Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotLikeTheOther
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-08 22:24

NotLikeTheOther

Probeer het en je weet het...

franssie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:52:
[...]

Aangezien je de SD kaarten redelijk uitgesloten lijkt te hebben, contact opnemen met de verkoper. Zal ergens een contactje loszitten oid, niet iets dat je zelf makkelijk kan opsporen en repareren.
Yes, ik hoop dat DJI in de tussentijd nog een firmware update uitbrengt maar ik twijfel... Mogelijk kan ik het zelf, maar het kost een hoop tijd en het is een risico. Heb in ieder geval de spullen en skills om SMD te solderen onder een microscoop. Nu de ballen nog voor dit klusje :P
gekko90 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

En als je het kaartje weer in de Mini 3 probeerd (indien nog niet verkocht)
verder heb k wel vaker gezien dat na een format sommige kaartjes meldingen gegeven over lage prestaties, maar volledig niet meer zichtbaar dat eigenlijk niet
Helaas, dat is al gedaan. Gelukkig is het aan een collega geweest, dan moet ik die even lief aankijken. En wat je zegt. Nu weet ik dat SD e.d. absoluut niet betrouwbaar zijn, maar niet zoals dit. Het feit dat hij het ook sporadisch wel doet, geeft mij firmware vibes. Ik kan er eentje van hun recommended lijst aanschaffen, misschien dat ik dat nog probeer.

In ieder geval beide bedankt voor de input tot zover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:59

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

@NotLikeTheOther Ik neem aan dat je het kaartje in de drone/controller hebt geformatteerd? Anders kun je dat nog even proberen om de SD kaartjes 100% uit te sluiten. (al ben ik er vrij zeker van dat het een firmware issue is). Ik heb wel vaker problemen gehad met een in windows geformatteerd SD kaartje. (en dan gewoon met standaard instellingen)

Maar goed, ik hou er van om voordat ik contact opneem met een helpdesk al hun hele uitvraagscript te doorlopen.

[ Voor 20% gewijzigd door _Eend_ op 07-10-2023 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:53
NotLikeTheOther schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:38:
Lieve Tweakers,

Sinds de aanschaf van de Mini 4 Pro loop ik tegen een ontzettend stom probleem aan. De drone heeft de eerste vlucht goed gewerkt, met een kleine hiccup. Tijdens vliegen verdween mijn SDXC kaartje ineens en ging het scherm op grijs. Veilig geland en wel, werd het SDXC absoluut niet meer gezien, tot een later moment hij wel weer werkte. Paar dagen later was het ineens weer hetzelfde maar toen gelukkig op de grond. Hij werkt sporadisch.

Dit kaartje lijkt naar mijn idee niks mis mee, heeft altijd gewerkt in mijn Mini 3. Geformateerd, getest met meerdere soorten transfers e.d. maar blijft werken. Ik krijg hem gewoon niet werkend in de drone zelf, net zoals een ander kaartje. Wat zie ik over het hoofd?!

Kaartjes in kwestie zijn degelijke, originele Samsung en SanDisk kaarten. Komt de SanDisk, mond vol: SanDisk MicroSDXC Extreme Pro 64GB (controller), en de drone een Samsung PRO Plus 256GB.
Is bijna zeker een firmware probleem, en wel hierom:

Mijn probleem is niet helemaal hetzelfde als jouw probleem, maar misschien wel gerelateerd.

Ik heb de Mini 4 Pro drone ook (zie ook mijn review https://tweakers.net/prod...combo-rc-2-wit-zwart.html). Geweldige drone, maar ik loop tegen het volgende probleem aan:

Als je de sd kaart in de drone formatteert (wat normaal de beste optie is), en vervolgens de drone via een usb-kabel aan een PC hangt of het kaartje via een cardreader aan de pc hangt, dan gaat dit maar 1x goed. Bij alle volgende keren krijg je de melding dat de kaart geformatteerd moet worden en dan is je geschoten materiaal dus niet benaderbaar! Op je controller via de Fly app is het geschoten materiaal wel benaderbaar. Workaround om je materiaal nog 'te redden' is om via Quicksync optie je materiaal via de fly app op je telefoon te downloaden en dan het materiaal via je telefoon op de computer te downloaden. Nadeel is dat dit alleen werkt voor jpg en filmmateriaal. Ook je DJI filesnamen ben je kwijt (via iPhone iig). Ook RAW files ben je kwijt! :(

Ik heb getest met verschillende sd kaartjes (o.a. ook een kaartje wat in mijn Mini 3 Pro wel goed werkt) en ik heb ook verschillende computers geprobeerd. Ik sluit dus het sd-kaartje en (Windows) PC's uit! Verder heeft een vriend van mij ook de Mini 4 pro en hij heeft hetzelfde probleem. Overigens treedt dit probleem ook op met het 2GB interne opslaggeheugen van de drone. Is dus een firmwareprobleem (hoop ik). Ik heb dit na uitgebreid testen gisteren ontdekt. DJI ga ik maandag benaderen.

Ik heb gelukkig een workaround gevonden zodat het probleem minder ernstig is en je de files kunt blijven benaderen via een PC:
De oplossing is dat je de sd kaart (en 2GB intern geheugen) NIET MEER in de drone moet formateren! Formateer zowel de sd kaart als de 2GB intern geheugen op een (Windows) PC als ExFat met clustergrootte 128kB (gebruik niet automatische instelling, dat werkt niet!). Als je eenmalig de opslag via een Windows PC formatteert, blijft het sd-kaartje en de 2GB intern geheugen uitleesbaar via een (Windows) PC.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
_Eend_ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:28:
@NotLikeTheOther Ik neem aan dat je het kaartje in de drone/controller hebt geformatteerd? Anders kun je dat nog even proberen om de SD kaartjes 100% uit te sluiten. (al ben ik er vrij zeker van dat het een firmware issue is). Ik heb wel vaker problemen gehad met een in windows geformatteerd SD kaartje. (en dan gewoon met standaard instellingen)

Maar goed, ik hou er van om voordat ik contact opneem met een helpdesk al hun hele uitvraagscript te doorlopen.
Standaard instellingen werkt idd niet. Als je de clustergrootte op 128kB zet werkt het (bij mij) wel, zie mijn verhaal hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotLikeTheOther

NotLikeTheOther

SpeedingWilly schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:40:
[...]

Is bijna zeker een firmware probleem, en wel hierom:

Mijn probleem is niet helemaal hetzelfde als jouw probleem, maar misschien wel gerelateerd.

Ik heb de Mini 4 Pro drone ook (zie ook mijn review https://tweakers.net/prod...combo-rc-2-wit-zwart.html). Geweldige drone, maar ik loop tegen het volgende probleem aan:

Als je de sd kaart in de drone formatteert (wat normaal de beste optie is), en vervolgens de drone via een usb-kabel aan een PC hangt of het kaartje via een cardreader aan de pc hangt, dan gaat dit maar 1x goed. Bij alle volgende keren krijg je de melding dat de kaart geformatteerd moet worden en dan is je geschoten materiaal dus niet benaderbaar! Op je controller via de Fly app is het geschoten materiaal wel benaderbaar. Workaround om je materiaal nog 'te redden' is om via Quicksync optie je materiaal via de fly app op je telefoon te downloaden en dan het materiaal via je telefoon op de computer te downloaden. Nadeel is dat dit alleen werkt voor jpg en filmmateriaal. Ook je DJI filesnamen ben je kwijt (via iPhone iig). Ook RAW files ben je kwijt! :(

Ik heb getest met verschillende sd kaartjes (o.a. ook een kaartje wat in mijn Mini 3 Pro wel goed werkt) en ik heb ook verschillende computers geprobeerd. Ik sluit dus het sd-kaartje en (Windows) PC's uit! Verder heeft een vriend van mij ook de Mini 4 pro en hij heeft hetzelfde probleem. Overigens treedt dit probleem ook op met het 2GB interne opslaggeheugen van de drone. Is dus een firmwareprobleem (hoop ik). Ik heb dit na uitgebreid testen gisteren ontdekt. DJI ga ik maandag benaderen.

