Stemis schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:19:
Net in het bezit gekomen van een DJI Mini 2 en wat is het mooi om met zo'n ding te vliegen! Je kan echt beelden maken van plekken waar je bijna nooit komt, heel cool!
Ik heb wel nog een aantal vragen over de regels, voordat ik de mist in ga en hoop dat jullie me kunnen helpen!
Hoe weet je of je in een N2000 mag vliegen?
Inmiddels kan ik de beheerplannen vinden, ik had ergens gelezen dat als er niks over drones staat het mag, mits je natuurlijk niet rustplekken verstoord en met verstand vliegt. Is dit ook echt zo?
Ik wil bijvoorbeeld vliegen in de Voordelta. In het beheerplan is NIKS over drones opgenomen, maar met een beetje googelen land ik op een
brief waarin staat dat dit wel degelijk verboden is. Hoe kan je dit nou echt weten zonder elke keer contact op moeten te nemen met de voortouwnemer?
Het is inderdaad soms erg vervelend om te kijken waar het nou wel en niet mag. Zolang het bij wet niet expliciet verboden is, mag het. Als je in een Natuur2000 gebied wilt vliegen kan je het beste er vanuit gaan dat het per definitie niet mag, tenzij anders aangegeven. Bij twijfel altijd even contact opnemen met de beheerder van het gebied. Zie ook:
https://www.staatsbosbeheer.nl/contact/toegangsregels/dronesLaagvlieggebieden
Ik wil gaan vliegen in 1 vd laagvlieggebieden(GLV 10), maar de regels omtrent hiervan zijn amper terug te vinden. Ik vond terug(
bron) dat dit gebied actief is van 0800-1700. Betekent dit dat als het gebied niet actief is, ik hier met mijn drone in A1 mag vliegen?
Daarnaast kan ik niet terugvinden waar de 30 meter hoogte zoals die op Aeret staat vandaan komt?
Als er een luchtruim is dat actief is binnen bepaalde tijden, dan gelden de restricties enkel tussen die tijden. Zolang er geen overlappende luchtruimen zijn over dat gebied mag je er dus buiten die tijden gewoon vliegen. Die 30 meter is enkel van toepassing op luchtvaartuigen die gebruik maken van het laagvlieggebied (denk aan straaljagers en helikopters die daar bijvoorbeeld oefenen).
Bebouwing
In hoeverre mag je over bebouwing vliegen? Als ik naar Aeret/Godrone kijk zie ik bijv. geen restricties op Utrecht. Betekent dit dat je hier zonder problemen boven het stadscentrum kan vliegen?
Mits je drone onder 250 gram is mag je inderdaad over de bebouwing vliegen. Je mag echter niet over "mensenmassa's" vliegen. Als ik het mij goed herinner wordt een groep van 12 personen of meer als mensenmassa gezien. Boven de stad zit je hier dus gegarandeerd bijna altijd aan. Boven een rustige woonwijk minder snel. Houd echter wel rekening mee met het feit dat heel veel mensen het bloedirritant vinden als er een drone boven hun huis of wijk vliegt, ook al mag het wettelijk gezien wel. Probeer dit dus te voorkomen om te zorgen dat we straks niet nog strengere wetten hebben.
Strand
Mag je op een rustig strand(geen mensen menigde) gewoon vliegen?(mits geen N2000 beperking)
Ik zou bijv graag een keer op een rustig zandvoort willen vliegen in de avond
Mits niet expliciet verboden mag dit gewoon. Als het desbetreffende strand geen Natuur2000 gebied is en er ook geen mensenmassa's (zoals hierboven beschreven) zijn, kan dit gewoon.
Nachtvluchten
Op de website van de overheid staat dat je niet in de nacht mag vliegen. Echter wat betekent nacht? Volgens de geluidshinder wet is nacht
23:00-07.00. Betekent dit niet tussen deze tijden, of wordt hier een andere definitie van nacht mee bedoelt? In de luchtvaartwet wordt bijvoorbeeld voor VFR naar de zonsopkomst tijden gekeken.
Als ik het mij goed herinner mag je enkel vliegen tussen een half uur
na zonsopkomst en tot maximaal een halfuur
voor zonsondergang. Kijkende naar vandaag (17 september) komt de zon om 7:17 op en gaat ie om 19:50 onder. Dat betekent dat je tussen 7:47 en 19:20 mag vliegen.
Regels algemeen
Ik heb er veel tijd ingestoken maar het vinden van regels vind ik ontzettend lastig.
Je hebt de EU regelgeving, de luchtvaartregelgeving, de natuurregelgeving, en dan ook de nationale aanvulling op de EU regelgeving, ik zie soms door het bomen het bos niet meer. Kan dit niet een stuk makkelijker gemaakt worden?
Bij voorbaat al dank!
Ik ben het helemaal met je eens dat het inderdaad veel makkelijker zou kunnen. In principe heeft Nederland 1 op 1 de Europese regelgeving van de EASA overgenomen wat betreft drones zonder hier bovenop nog extra regels toe te passen. Je mag overal vliegen zolang dit niet expliciet verboden is bij wet. Zelfs boven privéterrein. Je bent namelijk niet eigenaar van het luchtruim boven je eigen grond. Let wel op: wanneer je drone crasht kan je wel degelijk wetten overtreden aangezien je je dan op privéterrein begeeft.
Zo kunnen gebieden drones verboden hebben en kunnen ze jou wegsturen wanneer jij een drone bestuurt vanaf hun terrein. Wanneer jij echter de drone bestuurt van buiten hun terrein kunnen ze je in principe niks maken. Je bent dan wel de lul als je chrasht.
Zoals met alles, goed je gezonde verstand gebruiken. Wanneer iemand vraagt wat je doet kan je beter op een enthousiaste manier uitleg geven in plaats van "dit mag van de wet" of iets dergelijks. De wet kan dan wel aan je kant staan, maar als je mensen tot last bent is het beter om te stoppen met vliegen en elders verder te gaan.
Een mooi beknopt overzicht van de belangrijkste regels kan je hier vinden:
https://www.dronewatch.nl...e-op-1-juli-2020-terecht/
Ondanks dat het niet verplicht is voor drones onder de 250 gram kan ik je aanraden wel je A1/A3 papieren te halen. In de lesstof voor dit certificaat leer je de belangrijkste aspecten van het dronevliegen. Zowel de wetten en regels, als het natuurkundige stuk en de basisprincipes van het vliegen en het weer.