen C1-label begint voor dit soort dure apparatuur langzaamaan toch wel echt een flink minpunt te worden lijkt me.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:14
Productpagina Mavic 3

Mooi spul wel, jammer dat de prijs ook flink omhoog is gegaan. Zit hier ook een Cx label op?

[ Voor 20% gewijzigd door TheRicolaa10 op 05-11-2021 08:26 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:08
Rotor Riot heeft een review van de nieuwe DJI Mavic 3: YouTube: The Mavic 3 - DJI's Newest Flagship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
SpeedingWilly schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:47:
De DJI Mavic 3 is aangekondigd! 8)

Highlight:
  • De drone weegt toch minder dan 900 gram (895 gram) waardoor die in A1 valt! (t/m 30 dec 2022)
en de :X 8)7 |:( :
  • Geen EU C1 label (wisten we eigenlijk al)
  • De prijs voor de FMC -> €2799 euro! :'(
Toch maar bestellen zo... :+
Voor één jaar A1 vind ik dit toch best prijzig. Zeker omdat een deel van de features dus enkel in de Cine-versie lijkt te zitten, die 4800 euro kost (wel met remote en FMC maar toch).

De specs zijn wel indrukwekkend. 4K120 (maar waarom standaard als slow-motion afspelen :N ), 24mm lens en 162mm lens (6,75x zoom)

Ben wel benieuwd hoe die omgaat met bomen en dergelijke met de nieuwe Return to Home O-)

Mooi apparaat. Mij wat te gek. Met C1 label al, maar zonder al helemaal O-) Das wel heel duidelijk Planned Obsolescence.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Reacties hierboven deel ik zéér zeker. Voor mij is de aanschaf een no-brainer, na verkoop van mijn Mavic 2 Pro. Verder heb ik een drone bedrijfje, dus dan liggen de zaken anders. Ik hoop ten zeerste dat de Mavic 3 later nog een C1 label krijgt.

Drone komt binnen over ongeveer een week. Als ik tijd heb zal ik wel een Mavic 3 topic openen of daaraan bijdragen.

[ Voor 19% gewijzigd door SpeedingWilly op 05-11-2021 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:48

Vincenz0

Coder

Ik vind de prijs stijging oké voor de drone zelf, je gaat van de 2 pro naar de 3 het kost een beetje maar je krijgt veel meer drone voor je geld.. De fly more combo meerprijs kan ik niet accepteren, voor een lader en een paar batterijen zijn echt geen 700 euro productie of ontwikkelkosten gemaakt, pure Apple praktijken hier.

Daarnaast geen C1 label (omdat politiek en belangengroepen stroperig traag werken)… De kans op een latere toevoeging is aanwezig maar niet zeker. Ik denk dat alle Europeanen maar het beste kunnen wachten tot 2023. tenzij je het afschrijven van 2000 a 3000 euro kan veroorloven in één jaar.

Coding 4 Fun!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, daarom is het ook (in mijn ogen althans) een slechte investering.
Zoals het er nu uitziet zal deze drone al heel snel in waarde gaan dalen, of iig qua waarde ingehaald worden door vergelijkbare drones die wel Cx label zullen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 11:49
Wat mij opvalt is dat mensen zeggen dat er heb vooruitgang zit in de obstacle avoidance en active track. Terwijl als ik het goed lees, deze pas worden geupgrade in een toekomstig firmware update.
Ook de tweede camera met de 7x zoom is nog maar minimaal uitgerust. 4k30 en geen manual controle over shutter bijvoorbeeld. Ik hou het allemaal wel in de gaten, maar hou het nog even bij wat ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Camiel schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:38:
Wat mij opvalt is dat mensen zeggen dat er heb vooruitgang zit in de obstacle avoidance en active track. Terwijl als ik het goed lees, deze pas worden geupgrade in een toekomstig firmware update.
Obstacle avoidance werkt wel, het gaat om de nieuwe active track (basic active track (4) werkt al wel) en de nieuwe master shots. Die zitten nog niet in de huidige firmware.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SpeedingWilly

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k7of9
Drone reel van mijn eerste maandjes met m'n mini2.

Zijn er hier trouwens meer die op airvuz zitten?

