Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 08:55
_Christiaan_ schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:39:
[...]
Ik ga weleens wandelen in mooie natuurgebieden. Mn mini ging standaard mee, nooit problemen mee gehad. Voorbijgangers zijn meestal wel geïnteresseerd maar vinden het tot nu toe altijd wel interessant en leuk.
Idem hier met mijn Mavic 2 Pro. Ik stijg alleen op als er geen mensen zijn ivm geluid wat toch opvalt en misschien irritatie opwekt. Als hij eenmaal in de lucht zit hoor je hem niet echt en als mensen komen kijken laat ik ze altijd mee kijken op mijn scherm hoe de natuur er van boven uitziet. 9 van de 10 vinden dat geweldig en wensen je veel plezier. Sommige vragen zelfs of je wat fotos kan doorsturen. 1 op de 10 is wel eens een zuurpruim maar ben nog nooit echt weggestuurd. Ik let altijd wel op de regels (mensen/airmap locaties etc) :)

(owh 1x ben ik wel weggestuurd in Spanje trouwens door een park-ranger. Stond op een plek waar ik niemand stoorde en geen verboden waren en hij kwam aan met zijn dienstauto. Wilde uitleggen dat het niet mocht, maar deed dit in het spaans wat ik niet begreep. Na paar keer wild wijzen naar beneden kon ik hem wel volgen :') Heb nog mooie video waarop hij weer wegrijd in zijn auto vanuit de lucht :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gokhan66
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-08 16:34
Drone net opgehaald, kort gesprek gehad. Hij probeerde nog zijn uurloon te claimen, verteld dat ik dat echt niet ga doen. Behalve kapotte props en een beschadigde CF antenne heeft de drone verder niks, best knap.

End of the story :) hopelijk blijft het hierbij, zal voortaan ervoor zorgen dat GPS rescue werkt door te wachten op genoeg sats voordat ik wegvlieg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gokhan66
Oh en btw de wijkagent dreigde met mijn drone in beslag nemen, omdat ik boven privé terrein vloog. De drone ging pas boven zijn terrein nadat ik de verbinding verloor, maar dat maakte haar niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
gokhan66 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:32:
Oh en btw de wijkagent dreigde met mijn drone in beslag nemen, omdat ik boven privé terrein vloog. De drone ging pas boven zijn terrein nadat ik de verbinding verloor, maar dat maakte haar niet uit.
Prive terrein is geen reden om ergens wel/niet te vliegen. Ben ik benieuwd naar welke wetgeving de wijkagent naar verwijst. Dat zou voor mij nieuw zijn.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gokhan66
TheRicolaa10 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:34:
[...]

Prive terrein is geen reden om ergens wel/niet te vliegen. Ben ik benieuwd naar welke wetgeving de wijkagent naar verwijst. Dat zou voor mij nieuw zijn.
Dat is precies wat ik dacht, maar ik wilde hier echt niet over in discussie gaan met haar. Ik denk überhaupt dat de normale agent niks over de dronewetgeving weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 20:59
gokhan66 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:36:
[...]

Dat is precies wat ik dacht, maar ik wilde hier echt niet over in discussie gaan met haar. Ik denk überhaupt dat de normale agent niks over de dronewetgeving weet..
Was het geen BOA. Want daar zie je dit soort gedrag wel vaker. Afijn, je hebt hem terug, gelukkig.
En als wraak gewoon vannacht op het land van de boer gaan piesen. Puh, zal hem leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheRicolaa10 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:34:
[...]

Mwah.... is een redelijk grijs gebied. Je hebt niet zozeer met drone regels te maken, maar wel met privacy regels. Ook al vlieg je zonder camera.

https://www.vanveen.com/kennis-delen/gluurbuur-20-de-drone
https://www.dronewatch.nl...in-is-onrechtmatige-daad/

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Laatst heeft er zeker een half uur een helikopter boven ons huis gehangen en er vliegen regelmatig vliegtuigen (jes) over de wijk en wie zegt mij niet dat daar van uit ook luchtfoto's gemaakt worden....voorbeeld streetview/maps van Google.
Als ik dan met mijn buks (of met een laser) op die dingen ga schijnen ben ik toch wel echt fout en zal ik een straf opgelegd krijgen van de rechter.
In mijn belevenis mag je rustig over privé terrein vliegen als je de mensen maar niet herkenbaar in beeld brengt of deze openbaar maakt (gelijk aan fotograferen op straat) waarbij je toestemming van de mensen moet gefilmd / gefotografeerd te worden.

Persoonlijk denk ik dat zowel de politie als de rechter nog weinig van de nieuwe wetgeving snappen betreffende drones.
Het is een in korte tijd in het leven geroepen regelgeving waarbij nog weinig ervaring is hoe te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobAkm schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:21:

In mijn belevenis mag je rustig over privé terrein vliegen als je de mensen maar niet herkenbaar in beeld brengt of deze openbaar maakt (gelijk aan fotograferen op straat) waarbij je toestemming van de mensen moet gefilmd / gefotografeerd te worden.
Rechter is het niet met je eens:

...alhoewel het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens (EVRM) volgens de rechter voldoende handvatten biedt: de aanwezigheid van de drone, of die nu opnamen maakt of niet, “zorgt voor een gevoel van onvrijheid waarvan men in de eigen woning gevrijwaard behoort te blijven.”...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
ChojinZ schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:41:
[...]

Rechter is het niet met je eens:

...alhoewel het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens (EVRM) volgens de rechter voldoende handvatten biedt: de aanwezigheid van de drone, of die nu opnamen maakt of niet, “zorgt voor een gevoel van onvrijheid waarvan men in de eigen woning gevrijwaard behoort te blijven.”...
Om me als fotograaf even in deze discussie te mengen; Klopt, dit is o.a. portretrecht en de vrijheid van fotografie op de openbare weg. Op dezelfde manier dat iemand niet hele dagen met een mobiele telefoon of andere camera op een monopod rond je huis staat te zwaaien/ voor de ramen langs loopt. Maar op afstand een overzichtsfoto van de straat, mag wel gewoon :)

Mijn ervaring met het dronen is vaak dat mensen niet helemaal begrijpen wat de drone 'ziet'. De uitleg dat het in feite een vliegende mobiele telefoon-camera is, met bijbehorend beeld, en het dus hetzelfde ziet als een telefoon op die afstand, wekt vaak een hele hoop begrip op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henk schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:57:
[...]

Mijn ervaring met het dronen is vaak dat mensen niet helemaal begrijpen wat de drone 'ziet'. De uitleg dat het in feite een vliegende mobiele telefoon-camera is, met bijbehorend beeld, en het dus hetzelfde ziet als een telefoon op die afstand, wekt vaak een hele hoop begrip op.
Klopt. Ik vlieg zelf FPV met analoge bril. Dat zijn gewoon nog PAL/NTSC achtige resolutie's. En dat met een snelheid van 100 km per uur. Kheb helemaal de mogelijkheid niet om bij mensen naar binnen te gluren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
_Christiaan_ schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:39:
Ik zie op zich het probleem niet zo. Maak het niet te lastig voor jezelf.

Ik gebruik meer een praktische insteek. Je moet gewoon op zo'n manier vliegen dat je geen overlast veroorzaakt, gebruik common sense. Je hebt een mini2, dat betekent in de praktijk dat je bijna overal kan vliegen. Word je een keer negatief aangesproken... dan zeg je gewoon sorry en dan stop je ermee. Wat maakt het voor een boer nu uit of jij over zn akker vliegt? (mits je niet door een glazen kas heen knalt ;) )

Ik ga weleens wandelen in mooie natuurgebieden. Mn mini ging standaard mee, nooit problemen mee gehad. Voorbijgangers zijn meestal wel geïnteresseerd maar vinden het tot nu toe altijd wel interessant en leuk.

Heb nu een Air 2 gekocht en daar word het al iets serieuzer, maar ik voorzie niet echt problemen.

