Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 24-02 18:27
A1 is perfect voor bijvoorbeeld een Beta95x met naked GoPro. Daar vlieg je toch al niet te hard mee. Klassieke cinewhoops zitten vaak al op 500 gram, daar heb je dus niks meer aan.
sweebee schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:03:
A1 is perfect voor bijvoorbeeld een Beta95x met naked GoPro. Daar vlieg je toch al niet te hard mee. Klassieke cinewhoops zitten vaak al op 500 gram, daar heb je dus niks meer aan.
Als ik het goed begreep val je onder A3 als je drone een camera heeft. Correct me if I'm wrong :)

• SG
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 24-02 20:09

SG

SG surft naar info hardewaren

Er is of komt ook action cam die concurreert met naked gopro gemaakt door joint venture van drone en actioncam merk. Tenzij je de HQ van Gopro moet hebben.
Zelf gebruik ik geen action cam. En voor mij is Dji FHD FPV zat.
Daarnaast herrinner ik mij nog 5” LDARC 200GT een endurance cruiser racer. 1806 2500KV low pitch props . 4S Dat is 200gr 5”
Ik zou dan lipo motor prop combo kiezen voor meer cinewhoop en endurance zonder race ambities.
En dan denk ik aan kabab fpv excotische 2203 pancake motoren maar een 2204 lichtgewicht met tamme KV met low pitch triblade prop. Alleen die EI frame zijn zeer compacte build.

Daarnaast als racen vervalt en meer cinewhoop richting haat is raceframe endurance ook minder relevant. En gaan sommige merken voor lichter frame en leveren ze iets in op frame endurance.
Blijft altijd een trade off.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• sweebee
BoAC schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:03:
[...]

Als ik het goed begreep val je onder A3 als je drone een camera heeft. Correct me if I'm wrong :)
Onder 250 gram is altijd A1 (er vanuit gaan dat je niet te snel gaat).

Drone onder 250 gram zonder camera hoef je verder niks mee te doen.

Drone onder 250 gram met camera hoef je alleen te registeren (exploitant nummer)

• sweebee
SG schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 07:37:
Er is of komt ook action cam die concurreert met naked gopro gemaakt door joint venture van drone en actioncam merk. Tenzij je de HQ van Gopro moet hebben.
Zelf gebruik ik geen action cam. En voor mij is Dji FHD FPV zat.
Daarnaast herrinner ik mij nog 5” LDARC 200GT een endurance cruiser racer. 1806 2500KV low pitch props . 4S Dat is 200gr 5”
Ik zou dan lipo motor prop combo kiezen voor meer cinewhoop en endurance zonder race ambities.
En dan denk ik aan kabab fpv excotische 2203 pancake motoren maar een 2204 lichtgewicht met tamme KV met low pitch triblade prop. Alleen die EI frame zijn zeer compacte build.

Daarnaast als racen vervalt en meer cinewhoop richting haat is raceframe endurance ook minder relevant. En gaan sommige merken voor lichter frame en leveren ze iets in op frame endurance.
Blijft altijd een trade off.
Bedoel je de Insta360 SMO 4K? Deze heb ik besteld, alleen is verzending weer uitgesteld bij banggood 😑. Maar voor 180 euro een mooie “naked GoPro”

• Prosperot
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 24-02 19:43

Prosperot

Today is a gift...

Iemand al het Oostenrijkse A2 gehaald bij Austro Control? Volgens de site kan je het A2 examen per email bij hen aanvragen.

Net de Oostenrijkse A1/A3 gedaan, die is toch wel een stukje strenger en uitgebreider dan de Ierse...

[Voor 29% gewijzigd door Prosperot op 07-01-2021 15:29]

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:18
Gaat de openingspost nog geupdate worden met de diverse tips rondom de europese regels die per 31-12-2020 gelden?
denk aan:
- het waarom?
- mogelijkheden tot behalen A1/A3 brevet (en waarom dat handig kan zijn bij niet-clubverband vliegen);
- linkjes (uiteraard onder voorbehoud);
- verplichten tot registratie van je drone (en dus ook modelvliegtuig/helicopter/zwever etc);

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Polyphemus
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 24-02 18:17
Prosperot schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:42:
Iemand al het Oostenrijkse A2 gehaald bij Austro Control? Volgens de site kan je het A2 examen per email bij hen aanvragen.

Net de Oostenrijkse A1/A3 gedaan, die is toch wel een stukje strenger en uitgebreider dan de Ierse...
Ik kon de A2 in Oostenrijk niet vinden. Heb net wel de NL A2 gedaan en gehaald, zonder bijbehorende cursus, ik ben alleen bang dat gezien het feit dat Oostenrijk inderdaad strenger is met vragen, dat dan voor A2 ook gaat gelden. Nog afgezien van de taalbarrière. :P

Kon A2 in Oostenrijk dan online? In Luxemburg is het klassikaal, fysiek op een locatie.

[Voor 6% gewijzigd door Polyphemus op 07-01-2021 16:40]

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Polyphemus schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:39:
[...]
Kon A2 in Oostenrijk dan online?
Daar kwam ik op hun site niet echt uit, er staat alleen 'bei Austro Control' maar niet of dat dan op een fysieke lokatie is of online.

Maar ik heb me aangemeld, als ik naar Oostenrijk moet, meld ik me gewoon weer af :)

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 22:25
ChojinZ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:49:
[...]

Wat mogelijke zaken die je zou kunnen controlleren:
  • RHCP vs LHCP?
  • Zendvermogen (pitmode niet aanstaan?)
  • Plaatsing antenne. Niet geblocked door je frame?
  • Contact met je frame? Door bv de VTX?
  • Geen koppelstukjes gebruikt (kan je signaal behoorlijk verkloten)
  • Soldeer punten nalopen. Controle op losse contacten. Desnoods de boel opnieuw solderen. (kabelbreukjes zijn altijd lastig te zien)
  • Checken of de VTX wel genoeg prik krijgt/ De FC/ESC genoeg prik geeft (testen met multimeter)
Maar als ik het goed begrijp heb je dus nog een drone die het wel goed doet. Het kan dus niet in de ontvanger van de bril zitten?
Maar dit soort problemen zijn altijd lastig en super irritant. Misschien dat je hier nog wat aan hebt:

“Black Lines” in Video?

“Black lines” are usually low power related, which are commonly caused by a power hungry VTX. Some VTX don’t do well with stepped-down voltage, and they might struggle to deliver the desired output power.

If you are getting black lines in the video feed, you might find the issue to be worse at a higher output power such as 800mW than a lower power such as 25mw. If that’s indeed the case then it’s definitely related to insufficient power or voltage to the VTX.

You can try powering your VTX directly from the battery. If this does not solve the issue, you may have a defective VTX or camera.
https://oscarliang.com/connect-vtx-fpv-camera/
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Echt heel vervelend inderdaad... Die andere drone doet t prima dus in het ontvangst kan t niet zitten... Ik ga dit weekend eens alles nalopen wat je zegt.

• SG

SG

sweebee schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 07:48:
[...]

Onder 250 gram is altijd A1 (er vanuit gaan dat je niet te snel gaat).

Drone onder 250 gram zonder camera hoef je verder niks mee te doen.

