Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• AlbAlb2
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-02 20:11
Weet iemand al of een "diploma" dat behaald is via de Ierse route hier op de RDW-site gebruikt/geaccepteerd wordt?

• TheRicolaa10
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 08:21
@AlbAlb2 Voorlopig nog niet.. De Europese database is nog niet gekoppeld bij de RDW, wat ik las op Dronewatch tenminste. Daarom zelf maar via de Nederlandse route gedaan, omdat er ook geen termijn gegeven is wanneer het wel op orde is. Vandaag zelf de inloggegevens gekregen, dus kan vandaag al aan de slag als ik zou willen :)

[Voor 11% gewijzigd door TheRicolaa10 op 31-12-2020 11:25]

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• thunder8
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 24-02 16:18

thunder8

Het gedonder begint weer.

maartend schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:25:
[...]

Die Dymo beletteringsapparaten? Dat is iig wat ik ga gebruiken.
Heb er 2 geprint op het werk. Kijken hoe lang die goed blijven.

PSN-ID: Thunder76nl

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:17
thunder8 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:07:
[...]

Heb er 2 geprint op het werk. Kijken hoe lang die goed blijven.
Ik doe aan geocachen en gebruik ze om tags/coordinaten mee buiten te plakken. Die dingen hangen daar door weer en wind. Desnoods doe je er een fimpje siliconenkit over. Wel de doorzichtige.

• thunder8

thunder8

maartend schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:09:
[...]

Ik doe aan geocachen en gebruik ze om tags/coordinaten mee buiten te plakken. Die dingen hangen daar door weer en wind. Desnoods doe je er een fimpje siliconenkit over. Wel de doorzichtige.
Kreeg net deze tip in het Mini 2 topic:

https://shop.drohnen.de/en/drohnen-plakette-nano-1/

Kleine plaatjes, weinig gewicht en blijven intact ook bij brand. Net 2 van besteld, tot die binnenkomen, voldoen de dymo plakkers. :)

• TheRicolaa10
thunder8 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:32:
[...]

Kreeg net deze tip in het Mini 2 topic:

https://shop.drohnen.de/en/drohnen-plakette-nano-1/

Kleine plaatjes, weinig gewicht en blijven intact ook bij brand. Net 2 van besteld, tot die binnenkomen, voldoen de dymo plakkers. :)
Wat vul jij in? Alleen je exploitatienummer of ook persoonlijke gegevens?

• thunder8

thunder8

TheRicolaa10 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:41:
[...]

Wat vul jij in? Alleen je exploitatienummer of ook persoonlijke gegevens?
Heb erop gezet: Found/Gefunden/Gevonden?
mailadres
telnummer
operatornr

• TheRicolaa10
Thanks! Iemand toevallig ervaring met deze verzekeraar? Is een stuk goedkoper dan 300 euro per jaar aftikken voor die enkele commerciële vluchten die ik misschien aankomend jaar ga uitvoeren.

Hier ook alvast als exploitant geregistreerd! Vond de 23 euro registratie kosten onzin maar, ik moet toegeven, ze zijn wel heel snel met het toezenden van je nummer! (nog geen 3 minuten)

Nog geen examens of certificaten gehaald maar ik kan nu tenminste vliegen met (sommige) 3 inchers:

Net aan:

8)

Iets te veel maar met wat kleine aanpassingen ook onder de 250 gram te krijgen:

Veeeels te vet:

:+

Alle 3 met 4S Tattuu 850Mah.

Ik merk dat ik steeds minder met 5 inchers vlieg en steeds vaker de 3 inchers pak. Weet dan ook niet of ik het certificaat wel ga halen. Misschien dat ik het vanaf nu enkel bij 3 inchers hou...

[A] Beatstep Pro Sequencer/controller [175 euro]

• qless
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 24-02 17:06

qless

...vraag maar...

AlbAlb2 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:21:
Weet iemand al of een "diploma" dat behaald is via de Ierse route hier op de RDW-site gebruikt/geaccepteerd wordt?
Nog niet

Website|Mini 2|Mavic Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 22:25
ChojinZ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:07:
Hier ook alvast als exploitant geregistreerd! Vond de 23 euro registratie kosten onzin maar, ik moet toegeven, ze zijn wel heel snel met het toezenden van je nummer! (nog geen 3 minuten)

Nog geen examens of certificaten gehaald maar ik kan nu tenminste vliegen met (sommige) 3 inchers:

Net aan:
[Afbeelding]
8)

Iets te veel maar met wat kleine aanpassingen ook onder de 250 gram te krijgen:
[Afbeelding]

Veeeels te vet:
[Afbeelding]
:+

Alle 3 met 4S Tattuu 850Mah.

Ik merk dat ik steeds minder met 5 inchers vlieg en steeds vaker de 3 inchers pak. Weet dan ook niet of ik het certificaat wel ga halen. Misschien dat ik het vanaf nu enkel bij 3 inchers hou...
Hoe vliegt dat nou?? En wat is je vliegtijd ongeveer?
Snel en wendbaar. Max van nummer 1 ligt rond de 150 km/uur.

Nadeel van lichte quads is dat je minder massa hebt om mee te freestylen. En dat merk je soms bij nummer 1 wel. Mooi freestylen kost wat meer moeite. Je hebt ook meer last van wind.

Nummer 3 heeft wel meer massa, kan je ook makkelijker mee freestylen maar heeft een mindere topsnelheid en is ook minder wendbaar (vooral in de bochten want meer massa). Maar zodra deze op dieet gaat (onder de 250 gram komt) zal het voor freestyle ook wat minder worden.
Makrolon schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:39:
[...]

En wat is je vliegtijd ongeveer?
Gemiddeld zo'n 5 a 6 minuten. Wat voor een FPV freestyle drone niet slecht is. DJI vliegtijden van 20 minuten of meer daar kan ik alleen maar van dromen. :+

• Makrolon
ChojinZ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:50:
[...]

Snel en wendbaar. Max van nummer 1 ligt rond de 150 km/uur.

Nadeel van lichte quads is dat je minder massa hebt om mee te freestylen. En dat merk je soms bij nummer 1 wel. Mooi freestylen kost wat meer moeite. Je hebt ook meer last van wind.

Nummer 3 heeft wel meer massa, kan je ook makkelijker mee freestylen maar heeft een mindere topsnelheid en is ook minder wendbaar (vooral in de bochten want meer massa). Maar zodra deze op dieet gaat (onder de 250 gram komt) zal het voor freestyle ook wat minder worden.

[...]

Gemiddeld zo'n 5 a 6 minuten. Wat voor een FPV freestyle drone niet slecht is. DJI vliegtijden van 20 minuten of meer daar kan ik alleen maar van dromen. :+
Gaaf! Freestylen ben ik toch niet zo goed in dus wss merk ik dat nieteens haha.

Maar 5a6 min is t zelfde als m'n 5 inch dus das prima!

Misschien ook maar eens zin ding bouwen dan. Al heb ik al veel te veel geld in deze hobby zitten. :+

• Supertjeduc
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 00:08
Ik vraag me af of er een boa of politie nu echt van de regels op de hoogte is / zal zijn
En hebben ze een weegschaal bij zich ?
Kan me niet voorstellen dat het iemand interesseert als je met zo’n kleine drone aan het vliegen bent

• unconnected
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07:52
ik heb het nergens hoeven invullen bij de RDW, dus voor nu houd ik mijn Ierse maar bij de hand :)

• qless
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 24-02 17:06

qless

...vraag maar...