Gewoon geen domme dingen doen zoals boven een stadion vliegen, een strand waar mensen liggen te zonnen, te hoog vliegen (want dat is het domein van de bemande luchtvaart), vlakbij een vliegveld of heel de tijd boven hetzelfde huis. Maargoed dat is mijn mening.
Een klein veldje waar het rustig is vind je nog wel maar echt grote openbare ruimte is er hier in de omgeving eigenlijk niet meer. Met een DJI kun je juist ook goed wat verder weg vliegen. Voor mijn modelvliegtuigen heb ik ook meer ruimte nodig dan een klein veldje.

Ik blijf het apart vinden dat ook in the middle of nowhere alles afgebakend is met een hek en een sloot, daar moet je in mijn ervaring juist niet gaan zoeken naar vliegplekken. De beste kans is hier in de buurt nog industriegebieden in aanbouw en woongebieden in ontwikkeling. Vrije plekken op industriegebieden zijn hier inmiddels ook al schaars maar er zijn nog een aantal woongebieden die al jaren helemaal leeg staan omdat ze inmiddels richting de miljoen of zoiets voor een huis vragen. Daar wil ik een beetje gaan vliegen als het eindelijk een keer mooi weer wordt.

Ik ga pas echt weer serieus verder met deze hobby's als ik weer in het buitenland ga wonen. Ik vind het eigenlijk niks, het vliegen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Weet iemand toevallig welke drone dit is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDOdRMPaeG4Fbjnu4rvIJH3NL7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8W6NMhPfuHD7VRSeTPK4H8B.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Ik denk dat ik hem heb gevonden.

[ Voor 35% gewijzigd door xzaz op 14-05-2021 13:39 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobAkm
SG906 pro zo te zien welke gebruikt is als buitenboordmotor :)

[ Voor 3% gewijzigd door RobAkm op 14-05-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

_Christiaan_

Master of SOG

gold_dust schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:58:
[...]

Een klein veldje waar het rustig is vind je nog wel maar echt grote openbare ruimte is er hier in de omgeving eigenlijk niet meer. Met een DJI kun je juist ook goed wat verder weg vliegen. Voor mijn modelvliegtuigen heb ik ook meer ruimte nodig dan een klein veldje.

Ik blijf het apart vinden dat ook in the middle of nowhere alles afgebakend is met een hek en een sloot, daar moet je in mijn ervaring juist niet gaan zoeken naar vliegplekken. De beste kans is hier in de buurt nog industriegebieden in aanbouw en woongebieden in ontwikkeling. Vrije plekken op industriegebieden zijn hier inmiddels ook al schaars maar er zijn nog een aantal woongebieden die al jaren helemaal leeg staan omdat ze inmiddels richting de miljoen of zoiets voor een huis vragen. Daar wil ik een beetje gaan vliegen als het eindelijk een keer mooi weer wordt.

Ik ga pas echt weer serieus verder met deze hobby's als ik weer in het buitenland ga wonen. Ik vind het eigenlijk niks, het vliegen in Nederland.
Ik denk dat ik nu een beetje snap wat je bedoelt. Ik vond het in het begin ook lastig om goede plekken te vinden. Wat ik toen ben gaan doen: zoeken naar parkeerplaatsen op google maps. Een parkeerplaats is namelijk openbaar en vanaf daar kan je alle kanten op. Verder heb ik ook heel incidenteel thuis gevlogen, gewoon snel de lucht in en pleite om geen overlast te veroorzaken. Dit wil je echter niet meer dan een paar keer doen. En wat ook leuk is: gewoon gaan wandelen in de natuur en je drone meenemen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

_Christiaan_

Master of SOG

Vandaag heeft bij mij helaas het noodlot toegeslagen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik vlieg al een jaar of 2 probleemloos met een Mavic Mini maar ik probeer mijn shots steeds beter te maken. Vandaag probeerde ik met mijn Mavic Air 2, een halve week in bezit, een parallax shot te maken boven de tuin. Dat ging dus fout doordat ik te laag vloog en zijwaarts de boom in vloog. Van een afstand dacht ik dat de drone erachter langs zou vliegen, maarja ik kwam er op pijnlijke wijze achter dat het van een afstand moeilijk in te schatten is. Ik vloog line of sight dus erg dichtbij en had de drone in no time gevonden op de grond.

1 motor bleek stuk, een propellor gebroken en de gimbal zit vast.

Zijwaartse sensors hadden dit kunnen voorkomen, en t is eigenlijk waardeloos dat je alleen voor achter en onder sensors hebt. Die hadden ze wat mij betreft net zo goed weg kunnen laten.

Nu heb ik deze tweedehands gekocht en er zat nog care refresh op... Nog welgeteld 1 dag. Heb hem dus meteen aangemeld bij DJI en blijft het bij 'slechts' €79.

NOSIG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb even een vraagje met betrekking door Drone certificaten.
Ik heb zelf via luxenburg mijn A1/A3 certificaat gehaald. Dit kan gratis via deze site:
https://trainingzone.euro...=8264768&courseId=8753783

Ik vindt het belachelijk dat er in Nederland 100 euro voor gevraagd wordt en dit in andere landen gewoon gratis kan. Aangezien het om Europese regelgeving gaat ben ik van mening dat ik hem daarom ook in ieder Europees land kan halen, de regels zijn immers gelijk. Behalve een paar kleine dingen zoals het niet s'nachts mogen vliegen.
Weet iemand wat de Nederlandse regelgeving hiervan zegt? Ben ik dus legaal met mijn certificaat die ik in Luxemburg heb gehaald?

Ik heb zelf een aantal drones en een paar wings, een boot en een FPV auto, alleen ik vindt de regels niet altijd even duidelijk ook tijdens het examen werdt mij dit niet geheel duidelijk.
Ik heb bijvoorbeeld een Beta FPV 85X hij valt denk ik in de categorie tiny whoop maar voor binnen vindt ik hem te ruig. Deze zit met batterij ruim onder de 250gram maar heeft wel een FPV camera maar neemt lokaal niks op, op de drone zelf. Ik kan met mijn Goggles uiteraard wel alles opnemen.
Valt deze dan wel of niet in categorie A1?

Ook nijg ik enorm naar de DJI FPV drone. Omdat ik graag 1 kant en klare oplossing wil. Alleen is deze drone ongeveer 795 gram. En valt dus logischerwijs buiten A1. Maar valt hij dan in A2 of in A3?
Is dit afhankelijk van waar ik vlieg of hij in A2 of A3 valt?
Dus stel ik vlieg 150 meter buiten de bebouwde kom en wegen enz enz. Vlieg ik dan in A3? en als ik binnen de 150 meter vlieg vlieg ik dan in A2? En als ik in A2 vlieg moet ik dus een extra drone certificaat hebben, maar als ik dus weer verder dan 150 meter ga vliegen heb ik hem weer niet nodig?
Ik snap wel dat dit met de gevaarsetting te maken heeft maar begrijp ik dan dat de categorisering afhankelijk is van de vlieglocatie en niet gekoppeld is aan de drone?

Verder loop ik een beetje tegen dezelfde problemen aan als: @SimonFPV en @gold_dust Ik woon in Groningen maar vanwege Airport Eelde kan ik in een groot deel niet vliegen.

Maar als ik een beetje verder kijk is er ook niet echt iets waarvan ik denk ja dit is een mooi groot openbaar terrein waar ik lekker ongestoord mijn gang kan gaan. Dit weerhoudt mij er sterk van om de hobby echt goed op te pakken en veel buiten te vliegen. Ik heb ook nog een Tyro69 en een zelfbouw 5 inch en een ZOHD Orbit Wing. Maar daar vlieg ik dus al helemaal nooit mee. Ik wil gewoon lekker oefenen zonder meteen andere mensen tot last te zijn of een gevaar voor ze op te leveren. Ik ben altijd vrij voorzichtig en zal ook niet zomaar over andere mensen heen vliegen maar ik heb ook totaal geen behoefte aan nieuwsgierige of chagrijnige mensen die om mijn kop lopen zeuren en hun mening te moeten aanhoren over wat ik aan het doen ben.

Ik zal de mensen uit het noorden even privé een bericht sturen, misschien kunnen we een keer samen afspreken of interessante plekken met elkaar delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:32:
Ik heb even een vraagje met betrekking door Drone certificaten.
Ik heb zelf via luxenburg mijn A1/A3 certificaat gehaald. Dit kan gratis via deze site:
https://trainingzone.euro...=8264768&courseId=8753783
Het Luxembourg certificaat is 100% geldig in nl, want dat is Europees geregeld. Upgraden naar een A2 wordt wel lastig omdat dat via de RDW moet en die ondersteunen nog geen Europees certificaat.