Drone onder 250 gram met camera hoef je alleen te registeren (exploitant nummer)
Mijn begrijpend lezen is niet zo goed, maar krijg de indruk dat A1 de max speed begrenst is.
Dus zelfbouw en C0 en C1 kan niet harder dan 68km/u op zich eenvoudig te regelen door in stabilized mode en angle beperking.
Op zich ben ik ook daar voor want vliegen is ook vaak emotie en net als met motor rijden moet toch even dat gas vol open. Dus Rate mode en freestyle lijkt mij dat je in A3 komt.
Dus even in de tuin met intensie om in A1 met 245gr FPV freestyler/racer op party wat videotjes maken en dan freestyle showoff lijkt mij niet de bedoeling. En ik weet dat volkstammen zich niet kunnen beheersen. Ander optie is throttlelimiet of rescale . Superlichte racer klasse zijn ook populair. Dus ik zou toch denk ik voor specifieke A1 zelfbouw gaan begrenst vooral als je liever in rate mode vliegt beter C0 ding zodra die op de markt komen en aparte A3 sub250 racer. Freestyle is 500gr je moet voor freestyle vlieg gevoel toch liever wat massa hebben en met gopro is 500gr al lastig om te halen
sweebee schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 07:51:
[...]

Bedoel je de Insta360 SMO 4K? Deze heb ik besteld, alleen is verzending weer uitgesteld bij banggood 😑. Maar voor 180 euro een mooie “naked GoPro”
kwam die tegen op dacht ik painless360 yt

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 24-02 18:50
Het zal wel aan mij liggen maar welk type certificaat heb ik nou nodig? Ik heb een DJI Mavic air. Ik vlieg af en toe voor de hobby eens over wat weilanden heen. Heb ik dan voldoende aan de A1 en A3 opleiding? Of kan ik beter voor de A2 gaan omdat dat de hele lading dekt?

Edit: al gevonden in een overzicht.

Dadelijk de cursus en examen maar eens doen. Iemand een idee hoe lang je er mee bezig bent?

[Voor 32% gewijzigd door Sunri5e op 08-01-2021 09:15]

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:17
Sunri5e schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:48:
Het zal wel aan mij liggen maar welk type certificaat heb ik nou nodig? Ik heb een DJI Mavic air. Ik vlieg af en toe voor de hobby eens over wat weilanden heen. Heb ik dan voldoende aan de A1 en A3 opleiding? Of kan ik beter voor de A2 gaan omdat dat de hele lading dekt?

Dadelijk de cursus en examen maar eens doen. Iemand een idee hoe lang je er mee bezig bent?
Mogelijk dan dat overzicht dat je hebt gevonden en dat dus blijkbaar zo duidelijk is wel even hier delen?

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Meer info over het Oostenrijkse A2 examen. Ook daar is het examen op lokatie en kost 16,80 euro:
Die Prüfung für den Bereich A2 findet im Umfang von 30 Fragen statt über die Gegenstände Meteorologie, Flugleistung sowie technische und betriebliche Minderung von Risiken am Boden. Die „pass mark“ für das erfolgreiche Bestehen der Prüfung liegt bei mindestens 75 Prozent. Die Austro Control stellt keinen Fragenkatalog oder Vorbereitungskurse für die Prüfung in der Kategorie A2 zur Verfügung, sie können sich aber selbst über externe Anbieter von Schulungen informieren, bzw. sich bei Ihrer Vorbereitung am entsprechenden Syllabus im relevanten EU – Regulativ ( zu finden auf www.dronespace.at ) zu orientieren.

Die Prüfung ist dann in einem Prüfungszentrum der Austro Control GmbH abzulegen und die Gebühr hierfür sind 14 Euro plus 20 % Mwst., die im Anschluss an die Prüfung per Rechnung zu bezahlen sind.

• Sunri5e
maartend schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:28:
[...]

Mogelijk dan dat overzicht dat je hebt gevonden en dat dus blijkbaar zo duidelijk is wel even hier delen?
Bij deze!

• Polyphemus
Prosperot schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:40:
Meer info over het Oostenrijkse A2 examen. Ook daar is het examen op lokatie en kost 16,80 euro:

[...]
Dan maar een road trip met z'n allen als het weer kan :P

• Chorro
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 24-02 16:36
Sunri5e schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:48:

Ligt aan de aanbieder van de cursus. Ik ben zelf geen fan van bedrijven afzeiken op het internet, maar degene waar ik nu in training ben is het allemaal maar halfbakken en under construction. Ben ook min of meer in afwachting wanneer ze dit afronden en twijfel heel sterk om naar een ander over te stappen.

Maar in de regel kun je in uur of 5 A1/A3 wel af hebben.

• unconnected
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07:52
Polyphemus schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:13:
[...]

Dan maar een road trip met z'n allen als het weer kan :P
Voor! :P Serieus ik heb een auto van de zaak dus rij 'gratis'. Met hotel erbij en dan het examen ben je nog goedkoper uit dan in NL alles regelen :+

(ergens zit er dan wel iets scheef toch? :/)

• maartend
unconnected schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:13:
[...]

Voor! :P Serieus ik heb een auto van de zaak dus rij 'gratis'. Met hotel erbij en dan het examen ben je nog goedkoper uit dan in NL alles regelen :+

(ergens zit er dan wel iets scheef toch? :/)
Voor. Lang leve Europa. A1/A3 uit Eire en dan A2 uit Austria.

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Het is ook wel bizar dat je in NL niet een los examen A2 kan doen...

• TheRicolaa10
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20:30
Prosperot schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:24:
Het is ook wel bizar dat je in NL niet een los examen A2 kan doen...
Bij Dutch Drone Academy kan dat gewoon hoor?

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

TheRicolaa10 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Bij Dutch Drone Academy kan dat gewoon hoor?
Ik zie het nu idd... voor 40 euro kan je daar een los A2 examen doen.... dan dan ook nog 15 euro voor de zelfopleidingsverklaring en 10 euro voor het RDW, maakt 65 euro.

Is dat examen online?

Ierland is trouwens ook geen optie voor je A2 : The ‘UAS Remote Pilot Competency Certificate’ is provided by a drone training organisation whom can advise on the time it takes to complete training.

[Voor 88% gewijzigd door Prosperot op 08-01-2021 14:06]

• Polyphemus
Prosperot schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Ik zie het nu idd... voor 40 euro kan je daar een los A2 examen doen.... dan dan ook nog 15 euro voor de zelfopleidingsverklaring en 10 euro voor het RDW, maakt 65 euro.

Is dat examen online?

Ierland is trouwens ook geen optie voor je A2 : The ‘UAS Remote Pilot Competency Certificate’ is provided by a drone training organisation whom can advise on the time it takes to complete training.
A2 bij DDA is inderdaad online.

• maartend
Aeret heeft zijn kaart geupdate naar de nieuwste droneregels;

https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic

Dat stompzinnige Natura 2000 is nog steeds niet toegankelijk. Achterlijk gedoe. Hele Westerschelde is natura2000 gebied, maar tevens de dorovpoerroute van schepen naar Antwerpen, een klein haventje in Belgie

• ManiacsHouse
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 00:39

ManiacsHouse

Scheisse!

maartend schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:25:
Aeret heeft zijn kaart geupdate naar de nieuwste droneregels;

https://aeret.kaartviewer.nl/index.php?@dpf_basic

Dat stompzinnige Natura 2000 is nog steeds niet toegankelijk. Achterlijk gedoe. Hele Westerschelde is natura2000 gebied, maar tevens de dorovpoerroute van schepen naar Antwerpen, een klein haventje in Belgie
Zat ik me ook al over te verbazen/ergeren. Blijkbaar is ook al het duingebied inclusief strand niet toegankelijk. Dan vraag ik me serieus af of die paar drones blijkbaar meer verstoren dan al die tig duizenden mensen die daar in de zomer rond banjeren en daar allemaal met hun auto naar en doorheen tuffen. Nu woon ik in Nijmegen en kon regelmatig in het oosten van Gelderland en zowaar is daar bijna geen plek geel gekleurd. Wel veel van die paraglider-clubjes waar je op moet letten, want die mogen blijkbaar wel bijna overal en nergens rondhangen.

