Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• RobAkm
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 01:57
Hoe lang bestaat de fiets al en hoeveel doden en gewonden zijn daar al bij gevallen.
Zet dat eens af tegen de tijd dat de drone bestaat en hoeveel doden en gewonden zijn daarbij gevallen ?
Een peuter die met zijn beentjes tussen de spaken komt zal vele malen vaker voorkomen dat dat iemand geraakt wordt door een drone.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-04 11:43

thunder8

Het gedonder begint weer.

RobAkm schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:32:
Dat heb ik nou ook met fietsers, zonder enige kennis van zaken mengen ze zich in het verkeer en ook nog op een fiets van vele duizenden euro's als het om de hobbybob wielrenners gaat.
En ja een fietser kan ook iemand dood rijden of op zijn minst zwaar verwonden, maar daar zijn geen regeltjes voor dus ik voel me zwaar gediscrimineerd met mijn speelgoedje dat drone heet.
Waarom wij wel de regeltjes leren van hobby vluchten van hooguit 120 meter terwijl de wielrijders niet de verkeersregels hoeven te weten of daar examen voor hoeven doen ?

Gelijke monniken gelijke kappen zullen we maar zeggen....tenzij je interessant wilt doen met je A1/A3.....
Wat een onzin, sorry hoor. We hebben een volledige wegenverkeerswet, waar genoeg info in staat, ook voor fietsers. En als ingezetene van NL word je geacht de wet te kennen, dus ook als fietser. En als ik sommige fietsers zie, dan zou er inderdaad wel eens nagedacht mogen worden over een fiets rijbewijs. Sommige kamikaze piloten zijn een gevaar voor zichzelf en anderen door hun fatalistische gedrag op een 2-wieler. Echter is dat een volledig andere discussie.

Terug naar Drones, je kan de beslisboom niet invullen zoals jou het goeddunkt. De DJI Mini is geen speelgoeddrone. Op de verpakking staat het niet expliciet vermeld als toy, dus mag je de beslisboom ook niet op die wijze invullen. Met een Mini (2) hoef je alleen een registratie bij het RDW aan te vragen en deze na betaling te vermelden op je drone. Je hoeft geen cursus te doen, hoewel een goede kennis van de regels wel verstandig is. Je bent nog steeds verantwoordelijk voor jouw drone en de boetes liegen er niet om. Om nog maar even te zwijgen van de gevolgen als door jouw acties er een vliegtuigje uit de lucht valt. In dat ogenschouw mogen we al blij zijn dat we met sub 250 gram drones geen vliegbewijzen hoeven te behalen met een dure cursus.

PSN-ID: Thunder76nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• qless
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 00:39

qless

...vraag maar...

rammes schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:39:
Ik heb nog een "oude" Dji mavic pro, moet ik daar nu wel of niet a2 voor gaan halen. heb nu 2 mensen gesproken en beide krijg ik een ander antwoord.
Je mag met de M1P nog zo'n 1,5 jaar in a2 vliegen, daarna is deze sowieso a3. Dus wil je voor 1,5 jaar de moeite doen a2 te halen? Je mag hem ook in a3 vliegen, maar 150 meter afstand van bebouwing enzo houden is nogal moeilijk in Nederland/Belgie

Website|Mini 2|Mavic Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

LoneGunman schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:24:
[...]

Het feit dat het een product is waar je andere mensen mee in gevaar kunt brengen en/of verwonden. Waarmee fysieke schade kan worden aangericht aan bezittingen van anderen. Of waarmee je de privacy van anderen kunt schenden. Al deze redenen zijn toch genoeg om het niet als speelgoed te bestempelen én het minimaal van een registratienummer te voorzien?

Overigens zou iedereen met een drone op z'n minst de A1/A3-cursus moeten doen, om wat meer besef te hebben van de regelgeving in de lucht en de do's en dont's van het vliegen an sich.
Sorry, maar dat is ook een vage beschrijving. Met een voetbal kan ik ook schade aanbrengen aan voorwerpen of personen. Is een voetbal dan geen speelgoed meer?
Of een speelgoeddrone van 249 gram die vanaf 5 meter hoog op je hoofd valt? Zal dat geen schade kunnen aanrichten?

Het probleem is gewoon dat er geen definitie is voor speelgoed. En elke Chinese fabrikant kan gewoon 14 jaar en jonger op zijn doos plakken. Er is hierop, zover ik weet, nauwelijks tot geen controlle. En ik heb ook niet de illusie dat de gemiddelde drone fabrikant uit China heel veel rekening houd met de risico's van het vliegen in Europa.

Neem bv deze:
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Aangemerkt door de verkoper als speelgoed. Maar is het dat ook?

[Voor 12% gewijzigd door ChojinZ op 30-03-2021 11:29]

I don't know karate, but I know ka-razy

• qless

qless

...vraag maar...

Nee, speelgoed valt bij mij onder de categorie eigenlijk voor binnen, geen gps, geen gimbal etc. Maar officieel is er niks vastgelegd.

Website|Mini 2|Mavic Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• RobAkm
qless schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:55:
Nee, speelgoed valt bij mij onder de categorie eigenlijk voor binnen, geen gps, geen gimbal etc. Maar officieel is er niks vastgelegd.
Dus de kinderen mogen bij jou thuis binnen voetballen, honkballen, fietsen, vliegeren enz enz omdat het dan wel speelgoed is ?

