Iemand Hier ooit van gehoord ? Zag er wel gaaf uit en met de regels heb je alleen zo registratie nodig.
Joshua Bardwell heeft er een hele video over gemaakt: YouTube: Fly 15 minutes w/ one 18650 cell. HGLRC Rekon 3 #nanolongrangeNder schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:10:
Iemand Hier ooit van gehoord ? Zag er wel gaaf uit en met de regels heb je alleen zo registratie nodig.
TL;DW: geinig ding maar er is zoveel beters te krijgen in het zelfde formaat/gewicht. Vliegt erg slecht, dus enkel aan te raden als je echt per se een drone wilt vliegen met een 18650 cell.
Net terug van vakantie.. Helaas bij veel van de bekende plekken staan bordje drone verboden. Weet niet of het officieel is of niet, maar helaas kon ik dus niet echt veel vliegen.Erulezz schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:36:
Gaan er nog tweakers vliegen in de Alpen? Voor een leuk hobby projectje heb ik een kaart gemaakt met een overzicht van interactieve panorama's (spheres) in de Alpen, die ik (als de huidige regels niet strenger worden) over een aantal weken flink ga vullen met mooie spheres in Oostenrijk.
Zou graag de pagina al wat willen vullen en wat mooie panorama's willen maken dus als iemand al wat mooie beelden heeft / nog gaat maken dan ontvang ik ze graag, probeer ik er wat moois van te maken
Eventueel een tour van verschillende panorama's dicht bij elkaar gefotografeerd zodat je ze op een streetview achtige manier kunt bekijken
Iemand ervaringen met controles o.i.d in Oostenrijk? Zag op de vliegkaart dat je gelukkig op heel veel plaatsen zonder problemen kunt vliegen, alleen goed oppassen op laagvliegende hanggliders
Life is too short to drive boring cars
Zojuist m'n registratie gedaan via de eerder genoemde Luxemburg-link 
Ook al heb ik geen spullen meer, je weet maar nooit
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Heb sinds een paar maanden een DJI Air 2S. Eerder geen drone gehad of gevlogen dus gelijk de verplichte certificaten gehaald en me ingeschreven. De leercurve van het (verantwoord) vliegen met een drone is best pittig en het duurde even voordat ik het vliegen onder de knie had. Sindsdien al veel mooie beelden geschoten. Snap al die regulering dus goed maar jammer is het soms wel.
Wil dat ook doen maar ze vragen om een bedrijfsnaam?Kars schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:15:
Zojuist m'n registratie gedaan via de eerder genoemde Luxemburg-link
Heb ik de verkeerde link of moet ik gewoon de naam van mn werkgever invullen?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Nee, je kunt gewoon kiezen uit één van de organisaties die er in staan. Behalve als je straks ook Operator wil worden met je eigen bedrijfje (bijv. drone-inspectie) en in een andere klasse wil vliegen, dan moet je daar wel je bedrijfsnaam invullen.Franko P. schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:19:
[...]
Wil dat ook doen maar ze vragen om een bedrijfsnaam?
Heb ik de verkeerde link of moet ik gewoon de naam van mn werkgever invullen?
Weet iemand waar ik het formulier kan vinden om een Luxemburgs vliegbewijs om te zetten naar een Nederlandse bij de RDW?
De RDW zelf verwijst naar een formulier https://www.rdw.nl/partic...s/2021/vliegbewijs-drones, maar dat kan ik nergens vinden... mis ik iets?
De RDW zelf verwijst naar een formulier https://www.rdw.nl/partic...s/2021/vliegbewijs-drones, maar dat kan ik nergens vinden... mis ik iets?
https://www.rdw.nl/partic...egbewijs-a1-a3-omwisselenSANDER_DeEchte schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:02:
Weet iemand waar ik het formulier kan vinden om een Luxemburgs vliegbewijs om te zetten naar een Nederlandse bij de RDW?
Is dus alleen van toepassing als je je A2 wil hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Kars op 06-08-2021 16:14 ]
Oke dus om even zeker te zijn, ik kan dus kiezen voor Netherlands en bij organisation Netherlands - Ministry of transport?Kars schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:35:
[...]
Nee, je kunt gewoon kiezen uit één van de organisaties die er in staan. Behalve als je straks ook Operator wil worden met je eigen bedrijfje (bijv. drone-inspectie) en in een andere klasse wil vliegen, dan moet je daar wel je bedrijfsnaam invullen.
Wat doen ze met die informatie?
Sorry voor de wellicht domme vragen, maar vind het maar een vreemd verhaal.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Zeker geen domme vragenFranko P. schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:51:
[...]
Oke dus om even zeker te zijn, ik kan dus kiezen voor Netherlands en bij organisation Netherlands - Ministry of transport?
Wat doen ze met die informatie?
Sorry voor de wellicht domme vragen, maar vind het maar een vreemd verhaal.
Stel, je wilt A2 halen en daarmee bedrijfsmatig gaan vliegen. Dan zul je een bedrijfsnaam in moeten vullen, of kiezen uit een bestaand reeds geregistreerd bedrijf (zoals Ministerie van Transport). Ook staan er een aantal luchtvaart bedrijven tussen.
Ga je (in eerste instantie) alleen voor A1/A3, dan maakt het niet uit want dan kun je geen commerciële vluchten doen. De bedrijskeuze maakt niks uit en ze doen er niks mee. Pas bij A2 wordt het noodzakelijk.
Dank je! Heb deze zojuist gehaald.Kars schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:45:
[...]
Zeker geen domme vragenhet is ook allemaal onoverzichtelijk.
Stel, je wilt A2 halen en daarmee bedrijfsmatig gaan vliegen. Dan zul je een bedrijfsnaam in moeten vullen, of kiezen uit een bestaand reeds geregistreerd bedrijf (zoals Ministerie van Transport). Ook staan er een aantal luchtvaart bedrijven tussen.
Ga je (in eerste instantie) alleen voor A1/A3, dan maakt het niet uit want dan kun je geen commerciële vluchten doen. De bedrijskeuze maakt niks uit en ze doen er niks mee. Pas bij A2 wordt het noodzakelijk.
Wat ik me nog wel afvraag, ik heb nu een certificaat gekregen met daarop een identification number.
Dit begint met LUX-RP.
Klopt het dat ik dit om kan laten zetten bij de rdw met de link van Kars?
Ik hoef geen A2 te hebben, en de rdw blijft schrijven over het omzetten van A1/A3 zodat ik daarna een A2 kan registreren? Ze schrijven ook dat ik een bewijs van slagen van A2 mee moet sturen.Kars schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:14:
[...]
https://www.rdw.nl/partic...egbewijs-a1-a3-omwisselen
Is dus alleen van toepassing als je je A2 wil hebben.
Of is het zo dat ik na het omzetten klaar ben en eventueel in de toekomst nog een A2 kan halen met dit certificaat?
Ook met A1/A3 mag je commercieel vliegen.Kars schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:45:
[...]
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Inderdaad, ik haalde wat dingen door elkaar.
A2 is alleen als je dichterbij objecten/mensen wil vliegen met een zwaardere drone.
Je hoeft niks om te zetten, jouw certificaat is gewoon geldig in Nederland.Franko P. schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:52:
[...]
Dank je! Heb deze zojuist gehaald.
Wat ik me nog wel afvraag, ik heb nu een certificaat gekregen met daarop een identification number.
Dit begint met LUX-RP.
Klopt het dat ik dit om kan laten zetten bij de rdw met de link van Kars?
[...]
Ik hoef geen A2 te hebben, en de rdw blijft schrijven over het omzetten van A1/A3 zodat ik daarna een A2 kan registreren? Ze schrijven ook dat ik een bewijs van slagen van A2 mee moet sturen.
Of is het zo dat ik na het omzetten klaar ben en eventueel in de toekomst nog een A2 kan halen met dit certificaat?
Omzetten is alleen nodig als je A2 wil halen.
(met toestemming van @World Citizen)
Ik ben admin op de "Drone Community" discord server met op dit moment ruim 2350 leden van over de hele wereld. Een aanzienlijk deel van de "actieve kern" is Nederlands. We hebben inmiddels al een aantal keer samen gevlogen.
Het meest voorkomende onderwerp op onze discord server zijn FPV drones, maar ieder soort drone is bespreekbaar en over ieder onderwerp is wel iemand met verstand. Dus ben je iemand die graag in de weer is met multirotors, fixed wings, autos, boten of iets anders, je bent van harte welkom op onze discord server!
Je kunt de server joinen door gebruik te maken van deze invite. Hoe meer zielen hoe meer vreugd
Ik ben admin op de "Drone Community" discord server met op dit moment ruim 2350 leden van over de hele wereld. Een aanzienlijk deel van de "actieve kern" is Nederlands. We hebben inmiddels al een aantal keer samen gevlogen.
Het meest voorkomende onderwerp op onze discord server zijn FPV drones, maar ieder soort drone is bespreekbaar en over ieder onderwerp is wel iemand met verstand. Dus ben je iemand die graag in de weer is met multirotors, fixed wings, autos, boten of iets anders, je bent van harte welkom op onze discord server!
Je kunt de server joinen door gebruik te maken van deze invite. Hoe meer zielen hoe meer vreugd
Ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan vertellen.
Ik ben van plan om een DJI mini 2 aan te schaffen om tijdens mijn vakantie in Oostenrijk en Kroatie mooie omgevingsshots te maken. Mijn vraag gaat dus specifiek over een drone met een gewicht onder de 250 Gram met een camera.
Ik heb: A1/A3 certificaat
Mijzelf bij de RDW geregistreerd.
Nog geen Aansprakelijkheidsverzekering (maar ik ga overstappen naar iemand die een WA verzekering + drone dekking heeft.
Alleen toen ging ik opzoek naar de regels omtrent drone vliegen in Oostenrijk en Kroatië maar ik kom online op heel veel verschillende tegenstrijdige regels tegen.
Het is dan verstandig om uit te gaan van de website en regels van de organisatie die er in die landen over gaan. Alleen ook dit vindt ik niet heel duidelijk.
De betreffende organisatie in Kroatië is: https://www.ccaa.hr/en/i-...hat-do-i-need-to-do-67803
Als ik hier wil gaan filmen moet ik mijzelf registreren? En je bent verplicht verzekerd te zijn.