Iemand al zo'n verklaring van praktijkervaring voor zichzelf in elkaar geflanst? Ik heb echt geen idee wat je daar in zou moeten zetten. Suggesties zijn welkom. :)

[Voor 7% gewijzigd door ManiacsHouse op 08-01-2021 16:06]

• Polyphemus
ManiacsHouse schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Zat ik me ook al over te verbazen/ergeren. Blijkbaar is ook al het duingebied inclusief strand niet toegankelijk. Dan vraag ik me serieus af of die paar drones blijkbaar meer verstoren dan al die tig duizenden mensen die daar in de zomer rond banjeren en daar allemaal met hun auto naar en doorheen tuffen. Nu woon ik in Nijmegen en kon regelmatig in het oosten van Gelderland en zowaar is daar bijna geen plek geel gekleurd. Wel veel van die paraglider-clubjes waar je op moet letten, want die mogen blijkbaar wel bijna overal en nergens rondhangen.

Iemand al zo'n verklaring van praktijkervaring voor zichzelf in elkaar geflanst? Ik heb echt geen idee wat je daar in zou moeten zetten. Suggesties zijn welkom. :)
Drones mogen, zoals ik de kaart lees, niet hoger vliegen dan 5 meter, i.v.m. zweefvliegtuigen.

• Sunri5e
Zojuist met A1 en A3 cursus gedaan. Geslaagd met een 9,3! Ik denk dat het goed is voor je bewustwording dat er zo'n "vliegbewijs" is ingevoerd.

• TheRicolaa10
ManiacsHouse schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Ik heb vooralsnog deze gevonden op internet, wel helemaal in het Engels...

• unconnected
Prosperot schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:51:
[...]

maar was er niet iets dat je dat niet kon doen met een a1 uit een ander land? ivm rdw die dat niet snapt?

heeft iemand overigens leuk oefenmateriaal voor a2? :P

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Ja klopt, de systemen zijn blijkbaar nog niet gekoppeld en er mist nog ergens een QR code,,, ICT en overheid :)

Komt de A2 stof een beetje overeen met de ROC-Light stof? die heb ik in 2019 nog gehaald...

Ik kwam deze nog tegen bij dronepilots: https://www.easa.europa.e...94%20Issue%201.pdf#page15

[Voor 35% gewijzigd door Prosperot op 09-01-2021 11:06]

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

TheRicolaa10 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:05:
[...]

Ik heb vooralsnog deze gevonden op internet, wel helemaal in het Engels...
Blijkbaar vraagt het RWD niet eens naar deze verklaring bij het aanvraagproces van je A2

• TheRicolaa10
Prosperot schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Blijkbaar vraagt het RWD niet eens naar deze verklaring bij het aanvraagproces van je A2
Ja dat klopt. Je moet die verklaring kunnen tonen aan een handhaver. Dus het is een beetje als de slager die zijn eigen vlees keurt.

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

TheRicolaa10 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:21:
[...]

Ja dat klopt. Je moet die verklaring kunnen tonen aan een handhaver. Dus het is een beetje als de slager die zijn eigen vlees keurt.
Das dan wel gek, in Oostenrijk en Ierland moet je het formulier indienen voordat je je A2 krijgt.

Ik zou ook verwachten dat je alleen je A2 hoeft te laten zien, en niet nog een formulier ernaast. Helemaal omdat deze formulieren in allerlei talen opgesteld kunnen zijn....

• TheRicolaa10
@Prosperot Dit is wat DDA naar mij gemaild heeft:
TheRicolaa10 in "Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2"

Dus ga er vanuit dat dat klopt.

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Nou, ik hoop dat de rest van de opleiding van DDA van betere kwaliteit is, want dit lijkt me absolute onzin. Nazoeken op de website van Rihksoverheid.nl:
U kunt bij de RDW het aanvullende vaardigheidsbewijs aanvragen als u:

- in bezit bent van het bewijs van voltooiing;
- bewijs heeft dat u de aanvullende kennistest heeft gehaald;
- verklaart een praktische zelfopleiding te hebben gedaan.

Op het moment dat u de aanvullende kennistest heeft gehaald, krijgt u van de vliegschool een mail met een persoonlijke link naar de RDW. Via die link vraagt u het vaardigheidsbewijs aan. U logt in met DigiD en betaalt met iDeal. Het vaardigheidsbewijs krijgt u daarna per mail toegestuurd. U print het zelf uit.

U heeft het vaardigheidsbewijs altijd bij u als u met de drone vliegt. Met dit vaardigheidsbewijs mag u ook in de subcategorie A1 en A3 vliegen.

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 24-02 19:51

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Eyeopener voor mij, maar misschien leerzaam om te weten voor anderen: een collega van mij heeft een Mavic Zoom 2 (>900g). Hij keek op de tabel van nieuwe categorieën A1 t/m A3 en baalde ervan omdat hij tot de conclusie kwam dat hij dacht dat op dit moment een A2 bewijs verplicht was voor het besturen van deze drone en veel geld kwijt zou zijn daarvoor. Ik wees hem erop dat hij er ook voor kan kiezen om hem als een ‘A3’-drone te besturen mits hij meer dan 150m van mensen en gebouwen afstand houdt. Dan heb je voldoende aan het A1/A3 papiertje wat ‘low-cost’ gehaald kan worden. Hij was blij met dat antwoord.

Uiteraard, als je wél dichter bij mensen en gebouwen wil vliegen (>50m) als ‘A2-stijl’ dan zul je alsnog dat bewijs moeten halen. Maar je kunt de lucht in als een ‘A3-drone’, waar die Mavic Zoom 2 als legacy-drone vanaf 2023 sowieso onder valt.

... en oranje! :P

• unconnected
iNSaNe-oNe schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:25:
Ik wees hem erop dat hij er ook voor kan kiezen om hem als een ‘A3’-drone te besturen mits hij meer dan 150m van mensen en gebouwen afstand houdt. Dan heb je voldoende aan het A1/A3 papiertje wat ‘low-cost’ gehaald kan worden. Hij was blij met dat antwoord.
Dit had ik in eerste instantie ook in gedachten, maar onder A3 mag je ook niet in/boven recreatie vliegen. Alle natuur is dan dus gelijk zo'n beetje verboden gebied geworden :/ Voor die 2 jaar dat ik nog met mijn Mavic 2 mag vliegen dus maar net de A1/A3 en A2 bij DDA besteld (de goedkoopste op dit moment). A1/A3 dan ook maar gelijk opnieuw omdat de RDW mijn A1/A3 uit Ierland dus niet wil accepteren.

• maartend
unconnected schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:28:
[...]
A1/A3 dan ook maar gelijk opnieuw omdat de RDW mijn A1/A3 uit Ierland dus niet wil accepteren.
Hoezo niet? Moeten ze volgens mij gewoon.

• TheRicolaa10
maartend schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:07:
[...]

Hoezo niet? Moeten ze volgens mij gewoon.
Dat moeten ze ook, echter laat de RDW ook geen termijn weten wanneer die zogenaamde database af is en wanneer ze de andere EU bewijzen erkennen. Daarom zelf maar besloten om het via de Nederlandse weg te doen.