• qless

qless

...vraag maar...

Nee, maar dat is een omschrijving wat ik speelgoed drones vindt. Maar er is dus geen officiele specificatie.

• Tjahneee
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 16-04 12:39
Vergeet niet dat drones eigenlijk net vliegende kettingzagen zijn met de propellers. Zelfs met die "speelgoed" drones kan je als je wilt je gras maaien (of iemands gezicht).

Is het dan ook altijd speelgoed voor kinderen zodra dat op de doos staat? eehhh.. ik denk het van niet. Je geeft je kind van 13 toch ook geen gehaktmolen om mee te spelen omdat op de verpakking staat 'voor 12 jaar en ouder'. :+

• LoneGunman
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
ChojinZ schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:24:
[...]

Sorry, maar dat is ook een vage beschrijving. Met een voetbal kan ik ook schade aanbrengen aan voorwerpen of personen. Is een voetbal dan geen speelgoed meer?
Of een speelgoeddrone van 249 gram die vanaf 5 meter hoog op je hoofd valt? Zal dat geen schade kunnen aanrichten?
Die 'vage' beschrijving was als argument bedoeld om aan te geven dat het nuttig is om een drone -en zeker een drone van de categorie Mini 2- een registratienummer te geven. De vergelijkingen met voetballen en fietsen zijn leuk en aardig, maar het grote verschil is dat de 'bestuurder' ervan in de buurt is mocht er iets mis gaan. Een Mini 2 kan op 2 kilometer afstand uit de lucht op iemand zijn hoofd of motorkap crashen. Waarbij zowel de 'dader' als 'slachtoffer' beide geen idee hebben wat er gebeurd is en wie hier op aan te spreken.

Die hele 'speelgoed' discussie is een kwestie van semantiek, waarbij de regelmakers gewoon duidelijker moeten zijn natuurlijk. Alleen heb ik het idee dat sommigen het maar wat vervelend vinden om die €23 aan de RDW te betalen en daar koste wat het kost argumentatie voor bedenken om dit niet te hoeven/moeten doen. Terwijl het in basis (de registratie) een goed ding is toch?

• RobAkm
Je haalt je A1/A2/A3 en dan ben je al geregistreerd want je moet je naam en adres opgeven.
Daarnaast krijg je een licentienummer wat aan je naam en adres is gekoppeld.
Maw, de RDW is gewoon geldklopperij want je kan ook de licentienummer op je drone plakken.
Probleempje met DRW is dat NL de databases van de EU (nog) niet gekoppeld hebben......dat is de drone/model vlieger zijn/haar probleem niet, maar nalatigheid van de overheid.

• LoneGunman
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
RobAkm schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:55:
Je haalt je A1/A2/A3 en dan ben je al geregistreerd want je moet je naam en adres opgeven.
Daarnaast krijg je een licentienummer wat aan je naam en adres is gekoppeld.
Maw, de RDW is gewoon geldklopperij want je kan ook de licentienummer op je drone plakken.
Probleempje met DRW is dat NL de databases van de EU (nog) niet gekoppeld hebben......dat is de drone/model vlieger zijn/haar probleem niet, maar nalatigheid van de overheid.
A1/A3 is niet verplicht voor een Mini2 zoals je weet. Overigens heb ik geen gegevens hoeven opgeven behalve naam (en e-mail) bij de A1/A3-cursus, dus als registratie is dit niet voldoende. Ideaal is het misschien niet, maar termen als 'nalatigheid' raken kan noch wal. Het is wat het is en zal in toekomst ongetwijfeld verbeterd worden (y)

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 22:14
Zijn er hier mensen die met de DJI fpv bril vliegen? bevalt dat goed?

Het lijkt mij echt heel gaaf, om hd beeld te hebben. Alleen de prijs doet me een beetje twijfelen nog. :+
Tjahneee schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:26:
Vergeet niet dat drones eigenlijk net vliegende kettingzagen zijn met de propellers. Zelfs met die "speelgoed" drones kan je als je wilt je gras maaien (of iemands gezicht).

Is het dan ook altijd speelgoed voor kinderen zodra dat op de doos staat? eehhh.. ik denk het van niet. Je geeft je kind van 13 toch ook geen gehaktmolen om mee te spelen omdat op de verpakking staat 'voor 12 jaar en ouder'. :+
precies!

Zelfs een 60mm ductless whoop van nog geen 30 gram kan, als je veel pech hebt, met een propeller in je oog komen. En reken maar dat het schade kan toebrengen. Terwijl... een whoop is toch speelgoed? ;) Althans... zo ziet het er wel uit...
LoneGunman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:34:
[...]

Die 'vage' beschrijving was als argument bedoeld om aan te geven dat het nuttig is om een drone -en zeker een drone van de categorie Mini 2- een registratienummer te geven. De vergelijkingen met voetballen en fietsen zijn leuk en aardig, maar het grote verschil is dat de 'bestuurder' ervan in de buurt is mocht er iets mis gaan. Een Mini 2 kan op 2 kilometer afstand uit de lucht op iemand zijn hoofd of motorkap crashen. Waarbij zowel de 'dader' als 'slachtoffer' beide geen idee hebben wat er gebeurd is en wie hier op aan te spreken.
En daarom hebben we de VLOS regel. Je mag helemaal niet 2 km ver vliegen. Tenzij je superman ogen hebt. :o
En 1 van de redenen voor de VLOS regel is juist dat, bij ongelukken, de veroorzaker in ieder geval in de buurt is en gezien moet hebben waar zijn drone (ongeveer) is gecrashed.
[...]