Vanochtend maar de A1/A3 in België gedaan, stuk pittiger dan de Ierse, en ook de registratie (ik woon in BE)
Kosten: (voor beide) 0 euro.
Twijfel nog of ik voor dat ene jaartje nog een A2 ga doen (is ook gratis, maar examen moet je doen in Brussel, toch een heel gedoe)

Website|Mini 2|Mavic Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
Exploitantnummer bij RDW aangevraagd voor mijn Mavic Mini. Er staat dat de registratie 1 jaar geldig is, moet ik dan na 1 jaar weer 23 euro aftikken? Staat namelijk niets genoemd over verlengkosten op de website van de RDW.

Franse auto's gaan niet stuk, die staken gewoon

• maartend
qless schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:12:
Vanochtend maar de A1/A3 in België gedaan, stuk pittiger dan de Ierse, e
Zou de BE eenvoudiger zijn om te zetten voor de RDW?

• maartend
unconnected schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:54:
[...]

ik heb het nergens hoeven invullen bij de RDW, dus voor nu houd ik mijn Ierse maar bij de hand :)
Dus even ; je vraagt je exploitantennummer aan op de RDW, krijgt dat en voor buiten heb je dan je nummer op je drone en het bewijs van deelname uit ierland bij je? (wat ws nog steeds niet geldig is hier, maar dat is een ander dingetje)

• thunder8

thunder8

FastFred schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:45:
Exploitantnummer bij RDW aangevraagd voor mijn Mavic Mini. Er staat dat de registratie 1 jaar geldig is, moet ik dan na 1 jaar weer 23 euro aftikken? Staat namelijk niets genoemd over verlengkosten op de website van de RDW.
Staat er wel:

13€ per jaar dus

• FastFred
Aanvraag is al verwerkt maar als ik dan met mijn DigiD in wil loggen om mijn exploitantnummer te zien dan zegt ie
Voor het gebruik van deze dienst moet u inloggen met een hoger DigiD beveiligingsniveau: DigiD midden of hoger. Log daarvoor opnieuw in. Ondervindt u nog steeds problemen, neem dan contact op met de RDW.
Nog even geduld hebben denk ik....?

• maartend
FastFred schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:45:
Exploitantnummer:
Het exploitantnummer is 1 jaar geldig. U ontvangt 6 weken voordat dit afloopt een herinneringsmail.
13 euro

• unconnected
maartend schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:02:
[...]

Dus even ; je vraagt je exploitantennummer aan op de RDW, krijgt dat en voor buiten heb je dan je nummer op je drone en het bewijs van deelname uit ierland bij je? (wat ws nog steeds niet geldig is hier, maar dat is een ander dingetje)
Ja precies zo doe ik het. Ik vlieg alleen met een mavic 2, dus eigenlijk moet ik nog A2 halen, maar dat kan dus nog nergens :/ tot die tijd vlieg ik dus A1/A3 dus blijf maar verder weg (150 ipv 50m) van gebouwen etc. Ik probeer me zoveel mogelijk aan de regels te houden, maar als ze het zelf allemaal zo lastig maken voor je ;(

• maartend
unconnected schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:29:
[...]

Ja precies zo doe ik het. Ik vlieg alleen met een mavic 2, dus eigenlijk moet ik nog A2 halen, maar dat kan dus nog nergens :/ tot die tijd vlieg ik dus A1/A3 dus blijf maar verder weg (150 ipv 50m) van gebouwen etc. Ik probeer me zoveel mogelijk aan de regels te houden, maar als ze het zelf allemaal zo lastig maken voor je ;(
Ik moet dus ws ook nog A2. Vlieg met Fimi X8. Maar ik woon gelukkig in de polders, heb dus wel de ruimte.

• FastFred
FastFred schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:16:
Aanvraag is al verwerkt maar als ik dan met mijn DigiD in wil loggen om mijn exploitantnummer te zien dan zegt ie

[...]

Nog even geduld hebben denk ik....?
Toch nog gelukt, met andere browser ingelogd. Nu ff een stickertje fabrieken :)

• Tokus
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:17

Tokus

www.metalfan.nl

Maar waarom zou dat moeten? Die Ierse is dus gelijk aan wat je van het RDW zou krijgen, alleen dan dus uit Ierland. Doe je bij een Nederlands bedrijf zo'n cursus/examen, dan krijg je hem dus van het RDW. En beide zijn gewoon in heel de EU geldig.

http://www.metalfan.nl

• maartend
Tokus schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Maar waarom zou dat moeten? Die Ierse is dus gelijk aan wat je van het RDW zou krijgen, alleen dan dus uit Ierland. Doe je bij een Nederlands bedrijf zo'n cursus/examen, dan krijg je hem dus van het RDW. En beide zijn gewoon in heel de EU geldig.
Omdat het EU is, dus zo geregeld dat hij geldig moet zijn. En ierland was gratis (net als Belgie) en hier kost het geld

• SANDER_DeEchte
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 22:34
Geld een fpv camera eigenlijk ook als camera op een drone? Persoonlijk vind ik een DJI camera en een FPV camera een wereld van verschil.

Nu zou ik bv ook mijn mobula 6 moeten registreren omdat er een fpv camera op zit

• Makrolon
SANDER_DeEchte schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:52:
Geld een fpv camera eigenlijk ook als camera op een drone? Persoonlijk vind ik een DJI camera en een FPV camera een wereld van verschil.

Nu zou ik bv ook mijn mobula 6 moeten registreren omdat er een fpv camera op zit
Tuurlijk, ze kunnen natuurlijk geen onderscheid gaan maken in resolutie oid..

• Tokus

Tokus

www.metalfan.nl

maartend schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:48:
[...]

Omdat het EU is, dus zo geregeld dat hij geldig moet zijn. En ierland was gratis (net als Belgie) en hier kost het geld
ja, maar ik bedoel: waarom zou je dat certificaat nog bij de RDW moeten registeren? Zoals ik het op de site van de RDW lees, krijg je als je in Nederland dat examen goed aflegt, een linkje naar de RDW om daar je certificaat op te halen.
Maar als je dus in Ierland examen doet, krijg je dus van de Ierse equivalent van de RDW je certificaat, die ook door heel Europa geldig is.

en ja, je moet wel je exploitantnummer bij de RDW aanvragen, maar dat staat los van dat vliegcertificaat.

• maartend
Tokus schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:06:
[...]

ja, maar ik bedoel: waarom zou je dat certificaat nog bij de RDW moeten registeren? Zoals ik het op de site van de RDW lees, krijg je als je in Nederland dat examen goed aflegt, een linkje naar de RDW om daar je certificaat op te halen.
Maar als je dus in Ierland examen doet, krijg je dus van de Ierse equivalent van de RDW je certificaat, die ook door heel Europa geldig is.

en ja, je moet wel je exploitantnummer bij de RDW aanvragen, maar dat staat los van dat vliegcertificaat.
Mogelijk omdat ze het nummer van je vliegbrevet willen koppelen aan je exploitantennummer?

• Tokus

Tokus

www.metalfan.nl

maartend schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Mogelijk omdat ze het nummer van je vliegbrevet willen koppelen aan je exploitantennummer?
ik zie nergens terug dat dat moet (of dat dat ergens kan). Ik heb gisteren gewoon een exploitantennummer aangevraagd (en gekregen) zonder dat vliegbrevet.
En ik kan ook gewoon een vliegbrevet halen zonder een drone te bezitten. Lijkt me ook vrij logisch.

Net als met je rijbewijs, heb je geen auto nodig om een rijbewijs te mogen hebben (en vice versa). Wil je in een auto rijden op de openbare weg, dan heb je wel een rijbewijs nodig.