• Tokus
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:17

Tokus

www.metalfan.nl

weet iemand trouwens de reden van die 150m afstand in de A3 categorie? vooral voor de kleinere drones lijkt me dat absurd ver.

http://www.metalfan.nl

• sweebee
Tokus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:08:
weet iemand trouwens de reden van die 150m afstand in de A3 categorie? vooral voor de kleinere drones lijkt me dat absurd ver.
Vond ik ook al. Mag met een 25kg drone net zoveel als een 500 gr drone.

Of met een 600 gram cinewhoop (ducted props) moet ik 150m van mensen blijven, maar met een DJI mini 2 of een sub250 5 inch mag ik over mensen heen (open props)

• SG

SG

Tokus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:08:
De details weet ik zo niet uit mijn hoofd. De strekking is dit.
Omdat A3 de zwaardere low risk sub cat is. En dus ver van personen weg blijft. Maakt risiko laag en vanaf 2kg je 19m/s max hebt.
Maar onder 2KG harder mag. Naast nog overgangs periode dus iets in de 900gr en 2Kg.
Daarnaast heb je zelfbouw en CE klasses. waar er ook verschil is.

Het risiko is laag met 150 meter. Voor zware werk dichter bij mensen is er de speed limiet en slow mode in A2 en specific.

• AlbAlb2
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-02 20:11
Ik heb de meeste onderdelen voor mijn 9" hobby-quad inmiddels binnen.

Maar het eerste wat ik nu mis zijn schroefjes om de motoren vast te zetten.

Waar kopen jullie dergelijk materiaal?

Is er een Nederlandse winkel met fatsoenlijke prijzen of komen we toch weer bij Banggood uit? (Assortimentsdoos?)

• Steeldunes
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 04-02 11:23
AlbAlb2 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:52:

Is er een Nederlandse winkel met fatsoenlijke prijzen of komen we toch weer bij Banggood uit? (Assortimentsdoos?)
Zit hier tussen wat je zoekt?
https://droneshop.nl/onde...gdheden/schroeven#/page/1

Saying "um" is the human equivalent of buffering...

• Sunri5e
Wat ik even niet begrijp is het volgende. Ik heb nu mijn A1 en A3 vliegbewijs gehaald. Ik heb een DJI Mavic air. Moet ik nu dan nog bij het RDW een Exploitantnummer aanvragen? Of hoeft dat niet?

• TheRicolaa10
Sunri5e schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:11:
Wat ik even niet begrijp is het volgende. Ik heb nu mijn A1 en A3 vliegbewijs gehaald. Ik heb een DJI Mavic air. Moet ik nu dan nog bij het RDW een Exploitantnummer aanvragen? Of hoeft dat niet?
Van de website van de RDW gekopieerd:
Een vliegbewijs is verplicht als u vliegt met een drone die zwaarder is dan 250 gram. Een exploitantnummer is verplicht voor eigenaren van drones met een camera of drones die zwaarder zijn dan 250 gram.

• RobAkm
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 00:31
Ik heb een paar vragen.
Vorig jaar heb ik een drone'tje gekocht ter grote van een pakje shag met een camera'tje erin.
Deze volgt mijn gsm dmv bluetooth en kan selfies maken die hij op je gsm opslaat.
Moet ik deze laten registreren en een vergunning aanvragen of examen doen ?

Andere vraag.
Ik heb ook een SG907 gekocht voor het "betere" werk, maar nog steeds om af en toe eens te vliegen, dus niet om mee te race of andere gekke dingen te doen.

Beide gebruik ik misschien 4 a 5x per jaar voor een paar uurtjes, gewoon voor de fun.

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

RobAkm schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:38:
Ik heb een paar vragen.
Vorig jaar heb ik een drone'tje gekocht ter grote van een pakje shag met een camera'tje erin.
Deze volgt mijn gsm dmv bluetooth en kan selfies maken die hij op je gsm opslaat.

Andere vraag.
Ik heb ook een SG907 gekocht voor het "betere" werk, maar nog steeds om af en toe eens te vliegen, dus niet om mee te race of andere gekke dingen te doen.

Beide gebruik ik misschien 4 a 5x per jaar voor een paar uurtjes, gewoon voor de fun.
Volgens mij staat het antwoord precies 1 post boven je vraag :) :
Een vliegbewijs is verplicht als u vliegt met een drone die zwaarder is dan 250 gram. Een exploitantnummer is verplicht voor eigenaren van drones met een camera of drones die zwaarder zijn dan 250 gram.

[Voor 12% gewijzigd door Prosperot op 14-01-2021 08:33]

• RobAkm
Ik kwam dat stukje tekst ook tegen, maar BT gaat niet verder dan ~10 meter en drone weegt minder dan 75 gram, valt die dan niet onder speelgoed ?

Die SG907 is inderdaad wat groter, maar is ook geen racemonster dus daar was ik ook niet zo zeker van.

• TheRicolaa10
Voor degene die A2 al hebben of gaan doen, Drone Flight Acadamy heeft zijn zelfverklaring gratis ter beschikking gesteld:

https://drive.google.com/...36oV87lW/view?usp=sharing

AlbAlb2 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:52:

Hangt er een beetje vanaf hoeveel drones je hebt en in de toekomst wilt gaan bouwen. ;)

Maar ik ben snel geneigd om zoiets in bulk (assortimenten doos) te kopen. De schroeven ga je best veel gebruiken en je zal net zien, ga je de motors een keer vervangen: heb je weer een ander maatje nodig. :X

Daarnaast zijn ze vaak ook handig voor het opbouwen van je stack. Heb je net ff wat meer vrijheid qua indeling en ruimte.

En voor het geld hoef je het niet te laten. Voor een paar euro heb je al een doosje met 100 stuks in allerlei maten. :) Uitaard wel uit China. De prijzen liggen hier helaas een stuk hoger.

En als je dan toch bezig bent: Krimpkousjes, mini tie-wraps, lipo connectors, dubbelzijdig tape en wat extra electra draad is ook altijd wel handig als je de hobby gaat uitbreiden. 8)

[A] Beatstep Pro Sequencer/controller [175 euro]

• AlbAlb2
ChojinZ schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:49:
[...]
Hangt er een beetje vanaf hoeveel drones je hebt en in de toekomst wilt gaan bouwen. ;)
Tsja, geen idee. Als dit geen complete sof wordt dan zullen er nog wel meer volgen, vrees ik :)

Ik heb inderdaad nog het een en ander besteld zoals draad, krimpkous, schroeven. Het telt toch allemaal wat harder op dan ik gedacht had. En dat allemaal om de motoren van een gecrashte RTF te kunnen hergebruiken ;) Er komt voorlopig geen camera en VTX op (ik heb nog een losse camera/VTX-combi liggen, misschien zet ik die er nog op). Maar er komt wel een GPS-unit op en een LED/buzzer ding. Het wordt dus echt een quad om verschillende dingen eens mee uit te proberen. Ter lering en vermaak.

En hopelijk vliegt ie dan ook nog :p

• b0art
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 24-02 11:54
Hoi ik wil beginnen met FPV is dit een goede starter set?
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Alvast dank!

• AlbAlb2
b0art schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:03:
Hoi ik wil beginnen met FPV is dit een goede starter set?
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Alvast dank!
Als start-set misschien op zich niet verkeerd. Maar, ik zou bedenkingen hebben bij de motoren, die zijn niet brushless en dus meer aan slijtage onderhevig. Die kunnen dus gewoon "op" zijn.

Voor 150 euro heb je een nieuwe Emax Tinyhawk met goggles, accu's en zender...