[ Voor 21% gewijzigd door k7of9 op 19-11-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Laatst online: 11:55
M'n zoon heeft in juni een Fimi X8 SE 2020 gekocht. Leuke drone. Nu loopt z'n accu alleen vanzelf leeg als hij deze in de drone laat zitten. Hij heeft het bijgehouden, het gaat om ongeveer een kwart na twee weken. Dat is best wel veel vind ik. Ik heb op internet gezocht maar niets van gevonden.
Is dit normaal bij deze drone? Hiervoor had hij een andere drone en die accu liep helemaal niet noemenswaardig leeg.
Of moet hij de accu telkens uit de drone halen? Wat is de ervaring van anderen met deze drone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
KNed schreef op maandag 22 november 2021 @ 23:21:
M'n zoon heeft in juni een Fimi X8 SE 2020 gekocht. Leuke drone. Nu loopt z'n accu alleen vanzelf leeg als hij deze in de drone laat zitten. Hij heeft het bijgehouden, het gaat om ongeveer een kwart na twee weken. Dat is best wel veel vind ik. Ik heb op internet gezocht maar niets van gevonden.
Is dit normaal bij deze drone? Hiervoor had hij een andere drone en die accu liep helemaal niet noemenswaardig leeg.
Of moet hij de accu telkens uit de drone halen? Wat is de ervaring van anderen met deze drone?
Het is niet goed om de accu in de drone te laten zitten. Ik ben niet bekend met dat exact type drone, maar er zit zo te zien gewoon een LiPo batterij in. Deze wil je doorgaans op een veilige manier opslaan, en zeker niet erin laten zitten. Persoonlijk sla ik mijn LiPo's op in een munitiekist waarvan de rubberen pakking verwijderd is. Het gebeurt zelden dat LiPo's in de fik vliegen, maar het is een kleine moeite voor veel gemoedsrust. Het is belangrijk om vooral tijdens het laden goed om te gaan met LiPo's, aangezien dat het moment is waarbij de meeste branden ontstaan. Dat doe ik zelf dan dus ook altijd met de LiPo in de munitiekist tijdens het laden.

Wat betreft omgaan met LiPo's, lees deze pagina eens door: https://oscarliang.com/lipo-battery-guide/. Die pagina gaat hoofdzakelijk om LiPo's van FPV drones, maar uiteindelijk is een LiPo een LiPo, of het nou voor een FPV drone of een camera drone is.
Ik weet niet of de lader van die drone het ondersteunt, maar je wilt je LiPo's altijd opslaan rond de 3.85V (zo'n 50% capaciteit). Wanneer je een LiPo volledig opgeladen opslaat zal deze sneller degraderen. Wanneer je een LiPo leeg opslaat riskeer je dat het voltage onder de 3.5V komt waardoor de LiPo ook sneller degradeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Hatsjoe schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 04:10:
[...]

Het is niet goed om de accu in de drone te laten zitten. Ik ben niet bekend met dat exact type drone, maar er zit zo te zien gewoon een LiPo batterij in. Deze wil je doorgaans op een veilige manier opslaan, en zeker niet erin laten zitten. Persoonlijk sla ik mijn LiPo's op in een munitiekist waarvan de rubberen pakking verwijderd is. Het gebeurt zelden dat LiPo's in de fik vliegen, maar het is een kleine moeite voor veel gemoedsrust. Het is belangrijk om vooral tijdens het laden goed om te gaan met LiPo's, aangezien dat het moment is waarbij de meeste branden ontstaan. Dat doe ik zelf dan dus ook altijd met de LiPo in de munitiekist tijdens het laden.

Wat betreft omgaan met LiPo's, lees deze pagina eens door: https://oscarliang.com/lipo-battery-guide/. Die pagina gaat hoofdzakelijk om LiPo's van FPV drones, maar uiteindelijk is een LiPo een LiPo, of het nou voor een FPV drone of een camera drone is.
Ik weet niet of de lader van die drone het ondersteunt, maar je wilt je LiPo's altijd opslaan rond de 3.85V (zo'n 50% capaciteit). Wanneer je een LiPo volledig opgeladen opslaat zal deze sneller degraderen. Wanneer je een LiPo leeg opslaat riskeer je dat het voltage onder de 3.5V komt waardoor de LiPo ook sneller degradeert.
Een munitiekist, wow. Dat zijn wel erg goede voorzorgsmaatregelen.
Ik weet inderdaad wel dat je sowieso op moet letten met accu's opladen. Doen we ook nooit 's nachts bijvoorbeeld.
Maar over het leeglopen: zou het kunnen dat dat minder is als hij de accu uit de drone haalt? Hiervoor had hij een andere drone, ook met een LiPo accu maar die liep dus niet noemenswaardig leeg als de accu in de drone bleef zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

KNed schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:17:
[...]