Ik heb gelukkig een workaround gevonden zodat het probleem minder ernstig is en je de files kunt blijven benaderen via een PC:
De oplossing is dat je de sd kaart (en 2GB intern geheugen) NIET MEER in de drone moet formateren! Formateer zowel de sd kaart als de 2GB intern geheugen op een (Windows) PC als ExFat met clustergrootte 128kB (gebruik niet automatische instelling, dat werkt niet!). Als je eenmalig de opslag via een Windows PC formatteert, blijft het sd-kaartje en de 2GB intern geheugen uitleesbaar via een (Windows) PC.
Soortgelijk probleem inderdaad, maar net iets anders.

Bedankt voor het delen, ik ben zojuist aan de slag gegaan. Het gekke is dat dit dus bij mij niet werkt. Wat ik op een gegeven moment wel tegenkwam was dat hij hem zag. De drone gaf echter wel aan dat er niks was. Ik kon dus het kaartje selecteren, ook in het menu voor formateren (via de drone). Dat dus geprobeerd maar toen was ik weer terug bij het begin.

Formateren naar exfat met clustersize van 128kB werkt voor mij niet (Ehm, default formateren naar exfat is bij mij 128kB ;))

Volgende stap is om eens te gaan testen met andere software, uiteraard werk ik de post later even bij.

UPDATE: Krijg nou de hik, zit ik hier met m'n ThinkPad aan de keukentafel te testen, krijg ik ineens een update notification! Nou, uiteraard gelijk op updaten geklikt. Gek genoeg geen enkel beetje info over de update. Geen changelog, niks nada noppes. Kaartje werkt wel weer O+

[ Voor 4% gewijzigd door NotLikeTheOther op 08-10-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Dat is lekker snel! Ga ik morgen gelijk testen. Was wel de verwachting, want is natuurlijk een serieus probleem. Er hebben blijkbaar een aantal DJI techneuten een kort weekend gehad…. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotLikeTheOther

NotLikeTheOther

Snel genoeg in ieder geval, dit is/was een serieus probleem. Als het weer het toestaat ben ik morgen nog even vliegen boven een oude stad. Dan ben ik ook benieuwd of de foto's wat beter zijn geworden. Voor mijn gevoel, en dat is gevoel, presteert de camera nog niet helemaal zoals de Mini 3. Ook dit kan wederom prima te verklaren zijn door firmware die nog doorontwikkeld moet worden. Eens kijken of ik daar een testje voor kan maken.

Al met al hebben die engineers een biertje tegoed van mij. Ik vond het al zo raar dat deze populaire kaartjes of kapot waren, of niet ondersteund zouden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedingWilly
NotLikeTheOther schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:37:
[...]
UPDATE: Krijg nou de hik, zit ik hier met m'n ThinkPad aan de keukentafel te testen, krijg ik ineens een update notification! Nou, uiteraard gelijk op updaten geklikt. Gek genoeg geen enkel beetje info over de update. Geen changelog, niks nada noppes. Kaartje werkt wel weer O+
Hier geen update hoor! Dus probleem is NIET opgelost.

Update:
Contact gehad met DJI support. Moest eerst via Assistant 2 de firmware refreshen. Dat hielp niet. Toen moest ik een filmpje maken en logs uploaden. Dat heb ik gedaan. De DJI techneuten kunnen an de slag...

[ Voor 19% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-10-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik zit me net even in te lezen in de nieuwe Drone Regels vanaf 2024 en dan met name het stukje Remote ID.
https://www.rijksoverheid...atie-op-afstand-remote-id

Remote ID is te vergelijken met een digitaal kenteken en is bedoeld om de veiligheid te vergroten. Iedereen met een ontvanger kan via Remote ID een drone opsporen. Denk aan handhavers die drones willen checken die vliegen op plekken waar dat niet mag of het grote publiek.

Continu signaal via wifi of bluetooth
Een drone met Remote ID zendt continu een signaal naar de omgeving. Dit signaal bevat informatie waarmee de drone is te herkennen. Het maakt gebruik van wifi of bluetooth om een signaal te versturen. Remote ID werkt snel, maar heeft een beperkt bereik. U kunt de drone alleen β€˜zienβ€˜ als u binnen het bereik van het signaal bent.

Er wordt blijkbaar behoorlijk wat informatie verstuurd:
  • exploitantnummer van de dronepiloot;
  • serienummer van de drone. Of (als het een zelfgebouwde drone is) het serienummer van de add-on;
  • locatie en hoogte van de drone, in combinatie met een tijdstip;
  • locatie van de piloot of locatie waar de drone is opgestegen;
  • afgelegde route en grondsnelheid van de drone;
  • indicatie van de noodstatus van de drone;
  • tijdstip waarop de berichten werden gegenereerd.
Als ik het dus goed begrijp draait het dus nog steeds om handhaving, dus als je je niet aan de regels houd moet er toevallig iemand in de buurt zijn van het Bluetooth/Wifi signaal dat Remote ID uitzend om je op te sporen.

Vraag me dan wel af waarom deze informatie niet automatisch wordt doorgestuurd naar justitie want in principe is dit dan toch hetzelfde als een Flitspaal?

β€œβ€¦There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zijn er mensen die goedwerkende apps kunnen aanraden om Remote ID te kunnen ontvangen?

Ik heb zelf Drone Scanner op m'n telefoon staan, maar die ziet mijn Mavic 3 niet als deze gewoon ingeschakeld standby op de grond staat.
Of zend de drone pas Remote ID uit vanaf het moment dat je opstijgt?

Edit: Aha, ik zie dat de drone idd eerst moet opstijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door M!chel op 07-01-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Greatsword schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:36:
Vraag me dan wel af waarom deze informatie niet automatisch wordt doorgestuurd naar justitie want in principe is dit dan toch hetzelfde als een Flitspaal?
Ik vraag me meer af wat er gebeurd als je zonder Remote ID gaat vliegen. Kunnen ze bij het zien van een drone zonder RID toch de piloot achterhalen en aanspreken/bekeuren?
En dan bedoel ik niet de droneambtenaar met speciale apparatuur, maar de gewone handhaver.
Hoe wordt er trouwens gehandhaafd op drones? Dat was de afgelopen jaren nihil, maar wordt dat nu strenger met de nieuwe regels?
Ik kan me goed voorstellen dat niet elke (nieuwe) piloot op de hoogte is van de nieuwe regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:25
M!chel schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:46:
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat niet elke (nieuwe) piloot op de hoogte is van de nieuwe regelgeving.
Haha, trek dat even door naar autobestuurder.
Zal de politie zich houden aan de nieuwe regelgevingen als ze jou betrappen op een overtreding? Ja...
Kan je dan ook zeggen dat je de nieuwe regel nog niet kende? Mogelijks, maar de boete krijg je toch :)

Is elke bestuurder op de hoogte van de nieuwe regels? Nee, maar het zou wel moeten. Eigen verantwoordelijkheid.

Dat is net hetzelfde met drones.

Veel mensen zien het nog steeds als "speelgoed", maar er komt wel iets meer verantwoordelijkheid bij kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door kazzzdafke op 10-01-2024 15:54 ]

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-08 16:12
[...]

Ik vraag me meer af wat er gebeurd als je zonder Remote ID gaat vliegen. Kunnen ze bij het zien van een drone zonder RID toch de piloot achterhalen en aanspreken/bekeuren?
Als het een DJI drone is, zou het met Aeroscope kunnen. Geen idee echter wat de adoptie is van deze manier van drones tracken onder de politie/autoriteiten.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

TheRicolaa10 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:46:
[...]

Als het een DJI drone is, zou het met Aeroscope kunnen. Geen idee echter wat de adoptie is van deze manier van drones tracken onder de politie/autoriteiten.
De Marechaussee heeft dat soort systemen wel dacht ik. Maar die worden ingezet bij gevoelige gebouwen en terreinen. Ga je met je drone vliegen in een veld bij Gasselterboerveenschemond dan zal er niet snel een blauwe baret naast je staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
_Eend_ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:44:
[...]
Ga je met je drone vliegen in een veld bij Gasselterboerveenschemond
Het schijnt daar wel verschrikkelijk mooi te zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik vind het allemaal toch best ingewikkeld met de nieuwe regels...

Enkele jaren geleden een Phantom 4 Pro V2.0 gekocht. Die lag door verschillende redenen enkele jaren op zolder. Nu wil ik weer beginnen met vliegen. Maar dan nu echt ;)

Ik had toen ook 2 vlieg-bewijzen behaald en ze zijn nog geldig.

Mijn drone is 1375 gram (battery & Propellers)
Met de nieuwe regels zit ik in C2 en Subcategory A2.