• Tjahneee
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 22:32
Heeft iemand toevallig ervaring met het gebruiken van een FPV bril via een computer? Mijn bril heeft alleen een analoge video-in poort wat ik niet rechtstreeks kan aansluiten op mijn pc. Nu heb ik wel diverse HDMI naar analoge video omzetter gevonden, maar daar zit vaak een flinke vertraging in.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om analoge video over een audio poort (geluidskaart) te sturen?

• RobAkm
Ik heb een paar vragen want in al de nieuwe regeltjes ben ik een beetje de weg kwijt geraakt :(
Ik heb geen drone maar stel dat ik op vakantie in bv Oostenrijk er één koop.
Voordat ik ermee mag vliegen moet ik een vliegcursus doen, kan ik dat dan in bv Oostenrijk doen of is men verplicht dat in Nederland te doen ?
Als ik in het buitenland de vliegcursus / opleiding doe, mag ik dan daarmee ook in Nederland vliegen ?
Zover ik begrijp kan / mag ik ook elders een vliegcursus doen, papieren krijg je dan via e-mail.
Hoe moet het dan verder met de registratie bij het RDW met de exploitatie- en/of vliegvergunning, gewoon via internet vanuit Oostenrijk deze aanvragen met mijn DigiD en betalen ?
Wat zou ik moeten aanvragen bij het RDW, alleen het exploitatienummer ?

• TheRicolaa10
RobAkm schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:47:
Ik heb een paar vragen want in al de nieuwe regeltjes ben ik een beetje de weg kwijt geraakt :(
Voordat ik ermee mag vliegen moet ik een vliegcursus doen, kan ik dat dan in bv Oostenrijk doen of is men verplicht dat in Nederland te doen ?
Als ik in het buitenland de vliegcursus / opleiding doe, mag ik dan daarmee ook in Nederland vliegen ?
Zover ik begrijp kan / mag ik ook elders een vliegcursus doen, papieren krijg je dan via e-mail.
Hoe moet het dan verder met de registratie bij het RDW met de exploitatie- en/of vliegvergunning, gewoon via internet vanuit Oostenrijk deze aanvragen met mijn DigiD en betalen ?
De nieuwe dronebewijzen zijn geldig in de hele EU. Dus het maakt niet uit in welk land je de cursus doet. Echter erkent de RDW deze (buitenlandse) bewijzen nog niet helaas. Een praktische vliegcursus is niet verplicht, alleen als je A2 haalt moet je een zelfverklaring invullen. Op deze site staat een stappenplan wat je precies moet doen ;)

[Voor 4% gewijzigd door TheRicolaa10 op 17-01-2021 15:57]

• RobAkm
Het stappen begrijp ik, maar nog steeds niet waar ik dat moet doen....kan dat op het vakantieadres, als het zover mocht komen, aanvragen want om iets aan te vragen waarvan we nog niet eens weten of het doorgaat is een beetje krom.

Als ik op vakantie ben wil ik natuurlijk foto's en filmpjes maken, zover ik begrijp heb je dan een A1 en A3 nodig en een exploitatienummer.
Als mijn zonen ook een drone zouden willen kopen (beide ouder dan 16 jaar) moeten die dan ook een vliegbewijs halen en een exploitatienummer aanvragen of kunnen die drones dan op mijn exploitatienummer gezet worden ?

• unconnected
RobAkm schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:42:
Het stappen begrijp ik, maar nog steeds niet waar ik dat moet doen....kan dat op het vakantieadres, als het zover mocht komen, aanvragen want om iets aan te vragen waarvan we nog niet eens weten of het doorgaat is een beetje krom.

Als ik op vakantie ben wil ik natuurlijk foto's en filmpjes maken, zover ik begrijp heb je dan een A1 en A3 nodig en een exploitatienummer.
Als mijn zonen ook een drone zouden willen kopen (beide ouder dan 16 jaar) moeten die dan ook een vliegbewijs halen en een exploitatienummer aanvragen of kunnen die drones dan op mijn exploitatienummer gezet worden ?
Het aanvragen van een a1/a3 in bijvoorbeeld Ierland kost niets en blijft ik dacht 5 jaar geldig. Dus dat kan je nu al gewoon doen, afronden en klaar. Mocht je dan geen drone kopen heeft het je alleen tijd gekost ;)

Het aanvragen van het nummer is wel betaald bij de RDW, maar krijg je direct per mail (via digid etc). Dus mocht je in Oostenrijk zijn, daar een drone kopen kan je het dezelfde dag nog aanvragen en op een stickertje schrijven en plakken. Voldoe je netjes aan alle regels! :P

Owh en een exploitatienr is persoonsgebonden, dus iedereen moet er 1. En 1 nummer mag je gebruiken op meerdere drones (als je daarmee zelf vliegt). Idem voor a1/a3: iedereen die vliegt moet het halen.

• Haunting_Spirit
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18-02 13:54
Tjahneee schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:55:
Heeft iemand toevallig ervaring met het gebruiken van een FPV bril via een computer? Mijn bril heeft alleen een analoge video-in poort wat ik niet rechtstreeks kan aansluiten op mijn pc. Nu heb ik wel diverse HDMI naar analoge video omzetter gevonden, maar daar zit vaak een flinke vertraging in.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om analoge video over een audio poort (geluidskaart) te sturen?
Ik gebruik mijn Skyzone O30 goggles op mijn PC als ik in de simulator vlieg. Echter hebben die goggles een HDMI uitgang. Ik ben bang dat je jouw goggle niet vloeiend krijgt aangesloten op je PC, gezien je al vertraging had in de aansluiting met je video-in.

• RobAkm
Bedankt, nu begint het me (denk ik) duidelijk te worden.
Ik spreek beter duits dan engels (bij duits georiënteerd bedrijf gewerkt), dus een oostenrijkse (duitse) cursus lijkt me makkelijker te halen.

Als ik een drone koop met camera moet ik een exploitatienummer aanvragen welke ik per mail krijg.
Daar hoef ik dus verder niets voor te doen behalve betalen en een nummer op mijn drone schrijven (?).
Vervolgens doe ik de vliegcursus (op het vakantieadres mocht ik daar een drone kopen) om er mee wil vliegen.
Kopen mijn zonen ook een drone dan moeten beide ook een exploitatienummer aanvragen en vliegcursus doen.
Ik mag dus niet bv 2 drones kopen, deze registreren en één van mijn kinderen mee laten vliegen zelfs niet als deze de vliegcursus hebben gedaan ?
Beetje krom want de drones zijn van mij, alleen laat ik een ander (met vliegcursus) daarmee vliegen.....tot 18 jaar vallen ze onder mijn "gezag" volgens de wet, zowel aansprakelijk als wettelijk.
Dus nu ben ik weer een beetje de weg kwijt in de drone regeltjes......echt weer nederland, makkelijker kunnen we u het niet maken en ook niet leuker.

• thunder8
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 24-02 16:18

thunder8

Het gedonder begint weer.

RobAkm schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:47:
Ligt eraan welke drone je koopt. Koop je een DJI Mini 2, hoef je alleen bij het RDW een exploitatienummer aan te vragen, de code op de drone aanbrengen en klaar. Koop je een drone boven de 250 gram, dan moet je inderdaad een vliegbewijs halen, dat kan in NL of in de rest van de EU. Weet je nog niet welke drone je gaat kopen in de toekomst, dan raad ik aan om bij voorbaat al het A1/A3 bewijs te halen, zodat je daar geen zorgen meer over hoeft te maken op vakantie. Dit kan je bijvoorbeeld gratis doen in Ierland of Oostenrijk volgens mij. Of tegen lichte vergoeding als je het liever in NL doet. Mocht je een A2 drone willen kopen, dan wordt het iets complexer, omdat je die (nog) niet in het buitenland zo kan halen zonder kosten. Dan zou ik wel de A1/A3 eerst in NL doen en dan A2 er achteraan. En het voordeel van een A1/A3 "cursus" op voorhand doen, is dat je tenminste wat basiskennis ter beschikking hebt voordat je gaat vliegen.