In Oostenrijk is dit: https://www.austrocontrol...s/flight_permissions/rpas
Als ik dit goed lees wordt er onderscheid gemaakt tussen een drone en een model vliegtuigje. Laatstgenoemde mag je met camera wel mee vliegen. Maar met een drone die een camera heeft moet ik mijzelf registreren. Ik lees hier verschillende kosten over maar ik vond ook iets van 30 euro.
Ook is een verzekering verplicht.
De vertalingen op beide websites maken het voor mij niet altijd even duidelijk. Is mijn RDW registratie bijvoorbeeld voldoende of moet ik ze per land ook nog registreren?
Kan iemand dit verhelderen?
Ik ben van plan om een DJI mini 2 aan te schaffen om tijdens mijn vakantie in Oostenrijk en Kroatie mooie omgevingsshots te maken. Mijn vraag gaat dus specifiek over een drone met een gewicht onder de 250 Gram met een camera.
Nog geen Aansprakelijkheidsverzekering (maar ik ga overstappen naar iemand die een WA verzekering + drone dekking heeft.
Alleen toen ging ik opzoek naar de regels omtrent drone vliegen in Oostenrijk en Kroatië maar ik kom online op heel veel verschillende tegenstrijdige regels tegen.
Het is dan verstandig om uit te gaan van de website en regels van de organisatie die er in die landen over gaan. Alleen ook dit vindt ik niet heel duidelijk.
De betreffende organisatie in Kroatië is: https://www.ccaa.hr/en/i-...hat-do-i-need-to-do-67803
Als ik hier wil gaan filmen moet ik mijzelf registreren? En je bent verplicht verzekerd te zijn.
Als ik dit goed lees wordt er onderscheid gemaakt tussen een drone en een model vliegtuigje. Laatstgenoemde mag je met camera wel mee vliegen. Maar met een drone die een camera heeft moet ik mijzelf registreren. Ik lees hier verschillende kosten over maar ik vond ook iets van 30 euro.
De vertalingen op beide websites maken het voor mij niet altijd even duidelijk. Is mijn RDW registratie bijvoorbeeld voldoende of moet ik ze per land ook nog registreren?
A1/A3 certificaat is geldig in Europa. Dus geldig in genoemde landen.kaasaanfiets schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:38:
Ik hoop dat iemand mij hier wat meer over kan vertellen.
Dat is mij wel duidelijk. Maar is de RDW registratie dat ook ?Hulliee schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:28:
[...]
A1/A3 certificaat is geldig in Europa. Dus geldig in genoemde landen.
Ja, je moet registreert zijn in je woonland.
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Ok, even terugkomend op mijn vorige post over vliegen met een drone < 250Gram en een camera in Oostenrijk en Kroatië.
Zoals ik al zei, er zijn erg veel websites en veel sites geven tegenstrijdige informatie.
één van de site's die ik tegen kwam is deze en volgens mij staat alles hier wel duidelijk en correct op(het is niet mijn website ik ben het tegengekomen tijdens mijn zoektocht)
https://drone-traveller.com/drone-laws-austria/
Ik denk dat er wat verwarring ontstaat omdat men aangeeft dat je je drone moet registreren. Wat men hier aangeeft is: https://drone-traveller.com/eu-drone-registration/
Dat je:
Ik heb Austro Control hierover gemaild en kreeg de volgende reactie:
Dear Jorrick,
https://drone-traveller.com/drone-laws-croatia/
Ze geven aan:
Edit: ik heb vandaag reactie van de DGU van Kroatië op mijn vraag of ik mag filmen in Kroatië voor persoonlijk gebruik.
Als men al zo moeilijk doet om wat vakantie shots te maken dan heb ik er nogal wat moeite mee om al mijn privé gegevens in zo'n regime daar achter te laten. En dat is dan een land wat bij de EU hoort. Ik vindt het behoorlijk bijzonder dat je er dan nog zulke bekrompen regels op na mag houden.
Maar je mag dus wel op een privé terrein filmen mits het voor eigen gebruik is. Ik zit op een enorm resort terrein, ik zal eens vragen of ik op hun terrein wel gewoon mag filmen.
Misschien denken jullie, wat doe je moeilijk je kan toch gewoon je drone meenemen en her en der wat shots maken?
Ja dat kan, maar ik houd mij graag aan de regels, en mocht ik wel gepakt worden probeer dan maar eens in het Kroatisch aan een agent uit te leggen wat je aan het doen was. Daarnaast liggen er behoorlijk hoge boetes op(ik las ergens iets van maximaal 25.000 Kuna = 3.333 Euro) en misschien wordt je drone wel in beslag genomen. En die zie je dan natuurlijk nooit weer terug.
Zoals ik al zei, er zijn erg veel websites en veel sites geven tegenstrijdige informatie.
één van de site's die ik tegen kwam is deze en volgens mij staat alles hier wel duidelijk en correct op(het is niet mijn website ik ben het tegengekomen tijdens mijn zoektocht)
https://drone-traveller.com/drone-laws-austria/
Ik denk dat er wat verwarring ontstaat omdat men aangeeft dat je je drone moet registreren. Wat men hier aangeeft is: https://drone-traveller.com/eu-drone-registration/
Dat je:
Ofwel, je moet/mag je maar in 1 land registreren en dat moet je geboorteland/waar je op dit moment woonachtig bent zijn. In het geval van Nederland is dit de RDW.Where does one register as a drone operator?
For registration, each member state of the European Union must create an (online) platform in which operators can register. Currently, these systems do not yet exist in many countries. However, the platforms should enable the exchange of information within the EU.
You must then register in the system of the country in which you have your residence. For legal entities (especially companies), the country with the main place of business is responsible for registration. Multiple registrations in different EU countries are not possible.
Ik heb Austro Control hierover gemaild en kreeg de volgende reactie:
Op mijn vraag of ik dus expliciet mag filmen en foto's mag maken kreeg ik:Dear [Mijn naam],
once you are successfully registered as a drone operator in an EU-memberstate and have passed the test (if you need so) you are allowed to operate your drone in any EU-memberstate within the conditions of the “Open” category.
In control zones you furthermore always have to contact the responsible tower for permission (via phone). Please see the exact control zones on https://map.dronespace.at/.
Kind regards
[Naam van Austro Control medewerker]
Dear Jorrick,
Alleen de regels in Kroatië zijn wat vreemd, in eerst instantie geleden dezelfde regels als in Nederland/Oostenrijk enz. Maar de aanvullende maatregelen van Kroatië zijn mij niet geheel duidelijk.it is allowed considering the below mentioned information.
Kind regards
[Naam van Austro Control medewerker]
https://drone-traveller.com/drone-laws-croatia/
Ze geven aan:
Alleen hier kan ik weer niks van vinden op de officiële site, de CCAA. Ik heb de CCAA in Kroatië hier over gemaild. Als ik hier een reactie op heb deel ik dit uiteraard.If you want to take aerial photos and videos with your drone, then you also need a permit from the State Geodetic Administration (SGA, contact info@dgu.hr). The applications are treated very differently, and so far it has not been possible to determine the criteria for the approval of the authority.
At first there was a slight glimmer of hope in 2019 when a new decree on aerial photography was passed, which allowed recordings on the company’s own property. This was replaced by a new decree in July 2020 , which worded it a little differently (automatic translation):
(1) Targeted air surveys in isolated locations and buildings that are carried out exclusively for the needs of the owner or user can be carried out by unmanned aerial vehicle systems without the authorization of the air survey.
This means that holidaymakers in Croatia are prohibited from taking pictures with a camera drone.
Edit: ik heb vandaag reactie van de DGU van Kroatië op mijn vraag of ik mag filmen in Kroatië voor persoonlijk gebruik.
Dus het komt er op neer dat je een verzoek moet neerleggen bij: https://snimanje-iz-zraka.dgu.hr om te mogen filmen.Dear customer,
on the Croatian territory, special rules are prescribed regarding to drone flying and filming.
In accordance with current legislation at first we have to inform you that performing of aerial photography for private or commercial purposes of public areas on Croatian territory is not allowed without permission.
Two agencies are involved in process relating to drone flight and aerial imagery;
Croatian Civil Aviation Agency (CCAA) is giving permission to fly, but for taking aerial photos/videos is necessary to submit a Request to State Geodetic Administration.
Aerial imaging exclusively of own private property and exclusively for personal use of the owner is possible without permission and is governed by Article 5., Paragraph1 . Uredba o snimanju iz zraka (Official Gazette, No. 77/2020).
Whole procedure can be solved on line: for flight permissions use web application on CCAA site https://www.ccaa.hr and for aerial imagery use https://snimanje-iz-zraka.dgu.hr (prior registration is required).
All necessary information are available on link: https://dgu.gov.hr/UserDo...enja%20za%20uporabu%20zračnih%20snimaka.pdf
Best regards
Als men al zo moeilijk doet om wat vakantie shots te maken dan heb ik er nogal wat moeite mee om al mijn privé gegevens in zo'n regime daar achter te laten. En dat is dan een land wat bij de EU hoort. Ik vindt het behoorlijk bijzonder dat je er dan nog zulke bekrompen regels op na mag houden.
Maar je mag dus wel op een privé terrein filmen mits het voor eigen gebruik is. Ik zit op een enorm resort terrein, ik zal eens vragen of ik op hun terrein wel gewoon mag filmen.
Misschien denken jullie, wat doe je moeilijk je kan toch gewoon je drone meenemen en her en der wat shots maken?
Ja dat kan, maar ik houd mij graag aan de regels, en mocht ik wel gepakt worden probeer dan maar eens in het Kroatisch aan een agent uit te leggen wat je aan het doen was. Daarnaast liggen er behoorlijk hoge boetes op(ik las ergens iets van maximaal 25.000 Kuna = 3.333 Euro) en misschien wordt je drone wel in beslag genomen. En die zie je dan natuurlijk nooit weer terug.