Ga er maar vanuit dat jouw drone onder A3 valt, na 2023 zeker.
DJI FPV drone: A3 + spotter.

Eigenlijk zou die vragen die je stelt, moet je nu gewoon weten want je bent gecertificeerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Hulliee schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:12:
[...]

Het Luxembourg certificaat is 100% geldig in nl, want dat is Europees geregeld. Upgraden naar een A2 wordt wel lastig omdat dat via de RDW moet en die ondersteunen nog geen Europees certificaat.

Ga er maar vanuit dat jouw drone onder A3 valt, na 2023 zeker.
DJI FPV drone: A3 + spotter.

Eigenlijk zou die vragen die je stelt, moet je nu gewoon weten want je bent gecertificeerd. ;)
Grappig dat je dat zegt want je geeft niet expliciet antwoord op de vraag die ik nu net wil weten.
De vragen die ik stel worden niet in de theorie behandeld. Althans, niet in die van mij.
Er werdt helaas sowieso weinig aandacht aan FPV besteed.

Ik weet inderdaad dat alle legacy drones na 2023 A3 worden. Tenzij DJI achteraf een bepaalde regeling kan treffen om er een CX certificeren op te krijgen. Softwarematig kunnen ze ongetwijfeld het exploitantnummer wel broadcasten.

Wat ik dus niet weet, wordt er onderscheid gemaakt tussen een mavic camera die echt beelden opneemt en een FPV camera die beelden gebruikt om te vliegen.

En is de situatie A2/A3 afhankelijk van waar je op dat moment vliegt of dat dit gekoppeld is aan je type drone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:06:
[...]

Grappig dat je dat zegt want je geeft niet expliciet antwoord op de vraag die ik nu net wil weten.
De vragen die ik stel worden niet in de theorie behandeld. Althans, niet in die van mij.
Er werdt helaas sowieso weinig aandacht aan FPV besteed.

Ik weet inderdaad dat alle legacy drones na 2023 A3 worden. Tenzij DJI achteraf een bepaalde regeling kan treffen om er een CX certificeren op te krijgen. Softwarematig kunnen ze ongetwijfeld het exploitantnummer wel broadcasten.

Wat ik dus niet weet, wordt er onderscheid gemaakt tussen een mavic camera die echt beelden opneemt en een FPV camera die beelden gebruikt om te vliegen.

En is de situatie A2/A3 afhankelijk van waar je op dat moment vliegt of dat dit gekoppeld is aan je type drone.
Hier wordt aangegeven dat FPV en zelfbouw drones in A3 vallen:

https://www.dronewatch.nl...e-op-1-juli-2020-terecht/

Die categorieën geven onder andere aan dat een drone met bepaalt gewicht, in de buurt van mensen en bebouwing mag komen. Het risico letsel of schade dat dat oplevert.

Edit:
https://www.rijksoverheid...first-person-view-vliegen

[ Voor 6% gewijzigd door Hulliee op 15-05-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Hulliee schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:23:
[...]

Hier wordt aangegeven dat FPV en zelfbouw drones in A3 vallen:

https://www.dronewatch.nl...e-op-1-juli-2020-terecht/

Die categorieën geven onder andere aan dat een drone met bepaalt gewicht, in de buurt van mensen en bebouwing mag komen. Het risico letsel of schade dat dat oplevert.

Edit:
https://www.rijksoverheid...first-person-view-vliegen
Ik zou die link van dronewacht met een korrel zout nemen, dat artikel is bijna anderhalf jaar oud.
In je 2e link staat letterlijk:
Zelfbouwdrones
Vliegt u met een zelfgebouwde FPV-(race)drone?
Dan heeft u twee mogelijkheden:
1. Weegt uw drone minder dan 250 gram? Dan komt u terecht in
de Open subcategorie A1. De voorwaarde is dat de drone geen
snelheden kan bereiken van meer dan 70 km/uur.
2. Valt uw zelfbouwdrone niet onder punt 1 en weegt de drone
minder dan 25 kilogram, dan valt u in de Open subcategorie A3
Dus lichter dan 250gram, gewoon A1. Wat dat betreft is er dus geen verschil tussen zelfbouw en kant en klare drones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:57:
[...]

Ik zou die link van dronewacht met een korrel zout nemen, dat artikel is bijna anderhalf jaar oud.
In je 2e link staat letterlijk:

[...]

Dus lichter dan 250gram, gewoon A1. Wat dat betreft is er dus geen verschil tussen zelfbouw en kant en klare drones.
Het ging mij om dit stukje in dat artikel:
Categorie A3 is bedoeld voor zwaardere (zelfbouw)drones tot 25 kg, modelvliegers en FPV racers.
Check ook dat document v/d overheid.

Verder lijkt het mij toch duidelijk dat je met FPV niet vlak boven en in de buurt van mensen moet gaan vliegen: dus valt dat in A3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Hulliee schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:07:
[...]

Het ging mij om dit stukje in dat artikel:

[...]

Check ook dat document v/d overheid.

Verder lijkt het mij toch duidelijk dat je met FPV niet vlak boven en in de buurt van mensen moet gaan vliegen: dus valt dat in A3
Dus en wat wil dat zeggen volgens jou dan? Dat alle zelfbouw drones in A3 vallen? Dat is dus namelijk niet zo.
Je 2e statement is vreemd. Hoezo zo je met FPV niet in de buurt van mensen mogen vliegen maar met een gewone drone wel? En hoezo koppel je jou mening aan het feit dat het dan maar categorie A3 moet zijn.

Dat iets FPV is betekend niet dat het ook in A3 valt. Ik heb een oa een FPV tiny whoop die nog geen 100 gram weegt. Kan nou niet echt zeggen dat dat een enorme bedreiging als ik daarmee 15 meter van mensen vandaan vlieg.

https://www.rijksoverheid.../regels-drone-laag-risico
Subcategorie A1

Drones tot 250 gram

Voor drones die minder dan 250 gram wegen bij het opstijgen, gelden de algemene regels tijdens het vliegen. Maar de piloot:

hoeft zich alleen te registreren bij de RDW als de drone een camera heeft;
hoeft geen kennistest te doen bij een vliegschool of een vliegbewijs te hebben.

Let op! Voor speelgoeddrones tot 250 gram geldt een uitzondering.

Speelgoeddrones tot 250 gram

Voor speelgoeddrones die minder dan 250 gram wegen bij het opstijgen, gelden de algemene regels tijdens het vliegen. Daarnaast geldt het volgende:

er is geen minimumleeftijd voor het besturen van een speelgoeddrone en er mag zonder waarnemer gevlogen worden;
u hoeft zich niet te registreren bij RDW. U heeft geen exploitantnummer nodig;
u hoeft geen kennistest te doen bij een vliegschool of een vliegbewijs te hebben.
Maar het is mijn nog niet duidelijk of men onderscheid maakt tussen een FPV camera of een Opname camera (de reden dat ik dit onduidelijk vindt omdat hier in de theorie juist veel ingegaan wordt op de privacy van mensen vanwege het opnemen van beelden) Dit is bij een FPV camera niet aan de orde)

En als ik met een C2 drone (die ook in in A2 en A3 valt) mij aan de regels voor A3 houdt. en/of als ik een extra lipo hang waardoor je drone vna 800gram zwaarder weegt dan 2KG. Wordt het dan ineens een A3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:27
Hoi! Ik heb op dit moment een Mavic Air. Ik heb er dit jaar nog niet mee gevlogen vanwege de nieuwe wet- en regelgeving, alleen vroeg ik mij af hoe het nu zit met deze drone in 2023.

Ik kan nu bijvoorbeeld een certificaat halen, zodat ik hier nu weer mee mag vliegen. Maar als ik het goed lees kan mijn drone niet een speciaal signaal uitzenden en moet ik vanaf 2023 een zwaarder certificaat halen. Klopt dat?

Anders verkoop ik wellicht mijn drone en koop ik er een kleinere voor terug onder 250 gram.

