Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-02 08:33
Ik heb het net aangedurfd om een accu aan mijn quad-in-wording te hangen om een eerste test van de motoren te doen. Geen rook! :)

Vanuit Betaflight kan ik alle motoren sturen, geen problemen.
Draairichting was van 3 stuks verkeerd.

Maar, als ik met BLHeli Configurator contact maak met de ESC dan leest ie maar 3 van de 4 ESC's uit.
Ik zie dus maar 3 in plaats van 4 ESC's.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Draadjes van de desbetreffende motor omwisselen om de richting om te draaien kan natuurlijk ook, maar ik vind het vreemd dat ik wel alle motoren aan kan sturen, maar dat ik maar 3 ESC's zie in BLHeli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 15:27
heeft iemand ervaring met een wetsuit voor zijn drone?

phantom rain heeft er enkele. Ik zat er aan te denken om 1 aan te schaffen zodat je wellicht in de sneeuw ook wat veiliger de lucht in kan met je drone. Zijn er mensen die met dit weer hun drone de lucht in gooien, dus met sneeuwval?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:13
harrybeuker schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:51:
... Zijn er mensen die met dit weer hun drone de lucht in gooien, dus met sneeuwval?
Mijn buurman met zijn Mini 2 net, maar die kwam niet ver :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-07 17:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Polyphemus schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Mijn buurman met zijn Mini 2 net, maar die kwam niet ver :P
Want? Wind? Accu leeg door kou?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:13
SnoeiKoei schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:41:
[...]

Want? Wind? Accu leeg door kou?
Wind, en ongeoefend denk ik, want hij heeft hem pas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:08
Zijn er mensen die met dit weer hun drone de lucht in gooien, dus met sneeuwval?
Zo lang er sneeuw blijft vallen, blijft ie stationair aan de grond :)

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 29-07 17:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Polyphemus schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Wind, en ongeoefend denk ik, want hij heeft hem pas :)
Geen goed moment om te oefenen... :D

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zijn er mensen die met dit weer hun drone de lucht in gooien, dus met sneeuwval?
Ja, weleens gedaan met FPV drones. Maar is geen aanrader. :/

Er zijn diverse coatings op de markt die electronica waterdicht maken. Omdat alle electronica bij een FPV drone bloot ligt is de coating eenvoudig aan te brengen. Je drone bestand maken tegen water/sneeuw is niet heel lastig.

LiPo's kunnen erg slecht tegen kou en bij koud weer word de prestatie erg slecht (kortere vliegtijd). Maar bij FPV drones is dat vrij makkelijk op te lossen door zelf een 'jasje' te maken voor je Lipo. Je neemt wat oud verpakkingsmateriaal, een stuk tape en dat wikkel je om je lipo waarbij je het uiteinde vrij laat (om de Lipos te wisselen) Hierdoor vangen ze minder kou en gaan ze een stuk langer mee.
Dus ook voor koude lipo's is een oplossing.

Waar ik echter tegenaan liep en waar ik zelf geen oplossing voor vond:
  • Water/sneeuw op de FPV cam. Hierdoor zie je niets meer. Alles word 1 grote blur en sommige delen van je beeld worden vergroot door het lens-effect van waterdruppels.
  • Kou. Als jij 20 minuten stil staat of zit krijg je het behoorlijk koud. Het begint met je vingers die stroef worden waardoor je ineens een stuk minder accuraat kan vliegen. Maar het eindigt met rillingen over je hele lijf die doorwerken naar je stick waardoor het lijkt of de drone bestuurd word door iemand met Parkison. :X
En de kou was mijn grootste obstakel. Dikker aankleden/handschoenen met open vingers uiteraard ook geprobeerd. En dan hou ik het 10 minuten langer uit. Maar dan heb ik het echt wel gehad. Dan wil ik naar huis voor een warme mok chocomel en een dekentje. :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
ChojinZ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:07:
[...]

Ja, weleens gedaan met FPV drones. Maar is geen aanrader. :/

Er zijn diverse coatings op de markt die electronica waterdicht maken. Omdat alle electronica bij een FPV drone bloot ligt is de coating eenvoudig aan te brengen. Je drone bestand maken tegen water/sneeuw is niet heel lastig.

LiPo's kunnen erg slecht tegen kou en bij koud weer word de prestatie erg slecht (kortere vliegtijd). Maar bij FPV drones is dat vrij makkelijk op te lossen door zelf een 'jasje' te maken voor je Lipo. Je neemt wat oud verpakkingsmateriaal, een stuk tape en dat wikkel je om je lipo waarbij je het uiteinde vrij laat (om de Lipos te wisselen) Hierdoor vangen ze minder kou en gaan ze een stuk langer mee.
Dus ook voor koude lipo's is een oplossing.

Waar ik echter tegenaan liep en waar ik zelf geen oplossing voor vond:
  • Water/sneeuw op de FPV cam. Hierdoor zie je niets meer. Alles word 1 grote blur en sommige delen van je beeld worden vergroot door het lens-effect van waterdruppels.
  • Kou. Als jij 20 minuten stil staat of zit krijg je het behoorlijk koud. Het begint met je vingers die stroef worden waardoor je ineens een stuk minder accuraat kan vliegen. Maar het eindigt met rillingen over je hele lijf die doorwerken naar je stick waardoor het lijkt of de drone bestuurd word door iemand met Parkison. :X
En de kou was mijn grootste obstakel. Dikker aankleden/handschoenen met open vingers uiteraard ook geprobeerd. En dan hou ik het 10 minuten langer uit. Maar dan heb ik het echt wel gehad. Dan wil ik naar huis voor een warme mok chocomel en een dekentje. :+
De kou is ook de reden dat ik nu geen enkele drang voel om te vliegen :+

Ik zie in filmpjes nog wel eens dat die gasten gewoon in de auto zitten als ze vliegen. Weet alleen niet hoe goed t signaal daar doorheen komt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makrolon schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:17:
[...]

Typische Whoop weer toch? :P
[...]

Ik zie in filmpjes nog wel eens dat die gasten gewoon in de auto zitten als ze vliegen. Weet alleen niet hoe goed t signaal daar doorheen komt.
Ja, dat vraag ik mij dus ook af. Maar ik zie zelden long-range videos vanuit de auto dus het zal wel wat doen met de range. :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ChojinZ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:30:
Ja, dat vraag ik mij dus ook af. Maar ik zie zelden long-range videos vanuit de auto dus het zal wel wat doen met de range. :+
Think outside the car, guys :+ Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, maar je kan de antennes (eventueel met ontvanger en een plastic zak erom) toch altijd buiten de auto plaatsen? Kachel op max en gaan :D

[ Voor 3% gewijzigd door Sensei_D op 08-02-2021 11:31 ]

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-07 16:22
[...]

Valt goed mee, ik ervaar niet heel veel verschil met buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
DJI Fpv drone unboxing gelekt
YouTube: UNBOXING THE UNRELEASED DJI FPV DRONE COMBO

[ Voor 48% gewijzigd door TheRicolaa10 op 14-02-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben benieuwd of dit gaat aanslaan. Ik zie alleen maar nadelen tegenover de huidige FPV drones en vraag me af wat nu precies de meerwaarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjahneee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-07 07:21
ChojinZ schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:05:
[...]

Ben benieuwd of dit gaat aanslaan. Ik zie alleen maar nadelen tegenover de huidige FPV drones en vraag me af wat nu precies de meerwaarde is.
Ik zie voornamelijk het probleem dat deze drone moeilijk is te repareren. Zeker met het racen heb je heb je toch wel grote kans op schaden 8)7

Heeft iemand trouwens al iets vernomen van wanneer de DJI bril eindelijk weer beschikbaar is? :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybjlus
  • Laatst online: 01-11-2024
Tjahneee schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:25:
[...]

Ik zie voornamelijk het probleem dat deze drone moeilijk is te repareren. Zeker met het racen heb je heb je toch wel grote kans op schaden 8)7

Heeft iemand trouwens al iets vernomen van wanneer de DJI bril eindelijk weer beschikbaar is? :>
Ik denk dat dit dus gewoon een dji drone is (dus zonder acro) maar dan met iets meer pitch en een fpv bril. Door alle senssoren is crashen een stuk moeilijker geworden.

De v2 bril, popt in sommige landen nu langzaam op als pre order. Dus denk dat het niet lang meer zal duren nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
ybjlus schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:33:
[...]

Ik denk dat dit dus gewoon een dji drone is (dus zonder acro) maar dan met iets meer pitch en een fpv bril. Door alle senssoren is crashen een stuk moeilijker geworden.

De v2 bril, popt in sommige landen nu langzaam op als pre order. Dus denk dat het niet lang meer zal duren nu...
Er is volgens de berichten wel een acro mode maar dan met een save knop die de drone direct stil / onder controle zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:47

ManiacsHouse

Scheisse!