Die hele 'speelgoed' discussie is een kwestie van semantiek, waarbij de regelmakers gewoon duidelijker moeten zijn natuurlijk.
Daar zijn we het over eens. :)
[...]

Alleen heb ik het idee dat sommigen het maar wat vervelend vinden om die €23 aan de RDW te betalen en daar koste wat het kost argumentatie voor bedenken om dit niet te hoeven/moeten doen. Terwijl het in basis (de registratie) een goed ding is toch?
Volgens mij valt dat wel mee. Ik heb in ieder geval netjes alles geregeld en ook betaald. Waar het volgens mij meer om gaat is dat de regels niet duidelijk zijn maar ook makkelijk te omzeilen.

Ik doe moeite om een RDW nummer te vragen en betaal netjes geld daarvoor, terwijl ik het ook, zonder veel moeite en met wat regeltjes buigen, gratis kan doen.
Dat voelt, als je zoals ik wel netjes de regels volgt, wat frustrerend.

[Voor 8% gewijzigd door ChojinZ op 31-03-2021 18:52]

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 00:52
..... Alleen heb ik het idee dat sommigen het maar wat vervelend vinden om die €23 aan de RDW te betalen .... Terwijl het in basis (de registratie) een goed ding is toch?
Mee eens, maar het is mij niet duidelijk waarom dit elk jaar zou moeten. Eenmaal geregistreerd is geregistreerd. Een mogelijkheid om je registratie ongedaan te maken zou volgens mij ook voldoende zijn.

Het gaat om de exploitant en niet om de drone. Daarvan mag je er velen hebben met hetzelfde nummer.
Als het explotatienummer op de drone aanwezig is kan achterhaald worden wie de eigenaar is igv calamiteiten.
Bij verkoop haalt deze dat nummer eraf en de nieuwe eigenaar doet zijn nummer erop.

• RobAkm
De RDW is nog een beetje achterlijk wat dat betreft.
Waarom krijgt de eigenaar van een rijbewijs geen eigen nummerbord dan is dat hele overschrijven (en dus de RDW) overbodig.
Zoals ik al eerder aangaf.....alles draait om geld en nu hebben ze dus weer een nieuwe melkkoe gevonden.

• martinvdm
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 00:16

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

elinx schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:29:
[...]
Mee eens, maar het is mij niet duidelijk waarom dit elk jaar zou moeten. Eenmaal geregistreerd is geregistreerd. Een mogelijkheid om je registratie ongedaan te maken zou volgens mij ook voldoende zijn.

Het gaat om de exploitant en niet om de drone. Daarvan mag je er velen hebben met hetzelfde nummer.
Als het explotatienummer op de drone aanwezig is kan achterhaald worden wie de eigenaar is igv calamiteiten.
Bij verkoop haalt deze dat nummer eraf en de nieuwe eigenaar doet zijn nummer erop.
Dat dus. En dan heb je EU regels maar verschilt bedrag per land, wat mijn inziens gewoon gratis had moeten zijn en gelijk over alle landen.

He who laughs last thinks slowest! | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

• LOTG
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 05:59
Een van mijn accu's is wat obesitas aan het creëren, en ik vraag mij af of ik hem zo naar het milieu park kan brengen.

Hij was gestoraged, maar nu zien mijn lader en lipo checker de defecte cel niet meer en kan ik hem dus niet ontladen met de lader. Ik heb geen zin om gevaarlijke toeren uit te halen dus de vraag of hij dan zo naar het milieupark kan als chemisch afval?
LOTG schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:14:
Een van mijn accu's is wat obesitas aan het creëren, en ik vraag mij af of ik hem zo naar het milieu park kan brengen.

Hij was gestoraged, maar nu zien mijn lader en lipo checker de defecte cel niet meer en kan ik hem dus niet ontladen met de lader. Ik heb geen zin om gevaarlijke toeren uit te halen dus de vraag of hij dan zo naar het milieupark kan als chemisch afval?
Zeker, gewoon bij de batterijen achterlaten.
Wel de accu zoveel mogelijk ontladen, ik deed dat altijd met een auto-lamp. Daarna plus en min pool aan elkaar draaien (ja inderdaad, kortsluiting maken). Met een ontladen accu gebeurd er niks en is de brandveiligheid een stuk groter.

Life is too short to remove USB safely

• Tjahneee
Kars schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:31:
[...]

Zeker, gewoon bij de batterijen achterlaten.
Wel de accu zoveel mogelijk ontladen, ik deed dat altijd met een auto-lamp. Daarna plus en min pool aan elkaar draaien (ja inderdaad, kortsluiting maken). Met een ontladen accu gebeurd er niks en is de brandveiligheid een stuk groter.
Heb je juist niet kans op explosie/brandgevaar met het direct ontladen van de pack? Die kapotte cel zal wel veel meer weerstand hebben dan de andere cellen.

Is het dan niet slimmer om iedere cel met de balanceer stekker los van elkaar te ontladen?

• LOTG
@Kars @Tjahneee Dat was het plan, maar aangezien de defecte cel niet herkent word via de balanceer plug vind ik het inderdaad nogal lijp.
Tjahneee schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:40:
[...]