Alles is inmiddels compleet geΓΌpdatet (drone, app en joystick) en er zit inmiddels een sticker op mijn drone met de NLD..... nummer.
En nu wil ik Remote ID gaan regelen. Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.

Klopt het dat ik op deze site mezelf moet aanmelden?
Want dat lijkt me neer op Amerika gericht.

En dan het belangrijkste vraag... heb ik dan alles geregeld en mag ik daarna legaal (op de juiste plekken) vliegen?

Edit: en alvast bedankt voor de reacties!

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
streamnl schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:34:

Met de nieuwe regels zit ik in C2 en Subcategory A2.
De Phantom 4 heeft geen Cx label en valt daarom onder de legacy drones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:41
streamnl schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:34:
Alles is inmiddels compleet geΓΌpdatet (drone, app en joystick) en er zit inmiddels een sticker op mijn drone met de NLD..... nummer.
En nu wil ik Remote ID gaan regelen. Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.

Klopt het dat ik op deze site mezelf moet aanmelden?
Want dat lijkt me neer op Amerika gericht.
Die website die je linkt is van de Amerikaanse overheid, dat gaat je hier in NL/EU niet helpen. Ik zou hier eens beginnen: https://www.rijksoverheid...atie-op-afstand-remote-id

Ik neem aan dat je https://www.godrone.nl/ ook kent en gebruikt. Dat kan ook een startpunt zijn om wat van je vragen te beantwoorden.
[...]
Ik ook, maar als het misgaat dan is dit nooit een excuus. Elke burger heeft een eigen verantwoordelijkheid om relevante regelgeving te kennen en deze toe te passen. Ik weet dat het best beter kan, maar wetten en regels zijn echt voor iedereen te vinden en het is geen onoverkomelijke klus om je een beetje in te lezen als je iets nieuws gaat doen. Een hoop hiervan zal ook door diverse opleidingen/cursussen al afgedekt worden, dus als iemand zich niet zeker voelt over de huidige spelregels, wat houd je tegen om een cursus opnieuw te doen zodat het weer opgefrist is? Het hebben van een certificaatje zou moeten betekenen dat je de spelregels kent en kan toepassen, dus als dit weer is weggezakt, is het feit dat je dat papiertje hebt liggen dan voldoende? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Ik ook, maar als het misgaat dan is dit nooit een excuus. Elke burger heeft een eigen verantwoordelijkheid om relevante regelgeving te kennen en deze toe te passen. Ik weet dat het best beter kan, maar wetten en regels zijn echt voor iedereen te vinden en het is geen onoverkomelijke klus om je een beetje in te lezen als je iets nieuws gaat doen. Een hoop hiervan zal ook door diverse opleidingen/cursussen al afgedekt worden, dus als iemand zich niet zeker voelt over de huidige spelregels, wat houd je tegen om een cursus opnieuw te doen zodat het weer opgefrist is? Het hebben van een certificaatje zou moeten betekenen dat je de spelregels kent en kan toepassen, dus als dit weer is weggezakt, is het feit dat je dat papiertje hebt liggen dan voldoende? ;)
Helemaal mee eens hoor, maar Jantje (13 jaar oud) die een drone als kadootje kreeg en daar vrolijk overal mee rondvliegt is ook een realistisch scenario.
Jantje weet van geen regelgeving af en z'n ouders interesseert het ook niet zo.
Zo heeft het toch een beetje het stempel 'speelgoed', terwijl het dat niet is.
En niemand doet hier iets tegen.
Ik ken zo'n geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Archer_VC10 Ik heb toevallig net de benodigde cursussen gevolgd maar nadeel is wel dat de lesstof maar een maand toegankelijk is. Kan me voorstellen dat je binnen 5 jaar wel weer wat vergeten bent of dat er nieuwe regels zijn bijgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Helaas is de drone wereld nog jong en daardoor nog in (redelijk snelle) ontwikkeling. Uiteindelijk zal het hele regelspelletje wel een beetje stabiliseren en ik vermoed dat er dan ook wel wat meer opties komen om bijvoorbeeld een goed boek aan te schaffen met een helder overzicht van de spelregels. Tot die tijd zijn we soms een inhaalrace aan het lopen. Iemand die meerdere jaren geen auto heeft gereden zal ook wel eens nieuwe spelregels tegenkomen, maar dit is natuurlijk minder ingrijpend dan wat er in de dronewereld gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
M!chel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:24:
[...]

De Phantom 4 heeft geen Cx label en valt daarom onder de legacy drones.
Thanks. Dan is al anders dan ik dacht...
Archer_VC10 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Die website die je linkt is van de Amerikaanse overheid, dat gaat je hier in NL/EU niet helpen. Ik zou hier eens beginnen: https://www.rijksoverheid...atie-op-afstand-remote-id

Ik neem aan dat je https://www.godrone.nl/ ook kent en gebruikt. Dat kan ook een startpunt zijn om wat van je vragen te beantwoorden.
Ik kon het wel maar dat was nog niet zo uitgebreid als dat het nu is.
Inmiddels een account aangemaakt.
Ben ik gedeelte mee eens.
Ja, ik vind dat iedereen op de hoogte moet zijn. Maar het wordt (naar mijn mening) nu niet gemakkelijk gemaakt om de juiste info te vinden.
Wat ikzelf merk, ik zie door de bossen het bos echt niet meer.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Pff wat was het koud aan de vingertjes vanmiddag!
Gelukkig nog wel wat kunnen vliegen met de Mavic 3.
Even een paar fraaie plaatjes hier droppen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ros726x.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HXEE2Zh.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zljZirR.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

M!chel schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:03:
Pff wat was het koud aan de vingertjes vanmiddag!
Gelukkig nog wel wat kunnen vliegen met de Mavic 3.
Even een paar fraaie plaatjes hier droppen...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie foto's, die laatste vind ik nog wel het mooiste, de felle kleuren van de machines maken het af. Maar ik heb sowieso wel iets met top down foto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
_Eend_ schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:29:
[...]
Maar ik heb sowieso wel iets met top down foto's :P
Top down foto's geven mij altijd zin om te gaan vliegen, en dingen te zoeken die er interessant uit zien in top down view.
Misschien komt het ook omdat ik vroeger veel GTA 1 en 2 speelde. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Laatst online: 29-08 16:19

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik zie af en toe drone beelden van mede fietsers en zou zoiets ook wel willen.
Maar dan liefst erg eenvoudig en betaalbaar (max. €50,-)

Nu heb ik op Ali onderstaande gevonden, en die zou een follow me functie hebben.
Maar werkt dat als het te volgen object een snelheid tot zeg 35km/h heeft?

https://a.aliexpress.com/_Ew6Bq41

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
magic_nl schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:35:

Nu heb ik op Ali onderstaande gevonden, en die zou een follow me functie hebben.

Ik heb er sterk m'n twijfels bij.
Maar wie weet, 'met wat magie erbij komt alles goed'. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:17

amphora

Websites & Fotografie

Ben benieuwd wat voor beelden maar met zo'n Ali drone en dat budget kan je iets fatsoenlijks wel vergeten.
Wordt toch investeren in een DJI Mini 3 of 4 vrees ik.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:36
....

Nu heb ik op Ali onderstaande gevonden, en die zou een follow me functie hebben.....
Het beeld van dergelijke drones is vaak zo ondermaats dat het mi weinig verschil maakt of het werkt of niet.
Als je een drone op het oog hebt kan je meestal op YT er wel een review van vinden.
Zo ook van de desbetreffende XD1 Pro.
Als je de video op 1080p afspeelt kun je beoordelen hoe Chinese "HD" of "FHD" overkomt.
Hetzelfde geldt voor de kwaliteit van de "follow me" functie.
Je weet daarna wel wat je kan verwachten als je een dergelijke drone gaat inzetten.
Beslis pas daarna of je het erop wilt wagen daar geld aan uit te geven.

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 25-01-2024 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Qua beeldkwaliteit is het belangrijkste wel gezegd. Lang verhaal kort, dit ding is een stukje speelgoed, ook gezien de brushed motoren, en dat zal geen lange levensduur zijn beschoren.