Iemand een tip voor een goede droneshop voor onderdelen voor DJI Phantom 4.
De mijne was zondag zo aardig om spontaan. aan de fly away te gaan met NO-GPS-errors. Uit het zicht, geen contact meer en verdwenen. Zowaar is hij vandaag gevonden. Stond bij iemand in de tuin op het terras _/-\o_

Gezien de GPS-errors is of de GPS module stuk. Of probleem met de Power interface module, met gevolg dat o.a. de gps gaat zitten klojen. Dat laatste schijnt nog weleens voor te komen. Die preventief vervangen. Meest makkelijke ook om te vervangen wat ik zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-07 20:00
Ik heb interesse in hobbymatig drone vliegen. Ik begrijp dat er sinds 2021 nieuwe regelgeving is waardoor dit vrij makkelijk zou moeten zijn met een drone zoals de DJI Mini 2?

Ik woon echter in Eelde. Als ik het goed begrijp is dit een control area en mag ik dus überhaupt niet vliegen in één groot gebied rond Groningen AirPort? Dus ook niet in de achtertuin of om bijvoorbeeld filmpjes te maken van het dorp?

Klopt dat? En hoe zijn jullie ervaringen tot nu toe in 2021? Is er nu genoeg te vliegen en filmen of is het in Nederland met al die control zones en natuurgebieden nog steeds grotendeels pointless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Als je met z'n 3e gaat betaal je 50€/h/p voor een rondvlucht, de vraag is dan of zo'n drone voor jou dan rendabel is als je (haast) nergens mag vliegen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

BurrowedLurker schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:55:
Ik heb interesse in hobbymatig drone vliegen. Ik begrijp dat er sinds 2021 nieuwe regelgeving is waardoor dit vrij makkelijk zou moeten zijn met een drone zoals de DJI Mini 2?

Ik woon echter in Eelde. Als ik het goed begrijp is dit een control area en mag ik dus überhaupt niet vliegen in één groot gebied rond Groningen AirPort? Dus ook niet in de achtertuin of om bijvoorbeeld filmpjes te maken van het dorp?

Klopt dat? En hoe zijn jullie ervaringen tot nu toe in 2021? Is er nu genoeg te vliegen en filmen of is het in Nederland met al die control zones en natuurgebieden nog steeds grotendeels pointless?
Download de GoDrone app van de overheid en je hebt een goed idee waar je wel en niet mag vliegen met je drone. (kan ook via de website) Je kan dan redelijk snel zien waar de NFZ (No-Fly Zones) of controlled airspaces zijn. Dan kan je bepalen of je het de moeite waard vindt of niet. ;) In Enschede is het ook drama, door een heliport midden in de stad en het af en toe in gebruik zijnde Airport Twente. Hopelijk komt hier in de toekomst nog verbetering in. :)

De DJI Mini 2 hoef je alleen voor te registreren bij het RDW, 23€ aftikken voor het eerste jaar, het registratienummer op de drone zetten, de handleiding lezen en je mag aan de slag in de zones waar het toegestaan is. Ook na 2023 kan je met de Mini 2 door blijven vliegen zonder issues.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:55

RBH

BurrowedLurker schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:55:

Grappig, ik zit in exact dezelfde situatie als jij (maar dan in Groningen-stad). Ik heb de app GoDrone gedownload en zie dat er nog best wel veel plekken in Groningen (provincie) zijn waar je zonder problemen mag vliegen. Alleen de Natura 2000 gebieden (volgens mij) niet, maar dat is van wat ik er van lees sowieso een heel onduidelijk geval.. Elke link die ik tegen kom over Natura 2000 gebieden zegt dat het niet mag, dat is wel jammer.

Hoe gaan anderen hier om met Natura 2000 gebieden?

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-07 20:00
RBH schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:43:
[...]

Grappig, ik zit in exact dezelfde situatie als jij (maar dan in Groningen-stad). Ik heb de app GoDrone gedownload en zie dat er nog best wel veel plekken in Groningen (provincie) zijn waar je zonder problemen mag vliegen. Alleen de Natura 2000 gebieden (volgens mij) niet, maar dat is van wat ik er van lees sowieso een heel onduidelijk geval.. Elke link die ik tegen kom over Natura 2000 gebieden zegt dat het niet mag, dat is wel jammer.

Hoe gaan anderen hier om met Natura 2000 gebieden?
Ja klopt in de omliggende gebieden kan nog wel vrij veel. Ik moet zeggen dat ik het wel hinderlijk vind dat ze in Nederland zo’n grove maatregelen nemen. Ik vind toch echt dat het uitgangspunt van een rechtsstaat zou moeten zijn dat je in principe vrijheid hebt en dat dit alleen zover noodzakelijk wordt beperkt. Het lijkt er wel een beetje op dat ze voor het gemak maar grote gebieden verboden maken. Je zou van de overheid wel meer maatwerk mogen verwachten.

Het ziet er wel leuk uit maar ik twijfel nog wel. Hier in Eelde ben ik binnen 10 minuten in de weilanden en dat maakt het leuk en toegankelijk om even wat te vliegen. Ik ben bang dat als ik elke keer een stuk moet rijden om het te mogen, het uiteindelijk toch stof gaat verzamelen...

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:55

RBH

BurrowedLurker schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:48:
[...]

Ja klopt in de omliggende gebieden kan nog wel vrij veel. Ik moet zeggen dat ik het wel hinderlijk vind dat ze in Nederland zo’n grove maatregelen nemen. Ik vind toch echt dat het uitgangspunt van een rechtsstaat zou moeten zijn dat je in principe vrijheid hebt en dat dit alleenstaande over noodzakelijk wordt beperkt. Het lijkt er wel een beetje op dat ze voor het gemak maar grote gebieden verboden maken. Je zou van de overheid wel meer maatwerk mogen verwachten.

Het ziet er wel leuk uit maar ik twijfel nog wel. Hier in Eelde ben ik binnen 10 minuten in de weilanden en dat maakt het leuk en toegankelijk om even wat te vliegen. Ik ben bang dat als ik elke keer een stuk moet rijden om het te mogen, het uiteindelijk toch stof gaat verzamelen...
Ja, dat begrijp ik heel goed. Ik ga begin volgend jaar verhuizen naar een plek waar ik ook in mijn tuin al mag vliegen, dus nu durf ik het wel aan. :)

Maar denk je niet dat je na 5x je huis/dorp gefilmd te hebben het ook wel gezien hebt daar en alsnog erop uit trekt om te gaan filmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlbAlb2
Mijn L.O.S. build op basis van een 9" frame is vliegklaar.

Sommige dingen nog niet helemaal definitief vastgezet, eerst maar eens een paar testvluchten maken.

Frame: HSKRC XL9
FC: Racerstar Melo F4
ESC: Van een Eachine Tyro 129 (40A)
Motoren: 2212, 1400KV (van een gecrashte XK X350)
Accu: Tattu 2300mAh, 3S
Props: 8045
RX: Frsky M+ (ACCESS, f.port)
Extra: Matek LED/Beeper

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdM1t_IaPlSgQXDY1FMICxJ1e0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPeADgq7dCAf3evxUC2WNTIl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door AlbAlb2 op 19-02-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlbAlb2 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:25:

Sommige dingen nog niet helemaal definitief vastgezet, eerst maar eens een paar testvluchten maken.

[Afbeelding]
Je hebt in ieder geval het juiste merk LiPo's te pakken. 8)

Heb je wat meer specs? Ben wel benieuwd! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbAlb2
ChojinZ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:25:
[...]

Je hebt in ieder geval het juiste merk LiPo's te pakken. 8)

Heb je wat meer specs? Ben wel benieuwd! d:)b
Spec's erbij gezet...

Die Tattu's houden het goed uit inderdaad, nog geen enkele vervorming of degradatie te bemerken.
Ik heb ook een "Sigma/RC-plus" accu van de lokale RC shop maar die is na een seizoen vliegen al bol.
(Zowel Tattu als Sigma zijn 45C, of zouden dat moeten zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Nog even over mn video probleem

Zal t nog even kort uitleggen, ik had een nieuwe drone gebouwd, daarmee heb ik zwarte strepen in het beeld als ik nog maar 10 meter oid weg vlieg..

Mn andere drone was de video wel prima van. Zelfde vtx, camera en fc.

Nu heb ik de goede drone overgebouwd op een ander frame, met dezelfde ESC's als de drone waar ik de video niet goed van krijg.

Je raad t al, het zelfde probleem...

Maar het gekke is, ook als de motoren niet draaien geven ze dit probleem. Kan dit door de ESC;s komen?

Ik heb nu alles geprobeerd volgens mij, spanning van de 9v regulator gehaald, op batterijspanning geprobeerd, ik heb een condensator toegevoegd. Overal t zelfde probleem.