• XeriuM
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23-02 14:08

Vanochtend als exploitant geregistreerd. Zojuist maar even het examen voor A1-A3 gedaan via EuDroneBewijs.nl.

Ik heb mij meteen ingeschreven voor het A2 examen. Hopelijk heb ik die binnenkort ook in de pocket!

• TheRicolaa10
Ik heb zojuist ook het A1/A3 drone bewijs gehaald (93% goed) via DDA. Nu ik toch bezig ben, maar even door de theorie van A2 heen.

• Tjahneee
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 22:32
Zojuist mijn A1/A3 examen gehaald via Dutch Drone Academy met een 85% score. Hier heb ik toch maar voor gekozen, omdat via de Ierse manier na 4 keer opnieuw proberen het nog steeds niet gelukt is mij te verifiëren.

Ik vond het nogal tegenvallen. Ik heb snel door alle lesstof geklikt om te beginnen met de examen. Er stond niet heel veel informatie tussen wat echt vernieuwend voor mij was. Het is wel een handige overzicht voor iemand die wilt beginnen aan deze hobby.

In dit geval kosten het mij 40 euro maar ik zie ook andere aanbieders die er 100 euro voor vragen. Feitelijk is het een overzicht met informatie wat al vrij te vinden is op het internet. Dit gecombineerd met een examen wat in andere landen zo is gereguleerd dat het gratis is.

Nu nog uiterlijk 3 werkdagen wachten voordat ik mij kan aanmelden bij de RDW :+

• Worsteneter
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21-02 18:13
Ik zie op rdw staan dat een vliegbewijs 10 euro moet kosten. Ze verwijzen naar een lijst met vliegscholen bij de rijksoverheid. Die lijst kan ik dat nergens vinden. Ga je Googlen dan kom ik op pakketjes van 100 euro, incl een leeromgeving. De markt heeft er blijkbaar brood ingezien. Wat zijn de Ierse en Belgische manieren? Lijkt mij handig om het ergens gratis door te klikken, zo moeilijk kan het niet zijn..

• Tjahneee
Worsteneter schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:12:
Ik zie op rdw staan dat een vliegbewijs 10 euro moet kosten. Ze verwijzen naar een lijst met vliegscholen bij de rijksoverheid. Die lijst kan ik dat nergens vinden. Ga je Googlen dan kom ik op pakketjes van 100 euro, incl een leeromgeving. De markt heeft er blijkbaar brood ingezien. Wat zijn de Ierse en Belgische manieren? Lijkt mij handig om het ergens gratis door te klikken, zo moeilijk kan het niet zijn..
Ik vind het ook maar een beetje geldklopperij. deze bedragen kan je vragen aan een bedrijf die inkomsten genereert met het drone vliegen. Maar zeker niet aan een particulier die misschien een paar keer per jaar als hobby gaat vliegen.

Het is weer typisch Nederlands dat dit geprivatiseerd moet zijn. Ik geloof direct dat de kwaliteit bij deze opleidingen beter is dan bijvoorbeeld Ierland. Maar maak dan een onderscheid qua prijs tussen particulier en zakelijk. Als bedrijf heb je die 100 euro waarschijnlijk binnen een uur werken er al weer uit.

• TheRicolaa10
Worsteneter schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:12:
Zie hier:
https://www.dronewatch.nl...bewijs-met-lede-ogen-aan/

België kan alleen als je ook daadwerkelijk een Belgisch ID / paspoort hebt, dat lees ik hier.

Supertjeduc schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:18:
Ik vraag me af of er een boa of politie nu echt van de regels op de hoogte is / zal zijn
En hebben ze een weegschaal bij zich ?
Nee, in de meeste gevallen niet. En een weegschaal hebben ze al helemaal niet bij zich. Maar dat wil nog net zeggen dat je je niet aan de regels hoeft te houden. Al was het alleen al voor die keren dat het wel mis gaat en je een klapper maakt.

Sowieso zal de politie hier (regio Haaglanden) niet snel drone piloten controleren. Die hebben wel hier wel wat beters te doen. :9
Supertjeduc schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:18:

Kan me niet voorstellen dat het iemand interesseert als je met zo’n kleine drone aan het vliegen bent
Hangt vooral van je omgeving af.

Zo'n kleine drone kan heel veel herrie maken (meer dan de gemiddelde DJI) en dat is vaak datgene wat mensen irriteert. De grote van een drone, of dat nu een 3 inch of 5 inch is, maakt niet heel veel uit. Dat is niet het gene wat zorgt voor irritaties.
SANDER_DeEchte schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:52:
En de DJI FPV cam? Die gebruik je voor FPV maar doet gewoon full hd. 8)

[Voor 12% gewijzigd door ChojinZ op 02-01-2021 19:17]

• Haunting_Spirit
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18-02 13:54
Zojuist het examen voltooid van Dutch Drone Academy. Heb mij 15 december in Ierland geregistreerd maar nog steeds geen bevestiging ontvangen. Toen ik vorige week vroeg hoe lang dat ging duren kreeg ik te horen dat ze dicht zijn tot 4 januari. Daarom maar via DDA gedaan.
Geslaagd met 2 foutjes en gelijk geregistreerd bij het RDW (snelle afhandeling, ik had betaald en gelijk het nummer binnen).

Kan ik eindelijk legaal vliegen met mijn FPV bril (en waarnemer).

Hoe zit het met aanpassingen van drones? Ik heb meerdere zelfbouwdrones waar er op dit moment 1 vliegklaar is. De rest is in reparatie of nog in aanbouw.

Stel ik heb een Frankenstein drone die ik vliegend houd door onderdelen van mijn andere drones. Blijft dit onder dezelfde registratie geldig of moet ik die steeds opnieuw aanmelden?

• maartend
Haunting_Spirit schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:59:

Hoe zit het met aanpassingen van drones? Ik heb meerdere zelfbouwdrones waar er op dit moment 1 vliegklaar is. De rest is in reparatie of nog in aanbouw.

Stel ik heb een Frankenstein drone die ik vliegend houd door onderdelen van mijn andere drones. Blijft dit onder dezelfde registratie geldig of moet ik die steeds opnieuw aanmelden?
Je bent geregistreerd als vlieger. Is net als met je autorijbewijs, is ook voor elke auot geldig (binnen het zlefde bewijs)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 06:13
Is de Ierland-route te langzaam en vind je de commerciële keuze van Nederland ook vreemd?

Oostenrijk heeft het ook vanuit de overheid geregeld. Registreren binnen een minuut en binnen een half uurtje met logisch nadenken en steenkolen Duits ben je gecertificeerd.

https://www.dronespace.at/drohnenfuehrerschein

[Voor 8% gewijzigd door Ruud op 03-01-2021 08:21]

• Tokus

Tokus

www.metalfan.nl

Ruud schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:21:
Is de Ierland-route te langzaam en vind je de commerciële keuze van Nederland ook vreemd?

Oostenrijk heeft het ook vanuit de overheid geregeld. Registreren binnen een minuut en binnen een half uurtje met logisch nadenken en steenkolen Duits ben je gecertificeerd.

En daar heb je ook nog een vijftigtal proefvragen die je eerst kan doornemen.

Uiteindelijk heb je drie kwartier om je examen te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheRicolaa10
Zo.. A2 is ook binnen! Ik ben voorlopig weer klaar voor de komende 5 jaar :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:51

franssie

Save the albatross

Haunting_Spirit schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:59:
Zojuist het examen voltooid van Dutch Drone Academy. Heb mij 15 december in Ierland geregistreerd maar nog steeds geen bevestiging ontvangen. Toen ik vorige week vroeg hoe lang dat ging duren kreeg ik te horen dat ze dicht zijn tot 4 januari. Daarom maar via DDA gedaan.
Geslaagd met 2 foutjes en gelijk geregistreerd bij het RDW (snelle afhandeling, ik had betaald en gelijk het nummer binnen).