Als je nette beelden wil Γ©n follow-me functie, kijk voor een tweedehands DJI (Mini of desnoods Spark) en installeer de Litchi app op je telefoon. Simpeler wordt 't niet :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-08 14:57
[Video: https://www.reddit.com/r/Whatcouldgowrong/comments/1abhsqj/am_i_doing_this_right/]

Ik kwam zojuist een leuk filmpje tegen, ik dacht, die moet ik hier even delen! _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

MusicMaikel schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:50:
[Video]

Ik kwam zojuist een leuk filmpje tegen, ik dacht, die moet ik hier even delen! _O-
Deze meneer had een vliegtuig moeten kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Iemand ervaring met het vliegen van drones op de Azoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08 07:10

Tripl3 D

Brother in Arms

TheRicolaa10 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:20:
Iemand ervaring met het vliegen van drones op de Azoren?
Jep, afgelopen zomer nog

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Was dat goed te doen c.q. wat zijn je ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-08 07:10

Tripl3 D

Brother in Arms

TheRicolaa10 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:51:
Was dat goed te doen c.q. wat zijn je ervaringen?
Prima te doen. Weinig restricties, anders dan de standaard EU-regels.
Dus o.a.: niet bij vliegvelden, niet boven mensen, etc.
Er wordt daar behoorlijk wat gevlogen met drones, vrijwel niemand kijkt er ook van op.
Verder zijn er weinig tot geen additionele no-fly zones (op Terceira, Faial en Sao Miguel in ieder geval)

Heeft me mooie beelden opgeleverd.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-08 07:55
Ik ben weer nieuw in Drone-land door de aanschaf van een Dji mini 2 Se,
in het verleden heb ik RC heli's en een beetje FPV gevlogen maar door verhuizing en gezin is dit op de achtergrond geraakt.

Om het goed te doen vraag ik een exploitantnummer aan bij de RDW welke ik moet vermelden op de drone (dacht aan een sticker)

in principe heb ik geen aanvullende certificaten oid nodig om dat de drone <250gr is.
klopt mijn beredenering of zijn er aanvullend nog Remote Pilot Certificates A1-A3 benodigd om onder bepaalde omstandigheden of elders in Europa te kunnen/mogen vliegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 29-08 20:41
Voor drones onder de 250gram heb je inderdaaad geen certificaat nodig.
Omdat de DJI Mini 2 SE wel een camera heeft, is een exploitatienummer wel verplicht.

Die regels gelden in de gehele EU, zie onderstaand kaartje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnMegpnHw0XTuGaGws_RHorJtQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dHMpQDIfbPGTGb0jltU4LfKD.png?f=user_large
Via: dronelicense.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 22:33
Ruben279 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:16:
Voor drones onder de 250gram heb je inderdaaad geen certificaat nodig.
Omdat de DJI Mini 2 SE wel een camera heeft, is een exploitatienummer wel verplicht.

Die regels gelden in de gehele EU, zie onderstaand kaartje.
[Afbeelding]
Via: dronelicense.eu
Mag je met je NLse exploitatienummer op je drone in het buitenland vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
T7D_Sneezy schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:36:
[...]

Jazeker! Het exploitatienummer dat je van de RDW krijgt, is ook geldig in het buitenland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-08 12:20
[...]

Jazeker, maar bij ons in Duitsland bijvoorbeeld moet je drone ook verzekerd zijn (zit bij mijn Duitse WA-verzekering in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-08 08:39
Ik ben van plan om samen met mijn zoontje om zelf een drone in elkaar te knutselen. Ik heb alleen moeite met goede informatie te vinden die ook nog een beetje up to date is en die ik als leiddraad kan gebruiken om de componenten uit te kiezen. Immers de gemelde modellen zijn veelal veroudert, ecs zijn zover ik het kan inschatten tegenwoordig vaak via een soort stack met je fc. Dus de vragen die ik heb:

- Bij welk component kan ik het beste beginnen, want ik begrijp dat je het natuurlijk allemaal op elkaar moet afstemmen
- Is het dan per component avonden aan avonden inlezen om i nte lezen naar de mogelijkheden en features in te lezen om vervolgens een keuze te maken, of is er een betere manier?
- Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten? Linkjes naar achtergrond informatie?
- Nog links naar goeie webshops ? Ik kom vooral veel spul tegen op droneshop, maar daarbuiten wordt het al snel karig
- Links naar build kits zijn ook welkom, de gene die ik heb gevonden daarvan zijn er altijd onderdelen al niet meer beschikbaar.

Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

BlackHawkDesign schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:24:
Ik ben van plan om samen met mijn zoontje om zelf een drone in elkaar te knutselen. Ik heb alleen moeite met goede informatie te vinden die ook nog een beetje up to date is en die ik als leiddraad kan gebruiken om de componenten uit te kiezen. Immers de gemelde modellen zijn veelal veroudert, ecs zijn zover ik het kan inschatten tegenwoordig vaak via een soort stack met je fc. Dus de vragen die ik heb:

- Bij welk component kan ik het beste beginnen, want ik begrijp dat je het natuurlijk allemaal op elkaar moet afstemmen
- Is het dan per component avonden aan avonden inlezen om i nte lezen naar de mogelijkheden en features in te lezen om vervolgens een keuze te maken, of is er een betere manier?
- Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten? Linkjes naar achtergrond informatie?
- Nog links naar goeie webshops ? Ik kom vooral veel spul tegen op droneshop, maar daarbuiten wordt het al snel karig
- Links naar build kits zijn ook welkom, de gene die ik heb gevonden daarvan zijn er altijd onderdelen al niet meer beschikbaar.

Alvast bedankt voor de moeite.
Voor het bouwen van een FPV drone heb je drie sites nodig:
  1. https://oscaliang.com
  2. https://fpvknowitall.com (de site van Joshua Bardwell, een bekende in het wereldje)
  3. YouTube: YouTube
Zo ben ik bijvoorbeeld bezig met het bouwen van een 5 inch FPV drone op basis van deze guide van Oscar Liang: https://oscarliang.com/cheapest-fpv-drone-build/ Wat betreft inlezen: het is wel handig om even een avondje of wat door te lezen op die site. Elke keer als ik in Google "Hoe doe ik $FPV_Ding" kom ik op de site van Oscar uit :P

Ik heb alleen een ander frame, motortjes en camera gekocht, met name vanwege de beschikbaarheid, maar dat wisselt ook heel erg.

Wat betreft winkels, in NL is het aanbod karig, je hebt zoals je al schreef Droneshop.nl... en dat was het wel zo'n beetje. Er is nog wel een andere winkel, maar die heeft niet zo veel en ik heb er zelf geen hele goede ervaring mee. Bij 'gewone' RC shops (Toemen, TopRC etc) is het aanbod aan FPV spul nog kariger. Je moet dus al snel buiten NL gaan zoeken. Zelf bestel ik vaak bij:Drone-fpv-racer.com is een Franse winkel, verzenden e.d. duurt wat langer dus. Verder zijn er nog een paar winkels in Duitsland, maar daar heb ik nog nooit wat besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-08 08:39
_Eend_ schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:07:
[...]

Voor het bouwen van een FPV drone heb je drie sites nodig:
  1. https://oscaliang.com
  2. https://fpvknowitall.com (de site van Joshua Bardwell, een bekende in het wereldje)
  3. YouTube: YouTube
Zo ben ik bijvoorbeeld bezig met het bouwen van een 5 inch FPV drone op basis van deze guide van Oscar Liang: https://oscarliang.com/cheapest-fpv-drone-build/ Wat betreft inlezen: het is wel handig om even een avondje of wat door te lezen op die site. Elke keer als ik in Google "Hoe doe ik $FPV_Ding" kom ik op de site van Oscar uit :P

Ik heb alleen een ander frame, motortjes en camera gekocht, met name vanwege de beschikbaarheid, maar dat wisselt ook heel erg.

Wat betreft winkels, in NL is het aanbod karig, je hebt zoals je al schreef Droneshop.nl... en dat was het wel zo'n beetje. Er is nog wel een andere winkel, maar die heeft niet zo veel en ik heb er zelf geen hele goede ervaring mee. Bij 'gewone' RC shops (Toemen, TopRC etc) is het aanbod aan FPV spul nog kariger. Je moet dus al snel buiten NL gaan zoeken. Zelf bestel ik vaak bij:Drone-fpv-racer.com is een Franse winkel, verzenden e.d. duurt wat langer dus. Verder zijn er nog een paar winkels in Duitsland, maar daar heb ik nog nooit wat besteld.
Mijn dank is groot!! Hier kan ik wel wat mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stopmerkbord
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-07 22:38
[...]