Indien je kinderen (boven de 16) zelf ook een drone kopen, dan moeten die zelf ook een exploitatienummer aanvragen via het RDW. En ook hier afhankelijk van de drone, het bewuste vliegbewijs ernaast halen, tenzij het een drone is die geen vliegbewijs vereist.

Hou er wel rekening mee dat je ook op vakantie niet zomaar overal kan en mag vliegen. Altijd voor het vliegen goed bekijken of het daar toegestaan is en welke beperkingen en ter plekke gelden. De regels mogen dan nu grotendeels wel uniform zijn binnen de EU, maar lokaal kunnen nog steeds strengere regels worden opgelegd, zoals een verbod op nachtvluchten in NL. De meeste landen hebben wel een smartphone app voor drones en vliegzones. Of anders een website waar je het een en ander kan checken.

PSN-ID: Thunder76nl

• RobAkm
Ojee, nu snap ik het weer niet zo te lezen.
Mijn oog was gevallen op een ZLRC SG907 welke <250 gram weegt, deze lijkt sprekend op een DJI Mini 2, hoef ik dan weer geen cursus te doen ?
Ik dacht dat je bij alle drones met camera een vliegcursus moest doen ongeacht het gewicht ?
Ik heb wel nog een bluetooth drone (merk tracker ?) ter grote van een pakje shag welke je met je gsm kan laten vliegen en nog geen 75 gram weegt, maar wil iets groter met gps en een betere camera.
Valt deze dan onder speelgoed, want dat is het ook eigenlijk of omdat hij een camera heeft weer onder de regeltjes ?

• maartend
RobAkm schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:57:
Ojee, nu snap ik het weer niet zo te lezen.
Mijn oog was gevallen op een ZLRC SG907 welke <250 gram weegt, deze lijkt sprekend op een DJI Mini 2, hoef ik dan weer geen cursus te doen ?
Ik dacht dat je bij alle drones met camera een vliegcursus moest doen ongeacht het gewicht ?
Ik heb wel nog een bluetooth drone (merk tracker ?) ter grote van een pakje shag welke je met je gsm kan laten vliegen en nog geen 75 gram weegt, maar wil iets groter met gps en een betere camera.
Valt deze dan onder speelgoed, want dat is het ook eigenlijk of omdat hij een camera heeft weer onder de regeltjes ?
Alles met camera valt onder regels

• RobAkm
Duidelijk, alles met camera ongeacht het gewicht is cursus doen en registreren.
Maw, gewoon een exploitatienummer aanvragen en een cursus doen dan zit je altijd goed.

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 24-02 15:26
RobAkm schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:21:
Duidelijk, alles met camera ongeacht het gewicht is cursus doen en registreren.
Maw, gewoon een exploitatienummer aanvragen en een cursus doen dan zit je altijd goed.
Nee uitzondering op die cursus is dus onder 250 gram :)

Definitie van een speelgoeddrone is nog niet helemaal duidelijk alleen.

[Voor 38% gewijzigd door Furfoot op 18-01-2021 10:46]

Instagram

• maartend
Furfoot schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:27:
[...]

Nee uitzondering op die cursus is dus onder 250 gram :)
Maar wel registreren.

• RobAkm
Van de RDW website
--------
Een exploitantnummer is verplicht als u eigenaar (exploitant) bent van een drone of een onbemand luchtvaartuig met een camera of een gewicht van meer dan 250 gram. Als uw drone door de fabrikant is aangemerkt als speelgoeddrone, dan is een exploitantnummer niet verplicht.
-------
Drone heeft camera dus registreren.

-------
Een vliegbewijs is verplicht als de drone of het onbemande luchtvaartuig waarmee u vliegt zwaarder weegt dan 250 gram.
Als uw drone door de fabrikant is aangemerkt als speelgoeddrone, dan is een vliegbewijs niet verplicht.
-------
Dus als ik mocht beslissen om bv die SG907 te kopen, gewicht volgens de fabrikant 245 gram vlieg klaar, dan hoef ik geen vliegcursus te doen en ook niet voor dat "pakje shag ding"...????

• TukkerTweaker
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-02 09:18
RobAkm schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:42:

Nee, jouw zonen kunnen als drone operator worden aangesteld door gebruik te maken van jouw drones. Dus als je de drones van je zonen registreert onder jouw nummer (stikker toevoegen) heb je verder geen exploitatienummer nodig. Wel is er voor een operator een vliegbewijs nodig.

• RobAkm
Maar als die drone minder weegt dan 250 gram heb je toch geen vliegbewijs nodig (althans volgens de RDW-website niet) ?
-------
Een vliegbewijs is verplicht als de drone of het onbemande luchtvaartuig waarmee u vliegt zwaarder weegt dan 250 gram.
Als uw drone door de fabrikant is aangemerkt als speelgoeddrone, dan is een vliegbewijs niet verplicht.
-------
Ik merk wel dat ik gelukkig niet de enige ben die de regels niet snapt.
Eea wil niet zeggen dat ik dat vliegbewijs niet wil halen, maar zoals hier in Nederland om er minimaal 60€ voor te betalen gaat me te ver als het in andere landen gratis is.
Daarnaast ben ik (voorlopig) ook niet van plan om een grote drone te kopen, het is alleen voor vakantie kiekjes te maken wat ik met dat "pakje shag" ook deed maar dan betere kwaliteit.

• TukkerTweaker
RobAkm schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:47:
Maar als die drone minder weegt dan 250 gram heb je toch geen vliegbewijs nodig (althans volgens de RDW-website niet) ?
-------
-------
Ik merk wel dat ik gelukkig niet de enige ben die de regels niet snapt.
Eea wil niet zeggen dat ik dat vliegbewijs niet wil halen, maar zoals hier in Nederland om er minimaal 60€ voor te betalen gaat me te ver als het in andere landen gratis is.
Daarnaast ben ik (voorlopig) ook niet van plan om een grote drone te kopen, het is alleen voor vakantie kiekjes te maken wat ik met dat "pakje shag" ook deed maar dan betere kwaliteit.
Het begrip 'speelgoeddrone' is niet duidelijk. Gezien de gratis routes (Oostenrijk, Luxemburg, Ierland) zou ik gewoon opteren voor het halen en printen van het vliegbewijs. Een uurtje verder en je bent klaar.

• elinx
  • Laatst online: 21:44
Ik heb een speelgoed drone onder de 250g die ik alleen in de zomervakantie van een kleine camera voorzie, om van een kasteel, ruïne of park wat plaatjes en video vanuit de lucht te schieten. (Video opname met hoogste snelheid en in slowmotion monteren), compleet kom ik dan wel boven de 250g uit.

Ik heb het A1-A3 bewijs via de Oostenrijkse route alvast behaald en stond op het punt om een exploitatienummer (ivm de camera) aan te vragen.
Maar de kosten daarvan weerhouden mij dit te doen met mijn toepassing.
Eenmalig een registratie aanvragen vind ik geen probleem, maar het blijkt jaarlijks verlengd te moeten worden.
Helaas....;. dat wordt geen plaatjes meer schieten of toch heel af en toe gebruik zonder registratie.