Kan ik eindelijk legaal vliegen met mijn FPV bril (en waarnemer).

Bij een vliegtuig of auto is het kenteken (de registratie van het voertuig) gekoppeld aan het chassis. Ik weet niet of je dat bij een drone ook kan/moet opgeven? Indien niet is het aanbrengen van de registratie op het chassis denk ik voldoende (ook al heb je er twee in de schuur liggen). Het primaire doel is aansprakelijkheid via de eigenaar te kunnen traceren dus ik verwacht geen problemen - tot je er twee bij je hebt met dezelfde registratie, dat valt wel op.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Makrolon
Hebben jullie een idee,

Ik heb een nieuwe drone gebouwd. Eerst zat hier een rushtank vtx op.

Nu heb ik al als ik een klein stukje weg vlieg zwarte balken door m'n scherm, 150m weg en ik zie niks meer..

Ik dacht dat t aan de rushtank lag, dus heb nu dezelfde vtx en antenne als op m'n andere drone, nog steeds het zelfde probleem.. het zit m ergens anders in dus.

Beide hebben nu dezelfde FC, vtx, camera en antenne.

Enige verschil zijn de esc motoren en frame.

Iemand enig idee waar ik t in moet zoeken?

• TheRicolaa10
TheRicolaa10 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:35:
Zo.. A2 is ook binnen! Ik ben voorlopig weer klaar voor de komende 5 jaar :)
Ik zie nu dat je ook een soort verklaring nodig hebt dat je genoeg praktijkervaring opgedaan hebt.. Die documenten lijken echter achter een paywall te staan bij DDA. Morgen maar eens informeren, anders weer 15 euro betalen :/

• ManiacsHouse
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 00:39

ManiacsHouse

Scheisse!

Tjahneee schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:27:
[...]

Ik vind het ook maar een beetje geldklopperij. deze bedragen kan je vragen aan een bedrijf die inkomsten genereert met het drone vliegen. Maar zeker niet aan een particulier die misschien een paar keer per jaar als hobby gaat vliegen.

Het is weer typisch Nederlands dat dit geprivatiseerd moet zijn. Ik geloof direct dat de kwaliteit bij deze opleidingen beter is dan bijvoorbeeld Ierland. Maar maak dan een onderscheid qua prijs tussen particulier en zakelijk. Als bedrijf heb je die 100 euro waarschijnlijk binnen een uur werken er al weer uit.
Ik vind het nogal meevallen vergeleken met de ROC-light welke je eerst moest hebben om er ook maar iets commercieels mee te kunnen. Bij DDA ingeschreven en daar regelen ze het snel. Als er iets onduidelijk is een mailtje en binnen dag reactie. En zo slecht is het niet om een cursus te doen en daarmee de cowboys er uit te filteren. Wel achterlijk dat registratie etc in België niks kost en in NL mag je weer dokken...

• SG
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 24-02 20:09

SG

SG surft naar info hardewaren

franssie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:45:
[...]

Bij een vliegtuig of auto is het kenteken (de registratie van het voertuig) gekoppeld aan het chassis. Ik weet niet of je dat bij een drone ook kan/moet opgeven? Indien niet is het aanbrengen van de registratie op het chassis denk ik voldoende (ook al heb je er twee in de schuur liggen). Het primaire doel is aansprakelijkheid via de eigenaar te kunnen traceren dus ik verwacht geen problemen - tot je er twee bij je hebt met dezelfde registratie, dat valt wel op.
De mini Drones hebben geen VIN en dus kan het niet gekoppeld worden aan drone. Mogelijk alleen de klasse die dicht bij bemande komt en door vliegtuig bouwer gemaakt worden voor personen transport mogelijk wel. De toekomst. En er is dus ook rekening gehouden met zelfbouw.
Je exploitatie nummer behoor je het gedeelte voor het streepje dus zonder de laatste 3 karakters op elke drone te plakken.
Wij vliegen dicht bij de grens met Duitsland dus denk dat wij voor paar brandplaatjes gaan.

Wat ook mogelijk is aangezien je als piloot maar 1 drone kan vliegen je expl.nr. overzetten naar de drone waar je op dat moment mee gaat vliegen.
Voor longrange vliegen met grotere kans op verlies misschien niet handig. Wij vliegen niet ver. En VLOS regels is longrange vluchten iets wat illegaal is tenzij je special klasse vliegt met vergunning voor BVLOS.

Wat ook fijn is met EU regels is dat 500gram +/- onder A1 vallen en later A3 met geen snelheid beperking.
Alleen is NL nachtvliegen niet toegestaan. En FPV met spotter is nu legaal.

Net mijn Expl.nr aangevraagd wat een gedoe met die DigiD.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

SG schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:45:
[...]

Net mijn Expl.nr aangevraagd wat een gedoe met die DigiD.
Ook net aangevraagd. Maar wat is er voor gedoe met DigiD? Kon met de DigiD-app zo er doorheen fietsen. Nog geen 2 minuten werk.

• unconnected
Tjahneee schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:27:
[...]

Ik ben het hier zeker mee eens. Helemaal als je ziet dat het in andere landen gewoon gratis kan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt helemaal voor het certificaat zelf! Ik denk dat er aardig wat mensen rondlopen met een drone die nog nooit van die regels hebben gehoord of zich er in hebben verdiept. Die verplicht je het op deze manier om het door te nemen. Maar dat dan bij ons het totaal plaatje voor een A1/A3 en A2 over de 200 euro is terwijl het in andere landen gratis kan, dat gaat er bij mij niet helemaal in.

We zijn zeker met te weinig om een petitie te starten? Of een brief naar de ombudsman :P (of ben ik nu een azijnz*ker :/)

• Tjahneee
unconnected schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:07:
[...]

Ik ben het hier zeker mee eens. Helemaal als je ziet dat het in andere landen gewoon gratis kan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt helemaal voor het certificaat zelf! Ik denk dat er aardig wat mensen rondlopen met een drone die nog nooit van die regels hebben gehoord of zich er in hebben verdiept. Die verplicht je het op deze manier om het door te nemen. Maar dat dan bij ons het totaal plaatje voor een A1/A3 en A2 over de 200 euro is terwijl het in andere landen gratis kan, dat gaat er bij mij niet helemaal in.

We zijn zeker met te weinig om een petitie te starten? Of een brief naar de ombudsman :P (of ben ik nu een azijnz*ker :/)
Ik geloof niet dat mensen die zich nooit hebben verdiept in de wetgeving en met kerst een drone hebben gekregen de moeite gaan doen om een certificering te halen. Pakkans is al nihil. Personen die juist wel compliant willen zijn mogen hun portemonnee trekken.

Misschien dat het mogelijk is op Europese niveau iets aan te kaarten. Met een Nederlandse identiteit moet je flink meer betalen dan met een andere Europese identiteit. Dit staat dus niet gelijk in de Europese interne markt. Maar daar zou dan iemand naar moeten kijken met de juiste kennis.
Makrolon schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:44:
Hebben jullie een idee,

Ik heb een nieuwe drone gebouwd. Eerst zat hier een rushtank vtx op.

Nu heb ik al als ik een klein stukje weg vlieg zwarte balken door m'n scherm, 150m weg en ik zie niks meer..