Ja mag, voor de UK zou ik (omdat het buiten de EU valt) wel ff de gratis drone operator course en toets doen. Die is gratis maar mocht de politie vragen hebben en je kan documentatie tonen dan scheelt dat al weer wat nare vragen.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53129325623_545c903546_4k.jpgTrain through The Lakes from birds eye by Maarten Otto, on Flickr

[ Voor 24% gewijzigd door Stopmerkbord op 04-02-2024 13:45 ]

Geeft af op slecht gepland treinverkeer en slapende verkeersleiders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-08 15:39
Stopmerkbord schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Ja mag, voor de UK zou ik (omdat het buiten de EU valt) wel ff de gratis drone operator course en toets doen. Die is gratis maar mocht de politie vragen hebben en je kan documentatie tonen dan scheelt dat al weer wat nare vragen.
[Afbeelding]Train through The Lakes from birds eye by Maarten Otto, on Flickr
Waar is die gratis course te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
TPar schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:32:
[...]

Volgens mij is het deze: https://register-drones.c...for-the-drone-theory-test

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-08 07:55
TPar schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:32:
[...]

ik heb gisteren die uit de opening post gedaan https://learningzone.eurocontrol.int/ilp/pages/login.jsf?faces-redirect=true

erg goed te doen, dat is de A1-A3.
zoek nu nog een gratis A2 examen ;)

niet omdat het moet maar omdat het kan ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-08 13:15
Ik wil eigenlijk al jaren een drone bouwen, maar nu eerst in de simulator bezig, stijle leercurve.

Als tip bedoeld, ik ben de volgende simulator tegen gekomen, vrij nieuw op de markt:
https://store.steampowere...he_Drone_Racer_Simulator/

Tryp FPV, zit er schitterend uit, niet veel gebieden/levels, maar zijn kilometers groot. Ik heb ook liftoff geprobeerd, maar Tryp is toch wel mijn favoriet.

Hoe het zit met de 'physics' weet ik niet, daar ik nog niet in het echt heb gevlogen, maar volgens een laatste grote update zit de volledige Betaflight physics geΓ―ntegreerd in Tryp FPV.
https://steamcommunity.co...etail/3880477525914316937

En om mijn RC controller aan te sluiten op de computer heb ik dit gebruikt/gemaakt:
https://oscarliang.com/diy-sbus-usb-converter/

Omdat ik een FrSky module gebruik heb ik het inverteer schemaatje geΓ―ntegreerd, werkt goed allemaal. Ik gebruik de R81 receiver van Radiomaster. Ik heb ooit een blauwe maandag gevlogen met een gewoon RC vliegtuig, had hier nog spullen van FrSky van, vandaar.

[ Voor 29% gewijzigd door carbidsjitter op 05-02-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

carbidsjitter schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:26:
Ik wil eigenlijk al jaren een drone bouwen, maar nu eerst in de simulator bezig, stijle leercurve.

Als tip bedoeld, ik ben de volgende simulator tegen gekomen, vrij nieuw op de markt:
https://store.steampowere...he_Drone_Racer_Simulator/

Tryp FPV, zit er schitterend uit, niet veel gebieden/levels, maar zijn kilometers groot. Ik heb ook liftoff geprobeerd, maar Tryp is toch wel mijn favoriet.

Hoe het zit met de 'physics' weet ik niet, daar ik nog niet in het echt heb gevlogen, maar volgens een laatste grote update zit de volledige Betaflight physics geΓ―ntegreerd in Tryp FPV.
https://steamcommunity.co...etail/3880477525914316937

En om mijn RC controller aan te sluiten op de computer heb ik dit gebruikt/gemaakt:
https://oscarliang.com/diy-sbus-usb-converter/

Omdat ik een FrSky module gebruik heb ik het inverteer schemaatje geΓ―ntegreerd, werkt goed allemaal. Ik gebruik de R81 receiver van Radiomaster. Ik heb ooit een blauwe maandag gevlogen met een gewoon RC vliegtuig, had hier nog spullen van FrSky van, vandaar.
Dat van Tryp FPV is wel goed nieuws, ik heb hem vlak nadat deze in Early Access kwam al eens uitgeprobeerd maar toen waren de graphics wel goed en de maps enorm, maar de physics waren... niet zo goed :P

In de tussentijd heb ik Tryp niet meer geprobeerd, dus het kan zijn dat de physics nu al een heel stuk beter zijn geworden, maar nu kunnen ze alleen nog maar beter worden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Mooie foto gemaakt vanmiddag met de Mavic 3.
Het is verder maar stil in dit topic :/

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53591413728_770fc52dec_c.jpgMSC Nikoleta II by Michel Wisse, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

Mooie foto :)

Maar het is de laatste tijd ook niet bepaald mooi vliegweer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:09
Zal dit topic ook volgen ! Inmiddels in bezit van een classic 3 en A1+A2+A3 examens (meer voor fotografie dan voor video). Zat te kijken, had C2 knop gemapt voor de diafragma instelling, echter wordt het er niet scherper op na f5,6 en zat er tussen f2.8 en f5.6 worden gefotografeerd (het is nauwelijks nodig om je diafragma te wijzigen).

Ik ben vrij nieuw m.b,t. drones. In welke programma kun je het beste de foto's editten? Lightroom herkent de lens (nog) niet?

[ Voor 8% gewijzigd door rudyman85 op 17-03-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Lightroom is prima om te bewerken. Dat de lens niet wordt herkent lijkt mij geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Had al een tijdje niet gevlogen, afgelopen weekend even met de DJI Mini 3 Pro op mijn ouders' dak gekeken (op hun verzoek) en daarna in een nabijgelegen park het ding nog even een rondje laten doen... Helaas was ik te onvoorzichtig met landen en kwam de drone op een meter of zeven, acht boven de grond in een boomtak vrij klem te zitten. Na een boel gehannes (en twee ladders, verschillende stokken, touw, tie-wraps en tape) het ding los kunnen wrikken. Ik schaar het voorval onder 'wijze les.'

Het is de eerste keer dat me zoiets is overkomen. Heb niet heel veel gevlogen, maar toch wel wat kilometers gemaakt in NL en op vakantie (Met de eerste Mavic Pro en deze), zo zie je maar dat je nooit overmoedig moet worden en op je hoede moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:55
hfos schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:20:
Had al een tijdje niet gevlogen, afgelopen weekend even met de DJI Mini 3 Pro op mijn ouders' dak gekeken (op hun verzoek) en daarna in een nabijgelegen park het ding nog even een rondje laten doen... Helaas was ik te onvoorzichtig met landen en kwam de drone op een meter of zeven, acht boven de grond in een boomtak vrij klem te zitten. Na een boel gehannes (en twee ladders, verschillende stokken, touw, tie-wraps en tape) het ding los kunnen wrikken. Ik schaar het voorval onder 'wijze les.'

Het is de eerste keer dat me zoiets is overkomen. Heb niet heel veel gevlogen, maar toch wel wat kilometers gemaakt in NL en op vakantie (Met de eerste Mavic Pro en deze), zo zie je maar dat je nooit overmoedig moet worden en op je hoede moet blijven.
Dan heb je op stand S gevlogen zeker?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 20:37
utbone schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:02:
[...]

Dan heb je op stand S gevlogen zeker?
Hoeft niet. De sensoren zien niet alles en zeker dunne takken/kabels wil hij wel eens over het hoofd zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
bvsteyn schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:20:
[...]