Een munitiekist, wow. Dat zijn wel erg goede voorzorgsmaatregelen.
Nou, vooral goedkoop :P

Goedkoper dan LiPo safe bags: https://droneshop.nl/accessoires/opladen/lipo-safe-bags Daar hebben ze ook een munitiekistje te koop voor 30 euro waar veel meer in past dan in zo'n stom zakje. Die kistjes kun je trouwens bij de gemiddelde legerdump voor de helft van het geld krijgen..

Ik heb beide, het zakje voor onderweg en een kistje voor thuis. Mijn kistje kostte me precies 0 euro en het zakje kostte me een paar euro bij Ome Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:55
KNed schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:17:
[...]

Maar over het leeglopen: zou het kunnen dat dat minder is als hij de accu uit de drone haalt? Hiervoor had hij een andere drone, ook met een LiPo accu maar die liep dus niet noemenswaardig leeg als de accu in de drone bleef zitten.
Ik heb zelf een DJI Mavic 2 Pro en daarvan zegt DJI zelf dat je de accu er niet zozeer moet uithalen voor het leeglopen, maar dat de accu zichzelf na een paar dagen leeg maakt tot een bepaald percentage en daardoor warm wordt wat slecht is voor de drone als je hem er in laat zitten. Ik weet niet of dat voor zijn drone ook geldt? Ik haal ze er in elk geval altijd uit. Geen kist hier trouwens. Wil al jaren van die zakjes kopen maar dat is er nooit van gekomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
_Eend_ schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:49:
[...]

Nou, vooral goedkoop :P

Goedkoper dan LiPo safe bags: https://droneshop.nl/accessoires/opladen/lipo-safe-bags Daar hebben ze ook een munitiekistje te koop voor 30 euro waar veel meer in past dan in zo'n stom zakje. Die kistjes kun je trouwens bij de gemiddelde legerdump voor de helft van het geld krijgen..

Ik heb beide, het zakje voor onderweg en een kistje voor thuis. Mijn kistje kostte me precies 0 euro en het zakje kostte me een paar euro bij Ome Ali.
Ik had nog nooit van die zakjes gehoord, weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
unconnected schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:50:
[...]

Ik heb zelf een DJI Mavic 2 Pro en daarvan zegt DJI zelf dat je de accu er niet zozeer moet uithalen voor het leeglopen, maar dat de accu zichzelf na een paar dagen leeg maakt tot een bepaald percentage en daardoor warm wordt wat slecht is voor de drone als je hem er in laat zitten. Ik weet niet of dat voor zijn drone ook geldt? Ik haal ze er in elk geval altijd uit. Geen kist hier trouwens. Wil al jaren van die zakjes kopen maar dat is er nooit van gekomen :P
Ik heb nog even de handleiding van de drone van m'n zoon bekeken maar daar staat niets in.
Inmiddels heb op op rcgroups.com wel een lang topic gevonden over deze drone waar ook gepraat wordt om de accu tot de helft op te laden na een vlucht en pas voor de volgende vlucht de rest.
Over ontladen heb ik daar nog niets gevonden maar het topic is nogal lang, dus ik zoek nog even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
KNed schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:21:
[...]

Ik heb nog even de handleiding van de drone van m'n zoon bekeken maar daar staat niets in.
Inmiddels heb op op rcgroups.com wel een lang topic gevonden over deze drone waar ook gepraat wordt om de accu tot de helft op te laden na een vlucht en pas voor de volgende vlucht de rest.
Over ontladen heb ik daar nog niets gevonden maar het topic is nogal lang, dus ik zoek nog even verder.
Het automatisch ontladen tot 50% capaciteit bij DJI batterijen is een feature die in de elektronica zit van die batterijen. Kan dus heel goed zijn dat de batterijen van jouw zoon dat niet ondersteunen.