[ Voor 26% gewijzigd door kaasaanfiets op 17-08-2021 20:00 ]
@kaasaanfiets Dus AustroControl zegt de kaart op DroneSpace (van hun) is leidend. Als ik nu de kaart bekijk op ÖAMTC:
https://www.oeamtc.at/drohnen-karte/map
Zie ik een Naturpark met een “absolutes Flugverbot” :
/f/image/T8brA1juNtINZqRMZNeHeKr7.png?f=fotoalbum_large)
En dit staat niet op DroneSpace. Wat is het nou
/f/image/T8brA1juNtINZqRMZNeHeKr7.png?f=fotoalbum_large)

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Dat is inderdaad verwarrend. Maar als ik dit zo zie is de OAMTC een soort van non-profit ANWB van Oostenrijk? Dan lijkt het mij logischer dat de map van AustroControl leidend is.Erulezz schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:29:
@kaasaanfiets Dus AustroControl zegt de kaart op DroneSpace (van hun) is leidend. Als ik nu de kaart bekijk op ÖAMTC:
[Afbeelding]
Hey mensen,
Ik volg dit topic al een tijdje. Ik ben zelf momenteel al een aantal maand aan het vliegen met mijn Mavic Air die nu ter reparatie is (vond het een goed idee om met wat whisky's op in mijn tuin vaders de sportstand te laten zien).
Nu ben ik op zoek naar een app die het volgende voor mij kan voorzien:
• Welk ND-Filter heb ik nodig (Polarpro had daarvoor een appje die weg is)
• Drone map (gebruik drone-buddy maar voor de goede functies moet je pro hebben)
Ik hoor graag jullie ervaringen!
Ik volg dit topic al een tijdje. Ik ben zelf momenteel al een aantal maand aan het vliegen met mijn Mavic Air die nu ter reparatie is (vond het een goed idee om met wat whisky's op in mijn tuin vaders de sportstand te laten zien).
• Drone map (gebruik drone-buddy maar voor de goede functies moet je pro hebben)
Wat betreft ND filters, volgens mij is het ongeveer zo:Shadow343 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:46:
Hey mensen,
ND32: volle zon/licht bewolkt
ND16: middel bewolkt
ND8: zwaar bewolkt/binnen
Zelf heb ik de PolarPro ND filters voor de GoPro en ben er erg tevreden mee. Ze zijn eigenlijk veel te duur voor hetgeen dat ze zijn, maar wel goede kwaliteit.
Voor de dronekaart is het het beste om aan te houden wat de Rijksoverheid aanraadt, en dat is GoDrone. Daarnaast gebruik ik zelf ook nog AERET aangezien GoDrone ten onrechte gebieden rood maakt terwijl je er gewoon mag vliegen (bijvoorbeeld de PJE zone bij Utrecht).
@Hatsjoe Ik zat al te kijken naar ND filters, maar die hebben -voorzover ik het begrepen heb- vooral nut bij video opnames?
ik heb sinds kort een DJI Mini 2 met FMC, en de beelden die ik er tot nu toe mee heb gemaakt zijn aardig. Binnenkort toch maar eens zo'n setje aanschaffen om te kijken of het dan beter wordt.
Top-Tip: calibreer je gimbal. Bij mijn eerste vlucht bleek de gimbal wat schuin te staan, waardoor het leek alsof Flevoland schuin afliep
Nog wat handige linkjes:
DJI Geo Zone Map: (https://www.dji.com/nl/flysafe/geo-map)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Jdy37CjswsAA7Lf0YFvbYlyI.png?f=user_large)
Aeret: (https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Jhr5uDSqAKam5ZjBZsif4nMc.png?f=user_large)
GoDrone.nl: (https://map.godrone.nl/#loc=52.3854850,5.4675155,11)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vaIU0F4TNH8Vud6BqraWqT3E.png?f=user_large)
Zoals je ziet, dat is nogal een verschil
Op Aeret zie je trouwens ook Natura 2000 gebieden, maar op mijn screenshot ontbreken die omdat ik niet ver genoeg was ingezoomd. Anders kreeg ik de hele zone niet in beeld.
ik heb sinds kort een DJI Mini 2 met FMC, en de beelden die ik er tot nu toe mee heb gemaakt zijn aardig. Binnenkort toch maar eens zo'n setje aanschaffen om te kijken of het dan beter wordt.
Top-Tip: calibreer je gimbal. Bij mijn eerste vlucht bleek de gimbal wat schuin te staan, waardoor het leek alsof Flevoland schuin afliep
Nog wat handige linkjes:
- https://wow.knmi.nl/ - Site met crowdsourced weerstations in NL.
- https://www.uavforecast.com/ - Site (en Android/iOS app) die is al eerder genoemd, maar ik benoem de site toch maar even voor de zichtbaarheid
- https://www.openstreetmap.org - Waarschijnlijk kent iedereen deze site wel, OSM heeft veel meer gedetailleerd dan GMaps
DJI Geo Zone Map: (https://www.dji.com/nl/flysafe/geo-map)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Jdy37CjswsAA7Lf0YFvbYlyI.png?f=user_large)
Aeret: (https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Jhr5uDSqAKam5ZjBZsif4nMc.png?f=user_large)
GoDrone.nl: (https://map.godrone.nl/#loc=52.3854850,5.4675155,11)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vaIU0F4TNH8Vud6BqraWqT3E.png?f=user_large)
Zoals je ziet, dat is nogal een verschil
Op Aeret zie je trouwens ook Natura 2000 gebieden, maar op mijn screenshot ontbreken die omdat ik niet ver genoeg was ingezoomd. Anders kreeg ik de hele zone niet in beeld.
Ik heb sinds lange tijd een stretched-x type quad die ik zo nu en dan van nieuwe harware voorzie. Ooit begonnen met een KK2.0 controller en via Naze32 -> CleanFLight -> nu bij BetaFlight 4.2.9 terecht gekomen.
Oude BLheli_S ESCs inmiddels via BlueJay firmware voorzien van Bi_directional DShot zodat ze weer even mee kunnen (RPM Filtering) zonder licenties te betalen.
Het frame is een van de eerste ZMR250 frames, inmiddels een fossiel
Met een 3D print spacer aangepast naar een wat interessantere look. De FC is inmiddels een F722SE.
:strip_exif()/f/image/ckBPxWwUmM0y9Mqhn85711Op.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vlieg dit al jaren als een "QUAD-X" - wat een perfecte "X" vorm impliceert. Maar een ZMR250 is geen perfecte "X", het is een zogenaamd "Stretched X" frame. Ik vermoed dat dit de oorzaak is van mijn oscillatie issues.
Dus mijn vraag; hoe pakken jullie dit aan? Zover ik heb begrepen kan ik de PIDs voor de Pitch as af laten wijken van de roll as, maar ik zou ook de motor mixer aan kunnen passen.
Standaard PIDs in BetaFlight / iNav etc. gaan tegenwoordig uit van een QUADX, geloof ik.
Oude BLheli_S ESCs inmiddels via BlueJay firmware voorzien van Bi_directional DShot zodat ze weer even mee kunnen (RPM Filtering) zonder licenties te betalen.
Het frame is een van de eerste ZMR250 frames, inmiddels een fossiel
:strip_exif()/f/image/ckBPxWwUmM0y9Mqhn85711Op.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vlieg dit al jaren als een "QUAD-X" - wat een perfecte "X" vorm impliceert. Maar een ZMR250 is geen perfecte "X", het is een zogenaamd "Stretched X" frame. Ik vermoed dat dit de oorzaak is van mijn oscillatie issues.
Dus mijn vraag; hoe pakken jullie dit aan? Zover ik heb begrepen kan ik de PIDs voor de Pitch as af laten wijken van de roll as, maar ik zou ook de motor mixer aan kunnen passen.
Standaard PIDs in BetaFlight / iNav etc. gaan tegenwoordig uit van een QUADX, geloof ik.
/f/image/s038nnMhWkK4XqmqgVOlayLD.png?f=fotoalbum_large)
Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400
Ik ben een noob op gebied van foto's en videos, maar zoals ik begrepen heb inderdaad. Voor foto's kan je prima de sluitertijd enzo op automatisch hebben staan. Wil je echter cinematic videos maken, dan wil je een ND filter en een statische sluitertijd op 30 FPS zodat je dat cinematische effect krijgt (midden van de video scherp, daaromheen motion blur)._Eend_ schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:58:
@Hatsjoe Ik zat al te kijken naar ND filters, maar die hebben -voorzover ik het begrepen heb- vooral nut bij video opnames?
Voor foto's de ND filter er dus lekker aflaten en voor videos erop doen als je dus cinematische videos wilt maken.
Ik ben een nog grotere noob op dat gebied blijkt maar weer, dat van die sluitertijd wist ik bijvoorbeeld nietHatsjoe schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:45:
[...]
Ik ben een noob op gebied van foto's en videos, maar zoals ik begrepen heb inderdaad. Voor foto's kan je prima de sluitertijd enzo op automatisch hebben staan. Wil je echter cinematic videos maken, dan wil je een ND filter en een statische sluitertijd op 30 FPS zodat je dat cinematische effect krijgt (midden van de video scherp, daaromheen motion blur).
Ik doe vaak beide in 1 vlucht.. Misschien moet ik mijn Tellootje maar met een robotarmpje uit gaan rusten zodat ik daarmee het filter van mijn Mini 2 kan halen zonder te landen[...]
Voor foto's de ND filter er dus lekker aflaten en voor videos erop doen als je dus cinematische videos wilt maken.
Ik wil binnenkort eens starten met deze hobby 
Via MP kan ik redelijk goedkoop aan twee instappers komen:
- Syma X8 Pro
- Ryze Tello
Voor en tegens van mijn kant:
- de Syma kan tot 200m hoogte vs 100 van de Tello (volgens specs)
- De Tello kan 4 minuten langer vliegen
- De Tello kan foto's nemen tot 5mp
Gevoelsmatig heb ik meer aan een Tello. Klopt dat? Of zijn er nog andere types, zeg onder de €150 winkelprijs, die interessant kunnen zijn? Auto-home is voor mij een vereiste!
- Syma X8 Pro
- Ryze Tello
Gevoelsmatig heb ik meer aan een Tello. Klopt dat? Of zijn er nog andere types, zeg onder de €150 winkelprijs, die interessant kunnen zijn? Auto-home is voor mij een vereiste!
Kleine correctie op wat ik eerder zei, de "sluitertijd" is om motion blur te creëren. Voor de belichting moet je de "ISO" zo laag mogelijk zetten met een ND filter in plaats van op "auto". Mooie video die dit duidelijk uitlegt: YouTube: GOPRO ND FILTERS TUTORIAL // WHEN, WHY & HOW? (wel met GoPro maar principe blijft het zelfde)._Eend_ schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:58:
[...]