Heb je juist niet kans op explosie/brandgevaar met het direct ontladen van de pack? Die kapotte cel zal wel veel meer weerstand hebben dan de andere cellen.

Is het dan niet slimmer om iedere cel met de balanceer stekker los van elkaar te ontladen?
Nee, van te ver ontladen zal je pack niet ontploffen/verbranden. Er zit namelijk geen energie meer in. Je cellen gaan er wel van kapot.

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 22:14

Ik heb begrepen dat als je m eerst ontlaad, daarna een tijd in zout water legt je hem als normaal afval mag afvoeren.

• LOTG
@Kars Ik meen dat het probleem was dat er waterstof gas gevormd word bij diep ontladen, wat ook de reden is dat die stuk gaat. De chemische verbinding is compleet anders.

@Makrolon Het gaat er bij mij even over om die stap over te kunnen slaan. Ik heb helaas geen spul om er een autolampje aan te hangen, dus had ik gehoopt om hem te ontladen via de lader en daarna inderdaad in een emmer zout water te gooien.

De twee cellen die het wel nog doen hebben 3.88v volgens de lader, dus ik ben een beetje bang dat als ik met gewoon wat draadjes en een lamp (ik heb geen autolamp en fitting er voor) ik per ongeluk kortsluiting maak.

Vandaar de hoop dat ik hem als chemisch afval kan afgeven op het milieupark en dat ze daar weten wat ze er mee moeten. Ik neem aan dat ze er meer spul krijgen met accu's die niet meer zo fris zijn.

[Voor 65% gewijzigd door LOTG op 01-04-2021 11:33]

• TukkerTweaker
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-04 17:34
Makrolon schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:30:
Zijn er hier mensen die met de DJI fpv bril vliegen? bevalt dat goed?

Het lijkt mij echt heel gaaf, om hd beeld te hebben. Alleen de prijs doet me een beetje twijfelen nog. :+
Ja, bevalt heel goed. Eenmaal aan gewend wil je niet meer terug.
De bril is niet helemaal perfect, light leak e.d. maar scoort zeker een voldoende.

• Tjahneee
TukkerTweaker schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:53:
[...]

Ja, bevalt heel goed. Eenmaal aan gewend wil je niet meer terug.
De bril is niet helemaal perfect, light leak e.d. maar scoort zeker een voldoende.
Heb jij dan toevallig de v2 al weten te bemachtigen? Momenteel wacht ik al een lange tijd (4+ maanden) om de DJI bril te bestellen. maar die is momenteel alleen te koop icm de DJI drone :/

• TukkerTweaker
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-04 17:34
Tjahneee schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:55:
[...]

Heb jij dan toevallig de v2 al weten te bemachtigen? Momenteel wacht ik al een lange tijd (4+ maanden) om de DJI bril te bestellen. maar die is momenteel alleen te koop icm de DJI drone :/
Nee, sinds vorig jaar de V1.
LOTG schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:25:
@Kars Ik meen dat het probleem was dat er waterstof gas gevormd word bij diep ontladen, wat ook de reden is dat die stuk gaat. De chemische verbinding is compleet anders.

@Makrolon Het gaat er bij mij even over om die stap over te kunnen slaan. Ik heb helaas geen spul om er een autolampje aan te hangen, dus had ik gehoopt om hem te ontladen via de lader en daarna inderdaad in een emmer zout water te gooien.

De twee cellen die het wel nog doen hebben 3.88v volgens de lader, dus ik ben een beetje bang dat als ik met gewoon wat draadjes en een lamp (ik heb geen autolamp en fitting er voor) ik per ongeluk kortsluiting maak.

Vandaar de hoop dat ik hem als chemisch afval kan afgeven op het milieupark en dat ze daar weten wat ze er mee moeten. Ik neem aan dat ze er meer spul krijgen met accu's die niet meer zo fris zijn.
Ja je kunt ze bij de milieu-straat zo afgeven, net als andere batterijen.
Wat ik bedoelde te zeggen, is dat ze zo leeg mogelijk moeten zijn en zeer zeker niet vol opgeladen. 3.88V is rondom storage-voltage en wordt over het algemeen als 'veilig' gezien.

Er zijn wel filmpjes op YT te vinden (volgens mij van Nurk FPV of Rotor Riot) waar ze een LiPo proberen te slopen. Daarin zie je dat een nagenoeg lege LiPo bijna geen effect geeft (lees: rook of vuur) op het moment dat er een spijker doorheen gaat.
Pak je een volle accu, dan is het gegarandeerd vlammen!

De meeste problemen komen dan ook voor bij opladen (te hoog voltage) of extreem snel ontladen. Overigens zit het echte probleem vaak in een beschadigde cel.

Ik weet niet met welke lipo je vliegt en het is een tricky klusje maar je kan vaak een cell eruit halen en zo weer een prima werkende lipo krijgen.

Kheb hier meerdere 3s lipo's die voorheen 4s waren. :+

• LOTG
@ChojinZ
Het betreft toevalig een van mijn RC auto waar ik 2x 3S mee reed (dus 6S).

Een 3S 5000mah 30C dacht ik.

Het zijn niet de nieuwste dus ik denk dat ik de andere eens goed test en anders die maar ook opgeef en discharge nu het nog makkelijk kan.

• AlbAlb2
  • Laatst online: 09-04 09:34
Na montage van een nieuwe motor heeft mijn 9"-bouwsel zaterdag voor het eerst gevlogen.