Ik heb zelfs uit pure wanhoop geprobeerd of ik niet de camera en vtx kan voeden met een andere lipo, maar omdat ie toch aan de fc hangt voor de osd gaat dat ook niet goed..

Ik ben ten einde raad, hebben jullie nog ideen?

Ik zou t ook zonde vinden om nu voor beide quads nieuwe esc's te moeten kopen..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
AlbAlb2 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:25:

Frame: HSKRC XL9
FC: Racerstar Melo F4
ESC: Van een Eachine Tyro 129 (40A)
Motoren: 2212, 1400KV (van een gecrashte XK X350)
Accu: Tattu 2300mAh, 3S
Props: 8045
RX: Frsky M+ (ACCESS, f.port)
Extra: Matek LED/Beeper

[Afbeelding]
Vandaag bleek bij een eerste vlieg-poging dat één motor een probleem had. Ik was daar al een beetje bang voor omdat die motor net niet zo soepel draaide als de rest. Wellicht toch schade bij de crash van de donor-drone.

Maar een nieuwe besteld via "Ali". Vier geheel andere motoren had natuurlijk ook gekund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makrolon schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:18:
Nog even over mn video probleem

Zal t nog even kort uitleggen, ik had een nieuwe drone gebouwd, daarmee heb ik zwarte strepen in het beeld als ik nog maar 10 meter oid weg vlieg..

Mn andere drone was de video wel prima van. Zelfde vtx, camera en fc.

Nu heb ik de goede drone overgebouwd op een ander frame, met dezelfde ESC's als de drone waar ik de video niet goed van krijg.

Je raad t al, het zelfde probleem...

Maar het gekke is, ook als de motoren niet draaien geven ze dit probleem. Kan dit door de ESC;s komen?

Ik heb nu alles geprobeerd volgens mij, spanning van de 9v regulator gehaald, op batterijspanning geprobeerd, ik heb een condensator toegevoegd. Overal t zelfde probleem.

Ik heb zelfs uit pure wanhoop geprobeerd of ik niet de camera en vtx kan voeden met een andere lipo, maar omdat ie toch aan de fc hangt voor de osd gaat dat ook niet goed..

Ik ben ten einde raad, hebben jullie nog ideen?

Ik zou t ook zonde vinden om nu voor beide quads nieuwe esc's te moeten kopen..
Welke ESC's zijn het? Het zou inderdaad goed kunnen dat die (ernstig) storen.
En heb je een common ground voor je cam en vtx?

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-07 23:53
Hi Allen,
ben sinds een klein jaartje trotse eigenaar van een DJI Mavic Mini 1.
echter vlieg ik (wil) voornamelijk in drukke volle gebieden ( boven huizen etc)

nu is het bereik regelmatig erg slecht en zit daarom te kijken naar een upgrade.
nu is de twijfel de mini 2 of de air 2.

Qua aanschafprijs natuurlijk wat duurder, maar voornamelijk de regels is iets wat me tegenhoudt.
ik heb nu voor de mini 1 mij wel al geregisteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-07 22:17
Een air zou ik nu niet meer kopen, omdat je daar straks alleen nog maar in A3 kunt vliegen (middle of nowhere). Het bereik van de mini 2 is een stuk beter, daarnaast lijkt het mij sel het beste om met een zo licht mogelijke drone te gaan vliegen, zeker als je dit binnen de bebouwde kom wilt doen.
Check anders ook even het topic over de mini, daar staan een aantal ervaringen in van de tweakers die hebben geupgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-07 15:54
Luc45 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 16:14:
...Het bereik van de mini 2 is een stuk beter
Het bereik is gewoon hetzelfde: OccuSync 2

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabedje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-07 21:16
deze week krijg ik mijn dji mavic mini binnen. gelukkig woon in net buiten de NFZ van schiphol. maar mijn werk zit midden in Amsterdam Zuid, en nou las ik dat je via de godrone app vluchten kan aanvragen bij de LVNL, is dat alleen voor bedrijven of mogen ook particulieren aanvragen doen om bijvoorbeeld dak inspectie te doen van het gebouw, of überhaupt gewoon opnames te maken van het gebouw?
Moet ik dan ook radio contact hebben met de LVNL?
Of moet ik ook nog een vliegbewijs hebben voordat mag?

het gebouw is net 25m dus hoger dan 35m gaan we niet

misschien lastige vraag maar wie weet heeft er iemand een antwoord oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
sabedje schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:52:
deze week krijg ik mijn dji mavic mini binnen. gelukkig woon in net buiten de NFZ van schiphol. maar mijn werk zit midden in Amsterdam Zuid, en nou las ik dat je via de godrone app vluchten kan aanvragen bij de LVNL, is dat alleen voor bedrijven of mogen ook particulieren aanvragen doen om bijvoorbeeld dak inspectie te doen van het gebouw, of überhaupt gewoon opnames te maken van het gebouw?
Moet ik dan ook radio contact hebben met de LVNL?
Of moet ik ook nog een vliegbewijs hebben voordat mag?

het gebouw is net 25m dus hoger dan 35m gaan we niet

misschien lastige vraag maar wie weet heeft er iemand een antwoord oOo
Uit de Q&A:

"Kan je in no-fly zones een ontheffing aanvragen in verband
met schoorsteeninspecties? Zo ja, waar kan dit worden
aangevraagd?

Nee, een no-fly zone is voor alle drone vluchten verboden. Er worden vooralsnog echter geen no-fly zones voorzien maar zones met beperkingen. In deze zones zullen voornamelijk de vluchten in de open categorie worden beperkt. Dit betekent dat dergelijke vluchten in de specifieke categorie daar wel mogelijk zijn."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:47

ManiacsHouse

Scheisse!

ybjlus schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:33:
[...]

https://www.dji.com/nl/mo...1147881&sc_uid=K1t5eq6SGY

Officieel uitgebracht nu. Als ik die filmpjes mag geloven gaat dit loeisnel. Loopings zie ik zelfs. :P En dus een emergency-stop met hovering on the spot.
Ben dan ook wel benieuwd in hoeverre deze voldoet aan de nieuwe EU-eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
ManiacsHouse schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:54:
[...]

Ik ben vooral benieuwd hoeveel kapotte DJI FPV's we gaan zien binnenkort op de socials :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ManiacsHouse schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:54:
[...]

https://www.dji.com/nl/mo...1147881&sc_uid=K1t5eq6SGY

Officieel uitgebracht nu. Als ik die filmpjes mag geloven gaat dit loeisnel. Loopings zie ik zelfs. :P En dus een emergency-stop met hovering on the spot.
Ik vermoed dat dit best veel gaat verkopen maar dat een hele hoop mensen er na 3 maanden achter komen dat deze drone op bijna alle vlakken inferieur is aan een standaard FPV drone.
En vervolgens zullen een hele hoop mensen overstappen op zelfbouw om alsnog die betere drone te krijgen en het maximale uit het vliegen te halen. 8)

Ik heb redelijk wat bedenkingen maar mijn grootste zorg is het repareren na een crash. FPV en crashen gaat hand in hand en als ik dit zo zie vraag ik mij af hoe makkelijk en goedkoop een reparatie zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bandeleros
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:03
Dat worden er ongetwijfeld veel @TheRicolaa10. Een DJI Care pakket zal niet volledig misstaan.

Toch ben ik wel erg enthousiast over dit product, ze willen de "saaie" drones (ook uit eigen assortiment) wat opkrikken door meer vrijheid te geven in de besturing. Uiteraard is dit nooit te vergelijken met een race-drone en ik denk dat we dit ook niet moeten doen. Met een gewicht van 800 gram komt het niet eens in de buurt (drifting is ook eerlijk door DJI aangegeven).

Wel is het zo dat ze op een redelijk eenvoudige manier de overdracht willen maken naar wat sportiever vliegen (en filmen). Zo heb je drie verschillende standen om dit mogelijk te maken en hebben ze aparte software ontwikkeld (iPhone) waar je met je controller en bril kan oefenen in een virtuele omgeving. Dit om de ervaring - en de overstap naar buiten- zo goed mogelijk na te bouwen (bril en controller).

Uiteraard zijn er vast een aantal die met de borst naar voren lopen en denken hem direct in manual-stand de lucht in te gooien, deze komen ongetwijfeld van een koude kermis thuis en zullen snel aanspraak maken op het verzekeringspakket.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bandeleros
  • Laatst online: 20:03
ChojinZ schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:11:
[...]