Bedankt!

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Mundatin schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:34:
Hoi! Ik heb op dit moment een Mavic Air. Ik heb er dit jaar nog niet mee gevlogen vanwege de nieuwe wet- en regelgeving, alleen vroeg ik mij af hoe het nu zit met deze drone in 2023.

Ik kan nu bijvoorbeeld een certificaat halen, zodat ik hier nu weer mee mag vliegen. Maar als ik het goed lees kan mijn drone niet een speciaal signaal uitzenden en moet ik vanaf 2023 een zwaarder certificaat halen. Klopt dat?

Anders verkoop ik wellicht mijn drone en koop ik er een kleinere voor terug onder 250 gram.

Bedankt!
Nu moet je inderdaad A1/A3 halen en daarna nog A2 als je er iets meer mee wil. In 2023 mag je er alleen nog maar in A3 mee vliegen (dus 150m afstand van alles, A2 is 50 meter van mensen). Maar een nog zwaarder certificaat halen? Die is er niet in de Open Category, dan kom je in specific en dan moet je een vrijwel complete piloten opleiding gaan doen en voor iedere vlucht toestemming vragen van vluchtleiding etc. Dan kan je beter een nieuwe drone kopen ja ;)

Ik heb zelf een Air 2 en ook de A1/A3 en A2 papiertje maar heb er ook een Mini 2 bij gekocht voor de momenten dat je echt wil stunten ;)

[ Voor 19% gewijzigd door amphora op 20-05-2021 18:07 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hulliee schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:07:
[...]

In het document van de Rijksoverheid wat je zelf post staat duidelijk aangegeven dat de categorie waarin je vliegt, afhankelijk is van het gewicht:

Aanvullende regels Open categorie (inclusief zelfbouw)
Voor vluchten in de Open categorie gelden tevens aanvullende regels, ingedeeld in drie subcategorieën: A1, A2 en A3. Welke subcategorie op u van toepassing is, hangt af van het gewicht van uw drone.

Dus FPV valt zeker niet standaard in A3. Daarnaast is de ene FPV drone de andere niet. Met een TinyWhoop of een (2 inch) variant daarvan kan je echt heel weinig schade doen en kent ook een zeer laag risico als je bij mensen de buurt vliegt:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Nu online
https://www.dronewatch.nl...eg-en-faq-over-cx-labels/
DJI realiseert zich het belang van duidelijke informatievoorziening naar klanten toe. Daarom heeft DJI een statement opgesteld met daarin meer uitleg en een FAQ.

Helaas kunnen labels niet achteraf worden toegekend aan een drone: de drone moet het label op het moment van verkoop dragen. Met name dit aspect zorgt momenteel voor veel verwarring, zeker omdat er nu drones nieuw te koop worden aangeboden die nog geen Cx label hebben (waaronder de nieuwe Air 2S).

Te zijner tijd zal DJI een lijst publiceren van drones die in aanmerking komen voor de nieuwe Cx labels. Drones die niet in aanmerking komen voor een Cx label (of die verkocht zijn voordat ze het label toegekend hebben gekregen) mogen na 1-1-2023 in ieder geval nog in Open subcategorie A3 gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 16:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6WjoAKooCmHUqYm0EMVJD76I_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5C3yg6HaSYjI6kPPWAQwmB9.jpg?f=fotoalbum_large

Even een update van mijn 9" LOS vlieger.
Na het opnieuw monteren van de ESC en FC is de drift in angle mode verdwenen.
De zichtbaarheid heb ik verbeterd door gekleurde tape, LED-strips en gekleurde props (beide Hobbyking).

In angle mode is het weer lekker vliegen. In acro mode lukt het mij nog niet om een bocht te maken. Hoveren in alle richtingen en flips/rolls lukt wel. Ik blijf oefenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:13
AlbAlb2 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:50:
[Afbeelding]
Na het opnieuw monteren van de ESC en FC is de drift in angle mode verdwenen.
Waar lag het aan denk je? Was de dampening niet goed en had je last van trillingen?

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 16:11
SpeedingWilly schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:38:
[...]

Waar lag het aan denk je? Was de dampening niet goed en had je last van trillingen?
De FC zat eerst zo hoog dat de accu-strap er zowat bovenop drukte. Dat was de reden om ESC en FC wat lager te monteren. Toen ik daarna angle mode probeerde bleek de drift verdwenen. Dat was dus een prettige bijkomstigheid.

Ik heb eigenlijk geen rubbers in de montage zitten. De ESC valt over metalen schroeven van het frame, daar bovenop kunststof schroeven waar de FC op vast zit. Dus geen rubbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 06-09 03:57
ChojinZ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:31:
[...]

In het document van de Rijksoverheid wat je zelf post staat duidelijk aangegeven dat de categorie waarin je vliegt, afhankelijk is van het gewicht:

Aanvullende regels Open categorie (inclusief zelfbouw)
Voor vluchten in de Open categorie gelden tevens aanvullende regels, ingedeeld in drie subcategorieën: A1, A2 en A3. Welke subcategorie op u van toepassing is, hangt af van het gewicht van uw drone.

Dus FPV valt zeker niet standaard in A3. Daarnaast is de ene FPV drone de andere niet. Met een TinyWhoop of een (2 inch) variant daarvan kan je echt heel weinig schade doen en kent ook een zeer laag risico als je bij mensen de buurt vliegt:
[YouTube: 🏆 Tiny Whoop Race at a Bar! 🍺]
En ondanks alles, omdat je met een FPV nooit visueel contact kunt houden, ben je volgens de EU regels altijd verplicht een spotter te hebben die de drone in het zicht houdt. Dat regeltje haalt er echt heel veel lol uit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Henk schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:30:
[...]

En ondanks alles, omdat je met een FPV nooit visueel contact kunt houden, ben je volgens de EU regels altijd verplicht een spotter te hebben die de drone in het zicht houdt. Dat regeltje haalt er echt heel veel lol uit...
Ach... tis vooruitgang in vergelijking met de oude regelgeving waarbij FPV per definitie verboden was... spotter of niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ik heb even een vraagje want ik wordt er geen wijs uit van alle regels.

Ik wil een DJi mini 2 kopen.
Aangezien deze een camera heeft moet ik deze wel bij de RDW registreren volgens mij?

Maar moet ik hier ook een certificaat voor halen?
Ik zal denk ik vooral in open gebied vliegen, bijvoorbeeld een grasveld of in mijn tuin(dan zie je natuurlijk wel andere tuinen als je wat hoger gaat) of het strand bijvoorbeeld als het niet heel druk is(Ik weet niet of dit als menigte wordt gezien)

En wanneer moet je wel een certiifcaat hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door sgouman op 26-05-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Nu online
@sgouman Alleen RDW registratie is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
sgouman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:55:

Ik zal denk ik vooral in open gebied vliegen, bijvoorbeeld een grasveld of in mijn tuin(dan zie je natuurlijk wel andere tuinen als je wat hoger gaat) of het strand bijvoorbeeld als het niet heel druk is(Ik weet niet of dit als menigte wordt gezien)

En wanneer moet je wel een certiifcaat hebben.
Belangrijke vragen die beantwoord worden bij de theorie van het certificaat, ondanks dat het zoals eerder gezegd niet verplicht is. En sowieso https://aeret.kaartviewer.nl/ even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

sgouman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:55:
Ik wil een DJi mini 2 kopen.
Aangezien deze een camera heeft moet ik deze wel bij de RDW registreren volgens mij?
Voor de volledigheid: Je registreert je drone niet meer jezelf als exploitant. Je krijgt dan een exploitantnummer die je op al je drones moet zetten, dit kan eenvoudig met een stift of labeltje, of fancy met een brandplaatje.

[ Voor 3% gewijzigd door amphora op 27-05-2021 09:31 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Nu online
Afgelopen weekend weer eens op pad geweest, vanwege het goede weer. Twee leuke plekjes gevonden en er maar een filmpje van gemaakt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:37
Kwam deze toevallig tegen op finshop (lijkt me een koopje ?)
Heb zelf niets met drones maar wou deze graag delen met jullie.
https://finshop.belgium.be/nl/online-shop/anafi-parrot-drone

Is een shop van de belgische overheid met voornamelijk in beslag genomen goederen.
Helaas enkel mogelijk voor mensen met een adres in Belgie om er iets te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

Is iemand hier toevallig bedreven in het filter tunen van een betaflight setup a.d.h.v. Blackbox logs?