• RobAkm
Het gaat niet om de tweede regel, maar om de eerste.....niet zwaarder dan 250 gram en dat zijn die kleintjes beslist niet.
Ik verwacht zelfs dat er nog veel meer mini drones op de markt gaan komen die onder dat gewicht blijven om onder het vliegbewijs uit te komen.
Heel veel mensen hebben ooit zo'n mini drone'tje gekocht van 100 of 150 gram met camera'tje om af en toe wat kiekjes te maken en nu is het opeens een melkkoe geworden.
Want laten we eerlijk zijn, het is alleen maar geldklopperij van de Nederlandse overheid en elkaar een sigaar te geven.....de zgn tot zichzelf uitgeroepen "gecertificeerde" vliegscholen.

• elinx
RobAkm schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:25:
....
Heel veel mensen hebben ooit zo'n mini drone'tje gekocht van 100 of 150 gram met camera'tje om af en toe wat kiekjes te maken en nu is het opeens een melkkoe geworden.....
Er is geen klasse aanduiding (speelgoed FPV professioneel), alleen gewicht wordt genoemd.
Juist dat cameraatje verplicht je tot registreren dmv een exploitatienummer, die op de drone is aangebracht. Prima in geval van aansprakelijkheid en op zich geen probleem, maar jaarlijks verlengen vind ik eigenaardig en mi overbodig.

[Voor 8% gewijzigd door elinx op 18-01-2021 15:39]

• RobAkm
Iedere 5 jaar je kennis ophalen met een vliegbewijs is niet zo belachelijk, regels kunnen veranderen.
Maar een op jouw naam geregistreerde drone blijft van jou zolang je hem niet uitschrijft of bv verkoopt.
Ik zie het al voor me dat je iedere jaar je kentekenbewijs voor je auto, brommer enz moet vernieuwen, want dat komt op het zelfde neer, terwijl je rijbewijs 10 jaar geldig is en zonder enige kennis van de regels kan vernieuwen tot aan je dood.
Het is gewoon centje pik van die miljoenen Jannen met de korte achternaam die ze weer moeten hebben :(
Tjahneee schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:55:

Ik heb wat FPV sims geprobeerd op mijn Fatshark HDO. Lijkt leuk, maar ik was er snel op uitgekeken. Het voegt weinig toe. Het is in ieder geval niet zo dat je er beter door gaat vliegen irl.
Om beter te worden moet je muscle memory opbouwen en dat gaat net zo goed achter een scherm.

Tevens ook een keer een film gekeken. Best lachen maar niet echt praktisch. :P

Bril zit ook helemaal niet lekker meer omdat er een log en zwaar HDMI kabel aan hangt wat tevens de bewegingsvrijheid beperkt.

Ik zou er niet de moeite in steken. Ik vermoed dat het gaat tegenvallen en dat je er snel op uitgekeken raakt. :)

[A] Beatstep Pro Sequencer/controller [175 euro]

• TukkerTweaker
RobAkm schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:52:
Iedere 5 jaar je kennis ophalen met een vliegbewijs is niet zo belachelijk, regels kunnen veranderen.
Maar een op jouw naam geregistreerde drone blijft van jou zolang je hem niet uitschrijft of bv verkoopt.
Je hoeft je drone niet in of uit te schrijven. Een sticker plakken met je exploitatienummer is voldoende.
Als je je drone verkoopt haal je de sticker er af en ben je klaar. Overigens is een brandplaatje misschien handiger want dit is in sommige landen weer verplicht (b.v. Duitsland).
Dit wordt wellicht in de toekomst anders (2023?) als je je exploitatienummer moet gaan uitzenden. Dan is het een software matige handeling, dit zal verplicht worden voor de CE gekeurde drones.

• elinx
TukkerTweaker schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:27:
....

Je hoeft je drone niet in of uit te schrijven. Een sticker plakken met je exploitatienummer is voldoende...........
Klopt, maar een exploitatienummer moet wel jaarlijks worden verlengd.
Niet verlengen staat mi gelijk aan uitschrijven.
Mij is persoonlijk niet duidelijk waarom dit jaarlijks nodig is.

[Voor 8% gewijzigd door elinx op 18-01-2021 18:01]

• RobAkm
Wat is een brandplaatje, een aluminium plaatje met je nummer wat je met popnagels aan je drone moet vast maken ?
Hoe moet ik in hemelsnaam iets uitzenden met een drone, dat zit er nu helemaal niet in bij mijn "pakkie shag".

• TukkerTweaker
RobAkm schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:37:
Wat is een brandplaatje, een aluminium plaatje met je nummer wat je met popnagels aan je drone moet vast maken ?
Hoe moet ik in hemelsnaam iets uitzenden met een drone, dat zit er nu helemaal niet in bij mijn "pakkie shag".
Hierbij een voorbeeld: https://www.dronetags.nl
Kun je vastplakken met dubbelzijdig tape (wordt er bij geleverd).
Uitzenden gaat met jouw "pakkie shag" niet lukken, tenminste niet zonder het ding aan te passen, maar deze krijgt dan ook geen CE keurmerk. Is ook niet nodig voor kleiner dan 250g drones.

• RobAkm
Zo'n sticker kan ik ook zelf maken met mijn laser (zelfs met een logo erop), die hoef je dan toch niet te kopen of zitten daar ook weer "Nederlandse" regeltjes aan vast ?
Die dubbelzijdige tape zal niet veel helpen als die LiPo's in de brand vliegen in de lucht, stickertje wordt dan met een vergrootglas zoeken in een straal van 100 meter of meer met een beetje wind.
Er is weer over nagedacht....helaas weer niet zolang, zal wel maandagochtend na een zwaar weekend of vrijdagmiddag voor het naar de kroeg gaan zijn geweest :)

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Zijn er eigenlijk al proefexamens van de A2 in omloop? ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van vragen je krijgt.

Ik heb al wel zweeds A2 trainingsmateriaal gevonden (in het engels, gelukkig ;) ):

Helaas kan je als Nederlander nog niet inloggen bij Zweden om examen te doen. Dit is omdat Nederland nog altijd het eIDAS niet op orde heeft (iets met NL overheid en ICT, vrees ik....)

UPDATE: dat Zweedse trainingsmateriaal is absoluut onvoldoende voor het Nederlandse A2 examen. Ik ben blij dat ik ooit een RPAS-Light examen heb gedaan, anders had ik het losse A2 examen cursus nooit gehaald.

[Voor 73% gewijzigd door Prosperot op 19-01-2021 14:55]

• RobAkm

• TheRicolaa10
Prosperot schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:21:
Zijn er eigenlijk al proefexamens van de A2 in omloop? ik ben wel benieuwd naar voorbeelden van vragen je krijgt.
Zie hier een aantal oefenvragen voor A1/A3 en A2.
De laatste stap van A2 is inderdaad de zelfverklaring. Je dient wel een examen voltooid te hebben en het bewijs in je bezit te hebben.

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

Nee, het A2 is een apart certificaat, waar oa een examen voor afgelegd moet worden.

• RobAkm
Mmmm....overheid zegt dat een (practische) zelftest genoeg is (maar kan ook bij een vliegschool) als je A1 en A3 hebt gehaald.
-----------
https://www.rijksoverheid...ntwoord/vliegbewijs-drone

Vaardigheidsbewijs nodig voor subcategorie A2
U heeft een vaardigheidsbewijs nodig als u in subcategorie A2 vliegt. U kunt dit vaardigheidsbewijs pas halen als u al het vliegbewijs heeft. Na 31 december 2020 moet u dan een aanvullende kennistest bij een vliegschool doen. De aanvullende kennistest gaat bijvoorbeeld over weersomstandigheden en vliegprestaties van een drone.