Ik ben een nog grotere noob op dat gebied blijkt maar weer, dat van die sluitertijd wist ik bijvoorbeeld niet
[...]
Ik doe vaak beide in 1 vlucht.. Misschien moet ik mijn Tellootje maar met een robotarmpje uit gaan rusten zodat ik daarmee het filter van mijn Mini 2 kan halen zonder te landen
Je kan beide doen met ND filter, enkel wil je dan wel de instellingen goed hebben staan voor de foto. Vaak is het makkelijker voor ons amateurs om dat soort dingen op "auto" te laten staan. Professionele fotografen hebben vaak ook van die speciale lichtmeters om te zien hoe sterk de lichtbron is om daar de ISO goed op af te stemmen. Doe je dit niet juist, dan is je foto onderbelicht of juist overbelicht. Daarom is het ook van belang dat je de juiste ND filter gebruikt voor het type weer in combinatie met de juiste ISO. Je kunt altijd wel de foto of video een klein beetje aanpassen wat betreft belichting, maar als de afwijking te groot is zal ook dat lastig gaan worden.
Ik heb de Tello - positionering gebeurt aan de hand van 2 camera's onder de unit, dit betekent dat sterk reflectieve oppervlakken (gladde vloer binnen in daglicht) de positie nauwkeurigheid beinvloeden. Hij drift dan gewoon weg. Verder heeft hij dus ook een redelijke hoeveelheid licht nodig om fatsoenlijk te werken. Let wel, als je aan de condities voldoet is het een heel stabiel en makkelijk te besturen ding wat op zijn hoogst toegestane snelheid echt wel leuk vliegt.greatgonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:05:
- Syma X8 Pro
- Ryze Tello
Ook heeft de Tello geen GPS, wat de Syma wel heeft. Auto-home is op de Tello geen mogelijkheid zonder een externe app, die trackt het pad van de drone en vliegt hem in een rechte lijn terug. Werkt, maar alles behalve robuust.
Pas op dat het allemaal brushed motoren zijn - op termijn verslijten die en behoeven ze vervanging.
Het doel van deze twee is ook anders. De Tello bied je een programmeer interface waarbij data van de drone op en neer streamt naar een laptop / telefoon waar een script op draait. Het is daarmee meer een educational platform dan een video drone.
Beide units gebruiken WiFi van je telefoon als interface, dat betekent dat de maximale afstand redelijk snel beperkt is.
Beide een beetje speelgoed+. Als eerste testbed prima, maar ik vermoed dat je al snel naar iets anders wilt gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Steef op 23-08-2021 14:46 ]
Ik ben er nieuw in hoor, maar bij als ik op vergelijkingssites kijk staat bij de uitleg van GPS dat het de locatie e.d. toevoegt aan foto's. Dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde.Steef schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:45:
[...]
Ik heb de Tello - positionering gebeurt aan de hand van 2 camera's onder de unit, dit betekent dat sterk reflectieve oppervlakken (gladde vloer binnen in daglicht) de positie nauwkeurigheid beinvloeden. Hij drift dan gewoon weg. Verder heeft hij dus ook een redelijke hoeveelheid licht nodig om fatsoenlijk te werken. Let wel, als je aan de condities voldoet is het een heel stabiel en makkelijk te besturen ding wat op zijn hoogst toegestane snelheid echt wel leuk vliegt.
Ook heeft de Tello geen GPS, wat de Syma wel heeft. Auto-home is op de Tello geen mogelijkheid zonder een externe app, die trackt het pad van de drone en vliegt hem in een rechte lijn terug. Werkt, maar alles behalve robuust.
Pas op dat het allemaal brushed motoren zijn - op termijn verslijten die en behoeven ze vervanging.
Het doel van deze twee is ook anders. De Tello bied je een programmeer interface waarbij data van de drone op en neer streamt naar een laptop / telefoon waar een script op draait. Het is daarmee meer een educational platform dan een video drone.
Beide units gebruiken WiFi van je telefoon als interface, dat betekent dat de maximale afstand redelijk snel beperkt is.
Beide een beetje speelgoed+. Als eerste testbed prima, maar ik vermoed dat je al snel naar iets anders wilt gaan.
Of kun je met die GPS ook een op hol geslagen drone terugvinden via de app?
Voor mijn zoon de eerste track, voor mij eindelijk weer een trackje gevlogen
Hey!greatgonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:53:
[...]
Ik ben er nieuw in hoor, maar bij als ik op vergelijkingssites kijk staat bij de uitleg van GPS dat het de locatie e.d. toevoegt aan foto's. Dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde.
Of kun je met die GPS ook een op hol geslagen drone terugvinden via de app?
De Syma word geadverteert als "GPS Positioning" en gebuikt dus GPS coordinaten voor het behouden van zijn positie. Ook is te vinden dat de Syma GPS gebruikt voor een retrun-to-home optie waarbij de drone terug vliegt naar de GPS coordinaten waar hij is opgestegen.
Je gaf aan dat dit een "must have" is. De Tello heeft dus geen GPS functies
Tenzij je iets anders bedoelde met "auto home"
[ Voor 3% gewijzigd door Steef op 23-08-2021 15:16 ]
nee, dat is precies wat ik bedoel.. maar beide begrippen worden door elkaar heen gebruikt, bijvoorbeeld op drones.nlSteef schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:15:
[...]
Hey!
De Syma word geadverteert als "GPS Positioning" en gebuikt dus GPS coordinaten voor het behouden van zijn positie. Ook is te vinden dat de Syma GPS gebruikt voor een retrun-to-home optie waarbij de drone terug vliegt naar de GPS coordinaten waar hij is opgestegen.
Je gaf aan dat dit een "must have" is. De Tello heeft dus geen GPS functies
Tenzij je iets anders bedoelde met "auto home"
:fill(white):strip_exif()/f/image/cjv2V3UjYvqND1CBduzfCO7R.png?f=user_large)
Om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat de vorm van het frame de reden is van de oscillaties, maar eerder de stijfheid (of in dit geval; het gebrek aan). De ZMR is inderdaad een fossiel en ik vermoed dat je deze met de hand kan torderen. Die flex betekend ook meer trillingen.Steef schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:44:
Ik heb sinds lange tijd een stretched-x type quad die ik zo nu en dan van nieuwe harware voorzie. Ooit begonnen met een KK2.0 controller en via Naze32 -> CleanFLight -> nu bij BetaFlight 4.2.9 terecht gekomen.
Het frame is een van de eerste ZMR250 frames, inmiddels een fossielMet een 3D print spacer aangepast naar een wat interessantere look. De FC is inmiddels een F722SE.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik een ander frame kopen
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar de oscillaties zitten voornamelijk op de pitch as. Roll ziet er prima uit. Het voornaamste verschil tussen die assen is het traagheidsmoment ten gevolge van de accu (waar betaflight standaard al wat rekening mee houd in de PIDs) en de stretched-X vorm.Kars schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:35:
[...]
Om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat de vorm van het frame de reden is van de oscillaties, maar eerder de stijfheid (of in dit geval; het gebrek aan). De ZMR is inderdaad een fossiel en ik vermoed dat je deze met de hand kan torderen. Die flex betekend ook meer trillingen.
Persoonlijk zou ik een ander frame kopen
Maar is misschien kort door de bocht, de eigenfrequenties van iets als dit zijn natuurlijk best complex.
Ik ga gewoon een andere mix proberen en we zien wel wat er gebeurt, altijd leerzaam.
Suggesties m.b.t. 5" frames? Armattan ziet er leuk uit, bijvoorbeeld.
[ Voor 4% gewijzigd door Steef op 23-08-2021 16:11 ]
Ik zat twee maanden geleden in hetzelfde schuitje. Het leek me erg leuk om te beginnen met deze hobby, maar ik wilde niet gelijk honderden euro's over de balk gooien. Uiteindelijk ben ik voor de Tello gegaan omdat er voor de Tello meer/makkelijker onderdelen te verkrijgen zijn dan voor de Syma X8 Pro en omdat ik het een grappig ding vindt.greatgonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:05:
- Syma X8 Pro
- Ryze Tello
Return To Home heeft de Tello niet, zoals anderen ook al aangaven. En 100 meter is erg optimistisch, en dat de Syma 200m hoog kan vliegen maakt niet zo veel uit, je mag toch 'maar' tot 120 meter hoog met zo'n ding. (en dat is wat mij betreft hoog zat). Overigens zie ik bij Bol.com dit:
En dat is al een stuk realistischer dan de 200 meter die jij noemde en ook in het begin van de productpagina van Bol.com wordt vermeld. Bij mijn tweede testvlucht met mijn Tellootje stond ik ergens midden op de veluwe met geen enkel huis, zend- of hoogspanningsmast in de buurt. En toch kreeg ik na 20-30 meter al problemen met de ontvangst, ook als mijn iphone in vliegtuigstand stond. En da's best spannend als je iets hebt zonder RTH functievliegafstand: ongeveer 70 meter
Als ik het over zou doen zou ik gaan kijken of ik ergens een grotere drone kan lenen/huren, daar heb je meer aan dan constant bang zijn dat je de verbinding met de drone kwijtraakt.
dank voor de tips.. qua specs kwam ik deze instapper drone ook nog tegen..
Eachine E520S
Het enige dat ik niet snap:
- je hebt een variant met 4K bij een frequentie van 2,4G, ofwel 1080P bij 5G.. Het eerste lijkt beter beeld, maar 5G is weer betere ontvangst? Wat zou het verschil maken?
- rest van de specs zien er ook wel goed uit voor dit geld, GPS, follow me, is er een addertje?
Eachine E520S
Het enige dat ik niet snap:
- je hebt een variant met 4K bij een frequentie van 2,4G, ofwel 1080P bij 5G.. Het eerste lijkt beter beeld, maar 5G is weer betere ontvangst? Wat zou het verschil maken?
- rest van de specs zien er ook wel goed uit voor dit geld, GPS, follow me, is er een addertje?
Wat ik van reviews begrijp is dat de 4K output vermoedelijk ge-upscaled is, wat de kwaliteit niet altijd ten goede komt.