Info hier:
AlbAlb2 in "Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2"

Hij vloog op zich netjes, maar ik moest steeds een beetje roll input naar links geven om 'm vlak te laten hoveren (angle mode).
Het leek alsof dat gaandeweg ook steeds wat meer/erger werd.

Na de landing kwam de quad ook links omhoog van de grond.
De gyro-calibratie bleek goed te zijn en alles lijkt goed te reageren als ik de quad om de verschillende assen draai. Verticaal houden om de verschillende assen is netjes 90 graden etc.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!
AlbAlb2 schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:07:
Na montage van een nieuwe motor heeft mijn 9"-bouwsel zaterdag voor het eerst gevlogen.

Info hier:

Hij vloog op zich netjes, maar ik moest steeds een beetje roll input naar links geven om 'm vlak te laten hoveren (angle mode).

De gyro-calibratie bleek goed te zijn en alles lijkt goed te reageren als ik de quad om de verschillende assen draai. Verticaal houden om de verschillende assen is netjes 90 graden etc.

De gyro kan altijd een beetje last van drift krijgen tijdens het vliegen door externe factoren. Het beste is om de gyro opnieuw te calibreren op een volledig vlakke ondergrond.

Het allerbeste is natuurlijk om in acro-mode te vliegen en angle-mode te laten voor wat het is :)

AlbAlb2 schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:07:

Info hier:

Kan ook noise of vibratie's uit je armen/motors zijn. Of gewoon een half gare FC.
Weet niet of je de optie hebt op je FC maar vaak is de oorzaak ook wel uit de logging te halen van BF.

En wat doet de FC als je hem op tafel legt en dan kijkt in BF? Blijft de (virtuele) quad ook netjes stil staan of doet deze in Betaflight langzaam aan toch een roll?

• AlbAlb2
Kars schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:31:
[...]

De gyro kan altijd een beetje last van drift krijgen tijdens het vliegen door externe factoren. Het beste is om de gyro opnieuw te calibreren op een volledig vlakke ondergrond.

Het allerbeste is natuurlijk om in acro-mode te vliegen en angle-mode te laten voor wat het is :)
Calibratie gedaan. Daarna nog steeds drift naar rechts. Trim naar links gedaan. De quad hovert dan in eerste instantie horizontaal maar heeft daarna steeds meer stick roll links nodig om horizontaal te blijven.
Na landing wil de quad dan naar rechts "omslaan" c.q. wipt links omhoog.

Het is de bedoeling om line of sight met het ding te vliegen en dan is acro wat te moeilijk... ;-)

• RobAkm
Heb je al een stroommeting per motor gedaan of de motoren van plaats verwisseld en gaat het probleem dan mee of blijft dat op rechts/links ?
Als één van de motor na de crash een tik op de as heeft gekregen kan het best zijn dat deze iets zwaarder loopt dan de andere drie.
RobAkm schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:10:
Heb je al een stroommeting per motor gedaan of de motoren van plaats verwisseld en gaat het probleem dan mee of blijft dat op rechts/links ?
Als één van de motor na de crash een tik op de as heeft gekregen kan het best zijn dat deze iets zwaarder loopt dan de andere drie.
Maar dat word toch gewoon gecompenseerd door de accelerometer/fc door simpelweg de motor harder te laten lopen? Je motor moet wel heel brak zijn wil je quad niet meer goed stabiliseren. Of van 0 naar full throttle gaan, maar zo stijgt men meestal niet op.

• RobAkm
Ik had één motor van een crash gebruikt en daarvan werd het glijlagertje langzaam warm waardoor de gyro in het begin wel corrigeerde, maar eens was het voor de ESC over en sluiten door de stroom begrenzing en dus ging de motor langzamer lopen.
Door de motor wissel zag ik dat het probleem met de motor mee ging en kon ik het probleem elimineren.

• AlbAlb2
ChojinZ schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:58:
[...]
Kan ook noise of vibratie's uit je armen/motors zijn. Of gewoon een half gare FC.
Weet niet of je de optie hebt op je FC maar vaak is de oorzaak ook wel uit de logging te halen van BF.

En wat doet de FC als je hem op tafel legt en dan kijkt in BF? Blijft de (virtuele) quad ook netjes stil staan of doet deze in Betaflight langzaam aan toch een roll?
Zie ook mijn antwoord op het bericht van Kars.

Vibraties zou natuurlijk kunnen, maar is het dan niet vreemd dat de afwijking altijd in dezelfde richting is? Trillingen lijken mij meer een random effect.

FC heeft inderdaad blackbox. Ik heb zo'n bestand net bekeken, maar ik weet niet goed waar ik naar zit te kijken of waar ik op zou moeten letten :)
Wat ik zie aan motorsturing en gyro-waarden komt allemaal erg onrustig over, maar ik heb geen vergelijk met wat het zou moeten zijn in een goede situatie.
Ergens heeft de roll-gyro wel een ontzettende piek-waarde die niet normaal lijkt, maar dat kan ook een bump tegen de grond geweest zijn. Maar goed, wel weer erg toevallig dan natuurlijk dat het juist de roll-gyro is, want daar lijkt dus ook het probleem in te zitten.

In Betaflight blijft de virtuele quad netjes horizontaal. Draait wel langzaam om de verticale as.