Ik vermoed dat dit best veel gaat verkopen maar dat een hele hoop mensen er na 3 maanden achter komen dat deze drone op bijna alle vlakken inferieur is aan een standaard FPV drone.
En vervolgens zullen een hele hoop mensen overstappen op zelfbouw om alsnog die betere drone te krijgen en het maximale uit het vliegen te halen. 8)

Ik heb redelijk wat bedenkingen maar mijn grootste zorg is het repareren na een crash. FPV en crashen gaat hand in hand en als ik dit zo zie vraag ik mij af hoe makkelijk en goedkoop een reparatie zal zijn.
Snap je punt, echter is dit geen race-drone. Deze drone is nog steeds gericht op film (en foto) welke in een sportiever jasje is gestoken. Door een FPV aan te hangen denkt iedereen direct aan het aspect racen. Dit is helemaal geen drone om te racen, daar is hij veelste groot en zwaar voor. Zie je hem al door poortjes, oude gebouwen en krappe ruimtes knallen met de gedachten continue de limieten op te zoeken? Ik niet.

Als je wat meer snelheid in je movement wilt dan de oudere generatie drones waardoor action beelden schieten een stuk aantrekkelijker zijn en de mogelijkheden ineens enorm worden, dan zie ik dit zeker als een sterke optie.

Wil je met je vrienden/familie racen, gekke capriolen uithalen, of andere vliegers uitdagen dan is deze optie te lomp, duur en inderdaad niet duurzaam (vervangen van onderdelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bandeleros schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:18:
[...]

Snap je punt, echter is dit geen race-drone. Deze drone is nog steeds gericht op film (en foto) welke in een sportiever jasje is gestoken. Door een FPV aan te hangen denkt iedereen direct aan het aspect racen. Dit is helemaal geen drone om te racen, daar is hij veelste groot en zwaar voor. Zie je hem al door poortjes, oude gebouwen en krappe ruimtes knallen met de gedachten continue de limieten op te zoeken? Ik niet.

Als je wat meer snelheid in je movement wilt dan de oudere generatie drones waardoor action beelden schieten een stuk aantrekkelijker zijn en de mogelijkheden ineens enorm worden, dan zie ik dit zeker als een sterke optie.

Wil je met je vrienden/familie racen, gekke capriolen uithalen, of andere vliegers uitdagen dan is deze optie te lomp, duur en inderdaad niet duurzaam (vervangen van onderdelen).
Ik weet dat het geen race drone is. Dat zie je meteen. Zowel aan het uiterlijk als aan de specs. ;)
Maar dit zou wel moeten concurreren met freestyle drones met action cam. En dat kan het helaas, zover ik nu kan inschatten, niet.

Dit is bv een filmpje van 2 jaar terug, geschoten met een freestyle drone:

Ik vraag me af of dit soort bewegingen ook haalbaar zijn met de DJI. Ik zie een reverse wall ride of een matty flip nog best lastig worden.

Maar ik ben met je eens dat ze proberen een leeg gat op te vullen. Ik kan me voorstellen dat hier vraag naar is. Ik vraag me alleen af of dit wel een verstandige keuze is voor een nieuwe freestyle piloot. Als het bij wat cruisen blijft, zal dit voldoen. Maar als je meer wilt, de grenzen opzoeken, dan vermoed ik dat dit na enige tijd niet meer voldoet. :)

[ Voor 10% gewijzigd door ChojinZ op 02-03-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickGAE
  • Laatst online: 27-06 10:10
Ik lees hier dat er vanaf 2022 Drone zones komen in plaats van de huidige no fly zones? https://www.dronewatch.nl...nes-gaat-kaart-vervangen/

Verwachten jullie dat dit positief voor ons gaat uitpakken dat er meer plekken komen waar we wel kunnen vliegen met een drone? :) Verwachten jullie dat vliegen binnen de bebouwde kom (zoals met de nieuwe regels mag) toegestaan blijft met deze drone zones?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RickGAE schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:26:
Ik lees hier dat er vanaf 2022 Drone zones komen in plaats van de huidige no fly zones? https://www.dronewatch.nl...nes-gaat-kaart-vervangen/

Verwachten jullie dat dit positief voor ons gaat uitpakken dat er meer plekken komen waar we wel kunnen vliegen met een drone? :) Verwachten jullie dat vliegen binnen de bebouwde kom (zoals met de nieuwe regels mag) toegestaan blijft met deze drone zones?
Ik vermoed dat de plekken waar je wel/niet mag vliegen gewoon hetzelfde blijven. De kaart veranderd, maar de risico gebieden blijven aanwezig dus de kans dat je dan ineens in veel meer gebieden mag vliegen acht ik klein.

Wat mij dan wel weer handig lijkt: Nu moet je kijken of je ergens mag vliegen op een nogal onduidelijke kaart. De legenda is soms best complex en het is niet altijd duidelijk of je nu wel of niet mag vliegen. Ik hoop straks, met de nieuwe kaart, dat deze plekken heel duidelijk aangeeft waar je wel mag vliegen.

Dus liever een kaart met groene vlakken waarin je wel mag vliegen dan een kaart met allerlei kleuren waarbij je zelf moet uitzoeken wat de kleur/het gebied inhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickGAE
ChojinZ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Ik vermoed dat de plekken waar je wel/niet mag vliegen gewoon hetzelfde blijven. De kaart veranderd, maar de risico gebieden blijven aanwezig dus de kans dat je dan ineens in veel meer gebieden mag vliegen acht ik klein.

Wat mij dan wel weer handig lijkt: Nu moet je kijken of je ergens mag vliegen op een nogal onduidelijke kaart. De legenda is soms best complex en het is niet altijd duidelijk of je nu wel of niet mag vliegen. Ik hoop straks, met de nieuwe kaart, dat deze plekken heel duidelijk aangeeft waar je wel mag vliegen.

Dus liever een kaart met groene vlakken waarin je wel mag vliegen dan een kaart met allerlei kleuren waarbij je zelf moet uitzoeken wat de kleur/het gebied inhoud.
Bedankt voor je reactie! Het zou erg mooi zijn als er een duidelijkere kaart komt inderdaad. Nu is het vaak erg zoeken. Ook hoop ik dat de Natura 2000 regels met deze zones duidelijker worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RickGAE schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:11:
[...]

Bedankt voor je reactie! Het zou erg mooi zijn als er een duidelijkere kaart komt inderdaad. Nu is het vaak erg zoeken. Ook hoop ik dat de Natura 2000 regels met deze zones duidelijker worden.
Het verbaasd mij eigenlijk dat de overheid drones toch steeds serieuzer neemt en dat drones ook steeds meer geaccepteerd/als normaal beschouwd worden door het grote publiek. Persoonlijk ben ik ook erg blij met de nieuwe regelgeving en het ontwikkelen van een betere kaart.

Als je het vergelijkt met 5 jaar geleden, toen was het echt andere koek. Iedereen behandelde je als paria omdat je rondvloog met een vreemd apparaat wat veel herrie maakte. En altijd maar dat stiekeme FPV gedoe waarbij je eigenlijk niet mocht vliegen met bril...

Yup! Tijden lijken beter te worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickGAE
ChojinZ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:29:
[...]

Het verbaasd mij eigenlijk dat de overheid drones toch steeds serieuzer neemt en dat drones ook steeds meer geaccepteerd/als normaal beschouwd worden door het grote publiek. Persoonlijk ben ik ook erg blij met de nieuwe regelgeving en het ontwikkelen van een betere kaart.

Als je het vergelijkt met 5 jaar geleden, toen was het echt andere koek. Iedereen behandelde je als paria omdat je rondvloog met een vreemd apparaat wat veel herrie maakte. En altijd maar dat stiekeme FPV gedoe waarbij je eigenlijk niet mocht vliegen met bril...

Yup! Tijden lijken beter te worden. :)
Ik zit al een aantal jaren te twijfelen om een drone aan te schaffen, maar de oude regels hielden mij hier erg in tegen. Met de nieuwe regels is het allemaal een stuk positiever geworden inderdaad, vandaar dat ik nu weer opnieuw aan het kijken ben en me nu even flink in de regels aan het verdiepen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb van de week al m'n spullen verkocht... En dat heeft niet zozeer met de regels te maken, maar simpelweg het feit dat ik er geen tijd meer voor heb. De vrije tijd die ik heb, gaat naar motorrijden toe :)

Ondanks dat vind ik het nog steeds een prachtige wereld en zal het me blijven boeien, maar vliegen doe ik (voor nu) niet meer.

M'n laatste vlucht (met goeie Betaflight tune, GoPro Hero 4 Session, zonder stabilisatie of -software):

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kars schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:00:
Ik heb van de week al m'n spullen verkocht... En dat heeft niet zozeer met de regels te maken, maar simpelweg het feit dat ik er geen tijd meer voor heb. De vrije tijd die ik heb, gaat naar motorrijden toe :)

Ondanks dat vind ik het nog steeds een prachtige wereld en zal het me blijven boeien, maar vliegen doe ik (voor nu) niet meer.