Hoeft niet. De sensoren zien niet alles en zeker dunne takken/kabels wil hij wel eens over het hoofd zien.
Precies dit. Soms vind ik het ding zelfs wat overgevoelig, maar ondanks dat ik zelf de afstand tot de takken had onderschat kwam de drone zelf ook niet met een melding.
En ik vlieg eigenlijk nooit in S, het ding komt amper uit de C-stand. Ik heb het ding uitsluitend om te filmen en fotograferen, dat werkt niet als je overal als een dolle voorbij vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
M!chel schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:15:
Lightroom is prima om te bewerken. Dat de lens niet wordt herkent lijkt mij geen probleem?
Voor zover ik kan zien reageert Lightroom op kleur profiel, maar heeft geen door Adobe geleverde lens correcties (dus geen Hasselblad lens profiel (Hasselblad L2D-20c). Het lijkt erop dat in de DNG bestanden lens correcties aanwezig zijn (corrigeer me als ik dit verkeerd heb). Vraag me wel af in hoeverre dat storend is, het is een iets andere manier van werken in Lightroom.

zie:
https://community.adobe.c...-disappeared/m-p/14108410

[ Voor 18% gewijzigd door rudyman85 op 19-03-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-07 15:13
Ik heb laatst mijn Mini 4 Pro uitgeprobeerd en ik kreeg wit-roze strepen in mijn scherm (zowel op de controller en op de beelden die ik heb opgenomen). Dit is storing van bijvoorbeeld zendmasten of radiohobbyisten die op dezelfde frequentie zenden als waar mijn drone op zit. Is het mogelijk om de frequentie van mijn drone aan te passen en zo ja, kan dit? Of heb ik gewoon pech?

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

M!chel schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:27:
Mooie foto gemaakt vanmiddag met de Mavic 3.
Het is verder maar stil in dit topic :/
_Eend_ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:50:

Maar het is de laatste tijd ook niet bepaald mooi vliegweer geweest.
Zolang het droog is ben ik al blij, maar ik ben echt uren bezig met leuke plaatsen zoeken om naar toe te gaan in het weekend maar van al die Rode zones, Natura 2000 gebieden en nu zelfs tijdelijke luchtruim restricties tussen 2 Feb en 2 Mei wordt ik echt niet vrolijk.

Lijkt wel alsof ze hier in NL een beetje zijn doorgeslagen met al die regels, was er maar een app die alleen plaatsen liet zien waar je WEL mag vliegen, zou heel wat tijd en frustratie schelen.

Ervaren jullie het ook zo of ligt het aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
Greatsword schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:31:
[...]

[...]

Zolang het droog is ben ik al blij, maar ik ben echt uren bezig met leuke plaatsen zoeken om naar toe te gaan in het weekend maar van al die Rode zones, Natura 2000 gebieden en nu zelfs tijdelijke luchtruim restricties tussen 2 Feb en 2 Mei wordt ik echt niet vrolijk.

Lijkt wel alsof ze hier in NL een beetje zijn doorgeslagen met al die regels, was er maar een app die alleen plaatsen liet zien waar je WEL mag vliegen, zou heel wat tijd en frustratie schelen.

Deels wel, maar met minder frustratie wellicht. Hier in de buurt mag je nog redelijk vliegen. Heb onlangs Provincie Friesland (woon in Friesland) gemaild op welke plekken je wel of niet mag vliegen naast of in natura 2000 gebieden. Ergens weet je wel dat je niet mag vliegen, dit in de beheersplannen mag staan, echter staat dit niet aangetoond in de beheersplannen van meerdere gebieden (natuurlijk geen reactie van de provincie gehad tot op heden).

Ga er over het algemeen niet vanuit dat je mag vliegen in een Natura 2000-gebied. Of je in een Natura 2000-gebied mag vliegen hangt af van de lokale wetgeving en verschilt dus per gebied.

Voor elk Natura 2000-gebied wordt een beheerplan gemaakt waarin staat wat wel en niet mag.
bron: https://drone-optiek.nl/d...-in-natura-2000-gebieden/

Het wordt wel redelijk beperkt vliegen ja, zeker als je leuke landschappen wilt fotograferen. Zie ook wel deels op socials de Kinderdijk drone foto's, mag je officieel niet vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Greatsword schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:31:
Vroeger ervaarde ik het ook zo, voelde me soms schuldig als ik m'n drone liet opstijgen want iedereen kon er wel iets van vinden op een vervelende manier.
Maar als je zo gaat denken dan wordt drone vliegen een straf en is er weinig lol aan.

Tegenwoordig doe ik gewoon mijn ding. Kom zelfverzekerd over en laat ze maar kijken als er mensen zijn.
Vaak zie je een jaloerse blik als ze zien dat je een Mavic 3 staat uit te vouwen 8)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rudyman85
Gister waren mooie luchten, zag vanuit het raam dat de luchten mooi werden, hup! naar buiten. Als beginnende drone vlieger wel fijn dat de wind zo goed als stil was (gemaakt met DJI classic 3);

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53605641630_f24ec1bc28_b.jpgOosthem by Rudy's foto's, on Flickr

[ Voor 4% gewijzigd door rudyman85 op 23-03-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
rudyman85 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:15:
Als beginnende drone vlieger wel fijn dat de wind zo goed als stil was (gemaakt met DJI classic 3);
De Mavic 3 Classic kan juist erg goed tegen wind! Kun je lekker vaak mee vliegen, ook als er een windje staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
M!chel schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:41:
[...]

De Mavic 3 Classic kan juist erg goed tegen wind! Kun je lekker vaak mee vliegen, ook als er een windje staat ;)
te voorzichtig er mee, zeker op het begin, denk ik :) Zal oefenen met meer wind!

[ Voor 4% gewijzigd door rudyman85 op 25-03-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 17:59
Ik wilde het vliegen weer oppakken. Heb nog een prima Mavic Mini 1 in de kast liggen. Kenteken had ik al, zit op de drone geplakt en pas weer verlengd bij de RDW. Maar waar ik nu niet wijs uit wordt is of ik met deze drone ook een Remote ID nodig heb en hoe ik dat in mijn drone krijg. In de settings van de DJI app krijg ik niks gevonden dat er op lijkt en op internet kan ik niet echt een eenduidig antwoord vinden.

De Mini 1 valt met wetgeving voor 1 januari 2024 nog in de open categorie A1 meende ik, dus geen cursus of vliegbewijs nodig. Alleen kenteken en die heb ik.

EDIT: ik denk dat een Mini 1 in C0 A1 valt. Dus geen Remote ID benodigd?

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 25-03-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
FastFred schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:19:
Ik durf het niet te zeggen want ik weet de specs van de drone niet... maar ik zou de regelhulp hier even doorlopen: https://www.ilent.nl/onderwerpen/drones/regelhulp-drones

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:19:
Je Mini 1 heeft geen Cx label, dus is niet C0.
Maar je mag er wel in cat. A1 of A3 mee vliegen.
Remote ID is niet nodig en dat heeft deze drone ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse eid
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-04-2024
Hallo,

Ik heb net mijn eerste fpv drone gebouwd, en hij vliegt eigenlijk heel erg goed, maar wanneer ik te veel gas geef gaan de motoren uit. Aangezien mijn esc een maximale stroomsterkte van 70 ampere kan hebben en mijn motoren maximaal 60A vragen weet ik niet waarom de motoren uitschakelen. Weet een van jullie misschien wat er aan de hand is?
alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesse eid schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:20:
Hallo,

Ik heb net mijn eerste fpv drone gebouwd, en hij vliegt eigenlijk heel erg goed, maar wanneer ik te veel gas geef gaan de motoren uit. Aangezien mijn esc een maximale stroomsterkte van 70 ampere kan hebben en mijn motoren maximaal 60A vragen weet ik niet waarom de motoren uitschakelen. Weet een van jullie misschien wat er aan de hand is?
alvast bedankt.
Klinkt als een calibratie probleem.
Welke ESC's en FC heb je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Gisteren eindelijk weer eens de kans om mijn (nieuwe) Mavic 3 Classic eens wat vliegtijd te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Dji avata 2 is uit.
Helaas geen sub250 gram maar ik lees dat hij wel een C1 label krijgt.

Zit je dan aan dezelfde regels gebonden dan de voorheen 250g regels?

YouTube: DJI Avata 2 & Goggles 3 // NEXT GENERATION OF FPV IS HERE!

https://www.dronewatch.nl...dji-introduceert-avata-2/

1/1.3-inch CMOS-sensor
155 graden super-breed gezichtsveld (82 graden beeldhoek optioneel)
4K HDR-video’s met 60fps met een aspect ratio van 4:3 of 16:9
Vast diafragma van f/2.8
Cinewhoop-ontwerp
10-bit D-Log M kleurprofiel
RockSteady 3.0+
HorizonSteady
O4 video transmissie
46 GB intern geheugen
Gewicht: 377 gram
Snelheid: 58 km/u in normale modus en 97 km/u in sportmodus
Vliegduur tot 23 minuten
C1-label
Categorie C0
Een drone met een C0-label is een drone die, inclusief camera en accu, bij het opstijgen minder weegt dan 250 gram. Deze drones kunnen niet hoger vliegen dan 120 meter en hebben een maximale snelheid van 68 km/u. De drones blijven binnen een straal van 50 meter van de bestuurder indien ze over een follow-memodus beschikken. De drone moet aan specifieke eisen voldoen om het risico op een letsel te beperken bij een aanvaring.