Ik heb nog eens wat op Youtube zitten kijken en ik vind daar wel wat filmpjes met een soortgelijk probleem.
In acro mode gaat het dan goed maar in angle mode een steeds erger wordende drift die er niet uit krijgen is... Brakke gyro/FC is dan meestal het oordeel. :-(

Ik zal mezelf er alvast maar langzaam op voorbereiden dat er een nieuwe FC/stack gekocht moet gaan worden. ;)
Ik snap dat LOS Acro vliegen erg lastig is, maar doe het.
Ik ben het ook gaan doen en ja het is onwennig en vreemd, maar je hoeft daarna nooit meer terug naar een 'hulp' systeem.

In mijn optiek is Betaflight icm een freestyle/race FC niet geschikt voor angle mode. Er zijn teveel factoren die meespelen om een altijd recht vliegende quad te krijgen, dat lukt gewoon niet. De drift die jij omschrijft is meer regel dan uitzondering, grote kans dat een nieuwe FC hetzelfde gedrag gaat vertonen.

In acro mode kun je je quad super strak recht laten vliegen, zonder drift. Jij bepaald namelijk de positie, niet de FC :)

• AlbAlb2
Kars schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:04:
Ik snap dat LOS Acro vliegen erg lastig is, maar doe het.
Ik ben het ook gaan doen en ja het is onwennig en vreemd, maar je hoeft daarna nooit meer terug naar een 'hulp' systeem.
Ik ben een jaar geleden gestart met FPV en daar voelt acro vliegen inderdaad erg natuurlijk aan, omdat je het zicht vanuit de quad zelf hebt.
Met deze grotere quad wil ik LOS vliegen om netjes volgens de regels ook zonder spotter op pad te kunnen.
In mijn optiek is Betaflight icm een freestyle/race FC niet geschikt voor angle mode. Er zijn teveel factoren die meespelen om een altijd recht vliegende quad te krijgen, dat lukt gewoon niet. De drift die jij omschrijft is meer regel dan uitzondering, grote kans dat een nieuwe FC hetzelfde gedrag gaat vertonen.

In acro mode kun je je quad super strak recht laten vliegen, zonder drift. Jij bepaald namelijk de positie, niet de FC :)
Ik zal eens uitproberen of in acro mode de FC wel doet wat ie moet doen.
En misschien moet ik de uitdaging inderdaad maar eens aangaan om LOS acro te vliegen.
Bespaart me dan in elk geval de aankoop van weer een FC ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AlbAlb2
Update:

Gisteren even snel getest hoe het hoveren gaat in acro mode: geen problemen, gewoon stabiel.
Ook de blackbox log ziet er een stuk minder rommelig uit.
Wel vreemd dat een gyro problemen kan geven in angle mode, maar dat acro gewoon goed lijkt te gaan.

Nu nog even leren LOS te vliegen in acro :)
AlbAlb2 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:34:
Update:

Gisteren even snel getest hoe het hoveren gaat in acro mode: geen problemen, gewoon stabiel.
Ook de blackbox log ziet er een stuk minder rommelig uit.
Wel vreemd dat een gyro problemen kan geven in angle mode, maar dat acro gewoon goed lijkt te gaan.

Nu nog even leren LOS te vliegen in acro :)
Goeie keus ;)

Het verschil tussen acro en angle is dat er verschillende sensoren gebruikt worden.
Acro: alleen gyroscoop
Angle: gyro en accelerometer

De drift wordt vaak veroorzaakt door een niet al te nauwkeurige accelerometer. Sommige FC's hebben ook nog andere sensors voor betere stabilisatie, zoals een barometer en magnetometer.

Als je een strak vliegende quad hebt in acro, dan is je gyro wel in orde :)

• DeDooieVent
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13-04 10:43
Wat kan ik doen tegen die dingen? Een buurman verderop heeft zo'n ding en die hangt continu boven mijn huis en tuin. Heb hem er op aangesproken, maar kennelijk niet duidelijk genoeg

Wat een hel zijn die krengen zeg... je kan je niet eens omkleden of in je tuin zitten

toffe hobby man

een zeldzame inbreuk op privacy, must be the 20's

Maar? Wat kan ik er tegen doen

jammen?

[Voor 7% gewijzigd door DeDooieVent op 10-04-2021 05:02]

• BoAC
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17-04 10:32
DeDooieVent schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 05:02:
Wat kan ik doen tegen die dingen? Een buurman verderop heeft zo'n ding en die hangt continu boven mijn huis en tuin. Heb hem er op aangesproken, maar kennelijk niet duidelijk genoeg

Wat een hel zijn die krengen zeg... je kan je niet eens omkleden of in je tuin zitten

toffe hobby man

een zeldzame inbreuk op privacy, must be the 20's

Maar? Wat kan ik er tegen doen

jammen?
Kun je gewoon aangifte van doen als je hem er al netjes op hebt aangesproken. Heb je al een keer meegekeken met hem zodat je kunt zien wat hij ziet?

If you can't beat him, join him :P
Ga er in ieder geval niet op schieten ofzo, want je bent dan gewoon strafbaar.

[Voor 7% gewijzigd door BoAC op 10-04-2021 10:54]

• DeDooieVent
BoAC schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:53:
[...]

Kun je gewoon aangifte van doen als je hem er al netjes op hebt aangesproken. Heb je al een keer meegekeken met hem zodat je kunt zien wat hij ziet?