Ik vlieg al een tijdje met de standaard setup, wat over het algemeen prima gaat. Uit interesse toch maar eens naar wat logging gekeken en daar blijkt nogal het een en het ander te verbeteren.

Kijkende naar onderstaande afbeeldingen zien we links de ruwe (zonder filtering) gyro logging, die een flinke piek toont op ~170 Hz.

Mijn eerste gedachte zou zijn om de filtering aan te passen om meer in dat gebied te doen (standaard staat hij geloof ik op 200 Hz minimaal) - maar als ik de gefilterde output bekijk (2e afbeelding) lijkt het er op dat de filtering al redelijk effectief is.

Ik zie dezelfde frequentie echter wel weer terug komen in de PIDs en de motors.

Toch maar wat meer filtering in dat gebied toepassen? Kan bijvoorbeeld de minimale frequentie van hey Dynamic filter iets naar beneden bijstellen om te kijken of het beter gaat.

Hardware is een F3 bord met M6000U, loopt op 4.1.1 met BLHeli_S ESCs. Geen 32bit ESCs met RPM filtering dus :)

De frequentie van de oscillaties zichtbaar in de lijnen is overigens ~175 Hz, 10 oscillaties over 57 ms. Dus klinkt logisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gP0UNHQi8-otFi24TJPeFVOyCfM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1jkeW7PkAJKEj4xfJsLkCkgk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MkeBuprb_Dfe2vY8HVPg5fbGGs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hdorvi6vh9QGJvYllAo5rqVe.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Steef op 08-06-2021 14:58 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steef schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:54:

Toch maar wat meer filtering in dat gebied toepassen? Kan bijvoorbeeld de minimale frequentie van hey Dynamic filter iets naar beneden bijstellen om te kijken of het beter gaat.
Ik loop meestal een aantal versie's betaflight achter dus wellicht is het eea veranderd/geoptimaliseerd maar over het algemeen is het zo dat meer filtering voor meer stick input lag zorgt. En tuning kan veel voordelen geven/problemen oplossen, maar het eindresultaat haal je niet uit grafieken/logs maar gewoon de 'feeling' tijdens het vliegen.

Als je dus geen problemen hebt met je quad en deze vliegt gewoon stabiel en smooth, dan zou ik juist kijken of je minder filtering kan toepassen. Want minder filtering is minder lag. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 07:00
Steef schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:54:

Hardware is een F3 bord met M6000U, loopt op 4.1.1 met BLHeli_S ESCs. Geen 32bit ESCs met RPM filtering dus :)
Let op dat je met meer filtering snel tegen de grenzen aanloopt van de F3 die je nu gebruikt. Gangbaar voor meer filtering is toch een F4 of meer te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

@ChojinZ @BoAC dank voor de reacties.

Op 4/4 Khz met Dynamic filtering en wat LPF aan zit ik op ~22% CPU load op mijn F3, dus er is nog wel wat ruimte om zaken te verbeteren. Maar eens, ooit is het tijd voor een upgrade. Valt me op dat de nieuwe FCs standaard geen mogelijkheid meer hebben om de ESCs los aan de FC te hangen. Ze zijn allemaal bedacht op een connector naar een 4-in-1 ESC. Dan moet ik mijn hele drone ombouwen - dus voorlopig wil ik hier nog even mee hobbyen.

Het valt me nu op dat de oscillaties in de filtered gyro data een andere frequentie hebben dan de oscillaties (motor noise?) op de ruwe gyro data. Zou het kunnen zijn dat de filtering prima zijn werk doet, maar dat ik last ondervind van een slechte PID tune?

Grofweg een factor 2, zo lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVhrMOR5ap6UAefp84VpLXVBPLA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RpXrYGv2Cek0DqbKVUzsH8mR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steef schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:55:

Op 4/4 Khz met Dynamic filtering en wat LPF aan zit ik op ~22% CPU load op mijn F3, dus er is nog wel wat ruimte om zaken te verbeteren. Maar eens, ooit is het tijd voor een upgrade. Valt me op dat de nieuwe FCs standaard geen mogelijkheid meer hebben om de ESCs los aan de FC te hangen. Ze zijn allemaal bedacht op een connector naar een 4-in-1 ESC. Dan moet ik mijn hele drone ombouwen - dus voorlopig wil ik hier nog even mee hobbyen.

Het valt me nu op dat de oscillaties in de filtered gyro data een andere frequentie hebben dan de oscillaties (motor noise?) op de ruwe gyro data. Zou het kunnen zijn dat de filtering prima zijn werk doet, maar dat ik last ondervind van een slechte PID tune?

Grofweg een factor 2, zo lijkt.

[Afbeelding]
Dat kan zeker, het lijkt me op een hoge I of P gain (ik zie niet welke kleuren wat zijn).
Hoe hoog staat je D-gain? En merk je de oscillaties ook met vliegen?

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Kars schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:37:
[...]

Dat kan zeker, het lijkt me op een hoge I of P gain (ik zie niet welke kleuren wat zijn).
Hoe hoog staat je D-gain? En merk je de oscillaties ook met vliegen?
Merken is een groot woord, maar je hoort de motoren wel "zeuren" :)

Geloof dat hij nog op standaard gains staat, wat voor 4.1.1 iets als 45 / 90 / 30 is - uit mijn hoofd. (P / I / D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
Steef schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:55:

.. Maar eens, ooit is het tijd voor een upgrade. Valt me op dat de nieuwe FCs standaard geen mogelijkheid meer hebben om de ESCs los aan de FC te hangen. Ze zijn allemaal bedacht op een connector naar een 4-in-1 ESC. Dan moet ik mijn hele drone ombouwen - dus voorlopig wil ik hier nog even mee hobbyen.

..
Is niet helemaal waar natuurlijk. Ik heb zojuist mijn oudere quad voorzien van een nieuwe flight controller waarbij ik ook alle ESC's nog op de armen heb zitten: Matek F722-SE. Dit is op dit moment echt mijn favoriet _/-\o_

Zie ook de site van Matek: Flight Controllers Nog genoeg keus moet ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
BoAC schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:27:
[...]

Is niet helemaal waar natuurlijk. Ik heb zojuist mijn oudere quad voorzien van een nieuwe flight controller waarbij ik ook alle ESC's nog op de armen heb zitten: Matek F722-SE. Dit is op dit moment echt mijn favoriet _/-\o_

Zie ook de site van Matek: Flight Controllers Nog genoeg keus moet ik zeggen :)
Inderdaad. Ik heb de speedybee F7, ook gewoon losse escs.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Gelijk hebben jullie mannen, de shop waar ik gebruikelijk bestel had geen F7 zonder soldeer pads. Blijkt overigens dat je de losse ESCs ook gewoon aan de pins voor de 4-in-1 kunt hangen, dus dat is altijd nog een optie.

Ik heb nog even gekeken, de PIDs zijn inderdaad 45 / 90 / 30.

Die I-term voelt hoog, op voorgaande betaflight releases was het nooit zo hoog. Zal eens met de PIDs spelen en kijken of ik dit er uit kan tunen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Steef schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:20:
Gelijk hebben jullie mannen, de shop waar ik gebruikelijk bestel had geen F7 zonder soldeer pads. Blijkt overigens dat je de losse ESCs ook gewoon aan de pins voor de 4-in-1 kunt hangen, dus dat is altijd nog een optie.

Die I-term voelt hoog, op voorgaande betaflight releases was het nooit zo hoog. Zal eens met de PIDs spelen en kijken of ik dit er uit kan tunen :)
Niet het beste voorbeeld, maar hier een oud filmpje van mezelf waar ik BB overlay heb gedaan om te kunnen zien wat er mis ging, in dit geval veel nose-wobble en jitter.

Lang verhaal kort; ik heb de filtering steeds verder uitgezet, aangezien deze negatieve impact had op m'n flight controller.
In jouw geval zou ik niet te veel met de PID's stoeien, maar eerst minder filtering toepassen.