Categorie C1
Een drone binnen de categorie C1 weegt bij het opstijgen minder dan 900 gram en kan niet sneller vliegen dan 68 km/u. Ook kan deze drone niet hoger vliegen dan 120 meter. De drone dient verplicht over een functie te beschikken waarbij de besturing wordt overgenomen als de radioverbinding is verbroken. Bovendien moet de drone verplicht waarschuwen voor een lage accuspanning.

Drones binnen de categorie C1 dienen een uniek serienummer te hebben, net als een geofencingsysteem. Ook hier geldt dat de drone zo moet zijn ontworpen dat het bij een aanvaring een minimaal risico op een letsel oplevert. Verder moet de drone over navigatieverlichting beschikken en schrijven de Europese regels eisen voor op het gebied van maximale geluidsproductie.

Wil je met een drone van de categorie C1 vliegen? Dan dien je te beschikken over een Europees dronebewijs. Hiervoor dien je een cursus te volgen en een examen af te leggen. Eenmaal je dit dronebewijs hebt, is het toegestaan om gedurende vijf jaar met de drone te vliegen. Er mag zelfs over mensen worden gevlogen, maar niet over menigten.

Categorie C2
Drones binnen deze categorie zijn zwaarder dan C1-drones, maar mogen bij het opstijgen niet zwaarder wegen dan 4 kilogram. Tevens hebben ze een maximumsnelheid van 68 km/u en mogen ze niet hoger vliegen dan 120 meter. De drone dient te beschikken over een functie die de besturing overneemt als de radioverbinding wordt verbroken, het moet waarschuwen voor een lage accuspanning en het dient over een uniek serienummer te beschikken. Ook een geofencingsysteem is verplicht.

Bijzonder is dat deze drones als een kabeldrone mogen worden uitgevoerd. Dan is het niet nodig om een remote-ID uit te zenden. De kabellengte mag niet meer dan vijftig meter bedragen. Bovenop het Europees dronebewijs A1 + A3 is een aanvullend dronebewijs A2 verplicht.

Categorie C3
Drones die vallen in de categorie C3 mogen tot 25 kilogram wegen. Ten opzichte van deze drones gelden min of meer dezelfde eisen als ten aanzien van een drone in de categorie C2. Alsook mag deze drone worden uitgevoerd als een kabeldrone. Een dronebewijs A1 + A3 is verplicht. Bijzonder is dat je met deze drone ten minste 150 meter afstand moet houden van woonzones, handelszones, industriezones en recreatiezones. Dat heeft te maken met het hoge gewicht, wat een extra risico inhoudt.

Categorie C4
Drones die in deze categorie vallen, zijn een verhaal apart. Deze drones mogen niet meer wegen dan 25 kilogram. Ze beschikken echter niet over automatische besturingsmodi. Een geofencingsysteem is niet verplicht. Evenmin is een remote ID verplicht. Bestuurders moeten over het dronebewijs A1 + A3 beschikken. Net als bij de klasse C3 is het verplicht om afstand te houden van woonzones, handelszones, industriezones en recreatiezones.

[ Voor 142% gewijzigd door kaasaanfiets op 11-04-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Ik zie weinig toevoegende waarde aan 'the next generation' O4 transmissie.
Je blijft toch beperkt binnen de VLOS.
En naast het O4 verhaal is er weinig spannends of vernieuwend aan toegevoegd.
Je mag weer een nieuwe bril en controller aanschaffen, en dat kost dan ook weer alles.
Om vervolgens vrijwel hetzelfde te kunnen als wat je ook met 'the last generation' O3 kon doen.

Maar uiteraard zullen er weer veel mensen vallen voor de hypetrain. Die rijd weer op volle toeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

kaasaanfiets schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:32:
Zit je dan aan dezelfde regels gebonden dan de voorheen 250g regels?
[...]
Je moet A1 examen doen en je mag helemaal niet meer boven mensen vliegen.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
amphora schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:57:
[...]

Je moet A1 examen doen en je mag helemaal niet meer boven mensen vliegen.
Dat is weer een stukje tegenspraak na wat ik eerder las, een paar posts hierboven:

Categorie C1
Een drone binnen de categorie C1 weegt bij het opstijgen minder dan 900 gram en kan niet sneller vliegen dan 68 km/u. Ook kan deze drone niet hoger vliegen dan 120 meter. De drone dient verplicht over een functie te beschikken waarbij de besturing wordt overgenomen als de radioverbinding is verbroken. Bovendien moet de drone verplicht waarschuwen voor een lage accuspanning.

Drones binnen de categorie C1 dienen een uniek serienummer te hebben, net als een geofencingsysteem. Ook hier geldt dat de drone zo moet zijn ontworpen dat het bij een aanvaring een minimaal risico op een letsel oplevert. Verder moet de drone over navigatieverlichting beschikken en schrijven de Europese regels eisen voor op het gebied van maximale geluidsproductie.

Wil je met een drone van de categorie C1 vliegen? Dan dien je te beschikken over een Europees dronebewijs. Hiervoor dien je een cursus te volgen en een examen af te leggen. Eenmaal je dit dronebewijs hebt, is het toegestaan om gedurende vijf jaar met de drone te vliegen. Er mag zelfs over mensen worden gevlogen, maar niet over menigten.

Laatste regel zegt dat er wel over mensen mag worden gevlogen.
Zijn jullie allemaal te streng voor jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

M!chel schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:11:
[...]

Laatste regel zegt dat er wel over mensen mag worden gevlogen.
Zijn jullie allemaal te streng voor jezelf?
Waar lees je dit? Want op andere sites lees ik weer iets anders.
Dronewatch bijvoorbeeld: "Het vliegen boven andere mensen moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Als het per ongeluk toch gebeurd, dan moet de drone zo snel mogelijk worden verplaatst."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

πŸŒ»πŸ‡ΊπŸ‡¦

amphora schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:07:
[...]

Waar lees je dit? Want op andere sites lees ik weer iets anders.
Dronewatch bijvoorbeeld: "Het vliegen boven andere mensen moet zoveel mogelijk worden voorkomen. Als het per ongeluk toch gebeurd, dan moet de drone zo snel mogelijk worden verplaatst."
Dat is m.i. een interpretatie van wat @M!chel schrijft. En zo interpreteer ik die regel ook. M.i. mag je ook boven mensen vliegen die bij de vlucht betrokken zijn, dus als je je maatje wil volgen mag dat.

Maar nodig je al je vrienden uit en volg je ze tijdens een gezamelijke wandeling zonder het ze van tevoren te laten weten dan mag dat weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Maar ook als je bijv. boven een stad wil vliegen 's ochtends vroeg en er lopen nog vrijwel geen mensen op straat. Op een enkeling na dan. Lijkt mij ook totaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Daar interpreteren ze het dus weer anders, volgens mij mag je alleen met sub 250 drone boven mensen (niet menigte), maar dat baseer ik op dit oude plaatje van paar jaar terug. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gH4SsZpyBbPZBitAH0pTNPqCRbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8cqPZfATfylu8aRNsb9xVoG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Persoonlijk ben ik van mening om de regels vanuit de overheid na te leven:

https://www.rijksoverheid...w-cx-keurmerk-voor-drones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Kars schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:37:
Persoonlijk ben ik van mening om de regels vanuit de overheid na te leven:

https://www.rijksoverheid...w-cx-keurmerk-voor-drones
Die niet zo raar joh. Wat weten ze nou in Den Haag? πŸ˜‚

Maar inderdaad, verschil c0 en c1:
Vlieg zo weinig mogelijk over omstanders.
Klinkt ook meer als advies dan verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-08 22:47
amphora schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:41:
[...]

Daar interpreteren ze het dus weer anders, volgens mij mag je alleen met sub 250 drone boven mensen (niet menigte), maar dat baseer ik op dit oude plaatje van paar jaar terug. [Afbeelding]
Registratie drone operator, is dat die rdw registratie? ( Drone < 250gr met camera)
Maar als ik kijk naar vakantie landen ( bijvoorbeeld Portugal) word er gesproken over een EU certificaat.
Ik heb zelf een beetje lost wat nu wel en niet nodig is om het volgens de regels goed te doen.