Het addertje onder het gras is Wifi. Wifi is wel het zwakke punt van deze drones. Ik zat er net even een review van te kijken: YouTube: Eachine E520s GPS Camera Drone (Range Test & Review) waar toch wel vrij snel storingen in het beeld optreden. Maar met GPS (en RTH functie) is dat veel minder een probleem dan bij GPS loze drones. Een ander nadeel is het ontbreken van een SD kaart slot. De beelden worden dus alleen maar naar je telefoon gestreamt, dus als je de verbinding verliest stop je filmpje ook.
Maargoed, voor +/- €50 (met twee batterijen!
) kun je ook geen 5 km bereik verwachten natuurlijk
Denk dat dit best wel een goede instap-drone is, beter dan de Tello.
* _Eend_ aait zijn Tellootje.. sorry jongen!
Het addertje onder het gras is Wifi. Wifi is wel het zwakke punt van deze drones. Ik zat er net even een review van te kijken: YouTube: Eachine E520s GPS Camera Drone (Range Test & Review) waar toch wel vrij snel storingen in het beeld optreden. Maar met GPS (en RTH functie) is dat veel minder een probleem dan bij GPS loze drones. Een ander nadeel is het ontbreken van een SD kaart slot. De beelden worden dus alleen maar naar je telefoon gestreamt, dus als je de verbinding verliest stop je filmpje ook.
Maargoed, voor +/- €50 (met twee batterijen!
[ Voor 10% gewijzigd door _Eend_ op 24-08-2021 10:11 ]
mooi, als de beeldkwaliteit niet uitmaakt (is het me in principe ook niet om te doen), zou je dan voor 2,4G of 5g gaan?_Eend_ schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:08:
Wat ik van reviews begrijp is dat de 4K output vermoedelijk ge-upscaled is, wat de kwaliteit niet altijd ten goede komt.
Maargoed, voor +/- €50 (met twee batterijen!) kun je ook geen 5 km bereik verwachten natuurlijk
Denk dat dit best wel een goede instap-drone is, beter dan de Tello.
Armattan heeft mooie frames + lifetime warrantySteef schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:10:
[...]
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar de oscillaties zitten voornamelijk op de pitch as. Roll ziet er prima uit. Het voornaamste verschil tussen die assen is het traagheidsmoment ten gevolge van de accu (waar betaflight standaard al wat rekening mee houd in de PIDs) en de stretched-X vorm.
Maar is misschien kort door de bocht, de eigenfrequenties van iets als dit zijn natuurlijk best complex.
Ik ga gewoon een andere mix proberen en we zien wel wat er gebeurt, altijd leerzaam.
Suggesties m.b.t. 5" frames? Armattan ziet er leuk uit, bijvoorbeeld.
Persoonlijke keuzes:
- TBS Source One (voordelig, veel ruimte, goede kwaliteit)
- FPVcycle Glide (betere afwerking, voldoende ruimte, nog steeds niet duur)
- Armattan Chameleon (goede afwerking, wel duurder, garantie)
Dank voor de suggesties. Ik heb met wat aanpassingen nog wat vluchtjes gedaan en geconcludeerd dat er een laag-frequentie pitch oscillatie in zit die versterkt word door de D-term. De versterking gaat wel weg met een lage D-term maar dat maakt de quad minder direct.Kars schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:13:
[...]
Armattan heeft mooie frames + lifetime warrantyWerkt OK, aantal jongens in de groep die zonder problemen nieuwe armen kregen maar sommige ook weer niet...
Persoonlijke keuzes:
- TBS Source One (voordelig, veel ruimte, goede kwaliteit)
- FPVcycle Glide (betere afwerking, voldoende ruimte, nog steeds niet duur)
- Armattan Chameleon (goede afwerking, wel duurder, garantie)
Feit dat het zo laag is (50-75 Hz) maakt dat het geen motor oscillatie is, die draaien zo rond de 200 Hz. Dus lijkt inderdaad een frame oscillatie te zijn.
Zal eens gaan snuffen naar quads. Armattan Mongoose lijkt ook wel redelijk geprijsd - maar niet overtuigd van de stijfhed.
Die Chameleon ziet er leuk uit - enkele bodemplaat met geïntegreerde armen.
Je zou dan kunnen proberen om de exacte frequentie te bepalen met de blackbox logs en daar dan een notch filter op te zetten om die oscillatie eruit te halen. Zelf zit ik ook met een oscillatie op 55Hz die ik nog wil proberen weg te krijgen zonder notch filter (motors soft mounten, overal "PG-44A" dampening grease tussen stoppen en overall zoveel mogelijk vibratiebronnen wegnemen).Steef schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:58:
[...]
Dank voor de suggesties. Ik heb met wat aanpassingen nog wat vluchtjes gedaan en geconcludeerd dat er een laag-frequentie pitch oscillatie in zit die versterkt word door de D-term. De versterking gaat wel weg met een lage D-term maar dat maakt de quad minder direct.
Feit dat het zo laag is (50-75 Hz) maakt dat het geen motor oscillatie is, die draaien zo rond de 200 Hz. Dus lijkt inderdaad een frame oscillatie te zijn.
Zal eens gaan snuffen naar quads. Armattan Mongoose lijkt ook wel redelijk geprijsd - maar niet overtuigd van de stijfhed.
Die Chameleon ziet er leuk uit - enkele bodemplaat met geïntegreerde armen.
Ik kan niet echt vinden of er echt verschil zit tussen de varianten, het lijkt me raar om een specifieke 2.4 Ghz en 5 Ghz versie te maken, maargoed. Ik heb wat verder zitten graven en blijkbaar is het bereik van 2.4 veel korter dan 5 Ghz: 50-70 meter voor 2.4 tegenover 200-250 meter voor 5 Ghz. Maar dat waag ik te betwijfelen.greatgonzo schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:53:
[...]
mooi, als de beeldkwaliteit niet uitmaakt (is het me in principe ook niet om te doen), zou je dan voor 2,4G of 5g gaan?
Op Aliexpress is ie trouwens goedkoper
Op basis van de specs zou ik wel voor de 5 Ghz versie gaan.
ik heb me nog eens verdiept in brushless budget modellen.Steef schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:45:
[...]
Voor mijn budget (laten we zeggen tot €100) kom je eigenlijk op twee mogelijkheden
- een simpel brushless model, zonder enige toeters of bellen
- brushed motoren, maar wel met GPS etc.
Als beginner lijkt het me dan beter om toch voor brushed motoren te gaan, omdat daar meer ondersteuning op zit?
Ik snap niet helemaal wat je met die laatste opmerking bedoelt?greatgonzo schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:06:
[...]
ik heb me nog eens verdiept in brushless budget modellen.
Voor mijn budget (laten we zeggen tot €100) kom je eigenlijk op twee mogelijkheden
- een simpel brushless model, zonder enige toeters of bellen
- brushed motoren, maar wel met GPS etc.
Als beginner lijkt het me dan beter om toch voor brushed motoren te gaan, omdat daar meer ondersteuning op zit?
Voor een instapmodel zou ik me niet zo heel erg druk maken over het type motor. GPS is m.i. dan veel belangrijker dan de levensduur van de motoren. De kans is groot dat je straks toch een duurdere drone gaat kopen (ik spreek uit ervaring
[ Voor 8% gewijzigd door _Eend_ op 28-08-2021 10:49 ]
Ik heb de afgelopen 2 weken in Oostenrijk regelmatig gevlogen en heb de kaart van AustroControl aangehoudenkaasaanfiets schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:13:
[...]
Dat is inderdaad verwarrend. Maar als ik dit zo zie is de OAMTC een soort van non-profit ANWB van Oostenrijk? Dan lijkt het mij logischer dat de map van AustroControl leidend is.
Wel een heleboel leuke beelden gemaakt;
Hintertux - Sommerberg
Filzenkogel, Ahornbahn Mayrhofen
Königsleiten Gipfel
Pfitscher Joch Haus in Zuid Tirol + Schlegeisspeicher
Isskogel (Gerlos) Gipfel
Zillertal Arena - Kreuzwiesenalm
Zillertal Arena - Karspitz Gipfel
Schönachtal
Aangezien ik de landing pad niet mee wil nemen tijdens het hiken is het soms nog wel zoeken naar een stabiele / rechte ondergrond
:strip_exif()/f/image/uvIWuBEy7vm2wNEhlIWvdoIV.gif?f=fotoalbum_large)
@Erulezz Mooie plaatjes 
Maar hoe heb je die gemaakt?

Ik zie daar toch wel een joekel van een dronepadErulezz schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:14:
[...]
Aangezien ik de landing pad niet mee wil nemen tijdens het hiken is het soms nog wel zoeken naar een stabiele / rechte ondergrond![]()
[...]
/f/image/YnD2oyCX3qDeCYmYEXPE4jdD.png?f=fotoalbum_large)
Dit is echt heel vetErulezz schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:14:
[...]
Wel een heleboel leuke beelden gemaakt;
Hintertux - Sommerberg
Filzenkogel, Ahornbahn Mayrhofen
Königsleiten Gipfel
Pfitscher Joch Haus in Zuid Tirol + Schlegeisspeicher
Isskogel (Gerlos) Gipfel
Zillertal Arena - Kreuzwiesenalm
Zillertal Arena - Karspitz Gipfel
Schönachtal
Haha ja als er niemand in de buurt was had ik die wel gebruikt_Eend_ schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:55:
@Erulezz Mooie plaatjes
Ik zie daar toch wel een joekel van een dronepad
[Afbeelding]
Ik maak ze met PanoramaStudio Pro. De 26 originele bestanden importeren en het programma maakt er een ~169 MP (Mavic Air 2) equirectangular afbeelding van. Je kunt er dan hotspots aan toevoegen, zoals andere panorama’s, en dan exporteren naar de javascript viewer. Het worden dan ~1400 losse image tiles van zo rond de 40-60MB.
Heb een aantal tools gebruikt maar dit is voor mij de beste workflow en je krijgt er de beste kwaliteit uit. Tools zoals PhotoSphere Viewer JS en Marzipano werken ook wel goed maar dan krijg je niet de hoogste kwaliteit. Pannellum is er ook zo een maar daar had ik wat moeite om de tiles te genereren.