Ik dacht dat t aan de rushtank lag, dus heb nu dezelfde vtx en antenne als op m'n andere drone, nog steeds het zelfde probleem.. het zit m ergens anders in dus.

Beide hebben nu dezelfde FC, vtx, camera en antenne.

Enige verschil zijn de esc motoren en frame.

Iemand enig idee waar ik t in moet zoeken?
Wat mogelijke zaken die je zou kunnen controlleren:
  • RHCP vs LHCP?
  • Zendvermogen (pitmode niet aanstaan?)
  • Plaatsing antenne. Niet geblocked door je frame?
  • Contact met je frame? Door bv de VTX?
  • Geen koppelstukjes gebruikt (kan je signaal behoorlijk verkloten)
  • Soldeer punten nalopen. Controle op losse contacten. Desnoods de boel opnieuw solderen. (kabelbreukjes zijn altijd lastig te zien)
  • Checken of de VTX wel genoeg prik krijgt/ De FC/ESC genoeg prik geeft (testen met multimeter)
Maar als ik het goed begrijp heb je dus nog een drone die het wel goed doet. Het kan dus niet in de ontvanger van de bril zitten?
Maar dit soort problemen zijn altijd lastig en super irritant. Misschien dat je hier nog wat aan hebt:

“Black Lines” in Video?

“Black lines” are usually low power related, which are commonly caused by a power hungry VTX. Some VTX don’t do well with stepped-down voltage, and they might struggle to deliver the desired output power.

If you are getting black lines in the video feed, you might find the issue to be worse at a higher output power such as 800mW than a lower power such as 25mw. If that’s indeed the case then it’s definitely related to insufficient power or voltage to the VTX.

You can try powering your VTX directly from the battery. If this does not solve the issue, you may have a defective VTX or camera.
https://oscarliang.com/connect-vtx-fpv-camera/

• Worsteneter
Ruud schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:21:

Ik heb deze gedaan uiteindelijk. Ierland nog niets van gehoord en ik pas voor de Nederlandse toetsjes á 100 euro. Het is ook allemaal een beetje beholpen heb ik het gevoel, dat je dan alsnog via DigiD het wel weer bij het RDW moet aanvragen, daar alsnog een tientje moet betalen... heel dubbel cashen.

Op de Oostenrijkse pagina even door de stof pagina's geklikt. De toets zelf in Chrome 'vertalen naar Nederlands' in het Nederlands gemaakt. Het insturen van de toets pakt ie dan niet, maar als je dezelfde url even opent in een nieuw tabblad, krijg je het origineel in het Duits weer (blijft ingevuld) die je kan insturen. Het bewijs kun je vervolgens gelijk downloaden. Toppie! Kost niets en snel te maken en uit te voeren. _/-\o_

• Polyphemus
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 24-02 18:17
Worsteneter schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:06:
[...]

Ik heb deze gedaan uiteindelijk. Ierland nog niets van gehoord en ik pas voor de Nederlandse toetsjes á 100 euro. Het is ook allemaal een beetje beholpen heb ik het gevoel, dat je dan alsnog via DigiD het wel weer bij het RDW moet aanvragen, daar alsnog een tientje moet betalen... heel dubbel cashen.

Op de Oostenrijkse pagina even door de stof pagina's geklikt. De toets zelf in Chrome 'vertalen naar Nederlands' in het Nederlands gemaakt. Het insturen van de toets pakt ie dan niet, maar als je dezelfde url even opent in een nieuw tabblad, krijg je het origineel in het Duits weer (blijft ingevuld) die je kan insturen. Het bewijs kun je vervolgens gelijk downloaden. Toppie! Kost niets en snel te maken en uit te voeren. _/-\o_
Heb gister de NL A1/A3 gehaald en nu aan het wachten op een link voor de RDW. Uit verveling ook maar de Oostenrijkse route gedaan, die kende ik samen met de Ierse nog niet, toen ik de NL-cursus kocht ;)

Ben overigens wel benieuwd of A2 te halen is zonder uitgebreide cursus, en meer met technisch inzicht en gezond verstand. Ik vind minimaal 99 euro voor de A2 cursus wel een beetje veel van het goede. Ik ben best bereid te investeren, maar als er nu al zo'n onderscheid is tussen landen vraag ik me af of A2 ook niet via het buitenland kan...

[Voor 1% gewijzigd door Polyphemus op 04-01-2021 17:29. Reden: te snel gesubmit]

• Worsteneter
Polyphemus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:28:
[...]

Heb gister de NL A1/A3 gehaald en nu aan het wachten op een link voor de RDW. Uit verveling ook maar de Oostenrijkse route gedaan, die kende ik samen met de Ierse nog niet, toen ik de NL-cursus kocht ;)

Ben overigens wel benieuwd of A2 te halen is zonder uitgebreide cursus, en meer met technisch inzicht en gezond verstand. Ik vind minimaal 99 euro voor de A2 cursus wel een beetje veel van het goede. Ik ben best bereid te investeren, maar als er nu al zo'n onderscheid is tussen landen vraag ik me af of A2 ook niet via het buitenland kan...
Het RDW erkent de buitenlandse A1/A3 nog niet die je weer nodig hebt voor A2. Dus dan ben je voor nu nog op nl aangewezen. Die databases zijn nog niet gekoppeld. Zelfs met een halfjaar uitstel hebben ze dus niet alles voor elkaar.. De richtlijn is half 2019 gepubliceerd en ruim daarvoor al bekend. Achja, het zal wel :P

• Tomas_
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 07:42
Worsteneter schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:06:
[...]

ik heb hem ook gedaan, geen stof doorgenomen. Eerste keer 65%, tweede keer gehaald (beter lezen).
Nooit met een drone gevlogen of enige kennis van regels.

Wel een wassen neus, alhoewel ik wel iets meer weet nu.

[Voor 0% gewijzigd door Tomas_ op 05-01-2021 08:12. Reden: Typo]

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

• Gidio
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19-02 22:59
Tomas_ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:43:
[...]

ik heb hem ook gedaan, geen stof doorgenomen. Eerste keer 65%, tweede keer gehaald (beter lezen).
Nooit met een drone gevolgen of enige kennis van regels.

Waar kan je je score zien?
Ik heb hem gehaald maar ben benieuwd naar hoe juist het was :P

• Polyphemus
Gidio schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:59:
[...]

Waar kan je je score zien?
Ik heb hem gehaald maar ben benieuwd naar hoe juist het was :P
Op de Oostenrijkse site?
https://online-pruefung.dronespace.at/#/startpage

Daar staat bij mij de uitslag meteen onder 'Ergebnis' :)

• Gidio
Polyphemus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:04:
[...]

Op de Oostenrijkse site?
https://online-pruefung.dronespace.at/#/startpage

Daar staat bij mij de uitslag meteen onder 'Ergebnis' :)
100% 8)

Thanks!

• Tokus

Tokus

www.metalfan.nl

Tomas_ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:43:
[...]

Nooit met een drone gevolgen of enige kennis van regels.

heel veel komt gewoon neer op je gezond verstand gebruiken.

• Worsteneter
Oh had ik ook nog niet gezien! 82.5!

• ZtaaB
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 11:55
Heb m zelf vanmiddag gehaald, wist niet dat t ook gratis te fixen was. Anders had ik dat wel gedaan. Anyway ik heb nu dus dat mooie pdf-je van het rdw gedownload, maar geen QR code op m’n dronebewijs?

Kan dat kloppen?

Haal NOOIT een spookrijder in !