Laat staan hoe dat buiten de EU is

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-07 15:13
Deze plaat vorig weekend gemaakt πŸ₯°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULFP4zZY0XXd1tA8XjOwlqevjvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwQI403iX33dUyB1u2fEx8eJ.jpg?f=fotoalbum_large

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08 08:47

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

The-Source schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 11:26:
[...]

Registratie drone operator, is dat die rdw registratie? ( Drone < 250gr met camera)
Maar als ik kijk naar vakantie landen ( bijvoorbeeld Portugal) word er gesproken over een EU certificaat.
Ik heb zelf een beetje lost wat nu wel en niet nodig is om het volgens de regels goed te doen.

Laat staan hoe dat buiten de EU is
Zie topic start:
World Citizen schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:33:

Het Grote Drone / Multirotor topic - deel 2

[...]

Heb je een drone zwaarder dan 250 gram, Γ³f een drone met een camera, dan ben je verplicht een registratie te doen bij het RDW. Kijk hier voor meer informatie.

Heb je een drone die méér dan 250 gram weegt, dan heb je ook een vliegbewijs nodig. Deze kun je hier gratis behalen en is geldig voor drones in de A1/A3 categorie.

[...]

[ Voor 36% gewijzigd door Thrace Grumble op 15-04-2024 11:09 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Ik ben mij aan het orienteren naar een drone en heb mijn ogen laten vallen op deze drone.
https://www.coolblue.nl/p...2ZwQHFEAQYAyABEgJqOPD_BwE

Maar na het wat verder lezen over het vliegen etc, heb ik toch wat vragen.
Klopt het dat ik niet zomaar in de stad/wijk mag vliegen (ben woonachtig in Tilburg)
Dat je in Noord-Brabant sowieso beperkt bent met welke omgeving je mag vliegen?
Is oefenen in je achtertuin of het plaatselijke grasveldje ook niet toegestaan?

Mij lijkt het heel leuk/mooi om te hebben en dan vooral op vakantie. (ga dit jaar naar Zweden) Maar als alles zo beperkt is, vraag ik mij af het de moeite/geld waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Rotinomm schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:23:
Ik ben mij aan het orienteren naar een drone en heb mijn ogen laten vallen op deze drone.
https://www.coolblue.nl/p...2ZwQHFEAQYAyABEgJqOPD_BwE

Maar na het wat verder lezen over het vliegen etc, heb ik toch wat vragen.
Klopt het dat ik niet zomaar in de stad/wijk mag vliegen (ben woonachtig in Tilburg)
Dat je in Noord-Brabant sowieso beperkt bent met welke omgeving je mag vliegen?
Is oefenen in je achtertuin of het plaatselijke grasveldje ook niet toegestaan?

Mij lijkt het heel leuk/mooi om te hebben en dan vooral op vakantie. (ga dit jaar naar Zweden) Maar als alles zo beperkt is, vraag ik mij af het de moeite/geld waard is.
Op https://map.godrone.nl kan je goed zien waar je wel en niet mag.
Tilburg ligt grotendeels inderdaad in CTR van Gilze-Rijen en dus erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
amphora schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:43:
[...]

Op https://map.godrone.nl kan je goed zien waar je wel en niet mag.
Tilburg ligt grotendeels inderdaad in CTR van Gilze-Rijen en dus erg beperkt.
Precies ja, dan had ik het toch goed..
Dat wordt dus geen drone voor mij.

Terwijl een kennis van mij er gewon mee vliegt in Tilburg, maar die zal zich dan niet zo aan de regels houden heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennardnl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-08 11:28
Weet iemand hoe het precies werkt als je wil vliegen in een no fly zone, bijvoorbeeld in Rotterdam? De hele stad is verboden gebied vanwege het vliegveld, terwijl geen enkel vliegtuig lager dan 120 meter zal vliegen (want sommige gebouwen zijn al hoger).

Je moet kennelijk een vergunning aanvragen om toch te mogen vliegen, maar waar doe je dat en wat zijn de eisen daarvoor? Dat kan ik nergens vinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Lennardnl schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:51:
Weet iemand hoe het precies werkt als je wil vliegen in een no fly zone, bijvoorbeeld in Rotterdam? De hele stad is verboden gebied vanwege het vliegveld, terwijl geen enkel vliegtuig lager dan 120 meter zal vliegen (want sommige gebouwen zijn al hoger).

Je moet kennelijk een vergunning aanvragen om toch te mogen vliegen, maar waar doe je dat en wat zijn de eisen daarvoor? Dat kan ik nergens vinden…
Dan moet je vliegen in de specific category i.p.v. open. En dan moet je eerst wat examens doen vrees ik. https://www.dronewatch.nl...ific-categorie-uitgelegd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10

Als je in een CTR (cirkel rondom vliegveld) wilt opereren zal je ook te maken krijgen met het feit dat de dronepiloot of iemand anders een radio licentie nodig heeft en er direct contact met de luchtverkeersleiding nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:49
Tussen de regels door heb ik de indruk dat je een vergunning wilt om boven een stad te mogen vliegen voor recreatief gebruik, zonder een vast plan en/of doel. Ik vermoed dat dat nergens in NL mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:27

DirtyBird

Praktiserend denker

TheRicolaa10 schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:15:
Gisteren eindelijk weer eens de kans om mijn (nieuwe) Mavic 3 Classic eens wat vliegtijd te geven.

[YouTube: Lommelse Sahara | Mavic 3 Classic | 2024]
Mooie graphics :Y)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karpertjuh
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-06 15:15
Van de week mijn eerste drone gekocht, de DJI Avata 2.
Vervolgens eerst het A1/A3 examen gedaan en de registratie bij het RDW geregeld. Helemaal klaar voor mijn eerste vlucht zou je denken.
Nu blijkt er een probleem met de drone te zijn. Bij het eerste keer opstarten kreeg ik een gimbal calibratie error in het scherm te zien. Na de firmware update blijf ik deze error houden. Ook de gimbal opnieuw calibreren lukt niet, hij blijft hangen op 10%.

Iemand hier ervaring mee?

psn: Arco1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-08 22:47
@Karpertjuh Ik heb zelf een ander merk drone maar bij het kopen zat er naast beschermkapje ook een schuimrubber bescherming tussen de camera en de drone behuizing. Niet toevallig zoiets kleins over het hoofd gezien? Ik verwacht niet dat dit het is maar beter hardop denken dan achter denken van had ik dat toen maar gezegd ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karpertjuh
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-06 15:15
The-Source schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:54:
@Karpertjuh Ik heb zelf een ander merk drone maar bij het kopen zat er naast beschermkapje ook een schuimrubber bescherming tussen de camera en de drone behuizing. Niet toevallig zoiets kleins over het hoofd gezien? Ik verwacht niet dat dit het is maar beter hardop denken dan achter denken van had ik dat toen maar gezegd ;)
Nee helaas. De gimbal kan vrij bewegen zoals het hoort. Ben bang dat ik er mee terug moet naar de winkel..
Op DJI forum is te lezen dat er meer zijn met dit probleem..

psn: Arco1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
Iemand toevallig al ervaring met DJI Airsense? Afgelopen week vloog ik met mijn drone op +- 3m hoogte (buiten CTR en nofly zones) en op 2400ft vloog een Cessna over. Deze was wel te zien op Flightradar24 en ADSBExchange. Ik zou verwachten dat de DJI Fly App mij een waarschuwing zou geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Ervaring niet, maar bij een dergelijke verticale afstand is er eigenlijk geen reden om een melding te geven. Even vanuit de grotere luchtvaart bekeken, een verticale spacing van 500ft of 1000ft is redelijk normaal, dus in jouw geval zit je misschien buiten de range waarbinnen een waarschuwing nut heeft.
Pagina: 1 ... 98 ... 102 Laatste

Let op:
Het is tijd voor een nieuw deel, met een nieuwe bijgewerkte topicstart. Ben je ervaren met drones en wil je meehelpen? Stuur @_ferry_ een DM.

Voor je filmpjes post, wees je bewust van de regelgeving omtrent het vliegen met drones en besef dat je op eigen risico post. Er wordt actief gekeken naar beeldmateriaal en waar het is opgenomen en wie het gemaakt heeft.