Ik heb een Mini 2 en die schiet 'maar' 3 MP foto's in de panoramastand helaas. Maar ondanks dat heb ik met Hugin toch mooie beelden in elkaar kunnen zettenErulezz schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:51:
[...]
Haha ja als er niemand in de buurt was had ik die wel gebruiktmaar het was best druk daar dus ik stond wat beter rondom het meer, en de drone recht omhoog.
Ik maak ze met PanoramaStudio Pro. De 26 originele bestanden importeren en het programma maakt er een ~169 MP (Mavic Air 2) equirectangular afbeelding van. Je kunt er dan hotspots aan toevoegen, zoals andere panorama’s, en dan exporteren naar de javascript viewer. Het worden dan ~1400 losse image tiles van zo rond de 40-60MB.
Heb een aantal tools gebruikt maar dit is voor mij de beste workflow en je krijgt er de beste kwaliteit uit. Tools zoals PhotoSphere Viewer JS en Marzipano werken ook wel goed maar dan krijg je niet de hoogste kwaliteit. Pannellum is er ook zo een maar daar had ik wat moeite om de tiles te genereren.
Binnenkort maar even een paar mooie plekjes opzoeken hier in NL om er 360 graden beelden van te schieten. Maar het waait nu denk ik net iets te hard om dat goed te kunnen doen.
Ik merkte bij de Mini 2 dat de resolutie van de .jpg bestanden in Sphere modus inderdaad wat lager zijn dan de Mavic Air 2… ondanks ze beiden 12MP losse foto’s maken. De .dng (raw) bestanden zijn wel van hogere resolutie. Panorama’s van de Mini 2 komen bij mij uit op ongeveer 45MP._Eend_ schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:44:
[...]
Ik heb een Mini 2 en die schiet 'maar' 3 MP foto's in de panoramastand helaas. Maar ondanks dat heb ik met Hugin toch mooie beelden in elkaar kunnen zetten
Binnenkort maar even een paar mooie plekjes opzoeken hier in NL om er 360 graden beelden van te schieten. Maar het waait nu denk ik net iets te hard om dat goed te kunnen doen.
Vind het wel leuk om ze te maken dus je kunt mij altijd wat beelden sturen
Ja, dat was best wel een tegenvaller eerlijk gezegd. Maar op zich zien de foto's er alsnog goed uit. Wel raar dat het niet op 12 MP kan, het opslaan van de foto zal wat langer duren, maar daar wil ik wel op wachten. Hopelijk gaan ze dat nog een keer aanpassen in de firmware zal wel nietErulezz schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:02:
[...]
Ik merkte bij de Mini 2 dat de resolutie van de .jpg bestanden in Sphere modus inderdaad wat lager zijn dan de Mavic Air 2… ondanks ze beiden 12MP losse foto’s maken. De .dng (raw) bestanden zijn wel van hogere resolutie. Panorama’s van de Mini 2 komen bij mij uit op ongeveer 45MP.
Ook in de 180 panorama modus zijn de foto's geen 12MP trouwens.
Daar hou ik je aanVind het wel leuk om ze te maken dus je kunt mij altijd wat beelden sturen
[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 31-08-2021 15:39 ]
Ik heb een tijdje terug een DJI mini 2 gekocht voor vakantiefoto's en filmpjes. Erg leuk en makkelijk klein ding om mee in te stappen. Wat me nu thuis opvalt is dat de toegestane gebieden in de DJI app totaal niet overeenkomen met de kaarten die ik online kan vinden. Als ik die bekijk dan mag ik in mijn hele thuisregio niet eens opstijgen met m'n Mini 2.
Ik neem aan dat de kaart van de overheid klopt en ik hem niet van de grond mag laten komen in de gemarkeerde gebieden, ongeacht de hoogte?
Ik neem aan dat de kaart van de overheid klopt en ik hem niet van de grond mag laten komen in de gemarkeerde gebieden, ongeacht de hoogte?
/f/image/FLpIyltfTRWiUD5oaOROJwrE.png?f=fotoalbum_large)
De DJI app kun je bijna helemaal negeren is mijn ervaring, een paar posts terug heb ik daar een voorbeeld van gegeven (linkje). Het lijkt er op dat ze alleen laten zien waar je echt 10000% zeker niet mag vliegen. Zoals in de aanvliegroute van Vliegveld Lelystad in mijn voorbeeld.MuadD1b schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:00:
Ik heb een tijdje terug een DJI mini 2 gekocht voor vakantiefoto's en filmpjes. Erg leuk en makkelijk klein ding om mee in te stappen. Wat me nu thuis opvalt is dat de toegestane gebieden in de DJI app totaal niet overeenkomen met de kaarten die ik online kan vinden. Als ik die bekijk dan mag ik in mijn hele thuisregio niet eens opstijgen met m'n Mini 2.
[Afbeelding]
Maar inderdaad, dankzij Vliegbasis/Airport Eindhoven, Vlb Volkel, en De Peel (waar de Defensie Grondgebonden Luchtverdediging zit) mag je daar helemaal niet vliegen.
Jammer hoor! Dat maakt het eigenlijk bijna onmogelijk om te vliegen in Brabant.
Kunnen ze die zinloze lachtmachtbasissen niet gewoon opdoeken...? Geldverspilling en ze liggen vaak in de mooie natuur
En als natura 2000 gebieden ook al off-limits zijn dan blijft er weinig over om te fotograferen.
Het is nogal een verschil met wat de DJI app zegt over dezelfde regio.
Kunnen ze die zinloze lachtmachtbasissen niet gewoon opdoeken...? Geldverspilling en ze liggen vaak in de mooie natuur
En als natura 2000 gebieden ook al off-limits zijn dan blijft er weinig over om te fotograferen.
/f/image/933fo9HVgXmY4lpXPhsHquuL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door MuadD1b op 03-09-2021 13:35 ]
Als ze al die basissen opheffen blijft De Peel nog open, die is van de landmachtMuadD1b schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:25:
Jammer hoor! Dat maakt het eigenlijk bijna onmogelijk om te vliegen in Brabant.
[Afbeelding]
Maar er is meer dan genoeg waar je wel terecht kunt. Maaskantje kun je bijvoorbeeld prima in beeld brengen
En niet alle natuurgebieden zijn Natura-2000 gebieden.
Ik wil graag MOOIE shots maken_Eend_ schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:50:
[...]
Maaskantje kun je bijvoorbeeld prima in beeld brengen
Ah de CTR van Eindhoven AirportMuadD1b schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:00:
[Afbeelding]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Beetje inhakend op het voorgaande: zijn er hier nog FPV-vliegers uit (Midden-) Brabant?
Ik ben nog wel op zoek naar leuke plekken om te vliegen.
@Hatsjoe is (een van de) beheerders van een drone Discord waarvan een groep regelmatig samen gaat vliegen. Hij heeft er al eens over gepost: linkjeAlbAlb2 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:02:
Beetje inhakend op het voorgaande: zijn er hier nog FPV-vliegers uit (Midden-) Brabant?
Ik vlieg vaak in deze regio, genoeg te fotograferen en filmenAlbAlb2 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:02:

De lijn vanaf Hilvarenbeek tot aan Reusel.
Mooie locatie is bijvoorbeeld ook hier: https://www.google.nl/map...2!3d51.4201127!4d5.123303
Je kan er vlakbij parkeren aan de doodlopende weg, klein stukje door het bos en alle ruimte die je maar wil daarna.
Af en toe komen er mensen met een hond maar meestal is er helemaal niemand.
Een toevoeging:Franko P. schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:28:
[...]
[...]
Ik vlieg vaak in deze regio, genoeg te fotograferen en filmen
[Afbeelding]
De lijn vanaf Hilvarenbeek tot aan Reusel.
Mooie locatie is bijvoorbeeld ook hier: https://www.google.nl/map...2!3d51.4201127!4d5.123303
Je kan er vlakbij parkeren aan de doodlopende weg, klein stukje door het bos en alle ruimte die je maar wil daarna.
Af en toe komen er mensen met een hond maar meestal is er helemaal niemand.
Beleven (Reusel) is een mooie locatie, veel water en vogels (weet niet of dit zo geschikt is voor fpv?).
En het Zwartven is ook een hele leuke fpv locatie:
https://www.google.nl/map...!3d51.3762017!4d5.1101221
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Zwartven ben ik ook veel te vinden inderdaad. Beleven is redelijk te doen mits er niet teveel wandelaars zijn.TheRicolaa10 schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:42:
[...]
Een toevoeging:
Beleven (Reusel) is een mooie locatie, veel water en vogels (weet niet of dit zo geschikt is voor fpv?).
En het Zwartven is ook een hele leuke fpv locatie:
https://www.google.nl/map...!3d51.3762017!4d5.1101221
heel uniek om dat mee te kunnen pakken. lachen!maartend schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:16:
Net een weiland verder dan mijn achtertuinweiland.
Sinds ik vorige week een beginnersdrone (een Visuo XS816) als verjaardagscadeau heb gekregen heb ik er weer een te leuke hobby bij.
Ik heb me aardig al ingelezen ook in de regels en denk dat ik alvast een dronecertificaat wil gaan halen. Drone waar ik nu mee begin is onder 250gram maar omdat er een camera op zit moet er blijkbaar toch een registratie voor gedaan worden.
Ik heb me aardig al ingelezen ook in de regels en denk dat ik alvast een dronecertificaat wil gaan halen. Drone waar ik nu mee begin is onder 250gram maar omdat er een camera op zit moet er blijkbaar toch een registratie voor gedaan worden.
In jouw geval is een registratie bij rdw voldoende. Je hebt verder geen certificaat nodig.Willem30 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:16:
Sinds ik vorige week een beginnersdrone (een Visuo XS816) als verjaardagscadeau heb gekregen heb ik er weer een te leuke hobby bij.![]()
https://www.gelderlander....we-te-voorkomen~a3ba7b1c/
Moeten we straks ook nog uit gaan kijken naar rondvliegende Brandweer drones? Al is de Veluwe wel een flink deel gesloten voor civiele drones
Moeten we straks ook nog uit gaan kijken naar rondvliegende Brandweer drones? Al is de Veluwe wel een flink deel gesloten voor civiele drones
Toeval? Ik weet het niet, ;-)MuadD1b schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:00:
[Afbeelding]
Afgelopen weekend op een bruiloft aanwezig geweest en daar was ook iemand met een drone aan het filmen. Ik vond dat op zich vreemd want we zitten hier vlakbij vliegbasis Volkel. Toen ik hem hierover aansprak gaf hij aan dat we ons net op een plek bevonden waar er wel gevlogen mocht worden. Als bewijs opende hij de DJI-app waar inderdaad zichtbaar was dat er op die plek gevlogen mocht worden. Terwijl we echt midden in een No-Fly-Zone zitten. De man was zich dus van geen kwaad bewust en dacht echt dat hij zich aan de regels hield met z'n 249-grams drone.