Heeft me overigens wel een middag gekost, steeds met kleine stapjes proberen en vooral in de gaten houden of je motoren niet te warm worden :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Kars schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:35:
[...]

Niet het beste voorbeeld, maar hier een oud filmpje van mezelf waar ik BB overlay heb gedaan om te kunnen zien wat er mis ging, in dit geval veel nose-wobble en jitter.

Lang verhaal kort; ik heb de filtering steeds verder uitgezet, aangezien deze negatieve impact had op m'n flight controller.
In jouw geval zou ik niet te veel met de PID's stoeien, maar eerst minder filtering toepassen.

Heeft me overigens wel een middag gekost, steeds met kleine stapjes proberen en vooral in de gaten houden of je motoren niet te warm worden :)
dat is wel echt minimaal, je motoren klinken ook veel rustiger. Is dit met expo in de logs of zonder?

Ik ga wat packs proberen op wat uiteenlopende PIDS. Als dat niets doet ga ik de filtering in kleine stapjes varieren.

Dank zover mannen, to be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steef schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:20:

Heb je wel een puntje hoor.... Het PID systeem heeft ergens een grote update gekregen waardoor PID waardes flink zijn veranderd. Ik stoei er soms ook nog mee.. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Eindelijk de knoop door gehakt om DJI fpv systeem te kopen, is er nergens een Air unit te bestellen... Ook caddx Vista nergens

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:48
Makrolon schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:28:
Eindelijk de knoop door gehakt om DJI fpv systeem te kopen, is er nergens een Air unit te bestellen... Ook caddx Vista nergens
Air unit is wel te koop bij Droneshop en speeddrones. Vista's (nebula pro's) gaan nog wel even duren voordat die weer te koop zijn.

https://droneshop.nl/caddxfpv-air-unit
https://www.speeddrones.n...nit-micro-camera-kit.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
sweebee schreef op zondag 13 juni 2021 @ 21:08:
[...]

Air unit is wel te koop bij Droneshop en speeddrones. Vista's (nebula pro's) gaan nog wel even duren voordat die weer te koop zijn.

https://droneshop.nl/caddxfpv-air-unit
https://www.speeddrones.n...nit-micro-camera-kit.html
Oh ik was aan t zoeken naar de DJI Air unit of de caddx Vista, wist niet dat er een nieuwe was! Thnx

Vandaag de bril binnen gekregen en ik verwacht de Air unit overmorgen. Echt een mooi ding die bril, ben erg benieuwd hoe t vliegt. Ik vloog tot nu toe met een schermpje aan m'n afstandsbediening vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Makrolon schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:36:
[...]

Oh ik was aan t zoeken naar de DJI Air unit of de caddx Vista, wist niet dat er een nieuwe was! Thnx

Vandaag de bril binnen gekregen en ik verwacht de Air unit overmorgen. Echt een mooi ding die bril, ben erg benieuwd hoe t vliegt. Ik vloog tot nu toe met een schermpje aan m'n afstandsbediening vast.
Haha, dat word de eerste keer een hele ervaring! Maar pas op dat je niet misselijk word (gebeurt vaker bij eerste keer FPV bril gebruik) en pas ook op dat je niet omvalt. Sommige mensen hebben namelijk de neiging om naar 1 kant te hellen. De meeste hellen naar voren. Ik weet dat ik de eerste paar keren moeite had met evenwicht bewaren.

Voor de rest: Veel plezier en laat ons je bevindingen weten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
ChojinZ schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:17:
[...]

Haha, dat word de eerste keer een hele ervaring! Maar pas op dat je niet misselijk word (gebeurt vaker bij eerste keer FPV bril gebruik) en pas ook op dat je niet omvalt. Sommige mensen hebben namelijk de neiging om naar 1 kant te hellen. De meeste hellen naar voren. Ik weet dat ik de eerste paar keren moeite had met evenwicht bewaren.

Haha komt goed!!

Ik heb standaard een krukje in de auto liggen, staand vliegen kan ik sowieso niet :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
ChojinZ schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:17:
[...]

Wow, dat is echt heel gaaf!! Echt super vet. Mooi ook hoeveel detail je ziet, op deze spot was t eerst altijd een beetje een gok om tussen 2 bomen door te vliegen maar met de DJI zie je gewoon echt precies wat je doet.

Eerste 2 powerloops had ik wel echt even kriebels in m'n buik :+

En je moet even over het punt heen dat je met zo'n gekke bril op je kop zit. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:30
Bij een aantal dji drones inclusief de fpv krijg je nu een 200 euro drone cursus bij tot 11 juli. Bol.com en cameranu doen dit. Advanced A1/A3 & A2. Bol doet via Noordzee drones en cameranu Drone Flight Academy DronePilot Basic. Kan leuk zijn als je net opzoek bent en ook certification wil.

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

Ik heb mijn set al geruime tijd niet meer in de lucht gehad door een gezinsuitbreiding en toenemende focus op programmeren (daarom heb ik al geruime tijd ook niet meer deelgenomen aan het topic). Om deze reden wil ik mijn complete set verkopen, het liefst aan een beginner die op deze manier direct alles in huis heeft.

Via Marktplaats lijkt dit echter niet aan te slaan, mensen willen enkel mijn Fatshark overnemen (een start, maar jammer als ik hiermee een beginner een incomplete set heeft :) ). Is het de moeite waard om de set via Tweakers aan te bieden, is een model forum/site meer geschikt...of moet ik afstappen van mijn idealisme en alle delen gewoon los verkopen?

(..ik realiseer me dat dit een verkapte verkooppost is, ik heb echter onvoldoende zicht op de tweedehands markt omdat ik er al enige tijd buiten sta. Mijn primaire doel is informatie inwinnen m.b.t. waar te verkopen :$ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-09 11:41
Hier worden gebruikte onderdelen, drones of sets aan geboden.
Verkoop groep
https://chat.whatsapp.com/Cyo8dZ9Bbx627mm5EkPNaO
Of anders hier.
https://chat.whatsapp.com/H2sTCJEkXrRA63tIKR9ZbW

Lees aub de groeps regels voordat je post

Hier kan je vragen stellen bv over waarde, etc
https://chat.whatsapp.com/IrIazECC8RF210fzfAw1DY

[ Voor 20% gewijzigd door Joto op 14-08-2021 09:44 . Reden: Eerste groep zit vol ]

1+1+1 = 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:30
Zo net in een ruk en in een keer de A1/A3 en de A2 gehaald. Beetje jammer dat je zowel voor A1/A3 en je A2 los 10 eu moet betalen en dan nog je RDW registratie. Mooie geldmachine die regelgeving. 199 voor de cursus en 43 voor de bewijzen. Denk totaal 6 uur in tijd gekost met lezen en examens doen.

Zojuist ook mn babyhawk 2 hd binnen gekregen. Mooi licht ding en vliegt als een 5 inch. Leuk ding voor de freestyle tussendoor en makkelijk te fixen. vind mn DJI FPV drone wel leuk maar neem ik stuk minder risico's mee wat betreft freestylen gezien het een brok plastic is. Heb die arm bracers er ook maar op gezet al helpt het eenmalig als airbag hehe.
Voor de dji maar vast spare parts van ebay aan het hamsteren just in case. Ga niet die leipe dji care afnemen en dan nog eens betalen voor reparatie.. repareer hem zelf wel.

[ Voor 47% gewijzigd door Qualixo op 06-07-2021 20:23 ]

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 22:05
Goedemiddag, een korte vraagje.
Ik heb een DJI Spark en ga eind deze week met vakantie.
Ik weet dat er nieuwe regels zijn omtrent drone vliegen in EU, en omdat Spark 300g weegt, moet ik dus zowel de RDW registratie en de test gaan doen.

Is dit nog allemaal te regelen in de komende 2-3 dagen (alle papieren ook echt binnen)? Of moet ik het vergeten?