Als je de capaciteit van de batterijen makkelijk kunt zien, dan zeker opladen tot 50% en niet veel meer of minder. Als je het niet echt kan zien, dan een beetje op de gok. Het is geen ramp als je op 35% of 65% zit, maar 50% is wel de "sweet spot".

Wat betreft een munitiekist, klinkt overdreven, is het misschien ook, maar als je ziet wat voor energie er achter zo'n LiPo ontbranding zit dan wil je wel :P Het is de veiligste manier van LiPo's opslaan en toevallig ook nog eens de goedkoopste manier. Munitiekist kost je zo'n 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Hatsjoe schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:58:
[...]

Het automatisch ontladen tot 50% capaciteit bij DJI batterijen is een feature die in de elektronica zit van die batterijen. Kan dus heel goed zijn dat de batterijen van jouw zoon dat niet ondersteunen.
Jep, ik heb dat nog niet bij veel accu's gezien. Misschien heeft EEVblog daar wel een filmpje van hoe dat werkt
Wat betreft een munitiekist, klinkt overdreven, is het misschien ook, maar als je ziet wat voor energie er achter zo'n LiPo ontbranding zit dan wil je wel :P Het is de veiligste manier van LiPo's opslaan en toevallig ook nog eens de goedkoopste manier. Munitiekist kost je zo'n 15 euro.
Sowieso is het een van de betere opties imo. Die dingen zijn gemaakt om brandwerend te zijn en kunnen tegen een stootje en ze zijn stapelbaar. Ideaal voor dit soort spul :) En als je in de buurt van Veenhuizen woont kun je soms nog wel eens een gratis kistje scoren: https://www.rtvdrenthe.nl...j-schoot-zo-het-kanaal-in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

KNed schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:19:
[...]

Ik had nog nooit van die zakjes gehoord, weer wat geleerd.
Je kunt ze ook gewoon bij Ali Express kopen, daar zijn ze de helft van de prijs :) Strikt gezien heb je ze alleen nodig als je de drone meeneemt in het vliegtuig, maar ze zijn ook gewoon handig om je batterijen mee te slepen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
_Eend_ schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:52:
[...]

Je kunt ze ook gewoon bij Ali Express kopen, daar zijn ze de helft van de prijs :) Strikt gezien heb je ze alleen nodig als je de drone meeneemt in het vliegtuig, maar ze zijn ook gewoon handig om je batterijen mee te slepen
Die zakjes zijn echter helemaal niet zo goed. Tegen 1s en 2s zal het nog wel enigszins beschermen maar 3s en hoger vormt al een gevaar.
Als het kan: gewoon gaan voor munitie kisten en de zakjes lekker links laten liggen.

• Fusterclucker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-07 15:11
Ik heb al een tijdje de DJI Goggles v2 in huis, maar een drone ontbreekt nog. Nu ben ik op zoek naar een bnf met dji cam. De meeste drones hebben nog een polar cam.

Is iemand deze al tegengekomen?

• ybjlus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Fusterclucker schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:07:
Ik heb al een tijdje de DJI Goggles v2 in huis, maar een drone ontbreekt nog. Nu ben ik op zoek naar een bnf met dji cam. De meeste drones hebben nog een polar cam.

Is iemand deze al tegengekomen?
Of je accepteert een meerprijs van €59 en koopt de nebula pro/dji cam er los bij.... Zo ben je ook niet gebonden een een specifieke bnf en kun je een quad uitkiezen op eigenschappen die belangrijker zijn.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

ChojinZ schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:03:
[...]

Die zakjes zijn echter helemaal niet zo goed. Tegen 1s en 2s zal het nog wel enigszins beschermen maar 3s en hoger vormt al een gevaar.
Als het kan: gewoon gaan voor munitie kisten en de zakjes lekker links laten liggen.