Ik vind het toch erg vreemd dat op die app van DJI dus andere gebieden gehanteerd worden dan de regels die hier in Nederland gelden.
Ik denk dat handhaving (als er op dit gebied echt handhaving is) dit vaak tegen zal komen.103720 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:00:
[...]
De man was zich dus van geen kwaad bewust en dacht echt dat hij zich aan de regels hield met z'n 249-grams drone.
De app geeft inderdaad vrolijk aan dat het geen probleem is. Zelfs hemelsbreed 4 kilometer van het einde van de startbaan zegt hij dat vliegen tot 100 meter gewoon mag. Toen ik dat zag triggerde het mij om verder op onderzoek te gaan.
Ik hoor mensen al denken; ja maar als je een drone koopt weet je toch dat je eerst moet kijken of het wel mag.
Nou... nee. Ik koop iets bij coolblue. Er zitten geen waarschuwingen bij. Ik installeer de app en die vertelt mij dat ik mag vliegen. Dus zo heel logisch vind ik het niet dat je dan gaat zoeken bij de overheid. Mensen die bekend zijn met de regelgeving doen dat (of die iig weten dat er regelgeving is). Maar mensen die er niet in thuis zijn en gewoon een speeltje kopen bij een winkel neem ik het niet eens kwalijk als ze dingen doen die niet mogen.
Zo kom ik er nu vandaag pas achter dit ik me zelfs met een mini 2 moet registreren bij de RDW.
Iets met 'wegverkeer'?
Ik gok trouwens dat de DJI app gewoon een vaste circel rond alle vliegvelden trekt en het directe approach path toont.
Dus geen lokale regelgeving kent.
[ Voor 7% gewijzigd door MuadD1b op 08-09-2021 15:16 ]
Ik hoor en snap de argumenten die hierboven aangehaald worden, maar de huidige wetgeving omtrent waar je met drones mag vliegen is redelijk simpel. Je beroepen op het "ik wist het niet want niemand heeft mij dit verteld" vind ik dan ook een erg slecht argument.
Het is nu al jaren in het nieuws dat er drones vliegen op plekken waar dit niet mag (Schiphol). Dan is het aan jou als dronepiloot om te denken "Oke, op sommige plekken mag ik niet vliegen zoals Schiphol, welke plekken mag ik dan wel vliegen?". Je zal dan op onderzoek uit moeten gaan en de officiële bronnen van de overheid raadplegen. Zeggen "Ja maar de DJI app zei dat het mocht" is enorm gemakzuchtig en lui. DJI is geen overheidsinstantie die beleid bepaalt.
Mocht de DJI app geen enkele waarschuwing of notificatie geven in trend van "Raadpleeg altijd officiële bronnen/kaarten voor actuele informatie omtrent drone regelgeving" is dat inderdaad ook niet handig. Vooral aangezien de DJI drones heel erg gericht zijn op de grote onwetende massa.
Ongeveer 1 A4 met alle belangrijke informatie die iedereen die iets met drones doet moet lezen: https://www.rijksoverheid.../regels-drone-laag-risico
Het is nu al jaren in het nieuws dat er drones vliegen op plekken waar dit niet mag (Schiphol). Dan is het aan jou als dronepiloot om te denken "Oke, op sommige plekken mag ik niet vliegen zoals Schiphol, welke plekken mag ik dan wel vliegen?". Je zal dan op onderzoek uit moeten gaan en de officiële bronnen van de overheid raadplegen. Zeggen "Ja maar de DJI app zei dat het mocht" is enorm gemakzuchtig en lui. DJI is geen overheidsinstantie die beleid bepaalt.
Mocht de DJI app geen enkele waarschuwing of notificatie geven in trend van "Raadpleeg altijd officiële bronnen/kaarten voor actuele informatie omtrent drone regelgeving" is dat inderdaad ook niet handig. Vooral aangezien de DJI drones heel erg gericht zijn op de grote onwetende massa.
Ongeveer 1 A4 met alle belangrijke informatie die iedereen die iets met drones doet moet lezen: https://www.rijksoverheid.../regels-drone-laag-risico
Het is hetzelfde gezeur als met een eletrische step mag ik niet op weg/fietspad/voetpad. Ze worden wel in de winkel verkocht. Doe er dan gewoon even een waarschuwingssticker bij op het doosje. Of als webwinkel, zet in je orderbevestiging, 'LET OP!'.Hatsjoe schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:55:
"Ja maar de DJI app zei dat het mocht" is enorm gemakzuchtig en lui.
Ik vind het wel erg kortzichtig als je, als gevorderde, mensen gemakzuchtig en lui gaat noemen omdat ze in de winkel een speeltje gekocht hebben en niet weten dat er regelgeving is. Waar houdt het op? Als ik een BBQ koop bij de bouwmarkt moet het in me opkomen dat er misschien speciale regelgeving is waar het wel/niet mag? Of stoepkrijt? Of een vlieger?
Het is heel simpel: je wordt in Nederland verondersteld zelf op de hoogte te zijn van wetten. Je verschuilen achter "ik wist het niet" werkt niet en heeft nooit gewerkt, het is je eigen verantwoordelijkheid het wél te weten. Logisch ook, je kunt bijvoorbeeld ook legaal auto's kopen maar aan het gebruik ervan zijn voorwaarden verbonden.MuadD1b schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:02:
[...]
Het is hetzelfde gezeur als met een eletrische step mag ik niet op weg/fietspad/voetpad. Ze worden wel in de winkel verkocht. Doe er dan gewoon even een waarschuwingssticker bij op het doosje. Of als webwinkel, zet in je orderbevestiging, 'LET OP!'.
Ik vind het wel erg kortzichtig als je, als gevorderde, mensen gemakzuchtig en lui gaat noemen omdat ze in de winkel een speeltje gekocht hebben en niet weten dat er regelgeving is. Waar houdt het op? Als ik een BBQ koop bij de bouwmarkt moet het in me opkomen dat er misschien speciale regelgeving is waar het wel/niet mag? Of stoepkrijt? Of een vlieger?
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Ga je een drone van 249 gram en 400 euro die ik bij de coolblue winkel op de hoek zo mee krijg zonder registratie nou vergelijken met een auto die ik niet eens kan kopen zonder geldig rijbewijs?
Als ik een DJI Mini 2 nu wil laten opstijgen in een regio waar je niet mag vliegen. Weigert ie dan? Asking for a friend
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ja. Je kunt zelf vast ook wel inschatten dat een drone als een soort vliegende bosmaaier heel wat schade kan aanrichten al is ie maar 249 gram. Als je tijdens een muziekfestival een aardappelschilmesje van 75 gram en 80 cent bij de Action bij je hebt ben je ook in overtreding. Gewicht en prijs hebben daar geen ruk mee te maken. Je bent zelf 100% verantwoordelijk voor het kennen van de regels.MuadD1b schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:44:
Ga je een drone van 249 gram en 400 euro die ik bij de coolblue winkel op de hoek zo mee krijg zonder registratie nou vergelijken met een auto die ik niet eens kan kopen zonder geldig rijbewijs?
En ja, voor je het vraagt, ik vergelijk nu een drone van 249 gram en 400 euro niet alleen met een auto maar ook nog eens met een aardappelschilmesje van 74 gram en 80 cent.
[ Voor 11% gewijzigd door SnoeiKoei op 08-09-2021 16:51 ]
Ahhh zo ken ik tweakers weer. De wereld is ekker zwart/wit. Geen nuance

Ja, als de DJI app zegt dat het 'mag' dan stijgt ie op.OMX2000 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:49:
Als ik een DJI Mini 2 nu wil laten opstijgen in een regio waar je niet mag vliegen. Weigert ie dan? Asking for a friend
Dus 4km van een startbaan gaat ie gewoon de lucht in.
Wil je nuance? Ga in overleg met de rechter over schadevergoedingen, dan word je alleen schuldig verklaard als je letsel veroorzaakt.MuadD1b schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:52:
[...]
Ahhh zo ken ik tweakers weer. De wereld is ekker zwart/wit. Geen nuance
https://www.nu.nl/tech/61...927-2069904458.1562742459
Hou er wel even rekening mee dat de verzekering nog wel eens moeilijk kan gaan doen als je in zo'n gebied schade veroorzaaktOMX2000 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:49:
Ben het wel eens met dat de regels best verwarrend kunnen zijn. Niet elke kaart geeft hetzelfde weer, en zeker de DJI kaart staat erom bekend je drone soms wel of juist niet op te laten stijgen.
Precies daar ligt de verwarring, en dan komt er ook nog eens bij dat je met een sub 250gr drone op veel meer plekken mag vliegen dan met zwaardere drones.
Maar waar dat dan precies wel/niet mag staat weer nergens duidelijk aangegeven.
Ik gebruik altijd maar gewoon mijn gezonde verstand, daar kom ik ook behoorlijk ver mee. (nog geen boetes of kwade mensen gehad)
Precies daar ligt de verwarring, en dan komt er ook nog eens bij dat je met een sub 250gr drone op veel meer plekken mag vliegen dan met zwaardere drones.
Maar waar dat dan precies wel/niet mag staat weer nergens duidelijk aangegeven.
Ik gebruik altijd maar gewoon mijn gezonde verstand, daar kom ik ook behoorlijk ver mee. (nog geen boetes of kwade mensen gehad)
Het is ook verwarrend, pas geleden heb ik nog even zitten kijken naar waar je in BE en DE mag vliegen met een drone, daar kom je ook niet zo 1-2-3 achter, terwijl de regelgeving tegenwoordig wel EU breed is. Nu nog zo'n EU brede dronekaart waar de luchtvaartautoriteit van elk land hun gegevens kunnen invoeren en waar je simpel kunt zien waar je wel en waar je niet mag vliegen. Het liefst nog met toegang voor fabrikanten van drones zodat bijvoorbeeld DJI die app ook kan integreren in haar eigen app
Is ook niet eens geldig voor handhavers. Want als Nl'er ben je geacht de wet te kennen.Hatsjoe schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:55:
Je beroepen op het "ik wist het niet want niemand heeft mij dit verteld" vind ik dan ook een erg slecht argument.