M'n laatste vlucht (met goeie Betaflight tune, GoPro Hero 4 Session, zonder stabilisatie of -software):
[YouTube: Flow - Evening Flight - fpv drone]
Vandaar dat je steeds minder posten? ;)

Maar dat zal vast wel een redelijk flinke beslissing zijn geweest. Tis geen goedkope hobby, je hebt er ook veel tijd in zitten dus ik vermoed dat je zoiets niet ff in een dag beslist.
Maargoed, zo te horen heb je een goed alternatief gevonden. :P

Ik zelf vlieg nog wel regelmatig, sterker nog, de laatste tijd meer dan vorig jaar, maar ik ben zo goed als gestopt met 5inch. Hier in Den Haag is het gewoon te druk en lastig vliegen zonder al te grote risico's.
Ik heb ze nog wel maar doe er dus niets meer mee. Wel vlieg ik nog 2 en 3 inch. Dat is hier in de omgeving toch wat veiliger.

Maar was je gear makkelijk te verkopen? En kreeg je nog wat voor? Ik heb hier ook nog wat 'rotzooi ' liggen maar zou niet weten hoe ik dat zou moeten verkopen. Volgens mij is de markt nogal klein.
RickGAE schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:46:
[...]

Ik zit al een aantal jaren te twijfelen om een drone aan te schaffen, maar de oude regels hielden mij hier erg in tegen. Met de nieuwe regels is het allemaal een stuk positiever geworden inderdaad, vandaar dat ik nu weer opnieuw aan het kijken ben en me nu even flink in de regels aan het verdiepen ben.
Je zou ook klein kunnen beginnen. Een stuk goedkoper en minder gevaarlijk. Ook in het goedkope segment is heel veel leuks te koop. Maar wat zou je willen doen? FPV-en of DJI-en?

[ Voor 16% gewijzigd door ChojinZ op 04-03-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Zit al een tijdje te kijken naar de Emax Tinyhawk II Freestyle. Iemand ervaringen mee? Of toch wat anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickGAE
ChojinZ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:17:
Je zou ook klein kunnen beginnen. Een stuk goedkoper en minder gevaarlijk. Ook in het goedkope segment is heel veel leuks te koop. Maar wat zou je willen doen? FPV-en of DJI-en?
Ik heb aankomend weekend een afspraak in de winkel gemaakt om te gaan kijken naar de DJI Mini 2, dat leek mij wel een mooi begin :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ChojinZ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:17:
[...]

Vandaar dat je steeds minder posten? ;)
Ja klopt helemaal :) Echt serieus geen tijd meer. Maar ik lees wel veel mee.
Maar dat zal vast wel een redelijk flinke beslissing zijn geweest. Tis geen goedkope hobby, je hebt er ook veel tijd in zitten dus ik vermoed dat je zoiets niet ff in een dag beslist.
Maargoed, zo te horen heb je een goed alternatief gevonden. :P
Het heeft me inderdaad de nodige bedenktijd gekost, maar laten liggen en stof happen vond ik zonde.
Ik zelf vlieg nog wel regelmatig, sterker nog, de laatste tijd meer dan vorig jaar, maar ik ben zo goed als gestopt met 5inch. Hier in Den Haag is het gewoon te druk en lastig vliegen zonder al te grote risico's.
Ik heb ze nog wel maar doe er dus niets meer mee. Wel vlieg ik nog 2 en 3 inch. Dat is hier in de omgeving toch wat veiliger.

Maar was je gear makkelijk te verkopen? En kreeg je nog wat voor? Ik heb hier ook nog wat 'rotzooi ' liggen maar zou niet weten hoe ik dat zou moeten verkopen. Volgens mij is de markt nogal klein.
Binnen een dag was ik t kwijt :)
Ik heb alles in één keer verkocht, degene die het kocht kon er zo mee gaan vliegen. Zeker niet de nieuwprijs gekregen, maar een nette prijs en bereikbaar voor een beginner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheRicolaa10 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 18:57:
Zit al een tijdje te kijken naar de Emax Tinyhawk II Freestyle. Iemand ervaringen mee? Of toch wat anders?
Ik heb de versie 1 en ben hier zeer over te spreken. Het enige wat ik heb vervangen was de cam. Die was wel ruk. En de VTX, maar dat kwam omdat ik meer range wilde. De standaard VTX werkt opzich goed maar had wat minder range. Maar voor de rest een super drone. Vliegt lekker rap, is agile maar vooral heel stil.

Maar wil je enkel de drone of de hele set kopen? De losse drone: Ja!
De hele set: Zonde van je geld.

Ik zou dat geld wat je extra betaald steken in een betere controller en bril. Vooral op controller gebied valt er veel winst te behalen. De controller in de set is, no offence, best wel ruk als ik dat zo zie. De resolutie van de bril is ook eigenlijk te laag. Met 480×272 wil je eigenlijk niet vliegen.
Kars schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:28:
[...]

Ja klopt helemaal :) Echt serieus geen tijd meer. Maar ik lees wel veel mee.

[...]

Het heeft me inderdaad de nodige bedenktijd gekost, maar laten liggen en stof happen vond ik zonde.

[...]

Binnen een dag was ik t kwijt :)
Ik heb alles in één keer verkocht, degene die het kocht kon er zo mee gaan vliegen. Zeker niet de nieuwprijs gekregen, maar een nette prijs en bereikbaar voor een beginner.
Herkenbaar. Ik heb zelf ook een paar keer getwijfeld. Weinig zin, niet gemotiveerd, en dat ligt het maar stof te happen...Zal ik het dan toch maar verkopen?

Maar jij in ieder geval veel succes met je hobby! Dit topic zal je missen. Ik vond je altijd een goede aanwinst in dit topic. :)

[ Voor 9% gewijzigd door ChojinZ op 04-03-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
ChojinZ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:38:
[...]

Ik heb de versie 1 en ben hier zeer over te spreken. Het enige wat ik heb vervangen was de cam. Die was wel ruk. En de VTX, maar dat kwam omdat ik meer range wilde. De standaard VTX werkt opzich goed maar had wat minder range. Maar voor de rest een super drone. Vliegt lekker rap, is agile maar vooral heel stil.

Maar wil je enkel de drone of de hele set kopen? De losse drone: Ja!
De hele set: Zonde van je geld.

Ik zou dat geld wat je extra betaald steken in een betere controller en bril. Vooral op controller gebied valt er veel winst te behalen. De controller in de set is, no offence, best wel ruk als ik dat zo zie. De resolutie van de bril is ook eigenlijk te laag. Met 480×272 wil je eigenlijk niet vliegen.
Wat raad je aan? Wil het niet te duur maken, daarom leek de rtf set wel interessant namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheRicolaa10 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:52:
[...]

Wat raad je aan? Wil het niet te duur maken, daarom leek de rtf set wel interessant namelijk.
Hangt er vanaf welke kant de hobby op gaat.

Als jij FPV een keer voor de lol wilt proberen, en het blijft bij een paar keer vliegen terwijl je niet het idee krijgt dat je hier meer mee wilt doen, dan is dit geen hele slechte set. Alle onderdelen zijn op elkaar afgestemd en je hoeft niets te bouwen en kan meteen vliegen. Vooral het gemak is dan ook wat waard.

Als je echter begint met FPV dan is een groot gedeelte van het start budget voor de zender en de goggles. Drones van dit formaat zijn vrij goedkoop en als je nu wel interesse krijgt in FPV en misschien een 2e kleine drone wilt kopen, of een 3e, dan loop je heel snel tegen de beperkingen aan van de zender en goggles.

Eenmaal geinvesteerd in goggles en zenders kan je praktisch alles met veel plezier vliegen. Maar je bent dus wel meer geld kwijt als je de goggles en zender los koopt.
Dat gezegd hebbende, je kan hier kijken voor budget goggles:
https://fpvfrenzy.com/cheap-fpv-goggles/

Voor de transmitter zou ik kijken naar de FlySky modellen.

Hou er wel rekening mee dat, wanneer je zelf alles samenstelt, een aantal zaken wel compatible met elkaar moeten zijn. Ook zal je nog moeten kijken voor wat LiPo's. Maar hier heb je dan wel weer het voordeel dat je mteen degelijke modellen kan kiezen ipv die van Emax. Emax Lipo's zijn namelijk niet heel geweldig.
En natuurlijk een oplader. Maar die zijn vrij goedkoop en er is ruime keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
ChojinZ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:31:
[...]

Als je echter begint met FPV dan is een groot gedeelte van het start budget voor de zender en de goggles. Drones van dit formaat zijn vrij goedkoop en als je nu wel interesse krijgt in FPV en misschien een 2e kleine drone wilt kopen, of een 3e, dan loop je heel snel tegen de beperkingen aan van de zender en goggles.

Eenmaal geinvesteerd in goggles en zenders kan je praktisch alles met veel plezier vliegen. Maar je bent dus wel meer geld kwijt als je de goggles en zender los koopt.