En qua test, is die ene van DutchDroneAcademy aan te raden? Cursus en examen (3 pogingen): 59,90 euro incl. btw

[ Voor 3% gewijzigd door SirLct op 13-07-2021 15:43 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Nu online
@SirLct 2-3 dagen is wel krap denk ik, die RDW registratie is 10min werk. Ik vond de cursus van DDA goed te doen, binnen een aantal uur had ik het examen gehaald. DDA moet de resultaten handmatig doorgeven aan de RDW, dus dat kan langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
TheRicolaa10 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:14:
@SirLct 2-3 dagen is wel krap denk ik, die RDW registratie is 10min werk. Ik vond de cursus van DDA goed te doen, binnen een aantal uur had ik het examen gehaald. DDA moet de resultaten handmatig doorgeven aan de RDW, dus dat kan langer duren.
Maar ik kan eventueel de resultaat en certificaat afwachten per mail toch - of niet?
Of moet ik een fysieke certificaat hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Nu online
@SirLct Het certificaat is altijd digitaal, die kun je dan bij de RDW opvragen zodra DDA het doorgegeven heeft bij hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
@SirLct Andere optie is om het certificaat in Luxemburg te halen; gratis en over een uur gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Hulliee schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:39:
@SirLct Andere optie is om het certificaat in Luxemburg te halen; gratis en over een uur gehaald.
Wuut! En is het gewoon geldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:29
SirLct schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:38:
[...]

Wuut! En is het gewoon geldig?
Ja. Ik heb m ook in Luxemburg gehaald

https://trainingzone.euro...9719685&catalogId=8264768

Inmiddels is het ook mogelijk om een buitenlands bewijs om te laten zetten bij de rdw.

Ik heb deze week de bevestiging gehad en heb inmiddels ook een NL geregistreerd bewijs van A1+A3, kosteloos.

Dus de online cursus in Lux gedaan, handel met formulier gemaild naar rdw en met een weekje of 2 ofzo geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
DJSmiley schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:50:
[...]

Ja. Ik heb m ook in Luxemburg gehaald

Inmiddels is het ook mogelijk om een buitenlands bewijs om te laten zetten bij de rdw.

Ik heb deze week de bevestiging gehad en heb inmiddels ook een NL geregistreerd bewijs van A1+A3, kosteloos.

Dus de online cursus in Lux gedaan, handel met formulier gemaild naar rdw en met een weekje of 2 ofzo geregeld
Ah oke, maar duurt dan wel langer?
Of kan je na afmaken in Lux al gelijk mogen vliegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
SirLct schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:25:
[...]

Ah oke, maar duurt dan wel langer?
Of kan je na afmaken in Lux al gelijk mogen vliegen?
Omzetten hoeft niet voor A1/3. Die is Europees geldig. Omzetten van A1/3 is alleen nodig als je een A2 wilt halen in NL: hiervoor heb je een Nederlands en bij RDW geregistreerde A1/3 nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Dank allemaal!
Het is gelukt, heb nu de A1/A3 test gedaan (gratis) en heb de LUX certificaat.
Daarna exploitantnummer aangevraagd bij RDW.

Moet ik dan zowel de Lux nummer en NL nummer op de drone plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

SirLct schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:05:
Dank allemaal!
Het is gelukt, heb nu de A1/A3 test gedaan (gratis) en heb de LUX certificaat.
Daarna exploitantnummer aangevraagd bij RDW.

Moet ik dan zowel de Lux nummer en NL nummer op de drone plakken?
Nee, alleen je RDW operatornummer, zonder de getallen na het streepje zo uit mijn hoofd. Het A1/A3 certificaat is voor jou, niet de drone.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

thunder8 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:36:
[...]

Nee, alleen je RDW operatornummer, zonder de getallen na het streepje zo uit mijn hoofd. Het A1/A3 certificaat is voor jou, niet de drone.
Klopt, je Operatornummer ziet er als volgt uit: NLDlklkjh2874nlljds0-1ab, alleen het dikgedrukte deel van dat nummer moet je op de drone te plakken.

Edit: ik zou het volledige nummer wel ergens opschrijven en bewaren in je portemonnee oid. Maar misschien ben ik daarin (te) voorzichtig :)

[ Voor 14% gewijzigd door _Eend_ op 17-07-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 21:35
Gaan er nog tweakers vliegen in de Alpen? Voor een leuk hobby projectje heb ik een kaart gemaakt met een overzicht van interactieve panorama's (spheres) in de Alpen, die ik (als de huidige regels niet strenger worden :/ ) over een aantal weken flink ga vullen met mooie spheres in Oostenrijk. :) Zou graag de pagina al wat willen vullen en wat mooie panorama's willen maken dus als iemand al wat mooie beelden heeft / nog gaat maken dan ontvang ik ze graag, probeer ik er wat moois van te maken :) Eventueel een tour van verschillende panorama's dicht bij elkaar gefotografeerd zodat je ze op een streetview achtige manier kunt bekijken

Iemand ervaringen met controles o.i.d in Oostenrijk? Zag op de vliegkaart dat je gelukkig op heel veel plaatsen zonder problemen kunt vliegen, alleen goed oppassen op laagvliegende hanggliders :P

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Even een reality-check: ik was laatst in de Soester Duinen en ik zag daar iemand rondvliegen met een drone, maar dat mag daar toch helemaal niet? Het ligt middenin een rood gebied met de naam "PJE Climb-out area Utrecht" volgens godrone.nl.

En een kennis van mij vliegt al tijden vanuit zijn tuin. Zijn huis staat midden in een paar van die rode gebieden en een laagvlieggebied, dus m.i. mag hij daar niet vliegen, of zit ik nou verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

_Eend_ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:21:
Even een reality-check: ik was laatst in de Soester Duinen en ik zag daar iemand rondvliegen met een drone, maar dat mag daar toch helemaal niet? Het ligt middenin een rood gebied met de naam "PJE Climb-out area Utrecht" volgens godrone.nl.

En een kennis van mij vliegt al tijden vanuit zijn tuin. Zijn huis staat midden in een paar van die rode gebieden en een laagvlieggebied, dus m.i. mag hij daar niet vliegen, of zit ik nou verkeerd?
Rood bij godrone.nl betekend niet altijd verboden. Bij de meeste gebieden staat expliciet "DRONE NO-FLY ZONE" maar bij deze niet. Dus volgens mij mag je daar wel vliegen maar moet je extra alert zijn op eventuele parachutisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
En natuurlijk oppassen voor het FSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

amphora schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:28:
[...]

Rood bij godrone.nl betekend niet altijd verboden. Bij de meeste gebieden staat expliciet "DRONE NO-FLY ZONE" maar bij deze niet. Dus volgens mij mag je daar wel vliegen maar moet je extra alert zijn op eventuele parachutisten.
Helder :)

Voor mij was/is rood = verboden. Ook omdat ik al had gelezen dat die rode zones per definitie No-Fly Zones zijn. Maar Soesterberg ligt ook in die zone, en dat is een zweefvliegveld, dus ik dacht dat het vooral daarmee te maken heeft, maar dat veld heeft ook zijn eigen gele zone..
RobAkm schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:41:
En natuurlijk oppassen voor het FSM.
FSM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

@RobAkm Ah. De Noedelige Meester heb ik nog niet gezien. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Door de corona echt heel lang niets meer gedaan met drone. Nu wist ik wel dat er eea gaande was in 2020 (dat jaar heb ik amper gevlogen, alleen de batterijen verzorgt). Mijn oom is bezig met een oude boerderij en vroeg me wat filmpjes te maken, dus ik denk even inlezen voor dat A1 certificaat, netjes halen en we kunnen weer. 199 euro voor een cursus en certifcaat...? WTF :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Nu online
@JB Je kunt je certificaat ook in een ander land halen, gratis. Vergeet ook niet de RDW registratie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

TheRicolaa10 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:17:
@JB Je kunt je certificaat ook in een ander land halen, gratis. Vergeet ook niet de RDW registratie ;)
Dat zag ik ook maar ik word er (nog) niet wijs uit. Ierland gratis? Wel of geen A2 nodig want de een zegt tot 900 gram == A1 de ander zegt "je drone max 2 kilo" == A2.

https://www.rijksoverheid.../regels-drone-laag-risico
Subcategorie A2

Drones tot maximaal 2 kilo

Wilt u dichter bij mensen vliegen? En is uw drone (bij opstijgen) maximaal 2 kilo? Dan valt uw vlucht in subcategorie A2.