Die snap ik. Was niet van plan om ergens over heen te vliegen en risico’s te nemen. Het zal hooguit een meter of twintig de lucht in zijn en boven onbewoond gebied._Eend_ schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:20:
[...]
Hou er wel even rekening mee dat de verzekering nog wel eens moeilijk kan gaan doen als je in zo'n gebied schade veroorzaakt
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ja, wanneer jij een BBQ koopt bij de bouwmarkt is het aan jou om te weten waar je die mag gebruiken en waar niet. Zo is het op veel plekken op de Veluwe bijvoorbeeld verboden te BBQen tijdens droogte. Je voorbeeld gaat dus helaas niet op.MuadD1b schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:02:
[...]
Je kunt een auto gewoon zonder rijbewijs kopen, je kunt hem alleen niet zelf verzekeren. Maar een auto bij de dealer kopen en op naam zetten? Kan gewoon.MuadD1b schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:44:
Hoe je het ook went of keert, je dient gewoon op de hoogte te zijn van wet en regelgeving. Bij een overtreding krijg je gewoon een prent. Ook al ken je niet alle wetboeken uit je hoofd.
Je nu nog beroepen op "ik wist het niet" als het op drones aankomt na alle publiciteit in de media betekent gewoon dat je gemakzuchtig of lui bent geweest. Het kost je letterlijk 5 minuten van je leven om op de hoogte te zijn van de belangrijkste regels omtrent drones (zie de link in mijn vorige post).
Ik ben het wel zeker met je eens dat fabrikanten meer hun best kunnen doen wanneer het aankomt op de kopers de juiste richting op te sturen. Bijvoorbeeld een A4 bij die elektrische step met de tekst en uitleg over dat ie niet de openbare weg op mag, of bij een DJI drone een A4 met een uitdraai van die pagina uit mijn vorige post.
Echter zijn fabrikanten dit niet verplicht te doen. Het is 100% aan jou om te zorgen dat je de wet niet overtreed.
De oplossing is vrij simpel, je kan geen drone kopen zonder dat je een geldig A1/A3 (A2) laat zien.
Deze optie hanteren ze ook voor zendapparatuur/vuurwapens, heb je geen licentie/verlof dan kan je ook geen zender/wapen kopen.
En iemand die zijn A1/A3 (A2)/verlof laat zien is op de hoogte van de regeltjes, einde discussie.
Deze optie hanteren ze ook voor zendapparatuur/vuurwapens, heb je geen licentie/verlof dan kan je ook geen zender/wapen kopen.
En iemand die zijn A1/A3 (A2)/verlof laat zien is op de hoogte van de regeltjes, einde discussie.
Dan moet de overheid eerst A1/A3 verplicht stellen voor sub250 drones wat nu niet het geval is. Daarnaast kan je gewoon zendapparatuur kopen zonder aan te tonen dat je een HAM licentie hebt, dit is al langere tijd zo. Vroeger moest je inderdaad een licentie kunnen tonen, tegenwoordig niet meer. Vuurwapens is een heel ander geval en niet te vergelijken.RobAkm schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:59:
De oplossing is vrij simpel, je kan geen drone kopen zonder dat je een geldig A1/A3 (A2) laat zien.
Dus wederom, het is aan jou om op de hoogte te zijn van de wet en regelgeving. Je kunt prima van alles kopen zonder problemen, enkel moet je voor gebruik weten wat wel en niet mag (zowel met drones als zendapparatuur en veel andere zaken).
En dan het tweedehands doorverkopen van drones verbieden. Niet te handhaven maar een ontzettend simpele oplossing inderdaad.RobAkm schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:59:
Als verlofhouder mag ik geen enkel wapen verkopen aan iemand die geen geldig verlof heeft.SnoeiKoei schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:24:
[...]
En dan het tweedehands doorverkopen van drones verbieden. Niet te handhaven maar een ontzettend simpele oplossing inderdaad.
De koper moet trouwens eerst het wapen op zijn/haar verlof laten bijschrijven eer hij/zij het wapen uberhaupt mag/kan kopen.
Met een drone kan het zelfde, iemand die geen (RDW) registratie heeft mag/kan geen drone kopen cq winkel mag niet verkopen zonder een geldige registratie.
Met een auto is het precies het zelfde, de eigenaar heeft een kenteken op naam nodig (hoeft geen rijbewijs te hebben) en als degene de auto weer verkoopt wordt de auto op de nieuwe koper zijn naam geregistreerd.
Als de RDW dan ook de A1 enz koppelt aan de registratie of andersom, is het probleem opgelost.
De oplossing ligt zo voor de hand, maar de tijd van invoeren was te kort waardoor er te weinig over nagedacht is.
[ Voor 6% gewijzigd door RobAkm op 09-09-2021 15:37 ]
De vergelijking met vuurwapens slaat nergens op, een vuurwapen is iets compleet anders en niet te vergelijken met drones.RobAkm schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:36:
[...]
Als verlofhouder mag ik geen enkel wapen verkopen aan iemand die geen geldig verlof heeft.
De koper moet trouwens eerst het wapen op zijn/haar verlof laten bijschrijven eer hij/zij het wapen uberhaupt mag/kan kopen.
Met een drone kan het zelfde, iemand die geen (RDW) registratie heeft mag/kan geen drone kopen cq winkel mag niet verkopen zonder een geldige registratie.
Met een auto is het precies het zelfde, de eigenaar heeft een kenteken op naam nodig (hoeft geen rijbewijs te hebben) en als degene de auto weer verkoopt wordt de auto op de nieuwe koper zijn naam geregistreerd.
Als de RDW dan ook de A1 enz koppelt aan de registratie of andersom, is het probleem opgelost.
De oplossing ligt zo voor de hand, maar de tijd van invoeren was te kort waardoor er te weinig over nagedacht is.
De voornaamste reden dat een auto op naam gezet moet worden is vanwege de belasting die hierover geheven wordt.
Je zit nu "oplossingen" te bedenken die totaal niet reëel zijn. Het is of veel te duur, of simpelweg niet te handhaven. Daarnaast, hoe ga je dan om met zelfbouwdrones? Het is pas een drone wanneer ik alle componenten bij elkaar heb geschroefd. Tot die tijd is het een hoopje elektronica en carbon fiber.
Het punt is gewoon dat jij als Nederlandse burger je aan de Nederlandse wet moet houden. Iedereen in Nederland weet inmiddels wel dat je niet met drones mag vliegen op Schiphol. Oftewel, iedere Nederlander weet dat er in ieder geval 1 beperking geldt als het op drones aankomt. Dan is het aan jou om uit te zoeken of er toevallig nog meer beperkingen zijn. Doe je dit niet en overtreed je daarmee de wet? Dan ben je gewoon gemakzuchtig of lui geweest.
Er zijn zoveel zaken die je zomaar kunt kopen maar waar wel allerlei restricties op zitten. Moeten we dan maar bij alles dat je koopt bepaalde licenties/certificaten gaan vereisen of uitdraaien gaan meegeven van de wetten?
Dat stel jij nu zo wel, maar de praktijk is toch anders. De persoon waar ik het op de vorige pagina over had was er 100% van overtuigd dat hij iets deed wat hij mocht. Geen enkele twijfel.Hatsjoe schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:48:
[...]
Iedereen in Nederland weet inmiddels wel dat je niet met drones mag vliegen op Schiphol.
Hij heeft een drone gekocht in een Nederlandse winkel. Bijbehorende app gedownload en daar werd HEEL duidelijk aangegeven dat hij zich in een gebied bevond waar gevlogen mocht worden. Terwijl dat dus NIET zo is. Dat weet ik, dat weet jij, maar hij wist dat niet. En dom was hij zeker niet.
Vergelijk het misschien maar met een walkie-talkie die je koopt waar in de handleiding staat dat hij geschikt is voor Nederland. Maar die dan in praktijk toch blijkt uit te zenden op een frequentie die wettelijk niet in Nederland is toegestaan.
Oh, maar ik geloof je direct. Zou mij ook overkomen. het lullige, het helpt geen donder bij een boete103720 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:22:
[...]
Dat stel jij nu zo wel, maar de praktijk is toch anders. De persoon waar ik het op de vorige pagina over had was er 100% van overtuigd dat hij iets deed wat hij mocht. Geen enkele twijfel.
Hij heeft een drone gekocht in een Nederlandse winkel. Bijbehorende app gedownload en daar werd HEEL duidelijk aangegeven dat hij zich in een gebied bevond waar gevlogen mocht worden. Terwijl dat dus NIET zo is. Dat weet ik, dat weet jij, maar hij wist dat niet. En dom was hij zeker niet.
Als je een 2e hands DJI drone koopt, hoe activeer je die dan op je eigen account? Weet iemand dit toevallig?
Ik ga morgen een DJI FPV kopen voor een heel mooi prijsje.
Ik ga morgen een DJI FPV kopen voor een heel mooi prijsje.
[ Voor 34% gewijzigd door M!chel op 10-09-2021 20:56 ]
Ik moet altijd wel lachen om de wel-niet-discussies. In Nederland kun je ervan uit gaan: het mag niet. Behalve op een aantal niet interessante plekken in Nederland. Alle mooie plekken zijn natura 2000 of in een aanvliegroute of trainingsgebied van de luchtmacht.
Natura 2000 wil niet per definitie zeggen dat je er niet mag vliegen. Om het ingewikkeld of in ieder geval onoverzichtelijk te maken.Krysa schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:04:
Alle mooie plekken zijn natura 2000
Je kunt dit per gebied bekijken, of er mogelijk restricties gelden.
Als er hier mensen zijn die in Zuid Brabant willen gaan vliegen in de regio Hilvarenbeek tot Reusel dan stuur me een PB mocht de behoefte er zijn om samen te vliegen. Lijkt me leuk om wat mede vliegers bezig te zien.
Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.
Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.