Hou er wel rekening mee dat, wanneer je zelf alles samenstelt, een aantal zaken wel compatible met elkaar moeten zijn. Ook zal je nog moeten kijken voor wat LiPo's. Maar hier heb je dan wel weer het voordeel dat je mteen degelijke modellen kan kiezen ipv die van Emax. Emax Lipo's zijn namelijk niet heel geweldig.
Haha je maakt het er niet makkelijker op voor mij ;). Heb zoals je kunt lezen in het onderschrift een DJI (waar ik heel blij mee ben), maar het custom binden, andere goggles kopen en instellen heb ik 0,0 ervaring mee. Gaat dus wel wat uitzoekwerk in zitten? Is het echt zo simpel om een andere remote te kopen en dan te binden? Ik ga er sowieso morgen en vanavond even in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheRicolaa10 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:30:
[...]

Haha je maakt het er niet makkelijker op voor mij ;). Heb zoals je kunt lezen in het onderschrift een DJI (waar ik heel blij mee ben), maar het custom binden, andere goggles kopen en instellen heb ik 0,0 ervaring mee. Gaat dus wel wat uitzoekwerk in zitten? Is het echt zo simpel om een andere remote te kopen en dan te binden? Ik ga er sowieso morgen en vanavond even in verdiepen.
Als je gaat FPV-en dan ga je 100% een keer crashen waarbij iets stuk gaat. Als je dus begint aan FPV dan is het wel min of meer een vereiste dat je handig bent. Want vroeg of laat moet je wat vervangen. Dat kan iets simpels zijn als een prop maar ook iets complex als het troubleshooten van een half werkende ESC.
Daarnaast heb je eigenlijk ook een soldeerbout nodig waarmee je reparatie's/upgrades kan uitvoeren.

Als je niet zo handig bent en dat ook niet wil worden, dan moet je het FPV gebeuren misschien toch maar links laten liggen. En ook bij een complete RTF kit loop je hier tegenaan. De bril/controller zal niet snel stuk gaan. Maar die Emax drone zelf zal een keer stuk gaan. En dan moet je dat wel kunnen fixen anders zit je met een set waarmee je niets kan.
En ja, er komt soms ook veel uitzoekwerk bij kijken. Vooral als je net start. Je zal schema's moeten downloaden, manuals van je onderdelen, etc.

Daarentegen is al dat sleutel en puzzel werk wel heel leuk. En, als je drone dan vliegt, geeft het heel veel voldoening dat je dat zelf hebt weten te fixen. :)

Dat gezegd hebbende: Ja, binden is vrij makkelijk. De meeste merken hebben een eigen protocol en daar moet je wel rekening mee houden, maar er zijn ook controllers die meerdere protocollen ondersteunen.
Maar in de meeste gevallen is het: Knopje indrukken van de ontvanger, knopje indrukken van de zender en je hebt verbinding!
En met de meeste controllers kan je meerdere ontvangers binden. Mijn Taranis ondersteunt 60 binds want in theorie neer komt op 60 drones.

Meer info over de diverse protocollen:
https://www.kiwiquads.co....d-which-one-should-i-use/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
ChojinZ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:31:
[...]

Hangt er vanaf welke kant de hobby op gaat.

Als jij FPV een keer voor de lol wilt proberen, en het blijft bij een paar keer vliegen terwijl je niet het idee krijgt dat je hier meer mee wilt doen, dan is dit geen hele slechte set. Alle onderdelen zijn op elkaar afgestemd en je hoeft niets te bouwen en kan meteen vliegen. Vooral het gemak is dan ook wat waard.

Of je verkoopt de hele set weer ineens en investeer dat weer in een digitale set waar je mee vooruit kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 10:30
Mijn overbuurman van 82 jaar (!) heeft een phantom 4 advanced waar hij met enige regelmaat mee vliegt. Het feit dat hij mij heeft zien vliegen met de mavic mini heeft ervoor gezorgd dat hij van de week weer na lange tijd heeft gevlogen. Nu heeft hij het volgende issue waar hij niet uitkomt en ik zo snel ook niet:

Phantom 4 staat aan en is verbonden met de controller. Als scherm gebruikt hij een Samsung telefoon. Alles alles aan staat en verbonden is dan ziet alles er goed uit. Geen waarschuwingen anders dan dat de propellors niet gemonteerd zijn.

De Phantom staat op tafel opgesteld zonder props. Zodra de beide sticks naar het midden worden getrokken op de controller dat meld de stem dat de drone klaar is om op te stijgen. Tegelijkertijd begint er continue een piepsignaal te klinken. Op het scherm van de telefoon zie je de ' obstacle detection status' continue in het rood staan met ' 1m' erbij. Volgens de buurman was dat nooit het geval en de enige manier om het irritante gepiep op te laten houden is door de sensoren uit te schakelen. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Is dit default gedrag van de phantom omdat hij simpelweg op tafel staat en er dus iets in de buurt in het zicht van de sensoren staat? Het toestel heeft de laatste updates en is volledig gecalibreerd zowel drone als controller. Beide zijn ook volledig opgeladen en staan goed in verbinding.

Is dit gedrag van de sensoren logisch en verdwijnt dit zodra je de lucht in gaat of klopt dit gedrag niet? Het piepen komt echt uit de telefoon/app. Ben verder niet bekend met deze DJI dus weet ook niet of dit normaal is. De buurman zegt dat dit nieuw gedrag is in ieder geval.

Iemand een idee of advies wat te doen? Sensor callibratie via de DJI assistent op de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
@bvsteyn Volgens mij is dat standaard gedrag als er objecten in de buurt staan. Als je buurman zou gaan vliegen dan zou de piep op moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
TheRicolaa10 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:26:
@bvsteyn Volgens mij is dat standaard gedrag als er objecten in de buurt staan. Als je buurman zou gaan vliegen dan zou de piep op moeten houden.
Ok, hij herkende het niet als normaal gedrag. Ik ga morgen wel even testen met hem! 😉 Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
Even een update;

Vanmiddag met de buurman nog even met de phantom gespeeld. Het blijken idd de sensoren te zijn die aanslaan op de omgeving. De buurman gaf aan dat hij het niet eerder gehad heeft, maar toen ik uiteindelijk op steeg met de drone waren alle waarschuwingssignalen weg. Heel kort even kunnen vliegen en spelen met de phantom 4. Vliegt heerlijk en is ook lekker stabiel. Maakt wel wat meer herrie in vergelijking tot mijn vertrouwde mini..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco_sire
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01-2023
toch ook maar even een vraag stellen om volledig zeker te zijn:

vanwege de verplichting om een dronebewijs te hebben voor mijn Mavic Air, heb ik er een aantal gehaald (Ierland, Engeland, Luxemburg en Oostenrijk): hoe meer kennis, hoe beter :)

Nou wil ik mijn exploitantennummer aanvragen bij het RDW......welk dronebewijs-nummer is het 'veiligst'? Engeland valt buiten de EU, het handigst om die van Oostenrijk te gebruiken?

En van het dronebewijs vul ik op de RDW-site ik het VOLLEDIGE nummer inclusief landcode in en het exploitantennummer dat ik van de RDW krijg plak ik op mijn drone ZONDER de laatste 3 posities?

marco_sire@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
marco_sire schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:52:

Nou wil ik mijn exploitantennummer aanvragen bij het RDW......welk dronebewijs-nummer is het 'veiligst'? Engeland valt buiten de EU, het handigst om die van Oostenrijk te gebruiken?
De koppeling met 'buitenlandse' dronebewijzen is er nog niet. Het exploitantnummer staat ook los van welk bewijs je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco_sire
TheRicolaa10 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:08:
[...]

De koppeling met 'buitenlandse' dronebewijzen is er nog niet. Het exploitantnummer staat ook los van welk bewijs je hebt.
Voor A1/A3 toch wel?

marco_sire@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Er is nog geen officiële registratie bij de RDW voor beide buitenlandse bewijzen voor zo ver ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Iedere drone moet een registratie/exploitatie nummer hebben ongeacht in welke categorie je vliegt.
Dus een aanvraag bij de RDW voor een registratie/exploitatie nummer staat los van je A1/A2/A3.
Zelfs zonder A1/A2/A3 ben je verplicht om een registratie/ exploitatie nummer te hebben op je drone....tenzij het speelgoed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 11:29

qless

...vraag maar...