[YouTube: LiPo container tests: LiPo Safe bag]
Daarom zeg ik dat ze gewoon handig zijn om batterijen mee te slepen. Ik neem mijn Mini 2 bijv. altijd mee als ik ga wandelen maar dan wil je geen munitiekistje meeslepen (nouja, ik niet in ieder geval :P ). En dan is zo'n zakje beter dan niets. En beter dan Two-Way charger waar je drie batterijen in kwijt kunt. ALS er iets fout gaat met een van je batterijen dan heb ik liever dat dat in zo'n zakje gebeurt dan in de oplader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Ter info voor de >250 gram vliegers:
https://www.dronewatch.nl...-dronebewijs-met-qr-code/
Het digitale certificaat dat de RDW verstrekt aan dronevliegers nadat zij zijn geslaagd voor hun examen heeft een nieuw uiterlijk gekregen. Nieuw is een QR-code die handhavers in staat stelt de authenticiteit van het document te controleren. Ook is de Engelse vertaling van belangrijke begrippen toegevoegd en staat het nieuwe logo van de RDW erop. Eerder verstrekte bewijzen kunnen kosteloos vervangen worden.
Link naar RDW voor omwisselen: https://www.rdw.nl/partic...ne/vliegbewijs-omwisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bijzonder.
Ik heb in ierland mijn bewijs gehaald, ik sta geregistreerd bij RDW en vervolgens kan ik niks downlaoden.

Ik doe wel met mijn oude bewijs

Geen geldige pilootregistratie gevonden. U moet eerst examen gaan doen voordat u zich als piloot kunt registreren.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 01-12-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
maartend schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:21:
[...]

Bijzonder.
Ik heb in ierland mijn bewijs gehaald, ik sta geregistreerd bij RDW en vervolgens kan ik niks downlaoden.

Ik doe wel met mijn oude bewijs

Geen geldige pilootregistratie gevonden. U moet eerst examen gaan doen voordat u zich als piloot kunt registreren.
Ik heb hetzelfde maar lijkt ook logisch: buitenlandse bewijzen staan niet bij de rdw geregistreerd. Je exploitantgegevens staan wel bij de rdw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hulliee schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:50:
[...]

Ik heb hetzelfde maar lijkt ook logisch: buitenlandse bewijzen staan niet bij de rdw geregistreerd. Je exploitantgegevens staan wel bij de rdw
Je hebt gelijk. Ik dacht dat hij was omgezet. Maar heb gewoon een ESA papier met QR code. Kan ik naast mijn Covid bewijs laten scannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Aangezien we weer in een strikte lockdown zitten, was ik benieuwd of er mensen zijn die tips hebben met betrekking tot locaties? Zodoende dat ik mijn weekenden cq vrije dagen nuttig kan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:08
Gewoon lekker in het veld freestyle vliegen :P
Of vlieg je anders?
Whoop binnen kan natuurlijk ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
BoAC schreef op maandag 20 december 2021 @ 08:27:
Gewoon lekker in het veld freestyle vliegen :P
Of vlieg je anders?
Whoop binnen kan natuurlijk ook ;)
Freestylen met een Phantom 4 Pro wordt best lastig, ik heb een 'sport' modus en dan houdt het op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker freestylen in het winkelcentrum of Woonboulevard. Mits er geen mensen lopen uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Het Noorderpark in Utrecht. Daar zit een oud BMX parcours dat al jaren is afgesloten en er nogal vervallen bij ligt. Best leuk om daar rond te vliegen. En in de directe omgeving is ook genoeg te zien, als forten, oude bunkers en weilanden je ding zijn :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• k7of9
Eerder deze week was het op het strand van Noordwijk een werkelijk schitterende heldere en zonnige winter namiddag. Even vliegen kan dan niet uitblijven natuurlijk :)

Fijne dagen iedereen o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
Sinds kort ook de eigenaar van een Mini 1. Heel leuk! Als fotograaf is dit een mooie toevoeging.
Hoewel ik de video/foto kwaliteit enigsinds mager vind, de smartphone positie zeer onhandig vind, de "Enhanched Wi-Fi" toch ook wat mager vind en onlangs mijn A1/A3 & A2 heb gehaald ben ik opzoek naar een upgrade.

De Air 2s staat hoog op mijn verlanglijstje, maar gezien deze nog geen Cx label heeft, vraag ik me af of het het waard is om hem nu te kopen.
Ik las dat de EASA het volgens de laatste berichten toch gaat toestaan om fabrikanten de mogelijkheid te geven om het Cx label te retrofitten.
Hoe graag achten jullie de kans dat de Air 2s toch nog een Cx label gaat krijgen? Anders wordt het wel een tamelijk dure investering..