• Gidio
ZtaaB schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:18:
Heb m zelf vanmiddag gehaald, wist niet dat t ook gratis te fixen was. Anders had ik dat wel gedaan. Anyway ik heb nu dus dat mooie pdf-je van het rdw gedownload, maar geen QR code op m’n dronebewijs?

Kan dat kloppen?
Op de oostenrijkse staat een qr code, rechts vanonder.

Heb je mogelijk meerdere documenten?

• ZtaaB
Nope rechts onder in de hoek is leeg bij mij. Bel ze morgen wel even

• Worsteneter
ZtaaB schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:45:
Nope rechts onder in de hoek is leeg bij mij. Bel ze morgen wel even
Zou mij niet verbazen dat ze het gewoon weer niet goed geregeld hebben 😂

Het werd van de zomer ontzettend last minute uitgesteld en toen was het rdw nog niet eens in beeld.. En die zijn denk ik aardig gefocust op de hele rijbewijs problematiek.

• ZtaaB
Worsteneter schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Zou mij niet verbazen dat ze het gewoon weer niet goed geregeld hebben 😂

Het werd van de zomer ontzettend last minute uitgesteld en toen was het rdw nog niet eens in beeld.. En die zijn denk ik aardig gefocust op de hele rijbewijs problematiek.
Haha, nou je zat er niet ver van af...

Denk dat ze t zelf ook niet weten want volgens het RDW komt de QR code van de vliegschool.
Hoe deze dan op het vliegbewijs komt hebben ze zelf ook geen idee van, maar mijn vliegbewijs was gewoon geldig zei de mevrouw van t RDW.

Nouja, 't zal wel dan, wel of geen QR code maakt mij dan ook niet zoveel uit :+

Edit:

Zat mij net te bedenken dat ik bij de aanvraag vliegbewijs het exploitatievergunningnummer niet heb toegevoegd. Zou dit het kunnen zijn?
En zo ja, wat is het? :?

[Voor 10% gewijzigd door ZtaaB op 05-01-2021 11:56]

• Polyphemus
ZtaaB schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Haha, nou je zat er niet ver van af...

Denk dat ze t zelf ook niet weten want volgens het RDW komt de QR code van de vliegschool.
Hoe deze dan op het vliegbewijs komt hebben ze zelf ook geen idee van, maar mijn vliegbewijs was gewoon geldig zei de mevrouw van t RDW.

Nouja, 't zal wel dan, wel of geen QR code maakt mij dan ook niet zoveel uit :+

Edit:

Zat mij net te bedenken dat ik bij de aanvraag vliegbewijs het exploitatievergunningnummer niet heb toegevoegd. Zou dit het kunnen zijn?
In mijn Oostenrijkse QR zit een link die naar de website van de uitgevende/officiële instantie gaat, waarin je vermelde gegevens van je bewijs worden bevestigd. Dat is denk ik te ingewikkeld voor het RDW :P

• Tomas_
Ik vind de Oostenrijkse variant wel tricky.

Zo zou ik dus voor iedereen een Certificaat kunnen halen. Ik heb een catch all mailbox dus ik kan voor iedereen een eigen mailadres aanmaken en dan op naam een certificaat halen.

Mooi marktplaats handetje ;-) Ik zat nog te denken om er een op naam van Mark Rutte te behalen en dan aan de media te verspreiden, maar toch maar niet gedaan ;-)

X-T20, XF16mm 1.4, XF35mm 1.4, XC 50-230, Samyang 12mm F2 NCS, Tesla M3 LR AWD TH

• Worsteneter
Polyphemus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:58:
[...]

In mijn Oostenrijkse QR zit een link die naar de website van de uitgevende/officiële instantie gaat, waarin je vermelde gegevens van je bewijs worden bevestigd. Dat is denk ik te ingewikkeld voor het RDW :P
"database is nog niet gekoppeld" 8)7

Nouja, eerlijk is eerlijk. Het feit dat de toets bij een vliegschool plaatsvindt en het uitgeven van de bewijzen bij de RDW, maakt wel dat je met 2 instanties te maken hebt. Dat maakt het wel complexer natuurlijk. Zeker voor een overheidsdienst :P

Ze grepen corona wel mooi aan om het een halfjaar uit te stellen, maar met die tijd hebben ze echt geen reet gedaan :F

• Polyphemus
Tomas_ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:03:

Zo zou ik dus voor iedereen een Certificaat kunnen halen. Ik heb een catch all mailbox dus ik kan voor iedereen een eigen mailadres aanmaken en dan op naam een certificaat halen.

Mooi marktplaats handetje ;-) Ik zat nog te denken om er een op naam van Mark Rutte te behalen en dan aan de media te verspreiden, maar toch maar niet gedaan ;-)
Ik vind één (of eigenlijk twee keer in mijn geval (A en NL)) examen doen wel genoeg :P

• Worsteneter
Tomas_ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:03:

Ja dat is inderdaad waar. In zoverre heeft Ierland het beter voor elkaar door ID te verifiëren.

Anderzijds, hoe laag is de drempel om het zelf te doen als het gratis is en de vragen niet moeilijk? Je moet natuurlijk wel in acht nemen dat het bedoeld is voor Oostenrijk - dat het voor ons een gratis alternatief voor een betaalde dienst met de potentie om er een handel van te maken, dat is voor Oostenrijk geen overweging ?

• TheRicolaa10
ZtaaB schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Waarom zou je dat toe moeten voegen? Dat staat compleet los van elkaar volgens mij.

• thunder8

thunder8

TheRicolaa10 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:06:
[...]

Waarom zou je dat toe moeten voegen? Dat staat compleet los van elkaar volgens mij.
Naja, je kan een exploitantnummer aanvragen, zonder een vliegbewijs te hebben, voor bijvoorbeeld de DJI Mini 2. Echter een vliegbewijs zonder exploitantnummer is vreemd, want dan mag je alsnog niet vliegen. Dus dat het gekoppeld zou moeten worden is an sich niet zo heel raar.

• Tomas_
Worsteneter schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:05:
[...]

Ja dat is inderdaad waar. In zoverre heeft Ierland het beter voor elkaar door ID te verifiëren.

Anderzijds, hoe laag is de drempel om het zelf te doen als het gratis is en de vragen niet moeilijk? Je moet natuurlijk wel in acht nemen dat het bedoeld is voor Oostenrijk - dat het voor ons een gratis alternatief voor een betaalde dienst met de potentie om er een handel van te maken, dat is voor Oostenrijk geen overweging ?
Het was denk ik goed geweest als er een ID eis aan vastgezeten had overal.

• ZtaaB
exploitatievergunningnummer is volgens mij weer iets anders als een exploitantnummer.

het exploitatievergunningnummer komt van het ILT ofzo. Geen idee wat je ermee moet, heb ik dus ook niet denk ik.

Exploitatienummer wel, maar die staat niet op mijn vliegbewijs

• Worsteneter
thunder8 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:13:
[...]

Naja, je kan een exploitantnummer aanvragen, zonder een vliegbewijs te hebben, voor bijvoorbeeld de DJI Mini 2. Echter een vliegbewijs zonder exploitantnummer is vreemd, want dan mag je alsnog niet vliegen. Dus dat het gekoppeld zou moeten worden is an sich niet zo heel raar.
ExploitantVERGUNNINGnummer is volgens mij wat anders? Het klopt inderdaad dat je beiden moet hebben, maar het zijn volgens mij twee losse dingen. De exploitant heeft een nummer en de piloot heeft een bewijs. Beiden kunnen ook een ander zijn en meerdere piloten kunnen vliegen met één exploiteerde drone. Daarom staan die nummers niet op de betreffende documenten.

• ZtaaB
Worsteneter schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:18:
[...]