Nee iedere drone die of boven de 250 gram is, en of een camera heeft en geen speelgoed is moet een registratie nummer van de exploitant hebben.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie die term ook terug op overheidssites. Maar eigenlijk is het een niets zeggende term. Zijn niet bijna alle consumenten drones speelgoed? :P

En een whoop is volgens de regels geen speelgoed (want cam) maar iedereen die een whoop vliegt weet eigenlijk dat het juist wel speelgoed is. :+

Ben blij met de nieuwe regels, maar de term 'speelgoed' hadden ze nooit moeten gebruiken. Brengt alleen maar verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco_sire
RobAkm schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:55:
Iedere drone moet een registratie/exploitatie nummer hebben ongeacht in welke categorie je vliegt.
Dus een aanvraag bij de RDW voor een registratie/exploitatie nummer staat los van je A1/A2/A3.
Zelfs zonder A1/A2/A3 ben je verplicht om een registratie/ exploitatie nummer te hebben op je drone....tenzij het speelgoed is.
Maar zonder dronebewijs-nummer heeft het aanvragen van een exploitantennummer geen zin volgens mij......het exploitantennummer is namelijk alleen uit te geven als je hebt bewezen, middels het volgen van een training en het behalen van het bijbehorende examen, dat je de theorie snapt. Dus eerst een dronebewijs halen voor categorie A1/A3 en met het nummer daarvan een exploitantennummer aanvragen.

Zo heb ik het begrepen. Ik heb alleen niet helder welk deel je dan moet ingeven om een exploitantennummer aan te vragen////
qless schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:45:
Nee iedere drone die of boven de 250 gram is, en of een camera heeft en geen speelgoed is moet een registratie nummer van de exploitant hebben.
En de exploitant ben jij, je vraagt als gebruiker 1 nummer aan voor al jouw drones.

https://www.rdw.nl/partic...itantnummer-van-een-drone

Hier staat alles redelijk duidelijk ingegeven, maar ze gaan er uiteraard vanuit dat je via een Nederlandse partij een betaalde cursus hebt gevolgd.
Als ik deze site bekijk is het ingeven van een buitenlands dronebewijsnummer gewoon volledig nodig:
https://breman.net/europese-droneregels-vandaag-van-kracht/

marco_sire@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 11:29

qless

...vraag maar...

Dan nog moet de RDW een nummer afgeven zonder A1/A3 of A2, want die is bijvoorbeeld nodig voor de dji mini 1 en 2, want onder 250 gram, maar wel met camera.

Maar ze maken wel meer blunders daar, zoals geen QR code erop etc.

[ Voor 18% gewijzigd door qless op 16-03-2021 16:24 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Ik heb een registratie/exploitatienummer zonder dat ik bij de RDW ook maar iets heb moeten opgeven, hoewel ik wel A1 en A3 heb ondanks dat mijn drone maar 245 gram weegt (met volle batterijen).
Dat je A1, A2 en A3 (nog) niet gekoppeld zijn aan het registratie/exploitatienummer zal de RDW een (Hema) worst zijn......ze willen geld zien, daar draait het allemaal om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marco_sire schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:11:
[...]

Maar zonder dronebewijs-nummer heeft het aanvragen van een exploitantennummer geen zin volgens mij......het exploitantennummer is namelijk alleen uit te geven als je hebt bewezen, middels het volgen van een training en het behalen van het bijbehorende examen, dat je de theorie snapt.
Nope! :)

Ik vlieg 3inch-ers (onder 250 gram, met cam) en doe dit met exploitantennummer maar zonder drone-bewijs.

Bij de aanvraag werd ook niet om een drone-bewijs gevraagd. Het was inloggen met DigiD, 3 tientjes betalen en 5 minuten daarna kon ik het nummer ophalen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marco_sire
Hahahaha, ik dacht dat ik het snapte maar ik ben nu helemaal de weg kwijt.....dank jullie ;)

marco_sire@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marco_sire schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:34:
Hahahaha, ik dacht dat ik het snapte maar ik ben nu helemaal de weg kwijt.....dank jullie ;)
Het is ook hardstikke onduidelijk.... Je moet zowat een halve avond studie volgen wil je de regels een beetje snappen... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Algemene voorwaarden voor het vliegen in de Open categorie A1/A3
In alle gevallen moet je binnen de Open categorie aan de volgende voorwaarden voldoen:

Je moet jezelf registreren als dronepiloot als je vliegt met een drone die meer weegt dan 250 gram of als deze voorzien is van een camera waarmee je opnamen kunt maken (de drone zelf hoeft niet geregistreerd te worden). In het geval van speelgoeddrones geldt de registratieplicht niet;
Je moet een theoriecursus volgen als je drone meer weegt dan 250 gram, die resulteert in een EU dronebewijs met een geldigheid van 5 jaar;
Het online basisexamen voor categorieën A1-A3 telt 40 meerkeuzevragen. Als je in de A2 subcategorie wilt gaan vliegen komt daar een extra examen met 30 vragen bij;
De maximale vlieghoogte is 120 meter. Hoger (bijvoorbeeld bij een gebouw of object) mag alleen mits niet hoger dan 15 meter / verder dan 50 meter van dat gebouw of object en met toestemming van de gebouweigenaar/objectbeheerder;
Je moet de drone altijd in het zicht houden;
Het is niet toegestaan om buiten de daglichtperiode te vliegen (dat vloeit voort uit de Nederlandse luchtverkeersregels);
Je mag niet vliegen in een straal van 3 km rondom kleine vliegvelden (1,2 km in het geval van helihavens) en in CTR gebieden;
Je moet rekening houden met de privacy van mensen die mogelijk herkenbaar in beeld komen;
Je moet zorgen dat je aansprakelijkheidsverzekering (avp) ook dekking biedt voor schade of letsel veroorzaakt door drones (ga dit na bij je verzekeraar);
Als dronepiloot ben je minimaal 16 jaar oud, tenzij je vliegt met een speelgoeddrone of zelfbouwtoestel <250 gram. Met zwaardere drones vliegen mag wel, maar alleen mits een begeleider toezicht houdt en je de theorie-opleiding die geldt voor de betreffende categorie doorlopen hebt;
De afstand die je moet aanhouden ten opzichte van mensen is afhankelijk van het gewicht van je drone (zie onderstaande tabel);
Na 1 januari 2023 moeten alle nieuw verkochte drones voorzien zijn van een Cx CE label met aanvullende producteisen. Met drones >250 gram zonder zo’n Cx CE label mag je na deze datum alleen nog in de A3 categorie vliegen;
Je mag in andere EU lidstaten vliegen, onder dezelfde condities als in eigen land. Neem dus je EU dronebewijs mee op reis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Laatst online: 00:17

OcGuru

Giulietta Qv

Weet iemand toevallig of het mogelijk is de omnibus FC een kwartslag te draaien? Zodat de heading mark niet meer naar voren wijst? Dit moet toch software matig aan te passen zijn?

Ben namelijk bezig met een cinewhoop en zoals de FC nu gemonteerd zit kan je niet goed meer bij de usb poort.

Bl44t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
In betaflight kan je instellen hoeveel graden hij gedraaid zit. Moet dus geen problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OcGuru schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:59:
Weet iemand toevallig of het mogelijk is de omnibus FC een kwartslag te draaien? Zodat de heading mark niet meer naar voren wijst? Dit moet toch software matig aan te passen zijn?

Ben namelijk bezig met een cinewhoop en zoals de FC nu gemonteerd zit kan je niet goed meer bij de usb poort.
3e tabblad (configuration), aan de rechterkant heb je de optie Board and Sensor Alignment. Daar kan je de positie van je FC instellen.

Mits je betflight gebruikt natuurlijk... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonFPV
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-03-2021
Zijn er nog mensen omgeving Groningen die ergens vliegen op een weiland of dergelijke?

Ik ben voornamelijk een zelfbouw (INAV) Fixed-wing FPV vlieger die het vooral leuk vind om te cruisen op lange afstanden. Ik ben sinds 2009 actief in de modelbouw wereld maar vlieg voornamelijk altijd alleen.

Mijn wings:
- AR Wing 600 mini 4S Lipo
- ZOHD Dart Extreme 4s Lipo
- ZOHD Dart 250G 2S Lithium (Bijna klaar met bouwen)

Backups wings mocht er een crashen :P
- Rambler LTE RS
- AR Wing 900

Ik ben ooit begonnen met Helicopters en planes en uiteindelijk de overstap gemaakt naar zelfbouw tricopters en Quadcopters. Toen bedrijfsmatig een DJI S800 ingezet. Helaas was dit voor korte duur i.v.m wetgeving.
Momenteel alleen actief in de 'fixed-wing' categorie.