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
@QempZoR Eerlijk gezegd durf ik dat echt niet te zeggen, of dat legacy drones vanaf 2023 met terugwerkende kracht een Cx label gaat krijgen. Zelf heb ik een 4 Pro en die voldoet nog prima, dus ik wacht gewoon rustig af. Het is in mijn inziens wel gek dat het zo stil blijft rondom dat Cx label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

Het word al met al toch wel een redelijke kostenpost als je met je 500-2 kg drone in "bebouwde omgeving" wil vliegen.

Registratie RDW € 23 + € 15 elk jaar
Basis A1+A3 € 100 + € 10 bij de RDW elke 5 jaar, niet zeker of de vernieuwing ook geld kost
A2 € 100 + € 10 bij de RDW elke 5 jaar, niet zeker of de vernieuwing ook geld kost

€ 243 voor de cursus + RDW papiertjes en dan nog eens de vernieuwingskosten?

Major bummer.

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
Steef schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:44:
Het word al met al toch wel een redelijke kostenpost als je met je 500-2 kg drone in "bebouwde omgeving" wil vliegen.

Registratie RDW € 23 + € 15 elk jaar
Basis A1+A3 € 100 + € 10 bij de RDW elke 5 jaar, niet zeker of de vernieuwing ook geld kost
A2 € 100 + € 10 bij de RDW elke 5 jaar, niet zeker of de vernieuwing ook geld kost

€ 243 voor de cursus + RDW papiertjes en dan nog eens de vernieuwingskosten?

Major bummer.
Als je het zo bekijkt wel inderdaad.
Ik heb afgelopen weekend het cursus pakket A1/A3 voor €29.,95 inc examen gekocht bij Dutch Drone Acedemy. Daarna via online dingen mezelf de A2 aangeleerd, en enkel het A2 examen los gekocht (voor A2 mag dat zonder cursus) ook voor €29,95

Dus ik was in totaal 6 tientjes kwijt voor de certificaten (en dan nog 2x een tientje bij de RDW)

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
TheRicolaa10 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:05:
@QempZoR Eerlijk gezegd durf ik dat echt niet te zeggen, of dat legacy drones vanaf 2023 met terugwerkende kracht een Cx label gaat krijgen. Zelf heb ik een 4 Pro en die voldoet nog prima, dus ik wacht gewoon rustig af. Het is in mijn inziens wel gek dat het zo stil blijft rondom dat Cx label.
Zover ik begrepen heb zal een drone die op moment van aanschaf geen Cx label heeft die ook nooit krijgen. Tenzij jij die zelf naar de juiste instantie brengt voor de keuringen/testen om dit label te krijgen. Het Cx label moet fysiek aangebracht zijn op de drone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

QempZoR schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:58:
[...]

Als je het zo bekijkt wel inderdaad.
Ik heb afgelopen weekend het cursus pakket A1/A3 voor €29.,95 inc examen gekocht bij Dutch Drone Acedemy. Daarna via online dingen mezelf de A2 aangeleerd, en enkel het A2 examen los gekocht (voor A2 mag dat zonder cursus) ook voor €29,95

Dus ik was in totaal 6 tientjes kwijt voor de certificaten (en dan nog 2x een tientje bij de RDW)
Dat valt dan wel weer mee, schijnbaar zit er een flink verschil in de kosten per instantie. Dat is goed nieuws, dankje.

Maar zover ik begrijp is het jaarlijks vernieuwen een Hollands dingetje wat in andere lidstaten niet nodig is?

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Hatsjoe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:50:
[...]

Zover ik begrepen heb zal een drone die op moment van aanschaf geen Cx label heeft die ook nooit krijgen. Tenzij jij die zelf naar de juiste instantie brengt voor de keuringen/testen om dit label te krijgen. Het Cx label moet fysiek aangebracht zijn op de drone.
De EASA heeft in december nog gezegd dat als de fabrikant kan aantonen dat het aan bepaalde technische eisen voldoet, het alsnog een Cx label zou kunnen krijgen. Enige wat we kunnen doen is afwachten op het moment.

Pagina: 1 ... 92 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.