If you can't beat him, join him :P
Ga er in ieder geval niet op schieten ofzo, want je bent dan gewoon strafbaar.
Ik dacht aan een nog grotere drone, met vlammenwerper :D

Nee maar die gast is echt ... tja... ik zal nog eens langsgaan en anders inderdaad aangifte doen, ik las dat het gewoon ook niet mag.

En het maakt me geen bal uit wat hij wel en niet ziet, het gaat om mijn privacy, steeds dat achterlijke ding boven mijn tuin, maakt een herrie van heb ik jou daar. Dacht al een paar dagen dat ik race wagentjes hoorde of iets.

Ik vind het echt compleet van de zotte, ik bedoel dit zijn gewoon rijtjeshuizen met postzegeltuintjes, wat mij betreft geofencen ze geheel Nederland voor die krengen :D

Ga maar lekker in de alpen filmen voor je instafilmpje, maar niet hier wat een kolder zeg

• BoAC
DeDooieVent schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:28:
[...]

Ik dacht aan een nog grotere drone, met vlammenwerper :D

Nee maar die gast is echt ... tja... ik zal nog eens langsgaan en anders inderdaad aangifte doen, ik las dat het gewoon ook niet mag.

En het maakt me geen bal uit wat hij wel en niet ziet, het gaat om mijn privacy, steeds dat achterlijke ding boven mijn tuin, maakt een herrie van heb ik jou daar. Dacht al een paar dagen dat ik race wagentjes hoorde of iets.

Ik vind het echt compleet van de zotte, ik bedoel dit zijn gewoon rijtjeshuizen met postzegeltuintjes, wat mij betreft geofencen ze geheel Nederland voor die krengen :D

Ga maar lekker in de alpen filmen voor je instafilmpje, maar niet hier wat een kolder zeg
Ik begrijp je frustratie, echter is het niet handig om als een agressieveling de confrontatie aan te gaan. Dus probeer het eerst met een 'zacht lijntje' en toon interesse. Je leeft tenslotte met elkaar en je wilt elkaar normaal tegenkomen ;)
Is er in de omgeving geen mogelijkheid om te vliegen en daar de hobby kunnen uitvoeren? Stel dan zoiets voor.

Ik vlieg zelf hier in de buurt bij boeren op het erf, dus zulke mogelijkheden zijn er gewoon :)

• DeDooieVent
BoAC schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:32:
[...]

Ik begrijp je frustratie, echter is het niet handig om als een agressieveling de confrontatie aan te gaan. Dus probeer het eerst met een 'zacht lijntje' en toon interesse. Je leeft tenslotte met elkaar en je wilt elkaar normaal tegenkomen ;)
Is er in de omgeving geen mogelijkheid om te vliegen en daar de hobby kunnen uitvoeren? Stel dan zoiets voor.

Ik vlieg zelf hier in de buurt bij boeren op het erf, dus zulke mogelijkheden zijn er gewoon :)
Oh de confrontatie ga ik niet met hem aan, ik pas twee keer in hem, probleem is dat het niet echt iemand is die als meegaand bekend staat zal ik maar zeggen :+ Type waar 's zomers regelmatig de politie voor de deur staat vanwege geluidsoverlast of weet ik veel... en het ergste is, we zitten goddomme op 4 minuten afstand van een bos met hertenkamp en een hele plas.

Ik hoopte gewoon op een Jammer of iets, personal geofencing :D

• RobAkm
DeDooieVent schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:38:
[...]

Oh de confrontatie ga ik niet met hem aan, ik pas twee keer in hem, probleem is dat het niet echt iemand is die als meegaand bekend staat zal ik maar zeggen :+ Type waar 's zomers regelmatig de politie voor de deur staat vanwege geluidsoverlast of weet ik veel... en het ergste is, we zitten goddomme op 4 minuten afstand van een bos met hertenkamp en een hele plas.

Koop of maak een Vortex kanon..... ;)
YouTube: Vortex Cannon! - Bang Goes the Theory Preview - BBC One

Jammen is (helaas) verboden bij de wet.

• DeDooieVent
RobAkm schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:09:
[...]

Koop of maak een Vortex kanon..... ;)
YouTube: Vortex Cannon! - Bang Goes the Theory Preview - BBC One

Jammen is (helaas) verboden bij de wet.
Heel jammer...

• unconnected
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17-04 10:00
DeDooieVent schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:28:
[...]

Hoe zit dat met regelgeving? Vroeger was het zo dat je niet over bebouwing (aansluitend) mocht vliegen maar met de nieuwe regels is die vervallen. Volgens mij staat nog wel steeds open dat niet over mensen heen mag worden gevlogen die niet horen bij de vlucht. Daar zou jij onder vallen dus is hij strafbaar. Ik weet niet in hoeverre politie ook daadwerkelijk bekeurd (ik houd me netjes aan de regels :+), maar je kan eens een balletje opgooien bij het plaatselijke buro :P

• TheRicolaa10
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17-04 14:43
unconnected schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:00:
[...]

Hoe zit dat met regelgeving?
Onder 250 gram zijn er geen beperkingen. Met A2 is ook er ook meer mogelijk. Maar dit artikel uit nov 2020 van Dronewatch legt het wat uitgebreider uit.

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• BoAC
Daarom een drone met Camera valt onder een andere category dan een drone zonder camera om bovenstaande reden naar mijn mening. Zal in de toekomst nog wel duidelijker worden :)

Ik zou dus gewoon aangifte doen als het om een drone gaat met een camera in verband met privacy :P
DeDooieVent schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:38:
[...]