Dus als er nog mensen zijn in omgeving Groningen die een dagje willen vliegen, let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik heb nu een dji mavic mini maar wellicht wil ik wat meer fpv werk doen. Ik heb alleen niet zo’n trek in al dat zelfbouw, ik zag de DJI fpv, wat een pracht apparaat is maar ben ik wel een beetje bang voor schade en het repareren ervan. Daarnaast vraag ik me af in welke wetgeving categorie die valt. Iemand ervaring hiermee? Of wellicht een goede kant en klare fpv drone onder de 250gr?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
martinvdm schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:10:
Ik heb nu een dji mavic mini maar wellicht wil ik wat meer fpv werk doen. Ik heb alleen niet zo’n trek in al dat zelfbouw, ik zag de DJI fpv, wat een pracht apparaat is maar ben ik wel een beetje bang voor schade en het repareren ervan. Daarnaast vraag ik me af in welke wetgeving categorie die valt. Iemand ervaring hiermee? Of wellicht een goede kant en klare fpv drone onder de 250gr?
Schade krijg je hoe dan ook mee te maken. Bij zelfbouw is het voordeel dat je wat reserve onderdelen op de plank hebt liggen en je m zo weer maakt. Bij de dji kan je m op sturen..
Al is het een erg vet ding, ik denk dat je als je het echt leuk vind je niet na al te lange tijd er alsnog zelf een aan t bouwen bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:50

rammes

koekebakker 1e klas

Ik heb nog een "oude" Dji mavic pro, moet ik daar nu wel of niet a2 voor gaan halen. heb nu 2 mensen gesproken en beide krijg ik een ander antwoord.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:50
marco_sire schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:34:
Dan ben ik niet de enige. Onlangs een DJI mini 2 aangeschaft in de veronderstelling dat deze "vrij" was. Nu ik het bovenstaande lees..

Stack Sats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
De drones die je koopt zijn allemaal speelgoed want ik zie nergens staan dat ze voor professioneel gebruik zijn bedoelt.
Iedereen kan ook zonder enige papieren een drone in de winkel kopen, ook in speelgoedzaken.
DJI hoeft alleen maar de term speelgoed in zijn / haar beschrijving op te nemen en alle problemen zijn de wereld uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:40
Nou, zo eenvoudig als je het nu zegt is het niet. De Drone heeft een camera waardoor hij niet in die categorie valt.

[ Voor 5% gewijzigd door BoAC op 29-03-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Speelgoeddrones tot 250 gram

Voor speelgoeddrones die minder dan 250 gram wegen bij het opstijgen, gelden de algemene regels tijdens het vliegen. Maar de piloot:

heeft geen minimumleeftijd nodig voor het besturen van een speelgoeddrone en mag zonder waarnemer vliegen;
hoeft zich niet te registreren bij RDW. U heeft geen exploitantnummer nodig;
hoeft geen kennistest te doen bij een vliegschool of een vliegbewijs te hebben.
Een speelgoed drone is ontworpen en bedoeld voor kinderen jonger dan 14 jaar. De leeftijdsgrens van de drone staat meestal op de verpakking. Als u de drone online aanschaft, dan vindt u de leeftijdsgrens op de productpagina van deze drone.

https://www.rijksoverheid.../regels-drone-laag-risico

Nergens staat dat een speelgoed drone geen camera mag hebben.
Dus een DJI mini MET camera en op de verpakking de vermelding speelgoed vrijwaard van ieder examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:20
RobAkm schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:33:

Voor speelgoeddrones die minder dan 250 gram wegen bij het opstijgen, gelden de algemene regels tijdens het vliegen. Maar de piloot:

heeft geen minimumleeftijd nodig voor het besturen van een speelgoeddrone en mag zonder waarnemer vliegen;
Een speelgoed drone is ontworpen en bedoeld voor kinderen jonger dan 14 jaar. De leeftijdsgrens van de drone staat meestal op de verpakking. Als u de drone online aanschaft, dan vindt u de leeftijdsgrens op de productpagina van deze drone.

Dus een DJI mini MET camera en op de verpakking de vermelding speelgoed vrijwaard van ieder examen.
Bijzonder, want ik kan me vaag herinneren uit de test dat -250, maar met camera ook een examen moet hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Waar wat is speelgoed.....dat is de strikvraag.
Zet DJI speelgoed op de verpakking voor drones minder dan 250 gram dan is er blijkbaar niets nodig ondanks dat de drone een camera heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobAkm schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:33:

Ik dacht: bullshit!

Maar verdomd... je hebt gelijk.... :o

Wat een vage onzin regel. Vage definitie ook: Speelgoed drone. "iets' wat gemaakt is voor een kind onder de 14. Maar waar zit het verschil dan in? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/medium/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/onderwerpen/drone/drones_infographic.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Zoek de fout en kleur de plaatjes, maar als je de lijntjes volgt kan je met je mini zo de lucht in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4LhF7HxJ_iIB33tepB7_ZNlVBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wF9i8J0cEgcp8YFez3woy7w9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
RobAkm schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:17:
Zoek de fout en kleur de plaatjes, maar als je de lijntjes volgt kan je met je mini zo de lucht in.

[Afbeelding]
Een drone van 500+ euro is door geen redelijk denkend mens te classificeren als 'speelgoed'. Dus, even registreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Als een prijskaartje gaat bepalen wat wel en geen speelgoed is dan is het hek van de dam.

Ik koop een playstation of een x-box met tig spellen voor mijn kinderen wat vele honderden euro's kost, is dat dan ook geen speelgoed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:20
WTF. Maar betekent dit dan ook dat je je aan geen regel hoeft te houden? Tenslotte speelgoed en je hoeft geen kennis te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LoneGunman schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:24:
[...]

Een drone van 500+ euro is door geen redelijk denkend mens te classificeren als 'speelgoed'. Dus, even registreren.
Het hele probleem is juist dat er geen classificatie is. Want wat is volgens jou een speelgoed drone?

Iets wat ontworpen is voor kinderen onder de 14. Maar welke ontwerp richtlijnen zijn hier voor gevolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-07 22:17
Op de doos staat toch duidelijk 16+. Deze discussie is al vaker langsgekomen. Ik dacht dat ze de naamgeving speelgoeddrone aangepast hadden bij de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Wat let de fabrikant om er 14 jaar (of helemaal geen leeftijd) op te zetten ?
Het gaat de fabrikant om de verkoopcijfers en als die 14 jaar een probleem geeft halen ze het er van af.

PS heb jij ook lego voor grote mensen :)
https://www.brickshop.nl/...5WA6auTKM44caAnNuEALw_wcB

En nee, de overheid heeft het nog steeds over speelgoeddrone, hoe zouden ze het volgens jou dan moeten noemen ?

[ Voor 48% gewijzigd door RobAkm op 29-03-2021 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
RobAkm schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:59:
Wat let de fabrikant om er 14 jaar (of helemaal geen leeftijd) op te zetten ?
Het gaat de fabrikant om de verkoopcijfers en als die 14 jaar een probleem geeft halen ze het er van af.
Het feit dat het een product is waar je andere mensen mee in gevaar kunt brengen en/of verwonden. Waarmee fysieke schade kan worden aangericht aan bezittingen van anderen. Of waarmee je de privacy van anderen kunt schenden. Al deze redenen zijn toch genoeg om het niet als speelgoed te bestempelen én het minimaal van een registratienummer te voorzien?

Overigens zou iedereen met een drone op z'n minst de A1/A3-cursus moeten doen, om wat meer besef te hebben van de regelgeving in de lucht en de do's en dont's van het vliegen an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Dat heb ik nou ook met fietsers, zonder enige kennis van zaken mengen ze zich in het verkeer en ook nog op een fiets van vele duizenden euro's als het om de hobbybob wielrenners gaat.
En ja een fietser kan ook iemand dood rijden of op zijn minst zwaar verwonden, maar daar zijn geen regeltjes voor dus ik voel me zwaar gediscrimineerd met mijn speelgoedje dat drone heet.
Waarom wij wel de regeltjes leren van hobby vluchten van hooguit 120 meter terwijl de wielrijders niet de verkeersregels hoeven te weten of daar examen voor hoeven doen ?

Gelijke monniken gelijke kappen zullen we maar zeggen....tenzij je interessant wilt doen met je A1/A3.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
RobAkm schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:32:
Dat heb ik nou ook met fietsers, zonder enige kennis van zaken mengen ze zich in het verkeer en ook nog op een fiets van vele duizenden euro's als het om de hobbybob wielrenners gaat.
En ja een fietser kan ook iemand dood rijden of op zijn minst zwaar verwonden, maar daar zijn geen regeltjes voor dus ik voel me zwaar gediscrimineerd met mijn speelgoedje dat drone heet.
Waarom wij wel de regeltjes leren van hobby vluchten van hooguit 120 meter terwijl de wielrijders niet de verkeersregels hoeven te weten of daar examen voor hoeven doen ?

Gelijke monniken gelijke kappen zullen we maar zeggen....tenzij je interessant wilt doen met je A1/A3.....
Leuke whataboutism, maar die vlieger (8)) gaat niet op. Ik vermoed ook dat de groep 'wij' waaraan je refereert niet zo groot is en dat het gros van de mensen wel begrijpt waarom het nuttig is dergelijke regelgeving te hebben. Ook al is de uitvoering ervan soms wat krom. Fijne avond :)
Pagina: 1 ... 88 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.