De voorbereiding op de aanvullende kennistest kunt u zelf doen. U kunt ook een opleiding volgen.
Daarnaast moet u een praktische zelfopleiding hebben gedaan. Dit kunt u doen door u zelf te trainen in het vliegen met een drone onder de condities van de subcategorie A3.

• TheRicolaa10
RobAkm schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:11:
Mmmm....overheid zegt dat een (practische) zelftest genoeg is (maar kan ook bij een vliegschool) als je A1 en A3 hebt gehaald.
Dat staat er niet. Er is voor zo ver ik weet geen praktische zelftest verplicht voor A1/A3. Er staat dat die praktische zelftest moet doen voor A2 onder de regels van A3 ;)

• RobAkm
Ik denk dat ik maar een vlieger koop en er een camera aan hang....(nog) geen regeltjes en vergunningen voor vliegers zover ik kan vinden ;)

Op deze na dan, maar dat klinkt logisch
-----------
Zijn er (wettelijke) regels aan vliegeren?
Vliegeren binnen een straal van 500 meter van een bovengrondse hoogspanningskabel is in Nederland een strafbaar feit (artikel 429, vijfde lid, Sr). Bovendien mag een vlieger nergens hoger worden opgelaten dan 100 meter en in het geheel niet in laagvlieggebieden en binnen een straal van drie kilometer rond een niet gecontroleerd luchtvaartterrein en een straal van vijf kilometer rond een gecontroleerd luchtvaartterrein.

[Voor 65% gewijzigd door RobAkm op 19-01-2021 12:24]

• ManiacsHouse
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 00:39

ManiacsHouse

Scheisse!

RobAkm schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:22:
Ik denk dat ik maar een vlieger koop en er een camera aan hang....(nog) geen regeltjes en vergunningen voor vliegers zover ik kan vinden ;)

Op deze na dan, maar dat klinkt logisch
-----------
Zijn er (wettelijke) regels aan vliegeren?
Vliegeren binnen een straal van 500 meter van een bovengrondse hoogspanningskabel is in Nederland een strafbaar feit (artikel 429, vijfde lid, Sr). Bovendien mag een vlieger nergens hoger worden opgelaten dan 100 meter en in het geheel niet in laagvlieggebieden en binnen een straal van drie kilometer rond een niet gecontroleerd luchtvaartterrein en een straal van vijf kilometer rond een gecontroleerd luchtvaartterrein.
Oei... Ik heb toch regelmatig met de kids heerlijk staan vliegeren hier op het veld. En dat veld ligt zo'n 2 km vanaf heliport Radboud UMC Nijmegen. 8)7 Moet je ook maar net weten... Maar nog nooit ook maar een bericht gelezen over een traumaheli die door een vlieger in de problemen kwam.

• Luc45
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 22:55
Ik heb het volgende bericht gekregen van MySRS (voor het Ierse examen):
Dear User

Your identity verification request will not be processed until after 31st January. It is expected that a charge of €5 will apply after 31st January for identity verification and €30 for UAS on line training, if you wish to cancel your application please logon and select "cancel" all of your personal details and documentation will be completely deleted from the MySRS system.

Thank you
MySRS Support
Lijkt er op dat ze er ook geld in zien zitten.

• Robert89
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 17-02 08:57
Luc45 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:49:
Ik heb het volgende bericht gekregen van MySRS (voor het Ierse examen):

[...]

Lijkt er op dat ze er ook geld in zien zitten.
Haha die kreeg ik ook net binnen. Ze zullen in Ierland wel balen dat ze dat niet eerder hebben gedaan. Had A1 / A3 inmiddels al gratis via Luxemburg gehaald.

• RobAkm
Met een beetje wind in de rug haalt mijn begrenste brommer makkelijk 60km/h.
Zo ook kan een drone makkelijk sneller vliegen terwijl hij normaal gesproken maar 30km/h zou kunnen vliegen.

• SG

SG

Als met 30km/u wind vliegt met toestel dat top heeft van 30km/u heb je probleem dat je niet tegen de wind in kan en dus volledig weg drift. Daarnaast zullen CE drone in stabelised mode met GPS vliegen en die mode heet afhankelijk van de software loiter mode en dat is geen directe besturing maar acceleratie factor afhankelijk van de stick input. zo ook trotle input en GPS input.

Daarnaast vliegt het niet fijn als de wind aanzienlijk aandeel van topspeed is. Laat staan wind stoten of wind vlagen. Met krachtige drone een racer of freestyler in rate mode kan je in flinke wind met hoge top speed nog compenseren maar vliegt uiteraard niet fijn. En als je dichter bij objecten komt is dat ook problematisch.
Volgens gezond verstand is het dan niet aan te raden om te vliegen met flinke wind.

• geeneen643
  • Laatst online: 24-02 07:18
Robert89 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:57:
Ik heb zojuist mijn A1/A3 certificaat gehaald via de DAC (Directorate of Civil Aviation) van Luxemburg/Eurocontrol (Engels). Onlangs pas mijn eerste drone gekocht en ondanks dat veel al bekend was toch wel nuttig om het programma door te lopen. In ieder geval niet zo eenvoudig als die van Ierland schijnt te zijn. Ook geen verification van een ID nodig (voor wie daar ook al lang op wacht bij de IAA).

Link

Edit// Link toegevoegd
Dank je! Ik zat ook verstrikt in de SRS fuik, waar eerst een lange wachttijd was en ze nu begonnen over betalen. Na alles doorgelezen te hebben, slaagde ik met 36 van de 40 en heb ik voor 9 pond een operator en een flyer id. :)

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:15

Pixelmagic

Ubergeek

Robert89 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:57:
Ik heb zojuist mijn A1/A3 certificaat gehaald via de DAC (Directorate of Civil Aviation) van Luxemburg/Eurocontrol (Engels). Onlangs pas mijn eerste drone gekocht en ondanks dat veel al bekend was toch wel nuttig om het programma door te lopen. In ieder geval niet zo eenvoudig als die van Ierland schijnt te zijn. Ook geen verification van een ID nodig (voor wie daar ook al lang op wacht bij de IAA).

Link

Edit// Link toegevoegd
Dank hiervoor, ook gedaan voor die paar keer per jaar dat ik vlieg. Nu nog even de Spark registreren.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl PVoutput van mijn 4950Wp

• Rico
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 01:13

Rico

Wie dit leest is gek....

Pixelmagic schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:25:
[...]

Dank hiervoor, ook gedaan voor die paar keer per jaar dat ik vlieg. Nu nog even de Spark registreren.
Krijg je dan ook via de RDW een link voor je certificaat?

• RobAkm
Je krijgt de A1/A3 van het land waarin je online je cursus doet per mail, bij RDW alleen nog registreren voor je registratienummer.

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:15

Pixelmagic

Ubergeek

Rico schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:00:
[...]

Krijg je dan ook via de RDW een link voor je certificaat?
Uiteraard niet, je krijgt een EU certificaat uit Luxemburg, net zo geldig als die van de RDW begrijp ik.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl PVoutput van mijn 4950Wp

• Rico
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 01:13

Rico

Wie dit leest is gek....

En kan je dan daar ook A2 halen? A1/A3 alleen heb ik niet voldoende aan

• Prosperot

Prosperot

Today is a gift...

A2 online kan alleen in Nederland, en daar heb je dan weer een Nederlandse A1/3 voor nodig. Goedkoopste route is dan via DDA
Pagina: 1 ... 86 87 88 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True