Als het een (analoge) FPV drone is, dan kan je wel degelijk jammen. Niet zozeer zijn vlieg signaal, maar wel het beeld. Kwestie van een sterkere VTX kopen en op zijn kanaal gaan uitzenden. Moet je is kijken hoe snel dat ding uit de lucht flikkert. :P

• Innoh
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 13-04 12:01
Hi all! Ik heb een tijd geleden een RTF drone gekocht en heb gisteren een nieuwe camera erin gezet. Toen ik de quad toch open had, heb ik besloten om de firmware ook gelijk even te flashen. Alles lijkt goed te zijn gegaan maar zodra ik (zonder props) een beetje gas geef, lijkt het alsof mijn quad het gevoel heeft dat hij niet meer level is. 1 of meerdere motoren gaan steeds meer throttle geven en dan gaat hij volledig apeshit. Is er toevallig een hobbyist in deze thread die mij zou kunnen helpen?

Ik heb de accelerometer gecalibreerd en eigenlijk alles nagelopen in betaflight, maar ik kom er niet uit.
Innoh schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:59:
Hi all! Ik heb een tijd geleden een RTF drone gekocht en heb gisteren een nieuwe camera erin gezet. Toen ik de quad toch open had, heb ik besloten om de firmware ook gelijk even te flashen. Alles lijkt goed te zijn gegaan maar zodra ik (zonder props) een beetje gas geef, lijkt het alsof mijn quad het gevoel heeft dat hij niet meer level is. 1 of meerdere motoren gaan steeds meer throttle geven en dan gaat hij volledig apeshit. Is er toevallig een hobbyist in deze thread die mij zou kunnen helpen?

Ik heb de accelerometer gecalibreerd en eigenlijk alles nagelopen in betaflight, maar ik kom er niet uit.
Laat je de motoren draaien vanuit Betaflight? Of via stick-input vanuit je zender?

Als je dat laatste doet, dan kan het heel goed zijn dat de quad raar gaat doen. Zonder props weet ie namelijk vaak niet goed te corrigeren.
En draaien de motoren wel allemaal de juiste kant op?

[Voor 11% gewijzigd door Kars op 12-04-2021 13:18]

• Innoh
Kars schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:16:
[...]

Laat je de motoren draaien vanuit Betaflight? Of via stick-input vanuit je zender?

Als je dat laatste doet, dan kan het heel goed zijn dat de quad raar gaat doen. Zonder props weet ie namelijk vaak niet goed te corrigeren.
En draaien de motoren wel allemaal de juiste kant op?
Als ik de motoren vanuit Betaflight laat draaien dan gaat het prima. Maar via stick-input vanuit m'n zender gaat inderdaad fout.

Motoren draaien gewoon goed (geloof ik). Hieronder een foto van de rotatie :)

Ik heb ook even een video op youtube gezet van wat er precies fout gaat ter verduidelijking.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Jep, dat is 'normaal' gedrag. Je quad staat zo te zien in air-mode, je armed en de motoren draaien allemaal redelijk rustig.
Daarna geef je een punch gas, je gyro krijgt wel input maar veel te weinig (er zitten geen props op dus er gebeurd niets) en daarna probeert je flightcontroller iets bij te regelen wat niet bij te regelen valt :D

Zonder props testen is prima, maar niet te lang en daarna zsm met props testen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Innoh
Kars schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:37:
Jep, dat is 'normaal' gedrag. Je quad staat zo te zien in air-mode, je armed en de motoren draaien allemaal redelijk rustig.
Daarna geef je een punch gas, je gyro krijgt wel input maar veel te weinig (er zitten geen props op dus er gebeurd niets) en daarna probeert je flightcontroller iets bij te regelen wat niet bij te regelen valt :D

Zonder props testen is prima, maar niet te lang en daarna zsm met props testen.
Thanks voor je bericht! Dan maar even buiten proberen zodra het iets droger is. Ik laat wel even weten hoe het verliep!

• Innoh
SimonFPV schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:19:
Zijn er nog mensen omgeving Groningen die ergens vliegen op een weiland of dergelijke?

Ik ben voornamelijk een zelfbouw (INAV) Fixed-wing FPV vlieger die het vooral leuk vind om te cruisen op lange afstanden. Ik ben sinds 2009 actief in de modelbouw wereld maar vlieg voornamelijk altijd alleen.

Mijn wings:
- AR Wing 600 mini 4S Lipo
- ZOHD Dart Extreme 4s Lipo
- ZOHD Dart 250G 2S Lithium (Bijna klaar met bouwen)

Backups wings mocht er een crashen :P
- Rambler LTE RS
- AR Wing 900

Ik ben ooit begonnen met Helicopters en planes en uiteindelijk de overstap gemaakt naar zelfbouw tricopters en Quadcopters. Toen bedrijfsmatig een DJI S800 ingezet. Helaas was dit voor korte duur i.v.m wetgeving.
Momenteel alleen actief in de 'fixed-wing' categorie.

Dus als er nog mensen zijn in omgeving Groningen die een dagje willen vliegen, let me know!
Ik ben zelf ook woonachtig in Groningen en vlieg met quadcopters. Lijkt me gezellig om een keer met een medevlieger te vliegen!

• TheRicolaa10
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17-04 14:43

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Pagina: 1 ... 87 88 89 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True