ExploitantVERGUNNINGnummer is volgens mij wat anders? Het klopt inderdaad dat je beiden moet hebben, maar het zijn volgens mij twee losse dingen. De exploitant heeft een nummer en de piloot heeft een bewijs. Beiden kunnen ook een ander zijn en meerdere piloten kunnen vliegen met één exploiteerde drone. Daarom staan die nummers niet op de betreffende documenten.
ah da's idd wat ik bedoelde. Wat het vergunningsnr is wat je ook kan toevoegen? Joost mag t weten, zolang ie maar niet bij t RDW werkt...

• Worsteneter
Tomas_ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:17:
[...]

Tja dat hadden ze dan Europees moeten afstemmen. De richtlijn laat alles over aan omzetting door de lidstaten want 'ojee als de EU zegt wat je moet doen'. Vervolgens gaan alle lidstaten het op een andere manier uitwerken en is het weer spannend of ze de - al jaren vaststaande - deadline gaan halen. Geen tijd om af te stemmen.

Wat mij betreft had zoiets gewoon door de EU/EASA opgelegd moeten worden. Maar door de lidstaat-benadering denkt niemand daar aan. Het is voor een lidstaat als Oostenrijk ook geen risico: de toets is gratis, dus een handel zal nooit echt booming business zijn. Maar als elke lidstaat verder keek dan z'n eigen landje, had je gezien dat het voor NL dus een goed alternatief is en potentieel fraudegevoelig. Ierland heeft dat dus wat beter aangepakt, net als België.

• thunder8

thunder8

Tomas_ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:17:
[...]

De ID eis is er in NL, want zonder DigiD, kan je niet aanvragen. Daar zit je ID al in verwerkt. Tenzij je graag een vreemde op jouw DigiD wil laten inloggen. Lijkt me niet verstandig. Wat dat aangaat, is het systeem in NL veel strenger, want als buitenlander zonder vaste woon-/verblijfplaats in NL kan je geen DigiD aanvragen, terwijl ik wel door de ID-check in Ierland kwam.
Worsteneter schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Ik had het niet over een ITL vergunning. Ik had het gewoon over het RDW exploitantnummer dat je als dronevlieger nodig hebt, tenzij je drone onder de 250gram zit EN geen camera heeft. Daarboven moet je geregistreerd zijn. Als je in NL je A1/A3 vliegbewijs haalt, dan heb je dus ook een exploitantnummer nodig, ongeacht of de drone voorzien is van een exploitantnummer van een ander. Anders mag je in mijn ogen alsnog niet vliegen. Maar laten we eerlijk zijn, denk dat er nagenoeg geen dronepiloten zijn, die een A1/A3 vliegbewijs halen en geen eigen drone hebben. Vandaar dat het koppelen op de RDW site van het exploitantnummer en je dronebewijs best wel logisch is.

Ik kan ze niet koppelen, omdat ik mijn A1/A3 in Ierland heb gehaald. Nu maakt het uiteindelijk niet uit. Ten eerste heb ik beide en dat voldoet, ten tweede heb ik voor mijn drone, DJI Mini 2, het Ierse dronebewijs niet eens nodig.

• TheRicolaa10
ZtaaB schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:18:

Kan dat kloppen?
Reactie van Wiebe de Jager (auteur Dronewatch) op dronepilots.nl:
Inderdaad moet er (volgens de EASA richtlijnen) een QR code op ieder EU dronebewijs staan, welke doorverwijst naar een database waar een handhaver kan checken wat de status is van het bewijs, en of de tenaamstelling klopt. De RDW zal dit snel moeten oplossen en ik vermoed dat reeds afgegeven bewijzen vernieuwd moeten worden.
De RDW heeft hun zaakjes dus nog niet op orde.

• ZtaaB
Had er nog even een mailtje aan gewaagd naar de site waar ik bewijs had gehaald:

Beste ZtaaB,

Vervelend om te horen dat er een QR code ontbreekt op het certificaat van de RDW.

Deze QR code is bedoeld voor internationale handhaving. Wij leveren hiervoor geen gegevens aan.
De RDW heeft er zelf voor gekozen om de QR code niet toe te voegen aan het certificaat.

Het is bijzonder dat zij voor het ontbreken van deze QR code u doorverwijzen naar een drone opleider.
Helaas kunnen wij u met uw vraag niet verder helpen.

p.s.
Ter geruststelling. Linksonder op uw certificaat ziet u een nummer staan.
Hiermee bent u in het buitenland controleerbaar door handhavers.

Met vriendelijke groet,

De RDW voegt dus geen QR code toe, case closed :+

• Robert89
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 17-02 08:57
Ik heb zojuist mijn A1/A3 certificaat gehaald via de DAC (Directorate of Civil Aviation) van Luxemburg/Eurocontrol (Engels). Onlangs pas mijn eerste drone gekocht en ondanks dat veel al bekend was toch wel nuttig om het programma door te lopen. In ieder geval niet zo eenvoudig als die van Ierland schijnt te zijn. Ook geen verification van een ID nodig (voor wie daar ook al lang op wacht bij de IAA).

Link

Edit// Link toegevoegd

[Voor 22% gewijzigd door Robert89 op 05-01-2021 16:12]

• Polyphemus
Robert89 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:57:
Ik heb zojuist mijn A1/A3 certificaat gehaald via de DAC (Directorate of Civil Aviation) van Luxemburg/Eurocontrol (Engels). Onlangs pas mijn eerste drone gekocht en ondanks dat veel al bekend was toch wel nuttig om het programma door te lopen. In ieder geval niet zo eenvoudig als die van Ierland schijnt te zijn. Ook geen verification van een ID nodig (voor wie daar ook al lang op wacht bij de IAA).

Link

Edit// Link toegevoegd
Ik zit ook voor de leuk de Luxemburgse training te bekijken, maar hier staat:
YOU CAN ONLY REGISTER IN ONE COUNTRY! Once you have registered you will receive an operator attestation.
En die 'attestation' is je dronebewijs. Ik vraag me af hoe ze dat dan bijhouden, dat je al in een ander land er ook eentje gehaald hebt :*)

• Worsteneter
Polyphemus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:20:
[...]

[...]

En die 'attestation' is je dronebewijs. Ik vraag me af hoe ze dat dan bijhouden, dat je al in een ander land er ook eentje gehaald hebt :*)
Zeker nu rdw aangeeft dat databases niet gekoppeld zijn 😂

• DutchWalnut
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21:55

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

Polyphemus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:20:
[...]

[...]

Dit geld dus niet voor Engeland, die is net Brexit. Dus mochten we uit de lockdown komen en je wilt daar vliegen dan heb je dus een Engels vliegbewijs nodig.

Oh en de cursus is ook gratis :9
Oh en de vliegbewijs is tevens je ID op de drone zelf :)

https://register-drones.c...ster-and-take-test-to-fly

[Voor 10% gewijzigd door DutchWalnut op 06-01-2021 09:25]

Instagram: DutchWalnut_FPV YouTube: DutchWalnut_FPV

• Polyphemus
DutchWalnut schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:33:
[...]

Dit geld dus niet voor Engeland, die is net Brexit. Dus mochten we uit de lockdown komen en je wilt daar vliegen dan heb je dus een Engels vliegbewijs nodig.

Oh en de cursus is ook gratis :9
Verzamel ze allemaal! :D Alhoewel, mijn Grieks is niet meer wat het geweest is :P

• Tokus

Tokus

www.metalfan.nl

thunder8 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:33:
[...]