[ Voor 26% gewijzigd door JB op 25-07-2021 21:22 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Nu online
JB schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:20:
[...]

Dat zag ik ook maar ik word er (nog) niet wijs uit. Ierland gratis? Wel of geen A2 nodig want de een zegt tot 900 gram == A1 de ander zegt "je drone max 2 kilo" == A2.
Ik dacht dat Luxemburg al een aantal keer hier voorbij kwam. Ik heb alles hier in Nederland gedaan, dus misschien dat iemand anders daar een advies over kan geven. A2 is alleen interessant als je wat minder beperkingen wilt. In principe mag je gewoon met A1/A3 vliegen met een drone zwaarder dan 900 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 17:45
_Eend_ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:21:

Dan zou je wellicht mij of wat maten gezien kunnen hebben, wij waren daar ook een week of 2 geleden met een paar man aan het vliegen.

Het klopt inderdaad dat er een "PJE" zone is over dat gebied, gebruikt door de lokale zweefvliegclub. Het is echter niet expliciet verboden daar te vliegen met drones. Wij vliegen ten alle tijden FPV met een spotter. Ook gaan we uiteraard niet te hoog waar je mogelijk in aanraking met een zweefvliegtuig zou kunnen komen. Hoog in de lucht heb je toch geen bomen en obstakels waar je doorheen kunt vliegen, dus dat is saai.

Heb alle lokale en nationale regelgeving en wetgeving van te voren nagekeken, tot de lokale APV aan toe. Daaruit kon ik niet opmaken dat het vliegen met drones daar verboden is, of eventuele regels van de beheerder van het terrein overtreedt. Als ik hierin fout zit hoor ik het graag met een verwijzing naar waarom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

TheRicolaa10 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:22:
[...]

Ik dacht dat Luxemburg al een aantal keer hier voorbij kwam. Ik heb alles hier in Nederland gedaan, dus misschien dat iemand anders daar een advies over kan geven. A2 is alleen interessant als je wat minder beperkingen wilt. In principe mag je gewoon met A1/A3 vliegen met een drone zwaarder dan 900 gram.
Klopt, in Luxemburg kun je via Eurocontrol gratis de A1/A3 training volgen, ik heb het certificaat gisteren gehaald en het is prima te doen. Je kunt deze dan bij de RDW registreren, maar dat kan even duren voordat dat door de RDW is verwerkt. Misschien ook handig om deze info in de startpost te zetten :)

Linkje naar de training:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Hatsjoe schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:33:
[...]

Dan zou je wellicht mij of wat maten gezien kunnen hebben, wij waren daar ook een week of 2 geleden met een paar man aan het vliegen.

Het klopt inderdaad dat er een "PJE" zone is over dat gebied, gebruikt door de lokale zweefvliegclub. Het is echter niet expliciet verboden daar te vliegen met drones. Wij vliegen ten alle tijden FPV met een spotter. Ook gaan we uiteraard niet te hoog waar je mogelijk in aanraking met een zweefvliegtuig zou kunnen komen. Hoog in de lucht heb je toch geen bomen en obstakels waar je doorheen kunt vliegen, dus dat is saai.

Heb alle lokale en nationale regelgeving en wetgeving van te voren nagekeken, tot de lokale APV aan toe. Daaruit kon ik niet opmaken dat het vliegen met drones daar verboden is, of eventuele regels van de beheerder van het terrein overtreedt. Als ik hierin fout zit hoor ik het graag met een verwijzing naar waarom.
Dat zou zomaar kunnen inderdaad. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar FPV vliegen.. Kan ik een keer komen kijken als jullie weer eens in de Soester Duinen zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
_Eend_ schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:01:
[...]

Dat zou zomaar kunnen inderdaad. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar FPV vliegen.. Kan ik een keer komen kijken als jullie weer eens in de Soester Duinen zijn? :)
Dat kan zeker, weet alleen niet wanneer dat weer gaat zijn. Wij kennen elkaar via een drone community discord en komen vanuit het hele land. Je bent overigens ook van harte welkom op deze discord, is dan ook makkelijker te volgen wanneer we weer een meetup doen. Weet niet of ik in dit topic een invite mag delen, maar anders kan je mij ook even een PM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

amphora schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:28:
[...]

Volgens mij is Aeret ook net iets duidelijker dan GoDrone.nl met de meldingen op restricted fly zones. Zou afgelopen zondag naar het Doornse gat en die valt ook onder een rode zone ivm parachutisten. Wat ik begrepen heb is dat je in deze zones wel mag vliegen met je drone, maar dat je extra alert moet zijn op parachutisten en dat als deze in de lucht zijn, dat je je drone moet grounden ivm veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

TheRicolaa10 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:22:
[...]

Certficaat in de pocket. RDW 23 euro gesponsord en dan is het enige wat je dan nog moet doen;

- certificaat bij hebben ten tijden van vliegen
- exploitatienummer aanbrengen op de drone

Mbt aanbrengen exploitatienummer; daar een stickertje voor printen en erop plakken of hoe doen jullie dat?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Nu online
@JB ik heb van het exploitatienummer een sticker gemaakt en die er op geplakt. Je zou ook nog een brandplaatje van kunnen maken, wel wat duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door TheRicolaa10 op 28-07-2021 13:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb een Dymo-labeltje uitgeprint en opgeplakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
Ik heb gewoon op een A4-tje het label 20x afgedrukt en uitgeknipt. Liggen nu allemaal in een la hier. Heb op verschillende drones en vliegtuigen het label geplakt met een plakbandje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
In Nederland is een sticker voldoende, heb zelf ook gewoon met een Dymo een label gemaakt.

Houd er wel rekening mee dat andere EU landen wellicht andere eisen hebben. Zo weet ik dat Duitsland een brandplaatje vereist, en zo zijn er waarschijnlijk nog wel meer landen.

Als je enkel in Nederland vliegt, geen probleem natuurlijk. Wil je echter ook op vakantie in het buitenland vliegen, is een brandplaatje wellicht handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Ik heb ook een brandplaatje. Ziet er een stuk netter uit en mooi klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Hmm dan maar meteen een brandplaatje doen? Ik neem m ook mee op vakanties normaliter. Lang leven de EU -O-

Ik wilde een wrap erop plakken. Heb eea aan spullen tot mijn beschikking maar als dat allemaal niet voldoet :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

thunder8 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:53:
Ik heb ook een brandplaatje. Ziet er een stuk netter uit en mooi klein.
Zoiets als dit? https://dronetags.eu/

Voor mijn Tellootje ga ik dat niet doen. Da's gelijk 10% van de waarde van dat ding, en ik ga er toch niet mee naar het buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

_Eend_ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:12:
[...]

Zoiets als dit? https://dronetags.eu/

Voor mijn Tellootje ga ik dat niet doen. Da's gelijk 10% van de waarde van dat ding, en ik ga er toch niet mee naar het buitenland.
Ja zoiets. Ik heb de mijne ergens in Duitsland besteld, die waren nog duurder, maar volgens mij wel 2 stuks. Had eerst met Dymo de tekst erop geplakt, maar dat zag er niet uit. Daarnaast woon ik vlak aan de duitse grens, dus voor mij is het wel een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

thunder8 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:16:
[...]

Ja zoiets. Ik heb de mijne ergens in Duitsland besteld, die waren nog duurder, maar volgens mij wel 2 stuks. Had eerst met Dymo de tekst erop geplakt, maar dat zag er niet uit. Daarnaast woon ik vlak aan de duitse grens, dus voor mij is het wel een voordeel.
Ik lees daar ook dat je de laatste 3 letters/cijfers weg moet laten? Dus achter het streepje is niet nodig?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

JB schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:18:
[...]

Ik lees daar ook dat je de laatste 3 letters/cijfers weg moet laten? Dus achter het streepje is niet nodig?
Ja, de karakters achter het streepje zijn een 'geheime' code :)
_Eend_ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:22:
[...]

Klopt, je Operatornummer ziet er als volgt uit: NLDlklkjh2874nlljds0-1ab, alleen het dikgedrukte deel van dat nummer moet je op de drone te plakken.

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

JB schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:18:
[...]

Ja, deel achter het streepje mag niet op de drone.

Pagina: 1 ... 90 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.