Als je in NL je A1/A3 vliegbewijs haalt, dan heb je dus ook een exploitantnummer nodig, ongeacht of de drone voorzien is van een exploitantnummer van een ander. Anders mag je in mijn ogen alsnog niet vliegen.
maar het doet er totaal niet toe wat er in jouw ogen nodig is, het gaat er om wat de RDW (of eigenlijk de EU) zegt:
1. drone moet voorzien zijn van een exploitantnummer
2. piloot moet een Europees certificaat hebben.

1 en 2 staan compleet los van elkaar, maar op het moment dat een piloot met een drone vliegt, moet wel aan beide voldaan worden.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

TheRicolaa10 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:41:
[...]

Ik zie nu dat je ook een soort verklaring nodig hebt dat je genoeg praktijkervaring opgedaan hebt.. Die documenten lijken echter achter een paywall te staan bij DDA. Morgen maar eens informeren, anders weer 15 euro betalen :/
Heb je hier al meer info over gekregen? Vind het zelf beetje tegenvallen dat je hier ook weer voor mag dokken... Nadat je ze al betaald hebt voor een wel erg snelle cursus.
De verklaring dacht ik dat je die min of meer zelf kon maken. Maar hoe en wat daar dan weer in moet staan kan ik zo nergens vinden.

• TheRicolaa10
ManiacsHouse schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:12:
[...]

Heb je hier al meer info over gekregen? Vind het zelf beetje tegenvallen dat je hier ook weer voor mag dokken... Nadat je ze al betaald hebt voor een wel erg snelle cursus.
De verklaring dacht ik dat je die min of meer zelf kon maken. Maar hoe en wat daar dan weer in moet staan kan ik zo nergens vinden.
Dit is de reactie van DDA:
Een verklaring is niet nodig voor de aanvraag van het Vliegbewijs zelf. Je hebt het wel nodig als je gaat vliegen voor het geval men hierom vraagt. Je kunt inderdaad een standaard verklaring kopen + met heel veel andere extra documenten. Je mag eventueel ook zelf een verklaring maken. Dit hoeft niet van een erkende droneschool te zijn.

• SG

SG

Wat mij opvalt is dat
Open categorie tabellen van
Dronewijzer en kopie van tweaker artikel van dronewatch
Een conflict gevonden.
Waar past Xclass Racer.
Volgens drone wijzer kan je in A3 zelfbouw Xclass racen tot 25kg
In tweaker /dronewatch 2 tot 4kg met 68km/h limiet maar lichter geen limit neem aan lichter dan 2Kg.
Die 2kg is te laag voor Xclass 800 a 1000 frames. Zijn rond de 4kg
Daarnaast sub 250gr racer valt niet in A1 omdat die harder gaat dan 68km/u

Daarnaast mist dronewijzer de overgang klasses

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Polyphemus
Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat je een link voor het RDW krijgt als je geslaagd bent via DDA?

• Danielson
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 06:34
Robert89 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:57:

Link

Edit// Link toegevoegd
Als ik het goed begrijp kan ik dus via Luxemburg gratis mijn A1/A3 "Dronebewijs" halen?

• TheRicolaa10
Polyphemus schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:04:
Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat je een link voor het RDW krijgt als je geslaagd bent via DDA?
Ik had zaterdag mijn A1/A3 bewijs gehaald en zondag mijn A2 en kreeg dinsdag voor beide een mail met een link naar de RDW. Deze stap is handmatig, dus is moeilijk om er iets over te zeggen.

• Worsteneter
Danielson schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:24:
[...]

Als ik het goed begrijp kan ik dus via Luxemburg gratis mijn A1/A3 "Dronebewijs" halen?
Via Luxemburg, Oostenrijk en Ierland voor zover ik nu weet.
Oostenrijk heb ik gedaan en ging lekker snel. Ierland moet wat makkelijker zijn omdat je vragen gewoon kan blijven verbeteren. Maar geen enkele toets is lastig in principe :+

• Robert89
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 17-02 08:57
Danielson schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:24:
[...]

Klopt. Ik kreeg van de Ierse IAA overigens vandaag bericht dat ze verwachten pas 16-01 de verificatie van ID's te kunnen uitgeven.

• Danielson
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 06:34
Robert89 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:43:
[...]

Klopt. Ik kreeg van de Ierse IAA overigens vandaag bericht dat ze verwachten pas 16-01 de verificatie van ID's te kunnen uitgeven.
Tijdens het registeren wordt ik ook om een company gevraagd, hoe hebben jullie dit gedaan?

• Polyphemus
Worsteneter schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:33:
[...]

Via Luxemburg, Oostenrijk en Ierland voor zover ik nu weet.
Oostenrijk heb ik gedaan en ging lekker snel. Ierland moet wat makkelijker zijn omdat je vragen gewoon kan blijven verbeteren. Maar geen enkele toets is lastig in principe :+
Ik heb de Engelse ook gehaald :P

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 24-02 18:27
SG schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:31:
Wat mij opvalt is dat
Open categorie tabellen van
Dronewijzer en kopie van tweaker artikel van dronewatch
Een conflict gevonden.
Waar past Xclass Racer.
Volgens drone wijzer kan je in A3 zelfbouw Xclass racen tot 25kg
In tweaker /dronewatch 2 tot 4kg met 68km/h limiet maar lichter geen limit neem aan lichter dan 2Kg.
Die 2kg is te laag voor Xclass 800 a 1000 frames. Zijn rond de 4kg
Daarnaast sub 250gr racer valt niet in A1 omdat die harder gaat dan 68km/u

Daarnaast mist dronewijzer de overgang klasses
Maar voor A1, is dat niet harder mogen of harder kunnen? Lijkt me dat het geen probleem is als je zachter vliegt ook al kun je 100+ kmh.

• SG

SG

sweebee schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Maar voor A1, is dat niet harder mogen of harder kunnen? Lijkt me dat het geen probleem is als je zachter vliegt ook al kun je 100+ kmh.
Nou ik zie probleempje. Je denkt zoals motor fiets auto. Maar er is ook zo iets als brommer invalide auto en snor fiets. Die zijn wel degelijk begrenst. Daarbij in geval van kan harder moet je een snelheids meter direct kunnen zien. En bij zelf bouw is dat ook niet garanderen. Je moet GPS met snelheids aanduiding in OSD of in VLOS FPV loos moet je ook direct en makkelijk je snelheid ergens kunnen zien?!
Verwacht ik begrenst tot 68 km/u of 19m/s.
Het voordeel van begrenst is. En er is geen andere aan situatie snelheid limiet, dan is snelheid meter aanduiding niet nodig. Bij CE drone met IDremote is GPS al vereiste ook voor die slow mode.
Voor zelfbouw In stabilized 45 graden max mode is die snelheid gemakkelijk te handhaven maar in rate mode kan je al gauw stuk sneller met beetje race drone.

Mocht dat toch niet zo zijn dan moet je dus rekening houden met je sub 250gr dat er nog GPS module bij die AUW er bij komt.

Mijn ZMR250 Furious320 met GPS gaan net iets daar over. Maar wat rond tuffen met top van +/- 70 km/u tot 75km/u werd al snel saai. Denk dat ik mij meer focus op de A3 klasse. De rest van floot is vooral meer in de 500gr, meer er overheen en gaan heel stuk sneller. Al moet ik dat nog bevestigen met een GPS.

Sub 250 racen zit er niet in onder A1 , A3 kan altijd nog geen speed limiet . Maar dan is die 250gr ook niet meer zo relevant. tot 900gr of 2Kg
A1 is misschien wel iets voor Cinewhoop.

Pagina: 1 ... 86 87 88 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True